حوادث/مجازات مرگ برای نامادری که پسر شوهرش را کشت/دستگیری عاملان آتش زدن پیکر دختر جوان/انهدام باند کلاهبرداری ۱۵ میلیارد تومانی/ درگیری بر سر ارثیه خانوادگی با قتل داماد پایان یافت/

مجازات مرگ برای نامادری که پسر شوهرش را کشت

زن میانسالی که متهم است پسر شوهرش را به قتل رسانده و جسدش را در کوچه رها کرده، در دادگاه کیفری یک استان تهران به قصاص و پرداخت دیه محکوم شد.
به گزارش «ایران»، رسیدگی به این پرونده از ساعت ۳ بامداد یکشنبه ۵ دی سال گذشته آغاز شد. یکی از پاکبانان شهرداری در تماس با پلیس گفت: هنگام نظافت خیابان متوجه یک گونی بزرگ شدم که در نزدیکی سطل زباله افتاده بود، سعی کردم آن را به داخل سطل بیندازم، اما آنقدر سنگین بود که نتوانستم و وقتی در گونی را باز کردم با جسد پسر جوانی مواجه شدم.
با کشف جسد، مأموران راهی محل در منطقه مشیریه شدند، گرچه هیچ مدرکی که هویت مقتول را برملا کند، همراه جسد نبود، با این حال بازپرس در بررسی‌های میدانی متوجه رد خونی شد که آنها را به خانه‌ای سه طبقه در ۱۰۰ متری محل کشف جسد رساند. صاحبخانه که مردی مسن بود به محض دیدن جسد گفت: این پسرم کوروش است که ۱۱ روز قبل ناپدید شده بود.
پدر کوروش به مأموران گفت: چند سال قبل پس از فوت همسرم با زنی به نام میترا ازدواج کردم. پسرم کوروش هم با ما زندگی می‌کرد، اما ناگهان ناپدید شد.
در تحقیقات مأموران مشخص شد که مادر کوروش زنده است و پدر مقتول بعد از طلاق وی با زن دیگری ازدواج کرده و پس از فوت همسر دومش برای سومین بار با زنی به نام میترا ازدواج کرده است.
در ادامه مأموران با احضار و بازجویی از میترا متوجه تناقض‌گویی او شدند و بازپرس پرونده به وی و شوهرش ظنین شد و دستور بازداشت هر دوی آنها را صادر کرد.
در نهایت پس از ۱۰ روز میترا به قتل پسر همسرش اعتراف کرد و گفت: از زمانی که ازدواج کردم رابطه‌‌ام با کوروش خوب نبود.
چند روز قبل به حمام رفته بودم و پس از آن متوجه شدم که کوروش از من فیلم گرفته است. خیلی از این موضوع ناراحت بودم شب حادثه برای برداشتن گردو به طبقه‌ای که اتاق کوروش آنجا بود رفتم که متوجه شدم او در حال دیدن همان فیلم سیاهی است که از من گرفته آنقدر عصبانی شدم که با یک میله آهنی ضربه‌ای به سرش زدم و بعد هم با چاقو او را کشتم و به حمام انداختم و چند روز بعد جسدش را داخل گونی گذاشتم و با کمک یک کارتن‌خواب آن را در نزدیکی سطل آشغال انداختم.
پس از تکمیل تحقیقات و اعتراف صریح متهم، پرونده برای رسیدگی به شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد. اما پیش از جلسه دادگاه پدر کوروش از قصاص همسرش گذشت کرد اما مادر کوروش درخواست اشد مجازات کرد و گفت که به هیچ عنوان حاضر به گذشت نیست.
در پایان جلسه قضات برای صدور رأی وارد شور شدند و متهم را به قصاص و دیه به خاطر جنایت بر میت محکوم کردند.
با توجه به گذشت پدر مقتول از همسرش چنانچه مادر مقتول خواهان اجرای حکم قصاص باشد باید تفاضل دیه را به پدر مقتول پرداخت کند.

درگیری بر سر ارثیه خانوادگی با قتل داماد پایان یافت

درگیری داماد و برادرزن بر سر ارثیه خانوادگی منجر به زخمی شدن داماد و مرگ وی در بیمارستان شد.
به گزارش «ایران»، گزارش درگیری در خانه‌ای ویلایی به مأموران کلانتری ۱۴۰ باغ فیض و اورژانس اعلام شد. با حضور امدادگران در محل آنها با دو مرد جوان مواجه شدند که هر دوی آنها زخمی شده بودند.
مجروحان به بیمارستان منتقل شدند و زن جوانی که در خانه حضور داشت، در تحقیقات گفت: مدتی است با برادرم بر سر ارثیه پدری اختلاف پیدا کرده‌ام، امروز همراه شوهر و بچه‌‌ام به خانه موروثی پدرم رفتیم که باز بر سر ارثیه درگیر شدیم و برادرم به شوهرم حمله و او را زخمی کرد.
من و فرزندم که شاهد این ماجرا بودیم، به برادرم حمله کرده و او را مصدوم کردیم تا فرار نکند و لحظاتی بعد هم با اورژانس و پلیس تماس گرفتیم.وقتی امیر و برادرزنش سهیل در بیمارستان بستری شده و تحت درمان قرار گرفتند با گذشت دو روز، با توجه به بهبودی حال سهیل وی ترخیص شد اما از آنجا که خواهرش از او شکایت داشت، مرد جوان با قرار وثیقه به طور موقت آزاد شد.
از سویی تلاش کادر درمان برای نجات داماد خانواده بی‌نتیجه ماند و عصر شنبه ۹ مهرماه، مرد جوان تسلیم مرگ شد. وقتی گزارش مرگ داماد خانواده به بازپرس محمدرضا صاحب‌جمعی اعلام شد، وی دستور بازداشت سهیل را صادر کرد.
این بار سهیل به اتهام قتل عمد با قرار بازداشت موقت دستگیر شد و در تحقیقات گفت: شوهر‌خواهرم ساکن یکی از محله‌های شمال تهران است و روز حادثه همراه خواهرم و فرزندشان به خانه پدری ما آمده بود.
امیر روی زمین دراز کشیده بود و جاسیگاری در کنارش بود و با هم در رابطه با املاک موروثی که از پدرم به ما رسیده بود؛ صحبت می‌‌کردیم اما خیلی زود این صحبت به جر و بحث تبدیل شد و امیر جاسیگاری را که کنار دستش بود به سمت من پرتاب و شروع به فحاشی کرد. من هم که عصبانی شده بودم، جواب او را دادم و آچار‌فرانسه‌ای را که کنار دستم بود به سمت او پرتاب کردم که به سرش اصابت کرد. دلم نمی‌خواست این اتفاق بیفتد و از روی عصبانیت آچار را پرتاب کردم.
به دستور بازپرس شعبه ششم دادسرای امور جنایی تهران، متهم در اختیار کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی قرار داده شد و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.

انهدام باند کلاهبرداری ۱۵ میلیارد تومانی

اعضای یک باند که با جعل سند اقدام به ۱۵۰ میلیارد ریال کلاهبرداری کرده بودند، دستگیر شدند.
به گزارش  «ایران»، سردار  عباسعلی محمدیان فرمانده انتظامی البرز اعلام کرد: پس از شکایت فردی به پلیس مبنی بر کلاهبرداری با جعل سند و فروش مال غیر در منطقه مهرشهر کرج، بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداری قرار گرفت.
وی افزود: بررسی‌های مأموران انتظامی نشان داد  که اشخاصی با اطلاع از عدم حضور صاحب یک زمین در داخل کشور، با همکاری یک دفترخانه اسناد رسمی در استان تهران اقدام به جعل سند آن کرده و ملک موصوف را به قیمت ۱۵ میلیارد تومان به مالباخته فروخته‌اند.
فرمانده انتظامی البرز  با اشاره به شناسایی سه  متهم در این زمینه گفت: با انجام اقدامات پلیسی مخفیگاه متهمان شناسایی و در چند عملیات جداگانه همه آنها دستگیر شدند.محمدیان با اشاره به اعتراف متهمان به جعل سند و فروش مال غیر اظهار داشت: با تکمیل پرونده متهمان برای انجام مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.وی از عموم مردم  درخواست کرد در هنگام انجام معامله املاک به آژانس‌های دارای مجوز مراجعه و حتماً از اصالت اسناد املاک مورد معامله اطمینان حاصل کنند.

دستگیری عاملان آتش زدن پیکر دختر جوان

کارکنان کلینیک زیبایی که در اقدامی هولناک جسد دختری را که حین عمل جراحی فوت کرده بود، سوزانده بودند، توسط پلیس آگاهی شهرستان نظرآباد دستگیر شدند.
سرهنگ «محمد نادربیگی» رئیس پلیس آگاهی استان البرز در این خصوص بیان داشت: در پی کشف جسد نیمه سوخته در بیابان‌های اطراف آزادراه غدیر در نظرآباد، رسیدگی به موضوع در دستور کار پلیس آگاهی این شهرستان قرار گرفت. در ادامه کارآگاهان با انجام اقدامات پلیسی و بررسی سوابق افراد گمشده متوجه شدند که جسد متعلق به دختری جوان ساکن تهران بوده که مدتی پیش خبر ناپدید شدنش به پلیس اعلام شده است.
رئیس پلیس آگاهی استان البرز اضافه کرد: با شناسایی هویت جسد، تحقیقات کارآگاهان برای کشف زوایای پنهان پرونده آغاز و با انجام اقدامات پلیسی اطلاعاتی مشخص شد که مقتول برای انجام عمل زیبایی به یک کلینیک در استان تهران مراجعه کرده و پس از آن خبری از وی دریافت نشده است. پس از بررسی‌های تکمیلی مشخص شد که مقتول حین عمل زیبایی دچار ایست قلبی شده و عوامل کلینیک با انتقال جسد به بیابان‌های اطراف نظرآباد اقدام به آتش زدن وی کردند.
سرهنگ نادربیگی با اشاره به دستگیری ۵ نفر درخصوص این عمل غیر انسانی، خاطرنشان کرد: در این خصوص پرونده تشکیل و به همراه متهمان برای انجام مراحل قانونی به مراجع قضایی ارسال شد.

وکیل خانواده مهسا امینی:

نظریه پزشکی قانونی را در صورت تأیید پزشک معتمدمان می‌پذیریم

وکیل خانواده مهسا امینی گفت: مهسا امینی در سال ۱۳۸۶ یعنی حدود ۱۵ سال پیش در حدود اینکه ۷ سال سن داشته، عمل داشته و عمل جراحی صورت گرفته ولی این عمل هیچ گونه ارتباطی با مرگ او در بیمارستان کسری یا اینکه قبل از آن در جاهای دیگر حوادثی به وجود آمده نداشته است.

محمد صالح نیکبخت وکیل خانواده مهسا امینی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، در واکنش به ماجرای عمل مهسا امینی در بیمارستان میلاد و تایید و تکذیب‌هایی که پیرامون آن صورت می‌گیرد، گفت: مهسا امینی در سال ۱۳۸۶ یعنی حدود ۱۵ سال پیش وقتی ۷ سال سن داشته، عمل داشته و عمل جراحی روی او صورت گرفته ولی این عمل هیچ گونه ارتباطی با مرگ او در بیمارستان کسری یا اینکه قبل از آن در جاهای دیگر حوادثی به وجود آمده نداشته است.

وی تصریح کرد: همه پزشکان پزشکی قانونی هم اعلام کردند بیماری قبلی مهسا امینی ارتباطی با این موضوع ندارد و متاسفانه عده‌ای این مسئله را بهانه کرده‌اند برای اینکه بگویند مهسا در گذشته چنین بیماری داشته و عامل مرگ اصلی او این مریضی بوده است. ما در جلسه شنبه گذشته پزشکی قانونی حضور داشتیم، همچنین پزشکی محترمی که او را معالجه کرده بود، صراحتا قیده شده است که مرگ خانم مهسا امینی، حادثه‌ای که برای او پیش آمده ناشی از آن عملی که صورت گرفته نبوده است.

صالح نیکبخت گفت: همچنین خانواده مهسا امینی در همان جلسه پزشکی قانونی به ما اعلام کردند او غده‌ای بزرگ در بالای چشمش داشته و پیش دکتر شیروانی رفته و او طبق نظر پزشکی اعلام کرد اگر این غده را عمل کنیم یا نکنیم هیچ تاثیری در وضعیت سلامتی او نخواهد گذاشت و جانش در سلامت کامل خواهد بود. اما با وجود چنین غده‌ای که ممکن است در بینایی او تاثیر بگذارد ما برای احتیاط عمل خواهیم کرد. این نهایت موضوعی بوده که برخی این را بهانه کردند که سابقه این بیماری و بیماری‌های دیگر را داشته است.

وکیل خانواده مهسا امینی در ادامه گفت: مهسا امینی به بیماری تیروئید هم مبتلا بوده است. خانم مهسا امینی ۲۲ سال سن داشت و با توجه به وضعیت آب و هوایی غرب کشور که کوهستانی است و به علت باران‌های سیل آسا در آب‌های آنجا به دلیل کمبود ماده لیون، مانند اکثر همشهری‌های خود به بیماری تیروئید مبتلا بوده و اما این بیماری هم هیچ تاثیری در حادثه‌ای که برای او به وجود آمده نداشته است. زیرا به دلیل نتایج آزمایش سالیانه مهسا امینی که توسط پزشک متخصص او انجام می‌شد، صراحتا اعلام شده که نیازی به تهیه قرص بیماری تیروئید نیست و حتی نیازی به تغییر دوز مصرف آن قرص‌ها هم ندارد.

صالح نیکبخت گفت: در جلسه شنبه گذشته پزشکی قانونی، با سوالی که یکی از پزشکان پزشکی قانونی درباره روز حادثه کرده بود مشخص شد مهسا امینی قرص تیروئید خود را مصرف کرده بود و حتی قرص‌هایی که در روزهای غیرعادی برای ایشان تجویز شده بود هم مصرف کرده و حتی پزشک متخصص او هم در ۱۹ یا ۲۰ مرداد هم آزمایش جدیدی گرفتند که مشخص شد هیچ مشکلی ندارد و کاملا صحیح و سالم بوده است.

صالح نیکبخت در پاسخ به این سوال که در جلسه پزشکی قانونی چه جزئیات دیگری از مهسا امینی مطرح شد، گفت: در این جلسه قرار بود ابتدا روز جلسه را به ما اعلام کنند تا پزشکان مورد نظر خود را برای امکان ارتباط و تایید نظریه پزشکی قانونی معرفی کنیم. اما این موضوع را به ما اعلام نکردند. ثانیا در جلسه‌ای که ما حضور داشتیم نظریه پزشکی قانونی درباره جسد مهسا امینی مطرح نشده و لازم است تاکید کنم با توجه به توضیحات همکارم آقای رضایی در جلسه، همچنین درخواست خانواده مهسا امینی در این معیار قرار گرفته بود که ما هیچ جلسه‌ و هیچ نظریه‌ای را بدون جلب نظر پزشکان معتمد مورد نظر، قبول نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: برخوردی که آن پزشک پزشکی قانونی با پدر مهسا امینی انجام داده بود که بعدها معاون دادستان تهران حضور او در پزشکی قانونی را تایید کرد، عدم رضایت خانواده مهسا امینی را درپی داشت. بدون حضور پزشک معتمدی که خانواده او برای تایید نظریه پزشکان قانونی درخواست کردند رسیدگی به پرونده مورد قبول نخواهد بود. اگر این نظریه مورد تایید پزشکی قانونی باشد، ایرادی ندارد و ما نیز حق مداخله در نظریه پزشکی قانونی را نداریم اما به صورت طبیعی این حق را داریم که هم اعتراض کنیم و هم از پزشکان معتمدی که از اساتید برجسته مغز و اعصاب هستند و هیچ وابستگی اداری و جناحی ندارند، نظر بخواهیم این مساله نه تنها موجب کسر شأن پزشکی قانونی نمی‌شود بلکه موجب ارتقاء و اعتلای عمومی در نهاد پزشکی قانونی خواهد شد.

وی افزود: ما وکلا و خانواده مهسا امینی درباره مسائل پزشکی قانونی هیچ علم و اطلاعاتی نداریم بلکه آن افراد هستند که تشخیص می‌دهند آیا نظریه پزشکی قانونی منطبق با واقعیت است یا خیر. به طور مشخص اگر آن‌ها نظر دهند در بین عموم واقعی قلمداد خواهد شد و مورد قبول ما خواهد بود و در برابر افکار عمومی هم اعلام خواهیم کرد که این نظریه را خواهیم پذیرفت.

صالح نیکبخت در پاسخ به سوالی درباره صحت و سقم وجود فیلمی از دوربین روی لباس مامور بازداشت‌کننده گفت: در مورد این مسئله، حین دستگیری مهسا امینی، دخترخاله او نیز همراه او بوده است. دخترخاله و برادر مهسا امینی گفتند حین آنکه مامور مهسا را دستگیر کرده به مامور گفتند چون او از سقز آمده و در تهران غریبه بوده و مهمان است از دستگیری او خودداری کند. اما مامور در جواب اصرار دختر خاله او می‌گوید: « برو کنار چون روی لباس من دوربینی وجود دارد که عکس تصویر تو را هم می‌اندازد و اگر تصویر تو هم باشد من بازخواست می‌شوم که چرا تو را بازداشت نکردم» به همین دلیل دخترخاله مهسا موضوع دوربین روی لباس مامور بازداشت‌کننده را گفته است.

وی افزود: من شخصا عکس دوربین مامور بازداشت‌کننده را ندیدم اما می‌خواهم بگویم در بحث وجود دوربین روی لباس مامور دستگیرکننده مهسا امینی، با مسئولان نیروی انتظامی اختلاف نظر وجود دارد. ولیکن دیدن یا ندیدن وکیل نمی‌تواند نفی یا اثبات این موضوع را در پی داشته باشد و ما باید به شهادت دخترخاله مهسا امینی استناد کنیم.

صالح نیکبخت درباره اینکه چه جزئیات دیگری درباره پرونده مهسا امینی وجود دارد که تا به حال گفته نشده است، گفت: ما خواهان این نیستیم که این پرونده فوری و بدون فوت وقت رسیدگی شده و به تمامی جوانب موضوع توجه نشود. یکی از مواردی که وجود دارد این است که ما به دنبال پرونده بالینی مهسا در بیمارستان میلاد هستیم. ما خواهان این هستیم که همه اسناد و مدارکی که می‌تواند اتهام به کسی را ثابت کند، مورد بررسی قرار دهند. از آن اسناد و مدارک مورد نیاز یکی استماع شهادت تمامی آن شهودی است که در حین بازداشت مهسا امینی در پارک طالقانی حضور داشتند و آن‌ها هم جزو بازداشت‌شدگان بودند. دوم درخواست استماع شهادت شهودی را می‌کنیم که در بازداشتگاه گشت ارشاد حضور داشتند و سومین موضوع این است که فیلم‌هایی که در دوربین مامور پلیس و دوربین مدخل ورودی یا در داخل بند وجود داشته و همچنین دوربینی که در داخل بازداشتگاه گشت ارشاد وجود دارد ارائه شده تا بررسی شود و از تمام مامورانی که با ایشان به نوعی برخورد داشتند تحقیقات به عمل آید و این تحقیقات با حضور پدر مهسا امینی و همچنین کسانی باشد که برای انتقال جسد از بازداشتگاه گشت ارشاد به بیمارستان کسری حضور داشتند.

وی افزود: اگر این مدارک ارائه شود، قطعا موجب رضایت می‌شود و این هراسی که به وجود آمده است فروخواهد نشست.

صالح نیکبخت در پاسخ به این سوال که آیا شما در این پرونده موردی را دیدید که برخلاف مسیر قانونی پرونده طی شده باشد؟ گفت: من به همراه همکارم آقای رضایی هنوز پرونده را به طور کامل نخواندیم و بدون خواندن پرونده نمی‌خواهیم هیچ اظهارنظری درباره صحت و درستی و نادرستی اینگونه اسناد و مدارک و مستندات بکنیم.

وکیل خانواده مهسا امینی در پاسخ به این سوال که چقدر امیدوار است تا پرونده به نتیجه برسد؟ گفت:  انتظار دارم این پرونده مانند پرونده‌های دیگر در گذشته نباشد. هیچ اشکالی ندارد که یک یا چند مامور خاطی را اگر متخلف باشند شناسایی کرده و آن‌ها را مجازات کنند، چه بسا شاید خانواده مهسا اعلام گذشت کنند. اما مجازات افراد یک امر بازدارنده خواهد بود که از تکرار آن جلوگیری می‌کند. این را هم بگویم که مامور پلیس مصون از خطا نیست چراکه مامور پلیس امکان برخورد با افراد مختلف را هم دارد که احتمال بسیاری دارد خطرساز باشند.

صالح نیکبخت گفت: در تماسی که رئیس‌جمهور با خانواده مهسا امینی داشتند به غلط از قول خانواده مهسا امینی گفتند که هیچ پیگیری از سوی رئیس‌جمهور انجام نشده است که این موضوع صراحتا تکذیب می‌شود و تا به امروز هیچ نقل قولی از سوی وکیل و خانواده مهسا امینی درباره تماس تلفنی رئیس جمهور انجام نشده است.

بزرگ ترین زیردریایی هسته ای جهان آماده نبرد شد؛

زیر دریایی «روز قیامت» هیولای نابود کننده بشر و محو کننده شهرها

زیر دریایی «روز قیامت» هیولای نابود کننده بشر و محو کننده شهرها

این زیردریایی هسته ای آن که به عنوان یک هیولای اقیانوسی و غول تسلیم ناپذیر دریاها توصیف می شود، قادر به تولید امواج رادیواکتیو سونامی به ارتفاع بیش از نیم کیلومتر است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، روسیه زیردریایی «بلگورود» را برای کنترل قطب شمال نگه داشته بود، اما اخیراً آن را تحویل نیروی دریایی خود کرد تا چیزی را که به عنوان «مادر زیردریایی‌ها» شناخته می‌شود، به خدمت معرفی کند. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه شخصاً بر کار این زیردریایی‌ها نظارت می‌کند، ابزاری که می‌تواند چند شهر را در چند دقیقه از بین ببرد.

این زیردریایی هسته‌ای آن که به عنوان یک هیولای اقیانوسی و غول تسلیم ناپذیر دریاها توصیف می‌شود، قادر به تولید امواج رادیواکتیو سونامی به ارتفاع بیش از نیم کیلومتر است و این تنها بخشی از توانایی‌های مخرب آن است.‌

زیر دریایی «روز قیامت» هیولایی که آدمها را می بلعد

علاوه بر طراحی برای حمل سلاح‌های کشنده ای که جهان تا به حال ندیده است، کارشناسان نظامی معتقدند که یک کلیک روی دکمه زیر دریایی روز قیامت کافی است تا بشریت را در یک منطقه وسیع در نیم ساعت از زمان حذف کند.

مسکو در هشتم ژوئیه گذشته، تقویت ناوگان شمالی را با «زیردریایی روز رستاخیز» (نام مستعار دیگر این زیردریایی) اعلام کرد.

در آن زمان، مسکو فاش کرد که آنچه که آن‌ها «خدای دریاها» نیز می‌نامیدند، چند هفته پیش در آب‌های حوضه سیورودنیسک مشرف بر دریای سفید، شمال بخش اروپایی روسیه در اقیانوس منجمد شمالی وارد آزمایش‌های واقعی شده است. به گفته کارشناسان نظامی، مسکو عمداً در این زمان خاص، سلاح کشنده جدید خود را که بزرگترین زیردریایی هسته‌ای ساخته شده در ۳۰ سال گذشته است، به نمایش گذاشت.

تحویل این زیردریایی غول پیکر به نیروی دریایی روسیه همزمان با تشدید تنش بین روسیه و غرب در پس زمینه تجهیزات ویژه ای بود که کشورهای غربی به کی یف ارسال می‌کنند و همچنین حدود دو ماه پس از اعلام اوکراین مبنی بر بمباران رزمناو «مسکوا» که به گفته منابع روسی با پشتیبانی اطلاعاتی آمریکا رخ داد.

این زیردریایی ۱۸۴ متری طولانی‌ترین زیردریایی هسته‌ای جهان است و وزن آن حدود ۳۰ هزار تن است که دو برابر وزن زیردریایی‌های کلاس استوت انگلیس است.

توانایی‌های ویرانگر

این زیردریایی هسته‌ای دارای قابلیت‌های مخرب وحشتناکی است، خودران است، سرعت آن ۷۰ گره دریایی است و در عمق ۱۰۰ متری کار می‌کند. قدرت شلیک آن برای از بین بردن شهرها و ایجاد سونامی‌های رادیواکتیو عظیم تا ارتفاع ۵۰۰ متر مناسب است و می‌تواند شهرهای ساحلی را نابود کرده و آنها را به بیابان‌های بایر تبدیل کند. این زیردریایی می‌تواند ۶ زیردریایی کوچک را در قالب اژدرهای هسته‌ای دوربرد «پوسایدون» حمل کند، اژدری که به اندازه یک اتوبوس مدرسه است.

این اژدرها دارای نقاط قوت هستند زیرا می‌توانند برای مدت طولانی در آب بمانند و اهداف آبی و ساحلی را در فاصله ۶۰۰ مایلی از زیردریایی مادر حامل آنها مورد اصابت قرار دهند و وحشتناک‌ترین سلاح‌ها در جهان هستند.

«هیولای دریایی» با کمک دو راکتور هسته‌ای خود می‌تواند ۱۰۰ مگاتن بمب هسته‌ای را نیز حمل کند و پهبادهای کوچکی را برای انجام مأموریت‌های مخفی مانند قطع کابل‌های اینترنت در زیر دریا انجام دهد.

ویژگی‌های دیگر

زیردریایی «بلگورود» علاوه بر ویژگی نظامی مخرب خود، امکان انجام عملیات علمی تحقیقاتی و نجات در مناطق دورافتاده و صعب العبور در اقیانوس‌ها و آب‌های قطب شمال و قطب جنوب را فراهم کند.

در این زمینه، کارشناسان بر این باورند که این زیردریایی کنترل و تسلط نیروی دریایی روسیه بر قطب شمال را میسر می‌کند، اما وظیفه اصلی آن انجام حملات تعیین کننده در جنگ‌های هسته‌ای است، حملاتی که ممکن است بخشی از بشریت را در عرض نیم ساعت از روی کره زمین حذف کند.

شایان ذکر است که مشخصات فنی و اولیه این زیردریایی و جزئیات عملیات آن کاملاً محرمانه است و وظایف آن شخصاً تحت نظارت رئیس جمهور پوتین قرار دارد و نیروی دریایی روسیه در سال‌های آینده ۷ قطعه از آن را به دست خواهد آورد.

گزارشی از اتفاقات دانشگاه شریف

عصر روز یک شنبه حدود ۲۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه شریف در تجمع اعتراضی شعارهای تندی را علیه مسؤولان کشور سر دادند که این اقدام با اعتراض تعدادی از دانشجویان طیف مقابل مواجه شد.

به گزارش فارس، حدود ۲۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه شریف در تجمع اعتراضی شعارهای تندی را علیه مسئولین کشور سردادند.

معترضین همچنین خواهان آزادی دانشجویانی شدند که گفته شده در روزهای اخیر بازداشت شده اند.

نکته قابل تاسف در این تجمع شعارهای رکیک و استادیومی بعضی از دانشجویان بود که در ویدئوهایی که این افراد از تجمعشان  در فضای مجازی منتشر کردند به وضوح شنیده می شود و شاید پیش از این کمتر کسی از دانشجویان دانشگاه شریف چنین ادبیاتی را متصور بود.

با ادامه وضعیت جمعی حدودا ۷۰ نفره از دانشجویان طیف مقابل نسبت به این ادبیات معترض شدند و خواهان برخورد با حرمت شکنان شدند.

تعدادی از دانش‌جویان با هماهنگی مسوولان دانشگاه از درب شمالی خارج شدند.
اما دانشجویان می گویند برخی لیدرها  به پارکینگ رفته و در آنجا بازداشت شدند.

همزمان برخی افرادی در بیرون دانشگاه و در خیابان آزادی تجمع کردند که منجر به ترافیک سنگین در آن محدوده شد و این افراد نهایتا با گاز اشک‌آور پلیس متفرق شدند.

کلاس‌های دانشگاه شریف تا اطلاع ثانوی مجازی شد

دانشگاه صنعتی شریف اعلام کرد که کلیه کلاس‌های درس دانشگاه صنعتی شریف از امروز دوشنبه مورخ ۱۱ مهر تا اطلاع ثانوی به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

 

به گزارش ایسنا، بنا بر تصمیم هیئت رئیسه دانشگاه صنعتی شریف، تردد دانشجویان دکتری به دانشگاه بلامانع و تردد دانشجویان کارشناسی‌ارشد منوط به تایید درخواست ایشان از طریق سامانه آموزش است.

دانشگاه صنعتی شریف اعلام کرد که با توجه به وقایع اخیر و ضرورت محافظت از دانشجویان و کاهش نگرانی‌ها، کلیه کلاس‌های درس از روز دوشنبه مورخ ۱۱ مهرماه به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

در این ایام، تردد دانشجویان دکتری به دانشگاه بلامانع و تردد دانشجویان کارشناسی‌ارشد منوط به تایید درخواست ایشان از طریق سامانه آموزش است.

حضور وزیر علوم در دانشگاه شریف و گفتگو با دانشجویان

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پی اتفاقات دیروز دانشگاه شریف در این مرکز آموزشی حاضر شد و با دانشجویان گفتگو کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدعلی زلفی‌گل حوالی ساعت ۷ شب به همراه تعدادی ار مسئولان وزارت علوم و مسئولان دانشگاه شریف در این مرکز آموزشی حاضر شد و برای آرام‌ کردن شرایط این دانشگاه با دانشجویان این مرکز گفتگو کرد. وی ساعت ۲۰:۳۰ دقیقه این دانشگاه را ترک کرد.

روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف، با تایید خبر فوق اعلام کرد دانشجویانی که پشت درب ورودی اصلی دانشگاه شریف، در خیابان آزادی بودند، توانسته‌اند با وساطت وزیر از دانشگاه خارج شوند.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف: تمام دانشجویان از دانشگاه خارج شدند‌ ‌

رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: تمام دانشجویان خوابگاهی در خوابگاه‌ها مستقر شده‌اند و جوی آرام در دانشگاه برقرار است. حال دانشجویان خوب است و خانواده‌های آنان نباید تحت تاثیر کارخانه دروغ‌پردازی رسانه‌های بیگانه قرار گیرند.

 

برگزاری اعتراضات دانشجویی در برخی دانشگاه ها همزمان با شروع رسمی سال تحصیلی

همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه‌های کشور برخی تجمعات در این دانشگاه‌ها شکل گرفت.

برگزاری اعتراضات دانشجویی در برخی دانشگاه ها همزمان با شروع رسمی سال تحصیلی

به گزارش خبرنگار سیاسی فارس، با شروع رسمی کلاسهای آموزشی و همزمان با بازگشایی دانشگاه‌ها، صبح امروز برخی دانشگاهها شاهد اعتراضات دانشجویی بود.

دانشجویان شعارهای سیاسی و فرهنگی سر می‌دادند اما بر خلاف اغتشاشات میدانی، خبری از آشوب گری و آتش زدن اموال عمومی نیست. دانشجویان نسبت به عملکرد پلیس و برخوردهای صورت گرفته معترضند و بعضا شعارهای هیجانی و تندی نیز سر می‌دهند.

همزمان تعداد دیگری از دانشجویان نیز نسبت به حرمت شکنی‌ها و آشوبگری‌ها  در محوطه دانشگاه‌ها شعارهایی مبتنی بر نگاه و سلیقه خود سر دادند. در برخی موارد محوطه دانشگاه به عرصه شعاردادن و کنایه زنی‌های دو طیف نسبت به هم تبدیل می‌شد که با پادرمیانی اساتید و دانشجویان سالهای بالاتر برای لحظاتی فروکش می‌کرد اما دوباره با بهانه‌ای از سر گرفته می‌شد.

فعالان سیاسی معتقدند یکی از راهکارهای مهم اعتراضات صحیح در جامعه بستر دانشگاههاست و با توجه به حداقل بودن امکان سوء استفاده ضدانقلاب و آشوبگران، تقویت چنین بسترهایی می تواند راهگشا باشد.

اگرچه پس از فروکش کردن هیجانات باید با امتداد دادن چنین اختلاف نظرهایی در برنامه های فکری و علمی تر نظیر کرسی‌های آزاد اندیشی به حل اساسی‌تر مشکلات مورد مناقشه کمک کرد.

اما همزمان با این تجمعات تعداد محدودی در بیرون دانشگاه و حوالی میدان انقلاب اقدام به شعار دادن و برهم زدن نظم عمومی کردند که ماموران انتظامی با آنها برخورد کردند و مانع از تخریب و آشوب شدند.

 

 

 

شعارهای رادیکال و عبارات زشت در تجمع دیروز شریف

سخنگوی وزارت علوم گفت: دیروز اتفاقی در شریف افتاد که در سطح جامعه کمتر دیده بودیم؛ شعارهای رادیکال داده شد و فکر می کنیم خط دهی از جای دیگر رخ داده است.

به گزارش خبرنگال مهر، علی شمسی پور در نشست خبری که امروز در وزارت علوم برگزار شد، اظهار کرد: حضوری شدن دانشگاه ها از ماه اردیبهشت ۱۴۰۱ اتفاق افتاد و تعدادی مسائل بودجه ای و دانشجویی داشتند و امکان باز شدن نداشتند قرار شد تمهیداتی برای مهرماه بیاندیشند.

سخنگوی وزارت علوم افزود: با شروع مهرماه به ۲ اتفاق بر خوردیم نخست هفته ای که ۲ روز تعطیلی داشتیم و از آن طرف ناآرامی هایی که شروع شد و خانواده ها را نگران کرد. تماس های متعددی داشتیم که خانواده ها اظهار نگرانی می کردند و اذعان داشتند که می خواهیم فرزندان در کنار خانواده باشند و در نهایت آموزش ها مجازی شد.

وی افزود: ۲ روز اول هفته جاری به صورت حضوری برگزار شد و از آن طرف فراخوان هایی برای تحصن و تجمع داشتیم که از آن طرف مرزها هدایت می شد با این حال کلاس ها حضوری برگزار شد و تصمیم وزارت خانه بر این بوده و هست.

شمسی پور ادامه داد: البته به طور مثال شورای تامین استان زاهدان بخاطر مسایل امنیتی تصمیم گرفت دانشگاه به صورت حضوری نباشد.

وی با بیان اینکه حضور دانشجو در دانشگاه در دو روز گذشته روند رو به رشدی داشت و آمارها را داریم، گفت: البته یک هفته طول می کشد که دقیق آمارها استخراج شود.

وی اظهار داشت: مثلا دانشگاه الزهرا روز شنبه ۹۰۰ غذا و روز یکشنبه ۱۸۰۰ غذا داده است و این نشان می دهد که روند حضور دانشجویان افزایش داشته است. دانشگاه ها روز یکشنبه ۳۰ درصد نسبت به روز شنبه بیشتر غذا داده اند. حتی در دانشگاه شریف هم این روند افزایشی وجود داشت. دانشگاه علم و صنعت و …  نیز حدود ۴ یا ۵ هزار غذا به دانشجویان داده است.

شمسی پور با بیان اینکه در کل کشور طی دو روز گذشته بیش تر از ۷۰ تا ۸۰ درصد کلاس ها برگزار شد، گفت: برخی دانشگاه ها در تهران حتی بالای ۹۰ درصد کلاس ها برگزار شد.

سخنگوی وزارت علوم گفت: طی چند روز گذشته در دانشگاه ها بیشتر از ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر تجمع نداشتیم. روز یکشنبه نسبت به روز شنبه تعداد دانشجویان در تجمع کمتر شد.

شمسی پور با اشاره به اتفاقات روز گذشته در دانشگاه شریف گفت: دیروز اتفاقی در شریف افتاد که در سطح جامعه کمتر دیده بودیم؛ شعارهای رادیکال داده شد و فکر می کنیم خط دهی از جای دیگر رخ داده است. هیچ وقت چنین عباراتی را طی سال های اخیر از دهان دانشجو نشنیده بودم. به نظرم طراحی اتفاق افتاد که عبارات زشتی استفاده شود. فکر می کنم دانشجو هیچ وقت به این سمت نمی رود به خصوص دانشگاه شریف که یکی از بهترین دانشگاه های منطقه است.

وی ادامه داد: روز گذشته تجمع در دانشگاه شریف بیش تر از ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر نبود اما فضا تند و نهایتا منجر به این شد که رئیس دانشگاه از وزیر خواست به دانشگاه بیایند و فضا را ببینند. گفتگویی انجام دهند و فضا را آرام‌ کنند. وزیر به محض ورود تلاش کرد فضا را آرام کند.

شمسی پور گفت: این در حالی است که فراخوان هایی داشتیم از سوی ضدانقلاب که از آشوب گران می‌خواستند که به سمت دانشگاه بیایند.

سخنگوی وزارت علوم درباره اینکه گفته شده وقایع شب گذشته در پارکینگ دانشگاه شریف رخ داده است، گفت: خیر آن محل که فیلم آن هم‌ منتشر شده، پارکینگ دانشگاه شریف نیست و یک پارکینگ عمومی است و کارکنان ادارات دیگر هم از آنجا استفاده می کنند.

شمسی پور با اشاره به اینکه از جهت حقوقی همکاری با کشور متخاصم از جمله ارسال فیلم حتما جرم محسوب می شود، گفت: به بهانه اتفاقی که افتاد، کل اسلام در برابر کفر قرار گرفته است. ما ساز و کار و چارچوبی برای برخورد با اتفاقات دانشگاه داریم البته اگر جنبه امنیت ملی نداشته باشد. به طور مثال اگر استادی کلاسی تشکیل نداد ما در ابتدا پدرانه برخورد می‌کنیم و بارها تذکر می دهیم و در نهایت برخورد خواهیم داشت. نگاه روسا به دانشجویان نگاه پدر به فرزندش است.

وی در پاسخ به سوال مهر درباره آمار دانشجویان بازداشتی گفت: آمار قطعی از دانشجویان بازداشتی وجود ندارد و غالب دستگیری ها خارج از دانشگاه بوده است. چرا که به طور مثال فرد دانشجوی دانشگاه تهران بوده اما در ساری بازداشت شده است. نیروی های امنیتی داخل دانشگاه کسی را دستگیر نمی کنند اما اگر به بیرون دانشگاه بروند، بالطبع این اتفاق رخ خواهد داد.

مشاور وزیر علوم بیان کرد: از جهت قانونی رئیس دانشگاه می تواند از دستگاه های امنیتی بخواهد که به داخل دانشگاه بیاید ولی در هفته های اخیر این اتفاق اصلا رخ نداده است.

وی در ادامه اظهار کرد: آماری از دانشجویان بازداشتی و زخمی شب گذشته در دانشگاه شریف نداریم. البته دانشگاه ها و وزارت علوم در حال استخراج این آمار هستند.

شمسی پور با اشاره به اینکه چند هزار نفر از اساتید بیانیه دادند و از مواضع نظام دفاع کردند و درصد خیلی بالایی از کلاس ها تشکیل شده است، گفت: برخی اساتید هم‌ معترض بودند و بیانیه دادند اما هیچ حرفی از عدم تشکیل کلاس زده نشده است. تعداد معدودی هم هستند که مصاحبه می کنند و عملا کلاس تشکل نمی دهند اما رویه ما گفتگو و برادری است تا این دوستان به فضای دانشجویی و رسانه ای کمک کنند تا دانشگاه به آرامش برسد.

سخنگوی وزارت علوم ادامه داد: از دانشگاهیان درخواست می کنم به گفتگو رو بیاورند؛ هرچقدر گفتگو کنیم ضرر ندارد و راحت تر به تفاهم می رسیم حتی اگر به تفاهم نرسیم، حداقل توانستیم ارتباط برقرار کنیم. هرچقدر به سمت استادیومی شدن برویم، فضا ملتهب تر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه روسا تلاش خواهند کرد که به دانشجویان کمک کنند و فضای حضور دانشجویان را به ۱۰۰ درصد برسانند، گفت: اگر دانشجویی بازداشت شده و جرم کوچکی انجام داده و یا پشیمان است تلاش کنیم این ها آزاد شوند و اگر هم افرادی کماکان بازداشت هستند به دلیل این است که اتهام خاصی دارند و مستنداتی علیه آن ها وجود دارد.

این درد بی‌درمان را جدی بگیریم؛ هر ۳ ثانیه یک نفر به آلزایمر مبتلا می‌شود

امیر پروسنان
این درد بی‌درمان را جدی بگیریم؛ هر ۳ ثانیه یک نفر به آلزایمر مبتلا می‌شود

هر روز بر تعداد کسانی که در جهان دچار «دمانس و آلزایمر» می‌شوند، اضافه شده و با توجه به سالمندتر شدن جمعیت کشور باید به سبک زندگی افراد برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها و مراقبت‌های پس از تشخیص، توجه ویژه داشت و عملیات علیه فراموشی را آغاز کرد.

از ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر، ماه جهانی بیماری آلزایمر است و اهمیت اطلاع‌رسانی درباره این بیماری‌ها در جهان بیش از پیش می‌شود. گفته می‌شود که بیش از ۵۵ میلیون نفر در جهان با بیماری آلزایمر درگیر هستند و بر اساس شواهد تا سال ۲۰۳۰ آمار مبتلایان به این بیماری به بیش از ۱۳۷ میلیون نفر خواهد رسید. این در حالی است که هزینه نگهداری از این بیماران نیز کم نیست.

بر اساس گزارش‌های انجمن جهانی آلزایمر، هر سه ثانیه یک نفر در جهان به دمانس یا زوال عقل مبتلا می‌شود و این بیماری هفتمین علت مرگ در جهان است. هرچند دمانس و آلزایمر درمان ندارند، اما می‌توان کیفیت زندگی بیمار را تا حد زیادی بهبود داد و این نیازمند آموزش به اطرافیان بیمار است.

دمانس با آلزایمر چه فرقی دارد؟

دمانس و آلزایمر یکسان نیستند. دمانس یا زوال عقل یک اصطلاح کلی است که برای توصیف علائمی که بر حافظه، عملکرد فعالیت‌های روزمره و توانایی‌های ارتباطی تاثر می‌گذارد، استفاده می‌شود. آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است که با گذشت زمان بدتر شده و حافظه، زبان و فکر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بنابراین زوال عقل را باید یک اصطلاح چتری بدانیم که آلزایمر می‌تواند تحت آن تعریف شود. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید بیش از ۴۸ میلیون نفر در جهان با زوال عقل زندگی می‌کنند.

در توصیف تفاوت‌های دمانس و آلزایمر گفته شده که زوال عقل یا دمانس مربوط به گروهی از علائم می‌شود که روی حافظه تاثیر منفی می‌گذارند، اما آلزایمر یک بیماری پیش‌رونده مغزی محسوب می‌شود که به آرامی باعث اختلال در حافظه و عملکرد شناختی خواهد شد. علت دقیق آن ناشناخته است و هیچ درمانی برای آن در دسترس نیست.
انجمن دمانس و آلزایمر ایران اعلام کرده که اکنون بیش از ۹۰۰ هزار تا حدود یک میلیون نفر در کشور با دمانس زندگی می‌کنند و پیش‌بینی کرده که تا سال ۱۴۳۰ این تعداد به بیش از ۳ میلیون نفر خواهد رسید

آیا جوانان هم مبتلا می‌شوند؟

افراد جوان هم می‌توانند به زوال عقل و آلزایمر دچار شوند، اما با افزایش سن، خطر ابتلا به این بیماری افزایش پیدا می‌کند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های خاصی از مغز آسیب ببینند. بسیاری از شرایط می‌توانند باعث زوال عقل شوند، از جمله بیماری‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون و هانتینگتون.

در ایالات متحده آمریکا تخمین زده شده که بیش از ۵ میلیون نفر مبتلا به آلزایمر هستند و درباره جوانان نیز گفته شده که هرچند جوانان می‌توانند به آلزایمر مبتلا شوند، اما اغلب علائم آن پس از ۶۰ سالگی شروع می‌شود.

درد بی‌درمان آلزایمر

آلزایمر هیچ درمانی ندارد، ولی شروع سریع درمان و مراجعه پزشک می‌تواند منجر به مدیریت علائم شود. گفته شده که هر یک سال تشخیص زودتر علائم بیماری و درمان دارویی و توانبخشی فرد مبتلا منجر به این می‌شود که مشکلات ناشی از بیماری تا ۵ سال به تعویق افتاده و روند آن کند شده و کیفیت زندگی فرد مبتلا بالاتر باشد.

«معصومه صالحی» مدیرعامل انجمن دمانس و آلزایمر ایران در این زمینه می‌گوید: معمولا افت حافظه باعث می‌شود که فرد به پزشک مراجعه کند و علاوه بر آن، نقص‌های دیگری مانند قدرت تفکر، تکلم، استدلال و ادراک نیز در فرد مشاهده می‌شود. علائم دمانس می‌تواند به علت چندین بیماری مختلف ایجاد شود. بعضی از این بیماری‌ها درمان پذیر و بعضی نیز درمان ندارند. به طور مثال بیماری تیروئید ممکن است باعث ایجاد دمانس شود که با درمان آن، دمانس بهبود می‌یابد.

وضعیت ایران چگونه است؟

طبق گزارش انجمن دمانس و آلزایمر ایران اکنون بیش از ۹۰۰ هزار تا حدود یک میلیون نفر در کشوربا دمانس زندگی می‌کنند و پیش‌بینی کرده که تا سال ۱۴۳۰ این تعداد به بیش از ۳ میلیون نفر خواهد رسید. هرچند نمی‌توان به این آمارها اتکا کرد.
نکته مهم این‌که بر اساس آمارها، تا سال ۱۴۲۰ بیش از ۲۵ درصد به آمار جمعیت سالمند کشور افزوده خواهد شد و رشد جمعیت سالمند، ابتلا به دمانس و آلزایمر را نیز افزایش خواهد داد.
گفته می‌شود که در هر هفت دقیقه یک نفر در ایران به دمانس مبتلا می‌شود و هزینه ماهانه یک فرد مبتلا به دمانس حدود ۱۲ میلیون تومان برآورد شده است.

تحقیقات چه می‌گویند؟

میزان تحقیقات درباره دمانس و آلزایمر به نسبت بیماری‌هایی مانند سرطان بسیار کمتر است و رسانه‌ها نیز توجه چندانی به آن نمی‌کنند، زیرا درخواست جامعه برای دانستن درباره بیماری‌هایی مانند سرطان به مراتب بیشتر است. قدر مسلم این اتفاق به علت نا آگاهی جامعه درباره بیماری دمانس و آلزایمر رخ می‌دهد و این وظیفه رسانه است که بیشتر در این زمینه بنویسد.

گزارش «پاولا بربارینو»مدیرعامل انجمن جهانی آلزایمر در سال ۲۰۱۸ حاکی است: باید یک درصد هزینه اجتماعی دمانس صرف تحقیقات شود. با وجودی که دمانس یک بحران سلامت و اجتماعی در قرن ۲۱ است، ولی هنوز اغلب دیر تشخیص داده می‌شود.
مدیرعامل انجمن جهانی آلزایمر در سال ۲۰۱۸ در همین زمینه گفته بود: باید یک درصد هزینه اجتماعی دمانس صرف تحقیقات شود. با وجودی که دمانس یک بحران سلامت و اجتماعی در قرن ۲۱ است، ولی هنوز اغلب دیر تشخیص داده می‌شود

طبق این گزارش: نسبت تحقیقات دمانس به سرطان در جهان، یک به ۱۲ است. زیرا مردم به اندازه کافی در تحقیقات دمانس با این حال تحقیقات مختلفی در جهان درباره دمانس و آلزایمر انجام و نتایج آن گزارش می‌شود.

بر اساس تحقیقی که روی بیش از ۶ میلیون بیمار ۶۵ سال و بالاتر انجام و در مجله Alzheimer’s Disease منتشر شد، افراد سالمندی که به کووید ۱۹ مبتلا شده بودند، خطر ابتلا به آلزایمر در طول یک سال را به میزان ۵۰ تا ۸۰ درصد بیشتر از گروه کنترل نشان دادند و بیشترین خطر در زنان حداقل ۸۵ سال مشاهده شد.

بر اساس یافته‌های این تحقیق، خطر ابتلا به آلزایمر در افراد سالمند در یک دوره یک ساله پس از ابتلا به ویروس کرونا حدود دو برابر شد. محققان در این زمینه گفته بودند که مشخص نیست آیا کووید ۱۹ باعث پیش رفت جدید بیماری آلزایمر شده یا ظهور آن را سرعت داده است.

محققان در این زمینه اعلام کردند: عواملی که در ایجاد بیماری آلزایمر نقش دارند به‌خوبی شناخته نشده‌اند، اما دو مورد مهم در نظر گرفته‌ شده عفونت‌های قبلی، به‌ویژه عفونت‌های ویروسی و التهاب هستند.

همچنین متخصصان در مطالعه‌ای که سال گذشته انجام شد، ۲۱ روش موثر را برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر پیدا کرده‌اند که فعالیت بدنی منظم، خواب با کیفیت، سیگار نکشیدن، حفظ سلامت قلب و خوردن غذاهای حاوی ویتامین ث از جمله این موارد است.

در تحقیق دیگری که محققان انجام دادند و نتایج آن در مجله Neurology منتشر شد، مشاهده کردند که فلاونول موجود در چای، میوه و سبزیجات خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را در افراد مسن کاهش می‌دهد. به استناد یافته‌های این مطالعه، احتمال ابتلای افرادی که بیشترین مقدار فلاونول‌ها را مصرف می‌کردند، تقریباً نصف افرادی بود که کمترین میزان این آنتی اکسیدان‌ها را در رژیم غذایی خود دریافت می‌کردند. در حالی که تنها ۱۵ درصد از افرادی که بیشترین میزان فلاونول (روزانه ۱۵.۳ میلی‌گرم) را مصرف کرده بودند، در پایان دوره ۶ ساله به آلزایمر دچار شدند، نرخ بروز این بیماری در بین شرکت‌کنندگانی که کمترین میزان از این آنتی‌اکسیدان‌ها (روزانه ۵.۳ میلی‌گرم) را استفاده کرده بودند به ۵۴ درصد می‌رسید. این نسبت حتی پس از آن که محققان دیگر عوامل خطر مربوط به بیماری آلزایمر از قبیل دیابت، سابقه سکته قلبی یا مغزی یا فشار خون بالا را نیز در نظر گرفتند، همچنان صادق بود.

برای پیشگیری چه کنیم؟

بهترین راهکار برای پیشگیری از ابتلا به دمانس و آلزایمر، اصلاح سبک زندگی است. البته برنامه ریزی صحیح والدین برای کودکان از ابتدای زندگی می‌تواند از ابتلای آن کودک در بزرگ سالی به این بیماری‌ها تا حد زیادی پیشگیری کند.

مدیرعامل انجمن دمانس و آلزایمر ایران در این زمینه بیان کرد: تحقیقات نشان داده که اگر از کودکی به این بیماری‌ها فکر شود، احتمال کاهش ابتلا به آلزایمر در  بزرگسالی آن فرد تا ۴۰ درصد وجود دارد. بنابراین باید افراد به دنبال سبک زندگی سالم، آموختن یک یا چند زبان یا هنر به کودک، جلوگیری از وارد آمدن ضربه به سر کودک، ایجاد ارتباط قوی اجتماعی، مصرف غذاهای سالم باشند و در بزرگسالی نیز از مصرف الکل و دخانیات پرهیز کنند.
بهترین راهکار برای پیشگیری از ابتلا به دمانس و آلزایمر، اصلاح سبک زندگی است. البته برنامه ریزی صحیح والدین برای کودکان از ابتدای زندگی می‌تواند از ابتلای آن کودک در بزرگ سالی به این بیماری‌ها تا حد زیادی پیشگیری کنددر این زمینه می‌توان بروز افسردگی در سالمندان را هم در ابتلا به دمانس و آلزایمر موثر دانست. بر اساس گفته‌های محققان، افسردگی یکی از عوامل خطر مهم ابتلا به دمانس محسوب می‌شود که با فوت همسر، دور شدن فرزندان، تغییر محل زندگی و مسائلی که منجر به تنهایی سالمندان می‌شود، احتمال بروز دمانس و آلزایمر هم بیشتر می‌شود.

این در حالی است که در کشور ما افراد پس از بازنشستگی معمولا خانه نشین شده و برنامه ریزی مدون و درستی برای آنها وجود ندارد و همین خانه نشینی منجر به افسردگی و در نتیجه منجر به بروز بیماری‌هایی مانند دمانس، آلزایمر، پارکینسون و غیره می‌شود.

در شرایطی که جامعه به سمت سالمندتر شدن رفته و مشکلات اقتصادی و اجتماعی پیش پای جوانان روز به روز بیشتر می‌شود، نتیجه فقدان برنامه ریزی از طرف دولت‌ها برای سالمندان در بروز بیماری‌ها نمود پیدا می‌کند. افزایش بیماری‌هایی که به واسطه سبک زندگی ناسالم و افسردگی و اضطراب رخ می‌دهد، نتیجه‌ای جز افزایش هزینه‌های سلامت برای خانواده‌ها نخواهد داشت. مشکلاتی که می‌توان با برنامه ریزی صحیح از دوران کودکی دنبال کرد و تا دوران میان سالی و سالمندی ادامه داد.

یعنی اگر هر فرد از همان دوران کودکی درباره وضعیت سلامت به طور شفاف دنبال شده و بررسی شود، هرگونه بیماری و مسائل مرتبط با سلامت او در پرونده الکترونیک سلامت ثبت شود، در بزرگسالی از حمایت‌های دولتی مناسب برخوردار شود، در جامعه مورد تبعیض و نابرابری اجتماعی قرار نگیرد، از آموزش و پرورش مناسب برخوردار شود، می‌توان از بروز افسردگی در او جلوگیری کرد و حتی در سالمندی با حمایت‌های دولتی مانع خانه نشینی او شد. نتیجه همه این موارد می‌تواند به توقف روند سریع ابتلا به زوال عقل و آلزایمر شود. این عملیاتی علیه فراموشی است و نباید ساده از آن عبور کرد.

 

 

 

 

 

نتایج آزمایش عدم اعتیاد تا چه اندازه دقیق هستند؟

نتایج برخی آزمایش‌ها مانند آزمایش اعتیاد برای ازدواج و استخدام از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و اطمینان از صحت پاسخ آزمایش برای فرد یا بسیاری از ارگان‌ها بسیار حیاتی است. امنیت این نمونه‌های آزمایشگاهی چطور تامین می‌شود؟ آیا راه‌هایی برای دور زدن قوانین برای دستیابی به نتیجه آزمایش عدم اعتیاد وجود دارد و آیا می‌توان به پاسخ آزمایش عدم اعتیاد اعتماد کرد؟

گروه ایرنا زندگی – پاسخ آزمایش عدم اعتیاد یا برخی از بیماری‌های خاص برای زوج هایی که در آستانه زندگی مشترک هستند و کارفرمایان و متولیان ارگان های مختلف اهمیت بسیار زیادی دارد. به میزان همین اهمیت برای صحیح بودن فرایند نمونه‌گیری و نگهداری از آن قوانین مختلفی در این آزمایشگاه‌ها اجرا می‌شود. در این رابطه دکتر فریبا شایگان، دکترای علوم آزمایشگاهی و مدیر روابط عمومی انجمن علمی دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران در گفت‌وگو با ایرنا زندگی توضیحاتی داده‌اند که در ادامه می‌خوانید.

آیا در فرایند استخدام پرسنل آزمایشگاه، به امین بودن آن‌ها نیز توجه می‌شود؟

از آن جا که آزمایشگاه‌های تشخیص طبی بیش از یک دهه است که استانداردهای ایزو  ۱۵۱۸۹ (استاندارد ایزو مدیریت کیفیت آزمایشگاه های پزشکی) را که در واقع بومی شده است، در آزمایشگاه‌ها اجرا می‌کنند طبیعتا فرآیند استخدام پرسنل هم تابع الزاماتی است از جمله این که افراد باید دارای تحصیلات مشخص باشند. ضمن این که مهارت آزمایی می‌شوند و همچنین آزمون‌های شخصیتی روانی از آن‌ها گرفته می‌شود تا به استخدام یک واحد آزمایشگاهی دربیایند.

آن چیزی که در آزمایشگاه و اساسا در پزشکی دارای اهمیت است این است که پرسنل باید صادق و رازدار باشند. چون قسم می‌خورند که بهترین کار را ارائه بدهند. بنابراین ما این پرسنل را به صورت دوره‌ای و سالانه ارزیابی و ارزشیابی می‌کنیم و بر این اساس پرسنل را در آزمایشگاه‌ها استخدام می‌کنیم.

ضمن این که در پزشکی و آزمایشگاه و طبق قانون، محرمانگی اطلاعات بیمار یک اصل اساسی است و همه پرسنل شاغل در آزمایشگاه موظف به رعایت حفظ اصالت نمونه و نیز محرمانگی اطلاعات بیمار هستند.

نتایج آزمایش عدم اعتیاد تا چه اندازه دقیق هستند؟

آیا در فرایند احراز هویت بیمار، اقدامات لازم برای پیشگیری از اشتباه در آزمایش انجام می‌شود؟

احراز هویت بیمار صرف نظر از این که چه آزمایشی داشته باشد با روش ها و دستورالعمل های مختلف توسط مسئول پذیرش و تحت نظارت سوپروایزر و مسئول فنی انجام می شود.

در فرآیند نمونه‌گیری برای محافظت از نمونه‌های مهم و حیاتی آزمایش چه اقداماتی برای پیشگیری از سرقت نمونه  یا جایگزین کردن نمونه دیگر وجود دارد؟

پس از احراز هویت، فرآیند نمونه‌گیری است. طبیعتا جستجوی مواد مخدر یک آزمایش ضروری و خیلی کریتیکال است، چه برای فردی که بخواهد ازدواج کند و چه فردی که بخواهد استخدام شود، اهمیت ویژه ای دارد. بنابراین در پروسه تهیه نمونه، حتما مورد وثوق ‌ترین و امین‌ترین پرسنل آزمایشگاه همراه این بیمار به سرویس بهداشتی مراجعه می‌کند و بر فرآیند تهیه نمونه نظارت دارد.

ضمن این که در بیشتر آزمایشگاه‌ها این نمونه داخل سرویس بهداشتی قرار نمی‌گیرد بلکه چون یک نمونه خیلی حیاتی و مهم است بلافاصله توسط همان پرسنل به بخش فنی برای انجام آنالیزها بر روی این نمونه منتقل می‌شود.

نتایج آزمایش عدم اعتیاد تا چه اندازه دقیق هستند؟

آیا این موضوع که به تازگی گزارش‌های متعددی از سرقت نمونه آزمایشی وجود دارد و به همین دلیل آزمایشگاه‌ها اعلام کرده‌اند که فقط افرادی که نمونه می‌دهند باید از سرویس بهداشتی استفاده کنند صحیح است؟

این که فرمودید بعضی آزمایشگاه‌ها اعلام کرده‌اند که نمونه‌ها در سرویس‌های بهداشتی سرقت می‌شود مسئله‌ای است که من تا به حال نه شنیده‌ام و نه دیده‌ام. باید به این نکته اشاره کنم که ۹۰ درصد آزمایش های تشخیص مواد مخدر چه برای استخدام و چه برای ازدواج در مراکز دولتی مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام می شود. همانطور که قبلا اشاره کردم در فرآیند نمونه گیری با توجه به اهمیت جستجوی مواد مخدر همراه فرد بیمار امین ترین پرسنل آزمایشگاه در سرویس بهداشتی ناظر تهیه نمونه است و با توجه به ارزش و حساسیت این آزمایش نمونه ها بلافاصله به محل انجام آزمایش منتقل شده و در سرویس بهداشتی یا محل قرار دادن نمونه ها رها نمی شوند.

نتایج آزمایش عدم اعتیاد تا چه اندازه دقیق هستند؟

*روند نظارت بر آنالیز نمونه آزمایشی چگونه است؟

ضمن تاکید مجدد بر این که بیش از ۹۰ درصد آزمایش های جستجوی مواد مخدر در مراکز دولتی انجام می گیرد و نیز تاکید بر حساس بودن این آزمایش و نیز آگاهی از تبعات قانونی مرتبط با جستجوی مواد مخدر، آزمایشگاه ها امین ترین و با وجدان ترین فرد را جهت انجام آزمایش به کار می گیرند. همچنین مسئول فنی و سوپروایزر آزمایشگاه با توجه به نصب دوربین های تصویری و صوتی به مراحل انجام آزمایش اشراف کافی دارند و در فرآیندهای کنترل نتایج و ارزشیابی نحوه عملکرد پرسنل به این ترتیب از صحت نتایج اطمینان حاصل می نمایند. ما در قبال مراجعان مسئول هستیم و تمام این قوانین صفر تا صد انجام می شوند تا درست ترین نتیجه در اختیار آنان قرار بگیرد.

 

 

 

 

انیمیشن به‌اندازه کتاب داستان برای کودکان مفید است؟

این روزها والدین برای خواباندن یا آرام کردن کودک شان به‌راحتی تلفن همراه را دست او می‌دهند تا با دیدن داستان های تصویری موردعلاقه خود بخوابد! این راه‌حل اگرچه ممکن است برای کودک لذت‌بخش باشد اما هیچ‌چیز با اثرات مثبت قصه‌گویی برای کودکان ما قابل‌مقایسه نیست. شما به‌عنوان پدر و مادر چقدر برای قصه گفتن به فرزندتان وقت می‌گذارید؟

گروه ایرنا زندگی-  متأسفانه این روزها، پدر و مادرها کمتر به قصه‌گویی برای فرزندانشان توجه می‌کنند. فرهنگ قصه خوانی در خانواده های ایرانی کم کم رو به فراموشی می رود.والدین ترجیح می‌دهند به‌جای آنکه وقتشان را صرف قصه گفتن کنند، کودکشان را با ابزارهایی مثل کنسول بازی، تلویزیون و موبایل از سرخود باز کنند و اینجاست که این عادت به یک مشکل بزرگ تبدیل می‌شود چرا که قصه نگفتن و نخریدن کتاب داستان برای کودکان می‌تواند در رشد، شخصیت و مهارت‌های کودک تأثیرگذار باشد.

اگرچه امروزه قصه‌گویی‌های دیجیتال جای خود را به کتاب داستان‌های رنگی و جذاب داده است اما به عقیده محققان رسانه‌های دیجیتال و انیمیشن‌ها نمی‌توانند به‌اندازه کتاب داستان‌ها برای کودکان مفید باشند.

انیمیشن به‌اندازه کتاب داستان برای کودکان مفید است؟

محققان دریافته‌اند که کتاب داستان‌ها تأثیر زیادی بر درک کودکان از نقش‌های فرهنگی و جنسیتی دارند. داستان‌ها فقط سواد کودکان را تقویت نمی‌کنند. آن‌ها ارزش‌ها، باورها، نگرش‌ها و هنجارهای اجتماعی را منتقل می‌کنند که این به‌نوبه خود، درک کودکان از واقعیت را شکل می‌دهد. علاوه بر این، قصه‌گویی و خواندن کتاب داستان برای کودکان دارای فواید دیگری است که دکتر علیرضا تبریزی، روانشناس کودک و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با ایرنا بر اهمیت داشتن آن تاکید می کند.

قصه‌گویی مهارت‌های کلامی را بهبود می‌بخشد

یکی از راه‌ها برای تقویت مهارت‌های کودکان قصه‌گویی است. دکتر تبریزی می‌گوید ساده‌ترین و مهم‌ترین تأثیر قصه‌گویی گسترش دایره لغات و بالا بردن مهارت‌های کلامی کودکان است: «در قصه‌گویی کودکان با کلمات جدید آشنا می‌شوند و یاد می‌گیرند که چه واژه‌ای را در چه جمله‌ای باید استفاده کنند و به همین ترتیب این واژه‌ها را در طول زندگی‌شان نیز به کار می‌برند.»

انیمیشن به‌اندازه کتاب داستان برای کودکان مفید است؟

قصه گفتن راهی برای پرورش تخیل و تفکر خلاق در کودکان

وقتی کودکان به داستانی گوش می‌دهند، باعث می‌شود شخصیت‌ها، طرح داستان، صحنه و غیره را تصور کنند. به عقیده دکتر تبریزی، این مسئله برای تفکر خلاق و تخیلی کودکان مهم است: «کودک با شنیدن قصه، خودش را جای افراد مختلف در قصه می‌گذارد و شروع به فکر کردن می‌کند. گاهی اوقات کودک هنگام شنیدن یا خواندن یک داستان هم‌ذات‌پنداری می‌کند و با این کار، خیلی از هیجاناتی که دوست دارد تجربه کند را عملاً باشخصیت‌های قصه تجربه می‌کند که این مسئله در تخلیه هیجانی، بالا بردن قدرت حل مسئله و کنترل احساسات در کودکان بسیار تأثیرگذار است.»

قصه گفتن در سلامت روان کودکان تأثیرگذار است

قصه‌ها به کودکان اجازه می‌دهند واقعیت‌های زندگی را در محیط امن یک داستان تجربه کنند و سپس بدون هیچ خطری راه‌هایی را پیدا کنند. داستان‌ها، کودک را در موقعیت‌های مختلفی قرار می‌دهند و او را در مسیر درست هدایت می‌کنند. همچنین داستان‌ها به کودکان خوب و بد را آموزش می‌دهند و به آن‌ها کمک می‌کنند تا ویژگی‌های خوب را در خود پرورش دهند. این مسائل همگی به رشد کودک کمک می‌کند.

به گفته تبریزی، قصه‌گویی برای سلامت روان کودکان بسیار مهم است؛ به‌گونه‌ای که امروزه برای درمان مشکلات روانشناختی کودکان و اختلالاتی از جمله اضطراب، استرس، افسردگی، لجبازی، نافرمانی و… از روش‌ «قصه درمانی» استفاده می‌شود.

انیمیشن به‌اندازه کتاب داستان برای کودکان مفید است؟

از روش‌های مختلف قصه‌گویی استفاده کنید

این متخصص روانشناسی کودک می‌گوید برای آنکه قصه گفتن از حالت یکنواختی خارج شود و کودکان را بیشتر جذب کند، قصه‌گویی می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود: «گاهی والد می‌تواند برای فرزندش قصه بخواند و کودک گوش دهد و گاهی کودک برای والدین قصه بخواند. داستان‌سرایی تعاملی یکی دیگر از روش‌های قصه‌گویی است؛ در این روش، والد هر بار که قصه‌ای را برای فرزندش می‌خواند، در مقطع مشخصی از داستان درنگ کند و از کودک بخواهد تا داستان را تکمیل کند.»

دکتر تبریزی قصه‌گویی با تصاویر را یکی دیگر از روش‌های قصه گفتن می داند و ادامه می دهد : «والدین می‌توانند با نشان دادن تعدادی عکس به کودکشان، از او بخواهند که با هرکدام از تصاویر یک داستان بسازد.»

او تأکید می‌کند: «با قصه گفتن می‌توان بازی‌ها و فعالیت‌های متنوعی را طراحی کرد که هرکدام تأثیر قابل‌توجهی در بالا بردن مهارت کودکان دارد؛ به‌عنوان‌مثال، خواندن داستان در کنار اجرای نمایشی آن به‌وسیله عروسک‌ها می‌تواند امکان مشارکت فیزیکی کودکان در داستان را فراهم کند.»

سن طلایی قصه گفتن برای کودکان

به گفته تبریزی، قصه‌گویی برای هر گروه سنی مفید است؛ حتی بزرگ‌سالان با خواندن شاهنامه یا رمان ممکن است از آن درس گرفته و تحت تأثیر قرار بگیرند؛ بنابراین، قصه گفتن سن حداکثری و حتی حداقل ندارد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به حداقل سن قصه گفتن برای کودکان می‌گوید:«والدین از سن ۹ تا ۱۲ ماهگی کودکشان و از زمانی که فرزندشان شروع به تکلم می‌کند، می‌توانند شروع به قصه گفتن کنند. همچنین والدین برای افزایش دایره لغات کودکشان لازم است در سن ۳ تا ۵ سالگی که سن انفجار لغات شناخته می‌شود، حتماً باید برای کودکشان قصه بگویند.»

کتاب داستان‌های تخیلی برای کودکان خطرناک نیست

تبریزی درباره محتوای قصه‌ها توضیح می‌دهد: «محتوای قصه‌های باید به شخصیت وزندگی کودک نزدیک باشد اما این به این معنا نیست که قصه‌های فانتزی و خیالی نباید برای بچه‌ها گفته شود؛ خواندن این‌گونه قصه‌ها برای کودکان خطرناک نیست چراکه هر قصه‌ای به‌نوبه خود می‌تواند بر روی کودکان تأثیر مثبتی داشته باشد.»

او ادامه می‌دهد: «درعین‌حال که هر نوع قصه‌ای را می‌توان برای کودک خواند اما والدین باید توجه داشته باشند که از خواندن قصه‌های هیجانی قبل از خواب برای کودکان اجتناب کنند چراکه این‌گونه داستان‌های می‌تواند باعث اختلال خواب در کودکان شود.»

کتاب داستان‌های تکراری برای کودکان جذاب است

کودکان معمولاً علاقه دارند یک داستان تکراری را چندین بار بشنوند اما این مسئله معمولاً والدین را کلافه می‌کند؛ در چنین مواردی گاهی والدین بدون توجه به علاقه کودک، اقدام به خواندن یک داستان جدید می‌کنند درحالی‌که به عقیده دکتر تبریزی، شنیدن یک داستان تکراری نه‌تنها برای کودک خسته‌کننده نیست بلکه بسیار جذاب است؛ اما والدین به‌جای آنکه یک داستان تکراری را هر شب تکرار کنند باید در خواندن داستان تنوع ایجاد کنند و از خود کودک در خواندن داستان کمک بگیرند مثلاً قسمتی از داستان را تعریف کنید و بعد از کودک سؤالات متعددی بپرسید مثل‌اینکه «اگه گفتی الآن چی میشه؟!»، «به نظرت گرگه الان باید چیکار کنه؟!» و…

تبریزی به والدین توصیه می‌کند: «در سنین پیش‌دبستانی و دبستان حتماً از کتاب داستان‌های مصور کمک بگیرید تا کودک علاوه بر شنیدن قصه، بتواند تصاویر را هم ببیند و در روال قصه‌گویی کمک کند.»

 

 

 

کلاهبرداری ۵ میلیاردی با جعل ای‌نماد!

رئیس پلیس فتای پایتخت گفت: مالباختگان این پرونده در ادامه اظهارات خود گفتند قصد خرید پوشاک در فضای مجازی را داشته که با یک سایت فروش آنلاین این کالا‌ها با قیمت‌های ارزان که نماد اعتماد الکترونیک نیز داشته است مواجه شده و پس از انجام فرآیند خرید و واریز وجه کالایی دریافت نکرده و متوجه کلاهبرداری شدند.

 کلاهبرداری ۵ میلیاردی با جعل ای‌نماد! به گزارش ایسنا، رئیس پلیس فتای پایتخت از دستگیری فردی که با جعل‌ ای‌نماد اقدام به کلاهبرداری از شهروندان در پوشش فروش آنلاین لباس کرده بوده، خبرداد.

سرهنگ داود معظمی گودرزی گفت: مدتی قبل تعدادی از شهروندان به پلیس فتا تهران بزرگ مراجعه کرده و مدعی شدند پس از خرید از یکی از سایت‌های فروش آنلاین پوشاک مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: مالباختگان این پرونده در ادامه اظهارات خود گفتند قصد خرید پوشاک در فضای مجازی را داشته که با یک سایت فروش آنلاین این کالا‌ها با قیمت‌های ارزان که نماد اعتماد الکترونیک نیز داشته است مواجه شده و پس از انجام فرآیند خرید و واریز وجه کالایی دریافت نکرده و متوجه کلاهبرداری شدند.

گودرزی افزود: پس از اخذ اظهارات شکات رسیدگی به موضوع در دستورکار قرار گرفت و کارشناسان پلیس فتا تهران بزرگ تحقیقات اولیه پرونده را آغاز کردند و در اقدامات اولیه متوجه شدند کلاهبردار با ایجاد یک سایت خرید آنلاین و جعل ای‌نماد اقدام به جلب اعتماد شهروندان و کلاهبرداری از آن‌ها کرده است.

رئیس پلیس فتای پایتخت ادامه داد: افسران سایبری پلیس فتا پایتخت با بکارگیری اقدامات فنی و تحقیقات گسترده در فضای مجازی موفق به شناسایی گرداننده این سایت شدند و پس از به دست آوردن اطلاعات هویتی مجرم و تشریفات قضایی متهم را در یکی از مناطق شمالی تهران بزرگ دستگیر و به پلیس فتا منتقل کردند.

وی خاطرنشان کرد: متهم پس از حضور در پلیس فتا هرگونه جرمی را انکار کرد، اما پس از مشاهده مستندات موجود در پرونده ضمن پذیرش جرم خود به کلاهبرداری از بیش از ۲۱ نفر از شهروندان به ارزش ریالی حدود پنج میلیارد ریال اقرار کردند.

گودرزی با اشاره به اینکه مشخصات فروشگاه‌های معتبر در سایت Enamad.ir قابل مشاهده است گفت: شهروندان حتما از سایت‌هایی که دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند خرید‌های اینترنتی خود را انجام دهند و از واریز هرگونه وجه تحت عنوان بیعانه و … قبل از تحویل و تایید صحت و سقم کالا جدا خودداری کنند.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*