آخرین خبر :

اخبار خراسان جنوبی

معرفی برترین های مسابقات تنیس طبس

 

اولین دوره مسابقات تنیس رده سنی زیر ۱۳ سال آقایان به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس به همت هیات تنیس شهرستان طبس برگزار شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی در این دوره از مسابقات که طی دو روز در سالن ورزشی کوثر برگزار شدسهراب توکلی مقام اول ، نوید مهدی زاده مقام دوم و آرش مددی مقام سوم را کسب کرد.

به مناسبت روز شعر و ادب فارسی؛

ویژه برنامه شاعرانه در کانون پرورش فکری سرایان برگزار شد

ویژه برنامه شاعرانه در کانون پرورش فکری شهرستان سرایان برگزار شد

مرکز فرهنگی و هنری کانون سرایان با حضور شاعران و پیشکسوتان ادبی این شهرستان ویژه برنامه‌ی «شاعرانه» را به پاس‌داشت روز شعر و ادب فارسی برگزار کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ مرکز فرهنگی و هنری کانون در شهرستان سرایان به مناسبت ۲۷ شهریور ماه و گرامی‌داشت روز شعر و ادب فارسی، ویژه برنامه «شاعرانه» را با مشارکت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و با دعوت از شاعران بومی این شهرستان و با حضور اعضای کارگاه‌های ادبی به مرحله‌ی اجرا درآورد.

بر اساس این خبر در این برنامه، احمدمقیمی، سعید ارشادی وابراهیم ارشادی ازشاعران پیشکسوت این شهرستان به قرائت اشعار خود پرداختند و در ادامه تعدادی از کودکان ونوجوانان عضوکارگاه‌های ادبی این مرکز نیز به خوانش اشعاری از استاد شهریار پرداختند و یاد و خاطره این شاعر بزرگ ایرانی را گرامی داشتند.

 

در مراسم تکریم و معارفه مدیر هنرستان دخترانه هنرهای زیبای بیرجند مطرح شد؛

هنر زبان پیش برنده اهداف اسلام و انقلاب است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: هنر بهترین زبان پیش برنده برای اهداف انقلاب است بنابراین هنرمندی که در این هنرستان تربیت می شود باید زبان پیش برنده در حوزه ترویج اهداف انقلاب و اسلام باشد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ علی فرخنده در مراسم تکریم و معارفه مدیر هنرستان دخترانه هنرهای زیبای بیرجند با بیان اینکه نگاه غرب به هنر، نگاهی صرفا اقتصادی و از جنس انسان به معنای بعد حیوانی انسان است، گفت: هنر در نگاه اسلام ابزاری برای تحقق امیال شهوانی و رسیدن به مقاصد حیوانی نخواهد بود.
وی بیان کرد: جهان بینی وقتی توحیدی باشد، نگاه به انسان به معنای انسانی متشکل از جسم و روح است بنابراین اگر خروجی هنر چیزی غیر از این امر باشد، یعنی جنس جهان بینی توحیدی در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته است.
فرخنده بیان کرد: بنا به فرمایشات امام (ره)، هنری زیبا و پاک است که کوبنده سرمایه داری مدرن و صهیونیسم خوناشام باشد و هنرمند متعهد باید با هنر خود جامعه را سوی سعادت  و حیات طیبه رهنمون سازد.
 وی با تاکید بر اینکه باید هنرمندان متعهد خروجی هنرستان دخترانه زیبای بیرجند باشد، اظهار کرد: همچنین هنر بهترین زبان پیش برنده برای اهداف انقلاب است بنابراین هنرمندی که در این هنرستان تربیت می شود باید زبان پیش برنده  در حوزه ترویج اهداف انقلاب و اسلام باشد.
وی ادامه داد: اگرچه هنرجویان باید به سطوح ملی رسیده و به عنوان چهره های برتر معرفی شوند اما چیزی که برای اسلام و انقلاب بن بست شکنی می کند، هنر است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: امید است بتوانیم طی چند سال آینده شاهد راه اندازی هنرستان پسرانه هنرهای زیبای بیرجند باشیم که این امر نیازمند تامین برخی از زیرساخت ها است.
بهدانی، رئیس اداره آموزش و پرورش بیرجند هم در این مراسم با بیان اینکه هرآنچه در دنیا جاودانه است ریشه در هنر دارد، گفت: علی رغم اینکه بیرجند زادگاه هنرمندان زیادی است اما به لحاظ هنر وضعیت خوبی ندارد.
وی با بیان اینکه تنها هنر و ادبیات می تواند وضعیت جامعه را درست کند، افزود: قطعا در آینده ای نزدیک هنرمندانی از هنرستان دخترانه هنرهای زیبا خواهیم داشت که آبروی استان را حفظ کنند.
گفتنی است در این مراسم از زحمات «صدیقه آبگرمی» تقدیر و «زیبا راد نیا» به عنوان مدیر هنرستان دخترانه هنرهای زیبای بیرجند معارفه شد.

 

 

 

 

 

۸۲ درصد تسهیلات تبصره ۱۸ در خراسان جنوبی جذب شد

۸۲ درصد تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه در خراسان جنوبی جذب شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی از جذب ۸۲ درصد تسهیلات بند “الف” تبصره ۱۸ قانون بودجه در استان خبر داد و گفت: تلاش ما این است که تا پایان شهریور ماه جذب حداکثری را داشته باشیم.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جواد اشرفی در نشست کمیته استانی بند “الف” تبصره ۱۸ قانون بودجه افزود: ۲ هزار و ۸۸۶ طرح به مبلغ ۲ هزار و ۲۲۷ میلیارد تومان و با اشتغالزایی ۹ هزار و ۸۰۰ نفر به دبیرخانه و کمیته استانی ارسال شده و مورد بررسی قرار گرفته است.

وی گفت: تاکنون از این مقدار، تسهیلات مربوط به هزار و ۱۰۴ طرح به مبلغ ۶۰۲ میلیارد تومان پرداخت شده و کل تسهیلات اختصاص یافته به استان مبلغ ۷۴۴ میلیارد تومان بوده است.

معاون استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: تاکنون ۸۲ درصد تسهیلات بند “الف” تبصره ۱۸ متعلق به سال ۱۴۰۰ جذب شده و خراسان جنوبی به این لحاظ در مقایسه با دیگر استان‌های کشور رتبه بسیار خوبی دارد.

وی با اشاره به اینکه ۴۸۸ طرح اشتغالزایی به دلیل برخی موانع برگشت داده شده است افزود: سلیقه‌ای عمل کردن شعب برخی بانک‌ها در اخذ تضامین و وثایق، طولانی بودن روند بررسی پرونده‌ها توسط برخی بانک‌ها و پرداخت نشدن تسهیلات توسط برخی بانک‌ها به دلیل رتبه اعتباری پایین متقاضیان و الزام مجریان طرح به داشتن بیمه تأمین اجتماعی از جمله موانع پیش‌روی تسهیلات بند “الف” تبصره ۱۸ در استان است.

اشرفی با اعلام اینکه ۷۴۰ طرح در مرحله انعقاد قرارداد است گفت: درخواست ما از بانک‌ها این است که همه تلاش خود را برای پرداخت این تسهیلات به کار گیرند.

وی با تاکید بر اینکه بانک‌های خصوصی باید با پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران در خدمت توسعه استان باشند تصریح کرد: در صورت نبود همراهی بانک‌ها در این زمینه از ابزار محدودیتی در اختیار مجموعه اداری استان استفاده خواهیم کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی درخصوص رتبه‌بندی نسبت پرداختی به حجم تخصیص تسهیلات توسط بانک‌های عامل گفت: بانک صنعت و معدن با ۱۲۴ درصد، صندوق کارآفرینی امید با ۸۸ درصد، بانک کشاورزی با ۷۱ درصد و بانک توسعه تعاون با ۶۹ درصد در این زمینه به ترتیب بیشترین حجم پرداخت تسهیلات مربوطه را داشته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه همه باید در راستای توسعه اقتصادی استان گام برداریم افزود: درخواست ما از بانک‌های عامل این است که بیش از گذشته در زمینه پرداخت تسهیلات مساعدت داشته باشند تا با پرداخت تسهیلات، روند سرمایه‌گذاری در استان شتاب بگیرد.

اشرفی اظهار داشت: درخصوص پیگیری مشکلات پیش روی روند پرداخت تسهیلات اشتغالزایی، همراهی لازم صورت می‌گیرد.

بنا به این گزارش در این کمیته روند پرداخت تسهیلات بند “الف” تبصره ۱۸ قانون بودجه در استان خراسان جنوبی متعلق به سال ۱۴۰۰ مورد بررسی قرار گرفت و مدیران بانک‌های عامل و دستگاه‌های اجرایی درباره وضعیت اختصاص و جذب تسهیلات مربوطه، توضیحات لازم را ارائه کردند.

تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه کشور که از سال ۱۴۰۰ برقرار شده، جزو اقداماتی محسوب می شود که با هدف ایجاد رونق تولید برای طرح‌های تولیدی و سرمایه گذاری اشغال آفرین در نظر گرفته شده و از جمله مهمترین ابزار ایجاد و حفظ اشتغال در استانها است.

در تبصره ۱۸ ایجاد اشتغال هدف گذاری شده و نرخ سود این تسهیلات در مناطق برخوردار ۱۴ درصد و در مناطق کمتر توسعه یافته ۱۲ درصد لحاظ شده است.

 

 

بانوی ورزشکار خراسان جنوبی مسافر بورسای ترکیه می‌شود

در چهارمین دوره بازی‌های عشایری بورسای‌ ۲۰۲۲ ترکیه بانوی خراسان‌جنوبی در مسابقات رشته چوب کشی‌ هماورد برترین‌های جهان می‌شود.

به گزارش فارس، بانوان شایسته خراسان‌جنوبی در مسابقات قهرمانی و انتخابی تیم ملی چوب کشی فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی کشور اعزامی به رقابت‌های نومد گیمز ایزنیک ۲۰۲۲ ترکیه خوش درخشیدند.

 این روید ورزشی به میزبانی تهران در سالن اختصاصی فدراسیون بدمینتون برگزار شد و بانوان منتخب رشته چوب‌کشی استانهای‌ کشور در وزن‌های مثبت و منفی ۷۵ کیلوگرم با یکدیگر به رقابت پرداختند.

در وزن مثبت ۷۵ کیلو گرم مسابقات چوب کشی ورزش روستایی و بازی های کشور محدثه شخم گر از خراسان جنوبی با گردن‌آویز طلا بر سکوی قهرمانی رقابت‌ها ایستاد و در لیست ورزشکاران ملی‌پوش اعزامی به چهارمین دوره بازی‌های جهانی عشایری نومد‌ گیمنز‌ ۲۰۲۲ ترکیه قرار گیرد.

 آرزو حسینی، دیگر بانوی خراسان‌جنوبی شرکت کننده در این رویداد ورزشی‌ جامعه روستایی و عشایری کشور با کسب نشان نقره وزن مثبت ۷۵ کیلوگرم چوب کشی در جایگاه نایب قهرمانی مسابقات ایستاد.

پیش از این آرزو حسینی در مسابقات قهرمانی مچ‌اندازی بانوان کشور ۲ مدال طلای دست چپ و راست این رقابت‌ها را برای خراسان جنوبی به ارمعان آورده بود.

در وزن منفی ۷۵ کیلوگرم مسابقات چوب کشی انتخابی تیم ملی  نیز مریم فراهانی‌نیا  از استان همدان توانست با غلبه بر حریفان خود در جایگاه نخست مسابقات بایستد و جواز حضور در رقابت‌های ایزنیک ترکیه را از آن خود کند.

گفتنی است؛ چهارمین دوره بازیهای جهانی عشایری ۲۰۲۲ ترکیه از  ۷ تا ۱۰ مهرماه ۱۴۰۱ در منطقه ایزنیک بورسای ترکیه برگزار می‌شود و قریب‌بر ۳ هزار ورزشکار از ۱۰۲ کشور در این رویداد ورزشی به رقابت می‌پردازند.

 

 

آغاز مرمت حسینیه کبابی بیرجند

رییس اداره‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بیرجند از آغاز مرمت حسینیه کبابی (حسینیه ابوالفضلی خیرآباد) خبر داد.
به‌گزارش‌ امروز خراسان جنوبی، محمدعلی جنتی‌فر گفت: «مرمت این اثر تاریخی در اوایل شهریور ماه سال جاری ۱۴۰۱ در دستور کار قرار گرفت و به صورت عملیات امانی توسط اداره شهرستان بیرجند شروع به کار کرده است.»
رییس اداره‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بیرجند افزود: «در این مرحله مرمت و کف‌سازی حیاط و باغچه‌های آن در دستور کار قرار دارد و در ادامه با تخصیص اعتبارات بافت تاریخی بیرجند استحکام‌بخشی اتاق‌های ضلع شرقی و مطبخ حسینیه انجام خواهد شد.»
جنتی‌‌فر در مورد حسینیه کبابی گفت: «اولین هیأت عزاداری شهرستان بیرجند در سال ۱۲۹۸ شمسی توسط عبدالوهاب شاهسونی موسس کلاس اکابر به نام هیأت ابوالفضلی خیرآباد بیرجند، تأسیس شد که با گذشت زمان، سرپرستی هیأت به مرحوم کربلایی غلامرضا کبابی واگذار شد و ایشان عزاداری ماه محرم و صفر را در منزل خویش که به (حسینیه کبابی) معروف است، برگزار می‌کرد.»
او ادامه داد: «حسینیه کبابی به نام حسینیه ابوالفضلی خیرآباد تغییر نام یافت و سالیان متمادی محل تجمع عزاداران اباعبداله بوده و هم اکنون نیز مجلس روضه خوانی همانند سالیان گذشته در آن برگزار می‌شود.»
رییس اداره‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بیرجند گفت: «همزمان با دهه اول ماه محرم و به نشانه خیمه‌گاه ابا عبدالله حسین (ع)، مراسم چادرپوشان در حقیقت سیاه‌پوشان و اعلام شروع ماه محرم، توسط اعضا هیئت با اسپند و چاووشی و صلوات بر محمد و آل محمد (ص) یک روز مانده به محرم در حسینیه کبابی شروع می‌شود و بعد از نصب چادر تا روز ۱۱ محرم برپاست و بعد از آن جمع می‌شود. این چادر مزین به هنر دست زنان بیرجندی است که اخیرا نیز توسط جمعی از بانوان خیر تعمیر و مرمت شده است.»
جنتی‌فر بیان کرد:‌«قدمت این بنا به دوره قاجاریه می‌رسد و در سال ۱۳۹۵ با شماره ۳۱۵۷۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.»

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی:

۱۸۱ کلاس درس در خراسان جنوبی احداث شد

 ۱۸۱ کلاس درس در خراسان جنوبی احداث شد

بیرجند_ مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی از ساخت ۱۸۱ کلاس درس طی یک سال گذشته در قالب ۵۳پروژه با ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار خبر داد.

محمود چاوشان در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: با توجه به کمبود فضای آموزشی و نیازی که در مناطق مختلف خراسان جنوبی به ویژه مرکز استان وجود داشت در یک سال گذشته ۱۸۱ کلاس درس در شهرستان‌های استان احداث شد.

به گفته وی این کلاس‌های درس در قالب ۵۳ پروژه با زیر بنای ۱۷ هزار و ۹۳۰ متر مربع در یک سال گذشته در شهرستان‌های خراسان جنوبی با اعتبار ۱۴۰ میلیارد تومان احداث شده‌اند.

وی تصریح کرد: در این مدت همچنین ۹۱۱ کلاس درس و سامانه گرمایشی ۶۰۷ فضای آموزشی مدارس خراسان جنوبی استاندارد سازی شد.

وی ادامه داد: رفع کمبود فضاهای آموزشی در مساکن مهر، روستاهای اقماری بیرجند و مدارس دو شیفت در بیرجند و قاین از اولویت‌های این اداره کل است.

چاوشان بیان داشت: از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی ۱۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای تکمیل چهار پروژه ورزشی بیرجند، زیرکوه، قاین و طبس اختصاص یافته است.

به گفته وی در سال ۱۴۰۰ هم ۱۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار استانی تخصیص یافت که نسبت به سال قبل از آن ۶۴ درصد افزایش داشت.

آماده‌باش مراکز درمانی خراسان جنوبی برای خدمت‌رسانی به زائران رضوی

آماده‌باش مراکز درمانی خراسان جنوبی برای خدمت‌رسانی به زائران رضوی

بیرجند – ایرنا – رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همه مراکز بهداشتی و درمانی زیر پوشش این دانشگاه در دهه پایانی ماه صفر برای خدمت‌رسانی به زائران امام رضا (ع) و کاروان‌های پیاده در آماده‌باش کامل هستند.

سید “محمد موسوی میرزایی” روز دوشنبه به رسانه‌ها اظهار داشت: در دهه پایانی ماه صفر خیل عظیمی از عاشقان و محبین اهل بیت (ع) برای گرامیداشت یکی از بزرگترین مناسبت‌های مذهبی عازم بارگاه منور رضوی می‌شوند که در همین راستا مراکز بهداشتی و درمانی در مسیر جاده‌های مواصلاتی در شهرستان‌های استان خراسان جنوبی فعال و آماده خدمت‌رسانی خواهند بود.

وی افزود: در حال حاضر ۱۷ بیمارستان و ۱۳ درمانگاه شبانه‌روزی، ۱۰۳ مرکز خدمات جامع سلامت و ۳۰۰ کارشناس بهداشت محیط و حرفه‌ای و مبارزه با بیماری‌ها در قالب تیم‌های واکنش سریع که وظیفه نظارت بر سلامت اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و نیز کنترل اپیدمی احتمالی را برعهده دارند، در این ایام به زائران و مجاوران، خدمت ارائه خواهند کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به آمادگی اورژانس ۱۱۵ استان در دهه پایانی صفر گفت: در این مدت ۸۳ پایگاه فعال جاده‌ای و شهری در سراسر استان و ۲ فروند اورژانس هوایی طبس و بیرجند به‌صورت شبانه‌روزی برای خدمات‌رسانی آمادگی کامل دارند.

وی از استقرار آمبولانس‌های جاده‌ای در محورهای اصلی منتهی به مشهد برای ارائه خدمات بهینه به زائران رضوی خبر داد و افزود: سه دستگاه آمبولانس و یک اتوبوس آمبولانس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز به مشهد اعزام می‌شود تا در زمان نیاز، به زائران حرم امام رضا (ع) و مجاوران خدمات‌رسانی کنند.

موسوی میرزایی بیان کرد: جمعیت زیادی از زوار پاکستانی در بازگشت از عتبات عالیات به مشهد می‌روند و بعد از زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) در مسیر برگشت از خراسان جنوبی به کشور خود باز می‌گردند لذا با همه توان برای ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و اورژانسی به زائران پاکستانی و حفظ سلامت تمامی زوار اربعین حسینی و حرم رضوی آماده هستیم.

وی با توصیه به رعایت مسائل بهداشتی و توجه به ایمنی کامل در محل اسکان زوار و برگزاری مراسم عزاداری، از مسوولان کاروان‌های پیاده و زائران درخواست کرد در صورت مشاهده هرگونه مشکل بهداشتی در طول مسیر، با شماره ۱۹۰ تماس بگیرند تا ماموران بهداشت در اسرع وقت به موضوع رسیدگی کنند.

خراسان جنوبی با ۶ استان کشور از جمله خراسان رضوی همجوار است و یکی از مسیرهای اصلی عبور زائران رضوی به سمت مشهد مقدس محسوب می‌شود.

 

 

 

 

 

مدرس حوزه و دانشگاه: شهید کاوه رهرو نگاه توحیدی بود/

مدرس حوزه و دانشگاه: شهید کاوه رهرو نگاه توحیدی بود

 مدرس حوزه و دانشگاه گفت: سردار شهید محمود کاوه رمز نگاه توحیدی را از امام حسین (ع) آموخت و رهرو این مسیر بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا حجت‌الاسلام محمد مهدی ماندگاری در یادواره سردار شهید محمود کاوه و شهدای عملیات کربلای ۲ که در حسینیه جماران بیرجند برگزار شد افزود: ساده زیستی شهید کاوه زبانزد بود و دقت در بیت‌المال، قاطعیت و ولایتمداری از مهمترین ویژگی‌های او بود که برگرفته از نگاه توحیدی است و اگر ما هم نگاه توحیدی داشته باشیم می‌توانیم مثل شهید کاوه باشیم.

وی ادامه داد: شهدا پروژه‌های قابل تکرار هستند پس کسانی که نگاه توحیدی دارند می‌توانند در این مسیر قرار بگیرند.

حجت‌الاسلام ماندگاری اظهار داشت: ۳۶ سال پیش در چنین ایامی کاوه پرواز کرد اما راهش مانند راه اربابش که ۱۴۰۰ سال پیش به شهادت رسید، ادامه دارد.

وی یادآور شد: این دنیا جای سختی و امتحان است و جای خوش‌گذرانی نیست امام حسین (ع) رمز نگاه توحیدی را به ما داد و شهید کاوه شاهد این مکتب است.

مدرس حوزه و دانشگاه گفت: انجام واجبات، خدمت به مخلوقات و ترک محرمات سخت است اما خداوند با سختی انسان را رشد می‌دهد.

وی تصریح کرد: اگر پرسیدند چرا پای جمهوری اسلامی ایستادید و چکار دارید به یمن، غزه و فلسطین بروید بلکه مذاکره کنید؛ بگویید خداوند در قرآن فرموده “شما در سختی قرار گرفتید و من می‌خواهم در سختی به شما رستگاری عطا کنم”.

حجت‌الاسلام ماندگاری با بیان اینکه اگر نگاه توحیدی در جامعه باشد رستگار خواهیم شد اظهار داشت: محمود کاوه با همه سختی‌ها از نماز شب غافل نشد چون نگاه توحیدی داشت و این نگاه از او یک اسوه ساخته است چون در سختی‌ها سختی را نمی‌بیند بلکه پاداش را می‌بیند.

وی افزود: صدام و بعثی‌ها برای سر کاوه جایزه گذاشتند اما همه آنها نابود شدند و مجلس نکوداشت سردار شهید کاوه امروز محل رهروان شهدا شده است.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: حقوق شهید کاوه ۲ هزار و ۲۰۰ تومان بود که از همان میزان هم بخشی را صرف جبهه می‌کرد که برگفته از نگاه توحیدی بود.

وی گفت: سخت‌ترین روزهای جنگ و نفاق را شهدا پشت سر گذاشتند تا به پاداش رسیدند و سختی را برای شیرینی قیامت تحمل کردند.

حجت‌الاسلام ماندگاری اظهار داشت: حل مشکلات مملکت و جوانان ما آموزش در مکتب امام حسین (ع) است تا از سختی‌ها فرار نکنیم و سختی خدمت، ایثار و فداکاری را تحمل کنیم و به آیه “اِنَّ مَعَ العُسرِ یُسراً ” برسیم.

وی گفت: امروز دشمن نمک به زخم خانواده شهدا می‌پاشد اما روی زخم‌ زینب (س) هم نمک‌ پاشیدند و چون حضرت، عسر و یسر را به خوبی درک کرد، گفت “جز زیبایی چیزی ندیدم”.

در ادامه یادواره از کتاب آخرین تماس تاریخ شفاهی جانباز ۷۰ درصد دفاع مقدس “حاج غلامرضا قنبری” با حضور جمعی از مسوولان و خانواده شهید کاوه در جمع مردم رونمایی شد.

سی و ششمین سالگرد نکوداشت سردار شهید محمود کاوه و شهدای عملیات کربلای ۲ با حضور مادر این شهید والامقام، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، استاندار، جمعی از مسوولان استان و قشرهای مختلف مردم در حسینیه جماران بیرجند برگزار شد.

استاندار خراسان جنوبی قبل از آغاز یادواره با حضور در مجتمع غدیر با مادر و خواهران گرامی شهید کاوه دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی، نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی و فرماندار بیرجند حضور داشتند.

شهید محمود کاوه متولد یکم خرداد ۱۳۴۰ است و ۱۱ شهریور ۱۳۶۵ در عملیات کربلای ۲ در منطقه حاج عمران عراق به شهادت رسید.

 

 

فرمانده سپاه انصار الرضا(ع) خراسان جنوبی:
جوانان شیوه زندگی و منش شهید «کاوه» را سرمشق قرار دهند/۳

 

سردار مهدوی گفت: شیوه زندگی و منش سردار شهید محمود کاوه باید امروز سرمشق جوانان قرار بگیرد تا مسیر این شهید را ادامه دهند.

به گزارش شبستان، سردار محمدرضا مهدوی در مراسم سی و ششمین سالگرد شهادت سردار سرلشکر محمود کاوه و شهدای عملیات کربلای ۲ خراسان جنوبی که در حسینیه جماران برگزار شد، اظهار کرد: زندگی شهید کاوه را به سه دوران قبل از انقلاب، دوران پس از پیروزی انقلاب و دفاع مقدس تقسیم می شود.

 

فرمانده سپاه انصار الرضا(ع) خراسان جنوبی افزود: این شهید در دوران نوجوانی به همراه پدرش در مجالس و محافل مذهبی و سیاسی شهر مشهد حضور داشت و در دوران اوج انقلاب نیز با پخش اعلامیه‌های حضرت امام خمینی (ره) به صورت فعالانه در راهپیمایی‌ها و درگیری‌های زمان انقلاب، شرکت می کرد.

 

وی ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی، شهید کاوه به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شهر مقدس مشهد پیوست که با فعالیت هایی از جمله آموزش نظامی به برادران سپاه و بسیج، نگهبانی اماکن و حفاظت از بیت شریف حضرت امام خمینی(ره) همواره پای کار این انقلاب بود.

 

سردار مهدوی با اشاره به اینکه شهید کاوه با فراگیری آموزش های چریکی به کردستان برای مبارزه با گروهک‌ها و عناصر ضد انقلاب اعزام شد، یادآور شد: دشمن از نام شهید کاوه به خاطر رشادت ها و اقداماتی که برای امنیت این منطقه انجام داده بود به شدت وحشت داشت.

 

فرمانده سپاه انصار الرضا(ع) خراسان جنوبی با بیان اینکه در خردادماه سال ۱۳۶۲ محمود کاوه به عنوان فرمانده تیپ شهدا منصوب شد، تصریح کرد: اولین ماموریت تیپ پس از فرماندهی شهید کاوه انجام عملیات برون مرزی والفجر ۲ در منطقه حاج عمران بود که همزمانی آن با عملیات والفجر ۴ موجب شد تا بخش زیادی از مناطق کردستان و سردشت از وجود ضد انقلاب پاکسازی شود.

 

وی به شهادت سردار محمود کاوه در جریان عملیات کربلای ۲ بر بلندای قله ‌٢۵١٩ حاج عمران اشاره و بیان کرد: روزی که محمود کاوه به شهادت رسید بسیاری از طران طوایف کردستان تا مدت‌ها مشغول عزاداری بودند و امیدواریم که روش زندگی و منش این سردار شجاع و دلاور اسلام امروز سرمشق جوانان قرار بگیرد تا مسیر این شهید را ادامه دهند.

شایان ذکر است؛ شهید محمود کاوه، متولد یکم خردادماه ۱۳۴۰ است که در بدو تشکیل سپاه به عضویت سپاه مشهد درآمد.
کاوه یکی از جوان‌ترین فرماندهانی است که هدایت جنگ ایران و عراق را به عهده گرفتند.
روزی که جنگ آغاز شد او یک جوان ۱۹ ساله بود اما ۳ سال بعد فرماندهی تیپ ۱۵۵ ویژه شهدا را بر عهده گرفت، تیپی که از کلیدی‌ترین یگان‌های سپاه بود و به واسطه موفقیت‌ ها و انجام عملیات خارق‌العاده با فرماندهی شهید کاوه، به لشکر ویژه ارتقاء یابد.
آزادسازی سد بوکان و جاده ۴۷ کیلومتری آن، آزادسازی جاده صائین‌دژ به تکاب، آزادسازی محور استراتژیک پیرانشهر به سردشت که به عنوان مرکزیت و نقطه ثقل عناصر ضد انقلاب به‌شمار می‌آمد و منجر به انهدام مرکز رادیوئی آنها و فتح ارتفاعات مهم مرزی منطقه «آلواتان» و آزادسازی زندان «دوله‌ تو» و کشته شدن بیش از ۷۵۰ نفر از این عناصر شد، از جمله نبردهای تهاجمی‌ای بود که توسط محمود کاوه و همرزمان او در تیپ ویژه شهدا طرح‌ریزی و به اجرا گذاشته شد.
محمود کاوه در ۱۱ شهریور ماه ۱۳۶۵ و در حین عملیات کربلای۲ به فیض شهادت نایل آمد.

 

 

 

 

رتبه هیات والیبال خراسان جنوبی پنج پله‌ ارتقا یافت

رتبه هیات والیبال خراسان جنوبی پنج پله‌ ارتقا یافت

رئیس هیات والیبال خراسان جنوبی گفت: هیات والیبال استان در ارزیابی فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۰ توانست از ردیف ۲۴ به مقام ۱۹ صعود کند.

محمد رمضانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از زمان شروع به کار اعضای جدید هیات از تیرماه سال گذشته تاکنون، والیبال استان توانست پنج پله بالاتر صعود کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۸ باشگاه فعال در استان وجود دارد، تصریح کرد: امیدواریم با پشتکار اعضای هیئت و حمایت‌های اداره‌ کل ورزش و جوانان استان، در ارزیابی فدراسیون در سال آتی درخشش چشمگیری داشته باشیم.

رئیس هیات والیبال خراسان جنوبی ضمن تاکید بر اهداف پیش روی هیات والیبال استان به منظور ارتقاء سطح آموزش مربیان و داوران، افزود: در این زمینه امسال سه دوره مربیگری، یک دوره داوری و۲ دوره بازآموزی داوری و مربیگری برگزار شده است.

وی از اعزام پنج نفر از مربیان استان به دوره بین‌المللی سطح یک و ۲ خبر داد و گفت: در این زمینه ۲ نفر مربی نیز برای دوره مدرسی به دوره مذکور اعزام و موفق به کسب عنوان مدرسی شدند.

رمضانی عنوان کرد: چهار تیم در رده‌های مختلف آقایان و بانوان در تیر و مردادماه امسال به مسابقات قهرمانی کشور اعزام شدند که برای نخستین بار در تاریخ والیبال استان تیم نوجوانان دختر توانست به عنوان نایب قهرمان کشور دست یابد.

وی از برگزاری مسابقات لیگ والیبال استان از مهرماه سال جاری خبر داد و افزود: برای نخستین بار یک تیم از بانوان استان نیز در فصل پاییز به مسابقات لیگ دسته یک کشور اعزام می‌شود.

رئیس هیات والیبال خراسان جنوبی یادآور شد: هیات والیبال استان از نظر فعالیت‌های کمیته خدمات درمانی هیات پزشکی ورزشی استان رتبه دوم را کسب کرد.

وی گفت: با عنایت به ظرفیت و پتانسیل بالای ورزشکاران والیبال استان امیدواریم با حمایت‌های مسئولان استان شاهد موفقیت‌های چشمگیر در کشور باشیم.

 

 

 

تکمیل زیرساخت های شهرک صنوف آلاینده نیازمند اعتبارات میلیاردی/۲-۳

 

فرماندار بیرجند گفت: تکمیل زیرساخت‌های شهرک صنوف آلاینده نیازمند اعتبارات میلیاردی است که باید از محل سفر رئیس جمهور تأمین شود.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، فاضلی فرد افزود: شهرک صنوف آلاینده در بیرجند نیازمند تکمیل زیرساخت‌های لازم مانند برق پایدار، انتقال گاز، مرتفع کردن مشکل جاده و آسفالت آن است.

او افزود: برای تکمیل این زیرساخت‌ها اعتبارات میلیاردی نیاز است که باید از محل سفر دوم رئیس جهمور به استان که در مهر اتفاق می افتد، تأمین شود.

فاضلی فرد بیان کرد: به طور مثال برای تأمین برق پایدار شهرک، ۵۷ دستگاه ترانسفر نیاز است که تاکنون ۱۶ دستگاه نصب شده است و برای تکمیل آن  ۳۹ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

فرماندار بیرجند افزود: برای تکمیل و ساخت جاده دسترسی به این شهرک از سه نقطه مختلف، به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

او در ادامه گفت: با توجه به اینکه شهرک در مسیر رودخانه شکراب قرار دارد برای ایمن سازی آن در برابر سیلاب نیاز به ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار است که تأمین آن از بودجه استانی امکان پذیر نیست.

فاضلی فرد تصریح کرد: موضوع دیگری که در مورد این شهرک وجود دارد بحث گازرسانی است که آسفالت شکافی برای انتقال گاز پایدار به شهرک نیز ۲۰ میلیارد تومان اعتبار می‌طلبد.

 

 

 

برنامه مدیریت جامع تالاب کجی نمکزار نهبندان تدوین شد/۲-۳

برنامه مدیریت جامع تالاب کجی نمکزار نهبندان با رویکرد زیست بومی و با مشارکت ذی‌نفعان دولتی و محلی در دانشگاه بیرجند تدوین شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، برنامه مدیریت جامع تالاب کجی نمکزار نهبندان به منظور جلوگیری از تخریب و آلودگی غیر قابل جبران تالاب‌ها، طبق آیین‌نامه اصلاحی هیات وزیران و بند ب ماده ۳۸ قانون برنامه ششم توسعه کشور با رویکرد زیست بومی و با مشارکت تمامی ذی‌نفعان دولتی و محلی و لحاظ کردن نظرات دستگاه‌های اجرایی مرتبط، توسط دکتر “الهام یوسفی” استادیار گروه محیط زیست دانشگاه بیرجند تهیه و تدوین شد.

بنابر این گزارش دانشگاه بیرجند به عنوان دانشگاه جامعه‌محور و با هدف انجام پژوهش‌های کاربردی در زمینه مشکلات و نیازهای استان، قرارداد طرح “تدوین کتاب برنامه تالاب کجی نمکزار نهبندان” را در اردیبهشت ۱۴۰۰ با اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان جنوبی منعقد کرد.

این طرح علاوه بر دریافت تایید علمی و فنی از سازمان حفاظت محیط زیست کشور به تصویب کارگروه‌های برنامه‌ریزی، آمایش و زیربنایی استان رسیده و پس از تایید شورای برنامه‌ریزی و توسعه خراسان جنوبی برای اجرا ابلاغ شد.

بنا به این گزارش خروجی این طرح به‌صورت ۲ کتاب و خلاصه طرح با عنوان “مطالعات پایه و برنامه مدیریت جامع” به امضای اسـتاندار خراسان جنوبی و معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های کشور رسید و در روز ملی تالاب‌ها توسط رئیس دانشگاه بیرجند، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان و فرماندار نهبندان رونمایی شـد.

برنامه مدیریت جامع تالاب کجی ضمن تضمین بهره‌برداری خردمندانه از تالاب، تعهدی برای حفاظت و مدیریت تالاب بوده و به عنوان سند بالادستی و بین بخشی تلقی می‌شود که نیازمند تعهد و عزم همه دست‌اندرکاران در مرحله اجرای برنامه‌ها و اقدامات است.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی ضمن ابلاغ این کتاب به دستگاه‌های اجرایی استان، درخواست ارسال گزارش دوره‌ای اقدامات مربوط به هر دستگاه را برای انعکاس به ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور ارائه کرد.

پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار با ۲۲ هزار هکتار شامل تالاب و محدوده جنگلی است که در ۷۵ کیلومتری شهر نهبندان و در حاشیه جاده ارتباطی بیرجند – زاهدان قرار دارد.

تالاب کجی نمکزار نهبندان در ادوار گذشته یکی از تالاب‌های دایمی ایران بوده است و پرندگان مهاجر در فصول مختلف سال در این منطقه حضور داشتند اما با گذر زمان و خشکسالی‌های به وجود آمده این تالاب به‌صورت فصلی آبگیری می‌شود.

 

 

 

 

رئیس کل دادگستری خراسان‌ جنوبی: سارقان در مدت مرخصی رصد شوند/۴-۵

رئیس کل دادگستری خراسان‌ جنوبی: سارقان در مدت مرخصی رصد شوند

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی بر لزوم تشدید رصد و پایش سارقان در مدت مرخصی و پس از آزادی تاکید و اعلام کرد: سارقان باید در مدت مرخصی به‌صورت روزانه، به مرجع انتظامی مراجعه داشته باشند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام علی موحدی‌راد در دومین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان در سال جاری با تاکید بر ندادن مرخصی در روزها و تعطیلی‌های خاص به سارقان افزود: همه زندان‌های استان اسامی سارقانی که به مرخصی می‌روند را به پلیس آگاهی حوزه قضایی اعلام کنند و این افراد باید در مدت مرخصی نیز روزانه به مرجع انتظامی مراجعه کنند.

وی گفت: همه ما به دنبال راهکارهایی برای کاهش جرائم و آسیب‌های اجتماعی و ایجاد جامعه‌ای پاک و سالم هستیم چرا که فرزندان ما در این جامعه رشد می‌کنند و زندگی خواهند کرد.

رئیس شورای پیشگیری از وقوع جرم استان خراسان جنوبی اظهار  داشت: از سال گذشته تا امروز فرماندهی انتظامی کشور ۲۳ شهید مدافع امنیت را تقدیم وطن کرده است اما کمتر بازتاب پیدا کرده و باید مورد توجه عموم قرار گیرد.

وی با اشاره به بازگشایی مدارس در هفته پیش رو بر ساماندهی، استانداردسازی و نظارت بر سرویس‌ها و امنیت فیزیکی مدارس نیز تاکید کرد و گفت: باید مراقبت‌های لازم صورت گیرد چرا که اگر حادثه‌ای پیش آید با شیطنت رسانه‌های دشمن به پای نظام نوشته خواهد شد.

حجت‌الاسلام موحدی‌راد با اشاره به فتوای امام خمینی (ره) مبنی بر حرام بودن عمل خلاف قوانین رانندگی ادامه داد: بهره‌گیری از ظرفیت مساجد و خطبه‌های نماز جمعه و تبیین حکم شرع در این خصوص برای مردم استان که به تدین و تقید مشهور هستند، بازدارنده است.

وی از استانداری هم خواست تا ایجاد سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه توسعه فرهنگ ترافیک و پیشگیری از تصادفات را پیگیری کند.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی همچنین فرماندهی انتظامی استان را موظف کرد چنانچه طبق نظریه کارشناسی، کوتاهی و قصور دستگاه‌های اجرایی در تصادفات احراز شود مراتب برای پیگیری به دستگاه قضایی اعلام شود.

وی افزایش تعداد استراحتگاه‌های بین‌راهی در جاده‌های استان، تغییر مکان ثابت گشت‌های جاده‌ای پلیس و آموزش عموم جامعه از طریق مدارس، مساجد و فضای مجازی را از دیگر راهکارهای پیشگیری از وقوع و کاهش تصادفات عنوان کرد.

حجت‌الاسلام موحدی‌راد با اشاره به تاکید فراوان رئیس قوه قضاییه بر برخورد قاطع با سرقت افزود: در استان با همکاری تمامی دستگاه‌های مسئول در این زمینه اقدام خواهیم کرد.

وی خواستار صدور حکم تامین پارکینگ به جای جزای نقدی در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری برای ساختمان‌های متخلف شد و گفت: طبق قانون، مبالغ جریمه‌های دریافتی بابت تامین نشدن پارکینگ ساختمان‌ها باید در همان محله صرف ساخت پارکینگ عمومی شود که شهرداری باید در این خصوص توجه داشته باشد.

پیگیری جدی سرقت اموال ادارات دولتی، پلمب مراکز جمع‌آوری ضایعات بدون مجوز و دقت بیشتر مردم در حفاظت از اموال شخصی از دیگر مواردی بود که رئیس کل دادگستری در پیشگیری و کاهش سرقت مورد تاکید قرار داد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان جنوبی هم در این جلسه پیشگیری از وقوع جرم را وظیفه تک تک دستگاه‌های اجرایی و نظارتی استان دانست و گفت: نباید ادارات دولتی وظایفی که طبق قانون در زمینه پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی دارند را انجام ندهند با این توجیه که قوه قضاییه و نیروی انتظامی با معلول برخورد خواهند کرد.

حجت‌الاسلام علی نسایی زهان، تعداد بالای زندانیان استان را ناشی از برخورد قاطع و کشف جرایم در استان عنوان کرد و گفت: پنج جرم اول استان مرتبط با مواد مخدر بوده و با تلاش شبانه‌روزی نیروی انتظامی و دادیاران و بازپرسان دادگستری استان طی سال گذشته به پرونده‌های متعدد قاچاقچیان با ۷۸ تن مواد مخدر در استان رسیدگی شد و مجرمان به زندان محکوم شدند.

وی با اشاره به رتبه ۳۰ استان در آمار سرقت در سطح کشور افزود: با این رتبه باز هم آمار سرقت‌های خرد زیبنده استان فرهنگی ما نیست و برخوردها جدی‌تر خواهد شد.

دادستان بیرجند ضمن بیان تاثیرگذاری ممنوعیت اعطای مرخصی به سارقان طی اسفند سال گذشته و ۲ ماه اول امسال اظهار داشت: طبق آمار ارائه شده، میزان سرقت در این سه ماه نسبت به مدت مشابه هفت درصد کاهش داشته است و از این پس نیز مرخصی زندانیان محدودتر خواهد شد.

وی همچنین یکی از راه‌های مبارزه با موادمخدر در استان را شناسایی و ترک اعتیاد کارکنان دستگاه‌های اجرایی دانست و گفت: کمپ ترک اعتیاد ماده ۱۶ مبارزه با موادمخدر باید ایجاد شود و دستگاه‌های اجرایی در این خصوص همکاری کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی هم گفت: هدف از برگزاری جلسات شورای پیشگیری از وقوع جرم، تبیین جایگاه پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی است همچنان که مقام معظم رهبری در ابلاغ برنامه هفتم توسعه کشور بر پیشگیری از وقوع جرم به عنوان اولین و مهمترین قدم در اجرای سند تحول قضایی تاکید داشته‌اند.

حجت‌الاسلام یدالله وحدانی‌نیا ارزیابی روند اجرای مصوبات جلسه گذشته، بررسی وضعیت مرکز نگهداری ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر در استان، بررسی شیوه‌نامه پیشگیری از تصادفات و دستورالعمل کمیته هماهنگی و پیشگیری از سرقت استان را به عنوان دستور کارهای جلسه مطرح کرد.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان جنوبی نیز گفت: به منظور کاهش سرقت، پیشنهاد می‌شود سارقان پس از طی مدت حبس در زندان‌ها به مساجد محلات خود تحویل شوند.

علی عبدی افزود: در این صورت با همکاری هم محله‌ای‌ها علاوه بر نظارت، با ایجاد اشتغال و حمایت از خانواده مددجو، امکان تکرار سرقت کاهش می‌یابد.

معاون سیاسی و امنیتی فرماندار بیرجند هم در این جلسه با اشاره به دستورالعمل پیشگیری از سرقت گفت: پایش تصویری بازار بیرجند و خیابان جمهوری اسلامی در صورت تقبل دوسوم هزینه از سوی بازاریان، طی سه مرحله اجرایی خواهد شد.

محمدرضا بیجاری افزود: پیشگیری از وقوع جرم به‌ویژه سرقت مستلزم همکاری همه‌جانبه مسوولان و مردم است.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم در این نشست از شناسایی ۲ هزار و ۳۱۰ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در این استان خبر داد.

حجت‌الاسلام سید علی حسینی افزود: از این تعداد مشکل هزار و ۲۵۸ نفر که به دلیل سختی ایاب و ذهاب از تحصیل بازمانده بودند با تامین سرویس مدرسه برطرف شد.

جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی نیز با اشاره به افزایش آمار تصادفات استان در سال جاری گفت: تکرار وقوع تصادفات مرگبار در برخی محورهای مواصلاتی استان نیازمند توجه بیشتر همه دستگاه‌های متولی است و رفع نقص ایمنی خودروها در این زمینه بسیار مؤثر خواهد بود.

سرهنگ حسن شجاعی‌نسب به تصادفات و واژگونی‌های منجر به آتش‌سوزی خودرو اشاره کرد و افزود: متولی اطفای حریق در تصادفات جاده‌ای و برون شهری باید مشخص شود.

وی درخصوص سرقت از اموال دولتی ادارات نیز خواستار اتخاذ تمهیدات پیشگیرانه و تغییر روند اقدامات از حالت عادی به جهادی و انقلابی شد.

همچنین معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند با اشاره به دریافت ۲۳ میلیارد تومان جریمه رانندگی طی سال ۱۴۰۰ در استان گفت: سهم شهرداری‌ها از این مبلغ هفت میلیارد تومان بوده است.

موسی میرزایی اظهار داشت: از این مبلغ تنها ۴۰۰ میلیون تومان آن هم در قالب اوراق قرضه پرداخت شده و باید مسوولان برای جذب این بودجه اهتمام جدی داشته باشند.

 

 

 

 

فعالیت ۳۸ هزار خانوار خراسان جنوبی در فصل برداشت زرشک

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ۹۸ درصد تولید زرشک کشور در این استان است و ۳۸ هزار خانوار در فصل برداشت زرشک فعال هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا مهدی جعفری عصر یکشنبه در نشست دست‌اندرکاران جشنواره ملی زرشک با استاندار خراسان جنوبی افزود: جشنواره ملی زرشک از ۲۱ تا ۲۷ مهر ماه همزمان با فصل برداشت زرشک در پنج شهرستان خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

وی گفت: زرشک ۲۵۰ سال قدمت دارد و برگزاری جشنواره زرشک با کمک بخش دولتی و خصوصی برنامه‌ریزی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: پنج شهرستان قاینات، زیرکوه، درمیان، بیرجند و سربیشه به ترتیب بیشترین سطح زیر کشت زرشک را دارند و ارزش ریالی این محصول در استان بیش از چهار هزار میلیارد تومان است.

وی کمک به معیشت کشاورزان و فروش محصول، کمک به افزایش قیمت فروش با افزایش تقاضا، ایجاد شور نشاط و امید در بین زرشک‌کاران، ایجاد دغدغه بین مسوولان ملی به جهت حمایت از زرشک‌کاران و تاکید بر نقش هویتی زرشک را از مهمترین اهداف برگزاری جشنواره ملی زرشک عنوان کرد.

جعفری ثبت روز ملی زرشک، بازاریابی در جام جهانی قطر، افزایش پروازها در مدت جشنواره و دعوت میهمانان ملی و بین‌المللی را از مهمترین پیشنهادها ذکر کرد.

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست با تاکید بر اینکه جشنواره باید ماهیت فناورانه و دانش‌بنیان داشته باشد گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان به‌خوبی می‌توانند محصولات راهبردی استان شامل زرشک، عناب و زعفران را معرفی کنند.

سلمان اسحاقی با بیان اینکه افتتاح مرکز ترویج زرشک در این جشنواره مورد تاکید قرار گیرد افزود: شهرستان‌ها محور باشند تا در طول سال زرشک به‌صورت محوری و ملی مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: باید در حوزه اقتصاد به زرشک‌کاران نشان دهیم که جشنواره بعد اقتصادی دارد و اگر برای کشاورزان ابعاد اقتصادی تبیین نشود، اقناع نخواهند شد.

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با ۲ شرکت هواپیمایی صحبت شده که محصولات زرشک و زعفران را در پذیرایی سفر انجام دهند و پیشنهاد می‌کنیم در اولین مراسم جشنواره این تفاهم‌نامه با پیگیری استاندار منعقد شود.

وی افزود: اولین بار است که جشنواره ملی زرشک در همه شهرستان‌های دارای این محصول راهبردی برگزار می‌شود و تبعیض و دوگانگی را در استان شاهد نیستیم که به‌طور حتم این تصمیم نقش مهمی در معرفی استان خراسان جنوبی و ظرفیت‌های بی‌شمار آن دارد.

 

 

 

 

 

باید از نویسندگان بومی حمایت شود/۲

نماینده مردم شهرستان‌های قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت : باید از نویسندگان بومی حمایت شود.

اسحاقی درجلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان قائنات با اشاره بهباید از نویسندگان بومی حمایت شود اهمیت فرهنگ کتابخوانی و نقش آن در توسعه فرهنگی، گفت: در کنار توجه به فرهنگ ملی باید به فرهنگ بومی نیز توجه ویژه‌ای داشت تا گنجینه دانش بومی و محلی به نسل‌های آینده منتقل شود.

وی  با تاکید بر حمایت از نویسندگان بومی برای حفظ فرهنگ بومی منطقه، خواستار حمایت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان از این نویسندگان شد.

در پایان این جلسه تعداد ۸۰ نسخه کتاب از آثار استاد مختاری از نویسندگان شهرستان قائنات در راستای حمایت از نویسندگان بومی استان با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خریدار و به کتابخانه‌های عمومی استان اهداء شد.

 

 

 

برگزاری مراسم تشییع پیکر شهید علی محمدی/۲

مراسم استقبال و تشییع پیکر شهید علی محمدی فردا سه شنبه ۲۹ شهریوربرگزاری مراسم تشییع پیکر شهید علی محمدی ماه ساعت ۷ صبح از گلزار شهدای شهر زهان به سمت زادگاهش روستای پردان برگزار می شود .

این شهید روز یکشنبه در سیستان و بلوچستان به فیض شهادت نائل آمد .

پاسدار شهید علی محمدی ،از رزمندگان یگان هوا فضای سپاه روز گذشته حین انجام مأموریت به فیض شهادت نائل آمد .

 

 

 

 

 

 

شناسایی ۳بیمار کرونایی جدید در دو شهرستان خراسان جنوبی/۲

۳بیمار کرونایی جدید در شبانه روز گذشته در شهرستان های بیرجند و فردوس شناسایی شدند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۴۴ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۳ بیمار جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۲ مورد از بیرجند و ۱ مورد از فردوس شناسایی شد.

به گفته دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۱۶ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۵ نفر کرونا مثبتند.

 

 

 

 

 

عدم ابلاغ پرداخت تسهیلات مسکن روستایی به بانک ها/۳

دستور العمل اجرایی پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی در خراسان جنوبی به بانک ها ابلاغ نشده است.

عدم ابلاغ پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی در خراسان جنوبیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل بنیاد مسکن استان خراسان جنوبی گفت: هفتم شهریور هیات دولت با افزایش تسهیلات نوسازی و بهسازی مسکن در روستا‌ها از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان موافقت کرد.
تنها با بیان اینکه تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی با کارمزد ۵ درصد به متقاضیان واجد شرایط پرداخت خواهد شد، افزود: پرداخت این تسهیلات در مقاوم سازی بافت مسکونی روستایی استان می‌توانند نقش موثری داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی  پرداخت این تسهیلات برای ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی در سال ۱۴۰۱ مصوب و ابلاغ کرده است، گفت: سهم خراسان جنوبی در این طرح ۴۵۰۰ واحد روستایی است.
مدیرکل بنیاد مسکن استان خراسان جنوبی با اینکه ضوابط پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی به ۹ بانک مربوطه دوشنبه ۱۴ شهریور اعلام شده است، گفت: هنوز دستورالعمل اجرایی به بانک‌های استان ابلاغ نشده است و تامین اعتباری نیز صورت نگرفته است.
وی با اشاره به اینکه با پیگیری‌های صورت گرفته پرداخت این تسهیلات بزودی در استان آغاز خواهد شد، افزود: در حال حاضر تشکیل پرونده در ادارات بنیاد مسکن خراسان جنوبی برای دریافت این تسهیلات آغاز شده است و در صورت تامین اعتبار از سوی بانک‌ها استان پرداخت این تسهیلات انجام خواهد شد.

 

 

 

کرم گلوگاه در گلوی یاقوت‌های سرخ

خسارت ۳۰ درصدی کرم گلوگاه به باغات انار خراسان جنوبی/

امسال هم مانند سال‌های گذشته آفت کرم گلوگاه به باغات آفت زده انار ۳۰ درصد خسارت می زند .

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، خراسان جنوبی پنجمین استان کشور در تولید و سطح انار است . خسارت ۳۰ درصدی کرم گلوگاه در باغات انار خراسان جنوبی

مهر ماه که فرا می‌رسد در اکثر باغات خراسان جنوبی که قدم می‌گذاری منظره‌ای زیبا از یاقوت‌های سرخ را نظاره می‌کنی.

می‌توان در این استان کوله بار یاقوت‌های سرخ را از ابتدای مهر تا اواخر ابان  بر دوش انارکاران دید و طعم شیرین وترش این یاقوت‌ها را چشید.

کشاورزان بی صبرانه منتظرند تا مزد یک سال زحمتشان را با برداشت این محصول از دستان پر مهر طبیعت بستانند.

شیشه کپ، شهسوار، ملس یزدی، شیرین یزدی، خزر ارقام انار خراسان جنوبی است.

باغستان فردوس جلوه‌ای از زیبایی یاقوت‌های سرخ در  خراسان جنوبی
پای صحبت باغدار نمونه انار در خراسان جنوبی می‌نشینیم، مردی که ۶۰ سال شغلش کاشت انار بوده و مویی در این راه سپید کرده است.
علی اکبر قیصری بزرگترین باغ با وسعت یک هکتار را در باغستان فردوس دارد.
وی که تجربه‌های بسیار برای این محصول دارد می‌گوید: از ابتدای مهرماه انارهای ما قابل برداشت است و محصول انار را می‌چینیم.

خسارت ۳۰ درصدی کرم گلوگاه در باغات انار خراسان جنوبی

این باغدار نمونه می‌گوید: جهاد کشاورزی هر ساله آموزش‌های لازم را برای جلوگیری از آفت کرم گلوگاه به مردم ارائه می‌دهد.

قیصری افزود: امسال پیش بینی می‌شود ۶۴ تن در هر هکتار از باغات من برداشت شود.

وی افزود: متاسفانه امسال از شهریور ماه زودتر از سال‌های گذشته این آفت به جان درختان انار افتاده و ما هفته‌ای  ۱۰۰ کیلو انار از همین باغ را به زیر خاک می‌بریم.

وی با اشاره به اینکه دیگر کشاورزان باید انار‌هایی که دچار آلودگی شده را به زیر خاک ببرند و یا بسوزانند گفت: متاسفانه برخی‌ها این را انجام نداده و دودش در چشم ما می‌رود.

پیش بینی برداشت ۴۲ هزار تن انار از باغات خراسان جنوبی

امسال پیش بینی می‌شود ۴۲ هزار تن انار از باغات استان برداشت شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی  نیز در گفتگو با خبرنگار صدا سیما گفت: امسال پیش بینی می‌شود ۴۲ هزار تن انار از سطح ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار باغات استان برداشت شود که این میزان از لحاظ سطح تولید ۱۰ درصد افزایش دارد.

خسارت ۳۰ درصدی کرم گلوگاه در باغات انار خراسان جنوبی

شایسته با اشاره به اینکه بیشترین تولید انار متعلق به شهرستان فردوس با تولید ۲۵ هزار تن از سطح هزار و ۹۴۰ هکتار است گفت: از حیث سطح زیر کشت شهرستان فردوس بیشترین تولید را دارد .

وی گفت:  ارزش محصول انار استان ۸۴۰ میلیارد تومان است.

به طور متوسط  حدود ۳۰ درصد از هر باغ هر ساله دچار آفت کرم گلوگاه می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز گفت: در باغات انارخراسان جنوبی آفت کرم گلوگاه از مهمترین عوامل خسارت زاست.

ضیائیان احمدی افزود: مبارزه وکنترل این آفت در راس برنامه‌های این مدیریت در خصوص محصول انار است.

وی با اشاره به اینکه پیرو اهمیت تولید محصول سالم خصوصا الزام سلامت این محصول از نظر بقایای سموم و باتوجه  به بازار‌های فراوان بین المللی انار معروف رقم شیشه گپ فردوس خصوصا در بازار‌های کره و ژاپن، وظیفه‌ای سنگین بر دوش این مدیریت بوده  است گفت : با کمترین استفاده از سموم این افت را کنترل می کنیم .
خسارت ۳۰ درصدی کرم گلوگاه در باغات انار خراسان جنوبی
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، برگزاری کارگاه‌ها وبرنامه‌های آموزشی برای  آشنایی انار کاران با چرخه زندگی واهمیت مبارزه با آفت همچنین ارائه روش‌های نوین مبارزه در این کارگاه‌ها، کمک به پاکسازی باغات با همراهی نیرو‌های بسیج سازندگی  خصوصا پیرو نقش انار‌های آلوده موجود در باغات به توسعه آلودگی در باغات در همان سال وسال‌های آینده را  از جمله  فعالیت‌های حفظ نباتات در بخش باغات انار عنوان کرد.

ضیائیان احمدی افزود: همچنین مبارزه زراعی و مکانیکی در سطح ۲ هزار و ۶۵۰  هکتار ، بکارگیری  یک کارشناس ناظر گیاه پزشکی در هر کدام از شهرستان‌های انارخیز استان  به صورت ویژه  برای  رصد و پایش و اطلاع رسانی این آفت، و برگزاری کلاس‌های آموزشی برای باغداران در شهرستان‌های در ارتباط با این افت از جمله اقدامات این مدیریت است.

فعال بودن ۲ واحد انسکتاریوم برای مبارزه با کرم گلوگاه انار

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از فعال بودن ۲ واحد انسکتاریوم برای مبارزه با کرم گلوگاه خبر داد و گفت: مبارزه بیولوژیک با توجه به وجود دو انسکتاریوم در شهرستان‌های سربیشه و فردوس در سطح ۵۰ هکتار در باغات استان انجام شده و یا در حال انجام است .

ضیائیان احمدی همچنین افزود : در این واحدها  زنبور تریکو گراما تولید می شود، زنبور ی که می‌تواند از رشد کرم گلوگاه انار جلوگیری کند .

نیاز ۵ میلیارد تومانی سربیشه جهت اجرای طرح خرید توافقی زرشک
لکزایی گفت: شهرستان سربیشه جهت اجرای طرح خرید توافقی زرشک نیازمند اعتباری بالغ بر پنج میلیارد تومان است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، نشست دست اندرکاران جشنواره ملی زرشک با حضور استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسئولین ظهر امروز یک شنبه (۲۷ شهریور) برگزار شد.

 

محمدرضا لکزایی، فرماندار سربیشه در این نشست اظهار داشت: یک هزار و ۹۶۱ هکتار از اراضی کشاورزی سربیشه تحت کشت زرشک هستند و سه هزار تُن زرشک خشک از این اراضی برداشت خواهد شد.

 

فرماندار سربیشه در ادامه بیان کرد: در این راستا یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال نصیب زرشک کاران شهرستان سربیشه طی سال جاری می شود.

 

وی با اشاره به طرح خرید توافقی عنوان کرد: برای اجرای طرح خرید توافقی زرشک در سربیشه نیاز به ۵ میلیارد تومان تسهیلات است و سطح زیرکشت سربیشه در حال افزایش است.

 

وی به برنامه های سربیشه برای برگزاری جشنواره ملی زرشک اشاره کرد و گفت: برگزاری بازی های بومی و محلی و مباحث گردشگری در روستای هریوند از مهم ترین برنامه ها در راستای برگزاری این جشنواره در سربیشه است.

 

 

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی:
اولین طرح کشوری «آبخیز تا جالیز» در قنات بلده اجرا می شود

نصرآبادی گفت: طرح مشترک «آبخیز تا جالیز» به عنوان الگوی اولیه در سطح کشور در قنات بلده فردوس در دستور کار است.

علیرضا نصرآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان درخصوص موضوع قنات و تاثیر اجرای طرح‌های آبخیزداری بر عملکرد قنوات اظهار کرد: وضعیت جغرافیایی استان به گونه‌ای است که از گذشته بیش از ۸۰ درصد قنات در محل‌های کوهستانی و تپه ماهوری حفر شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه منابع آب زیرزمینی در گذشته جایگاه نداشته و بیشتر قنات مدنظر بوده است، افزود: دسترسی به آب‌های سطحی دائم در استان نداریم و زمانی استمرار آب در قنات را داریم که افزایش دبی داشته باشیم، جریان‌های سطحی آب، رودخانه ها و سیلاب‌هایی که به شکل موقت از این مسیرها عبور می‌کنند هرچقدر بیشتر و استمرار داشته باشند سبب افزایش آبدهی قنات می شوند، لذا اجرای طرح های آبخیزداری در بالادست قنات با هدف اینکه مدیریت سیلاب انجام شود در دستور کار است.

وی گفت: هدف از اجرای طرح‌های آبخیزداری حذف هیدرولوژیکی (گردش آب در طبیعت) و یا نگه داشت آب در بالا دست نیست بلکه سیلابی که با شدت عبور و ممکن است خسارت و از مرز خارج و کارایی کمتری دارند را با اجرای سازه های آبخیزداری مدیریت می‌کنیم.

وی ادامه داد: جریان سیل با سازه‌های آبخیز برخورد و سبب کاهش فرسایش خاک و جلوگیری از هدر رفت خاک کشاورزی می شود، همچنین با توقف کوتاه مدت در جریان سیلاب سبب استمرار و تداوم عبور سیل می شود که قنات را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی درخصوص خروجی اجرای طرح های آبخیزداری، گفت: این طرح‌ها سبب بهبود آبدهی قنات به صورت کمّی می‌شود حتی قناتی که ۲۰ سال گذشته خشک شده است را توانستیم با اجرای این طرح‌ها احیاء کنیم که قنات خانیک شهرستان فردوس و درخت توت مشوکی سربیشه از جمله این قنات ها هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی تصریح کرد: با اجرای این طرح‌ها شاهد افزایش آبدهی قنات از ۲ لیتر بر ثانیه به ۱۰ لیتر بر ثانیه بوده ایم و تنش خشکسالی کاهش یافته است.

وی یکی از معضلات اصلی پیشرفت استان و مهاجرت جمعیت در نقاط مرزی استان را موضوع آب عنوان کرد و گفت: این مهم باید حل شود، گرچه مهار رواناب‌ها، مدیریت سیل، کاهش فرسایش خاک، بهبود و اصلاح مرتع از اهداف آبخیزداری است اما اجرای طرح های آبخیزداری سبب حفظ جمعیت، اشتغال و تولید هم خواهد شد.

نصرآبادی تصریح کرد: در برخی نقاط استان خراسان جنوبی شاهد تخلیه روستاها به دلیل نبود آب بودیم که با اجرای طرح‌ها و آبگیری سازه‌ها و احیای قنات شاهد مهاجرت معکوس و ثبات جمعیت در حوزه پدافند غیرعمل بوده ایم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از اجرای ۲ هزار و ۲۰۰ سازه آبخیزداری در استان خبر داد و افزود: همچنین طرح مشترک آبخیز تا جالیز به عنوان الگوی اولیه در سطح کشور در قنات بلده فردوس انجام می شود.

وی در خصوص طرح مشترک آبخیز تا جالیز گفت: این طرح اقدام مشترک و مفیدی بود که توسط منابع طبیعی و آب و خاک جهاد کشاورزی شروع شده است، از بالا دست قنات اجرای طرح های آبخیزداری به منظور بهبود کمّی منابع آب، جلوگیری از سیلاب و خسارت های ناشی از آن، افزایش دبی قنات، بهسازی قنات و کول گذاری و در استخرهای چند منظوره و پرورش ماهی و در ادامه، در مسیر آب کشاوزی لوله گذاری و سایر اقدامات و در مزرعه هم اجرای سیستم های نوین آبیاری، کشاورزی حفاظتی و الگوی زیر کشت با اجرای سازه در دستور کار است که این طرح برای اولین بار در استان ما آغاز شد.

وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ هم این طرح به عنوان یک طرح کلان ملی با همکاری سازمان بسیج سازندگی برای استان‌هایی که دارای قنات هستند اعتباراتی در نظر گرفته شده اما در این خصوص در استان پیشگام بوده‌ایم.

نصرآبادی گفت: در حوزه اعتبارات آبخیزداری استان هم تاکنون ۷۰ میلیارد تومان اعتبارات مصوب است که با لایجه بودجه ۱۴۰۱ و اقدامات آبخیز تا جالیز و نشست استاندار با رئیس سازمان منابع طبیعی برای پوشش یک میلیون هکتار از عرصه های بیابان و آبخیز استان در بازه سه ساله اعتباراتی در نظرگرفته شده که اقدامات خوبی انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی حدود هفت و نیم میلیون هکتار وسعت حوزه های آبخیز استان است که از این مقدار دو میلیون هکتار مطالعه و یک میلیون هکتار هم طرح به میزان ۲ هزار و ۲۰۰ سازه اجرا شده است.

به گفته این مسئول با نگاه ویژه مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری در سطح گسترده‌تری در کشور و استان که نیازمند طرح های آبخیزداری هستیم اقدامات ارزنده‌ای انجام خواهد شد.

 

 

استاندار در دیدار دست اندرکاران جشنواره ملی زرشک:
چگونگی خرید توافقی زرشک برای کشاورزان تبیین شود/۲-۳

 

استاندار خراسان جنوبی با بیان این که در دولت سیزدهم اقدام خوبی برای خرید توافقی زرشک انجام شده که کشاورزان از روند اجرای آن به درستی اطلاع ندارند، گفت: باید این موضوع به خوبی برای کشاورزان تبیین شود.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ دکتر جواد قناعت با بیان این مطلب در دیدار دست اندرکاران جشنواره ملی زرشک بیان داشت: زرشک کاران چند مشکل اصلی دارند که یکی از آنها خرید توافقی است که در دولت سیزدهم اقدام خوبی در این زمینه انجام شده و کشاورزان باید از روند اجرای آن به درستی مطلع گردند.
وی با تأکید بر ضرورت ارائه اطلاعات کافی درخصوص روند خشک کردن زرشک، تصریح کرد: باید به زرشک کاران کمک شود تا با ارائه آموزش های لازم، از میزان بار میکروبی زرشک در زمان برداشت آن کاسته شود.
استاندار با بیان این که باید تسهیلات مناسبی برای خرید زرشک تولیدی استان در نظر گرفته شود، ادامه داد: لازم است با استفاده از ظرفیت دستگاه های اجرایی و با مدیریت مالی درست، در برگزاری جشنواره از ریخت و پاش جلوگیری شود.
قناعت متذکر شد: درصورت امکان در زمان برپایی جشنواره ملی زرشک، تفاهم نامه ای نیز با شرکت هواپیمایی که قرار است از محصولات فرآوری شده از زرشک استفاده کند، منعقد خواهد شد.
وی با تأکید بر این که همه دستگاه های اجرایی باید از تولیدات داخلی استان استفاده کنند، گفت: هر دستگاهی که از انجام این کار خودداری کند، رسانه ها به عنوان مطالبه گر در این موضوع ورود کنند.
به گفته وی؛ روابط عمومی استانداری نیز باید در این زمینه مطالبه گر باشد.

 

 

 

حضور ۲۰ خبرنگار ان خارجی در جشنواره ملی زرشک

مسئول کمیته رسانه جشنواره ملی زرشک از پوشش رسانه ای جشنواره در سطح وسیع خبر داد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ محمود مقامی با بیان این مطلب در دیدار دست اندرکاران جشنواره ملی زرشک با استاندار بیان داشت: برای اولین بار است که همه رسانه ها و فضای مجازی در قالب خانه مطبوعات برای اطلاع رسانی مناسب جشنواره ملی زرشک پای کار آمده اند.
وی افزود: علاوه بر فعالان حوزه رسانه ها و فضای مجازی خراسان جنوبی، ۲۰خبرنکار و عکاس داخلی و خارجی و یک مستند ساز مطرح کشور نیز پوشش رسانه ای این جشنواره را به عهده گرفته اند.
به گفته وی؛ برای این که اطلاع رسانی جشنواره ملی زرشک به خوبی انجام شود، برنامه مناسبی پیش بینی شده است که البته نیاز به حمایت مالی دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

روایتی متفاوت از بانوی مددجوی گرفتار در پرونده کلاهبرداری

*روزهای سخت بی گناهی / همراهی ۴۴ وکیل نیکوکار برای پرونده های حقوقی مددجویان*/۴

 

*بانویی که بعد از کلاهبرداری شوهرش گرفتار راهروهای دادگاه شده بود با ورود و همکاری اداره حقوقی کمیته امداد امام خمینی (ره) توانست تبرئه شود .*

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، در کنار حمایت های امداد از مددجویان در حوزه های مختلف ، خدمات حقوقی و قضایی نیز در لیست خدمات تخصصی کمیته امداد قرار دارد و تا کنون مددجویان بسیاری از این خدمات استفاده کرده اند.

برای تبیین گوشه ای از فعالیت های حقوقی کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی فرصتی دست داد تا ‌ به همراه محمد عرب مدیر کل و ضیائی مشاور امور بانوان این سازمان و جمعی از خبرنگاران در منزل بانویی که همسرش بدون اطلاع خانم دست چک گرفته و به نام وی چک صادر کرده و همسرش را درگیر در مشکلات حقوقی و بدهی ۲۳۰ میلیون تومان ، با سه فرزند در ۹ سال پیش تنها گذاشته است مهمان شویم.

در حالی که با حمایت های امداد تبرئه شده و هیچ خطری در پرونده ای که برایش درست شده بود تهدیدش نمی کند اما یاد آوری آن روزها برایش خیلی سخت بود ، طوری که بارها در زمان بازگویی خاطرات آن زمان بغض گلویش را می فشارد و گریه امانش را می برد.

می گوید : اواخر سال ۹۲ بود که متوجه شدم شوهرم با مشارکت یک کارمند بانک بدون اطلاع من دسته چک به نام من گرفته و مبلغ ۲۳۰ میلیون تومان به نام من چک بی محل کشیده است. من که روحم از این ماجرا اطلاعی نداشت با شرایط سختی روبرو شدم نه در آمدی نه پشتوانه مالی ، حیران و سرگردان این دادگاه و آن دادگاه شدم.

قبل از این ماجرا هر چند مشکلاتی در زندگی داشتیم که در زندگی های همه وجود دارد اما این که این گونه از سادگی من سوء استفاده کند و این مشکلات را برایم به وجود آورد به ذهنم خطور نمی کرد.

خانم «ک- ب» که به همراه سه فرزند بعد از سال ها زندگی با مردی که تا قبل از این ماجرا همراه و همدمش در زندگی بوده و به یک دفعه تغییر کرد و چهره واقعی اش را نشانش داده است برای فرار از دست طلبکاران آواره کوچه و خیابان شدند ، این بار پدرش فرشته نجاتش شد و در منزل مسکونی پدر سکنی گزید و هم اکنون سال هاست زیر سایه پدر و با حمایت های کمیته امداد خمینی (ره) زندگی را سپری می کند ادامه داد: از نظر کیفری یک سال ونیم طول کشید که توانستم ثابت کنم که مشکلی ندارم و ایشان برای من مشکل ایجاد کرده بودند از نظر حقوقی هم چک ها هنوز دست طلبکاران بود که این مشکل را در حضور آقای سلم آبادی مدیر کل سابق مطرح کردم اگر می شود یک طوری این چک ها را جمع کنیم که با کمک و راهنمایی ایشان و صحبت با دادگاه از نظر حقوقی هم تبرئه شدم .

بعد از آن اتفاق از همسرم جدا شدم شرایط زندگی خیلی برایم سخت بود . تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفته بودم و خیلی حمایتم می کردند.
از لحاظ حقوقی هر ماه برایمان واریز می شود اگر کاری داشته باشیم کمکمان می کنند و از نظر عاطفی هم مددکارانی که با آن ها سر و کار داشتم خیلی راهنمایی ام کردند و مشاوره های خوبی دادند از همه راضی هستم خدا خیرشان دهد.

از دست رفتن اعتماد

او که اعتمادش را به دنبال این کلاهبرداری از دست داده دیگر نمی تواند به کسی اعتماد کند در حالی که مرور خاطرات گذشته برایش عذاب آور است ادامه داد: یک جوری شده بودم که با خودم می گفتم میشه من یک شب راحت بخوابم بچه هام صبح که می رفتند مدرسه ترس داشتند که ظهر برگردند من خونه هستم یا باید پشت میله های زندان به ملاقاتم بیایند.

مشکلات مالی، نگهداری فرزندان و هزینه های آن ها برایم سخت بود با همه این ها تمام تمرکزم براین بود که فرزندانم به جایی برسند و در این رابطه تمام تلاش خودم را انجام دادم و تلاش کردم که حالا که پدر بالای سرشان نیست هم برایشان پدر باشم و هم‌ مادر. فرزندانم هم خیلی همراهم بودند و من را به آرزوهایی که داشتم نزدیک کردند پسر بزرگ من پزشکی ارتش قبول شد به دلیل ضعف بینایی از معاینه پزشکی رد شد و نتوانست در این رشته ادامه تحصیل دهد و هم اکنون پرستاری شهید بهشتی تهران درس می خواند .
پسر دوم من هم نمونه درس می خواند و امسال هم کنکور امتحان داده و رتبه اش هم خیلی خوب است و پسر سوم هم درسش خیلی خوب است و از نظر اخلاقی و ایمانی از همه آن ها راضی هستم. اگر سختی کشیدم و هر چی غصه خوردم ان شاالله ثمره آن را بچشیم و اتفاقات خوبی برایمان بیفتد.

تداوم مزاحمت ها

وی مهم ترین مشکلش را در شرایط فعلی این طور بیان کرد: با این که پدر بچه ها ازدواج کرده اند و فرزندی دارند اما باز هم من را اذیت می کنند بعد از آزادی از زندان از من خواست که برگردم اما من در

 

حقیقت از ایشان می ترسیدم و با چند مشاور و روان شناس که صحبت کردم گفته بودند این فرد مورد اعتماد نیست کسی که با زن و بچه اش این کار را بکند امکان ندارد که درست شود صحبت که کردیم واقعا درست نمی شود من می ترسیدم .

زمانی که ایشان به زندان افتاد خودشان گفتند حالا که این کار را کردی من باید تو را طلاق بدهم وگفت باید به پدرتان بگویم. پدرم هم بسیار منطقی برخورد کرد . یک زمانی می خواست ‌فرزندانش را بگیرد و پدرم گفت هر وقت می خوای بیا بچه ها تو ببر آن زمان به بچه ها گیر داده بود و می دانست که من جانم به آن ها بسته است فقط می خواست من را اذیت کند الان‌هم‌ می داند که خانواده ما خانواده آرام و بی سر و صدا است و حتی بعد از ۲۰ سال شاید همسایه ها ما را نشناسند. از دعوا و سر و صدا و چالش متنفر هستم و ایشان متوجه بودند که من این طوری هستم بیشتر من را اذیت می کردند و الان هم سفته از ایشان داشتم اقدام کردم و بارها دادگاه ایشان را محکوم کرده است اما پول را نمی دهد.

جدای از آن من یک نصف خانه ای دارم که آن را پدرم به من داده است ، آن را هم شکایت کرده که مال من است .با حمایت کمیته امداد وکیل گرفتم جلسه تشکیل نشده است دست از من بر نمی دارد می داند که من از دادگاه بدم می آید و می ترسم ، بیشتر اذیت می کند.

او در این بازدید که با حضور مدیر کل کمیته امداد انجام شد ، قضیه قطعی برق منزلش را هم مطرح کرد که به دنبال آن یخچال خانه اش سوخته بود . در ادامه و با پیگیری آقای عرب و با توجه به نیاز مبرم این خانواده محترم ، یک دستگاه یخچال فریزر به ایشان اهدا شد.

نداشتن آگاهی
محمد عرب مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز با اشاره به این که بسیاری از افراد به هنگام بروز مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی ، یا به حقوق قانونی خود آگاه نبوده یا در احقاق حقوق مشروع خود ناتوان بوده و زمینه گسترش و تشدید آسیب را فراهم می‌آورند گفت: در این بین خانواده‌های نیازمند که بنا به دلایل مختلف بیش از خانواده‌های دیگر در معرض آسیب دیدگی اجتماعی هستند ، در شرایط حساس‌تری قرار داشته و زمینه تشدید مسائل و مشکلات آنان بیش از پیش فراهم بوده و همین مسئله نه تنها امکان توانمندسازی آنها را کاهش داده بلکه به تدریج سایر اعضای خانواده را نیز در معرض آسیب قرار می‌دهد.
به گفته وی بر همین اساس ، خدمات حقوقی و قضایی ویژه مددجویان در قالب بسته مددکاری در ابعاد حقوقی و قضایی با رویکرد توانمندسازی خانواده‌ها نیز جزء خدمات تخصصی این نهاد قرار گرفته است.
وی افزود: حوزه حقوقی و امور مجلس امداد برای حـمایت از مـددجویان و سـایر افـراد نیازمند که از بضاعت علمی و مالی لازم برخوردار نیستند ، با در نظر گرفتن مقررات ، ضمن راهنمایی و ارائه مشاوره ، پیگیر مسائل حقوقی و قضایی خانواده‌ها بوده و تا حد امکان در احقاق حقوق آنان و توانمندسازی آنان تلاش می‌کند . همچنین برقراری ارتباط و تعامل سازنده با نهاد قانون گذاری در کشور و استفاده شایسته از ظرفیت‌های مجلس شورای اسلامی و نمایندگان محترم در زمینه کاهش و رفع مشکلات و معضلات جامعه مددجویی از دیگر وظایف این حوزه است.
وی رایزنی و پی گیری در شناسایی وکلای نیکوکار و همکاری ۴۴ نفر در سطح استان و راه اندازی میز خدمت حقوقی با استفاده از ظرفیت وکلای نیکوکار در تمامی شهرستانها را از مهمترین اقدامات و فعالیتها در راستای گسترش حمایت قضایی و حقوقی از افراد و خانواده‌های نیازمند بیان کرد و افزود : از وکیل معاضدتی هم در پرونده های حقوقی خاص استفاده می کنیم که آن ها پرونده های ارسالی از سوی امداد را بیشتر استقبال می کنند . به خصوص خانواده ای که امروز بازدید رفتیم اول خانم‌ به طور کامل محکوم شد که با همراهی وکیل معاضدتی رأی برگشت و همسرشان به عنوان متهم محکوم شد .
وی آماری از رسیدگی به پرونده های حقوقی داد وافزود: در سال گذشته ۱۴۰ نفر از فعالیت های حقوقی کمیته امداد بهره مند شدند و از ابتدای امسال هم ۴۰ نفر از این فعالیت ها بهره مند شده اند.
وی برگزاری کلاس های آموزشی مزدوجین ، کارگاه های آموزشی حقوق خانواده، مشاوره تلفنی و حضوری، تهیه و تنظیم دادخواست، لایحه دفاعیه و…. را از دیگر فعالیت های واحد حقوقی این نهاد بیان کرد و افزود: بر اساس قانون ، معافیت مددجویان از هزینه دادرسی در دعاوی خانوادگی ، معافیت مددجویان از پرداخت هزینه های صدور پروانه , عوارض شهرداری , هزینه انشعاب آب و فاضلاب , برق و گاز برای یک بار و در حد یک واحد مسکونی و معافیت از پرداخت قبوض آب و برق و‌ گاز به شرط رعایت الگوی مصرف و چندین خدمت دیگر را داریم که در این راستا و با پیگیری معاونت حقوقی و امور مجلس امداد ، این قوانین به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و مددجویان از آن بهره مند می گردند.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*