آیا امگا-۳ به حفاظت از مغز کمک می کند؟

رایج‌ترین حالت دریافت اسیدهای چرب امگا-۳ مصرف قرص های امگا-۳ است که به طور معمول با استفاده از جلبک دریایی و روغن ماهی تولید می شوند.

سالیان متمادی است که گفته می شود اسیدهای چرب امگا-۳ می توانند به حفظ سلامت و کارایی مغز کمک کنند. اما نتایج مطالعه ای جدید نشان داده اند ممکن است این ماده نقش کم رنگی در محافظت از حیاتی‌ترین اندام بدن انسان داشته باشد.

آیا امگا-3 به حفاظت از مغز کمک می کند؟

به گزارش گروه سلامت عصرایران به نقل از “اکتیوبیت”، رایج‌ترین حالت دریافت اسیدهای چرب امگا-۳ مصرف قرص های امگا-۳ است که به طور معمول با استفاده از جلبک دریایی و روغن ماهی تولید می شوند. با این وجود، امگا-۳ از طریق خوردن انواع ماهی های چرب مانند سالمون و تن نیز قابل دریافت است.

مطالعه ای که توسط تیمی از دانشمندان موسسه ملی بهداشت آمریکا صورت گرفته شامل بررسی ۴ هزار بیمار طی یک بازه زمانی پنج ساله بوده است. بسیاری از شرکت کنندگان در این مطالعه افراد پیر (به طور میانگین ۷۲ سال) بوده و به بیماری انحطاط ماکولا مرتبط با افزایش سن که در مراحل اولیه یا متوسط قرار داشت، مبتلا بودند.

شرکت کنندگان در این مطالعه که به چند گروه تقسیم شده بودند، دارونما، مکمل اسید چرب امگا-۳، و یا لوتئین، ماده مغذی که در سبزیجات سبز برگ مانند کلم پیچ وجود دارد، مصرف می کردند. بر همین اساس، دانشمندان دریافتند با گذشت زمان هیچ تفاوتی در توانایی های شناختی شرکت کنندگان دیده نشده است. به بیان دیگر، مکمل های امگا-۳ عملکرد بهتری در محافظت از مغز نسبت به یک دارونما نداشته اند.

به گفته لنور لائونر، پژوهشگر ارشد در موسسه ملی پیری آمریکا، ممکن است زمان بندی خوردن مواد مغذی یا مصرف آنها در یک الگوی غذایی ویژه عوامل تاثیرگذار باشند. در همین راستا، پژوهش های بیشتری برای بررسی این که آیا مصرف مکمل های غذایی پیش از گسترش بیماری هایی مانند آلزایمر تفاوتی در شرایط فرد ایجاد می کنند یا خیر باید صورت بگیرند.

مترجم: محمد مهدی حیدرپور

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*