اخبار خراسان جنوبی

 پست ۴۰۰ کیلوولت نهبندان به عنوان بزرگترین پروژه زیرساختی استان احداث می شود

دشمن درصدد وارونه جلوه دادن عملکرد دولت است

 

 

نیروگاه‌های خورشیدی معیشت مناطق محروم استان خراسان جنوبی را شارژ می‌کنند/ ۵۵۰ هزار واحد فتوولتائیک در دستور کار است

نیروگاه‌های خورشیدی معیشت مناطق محروم استان خراسان جنوبی را شارژ می‌کنند/ 550 هزار واحد فتوولتائیک در دستور کار است

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند بر فراهم شدن امکان برخورداری روستاهای محروم استان از نیروگاه خورشیدی تأکید کرد و گفت: ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای این مناطق از طریق نیروگاه‌های کوچک خورشیدی فرصتی است که نباید نادیده گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند، سوم مردادماه امسال در راستای اجرای فرامین مقام معظم رهبری در سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» و به منظور توانمندسازی اقتصادی و کمک به معیشت روستاییان با اولویت افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی، افزایش میزان بهره‌وری کشور از انرژی پاک و تجدید پذیر، تفاهم نامه پنج جانبه احداث ۵۵۰ هزار واحد نیروگاه خورشیدی (فتوولتائیک) ۵ کیلوواتی با همکاری معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم، وزارت نیرو، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و بسیج سازندگی کشور به مدت ۵ سال امضا و مبادله شد.

این تفاهم نامه با هدف ایجاد اشتغال، کمک به معیشت، رفع فقر، توانمندسازی اقتصادی گروه‌ها و اقشار کم درآمد ساکن در مناطق روستایی و حاشیه شهرها با اولویت مددجویان تحت حمایت نهادهای حمایتی و سایر افراد کم برخوردار و همچنین افزایش تولید انرژی برق از منابع تجدیدپذیر و کمک به افزایش تولید ناخالص ملی شکل گرفته است.

به همین منظور کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با حضور نمایندگان دستگاه‌های مذکور در خراسان جنوبی تشکیل جلسه داد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند صبح امروز در این نشست گفت: اخیرا با حضور معاون رئیس جمهور اختصاص اعتبار برای توسعه انرژی‌های خورشیدی در کشور مصوب شد که سهم استان از آن نیم درصد است.

سینا سرحدی افزود: در استان پیمانکاران کار کشته‌ای در حوزه نیروگاه‌های کوچک مقیاس داریم که سبب شده در این زمینه عملکرد موفقی داشته باشیم، لذا درخواست اولیه پیمانکاران برای شفافیت در فضای اجرایی، همکاری در این بخش است که هم در رونق اقتصادی پیمانکاران موثر بوده و هم به دلیل سکونت در استان تعهدشان مستمر خواهد بود.

وی با بیان اینکه با این مهم، زمینه اشتغال بخشی از جوانان فراهم می‌شود اظهار داشت: در کشور چند استان محدود در زمینه انرژی خورشیدی ظرفیت داشته و عملیاتی و مرجع هستند که با انسجام و هم افزایی، بخشی از این مرجعیت به استان منتقل خواهد شد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: نیروهای سالم، جوان و پرکار استان می‌توانند در این پروژه موثر، بزرگ و جدی کشور سهیم باشند.

وی عنوان کرد: تأمین تجهیزات از دیگر موضوعات دارای اهمیت است که برخی شرکت‌های بزرگ موجود در استان می‌توانند نسبت به تأمین تجهیزات با قیمت پایین‌تر و کیفیت مناسب، اقدام کنند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به تاکید افراد حاضر و درخواست پیمانکاران نسبت به استفاده از توان پیمانکاران بومی گفت: از آنجایی که موضوع تخصصی است محور این اقدام یعنی خریدار برق، توزیع کننده و پرداخت کننده شرکت برق منطقه‌ای قرار خواهد بود.

سرحدی با بیان اینکه تأمین اعتبار کار فوق العاده حساسی است، افزود: از تصویب تا تأمین اعتبار مسیر سنگ‌لاخی است که با توجه به حضور رئیس بسیج سازندگی کشور در استان و شناخت از منطقه، امیدواریم به راحتی این فرآیند پیش برود.

وی بیان کرد: با توجه به تعیین زمان ۶۰ روزه برای اجرا، شرایط ایجاب می‌کند دستگاه‌های مربوطه همکاری و پشتیبانی کنند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند اضافه کرد: برای شناسایی و تعیین مناطق و پست‌های برق، بهتر است از سند آمایش سرزمینی استان یا اطلاعات شرکت برق استفاده شود.

وی با بیان اینکه جدول اجرایی باید از شرکت برق منطقه‌ای بیاید تصریح کرد:  درخواست داریم شرکت برق در این زمینه اهتمام جدی داشته باشد تا مجموعه بسیج سازندگی بتواند برنامه‌ریزی کرده و با چشم انداز مشخص، اعتبار امسال را جذب کند.

سرحدی بیان کرد: همچنین اراضی که برای احداث نیروگاه می‌توان اختصاص داد باید شناسایی و این ظرفیت‌ها معرفی شود.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند گفت: این مهم فرصت مناسبی برای استان است، چون از گذشته در استان ظرفیت‌سازی شده و باید از این فرصت ویژه که در اختیار استان قرار گرفته استفاده شود.

سرحدی بیان کرد: در شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی، اهلیت سنجی افراد مورد تاکید قرار گرفت، آنچه اکنون پیش می‌رود به تشخیص استانداران و شفافیتی که سرلوحه کار قرار گرفته، شاخص اهلیت سنجی افراد است.

وی تصریح کرد: اگر به ۳۰ درصد پیشرفت در اجرای این طرح هم برسیم گام بزرگی برداشته‌ایم اما زمانی به این میزان هم می رسیم که نقشه راه مشخص باشد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند گفت: پیمانکاران استان بومی منطقه بوده و سلامت و شفافیت در اجرا توسط افراد این منطقه بر کسی پوشیده نیست.

سرحدی افزود: برای ما مهم است جوان استان نفر دسته دوم اجرا نباشد، لذا باید به جوانان اعتماد به نفس داده و از آنها کار بخواهیم، ما نیز در کنار شما خواهیم بود.

وی بیان کرد: نگاه همه افراد حاضر در این نشست، با توجه به سبقه و اختیارات قانونی اتاق بر این است اتاق در این حوزه ورود کرده و امکانات در اختیار پیمانکاران و سایر دستگاه‌های تصمیم‌ساز قرار بگیرد تا از این جا که در استان هستیم یک گام جلوتر برویم.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند اظهار داشت: شاکله استان خراسان جنوبی مرزی است و علیرغم محدودیت‌هایی که دارد اگر این امتیازات داده شود قوی‌تر عمل خواهیم کرد.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح می توان در جهت توسعه و تثبیت امنیت و استقرار مردم مرزنشین مساعدت وهمکار ی نمود.

امکان برخورداری روستاهای محروم از نیروگاه خورشیدی فراهم شود

معاون اقتصادی اداره کل اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: بعضا مشاهده کرده‌ایم افرادی برای دریافت تسهیلات معرفی شده‌اند اما تضامین بانکی و سایر مشکلات مانع از پرداخت تسهیلات به آنها شده است که باید این فرآیند تسهیل شود.

محمد بهروزی ادامه داد: از طرفی اعلام شد نیروگاه روی بام منازل روستایی باید احداث شود اما برخی روستاها وضعیت مناسبی ندارند و باید برای این مهم نیز چاره‌اندیشی شود تا بتوانند از این ظرفیت بهره‌مند شوند.

نماینده دفتر اشتغال و سرمایه‌گذاری استانداری خراسان جنوبی نیز گفت: در گام اول اجرای این طرح با اهلیت سنجی متقاضیان و تأیید اصالت آنها با محوریت مناطق مرزی و روستایی این اقدام در دستور کار قرار خواهد گرفت.

ولی اله احمدی افزود: در حال حاضر با توجه به فرآیند و مسائلی که در خصوص تشکیل تعاونی‌ها یا اجرای تجمیعی طرح وجود دارد متقاضیان به صورت شخصی و خانوادگی اقدام کنند.

وی بیان کرد: در زمینه تسهیلات با تفاهمنامه‌ای که با بسیج سازندگی منعقد می‌کنیم از محل تبصره ۱۶ این امکان فراهم می‌شود.

بانک‌های استان توان تامین تسهیلات ماده ۱۶ ندارند

معاون اداره کل کمیته امداد امام(ره) خراسان جنوبی نیز گفت: تجربه‌ سنوات گذشته نشان می‌دهد در طول یک تا دو سال ۲۰۰ واحد نیروگاه احداث شده یعنی خیلی روی سرعت و تعداد نمی‌توان مطمئن بود که در استان بتوان عدد اعلام شده را احداث کرد یا خیر.

علی اکبر نخعی با بیان اینکه هزار ۲۰۰ نیروگاه برای استان کفایت می‌کرد، اظهار داشت: تأمین اعتبار موضوع مهمی است، در حال حاضر در خصوص تسهیلات ماده ۱۶ به شدت با بانک‌ها مشکل داریم و بانک‌ها توان تأمین را ندارند.

وی افزود: شناسایی چهار هزار خانواده در استان کار سختی نیست، شرکت برق اطلاعات مربوط به تعداد نیروگاه‌ها در اختیار ما قرار داده و ما افراد را شناسایی و معرفی می‌کنیم.

معاون اداره کل کمیته امداد امام(ره) خراسان جنوبی بیان کرد: از کار تجمیعی در استان به شدت پرهیز کنید زیرا هر نیروگاه نیاز به یک کار کوچک مانند تمیزکاری دارد که تجربه نشان داده با تجمیعی کارها پیش نمی‌رود.

وی تصریح کرد: حدود پنج هزار واحد مسکونی ایجاد کرده‌ایم که امکان این دارند نیروگاه‌ها روی آنها نصب شوند، اما متاسفانه برای هیچکدام از این واحدها راه پله به سمت بام پیش بینی نشده است.

نخعی مجموع سهمیه دستگاه‌های عضو این تفاهم نامه در استان را حدود هشت هزار نیروگاه اعلام کرد و گفت: برای اجرا باید ظرفیت شبکه برق استان در نظر گرفته شود، این طرح قرار است بیشتر در مناطق محروم اجرا شود در حالیکه این مناطق مصرف برق بسیار پایین و محدودی دارند.

وی افزود: یکی از مشکلات احداث نیروگاه‌ها در گذشته ضمانت‌های بانکی بود که اکنون این مشکل رفع شده است.

معاون اداره کل کمیته امداد امام(ره) خراسان جنوبی بیان کرد: مددجو در حالت عادی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان مستمری یا درآمد دارد که با اجرای این طرح به سمت توانمندسازی مددجویان پیش خواهیم رفت.

وی تصریح کرد: هر چقدر منابع مالی وارد استان شود به توسعه استان کمک خواهد کرد زیرا در تأمین معیشت مددجویان مشکل داریم، همچنین در اطراف شهرها نیز مددجویان می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

محمد احمدزاده، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند هم گفت: در روستاها می‌توان به شکل تعاونی چندین متقاضی را شناسایی و تسهیلات برای اجرا در اختیار آنها قرار گیرد.

 هدف‌گذاری ایجاد نیروگاه خورشیدی در مناطق مرزی و حاشیه شهرها

نماینده بسیج سازندگی خراسان جنوبی هم گفت: ظرفیت‌ بسیار خوبی است و اولویت به مناطق مرزی داده شده است.

کاظم حسینی افزود: ظرفیت مرزی استان نمی‌تواند این بار را تأمین کند لذا در حاشیه شهرها نیز طرح اجرا خواهد شد.

وی بیان کرد: در حوزه تجمیعی گاهی اوقات ناچار خواهیم بود چون برنامه پنج ساله است و در طول رشد این امکان فراهم خواهد شد.

نماینده بسیج سازندگی خراسان جنوبی با بیان اینکه مردم نسبت به این موضوع آگهی نسبی پیدا کرده‌اند، اظهار داشت: سقف تسهیلات ۱۲۰ میلیون تومان از محل تبصره ۱۶ تعیین شده است.

وی با اشاره به اینکه بسیج سازندگی مجری این طرح است، ادامه داد: دیدگاه ما ۱۰۰ درصد برای نیروهای بومی استان است اما پیمانکاران باید قیمت انتزاعی به سمت پایین را مدنظر قرار دهند.

حسینی تصریح کرد: مباحث فنی اجرای نیروگاه‌ها در مجموع با شرکت برق منطقه‌ای بوده و بسیج در این زمینه هیچ دخالت و تکلیفی نخواهد داشت.

وی عنوان کرد: جلسات متعددی تاکنون در این خصوص با شرکت برق برگزار شده و برخی شهرستان‌ها نیز ظرفیت خود را اعلام کرده‌اند.

نماینده بسیج سازندگی خراسان جنوبی یادآور شد: تا حدودی وظایف و تکالیف مشخص است و نیاز به برنامه‌ریزی چندانی ندارد لذا در اسرع وقت قادر به اجرای طرح هستیم.

وی با بیان اینکه سهمیه استان احداث چهار هزار نیروگاه است گفت: در اجرای این طرح ۳۷ درصد افراد توسط کمیته امداد، ۲۷ درصد بهزیستی و بسیج سازندگی و دفتر روستایی استانداری هر کدام ۱۸ درصد معرفی خواهند شد.

حسینی با تاکید بر اینکه در اجرای این طرح منیّت وجود ندارد و باید به صورت جهادی همه کنار هم باشیم، افزود: جلسه استانی اجرای این طرح با حضور دستگاه‌های عضو تفاهم‌نامه برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: کار تجمیعی و مشارکتی صد در صد امکان پذیر است اما در هر منطقه‌ای شاید متفاوت باشد.

نماینده بسیج سازندگی خراسان جنوبی تصریح کرد: تلاش داریم اقتصاد را در حوزه مردمی پویا کنیم، برخی روستاها برای ایجاد تعاونی در این خصوص مستعد هستند.

وی عنوان کرد: برخی روستاها شاید متقاضی نداشته باشد اما مستعد هستند، به تناسب باید در خصوص موضوعاتی این چنینی بحث شود.

حسینی یادآور شد: در مجموعه بسیج سازندگی یکسری گروه‌های جهادی فعال داریم که در این طرح همکاری خواهند کرد انتظار داریم در بحث تامین و نگهداری این افراد آموزش داده شوند.

وی افزود: این طرح برای افراد محروم در استان است که البته اکثر مردم محروم بوده و می‌توان از این فرصت استفاده کرد.

لزوم استفاده از ظرفیت پیمانکاران بومی برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند هم گفت: در خراسان جنوبی ۱۵ شرکت فعال پیمانکاری در این زمینه فعالیت دارد و مطابق مقررات شرکت توزیع برق و استانداردها همکاری می‌کنند.

علی کرمانی بیان کرد: قرار است چهار هزار نیروگاه در مجموع استان به صورت پراکنده احداث شود لذا باید هزینه‌ها مدیریت و تا حد امکان از توان شرکت‌های پیمانکاری داخل استان استفاده شود.

وی اظهار داشت: این پیمانکاران در آینده ۲۰ سال خرید تضمینی کمک حال مجموعه خواهند بود لذا درخواست داریم تا حدی که در توان است به رشد نیروهای بومی استان کمک شود.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند تصریح کرد: در خصوص تأمین تجهیزات می‌توان از ظرفیت و توان استان استفاده کرد، باید تجهیزاتی در استان نصب شود که در چند سال گذشته امتحان خود را پس داده چون فرصت آزمون و خطا نیست.

وی عنوان کرد: تا جایی که امکان دارد اگر قرار است مناقصه برگزار شود از نیرو و توان استان در این خصوص استفاده شود، این موارد توسعه صنعت استان را در پی خواهد داشت.

مجری طرح کاهش تلفات و انرژی‌های نو شرکت توزیع برق  خراسان جنوبی با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری پنج جانبه فی مابین بهزیستی، کمیته امداد، وزارت نیرو، بسیج سازندگی و معاوت توسعه روستایی در خصوص احداث نیروگاه‌های خورشیدی و انرژی پاک، گفت: تعهد و سهم هر کدام از این دستگاه‌ها در استان خراسان جنوبی مشخص می‌شود.

علیرضا پوزشی با بیان اینکه خراسان جنوبی نسبت به جمعیت بیشترین سهم را در احداث نیروگاه‌ها توسط کمیته امداد دارد، افزود: اجرای طرح منوط به توجیه اقتصادی بر اساس قیمت پایه خواهد بود که با شناسایی مددجویان در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی بیان کرد: به هر کدام از متقاضیان ۱۰۰ میلیون تومان توسط دستگاه‌‌های حمایتی و ۲۰ میلیون تومان توسط استانداری تأمین پرداخت خواهد شد.

وی اظهار داشت: افرادی که قادر به احداث نیروگاه پنج کیلوواتی به تنهایی نباشد به صورت تجمیعی و با همکاری دهیاری‌ها و شوراهای روستایی در این زمینه برنامه‌ریزی خواهد شد.

مجری طرح کاهش تلفات و انرژی‌های نو شرکت توزیع برق  خراسان جنوبی تصریح کرد: افراد متقاضی توسط دستگاه‌های عضو تفاهم‌نامه، شناسایی و معرفی شده و بعد از تأمین زیرساخت‌ها، برای عقد قرارداد باید مراجعه کرده همچنین در سامانه مهرسان شرکت توزیع برق نیز ثبت می‌شوند.

مجری طرح کاهش تلفات و انرژی‌های نو شرکت توزیع برق  خراسان جنوبی هم با بیان اینکه نیروگاه‌های برق رابطه تنگاتنگی با بار شبکه دارند، افزود: تعداد نیروگاه‌ها سطح استان را به تفکیک شهرستان، بخش، حتی روستا می‌توانیم اعلام کنیم.

وی با بیان اینکه مجموع نیروگاه‌های پنج کیلوواتی کشور هفت هزار واحد است عنوان کرد: در خراسان جنوبی نیز در چند سال اخیر ۵۰۰ واحد احداث شده است.

مجری طرح کاهش تلفات و انرژی‌های نو شرکت توزیع برق  خراسان جنوبی افزود: از سال ۹۵ که طرح آغاز شد کمیته امداد در وهله نخست ۶۰ نفر را مشخص کرد، افرادی بودند که هیچ امکانات و تجهیزات نداشتند اما اکنون همین افراد به درآمد رسیده‌اند.

پوزشی با اشاره به ماه محرم، اجرای این کار را حسینی دانست و گفت: هر کس بخواهد در این مسیر قدمی بردارد آخرت خود را آباد کرده است.

وی تاکید کرد: خراسان جنوبی یک درصد جمعیت کشور را دارد اما هر اقدامی در این خصوص لازم باشد انجام و اطلاعات لازم را در اختیار دستگاه‌های مربوطه قرار می‌دهیم.

مجری طرح کاهش تلفات و انرژی‌های نو شرکت توزیع برق  خراسان جنوبی افزود: بهتر است در فاز نخست ۳۰ درصد طرح هدف گذاری شود و بعد از اجرای کامل به صورت فاز بندی مراحل را دنبال کنیم.

وی عنوان کرد: بازدید میدانی باید با حضور کمیته امداد، بسیج سازندگی، شرکت برق و سایر دستگاه‌های مربوطه از محل اجرای طرح انجام و مکان استانداردهای لازم را داشته باشد.

پوزشی یادآور شد: سال‌ها قبل هزار و ۷۰۰ نفر برای اجرای نیروگاه به شرکت برق معرفی شده است که تمامی اقدامات از جمله کنتور و ملک به نام فرد، بحث‌های فنی و سایر آماده است.

مجری طرح کاهش تلفات و انرژی‌های نو شرکت توزیع برق استان خراسان جنوبی گفت: درخواست داریم بعد از اینکه قرارداد با شرکت برق منعقد شد وارد فاز اجرا شوند، باید کسی که می خواهد وام بگیرد مالک بوده و کنتور برق به نام وی باشد.

پوزشی با تاکید بر اینکه قوانین و چارچوب‌ها مدنظر قرار بگیرد افزود: قرارداد انشعابی است لذا کسانی می‌توانند قراداد منعقد کنند که کنتور برق و ملک به نام آنها باشد.

وی بیان کرد: ترانس‌هایی که توزیع کننده برق روستاها هستند مشخص است اگر در روستایی نیاز باشد با توجه به فاصله، با تامین اعتبار می‌توان ترانس‌های دیگری نصب کرد.

 

۱۲ عنوان برنامه سالروز ورود آزادگان در خراسان جنوبی برگزار می‌شود/۷

۱۲ عنوان برنامه سالروز ورود آزادگان در خراسان جنوبی برگزار می‌شود

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی گفت: به منظور گرامیداشت ۲۶ مرداد سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی، ۱۲ عنوان برنامه محوری در ۱۱ شهرستان این استان برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا حجت‌الاسلام محمدتقی عزیزی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: سرافرازی ایران قوی و قدرتمند در حوزه‌های مختلف امروز مرهون خون پاک و زحماتی است که شهدا، جانبازان و آزادگان در دوران انقلاب، هشت سال دفاع مقدس و تا به امروز کشیدند.

وی گفت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری به جهاد تبیین باید رشادت، ایثار و جانفشانی آزادگان را برای نسل جدید بازگو کنیم و این ایثارگری‌ها ثبت شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی تصریح کرد: آزادگان در راه حفظ آرمان‌های انقلاب اسلامی از خود گذشتگی کردند و این افتخاری برای نسل جوان است.

وی افزود: با همراهی که امروز بین ایران و عراق پیش آمده برخی از تصاویر و فیلم‌های مستند جنایات رژیم بعثی منتشر شده که زجر و زحمت مجاهدان اسلام را در دوران دفاع مقدس نشان می‌دهد.

عزیزی گفت: سختی دوران اسارت به قدری بوده که هر قدمی برای این افراد برداریم باز هم در قبال خدمتی که این قشر برای حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران انجام دادند، ناچیز است.

وی اضافه کرد: استان خراسان جنوبی دارای ۲۳۱ آزاده است که ۲ نفر شهید شده و ۱۱ نفر فوت کرده‌اند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی گفت: آیین تجلیل از آزادگان، دیدار آزادگان با نماینده ولی فقیه در استان، برگزاری اردوی یک روزه خانوادگی آزادگان در مرکز استان و شهرستان‌ها، مسابقات ورزشی و کلاس‌های آموزشی، مراسم حرکت کاروان نمادین آزادگان و مرور خاطرات اسارت، مراسم غبارروبی و عطرافشانی گلزار شهدا در سطح استان از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده است.

وی حضور جمعی از آزادگان در برنامه‌های صدا و سیما، حضور آزادگان در نماز جمعه، گرامیداشت مردمی سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی، گردهمایی همسران و دختران آزادگان و دیدار با مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری، اهدای خون و دیدار با خانواده‌های آزادگان شهید و متوفی استان را از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد.

۲۶ مرداد در تقویم رسمی کشور روز آغاز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی نامگذاری شده است.

معرفی سرپرست معاونت توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی/۷

 

با حضور محمد حسین خسروی سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان، سید حسین اصغری به عنوان سرپرست معاونت توسعه امور ورزش اداره کل معرفی شد.

در این آیین مهدی قناد معاون امور جوانان و صادقی رییس اداره توسعه منابع انسانی و پشتیبانی نیز حضور داشتند.

سید حسین اصغری از پیشکسوتان ورزش و ریاست اداره ورزش و جوانان شهرستان های خوسف، بیرجند و همچنین فعالیت در رشته های مختلف ورزشی را در کارنامه دارد.

 

برگزاری اولین رویداد ورزش خیابانی با شعار ایران شاد در خراسان جنوبی/۷

اولین جلسه طرح ورزش های خیابانی و ایران شاد در چندین ایستگاه ورزشی(لیوان چینی، پنالتی، طناب زنی، پرتاب حلقه، لی لی ) برای تمامی رده های سنی در پارک توحید با استقبال پرشور مردمی به ویژه مادران و دختران و با حضور چراغ بیرجندی و مقدم روسای هیات ورزش های همگانی استان و شهرستان بیرجند برگزار شد.

در پایان به قید قرعه به ۱۰ نفر از شرکت کنندگان جوایزی اهدا شد.

گفتی است: ادامه این برنامه روز دوشنبه ۳۱ مرداد ساعت ۲۰:۴۵ در محل جاده سلامت برگزار خواهد شد.

فرهنگ و تمدن ایران در گرو حفظ بناهای تاریخی/۲

رئیس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری نهبندان گفت: بناهای تاریخی،نشان از فرهنگ، تمدن و هنر معماری بی نظیر شهرستان نهبندان دارند.

رئیس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری نهبندان از بازسازی و مرمت ۴ خانه قدیمی که در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است خبر داد و گفت: به تازگی خانه قاسمی و در یک سال گذشته ۳ خانه قدیمی دیگر  بازسازی و مرمت شده است.

او افزود: قدمت خانه‌های تاریخی نهبندان به دوره صفویه تا قاجار بر می‌گردد و این اداره بازسازی چند خانه دیگر را در دست اقدام دارد.

شبانی در خصوص بنای خانه تاریخی قاسمی اظهار کرد: این بنا با توجه به شواهد معماری از جمله گوشه سازی اتاق‌های ایوان و شباهت با بنا‌های صفویه منطقه حوض دار سیستان تاریخ معماری آن احتمالا به صفویه بر می‌گردد.

لزوم همکاری بانک‌ها در اجرای طرح‌های مسکن

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی گفت: همکاری بانک‌ها با دولت برای اجرای طرح‌های اولویت‌دار مسکن امری ضروری است.

لزوم همکاری بانک‌ها در اجرای طرح‌های مسکن

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند،  آیت‌الله سید علیرضا عبادی، نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی امروز در دیدار با معاون مدیریت عامل بانک ملی ایران اظهارداشت: برای باز شدن راه موفقیت سه کلید رمز وجود دارد.

وی تصریح کرد: یکی از کلیدهای رمز وجود فرمانروایان و حاکمان وارسته‌ای بوده که جزو بهترین انسان‌ها از نظر تقوا، ایمان، علم   اخلاق باشند که اینگونه افراد برای رشد و پیشرفت جامعه طرح و برنامه داشته تا جامعه را به پیروزی، استقلال و کمال برسانند.

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی اظهار داشت: مسئله دوم که جامعه را به موفقیت می‌رساند این است که اموال جامعه باید در دست کسانی باشد که برای انجام امور خیریه بخل نورزند.

وی افزود: مسائل اقتصادی مانند خون در رگ‌های انسان بوده بنابراین اقتصاد و درآمد جامعه باید به گونه‌ای باشد که حیات اقتصادی را برای تک تک افراد جامعه ایجاد کند.

عبادی گفت: سومین کلید رمز موفقیت به کارگیری انواع امکانات به صورت کارشناسی که باید توسط اهلش انجام گیرد است.

وی با بیان اینکه دولتمردان گذشته با اقداماتی که انجام داده سبب ایجاد بحران مسکن شده‌اند، افزود: در حال حاضر دولت مردمی با علم، ایده‌های بلند و انقلابی روی کار آمده که باید همه با دولت همکاری کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه امروز مسئله مسکن اولویت ویژه‌ای دارد، بیان داشت: زمین تامین و طرح‌ها در حوزه مسکن تهیه شده اما متاسفانه بانک‌ها تنها دو درصد در جهت طرح‌های مسکن همکاری کرده که باید همکاری بیشتری داشته باشند.

عبادی اضافه کرد: پول‌های بی‌حساب را چاپ کردند که سبب شد ارزش پول پایین و تورم بالا رفته است.

 وی در پایان از بانک‌ها خواست تا به گونه‌ای در امور اقتصادی با دولت همکاری کنند که دشمن نتواند با تحریم‌ها و در امور اقتصادی کشور را تهدید سازد.

 

روز بدون فوتی کرونایی در خراسان جنوبی/۲

در شبانه روز گذشته مورد جدیدی از فوت کرونایی ثبت نشد و تعداد جان باختگان کرونا در استان همان هزار و ۴۷۷ نفر است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۴۳۶ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۲۰۰ بیمار جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۸۶ مورد از بیرجند، ۴ مورد از بشرویه، ۱۰ مورد از خوسف، ۴ مورد از درمیان، ۱۶ مورد از زیرکوه، ۱۰ مورد از سرایان، ۱۱ مورد از سربیشه، ۲۲ مورد از طبس، ۱۸ مورد از فردوس، ۱۵ مورد از قائنات و ۴ مورد از نهبندان شناسایی شد.

به گفته دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۶۰ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۴۸ نفر کرونا مثبتند.

 

 

احداث زیرساخت‌های منطقه گردشگری “تجنود” تأمین اعتبار می‌شود

 

احداث زیرساخت‌های منطقه گردشگری "تجنود" تأمین اعتبار می‌شود

استاندار خراسان جنوبی از تامین اعتبار احداث زیرساخت‌های منطقه گردشگری “تجنود” شهرستان زیرکوه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، جواد قناعت صبح امروز در جلسه بررسی مشکلات شهرستان زیرکوه که با حضور نماینده شهرستان‌های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد اظهار داشت: اعتبارات ویژه‌ای از محل متمم سفر اول رئیس جمهور، اعتبارات سفر دوم رئیس جمهور و اعتبارات استانی برای ایجاد زیرساخت‌های منطقه گردشگری “تجنود” تأمین خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به ظرفیت گردشگری تجنود خاطرنشان کرد: با تأمین زیرساخت‌های لازم، شرایط برای حضور گردشگران در این منطقه ارتقا می‌یابد.

به گفته وی حضور گردشگران می‌تواند آورده‌های اقتصادی فراوانی برای بخش، شهرستان و مجموعه استان به همراه داشته باشد.

در این جلسه که بعد از بازدید استاندار از منطقه گردشگری تجنود و با حضور نماینده شهرستان‌های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مدیران کل ستادی و استانی و فرماندار زیرکوه برگزار شد در زمینه راهکارهای تأمین اعتبار برای پروژه‌های تکمیل زمین‌های چمن مصنوعی روستاهای حسن آباد، همت آباد و اردکول، تعمیر جاده دسترسی روستای تجنود، آبرسانی به سایت‌های مسکن محرومین شهرستان و ۶ روستای مرزی منطقه همت آباد و غیره بحث و رایزنی شد.

 

اجرای عملیات بهسازی راه های روستایی بیرجند/۲

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بیرجند از اجرای عملیات ریزش برداری، تسطیح شانه خاکی راه در محور روستایی بهدان _حسن آباد به طول ۷ کیلومتر خبرداد.

 علی اکبر پیشاوری، رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بیرجند اظهارداشت: عملیات ریزش‌برداری ، تسطیح شانه خاکی راه، لایروبی و پاکسازی قنوها و آبروها در محور روستایی بهدان _حسن آباد به طول ۷ کیلومتر و با اعتبار ۷.۵ میلیارد ریال بوده که از محل اعتبارات نگهداری و بهسازی راه‌های روستایی شهرستان و به صورت امانی تامین اعتبار شده است.

وی افزود: این عملیات با هدف کاهش سوانح جاده‌ای وخسارت‌های جانی و مالی ناشی از آن و همچنین جهت جلوگیری از نفوذ آب به بستر راه و هدایت آب‌های سطحی به آبروها و پل‌ها در فصل زمستان بوده ‌است.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بیرجند ادامه داد: در اثر بارندگی‌های سال گذشته، شانه راه و حتی قسمتی از آسفالت کناره راه تخریب شده بود که با احداث دیوار ساحلی این مشکل نیز تا حدودی مرتفع شد.

سنجش ۹۰ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان در خراسان جنوبی/۲

تا کنون ۹۰ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان در پایگاه‌های سنجش خراسان جنوبی، سنجش شدند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان گفت: تا کنون برای ۱۵ هزار و ۸۰۴ نو آموز بدوسنجش ۹۰ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان در خراسان جنوبی ورود به دبستان و کودک پیش دبستانی استان در سامانه سنجش نوبت گیری شده که ۱۴ هزار و ۳۱۵ نوآموز سنجش شدند.

موسوی نژاد افزود: از این تعداد هزار و ۶۱۶ نوآموز به دلیل اختلالات هوشی، شنوایی، بینایی و جسمی حرکتی، به پزشک متخصص ارجاع داده شده اند.

 

وی با اشاره به فعالیت ۱۹ پایگاه سنجش اولیه و تخصصی در استان، افزود: برای رفاه حال مراجعه کنندگان، پرهیز از ازدحام جمعیت و جلو گیری از گسترش بیماری کرونا، ۳ پایگاه سنجش بدو ورود به دبستان در شهرستان‌های بیرجند، طبس و درمیان که مراجعه کنندگان زیادی دارند، در نوبت عصر نیز به مراجعین خدمات ارائه می‌دهند.

سنجش کودکان پیش دبستانی هم از نیمه مهر آغاز می شود.

افزایش ۵۴ درصدی کمک های مردم خراسان جنوبی به نیازمندان/۲

کمک های مردم خراسان جنوبی به نیازمندان ۵۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی،  مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: در ۴ ماه گذشته ۷۸ میلیارد تومان کمک نقدی و غیر نقدی در سرفصل‌های صدقات، اکرام ایتام و محسنین، زکات‌ها و کمک‌های مبتنی بر نیاز توسط ادارات کمیته امداد و مراکز نیکوکاری استان جمع آوری شده است.

عرب گفت: کمک‌های مردم خراسان جنوبی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۴ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: هم استانی‌های می‌توانند از طریق سرشماره تلفن همراه #۱*۰۵۶*۸۸۷۷*، شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۹۵۸۸۹۰ یا شماره حساب ۰۱۱۱۶۷۶۵۱۸۰۰۵ بانک ملی، وبگاه کمیته امداد امام خمینی، مراجعه حضوری به ادارات ۲۱ گانه این نهاد و مراجعه حضوری به ۱۴۹ مرکز نیکوکاری در استان کمک‌های نقدی خود را جهت مشارکت در این پویش واریز نمایند.

 

 

معاون سیاسی استاندار خراسان جنوبی:

ضرورت تعامل با رسانه ها برای اطلاع رسانی خدمات دولت/۳

ضرورت تعامل با رسانه ها برای اطلاع رسانی خدمات دولت

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: از رسانه‌های استان خواستاریم با همکاری مدیران دستگاه‌های اجرایی و بدون هیچ گونه مبالغه‌ای، خدمات دولت را برای عموم مردم اطلاع رسانی کنند.

سید محمد رضا طالبی ظهر سه شنبه در شورای اطلاع رسانی استان بیان کرد: دشمن در شرایط فعلی با تمام توانش و با ایجاد جنگ ترکیبی علیه نظام و به ویژه دولت سیزدهم، درصدد است تا عملکرد دولت را وارونه منعکس کند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی نیاز است جامعه رسانه‌ای ایران اسلامی و خراسان جنوبی اطلاع رسانی خوبی از عملکرد دولت انقلابی داشته باشد چراکه انجام این کار، تیری برای خنثی کردن توطئه‌های دشمن است.

طالبی اضافه کرد: رسانه‌های استان با همکاری مدیران دستگاه‌های اجرایی و بدون هیچ گونه مبالغه‌ای، اقدامات دولت سیزدهم را برای عموم مردم اطلاع رسانی کنند.

وی بیان کرد: انجام واکسیناسیون کرونا برای عموم مردم، منفی شدن رشد نقدینگی بعد از ۹ سال، افزایش میزان تجارت با کشورهای همسایه، کاهش ۱۸ درصدی تورم نقطه به نقطه، جراحی اقتصادی و رونق ساخت مسکن نمونه‌های از اقدامات دولت مردمی است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه دشمن در صدد ایجاد نا امیدی در جامعه است، تصریح کرد: با تلاش‌های استاندار، معاونان استانداری و مدیران دستگاه اجرایی استان و تلاش بسیار بدنه دستگاه‌های اجرایی اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.

وی به نتیجه رسیدن موضوع راه آهن که منجر به کلنگ زنی آن در هفته دولت شده است را از دیگر اقدامات دولت دانست و افزود: آبرسانی از خلیج فارس و دریای عمان به استان و اصلاح شبکه فرسوده آبرسانی با هدر رفت ۴۰ درصد، اجرای طرح بزرگ فاضلاب از دیگر اقدامات مطلوب است.

طالبی بهره برداری از کارخانه فولاد، اقدام برای دوبانده سازی راه‌ها، رونق کشاورزی و احیای واحدهای تولیدی را بخش دیگری از اقدامات دولت در خراسان جنوبی دانست.

وی ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی باید عملکرد خود را در هفته دولت به شورای اطلاع رسانی استان گزارش داده و خانه مطبوعات هم سیاست‌های خبری هفته دولت را به رسانه‌ها اعلام کند.

طالبی با بیان اینکه از رسانه‌های استان خواستاریم برنامه‌های هفته دولت را به نحو شایسته اطلاع رسانی کنند، گفت: همچنین دستگاه‌های اجرایی محتواها را تولید و بعد از تأیید کمیته اطلاع رسانی آنها را برای عموم مردم منعکس کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: از شهرداری‌ها هم خواستاریم فضاهای ویژه‌ای را برای اطلاع رسانه در هفته دولت مشخص کنند.

وی با اشاره به برگزاری اجلاسیه جهادگران ۱۳ شهریور در فردوس، گفت: مقام معظم رهبری دو روز بعد از وقوع زلزله هفت ریشتری در فردوس در سال ۱۳۴۷، در قالب گروه جهادی وارد این شهر شدند و کمک‌های بسیاری با وجود جلوگیری دولت وقت، به مردم زلزله زده ارائه کردند.

طالبی با بیان اینکه به این مناسبت روز ۱۳ شهریور، روز ملی جهادگران نام گذاری شده است، افزود: برنامه‌های متنوعی با حضور گروه‌های جهادی کشور در فردوس برگزار و قرار داد ملی محرومیت زدایی در حاشیه آن منعقد خواهد شد.

اطلاع رسانی خدمات دولت عملیات روانی دشمن را خنثی می کند

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز گفت: اطلاع رسانی مناسب رسانه‌ها از خدمات دولت، عملیات روانی دشمن را خنثی می کند که می طلبد مورد توجه قرار گیرد.

 علی فرخنده در شورای اطلاع رسانی استان گفت: رسانه‌ها با اطلاع رسانی مناسب از خدمات انجام شده در دولت مردمی سیزدهم، عملیات روانی دشمن برای ایجاد ناامیدی در جامعه را خنثی کنند.

وی با اشاره به فعال شدن کمیته اطلاع رسانی هفته دولت در استان، بیان کرد: امید آفرینی با اطلاع رسانی خدمات دولت، بیان مشکلات موجود در مسیر شتابنده دولت، ارائه درک واقعی از مشکلات به مردم، تقویت ارتباط دو سویه بین مردم و دولت، تقویت توان داخلی با توجه با تحریم‌ها و صداقت در برقراری ارتباط مسئولان با مردم باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

فرخنده بیان کرد: حضور پر رنگ وزرا طی هفته دولت در استان‌ها، سخنرانی استانداران و فرمانداران در نماز جمعه، برگزاری نمایشگاه خدمات دستگاه‌های اجرایی، برگزاری جلسات با نخبگان و حوزه‌های علمیه، تولید بسته‌های محتوایی با شرط تأمین منابع مالی و تقدیر از سه دستگاهی که اقدامات بهتری در هفته دولت داشته باشند، از جمله برنامه‌های پیش بینی شده برای هفته دولت است.

محمود مقامی، مشاور استاندار و مدیر روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی هم در این جلسه گفت: در راستای اطلاع رسانی مطلوب خدمات دولت سیزدهم، هماهنگی‌های برای تولید محتوا رسانه ها انجام شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه نوع اطلاع رسانی خدمات دولت به مردم مناسب نبوده، اقداماتی برای انجام زیر ساخت شبکه سازی خدمات دولت در حال انجام است.

مقامی اظهار کرد: برای اطلاع رسانی مناسب خدمات انجام شده به مردم توسط دولت سیزدهم، تا اول مهر ماه سال جاری، شبکه سازی خدمات دولت اجرایی می‌شود.

 

دستگیری ۳ سارق در شهرستان”زیرکوه”/۴

 

فرمانده انتظامی شهرستان”زیرکوه” از دستگیری ۳ سارق با کشف ۴ فقره سرقت از اماکن خصوصی و دولتی خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”هادی سلمانی” اظهار داشت: با وقوع چند فقره سرقت از اماکن خصوصی و دولتی در شهرستان زیرکوه، موضوع دستگیری سارق یا سارقان به صورت ویژه در دستور کار پلیس آگاهی این شهرستان قرار گرفت.

وی افزود: مأموران پلیس آگاهی شهرستان زیرکوه پس از انجام یک سری تحقیقات گسترده میدانی، ۳ سارق را شناسایی و آن ها را طی چند عملیات ضربتی جداگانه در مخفیگاهشان دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان زیرکوه با بیان این که متهمان در بازجویی اولیه به ۴ فقره سرقت از اماکن خصوصی و دولتی اعتراف کردند؛ تصریح کرد: سارقان دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

شکارچیان غیرمجاز در “زیرکوه” دستگیر شدند/۴

فرمانده انتظامی شهرستان”زیرکوه” گفت: مأموران انتظامی ۳ شکارچی غیر مجاز دستگیر و یک رأس لاشه “بز کوهی” در این شهرستان کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”هادی سلمانی” در تشریح این خبر اظهار داشت: ماموران انتظامی شهرستان”زیرکوه” با دریافت اخباری مبنی بر حضور شکارچیان غیرمجاز در منطقه حفاظت شده این شهرستان، بلافاصله بررسی موضوع رادر دستور کار خود قرار دادند.

وی بیان داشت: مأموران هنگان گشت زنی در منطقه حفاظت شده ۳ شکارچی غیرمجاز را هنگام شکار دستگیر و در بازرسی از وسایل همراه آن ها یک رأس لاشه “بز کوهی” و یک قبضه سلاح شکاری کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان زیرکوه افزود: ماموارن در این رابطه ۳ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تفاهم‌نامه تامین برق صنایع و معادن شهرستان نهبندان امضا شد

تفاهم‌نامه تامین برق صنایع و معادن شهرستان نهبندان امضا شد

تفاهم‌نامه ایجاد پست ۴۰۰ کیلوولت و خط انتقال برای تامین برق بخش عمومی و صنایع و معادن شهرستان نهبندان به عنوان بزرگترین پروژه زیرساختی استان خراسان جنوبی امضا شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، این تفاهم‌نامه چهارجانبه در تهران بین استاندار خراسان جنوبی، رئیس هیات عامل شرکت توانیر، رئیس هیات مدیره سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به امضا رسید.

براساس این تفاهم‌نامه، عملیات اجرایی پست ۴۰۰ کیلوولت و خط انتقال شهرستان نهبندان همزمان با سالروز سفر مقام معظم رهبری به نهبندان در هفتم شهریور آغاز می‌شود.

با اجرای پست ۴۰۰ کیلوولت و خط انتقال شهرستان نهبندان، اساسی‌ترین نیاز زیرساختی استان خراسان جنوبی برای کمک به توسعه صنایع و معادن و ایجاد ارزش افزوده در ذخایر معدنی خراسان جنوبی برطرف می‌شود.

امضای این تفاهم‌نامه در یک سالگی دولت سیزدهم، گام بلندی در زمینه محرومیت‌زدایی و توسعه منطقه است.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز در نشست امضای این تفاهم‌نامه حضور داشتند.

استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد و نهبندان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند از شهرستان‌های معدنی شرق کشور است.

 

 

معاون مدیرعامل بانک ملی:

تخصیص تسهیلات به ارتباط‌گیری استان‌ها با وزارتخانه‌ها بستگی دارد

تخصیص تسهیلات به ارتباط‌گیری استان‌ها با وزارتخانه‌ها بستگی دارد

معاون مدیرعامل بانک ملی با اشاره به سهم استان‌ها از تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه گفت: تخصیص سهم بیشتر، به ارتباط‌گیری استان‌ها با وزارتخانه‌ها بستگی دارد و سعی بیشتر در این موضوع، سهم اعتباری بیشتری را به همراه خواهد داشت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی “محمد نجف‌زاده” روز سه‌شنبه در دیدار با معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار در بیرجند افزود: راهبرد ما سوددهی نیست و مثل بانک‌های خصوصی فکر نمی‌کنیم لذا همواره تاکیدمان بر تعامل و همراهی است.

وی گفت: در راستای انتفاع عمومی، ۶۰ درصد منابع شعب بانک‌ ملی در قالب تسهیلات پرداخت می‌شود.

معاون شعب و بازاریابی منطقه ۲ کشور ادامه داد: در گذشته بانک مرکزی در هر استان یک نماینده ناظر مستقر داشت اما با تغییر سیاست‌ها، الان این موضوع منطقه‌ای شده و نظارت‌ها به‌صورت منطقه‌ای صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اقدام یزد و خراسان شمالی مبنی بر مکلف کردن واحدهای صنعتی بزرگ به سپرده‌گذاری در استان خود گفت: با وجود معادن غنی خراسان جنوبی و سرمایه‌گذاری‌هایی که طی چند سال اخیر صورت گرفته، این موضوع باید در این استان هم محقق شود.

نجف‌زاده تصریح کرد: سرمایه‌گذاری که از منابع آب، برق و ذخایر معدنی یک منطقه استفاده می‌کند باید انتفاع استان از منابع مالی و حساب‌های بانکی خود را هم بپذیرد.

وی در ادامه با اشاره به همراهی این مجموعه با برخی پروژه‌های شاخص استان و عضویت بانک ملی در کنسرسیوم بانکی راه‌آهن خراسان جنوبی گفت: نگاه ما این است که باید از استان‌های کمتر برخوردار بیشتر حمایت کنیم.

سهم مناطق کمتر توسعه‌یافته ویژه دیده شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی نیز در این نشست بر سهم ویژه مناطق کمتر توسعه‌یافته در توزیع اعتبارات و تسهیلات تاکید کرد.

جواد اشرفی گفت: به جهت اهمیت موضوع و کمک به رونق و شکوفایی مناطق کمتر برخوردار و کمتر توسعه‌یافته، لازم است در زمینه توزیع اعتبارات و تسهیلات به این مناطق توجه ویژه‌تری شود.

وی با تقدیر از همراهی و همسویی مجموعه بانک ملی با سیاست‌های کلان استان تصریح کرد: بانک ملی به نسبت نفوذی که در بین آحاد جامعه داراست، به همان نسبت هم عواید فراوانی برای جامعه به همراه دارد.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: اقدامات بانک ملی در مدیریت منابع و مصارف و نیز همراه کردن اعضای کمیسیون هماهنگی بانک‌ها در راستای سیاست‌های حمایتی در استان قابل تقدیر است.

وی با اشاره به تعدد و تکثر بانک‌ها و تنوع حوزه اختیارات و وظایف آنها، بر وجود ناظر پولی مستقل و مستقر در استان تاکید کرد و افزود: تسهیلات قرض‌الحسنه زیادی به شبکه بانکی به‌ویژه بانک‌های خصوصی تزریق می‌شود اما بخشی از آنها در استان سرمایه‌گذاری نمی‌شود که نظارت مستمر و کافی، مانع از بروز این اتفاق و کنترل منابع و مصارف بانک‌هاست.

اشرفی به سهم استان از منابع اعتباری بانک‌ها اشاره کرد و گفت: با توجه به محرومیت منطقه، سهم خراسان جنوبی از منابع بانکی در مقایسه با دیگر استان‌ها باید با شیب چند برابری صورت بگیرد تا توسعه محقق شود.

وی بر ضرورت افزایش سطح اختیارات بانک ملی استان نیز تاکید کرد و افزود: با همراهی‌های بسیار خوب بانک ملی در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، افزایش اختیارات این تعامل را دوچندان خواهد کرد.

 

پرداخت ۱۸۰ میلیارد تومان تسهیلات فرزندآوری در خراسان جنوبی

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی نیز با اشاره به تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی و ابلاغ به دولت جهت اجرای در سال گذشته، گفت: تسهیلات فرزندآوری، بخشی از قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است.

زرنگ گفت: براساس جزءدو بند الف تبصره ۱۶ قانون بودجه سال جاری مقرر شده است وام قرض الحسنه فرزند آوری به متقاضیان اعطا می‌شود که تاریخ تولد فرزند آنان از ۱ فروردین ۱۴۰۰ به بعد باشد.

وی با بیان اینکه تا ۲۴ مرداد، ۵۱۶۱ متقاضی دریافت تسهیلات فرزندآوری در استان از طریق مراجعه به سامانه، به نشانی اینترنتی ve.cbi.ir ثبت نام کرده اند، گفت: تاکنون ۴۱۱۹ متقاضی موفق به دریافت تسهیلات فرزندآوری در استان شده اند.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۱۸۰ میلیارد تومان تسهیلات فرزندآوری در خراسان جنوبی پرداخت شده است، گفت: ۸۰ درصد متقاضیان موفق به دریافت تسهیلات فرزندآوری از بانک‌های استان شده اند.
زرنگ گفت: در حال حاضر ۱۰۴۲ متقاضی تسهیلات فرزندآوری در صف دریافت می‌باشند.

وی با بیان اینکه روند پرداخت تسهیلات فرزندآوری از سوی بیشتر بانک‌های استان براساس روند قانونی در حال انجام است، گفت: بیشترین پرداخت تسهیلات فرزندآوری در استان به ترتیب از سوی بانک‌های ملت، ملی، سپه بوده است.

 

 

 

معاون استاندار خراسان جنوبی:

همه ظرفیت‌ها برای اطلاع‌رسانی در هفته دولت به‌کار گرفته شود

همه ظرفیت‌ها برای اطلاع‌رسانی در هفته دولت به‌کار گرفته شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی ستاد هفته دولت با مسئولیت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با بسیج ظرفیت شورای اطلاع‌رسانی استان، صدا و سیما و همه بخش‌های رسانه‌ای، برای اطلاع‌رسانی به میدان بیاید.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، علیرضا عباس‌زاده روز سه‌شنبه در اولین نشست ستاد بزرگداشت هفته دولت در استان افزود: هفته دولت، فرصت مناسبی برای انعکاس اقدامات و فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی به مردم است و در هفته دولت تلاش می‌شود با انعکاس اقدامات و فعالیت‌ها، مردم از فعالیت‌های دولت مطلع شوند.

وی گفت: با انعکاس اقدامات و فعالیت‌ها، روحیه کار، تلاش و امیدواری در جامعه بالا می‌رود لذا در اولین هفته دولت از زمان استقرار دولت سیزدهم لازم است، فعالیت‌های صورت گرفته به‌خوبی به مردم منعکس شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به تعیین ۱۴ کمیته تخصصی ذیل ستاد بزرگداشت هفته دولت تصریح کرد: کمیته افتتاح طرح‌ها و پروژه‌ها با مسئولیت مدیرکل دفتر فنی استانداری موظف است با همکاری مدیرکل دفتر اقتصادی استانداری پروژه‌های قابل افتتاح در هفته دولت را در حوزه اقتصادی و عمرانی مشخص کند.

وی گفت: همچنین این کمیته برنامه حضور مقامات عالی استانی و کشوری را برای افتتاح پروژه‌های کلیدی در این هفته مشخص کند.

عباس‌زاده با بیان اینکه مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، بودجه و تحول اداری استانداری مسئول کمیته ویژه جشنواره شهید رجایی هفته دولت و روز کارمند تعیین شده‌ است افزود: جشنواره شهید رجایی و روز کارمند به‌صورت متمرکز کشوری و در استان نیز برگزار می‌شود.

وی گفت: مسئولیت کمیته تولید محتوا برای هفته دولت با مشاور استاندار و مدیر روابط عمومی استانداری است لذا باید از ظرفیت مدیران روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی به عنوان اعضای این کمیته استفاده شود.

دبیر ستاد بزرگداشت هفته دولت استان خراسان جنوبی ادامه داد: این کمیته باید با همکاری کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی، اقدامات شاخص دولت را ب‌ صورت متنی و تصویری در فضای رسانه‌ای منتشر کند.

وی اظهار داشت: با توجه به سفر مسئولان ملی در هفته دولت به استان، کمیته حراست و امنیت با مسئولیت مدیرکل حراست استانداری شکل گرفته است.

عباس‌زاده گفت: کمیته فرهنگی، اجتماعی و برگزاری مراسم نیز با محوریت دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری شکل گرفته تا بتواند برگزاری مراسم در سطح استان و شهرستان‌ها را مدیریت کند.

وی بیان کرد: کمیته نظارت و ارزیابی با مسئولیت مدیرکل بازرسی و نظارت بر عملکرد استانداری و کمیته پشتیبانی نیز با محوریت مدیرکل اداری و مالی استانداری راه‌اندازی شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به شعار مردمی بودن دولت مردمی ایران قوی، مسئولیت کمیته مردمی و هنری هفته دولت نیز با شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی است.

وی افزود: کمیته بانوان ستاد با مسئولیت دفتر امور بانوان و خانواده استانداری و کمیته فعالیت‌های جهادی و محرومیت‌زدایی نیز با مسئولیت بسیج سازندگی استان شکل گرفته است.

عباس‌زاده گفت: دفتر امور شهری و شوراهای استانداری به عنوان مسئول کمیته شهرستان‌ها با همکاری فرمانداران شهرستان‌های تابعه استان روند تشکیل ستاد بزرگداشت هفته دولت در شهرستان‌ها را پیگیری می‌کند و کمیته روستایی با مسئولیت دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری شکل گرفته است.

وی تصریح کرد: به دلیل اهمیت موضوع دفتر جذب و سرمایه‌گذاری استانداری به عنوان مسئول کمیته اقتصادی و تحقق شعار سال انتخاب شد تا فعالیت‌های مؤثر صورت گرفته در استان بیان شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: لازم است روز شمار عناوین هفته دولت توسط کمیته اطلاع‌رسانی و کمیته تولید محتوا تهیه شود.

وی گفت: در زمینه گرامیداشت یاد و نام شهیدان رجایی و باهنر و شهدای دولت برنامه‌ای محوری در مرکز استان و در شهرستان‌های تابعه با مسئولیت فرمانداران برگزار می‌شود.

 

 

زمین های تحویل شده به سرمایه گذاران خراسان جنوبی تعیین تکلیف می شوند

زمین‌های راکد شهرک‌های صنعتی پالایش می‌شود/۳-۷

زمین‌های راکد در شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی پالایش می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: برخی از اراضی و واحدهای تولیدی که حداقل پنج سال قبل در اختیار سرمایه‌گذار قرار گرفته و هیچ طرح یا اقدامی در آن انجام نشده است، پالایش و تعیین تکلیف می‌‎شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جواد اشرفی روز سه‌شنبه در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان افزود: تعدادی از متقاضیان سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان در سنوات گذشته زمین دریافت کرده اما هیچ اقدامی انجام نداده‌اند لذا در برخی شهرک‌ها با کمبود زمین یا واحد برای سرمایه‌گذار جدید مواجه هستیم.

وی بیان کرد: شرکت‌ شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان موظف است نسبت به احصا، شناسایی و پالایش این افراد و اراضی مربوطه اقدام کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: برای این منظور ابتدا به صورت پایلوت طرح پالایش از شهرک‌ صنعتی شهرستان سربیشه که ۶۵ تا ۷۰ درصد فضای آن از این طریق در اختیار سرمایه‌گذاران است، انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: فضای محیطی و زیرساختی حداقل در پنج سال گذشته از افرادی که قبلا برای سرمایه‌گذاری مراجعه کرده اما پای کار نیامده‌اند، در دستور کار قرار دارد.

اشرفی گفت: اگر نیاز باشد از مجموعه دستگاه قضایی استان نیز این موضوع پیگیری و اقدام می‌شود تا این فضا در اختیار سرمایه‌گذاران جدید قرار بگیرد.

وی یادآور شد: بعد از اجرای طرح پایش در شهرستان سربیشه، همه شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان بررسی و اراضی تعیین تکلیف و در اختیار متقاضیان جدید قرار خواهد گرفت.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: با رویکرد دولت سیزدهم برای مناطق کمتر توسعه‌یافته و کم‌برخوردار، اجرای این طرح در استان بسیار موثر و راهگشا خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات سه واحد تولیدی حاضر در جلسه و مصوبات، گفت: واحد تولید ورق‌های کابینت و ام. دی. اف در شهرک صنعتی سربیشه به عنوان واحدی به نام در شرق کشور با مشکل تامین برق مواجه بود.

اشرفی ادامه داد: برای رفع مشکل برق این واحد و افزایش سهمیه مازاد مقرر شد شرکت‌ شهرک‌های استان سرمایه‌گذار را به شرکت برق معرفی و مازاد بر سرانه معادل ۱۲۵ کیلووات بر ظرفیت برق این مجموعه افزوده شود.

وی اظهار داشت: موضوع دیگر در خصوص تولیدکنندگان “رمزارز” در شهرک صنعتی است که برای تامین برق این واحدها نباید از برق سراسر استفاده شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی افزود: برای این واحدها قوانین و یکسری محدودیت‌ها و ضوابط خاصی متناسب با تامین انرژی مورد نیاز، حاکم شده است.

وی بیان کرد: این واحدها باید برق مورد نیاز خود را از طریق نیروگاه CHP ( تولید همزمان برق و حرارت) تامین کنند که اولویت با سوخت گاز بوده و ابتدا باید مجوز نیروگاه مرکزی تِرَش را اخذ کنند.

اشرفی با اشاره به مشکل واحد سرمایه‌گذاری سبزی خشک‌کنی در شهرک صنعتی طبس گفت: این واحد در فاز غیر موادغذایی شروع به فعالیت کرده و از لحاظ دانشگاه علوم پزشکی بیرجند باید تغییر مکان بدهد.

وی ادامه داد: با همراهی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و محیط زیست استان مقرر شد واحد به صورت موقت مستقر و بعد از دو سال در مکان مناسبی جانمایی شود.

 

روند افزایشی فرسایش بادی در خراسان جنوبی/زنگ خطر نواخته شد/۴

روند افزایشی فرسایش بادی در خراسان جنوبی/زنگ خطر نواخته شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از روند افزایشی فرسایش بادی خبر داد و گفت: این پدیده سالانه میلیاردها تومان به استان خسارت وارد می کند که زنگ هشدار محسوب می‌شود.

علیرضا نصرآبادی در گفت و گو با مهر با اشاره به مشکل گرد و غبار در خراسان‌جنوبی که آسیب‌های متعددی را به مردم استان وارد کرده است، اظهار کرد: مساحت کانون‌های فرسایش بادی در خراسان‌جنوبی در آخرین آمار، به دو میلیون و ۱۳۵ هزار هکتار افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه چهار میلیون و ۵۰۰ هزار طبق آخرین بازنگری‌ها تحت تأثیر فرسایش بادی هستند، بیان کرد: مساحت کانون‌های فرسایش بادی در سال ۹۳ تنها یک میلیون و ۳۸۶ هزار هکتار بوده است.

وی افزود: کانون‌های فرسایش بادی در اکثر مناطق خراسان جنوبی چون ریگ بشرویه، سه قلعه سرایان و چاهک موسویه قائنات و خور خوسف و … وجود دارد.

نصرآبادی با اشاره به اینکه ۳۲ کانون فرسایش بادی در خراسان جنوبی وجود دارد، گفت: در خراسان جنوبی سال گذشته از مبلغ مصوب شده اعتبارات ملی بیابان زدایی ۵۰ درصد یعنی ۱۶ میلیارد تومان تخصیص یافته است

وی یادآور شد: فرسایش بادی و گرد و غبارهایی که مردم مشاهده می‌کنند سالیانه حدود ۸۲ میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومان خسارت به خراسان جنوبی وارد می‌کند که زنگ هشدار محسوب می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: از مبلغ مصوب اعتبارات ملی بیابان زدایی برای استان در سال گذشته اقداماتی چون هشت هزار هکتار مراقبت سنواتی آبیاری عرصه‌های نهال کاری و ۲۹۰ هکتار مالچ پاشی و …انجام شده است.

نجات کوهنورد آسیب دیده در ارتفاعات روستای «فشاه»  طبس/۴

نجات کوهنورد آسیب دیده در ارتفاعات روستای «فشاه» شهرستان طبس

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان طبس از نجات و انتقال یک کوهنورد خانم در ارتفاعات روستای «فشاه» در کیلومتر ۲۰ شهرستان طبس-بشرویه خبر داد.

علی رضا آزاد اظهار داشت: طی تماس مردمی با کشیک مرکز استان مبنی بر ضعف و بی حالی کوهنورد، تیم امداد و نجات شعبه سریعاً به محل اعزام شدند.

وی ادامه داد: تیم عملیاتی متشکل از چهار نجاتگر، کوهنورد آسیب دیده را از ارتفاعات به پایین کوه انتقال و تحویل عوامل اورژانس داده‌اند.

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان طبس از کوهنوردان خواست با رعایت بیشتر نکات ایمنی سلامتی خود را در صعود به ارتفاعات حفظ کنند.

 

 

 

 

فرماندار ویژه طبس:

۱۱۰ میلیارد تومان مطالبه پیمانکاران راهسازی در طبس پرداخت شد

۱۱۰ میلیارد تومان مطالبه پیمانکاران راهسازی در طبس پرداخت شد

معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس گفت: تمام بدهی و مطالبه پیمانکاران راهسازی به مبلغ ۱۱۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

 علی اکبر رحیمی دوشنبه شب در جمع خبرنگاران از کمبودهای حوزه بهداشت در شهرستان طبس گلایه کرد و افزود: با کمبود نیروی پزشک و متخصص مواجه هستیم و تا آبان ماه که زمان تخصیص پزشک به شهرستان‌ها است، مشکل داریم.

وی با بیان اینکه کمبود سونوگراف زن از چند ماه گذشته در طبس وجود دارد که به دنبال رفع دغدغه مردم هستیم، گفت: در صورتی که امکانات وجود داشته باشد، تمام نیاز درمانی مردم رفع می‌شود.

رحیمی با اشاره به تخصیص دستگاه ام آر آی به طبس، ادامه داد: سه شهرستان در خراسان جنوبی درخواست دستگاه ام آر آی داده‌اند که طبس با توجه به مسافت طولانی با مراکز استان‌های همجوار نیاز مبرم به این دستگاه دارد.

وی بیان کرد: از دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خواستاریم اولویت‌ها را بسنجد و برای تخصیص دستگاه ام آر آی پیگیری کند.

رحیمی اظهار کرد: آماده سازی و زیرسازی محل نصب دستگاه ام آر آی صورت گرفته و خیران پای کار آماده‌اند تا بهانه‌ای برای نبود نصب دستگاه نباشد.

پرداخت ۱۱۰ میلیاردی بدهی پیمانکاران

فرماندار ویژه طبس در مورد اقدامات انجام شده در زمینه راه‌های شهرستان طی یک سال گذشته، گفت: تمام بدهی و طلب پیمانکاران راهسازی به مبلغ ۱۱۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

وی ادامه داد: در سفر رئیس جمهور شش هزار میلیارد تومان اعتبار برای بهسازی راه‌های اختصاص یافت و هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر هم در سفر معاون رئیس جمهور تخصیص داده شد.

رحیمی با بیان اینکه پیمانکاران هم اکنون در محورهای اصفهان- یزد، عرب آباد- بیرجند، دیهوک-راور، دیهوک- فردوس کار می‌کنند، افزود: آزاد سازی محور طبس- جوخواه باقی مانده و پول آماده است تا پیمانکار شروع به کار کند.

آغاز انتقال آب از خلیج فارس

رحیمی یکی از محورهای کاری فرمانداری را تأمین آب برای طبس عنوان کرد و گفت: در طبس سد وجود دارد و نباید میزان آب سد را در معاملات خود بیاوریم بلکه باید بدون سد و ذخیره آب سد میزان آب مورد نیاز طبس را تأمین کنیم.

وی به باران‌های اخیر در شهرستان طبس اشاره کرد و افزود: میزان بارندگی و ذخیره آن در سد زیاد نیست و اگر قرار بود ذخایر آبی در پایان مرداد به اتمام برسد با این بارندگی آخر مهر ماه تمام می‌شود.

به گفته فرماندار طبس، احداث چاه در رضوان شهر، کار بر روی احداث چاه ژرف از هزار و ۸۰۰ تا دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر برای دسترسی به آب صنعتی و انتقال آب از خلیج فارس که احتمالاً در هفته دولت آغاز شود، از جمله اقدامات برای تأمین آب مورد نیاز طبس است.

وی از لوله کشی در دهستان منتظریه خبر داد و افزود: در این زمینه ۳۳ میلیارد تومان هزینه انتقال آب صورت گرفته و امسال برای اصلاح شبکه‌های آبرسانی ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی صورت گرفته است.

رحیمی ادامه داد: در مسکن ملی طی شش ماه گذشته ۱۱ کیلومتر انتقال آب صورت گرفته که شش کیلومتر باقی مانده که تأمین لوله در حال انجام است.

زمین مسکن ملی دست دلالان نیفتد

فرماندار ویژه با اشاره به طرح نهضت ملی مسکن در طبس، گفت: اداره کل راه و شهرسازی استان ۳۵۰ هکتار زمین در اختیار طبس قرار داد که این میزان مورد نیاز ۲۰ تا ۳۰ ساله طبس نبود.

رحیمی با اشاره به اینکه ۳۰ میلیارد تومان اعتبار به شهرستان آمده است، افزود: پنج میلیارد تومان برای آماده سازی برق رسانی طرح نهضت ملی مسکن و ۵۰ هکتاری و ۷۹ هکتاری هزینه شده است.

وی با بیان اینکه زمین‌هایی که در مسکن ملی توسط دولت در اختیار مردم داده شده است به ارزش ۷۰۰ الی ۸۰۰ میلیون تومان در بازار آزاد است، ادامه داد: دولت زمین و وام را در اختیار مردم قرار داده اما هشدار می‌دهیم تا این زمین‌ها دست بورس سازی و دست دلالان نیفتد و افرادی که این کار را انجام می‌دهند در آینده دچار مشکل می‌شوند.

رحیمی اظهار کرد: تا آخر امسال در طبس ۳۰۰ خانه ساخته می‌شود و خانه‌ها از مستأجر خالی شده و شاید کمی از اجاره خانه‌ها کاسته شود.

وی با بیان اینکه طی هشت ماه گذشته عملیات گازرسانی به ۵۰ هکتاری به اتمام رسیده و آماده علمک گذاری است، گفت: شورای مسکن ماهی یک بار در استان تشکیل می‌شود و طبس در این زمینه در استان رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: دو هزار و ۱۸۹ متقاضی در ۵پ روزه مسکن طبس ثبت نام کرده‌اند که در ۵۰ هکتاری با ۵۷۸ پروانه اخذ شده ۴۱ درصد پیشرفت فیزیکی، دیهوک با ۱۱۱ واحد و هشت پروانه اخذ شده ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی و عشق آباد با هشت واحد ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

چرخه گوشت از تولید تا مصرف در طبس

وی در مورد مشکل فروش دام توسط دامداران و عشایر، گفت: خرید تضمینی دام باید بر اساس مجوز کشوری صورت گیرد اما کشتارگاه درجه چهار و بازار دام طبس در حال ساخت است.

رحیمی ادامه داد: کلنگ زنی کشتارگاه در هفته دولت انجام می‌شود که در این راستا سردخانه هم توسط بخش خصوصی در حال ساخت است.

وی ادامه داد: با رایزنی‌های انجام شده با ستاد فرمان اجرایی امام، کارخانه خوراک دام احداث می‌شود تا چرخه گوشت از تولید تا مصرف در شهرستان صورت گیرد.

گفتنی است، فرماندار ویژه طبس در این جلسه به سوالات خبرنگاران در مورد افزایش اجاره بها، ساماندهی سگ‌های ولگرد، آب‌نماهای جاده‌ای و مشکلات فرهنگی و هنری هم پاسخ داد.

افزایش ۴ برابری جریمه قاچاق سوخت در خراسان جنوبی/۴

میزان محکومیت قاچاق سوخت در خراسان جنوبی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴ برابر افزایش پیدا کرده است.

افزایش ۴ برابری جریمه قاچاق سوخت در خراسان جنوبیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی با بیان اینکه از ابتدای امسال، هزار و ۸۴۹ پرونده قاچاق سوخت وارد شعب تعزیرات حکومتی استان شده است، گفت: حدود ۹۳ درصد از این پرونده‌ها بررسی و حکم نهایی برای آن صادر شده است.

حسن‌پور افزود: تعداد پروند‌های قاچاق سوخت نسبت به مدت مشابه سال گذشته در خراسان جنوبی افزایش ۳ برابری داشته است.
وی با بیان اینکه از ابتدای سال محکومان قاچاق سوخت در استان ۵۲ میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان جریمه شده اند، گفت: میزان محکومیت قاچاق سوخت در خراسان جنوبی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴ برابر افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت: بیشترین پرونده‌های قاچاق سوخت مربوط به گازوئیل است و نفت سفید و بنزین در ردیف‌های بعدی قرار دارند.

حسن‌پور گفت: یکی از مهمترین پرونده‌هایی که در شعب تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، پرونده‌های قاچاق سوخت به عنوان یک سرمایه ملی است.

 

 

 

 

 

بهسازی راه‌ها؛ رهاورد سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی

بهسازی راه‌ها؛ رهاورد سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی

یکی از نتایج سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی تصویب ۶۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل راه‌های روستایی و اصلاح نقاط حادثه‌خیز استان بوده که با تخصیص بخشی از این اعتبارات تاکنون بهسازی ۲۲ کیلومتر راه روستایی و رفع ۲ نقطه حادثه‌خیز انجام شده است.

به گزارش ایرنا ساخت و ترمیم راه روستایی یکی از مهمترین خدمات زیربنایی است که نقش و جایگاه ویژه‌ای در توسعه روستایی دارد به‌طوری که می‌توان از آن به عنوان شریان حیاتی هر منطقه یاد کرد.

جاده‌ها علاوه بر حمل تولیدات زراعی و دامی کشاورزان، عامل اصلی جابه‌جایی مسافران و پیوند دهنده مناطق روستایی و شهری است و کیفیت آنها باعث کاهش زمان حرکت و کاهش قیمت تمام‌شده کالاهای تولیدی می‌شود.

یکی از مهمترین شاخصه‌های توسعه‌یافتگی در منطقه وجود شبکه حمل و نقل و جاده‌های ایمن و مناسب برای دسترسی و ارتباط با سایر مراکز مهم کشور است که به گفته بسیاری از کارشناسان تاثیر این عامل بر رشد و گسترش سایر عوامل توسعه، انکارناپذیر است و زمینه توسعه را از جهات مختلف فراهم می‌آورد.

با توجه به اینکه روستاها در بخش‌های مختلف مولد هستند دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای در جهت ساماندهی راه روستایی در سراسر کشور دارد و از طرفی با توجه به اینکه سالانه مسافران زیادی از خراسان جنوبی عبور می‌کنند از این رو اصلاح و رفع نقاط پرتصادف و حادثه‌خیز در جاده‌های این استان هم نیازمند توجه ویژه است.

براساس آمارهای اعلام شده از سوی مسئولان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی، طول راه‌های این استان ۱۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر است که از این میزان ۷۶۸ کیلومتر بزرگراه، هزار و ۲۱۰ کیلومتر راه اصلی، سه هزار و ۳۴۷ کیلومتر راه فرعی و ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی است.

همانطور که آمار نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از مجموع راه‌های استان را راه روستایی به خود اختصاص داده و تاکنون پنج هزار و ۹۳۱ کیلومتر آن آسفالت شده است.

اما سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی در اوایل تشکیل دولت سیزدهم، رهاورد خوبی از جمله تصویب ۶۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل راه‌های روستایی و ۵۰ میلیارد تومان برای اصلاح نقاط حادثه‌خیز در حوزه راهداری استان داشته است.

از مجموع ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب برای راه‌های روستایی تاکنون ۸۹ میلیارد تومان تزریق شده که با اختصاص این اعتبار تکمیل راه پنج روستای استان به طول ۲۲ کیلومتر انجام و احداث ۴۴ کیلومتر دیگر تا پایان سال جاری هدف‌گذاری شده است.

همچنین از مجموع ۵۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب سومین سفر استانی آیت الله رئیسی برای اصلاح نقاط حادثه‌خیز خراسان جنوبی تاکنون ۱۰ میلیارد تومان آن تزریق شده که از محل این اعتبارات اصلاح ۲ نقطه حادثه‌خیز و تعریض ۱۲ دستگاه پل انجام شده است.

بهسازی راه‌ها؛ رهاورد سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی که پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور را از اولویت‌های مدیریت استان قرار داده است، بتازگی در بازدید از ورودی شهر حاجی‌آباد مرکز شهرستان مرزی زیرکوه برای اصلاح هندسی این محور با هدف رفع یک نقطه حادثه‌خیز دستور ویژه صادر کرد.

پیچ ورودی شهر حاجی‌آباد از سمت روستای نوده در محور حاجی‌آباد – کالشور از نقاط حادثه‌خیز محسوب می‌شود و این محور به جهت اتصال خراسان جنوبی و شهرستان زیرکوه به خراسان رضوی در نقطه کالشور از مسیرهای پرتردد است.

نقص فنی جاده زمینه‌ساز واژگونی خودروها و بروز حوادث متعدد شده و اصلاح هندسی و حذف نقاط پرحادثه این محور از مطالبات مردم و رانندگان است.

براساس تصمیمات شهرستانی، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای باید مطالعات مربوط به اصلاح مسیر را انجام دهد و با تامین اعتبار لازم، این پیچ خطرناک حذف شود.

جواد قناعت همچنین در سفر به شهرستان بشرویه از محور حادثه‌خیز ارسک – حجت‌آباد بازدید کرد. محدوده راه بشرویه به سمت شهر ارسک در فاصله ۲ کیلومتری شهر ارسک دارای ۲ نقطه حادثه‌خیز است.

رفع نقطه حادثه‌خیز دوراهی ارسک – کمربندی شهر دارای مصوبه شورای ترافیک در سال ۱۳۹۴ است اما به دلیل تخصیص نیافتن اعتبار کافی تاکنون معطل مانده است. تامین روشنایی، جدول‌گذاری، زیرسازی و آسفالت محورها از جمله اقداماتی است که باید برای رفع این نقاط حادثه‌خیز انجام شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی تصویب ۵۰ میلیارد تومان برای اصلاح نقاط حادثه‌خیز راه‌های استان در سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی را اقدامی مهم و گام رو به جلو در این حوزه توصیف کرد.

اسدالله جلال‌زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این مبلغ ۲۰ میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه کشور، ۲۰ میلیارد تومان توسط وزارت راه و شهرسازی و ۱۰ میلیارد تومان از محل منابع مالی استانی در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مصوب شده است.

وی گفت: تاکنون از این مبلغ ۱۰ میلیارد تومان از محل منابع ملی به این اداره‌ کل ابلاغ شده یعنی ۲۰ درصد اعتبارات سفر رئیس جمهور در زمینه اصلاح نقاط حادثه‌خیز استان به استان تزریق شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی اظهار داشت: از محل این اعتبارات ابلاغی رفع ۲ نقطه حادثه‌خیز، تبدیل یک آبنما به پل در محور سرایان  – بیرجند و تعریض ۱۲ دستگاه پل در سطح محورهای مواصلاتی استان انجام شده است.

وی با اعلام اینکه در خراسان جنوبی ۳۱ نقطه حادثه‌خیز مصوب داریم گفت: تاکنون ۱۳ مورد رفع شده و ۶ مورد در دست اجراست، هشت نقطه باقی مانده و ۴۹ نقطه پرتصادف نیز در استان احصا و برای تصویب به تهران ارسال شده است.

بهسازی راه‌ها؛ رهاورد سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی

تصویب ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای احداث راه‌های روستایی از دیگر مصوبات سفر استانی دولت سیزدهم به خراسان جنوبی است که به گفته جلال‌زاده از این مقدار ۴۰۰ میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و ۲۰۰ میلیارد تومان قیر توسط وزارت راه و شهرسازی تا سال ۱۴۰۳ مصوب شده است.

وی افزود: تاکنون از این اعتبار، ۸۹ میلیارد تومان به این اداره‌ کل ابلاغ شده یعنی ۱۵ درصد اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور به حوزه راه‌های استان تزریق شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور، راه پنج روستای استان به طول ۲۲ کیلومتر و با اعتبار ۲۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیارد تومان تکمیل شده و این حجم از راه‌ها مورد استفاده مردم و کاربران جاده‌ای قرار گرفته است.

وی گفت: همچنین از محل اعتبارات سفر استانی، ۴۴ کیلومتر راه روستایی تا پایان سال مالی ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد و هدف‌گذاری ما این است که تا پایان سال ۱۴۰۵ تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان از راه آسفالت برخوردار شوند.

جلال‌زاده اظهار داشت: طول راه‌های روستایی آسفالت استان پنج هزار و ۸۹۸ کیلومتر با شاخص طولی ۵۱ درصد است که در صورت آسفالت کل ۴۶۰ کیلومتر راه روستایی خاکی استان، شاخص طولی به ۵۵ درصد یعنی به شاخص میانگین کشوری می‌رسیم.

وی با اشاره به اینکه ایجاد راه دسترسی مناسب به روستاها موجب توسعه بیش از پیش می‌شود گفت: راه‌های روستایی به عنوان قسمتی از توسعه روستایی، یکی از فعالیت‌ها اداره‌ کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای را تشکیل می‌دهد که شامل حفظ و نگهداری راه‌های روستایی اعم از ترمیم و لکه‌گیری آسفالت، خط‌کشی راه‌های آسفالت، نصب علائم، شانه‌سازی و پاک‌سازی حریم راه‌های روستایی است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی افزود: تمامی راه‌های روستایی ساخته شده در خراسان جنوبی دارای استاندارد خاص خود بوده که با استاندارد راه‌های فرعی و اصلی یا بزرگراه متفاوت است.

رئیس جمهور ۱۹ شهریور سال گذشته در سومین سفر استانی به خراسان جنوبی سفر کرد که رهاورد این سفر برای استان بیش از ۱۰۰ نوع مصوبه بوده و مبلغ ۱۱ هزار و ۷۲۵ میلیارد تومان در قالب مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی برای سه سال (۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲) اختصاص یافته است.

راه‌ها یکی از مهمترین زیرساخت‌های توسعه خراسان جنوبی به شمار می‌رود و با توجه به نبود راه‌آهن و وضعیت پروازی در مرکز استان، ۹۰ درصد استفاده مردم استان از حمل و نقل جاده‌ای است.

معاون اجرایی رئیس جمهور هم که خرداد امسال برای نظارت میدانی و بررسی آخرین وضعیت پیشرفت و تحقق مصوبات سفر استانی آیت‌ الله رئیسی به خراسان جنوبی سفر کرد، اطمینان داد که با تخصیص اعتبارات بعدی به خراسان جنوبی، این استان به کارگاه سازندگی تبدیل می‌شود.

سید صولت مرتضوی گفت: منابع خوبی در سفر اول به این استان تخصیص داده شد و در سفر دوم به این استان به گونه‌ای اقدام می‌کنیم که براساس سند آمایش، استان را از محرومیت خارج کنیم تا تعادل و توازن برقرار شود.

 

 

 

 

 اهدای بیش از ۲۰۰ وسیله سرمایشی به نیازمندان خراسان جنوبی ۲-۳

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) از اهدا بیش از ۲۲۰ وسیله سرمایشی به نیازمندان و افراد کم برخوردار در قالب طرح نسیم احسان خبر داد.

 

موسوی رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: طرح نسیم ملی احسان امروز در سطح استان اجرا شد و بسته‌های سرمایشی با کمک گروه‌های جهادی و خیرین تهیه و بین نیازمندان و افراد کم برخوردار توزیع شد.

او افزود: در این مرحله که به همت بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) انجام شده بیش از ۲۲۰ وسیله سرمایشی از قبیل کولر، پنکه ساده و پنکه دیواری به ارزش ۶ میلیارد ریال تهیه و بین افراد نیازمند اهدا می‌شود.

موسوی گفت: همچنین مبلغ یک میلیارد ریال نیز برای تعمیر وسایل سرمایشی به گروه‌های جهادی همکار ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اهدا خواهد شد.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: از ابتدای امسال نیز بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در بحث خدمات اجتماعی بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ بسته غذایی که ارزش هر بسته بیش از ۷۰۰ هزار تومان بوده است.

او گفت: در طرح لبخند احسان نیز بیش از ۲۰۰ میلیون تومان در بحث دندان پزشکی هزینه شده و قرار است در مهرماه نیز ۶ هزار بسته لوازم تحریر بین دانش آموزان نیازمند توزیع شود.

 

 

 

۱۱۰ میلیارد تومان مطالبه پیمانکاران راهسازی در طبس پرداخت شد

فرماندار طبس گفت: تمام بدهی و مطالبه پیمانکاران راهسازی به مبلغ ۱۱۰ میلیارد تومان پرداخت شد.

 

رحیمی امروز در نشست خبری گفت: پیمانکاران هم اکنون در محور‌های اصفهان- یزد، عرب آباد- بیرجند، دیهوک-راور و دیهوک- فردوس کار می‌کنند.

او افزود: آزاد سازی محور طبس- جوخواه باقی مانده و پول آماده است تا پیمانکار شروع به کار کند.

کمبود پزشک عمومی و متخصص در شهرستان طبس

فرماندار طبس همچنین از کمبود‌های حوزه بهداشت در شهرستان طبس گلایه کرد و افزود: با کمبود نیروی پزشک و متخصص مواجه هستیم و تا آبان ماه که زمان تخصیص پزشک به شهرستان‌ها است، مشکل داریم.

رحیمی با بیان اینکه کمبود سونوگراف زن از چند ماه گذشته در طبس وجود دارد که به دنبال رفع دغدغه مردم هستیم، گفت: در صورتی که امکانات وجود داشته باشد، تمام نیاز درمانی مردم رفع می‌شود.

او با اشاره به نیاز مبرم شهرستان طبس به دستگاه ام آر آی افزود: سه شهرستان در خراسان جنوبی درخواست دستگاه ام آر آی داده‌اند که طبس با توجه به مسافت طولانی با مراکز استان‌های همجوار نیاز مبرم به این دستگاه دارد.

آغاز انتقال آب از خلیج فارس

فرماندار طبس یکی از اولویت‌های کاری فرمانداری را تأمین آب برای طبس عنوان کرد و گفت: در طبس سد وجود دارد و نباید میزان آب سد را در معاملات خود بیاوریم بلکه باید بدون سد و ذخیره آب سد، میزان آب مورد نیاز طبس را تأمین کنیم.

او به باران‌های اخیر در شهرستان طبس اشاره کرد و افزود: میزان بارندگی و ذخیره آن در سد زیاد نیست و اگر قرار بود ذخایر آبی در پایان مرداد به اتمام برسد با این بارندگی آخر مهر ماه تمام می‌شود.

به گفته فرماندار طبس، احداث چاه در رضوان شهر، احداث چاه ژرف از هزار و ۸۰۰ تا دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر برای دسترسی به آب صنعتی و انتقال آب از خلیج فارس که احتمالاً در هفته دولت آغاز شود، از جمله اقدامات برای تأمین آب مورد نیاز طبس است.

زمین مسکن ملی دست دلالان نیفتد

فرماندار ویژه با اشاره به طرح نهضت ملی مسکن در طبس، گفت: اداره کل راه و شهرسازی استان ۳۵۰ هکتار زمین در اختیار طبس قرار داد که این میزان مورد نیاز ۲۰ تا ۳۰ ساله طبس نبود.

رحیمی با اشاره به اینکه ۳۰ میلیارد تومان اعتبار به شهرستان آمده است، افزود: پنج میلیارد تومان برای آماده سازی برق رسانی طرح نهضت ملی مسکن و ۵۰ هکتاری و ۷۹ هکتاری هزینه شده است.

او با بیان اینکه زمین‌هایی که در مسکن ملی توسط دولت در اختیار مردم داده شده است به ارزش ۷۰۰ الی ۸۰۰ میلیون تومان در بازار آزاد است، ادامه داد: دولت زمین و وام را در اختیار مردم قرار داده، اما هشدار می‌دهیم تا این زمین‌ها دست بورس سازی و دلالان نیفتد و افرادی که این کار را انجام می‌دهند در آینده دچار مشکل می‌شوند.

رحیمی اظهار کرد: تا آخر امسال در طبس ۳۰۰ خانه ساخته می‌شود و خانه‌ها از مستأجر خالی شده و شاید کمی از اجاره خانه‌ها کاسته شود.

دو هزار و ۱۸۹ متقاضی مسکن ملی در شهرستان طبس ثبت نام کرده‌اند که ساخت واحد‌ها در سایت ۵۰ هکتاری با ۵۷۸ پروانه اخذ شده ۴۱ درصد، دیهوک با ۱۱۱ واحد و هشت پروانه اخذ شده ۱۰ درصد و عشق آباد با ۸ واحد ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

 

 

 

خراسان جنوبی رتبه یک‌ غبارخیزی در کشور/۳

خراسان جنوبی در کنار استان‌های خوزستان، سیستان بلوچستان، کرمان و هرمزگان جزو غبارخیزترین استان‌های کشور است.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان تابستان که می‌شود گرد و خاک مهمان ناخوانده خراسان جنوبی است ، گرد و غبار‌هایی که حتی نفس کشیدن را هم حتی برای مردم‌ برخی از نقاط استان سخت می کند.

بر اساس آمار‌ها از ابتدای امسال هوای ۵۷ روز خراسان جنوبی یعنی حدود ۵۰ درصد روز‌های امسال، در وضعیت ناسالم بوده است.

خندان رو مدیر کل هواشناسی استان گفت: حدود ۳برابر افزایش تعداد روز‌های گردوخاکی را در استان شاهد بودیم.

او افزود :گرد و غبار‌هایی که هرسال بیش از ۵۰۰  میلیارد تومان به منابع زیستی و اقتصادی استان خسارت می‌زند.

موسوی شهروند نهبندانی گفت: این روز‌ها مخصوصا برای بیماران تنفسی هوا خیلی آلوده شده و به شدت اذیت می‌شوم.

مهدوی شهروند طبسی گفت: کل مغازه ام را پوشال گذاشته ام، زیرا تمام اجناسم به خاطر گرد و غبار بلااستفاده شده است.

او افزود: زندگی مردم‌ اثر این باد‌ها متلاشی شده است.

وجود ایستگاه پایش کیفیت هوا تنها در ۴ شهرستان خراسان جنوبی

به گفته مسئولان‌حفاظت محیط زیست با وجود چنین‌ شرایطی از ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی ، تنها در ۴ شهرستان ایستگاه پایش کیفیت هوا وجود دارد.

هاشم آبای رئیس اداره پایش و آزمایشگاه‌های حفاظت محیط زیست استان گفت: در شهرستان‌هایی که ایستگاه وجود دارد می‌توانیم آمار کیفی را ارائه کنیم و در بقیه نقاط داده‌ای در اختیارمان نیست.

حاتمی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: وقتی ما دستگاه نداشته باشیم اعلام نظر قطعی در مورد وضعیت شهر در خصوص ناسالم بودن یا خطرناک بودن آن نمی توانیم داشته باشیم.

این موضوع سبب شده در کشور هیچ وضعیت مشخصی از گرد و غبار خراسان جنوبی وجود نداشته باشد.

او افزود: بیش از ۲ میلیارد اعتبار در سطح استان نیاز است که از اعتبارات استانی قابل تامین‌ نیست.

رضایی یکی از شهروندان بیرجندی گفت: گرد و خاک و طوفان و شن در خراسان جنوبی در جایی بیان نمی‌شود و انتظار داریم‌ مسئولین رسیدگی کنند تا دستگاه‌های سنجش نصب و به آلودگی‌ها رسیدگی شود.

خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است و با توجه به غبارخیزبودن این استان ضروت افزایش پایش کیفی هوا در آن دوچندان است.

 

 

 

آب معادن قلعه‌زری خراسان جنوبی با مشارکت ایمیدرو تامین می‌شود/۲-۳

آب معادن قلعه‌زری خراسان جنوبی با مشارکت ایمیدرو تامین می‌شود

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: تامین آب مورد نیاز معادن منطقه طلاخیز قلعه‌زری با مشارکت ایمیدرو و از محل پساب فاضلاب شهر بیرجند در حال بررسی و پیگیری جدی است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، عباس جرجانی با اشاره به اهمیت تامین آب مورد نیاز معادن با توجه به شرایط بحرانی منابع آبی استان افزود: در راستای تامین آب مورد نیاز معادن به عنوان یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌های حوزه معدن، روز گذشته جلسه‌ای در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به منظور تامین آب مورد نیاز معادن منطقه قلعه‌زری برگزار که نتایج و تصمیمات مثبتی در این خصوص گرفته شد.

وی بیان کرد: در این راستا ضمن موافقت ایمیدرو به منظور ایجاد شرکت زیرساخت و خط انتقال آب به معادن این منطقه، مقرر شد طی هفته آینده با حضور کارشناسان ایمیدرو هماهنگی‌ها، بررسی‌های لازم و بازدیدهای اولیه از این منطقه صورت گیرد.

دبیر شورای معادن استان خراسان جنوبی گفت: همچنین در این جلسه مقرر شد تا اواسط شهریور امسال تفاهم‌نامه‌ای در این خصوص بین ایمیدرو و شرکت آب و فاضلاب استان منعقد شود.

جلسه پیگیری تامین آب معادن منطقه طلاخیز قلعه‌زری روز گذشته با حضور معاون طرح‌های توسعه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در ایمیدرو برگزار شد.

 

 

 

 

پروژه هلال؛ قصه پرغصه/۷

 

 

بهترین گفت: پروژه هلال از سالیان قبل شروع شد که متأسفانه با تساهل و چشم‌پوشی و به‌ منظور مساعدت برطرف‌شدن مشکلات ادامه یافته‌ است.

دکتر «مهدی بهترین» در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان در بیرجند در خصوص پروژه چند ساله هلال گفت: در آبان‌ماه سال گذشته که مدیریت شهری را عهده‌دار شدم این مجتمع پلمپ قضایی بود.

شهردار بیرجند با بیان این‌که پلمپ این مجتمع به درخواست هلال‌احمر کشور و به دلیل اختلافات با مجری و پیمانکار بوده و شهرداری دستور پلمب نداده است، افزود: علی‌رغم وعده‌های متعدد مدیران پروژه هلال، تحویل واحدها به صاحبان با مشکل مواجه بود.

وی یادآور شد: با هدف حل مشکل مردم، جلسه با حضور معاونت عمرانی استانداری برگزار و قرار شد علی‌رغم بدهی مجتمع هلال به شهرداری، پلمپ باز شود چراکه تازمانی که پلمپ باز نشود نمی‌توان اقدام عمرانی انجام داد.

شهردار بیرجند افزود: براساس توافق انجام‌شده، مقرر شد مجتمع هلال جریمه عوارض کمیسیون ماده ۱۰۰ را به شهرداری پرداخت کند.

به گفته‌ی دکتر بهترین، باز شدن پلمپ قضایی این مجتمع منوط به رعایت دو شرط پرداخت مطالبات پروژه هلال به شهرداری و به مزایده گذاشتن پارکینگ در مفتح ۴ بود که قرار شد مدیرعامل هلال این ۲ مهم را انجام دهد.

وی افزود: پلمپ قضایی این مجتمع باز و اقدامات عمرانی شروع شد اما متأسفانه علی رغم اقدامات و ارسال لایحه به شورا و دریافت نظر مثبت شورا، مزایده پارکینگ در مفتح ۴ برای این مجتمع برگزار نشد.

وی اظهار داشت: در خیابان مفتح ۴ زمینی متعلق به شهرداری وجود دارد و براساس مصوبه شورا در دوره پنجم این زمین به‌صورت مزایده در اختیار این پروژه قرار می‌گیرد که به تعویق افتاد و در هفته‌های اول کاری با گذاشتن این دو شرط مشکل را حل کردیم.

شهردار بیرجند یادآور شد: مدیرعامل هلال تعهد کرد ظرف دو ماه میزان تعهدات خود را به شهرداری به‌صورت ۳۰ درصد نقد و الباقی طی چند قسط پرداخت کند تا پس‌ از آن مزایده پارکینگ انجام شود که متأسفانه به دلیل عدم انجام تعهدات، فراخوان انجام نشد تا مطالبات شهرداری تعیین تکلیف شود.

دکتر بهترین گفت: به‌تازگی جلسه دیگری با معاونت عمرانی استانداری برگزار و قرار شد ۳۰ درصد مطالبات نقدی و مابقی تا پایان سال طی اقساط پرداخت شود که متأسفانه این مصوبه نیز از سوی مدیرعامل مجتمع هلال اجرایی نشد.

وی افزود: پس‌از عدم انجام تعهدات هلال، نامه‌ای برای مدیر پروژه ارسال و در آن نام مهلت ۱۰ روزه برای اجرای مصوبه تعیین شد که مجتمع هلال درخواست استمهال داد اما به علت عدم اعتماد و اطمینان و بدقولی‌های مکرر استمهال هلال را قبول نکردیم چراکه این مجتمع به مصوبات دو جلسه گذشته عمل نکرد و تعهد سوم امکان‌پذیر نیست.

وی میزان بدهی پروژه هلال به شهرداری را حدود ۱۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: تاکنون هیچ رقمی از این مطالبات به شهرداری پرداخت‌نشده است.

به گفته‌ی وی مساعدت زیادی با پروژه هلال انجام‌ شده است تا جایی‌که رقم جرائم را به‌ سال ۹۵ برآورد کرده و این کمک بزرگی به مردم است تا مردم سریع‌تر به‌حق و حقوق قانونی خود برسند.

وی تاکید کرد: این مجتمع بیش‌ از ۳۰۰ واحد دارد که اگر تعداد مراجعه‌کنندگان را یک نفر در روز در نظر بگیریم بیش‌ از ۶۰۰ خودرو به ترافیک منطقه اضافه می‌شود و این مهم نشان می‌دهد باید پارکینگ این مجتمع به سرانجام برسد.

شهردار بیرجند با بیان این‌که از مهم‌ترین دغدغه‌ها در مدیریت شهری، احداث پارکینگ خیابان طالقانی است، گفت: مصوبه شورا به کمیته تطبیق فرمانداری ارسال شد و در کمیته، اشکالات فنی گرفته و مصوبه شورا برای رفع اشکال برگشت داده شد.

به گفته‌ی وی پس‌ از رفع اشکالات مصوبه مجدد به فرمانداری برای تایید ارسال و مورد تایید قرار گرفت و منتظر انجام فراخوان مزایده در جراید هستیم.

رشد بیابان در خراسان جنوبی و اعتباراتی که هنوز ابلاغ نشده است

رشد بیابان در خراسان جنوبی و اعتباراتی که هنوز ابلاغ نشده است

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تاکنون اعتبارات سال ۱۴۰۱ بیابان زدایی هنوز ابلاغ نشده است، گفت: اعتبار پیشنهادی استان برای سال جاری، ۱۰۰ میلیارد تومان است که منتظر تایید سازمان منابع طبیعی کشور هستیم.

علیرضا نصرآبادی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه کانون‌های فرسایش بادی در اکثر شهرستان‌های استان وجود دارند، اظهار کرد: در آخرین بازنگری سال ۹۸، ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از مساحت استان از فرسایش بادی رنج برده و ۳۲ منطقه، کانون فرسایش بادی هستند.

وی با بیان اینکه مساحت این کانون‌ها در سال ۹۳ یک میلیون و ۳۸۶ هزار هکتار بود، افزود: از جمله این کانون‌ها می‌توان به ریگ بشرویه، دستگردان طبس، سه قطعه سرایان، سهل آباد نهبندان، شاهرخت زیرکوه، طبس مسینا درمیان، چاهک موسویه قاینات و خور خوسف اشاره کرد.

نصرآبادی با بیان اینکه بیشترین مساحت کانون‌های فرسایش بادی در شهرستان‌های طبس و نهبندان وجود دارد، ادامه داد: در سال‌های اخیر، فعالیت‌های بیولوژیکی و مکانیکی در سطح استان انجام شده که ایجاد بادشکن غیرزنده، تله رسوبگیر و نهال کاری از جمله آنهاست.

وی با بیان اینکه همه این موارد نیاز به اعتبار دارد، تصریح کرد: سال گذشته از مبلغ مصوب اعتبارات ملی بیابان زدایی ۵۰ درصد آن یعنی ۱۶ میلیارد تومان تخصیص یافت که ۸ هزار هکتار مراقبت سنواتی آبیاری عرصه‌های نهالکاری، ۳۶ کیلومتر تله رسوبگیر و ۲۹۰ هکتار مالچ پاشی انجام شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تاکنون اعتبارات سال ۱۴۰۱ ابلاغ نشده است، گفت: تغییر الگوی کشت، بهره برداری اصولی از منابع(معدنی و آب)، تخصیص به موقع اعتبارات و تشویق مشارکت‌های مردمی از راهکارهای موفقیت در بیابان زدایی است.

نصرآبادی با اشاره به اینکه فرسایش بادی سالانه ۸۲ میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومان خسارت در استان وارد می‌کند که نیازمند توجه ویژه به این موضوع داریم، یادآور شد: کمبود اعتبارات باعث شده تا اکنون رشد بیابان در پهنه استان از عملیات بیابان زدایی بیشتر باشد که نیازمند توجه در این امر هستیم.

 

 

 

گامی بلند در توسعه استان
با پیگیری های مستمر استاندار خراسان جنوبی رقم خورد؛
اجرای بزرگترین پروژه زیرساختی استان در سالروز سفر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به نهبندان

 

با پیگیری های مستمر استاندار خراسان جنوبی، تفاهم نامه اجرای بزرگترین پروژه زیرساختی استان به امضا رسید.
به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ با پیگیری های دکتر قناعت و طی نشستی چهارجانبه ، تفاهم نامه ایجاد پست ۴۰۰ کیلوولت و خط انتقال برای تأمین برق بخش عمومی و صنایع و معادن شهرستان نهبندان منعقد شد.
براساس این تفاهم نامه ، عملیات اجرایی پست ۴۰۰ کیلوولت و خط انتقال شهرستان نهبندان، همزمان با سالروز سفر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به نهبندان -۷ شهریورماه- آغاز می شود.
با اجرای پست ۴۰۰ کیلوولت و خط انتقال شهرستان نهبندان، اساسی ترین نیاز زیرساختی استان برای کمک به توسعه صنایع و معادن و ایجاد ارزش افزوده در ذخایر معدنی خراسان جنوبی برطرف می شود.
امضای این تفاهم نامه در یک سالگی دولت سیزدهم ، گام بلندی در راستای محرومیت زدایی و توسعه منطقه و استان خراسان جنوبی است.
این تفاهم نامه چهارجانبه ، بین قناعت استاندار خراسان جنوبی، کردی رئیس هیئت عامل شرکت توانیر، جعفری معاون وزیر صمت و رئیس هیئت مدیره سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و رسولیان رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران به امضا رسید.
شایان ذکر است: نخعی نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی، عباس زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و جرجانی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان نیز در این جلسه حضور داشتند.

 

 

 

بهره مندی زوجین از خدمات نازایی و ناباروری بیمه سلامت/۲-۳

زوجین تا سن ۴۹ سال می‌توانند از خدمات نازایی و ناباروری بیمه سلامت تا ۳ دوره بهره‌مند شوند.

مدیرکل بیمه سلامت استان گفت: برای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت،بهره مندی زوجین از خدمات نازایی و ناباروری بیمه سلامت تا ۳ دوره زوجین تا سن ۴۹ سال می‌توانند از خدمات نازایی و ناباروری بیمه سلامت تا ۳ دوره با پوشش بیمه‌ای ۹۰ درصد، از تعرفه دولتی و عمومی غیر دولتی استفاده کنند.

اربابی افزود: همچنین برای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، تمامی مادران باردار فاقد پوشش بیمه، تا پایان دوره‌ی شیردهی و همچنین کودکان آن‌ها تا پایان ۵ سالگی، بدون انجام ارزیابی وسع، با اعتبار یک ساله و بدون رعایت شرط خانوار، تحت پوشش بیمه رایگان قرار خواهند گرفت.

وی گفت: زوجین تا ۴۹ سال، و مادران باردار می‌توانند برای بهره مندی از خدمات بیمه سلامت، به دفاتر پیشخوان مراجعه و مستندات و اطلاعات خود را ارائه دهند.

همچنین تمامی افراد فاقد پوشش بیمه درمانی می‌توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت و یا از طریق سامانه خدمات شهروندی به نشانی bimehsalamatiranian.ir به صورت غیر حضوری برای بیمه کردن خود و اعضای خانواده شان اقدام کنند.

بیمه شدگان نیز برای آگاهی از آخرین وضعیت پوشش بیمه‌ای و پزشک خانواده خود می‌توانند از کد دستوری #۱۶۶۶* استفاده کنند و همچنین تلفن گویای ۱۶۶۶ به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات و دریافت نظرات و پیشنهادات افراد است.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*