اخبار خراسان جنوبی/

خنثی سازی توطئه های دشمن با امیدافرینی رسانه های استان

خبرنگاران، نقاد و مروج امید در جامعه باشند

 

 

مدیران دولتی نمی‌توانند تشکل اجتماعی تأسیس کنند

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: در پیش نویس قانون تشکل‌های اجتماعی، مدیران دولتی نمی‌توانند مؤسس و مدیرعامل تشکل و یا از ارکانش باشند.

پیش نویس قانون تشکل های اجتماعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، بابک نگاهداری علت این تصمیم را احتمال بروز فساد اعلام کرده است؛ به گفته او «حضور یک مدیر دولتی در ارکان یک تشکل می‌تواند به تبعیض و گسیل منابع مالی به سمت تشکل خود منجر شود.»

آقای نگاهداری اضافه کرد: «کمک بلاعوض دولتی باعث وابستگی شدید تشکل‌ها به مدیران دولتی و تضعیف ماهیت مطالبه‌گری تشکل‌ها شده است. علاوه بر این، منابع مالی دولت محدود است و این محدودیت منجر به تبعیض در توزیع اعتبارات دولتی در میان تشکل‌ها می‌شود.»

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در یک گفت‌وگو درباره محتوای پیش نویس قانون ۷۲ ماده‌ای تشکل‌های اجتماعی توضیح داده که هفتم تیر ماه در مرکز پژوهش‌های مجلس از آن رونمایی شد. این پیش نویس درباره مسائلی مانند تعریف تشکل‌های اجتماعی، شرایط دریافت مجوز تأسیس، فعالیت و ثبت، حقوق و تکالیف و تأمین مالی آنها تعیین تکلیف کرده است.

در این پیش نویس، ترکیب اعضای شورای ملی توسعه به عنوان متولی تشکل‌های اجتماعی، از نمایندگان تشکل‌ها، رئیس سازمان امور اجتماعی کشور، دستگاه تخصصی، نماینده قوه قضائیه و چند عضو ناظر، برای افزایش امکان توسعه تشکل‌ها و جلوگیری از اعمال سلیقه‌های گوناگون تشکیل خواهد شد.

مرکز پژوهش‌های مجلس به نقل از رئیس این مرکز در پاسخ به ادعای «دولتی و امنیتی» شدن ساختار شورای ملی توسعه نوشت که در نسخه نهایی پیش نویس قانون تشکل‌های اجتماعی، در ترکیب این شورا، «۴ نماینده از تشکل‌ها، ۲ نماینده از دولت و یک قاضی از قوه قضائیه به عنوان میانجی میان دولت و تشکل‌ها، با حق رأی حضور دارند.»

بر اساس گزارش‌هایی که رسانه‌ها در زمان رونمایی پیش نویس قانون تشکل‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند، این تشکل‌ها به عنوان شخصیتی حقوقی، به صورت داوطلبانه با «رعایت شرایط اعلام شده در قانون» از سوی اشخاص حقیقی تأسیس می‌شود. تشکل‌های اجتماعی با اهداف اجتماعی و به صورت غیر دولتی، غیر انتفاعی و غیر سیاسی فعالیت خواهند داشت که در ۲ بخش حمایتی خدماتی و توسعه اجتماعی تقسیم می‌شوند.

تشکل‌های محلی، استانی، ملی، بین‌المللی، شبکه‌های ملی و بین‌المللی از انواع تشکل‌های اجتماعی در پیش نویش قانونی آن هستند.

 

 

 

 

تا چند روز مانده به اربعین ثبت نام زائران را ادامه می‌دهیم

رئیس سازمان حج و زیارت در برنامه گفتگوی ویژه اخبار قرآنی شبکه قرآن سیما، گفت: تا چند روز مانده به اربعین هم ثبت نام زائران را ادامه می‌دهیم.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، برنامه گفتگوی ویژه اخبار قرآنی امروز جمعه شبکه قرآن سیما، به بررسی آخرین تصمیمات گرفته شده در ستاد مرکزی اربعین و تمهیدات اندیشیده شده برای ارائه تسهیلات زیارت عتبات عالیات در ایام اربعین پرداخته است.

مهمان برنامه امروز گفتگوی ویژه قرآنی سیدصادق حسینی رئیس سازمان حج و زیارت و عضو ستاد مرکزی اربعین بود. در ادامه این مطلب به مشروح مباحث مطرح شده در این برنامه خبری می‌پردازیم که به شرح زیر است:

مجری: با توجه به اینکه اجتماع مردم در ایام اربعین صرفاً مختص بیستم صفر و روز اربعین نیست و زائران کشور‌های دیگر از جمله مردم ایران به صورت خودجوش برای شرکت در این اجتماع به عراق می‌روند و با توجه به اینکه به ابتکار جمهوری اسلامی ایران و برای کاهش مشکلات زائران، ستاد مرکزی اربعین تشکیل شده است و سازمان حج و زیارت هم عضو اصلی این ستاد است، بفرمایید برای تسهیل سفر زائران در این ایام چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

Loaded: 0%

Progress: 0%

Remaining Time -۲:۴۰

کد ویدیو

رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ مجری گفت: ابتدای بحث، از آنجا که در شبکه‌های مجازی درخصوص هزینه‌های اربعین شبهه افکنی می‌کنند مبنی بر اینکه دولت این هزینه‌ها را می‌پردازد و چرا دولت این هزینه‌ها را خرج مستضعفین نمی‌کند؟ اعلام می‌کنم که هزینه‌ها را مردم پرداخت می‌کنند، همان طوری که هزینه عزاداری‌های تاسوعا و عاشورا برعهده مردم و شیفتگان اهل بیت است، مراسم اربعین هم واقعاً مردمی است. زائران از وقتی وارد عراق می‌شوند، از نجف تا کربلا، موکب‌ها هر کدام به شکلی از آن‌ها پذیرایی می‌کنند، در رفت و برگشت زائران همین طور است، یعنی هر چند روزی که زائران در کربلا و نجف هستند باز همین طور است.

سیدصادق حسینی افزود: نشست‌های ستاد اربعین در طول سال برگزار می‌شود و ۱۷ کمیته دارد که شامل کمیته‌های تخصصی در حوزه‌های تبلیغ، راه، مسکن، ثبت نام، تغذیه و دیگر موضوعات است. اما این کمیته‌ها به منظور مدیریت و تسهیل امور اربعین است، این طور نیست که هزینه‌ها را دولت بدهد تا یک عده شبهه ایجاد کنند که چرا این هزینه‌ها صرف بقیه مردم نمی‌شود؟ دولت فقط تسهیل گری می‌کند. مثلاً در کمیته راه، دولت تعداد زیادی پرواز برای آن ایام پیش بینی می‌کند، پرواز‌های کشور‌ها و شهر‌های مختلف تعطیل می‌شود و در خدمت زائرین اربعین قرار می‌گیرد. پیش بینی شده است چیزی حدود ۱۰۰ هزار نفر با پرواز‌ها عازم عراق شوند و وزیر راه هم اعلام کرد قیمت بلیط هواپیما ۶ میلیون تومان است و شرکت‌های هواپیمایی اجازه افزایش قیمت ندارند، باید بلیط چارتری و رانت‌ها و دلال بازی‌ها کنار برود.

وی اضافه کرد: در بحث تشرف زائران به مرزها، علاوه بر اینکه تعدادی از زائران با ماشین‌های شخصی شان به مرز‌های چهارگانه می‌روند، بسیاری از مردم هم تمایل دارند با اتوبوس یا با قطار بروند و بیشتر مسیر‌ها با اتوبوس است که حدود ۸ هزار اتوبوس برای این موضوع پیش بینی شده است. حتی مسئولان در حال رایزنی هستند که زائران بتوانند با ماشین‌های شخصی به آن طرف مرز بروند. در مرز‌ها پارکینگ‌ها مهیا شده است، آن‌هایی هم که می‌خواهند با وسیله شخصی به آن طرف مرز بروند می‌توانند از سفارت عراق مجوز بگیرند. در حال رایزنی هستند که برای عموم این مجوز را بگیرند، اما هنوز اعلام نشده است و وزارت امور خارجه باید اعلام کند. اگر این امکان فراهم شود تردد بسیار راحت می‌شود.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: کمیته ثبت نام یکی از کمیته‌های در اختیار سازمان حج است و ثبت نام اولیه باید در سامانه سماح انجام شود، همه افرادی که برای شرکت در مراسم اربعین تمایل دارند حتما باید در این سامانه ثبت نام کنند، اولین مزیت این کار بیمه شدن شخص است یعنی با پرداخت حداقلی (۲۰ هزار تومان) زائر اربعین بیمه می‌شود. سامانه سماح این ۲۰ هزار تومان را به طرف بیمه منتقل می‌کند و اگر خدایی نکرده به هر دلیل حادثه‌ای برای شخص اتفاق افتاد مثل کرونا یا هر چیز دیگری، این شخص بیمه کامل است، دوم اینکه، چون در این سامانه شخص مشخص می‌کند که از چه مرزی از کشور خارج می‌شود، مرز مهران، شلمچه، خسروی یا هوایی، ما می‌توانیم سازماندهی کنیم و تسهیلات را به سمت مرز‌هایی که درنظر دارند ببریم.

حسینی گفت: الان ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کرده اند. طبق آنچه که استخراج کرده ایم حدود ۶۲ درصد مردم ابراز تمایل کرده اند از مرز مهران بروند و ۲۳ درصد از مرز شلمچه، ما می‌دانیم که با این شرایط حتماً باید اکثر امکانات را به سمت مرز مهران ببریم، بعد شلمچه و بعد چزابه، حدود ۱ درصد مرز خسروی را انتخاب کرده اند، این آمار به ما برای سازماندهی و ساماندهی مرز‌ها فرصت می‌دهد.

 

 

 

بیش از ۴۰۰ هزار فرزند یتیم و نیازمند؛ تحت حمایت نیکوکاران

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد: یک میلیون و ۱۹۰ هزار نیکوکار در سطح کشور، ۴۰۹ هزار فرزند یتیم و نیازمند را تحت حمایت دارند.

بیش از ۴۰۰ هزار فرزند یتیم و نیازمند تحت حمایت نیکوکارانبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مراسم تجلیل از خیران، مراکز نیکوکاری و موسسات خیریه استان اصفهان با حضور معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد کشور برگزار شد.
آقای حبیب‌الله آسوده، در این مراسم که در آستانه هفته ملی تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی تشکیل شد، با اشاره به کمک‌های خیران به جامعه هدف کمیته امداد، گفت: سال گذشته بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان کمک‌های نقدی، کالا و خدمات مردم نیکوکار کشور جمع‌آوری شد و در اختیار خانواده‌های تحت حمایت قرار گرفت.
وی با تاکید بر اینکه کمک‌های خیران در طرح اکرام ایتام و محسنین مستقیما به حساب این فرزندان واریز می‌شود، افزود: یک میلیون و ۱۹۰ هزار نیکوکار در سطح کشور، ۴۰۹ هزار فرزند یتیم و نیازمند را تحت حمایت دارند.
آقای آسوده خاطرنشان کرد: بیش از ۶ هزار نفر از این فرزندان درحال حاضر در سطوح مختلف نخبگی فرهنگی، علمی و ورزشی قرار دارند.
وی با بیان اینکه سال گذشته هزار و ۷۲۰ میلیارد تومان زکات در سطح کشور جمع‌آوری شد، افزود: ۸۰ درصد زکات برای رفع نیاز‌های محرومان و ۲۰ درصد برای پروژه‌های عام‌المنفعه مناطق محروم مصرف می‌شود.
معاون توسعه مشارکت‌های مردمی گفت: از میزان ۴۸۸ میلیارد تومان صدقه جمع‌آوری شده در سال گذشته ۵۰ درصد آن از صندوق‌های کوچک خانگی جمع‌آوری شده است.
مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان نیز در این مراسم ضمن قدردانی از حمایت خیران و نیکوکاران، گفت: اگر مشارکت و همکاری اقشار مختلف جامعه در بیش از چهار دهه فعالیت کمیته امداد نبود، خدمت‌رسانی مطلوب به محرومان جامعه محقق نمی‌شد.
آقای کریم زارع افزود: خیران استان اصفهان در امور خیر و در عرصه‌های رفع فقر در کشور پیشتاز هستند.

 

 

 

 

عملیات انتحاری در جده عربستان

در پی عملیات انتحاری در جده عربستان، شماری زخمی شدند.

 

سخنگوی ریاست امنیت ملی عربستان اعلام کرد فردی با نام عبدالله الشهری که تحت تعقیب قرار داشت، کمربند انفجاری خود را در جده منفجر کرد که طی آن، عامل انتحاری کشته و ۴ نفر دیگر از جمله ۳ نفر از نیرو‌های امنیتی زخمی شدند.

بر اساس گزارشها، مجروحان این حادثه  این حادثه بلافاصله به مراکز درمانی منتقل شدند.

مقامات عربستان می‌گویند ۹ نفر از افرادی که با این انفجار ارتباط داشتند شناسایی شده و تحت تعقیب نیرو‌های امنیتی هستند.
در همین ارتباط، رییس امنیت ملی عربستان تاکید کرد که نیرو‌های امنیتی این کشور با قاطعیت با افرادی که فصد بر هم زدن امنیت شهروندان را دارند برخورد خواهند کرد و عاملان این عملیات انتحاری نیز در کمترین زمان ممکن به مجازات اعمال خود خواهند رسید.

 

 

 

هر کس رمزارز رسمی استخراج‌شده دارد، از پایان شهریور می‌تواند با آن اقدام به واردات کند

تهران – ایرنا – رئیس سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: ما در ۲ حوزه رمزارزها را به رسمیت شناختیم که یکی از آنها این است که واردات در ازای رمزارزهایی که در داخل به صورت قانونی استخراج شده اند آزاد است و هر کسی که رمزارز رسمی استخراج شده دارد، از پایان شهریور می تواند با آن اقدام به واردات کند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان توسعه تجارت، علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت با حضور در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر که به موضوع تاثیر انعقاد پیمان های پولی دو جانبه میان کشورها و حذف دلار از معاملات اختصاص داشت، گفت: تمام تلاش ما تسهیل تجارت خارجی است. یکی از ابزار های توسعه تجارت خارجی، تسهیل تبادلات مالی است، در گذشته دولت بابت فروش نفت و تجارت بخش دولتی برای معاملات خود راههایی در نظر گرفته بود اما در این بخش به بخش خصوصی کم توجهی شده بود.

معاون وزیر صمت افزود: در دوره فعلی نگاه ویژه به تجارت بخش خصوصی و بهره مندی آنها از مزایای تجارت خارجی هستیم. به همین علت راه هایی را دنبال می کنیم که تجارت غیر نفتی نیز بتواند رشد کند.

وی با بیان اینکه علت طولانی شدن مذاکرات برای انعقاد پیمان های پولی دو جانبه، قوانین و مقررات بانک مرکزی کشورها  است گفت: در موضوع ایران و روسیه نیز پیگیری های روسای جمهور موجب شد تا به نتیجه برسد. البته بایدبگوییم که بانک مرکزی ما فعال تر از بانک مرکزی روسیه بود.

پیمان پاک در خصوص تاثیر این پیمان بر توسعه تجارت گفت: این پیمان موجب می شود که بازگشت ارز تسهیل شود و هزینه های اضافی بابت انتقال ارز در شرایط تحریم پرداخت نشود. البته این پیمان در کنار راهکارهای مختلف مانند شیوه های جایگزین ال سی می تواند موفق باشد.

وی با بیان اینکه این پیمان نمی تواند یک شبه به طور کامل اجرا و تاثیر کامل داشته باشد گفت: طبیعتا تجارت دو کشور در واردات و صادرات باید تراز باشد اما این تراز بودن نیاز به عوامل مختلفی مانند لجستیک و حمل و نقل و تولید کالا دارد.

رئیس سازمان توسعه تجارت از رشد ۱۳۰ درصدی صادرات به روسیه خبر داد و گفت: امیدواریم میزان صادرات ما به روسیه امسال به یک میلیارد دلار برسد.

وی در خصوص آخرین مصوبات در جهت تسهیل تجارت خارجی گفت: رفع تعهد ارزی کلیه صادرکنندگان به کشورهای اورآسیا(روسیه بلاروس قزاقزستان قرقیزستان و ارمنستان) از طریق واگذاری کوتاژ به واردادکنندگان کالا از روسیه امکان پذیر شد.

پیمان پاک همچنین در خصوص پیشنهاد روس ها جهت تراز شدن تراز تجاری با ایران گفت: با توجه به حجم گسترده تجارت روسیه با چین و چین با ایران، روسها پیشنهاد دادند تا چین به عنوان کشور ثالث به این پیمان پولی اضافه شود و اگر این اتفاق رخ دهد تراز تجاری تراز می شود.

پیمان پاک همچنین در خصوص ثبت سفارش واردات خودرو به میزان ۱۰ میلیون دلار از طریق رمز ارز گفت: طبق موافقتنامه ای که میان آقایان صالح آبادی و فاطمی امین منعقد شد، استفاده از رمزارز ها به عنوان یک ابزار توسعه تجارت مطرح شد.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی کشورها رمزارز را به رسمیت شناختند اما اعلام رسمی نمی کنند گفت: مقاومت ها به زودی از بین می رود و به همین علت ما برنامه ریزی جهت استفاده از این ظرفیت را انجام دادیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: ما در ۲ حوزه رمزارزها را به رسمیت شناختیم که یکی از آنها این است که واردات در ازای رمزارزهایی که در داخل به صورت قانونی استخراج شده اند آزاد است. به عبارتی هر کسی که رمزارز رسمی استخراج شده دارد، از پایان شهریور می تواند با رمزارز خود واردات انجام دهد و فعلا بحث صادرات را نداریم.

وی همچنین اعلام کرد: بر اساس بلاکچین در خارج از مرزها بستری فراهم کردیم که تاجر ما می تواند رمزارز بگیرد و در ازای آن واردات انجام دهد.

 

 

 

ریزش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا

ریزش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا

طبق تحلیل نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، طی یک هفته اخیر علیرغم افزایش قیمت‌ طلا در بازارهای جهانی که مجدد اونس طلا را در آستانه ۱۸۰۰ دلار قرار داد، در بازارهای داخلی سکه و طلا با کاهش روبرو شده؛ این در حالیست که حباب سکه نیز با کاهش همراه شده است.

محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا داخلی با وجود تعطیلی بازارها در این هفته، اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت، قیمت اونس جهانی طلا همچنان روبه افزایش بود که دلیل آن برخوردهای سیاسی و منطقه‌ای خاور دور و همچنین مسائل اقتصادی جهانی بود که مجدد قیمت جهانی طلا را باسیر صعودی همراه کرد. قیمت هر اونس طلا در هفته گذشته بطور متوسط ۱۹ دلار افزایش یافت و در آخرین معاملات روز گذشته (پنجشنبه) به ۱۷۹۶ دلار رسید و مجدد اونس جهانی را در آستانه ۱۸۰۰ دلار قرار داد.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: پیش‌بینی بسیاری از تحلیل‌گران سیاسی و اقتصادی بر این است که با توجه به تحولات سیاسی جهانی، بازهم قیمت اونس جهانی به بالای ۱۸۰۰ دلار صعود خواهد کرد. از سوی دیگر در بازار داخلی سکه و طلا برخلاف افزایش قیمت‌های جهانی، این هفته شاهد کاهش نرخ ارز بودیم که به دنبال تحولات سیاسی و اقتصادی داخلی (به‌ویژه مذاکرات برجامی که در این هفته دنبال شد) سبب شد که با نشانه‌های مثبت مذاکرات، نرخ ارز بطور میانگین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان با کاهش همراه شده و دلار در کانال ۳۰ هزار تومان قرار گیرد.

به گفته او در حالی که اوایل هفته هر دلار در محدوده ۳۲ هزار تومان دادوستد می‌شد، در پایان هفته به زیر ۳۱ هزار تومان رسید.

وی تاکید کرد: کاهش قیمت ارز منجر به کاهش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا شد؛ از سوی دیگر باتوجه به کاهش دادوستدها و تقاضاها که به سبب تعطیلی یک هفته اخیر بازار ایجاد شد، حباب سکه نیز کاهش یافت.

سکه ۲۵۰ هزار تومان و هر گرم طلا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان ارزان‌تر شد

عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با آخرین قیمت‌ سکه و طلا در معاملات روز گذشته (پنجشنبه) و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته، گفت: در آخرین معاملات روز گذشته، قیمت سکه طرح قدیم ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود که بطور متوسط ۵۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته است. سکه طرح جدید نیز با ۲۵۰ هزار تومان کاهش به نسبت ابتدای هفته، در پایان هفته ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت داشت و در حقیقت حباب آن کاهش پیدا کرده است.

کشتی‌آرای افزود: نیم‌سکه با ۵۰ هزار تومان کاهش هفتگی در آخرین معاملات روز گذشته هشت میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و ربع سکه بطور متوسط با ۳۰ هزار تومان کاهش هفتگی پنج میلیون و ۱۷۰ هزار تومان قیمت داشته‌اند. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز با ۲۰ هزار تومان کاهش نسبت به ابتدای هفته، سه میلیون و ۸۰ هزار تومان تعیین قیمت شده است. قیمت هر مثقال طلا آب شده نیز با توجه به نوسانات قیمت اونس جهانی و نرخ ارز بطور متوسط ۶۰ هزار تومان کاهش یافته و به پنج میلیون و ۸۹۰ هزار تومان رسیده است. هر گرم طلای ۱۸ عیار هم با ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش در آخرین معاملات روز گذشته یک میلیون و ۳۶۰ هزار تومان به‌ازای هر گرم دادوستد شده است.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطر نشان کرد: حباب سکه بطور متوسط در هفته‌ای گذشت ۲۲۰ هزار تومان کاهش داشته است. در آخرین معاملات روز گذشته، هر قطعه سکه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان حباب داشته است. در این هفته انواع قطعات سکه با کاهش حباب همراه شده است.

حال اقتصاد داخلی و ارزش ریال روبه‌بهبود است

وی پیش‌بینی کرد: باتوجه به تحولات سیاسی که پیش‌رو داریم (به‌ویژه بحران چین و آمریکا و تایوان)، به نظر می‌رسد با ادامه روند مذاکرات مطابق صحبت‌ها و تاثیر مثبت آن و همچنین افزایش عرضه ارز به بازار که منجر به کاهش ثبات و حتی کاهش نرخ ارز  آزاد شده است، افزایش قیمت سکه و طلا دور از انتظار باشد؛ چراکه باتوجه به وضعیت اقتصاد داخلی و افزایش ارزش ریال، شرایط مثبت و مساعد است و سبب شده این روزها نه‌تنها شاهد افزایش قیمتها نباشیم بلکه قیمت‌ها کاهش هم داشته باشند.

 

 

 

 

جزییاتی تازه از تجارت با رمزارزها

جزییاتی تازه از تجارت با رمزارزها

رئیس سازمان توسعه تجارت می‌گوید براساس برنامه ریزی صورت گرفته، تا پایان شهریورماه شرایط برای واردات با رمزارزها به شکل عمومی نهایی و اجرایی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، علیرضا پیمان‌پاک در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: از حدود شش ماه قبل و با امضای یک موافقت‌نامه میان بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) بنا شد توجه به ظرفیت رمزارزها در توسعه تجارت ایران و کنار زدن محدودیت‌ها در دستور کار قرار گیرد. در ماه‌های گذشته تلاش شد مقدمات لازم و شرایط اجرایی برای این امر فراهم شود که نخستین ثبت سفارش برای واردات با استفاده از رمزارزها نخستین گام در این زمینه بود.

وی درباره برنامه ریزی‌های صورت گرفته در این حوزه نیز اظهار کرد: در شرایط فعلی طبق اعلام بانک مرکزی واردات با رمزارزهایی که به شکل رسمی استخراج شده‌اند ممکن خواهد بود و تا پایان شهریورماه شرایط اجرایی آن به شکل عمومی اعلام می‌شود و فعالان بخش خصوصی می‌توانند در این حوزه فعالیت کنند.

به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت، فعلا برنامه ریزی در این حوزه با محوریت واردات است و هنوز برنامه‌ای برای صادرات با استفاده از رمزارزها وجود ندارد.

پیمان‌پاک همچنین به پیمان‌های پولی و دو جانبه ایران با برخی کشورهای همسایه و منطقه اشاره کرد و گفت: ما نباید فراموش کنیم که هدف اصلی ما در این حوزه تسهیل تجارت و بهبود عملکرد در این حوزه است. به این ترتیب پیمان‌هایی که بتواند شرایط پولی، مالی و بانکی را برای تجارت‌ ما بهبود دهد قطعا در اولویت دولت قرار دارد.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته ما در حوزه درآمدهای نفتی زیرساخت‌هایی را تعریف کردیم اما متاسفانه در حوزه تجارت غیرنفتی و فعالیت بخش خصوصی قدری کم‌کاری دیده شد. دولت سیزدهم تلاش کرده در ماه‌های گذشته مذاکرات برای پیمان‌های پولی را به نتیجه برساند که توافق اخیر ایران و روسیه در این زمینه نیز بخشی از این رویکرد کلان است.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به برنامه ریزی‌های گسترده دولت برای بهبود سطح تجارت با روسیه توضیح داد: تنها در چهارماه گذشته حدود ۱۰۰ هیات تجاری ایران و روسیه با یکدیگر دیدار داشتند تا بتوانیم شرایط را طوری مدیریت کنیم که میزان صادرات ایران به روسیه نیز افزایش یابد. آمار تیرماه امسال نشان می‌دهد که نسبت به سال گذشته صادرات به روسیه حدود ۱۳۰ درصد رشد کرده و برنامه ریزی کوتاه مدت ما این است که صادرات ۵۸۰ میلیون دلاری سال قبل، امسال به یک میلیارد دلار برسد.

پیمان‌پاک خاطر نشان کرد: البته افزایش صادرات یک موضوع تک‌بعدی نیست بلکه باید زیرساخت‌های گمرکی، بانکی و حتی سیاست‌های داخلی در این زمینه کمک کند، زیرا در صورتی که ما صادرات را آغاز کنیم اما به دلیل کمبودهای داخلی نتوانیم برند خود را حفظ کنیم قطعا دستیابی به اهداف با مشکل مواجه می‌شود.

 

 

 

ایران به دنبال حذف دلار از تجارت با همسایگان

ایران به دنبال حذف دلار از تجارت با همسایگان

معاون رئیس بازار متشکل ارزی می‌گوید بانک مرکزی و دولت به شکل جدی پیگیر حذف یا کاهش نقش دلار در تعامل و تجارت با همسایگان هستند.

به گزارش ایسنا، محمد قزلباش در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: ما در سال‌های گذشته تحت تاثیر تحریم‌ها و محدودیت‌ها برای جابه‌جایی ارز در تعاملات تجاری با مشکل و محدودیت‌های زیادی روبه‌رو بودیم که یکی از اصلی‌ترین مشکلات آن بحث محوریت دلار بود.

وی با بیان این‌که پیمان‌های دوجانبه می‌تواند به کاهش نقش دلار در تجارت خارجی کمک کند تصریح کرد: آنچه که میان ایران و روسیه نهایی شد و نماد آن به عنوان ریال – روبل رسما عرضه شد، می‌تواند در آینده برای تجارت با دیگر کشورهای همسایه نیز مورد نظر قرار گیرد. کشورهایی مانند عراق، ترکیه و پاکستان دم دست ترین گزینه‌ها برای رسیدن به توافقات جدید در این زمینه هستند.

معاون رئیس بازار متشکل ارزی با اشاره به در پیش بودن مراسم اربعین حسینی اعلام کرد که ظرف روزهای آینده برای تسهیل شرایط مسافران و همچنین تجار ایرانی در عراق، نماد ریال – دینار نیز رونمایی خواهد شد.

قزلباش افزود: دولت سیزدهم تلاش کرده که از برخی ظرفیت‌ها که برای طولانی‌مدت از آنها استفاده نشده بود نیز بهره بگیرد تا بدین ترتیب بخشی از مشکلات مربوط به نقل و انتقال ارز کاهش پیدا کند.

این مقام بانک مرکزی با اشاره به اهمیت بازار رسمی ارزی بیان کرد: در بازارهای غیررسمی امکان آنکه برای فعالان یک اعتماد به وجود بیاید بسیار کم بود اما ما هرچه به سمت بازار رسمی ارز حرکت کنیم، قطعا می‌توانیم در کنار افزایش اعتماد میان بخش خصوصی برای دولت نیز ابزارهای لازم برای سیاست‌گذاری را فراهم کنیم.

انتهای پیام

 

 

به کرمان بودجه ملی اختصاص می‌یابد

وزیر کشور گفت: برای رفع مشکلات زیر ساختی شهر کرمان از بودجه‌های ملی استفاده خواهد شد.

 وحیدی وزیر کشور گفت: برای رفع مشکلات زیر ساختی شهر کرمان علاوه بر درآمد زایی برای مردم مناطق مختلف از بودجه‌های ملی استفاده خواهد شد.

 وزیر کشور در بازدید از آرامستان جدید کرمان گفت: این آرامستان در ۵۰ هکتار وسعت طراحی شده است که ۱۰ کیلومتر با شهر فاصله دارد و نداشتن جاذبه بصری رغبت مردم را برای حضور در این آرامستان کم کرده است که با توجه به ممنوعیت دفن اموات در آرامستان قدیمی این مکان باید آماده سازی بیشتری داشته باشد.

او در بحث حاشیه نشینی هم گفت: از شهرک همت بازدید کردم مردم گاز و برق دارند، اما با مشکل آب روبه رو هستند که سندی برای ساماندهی مناطق حاشیه‌ای تهیه شده است که باید هر چه سریع‌تر اجرا شود.

وحیدی در خصوص تهدید شهر کرمان از نظر سیلاب نیز گفت: با توضیحات منابع طبیعی پخش سیلاب در دستور کار است تا شهر را از خطر سیلاب ایمن کنند.

 

 

 

خبر خوب برای دارندگان سهام عدالت

قیمت سهام عدالت امسال میانگین ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد و طی یکی دو سال آینده بسیار بهتر می‌شود.

این روز‌ها سهام عدالت و مسائل پیرامون آن در کانون توجه سهامداران قرار گرفته است. پرداخت سود به جاماندگانی که شماره شبای درست در سامانه سجام بارگذاری نکرده اند و یا پرداخت برگه‌های سهام عدالت به افراد جامانده نیز از موضوعاتی است که در هفته‌های گذشته خبر‌هایی درباره آن منتشرشده است.

 افزایش دو برابری سود سهام عدالت در سال جاری

محمد خزائی، دبیرکل کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت گفت: پیش‌بینی می‌شود سود سهام عدالت که در پایان سال جاری پرداخت خواهد شد نسبت به سال گذشته دو برابر شود.

وی در مورد اینکه پرتفوی و ترکیب سبد سهام عدالت امسال چه تغییری پیدا کرده است، گفت: وقتی یک شرکت سود پرداخت می‌کند بخشی از سود کسب شده را به سهامداران می‌دهد و بخش دیگری صرف افزایش سرمایه در شرکت می‌شود که در نتیجه قیمت سهام آن در بازار افزایش می‌یابد یعنی علاوه بر اینکه سود عدالت امسال دو برابر می‌شود قیمت سهام عدالت نیز به طور میانگین ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد؛ بنابراین از مردم می‌خواهیم سهام عدالت خود را نگه دارند و این سهام طی یکی دو سال آینده بسیار بهتر می‌شود.

سود سهام عدالت دو یا سه بار در سال پرداخت می‌شود

حیدری، سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه گذاری سهام عدالت درباره زمان اجرایی‌شدن دوبرابر شدن سود سهام عدالت گفت: جریان برگزاری مجامع شرکت‌های بورسی، بسته به پایان سال مالی تا اواسط سال طول می‌کشد. در این راستا شاهد هستیم سود سهام عدالت در سال‌های اخیر در اسفندماه واریز شده است، اما تلاش داریم بازه زمانی توزیع سود را در سال دو یا سه بار کنیم تا حجم مراجعات مردم کاهش پیدا کند و اگر مردم نیاز‌های اضطراری مالی دارند از آن استفاده کنند.

حیدری در خصوص آزادسازی سود‌ها بیان کرد: آزادسازی سهام عدالت بعد از ابلاغیه سال ۱۳۹۹، رهبر معظم انقلاب محقق و انجام شده است؛ اما آنچه بعضاً به عنوان آزادسازی برداشت می‌شود، در حقیقت معاملاتی شدن سهام عدالت است که این امر نه در سیاست‌های کلان برنامه ریزان و نه در بین کارشناسان بازار سرمایه به ویژه در شرایط ریزشی بازار توصیه نمی‌شود.

سهام عدالت چقدر می‌ارزد؟

سبد سهام عدالت از تعدادی سهام ارزنده و نماد‌های بزرگ بازار سرمایه تشکیل شده است که در هفته‌های گذشته با نوسان در میزان ارزش همراه بوده است. این سهام در بهمن ماه با کاهش ارزش مواجه شد و در اسفندماه نیز روند نوسانی داشت.

ارزش این سهام در هفته اول فروردین ماه برخلاف رشد شاخص‌های عملکردی بازار سرمایه، با کاهش ارزش مواجه شد، اما در هفته دوم فروردین ماه و با رشد شاخص کل، ارزش سهام عدالت نیز رشد قابل قبولی داشته است. البته ارزش این سهام در هفته سوم فروردین ماه با افت مواجه شد. ارزش این سهام در هفته چهارم فروردین ماه با رشد ۴ درصدی که داشت افزایش قابل توجهی پیدا کرد.

سهام عدالت در تمام هفته‌های اردیبهشت ماه با افزایش ارزش روبرو شد. ارزش سهام عدالت در هفته اول اردیبهشت ماه با رشد ۰.۸۵ درصدی مواجه شده است. ارزش این سهام در هفته دوم اردیبهشت ماه کاهش ۰.۴۲ درصدی یافت. ارزش این سبد دارایی در هفته سوم اردیبهشت ماه رشد ۰.۶۸ درصدی را تجربه کرد. ارزش سهام عدالت در هفته پایانی اردیبهشت ماه با رشد ۱.۷ درصدی روبرو شد.

ارزش برگه‌های سهام عدالت در هفته ابتدایی خردادماه با کاهش ۱.۲۹ درصدی روبرو شد. این روند نزولی در هفته دوم خرداد نیز ادامه پیدا کرد و ارزش سهام عدالت در هفته گذشته با کاهش ۲.۱۳ درصدی مواجه شد.

ارزش برگه‌های سهام عدالت در هفته سوم خردادماه باز هم با کاهش ۱.۵۵ درصدی روبرو شد که این مساله به دلیل افت در شاخص‌های عملکردی بورس رخ داده است. سبد سهام عدالت در هفته چهارم خردادماه با رشد ۲ درصدی مواجه شد. ارزش این سهام در هفته پایانی خردادماه نیز با افت ۲.۱۵ درصدی داشت.

البته سبد سهام عدالت به دلیل تشکیل شدن از سهام شرکت‌های بزرگ، بسیار متاثر از شاخص کل بورس است. سهام عدالت در هفته ابتدایی تیرماه با افت ۲.۸۶ درصد مواجه شده است. این سهام هفته دوم تیرماه را با کاهش ۱.۳۹ درصدی در ارزش پشت سر گذاشته است. در حال حاضر و در هفته سوم تیرماه ارزش این سهام با کاهش ۱.۳۷ درصدی روبرو شده است. ارزش این سهام در هفته چهارم و پایانی تیرماه با افت ۲ درصدی داشته است.

بورس در هفته‌های گذشته با وضعیت نوسانی همراه بوده است که این مساله بر روند ارزش برگه‌های سهام عدالت نیز تاثیر زیادی داشته است. برگه‌های سهام عدالت در هفته ابتدایی مردادماه با کاهش ۲.۶۵ درصدی روبرو شده است؛ اما در هفته دوم مردادماه ارزش سهام عدالت ۴۶ صدم درصد افت کرد. اما در هفته سوم مردادماه برخلاف شاخص‌های بورس، ارزش سهام عدالت ۷.۶۲ درصد کاهش یافت. این مساله در حالی رخ داده است که شاخص کل بورس با افزایش ۰.۸ درصدی و شاخص کل هم‌وزن بورس نیز افزایش ۱.۴۹ درصدی داشته‌اند.

برگه‌های سهام عدالت در قیمت‌های اسمی ۴۰۹ هزار تومانی، ۴۹۲ هزار تومانی، ۵۳۲ هزار تومانی و یک میلیون تومانی در هفته ابتدایی مردادماه به ترتیب با کاهش ۵۰۴ هزار تومانی، ۶۰۶ هزار تومانی، ۶۵۶ هزار تومانی و یک میلیون و ۲۳۳ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته مواجه شده‌اند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند، نماد‌های حاضر در سبد سهام عدالت از ارزنده‌ترین سهم‌های بازار سرمایه هستند. با این حال، ارزش برگه‌های سهام عدالت در برگه‌های مختلف به ترتیب برابر است با ۶ میلیون و ۱۱۸ هزار تومان، ۷ میلیون و ۳۵۹ هزار تومان، ۷ میلیون و ۹۵۸ هزار تومان و ۱۴ میلیون و ۹۵۸ هزار تومان.

ارزش فعلی سهام عدالت نسبت به دوران اوج بازار در مرداد سال ۹۹ با افت ۶۱ درصدی مواجه شده است. از مهمترین دلایل ریزش قیمت سهام عدالت، ضعف مدیریت در شرکت‌های سرمایه‌گذاری و عدم برگزاری مجامع این شرکت‌ها و نیز نبود بازارگردان حرفه‌ای برای این شرکت‌ها به شمار می‌رود؛ بنابراین گزارش، ارزش سهام عدالت نسبت به اول مرداد سال گذشته برای سه نوع سهام عدالت، به ترتیب با کاهش قیمت ۹ میلیون و ۴۶۱ هزار تومانی، ۱۱ میلیون و ۳۸۱ هزار تومانی، ۱۲ میلیون و ۳۰۶ هزار تومانی و ۲۳ میلیون و ۱۳۳ هزار تومانی روبرو شده است.

 

 

 

 

وظیفه دولت تحقق ساخت ۴ میلیون خانه در چهار سال آینده

معاون اول رئیس جمهور گفت : دولت برنامه‌ها و اقدامات لازم در زمینه روش‌های تامین مالی در راستای تحقق ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی را درنظر گرفته است.

حمایت دولت از تشکل ها و کانون های ساخت و ساز مسکنبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، نقل از پایگاه اطلاع رسانی آقای مخبر صبح امروز (جمعه) در مراسم افتتاح بیست و دومین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان که در محل دائم نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار شد با تاکید بر اینکه ساخت مسکن جزء کلیدی‌ترین اقدامات دولت است، افزود: ساخت و ساز مسکن برای متقاضیان تنها در دولت خلاصه نمی‌شود بلکه همه دستگاه‌های ذیربط، بخش خصوصی و مردم محور اصلی ساخت و ساز در کشور هستند و دولت به عنوان تسهیل گر در کنار فعالان بخش مسکن قرار دارد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه در ۹۰ درصد شهر‌های کشور متقاضی و زمین لازم برای ساخت مسکن وجود دارد، روش‌های تامین مالی را به عنوان مهمترین بخش ساخت و ساز در کشور برشمرد و گفت:  نقش اتاق تعاون و بخش تعاونی در تحقق شعار‌های مسکن دولت بسیار کلیدی است و از بخش تعاون می‌خواهیم که با بسیج همه امکانات و حمایت سایر دستگاه‌ها و تشکیل شرکت‌های تعاونی به دولت برای ساخت مسکن کمک نماید.
مخبر ادامه داد: ساخت مسکن و تامین نیاز‌های متقاضیان این بخش در کشور قطعاً با کمک و ورود مردم شدنی است و زمینه‌های تحقق این مهم در دولت ایجاد شده است تا جایی که در ده ماه پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم نزدیک به یک میلیون و چهارصد هزار واحد زمین برای ساخت مسکن آماده شده و نزدیک به ۴۰۰ هزار واحد مسکونی نیز با کمک مردم و بخش عمومی ساخته می‌شود.
وی استفاده از فناوری‌های روز دنیا و همچنین روش‌های نوین تامین مالی را دو عنصر مهم در تسریع ساخت مسکن در کشور برشمرد و گفت: در بخش‌هایی از کشور مشاهده می‌شود که یک ساختمان چند طبقه در بیش از یک سال ساخته می‌شود و این در حالی است که فناوری‌های روز دنیا به سمتی پیش می‌رود که یک ساختمان چند ده طبقه طی دو ماه ساخته می‌شود که این نشان می‌دهد باید تحولی جدی در زمینه ورود تکنولوژی‌های روز جهانی برای ساخت مسکن در کشور صورت گیرد.
آقای مخبر با تاکید بر اینکه دولت آمادگی دارد هر گونه روش تامین مالی برای ساخت و ساز توسط مردم و انبوه سازان را ساماندهی کند، گفت: روش‌های تامین مالی برای هر بخش ساخت مسکن درنظر گرفته می‌شود تا شاهد تحول جدی و سریع در ساخت واحد‌های مسکونی تا پایان دولت سیزدهم باشیم.
وی با اشاره به اینکه مسکن، ۳۰ درصد هزینه سبد خانوار ایرانی را شامل می‌شود، گفت: برداشتن بار هزینه مسکن از دوش ملت نه با توصیه بلکه تنها با عرضه مسکن حل می‌شود و باید به نقطه‌ای از عرضه مسکن برسیم که هزینه مسکن در سبد خانوار تغییر اساسی پیدا کند.
معاون اول رییس جمهور همچنین بر ضرورت صادرات خدمات فنی مهندسی مهندسان ایرانی به ویژه شرکت‌های دانش بنیان به کشور‌های منطقه تاکید کرد و اظهار داشت: فعالیت فعالان ساخت و ساز مسکن نباید تنها به جمعیت ۸۵ میلیون نفری کشور بسنده شود چرا که در منطقه‌ای با شعاع دو هزار کیلومتری، ۶۰۰ میلیون نفر جمعیت زندگی می‌کنند که قطعا خدمات فنی مهندسی ایران می‌تواند پاسخگوی نیاز‌های آنان باشد.
آقای مخبر اظهار داشت: شرکت‌های مهندسی و دانش بنیان ایرانی باید برای ساخت بزرگراه، پل، مسکن و زیرساخت‌های اساسی کشور‌های منطقه هدفگذاری کنند چرا که در این صورت برای صنایع و بخش‌های جانبی همانند مصالح ساختمانی امکان صادرات فراهم می‌شود.
وی با بیان اینکه بین حدود ۷۰ نوع تولید و صنعت و همچنین ۳۰۰ شغل مختلف با صنعت مسکن رابطه و همبستگی وجود دارد، تصریح کرد: صنعت مسکن می‌تواند به جذب نقدینگی، خلق ثروت، اشتغال زایی و تقویت ارزش پول ملی کمک نماید و تحرک در این بخش می‌تواند تمام شاخص‌های کلان اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرار دهد.
معاون اول رییس جمهور در ابتدای سخنان خود توجه به معیشت مردم، سلامت و مسکن را دغدغه اصلی و مهم دولت سیزدهم برشمرد و گفت: تا اسفند سال گذشته وضعیت معیشتی و قیمت‌ها در کشور به ثبات رسیده بود و تورم نیز روند کاهشی خود را طی می‌کرد و این در حالی بود که در ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم وضعیت کالا‌های اساسی زیر خط قرمز بود و وضعیت خزانه کشور در شرایط مناسبی به سر نمی‌برد که دولت توانست علاوه بر افزایش میزان ذخایر کالا‌های اساسی در کشور به بالای ۷۰ درصد به سمت ایجاد درآمدزایی در دولت گام بردارد و توانستیم بدون استقراض از بانک مرکزی کشور را در سال گذشته اداره کنیم.
آقای مخبر با اشاره به شرایط خاص کشور در اوایل سال جاری از جمله تنش‌های بین المللی و همچنین الزام قانونی مجلس شورای اسلامی برای ساماندهی ارز ترجیحی گفت: دولت چاره‌ای جز اتخاذ اقداماتی برای از بین بردن خطرات پیش روی کشور نداشت و با اتخاذ رویکرد اقتصادی و الزامات قانونی موظف به اصلاحات اقتصادی کشور بودیم و خوشبختانه با تصمیم گیری‌های مناسب شاخص‌های کلان اقتصادی کشور به ثبات رسیده است و امیدواریم در آینده وضعیت تورمی ساماندهی شود.
وی همچنین به اقدامات دولت در حوزه سلامت اشاره و تاکید کرد: با طرح جدید دولت در حوزه بیمه و دارو، دارو‌های خارج از حوزه بیمه به ویژه برای بیماری‌های خاص و اقلام دارویی گران ساماندهی شده است.
معاون اول رئیس جمهور در ادامه این مراسم با حضور در برخی غرفه‌های این نمایشگاه که با همراهی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان مربوطه انجام شد، از بخش‌های مختلف این نمایشگاه بازدید کرد.
بیست و دومین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان که با همت اتاق تعاون ایران در محل دائم نمایشگاه‌های بین المللی تهران و با حضور هیئت‌های تجاری و فعالان صنعت ساختمان داخلی و خارجی برپاشده است، ظهر امروز با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح شد و تا ۲۴ مرداد میزبان بازدید کنندگان از سراسر کشور و منطقه و جهان است.

 

 

 

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی خبر داد:
تخصیص تجهیزات درمانی تخصصی به بیمارستان های استان به ارزش ۲۳ میلیارد تومان

استاندار خراسان جنوبی از تخصیص تجهیزات درمانی تخصصی به بیمارستان های استان به ارزش حدود ۲۳ میلیارد تومان خبر داد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ دکتر قناعت با اعلام این خبر در نشست خبرنگاران استان خاطر نشان کرد: با همراهی معاونت درمان وزارت بهداشت و هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، چندین دستگاه تخصصی درمانی در اختیار بیمارستان های استان قرار می گیرد.
وی تصریح کرد: یکی از این تجهیزات، یک دستگاه OPG و رادیولوژی دیجیتال برای بیمارستان شهدای قاین به ارزش ۴ میلیارد تومان است.
استاندار افزود: یک دستگاه لیزر چشم و تجهیزات تخصصی قلبی به ارزش ۱۵ میلیارد تومان برای بیمارستان رازی بیرجند و یک دستگاه رادیولوژی دیجیتال برای بیمارستان شهید چمران فردوس به ارزش ۲ میلیارد تومان و ۵۰۰ میلیون از جمله این تجهیزات می باشد.
قناعت ادامه داد: وزارت بهداشت با خریداری دو دستگاه دیالیز برای بیمارستان نهبندان و نیز دو دستگاه دیالیز برای بیمارستان بشرویه به ارزش یک و نیم میلیارد تومان موافقت کرده است.
وی با بیان اینکه احداث راه آهن بیرجند- قاین- یونسی به دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: این اعتبار از طریق کنسرسیوم بانکی متشکل از ۶ بانک به لیدری بانک رفاه تأمین خواهد شد.
به گفته وی؛ پیگیری‌های مستمر برای جلب موافقت بانک ها در راستای تسریع در پرداخت سهم تخصیص یافته، ادامه دارد و آخرین مرحله پیگیری ها هم نشست صندوق توسعه ملی با بانک ها به منظور امضای تفاهم نامه است که به زودی محقق خواهد شد.
استاندار با اشاره به این که انتقال آب از موضوعات جدی استان است، گفت: طی ۵-۶ مرتبه نشستی که با شرکت تأمین آب صنایع ایران به عنوان مجری طرح انتقال آب خلیج فارس داشتیم به جهت سرعت بخشیدن به روند اجرای کار ظرف یکی دو ماه آینده، لوله گذاری پروژه از سمت خراسان جنوبی هم آغاز خواهد شد.
قناعت خاطرنشان کرد: موضوع انتقال آب از دریای عمان را هم به جد پیگیر هستیم.
استاندار در ادامه به سؤالی در خصوص انتصابات پاسخ گفت و اظهار داشت: در انتصابات شأنیت، اهلیت، صلاحیت، لیاقت، تجربه و توانمندی فرد ملاک است.
قناعت به سفرهای شهرستانی خود طی ۸ ماه و نیم حضور در استان اشاره کرد و گفت: سفرهای رسمی به شهرستان ها ۱۵۱ مصوبه به همراه داشته است.
وی با بیان این که در سفرهای غیررسمی ۵۴ بازدید صورت گرفته، تصریح کرد: نتایج این بازدیدها و مصوبات منعکس خواهد شد.
استاندار در پایان از پیگیری های صورت گرفته برای رفع مشکل اراضی پادگان گفت و خاطرنشان کرد: برای رفع این مطالبه مردم بیرجند، جلسات متعددی در معاونت عمرانی استانداری و با حضور اداره کل راه و شهرسازی، ارتش، شورای شهر و شهرداری بیرجند برگزار شده است.
قناعت گفت: با همراهی ارتش و شورای شهر و شهرداری، تفاهم نامه‌ای امضا شده و این مشکل در حال رفع شدن است.

 

 

 

 

بهسازی و آسفالت ۵۷ کیلومتر راه روستایی خراسان جنوبی

از ابتدای سال ۵۷ کیلومتر راه روستایی خراسان جنوبی از بهسازی و آسفالت شد.

 خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیر کل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی، گفت: از ابتدای امسال ۱۵ کیلومتر راه روستایی استان با صرف هزینه ۱۶ میلیارد و  ۲۰۰ میلیون تومان احداث و همچنین ۴۲ کیلومتر راه روستایی با صرف هزینه ۲۲ میلیارد تومان برای بهره مندی مردم آسفالت و روکش شده است.

جالا زاده با اشاره به اینکه ایجاد راه دسترسی مناسب به روستا موجب توسعه بیش از پیش می‌شود، افزود: در حال حاضر ۸۶هزار و ۸۹۳ خانوار روستایی در استان از راه آسفالته مناسب بهره‌مند شده اند، که پیش بینی می شود تا پایان شهریور نیز ۴۵ کیلومتر راه روستایی و فرعی در استان آسفالت شود.

وی گفت: با اجرای عملیات ساخت و بهسازی این راه‌های روستایی ، درصد برخورداری از نعمت راه آسفالته به ۹۷.۴ درصد از نظر تعداد روستا افزایش یافته است.

جلال زاده گفت: راه‌های روستایی به عنوان قسمتی از توسعه روستایی، یکی از فعالیت‌ها اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای را تشکیل می‌دهد که شامل؛ حفظ و نگهداری راه‌های روستایی اعم از ترمیم و لکه‌گیری آسفالت، خط‌کشی راه‌های آسفالته، نصب علائم، شانه سازی و پاک‌سازی حریم راه‌های روستایی است.

خراسان جنوبی دارای ۱۱هزار و ۵۰۰ راه روستایی است که  ۶هزار کیلومتر آن آسفالت شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

برگزاری مسابقات جایزه بزرگ تنیس روی میز در قائن/

 

مسابقات جایزه بزرگ تنیس روی میز به میزبانی شهرستان قائنات برگزار شد.

این دوره از مسابقات با حضور ۴۵ ورزشکار از شهرستانهای تربت حیدریه، بیرجند، گناباد، فیض آباد، زیرکوه، بجستان و قائنات در سالن اختصاصی تنیس روی میز شهید کاوه شهر قائن با همکاری حوزه مقاومت بسیج سردار شهید کاوه صورت گرفت.

در پایان رقابت ها امیرعلی مجید زاده از تربت حیدریه، یاسین آقایی از تربت حیدریه و آرمین عبدالهی از باشگاه اتحاد بیرجند به ترتیب مقام اول تا سوم را کسب کردند و از نفرات برتر با کارت هدیه و لوح قهرمانی تقدیر به عمل آمد.

 

 

 

تیزبینی و سواد رسانه ای، دو ابزار برای مقابله با تفکر دروغین دشمنان/۳-۲

امام جمعه موقت بیرجند: تیزبینی و سواد رسانه‌ای ما که دو ابزار برای مقابله با تفکر دروغین دشمنان است را باید فرابگیریم و فریب حیله گران را نخوریم.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام رحیم آبادی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته بیرجند گفت:تیزبینی و سواد رسانه ای، دو ابزار برای مقابله با تفکر دروغین دشمنان دشمنان دو سیاست تخریب جایگاه امام و رهبری، و سطحی نگر کردن و عوام فریبی مردم را برای از بین بردن پیوند امام و امت دنبال می‌کنند و جریان کفر، با تمام قوای خود، جریان نفاق را با قوت پی می‌گیرد تا عوام فریبی کنند.

وی افزود: استکبار همواره سعی کرده است پیوند بین امام و امت را از بین ببرد و حاکمیت اسلامی را به زیر بکشد، اما جمهوری اسلامی چهل و سه سال است که این اجازه را به آن‌ها نداده است.

خطیب جمعه موقت بیرجند گفت: در این زمانه فقط باید با هشیاری و بصیرت و آگاهی، مردم و مسئولان چشم به سخنان رهبری داشته باشیم و در مسیر، ولی فقیه حرکت کنیم
وی افزود: الفاظی، چون حقوق بشر، حقوق کودک، نشاط و آزادی، مبارزه با تروریسم، بهداشت جهانی، شورای امنیت، سازمان جهانی غذا، اصلاحات و … از جمله کلماتی است که دشمنان ما با تبلیغات نرم در پوشش این واژگان زیبا، اهداف شوم خود را در باطن دنبال می‌کنند.
حجت‌الاسلام رحیم آبادی گفت: چگونه غربی‌ها با وجود کشف گور‌های دسته جمعی کودکان، جداکردن کودکان از مادرانشان و در قفس نگهداری آنها، دم از حقوق بشر و حقوق کودک می‌زنند.
وی همچنین با اشاره به ایام عزاداری سید و سالار شهیدان و یادآوری جمله امام خمینی (ره) گفت: این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.

خطیب جمعه موقت بیرجند پرتاب ماهواره خیام را نشان از بی‌اثر کردن تحریم‌ها دانست و گفت: این تلاش جوانان ایران برای چندمین بار “ما می‌توانیم” را به رخ دنیا کشید.

حجت‌الاسلام رحیم آبادی با اشاره به ۲۱ مرداد و روز اشتغال‌های کوچک افزود: جوانان، پشت میز نشینی را که شعار غربی‌ها بوده را فراموش کنند و به سوی مشاغل خورد بروندتا شاهد پیشرفت روز افزون ایران اسلامی باشیم.

وی همچنین به سالروز بازگشت آزادگان سرافراز اشاره کرد و گفت: به برکت وجود شهدا و غیور مردان و غیور زنان جامعه اسلامی روز‌های روشن برای آینده این نظام در پیش است.

 

درخشش تیم هفت سنگ خراسان جنوبی در مسابقات منطقه ۶ کشور/۷

 

تیم هفت سنگ دهیاری اسفشاد قائنات در مسابقات بومی محلی منطقه شش کشور مقام سوم را از آن خود کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی این دوره از مسابقات ۱۲ لغایت ۱۴ مرداد ماه به میزبانی سیستان و بلوچستان شهر زاهدان برگزار شد.

گفتنی است؛ روح الله دهقان نژاد و خسرو جعفری از قائنات در ترکیب تیم داوری این رویداد حضور داشتند.

 

 

 

 

 

 

 

تیم کاراته سرایان به مسابقات قهرمانی کشور اعزام شد

 

مسابقات کاراته قهرمانی کشور به میزبانی استان خراسان رضوی شهرستان تربت حیدریه برگزار می شود که کاراته کاراهای شهرستان های سرایان به نمایندگی از استان خراسان جنوبی به این رقابت ها اعزام شدند.

 

 

 

ادامه باد شدید در خراسان جنوبی /۲

کارشناس هواشناسی استان گفت: بر اساس خروجی مدل‌های هواشناسی و

ادامه باد شدید در خراسان جنوبی تا اوایل هفته آینده حاکمیت باد‌های ۱۲۰ روزه در منطقه شرق کشور، وزش باد شدید گاهی خیلی شدید و برخی ساعات خیزش گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی به ویژه در مناطق شرقی استان قابل پیش بینی است.

زارعی افزود: در این مدت در مرز شرقی در شهرستان‌های نهبندان و سربیشه طوفان گرد و خاک و ایجاد خسارت محتمل است.

وی گفت: روند تغییرات دمایی نیز از امروز تا اوایل هفته آینده به ویژه در طول روز افزایشی است.

 

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی:

یک وجه مهم سواد رسانه‌ای نحوه استفاده از پیام‌رسان‌ها است/۲-۳

یک وجه مهم سواد رسانه‌ای نحوه استفاده از پیام‌رسان‌ها است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: یک وجه مهم سواد رسانه‌ای چگونگی استفاده از پیام‌رسان‌ها است که تحلیل درستی از محتوای منتشر شده در فضای مجازی داشته باشیم و با انتقال محتواها کمک کار دشمن نباشیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا علی فرخنده در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه بیرجند که به مناسبت ۱۷ مرداد روز خبرنگار ایراد شد، افزود: شناخت فتنه رسانه‌ای غرب مهمترین وجه سواد رسانه‌ای محسوب می‌شود و در جنگ ترکیبی که امروز دشمن به راه انداخته و جنگ اراده‌ها، یک اصل زیربنایی است.

وی گفت: ۱۷ مرداد سالگشت شهادت محمود صارمی که به همراه سردار شهید ناصری در مزار شریف افغانستان به شهادت رسیدند به نام روز خبرنگار نامگذاری شد تا از زحمات خبرنگاران قدردانی شود.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی استان خراسان جنوبی ادامه داد: خراسان جنوبی از دیرباز در حوزه رسانه ظرفیت‌های غنی را در خود پرورش داده که از مهمترین آنها دکتر کاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات ایران است.

وی گفت: با وجود ۱۵۰ رسانه فعال در استان شاهد ظرفیت بسیار خوبی در این حوزه هستیم.

فرخنده اظهار داشت: استکبار جهانی همه تلاش و توان خود را در حوزه منابع مالی و انسانی و امکانات تجمیع کرده‌ تا جای شهید و جلاد را در نگاه جوان مومن انقلاب اسلامی و جهان اسلام تغییر دهد.

وی افزود: غرب با استفاده از ابزار پیش‌برنده رسانه به دنبال عملیات روانی در جوامع اسلامی است تا در نبرد اراده‌ها با ضعیف کردن اراده جوان پرورش یافته در دامن پاک اسلام و انقلاب به اهداف شوم خود دست پیدا کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: دشمن به دنبال برجسته‌سازی برخی موضوعات است تا نگاه کلان را از جوان ما بگیرد و آنچه در کلان نظام و انقلاب اتفاق افتاده هم پیش‌روندگی و هم پیش‌برندگی انقلاب اسلامی را نشان می‌دهد.

وی گفت: البته همزمان عقب‌ماندگی‌هایی به دلیل ضعف مدیریتی عده‌ای قبل و بعد از انقلاب صورت گرفته است که باید به آن توجه کرد.

فرخنده افزود: دشمنی که میلیون‌ها دلار برای شبکه‌های ماهواره‌ای هزینه می‌کند آیا به دنبال حل مشکلات مردم است، چرا وقتی مردم نیاز به واکسن پیدا می‌کنند غربی‌ها حاضر به ادای حق مسلم نمی‌شوند و رسانه‌های غربی برای سلامت مردم احساس نگرانی نمی‌کنند.

وی گفت: غرب به دنبال پمپاژ ناامیدی در جامعه و تضعیف اراده زن و مرد ایرانی است و برای ایجاد بستر جنگ نظامی از ابزار رسانه سوءاستفاده می‌کنند همانطور که از زن استفاده ابزاری دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی تصریح کرد: حساسیت جایگاه رسانه و توجه به نیروهای رسانه‌ای اهمیت و ارزش والایی دارد و توجه به این جایگاه ضروری است.

وی به وقوع حادثه قطار مشهد – یزد در طبس اشاره کرد و گفت: اولین خبری که از حادثه مخابره شود، سرنوشت‌ساز است و تنظیم‌کننده تیتر خبر می‌تواند رسانه غربی یا رسانه جمهوری اسلامی باشد و جلوی توطئه دشمن را بگیرد لذا باید اورژانس رسانه‌ای هم جزو تیم‌های حاضر در صحنه باشد.

فرخنده اضافه کرد: دولت سیزدهم در شرایط فعلی کشور این‌ جسارت و شجاعت را به خرج داده تا برای حل مشکلات مزمن اقتصاد کشور جراحی اقتصادی را آغاز کند و مردم همراهند اما رسانه غرب شیطنت می‌کند تا بین نگاه مردم و مسوولان فاصله ایجاد کند.

وی گفت: دشمن هزینه می‌کند تا راه خدا را سد کند اما غافلند که اراده خدا بر مدار دیگری قرار گرفته است.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی استان خراسان جنوبی افزود: امروز رسانه باید طبق فرموده مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب نهال امید را در جامعه بکارد و محاصره تبلیغاتی دشمن را بشکند.

وی گفت: همینه نظام سلطه پوشالی است اما وقتی ما کم‌کاری کنیم آنها بیکار نمی‌نشینند و در حوزه سانسور خبر ۳۰ میلیون دلار سالیانه هزینه می‌کنند.

فرخنده با قدردانی از تلاش اصحاب رسانه اظهار داشت: مسوولان آنچه که رسانه‌ها بازتاب می‌دهند را صادقانه پیگیری کنند و مردم هم از رسانه‌ها به عنوان پل ارتباطی بین خود و مسوولان بهره بگیرند.

نماز جمعه این هفته بیرجند به مناسبت روز خبرنگار با حضور منسجم اصحاب رسانه همراه بود.

 

 

 

ساختمان‌های بلند مرتبه در شهر بیرجند پایش می‌شود/۳-۲

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: ساختمان‌های ناایمن و پرخطر باید با استفاده از ظرفیت شورای فنی استان شناسایی شوند و روند اجرای ساختمان‌های بلندمرتبه در خراسان جنوبی به‌ویژه در شهر بیرجند مورد پایش قرار گیرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، علیرضا عباس‌زاده در نشست شورای فنی استان افزود: وقوع حادثه تلخ متروپل، تلنگری بود برای اینکه نظارت ها و انجام فرآیندها را جدی‌تر بگیریم تا از بروز حوادث مشابه جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: این گونه حوادث شوک بدی را به مردم و جامعه وارد می‌کند و باید همه ظرفیت‌ها برای پیشگیری از وقوع آنها به کار گرفته شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه وظیفه نظارت عالیه بر انجام پروژه‌های شخصی و عمومی برعهده اداره کل راه شهرسازی است گفت: بناهای در حال ساخت براساس قانون نظام مهندسی ساختمان و با نظارت عالیه راه و شهرسازی در حال اجراست.

وی متذکر شد: براساس دستورالعمل کارگروه استانی ایمنی و پایش ساختمان‌های مهم و بلند مرتبه، در گام اول ساختمان‌های بلند مرتبه شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر و در گام دوم شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر مورد پایش قرار می‌گیرند.

عباس‌زاده با بیان اینکه پایش منازل بلند مرتبه روستایی در مرحله سوم طرح قرار دارد افزود: روستاهای استان فاقد این نوع ساختمان‌ها بوده و در شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر و حتی در بیرجند نیز تعداد اندکی ساختمان بلند مرتبه وجود دارد.

وی با اشاره به مکاتبات چندین باره وزیر کشور درخصوص ایمنی و پایش ساختمان‌های مهم و بلند مرتبه به جهت اهمیت موضوع تصریح کرد: رفع نواقص احتمالی می‌تواند از اتفاقات تلخ آینده جلوگیری کند.

 

 

حرکت واکسیناسیون لاکپشتی است/ مشارکت ۲ درصدی برای تزریق دُز چهارم واکسن/۷-۳

تنها حدود ۲ درصد از مردم خراسان جنوبی دُز چهارم واکسن کرونا را دریافت کرده اند و این مقدار برای مقابله با کرونا کافی نیست.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان روند واکسیناسیون کرونا در خراسان جنوبی همچنان به کندی پیش می‌رود.

با وجود این که میزان بیماران مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی که در بیمارستان بستری هستند کمی کاهش یافته، اما با عادی انگاری و تزریق نکردن دُز یادآور واکسن دوباره این بیماری شعله خواهد کشید.

کارشناسان معتقدند که کاهش آمار‌ها آتش زیر خاکستر است و هر زمان احتمال شیوع شدیدتر بیماری وجود دارد.

بعضی به دُز سه هم نرسیده اند، چه برسد به چهارم

یکی از کارکنان مرکز بهداشت در بیرجند گفت: تعداد زیادی از افراد هستند که تنها دُزهای اول و دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند و هنوز واکسن دُز سوم را هم تزریق نکرده اند.

او افزود: در حالی خیلی از افراد هنوز دُز یادآور واکسن خود را دریافت نکرده اند که بیش از ۶ ماه از تزریق نوبت قبلی واکسنشان گذشته است.

یکی از شهروندان بیرجندی نیز درباره شیوع مجدد ویروس کرونا بیان کرد: کافی است چند قدمی در بازار و مکان‌های شلوغ تردد کنیم تا دلیل گسترش بیماری را بفهمیم.

او گفت: از آنجایی که خیلی از افراد دیگر ماسک را کنار گذاشته اند می‌توان نتیجه گرفت که کرونا جا برای جولان دارد و می‌تواند گسترش پیدا کند.

سهم کم دُزهای یادآور از مجموع واکسن های تزریق شده

شریف زاده دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و مدیریت کرونا ویروس در خراسان جنوبی گفت: تاکنون حدود ۲ درصد از مردم خراسان جنوبی دُز چهارم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

او افزود: ۵۸۸ هزار و ۱۷۵ دُز، مجموع واکسن‌هایی است که در مرحله اول تزریق شده و ۵۳۲ هزار و ۷۴۵ دُز نیز مربوط به نوبت دوم است.

شریف زاده اظهار کرد: سهم دُز سوم از مجموع واکسن‌های تزریق شده در استان ۲۲۴ هزار و ۶۳۸ دُز است و ۱۰ هزار و ۱۳۰ نفر نیز دُز یادآور یا همان دُز چهارم را دریافت کرده اند.

آمار‌ها نمایانگر این مسئله اند که بیشتر افراد فقط دُز یک و دو واکسن کرونا را تزریق کرده اند و کمتر از نیمی از افراد واکسن زده، دُز سوم را دریافت کرده اند.

 

 

 

مسابقات دو و میدانی‌ دختران خراسان‌جنوبی برگزار شد/۷

رئیس هیات دو ومیدانی بیرجند گفت: پرونده مسابقات دو و میدانی دانش‌آموزان دختر متوسطه اول خراسان جنوبی با معرفی برترین‌ها در بیرجند بسته شد.

ابوالفضل براتی رئیس هیات دو ومیدانی بیرجند امروز در گفت‌ وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: برترین‌های مسابقات دوومیدانی انتخابی دانش آموزان دختر خراسان‌جنوبی معرفی شدند.

وی افزود: در این رویداد ورزشی ۶ تیم از شهرستان‌های، بیرجند، سربیشه، خوسف، قاین،نهبندان، زیرکوه به همراه  ۵۱ ورزشکار، مربی و سرپرست در ۱۳ ماده در  استادیوم غدیر بیرجند به رقابت پرداختند.

رئیس هیات دو ومیدانی بیرجند تصریح کرد: در ماده ۱۰۰متر نگین جمالی با رکورد ۱۳/۵۳ و نازنین زهرا همایون پور با رکورد ۱۴/۲۹ از بیرجند و فاطمه خسروی با رکورد ۱۵/۲۳ از سربیشه بر سکوهای اول تا سوم ایستادند.

براتی یادآور شد: در ماده ۲۰۰ متر رقابت‌ها، ناهید عرب با رکورد ۳۲/۳۵ از بیرجند، فائزه محمودی با رکورد ۳۳/۷۵ از سربیشه و پروانه با رکورد ۳۴/۴۸ از قاین حائز رتبه برتر شدند.

وی خاطرنشان کرد: در ماده ۸۰۰ مسابقات ریحانه مرادی با رکورد ۲/۵۹/۳۵ از بیرجند، فاطمه نوروزی نژاد با رکورد ۳/۰۷/۴۱ از زیرکوه و جعفرزاده با رکورد ۳/۲۷/۰۳ از قاین زودتر به خط پایان رسیدند.

رئیس هیئت دو ومیدانی بیرحند گفت: در ماده ۴۰۰ متر مهشید جمالی با رکورد ۱/۱۹/۸۴، بیرجند و آتنا سلطانی با رکورد ۱/۲۱/۷۸ از بیرجند وفاطمه زهرا فاروغی با رکورد ۱/۲۴/۱۵ از نهبندان مقام اول تا سوم را کسب کردند.

براتی ادامه داد: در ماده ۱۵۰۰متر   مسابقات دو ومیدانی دانش‌آموزان خراسان‌جنوبی ریحانه مرادی با رکورد  ۶/۲۸/۳۰ از بیرجند، فائزه محمودی با رکورد ۷/۴۲/۵۸ و فاطمه حسینی با رکورد ۸/۱۹/۴۷ از سربیشه رتبه‌های برتر را کسب کردند.

وی اظهار داشت: در ماده ۳۰۰۰متر این ماراتن استان زهرا حسین زاده با رکورد ۱۵/۱۹/۰۹ از سربیشه قهرمان شد و در
ماده ۴۰۰ متر با مانع مهشید جمالی با رکورد ۱/۳۵/۷۹ از بیرجند بر سکوی نخست ایستاد.

رئیس هیات دو ومیدانی بیرجند افزود: در ماده ۱۰۰ متر با مانع‌ این رقابت‌ها فاطمه نوروزی با رکورد ۲۱/۰۵ از زیرکوه، انسیه عیسی پور با رکورد ۲۳/۳۲ از قاین و تکدی از زیرکوه حائز رتبه‌های برتر شدند.

براتی تصریح کرد: در ماده پرتاب وزنه این دوره از مسابقات مهلا داروغه با رکورد ۶/۹۵ از خوسف، زهرا دلاکه با رکورد ۶/۶۷ از زیرکوه و فرشته علی‌آبادی با رکورد ۶/۲۴ از بیرجند مقام‌های اول تا سوم را از آن خود کردند.

وی گفت: در ماده پرش طول رقابت‌های دانش‌آموزی خراسان‌جنوبی فاطمه خسروی با رکورد ۴/۱۰ از سربیشه، عیسی پور با رکورد ۴/۰۵ از قاین و مبینا قاسمی با رکورد ۴/۰۵ از نهبندان از رقیبان‌خود بیشتر پریدند.

رئیس هیات دو ومیدانی بیرجند یادآور شد: در ماده پرتاب نیزه این رقابت‌ها آیدا ابریشمی مقدم با رکورد ۱۵/۶۰ و نسترن ایمانی با رکورد ۱۲/۳۰ از بیرجند مقام اول و دوم را کسب کردند.

براتی ادامه داد: در ماده پرتاب دیسک این رقابت‌ها زینب غلامی با رکورد ۱۳/۲۰ از خوسف، فاطمه زهرا فاروغی با رکورد ۱۰/۳۳ و مهشید فروزنده با رکورد ۹/۸۰ از نهبندان بر سکوی اول تا سوم قرار گرفتند.

وی اذعان داشت: در ماده رله سویسی مسابقات قهرمانی دو ومیدانی دانش‌آموزان متوسطه اول خراسان جنوبی تیم شترستان بیرجندبا ترکیب همایون پور، نگین جمالی، مرادی، مهشید جمالی  بر سکوی نخست ایستادند.

براتی در پایان گفت: تیم شهرستان قاین با ترکیب عیسی پور، کیانا، شخمگر، جعفرزاده به نایب قهرمانی رسیدند و تیم شهرستان زیرکوه نیز با ترکیب علی پور، دلاکه، کشتگر و نوروزی حائز رتبه سوم شدند.

شناسایی ۲۲۶ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی/۲

کرونا در شبانه روز گذشته ۲۲۶ نفر دیگر را در خراسان جنوبی مبتلا کرد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: بیشترین مبتلایان شناسایی شده در شبانه روز گذشته با ۹۰ مورد مربوط به شهرستان بیرجند است.

شریف زاده افزود: در این مدت مورد فوت جدید کرونا در استان ثبت نشد و تعداد فوتی‌های کرونا در استان همچنان هزار و ۴۷۷ نفر است.

وی گفت: هم اکنون نیز ۴۸ بیمار تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری اند که ۴۴ نفر آن‌ها مبتلا به کرونا هستند و حال ۳ نفرشان وخیم است.

در ادامه واکسیناسیون نیز تا کنون در خراسان جنوبی، ۵۸۸ هزار و ۲۳۰ نفر دز اول، ۵۳۲ هزار و ۷۹۳ نفر دز دوم، ۲۲۴ هزار و ۷۱۲ نفر دز سوم و ۱۰ هزار و ۳۶۷ نفر دز چهارم واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

نیازمند ۲۸میلیاردی برای تکمیل پروژه های آموشی طبس/۲

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: در ابتدای تحویل یک هزار و ۳۹۴واحد مسکن مهر، احداث ۶۳کلاس درس، اولویت اول آموزش وپرورش طبس شدو تا به امروز، بامشارکت خیرین نیکوکار شهرستان۲۴کلاس درس،احداث وبه بهره برداری رسیده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سیدعلیرضاموسوی نژاد، در نشست مجمع خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار طبس،اظهارکرد:هم اکنون نیز۲۱ کلاس درس نیز،درسایت های مسکن مهراین شهرستان در حال احداث می باشد و برای تکمیل فضای آموزشی و پرورشی مورد نیاز این سایت ها،جانمایی و احداث ۱۸ کلاس دیگر ضروری است.

وی، سرانه فضای آموزشی موجودطبس رابرای هر دانش آموز،۶مترمربع عنوان کردو ابرازداشت: درحال حاضر۲۳۳مدرسه با۹۷۲کلاس درس و ۹۶هزار متر مربع،در حال ارائه خدمات آموزشی،پرورشی،وتربیتی،به ۱۸هزار دانش آموز دختروپسردوره های مختلف تحصیلی،از ابتدایی، تا دبیرستان، می باشند.

مدیرکل آموزش وپرورش خراسان جنوبی،بابیان این که علاوه بر۲۱کلاس درس مسکن مهر،۱۳پروژه دیگربازیربنای۷هزارو۵۰۰مترمربع و میانگین۴۰درصدی پیشرفت فیزیکی،شامل۳۸کلاس درس،نمازخانه،ساختمان کانون فرهنگی،تربیتی وسالن ورزشی،درحال احداث می باشد، تصریح کرد: برای احداث این تعدادطرح تاکنون۱۵میلیاردتومان هزینه شده و برای تکمیل و تجهیزنیازمند۲۸میلیارد دیگر است.

به گفته موسوی نژاد، تامهر ماه سال جاری، ۵ پروژه شامل ۵ کلاس درس، نمازخانه و ساختمان کانون فرهنگی،تربیتی، افتتاح می شوند.

تجدید میثاق اصحاب رسانه خراسان جنوبی با شهیدان/۲

در ادامه برنامه های روز خبرنگار، اصحاب رسانه خراسان جنوبی با حضور در گلزار شهدا، با آرمان های شهیدان تجدید میثاق کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، اصحاب رسانه خراسان جنوبی با حضور بر مزار سردار شهید محمدناصر ناصری ضمن غبارروبی و عطر افشانی قبور مطهر شهدا با ذکر فاتحه یاد و خاطره خبرنگاران شهید را گرامی داشتند.

در این مراسم مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی و جمعی از اهالی رسانه از جمله مدیرعامل و اعضای خانه مطبوعات، مدیران نشریات محلی، سرپرستی های روزنامه های سراسری، پایگاه های خبری، خبرگزاری ها و خبرنگاران حضور داشتند.

 

 

یک سوم مساحت خراسان جنوبی کانون گرد و غبار است/۲-۳

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: بیش از ۵ میلیون هکتار از اراضی معادل حدود یک سوم مساحت استان کانون گرد و غبار است.

حاتمی گفت: براساس مطالعات انجام شده و تقسیم ‏بندی ناشی از وضعیت گرد و غبار استان‏ ها، خراسان جنوبی در کنار استان‏ های خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان از غبار خیزترین استان‏ های کشور محسوب می‏ شود.

او افزود: خشکسالی ‏های سالیان اخیر نقش بسیار موثری در وقوع و گسترش گرد و غبار و فرسایش بادی در استان داشته است و مهمترین اثرات خشکسالی ‏ها را در کاهش شدید ریزش‏ های جوی، کاهش و یا انهدام پوشش گیاهی طبیعی (مرتعی و جنگلی)، کاهش رطوبت سطحی خاک ‏ها، خشکی شدید اراضی کشاورزی به ویژه دیم‏زارها، کاهش آبدهی رودخانه‏‌های فصلی، خشکیدن و یا کم آبی تالاب‏ ها و آبگیرها، کاهش حجم آب‏ های زیرزمینی و کاهش رطوبت هوا می ‏توان مشاهده کرد.

حاتمی گفت: براساس این مطالعات کل سطح کانون‌های گرد و غبار استان برابر‏ ۵ میلیون و ۱۷۳ هزار و ۵۹۷ هکتار (تقریبا یک سوم مساحت استان) با شدت‏ های غبارخیزی کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد برآورد شده است که به طور متوسط سالانه ۷۲۹ هزار و ۶۹۲ تن گرد و غبار از این نواحی برخاست و در سطح استان و مناطق همجوار ریزش می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: نتایج حاکی از آن است که اگر چه کانون‏ های گرد و غبار با شدت زیاد و خیلی زیاد، مساحت نسبتا کمی از کل کانون‏ ها را شامل می‏ شود، ولی نقش قابل توجهی در انتشار گرد و غبار به اتمسفر دارد.

او بیان کرد: همه شهر‌های استان متأثر از پدیده گرد و غبار بوده و کانون‌های گرد و غبار در سطح استان پراکنده هستند، ولی شدیدترین کانون ها‌ی شناسایی شده در استان در مناطقی از شهرستان‌های زیرکوه، درمیان، سربیشه، نهبندان، قاین، طبس، بشرویه، فردوس و سرایان قابل مشاهده هستند.

حاتمی گفت: براساس مطالعات صورت گرفته در سال ۱۳۹۹ به کارفرمایی ستاد ملی مقابله با گرد و غبار کشور، سالانه ۵۰۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان (معادل ۷/۵ درصد از کل GDP استان در سال ۹۴) به منابع زیستی و اقتصادی استان خسارت وارد می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: در صورت عدم اقدام مثبت و کاهش قابل توجه گرد و غبار، مجموع خسارتی که پدیده گرد و غبار در یک دوره ۱۰ ساله (۱۳۹۷- ۱۴۰۶) بر اقتصاد استان وارد می کند معادل ۳ هزار و ۷۹۸ میلیارد تومان خواهد بود که قابل توجه و تأمل است.

 

 

 

نانوایی‌ها به کارتخوان مجهز شدند/ بروز برخی مشکلات برای نانوا و مشتری

۷۶۲ نانوایی در سطح خراسان جنوبی به کارتخوان مجهز شده اند تا پوشش طرح هوشمندسازی یارانه نان در استان کامل شود، اما مشکلات این طرح نیز باید رفع شود.

۲۳ خرداد امسال بود که پس از هوشمندسازی یارانه نان، نصب کارتخوان‌های مخصوص این طرح در نانوایی‌ها آغاز شد.

مسئولین امر در خراسان جنوبی خبر از تحقق کامل این طرح و نصب کارتخوان در تمامی نانوایی‌ها می‌دهند.

طرح هوشمندسازی یارانه نان به منظور افزایش کیفیت نان و همچنین جلوگیری از قاچاق آرد در کشور اجرا شده است.

مشکلاتی پیش روی نانوا و مشتری قرار دارد

یکی از نانوایان بیرجندی گفت: حدود یک ماه می‌شود که کارتخوان را در نانوایی نصب کرده ایم و قطعی نداشته است و به طور مستمر فعال است.

او افزود: یکی از مشکلات این است که گفته می‌شود باید حتما از کارتخوان استفاده شود در حالی که خیلی از افراد با پول نقد نان خریداری می‌کنند و این هم برای نانوا مشکل ایجاد می‌کند و هم برای مشتری.


بیشتر بخوانید


یکی دیگر از نانوایان بیرجندی بیان کرد: کارتخوان به نانوایی داده شده است، اما نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم، زیرا نان سنگک به صورت عددی به فروش می‌رسد، اما در کارتخوان به صورت کیلویی فروش میسر است.

سعیدی از شهروندان بیرجندی نیز عنوان کرد: کار با دستگاه کارتخوان نانوایی آسان است و خود مشتری هم می‌تواند پرداخت را انجام دهد.

پوشش کامل طرح هوشمندسازی یارانه نان

مختاری رئیس اتحادیه آرد و نان خراسان جنوبی گفت: ۷۶۲ نانوایی در استان با توجه به اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان به کارتخوان‌های مخصوص مجهز شده اند.

او افزود: این رقم به معنای پوشش ۱۰۰ درصدی نانوایی‌ها در طرح هوشمندسازی یارانه نان است.

مختاری در خصوص مشکل نانوایی‌های سنگک گفت: این مشکل کشوری است و به محض رفع نقص در سطح ملی، در خراسان جنوبی نیز مشکل رفع خواهد شد و نانوایی‌های سنگک نیز خواهند توانست کار خود را انجام دهند.

رئیس اتحادیه آرد و نان استان گفت: اجباری در خصوص استفاده از کارتخوان برای نانوایی‌ها وجود ندارد، زیرا دستورالعمل خاصی مبنی بر الزامی بودن این امر دریافت نشده است.

 

 

 

فرسوده بودن ۶۰ درصد ناوگان تاکسی رانی بیرجند/۲-۳

۶۰ درصد ناوگان تاکسی رانی شهر بیرجند نیاز به نوسازی دارد.

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند با بیانفرسوده بودن ۶۰ درصد ناوگان تاکسی رانی بیرجند اینکه عمر مفید تاکسی‌ها ۱۰ سال است گفت: هم اکنون ۶۰ درصد تاکسی‌های شهر بیرجند بالای ۱۰ سال عمر دارند.

سید محمود حسینی افزود: در شهر بیرجند در مجموع تعداد ۷۳۱ دستگاه تاکسی وجود دارد که در خطوط مختلف شهری از جمله پایانه مسافربری، فرودگاه، شبکه‌های تاکسی بیسیم، خطی و گردشی فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در حوزه تاکسیرانی بحث نوسازی ناوگان فرسوده است گفت: مالکین تاکسی‌های فرسوده توان مشارکت در طرح خرید نقدی تاکسی را ندارند و خواستار دریافت تسهیلات کم بهره در این زمینه اند که در این خصوص پیگیری و مکاتبات متعددی انجام شده، ولی تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند، با اشاره به اینکه مشکل نوسازی ناوگان تاکسیرانی در تمام کشور به همین منوال است افزود: هدف ما در سازمان، استفاده تاکسی‌ها از سوخت گاز CNG است که حدود ۱۰۰ دستگاه تاکسی در شهر بیرجند به دلیل منقضی شدن اعتبار مخازن CNG و عدم توانایی در پرداخت هزینه تعویض مخازن فرسوده، موفق به دریافت معاینه فنی نشده اند.

 

حسینی گفت: وزارت نفت مکلف به تعویض رایگان مخازن CNG فرسوده به صورت رایگان شده، اما تاکنون این امر عملیاتی نشده است.

وی همچنین به عدم برخورداری رانندگان جدید الورود از مزایای بیمه تامین اجتماعی اشاره کرد و افزود: رانندگان تاکسی که از سال ۱۳۹۳ به ناوگان تاکسیرانی پیوسته اند هنوز تحت پوشش بیمه قرار نگرفته اند که این مشکل در سراسر کشور مطرح و در حال پیگیری است.

سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر گفت: هر روز ۲ گشت سیار با همراهی پلیس راهور بر عملکرد تاکسی‌ها نظارت دارند و در صورت مشاهده تخلف، مطابق آئین نامه انضباطی اعمال قانون می‌شوند.

 

 

 

 

 

 

برگزاری جشنواره ملی زرشک در خراسان جنوبی/۲-۳

جشنواره ملی زرشک در فصل برداشت این محصول در خراسان جنوبی برگزار می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان‌جنوبی در جلسه برنامه ریزی برگزاری جشنواره ملی زرشک گفت: جشنواره ملی زرشک با هدف کمک به اقتصاد و معیشت کشاورزان زرشک کار استان که ۴۰ هزار خانوار هستند برگزار می‌شود.

اشرفی افزود: مقرر شد برنامه ریزی برای معرفی و بازاریابی هر چه بهتر این محصول در جشنواره انجام شود.

وی گفت: این جشنواره در فصل برداشت زرشک از اواسط مهر تا قبل از آبان برگزار می شود که به فراخور شهرستان‌هایی که درگیر این محصول هستند یک روز به هر شهرستان اختصاص داده خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: این جشنواره با هدف معرفی محصول زرشک در سطح ملی و فراملی برگزار می‌شود که به بازاریابی این محصول کمک به سزایی می‌کند.

اشرفی گفت: این جشنواره با برنامه‌های مختلفی از جمله تشکیل کمیته‌های گردشگری و دعوت از گردشگران بین المللی، برگزاری تور‌های مختلف و استفاده از ظرفیت‌ها همراه است.

وی با اشاره به پایین بودن قیمت زرشک گفت: قیمت زرشک برگرفته از ماحصل عرضه و تقاضا است و این می‌طلبد که کشاورز محصول خود را به خوبی به بازار معرفی و عرضه کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی افزود: هدف از برگزاری این گونه جلسات این است که بتوانیم قیمت زرشک را چندین برابر رقم فعلی افزایش دهیم که این نیازمند معرفی درست آن است.

 

 

 

کوره داران، غرق در سیل پارسال/۷

سیل دی پارسال در سه قلعه شهرستان سرایان به کوره‌ها خسارت وارد کرد و کوره داران از جبران نشدن خسارت و بیکاری ناراضی اند.

دی پارسال سیل به بخش‌هایی از خراسان جنوبی خسارت وارد کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان سه قلعه سرایان یکی از مناطقی بود که حجم زیادی از خسارات را متحمل شد و کوره داران این منطقه نیز خسارت زیادی دیدند، اما هنوز برای جبران خسارت آن‌ها اقدام خاصی صورت نگرفته است.

کوره‌های فعال در این منطقه سالانه ۱۰ میلیون آجر را تولید می‌کردند و می‌توان با حمایت از کوره داران، مجددا رونق را به این منطقه برگرداند.

بیکاری، رنجی که کوره داران تحمل می کنند

یکی از کوره داران سه قلعه گفت: در اینجا ۵ کوره فعال بوده است که به خاطر سیل ۹۰ درصد این کوره‌ها از بین رفته است و کارگران بیکار شده اند.

او افزود: در هر کوره ۵۰ تا ۶۰ کارگر کار می‌کرده اند و الان همه این افراد رنج بیکاری را تحمل می‌کنند.

یکی دیگر از کوره داران بیان کرد: بیشتر کار در کوره‌ها در ۶ ماهه اول سال و در فصول گرم انجام می‌شود و با خسارتی که پارسال به کوره‌ها وارد شده، امسال نتوانسته ایم تولید داشته باشیم.

او عنوان کرد: گویا اعتباراتی به استان آمده است تا جبران خسارت شود و از مسئولین می‌خواهیم تا کوره داران را هم در یابند و به آن‌ها کمک کنند.

ارائه تسهیلات، راه جبران خسارات

عباس زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: در تیر امسال با مصوبه هیئت وزیران اعتباری در ۲ بخش جهت جبران خسارات سیل به استان داده شد.

او افزود: یک بخش از این اعتبار به مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان مربوط به امور زیربنایی از جمله راه‌ها و کشاورزی است و بخش دیگر برای جبران خسارات منازل شهری و روستایی است.

عباس زاده با بیان اینکه این اعتبار شامل حال کوره داران نمی‌شود اظهار کرد: طبق قانون این واحد‌ها باید بیمه باشند، اما کوره‌ها بیمه نبوده اند و همین مسئله برای آن‌ها دردسرساز شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: جلسه‌ای برای حل مشکل این افراد گرفته شده و تصمیم بر آن شده است تا کوره داران مدارک لازم خود را ارائه دهند و جهت دریافت تسهیلات ارزان قیمت برای جبران خسارات به بانک معرفی شوند.

 

 

توان نیروهای امدادی خراسان جنوبی در مانور فرضی زلزله به نمایش گذاشته شد

برگزاری مانور زلزله ساعت صفر در خور/۲-۳

 

توان نیروهای امدادی خراسان جنوبی در مانور فرضی زلزله به نمایش گذاشته شد

سرپرست جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به توان نیروهای امدادی استان گفت: در اینراستا مانور زلزله فرضی به بزرگی هفت ریشتر و با هدف تقویت آمادگی نیروهای امدادی در منطقه خور شهرستان خوسف در خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی محمدعلی کاوسی با حضور در محل برگزاری مانور زلزله و بازدید میدانی از آمادگی و توان تیم‌های امدادی بر تقویت حوزه امداد و نجات در خراسان جنوبی تاکید کرد و اظهار داشت: امیدواریم برگزاری این مانور افزایش توان و آمادگی نیروهای امدادی و عملیاتی را به همراه داشته باشد.

وی گفت: این مانور زلزله ساعت هفت و ۵۴ دقیقه صبح امروز (جمعه) در منطقه خور از توابع بخش مرکزی شهرستان خوسف اعلام شد و نیروهای امداد و نجات وارد عمل شدند.

سرپرست جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی بیان کرد: مانور ساعت صفر بدون اطلاع قبلی با هدف تمرین، سنجش آمادگی و بررسی ایرادات احتمالی نیروهای امدادی و عملیاتی جمعیت هلال احمر برگزار شد.

وی افزود: برای این مانور اعلام شد که ۵۰۰ نفر خانه‌هایشان تخریب شده، ۵۰ نفر مصدوم و ۵۰ نفر زیر آوار هستند که تیم‌های امدادی و عملیاتی برای نجات از زیرآوار، انتقال مصدومان و اسکان اضطراری وارد عمل شدند.

 کاوسی اظهار داشت: علاوه بر عملیات امدادرسانی، جلسات مدیریت بحران و هماهنگی‌ها با فرماندار و مدیران شهرستان نیز توسط تیم‌های امدادی انجام می‌شود.

سرپرست جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی یادآور شد: اعلام زلزله(فرضی) به‌صورت واقعی به تیم‌های امدادی اعلام شد تا میزان آمادگی مورد بررسی قرار گیرد و اشکالات احتمالی برطرف شود.

۲۵ هزار لیتر سوخت قاچاق در خراسان جنوبی کشف شد/۴

۲۵ هزار لیتر سوخت قاچاق در خراسان جنوبی کشف شد

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: ماموران پلیس امنیت اقتصادی در شهرستان سربیشه در بازرسی از یک تریلی، ۲۵ هزار لیتر سوخت قاچاق را کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی سردار ناصر فرشید اظهار داشت: ماموران پلیس امنیت اقتصادی استان در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق سوخت، هنگام کنترل خودروهای عبوری در مرز ماهیرود شهرستان سربیشه به یک تریلی مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: پس از هماهنگی با مراجع قضایی در بازرسی از خودرو، ۲۵ هزار لیتر سوخت قاچاق خارج از شبکه توزیع فرآورده‌های نفتی کشف شد.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: ماموران در این خصوص خودرو را توقیف و یک متهم را دستگیر کردند که به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد.

وی مبارزه با قاچاق فرآورده‌های نفتی را یکی از اولویت‌های کاری و ماموریتی پلیس برشمرد و از همکاری مردم با پلیس در برخورد با مخلان امنیت قدردانی کرد.

کشف محموله ۳۷۲ کیلویی تریاک

سردار فرشید گفت: ماموران انتظامی در بازرسی از یک سواری هایما در شهرستان نهبندان، ۳۷۲ کیلوگرم تریاک را کشف کردند.

وی اظهار داشت: ماموران ایست و بازرسی “سهل‌آباد” شهرستان نهبندان هنگام کنترل خودروهای عبوری به یک خودروی سواری مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی افزود: پس از هماهنگی قضایی در بازرسی کامل از خودرو، ۳۷۲ کیلوگرم تریاک را که به‌طرز ماهرانه‌ای در داخل خودرو جاساز شده بود، کشف شد.

وی گفت: ماموران در این رابطه یک خودرو را توقیف و یک متهم را دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی و روانه زندان شد.

سردار فرشید با بیان اینکه مبارزه با پدیده شوم مواد مخدر با جدیت از سوی پلیس دنبال می‌شود تصریح کرد: با حضور و اشرافیت پلیس در سراسر استان و افزایش تجارب پلیس در شناسایی و کشف جرایم، مجرمان و متهمان در امان نخواهند بود و با آنان با جدیت و اقتدار برخورد می‌شود.

 

 

 

 

ایجاد کارگاه‌های بزرگ صنایع دستی خراسان جنوبی در دستور کار است

ایجاد کارگاه‌های بزرگ صنایع دستی خراسان جنوبی در دستور کار است

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی بر ایجاد کارگاه‌های بزرگ و تجمیعی برای رونق صنایع‌ دستی این استان تاکید کرد و گفت: برای ساماندهی بهتر رشته‌های صنایع‌ دستی در هر یک از ۱۱ شهرستان استان خراسان جنوبی تعداد سه رشته شاخص مشخص شده است.

به‌ گزارش امروز خراسان جنوبی، هادی شاهوردی در دیدار با نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی افزود: ایجاد کارگاه‌های تجمیعی و بزرگ صنایع‌ دستی با سرمایه‌گذاری و پشتیبانی بخش خصوصی باعث خواهد شد هنرمندان و صنعتگران استان درخصوص عرضه و فروش محصولات تولیدی خود دچار ضرر و زیان نشوند و از تلاطم بازار تاثیر نگیرند.

وی گفت: برای ساماندهی بهتر رشته‌های صنایع‌ دستی در شهرستان‌های استان طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در هر یک از ۱۱ شهرستان تعداد سه رشته شاخص مشخص شده و برنامه‌ریزی برای حمایت و پشتیبانی از صنایع‌ دستی و هنرمندان شاغل بر مبنای این رشته‌های شاخص انجام خواهد شد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی بیان کرد: ابتدای حضور در این مسئولیت، دفتر فنی و دایره تسهیلات ویژه طرح‌های گردشگری و صنایع‌ دستی در اداره کل فعال‌ شد و پس از استقرار این دو واحد همه امور مربوط به قراردادها، صدور مجوزها و نظارت بر روند اعطای تسهیلات از این طریق انجام می‌شود که از موازی‌کاری در مجموعه جلوگیری شده و ارباب‌ رجوع معطل نخواهد ماند.

وی گفت: استان خراسان جنوبی در پرداخت تسهیلات حوزه صنایع‌ دستی رتبه چهارم کشوری را کسب کرده و در این بخش تاکنون ۲۵ میلیارد تومان تسهیلات به حوزه صنایع‌ دستی داده شده است.

شاهوردی به بافت‌های تاریخی شهری استان هم اشاره کرد و گفت: وسعت و یکپارچگی، حفظ اصالت تاریخی، مصرف مصالح بومی، هماهنگی کامل بافت با اقلیم سخت کویری از شاخص‌های اصلی بافت‌های تاریخی شهری خراسان جنوبی بخصوص در شهرهای خوسف، بیرجند و بشرویه است که حتی قابلیت جهانی شدن را دارد.

وی ادامه داد: خراسان جنوبی ظرفیت‌های خوبی در زمینه میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی دارد و باید در حوزه گردشگری به دنبال افزایش ظرفیت‌ها و نکات کلیدی و حساس برای درآمدزایی، اشتغال و رونق اقتصاد جوامع محلی باشیم.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی تاکید کرد: باید زیرساخت‌های لازم در استان از جمله در حوزه‌های گردشگری زیارتی و درمانی بیش‌ از پیش فراهم شود.

وی در ادامه ضمن گلایه از برخی فرمانداران استان که در اختصاص اعتبار به حوزه‌های سه‌گانه همراهی مناسبی نداشته‌اند از نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در این خصوص درخواست مساعدت کرد.

شاهوردی با بیان اینکه نبود همراهی بانک‌های خصوصی در زمینه پرداخت تسهیلات به متقاضیان طرح‌های گردشگری و صنایع‌ دستی استان چالش اساسی است، خواستار پیگیری نماینده مردم در این‌ باره شد.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی هم در این دیدار گفت: کوشش ما برای جذب سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری است و باید در این زمینه همه دستگاه‌ها تلاش کنند تا موانع پیش‌روی سرمایه‌گذاران رفع شود.

حسین خسروی اسفزار مهم‌ترین چالش سرمایه‌گذاری در این استان را حمل و نقل دانست و اظهار داشت: تا زمانی که حمل‌ و نقل ریلی و هوایی در خراسان جنوبی ساماندهی نشود سرمایه‌گذار راغب برای سرمایه‌گذاری در استان نخواهد بود.

او گفت: ایجاد بازارچه دائمی و فصلی، برگزاری نمایشگاه، کلاس‌های آموزش صنایع‌ دستی به‌صورت رایگان باید برای حمایت و رونق صنایع‌ دستی در استان بیشتر از قبل انجام شود و این حمایت‌ها می‌تواند زمینه‌ساز رونق هرچه بیشتر تولیدات فعالان در این بخش شود و فرصت‌های اشتغال جدیدی را در این حوزه در سطح استان ایجاد کند.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی افزود: آثار تاریخی و فاخر در شهرستان‌های استان، میراث ارزشمندی است که متعلق به همه مردم ایران بوده و برای حفظ و مرمت آن به‌عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی پیگیر اعتبار ویژه هستیم.

وی بیان کرد: در اولین فرصت به همراه استاندار و مجمع نمایندگان استان با وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی دیدار و مسائل مهم استان در حوزه‌های سه‌گانه را در سطح ملی پیگیری خواهیم کرد.

 

 

 

 

معرفی برترین تنیسورهای جایزه بزرگ خراسان جنوبی /۷

 

مسابقات قهرمانی جایزه بزرگ تنیس روی میز خراسان‌جنوبی با همکاری حوزه مقاومت بسیج سردار شهید کاوه قاینات برگزار و برترین‌ها معرفی شدند.

در این دوره از رقابت‌ها ۴۵ ورزشکار از شهرستان های تربت حیدریه، بجستان، فیض‌آباد و گناباد خراسان‌ رضوی و تنیسورهای شهرستانهای بیرجند، زیرکوه، و قائنات در سالن اختصاصی تنیس روی میز شهید کاوه شهر قائن به رقابت پرداختند.

 امیرعلی مجیدزاده و یاسین آقائی از شهرستان تربت حیدریه خراسان رضوی بر سکوهای‌ قهرمانی و نایب‌قهرمانی مسابقات جایزه بزرگ تنیس‌روی میز خراسان‌جنوبی ایستادند و آرمین عبدالهی از باشگاه اتحاد بیرجند نیز مقام  سوم را از آن خود کرد و تجلیل شد.

 

 

 

 

 

در زیرساخت‌های بیمارستانی سوم هستیم/ کمبود پزشک دردی دوا نشدنی/۳

خراسان جنوبی از لحاظ زیرساخت‌های بیمارستانی رتبه سوم کشوری را دارد، اما همچنان کمبود پزشک متخصص به چشم می‌خورد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان موسوی میرزایی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: خراسان جنوبی به لحاظ زیرساخت‌های بیمارستانی، درمانی و تجهیزات بر مبنای شاخص‌های کشوری در رتبه سوم قرار دارد.

او افزود: از لحاظ تجهیزات در برخی از نقاط استان از متوسط کشوری هم پایین‌تر هستیم، اما در مجموع استان وضعیت خوبی دارد و تلاش می‌کنیم به سمت عدالت پیش برویم تا شرایط در همه شهرستان‌ها یکسان شود.

موسوی میرزایی اظهار کرد: به لحاظ نیروی انسانی و پزشک متخصص جز استان‌های ضعیف کشور هستیم و دلایل متعددی برای این کمبود وجود دارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: در شهریور هر سال سهمیه نیروی پزشک متخصص در کشور اختصاص می‌یابد.

او ادامه داد: در چندین نوبت به صورت حضوری و نامه نگاری کمبود نیرو پزشک متخصص در خراسان جنوبی کاملا واضح به وزارت بهداشت، دارو و درمان اعلام شده است.

موسوی میرزایی بیان کرد: در جلسه هیئت امنایی که چند روز پیش برگزار شد مصوب شد به عنوان مشوق پرداختی پزشکان افزایش یافته و حق مسکن و حقوق پزشکان به موقع پرداخت شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: چند هفته گذشته ۹۱ میلیارد تومان وارد استان شد که قسمتی از مطالبات پزشکان استان پرداخت شد و ۸۵ میلیارد تومان دیگر نیز تا چند روز آینده برای رفع مشکلات قسمت‌های مختلف درمان اختصاص می‌یابد.

او افزود: امسال ۱۲۰ پزشک نیاز داریم که با توجه به اینکه چه تعداد پزشک وارد سامانه وزارت بهداشت شوند به استان‌ها اختصاص می‌یابد.

موسوی میرزایی بیان کرد: پارسال در کشور هزار و ۵۰۰ فارغ التحصیل دکتر داشته ایم که از این تعداد ۷۵ نفر به خراسان جنوبی اختصاص یافته است.

 

 

 

 

مسابقات دو و میدانی قهرمانی خراسان جنوبی انتخابی المپیاد استعدادهای برتر برگزار شد/۷

  • مسابقات دو و میدانی قهرمانی خراسان جنوبی انتخابی المپیاد استعدادهای برتر برگزار شد

 مسابقات دو و میدانی قهرمانی استان خراسان جنوبی انتخابی المپیاد استعدادهای برتر با همکاری آموزش و پرورش و هیئت دو و میدانی استان و شهرستان بیرجند در بخش پسران در محل مجموعه ورزشی غدیر بیرجند با حضور  شیردل، رئیس اداره ورزش و جوانان بیرجند و عابدی و نوفرستی کارشناسان اداره کل ورزش و جوانان و محبوبه اعتصامی ریاست هیئت دو و میدانی استان برگزار شد.

هیئت داوران در بخش ۱۵۰۰ متر محمد براکویی از بیرجند را به عنوان مقام اول و عمر نهتانی از زیرکوه را به عنوان مقام دوم معرفی کردند.

در بخش ۳۰۰۰ متر، ابوالفضل قربانپور از بیرجند و در بخش پرتاب نیزه، محمدعلی نهتانی‌پور از زیرکوه موفق به کسب مقام برتر شدند.

در بخش ۱۱۰ متر با مانع، محمد براکویی از بیرجند مقام اول، محمد رئوف هاشمی از بیرجند مقام دوم و محمدعلی نهتانی‌پور از زیرکوه مقام سوم را کسب کردند.

در پرش ارتفاع میکائیل نهتانی از زیرکوه مقام اول و ابوالفضل طالبی از بیرجند مقام دوم را کسب کردند.

در دوی ۸۰۰ متر، محمد ابراهیمی  از درمیان مقام اول، ابراهیم نهتانی‌فر از زیرکوه مقام دوم و ابوالفضل طالبی از بیرجند مقام سوم را کسب کردند.

مهدیار علی آبادی از بیرجند، اسماعیل نهتانی از زیرکوه  و عدنان نهتانی از زیرکوه به ترتیب مقام اول تا سوم را در دوی ۴۰۰ متر کسب کردند.

در دوی ۲۰۰ متر مهدی شاهد از بیرجند مقام اول، محمد رئوف هاشمی از بیرجند مقام دوم و محمدرسول خسروی  از درمیان مقام سوم را کسب کردند.

محمد معین یوسفی از بیرجند، مهدیار علی آبادی از بیرجند و محمدولی عاشوری از درمیان به ترتیب مقام اول تا سوم را در دوی ۱۰۰ متر کسب کردند.

در بخش پرتاب وزنه، امیرمحمد الهیاری از درمیان مقام اول، ابراهیم نهتانی فرد از زیرکوه مقام دوم و اسماعیل نهتانی از زیرکوه مقام سوم را کسب کردند.

ابراهیم نهتانی از  زیرکوه، محمدمعین یوسفی از بیرجند و محمد ابراهیمی از درمیان به ترتیب مقام‌های اول تا سوم بخش پرش طول را کسب کردند.

در پرتاب دیسک نیز ابراهیم نهتانیان از زیرکوه موفق به کسب رتبه برتر شد.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*