جمعیت حاشیه شهر بیرجند ۱۰ برابر شد

بیرجند – ایرنا – مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی با اعلام اینکه جمعیت روستاهای اطراف بیرجند در چند سال اخیر بیش از ۱۰ برابر شده است گفت: کانون‌های ساخت و ساز غیرمجاز بیشتر در روستاهای امیرآباد، حاجی‌آباد، چهکند و دستگرد بیرجند متمرکز است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قاسم تنها روز یکشنبه در نشست کارگروه فراقوه‌ای پیشگیری و مقابله با زمین‌خواری و ساخت و سازهای غیرمجاز که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: ۲۱۰ مورد ساخت و ساز در اراضی مزروعی روستای چهکند شناسایی شده که ۴۰ مورد آن از ابتدای امسال بوده است.

وی گفت: همچنین در روستاهای حاجی‌آباد و امیرآباد ۵۷۰ مورد ساخت و ساز غیرمجاز شناسایی شده که ۱۲۰ مورد آن از ابتدای امسال اضافه شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی از شناسایی ۱۱۰ مورد ساخت و ساز غیرمجاز در روستای دستگرد نیز خبر داد و افزود: اغلب این افراد در اراضی زراعی چهار دیواری با یک سقف بنا کرده و به‌صورت مجانی اجاره می‌دهند تا بعدا این نقاط رسمی شناخته شود لذا از این طریق تجارتی را انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: به همین دلیل می‌بینیم که از وام و زمین دولتی در روستاها استقبال نمی‌شود و بیشتر تمایل به سمت ساخت و ساز غیرمجاز است.

 

 

 

 

سفره‌های آب زیرزمینی خراسان جنوبی، آسیب پذیرتر از نرم کشوری

شاخص آسیب پذیری آبخوان‌های خراسان جنوبی ۱۱۰ درصد بیشتر از میانگین کشوری است.

توان آبدهی پایین آبخوان‌های خراسان جنوبیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: شاخص آسیب پذیری سفره های آب زیرزمینی از تقسیم متوسط کسری مخازن آب بر میزان برداشت آب زیرزمینی توسط چاه‌های بهره برداری به دست می آید که میانگین این عدد در خراسان جنوبی  ۰.۲۱ و در کشور ۰.۱  است.

  • سروری افزود: این شاخص بیانگر توان آبدهی پایین آبخوان‌های خراسان جنوبی است و اگر همراهی همه سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی نباشد با بحران جدی مواجه خواهیم شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی  کسری مخازن آب استان را ۳.۷ میلیارد متر مکعب اعلام کرد و گفت: متوسط کسری ۲۰ ساله مخازن  استان ۱۴۱ میلیون متر مکعب و متوسط افت سالانه ی آن ۲۶ سانتیمتر است.

سروری افزود: در آماربرداری دور سوم از ۲۰هزار و ۶۲۰ منبع آب استان، تخلیه تمام منابع آبی استان بیش از ۹۵۱ میلیون متر مکعب گزارش شده است که ۹۰۵ میلیون متر مکعب  معادل ۹۵ درصد آن، از تخلیه منابع آب زیرزمینی است و بقیه آن مربوط به تخلیه چاهها، قنوات و چشمه هاست.

 

۸۸ درصد از آب زیرزمینی خراسان جنوبی برای کشاورزی، ۹ درصد شرب و ۳ درصد جهت مصارف صنعت و خدمات استفاده می‌شوند.

 

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه اینکه این استان دارای ۳۵ محدوده مطالعاتی شامل ۸ محدوده ممنوعه بحرانی، ۱۸ محدوده ممنوعه و ۹ محدوده آزاد است گفت: از میان دشت‌های ممنوعه بحرانی استان دشت‌های سرایان و سده دارای وضعیت شکننده‌ای هستند به طوریکه ما در آبخوان سرایان شاهد فرونشست زمین هستیم.

 

کاهش شدید آبدهی چاه‌ها و معیوب شدن چاه‌ها، نوکنی و جا به جایی چاه و تحمیل هزینه هنگفت بر اقتصاد کشاورز، ایجاد شکاف و فرو چاله، از بین رفتن زمین‌های کشاورزی و تغییر شکل آبراهه‌ها و در نهایت از بین رفتن آبخوان ها از عوارض مشهود پدیده فرو نشست زمین است.

 

 

 

 

معاون استاندار خراسان‌جنوبی: تصمیمات در بدنه دستگاه‌ها خنثی نشود

بیرجند – ایرنا – معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: یکی از مشکلات این است که مدیران ارشد دستگاه‌های اجرایی استان تصمیم می‌گیرند اما در بدنه دستگاه یعنی کارشناسان و پایین دست، اثر آن تصمیم خنثی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد اشرفی روز یکشنبه در نشست بررسی مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تامین اجتماعی و مالیات، افزود: باید این روند را در حداقل زمان ممکن اصلاح کنیم.

وی گفت: نباید اجازه داد بروکراسی‌ اداری، دانش‌بنیان‌ها را معطل کند بلکه انتظار داریم دستگاه‌های دولتی قوانین را به نفع شرکت‌های دانش‌بنیان‌ تسهیل کنند و فعالان و نخبگان دانش‌بنیانی نباید در پله‌های ادارات برای انجام امور خود زمان بگذرانند.

معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه همه نگاه‌ها بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است اظهار داشت: بدون شک فعالان دانش‌بنیان و نخبگان جزو مودیان مالیاتی نیستند که هزینه‌های میلیاردی را پرداخت نکرده و از مالیات فرار کنند.

وی افزود: مباحث مربوط به تامین اجتماعی و مالیات که توسط فعالان دانش‌بنیان استان مطرح شد در استان پیگیری و رفع شود، هر آنچه در اختیار استان نیست را در سطح ملی پیگیری می‌کنیم.

اشرفی بیان کرد: اداره کل تامین اجتماعی یک مشاور و شعبه خاص را برای مسائل بیمه‌ای شرکت‌های دانش بنیان در نظر بگیرد که شعبه یک بیرجند در این زمینه معرفی شد.

وی گفت: درخصوص پرداخت بدهی تامین اجتماعی نیز مصوب شد در قالب اقساط ۳۶ ماهه این بدهی‌ها استمهال شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی افزود: تغییرات مدیریتی در حوزه مالیات، تامین اجتماعی یا دستگاه‌های دیگر خللی در پیگیری موضوعات مرتبط با شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد نخواهد کرد و مسائل به‌صورت موردی حل و فصل خواهد شد.

وی بیان کرد: تفاهم، همراهی و همکاری بین دستگاه‌های اجرایی مربوطه در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان باید تقویت شود و برخی دستگاه‌های اجرایی باید وقت خاص و ویژه برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر بگیرند تا نسبت به پیگیری مسائل و مشکلات این شرکت‌ها اقدام شود.

اشرفی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان مشکلی ندارند بلکه ما دستگاه‌های دولتی عقب هستیم، نسل جدید اهل دیجیتال بوده و با نسل ما فرق دارند لذا ما دستگاه‌های دولتی باید خود را با نسل دیجیتال همگام و همسو کنیم.

وی افزود: قول می‌دهیم موضوعات مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان به‌ویژه در حوزه مالیات و تامین اجتماعی اصلاح و پیگیری شود و تغییر فراتر از محسوس در سطح مجموعه را شاهد باشید.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی پنجشنبه گذشته با حضور در ساختمان شماره ۲ پارک علم و فناوری استان از ۱۳ شرکت دانش‌بنیان، فناور و خلاق موجود در این واحد بازدید کرد.

با توجه به اینکه بیشتر این واحدهای مشکلاتی با تامین اجتماعی و امور مالیاتی داشتند، اشرفی وعده داد که در نشستی با حضور مسوولان مربوط مشکلات آنها را بررسی کند.

در این نشست که ۲ ساعت و نیم طول کشید، مسوولان پنج شرکت دانش‌بنیان نیز مشکلات خود را مطرح و مدیران کل تامین اجتماعی و امور مالیاتی خراسان جنوبی پاسخ‌های لازم را ارائه کردند.

مدیرکل تامین اجتماعی خراسان جنوبی گفت: آن دسته از شرکت‌های دانش‌بنیان که مورد تایید معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور قرار دارند از پرداخت ضرایب حق بیمه تامین اجتماعی معاف می‌شوند.

سید حسین فراتی افزود: در ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان یک دستور در سازمان تامین اجتماعی داریم مبنی بر اینکه قراردادهایی که این شرکت‌ها منعقد می‌کنند اگر به تایید معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور رسیده باشد، مورد تایید تامین اجتماعی خواهد بود.

وی بیان کرد: قراردادهای معرفی شده منحصرا درخصوص موضوعات دانش‌بنیان مورد تایید و با گواهی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور است و سایر قراردادهای مورد اجرای شرکت‌ها و موسسه‌ها طبق مقررات جاری سازمان و با رعایت ماده (۴۱) قانون تامین اجتماعی محاسبه و مطالبه خواهد شد.

مدیرکل تامین اجتماعی خراسان جنوبی اظهار داشت: حق بیمه قراردادهای منعقده شرکت‌های دانش‌بنیان براساس فهرست و بازرسی خواهد بود.

وی گفت: برخی شرکت‌های دانش‌بنیان شرایط لازم را نداشته‌اند لذا براساس قانون موظف هستیم ضرایب حق بیمه را اخذ کنیم.

فراتی اضافه کرد: در حالی هشت ماه از سال می‌گذرد که فهرست بیمه‌شدگان شرکت‌های دانش‌بنیان ارسال نشده و امسال حفظ تعادل بین منابع و مصارف مورد تاکید قرار گرفته است.

وی گفت: انتظار داریم فهرست‌های بیمه واقع‌بینانه‌ ارسال و نه به شکلی که دستورالعمل‌ها دور زده شود ما هیچ الزامی بر افزایش قراردادها نداریم و ارسال فهرست کفایت می‌کند.

مدیرکل تامین اجتماعی خراسان جنوبی گفت: ارتباط خیلی از مجموعه‌ها با بدنه سازمان تامین اجتماعی کم یا قطع است و وقتی ارتباط ضعیف باشد قادر به پاسخگویی و شناخت از مجموعه نیستند.

وی افزود: برای مسائل مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان شعبه یک تامین اجتماعی بیرجند به علاوه یک مشاور را در نظر گرفته‌ایم و دانش‌بنیان‌ها می‌توانند برای پیگیری مسائل به این شعبه مراجعه کنند.

فراتی گفت: از طرفی وجود مدیر مالی دارای تجربه و سابقه در شرکت‌های دانش‌بنیان به این مجموعه در حوزه‌های مختلف اعم از تامین اجتماعی و مالیات کمک می‌کند.

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان هم در این نشست گفت: به نظر می‌رسد تامین اجتماعی شرکت‌های دانش‌بنیان را قبول ندارند یا در جریان ساز و کار تسهیلاتی که قرار است به شرکت‌های دانش‌بنیان داده شود، نیستند.

قاسم جعفریان افزود: هرچند امسال به عنوان سال تولید دانش‌بنیان معرفی شد اما چهار سال از دانش‌بنیانی شدن گذشته است اینکه برخی سازمان‌ها هنوز ندانند چند شرکت دانش‌بنیان در استان داریم، درست نیست.

وی با بیان اینکه هنوز نگاه مصرف کننده به شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد، اظهار داشت: آمده‌ایم گرهی را باز کنیم در حالی که خودمان گره شده‌ایم.

این فعال دانش‌بنیان گفت: برخی افراد تصور می‌کنند قرار است از تعدادی دانشجوی فاقد تخصص و دیدگاه درست به بازار حمایت کنند در حالی که ما آمده‌ایم گرهی از مشکلات کشور را باز کرده یا راهکارهای جدید ارائه و نیاز کشور را به صنایع هایتک کم کنیم.

وی با گلایه از روند پذیرش و شرایط فهرست بیمه تامین اجتماعی برای شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: فرایند فهرست بیمه تامین اجتماعی در شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز به تسهیل دارد.

جعفریان عنوان کرد: جریمه‌های تاخیر در حق بیمه تامین اجتماعی برای شرکت‌های دانش‌بنیان منطقی نیست، در هیچ ساز و کار بانکی این نوع جریمه کردن وجود ندارد اما می‌گویند قانون است؛ اگر قانون است باید باید فکر اساسی شود.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*