حفره فرهنگ کوهنوردی /آن سـوی صـعـود

هوا این قدر خوب است که می خواهی همه اش را ببلعی، این قدر نفس بکشی که نفست ببرد، دلت می‌خواهد دست هایت را باز کنی و با تمام قدرت خدا را صدا بزنی چون در این بالا یک حسی به تو می گوید واقعا به خدا نزدیک تری، روی قله همه فکر و ذهن و دیدت به عالم تغییر می‌کند این را همه کوهنوردان باوردارند،اما وقتی پای حرف برخی از آن هایی که به کوه می‌آیند، می‌نشینی انگار این حس قشنگ با چیزهای دیگری قاطی شده است.

فرهنگ اصیل کوهنوردی امری شایان توجه در اخلاق ورزشکاران این رشته محسوب می شود که متاسفانه به دست فراموشی شده است.

گاهی افراد علاقه مند به کوهنوردی تیمی را تشکیل می دهند که قله ای را فتح کنند، اما در میانه راه به دلیل نداشتن فرهنگ کوهنوردی و خودخواهی افراد و نداشتن قوام مدیریتی این تیم از هم می پاشد و در این راستا افراد از تیم جدا شده و هر یک به سویی می روند. آن وقت است که همه استعدادهای درخشان در این رشته گم می‌شود.

در این راستا با برخی از افرادی که به صورت فردی یا گروهی کوهنوردی می کنند، گفت‌و گویی داشتیم که برای جلوگیری از هرگونه سوء تفاهم به خواست خودشان نام هیچ کدام ذکر نشده است .

یک کوهنورد جوان بیرجندی در این باره می‌گوید: کوهنوردی ورزش نیست بلکه سبک زندگی است، چرا که افراد باید در این رشته یاد بگیرند و بدانند که چگونه از تیم خود و یکدیگر حمایت کنند.

وی ادامه می‌دهد:کوهنوردی یکی از ورزش هایی است که در مناطق کوهستانی مورد توجه افراد قرار می گیرد و به همین دلیل علاقه مندان زیادی را به خود جذب می کند که گاهی اوقات متاسفانه افرادی هم پا به کوه می‌گذارند که با فرهنگ کوهنوردی آشنا نیستند.

او با اشاره به اینکه در کوهنوردی جان افراد از اهمیت بالایی برخوردار است تا بتوانند به سلامت به کوه بروند و برگردند، ادامه می‌دهد: رعایت موازین اخلاقی و فرهنگی در ورزش کوهنوردی بسیار مهم است که متاسفانه کمتر روی آن کار شده است.

به عقیده این کوهنورد در راستای موازین اخلاقی و فرهنگی این رشته باید کتاب ها و مقاله های زیادی نوشته شود و برای کوهنوردان کلاس هایی برای آشنایی بیشتر با موازین این رشته گذاشته شود.

کوهنورد با سابقه دیگری که به گفته خودش خانواده اش به دلیل مذهبی بودن تمایلی نداشتند که یک دختر این رشته را انتخاب کند در این باره توضیح می‌دهد: برای رشته کوهنوردی، غارنوردی، صخره نوردی و غیره کتاب هایی نوشته شده و کلاس گذاشته می شود، اما تا به حال برای فرهنگ کوهنوردی کلاسی گذاشته نشده است که باید به این امر توجه ویژه ای شود.

رعایت موازین اخلاقی درکوهنوردی

وی با بیان اینکه تا به حال روی افراد کوهنورد از لحاظ رعایت موازین اخلاقی و فرهنگی کار نشده است، اضافه می‌کند: در این راستا باید توجه ویژه ای توسط مسئولان مرتبط به عمل آید.

اصالت احترام

به گفته او اخیرا بحث فرهنگ کوهنوردی با موارد غیر فنی باعث شده است تا تیم های کوهنوردی انسجام و وحدت خاص خود را نداشته باشند و این موضوع در بین آنها کمرنگ شود. همچنین احترام ها در کوهنوردی اصالت خود را از دست داده است و گاهی اعضای تیم احترام پیشکسوت ها در این رشته را فراموش می‌کنند و از مدیر تیم حمایت همه جانبه ای انجام نمی‌شود.

به نظر او بیشترین فعالیتی که در این زمینه باید انجام شود گذاشتن کلاس های آموزشی برای کوهنوردان است چون برای انجام کوهنوردی تجهیزات خوبی در بازار وجود دارد، اما متاسفانه دور شدن از فرهنگ اصیل کوهنوردی باعث شده گاهی اوقات هر شخص به فکر خود و صعود به قله باشد و کار گروهی را نادیده می‌گیرد.البته گاهی افراد می خواهند به صورت سرعتی و انفرادی به قله صعود کنند که البته نمی شود این امر را مذموم شمرد. این کوهنورد با سابقه اضافه می‌کند: متاسفانه در ایران و استان خراسان جنوبی صعود تیمی کمرنگ شده است و حالت با هم بودن و طبیعت گرایی خود را از دست داده است که باید در این راستا کار فرهنگی انجام شود.

کوهنورد دیگری در این باره توضیح می‌دهد: با توجه به گسترش کوهنوردی و هم پوشانی که در تفریح آن وجود دارد بیشتر افرادی که به کوه می روند، کوهنورد واقعی نیستند.

نیستند.

نقش رسانه

وی با اشاره به نقش رسانه ها در تمامی مسایل فرهنگی می افزاید: صدا و سیما و اصحاب رسانه باید در این امر ورود پیدا کنند و فرهنگ غنی کوهنوردی را در بین افراد و عموم جامعه بازسازی کنند.

این کوهنورد ادامه می‌دهد: در کوهنوردی گاهی دیده می شود افرادی به کوه می‌آیند که اصلا به فرهنگ کوهنوردی آشنا نیستند و موجب آزار دیگران در کوه می شوند چون فقط برای تفریح به آنجا آمده اند و در نهایت با آتش زدن علف ها، جا به جایی سنگ ها و آلوده کردن محیط از منطقه خارج می شوند. به نظر او در این راستا باید فرهنگ سازی خوب و کارآمدی توسط مسئولان ذی ربط انجام شود تا دیگر با این مشکلات مواجه نشویم

۳s1

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*