چگونه از زوال عقل در پیری جلوگیری کنیم؟

فرهاد عصارزادگان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، در مورد بیماری آلزایمر و راه‌های پیشگیری از آن اظهار داشت: آلزایمر یکی از انواع دمانس یا زوال عقل است که علت‌های متفاوتی می‌تواند سبب بروز آن شود، البته دلیل اصلی ابتلا به زوال عقل، بیماری آلزایمر است.

وی افزود: دمانس یا زوال عقل به دو دسته قابل درمان و غیرقابل درمان تقسیم‌بندی می‌شود که اختلالات تیروئیدی، کمبود ویتامین B12 و ضربه سر از عوامل زوال عقل قابل درمان بوده و در حالت غیرقابل درمان، فرد هیچ‌گاه به حالت طبیعی باز نمی‌گردد که آلزایمر از این نوع محسوب می‌شود.

متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه با افزایش سن و کهن‌سالگی، میزان و شیوع آلزایمر نیز بیشتر می‌شود، افزود: اختلال حافظه از عوارض آلزایمر به شمار رفته و این بیماری از لحاظ آماری تفاوت محسوسی میان زن و مرد ندارد.

عصارزادگان با اشاره به اینکه البته در زمان‌های قدیم به نظر می‌رسد آلزایمر در زنان بیشتر بوده، گفت: این مسئله تا حدودی به کارکرد مغز بستگی دارد که شاید مردان در قدیم به دلیل فعالیت اقتصادی، بیشتر از مغز خود استفاده کرده و دیرتر وارد مرحله پررنگ آلزایمر می‌شدند.

وی در مورد اینکه آیا تحصیلکرده‌ها نسبت به سایر افراد کمتر دچار آلزایمر می‌شوند، گفت: آلزایمر همچون کوه یخی بوده که بخش کوچکی از آن از آب بیرون زده، لذا افرادی که تحصیلکرده باشند ممکن است با تأخیر علائم بالینی آلزایمر در آنها بروز کند و می‌توان گفت عملکرد مغزی قوی و پرکار سبب آسیب کمتر آلزایمر بر آن‌ها می‌شود.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*