گزارش/

صحبت‌های میرکاظمی در خصوص رتبه‌بندی معلمان

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: رتبه‌بندی معلمان باید منجر به ارتقای کیفیت آموزش شود و نباید صرفاً به چشم ترمیم حقوق به آن نگاه شود.

                                                   صحبت‌های مهم میرکاظمی در خصوص رتبه‌بندی معلمان                                       ، «سیدمسعود میرکاظمی» در حاشیه جلسه هیأت وزیران در جمع خبرنگاران در خصوص انتقاد برخی نمایندگان مجلس پیرامون اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان گفت: بر اساس آنچه در قانون تصریح شده، رتبه‌بندی باید منجر به ارتقای کیفیت آموزشی شود و نباید صرفاً به چشم ترمیم حقوق به آن نگاه شود.

وی افزود: همکاران ما در تلاش هستند تا آیین‌نامه اجرایی این قانون هرچه‌سریع‌تر تکمیل شود تا اجرای رتبه‌بندی معلمان در کنار تأمین معیشت این عزیزان، منجر به ارتقای کیفیت نظام آموزشی هم بشود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: به محض این‌که احکام این قانون آماده شود، پرداخت‌ها شروع خواهد شد.

 

وزارت جهاد متعهد به تأمین امنیت غذایی است

وزارت جهاد متعهد به تأمین امنیت غذایی است

سخنگوی دولت گفت: وزارت جهاد متعهد به تأمین امنیت غذایی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره تخلف یکی از شرکت‌های همکار در تامین نهاده‌های دامی گفت: از اسفند ماه با گزارش وزارت اطلاعات و همکاری وزارت جهاد کشاورزی و با محوریت معاون اول از بروز فساد در تأمین نهاده‌های دامی پیشگیری شد. حتی یک دلار پرداخت وجه به این شرکت صورت نگرفته است.

وی افزود: تخلفات در حد نظامات اداری بوده است که سعی شد با تدابیری این موضوع به مسیر قانونی خودش برگردد. درخواست ما از سازمان‌های نظارتی این است که هماهنگی بیشتری باهم داشته باشند در اطلاع از فرایند و مسیرهایی که طی شده است ذهن مردم را مشوش و درگیر نکنیم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: مسئله جابجایی یکی از مدیران وزارت جهاد کشاورزی هم ناظر به مسائل قبلی بود و ارتباط مستقیمی با این حوزه ندارد. حداقل حدود یک ماه پیش از این وزیر جهاد کشاورزی، گزینه جایگزینی را برای این بخش در نظر گرفته بودند که در این مدت روند استعلامات وی در حال طی شدن بود است. وزارت جهاد متعهد به تأمین امنیت غذایی است.

 

 

 

سردار جلالی در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛

جنگ سایبری رژیم صهیونیستی علیه زیرساخت‌های ایران

جنگ سایبری رژیم صهیونیستی علیه زیرساخت‌های ایران

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: جنگ سایبری که میان رژیم صهیونیستی و جمهوری اسلامی شکل گرفته است، نشان می‌دهد ممکن است ما در صنایع و کارخانجات شیمیایی نیز با مخاطراتی مواجه شویم.

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در حاشیه ششمین همایش ملی پدافند شیمیایی، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه همایش ملی پدافند شیمیایی در سالگرد بمباران شیمیایی شهر سردشت در سال ۱۳۶۶ برگزار شد، اظهار داشت: این همایش به دنبال گرامیداشت یاد شهدای مظلوم شیمیایی شهر سردشت و محکوم کردن هر نوع حمله شیمیایی به مراکز جمعیتی علیه مردم بی‌گناه است که متأسفانه هنوز هم این حملات ادامه دارد.

وی ادامه داد: بر این اساس، صیانت از مردم در برابر حملات و تهدیدات احتمالی نشت شیمیایی صنعتی و مصون‌سازی زیرساخت‌های صنعتی و شیمیایی و به تعبیری همراه‌سازی توسعه صنعت شیمیایی و نظام ایمنی امنیتی در حملات شیمیایی، از اهدافی است که برای این همایش پیش‌بینی شده است.

سردار جلالی گفت: بعد از برگزاری پنجمین همایش، نظام جامع مصون‌سازی و عملیاتی پدافند شیمیایی که به تعبیری تقسیم و تعریف نقش و وظایف و تعیین تکلیف دستگاه‌های اجرایی در حوزه‌های مربوط به امداد شیمیایی یا مصون‌سازی شیمیایی و یا پاسخ به حوادث شیمیایی است تهیه یا در شورای عالی پدافند غیرعامل کشور تصویب و ابلاغ شد و تکالیف تمام دستگاه‌ها در این موضوع تعیین شده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: به‌صورت مشخص وظایف مواجهه با نشت شیمیایی در محدوده‌های صنعتی به عهده رئیس صنعت مربوطه، کارخانه یا مجتمع صنعتی است و در فاصله دورتر بر عهده فرمانداری، بخشداری، شهرداری و استانداری است؛ بر همین اساس در استان‌های دارای زیرساخت‌های شیمیایی، قرارگاه پدافند شیمیایی با فرماندهی استاندار و جانشین فرمانده سپاه استانی تشکیل می‌شود.

وی بیان کرد: ظرفیت‌های اورژانس، آتش‌نشانی، هلال احمر و بسیج به‌عنوان ظرفیت‌های اولیه امدادی هستند که در هر حادثه‌ای کمک می‌کنند؛ در این نظام، پدافند شیمیایی دارای نقش اصلی است به همین جهت در برنامه امسال بنا داریم که ظرفیت بسیج را در زمینه پدافند شیمیایی تقویت کنیم؛ البته استفاده از ظرفیت‌های اورژانس و آتش‌نشانی نیز برای مواقع نشر مواد شیمیایی پیش‌بینی شده است تا بتوانیم اقدامات اولیه در این زمینه را انجام دهیم.

سردار جلالی اظهار داشت: خوشبختانه با تخصیص اعتباری که مجلس شورای اسلامی در بودجه ۱۴۰۱ برای پدافند غیرعامل پیش‌بینی کرده است، موافقت‌نامه با تمام دستگاه‌های اجرایی در حوزه پدافند شیمیایی تنظیم شده است. در این نظام، انتقال مراکز پرخطر شیمیایی و مراکز صنعتی در کنار مراکز جمعیتی از مراکز موضوعات مورد توجه ما است.

وی عنوان کرد: با توجه به جنگ سایبری که میان رژیم صهیونیستی و جمهوری اسلامی شکل گرفته است و حملات آن‌ها علیه زیرساخت‌هایی که به مردم خدمات و سرویس انجام می‌دهند، بررسی‌های انجام شده نسبت به منطقه نشان می‌دهد که ممکن است ما در صنایع و کارخانجات شیمیایی نیز با مخاطراتی مواجه شویم. طبیعتاً محکوم‌سازی هر نوع حمله در حوزه سایبری به زیرساخت‌هایی که برای مردم خدمت‌رسانی می‌کند از طریق مجامع بین‌المللی و رسانه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تأکید کرد: مسئولان زیرساخت‌ها و مدیران کارخانجات شیمیایی باید به پدافند سایبری و امنیت سایبری توجه کنند تا فرصتی برای دشمن برای سو استفاده و اقدام فراهم نشود.

سردار جلالی گفت: در آینده نزدیک، جلسه تخصصی برای مدیران عامل زیرساخت‌های شیمیایی در رابطه با مصون‌سازی تهدیدات شیمیایی برگزار می‌کنیم تا درس‌های آموخته از حوادث را برای این مدیران بیان کنیم.

وی افزود: ما در این همایش با تبلیغ، ترویج، تبیین و پیاده‌سازی نظام مصون‌سازی و عملیات مصون‌سازی شیمیایی حرکت می‌کنیم تا جایی که تعیین نقش‌ها، مأموریت‌ها و وظایف در دستگاه‌های اجرایی در شرایط مصون‌سازی زیرساخت و در شرایط بروز حادثه مشخص شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور اضافه کرد: از سوی دیگر آموزش، تنظیم و پیاده‌سازی مهارت‌های دستگاه‌های اجرایی در هر شرایطی که آماده مواجهه با حادثه باشد، بحث دیگری است که ما این دو موضوع را در این همایش دنبال می‌کنیم و مدیران درمانی و بهداشتی در این همایش حضور داشته تا بتوانیم روز به روز آمادگی مواجهه با حوادث شیمیایی را ارتقا دهیم.

 

 

 

رئیس سازمان سنجش خبر داد:

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۱ اواسط مردادماه اعلام می شود

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۱ اواسط مردادماه اعلام می شود

رئیس سازمان سنجش درباره پیش بینی زمان اعلام نتایج کنکور سراسری ۱۴۰۱ گفت: پیش بینی می شود نتایج اولیه در اواسط مردادماه به صورت کارنامه منتشر شود.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر عبدالرسول پورعباس در حاشیه بازدید از حوزه کنکور سراسری ۱۴۰۱ در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در جمع خبرنگاران درباره میزان دریافت کارت کنکور از سوی داوطلبان گفت: تعداد یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۲۰ نفر در کنکور ۱۴۰۱ ثبت نام کرده اند که تاکنون یک میلیون و ۵۰ هزار نفر کارت خود را دریافت کرده اند.

وی گفت: در روزهای آینده نیز داوطلبان گروه های آزمایشی علوم ریاضی، علوم انسانی، علوم تجربی و زبان های خارجی فرصت دارند با مراجعه به سایت سازمان کارت خود را دریافت کنند.

رئیس سازمان سنجش خاطرنشان کرد: با توجه به برگزاری آزمون گروه های آزمایشی علوم ریاضی، علوم انسانی در روز پنجشنبه ۹ تیر و آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی در روز جمعه ۱۰ تیر و آزمون گروه آزمایشی زبان های خارجی، داوطلبان تا یک روز قبل از آزمون فرصت دارند پرینت کارت خود را دریافت کنند.

 

 

رئیس‌ بانک مرکزی:

تعادل مناسبی در بازار ارز ایجاد شد/ افزایش عرضه بر تقاضا در نیما

 تعادل مناسبی در بازار ارز ایجاد شد/ افزایش عرضه بر تقاضا در نیما

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه در زمینه عرضه و تقاضای ارز تعادل خوبی در بازار ایجاد شده است، گفت: در بسیاری از روزها در سامانه نیما شاهد فزونی عرضه بر تقاضا هستیم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بانک مرکزی، علی صالح آبادی در پنجمین جلسه هم اندیشی با اقتصاددانان با محوریت «سیاستگذاری بهینه ارزی و ارتباط میان متغیرهای پولی و ارزی» که در بانک مرکزی برگزار شد گفت: مدیریت بازار ارز را همواره با جدیت و با مکانیزم ها مختلف در دستور کار قرار داده‌ایم.

رئیس‌کل بانک مرکزی تاکید کرد: با نظرات اقتصاددانان حاضر در جلسه مبنی بر اینکه بانک مرکزی باید حضور مؤثری در بازار ارز داشته باشد موافق هستم و این بانک با روش‌های مختلف می‌تواند تعادل و ثبات در بازار ایجاد کند که این موضوع هم‌اکنون محقق شده است.

وی با اشاره به اینکه اقدامات متعددی در دستور کار بوده و هم‌اکنون نیز برنامه‌هایی برای مدیریت بازار ارز در دست اقدام است افزود: در مدیریت بازار ارز بخشی در زمینه هماهنگی بانک مرکزی با وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص ثبت سفارش‌ها در حال انجام است و در بخش دیگر، بحث مدیریت عرضه ارز مورد تاکید قرار گرفته تا صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات خود را به کشور باز گردانند و به چرخه تجاری وارد نمایند. در این زمینه نیز کمیته اقدام ارزی تصمیماتی به فراخور شرایط اتخاذ می‌کند. نتیجه این تصمیمات به ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا در بازار ختم می‌شود.

رئیس شورای پول و اعتبار در ادامه تصریح کرد: در حوزه حواله ارزی که متولی آن سامانه نیماست هم اکنون به طور نسبی تعادل خوبی در زمینه عرضه و تقاضا داریم.

وی افزود: برخی روزها شاهدیم که ارز به اندازه کافی وجود دارد لیکن خریدار و تقاضایی برای آن نیست و در واقع می‌توان گفت در بسیاری از روزها مازاد عرضه ارز بر تقاضا وجود دارد.

رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه تاکید کرد: در زمینه حواله و اسکناس مشکل خاصی وجود ندارد ضمن آنکه باید تاکید کرد وضعیت اسکناس ارز بانک مرکزی همانطور که پیش از این نیز اعلام کرده‌ام بسیار خوب است و خوشبختانه صادرکنندگان به ویژه بخش غیرنفتی در زمینه قیمت توافقی فروش ارز گام‌های مؤثری برداشته‌اند.

رئیس‌کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مدیریت انتظارات تورمی پرداخت و گفت: بانک مرکزی با جدیت موضوع مدیریت انتظارت تورمی را پیگیری می‌کند و این موضوع نیز در دولت در دستور کار است.

صالح‌آبادی در خصوص برخورد قاطع بانک مرکزی با اخلالگران و سفته بازان ارزی در بازار هم گفت: در مدت اخیر با تلاش و همکاری شبانه روزی با دستگاه‌ها و سازمان‌های نظارتی و انتظامی ذیربط، با برخی کانال‌های فضای مجازی که با موج سواری بر برخی اخبار و انتظارات کاذب تورمی اقدام به قیمت سازی صوری و شرط بندی بر روی قیمت ارز می‌کردند برخورد شد.

رئیس‌کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه مبارزه جدی با قاچاق کالا و ارز نیز در دولت سیزدهم با جدیت دنبال می‌شود گفت: عرضه ارز غیررسمی که نوعی قاچاق محسوب می‌شود موجب قیمت‌گذاری های کاذب در بازار می‌شد که با این مورد هم برخورد صورت گرفته است.

گفتنی است در این جلسه که بیش از سه ساعت به طول انجامید اقتصاددانان از طیف‌های فکری مختلف اقتصادی به بیان دیدگاه‌ها، نظرات و پیشنهادات خود در زمینه «عملکرد شبکه بانکی در زمینه نقدینگی و حمایت از تولید»، «نوسانات ارزی و راه‌کارهای برون رفت آن»، «مدیریت انتظارات تورمی» و «سیاستگذاری بهینه ارزی و پولی» پرداختند.

 

 

 

 

سخنگوی وزارت امور خارجه:

مذاکرات در دوحه ادامه دارد و هنوز به پایان نرسیده است

ناصر کنعانی گفت: مذاکرات دو روزه دوحه در فضایی حرفه‌ای و جدی در حال برگزاری است.

سخنگوی ‌وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره گزارش منتشر شده در یکی از رسانه‌ها مبنی بر پایان مذاکرات اظهار دشت: مذاکرات دو روزه هنوز به انتها نرسیده و عصر امروز نشست دیگری میان آقای باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌وگوها برگزار خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود:گفت‌وگوها در دوحه از ابتدا دو روزه برنامه‌ریزی شده بود و در طول رایزنی‌های دیروز و امروز طرف‌ها در مورد موضوعات باقی‌مانده به تبادل پیشنهادها و دیدگاه‌های خود پرداختند.

کنعانی تاکید کرد: مذاکرات دو روزه دوحه در فضایی حرفه‌ای و جدی در حال برگزاری است.

 

 

 

رئیسی و پوتین دیدار کردند

روسای جمهور ایران و روسیه در حاشیه اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر دیدار کردند.

رئیسی و پوتین دیدار کردند

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در حاشیه اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر دیدار و تبادل نظر کردند.

پیش از این نیز آیت الله رئیسی با روسای جمهور ترکمنستان و آذربایجان دیدار کرده بود.

 

 

رشد قیمت نفت در آستانه نشست اوپک

رشد قیمت نفت در آستانه نشست اوپک

تهران- ایرنا- قیمت نفت در آستانه نشست اوپک و اوپک پلاس با افزایش قیمت همراه شد.

به گزارش ایرنا، قیمت نفت در معاملات هفته جاری با افزایش قیمت همراه بود. امروز نیز در آستانه برگزاری نشست اوپک (امروز) و اوپک پلاس (پنجشنبه) روند صعودی قیمت نفت ادامه پیدا کرد.

افزایش قیمت نفت در حالی در تابلوهای معاملاتی نفت جهان به ثبت رسیده که نگرانی‌ها نسبت به جبران کاهش عرضه در جهان وجود دارد.

در حالی که اعضای اوپک‌پلاس در آخرین گام از اجرای توافق کاهش تولید قرار دارند و هنوز تصمیمی برای ماه های آینده در خصوص تولید نفت این کشورها گرفته نشده، بررسی ها نشان می‌دهد تولیدکنندگان نفت اوپک پلاس مازاد عرضه ای برای جبران خروج نفت روسیه از بازار ندارند.

عربستان و امارات متحده عربی تنها اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) هستند که دارای ظرفیت مازاد عرضه هستند. با این حال، اظهارات «سهیل المزروعی» وزیر انرژی امارات متحده عربی و «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه در این هفته نشان می‌دهد ظرفیت اندکی برای افزایش بیشتر عرضه ازسوی این تولیدکنندگان وجود دارد.

نفت برنت امروز ۱۵ صدم درصد گران شد و به ۱۱۸ دلار و ۲۰ سنت رسید.

نفت شاخص آمریکا نیز  ۲۳ صدم درصد بالا رفت و ۱۱۲ دلار در هر بشکه قیمت خورد.

به‌دلیل نگرانی از اختلال‌های احتمالی در عرضه به‌خاطر وقوع طوفان‌های تابستانی در آمریکا، احتمال می‌رود قیمت نفت بالای ۱۱۰ دلار برای هر بشکه حفظ شود.

افزون بر این، تحلیلگران نیز هشدار دادند که ناآرامی‌های سیاسی در اکوادور و لیبی می‌تواند عرضه را با کاهش بیشتری روبه‌رو کند.

 

 

 

پیدا شدن اسناد جدیدی از اثر گم‌شده بدیع‌الزمان فروزانفر

پیدا شدن اسناد جدیدی از اثر گم‌شده بدیع‌الزمان فروزانفر

مدیرعامل «خانه دانش و فرهنگ زریاب» می‌گوید: اسناد جدیدی از آرشیو سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به دست آمده است که نشان می‌دهد ۷۳ سال قبل، مقالات شمس تبریزی در ۸۰۰ صفحه توسط بدیع‌الزمان فروزانفر تصحیح و تدوین شده و به وزارت فرهنگ وقت تحویل داده شده است.

به گزارش ایسنا، اسنادی توسط پژوهشگرانِ سازمان مردم نهاد «خانه دانش و فرهنگ زریاب» از آرشیو سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به دست آمده است که نشان می‌دهد ۷۳ سال قبل، مقالات شمس تبریزی در ۸۰۰ صفحه توسط بدیع‌الزمان فروزانفر تصحیح و تدوین شده و به وزارت فرهنگ تحویل داده شده است. پیش‌تر نیز در سالگرد درگذشت استاد فروزانفر اخباری از سوی همین موسسه مبنی بر اقدام او به تصحیح مقالات شمس تبریزی منتشر شده بود.

حسین حسن‌زاده، مدیرعامل «خانه دانش و فرهنگ زریاب» در گفت‌وگویی درباره جزئیات این اسناد گفته است. متن مصاحبه درپی می‌آید:

آقای حسن‌زاده در «خانه دانش و فرهنگ زریاب» چه فعالیت‌هایی صورت می‌گیرد؟

این موسسه، سازمان مردم‌نهادی است که در حوزه‌های علمی و فرهنگی با محوریت کتاب و همایش‌های فرهنگی فعالیت می‌کند. خانه دانش و فرهنگ زریاب از سال ۱۳۹۲ در شهر خوی تأسیس شده و بخش مهمی از فعالیت‌های خود را بر پژوهش‌های اسنادی و تولید محتوا پیرامون شمس تبریزی متمرکز کرده است که از جمله آن‌ها می‌توانیم به چاپ کتاب شرح مقالات شمس تبریزی با عنوان «حجره خورشید» و مقالاتی پیرامون «آرامگاه شمس در خوی» اشاره کنیم.

اسناد مرتبط با نقش بدیع‌الزمان فروزانفر در تصحیح مقالات شمس که موسسه شما پیگیرش است، در شرایط کنونی چه اهمیتی برای جامعه علمی و ادبی ما دارد؟

اهمیت این اسناد از آن جهت است که برای نخستین بار در مورد قدیمی‌ترین نسخه تصحیح شده از مقالات شمس توسط یک استاد کاربلد، اطلاعات دست اولی ارائه می‌کند. پیش از این تصور می‌شد، استاد فروزانفر با وجود دسترسی به نسخه‌های مقالات شمس تبریزی به هر دلیلی نسبت به تصحیح آن اقدام خاصی به عمل نیاورده و تنها مستند موجود، مربوط به دست‌نوشته‌ای از رونویسی ایشان از یکی از نسخ موجود بود. پیدا شدن این مجموعه اسناد نشان می‌دهد که استاد فروزانفر نه تنها نسبت به عقد قرارداد تصحیح و تدوین اقدام کرده‌اند بلکه نسخه کامل تصحیح‌شده مقالات شمس را در ۸۰۰ صفحه دست‌نویس به وزارت فرهنگ تحویل داده‌اند. جایگاه ادبی استاد فروزانفر در نزد مولوی‌پژوهان و شمس‌شناسان داخلی و خارجی، آن‌ها را مشتاق دیدن این نسخه منحصربه‌فرد کرده است.

درباره جزئیات این اسناد چه مطالب جدیدی دارید؟

این اسناد نشان می‌دهند که فروزانفر ضمن آگاهی دقیق از اهمیت این اثر نسبت به تصحیح و تدوین آن نیز اهتمام داشته است. جزئیات اسناد موید آن است که قرارداد تصحیح و تدوین مقالات شمس در تاریخ ۲۴/۹/ ۱۳۲۶منعقد شده و در تاریخ ۱/۱۲/ ۱۳۲۸ استاد فروزانفر به تعهدات خود در تحویل نسخه کامل مقالات شمس با رجوع به تمام نسخ معتبر عمل کرده و به همین خاطر نیز دستور پرداخت مبالغ منعقده در قرارداد صادر شده است. استناد این مطلب به نامه‌ای است که از طرف اداره کل نگارش وزارت فرهنگ به حسابداری وزارتخانه مربوطه مبنی بر تایید تحویل کتاب و صدور مجوز پرداخت قسط آخر قرارداد ارسال شده است. ارتقای سطح امضاکنندگان قرارداد به سطح وزیر و اختصاص مبلغی معادل ۱۰۰ هزار ریال که در زمان خود مبلغ قابل توجهی محسوب می‌شد، نشان‌دهنده اهمیت کار و فاخر بودن اثر است. پیش‌بینی تدوین اثر در ۸۰۰ صفحه نیز برای کتابی همچون مقالات شمس موضوع درخور توجهی محسوب می‌شود.

پیدا شدن اسناد جدیدی از اثر گم‌شده بدیع‌الزمان فروزانفر

پس با این حساب باید نسخه‌ای از این کتاب موجود باشد؟

همین‌طور است. با پیدا شدن این اسناد در مورد تلاش علمی استاد فروزانفر برای تصحیح و تدوین مقالات شمس تبریزی تردیدی باقی نمی‌ماند. بنابراین باید اهل علم در آرشیوهای وزارت فرهنگ (آموزش‌وپرورش فعلی یا وزارت ارشاد)، دانشگاه تهران، مجلس سنا و یا هر جای دیگری که احتمال نگهداری این نسخه می‌رود به دنبال یافتن نسخه تصحیح شده از سوی ایشان باشند. بررسی مطالب درج شده در حاشیه این اسناد نشان می‌دهد که سال‌ها بعد از این ماجرا فرد یا افراد دیگری نیز در جست‌وجوی این اثر ارزشمند بوده‌اند. سوال بسیار مهمی که بعد از پیدا شدن این اسناد پیش می‌آید این است که چرا با وجود تاکید بر چاپ اثر در متن قرارداد و فاصله بیست و یک ساله اتمام کتاب تا درگذشت مصحح، این اثر به مرحله چاپ نرسیده است. با توجه به این‌که مالکیت معنوی کتاب متعلق به وزارت فرهنگ بوده پاسخ این سوال را باید در آرشیو این وزارتخانه جست‌وجو کرد.

در متن اصلی این قرارداد به چه نکاتی اشاره شده و چه افرادی آن را امضا کرده‌اند؟

در مفاد این قرارداد فروزانفر متعهد شده است «مقالات شمس را با نسخه‌های معتبر مقابله نموده و با افزودن شرح‌حال، تعلیقات، فهرست اعلام و اماکن و توضیحات جامع دیگر در ۸۰۰ صفحه به اداره کل نگارش تحویل دهد به‌طوری‌که برای اهل ادب، خاصه دانشجویان دانشسرای عالی، قابل‌استفاده باشد». در ماده دوم این قرارداد «مراقبت بر صحت و نفاست چاپ» نیز به استاد فروزانفر سپرده شده است. این قرارداد علاوه بر خود فروزانفر به امضای رئیس اداره کل نگارش و هنرهای زیبا، رئیس اداره‌ حسابداری و فردی از طرف وزیر فرهنگ وقت- دکتر عیسی صدیق- نیز رسیده است.

پیدا شدن اسناد جدیدی از اثر گم‌شده بدیع‌الزمان فروزانفر

ظاهراً این مجموعه اسناد به برخی مسائل جنبی نیز اشاره داشته‌اند. از جمله نکات مهم آن‌ها چیست؟

این اسناد نشان می‌دهند که پیشنهاد تصحیح و تدوین مقالات به استاد فروزانفر با توجه به سوابق مطالعاتی ایشان از طرف وزارت فرهنگ مطرح شده است که مکاتبات متعدد بین مدیران وزارتخانه در این مجموعه اسناد به چشم می‌خورد. در یکی از این اسناد، فروزانفر در نامه‌ای به تاریخ ۲۹/۱/۱۳۲۶ اعلام می‌کند که به همت وزارت فرهنگ و به وساطت ایشان در سال ۱۳۱۵عکس‌برداری از نسخ موجود مقالات شمس در قونیه انجام شده و ضمن یادآوری اهمیت این کتاب، لزوم تکمیل تصحیح و چاپ آن نیز را به اطلاع وزیر فرهنگ می‌‍‌رساند.

دریافت تجربی شما در این زمینه چه بوده است؟

به نظر می‌رسد آرشیوهای اسنادی داخل و خارج از کشور به‌ویژه کتابخانه ملی از ظرفیت‌های نهفته‌ بسیار زیادی برای دستیابی به حقایق تاریخی برخوردارند که پیدا شدن اسناد مربوط به نقش استاد فروزانفر در تصحیح مقالات شمس تبریزی یکی از این موارد است. جا دارد پژوهشگران توجه بیشتری به این مراکز اطلاعاتی نشان دهند. به‌صورت اختصاصی در مورد این مجموعه اسناد، «دبیرخانه همایش بین‌المللی بزرگداشت بدیع‌الزمان فروزانفر» در خراسان جنوبی می‌تواند نقش مؤثری در پیگیری جست‌وجوی این اثر داشته باشد. ما نیز آمادگی خود را برای مشارکت در این پویش جمعی اعلام می‌کنیم. در اینجا لازم است از همکاری و پیگیری جناب آقای دکتر پاشازاده، ربیس اسناد و کتابخانه ملی شعبه تبریز برای در دسترس قرار دادن این اسناد سپاسگزاری کنیم.

 

 

 

 

 

معاون وزیر صمت خبر داد:

شواهد وجود ذخایر جدید معدنی در خراسان جنوبی

شواهد وجود ذخایر جدید مواد فلزی و غیرفلزی در پروژه تحولی خراسان جنوبی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اجرای پروژه تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایرمعدنی در استان خراسان جنوبی، گفت: در این پروژه موفق به دریافت شواهدی از ذخایر جدید مواد فلزی و غیرفلزی، سنگ‌های ساختمانی و سنگ‌های قیمتی در منطقه مورد پیمایش شدیم.

به گزارش ایرنا از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، در راستای منویات رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی درخصوص لزوم رسیدن به اقتصادی مستقل، بهره‌گیری مناسب از منابع طبیعی و انسانی کشور و توزیع عادلانه آن و همچنین تاکید رییس‌جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت در ضرورت ایجاد تحول بنیادین در بخش علوم زمین و معدن کشور به عنوان یکی از مولفه‌های مهم اقتصادی، اشتغالزایی و توسعه‌ای جمهوری اسلامی ایران در سال‌های پیش‌رو، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در قالب توافقنامه و برنامه‌ای مشارکتی با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت اقدام به تعریف برنامه‌ای تحولی در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر جدید معدنی کشور کرد که پس از ماه‌ها بررسی و تحلیل فنی در کمیته راهبردی مشترک معدنی کشور با حضور مدیران و متخصصان این بخش، استان خراسان جنوبی به عنوان نخستین هدف اجرای این برنامه در سال ۱۴۰۰ معرفی و برنامه ریزی اجرای پروژه تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایرمعدنی برای آن طراحی و اجرا شد.

بر همین اساس، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور درباره اهداف این کلان پروژه گفت: توسعه مناطق کم‌برخوردار و در راستای رونق بخش معدن، تولید اشتغال مولد با نگرش ویژه بر نیروی انسانی بومی، آمایش سرزمین در قالب کشف ذخایرجدید معدنی، افزایش بازدهی و کاهش موثر زمین تبدیل کانسار به معدن بخشی از اهداف پیش‌روی ما در این پروژه بود.

به گفته «علیرضا شهیدی»، تربیت نیروی انسانی متخصص بخش معدن (زمین‌شناسی و اکتشاف) در مناطق هدف پروژه تحول و ایجاد تحرک در بخش خصوصی (جامعه مهندسان مشاور) در حوزه زمین‌شناسی، اکتشاف و آزمایشگاه‌های علوم‌زمین از طریق برون‌سپاری فعالیت‌ها از دیگر اهداف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در پروژه تحول در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایرمعدنی استان خراسان جنوبی بود.

مطالعه زمین‌شناسی ۱۵ هزار کیلومتر مربع در خراسان‌جنوبی

وی با بیان این‌که این پروژه در مساحتی نزدیک به ۱۵ هزار کیلومتر مربع در خراسان‌جنوبی اجرا شده، افزود: میزان سرمایه‌گذاری و منابع مالی اجرای این طرح در این استان در حدود یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است و در این پروژه تعداد ۶۰ ورقه- نقشه زمین‌شناسی، ژئوشیمیایی، اکتشاف سیستماتیک چهار لایه‌ای شامل فلزی، غیرفلزی،کانی‌های قیمتی و عناصر استراتژیک تهیه خواهد شد.

افزایش ۴ برابری دقت مطالعات زمین‌شناسی

معاون وزیر صمت، با بیان این‌که مقیاس، چگونگی برداشت و تجزیه و تحلیل اطلاعات در این پروژه مطابق با استانداردهای جهانی بوده است، خاطرنشان‌کرد: برای نخستین بار در کشور مقیاس یک پنجاه‌هزارم برای سه عنوان نقشه مذکور عملیاتی شد که البته با توجه به انتخاب این مقیاس، دقت مطالعات انجام شده نسبت به مقیاس ملی یکصدهزارم، چهار برابر بیشتر شده است.

وی یادآور شد: از نتایج دیگر این پروژه باتوجه به برداشت داده‌های ژئوفیزیک هوایی در گستره موردنظر، تکمیل فاز شناسایی و پی‌جویی اکتشافی برای معرفی مناطق جدید امیدبخش معدنی است که تحولی چشمگیر در بخش معدن استان به همراه خواهد داشت.

کاهش زمان اجرای پروژه به حدود یک سوم نسبت به زمان قبلی

به گفته شهیدی، مدت زمان اجرای این پروژه از مهرماه ۱۴۰۰ به مدت ۱۲ ماه برآورد شده‌که این بازه زمانی در مقایسه با روند انجام پروژه های قبلی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به حدود یک سوم زمان قبلی کاهش پیدا کرده و دقت مطالعات نیز به دلیل تغییر و تحول موثر در روش‌های برداشت صحرایی، آنالیز و تحلیل داده‌های تولید شده و نظارت علمی برجا (در محل پروژه) دارای رکورد منحصر بفردی در کشور است.

معاون وزیر صمت همچنین به ارائه دستاوردهای کمی پروژه تحول استان خراسان جنوبی پرداخت و گفت: در این کلان‌پروژه حضور نزدیک به ۱۸۰ نفر از متخصصان و کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در منطقه، انجام ۱۴هزار کارشناس/روز ماموریت صحرایی در راستای اجرای پروژه، استفاده از ظرفیت نخبگان دانشگاهی استان برای مشارکت و نظارت علمی در روند پیشرفت پروژه (تفاهم‌نامه و قرارداد با دانشگاه صنعتی بیرجند و دانشگاه بیرجند) محقق شد.

شهیدی، برداشت ۲۰ هزار نمونه زمین‌شناسی و اکتشافی به‌منظور شناسایی ذخایرمعدنی جدید در منطقه را از دیگر دستاوردهای مهم پروژه تحول در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان خراسان‌جنوبی عنوان کرد و افزود: در این پروژه موفق به دریافت شواهدی از ذخایر جدید مواد فلزی و غیرفلزی، سنگ‌های ساختمانی، سنگ‌های قیمتی در منطقه مورد پیمایش شدیم که طی مطالعات تکمیلی میزان و ذخیره ماده معدنی مشخص خواهد شد.

 

 

 

اجاره خانه در دوراهی مالک و مشاور املاک؛ راهی برای شکایت از گرانی اجاره وجود دارد؟

در روزهای ابتدایی فصل تابستان به سر می بریم و هنوز بسیاری از مستاجران سردرگم سقف ۲۵ درصدی هستند چراکه بسیاری از مالکان هنوز زیر بار این ۲۵ درصدی نمی روند.

با اعلام نرخ تورم خرداد، میانگین رشد قیمت اجاره مسکن نیز مشخص شد. این تورم نشان می دهد که اجاره مسکن در خرداد با رشد ۲.۳ درصدی نسبت به اردیبهشت همراه بوده است.

نرخ تورم

یکی از مهمترین مصوبات دولت برای مستاجران، تعیین سقف ۲۵ درصدی اجاره بوده که تا حدودی توانسته آرامش را به مستاجران بازگرداند اما یکی از ابزارهای اصلی برای کنترل این نرخ های اجاره ورود قوه قضائیه است که باید در این بخش علاوه بر مشاوران املاک و قوه قضائیه و شورای حل اختلاف هم همکاری لازم را داشته باشد.

مالکانی که زیر بار ۲۵ درصد اجاره نمی روند

یکی از مستاجران واقع در غرب تهران گفت: متاسفانه در  بازار اجاره با وجود آنکه دولت مصوبه ۲۵ درصد را مصوب کرده اما مالک ما این موضوع را به هیچ عنوان قبول نمی کند و اعلام کرده اگر تمایلی به  نرخ اجاره امسال ندارید می توانید واحد را تخلیه کنید.

او ادامه داد: تاکنون به چندین بنگاه املاک مراجعه کرده ام اما میزان نرخ های اجاره آنقدر بالاست که ترجیح دادم با مالک خودم بر روی قیمت اعلام شده به توافق برسم.

مالکان افزایش هزینه های اقتصادی را از جیب مستاجران بر می‌دارند

همچنین یکی دیگر از مشاوران املاک واقع در  محدوده جنوب تهران گفت: بازار اجاره مسکن امسال در مقایسه با سال گذشته به دلیل نوساناتی که در اقتصاد کشور وجود دارد بسیار تغییرکرده  است بسیاری از مالکان امسال سعی میکنند افزایش هزینه های خانواده ها را از اجاره تامین کنند در حالی که دولت امسال همان ۲۵ درصد را تصویب کرده اما آیا برای قراردادهای جدید هم فکری  کرده است.

شکایت از مالک را به کجا باید ببریم

حیانی یکی از مستاجران واقع در حاشیه تهران گفت: مالک به هیچ عنوان این سقف ۲۵ درصدی را قبول نمی کند و زمانی که اعتراض می‌کنم می‌گوید «برو به هرجایی که دوست داری شکایت کن» وقتی که این موضوع را به مشاور املاک اعلام کردم گفت من هیچ ابزار کنترلی ندارم اما برای رسیدگی به این مشکل باید به شورای حل اختلاف محله مراجعه کنی و شاید با ورود قوه قضائیه این مشکل حل شود.

آقای اقبال شاکری  عضو کمیسیون عمران مجلس پیش از این اعلام کرده بود که یکی از دلایل گرانی اجاره ها مشاوران املاک هستند که خود باعث افزایش نرخ های اجاره بها می شوند این در حالی است که سعید لطفی عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک کشوری اعلام کرده بود که  در همه صنوف تخلفاتی وجود دارد که قابل تعمیم به همه اعضای آن نیست و مشاوران املاک نیز از این قاعده کلی مستثنی نیستند. از سوی دیگر بر اساس فرمول‌های تعیین شده‌ سهم کمیسیون بنگاه‌داران متاثر از قیمت نهایی ملک است.

افزایش نهاده های ساختمانی و زمین زمینه ساز افزایش گرانی مسکن

به گفته عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک در حوزه مسکن تمامی نهاده‌های مرتبط با تولید مسکن شامل دستمزدها، زمین، قیمت مصالح ساختمانی، افزایش زیادی داشته است. هم اکنون رشد روزافزون قیمت‎ها در بخش مسکن به حدی است که دولت را نیز در اجرای طرح نهضت ملی مسکن با چالش مواجه کرده است.

براساس این گزارش دولت برای کنترل بازار اجاره باید اقداماتی دیگری را هم حوزه مسکن در دستور کار خود قرار دهد چراکه اعلام پیشرفت فیزیکی واحدهای نهضت ملی مسکن و همچنین اعلام ثبت نام جدید در طرح نهضت ملی مسکن و از سوی دیگر راه اندازی سامانه املاک واسکان خود یکی ازمهم ترین عواملی است که می تواند اثرات روانی مثبتی را به بازار مسکن انتقال دهد.

از سوی دیگر تشدید نظارت ها در رعایت سقف ۲۵ درصدی نرخ اجاره خود می تواند بخشی از نگرانی مستاجران را کاهش دهد چرا که بسیاری از مستاجران واقعا زمانی که مالک این نرخ های اجاره را رعایت نمی کند دستشان برای  اعتراض  باز نیست و با توجه به آنکه دولت شماره های تماس های را برای رسیدگی به شکایات مستاجران اعلام کرده اما به گفته بسیاری از مستاجران هیچ یک از این تلفن ها پاسخ گو نیست.

 

 

 

 

 

تنها غذای بنفش جهان را بشناسید

قروت یکی از غذا‌های سنتی در خراسان جنوبی است که از دیرباز بر سر سفره‌های مردمان این دیار قرار داشته است.

 

غذا‌های سنتی هر منطقه نشان دهنده گوشه‌ای از فرهنگ، تمدن و شرایط اقلیمی آن دیار است.

خراسان جنوبی استانی است که روستائیان و عشایر آن به واسطه داشتن دام، فرآورده‌های مختلفی از جمله دوغ، ماست، کره، پنیر و قروت یا همان کشک را تولید می‌کنند.

مردم خاوران از کشک که یکی از این فرآورده‌های دامی محسوب می‌شود غذایی بنفش رنگ به نام قروت می‌سازند.

از سفال تا تقار

برای تهیه تنها غذای بنفش جهان از ظرف خاصی استفاده می‌شود که در بین مردم این دیار به تقارچه یا تقار معروف است.

تقارچه از جنس سفال است و در قسمت داخلی آن برجستگی‌های کوچکی برای سهولت در سابیدن کشک‌های خشک وجود دارد.

معمولا همراه این تقارچه سنگی مخصوصی وجود دارد که اغلب از جنس آهک است که به دلیل ساییده شدن زیاد حالتی گرد و کاملا صاف دارد.

برای تهیه تنها غذای بنفش جهان از ظرف خاصی استفاده می‌شود که در بین مردم این دیار به تقارچه یا تقار معروف است

فضلی یکی از شهروندان بیرجندی می‌گوید: از زمانی که به یاد دارم تقارچه در خانه همه بیرجندی‌ها بوده و حتی در جهیزیه عروس هم وجود داشته است.

او می‌گوید: هر چند سابیدن قروت‌های خشک در تقارچه سخت است و به دلیل زبر بودن آن هر کسی نمی‌تواند از عهده آن برآید، اما به دلیل خوشمزگی و خواص زیادی که قروت دارد اکثر بانوان بیرجندی این کار را انجام می‌دهند.

جوز و قروت، سیر و پیاز

مواد اولیه‌ای که در ساخت این غذای لذیذ به کار می‌رود شامل کشک (قروت)، جوز یا همان گردو، نعناع، پیاز، سیر و آب است؛ کشک‌ها معمولا رنگ سفید تا خاکستری و خاکستری تیره دارند.

سربازی یکی از بانوان بیرجندی می‌گوید: برای تهیه قروت در اولین مرحله کشک‌ها را در داخل یک ظرف ریخته و آب به آن اضافه می‌کنند تا خیس بخورد که هدف از خیس کردن قروت نرم شدن آن است تا در زمان مالیدن قروت به راحتی ذرات آن جدا شوند.

او می‌گوید: بعد از خیس کردن قروت‌ها نوبت به شکستن گردو‌ها و له کردن آن‌ها است؛ گردو‌ها را به وسیله سنگ مخصوص در داخل تقارچه کوبیده و له می‌کنند.

قروت ها را در داخل تقارچه می سابانند

سربازی می‌گوید: در این مرحله قروت‌های خیس خورده را به گردو‌های داخل تقارچه اضافه کرده و شروع به سابیدن قروت‌ها با دست می‌کنند.

این بانوی بیرجندی می‌گوید: زمانی که بخشی از کشک‌ها از طریق سابیدن جدا شده و با گردو‌ها مخلوط شد، مقداری آب به مواد اضافه می‌کنند؛ پس از این آب را در ظرف دیگری ریخته و عملیات ساباندن را تا جایی که به اندازه اعضای خانواده آماده شود، ادامه می‌دهند.


بیشتر بخوانید


او می‌گوید: در این مرحله در ظرفی پیاز و سیر را خرد کرده و با روغن سرخ می‌کنند و بعد از سرخ شدن پیاز‌ها محلول قروت را به آن اضافه می‌کنند تا مواد گرم شود.

سربازی گفت: برای طعم و مزه دار کردن قروت در انتها می‌توان نعناع داغ نیز به قروت‌های آماده شده اضافه کرد.

همچنین در کنار این غذا از بادمجان سرخ شده نیز استفاده می شود.

غذایی بنفش با خواصی طلایی

قروت علاوه بر اینکه عطر و طعم خاص و لذیذی دارد، خواص بی شماری را نیز در خود دارد که می‌تواند از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کند.

حسینی کارشناس غذا‌های سنتی گفت: کشک یا قروت به طور معمول به صورت سنتی از تغلیظ دوغ تولید می‌شود و جهت افزایش ماندگاری آن را خشک کرده و مصرف می‌کنند.

او گفت: قروت به عنوان فرآورده غذایی ارزشمند سرشار از کلسیم، فسفر و پروتئین بوده و به واسطه داشتن گردو دارای مقادیری ریبوفلاوین، تیامین و فولات است.

قروت خواص زیادی دارد

حسینی گفت: این غذای مقوی از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری کرده و با ایجاد تعادل اسید معده باعث رفع سوء هاضمه می‌شود.

کارشناس غذا‌های سنتی گفت: استفاده از این فرآورده باعث افزایش یادگیری و حافظه در مصرف کننده شده و با ایجاد احساس آرامش، چرخه خواب شخص را تنظیم کرده و کیفیت خواب را افزایش می‌دهد.

جذب گردشگر با پیچیدن بوی غذا‌های محلی

دومین غذای محلی خراسان جنوبی با عنوان مهارت سنتی پخت قروت (غذای بنفش) در سال ۹۷ در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت ملی شده است.

خواص و طعم لذیذ این غذا سبب شده است تا با گذشت زمان همچنان در بین نسل‌های مختلف طرفداران زیادی داشته باشد.

مهارت سنتی پخت قروت ثبت ملی شده است

غذا‌های سنتی، چون قروت می‌توانند در جذب گردشگر و همچنین درآمدزایی نقش به سزایی داشته باشند.

معرفی غذا‌های سنتی هر منطقه از جمله عواملی است که به شناخت آن منطقه و فرهنگ و آداب و رسوم مربوط به آن دیار کمک شایانی می‌کند.

 

 

 

 

مهم ترین مطالبات ۱۰ سال اخیر رهبری از دستگاه قضا

مقابله با فساد و احیای حقوق عامه از جمله محورها و نکات مورد تاکید رهبر انقلاب در سال های اخیر خطاب به مسئولان قضائی است.

به گزارش خبرنگار مهر، قوه قضائیه از ارکان مستقل کشور است که باید ملجا و پناهگاه مردم و ستم دیدگان باشد، افرادی که به هر دلیلی مجبور هستند پله‌های دادگستری را بالا و پایین کنند معتقدند برای رسیدگی به پرونده و حل مشکلاتشان، باید کفش آهنین به پا کنند. البته پس از تاکید رهبری در خصوص ضرورت تحول در قوه قضائیه چند سالی می‌شود که به گفته مسئولان دستگاه قضا، قوه قضائیه مسیر تحول و تغییر را پیش گرفته است.

رهبری هر ساله و در دیدار سالانه خود، با مسئولان قضائی دیدارهایی داشتند که هر بار هم تاکیداتی را به قوه قضائیه ای ها گوشزد می‌کردند که گزیده‌ای از مهم‌ترین بیانات ایشان در دهه اخیر به شرح زیر است:

سال گزیده‌ای از اهم بیانات مقام معظم رهبری
سال ۹۱ ارتقای قوه قضائیه، آرزوی رهبر معظم انقلاب / گزارش عملکرد قوه قضائیه در معرض افکار عمومی هم قرار بگیرد
سال ۹۲ تاکید بر سلامت و کارآمدی / رسیدن به قوه قضائیه اسلامی / مراقبت دائم و پیگیری مستمر زمینه ساز تحقق اهداف قضائی است
سال ۹۳ تعیین ۶اولویت برای دستگاه قضا / ساز وکار ویژه و روشن برای اجرای سیاست‌ها، نظارت بر عملکردها اعم از عملکرد قضات و عملکرد مدیران لزوم عدم تأخیر در اجرای احکام، کادرسازی و جانشین پروری، پیشگیری از جرم و افزایش همکاری‌های سه قوه
سال ۹۴ توجه به فساد دستگاه قضا / افزایش زندانیان تأسف بار است / هر گونه فساد در دستگاه قضائی، زمینه ساز فسادهای بزرگ‌تر در جامعه است
سال ۹۵ باز هم تاکید بر سلامت دستگاه قضائی / ضرورت اطلاع‌رسانی درخصوص برخورد با افراد خاطی در داخل دستگاه قضائی، پیشگیری از جرم و اصلاح قوانین لزوم کاهش حبس
سال ۹۶ ضرورت تحول در قوه قضائیه
سال ۹۷ تاکید بر برخورد قاطعانه با مفاسد اقتصادی / قوه‌ی قضائیه باید «مظهر عدالت» و «ملجأ مورد اطمینان و پناهگاه آرامش‌بخش مردم» برای احقاق حقوق فردی و عمومی باشد
سال ۹۷ و بیانیه گام دوم انقلاب آغاز دهه‌ی پنجم انقلاب و گذشت چهل سال از تشکیل دادگستریِ مبتنی بر فقه و حقوق اسلامی، ایجاب می‌کند که با تکیه بر تجربه‌ها و دستاوردها و رهنمودهای انباشته در این نصاب زمانی، تحوّلی متناسب با نیازها و پیشرفت‌ها و تنگناها در قوه‌ی قضائیه صورت گیرد و دستگاه عدالت با نَفَسی تازه و انگیزه‌ای مضاعف و نظم و تدبیری حکمت‌آمیز، دوران جدیدی را که زیبنده‌ی گام دوم انقلاب است، با قدرت و جدیت آغاز کند
حکم رهبری برای رئیسی در برخورد قضائی ملاحظه‌ی این و آن را نکنید / از جوانان صالح و انقلابی و فاضل در مسؤولیت های قوه استفاده کنید / قاضی و دادگاه را عزیز بدارید
سال ۹۸ احیای حقوق عامه که گستره وسیعی از اقتصاد و امنیت تا عرصه بین المللی را در بر می‌گیرد، گسترش عدل و آزادی‌های مشروع، پیشگیری از وقوع جرم و نظارت بر حُسن اجرای قانون / مبارزه سختگیرانه با فساد در درون قوه
سال ۹۹ اگر دادستانی‌ها احساس کردند حقوق عامه در حال تضییع است باید وارد کار شوند و از حق مردم دفاع کنند / باید مبارزه با فساد، در درجه اول در داخل قوه و به صورت جدی و کارشناسی انجام شود، زیرا تبعات و ضربه فساد در داخل قوه قضائیه بسیار سنگین خواهد بود
سال ۱۴۰۰ باید مشخص شود که حکم ضایع‌کنندگان حقوق عامه چیست تا از صدور احکام سلیقه‌ای جلوگیری شود / برخورد سریع و فعال با گزارش‌های مردمی درباره وجود برخی عناصر فاسد در دستگاه قضا
سال ۱۴۰۱

ساختارهای فسادزا در قوه قضائیه باید در هم شکسته شود / سر زخم پرونده‌هایی که در افکار عمومی باز می‌شود نباید باز بماند. هر پرونده را تا آخر ادامه دهید و نهایی کنید

 

چرا استیضاح وزیر صمت به تعویق افتاد؟

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: تکلیف این که چه کسی وزیر صمت باشد، تا دو ماه آینده مشخص خواهد شد.

آقای روح اله جانی عباسپور گفت: علت این که رئیس مجلس اعلام کرد که استیضاح وزیر صمت، ظرف دو ماه آینده مشخص می‌شود، این است که در این مدت به دولت فرصت داده شود تا برای تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صمت اقدام و برای هر کدام از این دو وزارتخانه، وزیر معرفی کند.

آنطور که این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید، اینکه آقای فاطمی امین به عنوان وزیر صمت باقی بماند، بستگی به رای نمایندگان مجلس و لایحه‌ تفکیک وزارت بازرگانی و وزارت صمت دارد که قرار است، اجرا شود.

آقای عباسپور مدیریت غلط وزیر صمت در بحث خودرو، مشکلات به وجود آمده در معدن و ضعف در تعیین قیمت برخی کالا‌های اساسی را از علت‌های استیضاح این وزیر دولت سیزدهم بر شمرد.

۴۰ نماینده مجلس طی امضای نامه‌ای خواستار استیضاح فاطمی امین وزیر صمت شدند؛ طرح استیضاح او، آذر پارسال با محوریت مشکل خودروسازی امضا شد.

آقای صدیف بدری نایب رئیس کمیسیون عمران و یکی از امضاکنندگان استیضاح وزیر صمت گفته، با تصمیم دولت و رئیس جمهور مبنی بر ارائه لایحه تفکیک وزارت صمت و تشکیل دو وزارتخانه جدید، رئیس جمهور باید دو وزیر به مجلس معرفی کند.

او گفت: رئیس جمهور می‌توانند دوباره آقای فاطمی امین را به عنوان وزیر معرفی کنند که باید مجدد از مجلس، رأی اعتماد بگیرد؛ البته پیشنهاد ما این است که فرد جدیدی را معرفی کنند.

خطرناکترین جراحی‌های زیبایی

تغییر سریع ظاهر فرد از طریق جراحی پلاستیک امکان پذیر است. اما مهم است که از پشت بینی‌های زیبا و گونه‌های تراشیده‌شده به واقعیت جراحی زیبایی نگاه کنیم: این که مانند همه جراحی‌ها، می‌تواند خطرناک باشد، چه به دلیل ماهیت خود عمل یا به دلیل عوارض جدی.

گروه ایرنا زندگی- در این گزارش با دو جراح پلاستیک صحبت شده است تا مشخص شود کدام روش های جراحی پلاستیک خطرناک ترین هستند و کدام عوارض خطرناک می تواند در نتیجه هر جراحی رخ دهد.

لیفت باسن برزیلی روشی محبوب اما خطرناک است

به گفته دکتر «استیون آیپ»جراح پلاستیک، بسیاری از مردم برای لیفت باسن برزیلی صف می کشند تا از طریق روشی که ناحیه باسن را با تزریق چربی بزرگ می کند، به آرزوهایشان برسند.

وی با بیان اینکه استفاده از سیلیکون به عنوان پرکننده خطرناک است، گفت: اغلب این چربی از نواحی دیگر بدن گرفته می شود، اما گاهی اوقات اگر فرد خیلی لاغر باشد، افراد به فیلر یا ایمپلنت روی می آورند.

دکتر آیپ افزود: بعلاوه، این روش خطرناک شده است زیرا پرکننده های تقلبی در بازار بیداد می کنند و بسیاری از پزشکان فاقد صلاحیت تزریقات غیرقانونی انجام می دهند.چه از چربی یا پرکننده استفاده کنید، یکی از عوامل اصلی خطر این روش انجام تزریق است،

وی افزود: رگ‌های خونی بزرگی در عمق ماهیچه‌های ناحیه باسن وجود دارد و در صورت تزریق و تلاش برای بزرگ کردن این ناحیه، اغلب اوقات تزریق می تواند بیش از حد عمیق شود و رگ ها را خراب کند.

نتیجه می‌تواند ورود چربی یا پرکننده‌ها به جریان خون و سپس سیستم گردش خون باشد که به طور بالقوه باعث آمبولی کشنده ریه می‌شود.

جراحی شکم به آن سادگی که به نظر می رسد نیست

ممکن است به نظر آسان به نظر برسد که کمی چربی اضافی شکم را از بین ببرید تا نیمرخ شکم شما صاف به نظر برسد، اما دکتر آیپ گفت که عمل جراحی شکم که به نام «ابدومینوپلاستی» نیز شناخته می‌شود، می‌تواند باعث ایجاد لخته‌های خون شود.

وی گفت: «با این روش، شما عضلات شکم را که می توانند از قسمت میانی بدن شما حمایت کنند به هم می چسبانید. بهبودی این جراحی می‌تواند خطرناک باشد، زیرا شما مجبور هستید کمی خم و بی‌حرکت بمانید. همچنین لخته های خون می توانند وارد ریه های شما شوند.

وی گفت: این خطر برای بیمارانی که سن بالاتری دارند، هورمون مصرف می کنند، سابقه سرطان دارند، جراحی های قبلی انجام داده اند یا کمی اضافه وزن دارند، بیشتر است.

خطرناکترین جراحی‌های زیبایی

لیپوساکشن با حجم زیاد می تواند بیمار را در شوک واقعی قرار دهد

اگر به دنبال خلاص شدن از شر بسیاری از چربی ها به یکباره هستید، لیپوساکشن با حجم زیاد می تواند یک راه حل به نظر برسد – اما این کار خطرات خاص خود را دارد.دکتر آیپ گفت: این روش می تواند باعث جابجایی مایع در بدن شود که به نوبه خود می تواند باعث کم آبی بدن و احتمالاً شوک هیپوولمیک شود.

شوک هیپوولمیک معمولاً به کاهش شدید حجم خون اشاره دارد که منجر به عوارض بیشتر در سلامت فرد می شود.قلب نمی تواند خون را به اطراف بدن پمپاژ کند مگر اینکه حجم خاصی از خون وجود داشته باشد. حجم خون میزان کل خون در بدن را توصیف می کند. اگر حجم خون فرد به میزان قابل توجهی کاهش یابد، فرد ممکن است دچار شوک هیپوولمیک شود.

دکتر آیپ گفت: بسته به نحوه انجام روش لیپوساکشن، احتمال از دست دادن خون نیز وجود دارد. زمانیکه لیپوساکشن با سایر روش‌ها مانند لیفت صورت یا شکم ترکیب می‌شود، به دلیل مدت زمانی که بیمار تحت آن قرار می‌گیرد، خطرناک است.

خطرناکترین جراحی‌های زیبایی

تزریق سیلیکون مایع به صورت خطرناک است

به گفته دکتر «دیوید شافر»، یک جراح پلاستیک در شهر نیویورک، جراحان غیرپلاستیک و افراد غیرآموزش‌دیده اغلب این روش خطرناک را انجام می‌دهند که به ضرر بیمار است.

وی گفت: نتایج این تزریق می تواند منجر به تغییر شکل مادام العمر و نیاز به جراحی برای برداشتن سیلیکون مایع شود. سیلیکون مایع می تواند باعث واکنش جسم خارجی، توده ها و عفونت شود.

از پرکننده های پوستی ایمن مانند اسید هیالورونیک (به عنوان مثال، Juvederm) یا هیدروکسی لاپاتیت کلسیم (مانند Radiesse) استفاده کنید.

خطرناکترین جراحی‌های زیبایی

حتی روش های به ظاهر ایمن نیز می توانند عوارض خطرناکی ایجاد کنند

دکتر شفر گفت، اگرچه ممکن است پس از جراحی پلاستیک، مشکلات رایج پس از عمل مانند تورم یا کبودی قابل انتظار باشد، اما بسته به روش انجام شده، برخی از عوارض جدی خطرناکی وجود دارد که وقتی همه چیز به هم می‌ریزد، ایجاد می‌شود.

خطرناکترین جراحی‌های زیبایی

برخی افراد مستعد لخته شدن خون هستند

به گفته شفر، لخته‌های خون در بیمارانی که تحت هورمون درمانی هستند و بیش از شش ساعت تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند، ویا استعداد ژنتیکی برای لخته شدن دارند، بیشتر اتفاق می‌افتد. قبل از جراحی، سابقه فردی و خانوادگی خود را به پزشک اطلاع دهید.

آمبولی چربی یکی دیگر از عوارض احتمالی است که می تواند زندگی را تهدید کند

هنگامی که چربی وارد جریان خون می شود و سپس به قلب و ریه ها می رسد، به عنوان آمبولی چربی شناخته می شود و می تواند یک عارضه کشنده جراحی پلاستیک باشد. دکتر شفر گفت: این موضوع در طول لیفت باسن برزیلی، به ویژه زمانی که توسط یک جراح مجرب انجام نمی شود و از پروتکل مناسب پیروی نمی کند، شایع تر است.

خطرناکترین جراحی‌های زیبایی

انتخاب شیوه زندگی به ظاهر بی ضرر می تواند منجر به عفونت بعد از عمل شود

دکتر شفر گفت: فکر نکنید که اضافه وزن داشتن یا سیگاری بودن می تواند پس از جراحی پلاستیک عوارض ایجاد کند، اما این عوامل و همچنین داشتن سابقه عفونت، تغذیه نامناسب و بهداشت نامناسب می تواند منجر به بروز عفونت جدی شود.

 

 

 

 

 

کارمندان در سال گذشته ۲ برابر واحدهای صنفی مالیات پرداخت کردند

تهران- ایرنا- رییس مرکز پژوهش و برنامه‌ریزی مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: کارمندان در سال گذشته نزدیک به ۲ برابر واحدهای صنفی مالیات پرداخت کردند.

به گزارش ایرنا، «مهدی موحدی بکنظر» روز چهارشنبه در گفت و گویی اظهار داشت: حقوق بگیران دولتی در سال گذشته ۲۰ هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت کردند.

وی افزود: حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار حقوق بگیر دولتی داریم که هر کارمند به طور متوسط سالانه ۹ میلیون تومان مالیات پرداخت می کنند.

رییس مرکز پژوهش و برنامه‌ریزی مالیاتی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه از صاحبان مشاغل ۳۰۴ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شده است گفت:  اگر به عملکرد سال گذشته نگاه کنیم مشخص می‌شود که این افراد، ۱۷ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده‌اند.

وی بیان داشت: این در حالی است سه میلیون و ۵۰۰ هزار اظهارنامه از سوی صاحبان مشاغل به سازمان مالیاتی داده می‌شود.

موحدی بکنظر تاکید کرد: هر واحد صنفی به طور میانگین سالانه ۵ میلیون تومان مالیات پرداخت می‌کند، این در حالی است کارمندان دولت سالانه به طور میانگین ۹ میلیون تومان مالیات پرداخت می‌کنند.

 

 

 

انفجار بمب‌ زیر پای فوتبال ایران/ از هاشمی‌نسب ۱۰۰میلیونی تا یک قدم مانده به قراردادهای ۱۰۰میلیاردی

تهران- ایرنا- در فوتبال ایران رقم قرارداد بازیکنان به شکل افسارگسیخته‌ای در حال افزایش است و این افزایش رقم قراردادها تناسبی با سطح فنی آنها ندارد.

به گزارش ایرنا، بمب ترکاندن در فوتبال ایران به یک رسم تبدیل شده است و مدیرانی که اکثر آنها جزو مدیران غیرورزشی محسوب می‌شوند بانی این رویه و رسم نابجا بوده‌اند و برای بقای خود دست به هرکاری خواهند زد و اهمیتی به این موضوع نمی‌دهند که جذب بازیکنان گرانقیمت چه تبعاتی می‌تواند برای باشگاه‌های تحت مدیریت خود داشته باشند.

هر سال تیم‌های استقلال، پرسپولیس، سپاهان و تراکتور در این زمینه فعال‌ترین تیم‌ها محسوب می‌شوند. این تیم‌ها پیش از آغاز هر فصل سراغ بازیکنان موفق فصل گذشته لیگ می‌روند و با پیشنهادهای عجیب این بازیکنان را جذب می‌کنند.

وقتی یاغی ۱۰۰ میلیونی اولین بمب فوتبال ایران شد

سال ۷۹ بود که مهدی هاشمی نسب در جنجالی‌ترین انتقال لیگ فوتبال ایران پرسپولیس را ترک کرد و راهی استقلال شد. این انتقال از آنجایی لقب جنجالی‌ترین را گرفت که هاشمی‌نسب محبوب‌ترین بازیکن آن زمان پرسپولیس بود؛ اما علی فتح‌الله‌زاده، مدیرعامل وقت استقلال با پیشنهادی ۱۰۰ میلیون تومانی توانست این بازیکن را آبی‌پوش کند.

مهدی هاشمی نسب

استقلالی شدن هاشمی‌نسب اولین بمب فوتبال ایران بود. پس از گذشت ۲۲ سال همچنان سوالات و ابهامات زیادی در خصوص این انتقال وجود دارد.

تعصبی که رنگ پول گرفت

پیشکسوتان و بازیکنان سابق تیم‌های پرطرفدار فوتبال ایران همیشه در خاطرات خود عنوان می‌کنند که در زمانی که آنها بازی می‌کردند تعصب حرف اول را می‌زد. هر چند این موضوع در همان زمان هم عمومیت نداشت. شاهرخ بیانی که کاپیتان استقلال بود راهی پرسپولیس شد. بیانی به خاطر قولی که علی پروین در خصوص واگذاری یک زمین به او داده بود حاضر شد پیراهن سرخ را بر تن کند؛ اما با این حال بازیکنان نسبت به تیمی که در آن بازی می‌کردند بی‌تفاوت نبودند.

در حال حاضر بازیکنان خیلی راحت و حتی با کمترین تفاوت رقم قرارداد تیم‌شان را تغییر می‌دهند. این وضعیت باعث شده در فوتبال ایران، بازیکنان با پایان دوران فوتبالی‌شان خیلی زود از یادها بروند.

قراردادهایی که از ۵۰ میلیارد هم فراتر رفت

در حال حاضر تیم‌های لیگ برتری به دنبال جذب بازیکنان مورد نظرشان هستند و رقابت شدیدی بین آنها شکل گرفته است. اتفاق مهمی که در این خصوص رخ داده چندین برابر شدن رقم قراردادها است. به گونه‌ای که بازیکنی که قراردادش در فصل گذشته ۲ میلیارد تومان بود حالا برای فصل جدید به کمتر از ۱۵ میلیارد تومان راضی نمی‌شود. به تازگی بازیکنی که فصل گذشته عملکرد قابل قبولی داشت به عضویت یک تیم پایتخت‌نشین درآمده است. این بازیکن که حتی یک بازی ملی هم ندارد مدت‌ها تیم‌های خواهانش را فقط برای اینکه رقم قراردادش را به صورت تساعدی افزایش دهد بلاتکلیف گذاشته بود. در نهایت هم قراردادی ۱۲ میلیاردی امضا کرد. البته این ۱۲ میلیارد تومان رقمی است که در قراردادش ذکر شده و قرار است از فردی که به سرمربی تیم نزدیک است ۵ میلیارد تومان دریافت کند.

انفجار بمب‌ زیر پای فوتبال ایران/ از هاشمی‌نسب ۱۰۰میلیونی تا یک قدم مانده به قراردادهای ۱۰۰میلیاردی

یکی دیگر از قراردادهای جنجالی قرارداد بازیکن سابق استقلال با یک تیم صنعتی است. قراردادی که گفته می‌شود رقم آن حدود ۷۰ میلیارد است تا رکوردی جدید در فصل نقل‌وانتقالات فوتبال ایران محسوب شود. این بازیکن هم ملی‌پوش نیست و حتی در تیم استقلال هم سابقه درخشانی به لحاظ فنی نداشته است. به نظر می رسد رقابت برای جذب بازیکنان میلیاردی ربطی به اینکه این تیم‌ها نیازمند چه بازیکنانی هستند ندارد و تنها برای ساکت کردن هواداران است.

پول‌های زیرمیزی که در قراردادها لحاظ نمی‌شود

یکی از حربه‌های تیم‌ها برای راضی کردن بازیکنان پرداخت پول‌های زیرمیزی به آنها است. به همین خاطر رقم قرارداد واقعی بازیکنان با رقمی که دریافت می‌کنند تفاوت دارد. برخی بازیکنان دریافت پول بیشتر از رقم قراردادشان را یکی از شروط‌ اصلی‌شان برای پیوستن به تیم‌ها قرار داده‌اند.

دلالانی که در نقش مدیربرنامه‌ها فرو رفته‌اند

قطعا بخش زیادی از بی‌سروسامانی فوتبال ایران متوجه دلالانی است که به عنوان مدیربرنامه بازیکنان فعالیت می‌کنند. این دلالان تنها چیزی که برای‌شان اهمیت دارد دریافت درصد بیشتر از قرارداد بازیکنان است. آنها در بازاری معامله می‌کنند که کاملا مطابق میل آنها است. چرا که طرف حساب آنها مدیرانی هستند که به ضرر و زیان ناشی از قراردادهایی که به امضا می‌رسند واقف نیستند یا اگر واقف هم باشند اهمیتی برای‌شان ندارد. ضمن اینکه این دلالان یا همان مدیربرنامه‌های بازیکنان، شگردهایی دارند که در قراردادها لحاظ می‌کنند تا از این طریق تیم‌ها را بیشتر سرکیسه کنند.

دلالان فوتبال ایران پا را از این هم فراتر گذاشتند و با لابی‌گری با مدیران باشگاه‌ها، مربیان و بازیکنان مورد نظر خود را به صورت پکیج به تیم‌ها تحمیل می‌کنند. به همین خاطر است که مربیان ناکام فوتبال ایران هیچ وقت بیکار نمی‌شوند و هر سال در یک تیم و با یکسری بازیکنان ثابت حضور دارند.

انفجار بمب‌ زیر پای فوتبال ایران/ از هاشمی‌نسب ۱۰۰میلیونی تا یک قدم مانده به قراردادهای ۱۰۰میلیاردی

تیم‌های بی جا و مکان و قراردادهای میلیاردی

بیشتر تیم‌های فوتبال ایران با مشکلات زیرساختی و امکانات تمرینی روبرو هستند؛ اما با این حال حل این مشکلات جزو دغدغه‌های مدیران‌شان نیست و تنها چیزی که برایشان اهمیت دارد جذب بازیکنان گرانقیمت برای ساکت کردن هواداران‌ است. ای کاش هواداران تیم‌های باشگاهی فوتبال ایران آنقدر آگاهی پیدا می‌کردند که متوجه این موضوع که قراردادهای سنگین مالی با بازیکنان به جز ضرر برای تیم‌های مورد علاقه‌شان عایدی دیگری ندارد می‌شدند؛ اما آنها روی موج احساسات، فقط به دنبال کری‌خوانی و عقب نماندن از تیم‌های رقیب در جذب بازیکنان هستند.

 

 

 

 

فهرست افراد مظنون به پولشویی به بانک‌های کشور ابلاغ شد

فهرست افراد مظنون به پولشویی به بانک‌های کشور ابلاغ شد

با ابلاغ رسمی مرکز اطلاعات مالی وزارت اقتصاد، برای نخستین بار فهرست اشخاص مظنون به پولشویی به نظام بانکی کشور ارسال شد.

به گزارش ایرنا از وزارت امور اقتصادی و دارایی، همراه این فهرست، مجموعه محدودیت‌هایی که برای ارائه خدمات به این افراد باید اعمال شوند نیز اعلام شده است.

بنابراین گزارش، مهمترین این محدودیت‌ها عبارت از «محدودیت در سقف عملیات بانکی»، «محدودیت در ارائه خدمات غیر حضوری» و «ممنوعیت در پذیرش وکالت‌نامه و توقف اجرای وکالت نامه های سابق الصدور» هستند.

براساس ابلاغیه مرکز اطلاعات مالی وزارت اقتصاد و برابر ماده ۸۴ آیین‌نامه ماده ۱۴ قانون مبارزه با پولشویی، اشخاص مظنون با ارائه مستندات قابل راستی آزمایی نظیر مستندات مربوط به شغل و درآمد و دارایی ها و غیره یا ارائه احکام قضایی مرتبط می‌توانند برای خروج از فهرست مذکور اقدام و در صورت تایید این مرکز از آن خارج شوند.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*