اخبار خراسان جنوبی

 

پیام استاندار خراسان جنوبی به مناسبت “هفته وحدت”

 

به نام خدا

“این هفته وحدت، این هفته مشترک الاحترام بین مسلمین را قدر بدانید، همه سعی کنند وحدت و اتحاد نیروها و در یک جبهه قرار گرفتن نیروهای مسلمین را – که رمز سعادت و مایه سربلندی مسلمین و بزرگترین حربه ملت ها در مقابل استکبار جهانی است – مغتنم بشمارند و قدر بدانند”. رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای(مدظله العالی)

حضرت امام خمینی (قدس الله نفسه الزکیه) با تأسی از آیات نورانی قرآن کریم و با درایتی قابل تحسین ناشی از دشمن شناسی، ایام ولادت با سرسعادت حضرت محمد مصطفی (صلوات الله علیه) را “هفته وحدت” نام نهادند تا فرصتی برای یادآوری اهمیت انسجام و همبستگی بین مسلمانان جهان باشد.
جنگ های خانمانسوز، غارتگری ها و … همه و همه آسیب های تلخ تفرقه و دوری انسان ها از یکپارچگی است و بدون تردید آرمان شهرهایی عاری از خونریزی و آوارگی ها در سایه وحدت و مودت حاصل می شوند که مهمترین و بهترین رهاورد ولادت و رسالت رسول اکرم(صلوات الله علیه) است.
مسلمانان خداجوی سراسر دنیا در هفته وحدت (۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول)، ضمن برپایی مراسم سرور و شادمانی به واسطه میلاد سراسر نور و رحمت حضرت محمد(صلوات الله علیه)، میراث ارزشمند نبی گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) که؛ “الجَماعَهُ رَحمَهٌ و الفُرقَهُ عذابٌ ، وحدت مایه رحمت و تفرقه موجب عذاب است” را یادآوری می کنند تا توطئه ‌های دشمنان اسلام که در صدد اختلاف افکنی میان شیعه و سنی هستند را بیش از پیش نقش بر آب سازند تا از این طریق مستقیم، زمینه های ظهور حضرت مهدی صاحب زمان(روحنا و جسمنا له الفدا) برای اجرای عدالت الهی در کره خاکی فراهم گردد.
اینجانب ضمن تبریک میلاد با خیر و برکت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) رسول صلح و بیداری و امام جعفر صادق (علیه السلام) مؤسس مذهب جعفری به تمامی مسلمانان جهان و به ویژه مردم متدین استان که با وحدت و همدلی، خراسان جنوبی را به عنوان سرزمین مودت بین شیعه و سنی در ایران اسلامی بلند آوازه کرده اند، این یکپارچگی ستودنی در سایه اسلام را ارج نهاده، امید آن دارم که در ظل عنایات حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و با تأسی از رهنمودهای مقام معظم رهبری(حفظه الله) با تقویت و گسترش این روحیه همبستگی و وفاق، شاهد بالندگی و سربلندی بیش از پیش این دیار زرخیز باشیم.

جواد قناعت
استاندار خراسان جنوبی

 

 

استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد:
ضرورت توجه به اصل دانش بیان در تولیدات روستائیان

استاندار خراسان جنوبی گفت: تولیدات روستایی بر مبنای دانش بنیان باشد تا هم ارزش افزوده چندین برابری برای ما ایجاد کند و هم بازدهی مطلوبی به همراه داشته باشد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ دکتر قناعت با بیان این مطلب در آیین افتتاح همزمان ۱۱۵ پروژه حوزه روستایی و عشایری، ضمن تبریک ۱۵مهرماه روز ملی روستا و عشایر، اظهار داشت: روز گذشته به همین مناسب مراسمی به حضور وزرای مربوطه و با سخنرانی رئیس جمهور در تهران برگزار شد و حدود هشت هزار و ۳۵ طرح روستایی در سطح کشور به بهره‌برداری رسید و ۱۱۷ هزار مسکن روستایی هم تحویل متقاضیان شد.
وی افزود: از این تعداد، ۱۱۵ طرح با اعتبار ۱۰۹ میلیارد تومان در ۲۰۴ روستا مربوط به خراسان جنوبی بود که بیش از ۳۵ هزار جمعیت روستایی از مزایای آن برخوردار شدند.
به گفته وی؛ با استقرار دولت سیزدهم که دولت تعامل، کار و خدمت‌ رسانی است، در همین مدت یک ساله شاهد حرکت‌های جهشی، نو و جدید هستیم.
استاندار متذکر شد: دولتمردان خود را از جنس مردم می‌دانند و در متن مردم قرار می‌گیرند و مشکلات مردم را در بطن جامعه و به صورت میدانی بررسی و حل می‌کنند.
قناعت عنوان کرد: دولت سیزدهم نگاهش به روستا بسیار متفاوت است و روستا را مبدأ استقلال یک جامعه و نقطه اتکا و خودکفایی یک کشور می‌داند.
وی روستائیان را سنبل صداقت، مهربانی، صفا و صمیمت و الگوی جامع همه ارزش‌های دینی و ملی دانست و خاطرنشان کرد: روستائیان شایسته برخورداری از امکانات اولیه از جمله جاده، مدرسه، بهداشت، مسکن مقاوم، اینترنت و موضوعات زیرساختی دیگر هستند.
به گفته وی ‌؛ بیش از همه چیز، روستائیان نیازمند درآمد پایدار و اشتغال هستند تا زمینه ماندگاری آنها در روستاها فراهم شود، چرا که هرچه روستاها پیشرفته‌تر شود و جوانان آنها شاغل باشند، امنیت عمومی پایداری برای کشور رقم می‌خورد.
استاندار با اشاره به اینکه خراسان جنوبی در تولید محصولات کشاورزی جایگاه بسیار خوبی در سطح کشور دارد، تصریح کرد: در تولید برخی محصولات سرآمد هستیم اما متأسفانه در حوزه صنایع تبدیلی و وابسته که ایجاد کننده مشاغل فراوان است هنوز تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم که نیاز دارد توجه ویژه، خاص، عمیق و آگاهانه ای به موضوع روستا شود.
قناعت با تأکید بر اینکه شعار ” تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین” نقش محوری، کلیدی و حساسی در پیشرفت کشور دارد، اظهار داشت: می‌طلبد تولیدات روستایی بر مبنای تولیدات دانش بنیانی باشد تا هم ارزش افزوده چندین برابری برای ما ایجاد کند و هم بازدهی مطلوبی داشته باشد.
وی ادامه داد: حرکت‌های خوبی در طول یک سال گذشته در کشور شروع شده تا روستای مولد و دانش بیان تقویت شود، روستایی که تولید کننده واقعی است و حرکت، مبنا و شالوده آن هم دانش بنیانی است، باعث نگهداشت جمعیت و کمک به تولید، رشد و پیشرفت استان می‌شود.
به گفته وی؛ دولت سیزدهم شورای عالی جهاد سازندگی را تحت مدیریت معاونت روستایی مناطق محروم نهاد رئیس جمهوری تشکیل داده که این شورا ظرفیت‌های روستایی را تقویت و اجرایی می‌کند.
استاندار با تأکید براینکه توجه و نگاه دولت سیزدهم به روستا یک موضوع خاص و ویژه است، بیان کرد: در شرایط خاصی به سر می‌بریم و در یک سال اخیر کارهای خیلی بزرگی اتفاق افتاد که این اقدامات برای استکبار جهانی سنگین و غیر قابل تحمل است.
قناعت گفت: دور اول سفر رئیس جمهور به اتمام رسیده و در آینده نزدیک شاهد دور دوم و حضور آیت الله رئیسی و هیئت دولت در خراسان جنوبی خواهیم بود تا بخشی از مشکلات استان بررسی و حل شود.
وی با اشاره به درخواست دهیار روستای علی آباد هم گفت: در خصوص انتقال موقافات و گرفتن پذیره هم پیگیری‌ها انجام خواهد شد تا مساعدت‌ ها و تخفیف‌های لازم به صورت اقساط داده شود و درخواست دهیار محقق گردد، سایر درخواست‌های مطرح شده نیز در صورت امکان توسط فرماندار پیگیری خواهد شد.

 

 

به مناسبت روز ملی روستا و عشایر انجام شد؛
دهیاران نمونه خراسان جنوبی تجلیل شدند

به مناسبت روز ملی روستا و عشایر، دهیاران نمونه استان خراسان جنوبی تجلیل شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، طی مراسمی که به مناسبت روز ملی روستا و عشایر عصر امروز(۱۶ مهر) با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، تعدادی از دهیاران به نمایندگی از دهیاران نمونه استان تجلیل شدند.

 

دهیاران نمونه خراسان جنوبی بر اساس ارزیابی عملکرد و اقدامات دهیاری ها توسط فرمانداری ها و دستگاه های اجرایی تعیین شده اند.

 

همکاری با دستگاه های اجرایی، اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه روستاها، رسیدگی به مشکلات مردم و … از جمله شاخص های تعیین دهیاران نمونه بوده است.

 

در این مراسم از دهیاران روستاهای علی آباد لوله در بیرجند، کوشه سفلی در خوسف، سردوان در زیرکوه، محمدآباد عَلَم در قاینات، دهک در نهبندان و ماهیرود در سربیشه به نمایندگی از دهیاران نمونه استان تجلیل شدند.

 

همچنین در حاشیه این مراسم نمایشگاه توانمندی های روستاییان و عشایر استان در قالب ۱۱غرفه و یک سیاه چادر برپا شده است. در این نمایشگاه اقدامات دستگاه های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ورزش و جوانان، کمیته امداد امام خمینی(ره)، امور عشایری، شرکت آب و فاضلاب و بسیج سازندگی در حوزه روستایی ارائه شده و بخشی از محصولات و تولیدات حوزه روستایی و عشایری استان عرضه شده است.

۱۱۵ پروژه روستایی و عشایری در خراسان جنوبی افتتاح شد

۱۱۵ پروژه روستایی و عشایری در خراسان جنوبی افتتاح شد

 ۱۱۵ پروژه عمرانی روستایی و عشایری با اعتبار ۱۰۹ میلیارد تومان به‌طور همزمان در استان خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا مراسم افتتاح این پروژه‌ها به مناسبت روز ملی روستا و عشایر عصر شنبه با حضور استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مدیران در روستای علی‌آباد لوله (شهرک بعثت) بیرجند برگزار شد.

این پروژه‌ها با اعتبار بیش از ۱۰۹ میلیارد تومان در حوزه‌های جهاد کشاورزی، امور عشایر، منابع طبیعی، بنیاد مسکن، ارتباطات و فناوری اطلاعات، دهیاری‌ها، آب و فاضلاب و گازرسانی اجرا شده است و جمعیت ۲۰۴ روستای استان از افتتاح آنها بهره‌مند می‌شوند.

پروژه‌هایی که در این مراسم و به نمایندگی از ۱۱۵ پروژه عمرانی استان افتتاح شد شامل سنگفرش و ساماندهی بلوار بعثت و احداث سایت ایرانسل روستای علی‌آباد لوله است.

سنگفرش و ساماندهی بلوار بعثت که با ۲۴۰ میلیون تومان اعتبار اجرا شده، اولین پروژه بنیاد مسکن خراسان جنوبی با این حجم اعتبار است.

اعتبار هزینه شده برای اجرای سایت ایرانسل در روستای علی‌آباد لوله نیز ۳۰ میلیارد ریال برآورد شده و جمعیت برخوردار از این پروژه‌ها ۸۹۶ نفر در قالب ۲۳۸ خانوار است.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و بیش از ۴۰ درصد جمعیت این استان در مناطق روستایی ساکن هستند.

استاندار خراسان جنوبی که امروز برای افتتاح همزمان ۱۱۵ پروژه روستایی و عشایری استان به روستای علی‌آباد لوله (شهرک بعثت) رفته بود، از نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر نیز بازدید کرد.

اقدامات دستگاه‌های اجرایی مختلف و مرتبط با حوزه روستایی در این نمایشگاه ارائه و بخشی از تولیدات روستاییان و عشایر هم عرضه شده است.

همچنین در این مراسم به مناسبت ۱۵ مهر روز ملی روستا و عشایر، تعدادی از دهیاران به نمایندگی از دهیاران نمونه استان تجلیل شدند.

همکاری با دستگاه‌های اجرایی، اقدامات انجام شده در راستای توسعه روستاها و رسیدگی به مشکلات مردم از جمله شاخص‌های تعیین دهیاران نمونه بوده است.

نمایشگاه توانمندی های روستاییان و عشایر استان

 

با حضور استاندار خراسان جنوبی از نمایشگاه توانمندی های روستاییان و عشایر استان بازدید شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ دکتر قناعت که به منظور حضور در مراسم افتتاح همزمان ۱۱۵ پروژه عمرانی روستایی و عشایری استان به روستای علی آباد رفته بود، از نمایشگاه توانمندی های روستاییان و عشایر بازدید کرد.
در این نمایشگاه، اقدامات دستگاه های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ورزش و جوانان، کمیته امداد امام خمینی(ره)، امور عشایری، شرکت آب و فاضلاب و بسیج سازندگی در حوزه روستایی ارائه شده است.
بخشی از محصولات و تولیدات حوزه روستایی و عشایری استان نیز در این نمایشگاه عرضه شده است.
این نمایشگاه به مناسبت روز ملی روستا و عشایر و در قالب ۱۱ غرفه و یک سیاه چادر برپا شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، جمعی از مدیران و فرماندار بیرجند در این بازدید حضور داشتند.

 

 

 

۱۱۵ پروژه عمرانی حوزه روستایی و عشایری خراسان جنوبی افتتاح شد
طی مراسمی با حضور استاندار خراسان جنوبی، ۱۱۵ پروژه عمرانی حوزه روستایی و عشایری استان به صورت همزمان به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، مراسم افتتاح ۱۱۵ پروژه عمرانی به مناسبت روز ملی روستا و عشایر عصر امروز (۱۶مهر) با حضور استاندار خراسان جنوبی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، فرماندار بیرجند و جمعی از مدیران برگزار شد.

 

حسین هاشمی، مدیرکل روستایی و امور شوراهای استانداری خراسان جنوبی در این آیین افتتاح این پروژه های عمرانی، اظهار کرد: این پروژه ها با اعتباری بالغ بر هزار و ۹۰ میلیارد ریال اجرا شده است.

 

وی با اشاره به بهره مندی جمعیت ساکن در ۲۰۴ روستای استان از مواهب این پروژه ها، گفت: این پروژه ها در حوزه های جهاد کشاورزی، امور عشایری، منابع طبیعی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، دهیاری ها، آب و فاضلاب و گاز اجرا شده است.

 

مدیرکل روستایی و امور شوراهای استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: پروژه هایی که طی این مراسم و به نمایندگی از ۱۱۵ پروژه استان به بهره برداری رسیدند، سنگفرش و ساماندهی بلوار بعثت با هزینه کرد ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال و احداث سایت ایرانسل روستای علی آباد لوله(شهرک بعثت) با هزینه کرد ۳۰ میلیارد ریال بود.

 

به گفته وی جمعیت برخوردار از این پروژه ها ۸۹۶ نفر در قالب ۲۳۸ خانوار روستایی است.

 

 

مدیرکل روستایی و امور شوراهای استانداری خراسان جنوبی:
۱۱۵ پروژه در روز روستا و عشایر به بهره‌برداری می‌رسد

هاشمی از افتتاح و بهره برداری از ۱۱۵ پروژه به مناسبت روز روستا و عشایر با اعتباری ۱۰۹۰ میلیارد ریال از سوی دستگاه‌های اجرایی استان و دهیاری‌ها در ۲۰۴ روستای و منطقه عشایری خراسان جنوبی خبر داد.

حسین هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، در خصوص مهمترین اقدامات برنامه ریزی شده جهت اجرا در روز روستا و عشایر اظهار کرد: افتتاح پروژه‌های روستایی با حضور استاندار و از طریق ارتباط ویدیو کنفرانسی با ریاست جمهور در روز روستا و عشایر از جمله برنامه های این روز است.

مدیرکل روستایی و امور شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: برنامه ریزی به منظور برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های روستائیان و عشایر و همچنین ارائه دستاوردهای دولت سیزدهم از سوی دستگاه های اجرایی استان همزمان با روز روستا و عشایر در دستور کار است.

هاشمی تقدیر از دهیاران منتخب استان در همایش روز روستا و عشایر از سوی استاندار، برنامه‌ریزی به منظور برگزاری برنامه‌های متنوع برای کودکان و نوجوانان روستایی در حاشیه همایش با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با توجه به همزمانی روز روستا و عشایر با روز جهانی کودک را از دیگر برنامه های روز روستا و عشایر استان عنوان کرد.

وی از وجود یک هزار و ۷۷۶ آبادی دارای سکنه در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: تعداد کل جمعیت روستایی استان ۳۰۴ هزار و ۸۴۷ نفر هستند که تعداد ۹۴۹ روستای استان دارای دهیاری است.

وی با بیان اینکه پیگیری تخصیص، جذب و توزیع اعتبارات مربوط به امور روستایی از طریق منابع مختلف اعتباری، هماهنگی و پیگیری جرای تفاهم نامه های مشترک مرتبط با امور روستاها، برنامه‌ریزی و نظارت در راستای تحقق و ارتقای توسعه پایدار روستایی از جمله مهم ترین وظایف، رسالت و اهداف دفتر امور روستایی و شوراها عنوان کرد و گفت: نظارت بر فرآیند تهیه بودجه سالیانه و حسابرسی دهیاری‌های استان، بررسی شرایط اعطای مجوز تأسیس دهیاری‌ها، پیگیری پرداخت تسهیلات قرض الحسنه و وام های خرد جهت توسعه اشتغال روستایی پیگیری تأمین ماشین آلات عمرانی و خدمات روستاها از دیگر وظایف این دفتر است.

هاشمی از افتتاح و بهره برداری از ۱۱۵ پروژه به مناسبت روز روستا و عشایر با اعتباری ۱۰۹۰ میلیارد ریال از سوی دستگاه‌های اجرایی استان و دهیاری‌ها در ۲۰۴ روستای و منطقه عشایری استان خراسان جنوبی خبر داد.

۱۵ مهر ماه در تقویم ایرانی با مصوبه عالی شورای انقلاب فرهنگی به عنوان روز ملی روستا و عشایر نامگذاری شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، مراسم افتتاح ۱۱۵ پروژه عمرانی به مناسبت روز ملی روستا و عشایر عصر امروز (۱۶مهر) با حضور استاندار خراسان جنوبی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، فرماندار بیرجند و جمعی از مدیران برگزار شد.

 

حسین هاشمی، مدیرکل روستایی و امور شوراهای استانداری خراسان جنوبی در این آیین افتتاح این پروژه های عمرانی، اظهار کرد: این پروژه ها با اعتباری بالغ بر هزار و ۹۰ میلیارد ریال اجرا شده است.

 

وی با اشاره به بهره مندی جمعیت ساکن در ۲۰۴ روستای استان از مواهب این پروژه ها، گفت: این پروژه ها در حوزه های جهاد کشاورزی، امور عشایری، منابع طبیعی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، دهیاری ها، آب و فاضلاب و گاز اجرا شده است.

 

مدیرکل روستایی و امور شوراهای استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: پروژه هایی که طی این مراسم و به نمایندگی از ۱۱۵ پروژه استان به بهره برداری رسیدند، سنگفرش و ساماندهی بلوار بعثت با هزینه کرد ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال و احداث سایت ایرانسل روستای علی آباد لوله(شهرک بعثت) با هزینه کرد ۳۰ میلیارد ریال بود.

 

به گفته وی جمعیت برخوردار از این پروژه ها ۸۹۶ نفر در قالب ۲۳۸ خانوار روستایی است.

خانه محیط زیست در خراسان جنوبی راه‌اندازی شد

بیرجند – ایرنا – مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: خانه محیط زیست اولین بار در کشور به منظور حضور آگاهانه، داوطلبانه و موثر مردم در عرصه محیط زیست در این استان راه‌اندازی شد.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی، اسدالله حاتمی افزود: محیط زیست در شرایط کنونی به یک موضوع پرچالش اجتماعی با ماهیت پیچیده و چند وجهی و دارای دامنه تاثیرات وسیع مبدل شده و مدیریت آن  به مشارکت گسترده و همه‌جانبه همه اقشار و گروه‌های مختلف اجتماعی و در نهایت به مردمی‌سازی محیط زیست نیاز دارد.

وی گفت: قطعا بدون جلب مشارکت، همراهی و همدلی هدفمند و اثربخش مردمی، دولت‌ها امکان مدیریت مطلوب امور محیط زیستی را ندارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی فراهم کردن بسترهای قانونی، حمایت‌های حقوقی، آموزش و توانمندسازی، تامین حداقل امکانات کالبدی و سخت‌افزاری و ساماندهی فعالیت‌ها را از جمله الزامات اساسی برای جلب مشارکت مردم عنوان کرد و افزود: در این مسیر باید در عموم اقشار مختلف ایجاد انگیزه کرد و در یک کلام در جهت تقویت هویت‌های محلی برای رسیدن به اهداف عالیه کوشید.

وی خانه محیط زیست را با مفهوم محل حضور مردم به دنبال تحقق شعار متعالی “محیط زیست مردم‌پایه، هوشمندانه و فناورانه” معرفی کرد که می‌تواند با ایجاد فضایی فرهنگی و پرنشاط، موجبات حضور آگاهانه، داوطلبانه و موثر مردم در عرصه محیط زیست را فراهم کرده و به ایجاد زمینه مدیریت محلی حفاظت و بهسازی محیط زیست کمک کند.

حاتمی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست برای تحقق و دستیابی به این اهداف، پیشنهاد راه‌اندازی خانه‌های محیط زیست در سراسر کشور را ارائه داد که استان خراسان جنوبی به عنوان اولین استان، اقدام به راه‌اندازی این خانه در محل اداره کل حفاظت محیط زیست کرد.

وی افزود: در نظر است ابتدا این نهاد با بهره‌گیری و تجمیع ظرفیت‌های فرهنگی اداره کل حفاظت محیط زیست استان و شهرستان‌ها نظیر مراکز بازدیدکنندگان، بخش نمایشگاهی موزه‌های تاریخ طبیعی، کتابخانه‌ها، مراکز تشکل‌های محیط زیست پایه‌گذاری شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار داشت: به‌تدریج با حضور و مشارکت سایر دستگاه‌های اجرایی، آموزش و پرورش، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها این مراکز گسترش یافته و با کنشگری شهروندان، تشکل‌ها، فعالان محیط زیست به‌ویژه نیروهای تسهیلگر محلی تربیت شده، مدیریت اجرایی این خانه‌ها نیز به مردم واگذار خواهد شد.

وی زمینه فعالیت خانه‌های محیط زیست را آموزش و افزایش سطح دانش محیط زیستی عمومی، اجرای فعالیت‌های مشارکت‌محور، جلب مشارکت خیرین و ترویج فرهنگ وقف محیط زیستی، زمینه‌سازی و توسعه کمی و کیفی تشکل‌های مردم‌نهاد محیط زیست و ترویج مسئولیت‌پذیری اجتماعی محیط‌ زیست، تشکیل کمیته‌های تخصصی حسب موضوعات و چالش‌های محیط زیستی هر منطقه و بهره‌گیری از مشاوره و نظرات کارشناسی فعالان و صاحبنظران عرصه محیط زیست عنوان کرد.

حاتمی گفت: امیدواریم با مشارکت فعال همه دغدغه‌مندان محیط زیستی در استان به رفع یا کاهش چالش‌های زیست محیطی کمک کنیم.

وی افزود: به‌تدریج خانه‌های محیط زیست در تمامی شهرستان‌های استان راه‌اندازی خواهد شد و علاقمندان و دغدغه‌مندان محیط زیست می‌توانند با مراجعه به این خانه‌ها علاوه بر دیدار با مسئولان و کارشناسان حوزه محیط زیست به ارائه پیشنهادات، نظرات و راهکارهای خود در جهت حفاظت هرچه بهتر از محیط زیست بپردازند.

 

تسهیلات پلیس راهور جهت تقسیط جرائم تخلفات رانندگی

رییس پلیس راهور فراجا درباره تسهیلات پلیس راهور جهت تقسیط جرائم تخلفات رانندگی و ترخیص موقت وسایل نقلیه توضیحاتی داد.

 

سردار سیدکمال هادیانفر گفت: از تاریخ ١٣ الی ٢٠ مهر مالکان یا نمایندگان وسایل نقلیه توقیفی که به علت شکایت دارای خلافی بیش از ١٠ میلیون ریال و تا سقف ١٠٠ میلیون ریال هستند، می‌توانند به پلیس +١٠ مراجعه کنند.

وى ادامه داد: این افراد با پرداخت میزان جرایم معوق به صورت قسطی در طول یکسال ‌می‌توانند به ترخیص موقت خودرو خود اقدام کنند.

 

 

 

معاون استاندار خراسان جنوبی:

تقویت اعتبارات فرهنگی ضرورت جدی است

تقویت اعتبارات فرهنگی ضرورت جدی است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: تقویت اعتبارات فرهنگی در کنار پروژه‌های عمرانی و اقتصادی ضرورت جدی است که باید پشتیبانی لازم از سوی دستگاه‌های متولی در این زمینه انجام شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی سید محمدرضا طالبی روز شنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی استان که در دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی برگزار شد افزود: اعتبارات فرهنگی ما محدود است و بودجه‌ها بیشتر به سمت حوزه اقتصادی و عمرانی رفته لذا به موازات اقدامات زیرساختی و توسعه‌ای باید مباحث فرهنگی هم‌ دیده شود و استانداری نیز پشتیبانی لازم را خواهد داشت.

وی گفت: با توجه به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری موضوع جهاد تبیین باید در اولویت کاری و قطعی همه مدیران، دستگاه‌ها و فعالان فرهنگی باشد و عمل‌گرایی به جای شعارگرایی در دستور کار قرار گیرد.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در ارتباط با مخاطبان جهاد تبیین باید از سنین پایین و مهدکودک‌ها شروع کرد زیرا تبیین و تفکر از همان زمان شکل می‌گیرد.

وی افزود: در جریانات اخیر تاثیرپذیری از فرهنگ غرب مشهود بوده و تاثیر گرفتن از رسانه‌های معاند در الفاظ و کردار و آشوب‌های کف خیابان توسط اغتشاشگران محسوس است که باید در جهاد تبیین با روشنگری، توطئه دشمنان را خنثی کنیم.

طالبی گفت: درباره بسیاری از موضوعات می‌توان تصمیم‌گیری کرد و در کشورهای غربی برای استفاده از فضای مجازی و نحوه پوشش دانشجویان در دانشگاه‌ها قوانینی وجود دارد اما در ایران اسلامی به این مساله کمتر توجه شده است.

وی خاطرنشان کرد: واردات اقلام دست خودمان است در حالی که تولید و ‌واردات برخی کالاها مثل پوشاک مدیریت نمی‌شود و نظارت بر این حوزه باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: سخنرانی‌ها در مساجد و محافل مذهبی برای قشر خاصی است که جوابگو نیست و در جهاد تبیین باید از روش‌های نو برای اقناع همه اقشار جامعه استفاده کرد.

وی گفت: تهیه مستندات فاخر و فیلم‌های کوتاه در حوزه جهاد تبیین بسیار تاثیرگذار است و باید از ظرفیت هنرمندان و فعالان فضای مجازی بهره گرفته شود.

طرح جامع جهاد تبیین خراسان جنوبی در نشست امروز شورای فرهنگ عمومی استان به بحث و تبادل نظر گذاشته و تصویب شد.

هم‌افزایی و هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در حوزه جهاد تبیین از اهداف اجرای این طرح است و از ظرفیت‌های مردمی هم استفاده می‌شود.

روز جهانی کودک فرصتی برای توجه بزرگترها به اهمیت دوران کودکی است/۵س

روز جهانی کودک فرصتی برای توجه بزرگترها به اهمیت دوران کودکی است

همزمان با آغاز هفته ملی کودک بیانیه روز جهانی کودک از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خطاب به کودکان دنیا منتشر شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این بیانیه بر اهمیت دوران کودکی و توجه بزرگترها به این دوران تأکید شده است.

در متن این بیانیه آمده است:

بچه‌های خوب و عزیز دنیا! سلام. روزتان مبارک.

کودک که بودم می‌خواستم دنیا را در کوله پشتی‌­ام بگذارم و با خود ببرم. بالای تپه­ای دور بنشینم. شادترین مدادرنگی­هایم را مقابلم بچینم و دنیا را هر جور که دلم می­خواهد رنگ کنم. یک روز فهمیدم دنیا را نمی­شود برداشت. روز بعد فهمیدم دنیا در کوله پشتی جا نمی­شود و بعد فهمیدم بعضی از جاهای دنیا آن قدر تیره است که رنگش با مدادرنگی‌ها تغییر نمی­کند. آن زمان بود که تصمیم گرفتم تغییر دادن دنیا را از تغییر دادن چیزهای کوچک شروع کنم؛ از لبخند زدن به غنچه‌ای زیبا، آب دادن به گلی تشنه، برداشتن زباله‌ای از ساحل دریا یا کنار خیابان، مهربانی با پرنده‌ای گرسنه، بوسیدن دست‌های مادر و پدرم، آشتی کردن با دوستم، قدردانی از معلم و مربی‌ام و ساختن بادبادکی برای شادی. آن وقت جهان کوچکم رنگ در رنگ وسعت گرفت و روز به روز زیباتر شد.

امروز هر کودکی باید با تغییراتی در جهان کوچک خود، به تغییراتی مثبت در دنیا فکر کند.

کودکان ایران، در این روز بزرگ و مقدس برای همه کودکان و نوجوانان جهان پرنده‌ای آرزو می‌کنند به اسم شادی و امید! پرنده‌ای طلایی و خوش آواز که در دل تمام کودکان لانه بسازد و برای همیشه مهمان دل‌های پاک آن‌ها باشد.

روز جهانی و هفته ملی کودک فرصت ارزشمندی است که توجه بزرگترها را به اهمیت دوران کودکی، نیازها و خواسته‌های کودکان جلب و به آن‌ها یادآوری کند که وظیفه دارند برای سلامتی، رشد، شادی و پیشرفت کودکان به نیازهای آن‌ها توجه ویژه داشته باشند و برای تحقق آن برنامه‌ریزی‌ کنند.

یک روز به اسم کودک در دل تقویم‌های جهان، کم است. باید تمام روزهای سال به نام کودکان و برای کودکان باشد.

فرهنگیان خراسان جنوبی درجایگاه نخست جشنواره های،تجارب اثربخش ونوآوری/۲-۳

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان جنوبی از کسب مفام نخست کشور توسط فرهنگیان خراسان جنوبی،ازحیث کسب مقام کشوری در سومین جشنواره ایده های نووتجارب اثربخش مدیران،وششمین جشنواره نوآوری،درفراینداموزش ویادگیری خبرداد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید مهدی نبوی ثالت، با بیان این خبر اظهار کرد: در این دو جشنواره ۱۹ نفر از فرهنگیان زن و مرد استان در قالب ۸ تیم شرکت کردند و موفق به کسب رتبه اول، در بین ۳۲ استان کشور شدند.

وی، با اشاره به میزبانی خوب خراسان رضوی، ادامه داد: خراسان جنوبی نه فقط به لحاظ تعدد شرکت کننده، بلکه از نظر علمی و فنی نیز در این جشنواره ها در جایگاه والا و بالیی قرار گرفت.

آغاز تغذیه رایگان در مدارس خراسان جنوبی پس از ۱۱ سال

هزینه کرد۱۹۰میلیارد برای تغذیه رایگان دانش آموزان /۲-۳

توزیع تغذیه رایگان بین دانش‌آموزان دختر و پسر دوره ابتدایی مناطق محروم، روستایی و عشایری استان خراسان جنوبی آغاز شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: پس از حدود ۱۱ سال، توزیع تغذیه رایگان به عنوان اولین استان کشور بین ۴۷ هزار دانش‌آموز دختر و پسر دوره ابتدایی مناطق محروم، روستایی و عشایری استان از صبح امروز آغاز شد.

سید علیرضا موسوی‌نژاد در مراسم نمادین آغاز توزیع تغذیه رایگان که در دبستان شهید نیرومندزاده شهرک بعثت (روستای علی‌آباد لوله سابق) بیرجند برگزار شد افزود: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال تحصیلی جاری ۵۵ نوبت تغذیه رایگان بین دانش‌آموزان دختر و پسر دوره ابتدایی مناطق محروم، روستایی و عشایری استان توزیع شود.

وی از تخصیص ۱۷ میلیارد تومان برای اجرای این طرح به آموزش و پرورش خراسان جنوبی خبر داد و گفت: علاوه بر این مبلغ ۲ میلیارد تومان دیگر بابت خرید تغذیه رایگان به استان تخصیص یافته است که در طول سال تحصیلی هزینه می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، اضافه کرد: در برنامه تغذیه‌ای رایگان این دانش‌آموزان شیر، نان غنی‌شده با ویتامین D و روی پیش‌بینی شده و در کنار آن، توزیع ریزمغذی‌ها و مکمل یاری و آهن یاری را نیز به‌خصوص برای دختران دنبال می‌کنیم.

وی گفت: نگاه دولت سیزدهم به موضوع آموزش و پرورش، برقراری عدالت آموزشی و توجه به مناطق محروم است از این رو توزیع تغذیه رایگان مدارس مناطق محروم پس از ۱۱ سال در دولت سیزدهم از سر گرفته شد.

۱۸۵ هزار دانش‌آموز مقاطع مختلف تحصیلی در ۲ هزار و ۶۶۴ مدرسه استان خراسان جنوبی تحصیل می‌کنند.

پیام مدیر کل برای هفته نیروی انتظامی

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در پیام تبریک هفته نیروی انتظامی گفت: نیروی انتظامی برغم توطئه های مستمر و فشارهای حداکثری دشمنان، همچنان دژ مستحکم ثبات و امنیت بوده و آشفتگی دشمنان این ملت مظلوم ولی قهرمان را ضمانت می کنند.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان جنوبی، در متن پیام سید علرضا موسوی نژاد آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

قَالَ أَمِیرِ اَلْمُؤْمِنِینَ «عَلَیْهِ السَّلاَمُ»: لاَ خَیْرَ فِی اَلْقَوْلِ إِلاَّ مَعَ اَلْعَمَلِ وَ لاَ فِی اَلْمَنْظَرِ إِلاَّ مَعَ اَلْمَخْبَرِ وَ لاَ فِی اَلْمَالِ إِلاَّ مَعَ اَلْجُودِ وَ لاَ فِی اَلصِّدْقِ إِلاَّ مَعَ اَلْوَفَاءِ وَ لاَ فِی اَلْفِقْهِ إِلاَّ مَعَ اَلْوَرَعِ وَ لاَ فِی اَلصَّدَقَهِ إِلاَّ مَعَ اَلنِّیَّهِ وَ لاَ فِی اَلْحَیَاهِ إِلاَّ مَعَ اَلصِّحَّهِ وَ لاَ فِی اَلْوَطَنِ إِلاَّ مَعَ اَلْأَمْنِ وَ اَلْمَسَرَّهِ .

                                                                                                                                                                                                                                            «مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل,جلد۷,صفحه۱۷۱»

برادر جهادگر، سردار سرتیپ دوم ستاد ناصر فرشید

فرمانده محترم نیروی انتظامی خراسان جنوبی

نیروی انتظامی نهادی برآمده از متن مردم و انقلاب اسلامی است که با تکیه بر اخلاق، صلابت، اقتدار و مجهز شدن به فناوری‌های نوین برای مقابله با عاملان ناامنی و شرارت در کنار سایر دستگاه های امنیتی کشور، نقش اثرگذار و مهمی را در تامین امنیت پایدار ایفا کرده است. 

حافظان امنیت در بهارستان علم و ادب تداوم بخش راه بزرگمردان و شیرزنان پرافتخار استان مان از بدو پیروزی تا کنون بوده و در جهاد تأمین امنیت پایدار برای خطه قهستان زمین به ویژه دانش آموزان و فرهنگیان این سامان، مؤمنانه و مجاهدانه ایستاده اند.

این نیرو علاوه بر تلاش برای برقراری نظم، در مواقع حساسی چون همه گیری کرونا، برگزاری مراسم چشمگیر راهپیمایی اربعین، مبارزه با مواد مخدر و قاچاق و همچنین ناامنی های سایبری، شبانه روزی و با تمام ظرفیت خود برای خدمتگزاری به مردم حضور داشته است. 

اکنون که دشمنان و جریان نفاق همصدا و متحد در برابر ملت بزرگ و انقلابی ایران اسلامی صف آرایی کرده اند و به بهانه واهی نقض حقوق زنان به دنبال بر هم زدن آرامش و تشویق به ناامنی و اغتشاش با هدف ممانعت از پیشرفت و رشد همه جانبه برای تشکیل ایران قوی هستند، مدافعان امنیت همچون همیشه با چشمانی بیدار و آگاه به نیات و اهداف دشمنان و با روحیه انقلابی و پاسداری از ارزش های دینی و الهی، نقشه دشمنان را خنثی ساخته و بار دیگر مظلومانه به خون غلطیدند تا به جهانیان نشان دهند، حراست و دفاع از امنیت عمومی، خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است. 

دیگر بار به خاطر چنین پشتوانه مستحکم و گرانبهای سجده شکر به در گاه خداوند متعال ساییده و صمیمانه از تلاش های مجاهدانه سبز پوشان فراجا در خراسان جنوبی، که برغم توطئه های مستمر و فشارهای حداکثری دشمنان، همچنان دژ مستحکم ثبات و امنیت بوده و آسایش خاطر شهروندان و آشفتگی دشمنان این ملت مظلوم و لی قهرمان را ضمانت می کنند، سپاس گزاری می نماییم.

این جانب ضمن تکریم یاد و خاطره شهدای گران‌قدرایثارگران و جانبازان والامقام نیروی انتظامی، فرارسیدن هفته نیروی انتظامی  را به جناب عالی، فرماندهان و کارکنان خدوم و زحمتکش نیروی انتظامی در خراسان جنوبی کهدر این مسیرخطیر، قهرمانانه در میدان امنیت حضور چشمگیروفعال داشته ودراین برهه تاریخی،باایمانی الهی ایستادگی کرده اند،تبریک وتهنیت عرض نموده وتوفیقات روزافزون همه عزیزان را در راه انجام وظایف و رسالت های محوله، از درگاه ایزد منان مسالت دارم.‌

سید علیرضا موسوی نژاد

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی

پیش بینی یخبندان و سرمازدگی محصولات کشاورزی در خراسان جنوبی/۲

هواشناسی برای روز‌های یکشنبه و دوشنبه در خراسان جنوبی یخبندان و سرمازدگی محصولات کشاورزی را پیش بینی کرد.

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی با اشاره به کاهش محسوس دمای هوا در استان، گفت: صبح امروز از ایستگاه سربیشه یخبندان گزارش شده است.

لطفی افزود: همچنین در روز‌های یکشنبه و دوشنبه وقوع یخبندان و سرمازدگی محصولات کشاورزی در شهرستان‌های سربیشه و قائنات پیش بینی می شود.

 

وی گفت:طی چند روز آینده شرایط جوی پایدار و آرام خواهد بود.

 

 

 

 

کاهش ۱۵ درصدی جمعیت گونه‌های جانوری پستاندار در خراسان جنوبی/۲-۳

جمعیت گونه‌های جانوری پستاندار در خراسان جنوبی بر اساس سرشماری ۶ ماهه اول سال ۱۵ درصد کاهش یافت.

کاهش ۱۵ درصدی جمعیت گونه‌های جانوری پستاندار در خراسان جنوبیمعاون امور محیط زیست طبیعی استان در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: با فعالیت ۲۰۰ نفر-روزه محیط بانان در ۱۵ منطقه، شامل منطقه حفاظت شده، پناهگاه حیات وحش و منطقه شکار ممنوع استان سرشماری ۶ ماهه اول پستانداران حیات وحش انجام شد.

 

مودی افزود: بر اساس این سرشماری، جمعیت گونه‌های جانوری پستاندار در خراسان جنوبی ۵ هزار و ۹۸۳ راس سرشماری شد که این آمار در مدت مشابه سال گذشته ۷ هزار و ۶۳ راس بوده است.

وی در خصوص جزئیات این سرشماری و مقایسه آن با سال گذشته گفت: امسال ۲ هزار و ۲۴۸ راس کل و بز (۱۲ درصد کاهش)، ۳ هزار و ۴۰۱ راس قوچ و میش (۱۶ درصد کاهش)، ۴۴۲ راس آهو (۶۹ درصد افزایش) و ۱۱۲ راس جبیر (۴۲.۵ درصد کاهش) سرشماری شده است.

معاون امور محیط زیست طبیعی استان علت کاهش جمعیت را مهاجرت گونه‌ها بین مناطق تحت سرشماری و بخشی را به علت شکار غیر مجاز دانست و گفت: این گونه سرشماری ها مدیریت حیات وحش و زیستگاه هارا پی ریزی می‌کند.

مودی افزود: سرشماری پناه گاه حیات وحش نایبندان باز شماری خواهد شد.

 

 

 

 

مهارت آموزی ۱۵ هزار نفر در مراکز فنی و حرفه ای خراسان جنوبی/۲

دانش آموختگان دانشگاهی و سربازان وظیفه بیشترین استقبال را از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از آغاز امسال داشته اند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان گفت: بیش از ۱۵ هزار نفر در ۶ ماهدانش آموختگان دانشگاهی و سربازان وظیفه در رأس استقبال کنندگان مهارت آموزی نخست امسال برای کسب مهارت در دوره‌های آموزشی فنی و حرفه استان شرکت کردند که بیشترین آن با ۲ هزار و ۳۵۴ نفر مربوط به سربازان وظیفه و دانش آموختگان دانشگاهی است و بیش از ۱۰۰ درصد تعهد آموزشی در این دو گروه هدف محقق شده است.

 

کامرانی فرد با بیان اینکه در ۶ ماه نخست امسال ۲ هزار و ۳۰۰ دوره مهارت آموزی در استان برگزار شده است افزود: در این مدت، متقاضیان مهارت آموزی در ۱۹ گروه هدف و در ۶۸۲ حرفه ساماندهی شدند که ۲ میلیون و ۳۶۱ هزار نفر ساعت آموزش دیدند.

وی با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی تعداد آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای استان در ۶ ماهه نخست امسال گفت: هم اکنون ۱۹ مرکز دولتی و ۳۲۸ آموزشگاه بخش خصوصی فنی و حرفه‌ای در خراسان جنوبی فعال است.

 

 

 

 

 

تغییر رنگ بندی وضعیت کرونایی شهرستانهای خراسان جنوبی/۲

بر اساس آخرین بروز رسانی نقشه کرونایی کشور شهرستان های طبس، قائنات و بشرویه تغییر رنگ دادند.

بر اساس آخرین بروز رسانی نقشه کرونایی کشور شهرستان طبس از وضعیت آبی به زرد و شهرستان‌های قائنات و بشرویه از وضعیت زرد به آبی تغییر رنگ دادند.

بنابراین ۵ شهرستان بیرجند، بشرویه، قائنات، زیرکوه و خوسف در وضعیت آبی (عادی) قرار دارند.

همچنین سایر شهرستان‌های خراسان جنوبی شامل طبس، فردوس، سربیشه، نهبندان، درمیان و سرایان در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار گرفته اند.

 

 

 

 

 

 

۹ مرکز خرید توافقی، آماده تحویل زرشک تازه در خراسان جنوبی/۳

زرشک تازه خراسان جنوبی در ۹ مرکز خرید، به صورت توافقی از کشاورزان استان خریداری می‌شود.

مدیر تعاون روستایی استان گفت: این مراکز خرید در ۵ شهرستان بیرجند،۹ مرکز خرید توافقی، آماده تحویل زرشک تازه در خراسان جنوبی درمیان، زیرکوه، قائنات و سربیشه فعال است و زرشک تازه کشاورزان را به صورت توافقی خرید می‌کند.

رضوی با بیان اینکه امسال به دلیل پیشی گرفتن تقاضای بازار از میزان تولید زرشک در استان، زرشک کشاورزان به قیمت خوبی از آن‌ها خریده می‌شود افزود: نرخ مشخصی برای خرید توافقی در مراکز تعیین شده، وجود ندارد و محصول زرشک کشاورزان در صورتی که نتوانند در بازار آزاد به فروش برسانند با قیمت توافق شده بین کشاورز و مرکز خرید و بر اساس میزان کیفیت، خریداری می‌شود.

وی به کشاورزان استان توصیه کرد برای بهره مندی از سود بیشتر، محصول زرشک خود را خشک و سپس به بازار عرضه کنند.

مدیر تعاون روستایی استان با بیان اینکه از یک ماه پیش، ۶ استان کشور متقاضی زرشک تازه خراسان جنوبی اند گفت: زرشک تازه امسال خراسان جنوبی از آغاز فصل برداشت آن از حدود یک ماه پیش، به استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی، همدان، فارس و کرمانشاه ارسال شده است.

۱۹ هزار و ۴۸۵ هکتار از اراضی خراسان جنوبی زیر کاشت زرشک است که سالانه بیش از ۸۰ هزار تن محصول از آن با تلاش ۳۸ هزار خانوار برداشت می‌شود.

۹۸ درصد زرشک بی دانه ایران در خراسان جنوبی تولید می‌شود.

 

 

 

کشف یک انبار روغن موتور در شهرستان قاینات/۴

یک انبار روغن موتور قاچاق در شهرستان قاینات کشف شد.

معاون بازرسی و حمایت مصرف کنندگان گفت:با همکاری و رصد اطلاعاتی سازمان اطلاعات سپاه استان و حضور بازرسان صمت یک انبار روغن موتور در شهرستان قاینات کشف و پرونده تخلف تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارسال شد.

تهوری افزود: در این راستا پس از بررسی کارشناسی موضوع، پرونده تخلف قاچاق برای ۷ هزار و ۸۵۲ لیتر روغن موتور به ارزش ۴۸۰ میلیون تومان برای متصدی مربوطه تشکیل و جهت سیر مراحل قانونی به تعزیرات حکومتی ارسال شد.

وی از همه فعالان اقتصادی اعم از صنفی و غیر صنفی خواست محل انبار خود را در سامانه جامع انبار‌ها و گردش کالا را در سامانه جامع تجارت ثبت نمایند.

 

 

خریدهای اینترنتی در خراسان جنوبی ۵۰ درصد افزایش یافت

خریدهای اینترنتی در خراسان جنوبی ۵۰ درصد افزایش یافت

سرپرست اداره کل پست خراسان جنوبی گفت: خریدهای اینترنتی صادره استان در نیمه نخست امسال ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال رشد داشته و ارائه این خدمت دسترسی مردم به کالا را آسانتر کرده است.

حسین ظهوری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مناسبت ۱۷ مهر روز جهانی پست افزود: خریدهای اینترنتی صادره استان در نیمه نخست امسال هفت هزار فقره بوده و اکنون ۵۰ فروشگاه‌ اینترنتی در خراسان جنوبی فعال است.

وی گفت: خریدهای اینترنتی وارده به استان نیز حدود ۴۸ هزار فقره بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱ درصد رشد داشته است.

سرپرست اداره کل پست خراسان جنوبی تعداد مرسولات پستی صادره از این استان در نیمه نخست امسال را ۶۰۹ هزار مرسوله اعلام کرد و گفت: مرسولات پستی وارده ۹۵۸ هزار فقره بوده‌ که نسبت مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به خدمات پستی فعال در خراسان جنوبی افزود: «پیک هوشمند شهری» از جمله این خدمات است که با استفاده از آن نیاز نیست مردم به پست‌ مراجعه داشته باشند بلکه از طریق تلفن شماره ۳۱۱۴۰ یا سامانه Www.postsam.ir می‌توانند درخواست خود را ثبت کنند و پیک پست با مراجعه به محل، مرسوله را از مشتری دریافت می‌کند.

ظهوری یادآور شد: انجام خریدهای مردم، جابه‌جایی کالا در سطح شهر و ارائه خدمات به سایر شهرستان‌ها که اموری را در مرکز استان دارند از مزایای این خدمت پستی است.

وی گفت: به‌طور متوسط روزانه بین ۵۰ تا ۸۰ درخواست از طریق پیک هوشمند شهری و ۱۰۰ درخواست برای ارسال مرسوله به خارج از استان از طریق پست‌سام داریم.

سرپرست اداره کل پست خراسان جنوبی گفت: درخواست غیرحضوری و اینترنتی پلاک‌های تلفیقی کدپستی و شهرداری از طریق سامانه Www.postsam.ir یکی دیگر از خدمات پستی در استان است که با همکاری شهرداری‌ها به شکل اینترنتی به مردم ارائه خدمات می‌شود.

وی افزود: در این راستا از سال ۹۵ تاکنون ۳۳ هزار پلاک تلفیقی کدپستی در استان نصب شده است که افزایش درخواست برای نصب این پلاک‌ها نیاز به همکاری شهرداری‌ها و شوراهای شهر دارد.

ظهوری بیان کرد: ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات سبب شده رویکرد خدمات پستی تغییر کند و این خدمات که در گذشته به عنوان کهن‌ترین وسیله ارتباطی مورد استفاده قرار می‌گرفت اکنون تبدیل به کالا، امانت و اسناد و مدارک شده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون پست نقش اصلی را در تجارت الکترونیک دارد گفت: عرضه محصولات راهبردی و بومی استان از قبیل زرشک، زعفران و عناب از طریق شبکه تجارت الکترونیک پست انجام می‌شود.

سرپرست اداره کل پست خراسان جنوبی افزود: بازاریابی و فروش محصول یکی از دغدغه‌های تولیدکنندگان است لذا تجارت الکترونیک امکان خرده‌فروشی محصولات کشاورزی را فراهم کرده و در این زمینه  توسط یک شرکت، محصولات کشاورزی به‌صورت مستقیم از کشاورز خریداری، بسته‌بندی و به سراسر کشور ارسال می‌شود.

برنامه‌های توسعه‌ای پست با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

ظهوری با اشاره به شعار سال مبنی بر “تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین” گفت: حمایت‌ از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی یکی از برنامه‌های توسعه‌ای شرکت پست برای گسترش خدمات به شهروندان است که این موضوع در پست استان هم با محویت تکریم شهروندان و ارائه خدمات پستی با اتکا به فناوری‌های روز مورد توجه قرار گرفته است.

وی راه‌اندازی خدمت پستی “روستا بازار” را از برنامه‌های شرکت پست ذکر کرد و افزود: با راه‌اندازی این خدمت می‌توان محصولات بومی روستاها را به‌صورت مستقیم به فروش رساند تا با حذف دلالان، سود اصلی نصیب تولیدکننده شود.

سرپرست اداره کل پست خراسان جنوبی گفت: بانک اطلاعاتی کدپستی یکی از منابع عظیم شرکت پست بوده که تمامی اطلاعات اماکن کشور در این سامانه ثبت است به عنوان نمونه، کالایی که برای فروش نیاز به تبلیغات دارد با استفاده از بانک اطلاعاتی، نشانی‌های مورد نظر در اختیار فروشندگان و صاحبان فروشگاه‌ها قرار می‌گیرد که نقش مهمی در بازاریابی دارد.

وی بیان کرد: خراسان جنوبی در زمینه فناوری جدید و اطلاعات سرآمد کشور است که نمونه آن راه‌اندازی نرم‌افزارهای جدید پستی از جمله پیک هوشمند شهری و پست سام است.

ظهوری با اشاره به توزیع مجدد اینترنتی مرسولات باجه معطله در پست استان گفت: در این راستا نامه‌رسان ۲ بار به نشانی گیرنده مراجعه می‌کند و در صورتی که فرد در منزل نباشد مرسوله در بایگانی پست نگهداری می‌شود و از طریق ارسال پیامک و لینک که به گیرنده ارسال می‌شود، شهروند می‌تواند برای دریافت مرسوله خود به اداره کل پست مراجعه یا زمان دیگری را برای دریافت تعیین کند.

وی تقویت زیرساخت‌های پستی را از نیازهای این استان عنوان کرد و افزود: بازسازی ساختمان قدیمی و فرسوده پست شهرستان طبس نیاز به مساعدت استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در تامین اعتبارات دارد.

همچنین رژه موتوری ماموران پست خراسان جنوبی ۱۷ مهر همزمان با روز جهانی پست در بیرجند اجرا می‌شود.

 

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:

پیرامون جهاد تبیین طرح و برنامه ویژه‌ای ارائه نشده است/۷-۳

پیرامون جهاد تبیین طرح و برنامه ویژه‌ای ارائه نشده است

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: علی رغم تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه جهاد تبیین طرح و برنامه ویژه‌ای طراحی و ارائه نشده است.

آیت‌الله سید علیرضا عبادی در جلسه مجمع استادیاران شبکه تربیتی صالحین خراسان جنوبی اظهار کرد: تربیت انسان‌های صالح راهکارهای مخصوص به خود را دارد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه روح آدم در مواقعی زنگار می‌گیرد و باید صیقل داده شود، بیان کرد: انسان موجودی چند بُعدی است که هم بخش جسمی و جنبه روحی و فکری دارد.

عبادی ادامه‌داد: آسیب‌هایی که به شخص ما وارد می‌شود را باید به صورت دقیق شناسایی کنیم و بیندیشیم که چرا به این نقطه رسیدیم.

وی با اشاره به اینکه قرآن کریم به شناخت دوست و دشمن تأکید فراوان دارد، گفت: از این جهت در روایات ائمه معصومین (ع) مکرر بیان شده که دین به جز حب و بغض نیست.

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی اظهار کرد: آنقدر ولنگاری داشته‌ایم که دشمنان از آن طرف دنیا به راحتی دروغ‌های بزرگ، تحریف‌ها و.. را به خانه ما آورده و فرزند ما را گمراه می‌کنند.

عبادی ادامه داد: در کنار آن ما حتی راست و واقعیت ماجراها را به فرزندمان نمی‌گوییم که این موضوع بسیار اساسی است.

وی با اشاره به اینکه دشمن در فن تبلیغ به گونه‌ای است که از هیچ، یک واقعه تحریفی و دروغ تحویل می‌دهد و ما حتی حرف حق و روشن را نمی‌توانیم بیان کنیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه در این راستا رهبر معظم انقلاب اسلامی جهاد تبیین را یک فریضه واجب و فوری بیان کرده‌اند، افزود: باید از خود بپرسیم برنامه‌های جدیدی که در حوزه جهاد تبیین آورده‌ایم چیست که من چیزی مشاهده نکرده‌ایم.

عبادی ادامه داد: شاید برخی از افراد در راستای توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی کارهای ارزشمندی انجام داده باشند ولی مقصود ما طرح و برنامه‌های دقیق و ویژه است.

وی با اشاره به اینکه جهاد تبیین را باید از خانواده شروع کنیم، گفت: در این زمینه هیچ طرح و برنامه کارشناسی شده‌ای نداریم.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار کرد: چگونه است که دشمن از ابزار رسانه برای اهداف خود حداکثر سو استفاده را می‌کند ولی ما نمی‌توانیم حتی حداقل حسن استفاده را بکنیم.

عبادی ادامه‌داد: به راستی بعد از اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی موضوع جهاد تبیین را مطرح کردند ما چه طرح و برنامه‌ای در راستای این مسئله در رسانه ملی داشته‌ایم.

وی بیان کرد: اگر استکبار و دشمن را به درستی به جوامع شناسانده بودیم نه فقط یک ایرانی که هیچ انسانی پای حرف‌ها و صحبت‌های بی بی سی و سی ان ان و.. نمی‌نشست.

صابون بیرجندی درحباب بی توجهی ها

تاریخ صابون‌سازی و ساخت صابون‌های دست‌ساز به هزاران سال قبل برمی‌گردد و صابون یکی از اولین مواد شوینده‌ای بود که کشف و مورد استفاده قرارگرفت این حرفه با ورود به ایران در اقصی نقاط کشور پیشکسوتان زیادی داردکه متأسفانه با بی‌مهری مسئولان روبه رو هستند.

به گزارش شبستان تاریخ صابون سازی و ساخت صابون های دست ساز به هزاران سال قبل بر می گردد. صابون به عنوان یکی از اولین مواد شوینده توسط بشر کشف و مورد استفاده قرار گرفت. نخستین اشاره به ساختن یک ماده شبیه صابون مربوط به حدود ۲ هزار و ۸۰۰ سال پیش از میلاد در بابل باستان است. برخی منابع مصری به حدود هزار و ۵۰۰ سال پیش از میلاد نیز به ساختن چنین ماده‌ای اشاره دارند.

صابون در زمان قاجاریه به عنوان کالایی لوکس و خارجی وارد ایران شد و در اختیار درباریان قرار گرفت اما دیری نپایید که اولین کارگاه صابون پزی در تهران و محله ای که به همین نام (صابون پز خانه) شهرت یافت، پا گرفت. مردم ایران تا قبل از ورود صابون به کشور از موادی مانند گل سرشوی برای شستشوی سر و بدن استفاده می کردند.

در تعریف علم شیمی صابون، نمک یک اسیدچرب است. کاربرد استفاده از صابون نه تنها برای شستشو و استحمام استفاده می شود بلکه در ریسیدن پارچه نیز از صابون استفاده می کنند و جز مهم روان سازها محسوب می‌شود.

صابون سازی شغلی سخت

صابون ساز سنتی بیرجند، متولد ۱۳۱۳ که از سال‌های گذشته به این حرفه روی آورده و در این حرفه و شغل استخوان ترکانده است تا جایی که نه تنها در کیفیت که در برش صابون مهارت بسیار خاصی دارد و بدون هیچ وسیله ای صابون را بدون میلیمتری تفاوت برش می زند و به همین دلیل دیگر همکاران صابون ساز از او دعوت می کنند تا در برش صابون به یاریشان برود.

«محمدحسین پیشکار» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی از صابون سازی به عنوان مشاغل سخت یاد کرده و می گوید: ساخت یک دیگ صابون ۱۰ تا ۱۱ ساعت زمان می برد و باید هفت تا هشت بشکه آب ۲۰۰ لیتری را کم کم به مواد اضافه کرد و هم زد تا قل خورده و صابون به مرور آماده شود.

وی با بیان اینکه در قدیم برای ساخت صابون از اشخوار و آهک استفاده می شد، می افزاید: کار صابون سازی را از عنفوان جوانی (حدود ۲۰ سالگی) در کنار همسرم شروع کردم قبل از آن به شغل آهنگری مشغول بودم. با شروع کار صابون سازی، چراغ سازی و آهنگری را هم تلفیق کرده و تکنولوژی جدیدی در صابون سازی ایجاد کردم.

تلفیق دو هنر

او  دو حرفه صابون سازی و آهنگری را با هم تلفیق کرده و با علم به این دو حرفه، شروع به ساخت ملزومات صابون سازی با دست و فکر کرده است تا جایی که با ساخت این ملزومات، زمینه ساخت صابون به مقدار بالا را فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه برای ساخت صابون از بهترین مصالح روز استفاده می شود، می افزاید: در حال حاضر مواد مورد نیاز برای صابون سازی شامل روغن مخصوص صابون، آب و سود از تهران تهیه می شود که به اندازه مشخص مخلوط شده و مقدار استفاده از آن در صابون سازی بر اساس علم استادکار است.

به گفته این استاد صابون سازی، در صابون های سنتی از مواد گیاهی شامل سدر، کتیرا و روناس نیز که برای شفافیت پوست مهم بوده و ضد خارش و ضد حساسیت است استفاده می شود.

وی می گوید: صابون های سنتی از گذشته های دور مشتری های زیادی داشته و دارد تا جایی که از کشورهای آمریکا، اتریش، کانادا و… مشتری ثابت داریم.

به گفته پیشکار صابون های سنتی نباید بوی خاصی داشته باشند و داشتن بو در صابون ها نشان از عدم پخت مناسب می باشد و اینگونه صابون ها برای بدن و پوست صورت ضرر دارد.

مغازه چراغ سازی او ابتدا در بازار بزرگ بیرجند و مغازه صابون سازی در سه راه اسدی بیرجند بود و در حال حاضر مغازه صابون فروشی اش در خیابان حکیم نزاری قرار دارد.

همسر ایشان هم که از پنج سالگی به همراه خانواده اش به حرفه صابون سازی روی آورده است، در گفتگو با خبرنگار شبستان می گوید: در گذشته برای ساخت صابون سنتی از اِشخوار، آهک و مواد گیاهی استفاده می شد که حدود ۱۲ ساعت با کمک هیزم پخته می شد.

«صدیقه موفق» با بیان اینکه آبا و اجدادم همگی به حرفه صابون سازی مشغول بودند، می افزاید: ۶ فرزند دارم اما فرزندانم به عنوان شغل این حرفه پرزحمت را دوست ندارند.

وی در خصوص سختی کار گریزی به پخت برنج می زند و می گوید: در هر کاری مانند پخت غذا نیاز به پُف استادی است و همان طور که آشپز برای تهیه برنج بارها آن را می چشد، صابون ساز هم برای پی بردن به زمان پایانی کار، مواد در حال قُل را  به سر زبان زده تا زمان آماده شدن آن را بداند.

صابون بدون بو

او یک لحظه غفلت را در خراب شدن دیگ صابون مؤثر دانسته و می افزاید: برای ساخت صابون در گذشته از روغن و پیه حیوانی و در حال حاضر روغن مخصوص استفاده می شود و باید با ظرافت خاص صابون ها درست شود تا بدون داشتن بو برای استفاده عموم برای سر و بدن مورد استفاده قرار گیرد.

وی گریزی به افزایش قیمت روغن و مصالح زده و می گوید: در حال حاضر صابون کیلویی ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان است و با وجود هزینه های کارگری، تأمین مواد اولیه از تهران و… فروش صابون با پایین تر از این قیمت توجیه ندارد.

وی با اشاره به بیماری همسرش صابون سازی را کاری سخت و طاقت فرسایی دانسته که مغز استخوان و ریه ها را از بین می برد و عدم پخت کامل آن نیز در صدمه زدن به پوست و مو نقش مهمی دارد.

موفق یادآور می شود: بارها اساتید و دانشجویان زیادی از اقصی نقاط کشور مهمان ما شده و خواستار ادامه دادن این حرفه شدند با با وجود اینکه فرزندان، کار صابون سازی را از پدر و من یاد گرفته اند اما چند ساعت پایانی ساخت صابون در کیفیت آن نقش مهمی دارد و پُف استادی را می طلبد.

در ادامه «نسرین پیشکار» دختر خانواده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی در خصوص شغل پدر می گوید: پدر به همراه مادر جزو معدود افراد در ساخت صابون سنتی در بیرجند هستند که صابون با کیفیت درست می کنند تا جایی که پس از نمونه برداری توسط اداره استاندارد، مورد تأیید قرار گرفت اما چون کار خانگی و سنتی بود برای اخذ علامت استاندارد اقدام خاصی صورت نگرفته و این مهم توسعه پیدا نکرد.

عدم حمایت از پیشکسوتان

وی با اشاره به این مهم که پدر جزو پیشکسوتان در حیطه ساخت صابون سنتی است، از مسئولان میراث فرهنگی و… گلایه کرده و می گوید: متأسفانه در زمان حیات نامی از پیشکسوتان برده نمی شود و این اقشار زحمتکش نه تنها حمایت نشده که به فراموشی هم سپرده می شوند.

وی گریزی به شغل آهنگری پدر زده و این مهم را در تلفیق این دو هنر مهم دانسته و می گوید: پدر با دست اقدام به ساخت ملزومات مورد نیاز و منحصر به فرد برای ساخت صابون کرده که در انحصار خانواده قرار دارد و با این ابداعات و ساخت دستگاه‌های بزرگ، صابون بیشتری تهیه می شد و این ابداعات از دلایل موفقیت پدر در این حرفه بود.

برش میلیمتری صابون

پیشکار به مهارت پدر در برش صابون هم اشاره دارد و می گوید: برش صابون کار سختی است و اگر در زمان برش اشتباهی صورت گیرد کار از سکه افتاده و خراب می شود و پدر در این زمینه مهارت فوق العاده ای دارند تا جایی که بدون هیچ دستگاه و با کمک چشم؛ صابون ها را برش زده به نحوی که بدون میلیمتری تفاوت برش می خورند.

وی از کار صابون سازی به عنوان مشاغل سخت یاد کرده و می افزاید: وقتی صابون در حال قُل زدن با مواد اسیدی است، کوچکترین اشتباه منجر به مرگ استاد کار می شود.

وی با اشاره به شهادت برادرش در سال ۱۳۶۵ به عنوان اولین شهید استان از یگان ویژه می گوید: از بین دو برادر، برادر شهیدم قرار به ادامه شغل پدر داشت که این این امر محقق نشد و با شهادت برادرم، کمر پدر شکست و ضربه شدیدی به خانواده وارد شد.

انتقاد از مسئولان

وی با بیان اینکه پدر حتی بیمه نیستند و من شرمنده پدر هستم، ضمن گلایه از برخی مسؤلان، می گوید: پدر با داشتن سنی بالای ۹۰ سال هنوز شغل صابون سازی را ادامه می دهد اما دریغ از حمایت مسؤلان!

وی با بیان اینکه ساخت صابون به صورت فصلی است، می گوید: ساخت صابون در فصل تابستان انجام می شود چرا که خشک کردن صابون نیاز به آفتاب مستقیم دارد در گذشته با وجود بالا بودن بنیه بدنی و جوان‌تر بودن پدر، مقدار قابل توجهی صابون تهیه و در طول سال در مغازه شخصی و به صورت عمده فروشی در اختیار دیگر فروشندگان قرار می گرفت اما در حال حاضر به علت کهولت سن و بیماری پدر این مهم میسر نبوده و به میزان کمی صابون تهیه و به میزان کم و فقط برای مصارف شخصی به فروش می رسد.

وی از خاطرات خوب به مداوای پسری که به عارضه پوستی مبتلا بود اشاره کرده و می افزاید: پسری که به عارضه پوستی مبتلا بود برای مداوا به خارج از کشور اعزام شد اما با این وجود مشکل او حل نشد و پس از بازگشت به کشور بنا به توصیه یکی از دوستانش، از صابون ساخته شده پدر استفاده کرد و مشکل پوستی اش برطرف شد.

وی در پایان از مسؤلان می خواهد تا پیشکسوتان در قید حیات هستند قدر آن ها را دانسته و در همه زمینه ها حمایتشان کنند.

در ادامه معاون اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی با بیان اینکه پیشینه صابون سازی در استان به بیش از یکصد سال گذشته برمی گردد، می گوید: صابون سازی سنتی بیرجند در ۹ آذر ماه سال گذشته با شماره ۲۴۸۹ درفهرست میراث معنوی (ناملموس) به ثبت رسیده است.

«سید احمد برآبادی» از محمد حسین پیشکار به عنوان یکی از پیشکسوتان صابون سازی بیرجند یاد کرده و می افزاید: این پیشکسوت در بین افراد در قید حیات با وجود اجرای تکنیک جدید در ساخت صابون، مواد استفاده شده، شیوه پخت و… منحصر به فرد است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد افراد صابون ساز رو به افزایش است، می گوید: به طور معمول افراد از صابونی استفاده می کنند که مشکلی نداشته باشد.

وی در خصوص عدم حمایت پیشکسوتان برخی حرفه ها می گوید: در اولین گام این حرفه به ثبت رسید و در حال تهیه سازوکار برای افراد تولید کننده هستیم و امید است با تهیه این سازوکار بتوان از پیشکسوتان حرفه های مختلف تجلیل کرده و آن ها مورد حمایت قرار داد.

معاون استاندار خراسان جنوبی:

سه اولویت اقتصادی برای زرشک خراسان جنوبی تعیین شد/۵-۷

سه اولویت اقتصادی برای زرشک خراسان جنوبی تعیین شد

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: سه اولویت اقتصادی طرح‌ریزی شده برای زرشک در حال حاضر توجه به فرآوری، سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع غذایی با محوریت زرشک و ایجاد زمینه‌های صادراتی این محصول است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی “جواد اشرفی” افزود: زرشک یکی از حوزه‌های مغفول مانده در خراسان جنوبی است.

وی با اشاره به معضل خام‌فروشی محصولات مزیت‌دار استان افزود: لازم بود نگاه علمی و توجه همه‌جانبه به این محصولات داشته باشیم که در این راستا برای برگزاری جشنواره ملی زرشک برنامه‌ریزی شد.

معاون استاندار خراسان جنوبی به تشکیل ۹ کمیته برای برگزاری این جشنواره اشاره و تصریح کرد: این برنامه‌ها محدود به مدت کوتاه جشنواره نخواهد بود و مشکلات زرشک به‌طور مستمر پایش خواهد شد.

وی با بیان اینکه لازم است در مورد محصولات کشاورزی مزیت‌دار خراسان جنوبی بخش خصوصی قوی داشته باشیم گفت: در حال پیگیری هستیم تا در زمان برگزاری جشنواره ملی زرشک با همکاری کترینگ‌های هواپیمایی در پروازهای خراسان جنوبی، بسته‌ای از محصولات استان به مسافران عرضه شود.

اشرفی با تاکید بر ایجاد کرسی زرشک در اتاق بازرگانی و اتاق تعاون کشور افزود: برنامه‌ریزی شده همزمان با برگزاری رقابت‌های جام جهانی فوتبال در قطر، محصولات خراسان جنوبی در غرفه‌ای در نمایشگاه قطر عرضه شود.

وی با اشاره به اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت جشنواره ملی زرشک که در روزهای آتی برگزار می‌شود گفت: در گام اول به دنبال معرفی زرشک در سطح کشور به بهترین شکل هستیم و در گام دوم در حال پیگیری جلب نظرها در حوزه دانشگاهی، شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های صنایع غذایی و توجه به فرآوری زرشک هستیم.

فعالیت دائمی کمیته علمی جشنواره ملی زرشک

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های ما این است که کمیته علمی حتی پس از جشنواره به‌طور دائمی فعال باشد و اکنون کارگروه حمایت و تسهیلگری تولید دانش‌بنیان برای ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالیت‌های علمی در حال فعالیت است لذا مشکل سرمایه‌گذاری برای تولید فرآورده از زرشک نداریم.

وی با تاکید بر خروج فروش زرشک از حالت فله‌فروشی گفت: در اتاق تعاون ایران بستری برای صادرات زرشک نداریم که باید ایجاد شود.

اشرفی بر افزایش ماندگاری زرشک با بسته‌بندی مطلوب تاکید کرد و افزود: به دنبال این هستیم زرشک به‌صورت میوه نیز استفاده شود.

وی با بیان اینکه خرید محصول توسط تعاون روستایی و سپس فروش در چند غرفه در استان‌های کشور نیز در حال انجام است گفت: اکنون طرح‌های سرمایه‌گذاری در حوزه زرشک در حال اجراست و هدف ما این است که به ایجاد ارزش افزوده و هدایت بهره‌برداران به این سمت کمک کنیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه زرشک کالایی با ارزش دارویی است اظهار داشت: امیدواریم طی ۲ سال آینده شاهد تحول در محصولات فرآوری، صادرات، حوزه غذا و دارو و ارزش ریالی تولیدات زرشک باشیم و با برگزاری جشنواره ملی زرشک تحول و دگردیسی در حوزه صنعت زرشک شکل بگیرد.

وی بر ضرورت معرفی زرشک در سطح فراملی نیز تاکید کرد و گفت: در حوزه عناب، زعفران و زرشک به عنوان محصولات هویت‌دار بخش کشاورزی خراسان جنوبی، برنامه‌های خوبی در دست اقدام بوده که امیدواریم با اجرای آن شاهد تحول شگرفی در حوزه اقتصاد و معیشت مردم استان باشیم.

اشرفی خواستار همکاری هرچه بیشتر رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی رویدادهای جشنواره ملی زرشک شد و افزود: اگر برای اطلاع‌رسانی جشنواره ملی زرشک هدفمند و برنامه‌ریزی شده، اقدام نشود، ممکن است نتیجه معکوس به دنبال داشته باشد.

آغاز به کار جشنواره از ۲۱ مهر در روستای افین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: این جشنواره ۲۱ مهر ماه در بزرگترین باغ زرشک خاورمیانه، در روستای افین شهرستان زیرکوه افتتاح می‌شود.

مهدی جعفری افزود: در مدت برگزاری جشنواره در پنج شهرستان خراسان جنوبی پروژه‌های خوبی کلنگ‌زنی می‌شود که زنجیره تولید زرشک را کامل خواهد کرد و با توجه به اهمیت بالای جشنواره، نیاز است در اجرای برنامه‌ها در کنار ظرفیت دولت، از ظرفیت‌های مردمی هم استفاده شود.

وی بیان کرد: جشنواره زرشک در قالب ۹ کمیته استانی و پنج کمیته شهرستانی ذیل شورای سیاستگذاری جشنواره با ریاست استاندار و دبیری سازمان جهاد کشاورزی آغاز به کار کرده است.

دبیر جشنواره ملی زرشک گفت: ۳۸ هزار خانوار در این استان به‌صورت مستقیم تولیدکننده زرشک هستند و ۵۰ هزار خانوار مستقیم و غیر مستقیم از این محل امرار معاش می‌کنند.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه بزرگترین باغ خاورمیانه در خراسان جنوبی است اما در این زمینه به‌خوبی گفتمان‌سازی نشده و ظرفیت گردشگری کشاورزی هم مغفول مانده است.

جعفری افزود: معرفی زرشک، افزایش تقاضا و قیمت این محصول و کمک به معیشت کشاورزان، ایجاد دغدغه بین مسئولان به منظور حمایت از این محصول ارزشمند از جمله اهداف برگزاری جشنواره زرشک است.

وی با بیان اینکه زرشک یک هویت برای خراسان جنوبی بوده که در حوزه‌های سیاست، اقتصاد، محیط زیست و فرهنگ نیز اثرگذار است گفت: ۹۸ درصد زرشک کشور در خراسان جنوبی تولید می‌شود و از ۱۹ هزار و ۴۸۵ هکتار سطح زیر کشت این محصول، امسال ۸۴ هزار تن زرشک تر بهره‌برداری خواهد شد.

جشنواره ملی زرشک از ۲۱ تا ۲۷ مهر ماه در پنج شهرستان استان خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

 

 

 

پرواز بالگرد اورژانس برای انتقال مصدوم ۱۳ ساله/۴

معاون اورژانس خراسان جنوبی از انتقال مصدوم ۱۳ ساله حادثه رانندگی با بالگرد از شوسف به بیرجند خبر داد.

 

عباسی معاون اورژانس خراسان جنوبی گفت: برخورد یک دستگاه تریلی و موتورسیکلت و پژو ۴۰۵ در حوالی شوسف نهبندان سبب ضربه به سر راکب ۱۳ ساله موتورسیکلت شد.

او افزود: مصدوم پس از انتقال به درمانگاه شوسف برای ادامه درمان به وسیله بالگرد به بیرجند اعزام شد.

سرهنگ رضایی رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: این حادثه ساعت ۷:۳۰ روز شنبه در جاده فرعی ذهاب به شوسف رخ داد.

او افزود: در این حادثه یک دستگاه خودروی پژو ۴۰۵، تریلی و موتورسیکلت با هم برخورد کردند.

سرهنگ رضایی علت حادثه را تغییر مسیر ناگهانی تریلی عنوان کرد و گفت: این حادثه ۲ مجروح بر جا گذاشت.

 

 

 

شهیدی که خواب شهادت را دیده بود

شهید محمد بنی اسدی یکی از شهدای شهرستان سربیشه است که در سال ۶۴ در منطقه مریوان به شهادت رسید.

 

هنگام شروع جنگ تحمیلی، افراد از شهر و دیار‌های مختلف به جنگ اعزام شدند.

یکی از شهدایی که از شهرستان سربیشه به جبهه اعزام شد، شهید محمد بنی اسدی است.

این شهید که ۶ فرزند از او به یادگار مانده، از روستای گینکه سربیشه راهی جبهه‌های حق علیه باطل شد و به شهادت رسید.

بچه ها را خدا بزرگ کرد

همسر شهید محمد بنی اسدی گفت: حدود ۳۸ سال از شهادت همسرم می‌گذرد و در هنگام اعزام او به جبهه هیچ دلخوری نداشتم و راضی بودم.

او افزود: دلیل من این بود که بزرگ کردن بچه‌ها را خدا انجام می‌داد و من تنها یک وسیله بودم و نگرانی از اعزام همسرم به جنگ نداشتم.

همرزم شهید محمد بنی اسدی نیز که از روستای گینکه است بیان کرد: در این منطقه افراد کمی مانند این شهید پیدا می‌شوند و گویا شهید بنی اسدی، نگینی در بین بقیه است.

او گفت: همین عوامل است که سبب می‌شود یک نفر برای شهادت در راه خدا برگزیده شود.

امدادگری در جنگ

فرزند شهید محمد بنی اسدی گفت: پدرم بعد از اینکه به جنگ اعزام شد، در مقام امدادگر به خدمت رسانی در جنگ پرداخت.

او افزود: هنگامی که از پدر در زمان اعزام خداحافظی می‌کردیم، با گریه از او پرسیدیم مگر قرار نیست برگردی که گفت خواب دیده ام شهید می‌شوم.

شهید محمد بنی اسدی یکی از ۱۸۸ شهیدی است که از شهرستان سربیشه هستند و مدال‌های افتخار این شهرستان محسوب می‌شوند.

این شهید در سال ۶۴ و در منطقه مریوان به فیض شهادت نائل آمد.

 

 

 

 

روستاییان و عشایر بیمه تکمیلی می‌شوند/۲-۳

روستاییان و عشایر تحت حمایت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان جنوبی بیمه تکمیلی می‌شوند.

اسدی مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه قرار است فردا طی همایشی در تهران بیمه تکمیلی نیز به مزایای صندوق بیمه روستاییان و عشایر کشور اضافه شود گفت: با اجرای این طرح ۵ هزار نفر از مستمری بگیران و بازنشستگان این صندوق در استان از بیمه تکمیلی بهره‌مند می شوند.

او با بیان اینکه هم اکنون ۱۵۷ هزار نفر مشمول بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان هستند افزود: از این تعداد ۵۴ هزار نفر بیمه شده در این صندوق هستند که بیشترین افراد بیمه شده مربوط به شهرستان قائنات با ۵۱ درصد است.

اسدی ادامه داد: هم اکنون ۵ هزار و ۲۰۰ نفر بازنشسته در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان وجود دارد.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان جنوبی عنوان کرد: تمامی افرادی که تحت حمایت صندوق‌های بیمه تأمین اجتماعی در استان نباشند، می‌توانند تحت حمایت بیمه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان قرار گیرند.

او اظهار کرد: شرایط سنی بیمه در این صندوق بین ۱۸ تا ۵۰ سال است و همه افراد از جمله زنان خانه دار، قالی بافان، روستاییان، کشاورزان و عشایر می‌توانند تحت حمایت بیمه بازنشستگی این صندوق قرار گیرند.

اسدی تصریح کرد: از مزایای این صندوق می‌توان به پرداخت مستمری، از کارافتادگی و مستمری به بازماندگان و همچنین نقل و انتقال سابقه بیمه از این صندوق به دیگر صندوق‌ها اشاره کرد.

 

 

برگزاری مسابقه نقاشی به مناسبت هفته فراجا در نهبندان/۲-۴

مسابقه نقاشی به مناسبت گرامیداشت هفته نیروی انتظامی و سالروز آغاز امامت امام زمان(عج) همزمان با نماز جمعه در کانون فرهنگی هنری آدینه شهرستان نهبندان برگزار شد.

مدیر کانون فرهنگی هنری آدینه اظهار کرد: پلیس از انواع شخصیت‌های دوست داشتنی برای کودکان دختر و پسر است که کانون فرهنگی هنری آدینه به مناسبت هفته نیروی انتظامی و برای آشنایی کودکان با نحوه عملکرد پلیس در جامعه انواع نقاشی ها از جمله خودروی پلیس را در اختیار آن ها برای رنگ آمیزی قرار داد.

مدیر کانون فرهنگی هنری آدینه افزود: یکی از لذت بخش‌ترین سرگرمی‌ها برای کودکان سه تا هفت سال، رنگ آمیزی نقاشی‌های آماده است زیرا علاوه بر اینکه کودکان با محیط پیرامون خود آشنا می شوند با نحوه صحیح رنگ آمیزی و کشیدن نقاشی های مختلف نیز آشنا می شوند.

علیرضائی ادامه داد: اغلب کودکان پسر در دوران کودکی تمایل دارند پلیس شوند بنابراین کانون فرهنگی هنری از نحوه عملکرد پلیس نقاشی های مختلفی را در اختیار کودکان قرار داد و از همان ابتدا بچه ها را با این شغل زیبا و هیجان انگیز آشنا کرد.

 

نیروی انتظامی، ستون امنیت و اقتدار ملی است

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی گفت: نیروی انتظامی، ستون امنیت و اقتدار ملی است و مردم قدردان تلاش‌های این مجموعه هستند.

 

نخعی رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در مراسم صبحگاه مشترک نیرو‌های مسلح نهبندان که در هنگ مرزی حسین آباد رزاق زاده برگزار شد گفت: رهبر معظم انقلاب با بیانات خود، مدال افتخار بزرگی را به نیروی انتظامی اهدا کردند.

او افزود: نیروی انتظامی، ستون امنیت و اقتدار ملی است و هر کس پلیس را تضعیف کند در عمل باعث تقویت مجرمان و بدخواهان شده است.

نخعی تأکید کرد: مرزبانی ما در شرایطی سخت مرز را کنترل می‌کند تا امنیت پایدار وجود داشته باشد و این تلاش آن‌ها در استان ما هم به صورت یک طرفه در مرز با افغانستان است.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کنترل مرز‌ها در خراسان جنوبی که در همجواری با افغانستان و سیستان و بلوچستان است شرایط سختی را برای مرزبانان به وجود آورده و آن‌ها به درستی از مرز‌های ما پاسبانی می‌کنند.

او گفت: رهبری در خصوص نقش دشمن در اغتشاشات اخیر اعلام کردند، دشمن با پیشرفت ما مشکل دارد و مذاکرات ما به خوبی داشت پیش می‌رفت و از آنجا که کاری نتوانستند بکنند دست به تحریک مردم زدند.

سرهنگ رضایی فرمانده مرزبانی نهبندان هم در این مراسم گفت: نیروی انتظامی بیش از قبل با توجه به ناامنی‌های اخیر با تشکیل اقدامات کنترلی از شرایط و فضای کشور مراقبت کرده و کوچک‌ترین تحرک از دید آن‌ها پنهان نمانده است.

حجت الاسلام خزایی امام جمعه نهبندان هم گفت: هفته نیروی انتظامی فرصت مناسبی است برای این که قدر امنیت را بیشتر بدانیم.

او افزود: دو نعمت است که مردم از آن بهره مندند، اما قدر آن را نمی‌دانند که یکی سلامتی و دیگری امنیت است؛ مردم و جامعه ما باید بر این مورد واقف باشند که مرزبانان با چه سختی در مرز مرزبانی می‌کنند تا ما در شهر به راحتی زندگی کنیم.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*