کرم رباتیکی که با نور کار می کند

محققان موفق به ساخت یک کرم رباتیک چند میلیمتری شده اند که انرژی مورد نیاز خود را از نور دریافت می کند؛ همچنین می تواند اشیایی با وزن ۱۰ برابر وزن خود را حمل کند.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس، برای ساخت این کرم رباتیک انعطاف پذیر، از الاستومرهای کریستال مایع استفاده شده است که نوعی پلیمر هستند. این مواد نسبت به نور واکنش نشان می دهند و به راحتی توسط نور کنترل می شوند و در حال حاضر در علم رباتیک و لیزر کاربردهای گسترده ای دارند.
محققان دانشگاه ورشو در لهستان با به کارگیری این خاصیت، موفق به ساخت کرم روباتیک سه بعدی شده اند که توسط نور تحریک می شود و حرکات کرم های طبیعی را شبیه سازی می کند. این کرم روباتیک ۱۵ میلی متر طول دارد و توسط اشعه سبز رنگ لیزر کنترل می شود. با تغییر شدت و الگوی باریکه لیزر می توان در کرم روباتیک حرکات موجی ایجاد کرد، همچنین این کرم می تواند اشیایی با وزن ۱۰ برابر وزن خود را حمل کند.
ساخت این کرم روباتیک اطلاعات ارزشمندی را در زمینه تولید تجهیزات مختلف با استفاده از پلیمرهای حساس به نور در ابعاد کوچک در اختیار محققان قرار می دهد. انعطاف پذیری یکی از مهمترین ویژگی های الاستومرهای کریستال مایع است که آنان را به بهترین گزینه در صنعت روباتیک تبدیل می کند.
نتایج این تحقیقات در نشریه Advanced Optical Materials منتشر شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*