همکاری ۳۷۰ خبرنگار در بزرگترین افشاگری تاریخ جهان

 افشاگریهایی که توسط ICIJ یا کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی، سازمان غیرانتفاعی مستقر در واشنگتن درباره فرار مالیاتی افراد مشهور و ثروتمند جهان انجام شده است، بزرگترین مورد نشت اطلاعات در تاریخ لقب گرفته است.

به گزارش عصرایران به نقل از یورونیوز، اوراق پاناما، مجموعه ای حاوی بیش از ۱۱٫۵ میلیون سند است و اطلاعاتی را درباره تخلفات مالی ۱۲ تن از رهبران مشهور جهان که اکنون بر مسند قدرت هستند یا پیش از این بوده اند، ارائه می کند.

همچنین در این اسناد می توان جزئیاتی از معاملات پنهان مالی ۱۲۸ تن دیگر از سیاستمداران و مقامات دولتی سراسر جهان را مشاهده کرد.

این اسناد نشان می دهد که چگونه شبکه ای جهانی از شرکتهای حقوقی و بانکهای بزرگ به پنهانکاری مالیِ کلاهبرداران، قاچاقچیان مواد مخدر، میلیاردرها، افراد مشهور و ستاره های ورزشی مشغول بودند.

در اوراق پاناما که اولین بار روز یکشنبه سوم آوریل منتشر شد به تخلفات مالی افرادی از جمله نزدیکان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، نزدیکان حسنی مبارک، رهبر پیشین مصر، بشار اسد، رئیس جمهوری کنونی سوریه و معمر قذافی٬ رهبر پیشین لیبی نیز اشاره شده است.

اوراق پاناما به انتشار اسناد درباره پولشویی هایی که در برزیل انجام شده، رشوه هایی که در بدنه فیفا (فدراسیون بین المللی فوتبال) رد و بدل شده است و فهرست شرکتهایی که توسط نخست وزیر ایسلند و همچنین مقامات پاکستان، عربستان سعودی و فرزندان رئیس جمهوری آذربایجان کنترل می شوند می پردازد.

در این اسناد نام ۳۳ فرد و شرکت نیز دیده می شود که به دلیل شواهدی مبنی بر ارتباطشان با مافیای مواد مخدر مکزیک، سازمان های نظیر حزب الله لبنان یا ارتباط با کشورهایی همچون ایران و کره شمالی در لیست سیاه دولت ایالات متحده آمریکا قرار دارند.

این اسناد مربوط به تخلفات مالی چهل سال اخیر افراد و شرکت ها است یعنی طی سالهای ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۵ میلادی؛ و شبکه ای پنهان از سیستم مالی جهانی را به نمایش می گذارد که فعالیتش منجر به افزایش جرایم بین المللی شده و در مقابل، خزانه های ملی را از درآمدهای مالیاتی خالی کرده است.

این اسناد با همکاری تیمی متشکل از بیش از ۳۷۰ خبرنگار از نزدیک به ۸۰ کشور جهان به دست آمده است. آنها به بررسی فعالیتهای یک شرکت حقوقی کمتر شناخته شده اما قدرتمند به نام «موسکا فونسکا» در پاناما پرداختند که در شهرهای لندن، پکن، میامی، زوریخ و بیش از ۳۵ مکان دیگر در دنیا شعبه داشته است.

موسکا فونسکا برای پنهان کردن مالکیت دارایی ها به تاسیس مجموعه ای از شرکتها در سراسر جهان و سپس فروش آنها به بانک ها و موسسات بزرگ مالی پرداخته است و اسناد فاش شده حاوی اطلاعات مربوط به ۲۱۴ هزار شرکت است که با ۲۰۰ نفر در کشورهای مختلف در ارتباط است.

اطلاعات فاش شده شامل ایمیل ها، سیاهه های مالی، گذرنامه ها و حساب های بانکی محرمانه از نوادا تا هنگ کنگ و تا جزایر ویرجین بریتانیا است.

اوراق پاناما را بزرگترین همکاری خبرنگاران در سطح بین الملل می دانند. خبرنگارانی با ۲۵ زبان مختلف برای مدتها به تحقیق در فعالیتهای موسکا فونسکا پرداختند تا معاملات مخفی مشتریان این شرکت را در سراسر جهان رصد کنند. آنها اطلاعاتی را که به دست می آوردند با یکدیگر به اشتراک می گذاشتند.

اوراق پاناما نقش بانکهای بزرگ را در نقل و انتقال پولهای متخلفان به وضوح نشان می دهد. در میان این اسناد بیش از ۱۵۶۰۰ سند دیده می شود که توسط بانکها برای حفظ اموال این دسته از مشتریان تهیه شده است. نام دو بانک بزرگ یوبی اس (بانک سوئیسی) و اچ اس بی سی (بانک بریتانیایی) نیز در این اسناد دیده می شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*