آخرین خبر :

اخبار خراسان جنوبی/

مشکلات واحدهای تولیدی خراسان جنوبی مربوط به تامین اجتماعی و امور مالیاتی است


مشکلات واحدهای تولیدی خراسان جنوبی مربوط به تامین اجتماعی و امور مالیاتی است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه عمده مشکلات واحدهای تولیدی استان مربوط به تامین اجتماعی، امور مالیاتی و بانک‌ها است گفت: مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید لازم الاجراست و کوتاهی در این زمینه شایسته نیست.

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند ، عباس جرجانی ظهر امروز در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید خراسان جنوبی، اظهار داشت: عمده مشکلات واحدهای تولیدی مربوط به تامین اجتماعی، امور مالیاتی و بانک‌ها است و با توجه به قوانین جدیدی که برای امور مالیاتی ابلاغ شده و مصوبه سران قوا، قرار شد این مصوبه هم بررسی شود تا مشکل سرمایه‌گذاران حل و فصل شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۳۱ جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با ۱۴۰ مصوبه برای رفع مشکلات ۵۴ واحد و بنگاه تولیدی در استان برگزار و ۷۶ پرونده بررسی شده و امروز نیز مشکلات هشت واحد تولیدی استان  مورد بررسی قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید فقط مخصوص واحدهای تولیدی نیست بلکه شامل حوزه گردشگری، کشاورزی، صنفی و خدماتی نیز می‌شود گفت: سامانه ستاد تسهیل به‌گونه‌ای طراحی شده که به محض ثبت‌نام افراد، موضوع توسط کاربر به دستگاه‌های اجرایی که واحد با آن مشکل دارد، ابلاغ و منتقل می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: مشکل در بازه زمانی یک هفته توسط دستگاه مربوطه بررسی می‌شود و اگر قابل حل نبود به ستاد استانی تسهیل و رفع موانع تولید منتقل می‌شود.

وی افزود: در صورتی که موارد از اختیار استان خارج باشد با امضای استاندار و دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان برای ستاد کشوری ارسال و با حضور دستگاه‌های بالادستی بررسی می‌شود که در اغلب موارد به نتیجه می‌رسد.

بیشتر بخوانید

جرجانی تاکید کرد: با توجه به اینکه استاندار رئیس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان است، مصوبات این ستاد لازم‌الاجرا بوده و باید حتما توسط دستگاه‌های اجرایی اجرا شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: امروز نیز مشکلات هشت واحد تولیدی استان که برخی سنوات گذشته از جمله دهه ۸۰ و ۹۰ تعطیل شده بودند، مورد بررسی قرار گرفت.

جرجانی اظهار داشت: یکی از واحدها سرمایه‌گذار جدید معرفی کرده که قرار شد بانک نهایت مساعدت را با سرمایه‌گذار جدید انجام دهد.

وی گفت: شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی خراسان جنوبی که یکی از شرکت‌های فعال است در ۲ سال شیوع کرونا دچار مشکلاتی شده که با همکاری دستگاه‌های خدمات‌رسان و تامین اجتماعی مشکل آن رفع می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: واحدهای بدهکار بانکی که با وجود حمایت‌های مکرر تمایلی به بازگشت ندارند تعیین تکلیف می‌شوند.

جواد اشرفی با بیان اینکه آن دسته از واحدهای تولیدی در بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و خدماتی که دچار مشکل هستند باید در سامانه ستاد تسهیل مربوط به وزارت صمت ثبت‌نام کنند اظهار داشت: واحدهایی در استان وجود دارد که ۱۰ تا ۱۵ سال پیش با دریافت تسهیلات از بانک‌ها فعالیت خود را آغاز کرده، اما به دلایل متعدد حتی بدهی‌های بانکی و دستگاه‌های خدمات‌رسان را پرداخت نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه برخی واحدهای تولیدی در دهه‌های گذشته به دلایل متعدد تعطیل شدند و به‌رغم حمایت‌های مکرر از قبیل استمهال و تقسیط تسهیلات هنوز اقدامی انجام نداده و بدهی داشته‌اند لذا تمایلی برای بازگشت به تولید یا فعال کردن واحد ندارند افزود: واحدهایی که تمایلی برای بازگشت به تولید یا فعال کردن واحد تولیدی ندارند را از طریق مراجع قانونی، تعیین تکلیف خواهیم کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: واحدهای تولیدی دارای توان بازگشت به تولید را حمایت می‌کنیم، اما واحدهای بدهکار بانکی که با وجود حمایت‌های مکرر تمایلی به بازگشت ندارند، تعیین تکلیف می‌شوند.

 

صادر شدن مجوز واردات ماشین آلات راهسازی ومعدنی از مرز ماهیرود

با پیگیری استاندار خراسان جنوبی ، مجوز واردات ماشین آلات راهسازی و معدنی از مرز ماهیرود صادر شد

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما خراسان جنوبی ، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی در جلسه بررسی روند اجرایصادر شدن مجوز واردات ماشین آلات راهسازی ومعدنی از مرز ماهیرود مجوز ورود ماشین آلات راهسازی و معدنی از مرز ماهیرود گفت: با پیگیری‌های استاندار و موافقت وزیر اقتصاد و دارایی، مجوز ایجاد گمرک تخصصی  برای واردات ماشین آلات راهسازی و معدنی از مرز رسمی ماهیرود صادر شد.

عباس زاده افزود :  با توجه به معادن غنی  خراسان جنوبی و فعالیت‌های گسترده‌ای که در این حوزه در  استان در حال انجام است، باید موضوع نوسازی تجهیزات و ناوگان حمل و نقل به درستی تدبیر شود.

وی با تأکید بر این که مرز ماهیرود از ظرفیت‌های خوب خراسان جنوبی است، گفت : لازم است از این ظرفیت به عنوان یکی از مزیت‌های برتر استان استفاده شود .

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی با صدور مجوز وزارت اقتصاد، شرایط لازم به منظور نوسازی ناوگان تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز فعالان عرصه معدن و پیمانکاران حوزه راهسازی استان فراهم شده است.

عباس زاده افزود : صدور این مجوز، ظرفیت مطلوبی در راستای ارتقاء سطح خدمات در حوزه معدن و اجرای طرح های  عمرانی در استان ایجاد می‌کند.

وی گفت :  بر اساس دستور العمل قانون بودجه سال ۱۴۰۱ این امکان برای کشور وجود دارد که بتوان ماشین آلات مورد نیاز حوزه راهسازی و معدن را از مبادی ورودی مرز‌های رسمی وارد کنیم.

در این جلسه مدیر کل گمرکات خراسان جنوبی گفت : در حال حاضر تعداد ۱۰ گمرک در سراسر کشور دارای مجوز ورود ماشین آلات معدنی و راهسازی هستند و اخیرا نیر مجوز ورود از طریق افغانستان به استان نیز فراهم شده است و باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

کوهگرد  افزود: پیمانکاران راهسازی می توانند از این مجوز ورود ماشین آلات راهسازی استفاده کنند.

مدیر کل اقتصاد ودارایی خراسان جنوبی هم در این جلسه آمادگی این اداره کل در مورد همکاری برای ورود کالای ماشین آلات را اعلام کرد .

 

 

 

رفع موانع تولید واحدهای تولیدی خراسان جنوبی با سامانه تسهیل

واحدهای تولیدی خراسان جنوبی برای رفع موانع تولید در سامانه تسهیل ثبت نام کنند.

رفع موانع تولید واحدهای تولیدی خراسان جنوبی با سامانه تسهیلبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار در کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید گفت: آن دسته از واحد‌های تولیدی در بخش‌های مختلف تولیدی، صنعتی، کشاورزی، گردشگری، صنفی، خدماتی و سایر که دچار مشکل هستند باید در سامانه ستاد تسهیل مربوط به وزارت صمت ثبت نام کنند.
جواد اشرفی گفت: بعد از گذشت چند سال هنوز برخی از مدیران واحد‌های تولیدی با مکانیزم ستاد تسهیل و رفع موانع تولید آشنا نبوده و برای رفع مشکل از این طریق اقدام نمی‌کنند.
وی گفت: واحد‌هایی در استان وجود دارد که ۱۰ تا ۱۵ سال پیش با دریافت تسهیلات از بانک‌ها فعالیت خود را آغاز کرده، اما به دلایل متعدد واحد تعطیل و بدهی‌های بانکی و دستگاه‌های خدمات رسان باقی مانده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار افزود: آن دسته از واحد‌هایی که قادر به بازگشت به تولید هستند را حمایت می‌کنیم، اما واحد‌هایی که علیرغم حمایت‌های مکرر از قبیل استمهال و تقسیط تسهیلات هنوز اقدامی انجام نداده، بدهی داشته و تمایلی برای بازگشت به تولید یا فعال کردن واحد ندارند را از طریق مراجع قانونی، تعیین تکلیف خواهیم کرد.
در این نشست همچنین مشکلات هشت واحد تولیدی با حضور نمایندگانی از دستگاه‌های مربوطه از جمله بانک‌ها، تامین اجتماعی، امور مالیاتی، شرکت توزیع برق، دانشگاه علوم پزشکی، شرکت آب و فاضلاب و شهرداری بیرجند مورد بررسی قرار گرفت.

 

 

 

 

این حرفهارا من نمی زنم
اززبان مدیرانتان است…!!!
امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد
mohammad.raeifard99@gmail.com
قبل از نوشتن این متن یاسرمقاله بسیاراندیشیدم لذا پس از ۳دهه قلم زدن و معلمی که روی هم رفته حدودا بیش از ۴دهه می شود و کوهی از تجربیات وخاطرات وخطرات آن ، سرمقاله فوق را بامسئولیت کامل خود نوشته و مدیرمسئول وسایردست اندر کاران نشریه را از احتمالات پس از آن جدا می کنم ، بااینکه خودسانسوری را جرمی بزرگ در برابر مردمی می دانم که بر گردنم دینی بزرگ برای دانستن دارند اما نمی توانم ازاین اعتیاد وحشتناک خودسانسوری دست بکشم .
دوستان ومدیران! چرا وبا چه منطق وعقلانیتی دائم وبه شکلها و روشهای صدهابار آزموده باید برای مردم ونظامی که تنها خودرا طلایه دارآن میدانید هزینه کنید ؟  بارها نوشتیم که درزیر پوست تمامی شهرها وروستاهای کشور غوغایی است وشمایان فقط آرامش رویه سطحی آن را می بینید ،فریادزدیم که مسئولیت تمامی کارهایی را که می کنید به گردن بگیرید ، پاسخگو باشید ، شفاف باشید …انگار آب درهاون کوبیدیم وشد آب دهان سربالا وبه خودمان برگشت ، هرچه قلم مان ضجه زد بر او بیشتر تشرزدید و درپنهان ونهان شعر بافتید که سیاه نمایی است ، دشمن شادکن است ، قلم به مُزدید و….
برخی را تصور براین بود وکماکان چنین است که خود همه چیز می دانید.  گرانی هارا تکذیب می کنید ، دزدیهای روشن وحق خوری هارا تکذیب می کنید ، بی عدالتی را تکذیب می کنید و…..
فریادزدیم که کنکاش کنید و به آسیب شناسی رفتار وگفتار وتصمیماتتان بپردازید…
درمورد طرح صیانت از حجاب وعفاف چقدر نوشتیم، دیدید آنی شد که نباید می شد ، اینک نیز به دنبال دشمن فرضی می گردید ومسئولیت را ازدوش خود برزمین نهاده اید. ما حتی قانون اساسی خودمان را هم بی اثرکرده ایم .
واین قصه های تلخ چون سریالی ادامه خواهد داشت. یکبار غرور مجازی تان را زیر پا بگذارید واز مردم عذر خواهی کنید وتقصیر برگردن بگیریدتا به شما اندکی اعتماد کنند ، در هردوعالم باید پاسخگوی رفتار واعمال تان باشید…!!!

 ۶ تن پیاز زعفران قاچاق در”فردوس” کشف شد/۴

فرمانده انتظامی”فردوس” از کشف بیش از ۶ تن پیاز زعفران قاچاق در بازرسی از یک کامیون باری در این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”علیرضا فولادی” اظهار داشت: ماموران انتظامی شهرستان فردوس هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک کامیون باری مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان فردوس افزود: مأموران در بازرسی از کامیون، ۶ تن و ۳۲۰ کیلوگرم پیاز زعفران قاچاق که به صورت غیر مجاز حمل می شد کشف کردند.

سرهنگ فولادی با بیان این که کارشناسان ارزش بار قاچاق کشف شده را بالغ بر ۴۴۰ میلیون ریال برآورد کردند، تصریح کرد: در این رابطه خودرو توقیف و یک متهم دستگیر شد که متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده به مراجع قانونی معرفی شد.

 

 

 

کشف ۲۶ کیلوگرم حشیش در”نهبندان”/۴

جانشین انتظامی شهرستان”نهبندان” از کشف ۲۶ کیلو و ۹۰۰ گرم حشیش در این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”رمضان مرادی” اظهار داشت: ماموران انتظامی نهبندان در راستای مبارزه با قاچاق مواد مخدر، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محور مواصلاتی این شهرستان به یک دستگاه پراید و یک سواری پژو ۴۰۵ که با سرعت بالایی در حال حرکت بود مشکوک شدند و خودروها را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

جانشین انتظامی شهرستان نهبندان بیان داشت: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از خودروهای متوقف شده، ۲۶ کیلو و ۹۰۰ گرم حشیش کشف کردند.

سرهنگ مرادی تصریح کرد: مأموران در این خصوص ۲ خودرو توقیف و ۳ قاچاقچی مواد مخدر را دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

 

 

 

 

 

کشف محموله تریاک در نهبندان/۴

فرمانده انتظامی استان گفت: مأموران انتظامی شهرستان”نهبندان” در بازرسی از سواری پژو پارس، ۱۴۲ کیلو و ۳۵۰ گرم تریاک کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار”ناصر فرشید” اظهار داشت: ماموران انتظامی ایست و بازرسی”سهل آباد” شهرستان نهبندان هنگام کنترل خودروهای عبوری به یک سواری پژو پارس که از مبداء “زاهدان” به مقصد “گرگان” در حال حرکت بود، مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی بیان داشت: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از سواری پژو، ۱۴۲ کیلو و ۳۵۰ گرم تریاک که به طرز ماهرانه ای داخل خودرو جاساز شده بود، کشف کردند.

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی افزود: مأموران در این خصوص یک قاچاقچی مواد مخدر را دستگیر و به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی کردند.

سردار فرشید خاطرنشان کرد: پلیس در راستای برقراری نظم، امنیت و آرامش عمومی برای هموطنان عزیز در تمامی ساعات شبانه روز از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

 

 

 

 

اقدام به موقع پلیس مانع از آتش سوزی کامیون شد/۴

فرمانده انتظامی شهرستان”طبس” از اقدام به موقع ماموران انتظامی در ایست و بازرسی دیهوک که مانع از آتش سوزی گسترده یک دستگاه کامیون شده بود؛ خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”فاضل مریمی” اظهار داشت: یک کامیون حامل بار خرما در حالی که از قسمت بار دچار حریق شده بود و راننده خودرو نیز متوجه آتش سوزی خودرویش نبود و همچنان به سمت ایست و بازرسی دیهوک شهرستان طبس در حال حرکت بود که مأموران انتظامی متوجه حریق کامیون شدند و سریعا خودرو را متوقف کردند.

وی افزود: ماموران انتظامی با دیدن این صحنه به منظور جلوگیری از آتش سوزی و دیگر حوادث احتمالی به سرعت با استفاده از کپسول های آتش نشانی موجود در ایست و بازرسی اقدام به خاموش کردن خودروی در حال حریق کردند که خوشبختانه با این اقدام به موقع مأموران وظیفه شناس، آتش به موقع خاموش و از گسترش حریق به بار این کامیون جلوگیری شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تشییع پیکر شهید علی محمدی در زیرکوه/۲

پیکر شهید علی محمدی در شهرستان زیرکوه تشییع و به خاک سپرده شد.

پیکر شهید علی محمدی با حضور پرشور مردم ولایتمدار زهان، خانواده‌های شهدا و مسئولان استانی و شهرستانی پس از تشییع در شهر زهان، در زادگاهش روستای پردان به خاک سپرده شد.

پاسدار شهید علی محمدی متولد ۲۰ مرداد ۱۳۷۶، از رزمندگان یگان هوا فضای سپاه ۲۶ شهریور همزمان با اربعیین حسینی در سن ۲۵ سالگی حین انجام مأموریت در  زابل سیستان و بلوچستان به فیض شهادت نائل آمد.

 

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند منصوب شد/

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند منصوب شد

سید محمدموسوی میرزایی به عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند منصوب شد.

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی حکمی با توجه به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیدمحمد موسوی میرزایی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند را به سمت رئیس دانشگاه منصوب کرد.

 

 

هر هفته یکی از بانوان هنرمند و کارآفرین استان خراسان جنوبی معرفی می‌شود/۲-۳

 

هر هفته یکی از بانوان هنرمند و کارآفرین استان خراسان جنوبی معرفی می‌شود

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی گفت: سه‌شنبه هر هفته، یکی از بانوان هنرمند و کارآفرین استان معرفی می‌شود.

فرشته اسدزاده صبح امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: بر اساس این برنامه، ضمن معرفی بانوان هنرمند و کارآفرین استان، حوزه‌های فعالیتی آنها نیز اطلاع‌رسانی می‌شود.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی تصریح کرد: پیرو حضور بانوان هنرمند و کارآفرین در نمایشگاه “ایده، خانه، فن بازار” استان، ظرفیت بسیار قابل توجهی از بانوان هنرمند و کارآفرین شناسایی شد.

وی با تأکید بر ضرورت معرفی این ظرفیت‌های کم نظیر، عنوان کرد: معرفی این افراد به تسهیل‌گران و کنشگران اقتصادی می‌تواند دسترسی آنها به بازارهای بزرگ را تسهیل کند.

اسدزاده متذکر شد: معرفی بانوان هنرمند و کارآفرین در راستای عرضه توانمندی‌ها و ارائه تولیدات بسیار فاخرشان در زمینه‌های صنایع دستی، محصولات کشاورزی و غیره می‌تواند به درآمدزایی خانواده‌ها و در نتیجه توسعه خراسان جنوبی بینجامد.

به گفته وی برای نیل به این هدف، برنامه معرفی بانوان توانمند استان در دستور کار دفتر بانوان قرار گرفت و از این پس هر سه‌شنبه یکی از بانوان هنرمند و کارآفرین خراسان جنوبی معرفی می‌شود.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی اظهار امیدواری کرد: این برنامه بتواند در راستای معرفی هر چه بیشتر توانمندی‌های خراسان جنوبی مؤثر و مفید باشد.

 

 

۳ میلیون مشمول غایب داریم/

رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا گفت: ۳ میلیون مشمول غایب داریم.

۳ میلیون مشمول غایب داریم/ بیرانوند معافیت تحصیلی دارد

به گزارش فارس، سردار تقی مهری رییس سازمان وظیفه عمومی فراجا در نشست خبری با اصحاب رسانه‌ به موضوع معافیت تحصیلی مشمولان اشاره و اظهار داشت: با توجه به آغاز مهر و بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس ، کلیه کسانی که در کنکورقبول شده اند می توانند در خواست معافیت تحصیلی را به صورت اینترنتی ثبت کرده و به صورت خودکار و سامانه ای جواب درخواست از سازمان وظیفه به دانشگاه مربوطه ارسال می شود.

وی گفت: مشمولان غایب نمی توانند در دانشگاه ها ثبت نام کنند.

وی در پاسخ به پرسش فارس درباره آمار مشمولان غایب گفت: حدود ۳ میلیون نفر وارد غیبت سربازی شدند؛  حدود ۱۴ تا ۱۵ درصد قوانین را رعایت نکرده و مشمول غایب شده اند.

سردار مهری تصریح کرد:عدم استخدام در دستگاههای دولتی و جریمه کارفرما حین استخدام در دستگاههای خصوصی، عدم خروج از کشور و نپرداختن وام بانکی به این افراد از جمله محرومیت های پیشروی مشمولان غایب است.

وی در پاسخ به دیگر پرسش فارس در خصوص خرید خدمت سربازی اعلام کرد: الان هیچ قانونی راجع به خرید سربازی نداریم.

سردار مهری درباره دریافت وام توسط مشمولان غایب اعلام کرد: وب سرویس بین سازمان وظیفه عمومی و بانک مرکزی برقرار است و به آنها وام داده نمی شود.

وی افزود: از سال ۹۴ تا ۹۷ افرادی که بیش از ۸ سال غیبت داشته باشند می توانستند جریمه را پرداخت کنند اما از سال ۹۷ اجرای این قانون به پایان رسید اما در قانون سال گذشته مصوب شده که افرادی در سال ۹۷ یک قسط پرداخت کرده بودند تا پایان سال گذشته اقساط را پرداخت کنند. در حال حاضر هیچ قانونی در رابطه با موضوع خرید خدمت سربازی نداریم.

رییس سازمان وظیفه عمومی فراجا تصریح کرد: تمام افرادی که در بازی‌های المپیک یا جهانی مقام کسب کنند می توانند معافیت دریافت کنند. درباره سه رشته فوتبال، والیبال و بسکتبال هم در صورت کسب مقام این معافیت شامل حال آنها خواهد شد؛ همچنین می توانند از قانون سرباز قهرمان برخوردار شوند.

وی درباره سربازی بیرانوند گفت: وی از معافیت تحصیلی برخوردار است.

سردار مهری تصریح کرد: افراد نخبه نیز به ستاد کل معرفی شده و اسامی آنها به سازمان وظیفه عمومی ارسال شده و بعد از گذشت آموزش عمومی در بخش نخبگان پروژه تکمیل کرده و کارت پایان خدمت دریافت می کنند؛ نخبگان خارج از کشور هم می توانند پس از اتمام پروژه تحقیقاتی برایشان کارت صادر می شود.

وی به موضوع مهارت آموزی سربازان اشاره و اظهار داشت: این طرح چهارسال است که در حال اجراست از سال گذشته برای سربازان منقضی خدمت تسهیلات بانکی نیز در نظر گرفته خواهد شد این تسهیلات در سال گذشته ۱۰۰ میلیون تومان بود؛ همچین سربازان گواهی نامه مهارت آموزی بین المللی دریافت می کنند.

وی ادامه داد: کلیه افراد ذکوری که به سن ۱۸ سالگی می رسند مشمول هستند افرادی که کفالت پدر بیمار را برعهده دارند و یا تنها فرزند ذکور زنان سرپرست خانوار باشند و یا دارای بیماری باشند بعد از برگزاری کمیسیون و تایید می توانند کارت معافیت دریافت کنند.

سردار مهری تصریح کرد: ما در سازمان وظیفه عمومی تابع قوانین هستند. مهمترین کارکرد خدمت سربازی تقویت بنیه دفاعی کشور است و یکی از موضوعات مهم در بحث سربازی اجرای قوانین و مقررات است.

وی با اشاره به اینکه جنگ روسیه و اوکراین نشان داد آمادگی دفاعی آنی است، تصریح کرد: بیش از ۸ هزار کیلومتر مرز داریم و لازم است امنیت این مرزها حفظ شود.

سردار مهری خاطرنشان کرد: حقوق سربازان نسبت به سال های گذشته به ویژه در مناطق عملیاتی افزایش پیدا کرده؛ نسبت به سال گذشته به طور میانگین ۱۱۵ درصد افزایش حقوق داشته ایم؛ همچنین افرادی که متاهل هستند دو ماه کسر خدمت دریافت کرده و به ازای هر فرزند سه ماه کسر خدمت برای آنها محاسبه می شود.

 

 

 

 

 

 

هم «اغتشاش» راه مطالبه گری را می بندد و هم «منع مطالبه» موجب اغتشاش می شود!

 

این روزها همزمان با وقایع مهمی که در کشور و به خصوص در عرصه سیاست خارجی رخ می دهد شاهد هستیم که مرگ ناگوار یک بانوی سقزی موجب شده تا موجی از واکنش و احساس همدردی در میان مردم و فضای مجازی ابراز شود.این واکنش ها که از چند روز پیش و همزمان با دستگیری این بانو شروع شده با خبر فوت او شدت پیدا کرد و سبب شد تا روز گذشته در برخی از شهرهای کشور و دانشگاه های تهران و سطح شهر تهران تجمعاتی در اعتراض به این واقعه شکل بگیرد.

بر اساس آنچه که از تصاویر و اخبار مخابره شده متاسفانه صحنه هایی در این تجمعات رخ داده که قابل پذیرش نبوده و موجب نگرانی های عمیقی می گردد.اینکه در این تجمعات دیده شود به بهانه اعتراض به موضوع فوت مهسا امینی پرچم کشور به آتش زده شود و یا اینکه شعارهای غیر مرتبط با موضوع اعتراض بیان گردد و همچنین از سوی دیگر رفتارهای غیر قابل قبول و خطرناک از سوی برخی از ماموران انتظامی رخ دهد همگی این وقایع این نگرانی را مطرح می کند که چرا باید هر چند وقت یکبار شاهد چنین صحنه هایی به علت موضوعات مختلف باشیم؟

 

وقتی در مورد این واقعه از یک سو رییس جمهور در تماس تلفنی با خانواده مرحومه امینی به آنها اعلام می دارد که احساس وی از این واقعه این است که یکی از عزیزان خود دچار چنین مصیبتی شده و قول پیگیری موضوع را می دهد و همچنین رییس قوه قضاییه در جلسه شورای عالی قضایی دستور رسیدگی سریع و با دقت به این پرونده را در دستگاه قضایی می دهد چرا باید سخنانی از سوی برخی مقامات دیگر مطرح شود که نه تنها هیچ ابهامی را رفع نمی کند بلکه در ذهن مخاطبان علامت سوال های جدیدی را شکل می دهد؟

اینکه چرا فیلم این واقعه همزمان با انتشار خبر در فضای مجازی منتشر نشد تا جلوی خیلی از گمانه ها را بگیرد و همچنین چرا اقناع سازی خانواده مرحومه امینی از سوی مجریان انتظامی در ابتدا جدی گرفته نشد همه بخشی از پرسش هایی است که اگر به آنها توجه و پاسخ داده می شد شاید اکنون شاهد چنین صحنه های ناپسندی نبودیم.

اما از همه این پرسش ها اساسی تر و مهم تر این است که چرا این معضل قدیمی یعنی بی اعتنایی به «تشکیل قانونی اجتماعات و راهپیمایی ها» همچنان لاینحل مانده است.مگر نه این است که یکی از مهمترین اصول قانون اساسی در زمینه آزادی‌های سیاسی و مدنی، اصل ۲۷ است که در مورد تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها و شرایط تشکیل آن‌ها سخن گفته است. در اصل ۲۷ آمده است: «تشکیل اجتماعات و راه‌پیمایی‌ها، بدون حمل‌سلاح‌، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است‌.»

چرا علی رغم اینکه بارها در این مورد بیان شده که هم هیچ اغتشاشی منجر به احقاق حق مناسب و واقعی نمی شود و هم ایجاد مانع در بیان مطالبات صحیح و به حق مردم موجب می شود تا این مطالبات از مسیر واقعی خارج شده و متاسفانه منجر به حوادث دلخراشی گردد از سوی برخی از مسئولان جدی گرفته نمی شود تا همچنان شاهد باشیم که در یک تجمع صدمات اساسی روحی و روانی یا فیزیکی به جامعه وارد شود.

سازوکار برگزاری تجمعات بر اساس قانون

به استناد ماده ۱۳ قانون فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، احزاب و گروه‌های سیاسی و صنفی می‌توانند از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب تقاضای مجوز برگزاری راهپیمایی یا تجمع کنند. در تبصره ماده ۱۱ آیین‌نامه اجرایی آمده است که شورای تامین محل‌های مناسبی انتخاب کرده و سعی شود تجمعات در این محل‌ها برگزار شود. در ادامه این تبصره آمده است که احزاب می‌توانند محل‌های دیگری را هم برای برگزاری راهپیمایی یا تجمع پیشنهاد دهند و پس از تایید کمیسیون ماده ۱۰، تجمع یا راهپیمایی در این محل پیشنهادی احزاب برگزار شود، بنابراین الزامی نیست که راهپیمایی‌ها و تجمعات فقط در محل‌هایی که از پیش تعیین شده است، برگزار شود.

در این آیین‌نامه بیان شده که اگر تجمع در محل مسقف مثل سالن یا مسجد برگزار شود، نیازی به دریافت مجوز ندارد ولی احزاب باید زمان و جزئیات برنامه خود را به فرمانداری محل اعلام کرده و مسئولیت برگزاری تجمع را بپذیرند. البته تجمع در محل باز حتما به مجوز کمیسیون ماده ۱۰ نیاز دارد.

طبق قانون، نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی که در تاریخ ۸/ ۸/ ۱۳۹۵ از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام موافق با مصلحت نظام تشخیص داده شد، بررسی و اتخاذ تصمیم در خصوص درخواست برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌ها با کمیسیون ماده ۱۰ احزاب است و نهاد دیگری در این زمینه نمی‌تواند تصمیم بگیرد. این قانون آخرین سند حقوقی و قانونی در زمینه اجرایی کردن اصل ۲۷ قانون اساسی است.

نگاهی به آیین‌ نامه اجرایی ماده ۱۳ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌‏های سیاسی

طبق آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۳ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌‏های سیاسی که مصوب سال ۹۷ است برای برگزاری تجمع یا راهپیمایی، دبیران کل احزاب متقاضی باید تقاضای خود را در قالب تکمیل کاربرگ مربوطه حداقل سه روز کاری قبل‏ از زمان برگزاری، به ‏فرمانداری یا استانداری ارائه کنند. این کاربرگ باید شامل اعلام جزییات زمان و مکان تجمع یا راهپیمایی و همچنین اعلام اسامی سخنران یا سخنرانان باشد. برای برگزاری تجمع یا راهپیمایی در سراسر کشور، دبیران کل احزاب متقاضی باید درخواست خود را برای رسیدگی کمیسیون براساس اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و قوانین و مقررات موضوعه، به وزارت کشور ارائه کنند.

در ماده۷ این آیین‌نامه بیان شده که فرمانداری‌ها موظفند به‏ محض دریافت تقاضای راهپیمایی آن‏ را به استانداری ارسال‏ کنند و استانداری نیز موظف است به محض دریافت تقاضای مذکور، ضمن ارسال آن همراه با نظریه به دبیرخانه کمیسیون، نسبت به شروع مراحل رسیدگی به منظور صدور مجوز در مهلت مقرر اقدام و در صورت عدم صدور مجوز، دلایل آن را در مهلت مقرر به حزب متقاضی اعلام کند. دبیرخانه ‏کمیسیون موظف ‏است تقاضای موضوع این ‏ماده را خارج از نوبت در دستور کار اولین جلسه فوق‌‏العاده کمیسیون قرار دهد و حداکثر ظرف ۱۲ساعت، نظر کمیسیون را به استانداری اعلام و ارسال کند و تمام فرآیند نباید بیشتر از سه روز کاری باشد.

در آیین نامه اجرایی ماده ۱۳ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی صدور مجوز تجمع و راهپیمایی مشترک بنا به درخواست مشترک، برای چند حزب یا جبهه بلامانع است لکن صدور مجوز همزمان برای دو یا چند تجمع در یک زمان و یک محل، همچنین صدور مجوز همزمان برای دو یا چند راهپیمایی در یک زمان و یک شهر ممنوع است.

این آیین نامه تا قبل از صدور مجوز تجمع و راهپیمایی، هرگونه فراخوان در رسانه‏‌ها و فضای مجازی از سوی برگزارکنندگان را ممنوع کرده است و فراخوان‏‌هایی که پس از صدور مجوز صورت می‏‌گیرد، باید در چهارچوب مجوز صادرشده باشد.

ماده۱۱ این آیین‌نامه مسئول تامین امنیت تجمع‌‏ها و راهپیمایی‏‌های قانونی را نیروی انتظامی دانسته و حضور دیگر افراد و گروه‏‌ها، تحت‏ عنوان برقراری نظم و امنیت در زمان و محل برگزاری تجمع‏‌ها و راهپیمایی‌‏های قانونی را ممنوع کرده است.

بررسی متون قانونی کشور نشان می‌دهد که حداقل در زمینه اجرای اصل ۲۷ قانون اساسی ظرفیت هایی وجود دارد و حق اعتراض و برپایی تجمعات در این قوانین به رسمیت شناخته شده است. با این حال تا به امروز اکثر درخواست مجوز تجمعات به مانند همین درخواست عده ای برای برگزاری تجمع با بی توجهی مواجهه شده است . البته می توان درباره این موضوع می توان دلایلی عدیده ای بیان کرد اما شاید ابتدایی ترین دلیل آن  خلاءهای این قوانین با وجود کامل بودن آن‌ها و پرداختن به جزییات، حزب‌محوری در اجرایی کردن اصل ۲۷ باشد.

در حالی احزاب در زمینه اصل ۲۷ محور قرار گرفته‌اند که کشور ما همچنان از نبود احزاب قوی و قدرتمند رنج می‌برد و عمده احزاب در ایران فصلی‌اند و برای کنشگری در آستانه انتخابات فعال می شوند و در بقیه ایام فعالیت چندانی ندارند.

در آخر باید گفت فراموش نکنیم که همه این وقایع همزمان با سفر رییس جمهور به نیویورک و حضور در سران بقیه کشورهای جهان که می تواند برای اعلام موضع و نظرات اساسی و قدرتمند کشور در عرصه جهانی حایز اهمیت باشد رخ می دهد و اگر خدای نکرده غیر مسئولانه و غیر معقولانه رفتار شود یک تصویر یا یک فیلم چند ثانیه ای می تواند این سفر را تحت تاثیر قرار داده و حاشیه های فراوانی را برای هیئت ایرانی ایجاد کند و فرصت هایی که ممکن است در این سفر بوجود آید از دست می رود.

 

 

 

سخت گیری شعب بانکی در پرداخت وام ازدواج/ قانون بر یک «ضامن یا سفته» تاکید دارد؛ اما برخی بانک‌ها ساز مخالف می‌زنند!/

مبلغ وام ازدواج از رقم چند صد هزار تومان در سال‌های دور، حالا به بالای ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است. اما این روی خوش ماجرا در اجرا با کاستی و مشکلاتی برای جوانان متقاضی این وام همراه شده است که نیازمند ورود جدی نهاد ناظر به ماجراست.

 سخت گیری شعب بانکی در پرداخت وام ازدواج/ قانون بر یک «ضامن یا سفته» تاکید دارد؛ اما برخی بانک‌ها ساز مخالف می‌زنند!

به گزارش تابناک  در شرایطی که اوضاع اقتصادی جوانان برای شروع زندگی وضعیت قابل قبولی ندارد و آن‌ها در تامین نیاز‌های اولیه همچون مسکن، با چالش‌های بسیاری مواجه هستند، دولت و نمایندگان مردم در مجلس تلاش داشته اند تا بار این فشار اقتصادی را حداقل با افزایش مبلغ وام ازدواج اندکی کاهش دهند. بر این اساس در پایان سال گذشته، بودجه سال ۱۴۰۱ نهایی و مصوب شد. قانونی که تاکید داشت برای سال جاری مبلغ وام ازدواج به ارقام ۱۲۰ و ۱۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کند.

بر این مبنا در قانون بودجه ۱۴۰۱ و در تبصره ۱۶ با عنوان تسهیلات تکلیفی آمده است: تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آن‌ها بعد از ۰۱/۰۱/۱۳۹۷ بوده است، ۱۲۰ میلیون تومان و با دوره بازپرداخت ده ساله است. همچنین این رقم برای زوج‌های زیر بیست و پنج سال و زوجه‌های زیر بیست و سه سال به ۱۵۰ میلیون تومان می‌رسد.

در ادامه این تبصره قانون بودجه در خصوص شرایط ضمانت و ضامن بیان شده است بانک‌ها مکلفند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، با اخذ سفته از متقاضی یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات اقدام نمایند.

رویکردی که نشان از نگاه تسهیل گرایانه قانون گذار برای جوانانی است که ازدواج کرده و متقاضی بهره مندی از تسهیلات قرض الحسنه مذکور هستند. اما این نگاه مثبت، در شعب بانکی با موانعی مواجه بوده تا جایی که برخی از جوانان قید دریافت این وام را می‌زنند.

این وضعیت حتی با گلایه و انتقاد رئیس عدلیه نیز روبرو شده است. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس دستگاه قضا، روز دوشنبه ۳۱ مرداد طی سخنانی در نشست شورای عالی قوه قضائیه به مقوله تسهیل امر ازدواج نیز اشاره کرد و با تاکید بر ضرورت اهتمام بیشتر سازمان بازرسی برای نظارت بر اجرای قانون مربوطه در رابطه با تسهیل ازدواج، گفت: “در قانون بودجه سال جاری تکلیفی ناظر بر اعطای وام به متقاضیان ازدواج تعیین شده، اما با گذشت پنج ماه از سال، هنوز متقاضیان برای دریافت وام با مشکلاتی مواجه هستند؛ باید توجه داشت که تأخیر در امر ازدواج، مقوله‌ای است که می‌تواند منجر به فساد و وقوع جرم در جامعه شود. ”

انتقاد و گلایه قاضی القضات نسبت عدم همراهی بانک‌ها با مردم در خصوص پرداخت وام ازدواج در حالی بود که پیش‌تر نیز صالح آبادیرئیس کل بانک مرکزی در تیرماه در خصوص پرداخت وام ازدواج گفته بود: “دو نکته مهم حسب دستور رئیس جمهوری به شبکه بانکی ابلاغ شد. نخست آنکه درباره وثایق مطابق با نص صریح قانون، بانک‌ها و موسسات اعتباری مکلفند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، حداکثر با اخذ یک سفته از متقاضی یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات اقدام کنند. دومین مورد آن است که مردم باید در اسرع وقت و بر اساس زمان بندی مشخص تکلیفشان برای اخذ وام مشخص شود؛ لذا بر همین اساس به شبکه بانکی موظف است به محض تکمیل مدارک توسط متقاضی حداکثر ظرف ۱۰ روز باید پول به حساب مشتری واریز شود. رئیس شورای پول و اعتبار افزوده بود: بانک موظف است در اسرع وقت ضمن تعیین شعبه، پذیرش و تعیین تکلیف متقاضیان در صف سامانه قرض‌الحسنه ازدواج، با تکمیل مدارک توسط متقاضی ظرف مدت حداکثر ۱۰ روز کاری نسبت به پرداخت تسهیلات یاد شده اقدام کند. ”

بنابراین طبق گفته رئیس کل بانک مرکزی و همچنین متن قانون بودجه ۱۴۰۱، بانک‌ها می‌بایست در خصوص پرداخت وام ازدواج، وثایق را مبتنی بر اعتبارسنجی، یک سفته یا یک ضامن معتبر لحاظ کنند و همچنین حداکثر ظرف ده روز از تکمیل مدارک متقاضی در بانک، وام ازدواج به حساب شخص واریز شود.

اما بررسی‌های میدانی خبرنگار ما نیز از برخی شعب بانکی و گفتگو با تعدادی از متقاضیان در صف مانده وام ازدواج نشان می‌دهد در حال حاضر با وجود تاکیدات بانک مرکزی و رئیس جمهور، هنوز هم برخی از مشکلات و موانع بر سر راه است.

نه وثایق و نه زمان ده روزه؛ هیچ کدام اجرا نمی‌شود!

یکی از متقاضیان وام ازدواج به خبرنگار تابناک گفت گفت: چند ماهی در انتظار بودیم تا از سامانه بانک مرکزی، پیامکی مبنی بر تایید شعبه ارسال شود و سرانجام با گذشت مدت زمان زیادی، پیامک برای ما ارسال شد و با توجه به صحبت‌های مطرح شده از سوی رئیس کل بانک مرکزی، خیالمان راحت بود که با یک ضامن، ظرف ده روز وام را دریافت می‌کنیم. اما با این تصور وقتی به شعبه بانک مراجعه کردیم، متصدی بانک گفت بایستی دو ضامن بیاوری و پس از اینکه گفتیم قانون می‌گوید یک ضامن یا یک سفته، سرانجام به آوردن یک ضامن و یک برگ چک به نام متقاضی راضی شد. این در حالی است که اساسا در وثایق وام ازدواج و حتی سایر وام ها، دریافت چک به عنوان ضمانت، خلاف قانون است، اما راهی جز این پیش پای ما نگذاشتند. در نهایت در مراجعه بعدی و ارائه مدارک ضامن و چک و تکمیل پرونده، در پاسخ به این سوال که چه روزی وام واریز می‌شود، در کمال تعجب بیان شد شاید یک ماهه دیگر! این در حالی است که همین چند هفته قبل، رئیس کل بانک مرکزی از پرداخت حداکثر ظرف ده روز خبر داده و تاکید کرده بود.
یکی دیگر از متقاضیان دریافت وام نیز با اشاره به بی توجهی متصدی بانک مربوطه نسبت به قانون و بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی، اظهار داشت: بنده حقوق خودم را از این بانک دریافت می‌کنم و با توجه به قانون اعتبارسنجی برای پرداخت تسهیلات خرد و قرض الحسنه، خبری از اجرای آن برای درخواست وام ازدواج نبود؛ در صورتیکه بانک می‌تواند با بررسی عملکرد چند ساله ام مبنی بر دریافت حقوق از این بانک، حساب بانکی ام را با استفاده از بستر اعتبارسنجی، به عنوان وثیقه درنظر بگیرد؛ اما باز می‌گوید دو ضامن باید بیاوری!
این انتقادات نسبت به عملکرد ضعیف برخی از بانک‌ها در حالی است که نباید از همراهی برخی دیگر از بانک‌ها در جهت تسهیل پرداخت وام ازدواج چشم پوشی کرد، اما آنچه این روز‌ها بیش از همه خودنمایی می‌کند، عدم همسویی یکی از بانک‌های قرض الحسنه در خصوص پرداخت وام ازدواج جوانان است؛ بانکی که اساس کارش پرداخت تسهیلات قرض الحسنه است، اما همین بانک سنگ اندازی بسیاری پیش پای جوانان برای رسیدن به وام ازدواج دارد. موضوعی که نیازمند رصد میدانی نهاد ناظر (بانک مرکزی) در بانک‌هاست تا با برخورد‌های سلیقه‌ای کارمندان برخی از شعب بانکی برخورد قاطع صورت بگیرد.

زمان نظارت موثر بانک مرکزی بر روند تسهیلات ازدواج است

به هر صورت وقتی قانون بودجه و تاکید رئیس جمهور و همچنین ابلاغ بانک مرکزی به بانک‌ها بیان می‌کند که وثایق وام زادواج یک سفته یا یک ضامن بایستی باشد، چرا باید برخی از بانک ها، درخواست دیگری در این باره داشته باشند؟ و حتی پس از تکمیل مدارک، از پرداخت وام در یک ماه بعد خبر دهند، در حالی که بانک مرکزی دستور داده بود تا ظرف ده روز پرداخت شود! این قبیل مشکلات در حاضر به چالشی برای جوانانی تبدیل شده است که ازدواج کرده اند و برای شروع زندگی، نیاز ضروری به این وام دارند.

فرزندان‌تان را برای ورود به مدرسه آماده کنید؛ با آرامش و بدون استرس

بعد از دو سال تعطیلی مدارس به دلیل شیوع کرونا و ادامه پیدا کردن آموزش به صورت آنلاین در فضای مجازی، امسال اول مهر به طور کامل مدارس بازگشایی می‌شوند، در این بین والدین باید مقدمات آماده‌سازی بچه‌ها برای رفتن به مدرسه را فراهم کنند.

فرزندان‌تان را برای ورود به مدرسه آماده کنید؛ با آرامش و بدون استرس

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، امسال آموزش و ایجاد آمادگی در کودکان برای شروع سال تحصیلی جدید و رفتن کودکان به مدرسه بعد از دو سال کرونا و آموزش‌های مجازی می‌تواند کمی متفاوت باشد. با نزدیک شدن به ماه مهر و باز شدن مدارس، علاوه بر فرزندان، والدین نیز باید خود را برای این مرحله آماده کنند؛ بازگشایی مدارس، نیاز به تمهیداتی دارد که هم کودک و هم پدر و مادر برای حفظ آرامش و روحیه خود باید آن را رعایت کنند.

چهره‌های جدید، معلم‌های جدید و برنامه درسی و تغییر سبک زندگی بعد از سه ماه تعطیلی برای کلاس اولی‌ها و گاهی حتی بچه‌های مقاطع بالاتر مواردی استرس‌زا است. در حقیقت سال تحصیلی جدید می‌تواند یک دوره استرس‌زا برای معلمان و دانش‌آموزان به طور یکسان باشد. ورود به یک کلاس جدید، پیدا کردن دوست‌های جدید، تغییر کلاس یا حتی توجه به درس بعد از یک تابستان طولانی می تواند حتی اعتماد به نفس دانش‌آموزان را تحت تأثیر قرار دهد، با این‌همه جای نگرانی نیست و به عقیده روانشناسان تمام این موارد طبیعی است.

از آنجایی که سال تحصیلی جدید در حال شروع شدن است، والدین به طور کلی باید برای آموزش کودکان و آماده کردن کودک برای حضور در مدرسه آمادگی داشته باشند به خصوص اگر کودکان در مقطع پیش دبستانی باشند. این مرحله یک مرحله مهم برای فرزندان شما است، چنین مرحله‌ای اولین قدم برای دور شدن از خانه یا گذار به یک محیط تازه با دوستان جدید است؛ هیجان‌ها و لذت‌ها و نگرانی‌های کودک با ورود به مدرسه تغییر می‌کند. برخی از کودکان این تغییرات را بیشتر از دیگران می‌پذیرند و از آن لذت می‌برند، با این حال با تجربه‌ترین کودک نیز در روزها و هفته‌های اول مدرسه نیاز به توجه بیشتری دارد.

ممکن است خیلی از بچه‌های پایه های مختلف پس از دو سال مدرسه نرفتن دچار استرس کلاس‌های حضوری شوند و یا اینکه والدینشان ندانند چطور بچه‌ها را برای شروع سال تحصیلی جدید به صورت حضوری آماده کنند. این گزارش به کاهش استرس بچه‌ها و آمادگی جسمی و روانی آن‌ها پرداخته است.

والدین باید کودک خود را با محیط مدرسه آشنا کنند

مریم محسنی مشاور و روانشناس کودک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: برخی کودکان به دلیل وابستگی‌های عاطفی شدید در روز اول مدرسه نمی‌توانند از مادر جدا شوند و این وضعیت در آن‌هایی که تجربه رفتن به مهدکودک و پیش دبستانی را ندارند، بیشتر مشاهده می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه آماده کردن کلاس اولی‌ها برای رفتن به مدرسه نقش بسیار مهمی در کاهش اضطراب آن‌ها دارد، افزود: مدرسه رفتن برای بعضی از کودکان سخت است و به دلیل اینکه آشنایی کافی با فضای مدرسه ندارند و ممکن است از معلم یا آموزش در مدرسه هراس داشته باشند، بنابراین بهتر است که پدر و مادر قبل از ورود فرزندشان به مدرسه با روش‌هایی که تشویقی باشد و هم کودک را برای ورود به فضای مدرسه آماده کند، آشنا کنند.

محسنی گفت: باید هماهنگی برای ایجاد این آمادگی بین پدر و مادر هم وجود داشته باشد به دلیل اینکه گاهی اوقات کودک برای ورود به فضای مدرسه آمادگی کافی را ندارد و در این شرایط یکی از والدین از کودک حمایت می‌کند، ولی دیگری ممکن است با کودک برخورد کند، اگر این چنین باشد وضعیت کودک نابسامان و بدتر می‌شود و ممکن است از این حمایتی که با بی‌توجهی همراه است، سوءاستفاده کند و به مدرسه نرود یا وقتی که وارد فضای مدرسه شد به بهانه‌های مختلفی مدرسه را ترک کند.

مشاور و روانشناس کودک ادامه داد: والدین باید به این نکته توجه داشته باشند که تا حد امکان برای ورود کودک‌شان به فضای مدرسه و درس خواندن از روش‌های تشویقی استفاده کنند، اما باید توجه داشته باشند که این روش برای کودک تبدیل به عادت نشود.

وی تصریح کرد: والدین باید کودک خود را با محیط مدرسه آشنا کنند به عنوان مثال به او بگویند که با ورود به مدرسه وارد محیط بزرگتری از خانه می‌شود و با دوست‌ها و همکلاسی‌های خود آشنا می‌شوند و با این روش کودک را به فضای مدرسه علاقه‌مند می‌کنند.

دانش‌آموزان در انتخاب وسایل مورد نیاز باید حق انتخاب داشته باشند

محسنی اضافه کرد: والدین حتماً باید به این نکته توجه داشته باشند که هنگام تهیه لوازم مورد نیاز فرزندشان حتماً حق انتخاب داشته باشد و با انتخاب و کمک خود کودکان این وسایل را تهیه کنند، حتی اگر انتخاب‌هایشان مفید نباشد والدین اجازه دهند که کودکان خطا کنند تا آینده‌نگری را به خوبی یاد بگیرند.

مشاور و روانشناس کودک ادامه داد: کودکان قبل از اینکه لازم باشد حروف الفبا و کلمات و مفهوم آن را یاد بگیرند باید زندگی و رسیدگی کردن به خواسته‌هایشان را آموزش ببینند و این نکته وظیفه‌ای مهم برای والدین و مدرسه است.

برای فرزندتان برنامه‌ریزی کنید

محمد ملکیان روانشناس و مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تأکید بر اینکه آمادگی کودکان برای رفتن به مدرسه نیاز به برنامه‌ریزی دارد، گفت: یکی از نکات مهم در بازگشایی مدارس و آماده کردن کودک برای مدرسه، داشتن برنامه صحیح، هم برای دانش‌آموز و هم برای والدین است، کودک باید زمانی را به انجام تکالیف درسی اختصاص دهد و همچنین باید بین استراحت و تفریح و زمان به مدرسه رفتن و انجام تکالیف و درس خواندن تعادل را رعایت کنید.

وی ادامه داد: بعد از سه ماه تعطیلی و به هم خوردن زمان و نظم خواب، با نزدیک شدن به دوران تحصیلی، تنظیم خواب کودکان تبدیل به یکی از نکات مهم قبل از بازگشایی مدارس می‌شود، فراموش نکنید که کودکان عادت‌های خواب و زندگی شما را تقلید می‌کنند، این یعنی اگر شما دیر به رختخواب می‌روید، باید منتظر باشید که کودک‌تان هم همین عادت را دنبال کند.

ملکیان با بیان اینکه لازم است که فرزندتان را برای ورود به محیط جدید آموزشی آماده کنید، تصریح کرد: با او در این باره صحبت کنید، قوانین جدیدی را که باید رعایت کند را توضیح دهید و مسؤولیت اعمال و رفتارش را به خودش بسپارید؛ اما اطمینان خاطر دهید که همواره در کنارش هستید و در صورت نیاز به کمک می‌تواند روی شما حساب کند.

این مشاور خانواده با تأکید بر اینکه حتماً راجع به دوستان و همکلاسان جدیدی که خواهد داشت نیز گفت‌وگو کنید، بیان کرد: به طور عملی نیز بزرگترشدن را به او نشان دهید، به عنوان مثال مسیر دورتر مدرسه جدید و رفت و آمد با دوچرخه یا اتوبوس از آن جمله است که بهتر است این مسیر را چند بار با یکدیگر بروید تا به خوبی با محیط آشنا شود، سر زدن به مدرسه و ملاقات با مدیر و کادر آموزشی مدرسه نیز برای کاهش اضطراب مؤثر است.

بازدید از مدرسه قبل از اولین روز آموزش حضوری کودکان

 وی عنوان کرد: بهتر است قبل از شروع اولین روز آموزش حضوری کودکان در مدرسه برای آماده کردن کودک جهت حضور او در مدرسه به همراه فرزندتان از کلاس درس دیدن کنید، برخی مدارس زودتر از خانواده‌ها دعوت می‌کنند که یک بازدید از کلاس درس داشته باشند، اما بهتر است خودتان با کودکان از ساختمان، زمین بازی مدرسه و دیگر فضاها دیدن کنید.

ملکیان ادامه داد: برای راحت کردن پروسه پذیرش و ارتباط با مدرسه، بهتر است با کودکانتان در مورد احساساتشان از مدرسه صحبت کنید، از او بخواهید تا در مورد احساسش نسبت به معلمان و کارهایی که قرار است در مدرسه انجام دهد صحبت کند و شما نیز می‌توانید او را در این گفت‌وگو همراهی کنید، این کار تاثیر زیادی در کاهش اضطراب دارد.

تمرین مهارت‌های خودسازی

 این مشاور خانواده افزود: برای آماده کردن کودک برای حضور در مدرسه باید مهارت‌های شخصی و خودسازی مانند، لباس پوشیدن، شستن دست‌ها و تنهایی غذایی خوردن را به کودکان‌تان آموزش دهید، چرا که وقتی از فرزند شما خواسته می‌شود این کار را به تنهایی در مدرسه انجام دهد و باید اعتماد به نفس کاملی در این زمینه داشته باشد.

وی با بیان اینکه اگر کودک دچار ترس از مدرسه است و یا در برابر رفتن به مدرسه مقاومت می‌کند، می‌توانید با استفاده از برخی راهکارهای موثر در این زمینه کودک خود را آماده کنید، گفت: قبل از ثبت نام در مدرسه، سعی کنید پیرامون مدرسه رفتن و حال و هوای درس خواندن با فرزندتان صحبت کنید، از خاطرات خوبی که در مدرسه داشته‌اید تعریف کنید و تصویر روشنی در ذهن او ایجاد کنید.

ملکیان با بیان اینکه از فواید و نکات مثبت رفتن به مدرسه و درس خواندن برای فرزندتان بگویید تا او انگیزه لازم برای رفتن به مدرسه به دست آورد، عنوان کرد: با یکدیگر به خرید لوازم مورد نیاز برای رفتن به مدرسه بروید و اجازه دهید او در انتخاب لوازمی که می‌خواهد مستقل عمل کند و انگیزه لازم برای استفاده آن‌ها را داشته باشد.

در روز اول مدرسه کودک‌تان را همراهی کنید

این روانشناس با بیان اینکه قبل از شروع مدارس، ساعات خواب و بیداری کودک‌تان را تنظیم کنید و این کار را به روز اول مهر موکول نکنید، بیان کرد: توصیه می‌شود برای بیدار کردن فرزندتان، صبح‌ها از موسیقی شاد و پرانرژی استفاده کنید.

وی با بیان اینکه در روز اول مدرسه کودک‌تان را همراهی کنید و با روی خوش از او خداحافظی کنید، گفت: می‌توانید برای شروع تحصیل فرزندتان جشنی خودمانی برنامه‌ریزی کنید، رفتن به رستوران و یا خریدن کیک کوچک رفتن به مدرسه را برای او خاطره‌انگیز می‌کند.

ملکیان با تأکید بر اینکه حتماً پیرامون رعایت مسائل بهداشتی در مدرسه با کودک خود صحبت کنید، ادامه داد: سلامت نوآموزان اول ابتدایی در یک محیط اجتماعی و همگانی همچون مدرسه وابسته به آموزش مسائل بهداشتی از سوی والدین است، در این زمینه استفاده از دستشویی مدرسه، شستن منظم دست‌ها، استفاده از لیوان شخصی، نحوه خوردن تغذیه را به کودک آموزش بدهید.

نکات مهم را به فرزندتان یاد بدهید

این مشاور خانواده با بیان اینکه به یاد داشته باشید که باید برخی مهارت‌ها را به عنوان والد به فرزندتان یاد بدهید، افزود: قواعد و قوانین مدرسه از آن دسته مواردی است که دانش آموزان نسبت به آن باید آگاهی داشته باشند مانند، پوشیدن لباس‌های تمیز و مرتب، نحوه صحیح خطاب کردن معلم و مدیر و دیگر دانش‌آموزان در مدرسه.

یادمان باشد هیچ تغییری ساده نیست

به گزارش فارس، یاد آن روزهای مدرسه که می‌افتم اگر چه شور و شوق آغاز سال تحصیلی به یادم می‌افتد، اما همیشه تمام شدن تابستان و شروع مهرماه، دلهره و ترسی هم در دل من و مادر می‌انداخت. اینکه شب‌ها زود بخوابم تا صبح خواب نمانم، مشقهایم را به موقع بنویسم، وسایل مدرسه را در خانه جا نگذارم، دغدغه‌ای بود که هر روز با آن مواجه بودیم. همین تجارب باعث می‌شد تا هر سال با رسیدن سال تحصیلی جدید همین احساسات و تجارب مجددا تکرار شود و تا به امروز همان احساسات در زمان بازگشایی مدارس برایمان تداعی شود.

آنچه مهم است، من به عنوان دانش‌آموز دیروز و مادر امروز نباید بگذارم تا این حس دلهره‌آور و ترس در فرزندم هم ایجاد شود، بلکه با اعمال روش‌های مؤثر بتوانم همواره مدرسه رفتن را برایش به یک حس خوب و بخش خوبی از زندگی تبدیل کنم.

یادمان باشد هیچ تغییری ساده نیست؛ همان‌طور که تغییر از آموزش حضوری قبل از کرونا به آموزش مجازی بعد از کرونا برای همه سخت بود. اما دیدیم که بسیاری از افراد با این تغییر خودشان را هماهنگ کردند؛ تا جایی که امروز برای بازگشت به آموزش حضوری، دچار چالش شده‌ایم. با فکر درست، برنامه‌ریزی دقیق و اجرای کامل می‌توانیم هر کار سخت و تغییر بزرگی را مدیریت کنیم.

 

 

 

ازدواج؛ قافله‌ای که جوانان دم‌بخت از آن عقب ماندند

کارشناسان می‌گویند چالش‌هایی مانند بیکاری، محدودیت امکانات فراغتی و… موانعی برای ازدواج جوانان به وجود آورده است.

ازدواج جوانان بی تردید یکی از مهمترین دغدغه های یک جامعه می‌تواند باشد، به همین دلیل ازدواج جوانان باید اهمیت ویژه ای در سیاست گذاری دولت ها داشته باشد.  پیمان ازدواج به دلیل مشکلات گوناگون جامعه مورد حمله قرار گرفته است. آمارها نشان می‌دهد که ازدواج جوانان به دلیل مسائل اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی و یا خانوادگی کاهش یافته است.

با وجود قوانین و مصوبات حمایت و تسهیل در امر ازدواج جوانان هنوز این قشر از جامعه، راه بسیار سختی را برای شروع یک زندگی مشترک درپیش دارند.

محسن حاج‌محمدی، روانشناس و مدرس دانشگاه درباره قانون تسهیل ازدواج جوانان که در سال ۱۳۸۴ تصویب شد، اظهار کرد: این قانون از سال ۱۳۸۴ در کشور تصویب و اجرا شد اما لازمه به نتیجه رسیدن این قانون، بسترسازی است.

وی به اتفاقاتی که بعد از به تصویب رسیدن این قانون افتاده اشاره کرد و گفت: تنها متولی ازدواج و تسهیل در امر ازدواج در کشور که سازمان ملی جوانان بود، از نظر سطحی تبدیل به یک معاونت شد؛ این سازمان مستقل که زیرنظر ریاست جمهوری بود به یک معاونت تخصصی در وزارت ورزش و جوانان تبدیل شد.

حاج‌محمدی اضافه کرد: محقق کردن تسهیل در امر ازدواج کار یک سازمان یا وزارتخانه نیست و باید شهرداری‌ها، تالارها، فرهنگسراها، اردوگاه‌ها و نهاد‌هایی که در بخش اجتماعی فعالیت دارند برای به نتیجه رسیدن، به یکدیگر کمک کنند.

محسن حاج‌محمدی به شاهراه‌های کاهش نرخ ازدواج اشاره کرد و گفت: بالابودن هزینه ازدواج، نداشتن شغل و ترس از ازدواج، شاهراه‌های کاهش نرخ ازدواج هستند.

بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ازدواج  همکاری نکردند

راشد پرستار، دبیر ملی رویش جوانان انقلاب و عضو هیئت مدیره مجمع ملی تشکل‌های جوانان گفت: در سال گذشته ۹ میلیون و امروز ۱۳ میلیون جوان در شرف ازدواج داریم و این افزایش آمار به نقص قانون برمی‌گردد.

وی ادامه داد: اگر تشکیل صندوق ذخیره، ایجاد مسکن موقت، پرداخت کمک هزینه اقتصادی و افزایش خوابگاه‌هایی برای جوانان اتفاق می‌افتاد اکنون این عدد کاهشی بود.

دبیر ملی رویش جوانان انقلاب اضافه کرد: ۸۹ درصد استان‌های ما (حدود ۲۸ استان) ستاد ساماندهی امور جوانان تشکیل نمی‌دهند درحالی‌که در کشور‌های توسعه یافته و همچنین در کشوری مانند افغانستان پارلمان جوانان وجود دارد و جوانان می‌توانند مشکلات خود را به این پارلمان‌ها منتقل کنند اما در کشور ما چنین نهادی وجود نداشته و شاهد مشکلاتی در حوزه جوانان هستیم.

وی گفت: در حال حاضر در کشور، متولی امر ازدواج مشخص نیست.

دبیر ملی رویش جوانان انقلاب ادامه داد: با اینکه تسهیلات ازدواج، بخشنامه شد و وزارت اقتصاد روی آن تاکید کرد اما بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ازدواج در راستای این بخشنامه عمل نکردند و برخی زوجین حدودا هشت ماه است که در صف تسهیلات ازدواج هستند.

دبیر ملی رویش جوانان انقلاب همچنین موانع اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و فردی را علل کاهش ازدواج جوانان دانست.

ازدواج آسان

معاونت جوانان نمی‌تواند متولی ازدواج جوانان باشد

حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی متقی‌فر، مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به این سوال که وزارت ورزش و جوانان در موضوع تسهیل ازدواج کجا ایستاده است، اظهار کرد: وزارت ورزش و جوانان در طول سال گذشته و امسال، بیشترین تشکیل ستاد‌های ساماندهی با استانداران را داشته است.

وی گفت: در دولت سیزدهم، دو بار شورای عالی جوانان با حضور رئیس جمهور برگزار و در این دو جلسه قوانین مختلفی مطرح و چند مصوبه که دو مورد از آن‌ها مربوط به تسهیل ازدواج جوانان بود، ارائه شد.

حجت‌الاسلام متقی‌فر اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین مصوبات شورای عالی جوانان، استفاده از مکان‌هایی با امکانات بالا برای عروسی جوانان بود که تا یک ماه آینده اجرایی می‌شود.

مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان به تغییر نگاه جوانان به ازدواج اشاره کرد و گفت: آمار استان‌های محروم کشور در ازدواج، بالاتر از نرخ کشوری هستند. آماری وجود دارد که نشان می‌دهد بسیاری از کارمندان با درآمد بالای ۱۰ میلیون تومان، مجرد هستند.

وی تصریح کرد: مشکلات اقتصادی دلیل کاهش نرخ ازدواج نیست؛ بلکه ریشه آن در نوع نگاه جوانان و در حوزه فرهنگ است.

حجت‌الاسلام متقی‌فر ادامه داد: معاونت جوانان نمی‌تواند متولی ازدواج جوانان باشد؛ به این دلیل که مباحثی چون اشتغال پایدار و مسکن در ازدواج جوانان دخیل هستند و معاونت جوانان نمی‌تواند به تنهایی تسهیل در ازدواج جوانان را رقم بزند.

وی ادامه داد: معاونت جوانان سه تکیلف اساسی آموزش پیش از ازدواج، راه اندازی مراکز تخصصی ازدواج خانواده و رصد و پیگیری تسهیلات ازدواج دارد.

حجت الاسلام متقی‌فر اظهار کرد: طبق آیین نامه به طور متوسط در هر ماه باید دو بار ستاد ساماندهی چه توسط استاندار در مسئله ازدواج و چه توسط معاون استاندار در بحث موقعیت اجتماعی جوانان تشکیل شود اما اولویت دستگاه‌های کشور ازدواج جوانان نیست.

وی درباره بحث آموزش‌های اجباری گفت: این نوع الزامات و آموزش‌ها کاربردی نیست و ما باید روش‌ها و قالب‌های جدیدی در آموزش‌های پیش از ازدواج داشته باشیم.

مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره قانون و نقص آن گفت: در حوزه قانون مشکلی وجود ندارد اما چون الزام انجام قانون برای دستگاه‌ها وجود ندارد، مشکل به وجود می‌آید.

 

 

 

 

 

در گفت‌وگو با قهرمان کشوری مطرح شد؛

آسیب‌شناسی دلایل دلزده شدن قهرمانان خراسان جنوبی از ورزش/۷

آسیب‌شناسی دلایل دلزده شدن قهرمانان خراسان جنوبی از ورزش

ورزش حرفه‌ای و قهرمانی در استان خراسان جنوبی با مشکلات زیادی مواجه است و الهام پدید قهرمان معلول استان معتقد است که چرایی خروج قهرمانان از ورزش باید آسیب‌شناسی شود.

به گزارش مهر ورزش قهرمانی و حرفه‌ای در تمام کشور جز امتیازات بالای هر استان به حساب می‌آید و خراسان جنوبی نیز جز استان‌هایی است که پتانسیل و استعدادهای فراوانی در بخش قهرمانی دارد ولی این عمر ورزش حرفه‌ای و قهرمانی این افراد دیری نمی‌پاید یا از استان مهاجرت کرده یا دیگر ورزش قهرمانی را کنار می‌گذارند.

این موضوع نیاز به پایش و آسیب‌شناسی به صورت فوری دارد تا بتوان این استعدادهای را نگهداشت و از طریق آنها ورزشکاران دیگری را نیز جذب کرد.

(الهام پدید) از قهرمانان پرافتخار استان خراسان جنوبی است و در زمانی که کمتر از یک سال داشت بر اثر حادثه رانندگی پای راست خود را از دست داد و در حال حاضر از پروتز پای مصنوعی استفاده می‌کند ولی با این وجود توانسته موفقیت‌های بیشماری چه در ورزش و چه در دیگر بخش‌های اجتماعی کسب کند. در همین راستا خبرگزاری مهر با او گفت‌وگو تا نظرات و ایده‌های او راهی شفاف برای مسئولان یا ورزشکاران باز کند.

از چه سنی با چه رشته‌ای، ورزش کردن را شروع کردید؟

زمانی که چهار سال داشتم ورزش شنا کار می‌کردم ولی از آنجایی که ورزش معلولان چندان مورد توجه نبود به همین دلیل خیلی حرفه‌ای کار ورزش رو دنبال نمی‌کردم.

اما اولین ورزشی که به صورت کاملاً حرفه‌ای شروع کردم ورزش سنگ‌نوردی بود که در سال ۹۵ متوجه شدم که ورزش سنگ‌نوردی برای معلولان هم مسابقات دارد و سال ۹۶ اولین مدال کشوری خود را به دست آوردم. البته قبل از آن هم سنگ‌نوردی می‌کردم ولی چون این رشته برای معلولان نبود فقط به صورت تفریحی این ورزش را دنبال می‌کردم. بعد ورزش دو و میدانی را هم در کنار ورزش سنگ‌نوردی انجام می‌دادم و مدال‌های استانی و کشوری را هم در رشته دو و میدانی پرتاب وزنه دارم.

چرا این رشته ورزشی را دنبال کردید؟

من زمانی که سنگ‌نوردی را انتخاب کردم به دنبال ورزشی بودم که خیلی معمول نباشد و کسی انتظار اینگونه ورزش را از یک فرد دارای معلولیت نداشته باشد و خوب سنگ‌نوردی برای این هدف من خیلی جذاب بود.

از موفقیت‌هایی که تاکنون کسب کرده‌اید بگویید؟

سوابق من در بخش‌های مختلف دسته‌بندی می‌شود. در بخش فعالیت‌های اجتماعی مهمترین آنها شامل عضو هیأت مدیره جامعه معلولین ایران شعبه خراسان جنوبی سال ۹۴ تا کنون، عضو تشکل ملی معلولین ایران از سال ۹۷ تا کنون، تقدیر جوان مؤثر نشاط آفرین استان در سال ۹۸ و رئیس هیأت مدیره جامعه معلولین ایران شعبه خراسان جنوبی از سال ۹۸ تا ۹۹ است.

همچنین در بخش ورزشی علاوه بر مدال‌های استانی، موفقیت‌های کشوری من شامل مدال برنز پرتاب وزنه در مسابقات دو و میدانی قهرمانی کشور معلولین سال ۹۶، مدال طلای سنگ‌نوردی در مسابقات قهرمانی کشور معلولین در سال‌های ۹۶، ۹۷، ۹۸ و ۱۴۰۰؛ اولین بانوی دوچرخه سوار با یک پا در ایران، دعوت به اردوی اولین تیم ملی دوچرخه سواری معلولین سال ۱۴۰۰ است.

در بخش هنری نیز فعالیت داشتم که توانستم مقام بهترین بازیگر زن در سومین جشنواره تئاتر معلولین کویر سال ۹۵ را کسب کنم، مقام بهترین بازیگر زن در چهارمین جشنواره تئاتر معلولین کویر سال ۹۶، مقام سوم بازیگر زن در جشنواره تئاتر معلولین دو منطقه کویر و خلیج فارس در سال ۹۸ را کسب کردم.

اکنون در چه رشته ورزشی فعالیت می‌کنید و برنامه آینده شما چیست؟

در حال حاضر دو رشته دوچرخه سواری و سنگ‌نوردی را در کنار هم انجام می‌دهم.

در زمینه برنامه برای آینده، خیلی دوست دارم که به مسابقات بالاتر از کشور بروم اما واقعاً به دلیل مشکلات زیادی که وجود دارد و مهمترین مشکل، مالی است خیلی برنامه خاصی از آینده ندارم و نمی‌دانم چه اتفاقی می‌افتد ولی الان هر دو رشته دوچرخه سواری و سنگ‌نوردی رو به صورت کاملاً حرفه‌ای دنبال می‌کنم.

تاکنون معلولیت را یک محدودیت برای خود دانسته‌اید، که اگر نبود شاید موفقیت‌های بیشتری کسب می‌کردید؟

به اینکه معلولیت محدودیتی برای من ایجاد کرده است را اگر بگویم تاکنون به آن فکر نکرده‌ام دروغ است و قطعاً یک سری محدودیت‌هایی به وجود آورده و سعی کردم به نوعی آنها را رفع یا در زندگی خود آن را کمرنگ‌تر کنم.

ولی اینکه اگر معلول نبودم شاید موفقیت‌های بیشتری کسب می‌کردم نه درست نیست، واقعاً فکر می‌کنم که به دلیل این معلولیت برخی از کارهایی را انجام دادم یا موفق بودم یا گاهی موفق نبوده‌ام، اما شاید اگر معلولیت نمی‌داشتم مانند سایر دوستان و خواهر و برادران خود به موفقیت خاصی فکر نمی‌کردم. در یک سری زمینه‌ها معلولیت هیچ تأثیری در زندگی من نداشته است ولی در زندگی ورزشی من تأثیر زیادی داشته و چون معلول بودم ورزش حرفه‌ای را شروع و تلاش برای موفقیت را دنبال کردم و تا حدودی هم موفق بودم.

نوع نگاه مردم و مسئولان به شما چگونه بود؟

افرادی که خیلی مسئول مرتبط با کار من نبودند همیشه من را تحسین کردند و مردم نیز همواره به من لطف داشتند و انرژی مثبت داده‌اند که خوشحال کننده است.

مسئولان اصلی نیز نمی‌دانم یا برخی نمی‌خواهند یا اینکه قوانین برای آنها محدودیت ایجاد کرده است و شاید می‌خواهند کمک کنند ولی مواردی باعث عدم انجام کار می‌شود و خود من هم دیده‌ام مسئول دلسوزی که به دنبال حمایت بوده ولی محدودیت‌هایی داشته است و از آن سوی نیز مسئولانی که می‌توانسته کاری انجام دهند ولی حتی در حد یک نامه را هم دریغ کرده‌اند که ناراحت کننده است.

در مسیر قهرمانی با چه مشکلات و سنگ‌اندازی‌هایی مواجه شدید؟ و حمایت‌ها به چه نحوی بود؟

مشکلات که برای مسیر قهرمانی و حرفه‌ای زیاد بوده است و نیازی به گفتن ندارد. خراسان جنوبی محدودیت‌های زیادی دارد که اگر فردی به سختی در ورزش، قهرمانی کشور را کسب کند برای رفتن به مقام‌های بالاتر در این استان امکان فعالیت ندارد و باید به استان دیگری مهاجرت کند ولی فردی مانند من که کارمند هستم و نمی‌توانم به راحتی جابه‌جا شوم در همین مرحله باقی می‌مانم.

در بخش سنگ اندازی‌ها نیز خیلی زیاد است و واقعاً ناراحت کننده است، زمانی که نه تنها برخی کمک نکرده بلکه از برخی مسائل هم جلوگیری کرده‌اند. ما بسیار قهرمانانی داشته‌ایم که نه تنها به آنها هیچ کمکی نشده بلکه نامه زده شده که جلوی این ورزشکار گرفته شود.

در بخش حمایت‌ها هم از من الهام پدید که شاید از سوی مسئولان میانی یا حتی سطح پایین در حد استفاده از پایگاه ورزشی بوده است ولی حمایت خاص دیگری نشده‌ام و فقط از سوی خانواده حمایت روحی و مالی دریافت کرده‌ام.

درخواست شما از مسئولان چیست؟

درخواست من از مسئولان در بخش اعتباری است. موضوعی که مشخص است مسئولان استان در جذب اعتبار مشکل دارند و اگر می‌بینید که در خیلی از رشته‌های ورزشی تجهیزات به روز وجود ندارد یا علم مربیان و داوران به روز نیست و مسابقه‌ای برگزار نمی‌شود، فقط به دلیل این است که مسئولان نتوانسته‌اند اعتبارات را جذب کنند.

اگر در ورزش‌های مختلف مسابقات داخل استانی داشته باشیم هم جذب ورزشکار بالا می‌رود و هم روز به روز کیفیت ورزشکاران بهتر می‌شود و همه این موارد مستلزم دریافت اعتبارات است و درخواستی که دارم قوی‌تر عمل کردن آنها در جذب اعتبارات است.

جایگاه ورزش کنونی استان چگونه است؟ و به نظر شما برای توسعه ورزش قهرمانی در استان چه باید کرد؟

در رابطه با شرایط کنونی ورزش استان باید بگویم که با توجه به شرایط و امکانات استان ما با سایر استان‌ها از نظر حمایت خیلی متفاوت هستیم و همانگونه که قبلاً گفتم میزان رایزنی یک مسئول برای دریافت اعتبارات و امکانات خیلی متفاوت است و به استان ربطی ندارد و مربوط به فرد است و این موضوع در استان ما فراگیر است ولی در استان دیگری در یک رشته ورزشی خیلی خوب و رشته دیگر شاید خوب نباشد.

اما موضوع امکانات در استان خراسان جنوبی قابل بررسی است، چرا که یک مسئول دلسوز در گذشته یک سری تجهیزات به استان اضافه کرده ولی دیگر اصلاح یا به روز نشده‌اند و به همین دلیل رشته‌های بیشماری در استان تجهیزات مناسب ندارند و خراسان جنوبی در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرده است و مربیان به روزی هم نداریم.

همچنین در استان خراسان جنوبی مسئولانی نداریم که پیگیر قهرمانان باشند که از هیئت در زمینه قهرمان کشوری یا ملی‌پوشان آنها پرس‌وجو کنند که اکنون در کجا و در چه وضعیتی هستند. لازم است که این موضوع آسیب‌شناسی شود که چرا قهرمانان خراسان جنوبی بعد از چند مدال کشوری و موفقیت‌های کوتاه دیگر از صحنه ورزش خارج می‌شوند و پایش نکردن این موضوع لازم و ناراحت کننده است.

برای توسعه ورزش قهرمانی نیز علاوه بر نگهداشت قهرمانان لازم است که رشته ورزشی جنبه عمومی نیز داشته باشد، به عنوان مثال رشته سنگ‌نوردی تعداد خیلی محدود این ورزش را انجام می‌دادند چه بسا اگر که این ورزش مسابقات داخل استانی یا داخل شهرستانی برگزار می‌کرد به مرور زمان تعداد افراد جذب شده به آن بیشتر می‌شد و افرادی کشف می‌شدند که از الهام پدید هم بهتر بودند ولی چون ورزش عمومی وجود ندارد و مسابقات با کیفیت بالا برگزار نمی‌شود و همان تعداد مسابقه نیز بدون اطلاع رسانی درست فقط برای پر کردن رزومه با افراد اندک برگزار می‌شود وضعیت کنونی را شاهد هستیم و به دلیل این مشکلات ورزش قهرمانی ادامه دار نخواهد بود. و به نظر من نیاز است که در بخش قهرمانی برنامه‌ریزی بیشتر و بهتری انجام شود.

چه توصیه‌ای به ورزشکاران و قهرمانان و به ویژه معلولان علاقه‌مند به ورزش دارید؟

نکته مهم و توصیه من به ورزشکاران این است که با چندین نفر از افرادی که در آن رشته ورزشی فعالیت می‌کنند، گفت‌وگو داشته باشند و از مشکلات، خوبی‌ها و بدی‌های آن مطلع شوند و بعد به عنوان ورزش حرفه‌ای به دنبال آن بروند. مثلاً خود من در رشته سنگ‌نوردی دیوارهایی که با آن تمرین می‌کردم از لحاظ فنی با دیواره مسابقه کیلومترها فاصله داشت و زمانی که دیدم نمی‌توانم با این شرایط استان تمرین کنم به دنبال رشته دوچرخه سواری رفتم، چرا که گفتم این ورزش تجهیزات و تمرین به خود من بستگی دارد و دوچرخه به نسبت گرانی تهیه کردم.

اما فکری در زمینه رفت و آمد و هزینه آن نکرده بودم و به مشکل برخوردم، از نظر مربی نیز مشکل داشت که اکنون به تازگی چند مربی اضافه شده ولی مسلماً مربی تازه آموزش دیده با مربی که سال‌ها کار کرده، متفاوت است؛ همچنین فدراسیون چندان حمایتی در زمینه ورزش دوچرخه سواری بانوان آن هم معلولان ندارد و همه این موارد باعث شده به مسابقات دوچرخه سواری نرسم. که واقعاً شاید اگر به این سطح از مشکلات فکر می‌کردم به رشته دوچرخه سواری ورود پیدا نمی‌کردم برای همین تأکید می‌کنم قبل از اینکه زمان و هزینه بگذارند با چند نفر گفت‌وگو داشته باشند.

ورزشکاران باید بدانند که ورزش حرفه‌ای بسیار هزینه بر است و حداقل برای شروع کار خود باید ۱۰۰ میلیون تومان داشته باشند که وارد ورزش حرفه‌ای شوند.

توصیه من برای معلولان نیز این است که اگر برای سلامتی به دنبال ورزش هستند که به هر رشته‌ای علاقه دارند وارد شوند ولی اگر به دنبال ورزش حرفه‌ای هستند صرفاً به دلیل علاقه به دنبال آن نروند و تمام جنبه‌های آن ورزش را مانند امکانات، مربی و حتی شرایط رقبا را مورد بررسی قرار دهند. چرا که اگر این موضوعات توجه نشود و با شرایط ضعیف‌تر به مسابقات بروند و بدون مدال بازگردند از نظر ناامیدی آسیب‌های جبران ناپذیری وارد می‌کند که در نهایت ورزش را کنار می‌گذارند، پس با تحقیقات زیاد وارد یک رشته برای قهرمانی شوند.

رتبه هیات والیبال خراسان جنوبی پنج پله‌ ارتقا یافت

رتبه هیات والیبال خراسان جنوبی پنج پله‌ ارتقا یافت

رئیس هیات والیبال خراسان جنوبی گفت: هیات والیبال استان در ارزیابی فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۰ توانست از ردیف ۲۴ به مقام ۱۹ صعود کند.

محمد رمضانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از زمان شروع به کار اعضای جدید هیات از تیرماه سال گذشته تاکنون، والیبال استان توانست پنج پله بالاتر صعود کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۸ باشگاه فعال در استان وجود دارد، تصریح کرد: امیدواریم با پشتکار اعضای هیئت و حمایت‌های اداره‌ کل ورزش و جوانان استان، در ارزیابی فدراسیون در سال آتی درخشش چشمگیری داشته باشیم.

رئیس هیات والیبال خراسان جنوبی ضمن تاکید بر اهداف پیش روی هیات والیبال استان به منظور ارتقاء سطح آموزش مربیان و داوران، افزود: در این زمینه امسال سه دوره مربیگری، یک دوره داوری و۲ دوره بازآموزی داوری و مربیگری برگزار شده است.

وی از اعزام پنج نفر از مربیان استان به دوره بین‌المللی سطح یک و ۲ خبر داد و گفت: در این زمینه ۲ نفر مربی نیز برای دوره مدرسی به دوره مذکور اعزام و موفق به کسب عنوان مدرسی شدند.

رمضانی عنوان کرد: چهار تیم در رده‌های مختلف آقایان و بانوان در تیر و مردادماه امسال به مسابقات قهرمانی کشور اعزام شدند که برای نخستین بار در تاریخ والیبال استان تیم نوجوانان دختر توانست به عنوان نایب قهرمان کشور دست یابد.

وی از برگزاری مسابقات لیگ والیبال استان از مهرماه سال جاری خبر داد و افزود: برای نخستین بار یک تیم از بانوان استان نیز در فصل پاییز به مسابقات لیگ دسته یک کشور اعزام می‌شود.

رئیس هیات والیبال خراسان جنوبی یادآور شد: هیات والیبال استان از نظر فعالیت‌های کمیته خدمات درمانی هیات پزشکی ورزشی استان رتبه دوم را کسب کرد.

وی گفت: با عنایت به ظرفیت و پتانسیل بالای ورزشکاران والیبال استان امیدواریم با حمایت‌های مسئولان استان شاهد موفقیت‌های چشمگیر در کشور باشیم.

 

 

کشف ۳۶ کیسه‌ آرد احتکار شده در شهرستان طبس/۴

فرمانده انتظامی طبس از کشف ۳۶ کیسه آرد احتکار شده در این شهرستان خبر داد و گفت: در این رابطه یک متهم دستگیر شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی سرهنگ مریمی فرمانده انتظامی طبس گفت: مأموران انتظامی طبس اخباری مبنی بر احتکار آرد در این شهرستان دریافت کردند که سریعا موضوع پیگیری و در دستور کار پلیس قرار گرفت.

او افزود: مأموران با انجام تحقیقات تخصصی پلیسی، محل کالای احتکار شده را شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از این محل ۳۶ کیسه آرد احتکار شده کشف کردند.

سرهنگ مریمی اظهار کرد: بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه ارزش ریالی کالای احتکار شده، ۱۵۰ میلیون ریال برآورد شده است.

فرمانده انتظامی شهرستان طبس تصریح کرد: مأموران در این رابطه یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

 

فرمانده انتظامی خوسف:
۷ باند مواد مخدر در خوسف منهدم شد

اکبری گفت: از ابتدای امسال تعداد هفت باند حمل مواد مخدر منهدم شد که در مقایسه با سال گذشته ۷۵ درصد افزیش عملکرد داشته ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، محمدحسن اکبری امروز (۲۸ شهریور) در دومین جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان خوسف اظهار کرد: در ۶ ماهه نخست امسال تاکنون یک تن و ۷۷۶ کیلو و ۸۳ گرم انواع مواد مخدر کشف و ضبط شده است.

فرمانده انتظامی خوسف با بیان اینکه این کشفیات نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۳ درصد کاهش دارد، گفت: در سطح استان کشفیات مواد مخدر ۵۰ درصد کاهش دارد که در شهرستان کمتر و نشان دهنده عملکرد خوب کارکنان فراجا در خوسف دارد.

اکبری با اشاره به اینکه ۲۹۲ کیلو و ۵۵۹ گرم از این موادمخدر از نوع صنعتی است، ادامه داد: از ابتدای امسال ۱۲۱ پرونده تشکیل شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۷۹ پرونده بوده است، ۵۳ درصد رشد داشته است.

وی از دستگیری تعداد ۸۸ متهم در اجرای طرح های عملیاتی مبارزه با مواد مخدر خبر داد و گفت: همچنین از ابتدای امسال تعداد هفت باند حمل مواد مخدر منهدم شده است که در مقایه با سال گذشته که چهار باند بوده است ۷۵ درصد افزیش عملکرد داشته ایم.

فرمانده انتظامی خوسف با اشاره به پملپ منازل خرده فروشان و پاتوق های استعمال مواد، افزود: در این خصوص چهار منزل با هماهنگی مراجع قضایی پلمپ شده است.

اکبری گفت: همچنین در خصوص عناصر اصلی مواد مخدر و اشرار مسلح هم یک نفر شناسایی دستگیر و روانه زندان شده است.

وی در پایان خواستار راه اندازی مرکز ترک اعتیاد دولتی در خوسف، کشت جایگزین محصول شاهدانه و تعمیر خانه های ورزشی روستایی و توجه بیشتر به کارگران معادن در راستای کاهش آسیب های اجتماعی شد.

به بهانه آغاز سال تحصیلی؛
کیف خالی از نوشت افزار/۴

گرانی های افسار گسیخته نوشت افزار و نبود نظارتِ قوی بر فروشگاه‌های عرصه این محصولات سبب شده کیف دانش آموزان امسال خالی از نوشت افزارهای با کیفیت و پر از حسرت شود.

به گزارش شبستان بوی ماه مهر دوباره به مشام می‌رسد و دانش آموزان پس از دو سال آموزش مجازی و درس آموختن در قاب تبلت و تلفن های همراه؛ این بار خوشحال از حضور در کلاس ها در انتظار بازگشایی مدارس هستند. در این میان خانواده ها با مشقت های فراوان سعی در مهیاسازی نیازهای آموزشی فرزندان خود هستند.

خواسته بیشتر دانش آموزان از پدر و مادرها تهیه فرم مدرسه، کیف و کفش و وسایل آموزشی نو است اما تهیه این مایحتاج امروزه در شرایطی که قیمت نوشت‌افزار همانند دیگر اجناس روند صعودی غیرمنتظره به خود گرفته دغدغه بسیاری از والدین شده است.

با اینکه چند سالی است که تبلیغات گسترده‌ای برای خرید لوازم‌التحریر ایرانی اسلامی می‌شود اما با افزایش قیمت‌ها، برخی خانواده‌های ایرانی قادر به خرید نه وسایل داخلی و نه وارداتی هستند؛ چراکه با یک نگاهی اجمالی می توان متوجه شد که قیمت برچسب محصولات نشان دهنده تفاوت فاحش قیمت‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت نوشت افزار و گلایه های مردمی

با وجود برخی آشفتگی‌ها در بازار، امسال افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت نوشت‌افزار قدرت خرید مردم را کاهش داده است و بیشتر خانواده‌ها از گرانی لوازم‌التحریر و دیگر اقلام مدرسه گلایه دارند.

قیمت‌های افسار گسیخته و چند برابری قیمت دفتر، خودکار، مدادرنگی و پاک کن و کیف و کفش مدرسه سبب شده تا بسیاری از دانش آموزان، در نخستین ایستگاه سال تحصیلی با حسرت به بازار پر زرق و برق نوشت افزار نگاه بیندازند. سایه این گرانی بر روی برخی اقلام آنها را برای خانواده های کم توان و پرتوان تبدیل به کالای لوکس کرده است.

به صورت طبیعی در آستانه مهر شاهد افزایش قیمت ها هستیم. اما امروز قیمت ها در وضعیت بازار نوشت‌افزار ساعت می‌اندازد و وضعیت ناخوشایندتری را به خود گرفته که علاوه بر این، نبود نظارت قوی بر بازارِ قیمت لوازم التحریر سبب شده تا یک قلم کالا در یک فروشگاه با یک نرخ و در خیابان دیگر توسط دست فروشان با نرخ دیگری به فروش برسد.

مهری اکبری شهروند بیرجندی است که به خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: بازار رنگارنگی از نوشت افزار موجود است اما مردم قدرت خرید ندارند، همه اجناس رنگ گرانی به خود گرفته اند.

این شهروند گفت: همه اجناس و لوازم التحریر امسال دو برابر شده یک دفتر ۲۰ هزار تومانی امسال ۴۰ و در برخی مکان‌ها بیشتر هم به فروش می رسد.

وی به فراوانی اقلام نوشت افزار ایرانی و کیفیت خوب اجناس اشاره کرد و گفت: یک تخته وایت برد ۳۷۵ هزار تومانی سال گذشته را ۸۰۰ هزار تومان، ماژیک پنج تومانی را ۱۳ هزار تومان، اتود ۲۷ هزار تومانی را ۳۵ هزار تومان، خودکار ۹ تومانی را ۱۳ هزار تومان و یک مداد سیاه را هشت هزار تومان خریداری کرده‌ام.

استقبال کم مردم برای خرید نوشت افزار

سکینه محمدپور یکی از فروشندگان لوازم التحریر بیرجند به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: نوشت افزار ایرانی اسلامی و طرح‌های روی جلد دفاتر بستگی به خرید هر فروشگاه دارد، اما دفتر منگنه طرح خاصی ندارد و ایرانی و خارجی آن فرقی ندارد.

وی با بیان اینکه شهروندانی که خواستار نوشت افزار ایرانی اسلامی باشند می‌توانند تقاضا داشته باشند تا برای آنها اقلام مورد نظر را تهیه کنیم، افزود: معمولا مشتری‌ها از اقلام داخل ویترین انتخاب می کنند.

این فروشنده با اشاره به اینکه قیمت دفتر از سایر اقلام گران‌تر شده است، ادامه داد: قیمت دفتر امسال تا ۳۰ درصد گران‌تر شده است گرچه همه اقلام ۲۰ تا ۳۰ درصد گران تر از مدت مشابه سال گذشته شده است.

وی از استقبال کم مردم برای خرید نوشت افزار گران قیمت خبر داد و تصریح کرد: با این گرانی‌ها قدرت خرید مردم کمتر شده و خانواده‌ها اجناس زیادی را خریداری نمی کنند و تنها به چند جنس ضروری‌تر اکتفا می کنند.

مخالف برگزاری نمایشگاه نوشت افزار بودیم

حمید سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی ضمن تایید گرانی و افزایش قیمت لوازم التحریر، افزود: افزایش قیمت در مقایسه با قبل از شیوع بیماری کرونا در برخی اجناس در رسته لوازم التحریر حدود ۱۰۰ درصد است.

رئیس اتحادیه محصولات فرهنگی و نوشت افزار خراسان جنوبی از وضعیت بهتر نوشت افزار ایرانی اسلامی در استان خبر داد و گفت: فراوانی این نوع نوشت افزار در استان بیشتر و مردم می توانند اقلام مورد نظر خود را تهیه کنند.

وی در ادامه با اشاره به بازگشایی نمایشگاه نوشت افزار در خراسان جنوبی، گفت: ما مخالف برگزاری این نمایشگاه بودیم چراکه حتی مجوزی هم از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت نداشته است.

ضربه به صنف نوشت افزار/ ۵ مرکز تعطیل شد

رئیس اتحادیه محصولات فرهنگی و نوشت افزار خراسان جنوبی افزود: حتی قیمت برخی دفاتر تبلیغاتی ایرانی اسلامی موجود در این نمایشگاه از قیمت بیرون گران تر بوده است.

سلیمانی با اشاره به آسیب ۸۰ درصدی کرونا به صنف لوازم التحریر افزود: ضمن اینکه کتاب مورد نیاز دانش آموزان هم چند سالی در فرشگاه ها به فروش نمی رسد لذا تعدادی از فروشگاه‌ها پروانه‌های خود را ابطال کرده‌اند.

وی در ادامه تعداد مراکز تعطیل شده در دو سال گذشته به دلیل ورشکستگی را پنج مرکز عنوان کرد.

نظارت خارج از نوبت بر  اقلام مصرفی مدرسه تا ۱۵ مهرماه

حسین حسن‌پور، مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی هم در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان اظهار کرد: شعبه خاصی برای رسیدگی به موقع به پرونده ها در طرح نظارتی نوشت افزار با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت اختصاص داده ایم و پرونده ها را خارج از نوبت رسیدگی می کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر رسیدگی به پرونده های نوشت افزار خارج از نوبت در دستور کار است، افزود: تاکنون مورد خاصی از گرانی ها به ما اطلاع داده نشده است.

حسن‌پور از ادامه روند نظارت ها بر بازار نوشت افزار با کمک اتاق صمت، اتحادیه ها و بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت تا ۱۵ مهرماه خبر داد و گفت: در شهرستان های قاین، طبس، نهبندان، بشرویه و درمیان تعزیرات حکومتی مستقر داریم و در مرکز استان هم یک شعبه ثابت و یک شعبه سیار مستقر و به این پرونده ها (سرویس مدارس، البسه و پوشاک، نوشت افزار و سایر) خارج از نوبت رسیدگی می کنیم، لذا مردم می توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلفات، آن را به سامانهTazirat135.ir گزارش دهند.

شناسایی ۱۱۹ واحد تولیدی و بنگاه مشکل‌دار در خراسان جنوبی

شناسایی ۱۱۹ واحد تولیدی و بنگاه مشکل‌دار در خراسان جنوبی

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۱۹ واحد تولیدی و بنگاه مشکل‌دار این استان در سامانه ستاد تسهیل ثبت‌نام کردند که مشکلات این واحدها در دست بررسی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا عباس جرجانی روز سه‌شنبه در نشست کارگروه استانی تسهیل و رفع موانع تولید که به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید فقط مخصوص واحدهای تولیدی نیست بلکه شامل حوزه گردشگری، کشاورزی، صنفی و خدماتی نیز می‌شود.

وی اظهار داشت: سامانه ستاد تسهیل به‌گونه‌ای طراحی شده که به محض ثبت‌نام افراد، موضوع توسط کاربر به دستگاه‌های اجرایی که واحد با آن مشکل دارد، ابلاغ و منتقل می‌شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: مشکل در بازه زمانی یک هفته توسط دستگاه مربوطه بررسی می‌شود و اگر قابل حل نبود به ستاد استانی تسهیل و رفع موانع تولید منتقل می‌شود.

وی افزود: در صورتی که موارد از اختیار استان خارج باشد با امضای استاندار و دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان برای ستاد کشوری ارسال و با حضور دستگاه‌های بالادستی بررسی می‌شود که در اغلب موارد به نتیجه می‌رسد.

جرجانی تاکید کرد: با توجه به اینکه استاندار رئیس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان است، مصوبات این ستاد لازم‌الاجرا بوده و باید حتما توسط دستگاه‌های اجرایی اجرا شود.

وی گفت: در حال حاضر برای رفع بخشی از مشکلات واحدهای تولیدی استان از ۲ محل تسهیلات رونق تولید و تبصره ۱۸ قانون بودجه، تسهیلات مورد نیاز پرداخت می‌شود.

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان خراسان جنوبی ادامه داد: در مجموع رقم پرداختی تسهیلات در این استان مازاد بر رقم ابلاغی بوده که از شناور کشوری هم استفاده کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات رونق تولید با توجه به دستورالعمل سال گذشته در حال پرداخت است گفت: بانک‌ها با توجه به منابع در اختیار، به واحدها تسهیلات پرداخت می‌کنند.

جرجانی افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۳۱ جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با ۱۴۰ مصوبه برای رفع مشکلات ۵۴ واحد و بنگاه تولیدی در استان برگزار و ۷۶ پرونده بررسی شده است.

وی بیان کرد: در جلسه امروز نیز مشکلات هشت واحد تولیدی استان که برخی سنوات گذشته از جمله دهه ۸۰ و ۹۰ تعطیل شده بودند، مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار داشت: یکی از واحدها سرمایه‌گذار جدید معرفی کرده که قرار شد بانک نهایت مساعدت را با سرمایه‌گذار جدید انجام دهد.

وی گفت: شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی خراسان جنوبی که یکی از شرکت‌های فعال است در ۲ سال شیوع کرونا دچار مشکلاتی شده که با همکاری دستگاه‌های خدمات‌رسان و تامین اجتماعی مشکل آن رفع می‌شود.

جرجانی با بیان اینکه عمده مشکلات واحدهای تولیدی مربوط به تامین اجتماعی، امور مالیاتی و بانک‌هاست افزود: با توجه به قوانین جدیدی که برای امور مالیاتی ابلاغ شده و مصوبه سران قوا، قرار شد این مصوبه هم بررسی شود تا مشکل سرمایه‌گذاران حل و فصل شود.

در این نشست مشکلات هشت واحد تولیدی از جمله سنگبری نهبندان، تولید جواهرآلات از فلزات قیمتی سربیشه، شرکت شیر آنا قاینات، شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی خراسان جنوبی، شرکت لوله و اتصالات مهراس کویر بیرجند، هتل سپهر بیرجند، طرح کنسانتره آهن زیرکوه و تولید فراورده‌های لبنی خضری قاینات با حضور نمایندگانی از بانک‌ها، تامین اجتماعی، امور مالیاتی، شرکت توزیع برق، دانشگاه علوم پزشکی، شرکت آب و فاضلاب و شهرداری بیرجند بررسی شد.

 

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی خبر داد:

موافقت سازمان برنامه و بودجه با صدور تضمین‌ پروژه راه‌آهن بیرجند/۳

موافقت سازمان برنامه و بودجه با صدور تضمین‌ پروژه راه‌آهن بیرجند

استاندار خراسان جنوبی گفت: مقرر شد سازمان برنامه و بودجه کشور طی مکاتبه‌ای با هیات دولت، نظر مساعد خود را مبنی بر پذیرش صدور تضمین‌نامه برای پروژه راه‌آهن بیرجند – قاین – یونسی اعلام کند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی “جواد قناعت” روز سه‌شنبه در تهران با سید “حمید پورمحمدی” معاون اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه درخصوص روند اجرای پروژه راه‌آهن استان رایزنی کرد.

بنابر این گزارش طی دیدار استاندار خراسان جنوبی و معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کشور، روند اجرای پروژه راه‌آهن بیرجند – قاین – یونسی که در مرحله تامین مالی است، یک گام به جلو رفت.

براساس مذاکرات صورت گرفته در این جلسه و مستندات و توافقات قبلی، مقرر شد سازمان برنامه و بودجه کشور طی مکاتبه‌ای با هیات دولت، نظر مساعد خود را مبنی بر پذیرش صدور تضمین‌نامه برای پروژه راه‌آهن بیرجند – قاین – یونسی اعلام کند.

این نشست با حضور نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی و مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی همراه بود.

همچنین نشست بررسی مصوبات سفر رئیس جمهور در حوزه باندهای دوم و پروژه راه‌آهن بیرجند – قاین – یونسی هفته گذشته با پیگیری استاندار و با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور در تهران برگزار شد.

استاندار خراسان جنوبی با اعلام اینکه این نشست سه مصوبه مهم به همراه داشت افزود: صدور تضمین مورد نیاز بانک‌های عامل عضو کنسرسیوم بانکی برای پرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی به مبلغ ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای راه‌آهن بیرجند – قاین – یونسی اولین مصوبه است.

قناعت اختصاص مبلغ ۸۰ میلیارد تومان برای تکمیل قطعه ۱۶ راه‌آهن بیرجند – قاین – یونسی را از دیگر مصوبات عنوان کرده و گفته بود: این ۲ مصوبه، روند اجرای پروژه ریلی استان را شتاب می‌بخشد.

وی هفته گذشته در نشست با رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی هم ضمن تشکر از اقدامات صندوق توسعه ملی در پرداخت ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به راه‌آهن بیرجند – قاین – یونسی، راهکارهای تسریع در روند اجرای این پروژه را مورد بررسی قرار داد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: این طرح با مصوبه هیات امنای صندوق توسعه ملی به ریاست رئیس جمهور، از شرط رعایت نسبت مالکانه در قرارداد، استثنا شده است که این مساعدت رئیس جمهور شتاب کار را بسیار افزایش داد.

وی افزود: این مصوبه هیات امنای صندوق، بتازگی توسط رئیس دفتر رئیس جمهور به سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ شده است و با این مصوبه و در حقیقت موافقت هیات امنای صندوق توسعه ملی، امکان عقد قرارداد برای تامین منابع مالی و اجرای این پروژه مقدور شد.

قناعت با اشاره به مساله تضامین بانک‌ها از دولت در پروژه راه‌آهن استان خاطرنشان کرد: بنا به مصوبه جلسه‌ای که با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور برگزار شد، سازمان برنامه و بودجه کشور، تضامین لازم را به بانک‌ها می‌دهد و با ارائه این تضامین، امکان عقد قرارداد برای بانک‌ها فراهم شده و با تامین منابع مالی مورد نیاز، کار وارد فاز اجرا می‌شود.

اتصال بیرجند به ریل سراسری از آرزوهای دیرینه مردم خراسان جنوبی است و کلنگ قطعه ۱۶ راه‌آهن زاهدان – بیرجند – مشهد به طول ۳۲ کیلومتر در محدوده جغرافیایی خراسان جنوبی اواسط سال ۱۳۹۸ به زمین خورد اما تامین مالی از مسائل اساسی این پروژه زیربنایی بوده است.

تسریع در اجرای پروژه راه‌آهن بیرجند – قاین – یونسی و تامین منابع مالی آن از مصوبات مهم سومین سفر استانی رئیس جمهور است که نوزدهم شهریور پارسال به خراسان جنوبی انجام شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

پیکر شهید سپاه در شهرستان زیرکوه تشییع شد

پیکر شهید سپاه در شهرستان زیرکوه تشییع شد

پیکر پاسدار شهید “علی محمدی” روز سه‌شنبه با حضور قشرهای مختلف مردم و مسوولان در شهر زهان شهرستان زیرکوه تشییع شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا پیکر این شهید پس از تشییع در شهر زهان با حضور پرشور مردم، خانواده‌های شهدا و مسوولان استانی و شهرستانی برای خاکسپاری در زادگاهش به روستای پردان زیرکوه منتقل شد.

شهید ستوان یکم پاسدار علی محمدی از رزمندگان یگان هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ۲۶ شهریور ماه در سن ۲۵ سالگی حین انجام مأموریت در استان سیستان و بلوچستان به شهادت رسید.

استاندار خراسان جنوبی هم در پیامی شهادت “علی محمدی” را تسلیت گفت و اظهار داشت: شهدا در مسیر معامله با خداوند، از جان خود گذشتند تا سربلندی و عزت را برای ملت ایران به ارمغان بیاورند، از همین روست که شهادت را مدال افتخاری می‌خوانند که تنها به گردن بندگان خاص خدا زیبنده است.

جواد قناعت افزود: اینجانب عروج ملکوتی شهید گرانقدر علی محمدی را به محضر فرمانده معظم کل قوا، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (مدظله العالی)، پرسنل خدوم سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی، خانواده معظم این شهید عزیز و مردم شهیدپرور و ولایتمدار شهرستان زیرکوه به‌ویژه بخش زهان، تبریک و تسلیت عرض می‌کنم.

وی بیان کرد: امید که روح پاک این شهید عزیز در درگاه ملکوتی حضرت حق با ارواح طیبه اولیای طاهرین محشور شده و از خوان کرم اباعبدالله الحسین (ع) بهره‌مند شود.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان مرزی زیرکوه در ۱۶۰ کیلومتری بیرجند است.

 

 

 

پیشنهادات ۲۱ دستگاه‌ برای سفر دوم رئیس جمهور به خراسان جنوبی بررسی شد/۲-۳

پیشنهادات ۲۱ دستگاه‌ برای سفر دوم رئیس جمهور به خراسان جنوبی بررسی شد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی از بررسی پیشنهادات مربوط به ۲۱ دستگاه اجرایی این استان برای دور دوم سفر رئیس جمهور خبر داد و گفت: هدف این است که یک بسته پیشنهادی متقن برای ارائه در سفر رئیس جمهور آماده شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، نشست بررسی پیشنهادات دستگاه‌های اجرایی برای دور دوم سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و مدیران استانی برگزار شد.

علیرضا عباس‌زاده گفت: هدف از برگزاری این جلسه، جمع‌بندی پیشنهادات و مهیا کردن یک بسته پیشنهادی متقن شامل نیازهای استان و مطالبات مردم است.

وی افزود: مصوبات این جلسه بعد از کارشناسی‌های لازم و بررسی همه جوانب، در سفر دوم رئیس جمهور و اعضای هیات دولت برای تعیین محل تامین منابع اعتباری و پیگیری تا حصول نتیجه ارائه خواهد شد.

بنا به این گزارش در این نشست که هفت ساعت به طول انجامید، پیشنهادات متعدد دستگاه‌های اجرایی برای ارائه در سفر دوم رئیس جمهور، مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

بر این اساس پیشنهادات مربوط به ۲۱ دستگاه از جمله آموزش و پرورش، نوسازی مدارس، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پارک علم و فناوری، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تامین اجتماعی، بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، آموزش فنی و حرفه‌ای، ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری، امور عشایر، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ورزش و جوانان بررسی شد.

بررسی طرح‌ها و پروژه‌های پیشنهادی دانشگاه‌ علوم پزشکی، دانشگاه‌های بیرجند، صنعتی بیرجند و بزرگمهر قاین از دیگر دستور کارهای این نشست در استانداری بود.

رئیس جمهور ۱۹ شهریور سال گذشته در سومین سفر استانی به خراسان جنوبی سفر کرد که رهاورد این سفر برای استان بیش از ۱۰۰ نوع مصوبه بوده و از این تعداد ۸۰ مصوبه در زمینه عمرانی و زیرساختی است.

۱۱ هزار و ۷۲۵ میلیارد تومان در قالب مصوبات سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی برای سه سال (۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲) اختصاص یافته است.

 

 

 

 

 

 

معاون استاندار خراسان جنوبی:

واحدهای تولیدی تعطیل در خراسان جنوبی تعیین تکلیف می‌شوند

واحدهای تولیدی تعطیل در خراسان جنوبی تعیین تکلیف می‌شوند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: واحدهای تولیدی دارای توان بازگشت به تولید را حمایت می‌کنیم اما واحدهای بدهکار بانکی که با وجود حمایت‌های مکرر تمایلی به بازگشت ندارند، تعیین تکلیف می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد اشرفی روز سه‌شنبه در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان خراسان جنوبی افزود: برخی واحدهای تولیدی در دهه‌های گذشته به دلایل متعدد تعطیل شدند و به‌رغم حمایت‌های مکرر از قبیل استمهال و تقسیط تسهیلات هنوز اقدامی انجام نداده و بدهی داشته‌اند لذا تمایلی برای بازگشت به تولید یا فعال کردن واحد ندارند.

وی تصریح کرد: واحدهایی در استان وجود دارد که ۱۰ تا ۱۵ سال پیش با دریافت تسهیلات از بانک‌ها فعالیت خود را آغاز کرده اما به دلایل متعدد حتی بدهی‌های بانکی و دستگاه‌های خدمات‌رسان را پرداخت نمی‌کنند.

معاون استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر حمایت از واحدهایی که قادر به بازگشت تولید هستند گفت: واحدهایی که تمایلی برای بازگشت به تولید یا فعال کردن واحد تولیدی ندارند را از طریق مراجع قانونی، تعیین تکلیف خواهیم کرد.

وی افزود: مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید جنبه قانونی داشته و برای کمک به رفع موانع واحدهای تولیدی در استان لازم‌الاجرا است.

اشرفی عنوان کرد: آن دسته از واحدهای تولیدی در بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و خدماتی که دچار مشکل هستند باید در سامانه ستاد تسهیل مربوط به وزارت صمت ثبت‌نام کنند.

وی گفت: ابتدا مشکل واحد تولیدی در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید شهرستانی مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر قابل حل نبود در ستاد استانی با حضور دستگاه‌های مربوط بررسی و برای رفع مشکل تصمیم‌گیری می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: بعد از گذشت چند سال هنوز برخی از مدیران واحدهای تولیدی با ساز و کار ستاد تسهیل و رفع موانع تولید آشنا نیستند و برای رفع مشکل از این طریق اقدام نمی‌کنند.

وی افزود: جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید یا بقیه جلسات متفاوت است و در این نشست واحدمحور عمل می‌کنیم در حالی که حل مشکلات به‌صورت موضوع‌محور مربوط به جلسات دیگر است.

در این نشست مشکلات هشت واحد تولیدی از جمله سنگبری نهبندان، تولید جواهرآلات از فلزات قیمتی سربیشه، شرکت شیر آنا قاینات، شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی خراسان جنوبی، شرکت لوله و اتصالات مهراس کویر بیرجند، هتل سپهر بیرجند، طرح کنسانتره آهن زیرکوه و تولید فراورده‌های لبنی خضری قاینات با حضور نمایندگانی از بانک‌ها، تامین اجتماعی، امور مالیاتی، شرکت توزیع برق، دانشگاه علوم پزشکی، شرکت آب و فاضلاب و شهرداری بیرجند بررسی شد.

 

 

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی خبر داد

شناسایی بیش از ۴ هزار نفر برای مقابله با فقر مطلق/۲-۳

اطلاعات بیش ۴ هزار نفر در خراسان جنوبی در راستای اجرای طرح ملی مقابله با فقر مطلق در سامانه حامی ثبت شده است.

شناسایی بیش ۴ هزار نفر در خراسان جنوبی در طرح ملی مقابله با فقر مطلقبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: اجرای طرح ملی مقابله با فقر مطلق از اردیبهشت امسال آغاز شده است و شناسایی کسانی که دارای حداقل تامین معیشت در خوراک، پوشاک و سرپناه بوده اند با همکاری خیریه ها، سازمان‌های مردم نهاد، مراکز نیکوکاری، شورا‌های اسلامی شهر و روستا، بسیج، شهرداری‌ها و سایر نهاد‌های مردمی در حال انجام است.

غلامرضا اشرفی با بیان اینکه نهاد‌ها و مراکز یاده شده افراد واجد شرایط را شناسایی و اطلاعات را در سامانه حامی ثبت می‌کنند، گفت: تاکنون اطلاعات ۴ هزار و ۷۳۹ نفر پس از  شناسایی در سامانه به ثبت رشده است.

وی گفت: بعد از ثبت نام این افراد در سامانه، راستی آزمایی لازم انجام می‌گیرد که مشخص شود این افراد واقعا دچار فقر مطلق بوده و نیازمند کمک هستند و پس از حصول قطعیت فقر مطلق این افراد، به نهاد‌هایی از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی معرفی می‌شوند تا طرح تواتمندسازی برای آن‌ها اجرا شده و بتوانند معیشت خود را تامین کنند و در صورت عدم موفقیت آمیز بودن طرح توانمندسازی، تحت حمایت این نهاد‌ها قرار می‌گیرند.

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی از همه موسسات و سازمان‌های مردم نهاد و نهاد‌هایی که به هر طریقی می‌توانند در شناسایی افراد مشمول کمک در طرح مقابله با فقر مطلق یاریگر باشند خواست اطلاعات مربوط به این افراد را در سامانه حامی به ثبت برسانند و در صورت بروز هر گونه مشکل در ثبت نام مشخصات این افراد در سامانه، مراتب را به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اطلاع دهند.

اشرفی با بیان اینکه اجرای طرح ملی مقابله با فقر مطلق  یکی از اقدامات مطلوب دولت سیزدهم در مقابله با فقر در کشور است، گفت: در اجرای این طرح علاوه بر این وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی نیز مشارکت دارند.

 

 

 

 

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

ضایعات لاستیک، زباله‌های سیاهی که طلایی می‌شوند/۴

به همت یک کارآفرین افغانستانی، ضایعات لاستیک کارخانه‌های تولید تایر بازیافت و به ماده اولیه کارخانجات تولید قطعات لاستیکی تبدیل می‌شود.

 

شاید شما هم صحنه‌های نازیبایی از تجمع لاستیک‌های فرسوده را دیده باشید، ضایعاتی که از دید بسیاری از ما زباله و بی ارزش به نظر می‌رسند در حالی که می‌شود از همین زباله‌های سیاه، ارزش افزوده خلق کرد.

سالانه میلیون‌ها حلقه تایر در کشور مصرف می‌شود و پس از فرسوده شدن دور انداخته شده و محیط زیستمان را آلوده می‌کنند.

اما حالا یک کارآفرین افغانستانی آستین همت را بالا زده و با بازیافت ضایعات تایر توانسته علاوه بر جلوگیری از ایجاد آلودگی محیطی، دستی در تأمین مواد اولیه مورد نیاز صنعت قطعات لاستیکی نیز داشته باشد.

قطعات لاستیک

قریشی سرمایه گذار و کارآفرین افغان درباره کارش برایمان می‌گوید: ۷ سالی می‌شود که در زمینه تبدیل ضایعات لاستیک کارخانه‌های تایر کرمان، بیرجند و اردبیل به ماده اولیه کارخانه‌های تولید قطعات لاستیکی فعالیت می‌کنم.

او می‌گوید: در کارگاه، لاستیک‌های خام کارخانه را با دستگاه خرد می‌کنم؛ این خرده لاستیک‌ها به شهر‌های دیگر فرستاده و از آن نوار نقاله، لاستیک تو پر فرغون، انواع بوش ها، انواع ضربه گیر و قطعات دیگر لاستیکی تولید می‌شود.

قریشی می‌گوید: این مواد اولیه برای کارخانجات شهر‌های اصفهان، ساوه، تهران، رباط کریم و مشهد فرستاده می‌شود.

این کارآفرین افغانستانی بیان می‌کند: هم اکنون روزانه یک تُن ماده اولیه قطعات لاستیکی را تولید می‌کنیم؛ در صورتی که خط تولید را همین جا راه بیندازیم و دستگاه‌های بیشتر و به روزتری بیاوریم، تولیدمان ۵ برابر می‌شود.

کارافرین افغانستانی

دوستی و برادری چاشنی کار

کرمانی نژاد از نیرو‌های فعال در این مجموعه به ما می‌گوید: ۴ سالی می‌شود که در این کارگاه مشغول به کار شده ام و نان حلال بر سر سفره خانواده ام می‌برم.

او ادامه داد: ۲۰ کارگر ایرانی و افغانستانی هستیم که در کنار هم و برادروار کار می‌کنیم و از باهم بودن و دوستی راضی هستیم.

یکی از کارگران افغانستانی این کارگاه تولیدی نیز می‌گوید: چندین سال است که در خراسان جنوبی و کنار این مردم زندگی می‌کنم و آنها هم ما را به چشم یک هم استانی و هم وطن می‌بینند.

پای صادراتمان لنگ می‌زند

آقای قریشی کارآفرین افغانستانی که ایده‌های بزرگی برای رونق کسب و کار در سر دارد، می‌گوید: در صورت حمایت دولت می‌توانم خط تولید قطعات لاستیکی را در خراسان جنوبی فعال و از لاستیک‌هایی که دور ریخته شده اند خلق ارزش کنم.

او افزود: ۸ ماهی می‌شود برای ثبت شرکت اقدام کرده، اما به در بسته خورده ام؛ صدور مجوز شرکت در استان‌های دیگر ظرف ۱۰ روز انجام می‌شود، اما در خراسان جنوبی این کار با کندی انجام می‌شود.

خط تولید قطعات لاستیکی

این کارآفرین افغانستانی بیان کرد: هم اکنون نمی‌توانم مواد اولیه تولیدی ام را به خارج از کشور صادر کنم و مجبورم آن را به کارخانه‌ای در بجنورد فرستاده تا آنها مواد اولیه را به عراق، افغانستان و پاکستان صادر کنند.

قریشی ادامه داد: این در حالی است که می‌توانم از ظرفیت نیروی کار پاکستانی (استادکار) برای تولیدات جدید استفاده و بعد از یادگیری و خلق محصول، تولیداتمان را به صورت مستقیم از استان روانه بازار کشور‌های همسایه کنیم.

سرمایه گذاری خارجی، برگ برنده اقتصاد استان

جذب سرمایه گذاری خارجی در خراسان جنوبی، فرصتی طلایی برای شکوفایی اقتصاد و اشتغال این خطه کویری و مکمل سرمایه‌گذاری داخلی است.

آقای قریشی کارآفرین و سرمایه گذار افغانستانی توانسته در کنار تولید، فرصتی برای اشتغال جوانان بومی فراهم کند.

کارآفرینی

او در صورت حمایت می‌تواند اولین خط تولید قطعات لاستیکی را در خراسان جنوبی ایجاد و علاوه بر اشتغالزایی برای ۵۰ کارگر بومی دیگر، تولیداتش را به کشور‌های همسایه صادر کند.

حال می‌بایست علاوه بر شناسایی ظرفیت‌های سرمایه گذاری در استان، عزمی جدی برای رفع موانع پیش پای سرمایه گذاران به ویژه سرمایه گذاران خارجی در خراسان جنوبی شود.

 

 

 

 

 

دیدار مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با هنرمندان شعر و ادب استان/۲

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به همراه معاون امور فرهنگی، رسانه و جمعی از کارکنان این اداره کل با حضور در منزل تعدادی از هنرمندان شعر و ادب استان با آنان دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ به مناسبت روز شعر و ادب فارسی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به همراه معاون امور فرهنگی، رسانه و جمعی از کارکنان این اداره کل با حضور در منزل غلامحسین یوسفی(ناقوس)، مهدی افتخاری و دکتر حبیب حاجی پور هنرمندان  شعر  و ادب استان با آنان دیدار و گفتگو کرد.
همچنین در پایان این دیدارها هدایایی به رسم یادبود تقدیم فعالان شعر و ادب استان شد.

پیام تسلیت استاندار خراسان جنوبی به مناسبت شهادت شهید محمدی

پیام تسلیت استاندار خراسان جنوبی به مناسبت شهادت شهید محمدی

ایسنا/خراسان جنوبی استاندار خراسان جنوبی به مناسبت شهادت شهید علی محمدی پیام داد.

در پی شهادت شهید پاسدار علی محمدی، شهادت شهید علی محمدی را تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا، در متن این پیام آمده است.

بسم الله الرحمن الرحیم

“وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ”

شهدا در مسیر معامله با خداوند، از جان خود گذشتند تا سربلندی و عزت را برای ملت ایران به ارمغان بیاورند، از همین روست که شهادت را مدال افتخاری می‌خوانند که تنها به گردن بندگان خاص خدا زیبنده است.

اینجانب عروج ملکوتی شهید گرانقدر علی محمدی را به محضر فرمانده معظم کل قوا، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (مدظله العالی)، پرسنل خدوم سپاه انصارالرضا علیه السلام استان، خانواده معظم این شهید عزیز و مردم شهیدپرور و ولایتمدار شهرستان زیرکوه به ویژه بخش زهان، تبریک و تسلیت عرض می‌نمایم.

امید که روح پاک این شهید عزیز در درگاه ملکوتی حضرت حق با ارواح طیبه اولیاء طاهرین محشور شده و از خوان کرم اباعبدالله الحسین علیه السلام بهره‌مند گردد.

 

 

 

«یوفو» از خراسان جنوبی به جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه داستانی تهران راه یافت/۲

اثر داستانی «یوفو» از خراسان جنوبی به جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران راه یافت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ «یوفو» به نویسندگی «حمید حسینی»، کارگردانی «مهدی حسینی و حمید حسینی» از بیرجند و تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران به جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران راه یافت.

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری «مهدی آذرپندار» ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

 

 

 

 

زلزله ۲.۶ ریشتری در درح خراسان جنوبی/۴

زلزله‌ای به بزرگی ۲.۶ دهم ریشتر درح خراسان جنوبی را لرزاند.

ساعت : ۱ بامداد روز سه شنبه زلزله ۲.۶ درح خراسان جنوبی را لرزاند.

این زمین لرزه در عمق ۱۸کیلومتری زمین رخ داده است .

اختصاص۲ میلیارد تومان اعتبار  برای برون سپاری آموزش های مهارتی در خراسان جنوبی/۲-۳

 

اختصاص2 میلیارد تومان اعتبار  برای برون سپاری آموزش های مهارتی در خراسان جنوبی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی گفت: پیش بینی می شود با اختصاص ۲ میلیارد تومان اعتبار از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان امسال نیز  ۸۷۰ دانش آموز بتوانند از موضوع برون سپاری بهره مند شوند.

به گزارش  خبرگزاری تسنیم از بیرجند،محمدرضا طالبی عصر امروز با بیان این مطلب در جلسه تعیین ردیف اعتباری بابت برون سپاری آموزش های شاخه کار و دانش، بربرون سپاری آموزش در راستای ارتقا و به روز بودن مهارت ها تاکید کرد.

وی گفت: در راستای ارتقا و به روز بودن مهارت ها باید موضوع برون سپاری آموزش با همکاری اداره کل فنی و حرفه ای و آموزش و پروش استان تداوم یابد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی اظهارکرد: با توجه به مسئولیت و مأموریت اداره کل آموزش و پرورش در بخش آموزش فنی و حرفه ای و مهارتی، بیش از ۴۲ درصد دانش آموزان استان در رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش مشغول به تحصیل هستند که از باب مهارت آموزی بسیار عالی است.

طالبی تصریح کرد: در سال گذشته موضوع برون سپاری ۸۴۳  دانش آموز  با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان صورت گرفت.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی گفت: پیش بینی می شود با تخصیص دو میلیارد تومان اعتبار از طرف سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان امسال نیز  ۸۷۰ دانش آموز بتوانند از موضوع برون سپاری بهره مند شوند.

فرماندار ویژه طبس خبر داد:
هزینه کرد ۱۳۵۰ میلیارد تومان در طبس/۲

رحیمی گفت: طی ۱۰ ماه گذشته هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان در شهرستان طبس جذب و هزینه شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان ، علی اکبر رحیمی در جلسه شورای اداری شهرستان طبس گفت: مدیران دستگاه‌های اجرایی از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان مرکز رشد فناوری طبس استفاده و ایده‌های ممکن را اجرایی کنند و به طور یقین در پایان سال جاری با توجه به شعار سال، گزارش دقیق همکاری با این مرکز را خواهیم خواست.

 

 

فرماندار ویژه طبس به جذب و هزینه شدن هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان در طول ۱٠ ماه در شهرستان طبس اشاره کرد و افزود: برخی ادارات شهرستان در جذب اعتبارات، افتتاح پروژه‌ها و کلنگ‌زنی طرح‌های جدید موفق بوده‌اند البته در دولت سیزدهم که به فرمایش رهبر معظم انقلاب، دولت کار و تلاش و امیدآفرینی بوده، توقع از مدیران هم همین بود.

 

وی در ادامه بیان کرد: شایعه کمبود آب و غذا، مشکلات در عراق و مسیر پیاده‌روی اربعین و شایعه عدم سلامتی رهبر معظم انقلاب از جمله حاشیه‌سازی‌هایی بود که همه این دروغ‌ها هر لحظه برملا شد اما این ها نشان از مظلومیت دولت است.

 

وی افزود: مسئولان ادارات به بیان دستاوردها بپردازند و نگذارند واقعیت‌ها و خدمات قربانی دروغ پردازی شود.

 

فرماندار ویژه طبس ادامه داد: رئیس جمهور و هیئت دولت و استانداران و فرمانداران و مسئولان فقط برای خدمت تلاش می‌کنند و وارد مباحث حاشیه و سیاسی نمی شوند.

 

رحیمی از دست اندرکاران موکب حضرت حسین بن موسی الکاظم (ع) در شهر کاظمین و در ایام اربعین قدردانی کرد و گفت: خدمات منظم و تمیز و شایسته و مردم محور این موکب موجب افتخار شهرستان طبس بود.

 

 

سربیشه خنک ترین شهر کشور/۲

در شبانه روز گذشته سربیشه با کمینه دمای ۶ درجه سلسیوس بالای صفر خنک‌ترین شهر کشور گزارش شد.

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی گفت: مطابق با الگوی نقشه‌های پیش یابی هواشناسی، تا پایان هفته شرایط جوی در بیشتر نقاط استان پایدار و یکنواخت خواهد بود.

نخعی گفت: به لحاظ دمایی نیز در این مدت تغییرات محسوسی را نخواهیم داشت، اما دمای هوا در مقایسه با مدت مشابه ۲ درجه سلسیوس گرمتر است.
وی افزود: در شبانه روز سربیشه با کمینه دمای ۶ درجه سلسیوس بالای صفر خنک‌ترین شهر استان و کشور و طبس و دهسلم با حداکثر ۳۹ درجه سلسیوس بالای صفر گرمترین نقاط استان گزارش شدند.

 

 

 

 

معاون فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی:

کارگاه آموزش تعزیه و شبیه خوانی در بیرجند برگزار می‌شود/۲-۳

کارگاه آموزش تعزیه و شبیه خوانی در بیرجند برگزار می‌شود

معاون امور هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: کارگاه آموزش تعزیه و شبیه خوانی با حضور اساتید کشوری در بیرجند برگزار می‌شود.

به گزار امروز خراسان جنوبی سید علی زمزم  با اشاره به تأثیر مستقیم برنامه‌های هنری و نمایشی اعم از تعزیه در افکار عمومی بیان کرد: هنر تعزیه در ارتقا فرهنگی به ویژه فرهنگ عاشورا و شهادت بسیار تأثیر گذار بوده که نباید از اهمیت آن غافل شد.

وی با بیان اینکه قیام و پیام عاشورا و امام حسین (ع) همیشه جاوید و ماندگار است، اظهار کرد: بیان واقعه عاشورا در قالب هنر احساس و رابطه‌ای با مخاطب ایجاد می‌کند که سبب جذب مخاطب و مصائب و وقایع آن زمان می‌شود.

زمزم با تاکید بر اینکه استفاده از متون خوب و صحیح و همچنین استفاده از ابزار و امکانات لازم در تعزیه ضروری است، گفت: تعزیه خوانان نمونه باید مراقب باشند تا با شیوه غیراصولی و ناصحیح در اجرای تعزیه، به این هنر آئینی ضربه نزنند.

وی از برگزاری کارگاه آموزش تعزیه و شبیه خوانی با حضور اساتید مطرح کشوری در بیرجند خبر داد و افزود: این کارگاه یک روزه عصر چهارشنبه ۳۰ شهریور ماه جاری از ساعت ۱۶ الی ۱۸ در سالن اجتماعات دانشگاه جامع علمی و کاربردی بیرجند برگزار می‌شود.

بنا به گفته معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، حضور برای تمام اقشار علاقه مند به هنر تعزیه آزاد است.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*