راهکارهایی معجزه‌آسا برای خلاص شدن از مشکلات گوارشی

راهکارها و روش‌های بسیار موثر از جمله انجام فعالیت‌های ورزشی و پیروی از برنامه غذایی وجود دارد که می‌تواند به‌ راحتی مشکلات گوارشی را درمان کند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بسیاری از افراد به علت عدم تحرک، نداشتن فعالیت‌های بدنی و پیروی از برنامه غذایی نادرست دچار مشکلات گوارشی می‌شوند. نفخ یکی از مشکلات گوارشی محسوب می‌شود که سبب بزرگ و باد کردن شکم می‌شود. به همین علت می‌تواند سبب چاقی ظاهری شود که همه افراد از آن گریزانند.
نفخ بر اثر جمع شدن گاز در دستگاه گوارش بوجود می‌آید و سبب باد کردن شکم می‌شود. نفخ معمولا با احساس پری و فشار در شکم بعد از خوردن غذا بوجود می‌آید که احساس بسیار آزاردهنده را به فرد منتقل می‌کند. یکی از شایع‌ترین علل نفخ تند غذا خوردن و بلعیدن هوا هنگام غذا خوردن است.
یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای مبارزه با نفخ جمع کردن پا در سینه و شکم است. هنگامی که با انجام تنفسی عمیق پاهایتان را به سینه و شکم می‌رسانید و قلاب می‌کنید سبب می‌شود که گازهای موجود در شکم و دستگاه گوارشتان خارج شود.
برای انجام این حرکت ابتدا به پشت بخوابید و دست‌ها و پاهایتان را جدا از هم نگه دارید. نفسی عمیق بکشید و به‌ آرامی پاهایتان را به سینه‌تان برسانید و دستانتان را دور پاهایتان قلاب کنید. سعی کنید پشتتان از زمین بلند نشود و تیغه‌ی شانه‌هایتان صاف روی زمین باشد. ۱ دقیقه در همین حالت بمانید و هنگام انجام دادن این حرکت به‌ آرامی نفس‌ عمیق بکشید.
علاوه بر این انجام کلی فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی از جمله پیاده‌روی، دویدن و درازنشست از می‌تواند احساس نفخ را در شما کاهش دهد. در کنار انجام ورزش به منظور جلوگیری از تجمع گاز داخل شکم و سیستم گوارش بهتر است از مصرف غذاهای نفخ‌آور جلوگیری کنید.
از جمله غذاهای نفخ‌آور می‌توان به شیر، لبنیات، نوشیدنی‌های گازدار، حبوبات، تخم‌مرغ،‌ برنج، گندم، ‌ذرت، کشک، تره، کلم، کاهو، ‌سبزیجات، نشاسته، ماکارونی و جو اشاره کرد که بهتر است از خوردن این مواد همراه با هم خودداری شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*