آخرین خبر :

پنجره‌های چوبی خانه را خنک‌تر می‌کنند

محققان دانشگاه مریلند در تحقیقات جدید خود نشان دادند که پنجره‌های ساخته شده از چوب شفاف می‌تواند نور طبیعی‌تری را نسبت به پنجره‌های شیشه‌ای ارائه کرده و همچنین محیط را خنک‌تر می‌کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از زی‌نیوز، محققان می‌گویند که چوب شفاف آنها عایق حرارتی بهتر را فراهم کرده و با ارائه نور ثابت و یک دست، بازتاب نور را از بین ببرد.

یافته‌های این تحقیق که در مجله Advanced Energy Materials منتشر شده، تا حدی از آزمایشات بر روی یک خانه کوچک مدل بدست آمده که از پنل‌های چوبی شفاف در سقف آن استفاده شده است.

نور بازتابی از میان چوب شفاف (راست) و شیشه (چب)

این آزمایشات نشان داد که نور از یک سقف چوبی شفاف در مقایسه با نوع شیشه‌ای آن، به صورت یکسان‌تری توزیع می‌شد. شبکه‌های درون چوب به هدایت نور مرئی از میان ماده می‌پردازند اما ساختار سلولی باقیمانده باعث می‌شود نور به میزان کمی منعکس شود. این بدان معنی است که نور به طور مستقیم درون چشم نتابیده و نگاه کردن به آن آزاردهنده نیست.

این چوب شفاف از همه ساختارهای سلولی یک چوب واقعی برخوردار است. در این فناوری، چوب برخلاف بافت آن برش داده می‌شود تا شبکه‌های آن که آب و مواد مغذی را از ریشه بالا می‌کشند، در کنار این پنجره قرار بگیرند.

چوب شفاف جدید از این شبکه‌های طبیعی برای هدایت نور خورشید در داخل چوب بهره می‌برد.

زمانی که خورشید از روی خانه دارای پنجره‌های شیشه‌ای عبور می‌کند، زاویه‌ای که نور به میان شیشه می‌تابد با حرکت خورشید تغییر می‌کند. اما در پنجره‌های چوبی، نور خورشید همیشه به یک جهت داخل خانه بازتاب می‌شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*