آخرین خبر :

اخبار خراسان جنوبی/

 

استاندار خراسان جنوبی:
خلا آموزش‌های تربیتی در مدارس/ ضرورت استفاده از اساتید مجرب برای جهاد تبیین

قناعت با اشاره به خلا آموزش‌های تربیتی در مدارس، گفت: آموزش و پرورش باید از ظرفیت حوزویان، اساتید و صاحب نظرانی که دارای فن بیان، مخاطب شناسی و نگاه عمیق انقلابی هستند برای تبیین گفتمان انقلاب اسلامی و پاسخ دادن به شبهات دانش آموزان استفاده کنند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جواد قناعت  در شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار کرد: دستور کار جلسه شورا نباید بر روی مسائل عمرانی و زیرساختی در حوزه آموزش و پرورش متوقف شود بلکه باید به مسائل تربیتی و پرورشی هم پرداخته شود.

 

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر اهمیت مسائل تربیتی در آموزش و پرورش، متذکر شد: حوادث اخیر کشور نشان می دهد که خلأهایی در این زمینه وجود دارد و نیاز به برنامه های متنوع و جدید برای نوجوانان و جوانان امروزی هستیم.

 

وی با اشاره به روح و فطرت پاک جوانان، تأکید کرد: آموزش و پرورش باید از ظرفیت حوزویان، اساتید و صاحب نظرانی که دارای فن بیان، مخاطب شناسی و نگاه عمیق انقلابی هستند برای تبیین گفتمان انقلاب اسلامی و پاسخ دادن به شبهات دانش آموزان و فرهنگیان استفاده کنند.

 

قناعت با گلایه از کم‌کاری در حوزه پرورشی و تربیتی، ادامه داد: اگر نتوانیم مفاهیم اصیل انقلاب و اسلام را به درستی برای نسل جوان تبیین کنیم با اندک موجی در فضای مجازی متأثر خواهند شد.

 

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به آزادی مورد ادعای رسانه ضدانقلاب اینترنشنال که از سوی دربار آل‌سعود حمایت و اداره می‌شود، تصریح کرد: این در حالی هست که همین کشورهای مدعی هیچ ارزش و جایگاهی برای زنان قائل نیستند.

 

وی با بیان اینکه این روزها بعد از ناآرامی های اخیر باز برخی حرف از رفراندوم آن هم برای تغییر نظام سیاسی در ایران به میان می آورند، گفت: رفراندوم برای تعیین نوع نظام سیاسی تاکنون در هیچ کشوری در دنیا سابقه ندارد و تنها جمهوری اسلامی ایران بوده و هست که تعیین نوع نظام سیاسی اش را در سال ۵۸ پس از فروپاشی رژیم گذشته به آرای عمومی گذاشت.

 

فرخنده؛ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر ستاد هفته کتاب خراسان جنوبی:

محور اصلی هفته کتاب توجه به کتاب، کتابخوانی و جایگاه کتاب است/۵

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر ستاد هفته کتاب خراسان جنوبی گفت: محور اصلی هفته کتاب در خراسان جنوبی توجه به کتاب، کتابخوانی و جایگاه کتاب است.

علی فرخنده در گفت و گو با امروز خراسان جنوبی با اشاره به هفته کتاب و کتابخوانی بیان کرد: مکلف شدیم در سال جاری با همکاری و هم افزایی دستگاه‌هایی که در حوزه کتاب و کتابخوانی تکلیف و برنامه دارند و بقیه دستگاه‌های متولی امر، ستاد بزرگداشت هفته کتاب را با محوریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان شکل دهیم.
وی با بیان اینکه اجرای بیش از هزارعنوان برنامه توسط دستگاه‌های عضو هفته بزرگداشت کتاب در خراسان جنوبی، برنامه‌ریزی شده است؛ اظهار کرد: متناسب با روزشمار هفته کتاب، برنامه‌های ویژه‌ای در استان پیش بینی شده که توسط دستگاه‌های متولی امراجرایی می‌شود.
فرخنده با اشاره به برنامه های اجرا شده در اولین و دومین روز از هفته کتاب در استان بیان کرد: دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، غبار روبی گلزار شهید گمنام در دانشگاه بیرجند، برگزاری نشست ۸۰ سفیر ویژه دهه هشتادی ها با محوریت (جهاد تبیین)، نشست خبری و محفل انس با قرآن از جمله برنامه های اجرا شده است.
دبیرستاد بزرگداشت هفته کتاب در خراسان جنوبی با اشاره به شعار محوری هفته کتاب در سال جاری مبنی بر «ما همانیم که می خوانیم» بیان کرد: محور اصلی هفته کتاب، توجه به اهمیت کتاب و کتابخوانی و جایگاه کتاب است.
وی بیان کرد: برگزاری نمایشگاه های کتاب، مسابقات متعدد کتاب خوانی، اهدای کتاب، معرفی کتاب، دیدار با نویسندگان، تجلیل از نویسندکان و فعالان عرصه کتاب، حضور نویسندگان در مدارس، برپایی ایستگاه مطالعه کتاب، راه اندازی پیک امید با هدف معرفی کتاب در شهرستان ها و مناطق محروم و راه اندازی خرید و پویش اهدای کتاب از جمله برنامه های پیش بینی شده برای هفته کتاب است.
فرخنده با بیان اینکه مراسم محوری بزرگداشت هفته کتاب پنج شنبه ۲۶ مهرماه جاری برگزار می شود، بیان کرد: حمایت از نویسندگان و ناشرین در قالب خرید کتاب، راه اندازی سامانه کاغذ و اختصاص کاغذ یارانه ای به چاپ کتب از برنامه های اداره کل برای حمایت از نویسندگان است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی و دبیرستاد بزرگداشت هفته کتاب در خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه جوانان و نوجوان در امر کتابخوانی باید میدان داری کنند، اظهار کرد: همچنین بنا به فرموده رهبر فرزانه انقلاب، کتاب باید در سبد مصرفی خانوارها قرار گیرد که این امر نیازمند توجه ویژه متولیان است.
فرخنده با بیان اینکه اجرای طرح‌های مردم پایه راهکاری مناسب برای افزایش سرانه مطالعه است، اظهار کرد: مهندسی محتوای مطالعه و افرایش بستر مطالعه از دیگر راهکارهای موجود برای افزایش سرانه مطالعه است.
وی با اشاره به فعالیت ۴۷ کتابفروشی و ۳۴ انتشاراتی در استان بیان کرد: بیش از ۱۰۰ نویسنده در سطح استان فعال بوده هستند که در سال گذشته ۱۱۱ عنوان کتاب و در سال جاری ۶۰ عنوان کتاب در استان به مرحله چاپ و نشر رسیده است.
فرخنده بیان کرد: در سال جاری قریب به ۱۰ میلیارد ریال در زمینه اهدای کتاب به مناطق مختلف و ۱۰۰ میلیون تومان هم اختصاص در حوزه آسیب‌های اجتماعی به مجموعه کتابخانه ها تخصیص داده شده است.

 

 

برگزاری جشنواره الگو های برترتدریس در خراسان جنوبی

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان جنوبی از برگزاری نهمین جشنواره الگو های برتر تدریس درس تفکر و سبک زندگی همزمان با سراسر کشور در مدارس متوسطه اول استان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علیرضا حسینی، در جلسه ستاد استانی نهمین جشنواره الگو های برتر تدریس درس تفکر و سبک زندگی اظهار کرد:  ۸ سهمیه  برای حضور معلمان استان  در مرحله نهایی این جشنوراه تخصیص یافته است.

وی،بابیان این که برگزاری چند دوره آموزشی، به منظور حضور موفق و حداکثری معلمان درس تفکر و سبک زندگی در نهمین جشنواره الگو های برترتدریس،پیش بینی شده است، تصریح کرد: برگزاری دوره های ضمن خدمت و کارگاه های آموزشی توانمند سازی دبیران این درس از مهم ترین دوره های آموزشی پیش بینی شده هستند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان جنوبی، اضافه کرد: افزایش میزان مشارکت دبیران و ارتقای آثار ارسالی، ارتقای کمی و کیفی آثار ارائه شده و ارتقای شیوه های تدریس دبیران درس تفکر و سبک زندگی در پایه هفتم و هشتم از مهم ترین اهداف برگزاری این جشنواره به شمار می رود.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش خراسان جنوبی، عنوان کرد: پیش بینی می شود، قریب ۴۰۰ نفر ازدبیران درس تفکر و سبک زندگی استان با اسفاده از شیوه های فعال و خلاق باددهی و یادگیری نسبت به تولید و ارئه اثار فاخر برای حضو مؤثر  در جشنواره امسال  مشارکت داشته باشند.

 

گلایه امام جمعه سربیشه از عدم استقرار برخی ادارات در این شهرستان

حجت الاسلام نجمی پور گفت: با وجود گذشت ۱۸ سال از تأسیس شهرستان سربیشه، هنوز برخی ادارات به صورت نمایندگی دایر هستند که خود مشکلاتی برای شهروندان به همراه دارد.

حجت الاسلام احمد نجمی پور در گفتگو با شبستان ضمن گلایه از بی عدالتی مدیران استان و کشور نسبت به شهرستان سربیشه، از نبود امکانات تفریحی، فرهنگی و آموزشی در این شهرستان گلایه کرد.

امام جمعه سربیشه گریزی به فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص فرهنگ مبنی بر آنچه خواب را از چشمان من گرفته مقوله فرهنگ است، زد و گفت: سخنان مقام معظم رهبری نشان از دغدغه مندی ایشان نسبت به مقوله فرهنگ و اهمیت آن دارد.

به گفته وی، در این راستا اولین اقدام در هر منطقه و شهر و روستا شناسایی آسیب های اجتماعی در حوزه فرهنگ است که باید مشکلات احصا شده و ارائه راه حل برای رفع مشکل نیز باید کارشناسی شده باشد.

وی خواستار راه اندازی کارگروه بررسی معضلات و مشکلات دینی و مذهبی شد و افزود: در حال حاضر ۳۲ دستگاه ادعا می کنند که کار فرهنگی انجام می دهند.

حجت الاسلام نجمی پور ضمن گلایه از دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: چه نظارتی بر این دستگاه های فرهنگی وجود دارد و آیا این دستگاه ها تکالیف خود را خوب انجام می دهند و در غیر صورت چه دستگاه و یا فردی باید از آنها بازخواست کند.

وی با بیان اینکه در حوزه های مختلف شامل مُد و پوشش، شهرسازی و معماری و…. هر جا مسئله فرهنگ است شورای فرهنگ عمومی می تواند ورود کند، افزود: شورای فرهنگ عمومی برای بیکاری جوانان، مبحث گرانی و تورم، ازدواج جوانان، مسکن باید راهکار ارائه دهد.

حجت الاسلام نجمی پور با اشاره به این مهم که دغدغه امروز رهبر معظم انقلاب اصلاح و ارتقای فرهنگ عمومی است، گفت: برای داشتن جامعه سالم باید در همه بخش ها و حوزه‌های فردی، اجتماعی، خانوادگی، آموزش و پرورش ورود کرد.

وی از دیگر مشکلات به دغدغه مند نبودن مسئولان در زمینه مسائل فرهنگی اشاره کرد و افزود: باید آسیب های هر منطقه به روز و اولویت بندی شده و به تناسب مشکلات، کارگروه های مرتبط با حل مشکل، فعال شود.

وی ارتباط با نسل جوان را مهم خواند و یادآور شد: ایجاد شکاف بین نسل جوان وظیفه را بیشتر می کند و برای ارتباط گیری با نسل جوان باید پاکسازی در حوزه های آموزش و پرورش، دانشگاه ها اتفاق بیفتد.

امام جمعه سربیشه در ادامه گریزی به مرزی بودن شهرستان سربیشه زد و با توجه به قرار داشتن در آستانه سفر دوم ریاست جمهوری گفت: با توجه به این مهم که مرز ماهیرود مرکز اقتصاد شرق کشور است این مرز نیمه فعال است.

حجت الاسلام نجمی پور بیان اینکه شیب توسعه کشور بیشتر در مرکز و استان های خاص است، گفت: با توجه به این مهم که رئیس جمهور نماینده خبرگان این استان هستند و بیشترین آرا را از خراسان جنوبی داشتند باید از این ظرفیت برای توسعه حوزه های مرز، کشاورزی، آب و… بهره برد.

وی به مهاجرت معکوس مردم به روستاهای شهرستان اشاره کرد و عدم پرداخت سهمیه سوخت مرزنشینان، ساماندهی مبادلات مرزی، اضافه شدن بازارچه غیر رسمی در شهرستان برای تبادل خرید کالا، اختصاص طرح های تشویقی برای جذب سرمایه گذار و… را از مطالبات جدی مردم شهرستان برشمرد.

وی نبود سینما، اماکن فرهنگی مناسب برای تفریح جوانان و … را از دیگر مشکلات برشمرد و گفت: جوانان شهرستان باید چگونه اوقات فراغت خود را سپری کنند وقتی در سربیشه یک استخر وجود دارد اما به علت نبود نجات غریق کمتر مورد استفاده قرار می گیرد و تأمین نجات غریق از مرکز استان هم توجیه ندارد.

امام جمعه سربیشه نبود هیچ مرکز آموزش عالی در این شهرستان را از دیگر مشکلات اعلام کرد و افزود: در شهرستان های مشابه با جمعیت کمتر چهار تا پنج دانشکده علمی کاربردی، فنی و… دایر است و با وجود داشتن ظرفیت مرز می طلبد نسبت به راه اندازی مراکز آموزش عالی براب جذب دانشجوی بومی، غیر بومی و حتی از کشور افغانستان اقدام شود.

حجت الاسلام نجمی پور یادآور شد: با وجود گذشت ۱۸ سال از تأسیس این شهرستان هنوز برخی ادارات به صورت نمایندگی دایر هستند که خود مشکلاتی برای شهروندان به همراه دارد.

وی به کمبود آب در استان و شهرستان اشاره کرد و گفت: با این وجود متأسفانه آب های روان بهار و زمستان به صورت سرریز از استان و کشور خارج شده و به سمت کشور افغانستان می رود و می طلبد با احداث سد، بندهای خاکی و… خروج آب از کشور مدیریت و مهار شود.

 

 

 

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی خبر داد؛

راه اندازی مراکز پاسخگویی در شعب هلال احمر خراسان جنوبی

راه اندازی مراکز پاسخگویی در شعب هلال احمر خراسان جنوبی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از راه اندازی مراکز پاسخگویی در شعب هلال احمر خراسان جنوبی خبر داد.

محمدعلی کاوسی در حاشیه افتتاح مراکز پاسخگویی شعب در خراسان جنوبی، با اشاره به شرایط خاص استان خراسان جنوبی از قبیل مرزی بودن و فاصله زیاد بین مراکز شهرستان‌ها، اظهار داشت: در این راستا نیاز به نیروهای امدادگر در مراکز پاسخگویی شعب هلال احمر خراسان جنوبی محسوس بود.

وی با بیان اینکه مراکز پاسخگویی شعب هلال احمر استان پیش از این عموماً با حضور یک نفر امدادگر و یا به صورت نیمه فعال بوده است، افزود: در حال حاضر این مراکز طی شیفت‌های ۸ ساعته و ۱۶ ساعته با حضور دو نفر نیروی امدادگر در هر شیفت اداره می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی ارتقای سرعت پاسخگویی به حوادث و بهره‌مندی از توان نیروهای داوطلب را از اهداف این اقدام برشمرد و گفت: همچنین در راستای بهره‌مندی از توان بانوان، حضور خانم‌ها برای کشیک ۸ ساعته صبح (ساعات اداری) در اولویت قرار گرفته است.

 

 

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی مطرح کرد؛

اجرای ۱۰۰۰ عنوان برنامه طی هفته کتاب در خراسان جنوبی/

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر ستاد بزرگداشت هفته کتاب خراسان جنوبی در نشست خبری به مناسبت بزرگداشت هفته کتاب از اجرای هزار عنوان برنامه طی هفته کتاب سال جاری در خراسان جنوبی خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ علی فرخنده در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ترویج فرهنگ کتابخوانی یکی از شاخص های فرهنگی در هر جامعه است؛ اظهار کرد: مجموعه آموزش و پرورش و دانشگاه ها نیز در حوزه افرایش سرانه مطالعه نقش مهمی دارند و می توانند تاثیرگذار باشند.

وی با تاکید بر اینکه جوانان و نوجوان در امر کتابخوانی باید میدان داری کنند، اظهار کرد: بنا به فرموده رهبر فرزانه انقلاب، کتاب باید در سبد مصرفی خانوارها قرار گیرد که این امر نیازمند توجه ویژه متولیان است.

فرخنده با بیان اینکه اجرای طرح های مردم پایه راهکاری مناسب برای افزایش سرانه مطالعه است؛ اظهار کرد: مهندسی محتوای مطالعه گام دوم در افزایش سرانه مطالعه استان است؛ یعنی کتاب های که به تقویت فرهنگ عمومی، تقویت هنجارهای مثبت اجتماعی، تحکیم بنیان خانواده و تقویت هویت ایرانی-اسلامی جامعه کمک کند؛ در اولویت هستند.

وی با اشاره به شعار محوری هفته کتاب در سال جاری مبنی بر «ما همانیم که می خوانیم» بیان کرد: محوراصلی هفته کتاب، توجه به اهمیت کتاب و کتابخوانی و جایگاه کتاب است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از اجرای بیش از هزار عنوان برنامه طی هفته کتاب در استان خبر داد و اظهار کرد: متناسب با روزشمار هفته کتاب، برنامه‌های ویژه‌ای در استان پیش بینی شده که توسط دستگاه‌های متولی امر اجرایی می‌شود.

فرخنده ادامه داد: تجلیل از فعالان عرصه کتاب، بازدید از کتابخانه ها، برگزاری مسابقات کتابخوانی، عضویت رایگان در کتابخانه ها و اجرای پویش مردمی اهدای کتاب بخشی از برنامه های پیش بینی شده برای هفته کتاب است.

دبیر ستاد بزرگداشت هفته کتاب خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت ۴۷ کتابفروشی و ۳۴ انتشاراتی در استان بیان کرد:  بیش از ۱۰۰ نویسنده در سطح استان فعال بوده که در سال گذشته ۱۱۱ عنوان کتاب و در سال جاری ۶۰ عنوان کتاب تاکنون در استان به مرحله چاپ و نشر رسیده است.

فرخنده بیان کرد: در سال جاری قریب به ۱۰ میلیارد ریال در زمینه اهدای کتاب به مناطق مختلف و ۱ میلیارد ریال هم در حوزه آسیب‌های اجتماعی به مجموعه کتابخانه های استان تخصیص داده شده است.

وی بیان کرد: یکی از خلأ های اساسی استان بحث کتابخانه بزرگ عمومی خراسان جنوبی است که زمین متناسب تأمین شده و پیگیر تأمین اعتبار ساخت این پروژه فرهنگی در دولت مردمی سیزدهم هستیم.

 

 

 

 

 

در اولین روز از هفته کتاب انجام شد؛

غبارروبی مزار شهید گمنام در دانشگاه بیرجند/

 

در اولین روز از هفته کتاب و کتابخوانی، مزار شهید گمنام در دانشگاه بیرجند با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان غبارروبی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی؛ طی مراسمی به مناسبت بزرگداشت هفته کتاب صبح امروز ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۱، با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی و جمعی دیگر از مسئولان فرهنگی استان، مزار شهید گمنام در دانشگاه بیرجند غبارروبی شد.

علی فرخنده در این مراسم با بیان اینکه زندگی نامه شهدا برای فضای امروز جامعه بهترین کتاب زندگی است؛ اظهار کرد: شهدا بهترین الگوی عملی در حوزه مفاتیح الحیات هستند.

وی با تاکید بر ضرورت الگوبرداری از سیره شهدا در مسیر زندگی بیان کرد: شهدا با نثار خون خود، مشعل امید را در جامعه روشن کردند، بنابراین نیاز است با تلاش در امر ارتقا علم در جامعه ادامه دهنده راه شهدا باشیم.

 

 

 

 

 

مسابقات دومیدانی دانش آموزان پسر بیرجند برگزار شد/۷

مسابقات دوومیدانی دانش آموزی پسران مدارس دوره اول و دوم متوسطه دربیرجند برگزارشد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مسابقات دوومیدانی  دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول و دوم  در روزهای ۱۵و ۱۶آبان ماه باهمکاری هیئت دوومیدانی شهرستان بیرجند و در پیست دوومیدانی غدیر برگزارشد.

در این دوره از مسابقات درمقطع متوسطه اول ۹ مدرسه و درمقطع متوسطه دوم ۱۸مدرسه شرکت کردند و در نتابج تیمی دوره متوسطه اول دبیرستان هیئت امنایی آزیتاافشارنژاد اول شد و  دبیرستان هیئت امنایی امام صادق(ع)  و دبیرستان هییت امنایی شهید نواب صفوی دوم و سوم شدند.

در دوره متوسطه دوم نیز دبیرستان شاهد شهید شهاب، هنرستان خیامی و دبیرستان غیر دولتی سماء مقام های برتر را کسب کردند.

 

المپیاد ورزشی در مدرسه شهدای عبادی خوسف آغاز شد/۷

جشنواره المپیاد ورزشی درون مدرسه ای در آموزشگاه شهدای عبادی شهرستان خوسف با حضور جمعی از مسئولان خراسان جنوبی آغاز شد

به گزارش امروز خراسان جنوبی، این المپیاد با تعداد ۶تیم در رشته های فوتسال، دارت، بسکتبال، طناب زنی و طناب کشی به مدت ۲ماه برگزار خواهد شد.
در این مراسم از دانش آموز امیر علی پیر که در مسابقات کاراته سبک کیوکوشین قهرمان کشور شده بود تقدیر و تشکر شد.

هفته کتاب و کتابخوانی، فرصتی برای آشتی با کتاب/۲-۷

مدیرآموزش وپرورش شهرستان بیرجندگفت:هفته کتاب و کتابخوانی، فرصتی برای آشتی با کتاب است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مجید بهدانی در مراسم محوری آغاز هفته کتاب و کتاب خوانی که صبح امروز در دبستان علامه حلی شهرستان بیرجند برگزارشد گفت : کتاب ،دریچه ای به سوی جهان شگفت علم و معرفت و مطالعه راهی برای پرورش استعدادهای خدادادی انسان است.

بهدانی گفت : مطالعه انسان را در تعیین سرنوشت خود و جامعه خویش شریک ساخته و ضمن تقویت حس نوع دوستی و خیرخواهی ، قوه ابتکار و خلاقیت و روحیه آزادگی و بزرگ منشی را در جامعه تقویت می کند.

وی ادامه داد: یکی از عوامل تقویت محبت و صمیمیت بین اولیا با فرزندانشان کتابخوانی است که باعث ایجاد فضای امن برای فرزندان می‌شود و شخصیت آن‌ها را شکوفا می‌کند.

وی بااشاره به اینکه دوران ابتدائی  بهترین دوران برای آشنایی بافرهنگ کتاب و کتاب خوانی است گفت : ترویج فرهنگ کتابخوانی نیازمند عزم جدی است و باید همه ظرفیت‌ها برای مطالعه در جامعه بویژه در قشر کودک به کار گرفته شوند.
بهدانی در ادامه گفت : کودکان با توجه به اینکه در این سن برای نخستین بار با کتاب آشنا می‌شوند نیازمند ایجاد علاقه، تشویق و ترغیب به کتاب از سوی والدین هستند که این مهم با استفاده از روش‌های مختلف و کاربردی محقق می‌شود

 

وقتی نیمی از انار فردوس روی دست انار کاران می‌ماند/۷

با رسیدن زمان برداشت انار فردوس دغدغه کشاورزان این شهرستان نیز بیشتر می‌شود، زیرا وضعیت فروش انار امسال هم مانند پارسال مساعد نیست.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ترابی یکی از کشاورزان و انارکاران روستای فتح آباد فردوس گفت: امسال کیفیت انار نسبت به پارسال بسیار بهتر است، اما متاسفانه قیمت خرید انار بسیار پایین است.

او با اشاره به اینکه امسال هر کیلوگرم انار را از ۷ هزار تومان تا ۱۰ هزار تومان خریداری می‌کردند افزود: این در حالیست که پارسال انار کیلویی ۱۲ هزار تومان از ما خریداری می‌شد.

ترابی با بیان اینکه تاکنون هیچ حمایتی از سوی مسئولین جهاد کشاورزی صورت نگرفته است، اظهار کرد: سود فروش انار تنها به جیب دلالان می‌رود و دلالان انار را در بازار کیلویی ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان به فروش می‌رسانند.

سلطانی انار کار باغستان فردوس نیز با گلایه از وضعیت بازار فروش انار در این شهرستان گفت: باتوجه به تنش آبی در این شهرستان امسال برداشت انار از باغات ما به یک چهارم رسیده است و نیاز بود که مسئولین پای کار بیایند و برای این موضوع فکری کنند، اما هیچ اقدامی صورت نگرفت.

او با اشاره به اینکه نیاز است تا در این شهرستان چند سردخانه ایجاد شود تا انار فردوس در آنجا ذخیره شود و در موقع مناسب وارد بازار شود افزود: هم اکنون نیز هیچ حمایتی از سوی جهاد کشاورزی و تعاون روستایی صورت نگرفته است.

انار فردوس منتظر تزریق تسهیلات

امیر زاده مدیر جهاد کشاورزی فردوس گفت: مدتی است که در صدد دریافت تسهیلات هستیم تا بتوانیم خرید توافقی از انار کاران داشته باشیم، اما تاکنون هیچ تسهیلاتی دریافت نشده است.

او با اشاره به اینکه تنها یک سردخانه با ظرفیت ۴ هزار تن برای ذخیره سازی انار در شهرستان فردوس وجود دارد افزود: نیاز است تا چند سردخانه در این شهرستان احداث شود و امیدواریم مسئولین استانی با ما همکاری کنند.

امسال پیش بینی شده است ۲۸ هزار تن انار از باغات فردوس برداشت شود و این موضوع در حالیست که هم اکنون ۵۰ درصد این محصول روی دست کشاورزان مانده است.

هرچند پیگیری برای دریافت تسهیلات و تشکیل جلسات و بازدید‌ها از باغ‌های انار کارساز است، اما نیاز بود تا قبل از فرارسیدن فصل برداشت انار فکری برای راه اندازی سردخانه و یا رایزنی برای دریافت تسهیلات کرد تا انار کاران فردوس اکنون با چنین مشکلاتی رو به رو نشوند.

چتر حمایتی بیمه سلامت بر سر بیماران مبتلا به تالاسمی/۴

کلیه خدمات درمانی مربوط به بیماران مبتلا به تالاسمی و چندین بیماری خاص دیگر در بستر بیمه سلامت رایگان است.

اربابی مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: در صندوق بیماران خاص و صعب العلاج بیمه سلامت که به تازگی راه اندازی شده است بیماری‌های مختلفی علاوه بر پنج نوع بیماری خاص قبلی اضافه و در چتر حمایتی این سازمان قرار گرفته است.

او افزود: تا پیش از این بیماران تالاسمی، ام اس، دیالیزی، پیوندی و هموفیلی جزو بیماران خاص بودند که خدمات مربوط به بیماری خود را رایگان دریافت می‌کردند.

اربابی بیان کرد: هم اکنون ۵۵ بیمار مبتلا به تالاسمی تحت پوشش بیمه سلامت هستند و خدمات مربوط به بیماری خود را رایگان دریافت می‌کنند.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی عنوان کرد: هم اکنون با راه اندازی صندوق بیماران خاص و صعب العلاج تعداد زیاد دیگری از بیماری‌ها از جمله بال پروانه ای، sma، فیبروز سیستیک، اوتیسم، سرطان و … به این صندوق اضافه شده است تا بیماران بتوانند از خدمات درمانی مورد نیاز خود با کمترین هزینه پرداختی بهره‌مند شوند.

یخبندان پیش روی خراسان جنوبی/۲

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی گفت: پیش بینی می‌شود در مناطق سردسیر و کوهستانی استان کمینه دما به صفر و زیر صفر برسد و وقوع یخبندان را شاهد هستیم.

 

لطفی، کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی گفت: با توجه به الگوی پیش یابی هواشناسی شرایط جوی آرام پیش بینی می‌شود.

او افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته بیشترین بارش در ایستگاه فتح آباد فردوس با ۷ میلی متر، ایستگاه قاین با ۶ میلی متر و بشرویه با ۵ میلی متر ثبت شده است.

 

تحصیل بیش از ۱۱ درصد دانش آموزان در مدارس غیردولتی/۷

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از تحصیل بیش از ۱۱ درصد دانش آموزان استان در مدارس غیر دولتی خبر داد.

 

موسوی نژاد مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: امسال بیش از ۱۸ هزار دانش آموز در تمام مقاطع تحصیلی در مدارس غیر دولتی استان در حال تحصیل هستند که بیش از ۱۱ درصد کل دانش آموزان استان را شامل می‌شوند.

او با بیان اینکه در تمام مقاطع تحصیلی مدارس غیردولتی داریم افزود: ۱۵ هزار دانش آموز در مقطع ابتدایی، هزار و ۵۰۰ دانش آموز در مقطع متوسطه اول و حدود هزار دانش آموز در مقطع متوسطه دوم و کاردانش در حال تحصیل هستند.

موسوی نژاد اظهار کرد: در استان ۹۹ مدرسه غیر دولتی و ۱۵ مدرسه هیأت امنایی فعالیت دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی عنوان کرد: امسال بیش از ۱۳ هزار دانش آموز در مدارس هیأت امنایی در حال تحصیل هستند.

قرارگاه ایثار و شهادت استانداری خراسان جنوبی راه‌اندازی شد/۷

 

قرارگاه ایثار و شهادت استانداری خراسان جنوبی راه‌اندازی شد

مشاور استاندار در امور روابط عمومی از آغاز به‌کار قرارگاه ایثار و شهادت استانداری خراسان جنوبی خبر داد.

محمود مقامی با اعلام این خبر و با تأکید بر اینکه این قرارگاه حسب دستور استاندار تشکیل می‌شود، خاطرنشان کرد: مبنای فعالیت این قرارگاه، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.

وی تصریح کرد: داشتن نگاه انقلابی و جهادی در امور محوله نیز از تأکیدات این قرارگاه است.

مشاور استاندار در امور روابط عمومی متذکر شد: در این قرارگاه با فعال شدن چندین کمیته شامل کمیته‌های علمی- پژوهشی، رسانه، پشتیبانی و غیره تا هفته دفاع مقدس سال آینده، برنامه‌های جامعی در راستای حفظ کرامت و شأن ایثارگران، خانواده معظم شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تدوین خواهد شد.

مقامی با تأکید بر ضرورت تدوین نقشه راه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اظهار داشت: تولید محتواهای مناسب با استفاده از زندگینامه و وصیت نامه‌های شهدای منتسب به خانواده استانداری از مهمترین برنامه‌های این قرارگاه خواهد بود.

وی، برگزاری یادواره ۵۰ شهید منتسب به استانداری، فرمانداری‌ها و بخشداری‌های تابعه را کمترین اقدام در راستای تجلیل جایگاه شهدا عنوان کرد.

 

 

 

 

 

۱۸۰۰ بسته بسته معیشتی بین خانوارهای نیازمند خراسان جنوبی توزیع می شود/۲

مسئول بنیاد علوی خراسان جنوبی از توزیع ۱۸۰۰ بسته معیشتی با همکاری بنیاد علوی و کمیته امداد خراسان جنوبی بین خانوارهای نیازمند استان خبر داد.

 هاشم صلاحی  اظهار کرد: بنا به فرمایش مقام معظم رهبری از سه سال پیش تا کنون توزیع کمک‌های مومنانه و توزیع بسته های معیشتی در سطح استان در حال برگزاری است.

 

مسئول بنیاد علوی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه امسال در سومین مرحله از رزمایش کمک های مومنانه هزار و ۸۰۰ بسته معیشتی با همکاری کمیته امداد استان بین خانوارهای نیازمند توزیع می‌شود، افزود: ارزش هر بسته معیشتی ۶۷۰ هزار تومان برآورد می شود.

 

وی با اشاره به توزیع بسته های معیشتی در شهرستان‌های هدف این بنیاد در خوسف، درمیان، حاشیه شهر بیرجند، سربیشه و سرایان و طبس، ادامه داد: بسته‌های معیشتی شامل برنج، روغن، چای، سویا، ماکارونی، خرما، شکر، حبوبات و عسل است.

 

صلاحی بیان کرد: رزمایش کمک های مومنانه بنیاد علوی تا پایان سال همچنان برای حمایت از نیازمند، مادران شیرده و خانوارهای دارای فرزند سه قلوی سطح استان ادامه خواهد داشت.

 «ورزش زو» در خراسان‌جنوبی رونق می‌گیرد

رئیس هیئت کبدی خراسان‌جنوبی گفت: ظرفیت‌های مغفول مانده ورزش عجین شده با فرهنگ این خطه کشور، در دوره‌ جدید مدیریتی‌ احیا و شکوفا می‌شود.

خبر خوب| «ورزش زو» در خراسان‌جنوبی رونق می‌گیرد

مرتضی عربی‌آیسک‌، رئیس هیئت کبدی خراسان جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار  داشت: ورزش کبدی(زو) از پیشینه دیرینه‌ای در استان برخوردار و بعنوان یک بازی بومی و محلی در بسیاری از مناطق روستایی و عشایری رایج بوده است که می‌توان با برنامه‌ریزی و بهره‌گیری ظرفیت‌های مغفول مانده بستر مناسبی را برای توسعه این رشته ورزشی فراهم کرد.

وی با اشاره به برنامه‌های راهبردی و سیاست های اجرایی پیش‌روی هیئت کبدی خراسان‌جنوبی افزود: ایجاد بستر مناسب اداری و ساختاری ارکان هیئت با بهره‌گیری از توانمندی جوانان و تجربه پیشکسوتان. تشکیل شورای برنامه‌ریزی و اتاق فکر  مبتنی بر بکارگیری کارشناسان حوزه‌های مختلف ورزشی اعم از اساتید دانشگاه، مربیان آموزش و پرورش، صاحب نظران جامعه ورزش کارگری، سازمان بسیج ورزشکاران، سازمان فرهنگی ورزشی و اجتماعی شهرداری، نخبگان و مدال‌آوران، باشگاه‌داران و روسای هیئت‌های شهرستانی از جمله اهداف کوتاه مدت هیئت است.

 رئیس هیئت کبدی خراسان جنوبی تصریح کرد: دادن حداکثری مسئولیت کمیته‌های مختلف هیات کبدی استان به روسای هیات‌های فعال شهرستانی، مربیان باتجربه، داوران خوش‌نام‌ و ورزشکاران مدال آور، برگزاری مجمع سالانه و تجلیل از مسئولان هیات‌های شهرستانها، مربیان، داوران، ورزشکاران و دست‌اندرکاران فعال این رشته ورزشی از دیگر برنامه‌های اجرایی مدنظر می‌باشد.

عربی‌آیسک با تاکید بر توجه به حوزه آموزشی و پژوهشی‌ هیئت کبدی خراسان جنوبی یادآور شد: برگزاری دوره‌های داوری و مربیگری و ارتقای سطح درجه ۳ به ۲ و ۱، برگزاری کلاس‌های دانش‌افزایی و کارگاههای کم هزینه، تشکیل بانک اطلاعات مربیان، داوران، ورزشکاران و فعالان رشته کبدی، نهضت استعدادیابی و ساختار بدنی از سنین پایین در مدارس ابتدایی و نوجوانی در مقاطع دبیرستان از اولویت‌های‌ فراموش‌ شده این هیئت است.

وی خاطرنشان کرد: رایزنی با فدراسیون کبدی و اداره‌کل ورزش و جوانان برای اعزام داوران و مربیان فعال هیات کبدی خراسان جنوبی به دوره‌های آموزشی تخصصی در تهران و سایر استان های کشور، برنامه‌ریزی برای حضور مربیان و داوران تیم‌های ملی در مرکز استان و شهرستانها. ایجاد فرصت برای حضور داوران و مربیان کبدی استان در مسابقات قهرمانی منطقه‌ای و کشوری از دیگر برنامه‌های پیش‌روی هئیت می‌باشد.

رئیس هیئت کبدی خراسان‌جنوبی با اشاره به طرح‌ها و فعالیت‌های ورزشی مورد توجه خود گفت: اجرای آمایش سرزمینی و منطقه‌ای با توجه به پتانسیل و قابلیت‌های هر شهرستان در رشته‌های متنوع کبدی(ساحلی، سالنی، چمنی)، برگزاری مسابقات استعدادیابی بصورت مشارکتی با همکاری نهادهای همسو با فعالیت‌های ورزشی اعم آموزش و پرورش، موسسات اموزش‌عالی، بسیج ورزشکاران، ورزش کارگری و شهرداری‌ها،  برنامه‌ریزی و تدوین مناسبات بین‌المللی شهرستانهای‌ مرزی استان با ایالت‌های هم‌مرز با کشور افغانستان به منظور برگزاری مسابقات قهرمانی و اردوهای تیم ملی کبدی ازجمله برنامه‌های کوتاه  پیش‌رو است.

عربی‌آیسک‌ از برنامه‌ریزی و هماهنگی با فدراسیون کبدی برای میزبانی مسابقات قهرمانی کشوری و منطقه‌ای به میزبانی خراسان‌جنوبی در آینده نزدیک خبر داد و متذکر شد: حمایت معنوی و مالی از مربیان، داوران و ورزشکاران مدال آور در پایان هر فصل در مراسمی با حضور مسئولان اداری و ورزشی نیز از جمله برنامه‌های شش‌ماهه دوم مدنظر امسال می‌باشد.

وی با تاکید بر تعاملات دو سویه و انعقاد تفاهم‌نامه‌های بین‌بخشی هیئت کبدی با نهادهای فرابخشی کشوری و منطقه‌ای اظهار داشت: بومی‌سازی تفاهم‌نامه‌های وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون با دیگر وزارت‌خانه‌ها، ادارات، سازمانها، موسسات و نهادهای نظام، انعقاد تفاهم‌های مستقل و بین‌بخشی با سازمان آموزش و پرورش، دانشگاهها، شهرداری، بسیج، ورزش کارگری و … به منظور برگزاری مسابقات قهرمانی، استعدادیابی و اعزام به رویدادهای ورزشی منطقه‌ای و کشوری مورد توجه می‌باشد.

رئیس هیئت کبدی خراسان جنوبی افزود: انعقاد تفاهم‌نامه با باشگاههای ورزشی بخش خصوصی برای تشکیل تیم‌های ورزشی و دوره‌های آموزشی و  معرفی مربیان فعال رشته کبدی به باشگاه ‌های ورزشی برای استعدادیابی و جذب ورزشکاران علاقمند مورد تاکید است.

عربی‌آیسک‌ با اشاره به مدیریت مالی و هزینه‌های سرمایه‌ای هیئت کبدی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: رایزنی‌های مستمر و پیگیرهای‌ نتیجه‌بخش با نهادهای بالادستی همچون فدراسیون کبدی، اداره‌کل ورزش و جوانان، حوزه‌های مختلف استانداری، میراث‌فرهنگی و گردشگری، برنامه‌ و بودجه، ستاد هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری به منظور جلب حمایت‌های معنوی، تجهیزاتی و مالی مورد تاکید است

وی یادآور شد: رایزنی و ملاقات‌های حضوری با متولیان بخش خصوصی، شرکت‌های تولیدی و کارخانجات برنددار‌ استانی و فرا‌ منطقه‌ای به منظور جذب اسپانسر ورزشی و گزارش سرمایه‌‌ای و هزینه‌ای هیات کبدی در پایان هر فصل و شفاف‌سازی مالی توسط خزانه‌دار هیات مدنظر خواهد بود.

رئیس هیئت کبدی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: بخشی از اعتبارات مالی و اقلامی جذب شده از فدراسیون واداره‌کل ورزش و جوانان در راستای کمک‌های مالی به هیات‌های کبدی شهرستانها براساس مولفه‌های عملکردی و بیمه‌ای و پاداش جذب اسپانسر ورزشی به همکارانی فعال در این حوزه تخصیص می‌یابد.

عربی‌آیسک‌ گفت: ظرفیت‌های مغفول مانده بسیاری در این خصوص در ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی وجود دارد که باید در دوره جدید اقداماتی برای بالفعل کردن آنها صورت گیرد.

وی استقلال هیئت‌های کبدی شهرستان‌های خراسان‌جنوبی در مباحث مالی و مدیریتی را از دیگر برنامه‌های خود دانست و بیان کرد: با همکاری هم دیگر باید کبدی استان را به جایگاه واقعی آن در کشور برسانیم و در دوره جدید مدیریتی تلاش خواهیم کرد تا از پیشران‌های اقتصادی موجود در استان و همچنین کمک بخش خصوصی برای توسعه این رشته ورزشی استفاده بهینه شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، مجمع عمومی انتخاب رئیس هیئت کبدی خراسان‌جنوبی با حضور عباس اورسجی‌،  محمدحسین خسروی اداره‌کل ورزش و جوانان و نمایند‌های مربیان، داوران، ورزشکاران، باشگاه‌دارن، ورزش دانشجویی، دانشگاهی، کارگری، شهرداری و سازمان بسیج ورزشکاران برگزار شد که مرتضی عربی آیسک برای مدت چهار سال به عنوان رییس هیات کبدی خراسان جنوبی‌ انتخاب شد و در این مجمع ریحانه غلامی به عنوان نایب رییس، محمد ابراهیم نصرآبادی خزانه دار، ریحانه واله کارشناس خبره، زهرا رضایی ملکوتی به عنوان عضو هیات رییسه خانم و منصوره رضایی به عنوان بازرس هیات کبدی رائ‌ اعتماد گرفتند.

 

 

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی:

لزوم توجه به جذب و کمیت حوزه های علمیه/شبهات مردم پاسخ داده شود/۲

لزوم توجه به جذب و کمیت حوزه های علمیه/شبهات مردم پاسخ داده شود

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: در شرایط فعلی جامعه به تحصیلات حوزوی نیاز دارد و باید در جهت جذب نیرو و کمیت حوزه های علمیه اقدامات حساب شده انجام شود.

آیت الله سید علیرضا عبادی در دیدار با مدیر مرکز خدمات حوزه‌های علمیه اظهار کرد: از ۲۰۰ سال قبل که پای استعمار به کشورهای اسلامی و از جمله ایران باز شد طرح و برنامه متعددی برای نابودی اسلام و علمای دین ریختند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این موضوع بعد از فتوای میرزای شیرازی در زمینه تحریم تنباکو تشدید شد، گفت: برای از بین بردن اسلام نیز بر بستن مجالس سیدالشهدا (ع)، از بین بردن اوقاف و بستن حوزه‌های علمیه تأکید داشتند.

عبادی ادامه داد: در دوران پهلوی دوم می‌خواستند با برنامه‌های مختلف تیر خلاص به اسلام و حوزه‌های علمیه وارد کنند که انقلاب اسلامی مانع رسیدن آنان به هدفشان شد.

وی با اشاره به اینکه امروزه بر بازسازی حوزه‌های علمیه بر حسب نیاز تأکید داریم، گفت: در شرایط فعلی جامعه ما به تحصیلات حوزوی نیاز دارد تا به شبهات دینی و معرفتی مردم پاسخ دهند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار کرد: از سویی طلبه باید همراه با جامعه، همراه با درد مردم و دغدغه مند باشد و از طرفی مشکلات معیشتی نیز او را زمین گیر نکند.

وی با اشاره به اینکه برخی از مسجدهای ما یک امام جماعت ندارد، بیان کرد: در بسیاری از روستاها نیاز به یک طلبه برای انجام کارهای فرهنگی وجود دارد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: رفع مشکلات مادی طلبه باید به گونه‌ای باشد که منجر به ایجاد روحیه رفاه طلبگی نشده و طلبه از زندگی همراه با قناعت فاصله نگیرد.

عبادی با اشاره به اینکه حوزه نیازهای اولیه فرهنگی را تأمین می‌کند، یادآور شد: چه از جهت کمیت و چه از جهت کیفیت جذب طلبه باید برنامه‌ریزی های بسیار دقیقی صورت گیرد.

 

 

استاندار در دیدار مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران عنوان کرد:

کمبود نقدینگی یکی از مشکلات اساسی خراسان جنوبی /۳

 

کمبود نقدینگی یکی از مشکلات اساسی استان خراسان جنوبی است

استاندار خراسان جنوبی گفت: کمبود نقدینگی یکی از مشکلات اساسی استان است که سبب شده رقم تسهیلات پرداختی هم به نسبت دیگر استان‌ها کمتر باشد.

جواد قناعت ظهر امروز در جلسه دیدار مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، اظهار داشت: کمبود نقدینگی سبب شده، بانک‌های خراسان جنوبی به نسبت دیگر استان‌ها ضعیف‌تر بوده و گردش پولی کمتری داشته باشند.

وی تصریح کرد: برای جبران این مشکل با برخی حوزه‌ها مذاکراتی صورت گرفته تا حساب‌ها در داخل شهرستان‌های محل فعالیت استقرار یابد، اما متأسفانه به جهت اینکه دستگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ دولتی، حساب‌های مالی متمرکز دارند، طبق قانون مقدور نیست.

استاندار خراسن جنوبی اظهار داشت: با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، تعدادی از شرکت‌های بخش خصوصی پذیرفتند که حساب‌های مالی خود را از تهران به داخل استان منتقل کنند.

به گفته وی این موضوع در حوزه مالیات هم پیگیری شد تا مالیات پرداختی توسط حوزه‌های مختلف به استان خودمان برگردد.

قناعت برخی قوانین بانکی را دست و پاگیر عنوان کرد و گفت: این قوانین دست و پاگیر و عدم وجود زیرساخت‌های لازم سبب شده استان‌های کمتر برخوردار مثل خراسان جنوبی مشکلات بیشتری به نسبت دیگر جاها داشته باشند.

وی با اشاره به توفیقات بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه، اظهار امیدواری کرد: روزی را شاهد باشیم که تمامی تسهیلات بانکی به شکل قرض‌الحسنه پرداخت شود.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز در این دیدار از برنامه این بانک در زمینه پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان گفت.

شمسی‌نژاد تصریح کرد: افزایش سقف تسهیلات از ۵۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان برای اشخاص حقیقی و ۵۰۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه با بازپرداخت ۶ ساله برای افراد حقوقی از دیگر اقدامات این بانک است.

وی تأکید کرد: در حال حاضر روزانه حدود ۹ هزار مورد افتتاح حساب و بیش از هشت هزار مورد پرداخت تسهیلات داریم.

 

 

انعقاد تفاهم نامه برای اجرای ۲هزار طرح اشتغالزایی در خراسان جنوبی/۲

تفاهم نامه اجرای ۲هزار طرح اشتغالزایی بین بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و استانداری خراسان جنوبی منعقد شد.

انعقاد تفاهم نامه برای اجرای ۲هزار طرح اشتغالزایی در خراسان جنوبیمدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در خراسان جنوبی گفت: این قرارداد برای تحقق اهداف اشتغالزایی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در مناطق محروم و حاشیه نشین و همچنین حمایت از کسب و کار‌های خلاق، دانش بنیان و تعاونی‌ها در خراسان جنوبی منعقد شد.

موسوی با بیان اینکه برای ایجاد این دوهزار شغل، تسهیلات بانکی در چارچوب سیاست شورای برنامه ریزی و توسعه استان پرداخت می شود افزود: حدود ۴۰۰ میلیارد تومان از منابع تخصیصی به استان از محل جزء ۲ بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور، برای ایجاد این دو هزار شغل تامین خواهد شد.

وی در خصوص نحوه تخصیص سهمیه اشتغالزایی این تفاهمنامه در هر شهرستان گفت: سهم هر شهرستان با پیشنهاد بنیاد برکت و پس از تصویب شورای برنامه ریزی استان تعیین می‌شود.

موسوی افزود: طی سال‌های گذشته بنیاد برکت توانسته است با بکارگیری مدل جامع اشتغال زایی و شبکه منسجم تسهیلگران اقتصادی و اجتماعی، ۸هزار و ۸۵۲ طرح توانمندسازی اقتصادی را با سرمایه گذاری هزار و ۶۸۲ میلیارد تومان در استان اجرایی کند.

 

 

 

 

 

 

کسب مقام سوم کنگره ملی قرآن کشور توسط دانش آموز قاینی/۲

دانش آموز دختر شهرستان قائنات در بخش حفظ ویژه مقام سوم بیست و هفتمین کنگره ملی قرآن را کسب کرد .

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: کسب مقام سوم بیست وکسب مقام سوم قرآنی کشور توسط دانش آموز دختر قایناتی هفتمین کنگره ملی قرآن توسط دانش آموز دختر شهرستان قاین در بخش حفظ ویژه، برگ زرین دیگری بر کتاب افتخارات آموزش و پرورش استان، رقم زد.

سید علیرضا موسوی نژاد افزود : ۲ دانش آموز سمپاد استان از شهرستان‌های بیرجند و قاین حضور در مرحله نهایی بیست و هفتمین کنگره ملی قرآن در بخش دختران  ویژه مدارس استعداد‌های درخشان کشور حضور یافتند .

وی با اشاره به میزبانی گلستان در برگزاری این دوره از مسابقات، گفت : الهام حسین زاده  از دبیرستان فرزانگان دوره دوم شهرستان قاین موفق به کسب رتبه سوم بیست و هفتمین کنگره ملی قرآن شد.

 

 

 

بنای تاریخی مقبره تورانشاه سرایان مرمت شد/۲

رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرایان از پایان یک‌فصل مرمت بنای تاریخی آرامگاه تورانشاه شهر سرایان خبر داد.
به‌گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد عرب گفت: «عملیات مرمت صورت گرفته شامل: حذف اندود فرسوده گچ دیواره‌ها و سقف ایوان، جمع‌آوری سنگ‌فرش کف ایوان، جمع‌آوری سکوی برداشت آب ناهمگن و غیراصولی که باعث آسیب به بنا شده بود، خواناسازی و حفاظت مرمت‌های صورت گرفته دوره‌های گذشته و قابل‌نمایش برای بازدیدکنندگان، اجرای مجدد اندود گچ دیواره‌ها و سقف متناسب با الگوی موجود، شناسایی چند مورد سنگ‌قبر در کف ایوان که در مرمت‌های گذشته مدفون شده بود و انتقال به کف جدید، آجرفرش کف بنا با آجر سرامیکی بدون لعاب، بازسازی خرند ورودی، اجرای سیستم روشنایی و پایش تصویری و … بوده که در مدت یکماه و بااعتباری بالغ‌بر ۴۰۰ میلیون ریال انجام شده است.»

 

 

 

آب‌انبار کمال شهر آیسک سرایان مرمت می‌شود

رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرایان از شروع عملیات مرمت آب‌انبار کمال شهر آیسک خبر داد.
به‌گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد عرب گفت: «عملیات پیش‌بینی شده در این مرحله شامل محوطه‌سازی فاصله بین مخزن و سردر با اجرای آجرفرش، سنگ‌فرش با سنگ لاشه بومی منطقه و پیش‌بینی فضای سبز و تأمین نیکمت برای نشستن باهدف ایجاد بوستان در اطراف بنای تاریخی است.»
رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرایان ضمن تشکر از پیگیری‌های شورای اسلامی و نیازعلی پاسبان میرآب آب‌انبارها که زحمت زیادی برای احیاء این بناها در شهر آیسک می‌کشد، افزود: «شهرداری آیسک در تأمین قسمتی از مصالح موردنیاز در این پروژه مشارکت می‌کند.»
عرب ادامه داد: «بنای تاریخی آب‌انبار کمال واقع در شهر آیسک، شامل سردر ورودی، پلکان، پاشیر، مخزن، گنبد مخزن و استخر است که البته استخر در مسیر کوچه کنار بنا مدفون شده است. ورودی بنا سردری است با طاق جناغی که با استفاده از تویزه فضای آن پوشیده شده، پس از سردر، پلکان بنا قرار دارد که مستقیماً به پاشیر منتهی می‌شود. پوشش پلکان با قوس جناغی به شیوه آهنگ است. بنا دارای پاشیر به‌صورت چهارضلعی منظم که به‌وسیله پوشش چهار ترک مسقف شده و بعد از فضای پاشیر، مخزن آب‌انبار قرار دارد که به‌صورت استوانه‌ای با پوشش آجری گنبدی به شیوه عرقچین است.»

 

 

 

 

سهم اندک خراسان جنوبی از فرآوری هزار و ۳۰۰ نوع گیاه دارویی/۳

هزار و ۳۰۰ نوع گیاه دارویی در خراسان جنوبی شناسایی شده که تقریبا ۷۰ درصد آن‌ها استفاده صنعتی دارند، اما سهم استان از فرآوری بسیار اندک است.

سهم اندک خراسان جنوبی از فرآوری هزار و ۳۰۰ نوع گیاه داروییبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: علمی شدن صنعت گیاهان دارویی مانع خام‌فروشی و فروش فله‌ای این گیاهان و منجر به تکمیل زنجیره تولید تا مصرف و افزایش ارزش افزوده محصولات می‌شود.

محسن پویان افزود: تا زمانی که گیاهان دارویی در چرخه بازپروری و صنعتی شدن قرار نگرفته‌اند و زنجیره صنعتی به وجود نیامده نمی‌توان در بخش‌های سلامت و اقتصاد استان انتظار شتاب توسعه‌ای داشت.

وی گفت: مشکل اساسی در زمینه گیاهان دارویی در کشور ما موضوع تولید نیست بلکه فرآوری، بازاریابی و ارزآوری در این بخش است که از آن غافل شده و آن را فراموش کرده‌ایم.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: فرآوری گیاهان دارویی و استخراج اسانس و ماده موثر آن‌ها همواره ارزش افزوده بالایی دارد که نیازمند انجام کار‌های پژوهشی و تحقیقات علمی است، موقعیت جغرافیایی مناسب استان نیز اهمیت توجه به این حوزه را دوچندان کرده است.

پویان افزود: هزار و ۳۰۰ نوع گیاه دارویی در خراسان جنوبی شناسایی شده که تقریبا ۷۰ درصد آن‌ها استفاده صنعتی دارند، اما سهم استان از فرآوری گیاهان دارویی بسیار اندک است.

وی گفت: گیاهان دارویی در وهله اول شاید فقط کاربری دارویی داشته باشد، اما این گیاهان دارای چهار کاربرد درمانی، بهداشتی، غذایی و صنعتی هستند و کاربرد‌های فراوان و سود‌های کلان کشت گیاهان دارویی موجب شده که بسیاری از کشور‌ها تلاش کنند با روی آوردن به این صنعت، اقتصاد خود را سامان دهند.

سالانه از چهار هزار و ۴۰۴ هکتار سطح زیرکشت در خراسان جنوبی، بیش از هزار و ۸۱۱ تن گیاهان دارویی به‌صورت دیم و آبی حاصل می‌شود.

 

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی

۸۰ درصد بیشتر از سطح جهانی از آب برداشت می‌کنیم/۳

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: سالانه ۱۲۰ درصد از ظرفیت سفره‌های آب زیرزمینی خراسان جنوبی برداشت می‌شود که این میزان ۸۰ درصد از استاندارد جهانی بالاتر است.

منابع آب زیرزمینی ذخایر ارزشمندی هستند که طی سالیان طولانی تشکیل شده‌اند و یک منبع استراتژیک برای کشور به حساب می‌آیند. در کشور ما به‌ دلیل وجود شرایط اقلیمی خشک و نیمه‌خشک وابستگی به منابع آب زیرزمینی قابل توجه است و حدود ۶۰ درصد مصارف خانگی و صنعت و حدود ۵۰ درصد مصارف کشاورزی از آب زیرزمینی تأمین می‌شود.

سالانه حدود ۵۰ میلیارد متر مکعب از منابع آب زیرزمینی برداشت می‌شود. ذخایر آب زیرزمینی به دو بخش تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر تقسیم می‌شود. بخش تجدیدپذیر، آن مقدار از آب زیرزمینی است که هرساله بر اثر بارش و نفوذ آب به آبخوان اضافه می‌شود و بخش تجدیدناپذیر، آبی است که طی میلیون‌ها سال در سفره آب زیرزمینی انباشته شده است. اگر مقدار برداشت از منابع آب زیرزمینی به اندازه میزان تجدیدپذیر باشد، شاهد افت سطح آب زیرزمینی نخواهیم بود، اما در بیشتر دشت‌های کشور میزان برداشت بیشتر از میزان تغذیه آب زیرزمینی است.

طی ۵۰ سال برداشت از منابع آب زیرزمینی سبب شده است که بیش از ۱۳۰ میلیارد متر مکعب از ذخایر آب زیرزمینی کاسته شود. افت سطح آب زیرزمینی پیامدهای مخربی مانند خشک شدن رودخانه‌ها و تالاب‌ها، از بین رفتن پوشش گیاهی، افزایش گرد و خاک، نشست زمین، ایجاد فروچاله‌ها و شکاف‌های طولانی در دشت‌ها و شور شدن آب زیرزمینی را به‌دنبال دارد.

وضعیتی به نام بحران 

سعید سروری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: سال آبی گذشته ۱۲۵ میلیون متر مکعب کسری مخزن داشتیم و اگر میزان برداشت آب از دشتی از حد ممنوعه بالاتر رود به آن ممنوعه بحرانی می‌گویند.

وی با بیان اینکه در خراسان جنوبی هشت دشت ممنوعه وجود دارد، افزود: هر دشت یک میزان ورودی آب و یک میزان خروجی یا همان برداشت دارد که اگر میزان برداشت آب از دشت از ورودی بیشتر شود به آن دشت ممنوعه می‌گویند و اجازه حفر چاه در آن داده نمی‌شود.

سروری بیان کرد: در برنامه سازگاری با کم آبی قرار بر این است که طی برنامه‌ای هفت ساله میزان برداشت آب از منابع آب‌های زیرزمینی در استان را به ۷۵ درصد برسانیم.

وی با بیان اینکه در خراسان جنوبی ۲۴۰ چاه برداشت غیر مجاز وجود دارد که میزان برداشت سالانه آن‌ها به یک میلیون متر مکعب می‌رسد، یادآور شد: طبق استانداردهای جهانی تا ۴۰ درصد برداشت از سفره‌های زیر زمینی عادی است و اگر این میزان به ۶۰ درصد برسد شرایط بحرانی خواهد شد.

سروری با بیان اینکه در حال حاضر برداشت از منابع آب زیرزمینی استان بیش از تغذیه این منابع بوده و نتیجه آن افت سطح آب زیرزمینی است، یادآور شد: آب تنها عنصری است که غیر قابل جایگزین بوده و در سال‌های اخیر به خاطر خشکسالی و کمبود بارش حجم آب کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: در ۵۰ سال گذشته سرانه آب تجدیدپذیر در اختیار هر نفر ایرانی ۶۵۰۰ متر مکعب بوده است و با افزایش جمعیت، نیاز آبی، کاهش بارندگی، افزایش دما و تبخیر آب از حجم آن کاسته شده است به گونه‌ای که امروزه سرانه آب تجدیدپذیر در اختیار هر فرد ۱۵۰۰ متر مکعب است.

 

 

 

 

اتمام پروژه‌های عمرانی دانشگاه بیرجند نیاز به ۳۰۰ میلیارد تومان دارد/۳

اتمام پروژه‌های عمرانی دانشگاه بیرجند نیاز به ۳۰۰ میلیارد تومان دارد

رئیس دانشگاه بیرجند گفت: اکنون ۳۱ پروژه عمرانی با پیشرفت فیزیکی متفاوت در حوزه‌های مختلف دانشگاه در دست اجراست که برای تکمیل آن نیاز به بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد.

احمد لامعی  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای تکمیل بسیاری از پروژه‌ها با کمبود اعتبار مواجه‌ایم و این سبب شده پروژه‌ها رها شده و عملیات اجرایی آن متوقف شود.

وی بیان کرد: دانشکده هنر، ساختمان دانشکده علوم تربیتی، مرکز فاوا، سردر قدیمی دانشگاه، احداث سوله و زمین‌های ورزشی، پروژه‌های پردیس امیرآباد، ساختمان موزه و مرکز اسناد، باغ امیرآباد و مجموعه دانشکده کشاورزی از جمله این پروژه‌ها است.

رئیس دانشگاه بیرجند یکی از عمده‌ترین چالش‌های دانشگاه را نبود خوابگاه متاهلین دانست و اظهار داشت: در حال حاضر هزار و ۸۶۰ دانشجوی متاهل و بیش از ۵۷۰ دانشجوی متاهل بین‌الملل در دانشگاه مشغول تحصیل هستند که تنها برای ۲۰ نفر محل اسکان داریم.

وی تاکید کرد: حداقل برای تحقق منویات مقام معظم رهبری باید در زمینه خوابگاه متاهلین به این دانشگاه کمک ویژه شود.

لامعی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های راهبردی ما جذب دانشجوی بین‌الملل است تصریح کرد: در شرایط کنونی دانشگاهی ادامه حیات خواهد داشت که در عرصه بین‌الملل بدرخشد.

وی عنوان کرد: بودجه تعمیرات و تجهیزات دانشگاه تنها سه میلیارد تومان است در حالیکه علاوه بر اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌های عمرانی دانشگاه، بر اساس برآوردهای انجام شده به ۹۳ میلیارد تومان بودجه نیاز داریم.

رئیس دانشگاه بیرجند یادآور شد: با توجه به در پیش بودن سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی، باید از این فرصت مهم نهایت استفاده شود لذا درخواست داریم مسوولان، دانشگاه‌های استان را ویژه بینند.

 

 

 

 

 

سیزدهمین خانه هلال در فردوس افتتاح شد/۲

خانه هلال منطقه جوادالائمه (ع) شهرستان فردوس با هدف آموزش‌های امدادی و آموزش کمک‌های اولیه به اهالی افتتاح شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جواد ظهیری اظهار داشت: خانه‌های هلال، شعبه‌های کوچک هلال‌احمر در روستاها و محله‌ها هستند که خدمات مختلفی در حوزه‌های آموزشی، امدادی، فرهنگی و اجتماعی ارائه می‌دهند.

سرپرست جمعیت هلال احمر شهرستان فردوس با اشاره به افتتاح سیزدهمین خانه هلال در شهرستان فردوس، افزود: خانه‌های هلال نقش بسیار تعیین‌ کننده‌ای در پیشگیری از افزایش شمار تلفات قبل از بروز حوادث و پاسخگویی مناسب در زمان وقوع حوادث دارند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*