آخرین خبر :

اخبار خراسان جنوبی/موزه عبرت ایران در بیرجند گشایش یافت

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اعلام کرد:
تدارک ۴۱۲ عنوان برنامه در کمیته فرهنگی و هنری ستاد دهه فجر خراسان جنوبی
فرخنده از تدارک ۴۱۲ عنوان برنامه در کمیته فرهنگی، هنری و رسانه ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی در خراسان جنوبی خبر داد.

 علی فرخنده در نشست خبری ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی در استان اظهار کرد: اهالی رسانه و خبرنگاران می‌توانند با جدال احسن و استناد به مستندات تاریخی در حوزه جهاد تبیین گام‌های موثری بردارند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از برگزاری ۴۱۲ عنوان برنامه توسط کمیته فرهنگی، هنری و رسانه ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی در سطح استان، افزود: در راستای جهاد تبیین و بیان تاریخ انقلاب اسلامی برای نسل جوان از امروز نمایشگاه موزه عبرت با حضور معاون وزیر کشور در مرکز استان افتتاح شد که این نمایشگاه تا پایان بهمن ماه برپا خواهد بود.

وی از اکران فیلم‌های چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در استان همزمان با سراسر کشور خبر داد و گفت: ۱۶ فیلم بخش سودای سیمرغ در سینما بهمن و سینما فردوسی شهر بیرجند از ۱۷ تا ۲۳ بهمن ماه در این استان اکران می‌شود.

فرخنده بیان کرد: بنا بر اعلام دبیرخانه جشنواره، بلیط فروشی امسال نیز مانند سال گذشته اینترنتی خواهد بود و علاقه‌مندان برای تهیه بلیط فیلم‌های مورد علاقه خود می‌توانند به مرجع اینترنتی مختص به جشنواره مراجعه کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری اختتامیه جشنواره فیلم موبایلی لیمو شیرین و تجلیل از ۴۴ نفر از برگزیدگان به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در استان، عنوان کرد: اختتامیه دهمین جشنواره شعر فجر به میزبانی شهرستان خوسف در ۲۰ بهمن ماه برگزار خواهد شد.

وی از برگزاری جشن بزرگ دختران انقلاب در روز ۲۰ بهمن ماه در فرهنگسرای بیرجند خبر داد و گفت: همچنین اختتامیه نمایشگاه آثار هنرهای تجسمی هنرمندان و تقدیر از هنرمندان شرکت‌کننده در جشنواره هنرهای تجسمی فجر و بعضی از چهره‌های پیشکسوت پنجشنبه ۲۰ بهمن ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه برگزار می‌شود.

فرخنده با بیان اینکه امشب یازدهم بهمن ماه جشن مردمی آتشونی در فرهنگسرای بیرجند برگزار می‌شود، افزود: برگزاری کاروان شادی انقلاب در شهرهای مرزی خراسان جنوبی و برخی مناطق شهر بیرجند از دیگر برنامه‌های دهه فجر خراسان جنوبی است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری رویداد بزرگ قرآنی و تربیت مربی بشری در ایام دهه فجر، عنوان کرد: تمام تلاش ما بر این است که خانه فرهنگ خراسان جنوبی که عملیات اجرایی آن از سال ۹۰ آغاز سده در سال آینده به بهره‌برداری برسد.

 

تاریخ شفاهی انقلاب دربیرجند/مستندهایی که از روزهای حماسه می گویند

تاریخ شفاهی انقلاب دربیرجند/مستندهایی که از روزهای حماسه می گویند

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی گفت: مستند روز هفتم، مستند شهید سورگی، کتب حماسه حضور و شاه پر از جمله آثار حوزه هنری خراسان جنوبی با محوریت تاریخ شفاهی انقلاب در بیرجند است.

مجید کریمیان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: یکی از مواردی که در قرآن کریم بارها بر آن تأکید کرده بحث مطالعه تاریخ و عبرت گرفتن از گذشتگان است.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه با بررسی تاریخ بسیاری از ارزش‌ها به نسل جدید منتقل می‌شود، بیان کرد: ما با بسیاری از سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی خود در لابه لای تاریخ نگاری‌ها آشنا می‌شویم.

کریمیان افزود: در انقلاب اسلامی میراث معنوی بسیار زیادی را به دست آوردیم که با نقل تاریخ شفاهی این میراث ارزشمند به جوانان منتقل می‌شود.

مستند روز هفتم و حماسه مردم بیرجند

وی با تأکید بر اینکه در این راستا موضوع تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی برای ما از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، گفت: در حوزه هنری خراسان جنوبی آثار بسیار ارزشمندی در زمینه تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی و وقایع بهمن ۵۷ در بیرجند تولید شده است.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مستندهایی که با محوریت تاریخ شفاهی انقلاب در جنوب خراسان جنوبی تولید شده است، مستند روز هفتم است.

کریمیان بیان کرد: این مستند درباره حماسه نهم بهمن ۵۷ در بیرجند است که وقایع این روز منجر به شهادت شهیدان سورگی و سندروس شد.

تاریخ شفاهی زندگی شهید سورگی

وی با تأکید بر اینکه در این مستند حماسه مردم جنوب خراسان علیه رژیم پهلوی و نقش روحانیت در این مبارزات تبیین شده است، افزود: مستند دیگر با محوریت تاریخ شفاهی مستند زندگی، سیره و شهادت شهید سورگی است که در این مستند به روستای محل زندگی ایشان رفته‌ایم.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی با بیان اینکه کتاب‌هایی هم در مورد تاریخ شفاهی انقلاب در جنوب خراسان توسط حوزه هنری تدوین شده است گفت: یکی از این کتاب‌ها کتاب روایت حضور است که یک مستند نگاری درباره وقایع انقلاب در خراسان جنوبی طی بازده زمانی مهر ۵۷ تا بهمن ۵۷ است.

کریمیان با اشاره به اینکه کتاب شاه پر نیز به خاطرات کوتاه انقلابیون جنوب خراسان می‌پردازد، اظهار کرد: همین خاطرات کوتاه و لطیف برای نسل جوان بسیار تأثیرگذار است.

راهپیمایی ۱۳ امامی‌ها

وی با اشاره به کتاب خاطرات ۱۳ امامی‌ها، اظهار کرد: این نام برگرفته از خاطرات مادر یکی از شهدای انقلاب بیرجند است که می‌گفتند وقتی ما به راهپیمایی می‌رفتیم وابستگان رژیم پهلوی به ما به واسطه امام خواندن حضرت روح الله ۱۳ امامی‌ها می‌گفتند.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی ادامه داد: یک کتاب دیگر به نام انقلاب ۵۷ به روایت عکس تدوین شده که به واسطه کمبود منابع مالی هنوز به چاپ نرسیده است چرا که انتشار این مجموعه ۶۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.

 

موزه عبرت ایران در بیرجند گشایش یافت/۲

موزه عبرت ایران در بیرجند بازگشایی شد.

موزه عبرت ایران به مناسب دهه فجر و با حضور رئیس سازمان اجتماعی وزارت کشور و استاندار خراسان جنوبی در شهر بیرجند به بهره برداری رسید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این مراسم با اشاره به ۱۴ شهید انقلاب در خراسان جنوبی، گفت: یکی از خروجی این برنامه، ابتکار عمل پرداختن به آسیب‌های اجتماعی با پیشینه انقلابی و فرهنگی خراسان جنوبی است.

وی افزود: این نمایشگاه تا پایان بهمن دایر است.

فرخنده با بیان اینکه این‌نمایشگاه صبح‌ها از ساعت ۹ تا ۱۱ برای مراکز آموزشی، نظامی دانشگاهیان و دانشجویان و دانش آموزان باز خواهد بود، گفت: عصر‌ها هم این نمایشگاه از ساعت ۱۶ تا ۲۱ برای بازدید عموم مردم باز است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افزود: اجرای این نمایشگاه توسط مشکات و گروه‌های مردمی انجام شده است.

فرخنده با اشاره به اینکه برپایی این نمایشگاه مهمترین رویداد فرهنگی خراسان جنوبی در دهه فجر و کار جدید و نو است، افزود: بخش اول این نمایشگاه فضایی تاریک و دوران مخوف پهلوی را به تصویر می‌کشد و بخش انتهای نمایشگاه هم از دوران بیداری و آزادخواهی مردم شهر بیرجند به تصویر کشیده شده است که امیدواریم خروجی این نمایشگاه، تولید آثاری در ترویج استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی باشد.

 

 

مردم با اورژانس اجتماعی بیگانه اند

معاون وزیر و رئیس سازمان امور اجتماعی کشور گفت: سطح آشنایی عمومی با خدمات اورژانس اجتماعی (۱۲۳) در کشور پایین است و خدمات این مراکز باید به مردم معرفی شود.

 

عباسی در بازدید از مراکز تحت نظارت بهزیستی در بیرجند گفت : برخی کمبود‌ها در مراکز ۱۲۳ وجود دارد که نیاز است برای ارتقای خدمات، استانداردسازی این مراکز مد نظر قرار گیرد.

وی بر افزایش انگیزه کارکنان اورژانس اجتماعی تاکید کرد و گفت: داشتن انگیزه و تعهد در انجام وظیفه، اصولی‌ترین خصیصه افرادی است که در مراکز اورژانس و مشاوره فعالیت می‌کنند.

معاون وزیر کشور گفت :  با توجه به تاکید مقام معظم رهبری باید افراد آسیب‌دیده را عائله خود بدانیم در رفع مشکلات آن‌ها از همه توان و ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

وی همچنین با تاکید بر تهیه بانک اطلاعاتی از افرادی که بهزیستی به عنوان فرزندخوانده واگذار می‌کند افزود: به این ترتیب باید به طور مستمر از وضعیت فرد آگاهی داشت و روند سرنوشت او را در خانواده‌ای که واگذار شده، پیگیری کرد.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور در بازدید از مرکز نگهداری زنان آسیب‌دیده در بیرجند هم گفت: امکاناتی که در این مراکز فراهم شده از وضعیت متوسط جامعه بالاتر است لذا افراد از رفاه نسبی برخوردار هستند و همه این‌ها از برکت نظام جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه افراد خدمت‌گیرنده نیز باید قدرشناس این اقدامات باشند ادامه داد: در کنار نگهداری باید زمینه برای کسب مهارت در افرادی که توانایی دارند، فراهم شود تا به توانمند شدن آن‌ها کمک کند.

عباسی در بازدید از مرکز مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ با اشاره به لزوم افزایش تاب‌آوری در خانواده‌ها گفت: بیشتر مشکلات خانوادگی در مناطق مرفه نمود پیدا می‌کند در حالی که تصور می‌شد ریشه طلاق در فقر است، اما رفاه در اختلافات بین زوجین تاثیر داشته است:، زیرا با پیشرفت فناوری افراد با مظاهر جدید آشنا شده و با از بین رفتن فرهنگ اصیل، خانواده‌ها بیشتر دچار آسیب می‌شوند.

وی گفت: بهزیستی در مراکز مشاوره باید تاب‌آوری خانواده‌ها را تقویت کند و بانوان در این میان نقش مهمتری دارند.

معاون وزیر کشور با اشاره به آسیب‌های ناشی از طلاق در جامعه افزود: مهمترین موضوع در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی تقویت بنیان خانواده و رشد فرهنگ دینی و معنوی است.

وی امروز با همراهی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان استانی از مرکز اجتماع درمان‌مدار (TC) امیرآباد در شهرستان بیرجند هم بازدید کرد.

عباسی ضمن خداقوت به کارکنان و مهارت‌آموزان این مرکز، به نقش مهم معنویات و ورزش در جلوگیری از بازگشت به اعتیاد افراد بهبودیافته اشاره کرد و گفت: انگیزه‌ای که کارکنان مجموعه در این زمینه دارند شایسته تقدیر است، این زحمات اعتبار و اجر دنیوی و اخروی به همراه دارد.

وی ادامه داد: افرادی که در مراکز درمان‌مدار خدمات دریافت می‌کنند را نباید به چشم بیمار دید بلکه باید به عنوان همکار و کارکنان این مراکز قلمداد کرد.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور گفت: توجه به مسائل ورزشی، اعتقادی، سلامت جسم و فکر در درمان این افراد بسیار مهم است، چراکه اگر فکر درست نشود بقیه موارد هم درست نمی‌شود.

مرکز اجتماع درمان‌مدار ۳۰ نفر معتاد تحت درمان دارد که در بازه زمانی سه ماه خدمات روانشناسی، کار درمانی همچنین مهارت‌آموزی را در راستای بازنگشتن به اعتیاد دریافت می‌کنند.

کمبود نیرو در اورژانس ۱۲۳، استانداردسازی مرکز پاسخگویی به تماس‌های تلفنی، تقویت تیم‌های سیار مراکز اورژانس ۱۲۳ در شهرستان‌ها برای پاسخگویی بهتر به شهروندان از مهمترین درخواست‌های مطرح شده در این بازدید‌ها بود.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور امروز در آغاز سفر به خراسان جنوبی از مرکز اجتماع درمان‌مدار (TC) واقع در امیرآباد بیرجند، مرکز ۱۲۳ (اورژانس اجتماعی) مرکز ۱۴۸۰ (مشاوره تلفنی)، خانه سلامت، شیرخوارگاه، محل نگهداری زنان آسیب‌دیده و مرکز نگهداری کودکان کار بازدید و با نماینده، ولی فقیه در استان هم دیدار کرد.

افتتاح نمایشگاه موزه عبرت، حضور در کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان، افتتاح نمایشگاه توانمندی‌های فرهنگی، اجتماعی و صنایع دستی خراسان جنوبی، افتتاح بازارچه شهرداری و شرکت در برنامه جشن آتشونی در فرهنگسرای شهر بیرجند از دیگر برنامه‌های سفر معاون وزیر کشور است.

 

 

 

از ابتدای سال جاری تا کنون انجام شد؛

اختصاص ۴ میلیارد تومان تسهیلات به بیماران نیازمند خراسان جنوبی/۳

اختصاص ۴ میلیارد تومان تسهیلات به بیماران نیازمند خراسان جنوبی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون چهار میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان اعتبار بلاعوض به بیماران نیازمند خراسان جنوبی اختصاص داده شده است.

محمد علی کاوسی ضمن تبریک ایام دهه فجر، اظهار داشت: ایام مبارک و غرور آفرین دهه فجر پیروزی انقلاب اسلامی یادآور راهبری‌های انقلابی و حیات بخش رهبر کبیر و فقید انقلاب اسلامی و فداکاری‌های عظیم ملت بزرگ ایران است.

وی با اشاره به عملکرد جمعیت هلال احمر در حوزه کمک به بیماران خاص و نیازمند طی ده ماهه گذشته، افزود: در این مدت دو هزار و ۹۰۵ پرونده جهت کمک به بیماران خاص و صعب‌العلاج نیازمند در سطح استان تشکیل شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی ادامه داد: طی بررسی‌های صورت گرفته اعتباری بالغ بر چهار میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان در قالب کمک‌های بلا عوض به این بیماران پرداخت شده است.

وی همچنین از اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه بین بیماران نیازمند سطح استان خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون اعتباری بالغ بر دو میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه نیز به بیماران صعب‌العلاج و خاص در استان پرداخت شده است.

کاوسی ادامه داد: این اعتبارات تا سقف پنج میلیون تومان جهت پرداخت تنها هزینه‌های درمانی و دارویی بیماران پرداخت شده است.

 

اختلاف قیمت، هیزم قاچاق سوخت/ وقتی جان، قربانی نان می‌شود/۴

کمتر ماهی است که به پایان برسد و در آن سوخت بری در خراسان جنوبی در میان شعله‌های آتش زنده زنده نسوزد!

 

اختلاف قیمت سوخت در داخل کشور نسبت به آن سوی مرز و سودآوری بالای آن سبب می‌شود که جوانان زیادی برای کسب نان، قربانی شعله‌های آتش شوند.

به گزازش باشگاه خبرنگاران جوان، آمار‌ها نشان می‌دهد ۱۹ درصد متوفیان تصادفات جاده‌ای خراسان جنوبی سوخت بر‌ها هستند و ۵۰ درصد تصادفات سوخت کشان در شهرستان نهبندان به دلیل نزدیکی به مقصد سوخت بر‌ها یعنی سیستان و بلوچستان رخ می‌دهد.

موضوعی که حتی واکنش امام جمعه نهبندان را به دنبال داشته و در خطبه‌های نماز جمعه از مسئولان استانی خواسته است برای مقابله با سوخت بران و خودرو‌های خطرآفرین شوتی چاره اندیشی کنند.

هم اکنون قیمت هر لیتر گازوئیل یارانه‌ای ۳۰۰ تومان و نیمه یارانه‌ای ۶۰۰ تومان است و این درحالی است که تا نزدیکی نهبندان هر گالن ۲۰ لیتری گازوئیل از سوخت بر با مبلغ ۲۵۰ هزار تومان خریداری می‌شود.

۸۰ درصد تصادفات سوخت بر‌ها در نیمه‌های شب

با توجه به آنکه سوخت بر‌ها بیشتر در نیمه‌های شب به دلیل فرار راحت تر، راهی جاده‌ها می‌شوند ۸۰ درصد تصادفات سوخت بر‌ها از ساعت ۲۲ تا ۸ صبح رخ می‌دهد.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی به خبرنگار ما می‌گوید: از ابتدای امسال تا اواخر دی ماه ۵۲ درصد واژگونی‌ها در استان مربوط به سوخت بر‌ها بوده است.

۸۰ درصد تصادفات سوخت بر‌ها در نیمه‌های شب

سرهنگ رضایی در خصوص تعداد متوفیان سوخت بر در استان افزود: از ابتدای امسال تا ۲۴ دی ماه ۵۱ سوخت بر در استان در میان شعله‌های آتش سوخته اند.

بیشتر سوخت بر‌ها حامل سوخت سفید قاچاق هستند و این موضوع بیشتر در استان‌های شمال شرق و جنوبی دیده می‌شود و اکثر سوخت کش‌ها از خراسان رضوی و خراسان جنوبی راهی سیستان و بلوچستان می‌شوند.

وقتی راه صدساله را یک شبه می‌روند!

آمار متوفیان جاده‌ای نشان می‌دهد بیشتر سوخت بر‌ها جوان هستند و کمتر به چشم می‌خورد که فردی با سن بالا دست به چنین خطری بزند.

گویا آن‌ها می‌خواهند با کمترین زحمتی، یک شبه راه صدساله را بروند و به آرزوهایشان برسند؛ رسیدن به آرزویی که شاید با طعم مرگ همراه باشد و آرزویشان را به گور ببرند.

سرهنگ بخشی رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی می‌گوید: از ابتدای امسال تا اواخر دی ماه ۲ هزار و ۵۲۳ خودرو شوتی توقیف شده اند که از این تعداد هزار و ۷۵۲ دستگاه مربوط به خودرو‌های سوخت بر بوده است.

او اضافه می‌کند: این حجم توقیف خودرو‌های سوخت بر در استان سبب شده تا ظرفیت پارکینگ‌ها تکمیل شود و چندین پارکینگ دیگر راه اندازی شود و حتی مخازن سوخت پلیس نیز ظرفیتش تکمیل شود.

از رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی در خصوص جرائم اعمال شده برای سوخت بر‌ها پرسیدم او ادامه داد: هم اکنون اگر سوخت بری توقیف و دستگیر شود خودروی وی ۱۵ روز توقیف و مبالغ جریمه نقدی نیز برای وی در نظر گرفته می‌شود.

سرهنگ بخشی تصریح کرد: حتی اگر خودرویی بدون سوخت متوقف شود و دارای گالن یا مشک خالی باشد بازهم خودروی وی توقیف و جریمه می‌شود.

او بیان کرد: تعدادی از افراد هم به عنوان راه پاک کن برای سوخت بر‌ها کار می‌کنند و در اطراف پلیس راه‌ها گشت می‌زنند که اگر این افراد هم دستگیر شوند مانند سوخت کش‌ها با آن‌ها برخورد می‌شود.

این مقام انتظامی در خصوص اقدامات مقابله‌ای با سوخت بر‌ها نیز افزود: از ابتدای امسال ۱۰ طرح برای مقابله با سوخت بر‌ها در خراسان جنوبی انجام شده است تا شاید بتوان سوخت بری را به حداقل برسانیم.

از ابتدای امسال ۱۰ طرح برای مقابله با سوخت بر‌ها در خراسان جنوبی انجام شده است

سرهنگ شجاعی نسب جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی نیز در هفتمین جلسه قرارگاه استانی مقابله با قاچاق کالا و ارز خراسان جنوبی گفت: قاچاق سوخت بیشترین میزان قاچاق را در استان ما داراست و از ابتدای امسال بیش از ۲ میلیون لیتر سوخت قاچاق در استان کشف شده است.

اما در این بین باید دید که سرمنشاء این سوخت قاچاق از کجاست و چطور به دست سوخت کش‌ها می‌رسد؟ در میان چند موضوع قابل تأمل است؛ یکی اینکه ممکن است افرادی که دارای کارت سوخت هستند سهیمه سوخت خودوری خود را با قیمت بالا به سوخت کش‌ها بفروشند و از سوی دیگر نیز امکان دارد در جایگاه‌های سوخت استان نیز تخلفاتی رخ دهد که این موضوع نیاز دارد نظارت‌ها و بازرسی‌ها از این جایگاه‌ها بیشتر شود.

سوم دی امسال بود که معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی در کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان گفت: افزایش خودرو‌های شوتی در راه‌های مواصلاتی استان خطرآفرین بوده و باید از سایر قوانین بازدارنده برای جلوگیری از تردد این خودرو‌ها استفاده شود.

طالبی در این جلسه تأکید کرد: باید به منظور بازدارندگی لازم، جرایم سنگینی در نظر گرفته شود چرا که جان انسان‌ها ارزشمند است و به هر نحوی باید از تردد این خودرو‌ها جلوگیری شود.

سوخت بری با چراغ خاموش

حضور سوخت بر‌ها در جاده‌ها نه تنها برای خودشان حادثه ساز است و می‌تواند سبب مرگشان شود بلکه جان دیگر رانندگان در جاده‌ها را نیز به خطر می‌اندازد.

با توجه به اینکه بیشتر سوخت برها، شب را برای تردد انتخاب می‌کنند برای آنکه در دید پلیس نباشند با چراغ‌های خاموش تردد می‌کنند.

یکی از کامیون داران سربیشه‌ای در این خصوص به خبرنگار ما‌ی گوید: اگر از ساعت ۱۲ شب به بعد راهی جاده نهبندان به زاهدان شوید، سوخت بران زیادی را در این مسیر می‌بینید که با چراغ خاموش و سرعت بالا در حال تردد هستند.

او افزود: خود من یک شب که در جاده بودم سوخت بری را دیدم که در جهت خلاف جاده رانندگی می‌کرد و نزدیک بود با هم تصادف کنیم؛ این افراد نه تنها با جان خود بازی می‌کنند بلکه جان دیگران را هم به خطر می‌اندازند.

به سراغ یکی از شهروندان شوسفی نیز رفتیم تا از او علت وجود سوخت کش‌ها در این منطقه را بدانیم او گفت: بیشترین علت روی آوردن جوانان به این کار، نبود شغل است و از سوی دیگر اگر این فرد در یک ماه با حقوق کارمندی بخواهد زندگی کند با سوخت بری در چند شب، می‌تواند به این حقوق برسد.

او که تمایلی به آوردن نامش در گزارش نداشت ادامه داد: جوانانی را می‌شناسم که با بردن ۲ سرویس سوخت در شب به منطقه حیدرآباد ۳ میلیون تومان به جیب می‌زند و طبیعی است کسی که به این راه می‌رود و درآمدش از سوخت کشی است دیگر نمی‌تواند از این راه خارج شود، زیرا با کمترین زحمت به بیشترین درآمد می‌رسد، هر چند ممکن است در این راه جانش را از دست بدهد!

طمع جوانان یا نبود جرائم بازدارنده؟!

با وجود اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای خوبی که در خراسان جنوبی در حال انجام است، اما با توجه به تفاوت قیمت سوخت در داخل با کشور‌های همسایه، همچنان اشتیاق خاصی برای قاچاق فرآورده‌های نفتی وجود دارد.

به دلیل نیاز شدید ۱۵ تا ۱۷ میلیون لیتری روزانه کشور افغانستان و حتی کشور‌های آسیای میانه، به دلیل تفاوت فاحش قیمت انواع فرآورده‌ها در مقایسه با ایران، این سرمایه ملی همچنان با شیوه‌ها و شگرد‌های متفاوت و حرفه‌ای از کشور قاچاق می‌شود.

طمع جوانان یا نبود جرائم بازدارنده؟!

هرچند در خراسان جنوبی قاچاق سازمان یافته سوخت وجود ندارد، اما اگر سوخت بری دستگیر شود تنها ۱۵ روز خودروی وی توقیف می‌شود و جریمه‌ها هم آنقدر بازدارنده نیست که فرد از انجام این کار بترسد؛ بنابراین لازم است جرائم بازدارنده تری اعمال شود تا شاید افراد کمتر پا در این مسیر خطرناک بگذارند.

شناسایی سرشاخه‌های قاچاق سوخت، بازدید مجاری عرضه و مصرف‌کنندگان عمده سوخت، شناسایی بارنامه‌های صوری و غیرواقعی ناوگان حمل و نقل عمومی، پایش تراکنش‌های سوخت‌گیری خودرو‌های دیزلی و شناسایی کارت‌های دارای تراکنش نامتعارف و توقیف این کارت‌های مهاجر و سرگردان از اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای با قاچاق سوخت است که می‌تواند از هدر رفت سرمایه‌های ملی جلوگیری کند و طمع قاچاق را کاهش دهد.

گزارش از زهرا رضوانیان

 

 

اندر مصائب محدودیت دریافت بنزین در خراسان جنوبی/ مردم ناراضی‌اند، فکری کنید

مردم استان خراسان جنوبی از محدودیت‌ سوخت گیری بنزین گلایه‌مندند؛ در شرایط برودت کم‌سابقه هوا و مشکل تأمین گاز، وقت مردم در صف‌های پمپ بنزین به خاطر طرح محدودیت سوخت‌گیری تلف می‌شود.

به گزارش فارس در شرایط برودت کم‌سابقه هوا و مشکل تأمین گاز، وقت مردم در صف‌های پمپ بنزین به خاطر طرح محدودیت سوخت‌گیری تلف می‌شود و از طرف دیگر، هزینه‌هایی به آن‌ها تحمیل می‌شود که هم نارضایتی ایجاد کرده و هم اینکه جبران آن هم مصیبت تازه‌ای است.

«چرا ما؟!»

این موضوع بزرگترین سوالی است که در ذهن بسیاری نقش بسته است هنگامی که می‌بینیم دوباره خراسان جنوبی پایلوت اجرای طرح جدید شده! یکی از این طرح‌ها که همه ما را درگیر کرد، محدودیت سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها بود. طرحی که طبق گفته مسئولان با توجه به ضرورت‌های ایجاد شده در تامین سوخت استان و مهار شدن مصرف و جلوگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی در استان، از مردادماه شروع شد.

هر چند این طرح از همان ابتدای شروع نیز منتقدان جدی داشت اما در نهایت اجرایی شد این در حالی است که در برخی استان‌های مرزی مثل خراسان رضوی این طرح انجام نشده که احتمال بی‌ربط با قدرت مطالبه گری مردم آن نیست.

در این گزارش نظرات مردم د رخصوص این طرح و برخی مشکلات به وجود آمده را می‌خوانیم.

 دردسری تازه برای مسافرت

برای بررسی نظر مردم، به سراغ جایگاه های سوخت می‌روم. جایگاه‌هایی که صف طولانی همچنان در آنها مشاهده می شود. یکی از شهروندان که گویا عازم سفر است، با جایگاه‌دار کلنجار می‌رود که بتواند بیشتر از بیست لیتر بزند اما موفق نمی‌شود. از او که مرد میانسالی است وارد صحبت می‌شویم، بدجوری شاکی است، می‌گوید: در این سرما واقعا ظلم است که در راه یک سفر کوتاه به مشهد، بخواهی چند بار بنزین بزنی. قبلا باک را پر می‌کردیم و تا مقصد می‌رفتیم. اما حالا چی؟! در این شرایط اقتصادی با کلی فشار و سختی، بار سفر می بندی ولی با این هنرمندی‌ها باید استرس بنزین هم داشته باشی. کاش مسئولان کنار ما باشند نه در مقابل ما!.

جوان دیگری که صدای ما را می‌شنود وارد بحث می‌شود و می‌گوید: یعنی بخواهی یک سفر مشهد بروی، بین ۳۵ تا ۵۰ لیتر بنزین مصرف می‌شود، حالا اگر لطف کنند و ۳۰ لیتر بدهند، باز هم به مشهد نمی‌رسی!

او که به گفته خودش راننده اسنپ است، ادامه می‌دهد: من که مجبورم مدام پمپ بنزین باشم واقعا با این وضعیت ضرر می‌کنم.کاش کمی به معیشت مردم هم توجه می‌شد. شما را بخدا به این مسئولان بگویید فکری به حال این اوضاع کنند، واقعا وضع اقتصادی مردم را نمی‌بینند؟

 

انگار سخت‌گیری در استان ما ژنتیکی است!

یکی دیگر از شهروندان با بیان اینکه انگار سخت‌گیری در استان ما ژنتیکی است، می‌گوید: متاسفانه در بحث سرمای این چند روز هم دیدیم چقدر روی مردم فشار آمد، در حالی که در بقیه مناطق کشور وضع طور دیگری بود! حتی صدای نمایندگان استان هم درآمد که آقای وزیر، چرا سخت‌گیری برای استان ماست؟! این بی‌عدالتی است که از مرزنشینی فقط مشکلات اینچنینی عاید ما شود و هیچ وقت سودی از آن دشت نکنیم. خراسان رضوی هم مرز با افغانستان دارد اما مشهدی‌ها دردسر سوخت ندارند. جالب است که این طرح در شهرهای بزرگ و پرجمعیتی مثل تهران، مشهد، اصفهان، کرج، آذربایجان، شیراز، تبریز و… با وجود مصرف بالای سوخت انجام نشده اما در اینجا…!

تاخیر در صدور کارت سوخت و ضرر مردم

پیام‌های زیادی از شهروندان درخصوص عدم دریافت کارت سوخت خود پس از گم شدن یا تعویض و… دریافت کرده‌ایم که نشان از عمومی بودن این ماجراست. به طوری که برخی ادعا می‌کنند ۵ ماه است در صف انتظار دریافت کارت سوخت به سر می‌برند و هنوز خبری نیست که نیست.

در شرایطی که بنزین آزاد قیمتی دو برابری دارد، این تاخیرها ضرر زیادی برای شهروندان ایجاد می‌کند. یکی از شهروندان نیز در پیامی به ما اینطور مشکل خود را خطاب به مسئولان مطرح کرده است: «چند ماه است کارت سوختم نیامده. هر ماه یعنی چند تومان ضرر؟؟ چطور است وقتی وام را دیر بدهی، دیرکرد میخورد. بعد وقتی نوبت حق مردم می شود، چنین بی‌خیال و بی محابا از جیب مردم پول هدر می‌رود؟؟

 

صفی که هنوز هم هست!

برای ادامه گزارش به جایگاه سوخت گیری خیابان مدرس می روم. ساعت ۶ و نیم عصر است و به خیال خودم نباید صف ببینم. خصوصا که گویا دوباره جایگاه‌های سی ان جی فعال شده است. اما صف پمپ بنزین انگار چیز دیگری می‌گوید! جالب اینکه یکی از خودروها که می خواهد به انتهای صف برسد، از دوربرگردان کنار پمپ بنزین دور زده، دنده عقب می‌گیرد تا در ته صف جایی پیدا کند! جلوتر می روم. این صف بزرگ برای جایگاه سی ان جی است. هر چند قسمت پمپ بنزین هم تعریفی ندارد! از جایگاه‌دار درباره دلیل صف می‌پرسم. می گوید: هنوز همه جایگاه های سوخت سی ان جی فعال نشده و اینجا هم زیاد شلوغ می شود.

سهمیه خودروهای گازسوز؛ سوخت!

یکی از شهروندان که در صف پمپ بنزین خیابان مدرس مشغول سوخت گیری بود، با من هم صحبت شد. او با بیان اینکه خودرو ام دوگانه سوز است اما دو هفته‌ای سهمیه آزاد زدم، می‌گوید: مشکل گاز گویا باعث قطع سی ان جی شد و از طرفی سهمیه امثال من که دوگانه‌سوز هستند، کمتر از حالت عادی است و این یعنی حداقل دو برابر در این مدت گران‌تر سوخت زدم و خسارت دیده‌ام. راستش امیدی هم ندارم که این سهمیه سوخته ام، برگردد. اما کاش مسئولان درایتی کنند.

طرح محدودیت سوخت‌گیری در ۱۳ استان دیگر هم اجرا می‌شود

برای تکمیل گزارش، به سراغ مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی رفتیم که در پاسخ به این سوال که آیا محدودیت میزان سوخت‌گیری در جایگاه‌ها در سایر استان‌ها نیز اجرایی می‌شود، گفت: در حال حاضر در ۱۳ استان دیگر نیز طرح های مدیریت مصرف در حال اجراست.

 

محمدرضا عابدانی گفت: به استناد تکالیف قانونی و ابلاغی از سوی مراجع ذیصلاح مقرر است طرح‌های مدیریت مصرف در کل کشور و تا پایان سال اجرایی شود.

وی در خصوص اینکه آیا آماری مرتبط با کاهش قاچاق پس از تدابیر جدید وجود دارد، گفت: با توجه به ماهیت قاچاق فرآورده‌های نفتی امکان ارائه آمار دقیق از میزان قاچاق وجود ندارد اما با اجرای طرح های مدیریت مصرف ضمن کاهش توزیع خارج از شبکه و قاچاق نسبت به شفاف‌سازی مصارف و کنترل هیجانی مصرف اقدام شده است.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی تأکید کرد: در صورت عدم تدابیر در این حوزه رشد ۴۰ درصدی قاچاق در استان پیش‌بینی می‌شد که با اجرای این طرح در حال حاضر مصرف فرآورده در بخش بنزین ۱۲ درصد است.

وی در خصوص تاخیر در صدور کارت هوشمند سوخت نیز با بیان اینکه موانع موجود در تامین کارت خام رفع شده است، گفت: تولید کارت هوشمند سرعت گرفته و تمام کارت‌های درخواست شده در نیمه اول سال تولید و به آدرس مالکان ارسال شده است.

عابدانی با بیان اینکه سایر درخواست ها نیز در مرحله تولید است و به مرور ارسال می‌شود در پاسخ به اینکه راهکار شما در خصوص کاهش صف پمپ بنزین چیست، گفت: در این خصوص می‌توان به فعال کردن صد درصدی تمام نازل های شهرستان بیرجند و افزایش توزیع با استفاده از کارت آزاد جایگاه اشاره کرد، ضمن اینکه ۱۲ باب جایگاه سی ان جی استان دوباره فعال شده است.

وی با بیان اینکه امیدواریم این طرح تا پایان امسال به اتمام برسد اظهار کرد: شاید هم در صورت افزایش درخواست مردمی، ورود مسئولان بالا دستی را در پی داشته و گره باز شود؛ مانند بحث قبوض گاز که با ورود استاندار حل شد.

مجمع مطالبه‌گران استان خراسان جنوبی در گزارشی تحلیلی، چند پیشنهاد جایگزین برای برون‌رفت از این وضعیت ارائه کرده که در ادامه می‌خوانیم:

خراسان جنوبی با مساحت ۱۵۱.۱۹۳ کیلومتر مربع سومین استان پهناور ایران است. این استان با دارا بودن ۱۱ شهرستان و تراکم جمعیت کم و مساحت زیاد در مسیر محورهای ارتباطی استان‌های جنوبی ایران با مشهد قرار دارد محور ارتباطی استان سیستان و بلوچستان به مشهد نیز از شهرهای نهبندان، سربیشه، بیرجند و قائن عبور می‌کند، فاصله زیاد شهرهای استان از یکدیگر بعضا به بالای ۴۵۰ کیلومتر می‌رسد. فاصله روستاهای درون یک شهرستان هم چشمگیر است که گاهی به ۳۰۰ کیلومتر و بیشتر می‌رسد. همه این مسائل نشان از خاص بودن محورهای استان به نسبت سایر بعد مسافت دارد، بنابراین اجرای استان‌ها از نظر هر طرحی مرتبط با هر نهادی نیازمند توجه ویژه به این موضوعات است.

 

ضمن تشکر و خداقوت ویژه به اجراکنندگان این طرح و همه افرادی که دغدغه جلوگیری از قاچاق سوخت را دارند پیشنهاداتی برای کاهش مشکلات ترددهای درون‌استانی و سفرهای ضروری و مستمر مردم داخل استان ضمن توجه به معضل قاچاق سوخت و خروج بی‌حساب این سرمایه ملی ارائه می‌شود.

پیشنهاد می‌شود برای کارت‌های سوخت متعلق به خودروهای بومی استان خراسان جنوبی موارد ذیل اعمال شود:

ـ اجازه برداشت کامل ۶۰ لیتر سهمیه سوخت ماهانه در یک بار سوخت‌گیری اعمال روی خودروهای بومی (کارت های سوخت متعلق به خراسان جنوبی)

– حفظ سقف برداشت ۱۵۰ لیتر سوخت در ماه با نرخ آزاد با کارت سوخت شخصی اما با افزایش امکان برداشت در هر بار سوخت‌گیری به ۵۰ لیتر در هر ۲۴ ساعت

ـ نوبت سوخت‌گیری در ماه با سهمیه آزاد ۱۵۰ لیتری( -بدین ترتیب سقف سهمیه ۲۱۰ لیتر سوخت جمع آزاد و سهمیه برای خودروهای بومی حفظ شده اما ترددهای درون استانی طولانی بدون کوچک ترین مشکلی انجام خواهد شد.

– سقف حداکثر ۳۰ لیتر برداشت با کارت سوخت برای خودروهای غیربومی حفظ شود.

– با توجه به افزایش سقف برداشت خودروهای بومی و خلوت تر شدن جایگاه‌ها امکان برداشت سوخت برای خودروهای غیربومی ساده‌تر خواهد شد.

البته جزئیات بیشتر تغییرات در طرح نیازمند بررسی ویژه است اما توجه به این پیشنهادات حتما کمک‌کننده خواهد بود.

 

 

 

 

۵۵ میلیارد تومان برای پروژه‌های آبرسانی و محرومیت‌زدایی در خراسان جنوبی هزینه شد/۳

 

55 میلیارد تومان برای پروژه‌های آبرسانی و محرومیت‌زدایی در خراسان جنوبی هزینه شد

معاون سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی گفت: ۶۰ پروژه عمرانی، محرومیت‌زدایی و آبرسانی با اعتبار ۵۵ میلیارد تومان و ۱۰۵ پروژه اشتغال‌زایی به مبلغ ۹۳ میلیارد ریال هزینه شد.

سرهنگ یاسر صادق امروز در نشست خبری ستاد بزرگداشت دهه فجر خراسان جنوبی، اظهار داشت: برنامه‌های دهه فجر در سه محور جهاد خدمت، جهاد نشاط و امید آفرینی و جهاد تبیین و روشنگری برنامه‌ریزی شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی با بیان اینکه نمایشگاه خاندان ویرانی، نمایشگاه برگی از هزاران برگزار می‌شود گفت: توزیع بسته‌های فرهنگی، پویش تکریم پرچم، برگزاری کرسی‌های تلاوت قرآن و برگزاری زنگ انقلاب، برگزاری پویش “چه بودیم و چه شدیم” در محلات، رزمایش الی بیت‌المقدس و برگزاری نمایشگاه “اقتصاد به توان مردم” در همه شهرستان‌‌های استان از دیگر برنامه‌های این ایام است.

وی افزود: ۶۰ پروژه عمرانی، محرومیت زدایی و آبرسانی با اعتبار ۵۵ میلیارد تومان و ۱۰۵ پروژه اشتغال‌زایی به مبلغ ۹۳ میلیارد ریال هزینه شد.

صادق از آزادی ۴۴ زندانی به کمک بسیج حقوقدانان و ستاد دیه  استان در ۲۰ بهمن خبر داد و گفت: اختتامیه جشنواره ابوذر و اولین جشنواره علمی شهید چمران ویژه اساتید دانشگاه در این ایام برگزار می‌شود.

 

 

 

دستگیری سارق صنوف در”بشرویه”

جانشین انتظامی”بشرویه ” گفت: مأموران انتظامی این شهرستان یک سارق صنوف را دستگیر و ۲ فقره سرقت را کشف کردند. به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”جواد میربلوکی” اظهار داشت: با وقوع چند فقره سرقت صنوف در سطح شهرستان بشرویه، بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت. وی افزود: مأموران پلیس آگاهی و کلانتری”۱۱ قائم(عج)” شهرستان بشرویه با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده پلیسی، یک نفر سارق را در این خصوص شناسایی و تحت تعقیب قرار دادند و پس از هماهنگی با مقام قضائی در یک عملیات غافلگیرانه متهم را در مخفیگاهش دستگیر کردند. جانشین انتظامی شهرستان بشرویه بیان داشت: متهم دستگیر شده ابتدا دراظهارات خود منکر هر گونه جرم و اتهامی شد اما با روبه رو شدن با شواهد موجود و ارائه مستندات به ناچار لب به اعتراف گشود و به ۲ فقره سرقت صنوف نیز اعتراف کرد. سرهنگ میربلوکی با بیان این که متهم دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شد؛ تصریح کرد: شهروندان جهت مراقبت از اموال و سرمایه های خود ضمن استفاده از تجهیزات ایمنی و محافظتی خصوصا دوربین مدار بسته در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک، مراتب را از طریق سامانه ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

 

 

 

 

بیرجند شهر بحرانی در تصادفات کشور

افزایش ۲۰۰ درصدی تصادفات فوتی در شهر بیرجند/۲

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان گفت: شهرستان”بیرجند” به عنوان یک شهر بحرانی در حوزه تصادفات درون شهری کشور می باشد. به گزارش امروز خراسان جنوبی ، سرهنگ”علیرضا عباسی” اظهار داشت: متاسفانه تصادفات درون شهری بیرجند به صورت چشمگیر و نگران کننده ای افزایش پیدا کرده و برابر اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا، این شهر جزء شهرهای بحرانی کشور در حوزه تصادفات درون شهری محسوب می شود. وی افزود: از ابتدای امسال تصادفات فوتی شهر بیرجند در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۰۰ درصد افزایش داشته است به طوری که سال گذشته تعداد ۷ نفر از شهروندان جان خود را از دست داده اند و اما امسال این تعداد به ۲۱ نفر رسیده است که ۵۷ درصد آنها عابران پیاده می باشند. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان خراسان جنوبی با اشاره به وقوع هزار و ۵۸۳ فقره تصادف درون شهری در بیرجند؛ تصریح کرد: تعداد زیادی از تصادفات خسارتی بوده که به دلیل عدم نیاز به ترسیم کروکی در آمار قید نشده است و این آمار نیز نگران کننده می باشد. این مقام انتظامی یاداور شد: از ابتدای سال جاری تاکنون پلیس با ۱۴۷ هزار و ۷۲۰ تخلف رانندگی در شهر بیرجند برخورد کرده است که ۱۳ هزار و ۵۷۶ مورد آن تخلفات حادثه ساز بوده و در این مدت ۱۷۳ خودرو و ۲۴۰ دستگاه موتورسیکلت متخلف نیز توقیف شده است ولی قطعا پلیس به تنهایی و با ابزار جریمه نخواهد توانست تصادفات را کنترل کند. سرهنگ عباسی بیان داشت: سال گذشته اعلام کردیم چنانچه مصوبات شورای ترافیک اجرایی نگردد و هوشمند سازی کنترل تخلفات در مرکز استان انجام نشود، شاهد افزایش تصادفات خواهیم بود و امسال متاسفانه این اتفاق به وقوع پیوسته است. وی با اشاره به این که بارها عنوان کرده ایم پلیس با ابزار جریمه به تنهایی نمی تواند جلوی تصادفات را بگیرد و ۳۳ دستگاه مسئول در ترافیک باید به وظایف قانونی خود عمل کنند؛ خاطرنشان کرد: شهر بیرجند جزء معدود مراکز استان در کشور است که سیستم های هوشمند کنترل تخلفات ندارد. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان خراسان جنوبی عنوان داشت: نبود پل های هوایی عابر پیاده مکانیزه، عدم پیاده رو سازی در برخی از معابر، روشنایی کم و ناایمن بودن برخی گذرگاه های عابر پیاده را از علل اصلی تصادفات عابران پیاده در شهر بیرجند دانست و به این نکته اشاره کرد رانندگان حتی در گذرگاه ها حق تقدم عابران پیاده را رعایت نمی کنند. وی در پایان از همه مردم و دستگاه های مسئول خواست ضمن توجه بیشتر به ترافیک شهر بیرجند و ارتقاء فرهنگ ترافیک با ایجاد همدلی در خصوص کاهش تخلفات و تصادفات رانندگی تلاش نمایند چرا که عنوان شهر بحرانی در حوزه تصادفات، زیبنده شهر فرهیخته بیرجند در کشور نمی باشد.

 

 

 

 

دستگیری سارق حرفه ای با کشف ۱۶ فقره سرقت در”طبس”

رئیس پلیس آگاهی استان از دستگیری یک سارق با کشف ۱۶ فقره سرقت خودرو و قطعات و تجهیزات داخل آن در شهرستان”طبس” خبر داد. به گزارش امروز خراسان جنوبی ، سرهنگ”کاظم صادقی” درتشریح این خبر اظهار داشت: با وقوع چند فقره سرقت قطعات و تجهیزات داخل خودرو در سطح شهرستان طبس، پیگیری موضوع و دستگیری سارق یا سارقان را در دستور کار خود قرار دادند. وی افزود: کارآگاهان پلیس آگاهی شهرستان طبس پس از انجام اقدامات تخصصی و تعقیب سرنخ ها، سارق را شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضائی در یک عملیات غافلگیرانه وی را دستگیر کردند. رئیس پلیس آگاهی استان خراسان جنوبی بیان داشت: سارق سابقه دار در بازجویی های فنی و پلیسی صورت گرفته به ۱۶ فقره سرقت خودرو و قطعات و تجهیزات داخل آن اعتراف کرد که ارزش ریالی سرقت های کشف شده بالغ بر ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برآورد شده است.

 

 

قیمت خیار سر به فلک کشید/۲

سرما قیمت خیار در خراسان جنوبی را به قیمت نجومی ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان رساند.

 

مفاخر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار شهرستان بیرجند گفت: خیار محصولی گلخانه‌ای است که به دنبال سردی هوا میزان تولید آن کاهش می‌یابد.

او افزود: در زمان سردی هوا گلخانه داران، محیط گلخانه را به سختی با گازوئیل گرم نگه می‌دارند، اما باز هم سردی هوا تأثیر خود را گذاشته و میزان تولید محصولات کاهش می‌یابد.

مفاخر بیان کرد: خیار محصولی نیست که انبار شود بنابراین علت افزایش قیمت آن انبار کردن آن نیست بلکه کاهش تولید به دنبال سردی هوا، باعث افزایش قیمت می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار شهرستان بیرجند گفت: امروز هر کیلوگرم خیار در میادین میوه و تره بار ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان و هر کیلوگرم پیاز ۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*