آخرین خبر :

اخبار خراسان جنوبی/

 

مرکز پژوهشی تقاضا محور منطقه‌ای خراسان جنوبی افتتاح شد

مرکز پژوهشی تقاضا محور منطقه‌ای خراسان جنوبی افتتاح شد

 مرکز پژوهشی تقاضا محور منطقه‌ای خراسان جنوبی به عنوان آزمایشگاه مرجع و کلینیک استاندارد با حضور رئیس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا رئیس پژوهشگاه استاندارد ایران روز چهارشنبه در حاشیه افتتاح این مرکز در جمع خبرنگاران گفت: تاکنون ۱۱ پژوهشگاه استاندارد (گروه پژوهشی تقاضا محور منطقه‌ای) در کشور راه‌اندازی شده است و دوازدهمین پژوهشگاه نیز امروز در استان خراسان جنوبی افتتاح شد.

علی‌اصغر صباغ الوانی، هدف از راه‌اندازی این مرکز پژوهشی را استقرار نظام استانداردسازی در کشور با استفاده از ظرفیت‌های موجود و نخبگان دانشگاهی ذکر کرد و افزود: با توجه به ظرفیت‌ محصولات استراتژیک و مهم خراسان جنوبی اعم از زعفران، زرشک، عناب و معادن این مرکز پژوهشی ایجاد شده است.

وی یادآور شد: به‌طور حتم محصولاتی که برخوردار از استاندارد باشند و اعتبار سازمان ملی استاندارد را کسب کنند در مناسبات بین‌المللی به‌راحتی در تجارت مورد توجه قرار می‌گیرند از جمله زعفران که از استاندارد اجباری برخوردار است، کمک می‌کند به تولیدکنندگان و صادرکنندگان که محصولات‌شان را با آرامش و اطمینان بیشتری به فروش برسانند.

رئیس مرکز ملی تایید صلاحیت با بیان اینکه این پژوهشگاه ارتباط تنگاتنگی با متخصصان استان در راستای منافع کل کشور خواهد داشت گفت: تدوین‌ استانداردهایی براساس استانداردهای پژوهش‌محور را در این مرکز خواهیم داشت.

وی ادامه داد: این آزمایشگاه می‌تواند نظام یکپارچه‌ای را در میان آزمایشگاه‌های کل کشور ایجاد کند تا محصولات مختص استان با کیفیت مطلوب‌تری در سطح کشور توزیع یا به خارج از کشور صادر شود.

صباغ الوانی گفت: در راستای سیاست‌های کلان سازمان ملی استاندارد و استقرار نظام استانداردسازی، کل شرکت‌های بازرسی رصد می‌شوند تا بتوانیم با استفاده از ظرفیت دانشگاهی و جوانان در راستای بیانیه گام دوم انقلاب بهترین کیفیت را در بخش کالا و خدمات احیا کنیم.

سه آزمایشگاه فرآورده‌های نفتی و مشتقات، مواد غذایی و مصالح ساختمانی در پژوهشگاه استاندارد خراسان جنوبی فعالیت می‌کنند.

 

 

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع)؛
خروجی محصول فکر واندیشه نخبگان باید برای بهره مندی جامعه باشد

سردار مهدوی فرمانده سپاه انصارالرضا(ع)گفت: باید خروجی محصول فکر و اندیشه نخبگان برای بهره مندی و حل مشکلات جامعه باشد.

به گزارش خبرگزارعلم و فناوری از خراسان جنوبی؛ سردار محمد رضا مهدوی فرمانده سپاه استان در مراسم تکریم و معارفه مسئول بسیج علمی، پژوهشی وفناوری سپاه انصارالرضا (علیه السلام) اظهارداشت: در جهاد تبیین رسالت ما در مراکز علمی و پژوهشی سنگین است لذا با تلاشهای شبانه روزی می توان گام های خوب و تاثیر گذاری برداشت.

وی ادامه داد: امروز رسالت ما در مراکز علمی، دانش بنیان، علم و فناوری و پارک های وشبکه هایی که در بحث نخبگانی فعالیت دارند باید همه ایده های که به ذهنمان می رسد را در جامعه پیاده سازی کنیم.

سردار مهدوی با بیان اینکه باید خروجی محصول فکر و اندیشه نخبگان برای بهره مندی جامعه باشد، عنوان کرد: ازابتدای انقلاب تا کنون استکبار جهانی به دنبال تضعیف جمهوری اسلامی ایران بوده است بنابراین آنچه ما را در مقابل دشمن مقاوم می کند جهاد علمی است.

وی با اشاره به اینکه اگر پیشرفتی در جامعه ما وجود دارد همه از تراوشات فکرواندیشه نخبگان و مراکز علمی در جامعه است، گفت: یادمان باشد ما در دفاع مقدس برای داشتن یک اسلحه یا سیم خاردار دچار مشکل بودیم ولی امروز دشمن با قدرت انقلاب اسلامی پای میز مذاکره نشته است.

سردار مهدوی با تاکید براینکه آنچه کشور را به پیش می برد تفکرات انقلابی، دینی و علمی است، افزود: امروز در کشور با چند مشکل مواجهه هستین و آن گمنامی بسیاری از نخبگان علمی و دانشمندان ما است.

زیرا بسیاری از دشمنان و افراد در مقابل این نخبگان و دانشمندان قرار دارند ومنافع مادی آنها در کشور به خطر می افتد.

وی ادامه داد: این افراد نخبگان ما را منزوی و طرح ها و ایده های آنها در کشور بدون نتیجه می ماند که باید حمایت شوند.

عقب نشینی در عرصه علم ممنوع است

فرمانده سپاه خراسان جنوبی باتاکید به این موضوع که عقب نشینی در همه عرصه ها بخصوص علم ممنوع است، عنوان کرد: باید با تفکر انقلابی رو به جلو حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه در بسیج علمی، پژوهشی و فناوری باید با شناسایی و کشف جامعه نخبگانی بحث عقب ماندگی که در کلیه سطوح جامعه وجود دارد به دنبال تقویت آن باشیم.

سردار مهدوی تلاش مضاعف، شناسایی نخبگان، ارائه طرح های خوب وحمایت از آن را از اهداف بسیج علمی دانست و افزود: هم افزایی با دستگاه ها موجب پیشرفت جامعه است.

از نخبگان در بسیج علمی حمایت می کنیم

وی با اشاره به اینکه برخی از نخبگان در سطح جامعه برای ارائه طرح های خود بامشکل مالی روبرو هستند، بیان کرد: حمایت از نخبگان، سرمایه گذاری در این بخش و اتصال آنها به بدنه صنعت از شاخصه های مهم است که باید به آن توجه کرد.گفتنی است: در این مراسم از “علی فرخنده” مسئول سابق سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری تقدیر و “هادی ایمانی” به عنوان مسئول جدیدسازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا(ع) انتخاب شد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر خراسان جنوبی اعلام کرد:
افزایش کشت شاهدانه در خراسان جنوبیحسنی مقدم با اشاره به ممنوعیت کشت شاهدانه، گفت: در ۲۵۰ هکتار از اراضی برخی شهرستان های خراسان جنوبی این محصول کشت می شود.

 «محمدرضا حسنی مقدم» در شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان اظهار کرد: در حال حاضر ۸۶ مرکز درمان و کاهش آسیب اعتیاد در استان فعالیت دارند که ۱۴ هزار و ۷۵۰ نفر زیر پوشش این مراکز هستند.

 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی ادامه داد: سه سال است که ستاد مبارزه با موادمخدر اجازه ایجاد مرکز درمانی ترک اعتیاد را به ما نداده است.

 

وی انتقاد کرد: علی رغم مصوبه این شورا مبنی بر اینکه ساختمان اداره کل استاندارد در اختیار شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان برای راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ قرار بگیرد اما اداره استاندارد از ورود ما ممانعت کردند در حالی که اکنون تجهیزات مورد نیاز این مرکز خریداری شده است.

 

حسنی مقدم خواستار برگزاری منظم جلسات شورای مبارزه موادمخدر در شهرستان ها شد و گفت: مرکز درمانی لانو در بخش درح از ابتدای مردادماه فعال شده است و مردم از شروع کار این مرکز رضایت نسبی دارند اما مرکز ماده ۱۵ سربیشه که مورد تاکید جلسات شورای مبارزه با موادمخدر بود به دلیل مشکلات اعتباری هنوز راه اندازی نشده است.

 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی از اعلام آمادگی برخی از کارآفرینان و صاحبان صنایع برای اشتغال بهبودیافتگان خبر داد و عنوان کرد: هم اکنون ۴۰ سمن در حوزه مواد مخدر در سطح استان وجود دارد که ۱۰ سمن فعالیت بیشتری دارند و در این مدت ۱۴ طرح آموزشی با همکاری این سمن ها برگزار شده است.

 

وی با بیان اینکه هفت مرکز طرح یاریگران در استان فعال است، افزود: کانون پیشگیری از اعتیاد در راستای طرح یاریگران همزان با هفته دولت افتتاح می شود.

 

حسنی مقدم با اشاره به ممنوعیت کشت شاهدانه، گفت: در ۲۵۰ هکتار از اراضی برخی شهرستان های خراسان جنوبی این محصول کشت می شود.

 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی بیان کرد: با توجه به درآمدزایی شاهدانه، کشت آن در حال گسترش است و مزارع این محصول به سمت کشت مکانیزه رفته است که باید تدابیری اندیشیده شود.

حجت الاسلام نسائی زهان، دادستان بیرجند هم در این جلسه بیان کرد: با توجه به اینکه ۸۶ مرکز درمانی در ارتباط با اعتیاد در شهرستان‌های استان است، باید آسیب‌های ناشی از آن کاهش می‌یافت.

وی اضافه کرد: با وجود اقدامات بسیاری که در این خصوص در استان انجام شده، کاهش تعداد معتادان را تاکنون شاهد نبوده‌ایم و در دستگاه قضائی برخورد شدید و بازدارنده با شبکه‌های مواد مخدر انجام می‌شود.

دادستان بیرجند با اشاره به اینکه باید اقداماتی برای کاهش تعداد کارمندان معتاد انجام شود، تصریح کرد: با بررسی‌های انجام شده در زندان‌های استان، یک گرم هروئین در داخل بندهای زندان یک میلیون ۳۰۰ هزار تومان بوده که از طریق ملاقاتی‌ها و با جاسازی به داخل زندان برده می‌شود.

نسائی ادامه داد: در خصوص کشت شاهدانه باید در خراسان جنوبی بر اساس مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور عمل شود و نظارت مناسبی بر عملکرد مراکز درمانی هم باید انجام شود.

کشف ۱۸ تن انواع مواد مخدر در خراسان‌جنوبی/ ۵۱ باند قاچاق متلاشی شد
سردار فرشید گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۸ تن انواع مواد مخدر در خراسان‌جنوبی کشف شده است.

 سردار «ناصر فرشید» در شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان اظهار کرد: خراسان جنوبی در حوزه کشفیات مواد مخدر در رتبه چهارم کشور قرار دارد اما به نسبت جمعیت در رتبه اول کشور هستیم.

 

فرمانده انتظامی خراسان‌ جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۸ تن انواع مواد مخدر در خراسان‌ جنوبی کشف و ضبط شده است که از این میزان سه تن در طرح کنترل محورهای مواصلاتی، سه تن در طرح پاکسازی نقاط آلوده و ۲ تن نیز در برخورد با خرده فروشان کشف شد.

 

وی یادآور شد: ۷۱ درصد کشفیات مواد مخدر تریاک، ۹ درصد مرفین و حشیش و پنج درصد نیز مواد مخدر صنعتی بوده است.

 

سردار فرشید با اشاره به اینکه طی این مدت ۵۱ باند مواد مخدر در سطح استان متلاشی شده است، بیان کرد: تاکنون در این رابطه سه هزار و ۵۰۰ حمل و توزیع کننده مواد مخدر دستگیر و ۵۰۰ خودرو توقیف شده است.

 

فرمانده انتظامی خراسان‌ جنوبی افزود: همچنین در راستای برخورد با خرده فروشان تاکنون ۳۰۰ نفر دستگیر شدند و ۴۰ معتاد متجاهر نیز جمع آوری شد.

 

برگزاری جلسه ای متفاوت برای حمایت از تولید کنندگان بازی در خراسان جنوبی

برگزاری جلسه ای متفاوت برای حمایت از تولید کنندگان بازی در خراسان جنوبی
کارگروه استانی هماهنگی، حمایت و توسعه محتوا و خدمات فرهنگی فضای مجازی با حضور عضو هیئت مدیره و سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای و با هدف حمایت از تولید کنندگان بازی در خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش امروز اسلامی خراسان جنوبی، علی فرخنده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این کارگروه که چهارشنبه ۲۶ مردادماه جاری با حضور جمعی از تولید کنندگان بازی در استان برگزار شد، عنوان کرد: طی سفر اخیر به تهران و دیدار با معاونت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از بنیاد ملی بازی های رایانه ای کشور دعوت کردیم تا با توجه به استعدادها و ظرفیت های موجود در حوزه بازی ها، به خراسان جنوبی سفری داشته باشند.

به گفته وی در راستای این دعوت، دکتر محمدصادق افراسیابی عضو هیئت مدیره و سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای، رضا رسولی رییس ستاد ساماندهی بازی های رایانه ای و فریبا علیزاده پژوهش بنیاد ملی بازی های رایانه ای در این استان حضور یافتند و این کارگروه با هدف آشنایی با ظرفیت های خراسان جنوبی و از طرفی اعلام برنامه های حمایتی بنیاد از تولید کنندگان بازی در استان برگزار شد.

فرخنده در ادامه از اهمیت توجه به بازی های رایانه ای به عنوان یک ابزار رسانه ای قوی، سخن گفت و بیان کرد: زمانی که غرب می خواهد گفتمانی را در کشورها نهادینه کند، از تمامی ابزارهای رسانه ای همچون تولید انیمیشن و بازی بهره می گیرد.

وی با اشاره به این که تولید بازی های رایانه ای و انیمیشن برای کودک و نوجوان، جزو دیپلماسی کشور آمریکاست، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار امسال با فرهنگیان، به این موضوع اشاره کرده و ورود به تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان را مسئله ای ضروری دانستند.

وی با بیان این که امیدواریم سفر عضو هیئت مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای و همراهانش به خراسان جنوبی بستری را برای تبدیل شدن ظرفیت های بالقوه ای استان به بالفعل فراهم کند، خاطرنشان کرد: در حوزه توانمند سازی فعالان عرصه بازی های رایانه ای استان از ظرفیت اساتید تهران بهره خواهیم گرفت.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: یکی از برنامه های ما، حرکت به سمت بستن تفاهم نامه با ادارات و دستگاه های اجرایی همچون آموزش و پرورش برای تولید بازی های بومی با استفاده از ظرفیت بازی سازان خراسان جنوبی است.

 

 

 

 

 

 

مسکن کارگری در خراسان جنوبی وارد فاز اجرایی شد:
مسکن کارگران ویژه دیده شود / زمین مسکن کارگران در شهرهای مختلف استان تامین شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی جلسه تخصیص زمینی جهت ساخت مسکن کارگری در استان خراسان جنوبی با حضور مدیر کل راه و شهرسازی، رئیس و اعضای هیات رئیسه اتاق تعاون استان و سایر مدعوین در اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی برگزار شد در ابتدای این جلسه غلامحسین حسینی رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی و افزایش هزینه های ساخت مسکن و ناتوانی کارگران در پرداخت همه هزینه ها نیاز است که کارگران در این بخش ویژه تر دیده شوند و امتیازاتی نظیر تسهیلات بیشتر ، سود کمتر و افزایش مدت زمان باز پرداخت این تسهیلات به آن ها داده شود.
وی با اشاره به این که تفاهم نامه ساخت مسکن کارگری در سال ۹۹ بین اتاق تعاون ایران و وزارت راه و شهرسازی منعقد شد افزود: در شهریور ماه سال ۱۴۰۰ مجدد با حضور ریاست محترم جمهور و در قالب نهضت ملی مسکن امضا و وارد مرحله اجرا گردید .
حسینی ادامه داد:پس از پیگیری و رایزنی اتاق تعاون و مدیران با وزارت راه و شهرسازی و سازمان ملی زمین و مسکن و برگزاری جلسات متعدد در نهایت در تیر ماه سال جاری چگونگی انجام کار و تیپ قرارداد ابلاغ و وارد فاز اجرایی در استان و کشور گردید.
وی با قدردانی از مدیر کل و معاونان اداره کل راه و شهرسازی تعامل اتاق تعاون استان و اداره کل راه و شهرسازی را سازنده و اظهار امیدواری کرد: به زودی کار تخصیص زمین انجام و شاهد شروع عملیات اجرایی مسکن کارگری در استان باشیم.
حسینی فعال حوزه تعاون استان تاکید کرد: اتاق تعاون جهت تخصیص یارانه سود تسهیلات در قالب قانون جهش تولید مسکن را برای کارگران پیگیری و خواستار امانی سازی مسکن کارگران توسط اتاق تعاون شده است.

داعی مدیر کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در این جلسه اظهار داشت : قیمت تمام شده برای همه سازندگان از جمله اتاق تعاون یکسان است و بر اساس پیش بینی انجام شده عضو باید حدود ۴۰۰ میلیون تومان آورده نقدی باید تامین کند.
به گفته وی در جلسه ای که با حضور رئیس جمهور و وزرا و اعضای شورای عالی مسکن به صورت وبیناری برگزار شد پیشنهاد افزایش مبلغ تسهیلات از ۳۵۰ میلیون تومان به ۷۰۰ میلیون تومان مطرح شد تا آورده اعضا کاهش یابد و واجدین شرایط بتوانند از فرصت به وجود آمده جهت خانه دار شدن استفاده کنند
وی با تشریح تخفیفات نهضت ملی مسکن اظهار داشت: بر اساس قانون جهش تولید مسکن مصوب مجلس شورای اسلامی تخفیفاتی در مرحله صدور پروانه و نظام مهندسی برای نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی در رابطه با نحوه تامین زمین جهت ساخت مسکن کارگری در استان اعلام کرد: به جز شهرهای بیرجند و قاین در سایر شهرهای استان به همه متقاضیان مسکن کارگری یک قطعه زمین به وسعت ۱۸۰ متر مربع به همراه تسهیلات بانکی واگذار تا خود متقاضی نسبت به ساخت ویلایی اقدام کند.
به گفته وی در بیرجند در بهترین نقطه شهری( اراضی زعفرانیه) زمین به هر میزان که لازم باشد جهت ساخت مسکن کارگری در اختیار اتاق تعاون استان قرار گیرد.
وی افزود: در بیرجند در فاز اول بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ واحد زمینی در اراضی زعفرانیه در اختیاراتاق تعاون استان قرار می گیرد و چنانچه متقاضیان بیشتری وجود داشته باشد به هر میزانی که لازم باشد زمین جهت ساخت مسکن کارگری به اتاق تعاون در این اراضی واگدار می شود.
وی تاکید کرد: اتاق تعاون در مدت ۱۰ روز مشخصات فنی، آنالیز و برآورد پروژه را جهت طرح در شورای مسکن به لحاظ برآورد قیمتی و هم چنین اختصاص زمین به اداره کل راه و شهرسازی ارائه نماید.
وی از اتاق تعاون خواست موضوع امانی سازی ساخت به لحاظ قیمتی را از مبادی ذیریط پیگیری کند.
گفتنی است در این جلسه سایر اعضا هم نظرات و پیشنهادات شان را در خصوص مسکن کارگری بیان کردند و خواستار تسریع در روند اجرایی این پروژه عظیم و مهم در استان شدند. ۲۵

 

 

برگزاری اولین رویداد ورزش خیابانی با شعار ایران شاد در قائنات/۷

اولین جلسه طرح ورزش های خیابانی و ایران شاد برای رده های سنی مختلف در محل بوستان غدیر شهر قائن برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی،  این برنامه با مشارکت شهرداری و شورای اسلامی شهر قائن برگزار شد .

گفتنی است؛ سه شنبه های هر هفته این برنامه با همکاری مجموعه های مختلف در یکی از بوستان های سطح شهر قائن از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۲ برگزار خواهد شد.

برگزاری دوره داوری درجه سه تیر و کمان در بیرجند/۷

 

دوره داوری درجه سه تیرو کمان به میزبانی شهرستان بیرجند با حضور ۲۷ شرکت کننده از شهرستان های بیرجند، قاین، طبس، سرایان، خوسف، درمیان، زیرکوه و مشهد از ۲۵ لغایت ۲۸ مرداد ماه با مدرسی عاطفه صابری داور قاره ای و مدرس فدراسیون در حال برگزاری است.

 

 

 

لپ تاپ های قاچاق در بیرجند توقیف شد/۴

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان از کشف ۸۲۵ میلیون ریال کالای دیجیتال قاچاق در شهرستان”بیرجند” خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”جواد بخشی” اظهار داشت: مأموران پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هنگام کنترل خودروهای عبوری در مبادی ورودی شهرستان بیرجند به یک اتوبوس مسافربری مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از اتوبوس مسافربری، ۴ دستگاه لپ تاپ خارجی قاچاق کشف کردند که ارزش ریالی محموله قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۸۲۵ میلیون ریال براورد شد.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی بیان داشت: مأموران در این رابطه یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

دستگیری قاچاقچیان مواد مخدر در”خوسف”/۴

فرمانده انتظامی”خوسف” از دستگیری ۴ قاچاقچی مواد مخدر و کشف ۷۶ کیلوگرم تریاک در عملیات ماموران انتظامی این فرماندهی خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”محمدحسن اکبری” اظهار داشت: ماموران انتظامی خوسف در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق مواد مخدر، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی این شهرستان به یک سواری پژو پارس که با سرعت بالایی در حال حرکت بود مشکوک و به راننده آن دستور ایست دادند.

وی بیان داشت: راننده خودرو به محض مشاهده پلیس سریعا متواری شد که مأموران سواری پژو پارس را تعقیب و در یک عملیات منسجم و هماهنگ خودرو را متوقف کردند و در بازرسی از آن ۷۶ کیلوگرم تریاک کشف شد.

نیروگاه شهید کاوه قائنات قطب تولید انرژی شرق کشور می شود

نماینده مردم شهرستان‌های قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی از توافقاتی برای توسعه نیروگاه شهید کاوه قائنات خبر داد.

اسحاقی با بیان اینکه مذاکراتی با رئیس بنیاد مستضعفان برای توسعه نیروگاه شهید کاوه قائنات و ارتقای ظرفیت تولید برق صورت گرفته و موافقت نیز اخذ شده گفت: در این راستا برای اجرای توسعه این نیروگاه، همراه با استاندار دیداری با  وزیر نیرو و اقای فتاح رئیس بنیاد مستضعفان داشتیم که توافقات ارزشمندی صورت گرفت.
وی افزود: پس از انجام مقدمات لازم شاهد این رویداد بزرگ در حوزه انرژی خواهیم بود و می‌توان گفت شهرستان قائنات به قطب تولید انرژی شرق و جنوب شرق کشور تبدیل خواهد شد.

 

 

خراسان جنوبی بیشترین سطح زیر کشت گیاهان دارویی در کشور را دارد
نصرآبادی گفت: خراسان جنوبی با داشتن ۲۶ هزار و ۵۰۰ هکتار مرتع گیاهان دارویی بیشترین سطح زیر کشت کشور را دارد.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «علیرضا نصرآبادی» امروز (۲۶ مرداد) در جمع اصحاب رسانه با بیا اینکه در سال زراعی ۹۹ تا ۱۴۰۰ به طور میانگین در کشور ۱۱۶ هزار و ۷۰۰ هکتار‌ توسعه گیاهان دارویی انجام شد، اظهار کرد: از ابن مقدار ۲۶ هزار و ۵۰۰ هکتار آن مربوط به خراسان جنوبی بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه استان خراسان جنوبی بیشترین سطح توسعه کشت گیاهان دارویی در کشور را از آن خود کرده است، افزود: سازگاری با محیط و بازاریابی برای فروش محصول در توسعه کشت گیاهان دارویی موثر است.

نصرآبادی با بیان اینکه در کنار بحث های فنی و انتخاب گیاه متناسب با اقلیم و خاک منطقه، خواص گیاهان دارویی کشت شده و توجیه اقتصادی و بازار فروش آن نیز باید مدنظر باشد، افزود: گیاه آنغوزه شیرین که بومی ایران به شمار می‌رود و گونه اندمیک مراتع استان است، از حیث پراکنش گونه کمیابی محسوب می‌شود و خواص درمانی متعددی در طب مدرن و سنتی دارد.

وی تصریح کرد: هشت میلیون هکتار از مراتع  استان خراسان جنوبی که عدد قابل توجهی است، به ویژه مراتع کوهستانی شهرستان‌های طبس، بشرویه، فردوس، قاین و نهبندان مستعد کشت و توسعه گیاهان دارویی هستند.

عضو هیات مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای:

بازی‌سازان داخلی برای صادرات بازی رایانه‌ای ورود کنند

بازی‌سازان داخلی برای صادرات بازی رایانه‌ای ورود کنند

بیرجند – ایرنا – عضو هیات مدیره و سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: این بنیاد از بازی‌سازان داخلی و بومی حمایت می‌کند و با توجه به ظرفیت بسیار خوب در این حوزه، بازی‌سازان داخل کشور می‌توانند در زمینه سفارش بازی نیز ورود کنند.

به گزراش خبرنگار ایرنا محمدصادق افراسیابی روز چهارشنبه در نشست کارگروه استانی هماهنگی، حمایت و توسعه محتوا و خدمات فرهنگی فضای مجازی که با حضور جمعی از فعالان حوزه بازی‌های رایانه‌ای در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: اگر برای بازی‌های رایانه‌ای استراتژی داشته باشیم و دستگاه‌های دیگر از جمله آموزش و پرورش در کنار بنیاد قرار داشته باشند می‌توان از ظرفیت بازی‌های آموزشی و تمدن‌ساز به عنوان یک فرصت استفاده کرد.

وی گفت: اگر سیاست‌های آموزشی به سمت تولید بازی برود، این نوع بازی‌ها روند آموزش را عمیق‌تر می‌کند و بازی‌های تمدن‌ساز نیز باعث آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان با مسائل تاریخی کشور همچون تاریخ ایران و انقلاب اسلامی می‌شود.

عضو هیات مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بیان کرد: اگر مسائل تاریخی را با بازی معرفی کنیم، همذات‌پنداری صورت می‌گیرد و کودکان، نوجوانان و جوانان بهتر تاریخ را درک می‌کنند زیرا یکی از ضعف‌ها این است که جوان امروز تاریخ کشور را به‌خوبی نمی‌شناسد و ظرفیت بازی در حوزه تمدن‌سازی می‌تواند به فرهنگ ایرانی اسلامی کمک کند.

وی به بازی‌های پرورش‌دهنده خلاقیت اشاره کرد و گفت: از ظرفیت بازی‌ در حوزه حل مساله و آموزش مهارت‌های زندگی می‌توان استفاده کرد زیرا یکی از ضعف‌هایی که در کشور وجود دارد ضعف در مهارت‌های زندگی است و از این ظرفیت برای استحکام بنیان خانواده می‌توان استفاده کرد.

افراسیابی تاکید کرد: باید به دنبال کار و تحول عمیق در حوزه بازی باشیم و بازی که الان سرگرمی صرف یا تهدید است به فرصت تبدیل شود، این تحول نیز از تمرکز در حوزه افزایش “سواد بازی” بین معلمان و مادران آغاز شود.

وی گفت: باید بر افزایش سواد بازی در جامعه تمرکز کنیم تا با ارایه بازی‌های مفید و آموزشی تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.

سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با بیان اینکه مردم ایران سالانه ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای بازی هزینه می‌کنند افزود: در دوران کرونا به دلیل آموزش غیرحضوری و اینکه امکانات و فناوری بیشتری برای کودکان و نوجوانان فراهم شد، آمار استفاده از بازی‌ها نیز افزایش یافت.

وی با اشاره به موضوع رده‌بندی سنی برای انتخاب بازی گفت: نگاه ما علاوه بر رده‌بندی سنی بازی، توصیه بازی مفید برای کودکان و نوجوانان است که این موضوع در سامانه «چه بازی» دنبال می‌شود.

افراسیابی گفت: در حال حاضر فقط ۲۵ درصد مردم به رده‌بندی سنی توجه دارند و ما به دنبال افزایش توجه به این مقوله هستیم که بسیار حساس است.

وی از سیاست‌های جدید این بنیاد درخصوص سرویس‌های استریم (پخش زنده بازی گیمرها) خبر داد و افزود: با توجه به آسیب‌های رصد شده، در حال تدوین آیین‌نامه‌ای برای سرویس های داخلی هستیم تا با استفاده از هوش مصنوعی از پخش موارد نامناسب برای کودکان و نوجوانان جلوگیری کنند.

عضو هیات مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بار دیگر بر حمایت همه‌جانبه از بازی‌سازان داخلی تاکید و عنوان کرد: از ظرفیت این افراد می‌توان برای صادرات بازی به کشورهای اسلامی بهره گرفت و به درآمدزایی رسید.

وی گفت: شرکت‌هایی در ایران فعالیت می‌کنند که نمایندگی شرکت‌های خارجی را دارند و بازی را تا حدودی بومی‌سازی می‌کنند یا شرکت هایی که برای کشورهای خارجی بازی تولید می‌کنند ما باید تلاش کنیم بازی‌سازان بومی در استان بمانند و شرکت‌های بزرگ پایتخت نیز به استان‌ها وصل شوند.

افراسیابی در همین زمینه از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی درخواست کرد در اسرع وقت نسبت به شناسایی بازی‌سازان این استان و معرفی آنها به بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اقدام کند.

سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای سلامت بازی را در راستای جهاد تبیین بسیار مهم دانست و گفت: اگر مردم بدانند یک بازی مخرب چقدر می‌تواند مساله ایجاد کند خواسته مردم از حاکمیت حذف این بازی‌ها خواهد بود.

وی گفت: برای تحقق این امر، نیاز است با جهاد تبیین پیش برویم و آگاه‌سازی مردم به گونه‌ای باشد که خودشان، خواهان حذف بازی‌های آسیب‌زا از فروشگاه‌ها شوند.

افراسیابی تصریح کرد: برخی بازی‌ها فرد را به سمت اپلیکیشن‌های مضر سوق می‌دهد و تبلیغات بین بازی‌ها باید ساماندهی شود.

وی افزود: امروز خانواده‌ها باید بدانند تبلیغات درون بازی‌ها فضای سالمی نیست و سازمان سراج نیز با راه‌اندازی سایت «توپ مارکت» فضایی را برای ارائه بازی‌های بدون آسیب و بدون تبلیغات نامناسب ویژه کودکان راه‌اندازی کرده است که دغدغه والدین را در این خصوص برطرف می‌کند.

عضو هیات مدیره و سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از تولیدکنندگان بازی خواست برای رده‌بندی بازی‌هایی که از طریق فروشگاه‌های مجازی ارائه می‌شود، اقدام کنند.

وی گفت: از محل تعامل بین بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان امور اداری و استخدامی، در تمامی ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها یک پست برای کارشناس بازی‌های دیجیتال تعریف شده است و با فعال شدن کارشناس این حوزه، به دنبال رشد بازی‌های بومی در استان‌ها و فراهم شدن فضایی برای رفع دغدغه خانواده‌ها هستیم.

افراسیابی درباره سامانه همگرا اظهار داشت: هر فردی که بخواهد بازی ارائه دهد، نیاز است در سامانه همگرا ثبت‌نام کند تا پس از بررسی‌های لازم از حمایت‌های بنیاد بهره‌مند شود.

وی به انعقاد تفاهم‌نامه با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای رشد ۳۰ درصدی تولید بازی‌های بومی نیز اشاره کرد و افزود: اختصاص سرورها، اعطای وام قرض‌الحسنه تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان به بازی‌سازها، کاهش پینگ تایم (کاهش زمان تاخیر اینترنت) و ارایه اینترنت با کیفیت به گیمرها بخصوص برای بازی‌های بومی در دستور کار قرار گرفته است.

افراسیابی با اشاره به سامانه «چه بازی» در حوزه رده‌بندی و سامانه «فهم بازی» در حوزه سواد بازی بیان کرد: پروژه ایستگاه سواد بازی برای آموزش خانواده‌ها و مربیان با حضور شرکت‌های بازی‌ساز از دیگر برنامه‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای است.

عضو هیات مدیره و سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، رئیس ستاد ساماندهی بازی‌های رایانه‌ای و معاون پژوهش این بنیاد علاوه بر شرکت در این کارگروه، از چند بازیگاه و مرکز فرهنگی در بیرجند نیز بازدید کردند.

 

 

 

 

تولید بازی‌های بومی از برنامه‌های فرهنگی خراسان جنوبی است

تولید بازی‌های بومی از برنامه‌های فرهنگی خراسان جنوبی است

بیرجند – ایرنا – مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: یکی از برنامه‌های ما، حرکت به سمت انعقاد تفاهم‌نامه با ادارات و دستگاه‌های اجرایی مانند آموزش و پرورش برای تولید بازی‌های بومی با استفاده از ظرفیت بازی‌سازان خراسان جنوبی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا علی فرخنده روز چهارشنبه در نشست کارگروه استانی هماهنگی، حمایت و توسعه محتوا و خدمات فرهنگی فضای مجازی که با حضور عضو هیات مدیره و سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد افزود: امیدواریم سفر مسئولان بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به خراسان جنوبی شرایطی را برای فعال شدن ظرفیت‌های بالقوه استان فراهم کند.

وی گفت: در سفر اخیر به تهران و دیدار با معاونت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از مدیران بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای دعوت کردیم تا با توجه به استعدادها و ظرفیت‌های موجود در حوزه بازی‌ها، به خراسان جنوبی سفر کنند و جلسه این کارگروه برای آشنایی با ظرفیت‌های خراسان جنوبی و اعلام برنامه‌های حمایتی بنیاد از تولیدکنندگان بازی در استان برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: در حوزه توانمندسازی فعالان عرصه بازی‌های رایانه‌ای استان از ظرفیت اساتید تهران بهره خواهیم گرفت.

وی اهمیت توجه به بازی‌های رایانه‌ای به عنوان یک ابزار رسانه‌ای قوی را یادآور شد و گفت: زمانی که غرب می‌خواهد گفتمانی را در کشورها نهادینه کند، از تمامی ابزارهای رسانه‌ای همچون تولید انیمیشن و بازی بهره می‌گیرد.

فرخنده افزود: تولید بازی‌های رایانه‌ای و انیمیشن برای کودک و نوجوان، جزو دیپلماسی کشور آمریکاست که در قالب جهاد تبیین و افزایش سواد بازی در جامعه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار امسال با فرهنگیان، به این موضوع اشاره کردند و ورود به تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان را مسئله‌ای ضروری دانستند.

معاون پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای هم در این نشست که تعدادی از بازی‌سازان خراسان جنوبی حضور داشتند گفت: نمایشگاه بزرگ بازی‌های رایانه‌ای ۱۷ تا ۲۱ آبان ماه در مصلای تهران برگزار می‌شود.

فریبا علیزاده افزود: این نمایشگاه فرصت خوبی برای بروز خلاقیت‌ها و توانمندی‌ها است که امیدواریم از ظرفیت نمایشگاه به خوبی استفاده شود.

وی گفت: شرکت‌های ارایه دهنده خدمات بازی‌های رایانه‌ای در این نمایشگاه از سراسر کشور غرفه خواهند داشت و فرصت خوبی برای معرفی ظرفیت‌ها در حوزه بازی است.

معاون پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اظهار داشت: ‌در بخش رویدادها به دنبال شناسایی و جذب افراد متخصص بازی‌سازی هستیم که مهمترین بخش آن رویدادهای سرمایه‌گذاری است و تیم‌ها و شرکت‌ها می‌توانند بازی‌ها را به سرمایه‌گذاران ارایه دهند ‌و در صورت موفقیت، جذب سرمایه داشته باشند.

وی افزود: در حوزه معاونت پژوهشی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای سه رویکرد هوشمندسازی، ارتباط صنعت و دانشگاه و بازی‌های جدی را دنبال می‌کنیم که منشا سیاستگذاری‌ها در این حوزه هستند.

علیزاده گفت: گزارشاتی که در معاونت پژوهشی منتشر می‌شود به عنوان محتوای معتبر مورد استفاده قرار می‌گیرد و پیمایش‌ها هر ۲ سال یک بار براساس استانداردهای بین‌المللی اجرا می‌شوند و آماری و کاربردی هستند که به بازی‌سازها برای طراحی و ساخت در حوزه‌های مختلف کمک می‌کند.

وی اظهار داشت: یکی از ظرفیت‌های استان، تجمیع کردن بازی‌سازها است که با تشکیل تیم، مرکز رشد و نوآوری نسبت به استقرار در محل مشخص و اعطای تسهیلات اقدام می‌کند.

معاون پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: در ساختار حمایتی همگرا تیم‌ها رتبه‌بندی می‌شوند و در یکی از محورهای همگرا قرار می‌گیرند که می‌توانند از خدمات حمایتی استفاده کنند.

 

 

 

همزمان با اربعین حسینی انجام می شود؛
استقرار ۴۲ موکب خراسان جنوبی در شهر کاظمین/۲-۳

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی گفت: در ایام اربعین حسینی ۴۲ موکب خراسان جنوبی با زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات به زائرین اباعبدالله الحسین(ع) در شهر کاظمین مستقر خواهند شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ «سید محمدرضا طالبی» در ستاد اربعین استان که به صورت ویدئو کنفرانسی با حضور همه استان‌ها و با حضور رئیس ستاد اربعین کشور برگزار شد، اظهار داشت: کارها و اقدامات ستاد اربعین باید به صورت میدانی دنبال و نظارت شود و صرفاً روی کاغذ نباشد.

 

وی با بیان اینکه پایگاه‌های ثابت و سیار امدادی خراسان جنوبی آمادگی لازم را برای ارائه خدمات در این ایام داشته باشند، تصریح کرد: جلسات کمیته‌های مختلف ستاد اربعین به موقع در استان برگزار شود و مصوبات این کمیته‌ها هم به نحو احسن اجرایی گردد‌.

 

معاون استاندار خراسان جنوبی متذکر شد: کوتاهی در خصوص عدم اجرای مصوبات کمیته‌های ذیل ستاد اربعین قابل قبول نیست و عدم اجرای مصوبات و مشکلات پیش روی کمیته‌ها باید در اسرع وقت به ستاد اربعین منتقل شود تا راهکارهای لازم برای حل آن ارائه گردد.

 

طالبی تأکید کرد: مسئله حمل و نقل در زمینه جابجایی زائرین اربعین از اهمیت بالایی برخوردار است لذا باید برنامه‌ریزی‌های لازم در این صورت انجام شود تا زائرین ما در این زمینه دچار مشکل نشوند‌.

 

وی با بیان اینکه تلاش شود که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی، بهترین و باکیفیت‌ترین خدمات به زائرین در شهر کاظمین ارائه شود، اضافه کرد: اولین موکب خراسان جنوبی برای ارائه خدمات به زائران از ۱۰ شهریورماه به کشور عراق اعزام خواهد شد.

 

معاون استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: لازم است مشکلات ارتباطی و اینترنتی در سایت کاظمین پیگیری و رفع شود.

 

طالبی از آمادگی ۱۲۱ کامیون به صورت افتخاری و رایگان برای حمل اقلام و تجهیزات موکب‌های خراسان جنوبی به کشور عراق خبر داد و گفت: زیرساخت‌های لازم در سایت استقرار موکب‌های استان در شهر کاظیمن توسط دستگاه‌های متولی در حال انجام است تا مطلوب‌ترین خدمات به زائرین اباعبدالحسین(ع) ارائه گردد.

 

استاندار خراسان جنوبی:

گزارش نظارت بر مراکز درمان اعتیاد خراسان جنوبی ارائه شود/۲-۳

گزارش نظارت بر مراکز درمان اعتیاد خراسان جنوبی ارائه شود

استاندار خراسان جنوبی بر تفکر جهادی و نگاه ویژه مدیران به موضوع مواد مخدر تاکید کرد و گفت: در جلسه آینده شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، گزارشی از نتایج نظارت بر عملکرد ۸۶ مرکز درمان اعتیاد استان ارائه شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جواد قناعت در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان افزود: مدیران دستگاه‌های اجرایی نباید در این حوزه به انجام وظایف اداری خود اکتفا کنند بلکه باید با تغییر نگاه خود به موضوع مواد مخدر و با تفکر جهادی، پول و وقت بیشتری در این خصوص بگذارند.

وی تاکید کرد: از ظرفیت ۱۱۰ سمن (سازمان مردم‌نهاد) بهزیستی خراسان جنوبی نیز باید برای درمان معتادان استفاده شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: مدیران دستگاه‌های اجرایی اقدامات لازم را برای اجرایی شدن مصوبات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر انجام دهند و گزارش اقدامات نیز به دبیرخانه شورا ارسال شود.

وی با اشاره به شروع سال تحصیلی از مهر ماه ادامه داد: حوزه فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با همکاری آموزش و پرورش نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی با موضوع مواد مخدر و خطرات اعتیاد و در راستای آگاهی‌بخشی، فرهنگ‌سازی و آموزش والدین اقدام کند.

قناعت به موضوع ممنوعیت کشت شاهدانه براساس دستورالعمل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور اشاره کرد و گفت: جهاد کشاورزی با معرفی کشت جایگزین، اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام دهد و در صورت عدم پذیرش کشت‌های جایگزین، نسبت به امحای اراضی زیر کشت شاهدانه اقدام شود.

وی در ادامه از ضرورت راه‌اندازی مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ در استان گفت و افزود: با توجه به مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، اداره کل استاندارد مکلف است ساختمان مازاد مجموعه را به منظور راه‌اندازی این مرکز در اختیار شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قرار دهد.

 

 

 

 

خراسان جنوبی در استقرار چرخه مدیریت بهره‌وری حائز رتبه اول کشور شد/۲-۳

خراسان جنوبی در استقرار چرخه مدیریت بهره‌وری حائز رتبه اول کشور شد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: این سازمان طبق ارزیابی انجام شده توسط سازمان ملی بهره‌وری در بین سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌های کشور در زمینه فرایند استقرار چرخه مدیریت بهره‌وری در دستگاه‌های اجرایی استان حائز رتبه اول شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی حمید جهانشاهی افزود: ارزیابی فرایند استقرار چرخه مدیریت بهره‌وری در دستگاه‌های اجرایی توسط سازمان ملی بهره‌وری در استان‌های کشور انجام شده است.

وی افزود: این ارزیابی در اجرای بند (ج) تبصره (۲۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور و ماده (۵) قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور مبنی بر استقرار چرخه مدیریت بهره‌وری و به منظور دستیابی به رشد اقتصادی هشت درصد و اسناد ارتقای بهره‌وری در بخش‌های ۹گانه اقتصادی کشور همچنین عملکرد اقدامات برنامه‌های ارتقای بهره‌وری توابع دستگاه‌های ملی توسط سازمان ملی بهره‌وری ایران صورت گرفته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: بر این اساس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در بین سازمان‌های استانی در سال ۱۴۰۰ موفق به اخذ رتبه اول در سطح کشور شده و این موفقیت مرهون تلاش و اهتمام بی‌وقفه مجموعه همکاران سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان بوده است.

 

فعالیت ۸۶ مرکز درمان اعتیاد در خراسان جنوبی

فعالیت ۸۶ مرکز درمان اعتیاد در خراسان جنوبی

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی گفت: ۸۶ مرکز درمانی با ظرفیت درمان ۱۴ هزار و ۷۵۰ نفر در شهرستان‌های استان وجود دارد.

محمد رضا حسنی مقدم در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اظهار کرد: با توجه به اینکه در گذشته ایجاد مرکز ماده ۱۶ در ساختمان مازاد استاندارد در استان مصوب شده بود، برای ایجاد آن اقدام کردیم اما با وجود اینکه ساختمان مورد نظر تحویل شد، از ورود همکاران ما به آن جلوگیری شد.

وی ادامه داد: در شهرستان‌های استان ۸۶ مرکز درمانی با ظرفیت درمان ۱۴ هزار و ۷۵۰ نفر وجود دارد و در سه سال گذشته مجوزی برای ایجاد مراکز درمانی جدید صادر نشده است.

حسنی مقدم تصریح کرد: بر اساس مصوبه شورا، مرکز درمانی لانو در قالب طرح راهبردی و کنترل مواد مخدر در بخش درح، از اول تیرماه سال جاری راه اندازی شد اما مرکز درمانی سربیشه به دلیل مشکلات مالی هنوز راه اندازی نشده است.

وی ادامه داد: در حوزه فرهنگی اقداماتی با کمک سمن‌ها انجام شده که آموزش ۶۷ هزار و۵۴۱ نفر از جمله اقدامات مورد نظر است.

به گفته وی، برای اشتغالزایی بهبود یافتگان هم با کارآفرین‌ها، صاحبان صنایع، شهرداری‌ها و سازمان صمت جلساتی برگزار و آنها آمادگی خود را برای به‌کارگیری بهبودیافتگان واقعی اعلام کرده‌اند.

حسنی مقدم از افتتاح هفت کانون یاریگران زندگی با عضویت چهار هزار نفر و راه اندازی کانون پیشگیری از اعتیاد با همکاری آموزش و پرورش استان خبر داد.

وی با بیان اینکه ۴۰ سمن خراسان جنوبی در حوزه مواد مخدر فعالیت می‌کنند، گفت: بعضی از دستگاه‌های اجرایی استان آمار مربوط به فعالیت‌های خود را در این حوزه به ما اعلام نمی‌کنند.

حجت الاسلام نسائی زهان، دادستان بیرجند هم در این جلسه بیان کرد: با توجه به اینکه ۸۶ مرکز درمانی در ارتباط با اعتیاد در شهرستان‌های استان است، باید آسیب‌های ناشی از آن کاهش می‌یافت.

وی اضافه کرد: با وجود اقدامات بسیاری که در این خصوص در استان انجام شده، کاهش تعداد معتادان را تاکنون شاهد نبوده‌ایم و در دستگاه قضائی برخورد شدید و بازدارنده با شبکه‌های مواد مخدر انجام می‌شود.

دادستان بیرجند با اشاره به اینکه باید اقداماتی برای کاهش تعداد کارمندان معتاد انجام شود، تصریح کرد: با بررسی‌های انجام شده در زندان‌های استان، یک گرم هروئین در داخل بندهای زندان یک میلیون ۳۰۰ هزار تومان بوده که از طریق ملاقاتی‌ها و با جاسازی به داخل زندان برده می‌شود.

نسائی ادامه داد: در خصوص کشت شاهدانه باید در خراسان جنوبی بر اساس مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور عمل شود و نظارت مناسبی بر عملکرد مراکز درمانی هم باید انجام شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی:

کشت مکانیزه ۲۵۰هکتار شاهدانه درخراسان جنوبی/اهرم بازدارنده نداریم

کشت مکانیزه ۲۵۰هکتار شاهدانه درخراسان جنوبی/اهرم بازدارنده نداریم

بیرجند- رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: با وجود کشت ۲۵۰ هکتار شاهدانه به شکل مکانیزه در شهرستان‌های استان، اهرم بازدارنده ای برای جلوگیری از کشت آن نداریم.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی جعفری صبح چهارشنبه در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بیان کرد: ۲۵۰ هکتار شاهدانه به شکل مکانیزه در شهرستان‌های سربیشه، خوسف، سرایان و درمیان کشت می‌شود که بیشتر آن در درمیان است.

وی با بیان اینکه کشت شاهدانه در خراسان جنوبی بیشتر برای مصرف صنعتی است، افزود: شاهدانه توسط افغانستانی‌ها خریداری و به پاکستان برده می‌شود و در نوع شاهدانه کشت شده در استان ماده روان گردان وجود ندارد.

به گفته وی هدف از کشت شاهدانه که گیاهی است که سریع رشد می‌کند، در شهرستان‌های استان افزایش در آمد است که سبب شده تا تعدادی از کشاورزان به کشت آن در مزارع خود ترغیب شوند.

جعفری با بیان اینکه با تعطیلی کارخانه قند قهستان و کشت نشدن چغندر، کشت شاهدانه در خراسان جنوبی افزایش یافته است، گفت: کشاورزان را به کشت جایگزین توصیه و کلاس‌های آموزشی را برای آنها برگزار می‌کنیم.

سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: به کشاورزانی که شاهدانه کشت می‌کنند، هیچ گونه خدماتی ارائه نمی‌کنیم و با وجود اینکه اهرم بازدارنده ای برای کشت شاهدانه نداریم.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی، اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

نگاهی به صبورانه‌های آزادگان خراسان‌جنوبی/مشق ایثار در ایام اسارت/۷

نگاهی به صبورانه‌های آزادگان خراسان‌جنوبی/مشق ایثار در ایام اسارت

سالروز ورود اولین گروه از آزادگان به کشور، فرصت مناسبی است که پای خاطرات تلخ و شیرین و در واقع صبورانه‌های آزادگان خراسان جنوبی بنشینیم.

به گزارش مهر ۲۶ مرداد ماه سالروز ورود اولین گروه از آزادگان به کشور، فرصت مناسبی است که پای خاطرات تلخ و شیرین و در واقع صبورانه‌های آزادگان خراسان جنوبی بنشینیم.

آنانی که سال‌های جوانی شأن را به خاطر دین و وطن در اردوگاه‌های رژیم بعث عراق گذراندند و حال سر فرازا نه از آن روزها می‌گویند.

بسیاری از این خاطرات ارزشمند در کتاب گنجشک‌های ملاقات ممنوع نوشته اسماعیل فیروزی بیان شده و به همت حوزه هنری خراسان جنوبی (انتشارات سوره مهر) چاپ و منتشر شده است. خاطرات چند نفر از این آزادگان را مرور می‌کنیم.

اولین عاشورای در اردوگاه و کربلایی دیگر

محمد خلیل شهپر از آزادگان خراسان جنوبی با اشاره به محرم‌های دوران اسارت و با بیان اینکه اولین عاشورا در اردوگاه برای من حس و حال دیگری داشت، اظهار کرد: احساس می‌کردیم همراه با کربلا و کاروان کربلایی‌ها به مسلخ آمده‌ایم.

وی گفت: در اولین عاشورای در اردوگاه غم زینب (س) و اندوه اسیری را با تمام وجود درک کردیم.

این آزاده خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: یادم هست آنقدر بر سر و سینه زدیم که دیگر رمقی برایمان باقی نمانده بود و در آن هنگامه عطش و آتش عراقی‌ها آب را برای روی ما بستند و این فاصله ما را تا عاشورا کمتر می‌کرد.

شهپر یادآور شد: خیلی از اسرا از تشنگی بر روی زمین افتاده بودند و به هر گوشه که نگاه می‌کردی کربلای دیگری در جریان داشت.

وی با اشاره به برخی سختی‌های دوران اسارت گفت: خاطرم هست آزادگان تنها با چهار لیوان آب لباس می‌شستند و با هشت لیوان آب حمام می‌کردند.

یادآوری سوگند پزشکی در دوران اسارت

غلامرضا ضیا از دیگر آزادگان خراسان‌جنوبی در خاطرات خود بیان کرد: خاطرم هست در دوران اسارت مجرای اشکم مسدود و از این بابت درد و رنج زیادی را متحمل می‌شدم تا اینکه بالاخره عراقی‌ها مرا به بیمارستان انتقال دادند.

وی بیان‌کرد: وقتی پزشکان به بالای سرم آمدند به انگلیسی به خودشان گفتند «چشمش را در می‌آوردیم و برای امامش می‌فرستیم»

این آزاده خراسان جنوبی اظهار کرد: من نیز به زبان انگلیسی گفتم «پس سوگندنامه پزشکی شما چه می‌شود»؟

ضیا بیان‌کرد: آنان که انتظار نداشتند از مکالمه شأن چیزی متوجه شوم با تعجب پرسیدند «مگر در سوگندنامه پزشکی چه چیزی نوشته شده است».

وی ادامه‌داد: جواب دادم «شما سوگند خورده‌اید که در هنگام طبابت با دوست و دشمن یکسان رفتار کنید» که این موضوع باعث شد آن‌ها از تخلیه چشمم خودداری کرده و با یک عمل سرپایی سلامت خود را باز یافتم.

بصیرت آزادگان در مواجهه با منافقین

علی حکمتی فر از دیگر آزادگان خراسان جنوبی درباره خاطرات خود از بصیرت و درایت آزادگان بیان‌کرد: اولین بار بود که از بلندگوی اردوگاه یک نفر به زبان فارسی حرف می‌زد.

وی اظهار کرد: ناگهان فرد فارسی زبان گفت «من مهدی ابریشم چی هستم و خوشحالم شما را از نزدیک می‌بینم و آمده‌ام به شما کمک کنم».

حکمتی با بیان اینکه ابریشم چی یکی از سران مجاهدین خلق یا همان منافقین بود، گفت: همان لحظه دمپایی، صابون و هر چه دم دست بچه‌ها بود بلندگوهای اردوگاه را نشانه گرفت و صدای نفاق قطع شد.

وی یادآور شد: اما صدای «مرگ بر منافق بچه ها» تمامی نداشت.

کسب اخبار جنگ با سفره ابوالفضل (ع)

سید حسین علوی از دیگر آزادگان خراسان‌جنوبی یکی از خاطرات شیرین خود از دوران اسارت را اینگونه نقل کرد و گفت: سفره ابوالفضل (ع) یک رمز بین اسرا و آزادگان ما بود.

وی بیان‌کرد: در حقیقت به رادیوهای کوچک جیبی که بچه‌ها با زحمت به دست آورده و با آن اخبار جنگ گوش می‌دادند، سفره ابوالفضل (ع) می‌گفتیم.

این آزاده خراسان جنوبی با اشاره به اینکه به دست آوردن یک رادیو در اردوگاه، کمتر از یک عملیات نظامی بزرگ نبود، ادامه داد: خاطرم هست در زمان مسابقات جام جهانی بچه‌ها به رادیوی جیبی یک سرباز عراقی فوتبال دوست علاقمند شده بودند.

علوی افزود: وسوسه شنیدن اخبار یا به قولی نشستن سر سفره ابوالفضل باعث شد دو نفر از بچه‌ها قید همه چیز را بزنند و حتی وصیت نامه‌شان را نوشته و دنبال رادیو بروند.

وی گفت: چاره کار یک دسته طی و یک قلاب و یک دعوای ساختگی بود که موجب حواس‌پرتی سرباز عراقی شود.

این آزاده خراسان جنوبی بیان کرد: عملیات به خوبی اجرا شد و فقط چند نفری برای چند روز به بازداشتگاه رفتند

وقتی واژه بابابزرگ ممنوع می‌شود

محمد نجفی دیگر آزاده خراسان جنوبی هم در بیان خاطراتش گفت: در نامه‌هایی که به ایران می‌نوشتیم امکان بیان همه چیز نبود و بنابراین بیشتر از کلمات رمز و کنایه استفاده می‌کردیم.

وی ادامه‌داد: این سخت گیری‌ها از آنجایی آغاز شد که بچه‌ها وقتی می‌خواستند در نامه‌ها حال امام (ره) را بپرسند از واژه بابا بزرگ استفاده می‌کردند و از همان موقع استفاده از واژه بابابزرگ برای همیشه ممنوع شد.

این مسائل گوشه کوچکی از محدودیت‌های برای آزادگان جهت نامه نگاری بود.

سوالی که پاسخش اشک بود

حسین طحان از دیگر آزادگان خراسان‌جنوبی در خاطره‌ای که مربوط به بازگشت او به میهن اسلامی شود، اظهار کرد: آنچه شیرینی بازگشت به میهن را تلخ کرد عکس‌های مفقودینی بود که توسط پدران، مادران و فرزندان آن‌ها در مسیر مقابل این جمله بود که «ای از سفر برگشتگان، کو عزیزان ما» سوالی که پاسخی جز اشک نداشت.

مرور این خاطرات یادآور مجدد این حقیقت است که آنچه امروز ایران ما را سرفراز نگه داشته ایثارگری‌های مردانی چون جانبازان و آزادگانی است که باید قدردانشان باشیم و از محضرشان درس بیاموزیم. درس‌هایی که رنگ و بوی استقامت، ایثار و مردانگی می‌دهد. یادمان باشد تا ریشه‌هایمان را گم نکنیم.

 

پیگیری مطالبات کشاورزان و دامداران خراسان جنوبی از وزیر جهاد کشاورزی/۲-۳

مطالبات کشاورزان و دامداران خراسان جنوبی از وزیر جهاد کشاورزی  پیگیری شد.

پیگیری مطالبات کشاورزان و دامداران خراسان جنوبی از وزیر جهاد کشاورزی  نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدار جمعی از نمایندگان مجلس با وزیر جهاد کشاورزی گفت: در این دیدار با اشاره به تولید ۹۵ درصد زرشک دنیا در خراسان جنوبی و ارتباط معیشت حدود ۴۵ هزار خانوار استان، خواسته شد توجه ویژه ای از سوی جهاد کشاورزی به این محصول راهبردی شود.
آقای خسروی به مشکلات زرشک کاران خراسان جنوبی در این سالها اشاره کرد و افزود: از وزیر جهاد کشاورزی درخواست کردم تا از هم اکنون برنامه ریزی لازم صورت گیرد تا در چند هفته آینده که زرشک تازه وارد باز می شود کشاورزان مشکلات و دغدغه کمتری برای برداشت و فروش این محصول راهبردی استان داشته باشند.
وی با اشاره طرح موضوع خرید دام های حذفی استان در دیدار با وزیر جهاد کشاورزی و گلایه از عدم تحقق خرید دام حذفی علی رغم وعده وزیر جهادی کشاورزی، گفت:  اقدام سریع برای خرید این دام ها از وزیر جهاد کشاورزی درخواست شد.
از ابتدای سال

کشف ۱۸ تن ماده مخدر در خراسان جنوبی

از ابتدای سال ۱۸ تن ماده مخدر در خراسان جنوبی کشف شده است.

کشف ۱۸ تن ماده مخدر در خراسان جنوبیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان در شورای مبارزه با موادمخدر استان، با بیان اینکه از ابتدای سال ۱۸ تن ماده مخدر کشف شده است گفت: این کشفیات نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۹ درصد کاهش داشته است.

حسنی مقدم با بیان اینکه در استان ۸۶ مرکز درمانی برای مبارزه با موادمخدر وجود دارد افزود: ۱۴ هزار و ۷۵۰ نفر تحت درمان در این مراکز هستند که متاسفانه از سه سال گذشته هیچ گونه مجازی برای ایجاد مرکز جدید اخذ نشده است.

وی با اشاره به راه اندازی مرکز ماده ۱۶ در شهر بیرجند گفت: قرار بود یکی از املاک مازاد تحت اختیار اداره کل استاندارد استان برای این مرکز جانمایی شود که با مقخالفت این اداره امکان پذیر نشده است.

حسنی مقدم با بیان اینکه تجهیزات لازم برای راه اندازی این مرکز خریداری شده است افزود: باتوجه به اینکه جانمازی در این مکان مصوب شورای برنامه ریزی استان است باید مصوبه قانونی اجرا شود.

وی به راه اندازی مرکز لانو از ابتدای مردادماه نیز اشاره کرد و گفت: ۹۰ درصد اقدامات فرهنگی در این مرکز انجام شده است.

حسنی مقدم افزود: متاسفانه مرکز ماده ۱۵ در شهرستان سربیشه به دلیل مشکلات اعتباری هنوز راه اندازی نشده است.

دبیر شورای مبارزه با موادمخدر استان به فعالیت ۴۰ سمن بهزیستی در حوزه مواد مخدر و نقش تاثیرگذار آن اشاره کرد و گفت: برای اشتغال بهبود یافتگان هم از ظرفیت واحد‌های تولیدی و کارخانجات استان استفاده می‌شود.

فرمانده انتظامی استان هم در این جلسه با بیان اینکه در کشف موادمخدر در کشور رتبه چهارم را داریم گفت: از ۱۸ تن مواد کشف شده از ابتدای سال، ۸۷ درصد توسط نیروی انتظامی، ۸ درصد توسط گمرک و اداره اطلاعات، ۵ درصد توسط مرزبانی و مقداری در زندان‌ها بوده است.

سردار فرشید با بیان اینکه ۷۱ درصد مواد کشف شده تریاک است افزود: ۹ درصد کشفیات حشیش و مروفین و ۵ درصد موادمخدر صنعتی است.

فرمانده انتظامی استان با بیان اینکه در این زمینه ۳ هزار و ۵۰۰ نفر متهم دستگیر شده اند افزود: ۵۱ باند متلاشی و ۵۰۰ خودرو هم در این زمینه توقیف شده است.

وی به طرح‌های نیروی انتظامی در این زمینه نیز اشاره کرد و گفت: در کنترل محور‌های مواصلاتی ۳ تن، در پاکسازی نقاط آلوده در پی گزارشها ۳ تن و در برخورد با خرده فروشان هم ۲ تن موادمخدر کشف شده است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هم در این جلسه با بیان اینکه یکی از راه‌های مبارزه با مواد مخدر کم کردن تقاضاست گفت: در زندان‌های استان ۴ هزار و ۲۷۱ زندانی وجود دارد که ۶۸ درصد آن‌ها از استان هستند.

حجت الاسلام نسائی زهان با اشاره به قیمت بالای موادمخدر در زندان‌ها افزود: متاسفانه در ملاقات‌های شرعی و بازگشت زندانیان از مرخصی امکان انتقال مواد به زندان‌ها ایجاد می‌شود که باید در این زمینه نظارت‌ها افزایش یابد.

استاندار نیز در این جلسه با بیان اینکه موضوع مواد مخدر و اعتیاد از موضوعات جدی استان است گفت: از مدیران دستگاه‌های اجرایی می خواهیم تلاش بیشتری در این زمینه داشته باشند.

آقای قناعت افزود:مدیران و متولیان مبارزه با موادمخدر باید نگاه خود را نسبت به این موضوع تغییر دهند و فراتر از وظیفه خود عمل کنند.

وی با اشاره به مصوبات این جلسه افزود: استقرار مرکز ماده ۱۶ در ساختمان مازاد اداره استاندارد یک تکلیف است و باید این موضوع حل شود.

 

 

 

جابجایی زائران اربعین با ۷۰۰ دستگاه خودروی عمومی در خراسان جنوبی/۲-۳

زائران اربعین با بیش از ۷۰۰ دستگاه خودروی عمومی در خراسان جنوبی جابجا می‌شوند.

جابجایی زائران اربعین با بیش از ۷۰۰ دستگاه خودروی عمومی در خراسان جنوبیمدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت:در راستای خدمت‌رسانی مطلوب به زائران سفر‌های اربعین ۱۴۰۱ برنامه‌ریزی‌هایی در سطح استان در قالب ستاد استانی اربعین و کمیته‌های زیر مجموعه و در چارچوب دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای  و ستاد اربعین انجام شده و ادامه دارد.

جلال زاده افزود: خدمات قابل ارائه به زائرین باید بر اساس شرایط و امکانات موجود به نحو مطلوب انجام شود، زیرا ممنوعیت سفر زائرین اربعین در چند سال گذشته به دلیل شرایط کرونایی باعث شده، امسال شاهد افزایش تقاضای سفر به عتبات عالیات در اربعین حسینی  باشیم.

وی با اشاره به  برگزاری چهار جلسه کمیته حمل و نقل و سوخت با حضور تمام دستگاه‌های عضو کمیته تصریح کرد: از هفت شهریور ماه با آغاز سفر‌های اربعین حسینی تمام ناوگان حمل و نقل مسافر از جمله ۲۶۹ دستگاه اتوبوس، ۱۸۸ دستگاه مینی‌بوس و ۲۶۹ دستگاه سواری کرایه درخدمت زائران و مسافرین اربعین خواهند بود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: مسؤولان کاروان‌های زیارتی به منظور استفاده بهینه از  ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی با برنامه‌ریزی قبلی نسبت به اعزام کاروان‌های تحت سرپرستی خود از آغازین روز‌های اعزام اقدام کنند تا در زمان ازدحام مسافر خللی در جابه‌جایی اعزام  ایجاد نشود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه نظارت بر عملکرد مدیران فنی از اولویت‌های سفر اربعین است، یادآور شد: در این زمینه ناظران اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و نمایندگان پلیس راه بر حسن اجرای این کار نظارت خواهند کرد و به شکل تصادفی برخی از اتوبوس‌ها را مورد بازدید قرار می‌دهند.

جلال زاده گفت: سامانه گویای ۱۴۱ و سامانه پیامکی ۳۰۰۰۵۶۱۴۱ نیز آماده دریافت پیشنهادات، انتقادات و نظرات مسافران و زائرین در خصوص نحوه ارائه خدمات سفر‌های اربعین در استان خراسان جنوبی خواهد بود.

 

 

 

 

محرومیت زدایی فرهنگی یکی از مقوله های مورد غفلت و یک ضرورت است

    
محرومیت زدایی فرهنگی یکی از مقوله های مورد غفلت و یک ضرورت است
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در خصوص اعتبارات تخصیص یافته محرومیت زدایی استان عنوان کرد: مقوله محرومیت زدایی فرهنگی یکی از مقوله هایی است که در گذشته مورد غفلت واقع شده و ضرورتی است که خوشبختانه بنا هست در اعتبارات آینده موضوع محرومیت زدایی فرهنگی نیز علاوه بر حوزه های زیرساخت لحاظ گردد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، علی فرخنده در مراسم تجلیل از خبرنگاران و فعالان رسانه ای شهرستان قاین، به دیدارهای با رسانه های استان طی هفته خبرنگار اشاره کرد و گفت: سعی کردیم تا امسال حرکت رو به جلو در عرصه رسانه احساس شود.
وی با تاکید بر این که خبرنگاران شهرستان قاینات هر چه سریعتر به عضویت خانه مطبوعات درآیند تا از خدمات حمایتی این اداره کل بهره مند شوند، ادامه داد: ۲۸۵ نفر عضو خانه مطبوعات در استان داریم و تنها جایگاه قانونی خبرنگاری هم خانه مطبوعات است.
وی به خبر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص تصویب لایحه ۱۳ گانه حمایت از خبرنگاران در هیئت دولت اشاره کرد و گفت: اینترنت خبرنگاران نیز امسال نیاز به بروزرسانی اطلاعات جدید داشت تا ۲۰۰ گیگ اینترنت رایگان  در اختیار خبرنگاران قرار بگیرد.
فرخنده با تاکید بر این که آموزش و توانمندسازی خبرنگاران یک اصل است، ادامه داد: با هدف شناسایی خبرنگاران واقعی استان، پایش خبرنگاران توسط خانه مطبوعات با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اتفاق خواهد افتاد.
وی خاطرنشان کرد: گام بعدی رتبه بندی خبرنگاران است و دوره های آموزشی بر اساس سطوح مشخص شده خبرنگاران برگزار خواهند شد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی درخصوص گلایه خبرنگاران شهرستان قاین از پاسخگویی ضعیف مسئولان نیز بیان کرد: علاوه بر تذکر استاندار در شورای اداری به مدیران دستگاه های اجرایی برای پاسخگویی به خبرنگاران، اگر اداره ای پاسخگو نبود و نیاز به پیگیری از سمت استان داشت، به بنده به عنوان دبیر شورای اطلاع رسانی استان اطلاع دهید.
فرخنده اضافه کرد: از سویی مقام معظم رهبری برای خبرنگاران نیز تکلیفی تعیین کرده و فرمودند «آن کسی که قلم به دست می گیرد باید تقوا صداقت، عفاف و انصاف نسبت به دیگران جزو طبیعت ثانویه اش باشد. »
وی با تاکید بر این که رسانه ها پل ارتباطی دوسویه بین مردم و مسئولان هستند، ادامه داد: نخستین و ریشه ای ترین جهاد جوانان در گام دوم انقلاب، تقویت نهال امید و شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن تعریف شده که هر دو این موارد به رسانه بر می گردد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در بخش دیگری از سخنانش به اعتبارات تخصیص یافته برای محرومیت زدایی استان اشاره کرد و گفت: مقوله محرومیت زدایی فرهنگی یکی از مقوله های مورد غفلت و یک ضرورت است که خوشبختانه بنا هست در اعتبارات آینده موضوع محرومیت زدایی فرهنگی نیز علاوه بر حوزه های زیرساخت لحاظ گردد.
به گفته فرخنده ، یکی از تحولات رخ داده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعیین مشاور محرومیت زدایی فرهنگی با هدف بررسی ضعف در زیرساخت های فرهنگی نقاط محروم است و امیدواریم در استان نیز این اتفاق رخ دهد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که به دنبال فعال سازی شورای فرهنگ عمومی شهرستان ها با محوریت نقشه مهندسی فرهنگی کشور هستیم، از امام جمعه، فرماندار و رئیس اداره شهرستان قاین تقاضا کرد هر چه سریعتر شورای فرهنگ عمومی شهرستان قاین را برگزار کنند.

 

 

 

 

برگزاری جلسه ای متفاوت برای حمایت از تولید کنندگان بازی در خراسان جنوبی

    
برگزاری جلسه ای متفاوت برای حمایت از تولید کنندگان بازی در خراسان جنوبی
کارگروه استانی هماهنگی، حمایت و توسعه محتوا و خدمات فرهنگی فضای مجازی با حضور عضو هیئت مدیره و سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای و با هدف حمایت از تولید کنندگان بازی در خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، علی فرخنده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این کارگروه که چهارشنبه ۲۶ مردادماه جاری با حضور جمعی از تولید کنندگان بازی در استان برگزار شد، عنوان کرد: طی سفر اخیر به تهران و دیدار با معاونت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از بنیاد ملی بازی های رایانه ای کشور دعوت کردیم تا با توجه به استعدادها و ظرفیت های موجود در حوزه بازی ها، به خراسان جنوبی سفری داشته باشند.

به گفته وی در راستای این دعوت، دکتر محمدصادق افراسیابی عضو هیئت مدیره و سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای، رضا رسولی رییس ستاد ساماندهی بازی های رایانه ای و فریبا علیزاده پژوهش بنیاد ملی بازی های رایانه ای در این استان حضور یافتند و این کارگروه با هدف آشنایی با ظرفیت های خراسان جنوبی و از طرفی اعلام برنامه های حمایتی بنیاد از تولید کنندگان بازی در استان برگزار شد.

فرخنده در ادامه از اهمیت توجه به بازی های رایانه ای به عنوان یک ابزار رسانه ای قوی، سخن گفت و بیان کرد: زمانی که غرب می خواهد گفتمانی را در کشورها نهادینه کند، از تمامی ابزارهای رسانه ای همچون تولید انیمیشن و بازی بهره می گیرد.

وی با اشاره به این که تولید بازی های رایانه ای و انیمیشن برای کودک و نوجوان، جزو دیپلماسی کشور آمریکاست، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار امسال با فرهنگیان، به این موضوع اشاره کرده و ورود به تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان را مسئله ای ضروری دانستند.

وی با بیان این که امیدواریم سفر عضو هیئت مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای و همراهانش به خراسان جنوبی بستری را برای تبدیل شدن ظرفیت های بالقوه ای استان به بالفعل فراهم کند، خاطرنشان کرد: در حوزه توانمند سازی فعالان عرصه بازی های رایانه ای استان از ظرفیت اساتید تهران بهره خواهیم گرفت.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: یکی از برنامه های ما، حرکت به سمت بستن تفاهم نامه با ادارات و دستگاه های اجرایی همچون آموزش و پرورش برای تولید بازی های بومی با استفاده از ظرفیت بازی سازان خراسان جنوبی است.

 

 

رقابت ووشوکاران خراسان‌جنوبی در المپیاد استعدادهای برتر دانش‌آموزان کشور/۷

رئیس هیئت ووشو خراسان‌جنوبی گفت: امیدهای مدال‌آور استان در مسابقات قهرمانی ووشو المپیاد استعدادهای برتر دانش‌آموزان کشور روی تشک‌ رقابت‌ها می‌روند.

رقابت ووشوکاران خراسان‌جنوبی در المپیاد استعدادهای برتر دانش‌آموزان کشور

وحید خرمشاد، اظهار داشت:  ورزشکاران خراسان جنوبی در مسابقات المپیاد استعدادهای برتر ووشو دانش آموزان سراسر کشور با عنوان ” یادواره شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید علیرضا شمسی پور ” هنرنمایی می‌کنند.

وی افزود: این دوره از مسابقات  با شعار ” دانش آموز، ورزشکار، دوستدار و حافظ محیط زیست”  در استان البرز کلید می‌خورد.

رئیس هیئت ووشو خراسان‌جنوبی تصریح کرد: در مسابقات قهرمانی ووشو المپیاد استعدادهای برتر دانش آموزی پسران دوره اول متوسطه مدارس کشور ۵۲۲ ورزشکار حضور دارند.

خرمشاد یادآور شد: تیم ووشو دانش‌آموزی خراسان جنوبی با ترکیب امیرعلی سلیمانی، امیرحسین عباسی، محمدمعین هاشمی‌پور با سرپرستی دانیال سبزه‌کار و مربیگری  خرمشاد برای کسب مدال‌های رنگی روی تشک رقابت‌ها می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: مسابقات قهرمانی ووشو المپیاد استعدادهای برتر دانش‌آموزان پسر متوسطه اول ورزشگاه انقلاب شهرستان کرج آغاز و به مدت شش روز ادامه می‌یابد.

 

 

 

مسکن کارگری در خراسان جنوبی وارد فاز اجرایی شد

مسکن کارگری در خراسان جنوبی وارد فاز اجرایی شد

خبرهای خوش مسئولان مربوطه به متقاضایان مسکن کارگری در استان خراسان جنوبی حاکی از آن است که این پروژه وارد فاز اجرایی شده و زمین مسکن کارگران در تمام شهرهای استان تامین شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند ، جلسه تخصیص زمینی جهت ساخت مسکن کارگری در استان خراسان جنوبی صبح امروز با حضور مدیرکل راه و شهرسازی، رئیس و اعضای هیئت رئیسه اتاق تعاون استان برگزار شد.

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی در این جلسه گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی و افزایش هزینه‌های ساخت مسکن و ناتوانی کارگران در پرداخت همه هزینه‌ها نیاز است که کارگران در این بخش ویژه‌تر دیده شوند و امتیازاتی نظیر تسهیلات بیشتر، سود کمتر و افزایش مدت زمان باز پرداخت این تسهیلات به آنها داده شود.

غلامحسین حسینی با اشاره به اینکه تفاهم‌‍‌نامه ساخت مسکن کارگری در سال ۹۹ بین اتاق تعاون ایران و وزارت راه و شهرسازی منعقد شد افزود: در شهریورماه سال ۱۴۰۰ مجدد با حضور ریاست جمهور و در قالب نهضت ملی مسکن امضا و وارد مرحله اجرا شد.

وی ادامه داد: پس از پیگیری و رایزنی اتاق تعاون و مدیران با وزارت راه و شهرسازی و سازمان ملی زمین و مسکن و برگزاری جلسات متعدد در نهایت در تیرماه سال جاری چگونگی انجام کار و تیپ قرارداد ابلاغ و وارد فاز اجرایی در استان و کشور شد.

حسینی با قدردانی از مدیرکل و معاونان اداره کل راه و شهرسازی، تعامل اتاق تعاون و اداره کل راه و شهرسازی استان را سازنده دانست و اظهار امیدواری کرد: به‌زودی کار تخصیص زمین انجام و شاهد شروع عملیات اجرایی مسکن کارگری در استان باشیم.

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی تاکید کرد: اتاق تعاون برای تخصیص یارانه سود تسهیلات در قالب قانون جهش تولید مسکن را برای کارگران پیگیری و خواستار امانی سازی مسکن کارگران توسط اتاق تعاون  شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار داشت: قیمت تمام شده برای همه سازندگان از جمله اتاق تعاون یکسان است و براساس پیش بینی انجام شده عضو باید حدود ۴۰۰ میلیون تومان آورده نقدی تامین کند.

وحید داعی بیان کرد: در جلسه‌ای که با حضور رئیس جمهور و وزرا و اعضای شورای عالی مسکن به صورت وبیناری برگزار شد  پیشنهاد  افزایش مبلغ تسهیلات از ۳۵۰ میلیون تومان به ۷۰۰ میلیون تومان مطرح شد تا  آورده اعضا کاهش یابد و واجدین شرایط بتوانند از فرصت به وجود آمده جهت خانه دار شدن استفاده کنند.

وی با تشریح تخفیفات نهضت ملی مسکن اظهار داشت: بر اساس قانون جهش تولید مسکن مصوب مجلس شورای اسلامی تخفیفاتی در مرحله صدور پروانه و نظام مهندسی برای نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در رابطه با نحوه تامین زمین جهت ساخت مسکن کارگری در استان اعلام کرد: به جز شهرهای بیرجند و قاین در سایر شهرهای استان به همه متقاضیان مسکن کارگری یک قطعه زمین به وسعت ۱۸۰ مترمربع به همراه تسهیلات بانکی واگذار تا خود متقاضی نسبت به ساخت ویلایی اقدام کند.

به گفته وی در بیرجند در بهترین نقطه شهری (اراضی زعفرانیه) زمین به هر میزان که لازم باشد جهت ساخت مسکن کارگری در اختیار اتاق تعاون استان قرار گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: در بیرجند در فاز اول بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ واحد زمینی در اراضی زعفرانیه در اختیار اتاق تعاون استان قرار می‌گیرد و چنانچه متقاضیان بیشتری وجود داشته باشد به هر میزانی که لازم باشد زمین جهت ساخت مسکن کارگری به اتاق تعاون در این اراضی واگذار می‌شود.

داعی تاکید کرد: اتاق تعاون در مدت ۱۰  روز مشخصات فنی، آنالیز و برآورد پروژه را جهت طرح در شورای مسکن به لحاظ برآورد قیمتی و همچنین اختصاص زمین به اداره کل راه و شهرسازی ارائه کند.

وی از اتاق تعاون خواست موضوع امانی سازی ساخت به لحاظ قیمتی را از مبادی ذی‌ریط پیگیری کند.

 

 

 

 

جاده‌های خراسان جنوبی هر روز قربانی می‌گیرند/ شعله‌هایی که خاموشی ندارند/۴

خراسان‌جنوبی سومین استان پهناور کشور بوده که متأسفانه نه تنها زیرساختی به نام بزرگراه ندارد بلکه باندهای دوم نیز در این استان کامل نبوده و مردم هر روز شاهد مرگ عزیزانشان هستند که گاهی در آتش می‌سوزند و چاره‌ای جز صبر و کنار آمدن ندارند.

جاده‌های خراسان جنوبی هر روز قربانی می‌گیرند/ شعله‌هایی که خاموشی ندارند

به گزارش فارس جاده‌ها از دیرباز مسیر تبادلات و راهی برای دستیابی جوامع انسانی به توسعه بوده است.

جاده‌های ناایمن و نبود امکانات رفاهی بین راهی برای استراحت رانندگان و سرنشینان خودروها از مشکلات پیش‌روی برای افزایش تصادفات در جاده‌ها محسوب می‌شود.

خراسان‌جنوبی سومین استان پهناور کشور بوده که بخشی از جاده‌های آن جزو کریدورهای مهم کشور است.

وسعت فراوان استان سبب شده تا مسیر جاده‌ها بسیار طولانی و وجود استراحتگاه‌های بین راهی الزامی شود اما متأسفانه به این مهم کمتر پرداخته شده و هر روز شاهد جان باختن افراد زیادی در مسیرهای استان هستیم.

رسیدگی به مناطق محروم برای رشد و تعالی امری مهم بوده که باید دولت به آن بپردازد تا به مرور زمان این مناطق به سبب نبود زیرساخت‌ها و امکانات خالی از سکنه نشوند.

خراسان‌جنوبی با توجه به داشتن سه کریدور اصلی و وجود مرز مشترک با افغانستان مسیری برای تردد خودروهای سنگین بوده و این امر در افزایش تصادفات نقش فراوانی دارد.

ابلاغ ۴۶۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های باند دوم استان از مصوبات سفر رئیس جمهور

علیرضاعباس‌زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: یکی از مصوبات سفر دولت به استان خراسان‌جنوبی موضوع جاده‌ها بوده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۴۶۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های باند دوم راه‌های استان ابلاغ شده است، تصریح کرد: این اعتبارات در قالب اعتبار نقدی و تأمین قیر است.

نیاز اعتباری ۲ هزار میلیارد ریالی برای تکمیل باندهای دوم در استان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۸۰ کیلومتر باند دوم در استان در دست اقدام است، افزود: تا پایان سال گذشته ۵۰ کیلومتر از این میزان با منابع تزریق شده افتتاح شده است.

عباس‌زاده افزود: اعتباری بالغ‌بر ۲ هزار میلیارد تومان برای تکمیل باندهای دوم جاده‌های استان براساس برآورد انجام گرفته لازم است.

وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی انجام شده اگر اعتبارات مصوبات سفر دولت به استان به موقع تأمین شود پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری ۱۰۰ کیلومتر دیگر از جاده‌های دوبانده استان زیر بار ترافیک برود.

لزوم فرهنگ‌سازی رفتار ترافیکی در استان برای کاهش تصادفات

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به محور بیرجند- قاین گفت: این محور یکی از محورهای پرحادثه در استان بوده که جزو پروژه‌های باند دوم استان است.

عباس‌زاده اضافه کرد: با تکمیل ۱۰۰ کیلومتر باند دوم تا پایان امسال دوبانده سازی این محور به اتمام می‌رسد.

وی با اشاره به افزایش آمار تصادفات در جاده‌های استان افزود: سه عامل در تصادفات دخیل بوده که عامل انسانی یکی از عوامل مهم بوده بنابراین فرهنگ‌سازی رفتار ترافیکی بسیار دارای اهمیت است.

به طور متوسط هر روز یک کشته در جاده‌های استان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی یادآور شد: از ابتدای امسال به ازای هر روز یک کشته و متوسط ۳۶ نفر مجروح در جاده‌های استان به سبب تصادفات وجود داشته است.

عباس‌زاده در رابطه با چگونگی اولویت‌بندی پروژه‌های دوبانده سازی در محورهای استان گفت: راه‌ها مانند رگ‌ها در بدن انسان بوده که باید به همگی آنها رسیدگی شود.

وی با اشاره به اینکه کریدورهای اصلی استان محدود نیستند، بیان کرد: پروژه‌های باندهای دوم در هر سه کریدور اصلی استان تقسیم شده‌اند.

توزیع پروژه‌های باند دوم در استان منطقی است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی یادآور شد: خراسان‌جنوبی استانی پهناور بوده که همزمان هر سه مسیر اصلی دیده شده و توزیع کنونی منطقی است.

عباس‌زاده به مرزهای استان اشاره و خاطرنشان کرد: مسیرهای منتهی به مرزهای استان به دلیل حمل و نقل باری بسیار دارای اهمیت بوده و ترافیک باری بسیار خطرناک‌تر از ترافیک سواری است.

روند اجرای اصلاح نقاط حادثه‌خیز در استان رضایت‌بخش نیست

علیرضا رضایی فرمانده پلیس راه خراسان‌جنوبی در مورخ ۱۹ مردادماه جاری در نشست خبری اظهار کرد: خراسان‌جنوبی جزو مسیرهای تردد وسایل نقلیه سنگین بوده و نسبت به میانگین کشوری در رتبه بالاتری در این زمینه قرار دارد به طوری که میانگین تردد وسایل نقلیه سنگین در جاده‌های کشور ۱۴ درصد در حالی که این رقم در استان ۲۱ درصد است.

وی با بیان اینکه بیشتر تصادفات در نزدیکی شهرها رخ داده که نشان از خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان بوده است، یادآور شد: طولانی بودن مسیر جاده‌های استان و کمبود استراحتگاه‌های بین راهی سبب شده تا رانندگان در بین راه متوقف نشوند و استراحت کوتاهی نداشته و این موضوع خود تصادفات را تشدید کرده است.

فرمانده پلیس راه خراسان‌جنوبی به نقاط حادثه‌خیز و الزام اصلاح این نقاط اشاره کرد و افزود: متأسفانه روند اجرای اصلاح این نقاط در استان رضایت‌بخش نبوده و با وجود ۳۱ نقطه حادثه‌خیز دارای شناسنامه در استان تاکنون ۱۳ نقطه اصلاح شده و مابقی در دست اجرا است.

رضایی از شناسایی ۶۲ نقطه حادثه‌خیز دیگر در جاده‌های استان خبر داد و خاطرنشان کرد: برای کاهش تصادفات نیاز به همکاری همه دستگاه‌ها وجود دارد.

امدادرسانی جمعیت هلال احمر به ۴۳۴ حادثه جاده‌ای در خراسان‌جنوبی

محمدعلی کاوسی سرپرست جمعیت هلال احمر خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهار کرد: یکی از رسالت‌های جمعیت هلال احمر در کنار کارهای عام‌المنفعه و بشردوستانه کمک و امدادرسانی به حادثه‌دیدگان در حوادث مختلف از جمله حوادث رانندگی است.

وی با بیان اینکه مجموع حوادثی که از ابتدای امسال تاکنون در استان توسط جمعیت هلال احمر امدادرسانی شده ۵۶۲ مورد حادثه بوده است، تصریح کرد: از این تعداد ۴۳۴ مورد از حوادث جزو حوادث جاده‌ای بوده است.

سرپرست جمعیت هلال احمر خراسان‌جنوبی ادامه داد: از مجموع حوادث جاده‌ای در استان که توسط جمعیت هلال احمر امدادرسانی شده ۸۸ مورد مربوط به قاینات، ۵۷ مورد بیرجند و ۵۱ مورد مربوط به طبس بوده است.

کاوسی با اشاره به اینکه مجموع حادثه‌دیدگان در حوادثی که توسط جمعیت هلال‌احمر استان کمک و امدادرسانی شده ۳ هزار و ۸۶۰ نفر بوده‌اند، یادآور شد: از این تعداد یک‌هزار و ۳۹۵ نفر مربوط به حوادث جاده‌ای بوده‌اند.

وی به حادثه ریلی که امسال در طبس رخ داد اشاره داشت و افزود: این سانحه نیز ۳۸۱ حادثه‌دیده داشت که توسط جمعیت هلال احمر امدادرسانی شدند.

سرپرست جمعیت هلال احمر خراسان‌جنوبی در مجموع حوادثی که در سطح استان از ابتدای امسال تاکنون توسط جمعیت هلال احمر پوشش امدادی داده شده کل نجات‌یافتگان ۳۳۲ نفر بوده‌اند که از این تعداد ۲۹۴ نفر به مراکز درمانی انتقال یافته و ۳۸ نفر درمان سرپایی شده همچنین ۱۹۰ نفر در پایگاه‌های استان اسکان داده شده‌اند.

کاوسی ادامه داد: تعداد ۲ هزار و ۴۱۵ نفر در قالب ۹۴۸ تیم امدادی از هلال احمر به محل این حوادث اعزام شدند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین طی این مدت ۱۰۰ مورد عملیات فنی رهاسازی برای حادثه‌دیدگان حوادث جاده‌ای انجام شده است.

و اما….

با توجه به اینکه هر روز در جاده‌های این استان شاهد کشته شدن و یا در آتش سوختن عزیزمان هستیم به نظر می‌رسد باید دولت توجه بیشتری را به این استان کند چون جان انسان‌ها مسئله کوچکی نیست که بخواهیم به سادگی از کنار آن عبور کنیم و در ضمن پروژه‌های راه‌سازی از جمله پروژه‌هایی با هزینه‌های بالا بوده که اجرای آن از طریق اعتبارات استانی محال و غیر قابل انجام است.

 

 

 

 

 

 

 

دانشگاه بیرجند نیروی امریه پژوهش یار جذب می کند/۲-۳

دانشـگاه بیرجند با هدف بکارگیری نیروهای متخصـص با مدرک کارشناسـی ارشد و یا دکتری جهت بهره‌مندی از خـدمات آنـان در امور پژوهشـی و کـار در مرکز نوآوری و ارتباط با جامعه و صـنعت، از مشمولان واجـد شـرایط دعـوت بـه همکـاری می‌نمـایـد. بر اسـاس این فراخوان بـه منظور ایجـاد فرصت برابر و رعایت عـدالت برای تمامی مشمولان وظیفـه و دانش آموختگـانی که تمایل به گذراندن دوره سربـازی خـود در قالب نیروی پژوهشیـار امریه را دارنـد، با داشـتن برگه اعزام بـا تاریـخ ۱ آبان ۱۴۰۱ می توانند جهت اطلاع از شــرایط جـذب و مـدارک مـــوردنیـاز تا تاریخ ۴ شهریور ۱۴۰۱ نسـبت بـه ثبت نـام  اقدام نمایند.

 

درجلسه کمیته علمی و نوآوری جشنواره ملی زرشک عنوان شد

 زرشک زمینه اشتغال ۳۸ هزار کشاورز خراسان جنوبی را فراهم کرده است/۲

اولین جلسه کمیته علمی و نوآوری جشنواره ملی زرشک در محل سالن شکوه شرق دانشگاه بیرجند برگزار شد.
برگزاری اولین جلسه کمیته علمی و نوآوری جشنواره ملی زرشک

به گزارش امروز خراسان جنوبی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در این جلسه گفت: محصول زرشک  یکی از محصولات استراتژیک استان است که بالغ بر ۳۸ هزار نفر در استان در این حوزه مشغول به فعالیت هستند. دکتر جعفری افزود: مهمانانی از داخل و خارج کشور به این جشنواره دعوت شده اند و دستگاه های اجرایی مرتبط با جشنواره نیز حضور فعال دارند. دکتر جعفری بهره وری و بازار یابی را از اهداف مهم این جشنواره برشمرد.
در ادامه جلسه هر یک از حاضرین به بیان نظرات و پیشنهادات خود جهت پیشبرد اهداف جشنواره پرداختند.
لازم به توضیح است؛ جشنواره ملی زرشک توسط جهاد کشاورزی استان و با همکاری استانداری خراسان جنوبی، دانشگاه بیرجند و سایر دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی مرتبط در اواخر مهر ماه امسال به مدت ۱۰ روز برگزار خواهد شد.

نیروگاه‌های خورشیدی معیشت مناطق محروم استان خراسان جنوبی را شارژ می‌کنند/ ۵۵۰ هزار واحد فتوولتائیک در دستور کار است/۵

 

نیروگاه‌های خورشیدی معیشت مناطق محروم استان خراسان جنوبی را شارژ می‌کنند/ 550 هزار واحد فتوولتائیک در دستور کار است

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند بر فراهم شدن امکان برخورداری روستاهای محروم استان از نیروگاه خورشیدی تأکید کرد و گفت: ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای این مناطق از طریق نیروگاه‌های کوچک خورشیدی فرصتی است که نباید نادیده گرفته شود.

 سوم مردادماه امسال در راستای اجرای فرامین مقام معظم رهبری در سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» و به منظور توانمندسازی اقتصادی و کمک به معیشت روستاییان با اولویت افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی، افزایش میزان بهره‌وری کشور از انرژی پاک و تجدید پذیر، تفاهم نامه پنج جانبه احداث ۵۵۰ هزار واحد نیروگاه خورشیدی (فتوولتائیک) ۵ کیلوواتی با همکاری معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم، وزارت نیرو، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و بسیج سازندگی کشور به مدت ۵ سال امضا و مبادله شد.

این تفاهم نامه با هدف ایجاد اشتغال، کمک به معیشت، رفع فقر، توانمندسازی اقتصادی گروه‌ها و اقشار کم درآمد ساکن در مناطق روستایی و حاشیه شهرها با اولویت مددجویان تحت حمایت نهادهای حمایتی و سایر افراد کم برخوردار و همچنین افزایش تولید انرژی برق از منابع تجدیدپذیر و کمک به افزایش تولید ناخالص ملی شکل گرفته است.

به همین منظور کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با حضور نمایندگان دستگاه‌های مذکور در خراسان جنوبی تشکیل جلسه داد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند صبح امروز در این نشست گفت: اخیرا با حضور معاون رئیس جمهور اختصاص اعتبار برای توسعه انرژی‌های خورشیدی در کشور مصوب شد که سهم استان از آن نیم درصد است.

سینا سرحدی افزود: در استان پیمانکاران کار کشته‌ای در حوزه نیروگاه‌های کوچک مقیاس داریم که سبب شده در این زمینه عملکرد موفقی داشته باشیم، لذا درخواست اولیه پیمانکاران برای شفافیت در فضای اجرایی، همکاری در این بخش است که هم در رونق اقتصادی پیمانکاران موثر بوده و هم به دلیل سکونت در استان تعهدشان مستمر خواهد بود.

وی با بیان اینکه با این مهم، زمینه اشتغال بخشی از جوانان فراهم می‌شود اظهار داشت: در کشور چند استان محدود در زمینه انرژی خورشیدی ظرفیت داشته و عملیاتی و مرجع هستند که با انسجام و هم افزایی، بخشی از این مرجعیت به استان منتقل خواهد شد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: نیروهای سالم، جوان و پرکار استان می‌توانند در این پروژه موثر، بزرگ و جدی کشور سهیم باشند.

وی عنوان کرد: تأمین تجهیزات از دیگر موضوعات دارای اهمیت است که برخی شرکت‌های بزرگ موجود در استان می‌توانند نسبت به تأمین تجهیزات با قیمت پایین‌تر و کیفیت مناسب، اقدام کنند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به تاکید افراد حاضر و درخواست پیمانکاران نسبت به استفاده از توان پیمانکاران بومی گفت: از آنجایی که موضوع تخصصی است محور این اقدام یعنی خریدار برق، توزیع کننده و پرداخت کننده شرکت برق منطقه‌ای قرار خواهد بود.

سرحدی با بیان اینکه تأمین اعتبار کار فوق العاده حساسی است، افزود: از تصویب تا تأمین اعتبار مسیر سنگ‌لاخی است که با توجه به حضور رئیس بسیج سازندگی کشور در استان و شناخت از منطقه، امیدواریم به راحتی این فرآیند پیش برود.

وی بیان کرد: با توجه به تعیین زمان ۶۰ روزه برای اجرا، شرایط ایجاب می‌کند دستگاه‌های مربوطه همکاری و پشتیبانی کنند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند اضافه کرد: برای شناسایی و تعیین مناطق و پست‌های برق، بهتر است از سند آمایش سرزمینی استان یا اطلاعات شرکت برق استفاده شود.

وی با بیان اینکه جدول اجرایی باید از شرکت برق منطقه‌ای بیاید تصریح کرد:  درخواست داریم شرکت برق در این زمینه اهتمام جدی داشته باشد تا مجموعه بسیج سازندگی بتواند برنامه‌ریزی کرده و با چشم انداز مشخص، اعتبار امسال را جذب کند.

سرحدی بیان کرد: همچنین اراضی که برای احداث نیروگاه می‌توان اختصاص داد باید شناسایی و این ظرفیت‌ها معرفی شود.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند گفت: این مهم فرصت مناسبی برای استان است، چون از گذشته در استان ظرفیت‌سازی شده و باید از این فرصت ویژه که در اختیار استان قرار گرفته استفاده شود.

سرحدی بیان کرد: در شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی، اهلیت سنجی افراد مورد تاکید قرار گرفت، آنچه اکنون پیش می‌رود به تشخیص استانداران و شفافیتی که سرلوحه کار قرار گرفته، شاخص اهلیت سنجی افراد است.

وی تصریح کرد: اگر به ۳۰ درصد پیشرفت در اجرای این طرح هم برسیم گام بزرگی برداشته‌ایم اما زمانی به این میزان هم می رسیم که نقشه راه مشخص باشد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند گفت: پیمانکاران استان بومی منطقه بوده و سلامت و شفافیت در اجرا توسط افراد این منطقه بر کسی پوشیده نیست.

سرحدی افزود: برای ما مهم است جوان استان نفر دسته دوم اجرا نباشد، لذا باید به جوانان اعتماد به نفس داده و از آنها کار بخواهیم، ما نیز در کنار شما خواهیم بود.

وی بیان کرد: نگاه همه افراد حاضر در این نشست، با توجه به سبقه و اختیارات قانونی اتاق بر این است اتاق در این حوزه ورود کرده و امکانات در اختیار پیمانکاران و سایر دستگاه‌های تصمیم‌ساز قرار بگیرد تا از این جا که در استان هستیم یک گام جلوتر برویم.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند اظهار داشت: شاکله استان خراسان جنوبی مرزی است و علیرغم محدودیت‌هایی که دارد اگر این امتیازات داده شود قوی‌تر عمل خواهیم کرد.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح می توان در جهت توسعه و تثبیت امنیت و استقرار مردم مرزنشین مساعدت وهمکار ی نمود.

امکان برخورداری روستاهای محروم از نیروگاه خورشیدی فراهم شود

معاون اقتصادی اداره کل اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: بعضا مشاهده کرده‌ایم افرادی برای دریافت تسهیلات معرفی شده‌اند اما تضامین بانکی و سایر مشکلات مانع از پرداخت تسهیلات به آنها شده است که باید این فرآیند تسهیل شود.

محمد بهروزی ادامه داد: از طرفی اعلام شد نیروگاه روی بام منازل روستایی باید احداث شود اما برخی روستاها وضعیت مناسبی ندارند و باید برای این مهم نیز چاره‌اندیشی شود تا بتوانند از این ظرفیت بهره‌مند شوند.

نماینده دفتر اشتغال و سرمایه‌گذاری استانداری خراسان جنوبی نیز گفت: در گام اول اجرای این طرح با اهلیت سنجی متقاضیان و تأیید اصالت آنها با محوریت مناطق مرزی و روستایی این اقدام در دستور کار قرار خواهد گرفت.

ولی اله احمدی افزود: در حال حاضر با توجه به فرآیند و مسائلی که در خصوص تشکیل تعاونی‌ها یا اجرای تجمیعی طرح وجود دارد متقاضیان به صورت شخصی و خانوادگی اقدام کنند.

وی بیان کرد: در زمینه تسهیلات با تفاهمنامه‌ای که با بسیج سازندگی منعقد می‌کنیم از محل تبصره ۱۶ این امکان فراهم می‌شود.

بانک‌های استان توان تامین تسهیلات ماده ۱۶ ندارند

معاون اداره کل کمیته امداد امام(ره) خراسان جنوبی نیز گفت: تجربه‌ سنوات گذشته نشان می‌دهد در طول یک تا دو سال ۲۰۰ واحد نیروگاه احداث شده یعنی خیلی روی سرعت و تعداد نمی‌توان مطمئن بود که در استان بتوان عدد اعلام شده را احداث کرد یا خیر.

علی اکبر نخعی با بیان اینکه هزار ۲۰۰ نیروگاه برای استان کفایت می‌کرد، اظهار داشت: تأمین اعتبار موضوع مهمی است، در حال حاضر در خصوص تسهیلات ماده ۱۶ به شدت با بانک‌ها مشکل داریم و بانک‌ها توان تأمین را ندارند.

وی افزود: شناسایی چهار هزار خانواده در استان کار سختی نیست، شرکت برق اطلاعات مربوط به تعداد نیروگاه‌ها در اختیار ما قرار داده و ما افراد را شناسایی و معرفی می‌کنیم.

معاون اداره کل کمیته امداد امام(ره) خراسان جنوبی بیان کرد: از کار تجمیعی در استان به شدت پرهیز کنید زیرا هر نیروگاه نیاز به یک کار کوچک مانند تمیزکاری دارد که تجربه نشان داده با تجمیعی کارها پیش نمی‌رود.

وی تصریح کرد: حدود پنج هزار واحد مسکونی ایجاد کرده‌ایم که امکان این دارند نیروگاه‌ها روی آنها نصب شوند، اما متاسفانه برای هیچکدام از این واحدها راه پله به سمت بام پیش بینی نشده است.

نخعی مجموع سهمیه دستگاه‌های عضو این تفاهم نامه در استان را حدود هشت هزار نیروگاه اعلام کرد و گفت: برای اجرا باید ظرفیت شبکه برق استان در نظر گرفته شود، این طرح قرار است بیشتر در مناطق محروم اجرا شود در حالیکه این مناطق مصرف برق بسیار پایین و محدودی دارند.

وی افزود: یکی از مشکلات احداث نیروگاه‌ها در گذشته ضمانت‌های بانکی بود که اکنون این مشکل رفع شده است.

معاون اداره کل کمیته امداد امام(ره) خراسان جنوبی بیان کرد: مددجو در حالت عادی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان مستمری یا درآمد دارد که با اجرای این طرح به سمت توانمندسازی مددجویان پیش خواهیم رفت.

وی تصریح کرد: هر چقدر منابع مالی وارد استان شود به توسعه استان کمک خواهد کرد زیرا در تأمین معیشت مددجویان مشکل داریم، همچنین در اطراف شهرها نیز مددجویان می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

محمد احمدزاده، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند هم گفت: در روستاها می‌توان به شکل تعاونی چندین متقاضی را شناسایی و تسهیلات برای اجرا در اختیار آنها قرار گیرد.

 هدف‌گذاری ایجاد نیروگاه خورشیدی در مناطق مرزی و حاشیه شهرها

نماینده بسیج سازندگی خراسان جنوبی هم گفت: ظرفیت‌ بسیار خوبی است و اولویت به مناطق مرزی داده شده است.

کاظم حسینی افزود: ظرفیت مرزی استان نمی‌تواند این بار را تأمین کند لذا در حاشیه شهرها نیز طرح اجرا خواهد شد.

وی بیان کرد: در حوزه تجمیعی گاهی اوقات ناچار خواهیم بود چون برنامه پنج ساله است و در طول رشد این امکان فراهم خواهد شد.

نماینده بسیج سازندگی خراسان جنوبی با بیان اینکه مردم نسبت به این موضوع آگهی نسبی پیدا کرده‌اند، اظهار داشت: سقف تسهیلات ۱۲۰ میلیون تومان از محل تبصره ۱۶ تعیین شده است.

وی با اشاره به اینکه بسیج سازندگی مجری این طرح است، ادامه داد: دیدگاه ما ۱۰۰ درصد برای نیروهای بومی استان است اما پیمانکاران باید قیمت انتزاعی به سمت پایین را مدنظر قرار دهند.

حسینی تصریح کرد: مباحث فنی اجرای نیروگاه‌ها در مجموع با شرکت برق منطقه‌ای بوده و بسیج در این زمینه هیچ دخالت و تکلیفی نخواهد داشت.

وی عنوان کرد: جلسات متعددی تاکنون در این خصوص با شرکت برق برگزار شده و برخی شهرستان‌ها نیز ظرفیت خود را اعلام کرده‌اند.

نماینده بسیج سازندگی خراسان جنوبی یادآور شد: تا حدودی وظایف و تکالیف مشخص است و نیاز به برنامه‌ریزی چندانی ندارد لذا در اسرع وقت قادر به اجرای طرح هستیم.

وی با بیان اینکه سهمیه استان احداث چهار هزار نیروگاه است گفت: در اجرای این طرح ۳۷ درصد افراد توسط کمیته امداد، ۲۷ درصد بهزیستی و بسیج سازندگی و دفتر روستایی استانداری هر کدام ۱۸ درصد معرفی خواهند شد.

حسینی با تاکید بر اینکه در اجرای این طرح منیّت وجود ندارد و باید به صورت جهادی همه کنار هم باشیم، افزود: جلسه استانی اجرای این طرح با حضور دستگاه‌های عضو تفاهم‌نامه برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: کار تجمیعی و مشارکتی صد در صد امکان پذیر است اما در هر منطقه‌ای شاید متفاوت باشد.

نماینده بسیج سازندگی خراسان جنوبی تصریح کرد: تلاش داریم اقتصاد را در حوزه مردمی پویا کنیم، برخی روستاها برای ایجاد تعاونی در این خصوص مستعد هستند.

وی عنوان کرد: برخی روستاها شاید متقاضی نداشته باشد اما مستعد هستند، به تناسب باید در خصوص موضوعاتی این چنینی بحث شود.

حسینی یادآور شد: در مجموعه بسیج سازندگی یکسری گروه‌های جهادی فعال داریم که در این طرح همکاری خواهند کرد انتظار داریم در بحث تامین و نگهداری این افراد آموزش داده شوند.

وی افزود: این طرح برای افراد محروم در استان است که البته اکثر مردم محروم بوده و می‌توان از این فرصت استفاده کرد.

لزوم استفاده از ظرفیت پیمانکاران بومی برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند هم گفت: در خراسان جنوبی ۱۵ شرکت فعال پیمانکاری در این زمینه فعالیت دارد و مطابق مقررات شرکت توزیع برق و استانداردها همکاری می‌کنند.

علی کرمانی بیان کرد: قرار است چهار هزار نیروگاه در مجموع استان به صورت پراکنده احداث شود لذا باید هزینه‌ها مدیریت و تا حد امکان از توان شرکت‌های پیمانکاری داخل استان استفاده شود.

وی اظهار داشت: این پیمانکاران در آینده ۲۰ سال خرید تضمینی کمک حال مجموعه خواهند بود لذا درخواست داریم تا حدی که در توان است به رشد نیروهای بومی استان کمک شود.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند تصریح کرد: در خصوص تأمین تجهیزات می‌توان از ظرفیت و توان استان استفاده کرد، باید تجهیزاتی در استان نصب شود که در چند سال گذشته امتحان خود را پس داده چون فرصت آزمون و خطا نیست.

وی عنوان کرد: تا جایی که امکان دارد اگر قرار است مناقصه برگزار شود از نیرو و توان استان در این خصوص استفاده شود، این موارد توسعه صنعت استان را در پی خواهد داشت.

مجری طرح کاهش تلفات و انرژی‌های نو شرکت توزیع برق  خراسان جنوبی با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری پنج جانبه فی مابین بهزیستی، کمیته امداد، وزارت نیرو، بسیج سازندگی و معاوت توسعه روستایی در خصوص احداث نیروگاه‌های خورشیدی و انرژی پاک، گفت: تعهد و سهم هر کدام از این دستگاه‌ها در استان خراسان جنوبی مشخص می‌شود.

علیرضا پوزشی با بیان اینکه خراسان جنوبی نسبت به جمعیت بیشترین سهم را در احداث نیروگاه‌ها توسط کمیته امداد دارد، افزود: اجرای طرح منوط به توجیه اقتصادی بر اساس قیمت پایه خواهد بود که با شناسایی مددجویان در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی بیان کرد: به هر کدام از متقاضیان ۱۰۰ میلیون تومان توسط دستگاه‌‌های حمایتی و ۲۰ میلیون تومان توسط استانداری تأمین پرداخت خواهد شد.

وی اظهار داشت: افرادی که قادر به احداث نیروگاه پنج کیلوواتی به تنهایی نباشد به صورت تجمیعی و با همکاری دهیاری‌ها و شوراهای روستایی در این زمینه برنامه‌ریزی خواهد شد.

مجری طرح کاهش تلفات و انرژی‌های نو شرکت توزیع برق  خراسان جنوبی تصریح کرد: افراد متقاضی توسط دستگاه‌های عضو تفاهم‌نامه، شناسایی و معرفی شده و بعد از تأمین زیرساخت‌ها، برای عقد قرارداد باید مراجعه کرده همچنین در سامانه مهرسان شرکت توزیع برق نیز ثبت می‌شوند.

مجری طرح کاهش تلفات و انرژی‌های نو شرکت توزیع برق  خراسان جنوبی هم با بیان اینکه نیروگاه‌های برق رابطه تنگاتنگی با بار شبکه دارند، افزود: تعداد نیروگاه‌ها سطح استان را به تفکیک شهرستان، بخش، حتی روستا می‌توانیم اعلام کنیم.

وی با بیان اینکه مجموع نیروگاه‌های پنج کیلوواتی کشور هفت هزار واحد است عنوان کرد: در خراسان جنوبی نیز در چند سال اخیر ۵۰۰ واحد احداث شده است.

مجری طرح کاهش تلفات و انرژی‌های نو شرکت توزیع برق  خراسان جنوبی افزود: از سال ۹۵ که طرح آغاز شد کمیته امداد در وهله نخست ۶۰ نفر را مشخص کرد، افرادی بودند که هیچ امکانات و تجهیزات نداشتند اما اکنون همین افراد به درآمد رسیده‌اند.

پوزشی با اشاره به ماه محرم، اجرای این کار را حسینی دانست و گفت: هر کس بخواهد در این مسیر قدمی بردارد آخرت خود را آباد کرده است.

وی تاکید کرد: خراسان جنوبی یک درصد جمعیت کشور را دارد اما هر اقدامی در این خصوص لازم باشد انجام و اطلاعات لازم را در اختیار دستگاه‌های مربوطه قرار می‌دهیم.

مجری طرح کاهش تلفات و انرژی‌های نو شرکت توزیع برق  خراسان جنوبی افزود: بهتر است در فاز نخست ۳۰ درصد طرح هدف گذاری شود و بعد از اجرای کامل به صورت فاز بندی مراحل را دنبال کنیم.

وی عنوان کرد: بازدید میدانی باید با حضور کمیته امداد، بسیج سازندگی، شرکت برق و سایر دستگاه‌های مربوطه از محل اجرای طرح انجام و مکان استانداردهای لازم را داشته باشد.

پوزشی یادآور شد: سال‌ها قبل هزار و ۷۰۰ نفر برای اجرای نیروگاه به شرکت برق معرفی شده است که تمامی اقدامات از جمله کنتور و ملک به نام فرد، بحث‌های فنی و سایر آماده است.

مجری طرح کاهش تلفات و انرژی‌های نو شرکت توزیع برق استان خراسان جنوبی گفت: درخواست داریم بعد از اینکه قرارداد با شرکت برق منعقد شد وارد فاز اجرا شوند، باید کسی که می خواهد وام بگیرد مالک بوده و کنتور برق به نام وی باشد.

پوزشی با تاکید بر اینکه قوانین و چارچوب‌ها مدنظر قرار بگیرد افزود: قرارداد انشعابی است لذا کسانی می‌توانند قراداد منعقد کنند که کنتور برق و ملک به نام آنها باشد.

وی بیان کرد: ترانس‌هایی که توزیع کننده برق روستاها هستند مشخص است اگر در روستایی نیاز باشد با توجه به فاصله، با تامین اعتبار می‌توان ترانس‌های دیگری نصب کرد.

 

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی مطرح کرد؛

افزایش تسهیلات طرح ملی مسکن/کاهش سهم آورده اعضا

افزایش تسهیلات طرح ملی مسکن/کاهش سهم آورده اعضا

 مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: در وبیناری با حضور رئیس جمهور، پیشنهاد افزایش مبلغ تسهیلات از ۳۵۰ میلیون تومان به ۷۰۰ میلیون تومان مطرح شد تا آورده اعضا کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، وحید داعی ظهر چهارشنبه در جلسه تخصیص زمینی جهت ساخت مسکن کارگری در خراسان جنوبی بیان کرد: به جز شهرهای بیرجند و قاین در سایر شهرهای استان به همه متقاضیان مسکن کارگری یک قطعه زمین به وسعت ۱۸۰ متر مربع به همراه تسهیلات بانکی واگذار می‌شود تا متقاضی نسبت به ساخت ویلایی اقدام کند.

وی با بیان اینکه قیمت تمام شده برای همه سازندگان از جمله اتاق تعاون یکسان است، گفت: بر اساس پیش بینی انجام شده، عضو باید حدود ۴۰۰ میلیون تومان آورده نقدی باید تأمین کند.

داعی با بیان اینکه در بیرجند در فاز اول بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ واحد زمینی در اراضی زعفرانیه در اختیار اتاق تعاون استان قرار می‌گیرد، اظهار کرد: چنانچه متقاضیان بیشتری وجود داشته باشد به هر میزانی که لازم باشد زمین جهت ساخت مسکن کارگری به اتاق تعاون در این اراضی واگذار می‌شود.

وی بیان کرد: اتاق تعاون در مدت ۱۰ روز مشخصات فنی، آنالیز و برآورد پروژه را جهت طرح در شورای مسکن به لحاظ برآورد قیمتی و هم چنین اختصاص زمین به اداره کل راه و شهرسازی ارائه کند.

کاهش آورد اعضا در طرح ملی مسکن

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: بر اساس قانون جهش تولید مسکن مصوب مجلس شورای اسلامی تخفیف‌هایی در مرحله صدور پروانه و نظام مهندسی برای نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: از اتاق تعاون خواستاریم موضوع امانی سازی ساخت به لحاظ قیمتی را از مبادی ذیربط پیگیری کند.

داعی با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با حضور رئیس جمهور و وزرا و اعضای شورای عالی مسکن به صورت وبینار، گفت: در این جلسه پیشنهاد افزایش مبلغ تسهیلات از ۳۵۰ میلیون تومان به ۷۰۰ میلیون تومان مطرح شد تا آورده اعضا کاهش یابد.

وی ادامه داد: امید است واجدین شرایط بتوانند از فرصت به وجود آمده جهت خانه دار شدن استفاده کنند.

تأمین زمین مسکن کارگری در استان

غلام حسین حسینی، رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی هم در این جلسه بیان کرد: تفاهم نامه ساخت مسکن کارگری در سال ۹۹ بین اتاق تعاون ایران و وزارت راه و شهرسازی منعقد شد.

وی افزود: همچنین این تفاهم نامه در شهریور ماه سال ۱۴۰۰ مجدد با حضور ریاست محترم جمهور و در قالب نهضت ملی مسکن امضا و وارد مرحله اجرا شد.

حسینی بیان کرد: پس از پیگیری‌های انجام شده، در تیر ماه سال جاری چگونگی انجام کار و تیپ قرارداد ابلاغ و وارد فاز اجرایی در استان و کشور شد.

وی ادامه داد: امید است به زودی کار تخصیص زمین انجام و شاهد شروع عملیات اجرایی مسکن کارگری در استان باشیم.

حسینی اظهار کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی و افزایش هزینه‌های ساخت مسکن و ناتوانی کارگران در پرداخت همه هزینه‌ها نیاز است که کارگران در این بخش ویژه‌تر دیده شوند.

وی بیان کرد: همچنین خواستاریم امتیازاتی مانند تسهیلات بیشتر، سود کمتر و افزایش مدت زمان باز پرداخت این تسهیلات به کارگران داده شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی:

کشت مکانیزه ۲۵۰هکتار شاهدانه درخراسان جنوبی/اهرم بازدارنده نداریم/

کشت مکانیزه ۲۵۰هکتار شاهدانه درخراسان جنوبی/اهرم بازدارنده نداریم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: با وجود کشت ۲۵۰ هکتار شاهدانه به شکل مکانیزه در شهرستان‌های استان، اهرم بازدارنده ای برای جلوگیری از کشت آن نداریم.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی جعفری صبح چهارشنبه در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بیان کرد: ۲۵۰ هکتار شاهدانه به شکل مکانیزه در شهرستان‌های سربیشه، خوسف، سرایان و درمیان کشت می‌شود که بیشتر آن در درمیان است.

وی با بیان اینکه کشت شاهدانه در خراسان جنوبی بیشتر برای مصرف صنعتی است، افزود: شاهدانه توسط افغانستانی‌ها خریداری و به پاکستان برده می‌شود و در نوع شاهدانه کشت شده در استان ماده روان گردان وجود ندارد.

به گفته وی هدف از کشت شاهدانه که گیاهی است که سریع رشد می‌کند، در شهرستان‌های استان افزایش در آمد است که سبب شده تا تعدادی از کشاورزان به کشت آن در مزارع خود ترغیب شوند.

جعفری با بیان اینکه با تعطیلی کارخانه قند قهستان و کشت نشدن چغندر، کشت شاهدانه در خراسان جنوبی افزایش یافته است، گفت: کشاورزان را به کشت جایگزین توصیه و کلاس‌های آموزشی را برای آنها برگزار می‌کنیم.

سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: به کشاورزانی که شاهدانه کشت می‌کنند، هیچ گونه خدماتی ارائه نمی‌کنیم و با وجود اینکه اهرم بازدارنده ای برای کشت شاهدانه نداریم.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی، اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

 

کارگاه آموزشی پسماندها و تنوع زیستی ویژه کودکان ونوجوانان درمیان /۲

کودکان ونوجوانان عضو مرکز فرهنگی و هنری کانون در شهرستان درمیان با نحوه‌ی مدیریت پسماندها و همچنین تنوع زیستی گیاهی و جانوری این شهرستان آشنا شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در راستای ویژه برنامه‌ی مهارت‌های زندگی، ۳۰ از کودکان ونوجوانان عضو مرکز فرهنگی و هنری کانون در شهرستان درمیان طی برنامه‌ای با مشارکت کانون و اداره حفاظت محیط زیست با نحوه‌ی مدیریت پسماند و پوشش گیاهی و جانوری مناطق مختلف این شهرستان آشنا شدند.

معرفی کتاب، بیان انواع انواع پسماندها،  تفکیک زباله‌ها، اهمیت تمیزی محیط زیست،  گونه‌های جانوری منطقه‌ی درمیان، و اهمیت حفظ نژاد برخی حیوانات و جلوگیری از انقراض آن‌ها و محافظت از حیوانات و جانواران از موارد مطرح شده در این کارگاه آموزشی بود.

نشست توجیهی قصه‌های ۹۰ تاثیه‌ای در خراسان جنوبی برگزارشد/۲

نشست توجیهی بخش پادکست و قصه‌های ۹۰ تاثیه‌ای در کانون پرورش فکری خراسان جنوبی برگزارشد

با مشارکت انجمن قصه گویی کانون پرورش فکری خراسان جنوبی نشست توجیهی بخش پادکست و قصه های ۹۰ ثانیه‌ای با حضور جمعی از مربیان و قصه گویان استان به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در این برنامه که با هدف توجیهه علاقندان به شرکت در بخش پادکست و قصه ها نود ثانیه ای برگزار شد سیده محلیحه قریشی زادگان رابط انجمن قصه گویی کانون استان به تشریح بخشهای مختلف شیوه نامه و فراخوان این جشنواره و نحویه شرکت در این دو بخش  پرداخت.

در ادامه احسان بلوری کارشناس فرهنگی اداره کل کانون استان  توضیحاتی در خصوص نحوه‌ی فیلم برداری، ارسال آثار، نرم افزارهای کاربردی جهت تولید این نوع از قصه ها ارایه کرد و با پخش نمونه هایی از قصه گویی های موفق کشوری با مشارکت همکاران و قصه‌گویان حاضر در این نشست مجازی به نقد و بررسی آن پرداخت.

 

 

 

ارائه برنامه های حمایتی بنیاد ملی بازی های رایانه ای از بازی سازان خراسان جنوبی/

    
ارائه برنامه های حمایتی بنیاد ملی بازی های رایانه ای از بازی سازان خراسان جنوبی
عضو هیئت مدیره و سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای با حضور در جمع تولیدکنندگان بازی در خراسان جنوبی، به برنامه های حمایتی این بنیاد اشاره کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، کارگروه استانی هماهنگی، حمایت و توسعه محتوا و خدمات فرهنگی فضای مجازی چهارشنبه ۲۶ مردادماه جاری با حضور جمعی از فعالین حوزه بازی های رایانه ای در استان برگزار شد.

محمدصادق افراسیابی در این جلسه با ارائه آماری از تعداد گیمرها و بازی سازان کشور و میزان محبوبیت بازی های داخلی و خارجی، عنوان کرد: متاسفانه در رویکردی که در گذشته در کشور وجود داشت، کمتر به بازی های رایانه ای توجه می شد، اما با توجه به سیاست های تحولی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این توجه بیشتر شده است.

وی با بیان این که اگر برای بازی های رایانه ای استراتژی داشته باشیم، می توان از ظرفیت بازی های تمدن ساز و بازی های آموزشی به عنوان یک فرصت استفاده کرد، ادامه داد: بازی های آموزشی، روند آموزش را عمیق تر کرده و بازی های تمدن ساز، کودکان و نوجوانان را با مسائل تاریخی کشور همچون تاریخ ایران و انقلاب بیشتر آشنا کرده و این مباحث را بهتر منتقل می کنند.

وی به بازی های پرورش دهنده خلاقیت کودکان نیز اشاره کرد و گفت: برخی بازی ها مهارت های زندگی را آموزش می دهند.

افراسیابی با تاکید بر این که باید بازی که الان سرگرمی صرف یا تهدید است، به فرصت تبدیل شود، اضافه کرد: نیازمند تحول عمیقی در فضای بازی هستیم و این تحول هم باید از تمرکز در حوزه افزایش سواد بازی در معلمین و مادران آغاز شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به کافی نبودن موضوع رده بندی سنی فعلی در بازی ها برای انتخاب بازی، اشاره کرد و افزود: نگاه ما علاوه بر رده بندی سنی بازی، توصیه بازی مفید برای کودکان و نوجوانان است که این موضوع در سامانه «چه بازی» دنبال می شود.

به گفته وی در حال حاضر فقط ۲۵ درصد مردم به رده بندی سنی توجه می کنند و ما به دنبال توجه صد درصدی جامعه به این مقوله که بسیار حساس است، هستیم.

عضو هیئت مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای به سیاست های جدید این بنیاد در خصوص سرویس های استریم (پخش زنده بازی گیمرها) اشاره کرد و گفت: با توجه به آسیب های رصد شده در این حوزه، در حال تدوین آیین نامه ای برای سرویس های داخلی هستیم تا با استفاده از هوش مصنوعی از پخش موارد نامناسب برای کودکان و نوجوانان جلوگیری کنند.

افراسیابی همچنین با بیان این که مردم ایران سالانه ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای بازی هزینه می کنند، ادامه داد: در دوران کرونا به دلیل این که افراد از حضور در مدارس فاصله گرفتند و امکانات و تکنولوژی بیشتری در این مدت برای کودکان و نوجوانان تهیه شد، آمار استفاده از بازی ها هم افزایش یافت.

وی با تاکید بر حمایت از بازی سازان داخلی، عنوان کرد: از ظرفیت این افراد می توان برای صادرات بازی به کشورهای اسلامی استفاده کرد و به درآمدزایی رسید .

به گفته وی شرکت هایی در ایران فعالیت می کنند که نمایندگی شرکت های خارجی را گرفته و بازی را تا حدودی بومی سازی می کنند یا شرکت هایی که برای کشورهای خارجی بازی تولید می کنند.

افراسیابی با تاکید بر این که می توان در خصوص شناسایی بازی سازان شهرستان ها و ارتباط گیری آن ها با این شرکت های قدرتمند در پایتخت، کاری انجام داد، از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی تقاضا کرد تا هر چه سریعتر نسبت به شناسایی بازی سازان این استان و معرفی آن ها به بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای اقدام کند.

وی در ادامه به اهمیت سلامت بازار، اشاره کرد و افزود: برای تحقق این امر، نیاز است با جهاد تبیین پیش برویم و آگاه سازی مردم به گونه ای باشد که خودشان خواهان حذف بازی های آسیب زا از فروشگاه ها شوند.

سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای از تولیدکنندگان بازی درخواست کرد تا حتما برای رده بندی بازی هایی که از طریق فروشگاه های مجازی ارائه می شود، اقدام کنند.

افراسیابی با بیان این که دستگاه های اجرایی باید بازی را به عنوان یک فرصت برای تعلیم و تربیت بشناسند، ادامه داد: با توجه به ظرفیت بسیار خوب بازی سازان داخل کشور، می توانند حتی در زمینه سفارش بازی نیز ورود کنند.

وی همچنین با توصیه به خانواده ها در خصوص آشنایی با فرصت ها و تهدیدهای بازی ها ، عنوان کرد: سازمان سراج با راه اندازی سایت «توپ مارکت» فضایی را برای ارائه بازی های بدون آسیب و بدون تبلیغات نامناسب، ویژه کودکان راه اندازی کرده است که دغدغه والدین را در این خصوص مرتفع می کند.

عضو هیئت مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای با بیان این که از محل تعامل بین بنیاد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اداره استخدامی، در تمامی ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها یک پست برای کارشناس بازی های دیجیتال تعریف شده است، ادامه داد: با فعال شدن کارشناس این حوزه، به دنبال رشد بازی های در استان ها و فراهم شدن فضایی برای رفع دغدغه خانواده ها هستیم.

افراسیابی درخصوص سامانه «همگرا» نیز توضیح داد: هر فردی که می خواهد بازی را ارائه دهد، نیاز است در سامانه همگرا ثبت نام کند تا پس از بررسی ها از حمایت های بنیاد بهره مند شود.

وی همچنین به عقد تفاهم نامه با وزارت ارتباطات در راستای رشد ۳۰ درصدی تولید بازی های بومی  اشاره کرد و افزود: در این راستا اختصاص سرورها، اعطای وام قرض‌الحسنه تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان به بازی ساز ها، کاهش پینگ تایم (کاهش زمان تاخیر اینترنت) و ارایه اینترنت با کیفیت به گیمرها خصوصا برای بازی های بومی در دستورکار قرار گرفته است.

عضو هیئت مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای از برنامه های آموزشی، رویدادها، جشنواره ها و بوت کمپ های این بنیاد برای بازی سازان سخن گفت و ادامه داد: مرکز مشاوره بنیاد با شماره تماس ۵۸۱۲۹ آماده پاسخگویی به سوالات تولید کنندگان بازی است.

افراسیابی با اشاره به سامانه « چه بازی» درحوزه رده بندی و سامانه «فهم بازی» در حوزه سواد بازی، بیان کرد: پروژه ایستگاه سواد بازی نیز برای آموزش خانواده ها و مربیان با حضور شرکت های بازی ساز از دیگر برنامه های بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای است.

 

 

 

 

پاداش صرفه جویی مصرف برق برای ۳۴ درصد مشترکان خراسان جنوبی/۲

حدود ۳۴ درصد مشترکان برق در خراسان جنوبی، پاداش صرفه جویی دریافت کردند.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع برق استان گفت: در طرح تابستانه برق، مشترکان به ازای هر کیلو وات ساعت کاهش مصرف نسبت به سال گذشته، پنج برابر نرخ مصرف مشمول پاداش می‌شوند که در این خصوص از ابتدای خرداد امسال تا به امروز ۱۳۱ هزار و ۳۳۵ مشترک در استان مشمول پاداش صرفه جویی شده اند.

بخشایی افزود: این مشترکان نسبت به قبوض مدت مشابه پارسال در مجموع یک میلیارد تومان تخفیف دریافت کردند.

 

وی با اعلام اینکه حدود ۱۶ درصد مشترکان در استان در گروه کم مصرف و خوش مصرف قراردارند، گفت: خوشبختانه با رعایت الگوی مصرف توسط مشترکان خانگی در ایام پیک بار امسال هیچ گونه خاموشی در بخش خانگی اعمال نشده است.

 

 

 

جریمه ۱۵۵ میلیون تومانی متهم قاچاق پوشاک در سرایان/۴

متهم قاچاق پوشاک در سرایان به پرداخت ۱۵۵ میلیون تومان جریمه محکوم شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گفت: ماموران پاسگاه انتظامی مصعبی شهرستان سرایان در بازرسی از یک دستگاه خودروی سواری، ۹۶۰ ثوب انواع پوشاک خارجی، کشف کردند که پرونده متهم در شعبه اول بدوی این شهرستان رسیدگی و متهم به استناد بند ب ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا وارز، علاوه بر ضبط کالای مکشوفه به پرداخت ۱۵۵ میلیون تومان جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

حسن پور با بیان اینکه طبق مقررات حاکم، خرید و فروش و حمل کالای مجاز مشروط بدون داشتن اسناد گمرکی تخلف است افزود: جریمه کالا‌های قاچاق که در استعلام از گمرک، مجاز مشروط اعلام میگردد، بر اساس بند ب ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، یک تا سه برابر ارزش کالا است.

 

 

 

 

فوتی های کرونا در خراسان جنوبی همچنان همان هزار و ۴۷۷ نفر/۲-۳

در شبانه روز گذشته مورد جدیدی از فوت کرونایی در خراسان جنوبی ثبت نشد و تعداد جان باختگان کرونا در استان همان هزار و ۴۷۷ نفر است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۳۴۹ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۱۴۸ بیمار جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۵۳ مورد از بیرجند، ۷ مورد از بشرویه، ۵ مورد از خوسف، ۵ مورد از درمیان، ۱۶ مورد از زیرکوه، ۶ مورد از سرایان، ۸ مورد از سربیشه، ۲۰ مورد از طبس، ۱۳ مورد از فردوس، ۱۳ مورد از قائنات و ۲ مورد از نهبندان شناسایی شد.

به گفته دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۵۸ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۴۴ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: ۱۰ مورد بیمار کرونا مثبت در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حال عمومی ۱ نفر نامساعد است

 

 

 

 

جذب ۳۸۰ میلیارد تومان اعتبار سفر استانی رئیس جمهور برای راه‌های خراسان جنوبی/۳

تا کنون ۳۸۰ میلیارد تومان از اعتبارات سفر استانی رئیس جمهور به خراسان جنوبی، جذب شده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: در سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار از محل منابع مختلف برای تکمیل راه‌های استان تصویب شد که تاکنون ۳۸۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.

داعی افزود: این مقدار تخصیص یافته برای پرداخت مطالبات پیمانکاران و معوقات کارگران و پیشرفت طرح راهسازی هزینه شده است.

 

وی گفت: ابتدای سال ۱۳۹۸ طول باند‌های دوم استان ۶۰۶ کیلومتر بود که امروز با ۲۵ درصد افزایش نسبت به مجموع باند‌های استان، به ۷۹۸ کیلومتر رسیده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان افزود: امسال هم احداث ۱۰۰ کیلومتر باند دوم در استان هدف‌گذاری شده است که تاکنون ۵۰ کیلومتر آسفالت شده و باید علائم‌گذاری شود، اما به‌تدریج زیر بار عبور می‌رود.

داعی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای افزایش اعتبارات راهسازی استان گفت: اعتبارات حوزه راه خراسان جنوبی امسال به ۷۴۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به سال ۹۸ سه برابر شده است.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*