این حیوان ۷برابر سریع‌تر از پراید است!

طبق بررسی های انجام شده، رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برای چیتا تنها ۳ ثانیه زمان می‌برد، در حالی که خودرو پراید برای رسیدن به این شرعت بیش از ۱۴ ثانیه زمان می‌خواهد.

                              این حیوان ۷برابر سریع‌تر از پراید است!

 

به گزارش تابناک به نقل از خبرآنلاین، یوزپلنگ یا همان یوز (معروف به چیتا)، از پستانداران مهره‌دار است که جزو خانواده گربه‌سانان محسوب می‌شود. مناطقی که می‌توان از وجود یوز یا چیتا در آن اشاره کرد آفریقا، بخشی از آسیای مرکزی و شبه قاره هند است که جمعیت آن به شدت در حال کاهش است. در این میان گونه یوزپلنگ آسیایی در آستانه انقراض قرار دارد به نحوی که تعداد بسیار محدودی از آن در ایران زندگی می‌کنند.

بدن یوزپلنگ در درازای چندین میلیون سال به گونه‌ای پیشرفت پیدا کرده‌است که این جانور بتواند به‌طور معمول توانایی حرکت با سرعتی برابر با ۱۱۰ کیلومتر در ساعت را داشته باشد و البته برای مدت کوتاه با سرعتی برابر با ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت هم توانایی دویدن را دارد. سرعت یوزپلنگ در عرض ۲ ثانیه پس از شروع دویدن به ۷۵ کیلومتر در ساعت می‌رسد که از شتاب بسیاری از خودروهای مسابقه‌ای نیز بیشتر است. البته میانگین سرعت حرکتی یوزپلنگ برابر با ۶۴ کیلومتر بر ساعت است. اندام باریک، پاهای لاغر و بلند، قفسه سینه‌ای کم پهنا ولی عمیق و جمجمه‌ای کوچک، ظریف و گرد، یوز را به سریع‌ترین جانور روی زمین تبدیل کرده‌است.

این حیوان ۷برابر سریع‌تر از پراید است!

این جانور به آسانی از دیگر گربه‌سانان تشخیص‌پذیر است و آن را نه تنها از روی خال‌های روی بدن می‌توان متمایز کرد، که بدن باریک و کشیده، سر کوچک، چشم‌های بالا قرار گرفته و گوش‌های کوچک و تا حدودی پهن شمایلی یکتا به او می‌دهند. طعمه معمول یوزپلنگ ها آهوها (به ویژه آهوی تامسون)، ایمپالا و دیگر پستانداران سم‌دار حداکثر تا ۴۰ کیلوگرم وزن هستند. یک نر بالغ تنها هر چند روز یک بار شکار می‌کند اما ماده‌های دارای توله تقریباً هر روز به شکار می‌پردازند. در حالی که سایر گربه‌سانان شکارچیان شب هستند، یوزها عمدتاً روزها فعال بوده و اغلب در اوایل بامداد و غروب آفتاب به سراغ طعمه‌های خود می‌روند.

رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت چیتا ۷ برابر سریع‌تر از خودرو پراید است و تنها ۳ ثانیه زمان می‌برد، در حالی که این ساخته دست بشر برای رسیدن به این سرعت باید بیش از ۱۴ ثانیه تلاش کند!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*