آخرین خبر :

اخبار خراسان جنوبی/

وزیر فرهنگ: دو کارخانه تولید کاغذ دیگر به‌زودی افتتاح می‌شود/ ورود کاغذ به بورس

وزیر فرهنگ: دو کارخانه تولید کاغذ دیگر به‌زودی افتتاح می‌شود/ ورود کاغذ به بورس

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در آستانه افتتاح دو کارخانه تولید کاغذ دیگر نیز هستیم که امیدواریم کشور را در حوزه کاغذ بی‌نیاز کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی روز چهارشنبه – ۲۵ آبان ماه – در حاشیه حضور در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در مورد وضعیت تولید کاغذ در کشور، گفت: امروز جشن کاغذ را برگزار خواهیم کرد، اقدامات مناسبی در جهت تولید کاغذ در کشور صورت پذیرفته است؛ در حال حاضر حدود ۸۰ درصد کاغذ مورد نیاز آموزش و پرورش در داخل کشور تولید می‌شود.

وی با اشاره به سرعت خودکفایی در تولید کاغذ، یادآور شد: در بازه زمانی یکسال و نیم آینده پیش بینی خوبی در تولید کاغذ شده بود که خوشبختانه سریع‌تر از زمان برنامه ریزی شده این اتفاق رخ داده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه تاکید کرد: از امروز هزار تن کاغذ توسط کارخانه چوب مازندران در اختیار ناشران قرار می‌گیرد و همچنین واردات کاغذ با ارز ارزان صورت پذیرفته است، در حال حاضر تیراژ مطبوعات مهم کشور حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد به دلیل تامین کاغذ مورد نیاز افزایش یافته است و در حوزه چاپ، نشر و کتاب هم این مسئله صادق بوده و تیراژ کتب نسبت به ۶ الی ۷ ماه قبل رشد قابل توجهی داشته است.

اسماعیلی درباره ورود کاغذ به بورس و کاهش قیمت آن گفت: هر اقدامی که به نفع صنعت چاپ و نشر کشور باشد باید انجام دهیم و طبق قوانین این اقدام را در دستور کار قرار دادیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان بی نیازی کشور در تامین کاغذ گفت: در آستانه افتتاح دو کارخانه تولید کاغذ دیگر نیز هستیم که امیدواریم کشور را در حوزه کاغذ بی نیاز کند.

اسماعیلی در مورد توزیع عادلانه کاغذ در کشور تاکید کرد: معاونت فرهنگی و مطبوعاتی با همکاری‌ ‌اهالی رسانه و صنعت چاپ و نشر توزیع عادلانه کاغذ را در دستور کار دارند، امروز در جشن کاغذ اطلاعات تکمیلی در این راستا ارائه می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود درباره ورود کاغذ به بورس و کاهش قیمت این کالا خاطرنشان کرد: هر اقدامی که به نفع صنعت چاپ و نشر کشور باشد باید انجام دهیم و طبق قوانین این اقدام را در دستور کار قرار دادیم.

 

 

پذیرش دانشجو باید بر اساس ظرفیت مناطق و زیرساخت‌های موجود باشد

 

پذیرش دانشجو باید بر اساس ظرفیت مناطق و زیرساخت‌های موجود باشد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: پذیرش دانشجو باید بر اساس ظرفیت مناطق و زیرساخت‌های موجود باشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، محمدرضا  طالبی ظهر امروز در دیدار معاون اداری و مالی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور، اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌هایی که در این استان وجود دارد، توجه به خراسان جنوبی می‌تواند به توسعه منطقه و کشور منجر شود.

وی افزود: خطه زرخیز خراسان جنوبی از استعدادهای خدادادی بسیاری نظیر معادن غنی و منحصر به فردی همچون بنتونیت، زغالسنگ و غیره برخوردار است، لذا با بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها می‌توان استان را به توسعه رساند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی به پاره‌ای از مشکلات دانشگاه‌های استان اشاره کرد و گفت: با هدف رفع مشکل کمبود خوابگاه دانشجویان دانشگاه‌های استان بیش از ۱۵ جلسه برگزار شده است.

طالبی با بیان اینکه برای رفع این مشکل همه ظرفیت‌های موجود بخش‌های دولتی و خصوصی مورد بررسی قرار گرفته، اظهار داشت: متأسفانه به دلیل اپیدمی بیماری کرونا و غیرحضوری شدن آموزش‌ها در چند سال گذشته، بسیاری از خوابگاه‌های خودگردان نیز تعطیل شده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه پذیرش دانشجو باید بر اساس ظرفیت مناطق و زیرساخت‌های موجود باشد، خاطرنشان کرد: پذیرش دانشجو متناسب با زیرساخت‌های موجود، امکان پاسخگویی به مطالبات و در خواست‌های دانشجویان را مقدور می‌سازد و اعتبارات استان در این حوزه محدود است و پاسخگوی نیاز موجود نیست.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به مطالبات مطرح شده توسط دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان در حضور رئیس قوه قضائیه و نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی، گفت: مهمترین دغدغه دانشجویان این دانشگاه این است که با وجود ۸ ترم تلاش برای کسب مدرک فنی، متأسفانه مدارک‌شان در فضای کسب و کار کارایی ندارد.

طالبی ادامه داد: باید تلاش کرد سرانه دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز مانند سایر دانشگاه ها محاسبه شود.

وی متذکر شد: برای رفع برخی از مشکلات دانشگاه، رایزنی‌هایی با برخی حوزه‌ها صورت خواهد گرفت تا در صورت امکان اموال و اقلام مرتبط با کار و فعالیت این دانشگاه نظیر پارچه، چرخ خیاطی و غیره در اختیار آنان قرار گیرد.

 

 

 

 

 

 

 

رونمایی از ۳ عنوان کتاب انتشارات جهاددانشگاهی

طی مراسمی با حضور مسئولان جهاددانشگاهی و نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی، از سه اثر منتشر شده در سازمان جهاد دانشگاهی استان رونمایی شد.

 

ابراهیمی، در آیین رونمایی از تازه‌ترین کتاب‌های چاپ شده سازمان انتشارات جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، گفت: جهاددانشگاهی علاوه بر ارائه فعالیت‌هایی در حوزه آموزش و پژوهش، در حوزه فرهنگ نیز به عنوان یکی از ارکان مهم جامعه حضوری فعال دارد.

او با تاکید بر حمایت از مولفان در مجموعه جهاددانشگاهی، افزود: امروز سه عنوان کتاب که اخیرا در سازمان انتشارات این نهاد چاپ شده رونمایی می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با تاکید بر ورود به حوزه‌های مختلف مرتبط با مسائل استان در سازمان انتشارات این نهاد، تصریح کرد: بسیاری از مسائل فرهنگی در کشور راهکار‌های ساده تری دارد و یکی از راهبردی‌ترین آن‌ها اشاعه‌ی فرهنگ کتابخوانی و نشر کتاب‌های خوب و مفید است که در صورت نهادینه شدن این فرهنگ تاثیرات شگرف آن در جامعه نمایان خواهد شد.

او با تاکید بر استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی برای مطالعه آثاری که خرید آن ممکن است برای برخی مقدور نباشد، ادامه داد: خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا برای ترویج فرهنگ کتابخوانی ظرفیت بسیار مناسبی دارند.

ابراهیمی با تاکید بر سرمایه گذاری روی کودکان برای ترویج کتابخوانی، ادامه داد: در سازمان انتشارات جهاددانشگاهی استان، جایگاه ویژه‌ای برای کتاب‌هایی که مروج فرهنگ و نیاز‌های بومی استان هستند قائل هستیم.

او با بیان اینکه ترویج کتابخوانی، شاه کلید حل بسیاری از موضوعات است، تصریح کرد: استفاده از فرهنگ کتابخوانی، راهکاری ساده، عملیاتی و مقرون به صرفه بوده و تاثیر بسزایی در نسل آینده خواهد داشت.

ایجاد اتاق فکر‌های فرهنگی با همکاری جهاددانشگاهی و نهاد کتابخانه‌های عمومی

ظهوری، کارشناس امور همکاری‌های کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی نیز با تاکید بر توجه به زبان و ادبیات فارسی، اظهار کرد: ابن زبان مرز هویتی ماست که باید از آن پاسداری کنیم، اما متاسفانه مغفول مانده است.

او با بیان اینکه باید به این امر به عنوان متولیان فرهنگ بیشتر توجه کنیم، افزود: کتابخانه‌های عمومی استان و جهاد دانشگاهی از لحاظ ساختاری و اهداف سازمان قرابت بسیاری دارند که می‌توان با انعقاد تفاهم نامه‌هایی نقش‌های مشترک بسیاری را ایفا کرد.

ظهوری با بیان اینکه لازم است برای اثرگذاری فعالیت‌ها، وارد حوزه نقد با حضور مولفان و نویسندگان شویم که با همکاری این دو نهاد امکان پذیر است، تصریح کرد: باید دانایی وارد فرهنگ عامه شود و راه اندازی اتاق فکر‌هایی با همکاری متولیان توسعه و نهاد‌های حاکمیتی یکی از مصادیق توجه به فرهنگ است.

او با تاکید بر دوری از قوانین زائد در حوزه کتابخوانی، یادآور شد: لازم است کاری کرد تا کتاب در سبد خانواده‌ها قرار گیرد و از طرفی تبدیل به عرف اجتماعی شود.

در این مراسم از سه کتاب ” دانش بومی و کاربرد‌های درمان گیاهان داوریی خراسان جنوبی”، ” پرتوی نو به معادلات دیفرانسیل معمولی” و ” مبانی و کاربرد میکرواینورتر فتوولتائیک” که در سازمان انتشارات جهاددانشگاهی استان منتشر شده است، رونمایی شد.

 

 

 

معاون استاندار خراسان جنوبی:
استانداری به طور ویژه از شرکت های دانش بنیان ، فناور و خلاق حمایت می کند

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: استانداری به طور خاص و ویژه از شرکت های دانش بنیان ، فناور و خلاق استان حمایت می کند.
به گزارش روابط عمومی استاندار خراسان جنوبی؛ جواد اشرفی با بیان این مطلب در حاشیه بازدید از ۱۳ شرکت دانش بنیان، فناور و خلاق استان که در ساختمان شماره دو پارک علم و فناوری خراسان جنوبی مستقرند، بیان داشت: امروز از ۱۳ واحد دانش بنیان، فناور و خلاق استان که در پارک علم و فناوری مستقرند برای آگاهی بیشتر از ظرفیت ها و مشکلات آنها بازدید کردیم.
به گفته وی؛ این واحدها از ظرفیت های کم نظیری برخوردارند که در سطح ملی و فراتر از استان فعالیت می کنند و نیاز به حمایت در استان دارند.
🔹وی با اشاره به این که مسئولان این واحد ها دغدغه هایی را مطرح می کردند که به راحتی قابل حل هستند، افزود: مشکلات آنها بیشتر با تأمین اجتماعی و امور مالیاتی است.
🔹معاون استاندار گفت: آنها به دلیل این که درگیر فرایندهای دانشی و تولید محصول هستند کمتر در فضاهای اداری وارد می شوند که از مسئولان دستگاه های اجرایی درخواست می کنم با نگاه ویژه ای برای تسهیلگری و رفع موانع شرکت های دانش بنیان اقدام کنند.
🔹اشرفی با بیان این که در جلساتی به طور ویژه مشکلات آنها بررسی خواهد شد ، اظهار کرد: این شرکت ها نیاز به تسهیلات دارند که از محل تسهیلات تبصرهای ۱۶ و ۱۸ و همچنین تسهیلاتی که در اختیار استان هست با همکاری بانک قرض الحسنه مهر در حد توان ، تسهیلات مورد نیاز آنها تأمین خواهد شد.
🔹به گفته وی؛ با وجود ظرفیت های بی نظیری که این شرکت ها دارند جای سؤال است که چرا با وجود این که در سطح ملی از ظرفیت آنها استفاده می شود، چرا دستگاه های اجرایی استان کمتر از ظرفیت این شرکت ها استفاده می کنند.
🔹وی در ادامه گفت: در شورای اداری با حضور استاندار بطور ویژه به مدیران دستگاه های اجرای برای استفاده از ظرفیت های این شرکت ها تأکید خواهد شد.
🔹معاون استاندار اظهار امیدواری کرد؛ با معرفی مجیدی به عنوان مدیر جدید پارک علم و فناوری استان شاهد تحولی در راستای شعار سال برای ارتقا و توسعه این شرکت ها در خراسان جنوبی باشیم.
🔹شایان ذکر است؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار در این بازدید که بیش از دو ساعت به طول انجامید، در گفتگو با مسئولان شرکت های دانش بنیان، فناور و خلاق از نزدیک علاوه بر آشنایی هر چه بیشتر با ظرفیت های آنها، از مشکلات این واحد ها با خبر شد و وعده داد از محل های مختلف برای پرداخت تسهیلات برای سرمایه در گردش به این شرکت ها اقدام شود.

معاون هماهنگ کننده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان‌جنوبی:

خراسان جنوبی میزبان ۲ هزار و ۵۰۰ برنامه در هفته بسیج است

از برگزاری همایش طلایه‌داران اقتصاد مقاومتی تا جهاد خدمت‌رسانی

معاون هماهنگ‌ کننده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی گفت: امسال به مناسبت چهل و سومین سالروز تشکیل بسیج بیش از ۴۳ عنوان برنامه محوری در این استان پیش‌بینی شده است که در قالب ۲ هزار و ۵۰۰ برنامه اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سرهنگ رضا هزاری روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: هفته بسیج از ۲۹ آبان آغاز می‌شود و برنامه‌های این هفته با شعار محوری «بسیج خدمتگزار ملت ایران» است تا پنجم آذر سالروز تشکیل بسیج مستضعفین به فرمان امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۸، ادامه خواهد داشت.

وی گفت: امسال همزمان با هفته بسیج ۴۲ طرح عمرانی در استان خراسان جنوبی افتتاح می‌شود که بیش از ۲۲۳ میلیارد ریال برای اجرای آنها هزینه شده است.

معاون هماهنگ کننده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی با اشاره به برنامه‌های شاخص هفته بسیج افزود: دیدار با نماینده ولی فقیه در اولین روز از هفته بسیج انجام می‌شود و مسئولان بسیج در شهرستان‌ها با ائمه جمعه دیدار خواهند کرد.

وی اظهار داشت: برگزاری رزمایش جهادگران فاطمی همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی با حضور بیش از هشت هزار جهادگر از دیگر برنامه‌های هفته بسیج است که در قالب آن گروه‌های جهادی به مدت ۱۰ روز برای خدمت در مناطق محروم اعزام می‌شوند.

سرهنگ هزاری از برگزاری همایش طلایه‌داران اقتصاد مقاومتی در استان خبر داد و گفت: این همایش با حضور مهمانان کشوری برگزار و همزمان با هفته بسیج ۳۳۱ طرح اشتغالزایی و اقتصاد مقاومتی افتتاح می‌شود که ۱۴۵ میلیارد ریال ارزش سرمایه‌گذاری این طرح‌هاست.

وی با بیان اینکه ۱۴ پایگاه تخصصی حجاب و عفاف در قالب طرح مهیا راه‌اندازی می‌شود افزود: ۲ مرکز کارآفرینی خواهران بسیج نیز در هفته بسیج افتتاح خواهد شد.

معاون هماهنگ کننده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی ویزیت رایگان و اعزام گروه‌های جهادی حقوقدان به زندان‌ها را از دیگر برنامه‌ها برشمرد و گفت: ۲۰ زندانی نیازمند با کمک ستاد دیه، خیران و بسیج حقوقدانان آزاد خواهند شد.

وی با بیان اینکه همزمان با هفته بسیج ۱۱۰ مرکز مشاوره در سطح کشور افتتاح می‌شود اظهار داشت: سهم خراسان جنوبی سه مرکز است که در شهرهای طبس، سرایان و بیرجند آماده افتتاح است.

سرهنگ هزاری برگزاری اختتامیه لیگ علمی پایا، افتتاح مرکز رشد الگویی، بازدیدهای علمی راهیان پیشرفت و پویش نذر خون را از دیگر برنامه‌های هفته بسیج در خراسان جنوبی برشمرد و گفت: اجتماع ۱۵ هزار نفری بسیجیان در این هفته برگزار می‌شود و تعدادی از نخبگان بسیج متشکل از اقشار مختلف در نمایشگاه تهران حضور می‌یابند تا توانمندی‌های استان در حوزه‌های مختلف را به نمایش بگذارند.

وی با بیان اینکه در یک سال گذشته هزار و ۲۲ بسیجی بیمه شده‌اند گفت: اکنون حدود ۴۰۰ هزار بسیجی در خراسان جنوبی از ۱۹ قشر سازماندهی هستند.

معاون هماهنگ کننده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی افزود بسیج در حوزه‌های محرومیت‌زدایی چهار جایگاه دارد که شامل قرارگاه عملیاتی شهید ناصری، قرارگاه محرومیت‌زدایی، بسیج سازندگی و بنیاد تعاون است.

وی همچنین به فعالیت ۶۰ مرکز مهد بسیج اشاره کرد و گفت: بسیج در حوزه ناباروری نیز ۴۵۰ زوج را تحت پوشش قرار داده که از بسته‌های حمایتی درمان برخوردار شده‌اند.

سرهنگ هزاری با بیان اینکه ۳۲ هزار کارت درمان بسیج از سال گذشته صادر شده است گفت: تاکنون یک مرکز درمانی در بیرجند ساخته شده و پیگیر ساخت مراکز درمانی ویژه بسیج در قاین، طبس و شمال شهر بیرجند هستیم.

وی بیان کرد: بیش از سه هزار بسیجی نیز از بیمه تکمیلی درمان برخوردار هستند.

معاون هماهنگ کننده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی با بیان اینکه امروز دشمن امید ملت را نشانه گرفته است افزود: خدمات دولت، نظام و بسیج باید به بهترین شکل برای مردم بازگو شود زیرا در امیدآفرینی تاثیرگذار است.

وی گفت: یکی از مسایل مهم فعلی توجه مردم به حضور در صحنه و خنثی کردن نقشه‌های دشمن در ناکارآمد جلوه دادن نظام است.

 

 

کلینیک ماساژ درمانی در اداره بهداشت و درمان افتتاح شد/۲

با حضور دکتر نعیمی مدیر کل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان کشور کلینیک ماساژ درمانی درمانگاه فرهیختگان دانشگاه بیرجند روز چهارشنبه افتتاح شد.
کلینیک ماساژ درمانی در اداره بهداشت و درمان افتتاح شد

به گزارش امروز خراسان جنوبی، کلینیک ماساژ درمانی در دو بخش خواهران و برادران با هدف ارتقاء سلامت جسم دانشگاهیان آماده ارائه خدمات متنوعی، به منظور کاهش درد و فشار خون، کاهش استرس و اضطراب، تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش انعطاف پذیری، آرامش بخشی، کاهش سموم و تنش بدنی و … می‌باشد.

از سوی هلال احمر برگزار می شود

 آموزش تزریقات برای عموم مردم /۲

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از برگزاری دوره باز آموزی تزریقات ویژه مربیان امدادی خراسان جنوبی در محل شعبه بیرجند خبر داد و گفت: این دوره از آذر ماه برای عموم مردم آغاز می‌شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمدعلی کاوسی با اشاره به برگزاری دوره بازآموزی تزریقات ویژه مربیان امدادی، اظهار داشت: مربیان شهرستان های بیرجند، نهبندان، خوسف و سربیشه در این دوره شرکت کرده اند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر تعداد ۱۴۷ مربی کمک های اولیه در سطح استان وجود دارند که کلیه آنها در این دوره شرکت می‌کنند. وی ادامه داد:  این دوره از آذر ماه سال جاری برای عموم مردم برگزار می‌شود.

 

 

 

 

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی بیرجند تبیین کرد؛

تحلیل ترفندهای دشمن در جنگ رسانه ای/لزوم روایت دستاوردهای انقلاب/۵

تحلیل ترفندهای دشمن در جنگ رسانه ای/لزوم روایت دستاوردهای انقلاب

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی بیرجند و تحلیل گر مسائل سیاسی با اشاره به ترفندهای دشمن در جنگ رسانه ای گفت: در شرایط پیش رو باید دستاوردهای انقلاب را هر چه بیشتر روایت کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید عبدالرزاق نژاد صبح چهارشنبه در جلسه تبیینی با خبرنگاران خراسان جنوبی بیان‌کرد: موضوع تحریف حقایق از سوی منافقان از ابتدای صدر اسلام وجود داشته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی بیرجند و تحلیل‌گر مسائل سیاسی گفت: در ماجراهایی چون غدیر، واقعیت سپاه امام حسن (ع) و حتی در حادثه عاشورا تحریف وقایع صورت گرفته است.

عبدالرزاق نژاد ادامه داد: روایت در واقع توصیفی است که افراد، رسانه‌ها، سازمان‌ها و گروه‌های مختلف از زاویه دید خود نسبت به پدیده‌ها ارائه می‌دهند.

توصیه‌های قرآن در زمینه روایتگری صحیح

وی با اشاره به توصیه‌های قرآن درباره موضوع روایتگری بیان کرد: لزوم بیان سریع واقعیت، سوژه ندادن به دست دشمن، لزوم اعتبار سنجی روایت‌ها قبل از انتشار آن‌ها و … از جمله توصیه‌های قرآن درباره روایتگری است.

این تحلیل گر مسائل سیاسی با اشاره به اتفاقات اخیر در کشو، ادامه داد: در روایتگری اتفاقات این روزهای کشور شاهد تولید اطلاعات گمراه کننده، بزرگنمایی یا کوچک نمایی واقعیت، ارائه بخشی از اطلاعات به صورت کوچک نمایی و ماساژ خبرهای جعلی را از سوی رسانه‌های معاند داشته‌ایم.

عبدالرزاق نژاد بیان کرد: تنها طی ۴۲ روز بعد از فوت خانم مهسا امینی رسانه‌های معاند و ضد انقلاب تنها در فضای مجازی خود ۳۸ هزار محتوای دروغ و بزرگنمایی و جعل خبر داشته‌اند.

وی با تأکید بر اینکه در فضای مجازی باید با شناخت وارد شویم، گفت: دشمن برای القا روایت‌های جعلی از هوش مصنوعی و مهندسی داده توسط برنامه‌های فضای مجازی جهت انتشار حداکثری محتواهای جعلی استفاده کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی بیرجند اظهار کرد: رسانه‌های ضد انقلاب همچنین تولید و نشر خرده روایت‌ها توسط روبات‌ها، اکانت‌های فیک و زرد را داشتند و از ظرفیت سیلیبریتی ها نیز بهره گرفتند.

سیاه نمایی وضعیت ایران ترفند دشمن است

عبدالرزاق نژاد در زمینه سایر ترفندهای دشمن در جنگ شناختی، گفت: سیاه نمایی از وضعیت ایران، ادعای حضور گسترده مردم در اغتشاشات و ناکارآمد نشان دادن حاکمیت و از بین بردن مشروعیت نظامی اسلامی نیز در برنامه‌های دشمن بود.

وی ادامه داد: در مقابله با جنگ رسانه‌ای در وهله اول باید گسترش ظرفیت رسانه‌ای کشور، تنوع بخشی شبکه‌های اجتماعی و ایجاد رسانه‌های متعدد غیر رسمی همسو با نظام جهت نقش آفرینی در نشر روایت‌ها را داشته باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی بیرجند یادآور شد: تدوین و نشر سریع اخبار و وقایع، ایجاد فرصت گفت و گو با جوانان و دگراندیشان و تدوین و نشر حداکثری دستاوردهای انقلاب نیز باید مد نظر قرار گیرد.

عبدالرزاق نژاد گفت: تبیین دستاوردهای ایران در بخش افزایش امید به زندگی از ابتدای انقلاب تا به امروز، افزایش تعداد تحصیل کردگان و همچنین دستاوردهای پزشکی و دفاعی زمینه القای حس غرور ملی را ایجاد می‌کند.

وجود هزار مدرسه نیمه تمام در کشور/۲

رئیس مجمع خیران مدرسه‌ساز کشور از وجود هزار مدرسه نیمه تمام در کشور خبر داد.

قفلی در اولین جشنواره خیران مدرسه ساز کشور در سال ۱۴۰۱، که در بیرجند برگزار شد گفت: تکمیل این تعداد مدرسه نیمه تمام، کمک دولت و خیران را می‌طلبد.

وی از مسئولان آموزش و پرورش استان‌ها خواست با فروش املاک مازاد آموزش و پرورش هر استان، هزینه تکمیل مدارس نیمه تمام را تأمین کنند.

رئیس مجمع خیران مدرسه‌ساز کشور همچنین افزود: ۴۰ هزار خیر مدرسه‌ساز در کشور برای ساخت طرح‌های آموزشی، یاور وزارت آموزش و پرورش اند.

 

 

 

لغو همایش بزرگ پیاده روی به مناسبت گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی در بیرجند

لغو همایش بزرگ پیاده روی به مناسبت گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی در بیرجند

همایش بزرگ پیاده روی به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی،جمعه ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۱ در بیرجند لغو شد .

به گزارش روابط عمومی اداره ورزش و جوانان خراسان جنوبی ، همایش بزرگ پیاده روی به مناسبت گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی ،صبح جمعه لغو و تاریخ جدید برگزاری آن متعاقبا اعلام خواهد شد .

 

 

ساخت تقاطع غیر همسطح در محور بیرجند – سربیشه تصویب شد/۳

ساخت تقاطع غیر همسطح در محور بیرجند - سربیشه تصویب شد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: براساس مصوبه شورای ترافیک استان تقاطع غیر همسطح در محور سربیشه به منطقه مرزی درح و محل تلاقی محور بیرجند – زاهدان احداث می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا عباس‌زاده روز چهارشنبه در نشست شورای هماهنگی ترافیک استان اظهار داشت: تقاطع محور سربیشه – بیرجند و جاده ماهیرود یک محور مواصلاتی اصلی و مهم استان است که در مصوبه قبلی شورای ترافیک استان هم ایجاد تقاطع غیر همسطح در این محور پیش‌بینی شده بود و تدابیر لازم برای مدیریت تداخل ترافیکی این محور با طرح نهضت ملی مسکن نیز مورد بررسی قرار گرفت.

وی گفت: ساخت تقاطع غیر همسطح محور بیرجند – زاهدان در سه راهی سربیشه به سمت درح از محل اعتبارات ملی پیش‌بینی شده است.

معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: با توجه به اینکه دوبانده شدن محور بیرجند – زاهدان و سربیشه به درح هم در دست اجرا است از همین محل تقاطع غیر همسطح ساخته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه شورای فنی استان مصوبه اجرای طرح را برعهده دارد گفت: نحوه تامین اعتبار برعهده دستگاه اجرایی مربوطه است ولی پیش‌بینی می‌شود برای تقاطع غیر همسطح حداقل ۱۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی نیاز است.

عباس‌زاده اظهار داشت: ۲ طرح ملی باند دوم بیرجند – زاهدان و محور مرزی ماهیرود در دست اجراست که مصوبه ماده ۲۳ قانون برنامه و بودجه را دارد و به‌طور سنواتی بودجه می‌گیرد لذا تقاطع غیر همسطح به عنوان ضمائم این ۲ طرح ملی اجرایی می‌شود.

وی افزود: موضوع راه دسترسی سایت نهضت ملی مسکن شهر سربیشه نیز امروز در شورای ترافیک بررسی شد تا مسیر رفت و آمد ایمن برای منازل مسکونی در بافت جدید ایجاد شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: براساس این مصوبه معابر مربوط باید توسط شهرداری سربیشه بازگشایی شود.

وی افزود: برای تامین اعتبار راه دسترسی به سایت نهضت ملی مسکن چون اراضی الحاقی در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد با توافق مردم و اهالی یا از روش تملک توسط شهرداری اقدام خواهد شد.

عباس‌زاده گفت: امکان تامین بخشی از اعتبارات نیز از محل آماده‌سازی طرح نهضت ملی مسکن وجود دارد.

وی با بیان اینکه ماموریت تامین ایمنی ترافیک شهری برعهده شورای ترافیک استان است ادامه داد: از همین رو برای تدابیر لازم در راستای رفت و آمد ایمن در سطح شهرها، شورای ترافیک باید حداقل هر ماه برگزار شود که البته در سطح شهرستان‌ها هم این شورا تشکیل می‌شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: مصوبات شورای ترافیک شهرستان‌ها باید در کمیته فنی شورای ترافیک استان بررسی و تصویب نهایی شود تا لازم الاجرا باشد.

وی افزود: امید است با بررسی‌های شورای ترافیک براساس ماموریت فنی با همکاری و همراهی مردم در رعایت اصول ترافیک بتوانیم شهرهای امن و ایمن از نظر تردد و ترافیک داشته باشیم.

 

 

۱۹ درصد مدارس کشور فرسوده است/۲

 ۱۹ درصد مدارس کشور فرسوده است

سرپرست سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: ۱۹ درصد مدارس کشور فرسوده و نامناسب است که نیاز به بهسازی دارد.

 حمیدرضا خان‌محمدی در دیدار با استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در این خصوص نیاز است که خیرین و نهادهای مختلف پای کار بیایند تا به خصوص در کلان شهرهای کشور این بحران را پشت سربگذاریم.

سرپرست سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس از تخصیص ۷۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای گرمایش مدارس کشور خبر داد و گفت: سهم استان‌ها تا هفته آینده از این اعتبار تخصیص می‌یابد تا مشکلات ما در مناطق سردسیری کاهش یابد.

خان‌محمدی بیان کرد: احداث ۱۵۰ کلاس درس دیگر تا مهرماه سال آینده در خراسان جنوبی هدف‌گذاری شده و تمام پروژه‌های احداثی در این استان با مشارکت خیرین است.

وی عنوان کرد: امسال آورده سازمان نوسازی مدارس در خراسان جنوبی سه برابر کمک‌های خیرین بوده و رشد بسیار خوبی داشته است.

 

 

 

در پی بحران ۲۰ ساله خشکسالی

وسیع‌تر شدن کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در خراسان جنوبی

خشکسالی فزاینده در خراسان جنوبی باعث شده مساحت کانون‌های بحرانی در این استان افزایش یابد.

وسیع‌تر شدن کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در خراسان جنوبیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: در استان، ۲.۱ میلیون هکتار با توجه به خسارت فرسایش بادی به مناطق مسکونی، کشاورزی، صنعتی و زیرساخت‌های حیاتی استان به عنوان کانون‌های بحرانی فرسایش بادی شناسایی شده است که این کانون‌ها در همه شهرستان‌های استان پراکنده است.

خشکسالی پدیده‌ای پیچیده است که ناشی از کمبود بارش و افزایش درجه حرارت بوده و برخلاف سایر حوادث، پیش بینی ابتداء، مدت و انتهای آن نیز دشوار است. استان خراسان جنوبی از سال ۱۳۷۷ تاکنون باخشکسالی مواجه بوده است.

نصرآبادی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به مهم‌ترین مراکز بالقوه و بالفعل تولید ریزگرد در استان، افزود: فعال‌ترین کانون‌های بحرانی استان شامل ریگ بشرویه، حلوان شهرستان طبس، سهل آباد شهرستان نهبندان، سه قلعه شهرستان سرایان و شاهرخت شهرستان زیرکوه است که در تولید گرد و غبار در استان سهم بیشتری دارند؛ البته سایر کانون‌های بحرانی فرسایش بادی نیز به صورت موقت و در فصول خاص در این خصوص نقش دارند که شاید جزء کانون‌های بحرانی نباشند؛ از جمله دشت مرک شهرستان بیرجند.

علت ایجاد کانون‌های تولید گرد و غبار

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه در استان ۴.۸ میلیون هکتار در همه شهرستان‌های استان تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارد، گفت: علت اصلی بیابانزایی در استان فعالیت‌های انسانی است که در کنار شرایط سخت محیطی از جمله خشکسالی و کاهش بارندگی ناشی از تغییر اقلیم باعث تشدید پدیده بیابانزایی شده است؛ این فعالیت‌های انسانی شامل بهره برداری غیر اصولی از آب‌های سطحی و زیرزمینی، بهره برداری غیر اصولی از معادن، چرای مفرط مراتع خارج از ظرفیت چرایی و فصل مناسب و توسعه بی رویه کشاورزی و عدم توجه به دانش نوین در کشاورزی و بهره وری مناسب از آب در این بخش است که بخش اعظم آب استحصال شده از منابع زیرزمینی صرف این بخش می‌شود.

نصرآبادی افزود: سابقه بیابانزدایی در کشور به سال‌های ۱۳۴۷ برمی‌گردد و در استان خراسان جنوبی با تشکل اداره جنگل بانی در شهر بیرجند در سال ۱۳۵۸ فعالیت‌های بیابانزدایی در استان شروع شده که عمده فعالیت‌های بیابانزدایی در شهرستان‌های نهبندان، سربیشه و زیرکوه بوده است.

وی گفت: به جز نوار مرزی شرقی استان که علت اصلی گروغبار ناشی از وزش باد‌های ۱۲۰ روزه سیستان ناشی از ارتفاعات کشور همسایه افغانستان است، در دیگر بخش‌های استان طوفان‌های گرد و غبار غالبا منشا داخلی داشته و ناشی از اختلاف فشار روز و شب و یا همجواری با دو کویر بزرگ کشور (کویر مرکزی و کویر لوت) بوده که گردوغبار ایجاد شده بخش اعظم استان را فرا می‌گیرد.

نصرآبادی گفت: با توجه به سطح بسیار زیاد کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در استان و شرایط سخت محیطی در طول ۲۰ سال اخیر فعالیت‌های بیابانزدایی انجام شده در  استان نقش موثری در کاهش گرد و غبار و طوفان‌های شن و ماسه در استان داشته است و با توجه به وجود بالغ بر ۸۰۰ هزار هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت تاغ در مناطق بحرانی فرسایش بادی در استان مشکل ریزگرد در استان همانند سایر استان‌ها ملموس نبوده و تلاش می‌شود در همین راستا با انجام فعالیت‌های اصولی و کارشناسی در قالب طرح‌های مصوب مدیریت مناطق بیابانی و مقابله با کانون‌های بحرانی فرسایش بادی گام‌های موثری در کاهش آثار ناشی از حرکت شن‌های روان و طوفان‌های گرد و غبار برداشته شود.

برنامه‌های پیش بینی شده برای مهار کانون‌های ریزگرد

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: عمده فعالیت‌های بیابانزدایی و مقابله با کانون‌های بحرانی فرسایش بادی و ریزگرده در غالب پروژه‌های بیولوژیک و بیومکانیک در حال انجام است که در این خصوص می‌توان به اجرای ۷ هزار هکتار نهالکاری با گونه‌های مقاوم به خشکی و شوری خاک و همچنین ۸ هزار هکتار مراقبت و آبیاری عرصه‌های نهالکاری شده در کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در  استان در سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۰ را نام برد؛ در سال ۱۴۰۱ نیز پروژه‌های مورد نظر به سازمان منابع طبیعی کشور پیشنهاد شده که امید است با تصویب این پروژه‌ها اقدامات بیابانزدایی و کنترل کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در استان همانند سال‌های گذشته، از پیشرفت مناسبی برخوردار باشد.

بحران در مراتع و سفره‌های آب زیرزمینی

وی گفت:  عدم مراقبت از سفره‌های آب زیرزمینی با برداشت‌های غیرمجاز و خارج از ظرفیت، بهره برداری بیش از حد از مراتع خارج از ظرفیت و فصل چرا که نتیجه آن ممنوعه شدن و بحرانی شدن تمامی دشت‌های استان از نظر حفر چاه و از بین رفتن مراتع مرغوب و متوسط مان و توسعه اراضی بیابانی در استان بوده، بخشی از اقدامات بحرانی است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: بر اساس اخرین آمار ارائه شده توسط سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در خصوص پدیده گرد و غبار در کشور در بازه زمانی ۱۰ دی  تا ۱۹ اسفند سال ۱۳۹۴، استان خراسان جنوبی در زمره ۱۱ کانون وقوع طوفان‌های گرد و غبار در کشور قرار داشته و از مجموع وقایع طوفان و پدیده گرد و غبار ثبت شده در حدود ۸.۲ درصد متعلق به این استان بوده است و استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان با ۲۹.۵ و ۹.۷ درصد که در مجاورت این استان قراردارند بیشترین درصد وقوع این پدیده در کشور را داشته‌اند.

نصرآبادی با بیان اینکه شهرستان نهبندان در بین شهرستان‌های استان بیشترین درصد وقوع این پدیده را در بین شهرستان‌های استان به خود اختصاص می‌دهد، افزود: لزوم بازنگری در برنامه‌های توسعه‌ای استان و توجه ویژه به منابع طبیعی به عنوان بستر حیات و تولید و توجه ویژه به مباحث بیابانزدایی، احیا و اصلاح مراتع و آبخیزداری در راستای کنترل کانون‌های بحرانی فرسایش بادی و تثبیت شن‌های روان و تقویت و بهبود وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی با کنترل روان آب‌های سطحی و تغذیه این سفره‌ها از راهکار‌های مقابله با تغییر اقلیم و گرد و غبار بوده است.

وی گفت: مراقبت هر چه بیشتر منابع جنگلی استان اعم از طبیعی و دست کاشت به منظور جلوگیری از تخریب و مقابله با آفات و بیماری‌های این مناطق، لزوم بازنگری در بخش کشاورزی به عنوان بیشترین مصرف کننده آب در استان (بالغ بر ۹۰ درصد) در راستای تغییر الگوی کشت و افزایش بهره وری آب در این بخش، ایجاد اشتغال مولد و پایدار از طریق توسعه تعاونی‌ها و تشکل‌های مردم نهاد در جهت بهبود سطح زندگی ساکنین استان و جلوگیری از تخریب غیر مجاز عرصه‌های طبیعی در فرایند‌های بهره‌برداری از معادن یا انجام فعالیت‌های عمرانی از جمله احداث جاده یا مسیر‌های انتقال گاز، آب، فیبر نوری از دیگر اقدامات است.

 

در مراسم تکریم و معارفه سرپرست اداره‌ کل امور مالیاتی خراسان جنوبی عنوان شد

وصول ۹۰۰ میلیارد تومان مالیات در خراسان جنوبی

تامین ۵۵ درصد بودجه جاری کشور از محل مالیات/۳

۵۵ درصد بودجه جاری کشور از محل مالیات تامین شد

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور مالیاتی کشور گفت:۹۰۰ میلیارد تومان مالیات از سوی مودیان مالیاتی استان از ابتدای سال پرداخت شده است.

رحمان پلیمی روز چهارشنبه در مراسم تکریم و معارفه سرپرست اداره‌ کل امور مالیاتی خراسان جنوبی با تاکید بر سالم‌سازی اقتصاد و تلاش برای ایجاد ثبات در اقتصاد کشور اظهار داشت: این میزان مالیات از ابتدای امسال در خراسان جنوبی جذب شده که ۲۰ درصد آن به دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای ارائه خدمات به مردم پرداخت شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور مالیاتی کشور گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۵۵ درصد بودجه جاری (هزینه‌ای) کشور از محل دریافت مالیات تامین شده و هدف اصلی از گرفتن مالیات، رسیدن به ثبات مالی در کشور است.

وی تصریح کرد: راهی نداریم جز اینکه اقتصاد کشور را از محل دریافت مالیات و باز توزیع آن در زمینه عمران، با ثبات کنیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور مالیاتی گفت: سال ۱۴۰۰ قانونگذار تصمیم گرفت که از اقتصاد نفت فاصله بگیرد و در این سال ۲۷۰ هزار میلیارد تومان دریافت مالیات در بودجه در نظر گرفته شد.

وی افزود: در سال جاری این مبلغ به ۴۷۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و سال آینده هم به حدود ۶۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

پلیمی بیان کرد: دریافت مالیات از افرادی که باید مالیات پرداخت کنند و پرداخت نمی‌کنند، هدف اصلی ماست و در این زمینه نیازمند استفاده از ظرفیت‌های امنیتی و قضایی هستیم.

وی گفت: اگر مالیات پرداخت و در چارچوب قوانین کشور هزینه شود، ما متکی به درآمدهای نفتی نخواهیم بود.

پلیمی ادامه داد: از ابتدای امسال در خراسان جنوبی ۹۰۰ میلیارد تومان مالیات جذب شده و ۲۰ درصد این مالیات به دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای ارایه خدمات به مردم پرداخت شد، پس با دریافت قانونی مالیات می‌توان خدمات بهتری را به مردم هر منطقه ارائه کرد.

وی گفت: برای پیشرفت کشور سختی‌های زیادی را تحمل کردیم و تنها مسیر رشد و پیشرفت کشور اتکا به توان داخلی است.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور مالیاتی کشور افزود: با توجه به شرایطی که کشورهای متخاصم برای اقتصاد کشورمان ایجاد کرده‌اند باید اقتصاد را به‌صورت درون‌زا مدیریت کنیم.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی هم در این مراسم گفت: وظیفه همگانی حفظ نظام و انقلاب اسلامی است و باید مسئولیت قانونی خود را در این خصوص به نحو احسن انجام دهیم.

حجت‌الاسلام علی نسایی زهان افزود: هر کسی باید در کشور به وظیفه خود به‌خوبی عمل کند تا شاهد پیشرفت در عرصه‌های مختلف باشیم.

وی عنوان کرد: اگر حق و حقوق  دولت را نگیریم مدیون همه افراد جامعه هستیم و هر کشوری برای بقا و تامین مخارج خود باید مالیات اخذ کند و این مالیات در زمینه ارتقای زیرساخت‌های کشور هزینه می‌شود.

دادستان بیرجند گفت: ما در دستگاه قضایی درخصوص فرار مالیاتی همراهی لازم را خواهیم داشت.

سرپرست اداره کل امور مالیاتی خراسان جنوبی هم گفت: تلاش ما این خواهد بود که در جهت اهداف عالی نظام قدم برداریم و براساس وظیفه قانونی خود نسبت به دریافت مالیات اقدام کنیم.

علی کریم‌دادی افزود: نهایت همکاری را با اتاق تعاون و اتاق بازرگانی استان خواهیم داشت و با ارایه مشوق‌های مختلف قدم موثری در راستای رونق تولید برخواهیم داشت.

در این مراسم از خدمات جعفر احسانی‌مهر مدیرکل سابق اداره‌ امور مالیاتی خراسان جنوبی قدردانی و علی کریم‌دادی به عنوان سرپرست این اداره کل معرفی شد.

 

تخصیص ۹۰ میلیارد تومان اعتبار سفر رئیس جمهور برای راه‌های روستایی خراسان جنوبی

تخصیص ۹۰ میلیارد تومان اعتبار سفر رئیس جمهور برای راه‌های روستایی خراسان جنوبی

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی اعلام کرد: تاکنون از محل مصوبات سفر اول رئیس جمهور به استان در زمینه احداث و توسعه راه‌های روستایی، مبلغ ۹۰ میلیارد تومان به این اداره‌ کل ابلاغ شده است.

اسدالله جلال‌زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به تشریح روند احداث راه‌های روستایی خراسان جنوبی پرداخت و اظهار داشت: در حال حاضر راه ۵۲ روستای استان با اعتبار ۱۹۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در دست اجراست.

وی افزود: از این تعداد، راه ۱۶ روستا به طول ۴۵ کیلومتر و با اعتبار ۱۳۵ میلیارد تومان تا دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‎‌رسد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی عنوان کرد: اعتبار احداث راه‌های روستایی فقط از محل اعتبارات استانی انجام می‌شود و ردیف ملی ندارد لذا اختصاص اعتبارات بیشتر در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان‌ها می‌تواند در این زمینه گره‌گشا باشد.

وی با بیان اینکه براساس برنامه ششم توسعه باید روستاهای بالای ۲۰ خانوار از راه آسفالت برخوردار شوند گفت: هدف‌گذاری ما این است که در صورت تخصیص اعتبارات مورد نیاز تا پایان سال ۱۴۰۵ تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان از راه آسفالت برخوردار شوند.

جلال‌زاده عنوان کرد: اختصاص ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای احداث راه‌های روستایی از مصوبات سفر استانی دولت سیزدهم به خراسان جنوبی در شهریور سال گذشته است که از این مقدار ۴۰۰ میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و ۲۰۰ میلیارد تومان قیر توسط وزارت راه و شهرسازی تا سال ۱۴۰۳ مصوب شده است.

وی افزود: تاکنون از اعتبارات مصوبات سفر در موضوع احداث و توسعه راه‌های روستایی، ۹۰ میلیارد تومان به این اداره‌ کل ابلاغ شده یعنی ۱۵ درصد اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور به حوزه راه‌های استان تزریق شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: اعتبارات سفر رئیس جمهور برای سال‌های مالی ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ مصوب شده و این حجم از اعتبارات زودتر از برنامه مصوب یعنی در سال مالی ۱۴۰۰ ابلاغ شده است.

وی بیان کرد: از محل این اعتبارات ساخت و تکمیل ۴۲ محور روستاییبه طول ۳۹۵ کیلومتر در دستور کار قرار گرفت.

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در اولویت

جلال‌زاده با اشاره به اینکه از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در اولویت قرار گرفته است، افزود: از محل اعتبارات سفر و سایر منابع راه ۲۲ روستای استان به طول ۶۶ کیلومتر با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان احداث شده و ۴۲ محور دیگر در دست اجراست.

وی بیان کرد: میانگین شاخص طولی راه‌های روستایی آسفالت استان ۵۱.۷۶ درصد است و میانگین شاخص طولی آسفالت کشور ۵۵ درصد است که از نظر طولی از میانگین شاخص کشوری عقب هستیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: راه‌های روستایی به عنوان قسمتی از توسعه روستایی یکی از فعالیت‌های اداره‌ کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای را تشکیل می‌دهد که شامل حفظ و نگهداری راه‌های روستایی اعم از ترمیم و لکه‌گیری آسفالت، خط‌کشی راه‌های آسفالت، نصب علائم، شانه‌سازی و پاکسازی حریم راه‌ است.

وی مهمترین مشکل در زمینه احداث و تسریع روند احداث راه‌های روستایی خراسان جنوبی را کمبود اعتبار عنوان کرد و گفت: در زمینه احداث راه‌های روستایی ردیف اعتباری ملی نداریم و اعتبارات استانی هم محدود است.

جلال‌زاده افزود: فرمانداران بیشترین همراهی را در زمینه اختصاص اعتبار برای احداث راه‌های روستایی دارند اما سرانه اعتبارات شهرستانی بسیار پایین است.

وی هزینه احداث هر کیلومتر راه روستایی به عرض ۶ متر را حدود چهار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: هزینه ساخت راه بسیار بالاست و با اعتبارات محدود استانی نمی‌توان تحول جدی در این بخش ایجاد کرد.

برخورداری ۸۴۶ روستای بالای ۲۰ خانوار از راه آسفالت

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی با اشاره به وجود ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان خراسان جنوبی ادامه داد: از این تعداد ۸۴۶ روستا از راه آسفالت برخوردار و مابقی روستاها فاقد راه آسفالت هستند که این تعداد راه ۴۸ روستا در دست اجراست.

وی تصریح کرد: طول راه‌های روستایی آسفالت استان پنج هزار و ۹۵۲ کیلومتر با میانگین شاخص طولی ۵۱.۷۶ درصد است که در صورت آسفالت کل ۴۵۰ کیلومتر راه روستایی خاکی استان، شاخص طولی به ۵۵ درصد یعنی به شاخص میانگین کشوری می‌رسیم.

جلال‌زاده گفت: طول کل راه‌های خراسان جنوبی ۱۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است که از این مقدار ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی است یعنی ۶۵ درصد طول کل راه‌های استان را راه‌های روستایی تشکیل می‌دهد.

وی درباره اختصاص قیر سهمیه‌ای برای راه‌های روستایی گفت: در صورتی که با اعتبارات استانی زیرسازی طرح‌ها به اتمام برسد و وارد مرحله آسفالت شود، می‌توان از این سهمیه قیر استفاده کرد.

جلال‌زاده بیان کرد: در سال جاری تاکنون برای احداث راه‌های روستایی ۶۰ میلیارد تومان قیر دریافت کردیم و در مراحل بعدی هم امکان جذب قیر سهمیه‌ای را داریم.

وی با اشاره به اعتبارات محدود و بالا بودن هزینه‌های اجرای راه‌های روستایی، مدنظر قرار دادن مطالبات پیمانکاران را ضروری دانست که باید در سال‌های آتی پرداخت شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی افزود: برای دور دوم سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی هم ۷۰۰ میلیارد تومان پروژه و طرح ارائه داده‌ایم که اگر این اعتبارات اختصاص یابد تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان از راه آسفالت برخوردار خواهند شد.

استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد و حدود ۴۱ درصد جمعیت این استان در روستاها ساکن هستند.

دست رد بازاریان به فراخوان ضد انقلاب

بازاریان بیرجندی در ۲۴ آبان ۱۴۰۱ برخلاف فراخوان اعتصاب به فعالیت خود ادامه دادند.

با وجود تبلیغات و فراخوان رسانه‌های معارض برای برگزاری اعتصاب سراسری ۳ روزه، در اولین روز این فراخوان بازاریان و کسبه بیرجندی با حضور در محل کسب خود به دعوت آن‌ها برای تعطیلی مغازه‌ها پاسخ منفی دادند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که زندگی عادی در شهر جریان بوده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان روایت خبرنگار ما از بازار بیرجند نشان می‌دهد، دیروز و امروز بازاریان و کسبه در محل کسب و کار خود حاضر شدند و همچون روز‌های عادی فعالیت را آغاز کردند و دیروز و امروز تعطیلی و اعتصابی رخ نداده است.

سری به بازار بیرجند زدیم مردم به صورت عادی در تردد بودند، از حال و هوای خود و خریدهایشان پرسیدیم.

خانمی ۴۵ ساله گفت: همانطور که می‌بینید همه مغازه‌ها باز است و من هم آمده ام تا برای برای پسرم کفش بخرم.

جوان ۳۰ ساله‌ای هم گفت: چند روز است که قصد خرید شلوار داشتم و امروز وقت خالی پیدا کردم تا به بازار بیایم.

دیگری هم گفت: برای گشت و گذار و اینکه حال و هوایم عوض شود آمده ام، ولی قصد خرید ندارم.

همراهی نکردن اصناف و بازاریان با فراخوان‌ها برای به تعطیلی کشاندن کسب و کار‌ها در روز سه شنبه ۲۴ آبان ماه نشان می‌دهد مردم از اهداف پشت پرده معارضان برای برهم زدن نظم عمومی و ایجاد تفرقه و ناامنی در کشور آگاه شده اند و پروژه اعتصاب نیز همچون دیگر توطئه‌های دشمنان با شکست روبرو شده است.

 

 

 

 

رونمایی از انتشارات جهاددانشگاهی خراسان جنوبی/۲

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی و با حضور مسئولان جهاددانشگاهی و نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی، از سه اثر منتشر شده در سازمان جهاد دانشگاهی استان رونمایی شد.

سه کتاب ” دانش بومی و کاربردهای درمان گیاهان داوریی خراسان جنوبی”، ” پرتوی نو به معادلات دیفرانسیل معمولی” و ” مبانی و کاربرد میکرواینورتر فتوولتائیک” که طی یک سال گذشته در سازمان انتشارات جهاددانشگاهی استان منتشر شده است، رونمایی شد.

 

 

 

اهدای ۲ هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی/۲

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بیرجند از اهدای دو هزار نسخه کتاب در پویش مردمی اهدای کتاب به کتابخانه‌های عمومی در استان خبرداد.

عابدینی گفت : به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی و به منظور فرهنگ سازی ، پویش مردمی اهدای کتاب اهدای دانایی برگزار شد که در این پویش مردم کتاب‌های مازاد و بلااستفاده خود را به پایگاه‌های جمع آوری کتاب تحویل دادند که در این پویش ۲ هزار نسخه کتاب به کتابخانه ها‌ی عمومی استان اهدا شد.

او افزود:اهدای این کتب با شعار وقف کتاب و اهدای کتاب، اهدای دانایی و آگاهی است و باهدف اینکه می‌تواند وقف و نذر به صورت اهدای کتاب هم باشد و ماندگاری داشته باشد انجام شده است.

عابدینی بااشاره به استقبال خوب مردم به این پویش گفت:کتاب‌های اهدا شده به مرکز مبادله استان منتقل و بعد از تفکیک در اختیار کتابخانه‌هایی قرار می‌گیرند که به این کتب نیازمند هستند.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بیرجند بیان کرد:همزمان بااین پویش عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی هم انجام شده که متقاضیان برای عضویت کامل باید مدارک را تحویل و باارائه کد تخصیص به نزدیکترین کتابخانه محل سکونت خود تا پایان آذر ماه مراجعه کنند.

 

 

اختصاص سه میلیارد تومان برای خرید توافقی یاقوت سرخ

پیش بینی برداشت ۴۲ هزار تن انار در خراسان جنوبی /۲

سه میلیارد تومان تسهیلات به تشکل‌های مردمی در فردوس و سرایان برای خرید انار پرداخت می شود .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص خرید توافقی محصول اناراختصاص سه میلیارد تومان برای خرید توافقی یاقوت سرخ خراسان جنوبی گفت: طی چند روز آینده سه میلیارد تومان تسهیلات به تشکل‌های مردمی در فردوس و سرایان  برای  خرید انار پرداخت می شود که این موضوع به صندوق حمایت از بخش کشاورزی ابلاغ شده است.

مهدی جعفری رونق بازار انار را نیازمند تلاش جمعی باغداران، سرمایه گذاران و مسئولان عنوان کرد و افزود: جشن برداشت انار از برنامه‌های مهم ما است که امسال میسر نشد، اما سال آینده امیدواریم بتوانیم جشنی باشکوه در فردوس برگزار کنیم.

وی گفت: امسال پیش‌بینی می‌شود ۴۲ هزار تن انار از سطح چهار هزار و ۲۰۰ هکتار باغات استان برداشت شود که این میزان از لحاظ سطح تولید ۱۰ درصد افزایش دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه بیشترین تولید انار استان متعلق به شهرستان فردوس با تولید ۲۸ هزار تن از سطح هزار و ۹۴۰ هکتار است، گفت: از حیث سطح زیرکشت شهرستان فردوس بیشترین تولید انار را دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در خصوص دانه سفیدی انار فردوس نیز گفت: با توجه به تحقیقاتی که در مرکز استان صورت گرفته به نتایج خوبی رسیده‌ایم و با تبدیل شدن این تحقیقات به علم، آن را در اختیار باغداران قرار می دهیم .

جعفری از آمادگی حمایت از سرمایه گذاری در خصوص احداث سردخانه خبر داد و گفت: ۵۰ درصد هزینه احداث سردخانه را در قالب تسهیلات پرداخت می‌کنیم.

 

 

هشدار پلیس در خصوص کلاهبرداری با ترفند فروش البسه ارزان قیمت زمستانه/۴

رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی در خصوص طراحی صفحات فیشینگ با ترفند فروش البسه ارزان قیمت زمستانه با‌توجه به نزدیک شدن فصل سرما هشدار داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، رئیس پلیس فتا استان گفت : در طی روز‌های اخیر با‌توجه‌به نزدیک‌شدن فصلهشدار پلیس در خصوص کلاهبرداری با ترفند فروش البسه ارزان قیمت زمستانه سرما مجرمان سایبری با انتشار آگهی به بهانه فروش البسه ارزان‌قیمت زمستانه از کاربران فضای مجازی کلاهبرداری می‌کنند.

سرهنگ قدرت ا… الوانی افزود : مجرمان سایبری با تبلیغات فریبنده از قبیل کیفیت عالی و قیمت بسیار پایین‌تر از بازار، تلاش می‌کنند کاربران فضای مجازی را تحریک کرده و با خالی کردن حسابشان آنان را به درد‌سر بیندازند.

وی گفت : در این روش، کلاهبرداران سایبری با قرار‌دادن لینک جعلی در این آگهی‌ها، افراد را به صفحات فیشینگ هدایت کرده و در نهایت حساب بانکی آنان را خالی می‌کنند.

رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی با‌اشاره به‌این‌که مجرمان سایبری همیشه در‌کمین هستند تا از کاربران فضای سایبر کلاهبرداری کنند، به کاربران فضای مجازی توصیه کرد : با توجه به نزدیک شدن فصل سرما و افزایش چشمگیر تبلیغات فروش البسه زمستانی در فضای مجازی به تبلیغات اغواکننده و فریبنده تبهکاران سایبری در این خصوص توجه ننموده و فریب آنان را نخورند.

دعوت از بانوی ورزشکار خراسان جنوبی به اردوی تیم ملی فوتبال /۷

خانم امینه هاشم زاده بانوی ورزشکار بیرجندی از سوی سرمربی تیم ملی بانوان زیر۱۷ سال کشور به اردوی تیم ملی کشور دعوت شد.

دعوت این بانوی ورزشکار  روز گذشته واصل شده است.دعوت از بانوی ورزشکار خراسان جنوبی به اردوی تیم ملی فوتبال زیر ۱۷ سال دومین اردوی انتخابی تیم ملی زیر ۱۷ سال دختران کشور از ۲۷ تا ۲۹ آبان ماه در مرکز ملی فوتبال برگزار می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فرماندار خوسف عنوان کرد؛

غفلت از ظرفیت‌های گردشگری و میراث فرهنگی خوسف/۲

غفلت از ظرفیت‌های گردشگری و میراث فرهنگی شهرستان خوسف

فرماندار شهرستان خوسف گفت: این شهرستان دارای ظرفیت‌های زیادی در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی داشته که آنگونه که شایسته است، مورد توجه قرار نگرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد علی ایمانی مقدم ظهر چهارشنبه در اولین جلسه انجمن میراث فرهنگی شهرستان خوسف با اشاره به ظرفیت‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوسف بیان کرد: این شهرستان جزو مناطق بی نظیر در استان و کم نظیر در کشور در حوزه میراث فرهنگی است.

وی گردشگری و میراث فرهنگی را گنجی بزرگ در این خطه برشمرد و افزود: آنگونه که شایسته و بایسته است، این مهم مورد توجه قرار نگرفته و نسبت به آن غفلت شده است.

ایمانی مقدم با بیان اینکه میراث فرهنگی و گردشگری ظرفیت و بستری مهم برای توسعه و پیشرفت است، گفت: وظیفه شرعی، قانونی و اداری همه ماست که در جهت حفظ و تقویت آنها تلاش و برنامه‌ریزی کنیم.

وی ادامه داد: در قانون پیش بینی‌های بسیار خوبی در این زمینه انجام شده که لازم است همه اعضای این انجمن ضمن مطالعه این قوانین از ظرفیت‌های دیده شده، نهایت استفاده صورت گیرد.

علی صالحی، مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان خوسف هم در این جلسه با اشاره به اساسنامه انجمن میراث فرهنگی، بیان کرد: خوسف به عنوان دیار چهار فصل گردشگری، دارای ۱۰۳ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست ملی کشور و ۲۰۱ اثر شناسایی شده فاقد ثبت ملی است.

 

 

۱۳ هزار لیتر سوخت قاچاق در نهبندان کشف شد/۴

 ۱۳ هزار لیتر سوخت قاچاق در نهبندان کشف شد

جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی از کشف بیش از ۱۳ هزار لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فراورده‌های نفتی در شهرستان نهبندان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ حسن شجاعی نسب بیان کرد: مأموران انتظامی شهرستان نهبندان در اجرای طرح مبارزه با قاچاقچیان عمده سوخت، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی استان به یک دستگاه کامیون بنز مشکوک شدند و جهت بررسی بیشتر خودرو را متوقف کردند.

وی بیان داشت: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از قسمت بار خودرو یک تانکر حاوی ۱۳ هزار و ۱۶۰ لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فرآورده‌های نفتی کشف کردند.

جانشین فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی بیان کرد: مأموران انتظامی در این رابطه یک دستگاه خودرو توقیف و دو متهم را دستگیر کردند که با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

کالا‌های آرایشی و بهداشتی در صدر قاچاق کالا‌های سلامت محور/۴

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: کالا‌های آرایشی و بهداشتی در صدر قاچاق کالا‌های سلامت محور هستند.

کیانی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: بیشترین سهم قاچاق کالاهای سلامت محور مربوط به کالا‌های آرایشی و بهداشتی است.

او افزود: در نیمه نخست امسال بالغ بر هزار و ۵۰۰ بازرسی از مراکز عرضه کالاهای سلامت محور مانند داروخانه ها، کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولید مواد غذایی انجام شده است.

کیانی ادامه داد: ۲۱۰ مرکزسلامت محور شامل واحد‌های تولیدی مواد غذایی و بهداشتی، داروخانه‌های بیمارستانی و بخش خصوصی و مراکز عرضه کالا‌های پزشکی تحت نظارت این معاونت قرار دارند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه کالا‌های سلامت محور شامل کلیه اقلام دارویی، خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، لوازم و تجهیزات پزشکی می‌شود اظهار کرد: اغلب این کالا‌ها به صورت تولید داخل بوده و بخشی از آن‌ها از طریق واردات نیز تأمین می‌شوند.

او تصریح کرد: کالا‌های تولید داخل باید داری شماره پروانه بهداشتی ساخت یا شناسه نظارت بهداشتی یا مجوز مشاغل خانگی باشند و نیز نشان سازمان غذا و دارو بر روی محصولات درج شده باشد و تاریخ تولید و انقضا واضح باشد و مخدوش شده نباشد.

 

 

 

رایزنی ها برای بازگشایی بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی ادامه دارد/۷

پیگیری برای بازگشایی بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی ادامه دارد

 مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: همه تلاش‌ها برای بازگشایی بازارچه‌های مرزی استان و افزایش مبادلات تجاری با کشور افغانستان در حال انجام است و امیدواریم با رفع موانع مختلف در این بخش شاهد تحول اقتصادی در خراسان جنوبی باشیم.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، علی صادقی با اشاره به سفر معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور به خراسان جنوبی که اوایل هفته جاری انجام شد، بیان کرد: در این سفر بازدید از بازارچه‌های مرزی استان از جمله گلورده، یزدان و ماهیرود انجام شد.

وی افزود: بازارچه یزدان از شهریور سال گذشته به‌صورت خرده‌فروشی فعال شد اما از طرف افغاستان همکاری لازم برای صادرات و واردات رسمی صورت نگرفته است، لذا در سفر معاون وزیر کشور مقرر شد فعال شدن مبادلات تجاری از طریق مرکز و سفارت افغانستان پیگیری شود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به بازارچه گلورده یا میل ۷۳ شهرستان درمیان که در حال حاضر تعطیل است و گاهی به‌صورت موردی مبادلات تجاری انجام می‌شود، عنوان کرد: اخیرا آمادگی‌هایی از طرف افغانستان برای بازگشایی این بازارچه اعلام شده و قول پیگیری برای فعال شدن این بازارچه نیز توسط معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور به ما داده شد.

وی به برگزاری جلسه مشترک کارگروه توسعه صادرات و شورای ساماندهی مبادلات مرزی خراسان جنوبی با حضور معاون وزیر کشور در سایت منطقه ویژه اقتصادی بیرجند اشاره کرد و گفت: بازنگری قانون ساماندهی مبادلات مرزی در این سفر مورد تاکید قرار گرفت.

صادقی بیان کرد: در حال حاضر ۸۰ درصد کالاهای صادره از خراسان جنوبی از سایر استان‌هاست و نیاز است برای ارتقای زیرساخت‌های مرزی استان اعتبار ملی اختصاص یابد که معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور قول پیگیری این موضوع را داد.

وی گفت: تاکید بر تکمیل جاده ترانزیتی ماهیرود  – فراه و تخصیص کامل اعتبارات این پروژه، پیگیری برای صدور مجوز کوله‌بری در مرزهای استان و واریز عواید سوخت مرزنشینان از دیگر درخواست‌های مسئولان استانی در کارگروه مذکور بود که قول پیگیری این مشکلات توسط معاون وزیر کشور داده شد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: در ۱۰ یا ۱۵ سال اخیر عناوین سال‌ها از سوی مقام معظم رهبری موضوعات اقتصادی انتخاب می‌شود که نشانگر اهمیت مسایل اقتصادی در جامعه بوده و اولویت دولت سیزدهم هم مسایل اقتصادی است.

وی به موقعیت جغرافیایی خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه استان در محور ترانزیتی شرق است و از طرفی بیشترین مرز و بازارچه مرزی را با کشور افغانستان داریم، خراسان جنوبی از ظرفیت‌های خوبی برای مبادلات تجاری با کشورهای همسایه به‌ویژه افغانستان برخوردار است.

خراسان‌ جنوبی ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و ولایت فراه و گمرک ابونصر فراهی در افغانستان هم‌مرز با شهرستان سربیشه در خراسان‌ جنوبی است.

این استان در شهرستان‌های سربیشه، نهبندان، زیرکوه و درمیان چهار بازارچه مرزی دارد که فعال‌ترین آنها در سال‌های اخیر مرز رسمی ماهیرود است و سومین معبر رسمی ایران با افغانستان در شرق کشور شناخته می‌شود.

فعال‌سازی سه بازارچه‌ مرزی دیگر خراسان جنوبی در دستور کار دولت سیزدهم و مدیریت استان است به‌طوری که بازارچه یزدان در شهرستان زیرکوه شهریور پارسال به‌صورت خرده‌فروشی فعال شد.

 

 

کشف بیش از ۱۶ کیلوگرم زعفران تقلبی در فردوس/۴

جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی از کشف ۱۶ کیلو و ۸۰۰ گرم زعفران تقلبی درشهرستان فردوس خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ حسن شجاعی نسب افزود: ماموران انتظامی شهرستان فردوس هنگام

کشف بیش از ۱۶ کیلوگرم زعفران تقلبی در فردوس کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی به یک دستگاه سواری پژو مشکوک شدند و آن را برای  بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی گفت: ارزش  محصول  کشف شده بر طبق نظر کارشناسان ۶۰۰ میلیون تومان برآورد شد.

جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی افزود: ماموران در این رابطه یک متهم را دستگیر و به همراه پرونده برای  سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی کردند.

سرهنگ شجاعی نسب با اشاره به اینکه تحقیقات پلیس برای شناسایی و دستگیری سایر عوامل  که قصد فروش این میزان زعفران تقلبی را به صورت بسته بندی داشتند ادامه دارد؛ گفت: پلیس قاطعانه و به صورت شبانه روزی برای مقابله و برخورد با مجرمان تلاش می‌کند تا نظم، امنیت و آرامش مردم را تامین کند

 غلبه هندبالیستهای طبس بر اصفهانی‌ها/۷

امروز خراسان جنوبی-حسینی-تیم هندبال زغال سنگ پرورده طبس، نماینده استان در لیگ برتر، در هفته هفتم این رقابت ها موفق شد از سد گیتی پسند اصفهان بگذرد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، در پایان این دیدار که عصر روز سه شنبه در سالن ۵ اردیبهشت طبس برگزار شد، تیم زغال سنگ موفق شد، با نتیجه ۳۵ بر ۳۰ حریف خود را شکست دهد و در رده پنجم جدول این رقابت ها قرار گیرد.

پیروزی ارزشمند و قاطع دختران فوتبالیست استان در لیگ منطقه ای/۷

دختران فوتبالیست استان در اولین دیدار خود در رقابت های لیگ منطقه ای قهرمانی نوجوانان کشور، موفق به کسب یک پیروزی ارزشمند شدند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، و به نقل از «قهوه چی» رئیس هیئت فوتبال استان، در پایان این دیدار که روز سه شنبه در شهر گرگان انجام شد، تیم استان توانست در یک بازی حساب شده ۶ بر صفر در برابر سمنان به برتری برسد.
وی افزود:تیم استان در این رقابت ها با تیم های سمنان، گلستان و خراسان رضوی همگروه است.

سپاهان بیرجند و پیام شرق قاین در فینال فوتبال جوانان استان/۷

دیدار پایانی مسابقات لیگ فوتبال جوانان استان بین دو تیم سپاهان بیرجند و پیام شرق قاین برگزار می شود.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، این دیدار ساعت ۱۴ روز جمعه ۲۷ آبان در ورزشگاه آزادی بیرجند انجام می شود.

 

 

 

هزار و ۵۰۸ معلول خراسان جنوبی در نوبت دریافت خدمات‌ هستند

هزار و ۵۰۸ معلول خراسان جنوبی در نوبت دریافت خدمات‌ هستند

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: هزار و ۵۰۸ شهروند دارای معلولیت تایید شده توسط کمیسیون پزشکی تشخیص معلولیت استان در حال حاضر پشت نوبت دریافت خدمات مستمری این اداره کل قرار دارند.

حسن شرفی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۲۳ هزار و ۹۳۸ معلول از خدمات بهزیستی بهره‌مند هستند که به ۱۴ هزار و ۹۹ نفر خدمات مستمری ارایه می‌شود و ۸۲۳ نفر هم در یک سال گذشته زیر پوشش خدمات مستمری قرار گرفته‌اند.

وی گفت: ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار برای تامین تجهیزات توانبخشی و پزشکی معلولان این استان از ابتدای امسال تاکنون اختصاص یافته است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی اظهار داشت: این میزان اعتبار برای خرید تجهیزاتی مانند ویلچر، سمعک، کاشت حلزون، عصای سفید، ساعت گویا و سایر تجهیزات پزشکی معلولان هزینه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۵۰۰ میلیون تومان برای خرید تجهیزات توانبخشی معلولان جسمی حرکتی اختصاص یافته است افزود: ۳۰۰ میلیون تومان برای تجهیزات توانبخشی نابینایان و ۲۰۰ میلیون تومان برای تامین تجهیزات توانبخشی شنوایی اختصاص یافته است.

شرفی بیان کرد: تاکنون ۵۰ دستگاه ویلچر، ۱۰۰ دستگاه سمعک و ۱۰۰ تشک مواج خریداری شده که در اختیار معلولان نیازمند قرار می‌گیرد.

وی با یادآوری محدود بودن اعتبارات بهزیستی از خیران نیکوکار خواست کمک‌های خود برای خرید تجهیزات پزشکی مورد نیاز معلولان استان را به اداره کل بهزیستی یا شهرستان‌های تابعه تحویل دهند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: ویلچر، کفش‌های طبی و تشک مواج از مهمترین اقلام پزشکی مورد نیاز معلولان استان است که خیران می‌توانند برای تامین تجهیزات پزشکی مورد نیاز معلولان به‌صورت نقدی و غیرنقدی اقدام کنند.

وی افزود: مردم می‌توانند کمک‌های نقدی خود برای تامین تجهیزات پزشکی مورد نیاز معلولان را به شماره کارت ۶۳۶۷۹۵۷۰۷۹۹۳۹۴۴۸ یا از طریق کد دستوری *۷۲۴*۲۴۶۸ واریز کنند.

شرفی عنوان کرد: پرداخت کمک هزینه تحصیلی، خدمات آموزشی، تامین تجهیزات پزشکی، کمک هزینه اقلام بهداشتی، پرداخت وام‌های اشتغال و مسکن از مهمترین خدمات بهزیستی استان به جامعه هدف است.

 

دورهمی اقوام ایرانی در نمایشگاه سراسری صنایع دستی خراسان جنوبی/۳

پنجمین نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی با حضور اقوام مختلف ایرانی، آذرماه در بیرجند برپا می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گفت: پنجمین نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی خراسان جنوبی ۷ تا ۱۱ آذرماه با حضور ۳۰ استان کشور در بیرجند گشایش می‌یابد.

شاهوردی افزود: صنعتگران از سراسر کشور محصولات صنایع دستی در در گروه‌هایی از جمله منسوجات سنتی، بافته‌های داری و غیر داری، سنگی، چوبی و حصیری، آبگینه، صنایع دریایی، فلزی، رودوزی‌های سنتی، محصولات دستی چرمی و سفال و سرامیک در نمایشگاه صنایع دستی عرضه می‌کنند.

وی گفت: در حاشیه نمایشگاه ارزیابی صنعتگران و هنرمندان حاضر انجام می‌شود و منتخبین به نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی اعزام می‌شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان افزود: صنعتگران استان صنایع دستی را در ۹۵ غرفه صنایع دستی، ۱۰ غرفه ظرفیت‌های گردشگری و ۷۵ غرفه صنایع دستی نیز از سایر استان‌های کشور به نمایش می‌گذارند.

شاهوردی گفت: سیاه چادر‌های عشایری استان و سایر استان‌ها نیز در این نمایشگاه برپا می‌شوند.

۲۲ هزار کیلوگرم روغن خوراکی قاچاق در بیرجند کشف شد/۴

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی از کشف ۲۲ هزار کیلوگرم روغن خوراکی از یک دستگاه کامیون در بیرجند خبر داد.

22 هزار کیلوگرم روغن خوراکی قاچاق در بیرجند کشف شد

حسین حسن‌پور، اظهار داشت: مأمورین پلیس امنیت اقتصادی مستقر در پلیس راه بیرجند در حین کنترل خودرو‌های عبوری از یک دستگاه کامیون کشنده، ۲۲ هزار کیلوگرم روغن خوراکی قاچاق کشف و گزارش آن را به اداره کل تعزیرات حکومتی استان برای رسیدگی ارسال کردند.

وی افزود: با توجه به اینکه طبق مقررات حاکم، خرید و فروش و حمل و نگهداری کالای قاچاق خلاف ضوابط تعیینی دولت به صورت تجاری تخلف می‌باشد، لذا شعبه پس از احضار متهم و رسیدگی‌های قانونی و احراز وقوع تخلف بر اساس مدارک و مستندات موجود در پرونده، علاوه بر ضبط روغن‌های کشف شده به پرداخت مبلغ ۳۱۲ میلیون تومان جزای نقدی در حق دولت محکوم کرد.

حسن پور اظهار کرد: پس از ابلاغ رأی و پیگیری‌های اجرای احکام، دادنامه صادره با رعایت تشریفات قانونی اجرا و تمام جریمه وصول شد.

 

 

 

خراسان جنوبی میزبان المپیاد ورزشی کمیته امداد شد/۷

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ع) خراسان جنوبی گفت: المپیاد ورزشی کارکنان کمیته امداد منطقه ۷ کشور در بیرجند برگزار می‌شود.

خراسان جنوبی میزبان المپیاد ورزشی امداد شد

محمد عرب، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی اظهار داشت: المپیاد ورزشی کارکنان کمیته امداد منطقه ۷ کشور به میزبانی خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

وی افزود: این رویداد ورزشی منطقه‌ای از سه شنبه شب ۲۴ آبانماه جاری آغاز و تا ۲۶ آبان ماه در بیرجند ادامه می‌یابد.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی تصریح کرد: در مسابقات المپیاد ورزشی کارکنان کمیته امداد منطقه ۷ کشور  استانهای خراسان رضوی، یزد، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی در رشته‌های فوتسال، والیبال، داژبال، کبدی و بسکتبال به رقابت می‌پردازند.

عرب با اشاره به حضور ۲۰ تیم ورزشی کارمندان کمیته امداد امام خمینی(ره) منطقه ۷ کشور در این المپیاد ورزشی یادآور شد: از هر رشته ورزشی یک تیم به مرحله کشوری صعود می‌کند.

وی با اشاره سطح آمادگی تیم‌های خراسان جنوبی در این رقابت‌ها خاطرنشان کرد: حریفان قدری در این المپیاد ورزشی حضور دارند که همیشه حرف اول در رشته‌هایی همچون کبدی، فوتسال و الیبال شرق کشور را می‌زنند و با همه این شرایط تیم های استان از دو ماه پیش تمرینات خوبی را داشته‌اند و هیئت های ورزشی استان نیز در زمینه مربی و سایر امکانات همکاری کرده‌اند.

 

 

 

دوره مربی گری ژیمناستیک هنری بانوان در بیرجند/۷

 

دوره مربی گری ژیمناستیک هنری بانوان خراسان جنوبی در سال ژیمناستیک بهاران بیرجند در حال برگزاری است.

بیابانی رئیس هیئت ژیمناستیک خراسان جنوبی گفت: دوره مربیگری درجه ۳ ژیمناستیک هنری بانوان با حضور ۳۸ شرکت کننده از شهرستان های بیرجند، طبس، قاین، نهبندان، سربیشه، درمیان،سرایان، زابل، مشهد و کاشمر در حال برگزاری است .

وی با اشاره به این که این دوره آموزشی تا ۲۷ آبان ماه ادامه دارد افزود: مهری یزدانی مدرس بین المللی فدراسیون ژیمناستیک ایران تدریس این دوره آموزشی را برعهده دارد.

 

 

همایش پیاده روی در بیرجند

روز جمعه ، ۲۷ آبان همایش بزرگ پیاده روی در بیرجند برگزار می شود.

به گزارش خاورستان همایش بزرگ‌ پیاده روی به مناسبت گرامی داشت هفته کتاب و کتابخوانی (کتاب، ورزش و جوانمردی) همراه با قرعه کشی و اهدای جوایز نفیس روز جمعه ۲۷ آبان ماه ساعت ۶ صبح در ابتدای جاده بند دره بیرجند برگزار می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

تیغ تیز مشکلات بر گَردن کشتارگاه صنعتی شرق کشور؛

به شمارش افتادن نفس های بزرگترین کشتارگاه صنعتی شرق کشور

تنها کشتارگاه صنعتی آماده به صادرات ایران، در آستانه تعطیلی است و با ظرفیت اشتغال ۵۰۰ نفری اکنون با کمتر از یک درصد فعالیت می کند.


به گزارش خبرنگار خاورستان، این روز‌ها حرفه دامداری خراسان جنوبی با توجه به خشکسالی بی سابقه و گرانی شدید نهاده‌های دامی حال و روز خوشی ندارد و با مشکلات بسیار دست به گریبان شده است. تنگنا‌هایی که به گفته دامداران، امان آنان را بریده و به مانع بزرگی برای استمرار فعالیت در این بخش تبدیل شده است.

گرانی نهاده های دامی و عدم توان دامدار در تامین این نهاده ها برای دام سبب شده دامداران خراسان جنوبی دام خود را به سمت کشتار برده اند و دولت در این راه به کمک دامدار آمده است به طوری که شرکت پشتیبانی امور دام، دام را از دامداران خریداری کرد و دام ها به سمت کشتارگاه رفتند اما اکنون زمزمه هایی از تعطیلی تنها کشتارگاه صنعتی شرق کشور به گوش می رسد کشتارگاهی که کمتر از یک ماه از افتتاح آن می گذرد.

فانی دامدار فردوسی در گفتگو با خبرنگار خاورستان، بیان کرد: در بحث مشکلات استانی، در استان‌های دیگر کشتار از طریق شرکت پشتیبانی امور دام با هزار ایراد انجام می شود و بهترین حسن این است که دام آماده کشتار است و توجیه برای نگه‌داری ندارد را می توان از طریق کشتار نجات داد اما در خراسان جنوبی سوء مدیریت های مسئولان و شرکت پشتیبانی امور دام در بحث کشتارگاه سبب شده است تا طی یک ماه گذشته هیچ گونه کشتاری نداشته باشیم.

فانی با بیان اینکه تعدادی زیادی دام‌ در دامداری‌ها دپو می‌شوند، گفت: هر روز باید برای تغذیه هزینه کنیم در صورتی این دام هیچ عایدی برای دامدار ندارد و همین کشتار نیم بند متوقف شده است.

۲۲ بهمن سال ۱۴۰۰ بود که کشتارگاه صنعتی شرق کشور با حضور استاندار خراسان جنوبی و مسئولان استان افتتاح شد.

جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی در این مراسم گفت: درک و فهم درست از مسائل، تعامل و احترام به دغدغه‌های سرمایه‌گذاران، اهمیت ویژه دارد و تکلیفی برعهده مدیران است.

وی افزود: مدیری که فهم و درک درستی دارد دغدغه‌های سرمایه‌گذار را به‌خوبی تشخیص می‌دهد و با دلسوزی، دغدغه‌مندی و صرف وقت شبانه‌روزی پیگیر حل مشکلات و رفع موانع سرمایه‌گذاری می‌شود.

وی تاکید کرد: حل مشکلات سرمایه‌گذاران تضمین‌کننده اقتصاد، معیشت و رفاه خوب برای کشور و استان است و باید شرایط به گونه‌ای باشد که سرمایه‌گذاران به‌راحتی به مسوولان دسترسی داشته باشند، مدیران هم دغدغه‌های سرمایه‌گذار را به‌درستی بفهمند و پیگیر رفع آنها باشند.

وی افزود: با همراهی‌ خوب مسوولان و زحمات سرمایه‌گذار این کشتارگاه خوب به نتیجه رسید و شاهد افتتاح این طرح عظیم هستیم، درخصوص نبود امکان صادرات شتر مرغ هم به عنوان یکی از دغدغه‌های سرمایه‌گذار تصمیم استانی نیست بلکه ملی است که ما هم پیگری‌های لازم را انجام خواهیم داد تا در آینده نزدیک این مشکل حل شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در زمینه ساماندهی کشتارگاه‌های سنتی و قدیمی انتظار این است که سازمان جهاد کشاورزی و مسئولان متولی در استانداری این موضوع را به‌جد پیگیری و کمک کنند تا ساماندهی لازم انجام شود و در آینده نزدیک شاهد راه‌اندازی فاز دوم این مجموعه باشیم.

علیرغم گفته های استاندار خراسان جنوبی در ساماندهی کشتارگاه سنتی و توجه مدیران به دغدغه های سرمایه گذاران در بخش تولید و حمایت از این بخش، متاسفانه اکنون بزرگترین کشتارگاه صنعتی دام شرق کشورکه کمتر از یک سال از افتتاح آن می گذرد با کمتر از یک درصد فعالیت می کند وبه آستانه تعطیلی رسیده است.

حسن خیاط مدیرعامل کشتارگاه صنعتی قهستان در گفتگو با خبرنگار خاورستان، از نیمه فعال بودن کشتارگاه صنعتی خراسان جنوبی خبرداد و گفت: این کشتارگاه نیروهای خود را از ۱۴۶ نیروی فعال به ۸۰ نیرو تعدیل کرده است.

وی مشکلات سرمایه در گردش و تامین نقدینگی کشتارگاه را از عوامل مهم تعدیل نیرو دانست و افزود: تعطیلی کشتارگاه سنتی قرار بود صورت بگیرد که انجام نشد از این رو مجبور شدیم تعدیل نیرو داشته باشیم تا وضعیت کشتارگاه بهتر شود.

بی رغبتی دامداران به کشتار دام

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی قهستان خاطرنشان کرد: کشتار دام در استان با همکاری شرکت پشتیبانی امور دام صورت می گرفت و به علت عمل نکردن شرکت پشتیبانی امور دام به تعهدات خود در قبال دامداران، این کشتار با بی رغبتی دامداران مواجه شد.

خیاط گفت: کشتارگاه یک واحد خدماتی است که درگذشته شهرداری ها برای حفظ سلامتی و بهداشت عمومی ایجاد می کردند چند سالی است که بخش خصوصی به این موضوع ورود پیدا کرده است که با توجه به افزایش قیمت‌ها، عدد سرمایه گذاری عجیب و سخت شده است چراکه یک واحدی که در گذشته با ۱۵ میلیارد تومان راه اندازی می شده است اکنون نیاز به ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه دارد.

وی با اشاره به سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ برای کشتارگاه صنعتی استان، گفت: این مجموعه سال ۱۴۰۰ به بهره برداری رسید و خط تولید ظرفیت اشتغال برای ۲۵۰ نفر دارد که با واحد های زیرمجموعه می توانیم برای ۴۰۰ نفر شغل ایجاد کنیم.

کشتار دام توجیه اقتصادی ندارد

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی قهستان یادآورشد: قیمت دام زنده بالاتر رفته است و با قیمت شرکت پشتیبانی امور دام، کشتار دام توجیه اقتصادی ندارد پرداخت تعهدات شرکت پشتیبانی امور دام انجام نشده است از این رو خیلی از دامداران برای کشتار رغبتی ندارند.

فعالیت کشتارگاه سنتی علی رغم تاکید بر تعطیلی این واحدها

خیاط گفت: گوشت استان از طریق کشتارگاه سنتی بیرجند تامین می شود در صورتی که براساس دستورالعمل های بهداشتی زمانی که کشتارگاه صنعتی راه اندازی می شود کشتارگاه سنتی تا شعاع ۵۰ کیلومتر باید تعطیل شود اما این اقدام صورت نگرفت و همین باعث شد بخشی از اقدامات خدماتی که برای شهر و تامین هزینه های بالاسری خودمان بود تامین نشود.

وی به فعالیت بدون پروانه کسب کشتارگاه سنتی اشاره کرد و گفت: ما هم نتوانستیم دامداران را به سمت کشتارگاه صنعتی جذب کنیم چراکه کشتارگاه سنتی به مرکز استان نزدیک تر است و به علت سنتی بودن خیلی از تخلفات در این کشتارگاه انجام می‌شود اما کشتارگاه صنعتی به سامانه ای متصل است که تحت نظارت دامپزشکی است و تمام موارد رصد می شود اما در فضای سنتی خیلی نگاه دقیق و ذره‌بینی وجود ندارد.

ترک فعل دامپزشکی در فعالیت کشتارگاه سنتی

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی قهستان بیان کرد: ترک فعل دامپزشکی در فعالیت کشتارگاه سنتی و عدم تامین نقدینگی توسط سیستم بانکی سبب شده است ما به مشکل برخورد کنیم و مجبورشدیم تعدیل نیرو کنیم.

فعالیت کشتار صنعتی خراسان جنوبی با یک درصد ظرفیت

خیاط به ارتقاء کشتارگاه صنعتی به تیپ ۱ و گرید a خبرداد و افزود: به این منظور ظرفیت کشتارگاه به ۱۰۰۰ راس دام سبک و ۱۰۰ راس دام سنگین رسیده است که اکنون روزانه ۳۰ تا ۵۰ دام سبک و یک دام سنگین کشتار می شود که با یک درصد ظرفیت فعالیت می کنیم.

بانک ها ما را در طرح توسعه کشتارگاه صنعتی یاری کنند

وی طرح توسعه کشتارگاه صنعتی را راهی برای برون رفت از وضعیت فعلی دانست و افزود: برای رونق گرفتن کشتارگاه بانک کشاورزی قرار است تسهیلاتی به ما پرداخت کند که با این تسهیلات واحدهای فرآوری این کشتارگاه فعال شده و توجیه اقتصادی بهتری پیدا کند.

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی قهستان تعطیلی کشتارگاه سنتی و تجمیع کشتار استان در کشتار صنعتی را راهکار دیگر برای رونق گرفتن کشتارگاه صنعتی استان بیان کرد و یادآورشد: کشتارگاه صنعتی پرسنل ونیروی ثابتی دارد اما در کشتارگاه سنتی کشتار دام با قصاب است و این کشتارگاه ها به نوعی جاده خاکی برای کسانی که شیطنت دارند است.

تعطیلی دائم بیخ گوش تنها کشتار صنعتی

خیاط اظهارکرد: در این مرحله ۸۰ نفر نیرو تعطیل کردیم اگر روال این گونه ادامه یابد باید منتظر تعطیلی کامل تنها کشتارگاه صنعتی استان و برتر کشور باشیم.

وی گفت: ما انتظار داشتیم زمانی  که در خراسان جنوبی سرمایه گذاری می کنیم و به عنوان کشتارگاه نمونه کشوری و یک واحد استراتژیک مطرح می شویم و سلامت مردم را تضمین می کنیم مسئولان بیشتر ما را حمایت کنند.

بهره مندی محدود از ظرفیت بزرگ کشتارگاه صنعتی

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی قهستان با اشاره به اینکه کشتارگاه صنعتی آلودگی کشتارگاه های سنتی را ندارند، افزود: ما در کشتارگاه صنعتی سه میلیارد تومان برای تصفیه خانه هزینه کردیم و زیرساختی برای قطعه بندی، بسته بندی و تونل انجماد ایجاد کردیم که متاسفانه با ظرفیت محدود از آن استفاده می‌شود.

خیاط با تاکید بر اینکه ما انتظار داشتیم بیشتر از این مسئولان به بخش تولید اهمیت بدهند، خاطرنشان کرد: چرا تنها زمانی که مسئولان کارشان گیر می‌کند انتظار حمایت دارند؛ زمانی که شرکت پشتیبانی امور دام کشتار داشتند ما آنها را حمایت کردیم اما آن حمایت واقعی از ما صورت نگرفت؛ خودمان با این شرایط دست و پنجه نرم می کنیم تا با همین شکل تولید را ادامه بدهیم و مجموعه را حفظ کنیم.

وی گفت: اگر بخواهیم واقع بینانه به مشکلات بپردازیم شغل غالب مردم خراسان جنوبی دامداری و کشاورزی است که با توجه به وضعیت آب استان کشاورزی را نمی توانیم ادامه بدهیم از این رو برای حفظ عشایر و مرزنشینان باید دامداری ادامه پیدا کند و لازم است سازمان جهادکشاورزی از عشایر حمایت کند.

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی قهستان یادآورشد: زمانی برای ما در خراسان جنوبی کشتارگاه، دامپروری و صنعت دام صرفه اقتصادی دارد که علی رغم فاصله ما با مرکز کشور، مشهد و تهران زنجیره تولید ما کامل باشد.

درصدد ایجاد واحد فرآوری پوست دام در استان هستیم

خیاط اضافه کرد: در ۲۲ بهمن سال ۱۴۰۰ آقای استاندار مجموعه کشتارگاه صنعتی ما را افتتاح کرد الان یک سال نگذشته است که درصدد ایجاد واحد فرآوری پوست دام و تاسیس واحد بهسازی و تبدیل ضایعات در خراسان‌جنوبی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: هرچقدر زنجیره فرآوری محصولات دامی کامل تر باشد و از خام فروشی جلوگیری شود قطعا توجیه اقتصادی بیشتری دارد چراکه برای این واحد نوپا نیاز است همه کمک کنند.

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی قهستان با اشاره به اشتغال مستقیم برای ۵۰۰ نفر در کشتارگاه صنعتی خراسان‌جنوبی، افزود: با ۲۰ هزار خانوار دامدار استان در ارتباط هستیم و اشتغال غیر مستقیم چندین برابر اشتغال مستقیم داریم.

خیاط تضمین برگشت سرمایه دامداردر خراسان‌جنوبی و حفظ منابع مالی حاصل از این زنجیره را یکی از راهکارهایی دانست که مسئولان باید در قبال صنعت دام استان انجام دهند.

حفظ ارزش افزوده تولید در خراسان جنوبی

وی ادامه داد: زمانی که تولید و فرآوری محصولات دامی نیز در همین استان صورت بگیرد؛ از خام فروشی جلوگیری شده و ارزش افزوده در استان حفظ می شود.

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی قهستان یادآورشد: تمام روستائیان، دامداران، عشایر و مرزنشینان با این واحد در ارتباط هستند یک مقطعه ای قرار بود امور عشایر استان با همکاری شرکت پشتیبانی امور دام کشتار انجام دهند که اگر این اتفاق می افتاد دام مازاد عشایر کشتار می شد هم ذخایر برای استان داشتیم و هم برای کشور ارسال می‌کردیم و پول از طریق پشتیبانی امور دام پرداخت می شود و درآمد حاصله در استان هزینه می‌شد.

راه اندازی فروشگاه محصولات دامی در دو استان کشور

خیاط باتاکید بر اینکه ما مجدانه پیگیر تکمیل زنجیره فرآوری و راه اندازی مجدد با ظرفیت بالاتر هستیم، گفت: فروشگاه عرضه مستفیم محصولات دامی در بیرجند و در سیستان و بلوچستان ایجاد کردیم و در تهران در حال راه اندازی هستیم اما ایجاد فروشگاه دو میلیارد تومان هزینه دارد و نیاز است مسئولان کمک کنند.

تنها کشتارگاه آماده صادرات در کشور

وی کشتارگاه صنعتی دام خراسان‌جنوبی را کامل ترین کشتارگاه دام در کشور دانست و افزود: تنها کشتارگاه در کشور هستیم که گرید صادرات گوشت را داریم.

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی قهستان سازمان جهادکشاورزی را متولی اصلی حمایت از بخش تولید و کشتار دام بیان کرد و یادآورشد: ما به کمک دولتی نیاز داریم یک بخش کمک ها تسهیلات بانکی است که نقدینگی مجموعه تامین شود؛ یک بخشی مرتبط با متمرکز کردن مجوزها است که مرتبط با استانداری و جهادکشاورزی است.

خیاط بیان کرد: در سالیان گذشته رهبر انقلاب سال را با عنوان “تولید و حمایت از تولید” نام گذاری کردند و ما در گود آمدیم و از بخش تولید حمایت کردیم انتظار داریم آنچه به عنوان حمایت از تولید ابلاغ می شود در استان نیز شکل بگیرد.

بانک ها با بخش تولید همراهی کنند

وی با اشاره به اینکه خیلی ازمجموعه‌های تولید در استان سرمایه گذاری کردند اما بخشی از کار مانده است، گفت: نیاز است سیستم بانکی با این واحدهای تولیدی همراهی کنند تا این واحدها به نتیجه برسد تا اشتغال ایجاد شده حفظ شود.

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی قهستان اضافه کرد: با هزار امید نیروی انسانی استان در یک واحد تولیدی بکارگیری می شوند اما متاسفانه با توجه به عدم نقدینگی، یک واحد به مشکل برخورد می کند و بیکاری صورت می گیرد.

خیاط با بیان اینکه باید مدیران در خراسان جنوبی ریسک پذیرتر باشند، گفت: با نگاه مثبت به تولید است که می توانیم اشتغال خوبی و هم واحد تولیدی معتبری ایجاد کنیم.

وی یادآورشد: شرکت کویرتایر در سال های ابتدای فعالیت با مشکلات دست و پنجه نرم می کردند و به مرور زمان مشکلاتشان حل شد و اکنون خیلی از مشکلات جاهای دیگر را حل می‌کنند از این رو نیاز است نگاهمان را متفاوت تر کنیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*