در گفتگو با بلومبرگ؛ ولی الله سیف: تقریبا چیزی از برجام عاید ایران نشد

رئیس کل بانک مرکزی ایران با تاکید بر لزوم دسترسی ایران به سیستم مالی مبتنی بر دلار، از عملکرد ضعیف دولت واشنگتن در اجرای تعهداتی که در ذیل توافق هسته ای یاد شده است، انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، «ولی الله سیف» رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که برای حضور در اجلاس بانک جهانی و صندوق بین المللی پول به واشنگتن سفر کرده در مصاحبه با خبرگزاری «بلومبرگ» با اعلام نارضایتی از عدم تحقق وعده های غرب در خصوص آزادی دارایی های بلوکه شده ایران به عنوان یکی از شرایط توافق هسته ای گفت: علیرغم برجام، ایران توانایی استفاده از ۱۰۰ میلیارد دلار از دارایی های مصادره شده اش در خارج از کشور را نداشته و برای پرداخت صورت حساب هایش در مبادلات خارجی به دنبال راهی برای استفاده از سیستم مالی مبتنی بر دلار است.

وی در ادامه گفت: تا به این لحظه تقریبا هیچ چیز از برجام عاید ایران نشده است. یکی از نیازهای ضروری ما تبدیل ارز است تا قادر به پرداخت پول به تامین کنندگاه کالا باشیم و این امر نیز به نوبه خود نیازمند دسترسی به سیستم مالی آمریکا است.

سیف تاکید کرد: با آنکه قرار است سپرده‌های ایران در بانک‌های خارج از کشور قابل دسترس باشند، بانک‌های اروپایی همچنان نگران نقض قوانین آمریکا و مواجه شدن با جریمه‌های سنگین این کشور هستند.

لازم به ذکر است که سیف دیروز جمعه در دیداری که پشت درهای بسته انجام گرفت با «جک لو» وزیر خزانه داری آمریکا گفتگو کرد.

در این دیدار، جک لو از از حسن نیت آمریکا در عمل به تعهداتش در زمینه لغو تحریم های هسته ای ایران سخن گفت حال آنکه تا کنون اقدام عملی از سوی واشنگتن در این زمینه مشاهده نشده است.

 جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در تاریخ ۱۷ فروردین ماه گفته بود ایران به دلیل اینکه تعهدات هسته‌ای خود را انجام داده، کاملا حق دارد که از مزایای این توافق بهره‌مند شود. به گفته کری، دولت باراک اوباما تلاش می‌کند به بانک‌ها این اطمینان را بدهد که در زمینه‌های مجاز با ایران همکاری کنند.

این در حالی‌ است که گروهی از جمهوریخواهان، که در کنگره آمریکا صاحب اکثریت هستند، از جمله رئیس مجلس نمایندگان، با دسترسی ایران به دلار آمریکا مخالف هستند.

با این حال، روز چهارشنبه آدام شوبین، قائم‌مقام وزیر خزانه‌داری آمریکا، گفته بود لازم است به تعهدات خود عمل کنیم و به مردم ایران این اطمینان را بدهیم که از مزیت‌های اقتصادی توافق اتمی بهره ببرند.

شوبین افزوده بود: در غیر اینصورت، تحریم ها در مورد دیگر کشورها در آینده، فایده‌ای نخواهد داشت.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*