تحولی در علم پزشکی؛مغز انسان زنده شفاف دیده می شود

محققان روش نوینی برای شفاف ساختن بدن موشهای آزمایشگاهی ارایه کرده اند به این امید که بتوان با نفوذ به ساختار مغز انسان پرده از راز بیماریهایی نظیر پارکینسون و آلزایمر برداشت.

به گزارش مهر، استفاده از موشها در بررسیهای آزمایشگاهی روندی شناخته شده در سراسر جهان است و حالا گروهی از محققان در آلمان این امکان را فراهم کرده اند که بتوان درون این جانوران را از طریق شفاف ساختن بدنشان به راحتی مشاهده کرد.

آنها روش منحصربفردی ارایه کرده اند که طی آن مایعات و چربی ها را از بافتها جداسازی کرده و بدین ترتیب موشهای آزمایشگاهی را به نوعی شفاف نشان می دهد.

محققان امیدوارند که با استفاده از این روش خبرساز بتوان سراسر بدن جانور را شفاف کرده و به راحتی مورد مطالعه قرار داد.

اما هدف نهایی این است که بتوان مغز انسان را به دقت مورد کنکاش قرار داد درحالی که هیچ تماسی با عصبهای آن صورت نگیرد.

از آن گذشته دیگر نیازی به کشتن موشهای آزمایشگاهی در حین انجام مطالعات مختلف نخواهد بود، حال آنکه همواره مباحث اخلاقی درخصوص کشتن موشهای آزمایشگاهی در حین انجام مطالعات علمی وجود داشته است.

اکنون می توان گفت که برای نخستین بار ابزاری قدرتمند موسوم به uDISCO در اختیار دانشمندان قرار گرفته که بتوانند مغز انسان زنده را به صورت شفاف مورد استفاده قرار دهند.

کوچک کردن اندازه مغز در این روش تصویربرداری به طوریکه بتوان از طریق میکروسکوپ مخصوص نقشه دقیقی از این اندام حساس تهیه کرد از دیگر ویژگیهای این فناوری جدید پزشکی به حساب می آید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*