آخرین خبر :

در پی برودت هوا و مصرف بیش از حد گاز؛/ گلایه برخی از مردم از قطع ناگهانی گاز مشترکین خانگی/ مدیرعامل شرکت گاز استان: قطع گاز بر اثر افت فشار بوده است

از صبح امروز؛ مشترکین خانگی برخی از مناطق حاشیه شهر بیرجند، از قطعی گاز منازلشان و ایجاد مشکلات متعدد خبر دادند که بنا بر اعلام شرکت گاز، این قطعی به دلیل افت فشار گاز اتفاق افتاده است.

به گزارش خبرنگار خاورستان، از صبح امروز تاکنون؛ مشترکین خانگی برخی از مناطق حاشیه شهر بیرجند، از جمله روستاهای حاجی آباد و چهکند از قطعی گاز منازلشان خبر داده و خواستار پیگیری این موضوع شده اند. این مشترکین از قطع بدون اطلاع قبلی گاز که باعث ایجاد مشکلاتی در گرم کردن فضای خانه و همچنین پخت و پز و شست و شو شده، گلایه داشتند.

یکی از ساکنان روستای حاجی آباد بیرجند در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: از صبح متوجه سرمای غیرقابل تحمل فضای منزل شدیم که پس از بررسی دیدیم که شعله بخاری خاموش است.

وی افزود: متاسفانه گاز منازل همسایه نیز بدون اطلاع قبلی قطع شده بود که این موضوع گلایه همه را به همراه داشت.

وی بیان کرد: از طرف دیگر با توجه به سرمای شدید، لوله های آب نیز دچار یخ زدگی شده است و اکنون بیشتر مردم این منطقه نه آب و نه گاز ندارند.

وی گفت: متاسفانه هیچ نوع وسیله گرمایشی و سوخت دیگری برای گرم کردن فضا و همچنین پخت و پز نداریم و شرایط بسیار اسفناک است.

قطع گاز برخی مناطق به علت افت فشار گاز

رحمان محمودی مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی در این خصوص در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: قطعی گاز در برخی از مناطق به خاطر افت فشار گاز بوده است که همکاران ما در حال رفع مشکل هستند.

وی تاکید کرد: به هیچ عنوان گاز مشترکین خانگی قطع نمی شود و همکاران شرکت گاز نیز در این خصوص تمام تلاش خود را می کنند.

محمودی تاکید کرد: درصورت قطع گاز، مردم جهت حفاظت از جان خود و همسایگان، از هرگونه دستکاری تجهیزات اندازه گیری بخصوص کنتور و رگلاتور گاز جداً خودداری کنند و با شماره ۱۹۴ اتفاقات شرکت گاز تماس بگیرند تا همکاران برای وصل گاز به محل مراجعه کنند.

وی گفت: همچنین گاز تمام واحدهای تجاری، صنعتی، بانک ها و ادارات نیز در حال قطع شدن است تا فشار گاز خانگی پایدار بماند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی ادامه داد: طی ۲۴ ساعت گذشته، مصرف گاز در استان ۲۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تر مکعب بوده است که نسبت به روز قبل خود، ۴ درصد کاهش داشته است.

او با اشاره به اینکه این کاهش به دلیل صرفه جویی مردم در مصرف و همچنین محدودیت های اعمال شده توسط اداره گاز بوده است، افزود: متاسفانه مصرف گاز آنقدر بالا و زیاد است که این ۴ درصد تاثیر خاصی ندارد و همچنان نیاز است که در مصرف گاز صرفه جویی لازم اعمال شود.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی اظهار کرد: مصرف گاز در استان ۲۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه متأسفانه ترکمنستان گاز صادراتی به ایران را قطع کرده است، گفت: به دلیل سرمای بی سابقه و برودت هوا میزان مصرف گاز افزایش یافته و به حد هشدار رسیده‌ایم.

محمودی با بیان اینکه در شهرهای انتهای خط به مرز هشدار و قطعی گاز رسیده‌ایم، گفت: امیدواریم با رعایت مصرف گاز و نهایت صرفه‌جویی با قطعی مواجه نشویم. تمام تلاش خود را می‌کنیم شبکه را پایدار نگه داریم.

وی با اشاره به اینکه مردم در نقاطی از منازل که نیاز به مصرف گاز ندارند را به حداقل برسانند تا بتوانیم از این بحران عبور کنیم، تصریح کرد: مردم تدابیر لازم را داشته باشند که اگر با قطعی احتمالی مواجه شدیم از سوخت جایگزین استفاده کنند.

محمودی گفت: حداکثر تلاش خود را انجام می‌دهیم که گاز را برای بخش خانگی قطع نکنیم.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی تصریح کرد: انتظار می‌رود مردم با پوشیدن لباس‌های گرم و مناسب فصل، نصب پنجره‌های دو جداره، استفاده از پرده‌های ضخیم، خاموش کردن وسایل گرمایشی در اتاق‌های بدون استفاده، عایق کاری موتورخانه‌ها و استفاده نکردن از شومینه به دلیل بازدهی کم و ایمنی پایین، تعمیر و سرویس سامانه‌ها و وسایل گرمایشی از جمله موتورخانه‌ها و نصب سامانه پایش هوشمند در آن و استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد با برچسب انرژی بالا در مصرف گاز طبیعی صرفه‌جویی کنند.

قول مساعد مسئولان برای قطع نشدن گاز خراسان جنوبی

جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی نیز شب گذشته در قرارگاه مدیریت بحران شرکت گاز خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به سرمای کم سابقه و به تبع آن افزایش مصرف گاز، مردم با رعایت الگو و مدیریت مصرف از هر گونه مشکل در روند تامین گاز استان جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه با توجه به سرما و برودت هوا در شرایط خاصی به سر می‌بریم که باید انعکاس خوبی نسبت به شرایط کنونی داشته باشیم گفت: ممکن است استان و ‌کشور یکی دو هفته درگیر مدیریت انرژی باشد اما به امید خدا این وضعیت هم به خوبی مدیریت خواهد شد.

قناعت با بیان اینکه حداکثر تولید گاز از پالایشگاه‌های کشور انجام می‌شود گفت: مصرف روزانه گاز کشور هزار و ۱۰۰ میلیون مترمکعب و تولید ما ۹۰۰ میلیون مترمکعب است که به دلیل کمبود تولید باید در این بخش مدیریت لازم را داشته باشیم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: تداوم موج سرما در سطح کشور حداقل تا پایان هفته پیش رو ادامه دارد و اکنون ۲۷ استان و ۴۶۰ شهر کشور درگیر سرما و برودت شدید هوا هستند، شب گذشته بالاترین مصرف گاز در کشور رقم خورد اما باید همه تلاش خود را به کار گیریم تا قطع گاز خانگی به عنوان خطر قرمز را نداشته باشیم.

وی با اشاره به سه تماس تلفنی خود در قرارگاه مدیریت بحران شرکت گاز استان با وزیر نیرو، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و معاون عملیات دیسپچینگ شرکت ملی گاز به منظور پایداری شبکه گاز خراسان جنوبی گفت: از این مسئولان قول مساعد را برای قطع نشدن گاز استان گرفته‌ایم و جای نگرانی نیست.

قناعت با تاکید بر اینکه در کنار همه این پیگیری‌ها باید خودمان را برای روزهای سخت آماده کنیم افزود: باید مصوبات ستاد مدیریت بحران استان به طور کامل در همه شهرستان‌ها دنبال شود.

وی با بیان اینکه در صورت شدت برودت هوا، احتمال افت فشار در برخی مسیرهای آنتی‌ شبکه‌ گاز خراسان جنوبی وجود دارد گفت: فاز اول قطع آنتی‌ها برای مناطق شهرستان‌های زیرکوه و درمیان و بخش دُرح شهرستان سربیشه خواهد بود که مردم این مناطق آمادگی برای قطع احتمالی گاز را داشته باشند.

لزوم آمادگی برای توزیع نفت در شرایط اضطراری

وی با تاکید بر پیگیری و اجرایی شدن مصوبات قرارگاه مدیریت بحران استان گفت: فرمانداران، مسئولان متولی و ستاد مدیریت بحران تعامل و همراهی لازم را داشته باشند تا دچار مشکل نشویم.

قناعت افزود: فرمانداران، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و ستاد مدیریت بحران آمادگی لازم در صورت نیاز برای توزیع نفت در شرایط اضطراری را داشته باشند همچنین در صورت ضرورت مساجد، تکایا و پایگاه‌های بسیج با محوریت فرمانداران برای اسکان مردم از نظر گرمایشی آماده شوند تا مردم دچار مشکل نشوند.

وی ضمن تشکر از نیروهای امدادی به خصوص ماموران و کارکنان شرکت گاز که در این شرایط سخت در حال خدمت شبانه‌روزی به مردم هستند گفت: گاز پایدار در سطح کشور و خراسان جنوبی داریم و با همراهی، همدلی، مدیریت خوب و کار تیمی این بحران را هم به خوبی پشت سر خواهیم گذاشت.

لزوم همراهی مردم

بر اساس این گزارش؛ با توجه به تداوم برودت شدید هوا و کاهش بی سابقه فشار گاز، با وجود تعطیلی ادارات، سازمان ها و مدارس و همچنین قطع گاز این واحدها، اما در صورت عدم همراهی مردم در رعایت مصرف گاز، احتمال قطعی گاز در استان خراسان جنوبی جدی است.

از جمله راههای کاهش مصرف گاز برای جلوگیری از قطع گاز نیز کاهش دمای منزل و استفاده از لباس گرم، پیش بینی تجهیزات گرمایشی جایگزین از جمله استفاده از بخاری و هیتر برقی، بخاری نفتی و …، استفاده از کرسی برقی در صورت امکان، گرم نگه داشتن تنها یک اتاق و بستن درب اتاق های دیگر، بستن تمام منافذ ورود سرما به منزل (درز درب و پنجره ها، دریچه کولر و …) است که نیاز است مردم آن را رعایت کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*