در گفتگو با مهر عنوان شد؛ دلایل گرانی ناگهانی برنج ایرانی دربازار/بنکداران سوءاستفاده کردند

دبیر انجمن برنج با بیان اینکه فروشندگان و بنکداران مقصر گرانی ناگهانی این محصول در تهران هستند، گفت: سازمان حمایت باید این مساله را کنترل می‌کرد که این کار را انجام نداد.

جمیل علیزاده شایق در گفتگو با مهر در واکنش به افزایش قیمت برنج ایرانی در بازار، اظهارداشت: تولیدکننده در این میان نقشی ندارد، چراکه درحال حاضر ذخیره‌ای برای او نمانده یا اگر مانده برای خودمصرفی است.

وی با بیان اینکه کشاورزان تولید خود را به کارخانه‌ها داده‌اند و کارخانجات نیز به تدریج آن را وارد بازار کرده‌اند، گفت: کارخانه‌ها سعی می‌کنند شب عید انبارهای خود را تقریبا خالی و خود را برای فصل بعد آماده کنند.

شایق اضافه کرد: عده‌ای کارخانه‌دار هم که در کار تجارت برنج هستند، با تجار قراردادهای خود را بسته و محصولاتشان را فروخته‌اند، ضمن اینکه دلالان هم در فاصله فصل پاییز تا اوایل زمستان دست به چنین اقداماتی می‌زنند و شرایط بازار را بر هم می‌ریزند، بنابراین بنکداران و فروشندگان در این میان نقش دارند.

دبیر انجمن برنج کشور با بیان اینکه همواره در ایام محرم، ماه مبارک رمضان و عیدنوروز با افزایش جزئی قیمت برنج در بازار این محصول مواجه هستیم، ادامه داد: معمولا با شروع سال جدید و نزدیک شدن به فصل برداشت برنج (مردادماه) قیمت‌ها با شیب ملایمی افزایش پیدا می‌کند اما هیچ کدام از موارد فوق شوک شدید قیمتی نیست.

شایق افزود: متاسفانه در ایام عید امسال قیمت برنج ایرانی در فروشگاه‌ها ناگهان گران شد و این افزایش با نرخ‌های موجود در مراکز تولید همخوانی ندارد.

وی با اشاره به قیمت برنج‌هایی که در تهران به بیش از ۱۱ هزار تومان رسیده است، گفت:  قیمت در شمال بین ۸ تا ۹ هزار تومان نوسان دارد و قیمت گران‌ترین نوع برنج در شمال کشور از ۹ هزار تومان بیشتر نیست.

دبیر انجمن برنج کشور با بیان اینکه با احتساب هزینه حمل و نقل از شمال تا تهران، قیمت برنج مرغوب نهایتا در مقصد ۱۰ هزار تومان خواهد بود،  اضافه کرد: بازهم یک تفاوت در این میان وجود دارد؛ برنجی که از شمال خریداری می‌شود حداکثر بیشتر از ۴ درصد خرده برنج ندارد در حالی‌ که همان محصول و برند وقتی از تهران خریداری شود، درصد خرده آن بالا است، بنابراین ارزش و قیمت کمتری هم دارد.

شایق افزود: علاوه بر این، در برخی از این برنج‌ها هم ناخالصی دیده می‌شود و برنج‌های ارزانی با نوع مرغوب آن مخلوط شده است که البته این شامل تمام برنج‌هایی که در تهران عرضه می‌شود نیست.

وی تاکید کرد: تنها راه مهار افزایش قیمت برنج ایرانی در تهران این بود که سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کنندگان بر ماجرا نظارت می‌کرد که این کار را انجام نداد، ضمن اینکه وزارت جهادکشاورزی اعلام کرده ما امسال از نحوه نظارت این سازمان بسیار راضی هستیم!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*