چرا فحش می‌دهیم؟

عدم ارضای نیازهای افراد در دوران کودکی و نوجوانی موجب فحاشی می‌شود.

فرشته کریمی زاده مشاور کودک و خانواده در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان درباره دلایل افزایش فحاشی در جامعه گفت: خشم امری طبیعی است و در همه افراد وجود دارد اما تبدیل آن به کلمات ناشایست یا برخورد فیزیکی از عدم کنترل هیجانات ناشی می‌شود و فرد انتخاب می‌کند که چگونه خشم خود را بروز دهد.
وی ضمن اشاره به اثرات مخرب فحش دادن بر فرد و جامعه بیان کرد: فرهنگ هر جامعه در رواج فحاشی افراد نقش مهمی دارد و افراد از همان کودکی از بزرگترها، در مدرسه و به خصوص از رسانه‌های رسمی و غیر رسمی حرف های ناشایست را می آموزند و در بسیاری موارد برای شوخی با یکدیگر از الفاظ نامناسب استفاده می کنند که این امر در عادی شدن و افزایش فحاشی در جامعه بسیار موثر است.
کریمی زاده ادامه داد: در حال حاضر تمام اقشار جامعه از جمله افراد تحصیل کرده، کودکان و نوجوانان نیز به فحش دادن و گفتن الفاظ ناشایست چه در هنگام عصبانیت و چه در قالب شوخی می پردازند که این امر بیش از هر چیز از ناتوانی افراد در کنترل هیجانات ناشی می شود.
وی تصریح کرد: توصیه می شود آموزش کنترل هیجانات به خصوص به کودکان ون وجوانان از طریق رسانه‌ها و آموزش های رسمی و غیر رسمی در مدارس صورت گیرد.
کریمی زاده نقش فضای مجازی را در افزایش ناسزا گویی و بی‌حرمتی افراد با یکدیگر بسیار موثر دانست و افزود: افراد به دلیل آن که در فضاهای مجازی اغلب فاقد هویت واقعی هستند  به راحتی به توهین و فحاشی می پردازند که مهم ترین دلیل آن عدم ارضای نیازهای افراد و درونی نشدن ارزش احترام به یکدیگر است.
وی گفت: برای جلوگیری و از بین بردن فحاشی در جامعه مهم ترین راهکار آموزش راه های کنترل خشم و هیجانات به فرد و درونی کردن ارزش هایی نظیر عدم توهین و احترام به یکدیگر است، با شناسایی درست نیاز‌های خود و دیگران به خصوص در سنین کودکی، نوجوانی، جوانی، سعی در برآورده کردن آن‌ها  همچنین الگو بودن افراد به خصوص والدین برای کودک و نوجوان می تواند اثر بسزایی در از بین بردن این اختلال در جامعه داشته باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*