راهنمای مصرف غذا در زخم‌ معده و اثنی‌عشر

مبتلایان به  بیماری زخم‌ معده و اثنی‌عشر در رژیم غذایی خود حتما باید از خوردن غذاهای تند و چرب پرهیز کنند. مصرف قهوه ، چای  پر رنگ ، الکل و ادویه  در تشدید و بروز بیماری زخم معده دخالت دارند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، همچنین مصرف زیاد غذاهای ترش ، شور، میوه و سبزیجات خام و برنج نیز در ازدیاد ترشح اسید معده و سوزش و دردهای معده و اثنی عشر و در نتیجه مزمن شدن و تورم آن دخالت دارند.

مبتلایان به زخم‌ معده و اثنی‌عشر و ناراحتی روده بهتر است از غذاهایی استفاده کنند که هضمشان آسان و ساده بوده و باعث نفخ دستگاه گوارش نشود که از جمله این غذاها می‌توان بهغذاهای کبابی و خورشتی، انواع سوپ کم چرب ، آب میوه‌ها، نان ، پنیر و ماست  در مقدار کم اشاره کرد. استرس  و فشار عصبی ، داشتن گروه خونی O، میکروب هلیکو باکترپیلوری ، مصرف قهوه و الکل از عوامل تشدید کننده زخم معده  و اثنی‌عشر هستند.

البته باید متذکر شوم که مصرف میوه و سبزی خام در افرادی که ناراحتی معده دارند ، مضر است نه تمام افراد. بنابراین باید میوه و سبزی را تا حد ممکن به صورت پخته مصرف کنند.

نکات زیر را به یاد داشته باشید:

– قبل و بعد از وعده غذایی، کمی استراحت کنید. باید موقع غذا خوردن هیچ گونه اضطراب و ناراحتی نداشته باشید.

– آهسته غذا بخورید و خوب بجوید.

– ۳ ساعت قبل از خوابیدن، از خوردن غذا خودداری کنید.

– چربی غذا باید کم باشد.

– از خوردن سرخ کردنی ها ، جداً پرهیز کنید.

– غذاهای تند را مصرف نکنید.

– نمک مصرف نکنید. استفاده زیاد از نمک در غذا، نه تنها باعث افزایش فشار خون می گردد، بلکه باعث به وجود آمدن باکتری هلیکوباکتر در معده می گردد. نمک همچنین باعث سرطان معده می گردد.

– از مصرف کردن غذاهای زیر خودداری کنید: قهوه ، چای، نوشابه های گازدار ، مرکبات، محصولاتی که از گوجه فرنگی تولید می شوند و شکلات.

– سیگار نکشید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*