شیوع نارسایی کلیه براثردیابت درایران

مشاور واحد پیوند کلیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به افزایش بیماری دیابت وفشارخون در ایران اشاره کرد و گفت: شیوع نارسایی کلیه براثر دیابت در کشور افزایش یافته که این موضوع نگران کننده است.

 به گزارش  ایرنا، دکتر میترا مهدوی مزده روز دوشنبه در همایش آشنایی با بیماری پلی کیستیک در پژوهشگاه رویان با اشاره به اینکه تعداد بیماران پیوند کلیه و دیالیز در کشور در حال افزایش است، افزود: با آموزش، سرعت پیشرفت این بیماری ها در کشور کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: براساس مطالعه ای که در سال ۲۰۰۶ منتشر شده ، نشان می دهد که حدود ۵ تا ۶ درصد جمعیت کشور به نارسایی پیشرفته کلیه مبتلا هستند که بخشی از آنها نیاز به دیالیز دارند.
مهدوی مزده، بر لزوم آموزش و اطلاع رسانی تاکید کرد و گفت: باید از عادتهای بد غذایی پرهیز کنیم و دیابت و فشار خون بالا را جدی بگیریم تا دچار این عارضه نشویم.
وی، بیماران دیابتی و فشار خون و نیز افرادی که سابقه بیماری کیستیک در خانواده دارند را از جمله افراد پرخطر در این حوزه دانست و گفت: افراد باید از خوردن نمک زیاد پرهیز کنند و تحرک بدنی داشته باشند.
مشاور واحد پیوند کلیه وزارت بهداشت، مهمترین موضوع برای جلوگیری از این بیماری را شناسایی زودتر بیماران اعلام کرد و گفت: برای شناسایی زودرس نارسایی های کلیوی لازم است به علائمی چون تورم قسمت هایی از بدن به ویژه دور چشم و پاها، دفع پروتئین در ادرار و احساس نیاز به دفع ادرار شب به طوری که افراد را از خواب بیدار کند، توجه شود.
بیماری کلیه پلی کیستیک یک بیماری ژنتیکی مادرزادی است که در آن کلیه ها مبتلا به کیست های متعددی می شوند.
این همایش با حضور تعدادی ازبیماران، اعضای این انجمن و متخصصان این حوزه امروز ( دوشنبه) در سالن همایش های پژوهشگاه رویان برگزار شد و مهمترین راه های پیشگیری این بیماری به اطلاع شرکت کنندگان رسانده شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*