سد اعتبار در آبرسانی بیرجند/تأمین اعتبار از فاینانس کشوری پیگیری می شود

طرح آبرسانی به بیرجند با وجود ورود به فاز اجرایی درگیر کمبود اعتبار شده است. «دغدغه مان برای افتتاح تصفیه خانه بیرجند تأمین آب مورد نیاز آن است» این جمله مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی زمانی بیان شد که هنوز تصفیه خانه آب بیرجند افتتاح نشده بود، همان زمان بود که طرحی با عنوان آبرسانی به بیرجند از دشت مختاران و دشت بیرجند به بخش طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای سپرده شد. طرحی که قرار بود آب مورد نیاز تصفیه خانه را با حجم ۳۰۰ لیتر در ثانیه تأمین کند.

حال بعد از حدود یکسال (۲۸/۶/۹۴ ) از افتتاح تصفیه خانه آب بیرجند معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی از مشکلات اعتباری در فاز اول این طرح خبر می دهد. پور جعفر در گفت و گو با بیرجند امروز با اشاره به اینکه هنوز اعتبارات سال ۹۵ نیامده است، گفت: در این طرح قرار است آب با حجم ۳۰۰ لیتر در ثانیه از دشت بیرجند و مختاران تأمین شود که براساس پیش بینی های اعتباری ۹۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری را به خود اختصاص خواهد داد.

وی هزینه انجام شده تاکنون البته تنها با احتساب تصفیه خانه را ۵۵ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: در فاز اول چاه های آب مورد نیاز در دشت بیرجند حفر و ایستگاه پمپاژ نیز فعال شده است.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای استان از خرید لوله های خطوط جمع آوری خبر داد و یادآور شد: این لوله ها با اتصالات و شیرآلات لازم حدود ۵ میلیارد تومان هزینه داشته است که در صورت تأمین اعتبار در حالی که پیمانکار نیز مشخص شده ظرف ۳ ماه لوله گذاری انجام خواهد شد.

وی با این توضیح که در این طرح ۲ لوله گذاری داریم که یک فاز مربوط به جمع آوری آب از ایستگاه پمپاژ به مخزن و دیگری خطوط اصلی انتقال آب از مخزن به تصفیه خانه است، گفت: لوله های خطوط اصلی نیز نیاز به اعتبار دارد.

پور جعفر اوضاع اعتباری را به لحاظ تخصیص بسیار مشکل توصیف کرد و ادامه داد: هم اکنون تأمین اعتبار از محل فاینانس کشوری برای خرید لوله های جمع آوری و اجرای آن در دشت مختاران که فاز دوم این طرح به حساب می آید در حال پیگیری است.

وی اعتبار مورد نیاز برای خرید لوله های فولادی فاز دوم را ۱۸ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: اجرای این فاز نیز ۲۴ میلیارد تومان اعتبار می طلبد.

وی ابراز امیدواری کرد: در صورت تأمین اعتبار این طرح تا سال آینده به پایان برسد.

به گفته وی با وجود کمبود اعتبار برق رسانی چاه های مهر شهر انجام و ایستگاه پمپاژ نیز فعال شده، علاوه بر این چاه های مورد نیاز در دشت مختاران نیز حفر شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان دی ماه سال گذشته درباره این طرح اعلام کرده بود که انتقال آب به بیرجند از دشت مختاران وارد فاز عملیاتی شده است که براساس آن ۷۵ کیلومتر خط انتقال باید اجرا شود که ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار می خواهد.

مهندس امامی با اشاره به اینکه از اعتبارات سال ۹۳ برای پروژه آبرسانی به بیرجند ۸۵ درصد اعتبار مورد نیاز تخصیص یافته است، اعلام کرده بود: امسال ۱۱ میلیارد تومان از اعتبارات جاری در راستای خط و ۲۶ میلیارد تومان در راستای خرید لوله و اتصالات از طریق فاینانس در نظر گرفته شده است که در این زمینه امسال بالای ۳۰ میلیارد تومان جذب اعتبار می شود و در صورت تخصیص اعتبار تا ۲ سال آینده به پایان می رسد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*