اخبار خراسان جنوبی/ کلنگ پایگاه امداد و نجات جاده‌ای هلال احمر در طبسین بر زمین خورد

 

 

خراسان جنوبی با کیفیت ترین زعفران جهان را دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی با کیفیت ترین زعفران جهان را دارد که با برند زعفران قاینات در جهان شناخته شده است.

خراسان جنوبی با کیفیت ترین زعفران جهان را دارد

«مهدی جعفری»، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهار داشت: در استان خراسان جنوبی بالغ بر ۱۷ هزار و پانصد هکتار سطح زیرکشت زعفران است.

جعفری با بیان اینکه قائنات پایتخت کیفی زعفران ایران و جهان نام دارد گفت: از سطح زیر کشت ۵ هزار و ۲۰۰ هکتاری زعفران در قاینات امسال بیش از  ۲۰ تن زعفران خشک برداشت می‌شود.

وی افزود: در خراسان جنوبی ۴۲ واحد بسته بندی و ۶ واحد فرآوری فعال هستند که می‌توانند ۹۳ تن زعفران را فرآوری کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه  ۳۲ هزار خانوار در اراضی خرده مالکی زعفران در استان برخوردار هستند گفت: اراضی که در استان خراسان جنوبی به کشت زعفران اختصاص پیدا کرده عملکرد آن در واحد سطح از عملکرد بسیار خوبی برخوردار است.

جعفری گفت: اخیرا در سند اصلاح الگوی کشت که در وزارت جهاد کشاورزی رو نمایی شد زعفران در  خراسان جنوبی یکی از محصولات مورد توجه در سبد الگوی کشت بدلیل کم آب بر بودن و اقتصاد خوب قرار گرفته است که ما هم توجه ویژه‌ای به این محصول خواهیم داشت و امیدواریم در سال‌های آینده  افزایش سطح زیر کشت را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه به دنبال تولید محصولات سالم و ارگانیک زعفران هستیم، بیان داشت: امروزه برای صادرات محصولات راهی جز تولی محصولات ارگانیک نداریم.

گفتنی است برداشت گل زعفران در خراسان‌جنوبی اوایل آبان آغاز می‌شود و تا اواسط آذر ادامه دارد.

 

 

 

 

 

 

ساخت دستگاه پرینتر سه‌بعدی توسط مخترع بسیجی بیرجندی

یک مخترع بسیجی با اشاره به تولید و طراحی دستگاه‌های پرینترسه‌بعدی گفت: این دستگاه پیشرفته به صورت هماهنگ برای اهداف خاص طراحی شده و در زمینه پزشکی، صنعت، مجسمه‌سازی و کوزه گری کاربرد دارد.

ساخت دستگاه پرینتر سه‌بعدی توسط مخترع بسیجی بیرجندی

امیرحسین هاشمی، مخترع بسیجی دهه هفتادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، با تبریک هفته بسیج، تفکر راهگشای بسیج را حرکت در مسیر کار و پیشرفت عنوان کرد و افزود: معتقدم با تلاش و تمرکز بر روی هدف مد نظر می‌توان با وجود بن‌بست‌ها و سختی‌ها به نتایج بزرگی دست یافت.

وی با اشاره به تولید و طراحی دستگاه‌های پرینترسه‌بعدی با همکاری یک تیم سه‌نفره گفت: این دستگاه پیشرفته به صورت هماهنگ برای اهداف خاص طراحی شده و در زمینه پزشکی، صنعت، مجسمه‌سازی و کوزه گری کاربرد دارد.

این مخترع بسیجی با بیان اینکه این دستگاه در زمینه ساخت آتل‌های پزشکی و ساخت قطعات برای سهولت کار پرستارها قابل استفاده است افزود: در زمینه هوافضا نیز برای ساخت بدنه پهپادها و بدنه موشک‌ها با کامپوزیت‌های کربنی کاربرد دارد.

وی با بیان اینکه در زمینه مجسمه‌سازی هم قالب‌گیری با استفاده از قالب‌های سیلیکونی و تزریق پلاستیک انجام می‌شود گفت: مشکلات زیادی در زمینه برنامه‌نویسی داشتیم که برای رفع نیاز مجبور شدیم برنامه‌نویسی این مدل دستگاه‌ها را یاد بگیریم بنابراین وارد بسیج علمی شدیم و از این طریق فعالیت ما روند تکاملی پیدا کرد و توانستیم در زمینه طراحی خود قطعات و قالب‌گیری پیشرفت کنیم.

هاشمی با تأکید بر اینکه با کمک تیم و حمایت بسیج دستگاه‌های پرینتر سه‌بعدی را ارتقا دادیم و به مرحله تولید رساندیم اضافه کرد: این دستگاه را به چند شرکت در حال توسعه در مشهد و تهران فروختیم که در آینده امیداوریم با ارتقای سطح کیفیت دستگاه قطعات بیشتری تولید کنیم.

 

 

 

 

 

 

کلنگ پایگاه امداد و نجات جاده‌ای هلال احمر در طبسین بر زمین خورد

پایگاه امداد و نجات جاده‌ای هلال احمر با حضور استاندار و جمعی از مسئولان استانی خراسان جنوبی در کیلومتر ۷۰ محور نهبندان به زابل در روستای طبسین علیا کلنگ زنی شد.

کاوسی گفت: جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی در حال حاضر ۲۵ پایگاه ثابت و پنج پایگاه موقت دارد و همواره برای توسعه آن بر اساس نیاز استان تلاش و برنامه ریزی می‌کند.

او با اشاره به احداث پایگاه امداد و نجات جاده‌ای در کیلومتر ۷۰ محور نهبندان به زابل در روستای طبسین علیا، افزود: این پایگاه با مساحت ۱۳۰ متر مربع در زمینی به وسعت یک هزار و ۲۳۷ متر مربع بنا می‌شود.

کاوسی با بیان اینکه جهت احداث این پایگاه ۹۰۰ میلیون تومان اعتبار پیش بینی شده است، گفت: از مجموع این اعتبارات ۵۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات امنیتی وزارت کشور و ۴۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات استانی تامین می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: با احداث این پایگاه حوادث جاده‌ای محور نهبندان به زابل با سرعت بیشتری پوشش داده خواهد شدو همچنین امدادرسانی به روستا‌های همجوار و حاشیه مرز از دیگر مزیت‌های احداث پایگاه طبسین خواهد بود.

او ادامه داد: با احداث این پایگاه همچنین روزانه پنج نفر امدادگر و ماهانه ۲۰ امدادگر مشغول به کار خواهند شد.

 

 

خرید ۵.۵ میلیارد تومان تجهیزات برای آتش‌نشانان بیرجند

شهردار بیرجند گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۵.۵ میلیارد تومان اعتبار برای خرید تجهیزات آتش نشانی هزینه شده است.

بهترین با اشاره به اینکه برخی از این تجهیزات اولین بار در سازمان آتش نشانی شهرداری تامین می‌شود گفت: این تجهیزات در چند نوبت شامل ۲ دست لباس شیمیایی، ماسک غواصی فول فیس، قایق غواصی، چهار دستگاه تنفسی کامل، ۶ عدد کپسول دستگاه تنفسی، ۲ عدد چراغ قوه ضد انفجار، نازل فوم‌ساز، ۶ دستگاه پمپ لجن‌کش، سه دستگاه اینداکتور و تجهیزات امداد و نجات با اعتبار ۴۰ میلیارد ریال خریداری و تحویل سازمان آتش نشانی شد.

او افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده علاوه بر خرید‌های فوق، ۵۰ دست لباس تخصصی آتش نشان با اعتبار ۱۵ میلیارد ریال خریداری شد که در روز‌های آتی به تجهیزات این سازمان افزوده خواهد شد.

شهردار بیرجند تجهیز یک دستگاه کامیون ۱۰ تن از ماشین‌آلات موجود در شهرداری به کاربری آتش نشانی و خرید خودرو کاپرا دوکابین را با توجه به نیاز این سازمان از دیگر موارد در دست اقدام عنوان کرد.

بهترین درباره تجهیز و نوسازی ساختمان ایستگاه‌های آتش نشانی گفت: عملیات عمرانی بازسازی نما ایستگاه سجادشهر به اتمام رسیده و نوسازی آسایشگاه و نما ایستگاه غفاری در حال انجام است.

او با بیان اینکه رسیدگی به سازمان آتش نشانی در مدیریت جدید شهری مورد توجه ویژه است افزود: دوره‌های آموزشی آتش نشانان باید مستمر و با هدف افزایش و ارتقای سطح دانش، آمادگی و مهارت آتش نشان برای امدادرسانی بهتر در حوادث باشد که هرچه این مهارت‌ها به هنگام و بهینه باشند، عملکرد سازمان در پیشگیری و مقابله با حوادث و سوانح مناسب‌تر خواهد بود.

شهردار بیرجند اظهار کرد: در همین راستا اولین بار در کشور و در جهت ارتقای سطح آمادگی و مهارت غواصان آتش نشانی بیرجند و شهرستان‌های استان خراسان جنوبی، دوره تخصصی غواصی براساس استاندارد‌های NFPA و OSHA در بند‌های استان و آب‌های کدر با دید کم، با حضور مربی بین‌المللی برگزار شد.

 

 

 

معضلی به نام مصرف خودسرانه آنتی‌ بیوتیک‌ها

معضلی به نام مصرف خودسرانه آنتی‌ بیوتیک‌ها

مصرف خودسرانه و بی‌رویه داروهای آنتی‌ بیوتیک به‌ویژه در فصل سرما به معضل جدی در جامعه تبدیل شده است غافل از اینکه این داروها بدون تجویز پزشک نه تنها به بهبودی بیمار منجر نمی‌شود بلکه سلامتی افراد را نیز به خطر می‌اندازد.

به گزارش ایرنا آنتی بیوتیک‌ها داروهای قدرتمندی هستند که با عفونت‌های باکتریایی مبارزه می‌کنند اما گاهی به دلیل مصرف نادرست سبب بروز مشکلات بیشتری برای بیمار می‌شوند.

اکثر پزشکان معتقدند استفاده نابجا یا نادرست دارو می‌تواند منجر به مقاومت آنتی بیوتیکی شود و عوارض جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد.

از طرفی مصرف خودسرانه دارو یکی از معضلاتی است که گریبانگیر جامعه ما شده و از آن به عنوان یکی از مهمترین علل مسمومیت در جهان نیز یاد می‌شود.

مُسکن‌ها نیز یکی از پرطرفدارترین داروهایی هستند که معمولا خودسرانه و بدون تجویز پزشک در هر سنی استفاده می‌شود، افراد با مشاهده اولین علائم سرماخوردگی و تنفسی اقدام به مصرف این داروها می‌کنند.

اهمیت این موضوع تا جایی است که در هفته جهانی آگاه‌سازی آنتی بیوتیک‌ها (۲۸ آبان تا چهارم آذر) برای آگاهی‌ رسانی در زمینه آنتی بیوتیک‌ها با هدایت سازمان جهانی بهداشت، افزایش آگاهی عمومی و جهانی در برابر مقاومت میکروب‌ها به داروهای آنتی میکروبیال تلاش می‌شود.

تجویز دارو توسط مادر برای فرزند

داروخانه شبانه‌روزی بیرجند یکی از مراکزی است که افراد برای گرفتن دارو بدون نسخه مراجعه می‌کنند و خانمی که تقاضای آزیترومایسین و آموکسی‌سیلین داشت به خبرنگار ایرنا گفت: ۲ هفته قبل خودم به دلیل سرماخوردگی به پزشک مراجعه کردم و همین داروها تجویز شد الان این قرص‌ها را برای سرماخوردگی پسرم می‌خواهم!

امیرآبادی که اصرار زیادی برای دریافت دارو بدون نسخه دارد، افزود: زیر پوشش هیچ بیمه درمانی نیستیم و به دلیل هزینه‌های بالای ویزیت و اینکه هر سه یا چهار روز یکی از اعضای خانواده مریض می‌شوند نمی‌توانیم مدام به پزشک مراجعه کنیم.

یکی دیگر از شهروندان هم گفت: داروی آنتی‌بیوتیک و مُسکن عمدتا در کابینت یا یخچال همه خانه‌های مردم وجود دارد که در صورت بروز تب، سرماخوردگی یا سردرد استفاده می‌کنیم.

افراخته افزود: تا قبل از این هر بار به داروخانه مراجعه می‌کردیم انواع و اقسام دارو بدون نسخه داده می‌شد اما الان به دلیل کمبودهای دارویی یا به دلایلی که ما نمی‌دانیم، می‌گویند حتما باید نسخه داشته باشید.

وی بیان کرد: هنگام سرماخوردگی بیشتر از داروهای آنتی‌بیوتیک موجود در منزل یا دمنوش‌های گیاهی استفاده می‌کنیم و تا حدودی نیازی به مراجعه به پزشک نمی‌بینم مگر اینکه بیماری تشدید شود.

معضلی به نام مصرف خودسرانه آنتی‌ بیوتیک‌ها

پیرمردی که ۱۵ دقیقه‌ای در داروخانه معطل دریافت داروهایش مانده، نظرات متفاوتی دارد و معتقد است که نباید دارو را خودسرانه مصرف کرد.

او گفت: داروی مازاد در خانه داریم اما به دلیل شرایط سنی و به توصیه فرزندانم خودسرانه استفاده نمی‌کنیم.

این فرد سالمند گفت: هنگام مریضی داروهای موجود در کابینت را به همراه می‌آورم تا تاریخ انقضای آن توسط پزشک کنترل شود و در صورت نیاز به توصیه پزشک از همان دارو استفاده کنم.

وی این کار را در کاهش هزینه‌های درمان و هدر رفتن داروها موثر دانست در حالی که در کمتر خانه‌ای از مردم قفسه‌ای از انواع داروها به‌ویژه آنتی‌بیوتیک و مُسکن‌ها وجود ندارد؛ داروهایی که خواسته یا ناخواسته روی هم تلمبار شده و به محض سردرد یا علایمی شبیه آن به سراغ آنها می‌رویم.

به‌رغم همه تاکیدات پزشکان مبنی بر پرهیز از استفاده خودسرانه دارو و عوارض ناشی از آن و با وجود سهولت در دسترسی به پزشکان هنوز برخی خانواده‌ها ترجیح می‌دهند دکتر خودشان باشند و هزینه‌ای بابت سلامتی پرداخت نکنند.

تجویز دارو برای دیگران

گاهی این موضوع به تجویز دارو به دیگران نیز منتهی می‌شود و برخی افراد حتی پا را فراتر گذاشته، پیراهن پزشکی بر تن کرده و دیگران را به مصرف داروهایی که در خانه موجود هست، تشویق می‌کنند!

موضوعی که سرپرست دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند توضیحات بیشتری درباره آن ارائه کرد و گفت: آنتی‌ بیوتیک اول از همه برای سلامت بیماری که به این داروها نیاز دارد، ضروری است اما تشخیص مصرف آن باید توسط پزشک انجام شود.

دکتر کبری ناصری تاکید کرد: تشخیص نوع آنتی بیوتیک از عهده مردم بر نمی‌آید و پزشک براساس پرسش و پاسخ با بیمار و معاینه در نهایت به این نتیجه می‌رسد که فرد به آنتی‌بیوتیک نیاز دارد و چه نوع دارویی را باید مصرف کند.

وی گفت: در شرایط فعلی که مقداری با کمبود آنتی‌ بیوتیک‌ها در کشور مواجه هستیم پیشنهاد دارم حتی‌الامکان این مساله رعایت شود زیرا آنتی‌ بیوتیک دارویی نیست که فرد خودسرانه از داروخانه درخواست کند.

مقاومت میکروبی بر اثر مصرف نادرست آنتی‌ بیوتیک

عضو هیات علمی گروه داروسازی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: مصرف نابجای آنتی‌ بیوتیک به‌راحتی سبب مقاومت میکروبی می‌شود و وقتی فرد دوباره مبتلا به عفونت جدی شود آنتی‌ بیوتیک‌های خوراکی جواب نمی‌دهد لذا منجر به بستری شدن بیمار، دریافت آنتی‌ بیوتیک‌های فوق‌العاده قوی و افزایش هزینه‌های بستری و سایر موارد می‌شود.

وی گفت: در شرایط فعلی توزیع آنتی‌ بیوتیک‌ها در داروخانه‌ها بهتر از شرایط یک ماه قبل شده است و معمولا بیماران دارای نسخه می‌توانند به دارو دسترسی داشته باشند.

ناصری عنوان کرد: یکسری افراد به دنبال دسترسی به آنتی‌ بیوتیک‌ها بدون در دست داشتن نسخه هستند در حالی که آنتی‌ بیوتیک بدون نسخه قابل ارائه نیست.

وی افزود: مردم به دلایل مختلف تقاضای دریافت انواع داروها را بدون نسخه دارند که از جمله می‌توان به نداشتن فرهنگ درست مصرف دارویی، کاهش دادن هزینه‌های پزشکی و از این قبیل اشاره کرد.

این پزشک داروساز گفت: نمی‌توانیم بگوییم داروی بدون نسخه به بیمار نمی‌دهیم اما همه تلاش ما بر این است تا وضعیت بیمار ارزیابی شود و راهنمایی مناسبی برای تحویل دارو داشته باشیم.

وی گفت: مصرف داروهای آنتی‌ بیوتیک به دلیل کنترل ویروس کرونا نسبت به قبل تا حدودی کمتر شده و وضعیت سلامت مردم نیز اکنون بهتر و مراجعات مردمی به داروخانه‌ها کاهش یافته است.

آنتی‌ بیوتیک‌ به وفور در داروخانه‌ها موجود نیست

ناصری اضافه کرد: آنتی‌ بیوتیک‌ها به وفور در داروخانه‌ها موجود نیست اما از شرایط یک ماه اخیر عبور کرده‌ایم و در هفته‌های اخیر بیماران به‌ویژه کودکان با نسخه مراجعه می‌کردند در حالی که با نبود دارو شرمنده آنها می‌شدیم.

وی با تاکید بر اینکه هیچ دارویی نباید خودسرانه مصرف شود گفت: ساده‌ترین روش این است مردم با مراجعه به داروخانه‌ها برای تهیه دارو حداقل از داروساز مشورت بگیرند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه مصرف خودسرانه دارو یکی از معضلات جامعه است افزود: مصرف بی‌رویه و نابجای آنتی‌ بیوتیک‌ها مقاومت میکروب‌ها را بیشتر کرده و درمان همه ما را چه افرادی که دارو مصرف می‌کنند چه افرادی که مصرف نمی‌کنند را دچار اختلال می‌کند.

معضلی به نام مصرف خودسرانه آنتی‌ بیوتیک‌ها

افزایش مصرف با آغاز فصل سرما

کارشناس مسئول امور دارویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم گفت: با آغاز فصل سرما و شیوع آنفلوآنزا همچنین تصور غلطی که آنتی بیوتیک پاسخگو است شاهد افزایش تقاضا و مصرف آنتی بیوتیک بوده‌ایم.

شهرام هنرمند اظهار داشت: ابتدای پاییز امسال درخواست آنتی بیوتیک چند برابر فصل پاییز سال‌های گذشته بود و این موضوع در کنار کمبود مواد اولیه برای تولید دارو، منجر به کمبودهای دارویی در سراسر کشور از جمله خراسان جنوبی شد.

وی افزود: اکنون براساس اعلام سازمان غذا و دارو مواد اولیه مورد نیاز در دسترس قرار گرفته و آنتی بیوتیک در حال توزیع و پاسخگوی نیاز نسخه‌های مردم در داروخانه‌ها است.

کارشناس مسئول امور دارویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: با توجه به اینکه بیشتر بیماری‌های ویروسی نیاز به آنتی بیوتیک ندارند لذا با مراقبت‌ها، استفاده از تب‌برها و تغذیه درست قابل رفع است.

وی گفت: اثرات مصرف آنتی بیوتیک‌ سه تا پنج روز بعد از مصرف بروز پیدا می‌کند اما مردم تحمل ندارند لذا با تشدید علایم، مجدد سراغ آنتی بیوتیک قوی‌تر می‌روند در حالی که باید مراقبت بیشتری کنند.

هنرمند افزود: بیماران در این دوره مدام از این دکتر به آن دکتر رفته اما اطلاعات را به پزشکان منتقل نمی‌کنند، در نهایت بعد از مصرف ۱۰ روزه آنتی بیوتیک‌ها علایم در حال فروکش کردن است که نتیجه مصرف داروهای دوره اول بیماری بوده است.

وی تاکید کرد: روند بد مصرف آنتی بیوتیک سبب شده هم مصرف آن افزایش یابد، هم به‌جا مصرف نشود لذا شاهد انباشت دارو در خانه‌های مردم باشیم، علاوه بر این عوارض بیماری با مصرف چندین دارو بیشتر و سبب ضعیف شدن مقاومت بدن به‌ویژه در کودکان می‌شود.

کارشناس مسئول امور دارویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تجویز و مصرف غلط آنتی بیوتیک‌ها مقاومت بدن را در مقابل بیماری‌های عفونی کم کرده و سبب تشدید بیماری‌های مختلف در بدن فرد می‌شود.

لزوم فرهنگ‌سازی مصرف صحیح دارو

وی با اشاره به هفته جهانی آگاه‌سازی آنتی بیوتیک‌ها از ۲۸ آبان تا چهارم آذر افزود: فرهنگ‌سازی درخصوص مصرف دارو اهمیت زیادی دارد و در صورتی که افراد داروهای خود را در زمان معین و بدون وقفه مصرف کنند به‌طور حتم نه دارویی اضافه می‌ماند و نه نیازی به ذخیره دارو در خانه می‌شود.

هنرمند تاکید کرد: مردم باید در این زمینه فرهنگ خود را اصلاح و به‌روز کنند تا آخرین سلاح ما در مقابل بیماری‌های عفونی که احتمالا قوی‌تر از قبل ظاهر خواهد شد، از دست نرود.

وی با تاکید بر اینکه نگهداری دارو در یخچال نمی‌تواند ضامن سالم بودن آن باشد گفت: برخی داروها را تنها می‌توان مدت کوتاهی در خانه ذخیره کرد، در حالی که برخی افراد تصور می‌کنند در صورتی که دارو در یخچال نگهداری شود احتمال فاسد شدنش بسیار کم است و صدمه‌ای به فرد وارد نمی‌سازد.

کارشناس مسئول امور دارویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: توصیه می‌کنیم بیمار برای دستیابی به تندرستی خود دوره مصرف داروهایش را به پایان برساند تا بهبودی کامل حاصل شود، همچنین افراد از مصرف خودسرانه دارو به جد پرهیز کنند.

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

شرایط بازگشایی بازارچه مرزی دوکوهانه از سمت ایران فراهم است

شرایط بازگشایی بازارچه مرزی دوکوهانه از سمت ایران فراهم است

 استاندار خراسان جنوبی گفت: شرایط برای بازگشایی مجدد بازارچه مرزی دوکوهانه از سمت ما فراهم است اما فعال شدن این بازارچه، تمایل طرف افغان را می‌طلبد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جواد قناعت روز پنجشنبه در حاشیه سفر به شهرستان نهبندان با اشاره به بازدیدش از بازارچه مرزی دوکوهانه افزود: برای بازگشایی مجدد این بازارچه مرزی پیگیری‌هایی صورت گرفته و رئیس جمهور نیز به جهت توسعه تعاملات با افغانستان، نماینده ویژه‌ای را تعیین کرده است.

وی خاطرنشان کرد: پیگیری‌ها سبب شد، تحرک به مرز ماهیرود برگردد و این بازارچه از حالت رکود خارج شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: به منظور فعال شدن کوله‌بری در بازارچه دوکوهانه شهرستان نهبندان نیز مکاتباتی صورت گرفته است.

این استان در چهار شهرستان نهبندان، سربیشه، درمیان و زیرکوه به طول ۳۳۱ کیلومتر با کشور افغانستان مرز مشترک دارد و دارای چهار بازارچه مرزی است که پایانه مرزی ماهیرود در سربیشه فعال‌ترین آنهاست.

تصمیمات گره‌گشا برای عشایر

استاندار خراسان جنوبی از اتخاذ تصمیمات گره‌گشا برای عشایر در سفر به شهرستان نهبندان خبر داد و افزود: سفر امروز در پی دعوت عشایر در سفر هفتم شهریور ماه انجام شد که خوشبختانه مصوبات خوبی هم به همراه داشت.

وی بیان کرد: بازدید از بازارچه مرزی دوکوهانه، پاسگاه‌های مستقر در نوار مرزی، روستاهای دغال، چاه شند، بندان و معدن حاجات و نیز سد تغذیه‌ای بندان همچنین کلنگ‌زنی پایگاه امداد و نجات هلال احمر از جمله برنامه‌های این سفر بود.

قناعت به تشریح مصوبات این سفر پرداخت و گفت: به جهت تکمیل و تجهیز چاه آب شرب معدن حاجات یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شد.

وی از اختصاص ۵۰۰ میلیون تومان برای اصلاح، مرمت و بازسازی مجتمع آبرسانی طبسین خبر داد و افزود: با توجه به مشکل مردم روستای کوه لوله در زمینه تردد، مبلغ یک میلیارد تومان هم برای باز کردن گذر تردد و تسهیل مسیر رفت و آمد مردم این روستا در نظر گرفته شد.

اختصاص اعتبار برای انتقال آب و حوزه دام

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اعتبار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده برای اجرای پروژه لوله‌گذاری و کانال‌کشی رودخانه بندان به طول چهار کیلومتر گفت: با عنایت به درخواست اهالی، مبلغ ۱۰ میلیارد تومان اعتبار هم برای اجرای کانال‌های انتقال آب و جاده‌های بین مزارع شهرستان نهبندان اختصاص یافت.

وی از دغدغه دامداران منطقه در تامین علوفه گفت و تصریح کرد: برای رفع این مشکل، تامین نهاده‌های تلفیقی را برای دام سبک منطقه در نظر گرفتیم که تا ۲ هفته آینده توزیع آن آغاز خواهد شد.

قناعت از اختصاص ۱۸ میلیارد تومان تسهیلات ویژه دام عشایر در سطح استان و به ازای هر دام سبک ۷۰۰ هزار تومان و هر دام سنگین یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نیز خبر داد.

وی ادامه داد: برای تامین علوفه دام عشایر این منطقه، سه میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه به شرکت عشایری تزریق می‌شود تا با محوریت جهاد کشاورزی و بنیاد علوی در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: برخی مشکلات مطرح شده نیاز به نشست‌های تخصصی و کارشناسی با حضور دستگاه‌های متولی دارد که پیگیری خواهد شد.

 

 

واژگونی خودرو سوخت‌بر در محور قاین – بیرجند ۲ فوتی داشت

واژگونی خودرو سواری حامل سوخت قاچاق در محور قاین – بیرجند سبب حریق خودرو و جان باختن ۲ نفر در این حادثه شد.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی روز جمعه درباره این حادثه به خبرنگار ایرنا گفت: بامداد امروز در کیلومتر ۱۰ محور قاین – بیرجند خودرو پژو ۴۰۵ پس از واژگونی دچار حریق شد.

سرهنگ علیرضا رضایی افزود: بر اثر واژگونی و آتش گرفتن این خودرو که حامل سوخت قاچاق بود، ۲ نفر جان خود را از دست دادند.

وی ناتوانی راننده در کنترل وسیله نقلیه به دلیل تخطی از سرعت مطمئنه را علت این حادثه ذکر کرد.

۲۹ آبان امسال نیز برخورد ۲ خودرو سواری حامل سوخت در محور قاین – گناباد سه کشته و یک مصدوم برجا گذاشت.

«قاچاق سوخت» یا «سوخت‌بری» علاوه بر ضربه به منابع ملی در جاده‌ها نیز خطرات فراوانی در پی دارد.

جاده بیرجند – قاین مسیر حرکت به سمت خراسان رضوی و پر تردد است.

 

 

 

۵۵ میلیارد ریال تجهیزات برای آتش نشانی بیرجند خریداری شد

بیرجند – ایرنا – شهردار بیرجند گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۵ میلیارد ریال اعتبار برای خرید تجهیزات آتش نشانی هزینه شده و با توجه به زیرساخت‌های شهری از جمله سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی، شهر یک گام موثر به ایمن‌تر شدن نزدیک شده است.

مهدی بهترین روز پنجشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: برخی از این تجهیزات اولین بار در سازمان آتش نشانی شهرداری تامین می‌شود.

وی افزود: این تجهیزات در چند نوبت شامل ۲ دست لباس شیمیایی، ماسک غواصی فول فیس، قایق غواصی، چهار دستگاه تنفسی کامل، ۶ عدد کپسول دستگاه تنفسی، ۲ عدد چراغ قوه ضد انفجار، نازل فوم‌ساز، ۶ دستگاه پمپ لجن‌کش، سه دستگاه اینداکتور و تجهیزات امداد و نجات با اعتبار ۴۰ میلیارد ریال خریداری و تحویل سازمان آتش نشانی شد.

شهردار بیرجند گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده علاوه بر خریدهای فوق، ۵۰ دست لباس تخصصی آتش نشان با اعتبار ۱۵ میلیارد ریال خریداری شد که در روزهای آتی به تجهیزات این سازمان افزوده خواهد شد.

وی تجهیز یک دستگاه کامیون ۱۰ تن از ماشین‌آلات موجود در شهرداری به کاربری آتش نشانی و خرید خودرو کاپرا دوکابین را با توجه به نیاز این سازمان از دیگر موارد در دست اقدام عنوان کرد.

بهترین درباره تجهیز و نوسازی ساختمان ایستگاه‌های آتش نشانی گفت: عملیات عمرانی بازسازی نما ایستگاه سجادشهر به اتمام رسیده و نوسازی آسایشگاه و نما ایستگاه غفاری در حال انجام است.

وی با بیان اینکه رسیدگی به سازمان آتش نشانی در مدیریت جدید شهری مورد توجه ویژه است افزود: دوره‌های آموزشی آتش نشانان باید مستمر و با هدف افزایش و ارتقای سطح دانش، آمادگی و مهارت آتش نشان برای امدادرسانی بهتر در حوادث باشد که هرچه این مهارت‌ها به هنگام و بهینه باشند، عملکرد سازمان در پیشگیری و مقابله با حوادث و سوانح مناسب‌تر خواهد بود.

شهردار بیرجند اظهار داشت: در همین راستا اولین بار در کشور و در جهت ارتقای سطح آمادگی و مهارت غواصان آتش نشانی بیرجند و شهرستان‌های استان خراسان جنوبی، دوره تخصصی غواصی براساس استانداردهای NFPA و OSHA در بندهای استان و آب‌های کدر با دید کم، با حضور مربی بین‌المللی برگزار شد.

 

 

 

 

رقابت ورزشکاران ۹ استان در مسابقات فوتوالی به میزبانی طبس

بیرجند – ایرنا – سومین دوره مسابقات فوتوالی جام ستارگان جوان کشور به مناسبت هفته بسیج با حضور ورزشکاران ۹ استان در شهرستان طبس آغاز شد.

رئیس هیات ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی خراسان جنوبی روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: در این دوره از مسابقات ۱۰ تیم از ۹ استان کشور سوم و چهارم آذر ماه با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

ابوالفضل داوطلب با بیان اینکه این دوره از مسابقات در زمین ساحلی روستای دشتغران شهرستان طبس در حال برگزاری است افزود: تیم‌هایی از استان‌های یزد، خراسان رضوی، مازندران، زنجان، کرمان، هرمزگان، گلستان، البرز و ۲ تیم از خراسان جنوبی با یکدیگر رقابت می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۴۰ ورزشکار در این دوره از مسابقات حضور دارند گفت: دوره داوری فوتوالی نیز از دوشنبه تا روز گذشته با حضور ۳۰ ورزشکار و داور در استان برگزار شد.

رئیس هیات ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی خراسان جنوبی بیان کرد: اختتامیه رقابت‌های فوتوالی جام ستارگان جوان فردا جمعه با حضور رئیس انجمن فوتوالی کشور در طبس برگزار می‌شود.

وی افزود: کمیته فوتوالی خراسان جنوبی از سال ۱۳۹۷ آغاز به کار کرد و تیم‌های این استان تاکنون در همه دوره‌های جام ستارگان حضور فعالی داشته‌اند.

داوطلب با بیان اینکه تیم فوتوالی در ۶ شهرستان خراسان جنوبی فعال است، یادآور شد: اردیبهشت امسال تیم فوتوالی خراسان جنوبی در اولین دوره مسابقات لیگ فوتوالی کشور شرکت کرد و موفق به کسب مقام چهارم و رتبه اول اخلاق شد.

فوتوالی از ادغام ۲ رشته والیبال و فوتبال ساحلی تشکیل شده است که در یک زمین ۹ در ۱۸ متر مربع با یک تور به ارتفاع ۲ متر و ۲۰ سانتیمتر با حضور ۲ بازیکن در هر تیم برگزار می‌شود.

بازیکنان باید توپ را با استفاده از ضربات پا، سر و سینه بدون استفاده از دست به زمین حریف ارسال کنند.

 

 

 

۲ هزار و ۲۳۱ آبنما در راه‌های خراسان جنوبی حادثه‌خیز است

بیرجند – ایرنا – مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: ۲ هزار و ۲۳۱ آبنما در کل راه‌های استان داریم که حادثه‌خیز است و باید به آنها توجه شود.

اسدالله جلال‌زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اوایل فصل بارندگی همکاران راهداری موظف هستند اقدامات مربوط به تنظیم رودخانه و تامین پل‌ها را انجام دهند لذا ابنیه فنی کمترین مشکل را در بارندگی‌ها ایجاد می‌کند.

وی گفت: سال گذشته سه هزار و ۷۳۰ کیلومتر از راه‌های خراسان جنوبی به خاطر بارندگی‌ها دچار خسارت شد و ۲ هزار و ۱۰۳ میلیارد ریال خسارت بارندگی‌ها به راه‌های استان برآورده شده که از این رقم ۲۸۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی اظهار داشت: بیشترین خسارت‌ها در محورهای نهبندان، طبس، دیهوک، فردوس، قاین و زیرکوه بوده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه مرمت راه‌ها افزود: از سال گذشته تاکنون راهداران تلاش کرده‌اند با احداث خاکریز، لکه‌گیری مسیر، نصب تابلو و علائم، ایمنی لازم را برای تردد در محورها ایجاد کنند.

جلال‌زاده از وجود ۱۰ هزار و ۳۸۲ پل در سطح جاده‌های استان خبر داد و گفت: علیرغم تلاش‌ها برای تبدیل آبنما به پل اما هنوز ۲ هزار و ۲۲۸ آبنما در محورهای استان وجود دارد که اغلب بر اثر سیل تخریب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در راستای جلوگیری از حوادث احتمالی هنگام جاری شدن سیلاب، ساخت پل و آب‌نما روی تعدادی از نقاط تردد در رودخانه‌های فصلی انجام می‌شود و تبدیل آبنما به پل، اقدام مهمی برای ایمنی جاده‌ها است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی از شروع عملیات زمستانه راهداری در ۲۶ آذر ماه خبر داد و گفت: سال گذشته ۴۸۱ کیلومتر روکش آسفالت انجام شد اما با پشتیبانی استاندار و معاونت عمرانی استانداری در تخصیص اعتبارات امسال از ابتدای سال ۵۰۰ کیلومتر روکش انجام داده‌ایم و ۱۰ هزار تن قیر دریافت شده است.

وی با بیان اینکه بندسارهای کشاورزی حجم آب زیادی را ذخیره می‌کنند افزود: گاهی حجم بارندگی منجر به شکستگی بند می‌شود و در برخی نقاط استان شاهد سرریز این سیلاب به مسیر جاده‌ها هستیم.

جلال‌زاده گفت: یکی از مشکلاتی که در بارندگی‌ها و سیل داریم این است که احساسات و مطالبات مردم جلوی کار را می‌گیرد در حالی که اولویت مهم ما باز نگهداشتن مسیرها و جاده‌های دسترسی است.

وی یادآور شد: طول کل راه‌های استان خراسان جنوبی ۱۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است که از این مقدار ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی است یعنی ۶۵ درصد طول کل راه‌های استان را راه‌های روستایی تشکیل می‌دهد.

 

 

 

 اجرای طرح آگاه سازی زنان و دختران در خراسان جنوبی

بیرجند- مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: به مناسبت هفته خود مراقبتی، طرح آگاه سازی زنان و دختران در همه شهرستان‌های خراسان جنوبی اجرا می‌شود.

حسن شرفی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه ۲۷ آبان تا سوم آذرماه به عنوان هفته خود مراقبتی نامگذاری شده است، اظهار کرد: در این هفته طرح آگاه سازی زنان و دختران با هدف تأمین سلامت جامعه هدف، بهبود سبک زندگی، پیشگیری از بیماری‌ها، راه حل توسعه مشارکت‌های مردمی برای ارتقای عادلانه سلامت و توانمند سازی افراد برای خود مراقبتی اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه این طرح برای دختران ۱۳ تا ۲۰ سال و زنان ۲۰ تا ۴۰ سال در همه شهرستان‌های خراسان جنوبی اجرا می‌شود، افزود: برای این منظور ۱۳ تسهیلگر با شاخص‌های مورد نظر آموزش‌های لازم را دیده‌اند تا برای افزایش سواد سلامت اجتماعی و سواد رسانه‌ای به زنان و دختران در گروه‌های جداگانه آموزش‌های مورد نیاز را ارائه دهند.

به گفته شرفی در اجرای طرح آگاه سازی زنان و دختران، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از جمله اهداف مهم اجرای این طرح است.

اختصاص ۱۸ میلیارد تومان تسهیلات ویژه دام عشایر در استان خراسان جنوبی

 

 

اختصاص 18 میلیارد تومان تسهیلات ویژه دام عشایر در استان خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی از اختصاص ۱۸ میلیارد تومان تسهیلات ویژه دام عشایر در سطح استان و به ازای هر دام سبک ۷۰۰ هزار تومان و هر دام سنگین یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازنهبندان؛ جواد قناعت  امروز در جریان سفر به شهرستان نهبندان و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سفر امروز در پی دعوت عشایر در سفر  ۷ شهریور ماه انجام شد که خوشبختانه مصوبات خوبی هم به همراه داشت.

وی تصریح کرد: بازدید از بازارچه مرزی دوکوهانه، پاسگاه های مستقر در نوار مرزی، روستاهای دغال، چاه شند، بندان و معدن حاجات و نیز سد تغذیه ای بندان و همچنین کلنگ زنی پایگاه امداد و نجات هلال احمر از جمله برنامه های این سفر بود.

استاندار خراسان جنوبی به تشریح مصوبات این سفر پرداخت و گفت: به جهت تکمیل و تجهیز چاه آب شرب معدن حاجات یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شد.

قناعت از اختصاص مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان برای اصلاح، مرمت و بازسازی مجتمع آبرسانی طبسین خبر داد و اظهار داشت: با عنایت به مشکل مردم روستای کوه لوله در بحث تردد، مبلغ یک میلیارد تومان هم برای باز کردن گذر تردد و تسهیل مسیر رفت و آمد مردم این روستا در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به مبلغ یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده برای اجرای پروژه لوله گذاری و کانال کشی رودخانه بندان به طول ۴ کیلومتر، خاطرنشان کرد: با عنایت به درخواست اهالی، مبلغ ۱۰ میلیارد تومان اعتبار هم برای اجرای کانال های انتقال آب و جاده های بین مزارع شهرستان نهبندان اختصاص یافت.

استاندار خراسان جنوبی در ادامه از دغدغه دامداران منطقه در تأمین علوفه گفت و تصریح کرد: برای رفع این مشکل، تأمین نهاده های تلفیقی را برای دام سبک منطقه در نظر گرفتیم که ان شاء الله تا دو هفته آینده توزیع آن آغاز خواهد شد.

قناعت از اختصاص ۱۸ میلیارد تومان تسهیلات ویژه دام عشایر در سطح استان و به ازای هر دام سبک ۷۰۰ هزار تومان و هر دام سنگین یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نیز خبر داد.

وی ادامه داد: برای تأمین علوفه دام عشایر این منطقه، مبلغ ۳ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به شرکت عشایری تزریق می شود تا با محوریت جهاد کشاورزی و بنیاد علوی توزیع در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

قناعت برخی مشکلات مطرح شده نیاز به نشست های تخصصی و کارشناسی با حضور دستگاه های متولی دارد که پیگیری خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبیدر پایان از بازدید خود از بازارچه مرزی دوکوهانه گفت و اظهار داشت: به جهت بازگشایی مجدد بازارچه، پیگیری هایی صورت گرفته و رئیس جمهور نیز به جهت توسعه تعاملات با افغانستان، نماینده ویژه ای نعیین نموده است.

وی اظهارکرد:  پیگیری ها سبب شد، تحرک به ماهیرود برگردد و این بازارچه از حالت رکود خارج شود.

قناعت با اشاره به اینکه به منظور فعال شدن کوله بری در بازارچه دوکوهانه مکاتباتی صورت گرفته، گفت: شرایط برای بازگشایی مجدد دوکوهانه از سمت ما فراهم است اما فعال شدن این بازارچه، تمایل طرف افغان را می طلبد.

آغاز عملیات اجرایی پایگاه امداد و نجات هلال احمر در طبسین علیا

پروژه احداث پایگاه امداد و نجات هلال احمر با حضور استاندار خراسان جنوبی در طبسین علیا کلنگ زنی شد.

قناعت که به منظور حضور در جمع عشایر و بازدید از تعدادی از پروژه های عمرانی به شهرستان نهبندان سفر کرده، برنامه آغاز عملیات اجرایی پایگاه امداد و نجات هلال احمر در طبسین علیا را همراهی کرد.

هدف از اجرای این پروژه، پاسخگویی به نیاز حوادث جاده ای محور نهبندان- زابل با توجه به عدم وجود پایگاه در این محور و نیز امداد رسانی به حوادث طبیعی و غیرطبیعی روستاهای همجوار و حاشه مرز است.

این پروژه با زیربنای ۱۳۰ مترمربع در زمینی به مساحت هزار و ۲۳۷ مترمربع احداث می شود. براساس برنامه ریزی های صورت گرفته، ۴ نیروی امدادگر در این پایگاه امداد و نجات مستقر خواهند شد.

استاندار خراسان جنوبی  در سفر به شهرستان نهبندان مورد استقبال نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی ، امام جمعه، فرماندار و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی قرار گرفت.

بازدید از برخی مناطق روستایی و عشایری، بازدید از بازارچه مرزی دوکوهانه و سد خاکی بندان، کلنگ زنی پایگاه امداد و نجات هلال احمر از جمله برنامه های این سفر است.

استاندارخراسان جنوبی با همراهی جمعی از مدیران استانی و شهرستانی ضمن حضوردرروستاهای دغال و بندان و ضمن گفتگوی با مردم، مشکلات این مناطق را بررسی کرد

دیدار و گفتگو با مرزبانان

استاندار خراسان جنوبی با همراهی نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی، فرمانده مرزبانی استان، امام جمعه و فرماندار شهرستان و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی از نقطه صفر مرزی بازدید وبا مرزبانان دیدار وگفت وگو کرد.

بازدید از بازارچه مرزی دوکوهانه در شهرستان نهبندان

استاندار خراسان جنوبی در ادامه برنامه های حضور در شهرستان نهبندان از بازارچه مرزی دوکوهانه بازدید کرد.این بازدید با هدف بررسی وضعیت موجود و اطلاع از میزان فعالیت این بازارچه در نقطه صفر مرزی انجام شد.

بازارچه مرزی دوکوهانه در سال ۱۳۷۹ افتتاح شده و زیرساخت های اولیه برای فعالیت در مرز را دارد.مواردی همچون ۵ باب انبار کالا ، ۲۰ باب غرفه،  جایگاه عرضه سوخت،  باسکول ۶۰ تنی،  ساختمان اداری و مسکونی، پست قرنطینه دام،  سامانه جامع گمرکی و … از امکاناتی است که در این بازارچه وجود دارد.

بازدید از پروژه چاه عشایری معدن حاجات شهرستان نهبندان

استاندار خراسان جنوبی با حضور در منطقه معدن حاجات شهرستان نهبندان از پروژه چاه عشایری بازدید کرد.هدف از اجرای این پروژه با دبی ۱.۵ لیتر بر ثانیه، ضرروت تأمین آب پایدار جهت آبرسانی سیار و آب مورد نیاز شرب انسان و دام عنوان شده است.

تاکنون برای حفر و اجرای عملیات لوله گذاری، پمپاژ و شبکه برق این پروژه، ۱۷میلیارد ریال هزینه شده است.پیش بینی می شود خرید تجهیزات و منصوبات، ساخت منبع ذخیره، حصار کشی و ایجاد راه دسترسی برای تکمیل این پروژه ۲۴ میلیارد ریال اعتبار نیاز داشته باشد.با اجرای این طرح ۵۰۰ خانوار از آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار می شوند.

دیدار با خانواده گرانقدر شهید غلامعلی نژاد در بندان

استاندار خراسان جنوبی با همراهی نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی ، امام جمعه، فرماندار و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی در جریان سفر به شهرستان نهبندان با خانواده گرانقدر شهید غلامعلی نژاد در بندان دیدار کرد.

سروان شهید علیجان غلامعلی نژاد متولد ۱۳۴۵ روستای بندان از توابع بخش مرکزی شهرستان نهبندان است که در خانواده ای محروم، مذهبی و کشاورز، دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی  را در زادگاهش گذراند اما به دلیل فقدان مدرسه راهنمایی قادر به ادامه تحصیل نبود.

وی در سال ۶۲ به شهر زاهدان عزیمت کرد و به عنوان نیروی پاره وقت در جهاد سازندگی مشغول به کار شد، یک سال بعد به دلیل علاقه مندی به استخدام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی درآمد و پس از چند سال انجام وظیفه در شهرهای خاش، میرجاوه و منطقه عمومی نصرت آباد سیستان و بلوچستان و حضور فعال در چند مرحله عملیات و درگیری با اشرار مسلح و سوداگران مرگ به منطقه انتظامی نهبندان انتقال یافت.

شهید غلامعلی نژاد، سنوات خدمت صادقانه خود در منطقه انتظامی شهرستان نهبندان را در سمت های فرماندهی قرارگاه نهبندان، سرپرست پاسگاه چاه حاجی، خدمت در کلانتری و فرماندهی دسته رزمی با موفقیت سپری کرد، تا این که تنها یک ماه مانده به پایان دوره خدمت در نیروی انتظامی در ۲۹ اردیبهشت ۸۹ و طی درگیری با اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر در محور نهبندان- زابل مصدوم شد و جهت درمان به بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند انتقال یافت و روح ملکوتی اش در خردادماه سال ۸۹ به آسمان پرکشید.

 

 

 

رونق تولید شلغم در بیرجند و درخواست بازارچه فروش

بیرجند – ایرنا – اینجا ورودی روستای مَرَک در ۲۰ کیلومتری شهر بیرجند است که با آغاز فصل سرما تولید و فروش شلغم به عنوان آنتی بیوتیک طبیعی رونق گرفته و خواسته بهره‌برداران ایجاد بازارچه موقت برای فروش محصول است.

به گزارش خبرنگار ایرنا با آغاز فصل پاییز در محور اصلی بیرجند – اسدیه و دو راهی روستای مَرَک سمت چپ جاده همیشه ۱۰ تا ۲۰ نفر با وانت در حال فروش شلغم هستند؛ محصولی که مردم منطقه به خواص درمانی آن به‌ویژه پیشگیری از انواع سرماخوردگی اعتقاد دارند.

نصب تندیس شلغم در ورودی روستای مرک نشان‌ می‌دهد که این روستا از قدیم با این محصول در سطح منطقه معرفی شده است.

ساعت حدود ۱۶:۳۰ عصر یک روز پاییزی است و حدود ۱۵ نفر همچنان در سرمای پاییز در حال فروش شلغم هستند؛ بازار فروش پر رونق است و هر از چند دقیقه‌ای یک خودرو در شانه خاکی جاده توقف و از آنان خرید می‌کند.

فروشندگان، شلغم‌ها را در وزن‌های پنج تا ۱۰ کیلوگرم جدا و در نایلون بسته‌بندی کرده‌اند، بقیه شلغم‌ها داخل چند کیسه کنار شانه خاکی جاده، داخل وانت‌ها یا سایر خودروها است.

چند نفری داخل وانت یا روی زمین مشغول تمیز کردن و جداکردن برگ‌های محصول هستند و سپس در وزن‌های مختلف بسته‌بندی می‌کنند چرا که شلغم‌ها بعد از برداشت از زمین بلافاصله داخل گونی و خودروها ریخته و برای فروش به این محل آورده می‌شود.

درخواست بازارچه فروش محصول

رونق تولید شلغم در بیرجند و درخواست بازارچه فروش

داخل یکی از وانت‌ها فروشنده فریاد می‌زند که “شلغم شیرین عسل مرک رو نبردی؛ ضرر کردی”،” قند داری شلغم نبر”.

با او هم‌صحبت شدم و در حالی که به کارش ادامه داد، گفت: در گذشته شلغم را کشت می‌کردیم و به عنوان آذوقه زمستانی به دام می‌دادیم ولی الان بیشتر اهالی این محصول را برای فروش به مشتری می‌کارند.

فریدون مرکی افزود: ۲۰ سال قبل ایده فروش شلغم در ورودی روستا و کنار محور اصلی بیرجند – اسدیه به ذهنم رسید و اولین نفری بودم که در کنار جاده محصولم را به فروش رساندم.

وی اظهار داشت: بازار فروش شلغم پر رونق است و به دلیل کیفیت بالای محصول منطقه دغدغه‌ای برای فروش نداریم، مهمترین مشکل ما این است که چون در شانه خاکی جاده روبه‌روی روستای بساط می‌کنیم مشکلات ترافیکی ایجاد می‌شود و خطراتی دارد.

این کشاورز گفت: چون فروش شلغم از آبان‌ شروع می‌شود و تا اسفند ادامه دارد درخواست ما این است که مسئولان یک بازارچه موقت را در این محل برای اهالی ایجاد کنند.

وی ادامه داد: به طور میانگین در این محل روزانه بین ۱۰ تا ۲۵ نفر اقدام به فروش شلغم آن هم از صبح تا پاسی از شب می‌کنند و در صورت ایجاد بازارچه موقت ما دغدغه‌ای در زمینه فروش محصول خودمان نداریم چون شلغم مَرک در سطح استان به دلیل شیرینی‌اش معروف شده است.

شلغم طرفدار بیشتری پیدا کرده است

فروشنده دیگری که روی زمین بساط پهن کرده با اشاره به کیفیت بالای شلغم مرک در سطح منطقه گفت: به دلیل اینکه آب روستا شور است شغلم برداشتی بسیار شیرین بوده و در سطح منطقه و استان معروف است.

عباس مرکی افزود: تاکنون هر کسی این شلغم را خریده، دوباره مشتری شده و در گذشته شلغم در همه روستاها کشت می‌شد ولی چند سالی است که در تعداد محدودی از روستاهای منطقه تولید می‌شود.

وی از سابقه ۱۵۰ تا ۲۰۰ ساله کشت شلغم در این روستا گفت و اظهار داشت: در گذشته شلغم برای مصرف دام کشت می‌شد اما در سالیان اخیر با معرفی خواص درمانی شلغم این محصول طرفداران زیادی دارد.

این کشاورز گفت: تنها درخواست ما از مسئولان این است که بازار موقت فروش شلغم را در ورودی روستا راه‌اندازی کنند و این کار هزینه بالایی ندارد اما مشکل و دغدغه اصلی فروشندگان که بومی منطقه هستند برای همیشه حل خواهد شد.

رونق تولید شلغم در بیرجند و درخواست بازارچه فروش

اینجا هم رد پای دلالان

بهره‌بردار دیگری که ۱۵ سال در همین مکان مشغول فروش شلغم به رهگذران است گفت: شلغم بعد از برداشت گندم و جو یعنی مرداد کشت می‌شود و بعد از سه ماه یعنی در اواسط آبان‌ به مرحله برداشت می‌رسد.

علی مرکی افزود: در گذشته برای ماندگاری و تازگی بیشتر، شلغم‌ها را داخل چاله‌هایی در مزارع و باغات دفن می‌کردیم تا آخر زمستان سالم و تازه بماند.

وی عنوان کرد: ما در زمینه فروش محصول مشکلی نداریم اما پای دلالان به میان این محصول آمده به گونه‌ای که شلغم را داخل روستا کیلویی ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان خریداری و بعد از طی مسیر ۲۰ کیلومتری در شهر بیرجند کیلویی ۱۸ هزار تومان به فروش می‌رسانند!

این کشاورز گفت: اگر غرفه‌ای در شهر بیرجند برای فروش محصول برای ما در نظر گرفته شود دست دلالان از بازار فروش محصول کوتاه خواهد شد و مردم هم دسترسی بهتری به شلغم خواهند داشت.

وی افزود: فروش شلغم در شانه خاکی جاده خطر دارد و نیاز است پل ورودی روستا توسعه یابد تا وسعت شانه خاکی و محل استقرار ما فروشندگان هم گسترش یابد.

امکان فروش شلغم در “روستا بازار” بیرجند

اما مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی در پاسخ به دغدغه این کشاورزان و فروشندگان شلغم به خبرنگار ایرنا گفت: کشاورزان روستا برای فروش محصولشان در شهر بیرجند می‌توانند از محوطه “روستا بازار” شهر بیرجند استفاده کنند و ایجاد سکو برای کشاورزان در این روستا بازار هم امکان‌پذیر است.

سید حسن رضوی افزود: اگر این افراد واقعا کشاورز باشند و از شرکت تعاونی منطقه خودشان معرفی‌نامه بیاورند، هزینه‌ای از آنان برای فروش محصول دریافت نخواهد شد.

وی عنوان کرد: ایجاد بازارچه موقت فروش شلغم در ورودی روستا برای دریافت زمین فرایند زمانی خاصی دارد.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: ایجاد بازارچه موقت فروش شلغم در روستای مرک را بررسی خواهیم کرد و تلاش ما این خواهد بود تا حداقل سال آینده کشاورزان عرصه مستقیم محصول را در این محل داشته باشند.

وی افزود: همواره تلاش ما این است که با رفع موانع، کشاورزان برای فروش محصولات خود دغدغه‌ای نداشته باشند.

رونق تولید شلغم در بیرجند و درخواست بازارچه فروش

داروی کامل سرماخوردگی

کارشناس تغذیه و متخصص طب سنتی هم درباره خواص شلغم گفت: شلغم به عنوان داروی کامل سرماخوردگی بهتر است در فصل پاییز و زمستان مصرف شود.

عالیه نجفی با بیان اینکه طبع شلغم از دیدگاه طب سنتی گرم و تر است افزود: مصرف شلغم پخته بهترین صبحانه است به طوری که مواد سمی را از بدن خارج می‌کند.

وی تصریح کرد: مصرف شلغم در فصل زمستان انسان را در برابر سرماخوردگی بیمه می‌کند و این گیاه سرشار از آنتی بیوتیک‌های طبیعی و ویتامین‌های E، A و C و انسولین طبیعی است.

متخصص طب سنتی خاصیت میکروب‌کشی، ضد ویروسی، درمان سرفه‌های خشک، خلط آوری و افزایش مقاومت بدن را از دیگر مزایای این محصول ذکر کرد و گفت: شلغم اثر مفید و موثری در درمان بیماری‌های دستگاه تنفسی دارد و برای این منظور از آش و سوپ آن نیز استفاده می‌شود.

وی اظهار داشت: از برگ شلغم در سوپ، سالاد یا خوراکی‌های دیگر استفاده می‌شود، زیرا در برگ شلغم مقدار زیادی کلسیم وجود دارد.

نجفی گفت: با وجود خواص متنوع و متعدد شلغم، میزان مصرف این گیاه خوراکی در جامعه بالا نیست که بخش زیادی به دلیل آگاهی نداشتن مردم از خواص گوناگون شلغم است.

خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد و روستای مرک در ۲۰ کیلومتری مرکز استان است.

 

 

 

 

 

طرح های بهداشتی نیمه تمام خراسان جنوبی تمام می شوند

۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای اتمام طرح های بهداشتی نیمه تمام در خراسان جنوبی جذب شده است.

جذب اعتبار ۸۰ میلیارد تومانی برای طرح های بهداشتی نیمه تمام در خراسان جنوبیبه گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان جنوبی، معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تفاهم نامه‌ای بین دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با محوریت ۳۳ طرح نیمه تمام بهداشتی در استان با زیر بنای  ۱۶ هزار متر مربع منعقد شده است که امیدواریم اکثر این طرح ها تا پایان سال و برخی تا اردیبهشت سال آینده تکمیل شود و به بهره برداری برسد.

دهقانی افزود: اعتبار در نظر گرفته شده، برای این طرح ها، ۸۰ میلیارد تومان است که از محل ارزش افزوده و محرومیت زدایی جذب شد و این خبری خوش برای تکمیل طرح های بهداشتی دانشگاه است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: مرکز خدمات جامع سلامت شبانه روزی شوسف در نهبندان، طرح توسعه مرکز خدمات سلامت شبانه روزی درح در سربیشه، ستاد مرکز بهداشت شهرستان‌های زیرکوه، بشرویه و خوسف و همچنین دو محل زیست پزشک در درمیان با مشارکت بنیاد علوی، بخشی از مهمترین پروژه‌های بهداشتی در حال احداث دانشگاه در مناطق محروم استان است.

دهقانی افزود: اعتبار کافی طرح توسعه مرکز شبانه روزی درح در نظر گرفته شده است مشروط به اینکه ماده ۲۳ استانی آن اخذ شود، که در این خصوص دانشگاه درخواست دارد مساعدت لازم از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان صورت پذیرد.

وی در خصوص طرح ستاد مرکز بهداشت خوسف نیز گفت: تکمیل این مرکز با زیر بنای ۱۳۳۰ متر به ۹ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، با این حال ۷ میلیارد تومان از وزارت بهداشت جذب شده و با توجه به پیگیری و رایزنی‌های انجام شده با نماینده مجلس و فرماندار این شهرستان، امیدواریم تامین اعتبار ۲ میلیارد باقیمانده از ناحیه استان صورت گیرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تکمیل مرکز آموزش بهورزی در فردوس را از ظرح های شاخص بهداشتی عنوان کرد و افزود: در شهرستان طبس نیز تکمیل پایگاه سلامت شهری مهرآفرین، مرکز خدمات جامع سلامت شماره ۳ طبس، و تکمیل مرکز خدمات جامع سلامت عشق آباد و طرح توسعه آن از مهمترین طرح هایی است که ساخت آن پیشرفت فیزیکی بالایی داشته است.

دهقانی گفت: در راستای تکمیل طرح های بهداشتی درمانی استان و طرح های باقیمانده از تفاهم نامه سه جانبه سال ۱۳۹۵ و پیرو پیگیری‌های بعمل آمده در سال جاری، ۱۸ طرح نیمه تمام با زیربنای ۶۲۰۰ متر مربع تکمیل و به بهره برداری رسیده است.

 

 

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی:
پژوهش ها به سمت مسائل مورد نیاز استان سوق یابد
موسوی نژاد از پژوهشگران خراسان جنوبی خواست پژوهش های خود را به سمت مسائل کاربردی و مورد نیاز استان سوق دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، علیرضا موسوی نژاد صبح امروز(۳ آذر) در مراسم تجلیل از برگزیدگان کشوری و استانی جشنواره های حوزه متوسطه خراسان جنوبی اظهار داشت: آیات قرآن کریم تاکید بر این دارد که اسم پروردگارتان را بزرگ بشمارید.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: خلقت خداوند بر اساس تعادل و عدالت و قاعده انجام شده است و حتی خط های موازی انگشت ها را منحصر به فرد خلق کرده است.

 

وی با اشاره به اینکه «تعلیم و پرورش» دو بال برای رشد یافتن و به کمال رسیدن است، گفت: امانات نظام جمهوری اسلامی به دست معلمان سپرده شده است و باید در تربیت و تعلیم آنان به نکات بسیاری توجه کنیم.

 

موسوی نژاد با تاکید بر اینکه معلمان پرچم دار تعلیم و پرورش در جامعه هستند، افزود: امروز تمام دانشمندان ایران اسلامی جوان و متعلق به سنین پایین هستند و هر چه به جلوتر حرکت کنیم شاهد پیشرفت های علمی بیشتری خواهیم بود.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در خصوص اطلاع رسانی پیشرفت های ایران اسلامی عنوان داشت: ایران اسلامی بستر هنر، فرهنگ و ادب و اخلاق است و همه به این موضوع اذعان داریم که جمهوری اسلامی اثرگذارترین کشور در منطقه و جهان است.

 

وی با بیان اینکه امروز علم و دانش گسترده تر از گذشته در کشور مطرح است، ادامه داد: پژوهش های خود را به سمت موارد کاربردی و مورد نیاز استان خراسان جنوبی سوق دهید و متمرکز کنید.

 

موسوی نژاد در ادامه گفت: یک پژوهش خوب و درست می تواند به بحث های مختلف از جمله ازدواج، خانواده، اقتصاد و غیره بپردازد و اثرگذار باشد.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی بیان کرد: امیدواریم شاهد ارتقای آموزشی و پرورشی استان باشیم و چون به نوعی به خاطر کرونا وقفه آموزشی ایجاد شده است بدانید که دبیری ماندگار خواهد شد که بتواند آن گوی سبقت را در دست بگیرد و به خود اختصاص دهد.

 

وی در پایان گفت: تنها به موضوعات و مطالب درسی نپردازید و مطالب درسی را به گونه ای با هنر و خلاقیت به مباحث اخلاقی و رفتاری ربط دهید و کمک کنید تا دانش آموز تراز جمهوری اسلامی پرورش یابد.

 

 

 

کشف ۱۲۰ کیلوگرم شنیسل مرغ غیر مجاز از سردخانه یکی از مراکز آموزشی بیرجند

۱۲۰ کیلوگرم شنیسل مرغ غیر مجاز از سردخانه یکی از مراکز آموزشی بیرجند کشف و توقیف شد.

کشف ۱۲۰ کیلوگرم شنیسل مرغ غیر مجاز از سردخانه یکی از دانشگاه‌های بیرجندبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، علیزاده رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان گفت: در راستای انجام نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی و به منظور تامین سلامت و امنیت غذایی شهروندان در بازرسی‌های تیم واحد نظارت شبکه دامپزشکی از سردخانه یکی از مراکز آموزشی شهرستان بیرجند، ۱۲۰ کیلوگرم شنیسل مرغ تاریخ گذشته که به صورت غیرمجاز و بدون گواهی دامپزشکی از خارج استان حمل و در سردخانه دانشگاه نیز به صورت غیر بهداشتی منجمد شده بود ضبط و توقیف شد.

علیزاده از همشهریان درخواست کرد فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را از مراکز مجاز و تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند و در هنگام خرید به تاریخ تولید و انقضای محصول نیز دقت نظر لازم را داشته باشند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی در اسرع وقت با شماره ۱۵۱۲ تماس بگیرند.

 

 

 

 

آیین افتتاح سومین مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده در خراسان جنوبی

آیین افتتاح سومین مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده در خراسان جنوبی

سومین مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده در مرکز استان افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی ، شامگاه امروز با حضور حجت‌الاسلام متقی فر مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان ، نیما بردیا فر مشاور دفتر، خسروی سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان ، قناد معاون امور جوانان و سیادت رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان بیرجند مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده ارمغان مهر با مدیریت دکتر سیروس سورگی در بیرجند افتتاح شد.
با افتتاح مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده ارمغان مهر در بیرجند ، تعداد مراکز تخصصی مشاوره ازدواج زیر نظر وزارت ورزش و جوانان در استان خراسان جنوبی به سه مرکز افزایش یافت.

 

 

توزیع بیش از هزار بسته معیشتی در رزمایش کمک‌های مومنانه خراسان جنوبی

هزار و ۱۰۰ بسته معیشتی در چهاردهمین مرحله از رزمایش کمک‌های مومنانه خراسان جنوبی توزیع شد.

فرمانده سپاه انصارالرضای خراسان جنوبی در مرحله چهاردهم رزمایش کمک‌های مومنانه گفت: یکی از اهدافی که در سپاه دنبال میشود تشکیل گروه‌های جهادی است که به محرومین و مستضعفین کمک می‌کنند.

سردار مهدوی افزود: قرارگاه عملیاتی شهید ناصری در همین راستا تشکیل شده که علاوه بر حفظ امنیت و صیانت از مرزها، نقاط آسیب پذیر را در چهار شهرستان منطقه خدمت خود احصا و برای رفع آن تلاش میکنند.

وی گفت: از زمان آغاز رزمایش کمک‌های مومنانه تاکنون  ۱۶۰ هزار بسته معیشتی بین خانواده‌های آسیب پذیر و نیازمند به ویژه در مناطق دورافتاده توزیع شده است.

جانشین فرمانده قرارگاه عملیاتی شهید ناصری هم گفت: قرارگاه عملیاتی شهید ناصری در کنار مأموریت‌های مختلف خود، محرومیت زدایی را در دستور کار خود دارد.

سرهنگ رضایی افزود: در این مرحله هزار و ۱۰۰ بسته معیشتی به ارزش ۶۰۰ میلیون تومان برای مردم یاری و محرومیت زدایی توزیع خواهیم کرد.

وی گفت: تاکنون ۳۸ هزار بسته معیشتی، ۱۷ بند خاکی و سنگ و ملاتی، اجرای ۱۲ کیلومتر خط انتقال آب، ساخت ۷۰ واحد مسکونی، ساخت مسجد، حسینیه، مدرسه و هزار سری جهیزیه، ۲۴ هزار و ۵۰۰ بسته فرهنگی برای دانش آموزان، اشتغال زایی در ۵ کارگاه برای خانواده‌های نیازمند و بدسرپرست، گازرسانی به ۱۴۸ واحد مسکونی محروم و توزیع آب در منطقه از زمان تشکیل قرارگاه بخشی از اقدامات انجام شده توسط این قرارگاه است که به یاری خدا ادامه خواهد داشت.

 

 

 

تجهیز ۹۸ درصد کلاس‌های خراسان جنوبی به سامانه گرمایشی استاندارد

۹۸ درصد کلاس‌های درس استان تاکنون به سامانه‌های استاندارد گرمایشی مجهز شده اند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل توسعه، نوسازی و تجهیز مدارس استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیماتجهیز ۹۸ درصد کلاس‌های درس خراسان جنوبی به سامانه گرمایشی گفت: در خراسان جنوبی ۸ هزار کلاس درس وجود دارد که ۹۸ درصد آن‌ها به سامانه‌های استاندارد گرمایشی مجهز شده اند.
چاوشان افزود: زیرساخت‌های گرمایشی برای ۱۷۶ کلاس درس باقیمانده نیز در حال اجراست.
وی گفت: در ۸ ماه گذشته امسال ۱۸ میلیارد تومان از اعتبارات ملی به اداره کل توسعه، نوسازی و تجهیز مدارس استان ابلاغ شده است.
مدیر کل توسعه، نوسازی و تجهیز مدارس استان همچنین گفت: این اعتبارات برای تجهیز ۱۷۶ کلاس باقیمانده به سامانه‌های گرمایش مرکزی، بخاری هرمتیک یا هوشمند و سایر تجهیزات استاندارد هزینه  می شود.
چاوشان با بیان اینکه اجرای سامانه‌های گرمایشی در این کلاس‌های باقیمانده ۸۰ درصد پیشرفت دارد افزود: برای تجهیز صد در صد کلاس‌های باقیمانده به سامانه‌های گرمایشی استاندارد به ده میلیارد تومان دیگر نیاز است.
وی همچنین گفت: در ۸ ماه گذشته ۲۴ میلیارد تومان برای تجهیزات آموزشی، کمک آموزشی، هنرستانی و پژوهش سرا‌ها تامین اعتبار شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ساخت پایگاه امداد و نجات در محور نهبندان – زابل آغاز شد

ساخت پایگاه امداد و نجات در محور نهبندان - زابل آغاز شد

عملیات اجرایی احداث پایگاه امداد و نجات هلال احمر در محور نهبندان – زابل با حضور استاندار خراسان جنوبی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد قناعت که روز پنجشنبه برای دیدار با مردم و بازدید از برخی پروژه‌های عمرانی به شهرستان نهبندان سفر کرده است در مراسم کلنگ‌زنی این پایگاه امداد و نجات بین شهری در طبسین علیا حضور یافت.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی در این مراسم گفت: هدف از اجرای این پروژه، پاسخگویی به نیاز حوادث جاده‌ای محور نهبندان – زابل با توجه به نبود پایگاه در این محور و نیز امدادرسانی به حوادث طبیعی و غیرطبیعی روستاهای همجوار و حاشیه مرز است.

محمدعلی کاوسی افزود: این پروژه با زیربنای ۱۳۰ متر مربع در زمینی به مساحت هزار و ۲۳۷ متر مربع اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، قرار است این پایگاه امداد و نجات طی یک سال به بهره‌برداری برسد و چهار نیروی امدادگر در این پایگاه مستقر خواهند شد.

این مراسم با حضور نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه و فرماندار نهبندان و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی برگزار شد.

استاندار خراسان جنوبی امروز با حضور در منطقه معدن حاجات شهرستان نهبندان از پروژه چاه عشایری بازدید کرد.

تاکنون برای حفر و اجرای عملیات لوله‌گذاری، پمپاژ و شبکه برق این پروژه، ۱۷ میلیارد ریال هزینه شده است و پیش‌بینی می‌شود خرید تجهیزات و منصوبات، ساخت منبع ذخیره، حصار کشی و ایجاد راه دسترسی برای تکمیل پروژه ۲۴ میلیارد ریال اعتبار نیاز داشته باشد.

قناعت در ادامه برنامه‌های حضور در شهرستان نهبندان با هدف بررسی وضعیت موجود و اطلاع از میزان فعالیت بازارچه مرزی دوکوهانه در نقطه صفر مرزی از این مجموعه بازدید کرد.

بازارچه مرزی دوکوهانه سال ۱۳۷۹ افتتاح شد و زیرساخت‌های اولیه برای فعالیت در مرز مشترک با افغانستان را دارد.

استاندار با همراهی نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی، فرمانده مرزبانی استان، امام جمعه و فرماندار نهبندان و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی با مرزبانان نیز دیدار کرد و به آنان خداقوت گفت.

وی همچنین با حضور در روستاهای دغال و بندان ضمن گفت و گو با مردم و عشایر، مسائل و مشکلات این مناطق را از نزدیک بررسی کرد.

دیدار استاندار خراسان جنوبی با خانواده شهید غلامعلی‌نژاد در بندان از دیگر برنامه‌های این سفر یک روزه بود که با همراهی جمعی از مسوولان انجام شد.

سروان شهید علیجان غلامعلی‌نژاد متولد ۱۳۴۵ روستای بندان از توابع بخش مرکزی شهرستان نهبندان است که ۲۹ اردیبهشت ۸۹ در درگیری با اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر در محور نهبندان- زابل مصدوم شد و در خرداد همان سال به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان نهبندان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند است.

 

 

 

 

گزارش باغ اکبریه

چند روزی است که در برخی از روزنامه ها و شبکه های اجتماعی مطالبی در مورد باغ جهانی اکبری مطرح می شود که با توجه به جایگاه جهانی این عمارت و باغ که در سال ۲۰۱۹ میلادی در سی وپنجمین نشست یونسکو به عنوان میراث جهانی به ثبت رسیده است چنانچه صحت داشته باشد نگرانی ها درباره این اثر جهانی را دو چندان می‌کند.
حرف و حدیث‌های حکایت از آن دارد که گویا دستوراتی صادرو توافقاتی انجام شده که این عمارت و باغ کم‌نظیر از میراث فرهنگی خلع ید و تحویل بنیاد مستضعفان شود که اگر چنین اتفاقی بیفتد قطعاً باید نسبت به آن بسیار نگران و از هم اکنون آینده تیره و تار آن را به عینه مجسم کرد. هرچند تاکنون میراث فرهنگی هم برای این باغ و عمارت با ارزش دست و پایی نشکسته است اما حداقل از تخریب آن همچون سایر بناها تاریخی که در دست برخی از ادارات بوده و یا اینکه به ورطه فراموشی سپرده شده جلوگیری کرده است.

وصیت نامه تاکید بر‌موزه دارد

یکی از شهروندان بیرجندی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: بر اساس وصیت نامه وزیر درباره وقت باغ و عمارت اکبریه به همراه اشیا و اسناد موجود قرار بوده موزه شود تا مردم از آن بازدید کنند وهیئت امنای سه نفره آن را اداره کنند.
مرادی افزود: بر اساس همین سند که درروزنامه اطلاعات وقت چاپ شده تولیت این موزه به استان قدس رضوی واگذار شده و مخارج نگهداری ازموزه ازمحل درآمدهای بیرجند تامین شود. این شهروند با بیان اینکه این باغ و عمارت که در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده یکی از شاخص ها بیرجند است تصریح کرد: زمان زیادی صرف شده تا این بنا با توجه به ویژگی هایی که دارد در فهرست آثاروبناهای جهانی ثبت شود لذا با هرگونه تغییر در ظاهر و داخل آن امکان خارج شدن از لیست یونسکو وجود دارد.

عمل به وصیت نامه واجب است

نخعی یکی دیگر از شهروندان با اشاره به اینکه شنیده است طی توافقاتی بنیاد می‌خواهد باغ و عمارت اکبریه را از میراث فرهنگی خلع ید کند گفت: بنیاد مستضعفان اموال بسیار زیادی دارد که متاسفانه به علت اینکه نگاه تخصصی ندارد تخریب و از بین رفته است. وی افزود: شاهد مثال این موضوع ارگ بهارستان و ساختمان مادر وزیر دربار در جوار باغ اکبریه است که متاسفانه تخریب شده است. وی گفت :بر اساس شنیده ها بنیاد اعلام کرده است که در این مکان می خواهد موزه های جدیدی ایجاد و برای آن بالغ بر ۲۰میلیارد تومان هزینه کند.
وی با اشاره به اینکه بنیاد مستضعفان خدمات خوبی در کشور ارائه کرده اما حق بیرجند را ادا نکرده است گفت: اگر بنیاد می خواهد چنین اقدامی بکند هیچ نهاد و دستگاهی همچون میراث فرهنگی نمی تواند در این زمینه به صورت اساسی و تخصصی کار کند وبهتر است موزه های مورد نظر را میراث با نظارت بنیاد ایجاد نمایید و‌ به اصطلاح‌ ضرب‌المثل معرف نان را باید به نانوا داد.
این شهروند فرهنگی به وصیت نامه علم اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه وصیت نامه مکتوب و عام المنفعه بودن برآن مترتب است عمل به آن واجب و ضرورت دارد دستگاه های متولی آن را سرلوحه کار خود قرار دهند و به وصیت نامه جامه عمل بپوشانند.

کارت قرمز برای اکبریه نخریم

شهروند دیگری هم گفت: از زمانی که یاد دارم باغ و عمارت اکبریه در اختیار میراث فرهنگی بوده و متعجبم چرا تاکنون این سازمان نسبت به ثبت سند آن به نام میراث اقدام نکرده است. وی افزود: عمارت و باغ اکبریه یک اثر جهانی است و طبق قوانین یونسکو چنانچه در بناهای تاریخی اقداماتی انجام شود که ماهیت آن از بین برود و یا از نظر معماری تغییر در آن ایجاد شود از فهرست جهانی حذف می شود و به اصطلاح به آن کارت قرمز می دهند. وی تصریح کرد: اکنون که با زحمات افراد بسیار زیادی این بنای ثبت جهانی شده همه باید همت کنند تا این بنا حفظ شود وخدایی ناکرده از لیست جهانی حذف نشود.

لیست برداری اشیا برای ایجاد موزه

یک کارشناس تاریخ در باره باع و عمارت اکبریه گفت:بر اساس وصیت نامه علم ،باغ باید به موزه تبدیل شود و به همین دلیل وی در زمان حیات خود‌ حتی اقدام به خرید برخی اشیای قیمتی کرده است تا از غنای خاصی برخوردار باشد. وی که نخواست نامش ذکر شود افزود:با توجه به این رویکرد در سالهای ۵۵و۵۶ همه این اشیا که متعلق به خودش و آبا و اجدادش بوده لیست برداری شده اما پس ازپیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و بر اساس مقتضیات زمان، کمیته انقلاب تصمیم به انتقال اشیاء مورد نظر به آستان مقدس رضوی گرفت. وی گفت:پس از انقلاب عمارت و باغ در اختیار ژاندارمری قرار گرفت و متاسفانه خساراتی به آن وارد شد اما میراث فرهنگی در سال ۶۸ باغ اکبریه را از استان قدس رضوی اجاره ونسبت به باز سازی آن اقدام و پس از سالها عملیات عمرانی با تلاش افراد زیادی در فهرست بناهای ملی و جهانی ثبت کرد.

چرا پس از ۴۳سال‌سند‌میگیرند

وی ادامه داد: اما اکنون مباحثی مطرح میشود که چنانچه عملیاتی شود به ضرر باغ و مردم شهر بیرجند تمام خواهد شد و قطعا به نفع مردم نخواهد بود.وی تصریح کرد : بنیاد پس از ۴۳ سال پس از پیروزی انقلاب اقدام به دریافت سند کرده و اعلام کرده که استان قدس سندی مبنی بروصیت نامه ارائه نکرده است در حالیکه اینگونه نیست.

شک در این نیت خیر
این کارشناس تاریخ با طرح این سوال که اگر بنیاد واقعا قصد سرمایه گذاری دارد چرا برای اخذ سند از تهران اقدام کرده و آن را در بیرجند انجام نداده است گفت: با چنین اقداماتی باید به نیت اعلام شده از سوی بنیاد شک کرد. وی در توضیح ادامه داد: ملک و بهره بردار هر دو در بیرجند هستند و اگر واقعا بنیاد نیت خیر دارد چرا پروسه اخذ سند را به دور از چشم و گوش مسئولان شهرستان و مردم مرکز استان در تهران انجام داده و به محض دریافت سند به میراث فرهنگی استان به صورت مکتوب اعلام کرده است که عمارت و باغ اکبریه را نیاز دارد و باید آن را تخلیه کنند.

به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد

وی همچنین گفت:صرف هزینه ۲۰میلیاردتومانی برای احداث موزه در بیرجند به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد زیرا فروش بلیت ۴ موزه مردم شناسی، باستان شناسی، مشاهیر و مفاخر و موزه فرش‌ در سال کمتر از ۵۰ میلیون تومان است. حال با چه توجیهی بنیاد میخواهد تنها در این باغ ۲۰ میلیارد تومان برای ایجاد موزه هزینه کند در حالیکه که این منطقه نیاز به احداث انواع کارخانه جهت ایجاد تکمیل زنجیره تولید و همچنین ایجاد اشتغال دارد.
وی در ادامه گفت:براساس قوانین یونسکو نمی توان هیچ تغییری در بنای آن داد و اگر چنین چیزی اتفاق بیفتد در فهرست بناهای خارح از ثبت قرار می‌گیرد و امکان ثبت دوباره آن اگر نگوییم محال ولی کار بسیار مشکلی است.

مکان های دیگر با‌هزینه کمتر هم وجود دارد

وی در ادامه گفت:اگر بنیاد واقعا قصد سرمایه گذاری در این شهرستان را دارد با پنج میلیارد تومان می تواند در عمارت مادر علم که چند سالیست تخریب شده سرمایه گذاری و موزه های مورد نظر خود را بسازد و یا در سوله ای که در جوار باغ رحیم آباد و کاخ استانداری احداث کرده «موزه خودرو» ایجاد کند
وی گفت:طبق قوانین میراث فرهنگی کشور چنانچه هر یک از موزه ها نیازمند تعمیر و بازسازی باشد باید اشیای موزه به تهران منتقل شود واگر چنین چیزی اتفاق بیفتد بازگشت آنها کار بسیار سخت و شاید نشدنی باشد.

عوامل خروج یک بنا از فهرست جهانی

این کارشناس در پاسخ به سوال خبرنگار ما که چه شرایطی موجب خروج یک اثر تاریخی از فهرست جهانی میشود گفت: کاربری های نا مناسب،مداخلات غیر فنی در ساخت و معماری بنا و تغییر نوع کاربری باعث خروج بنا از لیست یونسکو می شود و انجام‌ هر اقدامی در این مجموعه باید با هماهنگی و کسب مجوز از یونسکو باشد که با توجه به اظهارات مسئولان بنیاد کشور چنین چیزی در افکار بنیاد نیست؛ زیرا قول ۶ماهه برای تعمیر و مرمت این بنا غیر واقعی است چون صدور مجوز بیش از این زمان نیاز دارد.
وی افزود: در زمان ثبت بنا در فهرست جهانی حتی شکل و قاب تابلوهای نصب شده بر دیوارهای عمارت با تایید یونسکو انجام شده‌است و بدون مجوز آنان حتی نمی شود یک آجر رو آجر‌گذاشت. وی تصریح کرد: حتی فضای سبز باغ باید متناسب با منطقه و بومی باشد و نمی توان به غیر از گیاهان بومی منطقه در آن چیز دیگری کاشت.

نظارت لحظه به لحظه با گوگل ارث

وی با تاکید براینکه هر گونه تغییر در این بنا باید با اطلاع و‌مجوز سازمان فرهنگی ملل باشد گفت: یونسکو این اثر و هر اثر دیگری که ثبت جهانی باشد را از طریق گوگل ارث تحت نظر و مراقبت داردو اندک تغییری در آن را متوجه می شود و بدون آنکه حضور یابد آن را در فهرست بناهای خروج از ثبت قرار میدهد.

بنیاد با احداث کارخانه و ایجاد اشتغال دین خود را به مردم ادا کند

وی اظهار داشت: توقع از بنیاد این است در مقابل درآمد و سرمایه ای که از املاک بیرجند نصیبش شده یک بنای مجزا و مناسب با فعالیتی که می خواهد انجام دهد بسازد و زمینی که در حاشیه خیابان مدرس و رو به روی پارک توحید که در بهترین موقعیت شهر قرار دارد را بسازد و خدمتی ماندگار به ساکنان این شهر نماید.
وی با اشاره به وضعیت خراسان جنوبی و کمبود منابع در آمدی از بنیاد مستضعفان خواست به جای ساخت موزه اقدام به احداث کارخانه های مورد نیاز در جهت تکمیل زنجیره تولید و افزایش در آمد و ایجاد اشتغال در استان کند و‌کمک حال دولت باشد .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*