آخرین خبر :

اخبار خراسان جنوبی/ اجاره خانه ها در خراسان جنوبی سقف ندارد

 

 

 

واشنگتن پست: مذاکرات هسته‌ای این هفته از سر گرفته می‌شود

یک مقام دولت آمریکا که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد دور جدید مذاکرات هسته‌ای این هفته در «دوحه» از سر گرفته خواهد شد.

 

روزنامه واشنگتن پست به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا اعلام کرد دور جدید مذاکرات هسته‌ای در هفته جاری برگزار خواهد شد.

در عین حال، این مقام که خواسته نامش فاش نشود گفته است: «ما قصد پیش‌داوری نداریم، اما انتظارات خود را بسیار کنترل می‌کنیم».

مذاکرات برجام از اسفندماه سال گذشته به حالت تعلیق درآمده است. به گزارش واشنگتن پست به نظر می‌رسد در سفر جوزپ بورل، هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات برجام به تهران، توافق برای از سرگیری مذاکرات صورت گرفته است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه کشورمان پس از دیدار با بورل در صفحه توییتر رسمی خود نوشت: «توافق نهایی در دسترس است، اگر طرف‌های دیگر اراده انجام آن را داشته باشند».

دور جدید مذاکرات، به جای وین در «دوحه»، پایتخت قطر برگزار می‌شود. قطر با ایران و کشور‌های دیگر مذاکره کننده روابط خوبی دارد و در ماه‌های اخیر تلاش کرده به صورت غیر رسمی نقش میانجی‌گری را ایفا کند.

در این مذاکرات ایران و ۴+۱ به عنوان طرف‌های برجام حضور خواهند داشت. آمریکا نیز با فرستادن رابرت مالی، نماینده ویژه این کشور در مذاکرات به صورت غیرمستقیم در مذاکرات دوحه خواهد بود.

آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ به صورت یکجانبه از معاهده بین‌المللی هسته‌ای خارج شد و کمپین فشارحداکثری علیه کشورمان را اعمال کرد.

 

 

 

کرملین: پوتین روز چهارشنبه با رئیس جمهور ایران دیدار می‌کند

کاخ کرملین از دیدار میان رئیس جمهور کشورمان با پوتین در جریان نشست دریای خزر خبر داد.

کاخ کرملین اعلام کرد: پوتین روز چهارشنبه در خلال نشست دریای خزر در ترکمنستان با رئیس جمهور ایران دیدار خواهد کرد.
طبق گزارش الجزیره، کرملین اعلام کرد: مسکو حضور خود را در گروه بیست که قرار است در اندونزی برگزار شود، تأیید می‌کند.

کاخ کرملین همچنین اعلام کرد: پوتین دعوتی را برای حضور در گروه بیست در اندونزی دریافت کرده است و قرار است در آن شرکت کند.

قرار است رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به دعوت رئیس جمهور ترکمنستان و به منظور شرکت در ششمین اجلاس سران کشور‌های حاشیه خزر، چهارشنبه به عشق‌آباد سفر کند.

 

 

نرخ دلار ۲۹ هزار تومانی شد/ سکه در آستانه ورود به کانال ۱۳ میلیون تومان

نرخ دلار ۲۹ هزار تومانی شد/ سکه در آستانه ورود به کانال ۱۳ میلیون تومان 

بررسی‌های میدانی بازار ارز حاکی از این است که در ادامه روند نزولی روزهای اخیر، قیمت دلار امروز (دوشنبه) دوباره به کانال ۲۹ هزار تومان بازگشت.

به گزارش ایرنا، پس از انتشار سیگنال‌های مثبت از روزند مذاکرات پس از سفر «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا به کشور و اظهارات وی و وزیر امور خارجه کشور در نشست خبری روز گذشته که برایند گفت‌گوهای مفصل در تهران را مثبت ارزیابی کرده بودند بازار ارز و طلا به این صحبت‌ها واکنش نشان داده و قیمت‌ها در مدار نزولی قرار گرفت.

روند کاهش قیمت سکه و طلا در بازار ادامه دارد و در لحظه مخابره خبر دلار در بازار وارد کانال ۲۹ هزار تومان شد.

کاهش قیمت ارز موجب مراجعه دارندگان دلار به بازار شده و افراد برای جلوگیری از ضرر بیشتر برای فروش ارز خود در مقابل صرافی‌ها صف کشیدند.

ریزش قیمت دلار بر بازار طلا نیز تاثیر گذاشته و سکه تمام بهار آزادی که هفته گذشته تا کانال ۱۶ میلیون تومان نیز پیش رفته بود از روز گذشته وارد کانال ۱۴ میلیون تومان شده و در لحظه مخابره خبر با قیمت ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان داد و ستد می‌شود.

 

بانوان تکواندوکار ایران بر بام آسیا ایستادند

بیست و پنجمین دوره مسابقات قهرمانی تکواندوی آسیا با قهرمانی تیم ملی بانوان کشورمان به پایان رسید.

 

بیست و پنجمین دوره رقابت‌های تکواندوی قهرمانی آسیا که با حضور ۳۴ تکواندوکار از کشور‌های مختلف به میزبانی کره جنوبی در شهر «چانچئون» برگزار شد، امروز به پایان رسید.

در پایان این دوره از مسابقات تیم ملی تکواندوی بانوان کشورمان با کسب ۳ مدال طلای  ناهید کیانی، زهرا پوراسماعیل و اکرم خدابنده، ۲ مدال نقره  مبینا نعمت زاده و نسترن ولی زاده و یک مدال برنز زهرا شیدایی عنوان قهرمانی این دوره از رقابت‌ها را کسب کرد.

همچنین تیم‌های ملی کره جنوبی و چین به ترتیب عنوان نایب قهرمانی و سومی را از آن خود کردند.

 

 

 

فرانسه: نفت ایران باید به بازار جهانی بازگردد

فرانسه: نفت ایران باید به بازار جهانی بازگردد

یک مقام دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه خواهان بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه به نقل از یک مقام دفتر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نوشت که پاریس خواهان بازگشت نفت ایران و ونزوئلا به بازارهای جهانی است.

این مقام همچنین اعلام کرد که فرانسه می‌خواهد سازوکاری آماده شود تا قیمت نفت به تولید نفت روسیه محدود نباشد.

با آغاز جنگ اوکراین و اعمال تحریم‌های گسترده غرب علیه روسیه، قیمت حامل های انرژی در بازار جهانی افزایش یافت؛ مساله ای که کشورهای اروپایی به عنوان مصرف کنندگان عمده نفت و گاز صادراتی روسیه را با مشکل مواجه کرد.

 

 

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:
غدیر یک مسئله متواتر است که قابل انکار نیست
آیت الله عبادی با بیان اینکه غدیر یک مسئله متواتر است که قابل انکار نیست، گفت: یاد و نام حضرت علی(ع) برای هر انسانی که دو خصلت آگاه و آزادگی را داشته باشد، هیچ ابهامی ندارد.

آیت الله «سیدعلیرضا عبادی» در جلسه تاسیس دفتر نمایندگی بنیاد بین المللی غدیر شهر بیرجند اظهار کرد: نام و یاد حضرت علی(ع) برای هر انسانی که دو خصلت آگاهی و آزادگی را داشته باشد، هیچ ابهامی ندارد.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به مسئله انکار که به صورت جهد است یعنی آنچه انسان می داند و انکار می کند، تصریح کرد: در قرآن کریم برای حضرت موسی(ع) می فرماید که حقانیت حضرت موسی(ع) را انکار کردند در حالی که در باطن یقین داشتند، از هر مصداقی روشن تر این است و منحصر به حضرت علی(ع) نیست بلکه کل ائمه اینگونه بوده است.

 

آیت الله عبادی ادامه داد: در بسیاری از حرف هایی که مخالفت می شود، نقل قول از خودشان است، مسئله غدیر را نمی توان انکار کرد چراکه یک مسئله متواتر است، همانگونه که نمی شود کوه هیمالیا را انکار کرد.

 

وی بیان کرد: در کتاب «مرام الکلام» آقای مولوی عبدالعزیز که عالم اهل سنت پاکستانی بود، بحث هایی می کرد، در مسئله غدیر نوشته بود که این مسئله قابل انکار نیست و در کتاب خطاب کرد به کسانی که غدیر را انکار می کردند که انکار شما هیچ وقت خدشه ای در غدیر وارد نمی کند اما اهل فن خواهند فهمید که شما اصلا اهل حدیث نیستید.

 

امام جمعه بیرجند افزود: حضرت علی(ع) را نیز نمی شود انکار کرد، بزرگان اهل سنت همچون مولانا صاحب مثنوی که در شعر خود می گوید:« تو به تاریکی علی را دیدی، زان سبب غیری بر او بگزیده ای» همین جمله را در قالب دیگری، امام شافعی اهل سنت می گوید:« اگر چهره واقعی علی(علیه السلام) برای مردم شناخته شود، همه مردم در مقابل او سجده می کنند».

 

آیت الله عبادی در ادامه گفت: اینکه گفته می شود علی(ع) اول مظلوم عالم است مراد اولین مظلوم از نظر تاریخی نیست بلکه منظور مظلوم درجه اول است، یعنی همه از فضائل او می دانستند و به او ظلم کردند، مدت ها فرزندان حضرت علی(ع) را می کشتند، شیعه او را قتل عام و کار را به جایی رساندند که هرکس نامش حضرت علی(ع) را می کشتند.

 

وی متذکر شد: حضرت علی(ع) هیچ وقت برای خود هیچ چیز نخواست، راه و رسم علی(ع) نصیب جامعه بشری می شود و ظلم به او به کل جامعه بشری برمیگردد، از علامه امینی(قدس سره) نقل است که در اواخر عمر در دوران بیماری می گفت: «دلم می خواهد خوب شوم و در خیمه ای برای انسان و انکار حق توسط انسان گریه کنم».

 

امام جمعه بیرجند افزود: گاهی برخی حق را انکار می کنند که جای تعجب دارد، برخی بین امام حسین(ع) و یزید شک می کنند، در پای دین خدا علی(ع) اولین مظلوم است، این مربوط به نفس انسان است، هیچ شک و تردیدی بین حق و باطل نیست، این شک ها از نیت فاسد است، امروز نیز شک می کند طرف که بین مظلومین یمن و آمریکا کدام حق است؟

 

 

 

یادداشت شهروند

 

گرچه بافت‌های قدیمی خیابان‌ شهیدمحمدمنتظری بیرجند میراث‌دار دوران قاجاریه‌ و از این قبیل حکمرانان است اما کوچه‌های کم‌عرضی را در خود نهان دارد که‌ می‌تواند زمینه‌ساز مسائل اجتماعی متعدد و فاجعه‌های انسانی غیر مترقبه‌ای باشد.

چندی قبل در کوچه خیابان شهید محمدمنتظری ۴ (شهید امیر خلبان رئوفی‌فر) منزل مسکونی که پاتق‌ معتادان‌ و آشغال‌دانی محله‌ بود پس از شکایت ساکنین‌ توسط شهرداری تخریب و تسطیح شد.

به تازگی این زمین صاحبی پیدا کرده و مشغول ساخت و ساز شده است و متاسفانه براساس نظریه‌ کارشناسان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری خراسان جنوبی چون در بافت تاریخی قرار گرفته باتوجه قرارگرفتن در سه نبش کوچه‌‌های عام هیچگونه عقب‌نشینی ندارد!


این درحالی است که واحد ساختمانی روبروی این ملک در حال ساخت وساز در سال‌های گذشته ۲ متر عقب نشینی داشته است و در طرح‌ شهرداری بیرجند نیز تمامی‌ واحدهای مسکونی واقع در این کوچه باید طرح تعریض را اجرا کنند الا این ملک مورد نظر.

در کوچه فرعی خورشیدی خیابان شهید محمدمنتظری ۴ (خلبان شهید رئوفی‌فر) که ملک مورد نظر در ابتدای آن واقع شده بیش از ۲۰ واحد مسکونی وجود دارد که بایستی تمامی ترددها، حمل اثاثیه‌ها و بسیاری از امورات زندگی خود را از طریق فضایی با عرض کمتر از یک‌ونیم متر انجام دهند.

تاکنون آتش‌سوزی‌های متعدد و سرقت‌های‌ خانگی در این کوچه فرعی با ورودی کمتر از یک‌ونیم‌متر اتفاق افتاده است که علیرغم‌ حضور به موقع‌ ماموران آتشنشانی‌ و انتظامی‌ متاسفانه بدلیل تنگ‌ و کم عرض بودن این کوچه به‌ ساکنین‌ آسیب‌دیده‌ خسارات جانی و مالی غیرجبرانی‌ وارد شده است.

چنانچه‌ مریض بدحالی و معلول کم‌توانی در این کوچه کم عرض نیازمند آمبولانس و ویلچری شود تا او به کوچه اصلی برسانند یا جان داده است یا هم بی‌هوش راهی مراکز درمانی خواهد شد.

مراجعه حضوری و مکاتبات اداری ساکنین شاکی کوچه فرعی خورشیدی خیابان شهید منتظری ۴ بیرجند به شهرداری و میراث فرهنگی نتیجه‌ای نداشته است و هیچ‌یک از این دو سازمان متولی چنین‌ طرحی پاسخ‌ درست و مستدلی را به اهالی نداده‌اند.

شهرداری بیرجند می‌گوید، براساس‌ استعلام و پاسخ اداره‌کل میراث فرهنگی صاحب ملک مجوز ساخت و ساز گرفته و طرح عقب‌نشینی‌ در این ملک اجرا نمی‌شود و در صورت اجرای تعریض کوچه باید متراژ عقب‌نشینی شده با رضایت صاحب ملک توسط ساکنین کوچه خریداری شود.

میراث فرهنگی نیز بدون درنظر گرفتن عواقب خسارات‌بار و فاجعه‌های انسانی ناشی از عدم تعریض این کوچه فقط نگران سردر این ملک‌ در بافت تاریخی است و اعلام می‌کند باید سردر‌ ورودی ملک با تایید ما باشد و این درحالی است که نه‌تنها در این سازه از هیچگونه مصالح ساختمانی‌ سنتی‌ استفاده نمی‌شود بلکه طرح مسکونی این ملک نیز‌ هیچگونه هم‌خوانی با خانه‌های سنتی ندارد؟

واحدهای مسکونی واقع در کوچه کم‌ عرض فرعی خورشیدی واقع در خیابان شهید منتظری ۴ بیرجند بیشتر خشت‌ وگلی‌ هستند و سقف آن با زلزله‌‌ای ضعیف و حتی چهار ریشتری می‌تواند بر‌ سر ساکنین‌ آبرومند و کم‌بضاعت آن فرو ریزد و فاجعه‌ای همچون بم را رقم زند.

جالب اینجاست‌ که‌ دیوار ملک مورد نظر در حاشیه‌ کوچه‌ کمتر از یک‌و نیم متری دقیقا چسبیده به تیر برق است و حتی موارد امنیتی شرکت برق نیز که بایستی تیر برق نیم‌ متر از دیوار واحد مسکونی فاصله داشته باشد رعایت نشده است.

جای تعجب است که در سالهای‌ اخیر نه تنها شهرداری خدمات شایسته‌ای همچون نصب شیرهای اضطرای آتشنشاتی‌ را به ساکنین این محله ارائه‌ نداده است و هم میراث فرهنگی که امروز حکم بر عدم تعریض کوچه‌ داده‌ تاکنون هیچ گلی به سر و روی این کوچه نکشیده است.

کشف هزار و۳۵۰ قطعه مرغ زنده غیر مجاز در”قاین/۴

 

فرمانده انتظامی”قاین” گفت: ماموران انتظامی این شهرستان در بازرسی از یک کامیون بنز، هزار و ۳۵۰ قطعه مرغ زنده غیر مجاز و فاقد مجوز بهداشتی به ارزش ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”محمود زال بیکی” اظهار داشت: مأموران کلانتری”۱۶ نیمبلوک” شهرستان قاین هنگام گشت زنی در محورهای مواصلاتی به یک کامیون بنز مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی بیان داشت: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از خودرو، هزار و ۳۵۰ قطعه مرغ زنده فاقد مجوزهای بهداشتی کشف کردند که ارزش ریالی آن بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال برآورد شد.

 

 

 

توقیف ۳۲ موتورسیکلت و خودروی متخلف در “فردوس”

فرمانده انتظامی”فردوس” از اجرای طرح برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف در سطح این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”علیرضا فولادی” اظهار داشت: در اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و به منظور برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف که باعث نارضایتی شهروندان شده بود، طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در شهرستان فردوس اجرا شد.

وی افزود: این طرح با حضور تیم های گشتی پلیس اجرایی شد که در همین رابطه تعداد ۲۰ دستگاه موتورسیکلت و ۱۲ خودرو توقیف و روانه پارگینگ شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان فردوس با اشاره به این که اجرای این طرح، موجب رضایتمندی شهروندان و همچنین تقدیر و تشکر آنان را به همراه داشته است؛ افزود: راکبان و رانندگان متخلف با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

 

فعالیت ۲۱۸ صلح یار در خراسان جنوبی/۲-۳

۲۱۸ صلح یار برای حل اختلافات مردم در خراسان جنوبی با دادگستری همکاری می‌کنند.

معاون شورا‌های حل اختلاف استان در همایش صلح یاران خراسان جنوبیفعالیت ۲۱۸ صلح یار در خراسان جنوبی گفت: یکی از ماموریت‌های اصلی سند تحول و تعالی قوه قضائیه، جلب مشارکت‌های مردمی و رسیدگی به دعاوی خصوصی و حل اختلافات با کمک معتمدین محلات در زمینه‌هایی است که قابلیت صلح و سازش دارند که این امر بر عهده صلح یاران است.

داریوش افزود: صلح یاران، معتمدین و افراد با اعتبار محلات هستند که توسط دادگستری و یا مسئولان شهرستانی شناسایی و انتخاب می‌شوند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان نیز در خصوص مصلحین قرآنی گفت: صلح یاران با محوریت مساجد به عنوان مصلحین قرآنی نیز انتخاب می‌شوند و ما افراد معتمد محلات را آموزش دادیم تا به عنوان مصلحین قرآنی برای رفع اختلافات خانوادگی فعالیت کنند.

حجت الاسلام وحدانی نیا افزود: طرح مصلحین قرآنی برای شروع در مرکز استان اجرا می‌شود و از مردم تقاضا داریم با مصلحین همکاری کرده و به این افراد برای حل مشکلاتشان اعتماد کنند.

 

 

 

 

استفاده رایگان دانش آموزان از استخر هتل سپهر 

راه اندازی ۱۰ پایگاه غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان با نیازهای خاص در خراسان جنوبی/۷

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: ۱۸۰دانش آموز دختر و پسر با نیازهای ویژه، در۱۰پایگاه غنی سازی اوقات فراغت آموزش و پرورش استثنایی استان ثبت نام کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سیدعلیرضا موسوی نژاد، در آیین افتتاح پایگاه های غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان با نیازهای ویژه استان اظهار کرد: دانش آموزان شرکت کننده در این پایگاه ها با علوم قرآنی، احکام و معارف اسلامی، رشته های متنوع هنری و ورزشی آشنا می شوند.

وی، با بیان این که کلاس های هنری این پایگاه ها در سه رشته نقاشی، طراحی و سفالگری فعالیت می کنند، عنوان کرد: دانش آموزان علاقمند به ورزش نیز با قواعد و فنون رشته های فوتسال و شنا آشنا شده و سطوح مقدماتی تا پیشرفته این دو رشته ورزشی را فرا می گیرند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، از برگزاری دوره ی تخصصی آموزش شنا برای دانش آموزان با نیاز های ویژه، برای اولین بار در استان، خبر داد و تصریح کرد: علاوه براین؛باجلب مشارکت خیرین نیکوکار، دانش آموزان با نیازهای ویژه شرکت کننده درکلاس های غنی سازی اوقات فراغت مرکز استان،به صورت رایگان و هفته ای ۲ روز از خدمات استخر سپهر بیرجند برخوردار می شوند.

به گفته موسوی نژاد،هزینه کرد درتعلیم و تربیت اسلامی فرزندان این آب و خاک و صیانت از سلامت فکر، جسم و روان دانش آموزان بخصوص،دانش آموزان بانیازهای ویژه،سرمایه گذاری عظیمی برای تحقق اهداف سندتحول،گام دوم انقلاب و تسریع در دستیابی به تمدن نوین اسلامی توسط پرورش یافتگان مکتب علوی، حسینی و مهدوی بشماررفته، اما بی توجهی به آن زمینه سازی بروز آسیب هاوخسارات جبران ناپذیراجتماعی،علمی وفرهنگی می شود.

آشنایی نوجوانان فردوسی با قوانین راهنمایی و رانندگی /۲

فرهنگ سازی قوانین راهنمایی و رانندگی با همکاری کانون پرورش فکری و پلیس راهور شهرستان فردوس

مرکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری در فردوس با همکاری پلیس راهور این شهرستان کارگاه آموزشی قوانین راهنمایی و رانندگی ویژه کودکان ونوجوانان برگزار کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ در این کارگاه آموزشی که با حضور «سرگرد رمضانی» از کارشناسان راهنمایی و رانندگی برگزار شد مقررات راهنمایی و رانندگی از قبیل  تعریف جاده و پیاده رو، آزاد راه، سرعت در شهر و جاده و بزرگراه‌ها، نحوه‌ی صحیحی عبور از خط عابر پیاده، عدم گفت‌وگو با راننده و ننشستن کودکان در صندلی جلوی خودرو وضرورت استفاده از کلاه ایمنی توسط راکب و سرنشین موتور سیکلت  برای کودکان ونوجوانان حاضر در این برنامه تشریح شد.

اجاره خانه ها در خراسان جنوبی سقف ندارد

بی توجهی مالکان منازل به مصوبه دولت مبنی بر مشخص بودن سقف افزایش اجاره بها، سبب بروز مشکلات زیادی برای مستأجران شده است.

 

طبق مصوبه تعیین شده در جلسه ستاد تنظیم بازار کشور، در شهر‌های بزرگ یا همان کلان شهر‌ها افزایش اجاره بهای مسکن باید ۲۵ درصد و در سایر شهر‌ها ۲۰ درصد باشد.

بررسی میدانی در بیرجند نشان می‌دهد که این مصوبه در بیرجند اجرا نمی‌شود و صاحبخانه ها، مستأجران را تحت فشار گذاشته اند تا اجاره بالاتری بپردازند.

همین امر سبب شده تا مستأجرین راه حاشیه شهر‌ها را در پیش بگیرند و از سکونت در داخل شهر خودداری کنند.

سختی تأمین مسکن برای جوانان

یکی از شهروندان شهر فردوس گفت: تا پارسال ماهیانه ۴۰۰ هزار تومان اجاره برای خانه ام پرداخت می‌کردم، اما امسال این رقم به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

او گفت: کجای این اعداد و ارقام افزایش ۲۰ درصدی یا ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد؟ اجاره منزل من بیش از سه برابر شده است و کسی هم پاسخگو نیست.

یکی از شهروندان بیرجندی نیز گفت: بسیاری از جوانان نمی‌توانند در ابتدای زندگی مشترک خود خانه تهیه کنند و همین امر سبب بی رغبتی جوانان به ازدواج شده است.

او گفت: افراد دارای فرزند نیز مورد تحریم صاحبان منازل قرار گرفته اند و صاحبخانه‌ها می‌گویند خانه را به زوج‌های دارای یک فرزند و یا بدون فرزند اجاره می‌دهیم.

مالکان مصوبه دولت را اجرا نمی کنند

اربابی رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند در اول خرداد امسال گفته بود: با توجه به شروع فصل جابه‌جایی مستأجران، همه بنگاه‌های املاک تنظیم قرارداد‌ها را در محدوده سقف تعیین شده پیشنهاد می‌دهند، اما با این حال حدود ۹۰ درصد مالکان این مصوبه را اجرا نمی‌کنند.

به گفته او بازار مسکن تابع سایر بازار‌ها است و کنترل آن در گرو توانمند کردن مستأجران با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و افزایش ساخت و ساز است.

اربابی گفته بود: قوانین موجود در مقابل افزایش قیمت اجاره بهای ملک از سوی مالک ضمانت اجرایی موثری ندارند و نقش واسطه‌های ملکی برای کاهش قیمت بسیار ناچیز است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهر بیرجند افزایش نرخ تورم را مانع اجرای مصوبه سقف قیمت از سوی مالکین عنوان کرده بود.

 

رییس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند:

اجاره مسکن در خراسان جنوبی تا ۴۰ درصد افزایش یافت

اجاره مسکن در خراسان جنوبی تا ۴۰ درصد افزایش یافت

 رییس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند گفت: از ابتدای امسال تاکنون اجاره‌بهای مسکن در خراسان جنوبی به‌طور میانگین ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش داشته است و از اواخر خرداد آرامش نسبی در بازار اجاره برقرار شد.

علیرضا اربابی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دولت افزایش ۲۵ درصدی را برای اجاره مسکن تعیین کرده اما تورم نقش مهمی در افزایش یک باره اجاره‌بها داشته است.

وی با بیان اینکه سال‌های قبل اجاره در خراسان جنوبی خیلی کمتر از نُرم کشوری بود افزود: دفترچه ضریب معاملات املاک هم در تعیین نرخ اجاره‌بهای هر منطقه اثرگذار است و مالکان چون براساس آن ضریب باید مالیات پرداخت کنند اجاره‌بها را نیز به همان نسبت در نظر می‌گیرند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند گفت: برنامه دولت برای تمدید خود به خود اجاره‌بها نیز زمانی کارساز است که مستاجر هنوز در محل حضور داشته باشد لذا این طرح شامل حال مستاجران جدید نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مشاوران املاک در تعیین نرخ اجاره نقشی ندارند افزود: حق‌الزحمه مشاور املاک درخصوص اجاره ثابت است لذا فرقی نمی‌کند که با چه مبلغی ملک به اجاره داده شود و هرچه میزان اجاره کمتر باشد، مشتری بیشتر است.

اربابی درخصوص عرضه و تقاضای اجاره مسکن گفت: ماه‌های فروردین، اردیبهشت و تا نیمه خرداد سال جاری تقاضا برای اجاره مسکن زیاد بود اما در حال حاضر بازار آرام است.

وی بیان کرد: به تناسب ارزش املاک، افزایش اجاره‌بها در منطقه شمال شهر بیرجند بیشتر بوده و تقاضا نیز برای اجاره مسکن در این منطقه افزایش داشته است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند افزود: در برخی نقاط شمال شهر شاهد افزایش ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی نرخ اجاره‌بها هم بوده‌ایم در حالی که املاک گران‌تر ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش اجاره داشته‌اند.

وی گفت: به نظر می‌رسد اگر مدیریت افزایش نرخ اجاره به گروه‌های مردمی واگذار شود نتیجه بهتری داشته باشد همانطور که ورود برخی علما برای بیان توصیه‌های دینی به مالکان املاک تاثیرگذار بوده است.

اربابی راه‌اندازی پویش‌های مردمی برای کمک به مستاجران را اثرگذار دانست و ادامه داد: تمدید خودکار یکساله قراردادهای اجاره سال ۱۴۰۱ با تعیین سقف افزایش هنوز در خراسان جنوبی اجرایی نشده و ما نیز این خبر را از رسانه‌ها شنیدیم.

 

 

 

 

 

داستان بی‌پایان جولان سگ‌های ولگرد در «بیرجند»/ جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب نیازمند همکاری عمومی است/۷-۴

با وجود فعالیت دستگاه‌های متولی جمع‌آوری سگ‌های بی‌صاحب هنوز در برخی از محلات و حاشیه شهر بیرجند دیده می‌شوند و ترس را در وجود خانواده‌ها قرار می‌دهند.

داستان بی‌پایان جولان سگ‌های ولگرد در «بیرجند»/ جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب نیازمند همکاری عمومی است

به گزارش فارس دی ماه سال گذشته بود که خبر کشته شدن پسر بچه‌ای در امیرآباد بیرجند توسط سگ‌های بلاصاحب اندوه را بر جان و قلب مردم سرازیر کرد و با بروز این اتفاق مسئولان دست به کار شدند و با مصوباتی کار جمع‌آوری سگ‌ها را به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها محول کردند.

طبق این مصوبات سگ‌های ولگرد باید زنده‌گیری می‌شدند و کسی حق نابودی آن‌ها را نداشت و حال سؤال اینجاست آیا با این وجود می‌توان محلات را از وجود آن‌ها پاک کرد؟

از آن زمان تاکنون دستگاه‌های متولی دست به کار شدند و بخش عظیمی از آن‌ها را جمع‌آوری کردند ولی با وجود تمام تلاش‌‌ها هنوز در برخی از محلات بیرجند سگ‌ها دیده می‌شوند. از زمان مرگ یاسین ۴.۵ ساله ترس از این حیوان در بین خانواده‌ها دوچندان شده و این خطر را برای فرزندان خود نیز احساس می‌کنند.

زهرا عباسی یکی از شهروندان بیرجندی ساکن در محله سراب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: سگ‌های ولگرد در این محله گاهی دیده می‌شوند.

وی با بیان اینکه بچه‌ها مکانی برای بازی در این محله ندارند، تصریح کرد: برای بازی از کوچه‌ها استفاده می‌کنند که علاوه بر خطر حمله سگ‌ها خطر برخورد ماشین را نیز دارند.

سگ‌ها در سراب صداهای مهیبی ایجاد می‌کنند

این شهروند بیرجندی با بیان اینکه زمین‌های خالی زیادی در این محله وجود دارد، یادآور شد: سگ‌ها از کوه‌ به این سمت می‌آیند و شب با صداهای مهیب خود سبب ترس و وحشت ما می‌شوند.

عباسی با بیان اینکه برخی از خانواده‌ها به سگ‌ها غذا می‌دهند، ادامه داد: این کار سبب تردد بیشتر سگ‌ها در این محله می‌شود.

وی با بیان اینکه از چند ماه گذشته تاکنون جمعیت سگ‌ها کمتر شده است، گفت: امنیت جانی مردم باید تأمین شود تا دوباره همانند آن حادثه تلخ برای مردم رخ ندهد.

رضا زنگویی یکی دیگر از شهروندان بیرجندی ساکن در منطقه حاجی‌آباد در گفت‌‌و‌گو با فارس، اظهار داشت: روستای حاجی‌آباد از روستاهای حاشیه شهر محسوب می‌شود و جمع‌آوری سگ‌ها توسط دهیاری انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه افراد ساکن در حاشیه شهرها عمدتأ از قشر ضعیف جامعه هستند، تصریح کرد: این خانواده‌ها همچنین فرزندان زیادی دارند که مراقبت از آن‌ها کار مشکلی است.

این شهروند بیرجندی با بیان اینکه پارک و فضای بازی مورد نیاز در این منطقه وجود ندارد، یادآور شد: کودکان برای بازی و تفریح از کوچه‌ها و زمین‌های باز خاکی استفاده می‌کنند.

زنگویی با بیان اینکه جمعیت سگ‌ها در این منطقه با حمایت دهیاری از گذشته کمتر شده است، ادامه داد: با فعالیت این نهاد هنوز سگ‌های بلاصاحب در این منطقه دیده می‌شود.

خانواده‌ها از ترس سگ‌ها آرامش خاطر ندارند

وی جمع‌آوری سگ‌های ولگرد را بسیار مهم دانست و افزود: تجربه تلخی که در امیرآباد به وجود آمد نباید تکرار شود و خانواده‌ها باید آرامش خاطر داشته باشند تا فرزندان آن‌ها با خیال آسوده بازی کنند.

این شهروند بیرجندی با بیان اینکه سگ‌های بلاصاحب زنده‌گیری می‌شوند، متذکر شد: حیواناتی که امنیت جانی انسان را مختل می‌کنند باید نابود شوند تا جمعیت آن‌ها نیز کمتر شود.

وی با بیان اینکه نتیجه زاد و ولد این حیوان تولید تعداد زیادی سگ در هر دوره است، گفت: با جمع‌آوری آن‌ها جمعیت این حیوان کم نمی‌شود و برخی از این حیوانات ناقل بیماری‌های خطرناکی هستند که سبب گسترش بیماری می‌شوند.

زنگویی با بیان اینکه در حاشیه شهرها برخی از مردم در منازل خود مرغ دارند، یادآور شد: در برخی موارد سگ‌ها به مرغ و خروس مردم حمله می‌کنند و آن‌ها را نابود می‌کنند لذا مسئولان باید دستورالعمل جدی برای این موضوع داشته باشند تا مشکلی برای مردم ایجاد نشود.

 

۶۵۰ قلاده سگ زنده‌گیری شدند

«علی فاضلی‌فرد» فرماندار بیرجند در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: براساس آخرین دستورالعمل وزارت کشور به عنوان دستورالعمل کنترل حیوانات ناقل بیماری مشترک بین انسان و دام در شهرها متولی جمع‌آوری شهرداری‌ها و در روستاها دهیاری‌ها هستند.

وی تصریح کرد: در کارگروه کنترل حیوانات ناقل بیماری مشترک انسان و دام دستگاه‌های مختلفی از جمله دامپزشکی، دادستانی، شهرداری، نیروی انتظامی و فرمانداری فعالیت دارند.

فرماندار بیرجند با بیان اینکه در سه ماه چهارم سال گذشته بعد از واقعه تلخ امیرآباد با یک حرکت ضربتی یک‌هزار و ۴۵۸ قلاده سگ از سطح شهرستان بیرجند که عمدتاً شهر بیرجند و حاشیه شهر است، جمع‌آوری شد، افزود: از آن زمان تاکنون این روند ادامه دارد.

فاضلی‌فرد با بیان اینکه در سه ماه نخست امسال ۶۵۰ قلاده سگ را زنده‌گیری کردیم، یادآور شد: اکنون روزانه به شکل میانگین ۷ قلاده سگ زنده‌گیری می‌شود که در سطح شهر بیرجند و روستاهای اطراف آن اتفاق می‌افتد و به طور معمول حدود پنج قلاده از سطح شهر و دو قلاده از روستاهای اطراف توسط دهیاری‌ها زنده‌گیری می‌شود.

وی با بیان اینکه اکنون جمعیت سگ‌ها در شهر کاهش یافته است، اضافه کرد: شهرک فرهیختگان نه روستا و نه شهر محسوب می‌شود و در حاشیه دانشگاه بیرجند قرار دارد که شهرداری با دانشگاه تفاهم‌نامه امضاء کردند و شهرداری کار جمع‌آوری را انجام می‌دهد.

فرماندار بیرجند با بیان اینکه اکنون زنده‌گیری به شکل بی‌هوشی انجام می‌شود، متذکر شد: این روش زمان و هزینه بالایی را می‌طلبد.

 

زنده‌گیری سگ‌ها با اسلحه بیهوشی

وی با بیان اینکه با دارت بیهوشی، تور و با قفس زنده‌گیری انجام می‌شود، گفت: اکنون بیشتر با اسلحه بیهوشی این کار را انجام می‌دهند.

فرماندار بیرجند با بیان اینکه شهرداری برای خرید اسلحه بیهوشی پای کار آمده است، تصریح کرد: هزینه آن را پرداخت کردند و در اختیار متقاضیان می‌گذارند و دهیاران می‌توانند با شهرداری قرارداد بسته و با پرداخت هزینه آن برای جمع‌آوری استفاده کنند.

فاضلی‌فرد با بیان اینکه سگ‌ها به پناهگاه رسمی در سایت پسماند شهرداری در ابتدای جاده شوشود منتقل می‌شوند، یادآور شد: در آنجا واکسینه، پلاک‌گذاری و عقیم‌سازی می‌شوند.

وی با بیان اینکه آن‌هایی که به عنوان سگ گله و نگهبان تقاضا دارند با شرایط خاص و اخذ تعهد به آن‌ها تحویل داده می‌شود، ادامه داد: سگ‌های مریض از سالم جدا می‌شوند و با روش‌های خاص از چرخه حذف می‌شوند.

فرماندار بیرجند با بیان اینکه اکنون ۷۵۰ قلاه سگ در پناهگاه رسمی ما نگهداری می‌شوند، افزود: پناهگاه غیررسمی مرکز غیرمجاز نگهداری در حاشیه روستای حاجی‌آباد است.

فاضلی‌فرد با بیان اینکه در حاجی‌آباد از ما مجوز دریافت نکردند و در آنجا محلی دارند که سگ‌ها را نگهداری می‌کنند، اضافه کرد: سه مرتبه بازدید از آنجا صورت گرفته و با دادستانی هماهنگ شده و منتظر دستور دادستانی هستیم تا آنجا را جمع کنیم چراکه خطرات بهداشتی دارد و آن‌ها را به پناهگاه رسمی منتقل کنیم.

۳ خودروی فعال در غذادهی غیراصولی توقیف شد

وی با بیان اینکه این موضوع کشوری است و حاد شده است، تصریح کرد: قبل از این سگ‌های ولگرد را با تیر مستقیم معدوم می‌کردند ولی از سال ۸۷ برنامه عوض شد و زنده‌گیری مطرح شد.

فرماندار بیرجند با بیان اینکه ما بیش از ظرفیت که تعریف شده آن‌ها را وارد زندگی بشر کردیم، یادآور شد: اکنون شاهد منازلی هستیم که سگ را پرورش می‌دهند و اگر مطلع شویم آن‌ها را جمع‌آوری می‌کنیم.

فاضلی‌فرد با بیان اینکه برخی افراد سگ را به عنوان حیوان خانگی در منزل نگهداری می‌کنند، ادامه داد: گروهی نیز افراد سودجو هستند که برای کسب درآمد به این موضوع روی آوردند.

وی با بیان اینکه در حاشیه کشتارگاه حسین‌آباد پراکندگی استخوان‌ها را داشتیم که اکنون جمع‌آوری شدند، تبیین کرد: غذادهی غیراصولی در شهرها و روستاها را داشتیم و سه خودرو که اقدام به غذادهی می‌کردند، توقیف شدند و مردم در این زمینه کمک می‌کنند.

۳ اکیپ ماشینی برای جمع‌آوری فعال هستند

فرماندار بیرجند با بیان اینکه مردم می‌توانند از نزدیک از پناهگاه رسمی بازدید کنند، تصریح کرد: در آنجا می‌توانند به غذادهی حیوانات کمک کنند چراکه غذادهی آن‌ها هزینه سنگینی دارد.

فاضلی‌فرد با بیان اینکه اگر سگ دیدند می‌توانند با شماره ۱۳۷ تماس بگیرند تا شهرداری آن‌ها را جمع‌آوری کند، خاطرنشان کرد: اگر با ۱۱۰ هم تماس بگیرند پلیس به شهرداری برای جمع‌آوری خبر می‌دهد.

«احمد لطایفی» سرپرست مدیریت پسماند شهرداری بیرجند نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: سگ‌‌ها در داخل شهر توسط سه اکیپ ماشینی زنده‌گیری می‌شوند و اکیپ ماشینی به صورت شبانه‌روزی و ۲۴ ساعته در حال فعالیت و یک اکیپ گشت موتوری نیز از ساعت شش صبح تا ساعت ۱۴ خدمات دارند.

وی با بیان اینکه هفت قلاده سگ به طور میانگین روزانه در شهر زنده‌گیری داریم، یادآور شد: حریم شهر حوزه عملیاتی ما است و سگ‌های جمع‌آوری شده در سایت پسماند کیلومتر دو جاده شوشود نگهداری می‌شوند.

سرپرست مدیریت پسماند شهرداری بیرجند با اشاره به اینکه این مکان ۳ هزار مترمربع مساحت دارد و دارای امکاناتی شامل اتاق قرنطینه، معاینه، آشپزخانه و هفت محوطه دارد، افزود: در این مکان برای سگ‌ها سم‌پاشی، واکسیناسیون، انگل‌تراپی و پلاک‌کوبی انجام می‌شود.

لطایفی با بیان اینکه از شهروندان تقاضا داریم غذادهی انجام ندهند، اضافه کرد: غذاها را به سایت پسماند تحویل دهند و از حیوانات بازدید داشته باشند.

وی با بیان اینکه برای کسانی که متقاضی سگ برای سوله‌ها و باغات خود هستند تحت شرایط خاص تحویل می‌شوند، خاطرنشان کرد: سگ‌ها برای این منظور عقیم‌سازی و پلاک‌کوبی می‌شوند و با اخذ مجوز به متقاضیان تحویل می‌شوند.

 

 

 

 

اخذ تعهد از ۱۳۶ نانوایی متخلف خراسان‌جنوبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: تاکنون در حوزه نانوایی‌ها واحدهای صنفی که منجر به اخذ تعهد شدند، ۱۳۶ واحد بودند.

مهدی جعفری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: نانوایی‌ها زحمت فراوانی می‌کشند و بیشتر نانوایان ما در استان انسان‌های با انصافی هستند.

وی تصریح کرد: در برخی از موارد نیز سوء استفاده‌هایی در حوزه نانوایی‌ها اتفاق می‌افتد که باید مدیریت شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه سفره و گندم برکت دارد، یادآور شد: ما باید مواظب باشیم کاری نکنیم نان از چرخه مصرف انسان خارج شده و به مصرف دام برسد.

جعفری با بیان اینکه اختلاف قیمت نهاده اکنون با قیمت نان ۳۸ هزار تومان خیلی زیاد است، ادامه داد: نظارت‌ها توسط سازمان صمت، تعزیرات حکومتی و جهاد کشاورزی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون در حوزه نانوایی‌ها واحدهای صنفی که منجر به اخذ تعهد شدند، ۱۳۶ واحد بودند، افزود: این واحدها تخلفاتی در زمینه گران‌فروشی، کم‌کاری، وزن چانه، عرضه خارج از شبکه و زود بستن داشته‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه با قانون جدید تعزیرات متخلفان اعمال قانون می‌شوند، اضافه کرد: اکنون جرایم بازدارنده است و عرصه سخت شده است.

جعفری خاطرنشان کرد: در حال حاضر همچنین نانوایی درخواست‌هایی برای حقوق کارکنان نانوایی دارند.

 

 

 

 

جاده منطقه گردشگری تجنود سال آینده بهره برداری می‌شود/۲

فرماندار زیرکوه گفت: بخشی از جاده تجنود در سال جاری و بخشی از آن را در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

جاده منطقه گردشگری تجنود زیرکوه سال آینده راه‌اندازی می‌شود

محمدرضا غیرتی، فرماندار زیرکوه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: در حوزه گردشگری قابلیت‌های شهرستان را بررسی کردیم و یکی از ظرفیت‌های خوب آن گردشگری است.

وی با بیان اینکه در این حوزه کویر همت‌آباد را  داریم، تصریح کرد: این کویر در نوع خود کم نظیر است.

فرماندار زیرکوه با بیان اینکه منطقه تجنود یک منطقه بکر، ییلاقی و کوهستانی است، یادآور شد: دارای آبشارهای دیدنی است و و آب بسیار شیرینی از دل کوه بیرون می‌آید که تقریباً معدنی است.

غیرتی با بیان اینکه همچنین ما منطقه عشایری بزرگ را داریم، ادامه داد: یکی از اقداماتی که در حوزه گردشگری صورت گرفته این است که برق را به کویر همت‌آباد رساندیم و مشکل کوچکی با پیمانکار داریم که اگر حل شود می‌توانیم برق را وصل کنیم.

وی با بیان اینکه در منطقه تجنود مشکل راه داریم، افزود: این منطقه کوهستانی است و راه قدیمی آن را چندین بار تیغ زدیم که خیلی مشکل را حل نمی‌کند.

فرماندار زیرکوه با بیان اینکه به سرعت اقدام به مطالعه راه جدید کردیم، اضافه کرد: راه این منطقه گردشگری مطالعه و برآورد هزینه شد.

غیرتی با بیان اینکه حدود ۱۳ میلیارد تومان برآورد هزینه شد، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم بخشی از آن را در سال جاری و بخشی از آن را در سال آینده به بهره‌برداری برسد و ظرف مدت دو سال جاده را به بهره‌برداری برسانیم.

 

 

 

 

وضعیت نابسامان اجاره نشینی در بیرجند/ بازار مسکن متلاطم است/۷

وضعیت نابسامان اجاره نشینی در بیرجند/ بازار مسکن متلاطم است

امروزه نبود ثبات قیمت در بازار مسکن و به دنبال آن تورم و افزایش افسارگسیخته میزان رهن و اجاره، باعث شده تا مستاجران وضعیت نابسامانی را تجربه کرده و بیش از گذشته خانه به دوش شوند.

به گزارش مهر مستأجران و افرادی که از نعمت یک سرپناه محروم هستند این روزها شرایط سخت‌تری نسبت به دیگر اقشار جامعه دارند چرا که در این بحران اقتصادی و رکود بازار مسکن و به ویژه آشفتگی بازار اجاره بها، مبالغی نجومی را بابت اجاره و یا رهن یک خانه پرداخت می‌کنند که در سال‌های گذشته با چنین مبلغی می‌توانستند خانه‌دار شوند.

فشارهای اقتصادی یک طرف و بحران کرونا از طرفی دیگر پشت مستأجران را در زندگی شهرنشینی امروزی خم کرده است. شاید کسی فکرش را هم نمی‌کرد، روزگاری از راه برسد که اجاره نشین‌ها، خانه به دوش شوند و با نزدیک شدن به فصل جابجایی‌ها، لرزه بر تن آنها بیافتد.

امروزه نبود ثبات قیمت در بازار مسکن و به دنبال آن تورم و افزایش افسارگسیخته میزان رهن و اجاره، باعث شده تا مستأجران وضعیت نابسامانی را تجربه کرده و بیش از گذشته خانه به دوش شوند.

در حال حاضر بسیاری از مستأجران و خریداران مسکن نگران از رشد جهشی قیمت‌ها به ویژه در بخش اجاره هستند، اما از طرف دیگر بسیاری از مالکان و دلالان دندان طمع برای بالا بردن قیمت‌های اجاره تیز کرده‌اند تا شاید بخشی از مشکلات اقتصادی و معیشتی خود را برطرف کنند.

تلاطم بازار مسکن، با حجم سنگینی از فشار روحی همراه است که خود را به تمامی در خانه‌ها سرازیر می‌کند و همان آرامش نسبی که وجود دارد، از خانه‌ها کوچ می‌کند. شرایط پیش رو در حالی است که بسیاری از قوانین پیرامون حمایت از مستأجران اعمال نشده و توسط بنگاه‌ها و یا مالکان نادیده گرفته می‌شود.

اگرچه قانون می‌گوید که مستأجران شهر تهران نسبت به سال ۹۸ حداکثر ۲۵ درصد افزایش اجاره بها دارند، این رقم در کلان شهرهای دیگر حداکثر ۲۰ درصد و در شهرهای کوچک حداکثر ۱۵ درصد است. اما آمارها نشان می‌دهد در بیرجند میزان رهن و اجاره نسبت به سال گذشته بیش از ۷۰ درصد افزایش یافته است.

اجاره‌های میلیونی در بیرجند

یکی از شهروندان که در منطقه الهیه بیرجند مستأجر است، در گفت و گو با مهر بیان کرد: سال گذشته در همین نقطه شهری هشت میلیون ودیعه و ماهیانه ۶۰۰ تومان اجاره داده‌ام که در اواخر سال به ۲۰ میلیون ودیعه و یک میلیون اجاره افزایش یافت.

فهیمه چاحوضی با بیان اینکه در شرایط موجود باید ماه‌ها به دنبال خانه‌ای مناسب باشیم، گفت: متأسفانه برای خانه‌هایی با حداقل امکانات و در بدترین نقطه شهری، اجاره و ودیعه‌هایی چند میلیونی تعیین می‌کنند.

وی خواستار توجه ویژه به قشر اجاره نشین شد و گفت: در شرایط اقتصادی پیش رو، دغدغه اجاره بها دردی مضاعف برای این قشر است.

چاحوضی با بیان اینکه امیدواریم شرایط به‌گونه‌ای رقم بخورد که برنامه‌های حمایتی به نفع اجاره‌نشین‌ها باشد، اظهار کرد: مستأجران قشر ضعیف جامعه هستند و دولت باید با برنامه‌های حمایتی واقعاً کمک حال آنها باشد.

وی بیان کرد: متأسفانه قانون ۲۵ درصد اجاره رعایت نمی‌شود که نیازمند نظارتی جدی از سوی متولیان است.

اجاره‌ها کمرشکن است

خبریکی دیگر از مستأجران بیرجندی در گفتگو با خبرنگار مهر هزینه‌های افسار گسیخته در اجاره نشینی را یکی از مشکلات پیش رو دانست و گفت: از مسئولان خواستاریم برای برون رفت از این مشکلات با تنظیم قوانین و ارائه راه‌کارهای منطقی و تخصصی و برخورد با متخلفان، مشکلات اجاره نشینی را حل کنند.

محمد آبدار با بیان اینکه در حال حاضر با ۷۰ میلیون رهن، ۵۰۰ تومان اجاره پرداخت می‌کنم، گفت: با توجه به افزایش نرخ‌ها و میزان اجاره تعیین شده برای واحد بالاتر، تا چند ماه آینده باید ماهیانه دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره بدهم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دغدغه نخست مستأجران پیدا کردن خانه است، گفت: متأسفانه مالکان به خانواده‌های دارای دو فرزند و بیشتر، خانه اجاره نمی‌دهند.

آبدار با بیان اینکه میزان ودیعه‌ها زیر ۵۰ میلیون تومان نیست، گفت: با ودیعه ۵۰ میلیونی هم باید ماهیانه بالای یک میلیون تومان اجاره پرداخت کنیم.

وی با بیان اینکه نه تنها قیمت اجاره‌ها رشد یافته بلکه بازار خرید و فروش مسکن هم متلاطم شده است، گفت: در حال حاضر هر متر زمین در حاشیه شهر بیرجند مانند حاجی آباد دو میلیون و در شمال شهر هم هفت میلیون تومان قیمت گذاری می‌شود.

افزایش ۱۰۰ درصدی اجاره

یکی دیگر از شهروندان که در یکی از بنگاه‌های معاملات ملکی منطقه رجایی بیرجند به دنبال یک واحد می‌گردد، به خبرنگار مهر گفت: مالک از یک ماه پیش اعلام کرده که باید ۵۰ درصد به رهن و ۱۰۰ درصد به اجاره ماهانه واحدی که پارسال آن را اجاره کرده‌ام، اضافه شود.

محمد یوسفی که سال دوم زندگی مشترکش را پیش رو دارد، افزود: افزایش ناگهانی اجاره‌ها انگیزه ازدواج و تشکیل زندگی مشترک را از بسیاری از جوانان سلب کرده است.

وی اظهار کرد: قصد داشتم یک خانه برای رهن پیدا کنم اما با این وضعیتی که در بازار است باید با مالک قبلی خود به توافق برسم.

یوسفی با بیان اینکه سال گذشته میزان اجاره ۸۰۰ هزار تومان بوده که به یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان افزایش یافته است، بیان کرد: من شاغل و همسرم خانه دارد است و اگر قرار باشد با این رقم اجاره پرداخت کنیم دیگر نمی‌توانیم به پس‌انداز برای خانه دار شدن و دیگر هزینه‌های زندگی حتی فکر کنیم.

وی با بیان اینکه تسهیلات اجاره نشینی اصلاً پاسخگوی جهش قیمت‌های اجاره نشینی نیست، گفت: در صورت دریافت تسهیلات تنها می‌توانیم نیمی از میزان ودیعه را پرداخت کنیم در حالی که قسط تسهیلات هم بر میزان اجاره افزوده می‌شود.

ادعای مالکان

یکی از مالکان که قصد اجاره ملک خود در حاجی آباد را دارد در گفت و گو با مهر بیان کرد: برای منزل یک خواب را به ۱۰ میلیون ودیعه و ماهیانه دو میلیون تومان تعیین کرده‌ام.

حاجی آبادی بیان کرد: در شرایطی که قیمت تمامی کالاها، مصالح و خدمات افزایش یافته، چرا قیمت اجاره افزایش پیدا نکند؟

وی با بیان اینکه مالکان هم به امیدی منزل خود را اجاره می‌دهند، گفت: دولت برای کاهش مصالح ساختمانی و کاهش قیمت اراضی چاره اندیشی کند تا کاهش اجاره‌ها رقم بخورد.

حاجی آبادی با بیان اینکه بیشتر مالکان در دیوار ملک خود را با قیمت‌هایی بالا به اجاره می‌دهند، افزود: در حاشیه‌های شهر مانند حاجی آباد، چهکند و امیرآباد قیمت‌ها نسبت به داخل شهر بسیار منصفانه است.

مالکان همکاری نمی‌کنند

یک مشاور املاک هم در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در این شرایط اقتصادی مالکان می‌خواهند با استفاده از درآمد اجاره ملک خود، از عهده هزینه‌های زندگی برآیند، گفت: به همین دلیل فایل برای رهن بسیار کم است مگر اینکه فردی به دلیل کمبود بودجه ناشی از خرید خانه مجبور شود ملک خود را به رهن بسپارد.

کاهنی اظهار کرد: هرچند مستأجران توان پرداخت اجاره‌های نقدی را ندارند اما در نهایت مالکان برنده این بازی هستند چراکه مستأجران ناچار بوده سرپناهی برای خود داشته باشند.

وی با بیان اینکه قیمت‌های کارشناسی نبوده و موجرها تعیین می‌کنند، گفت: بسیاری از مالکان، ملک خود را از طریق سایت‌هایی مانند دیوار به اجاره داده که این خود زمینه‌ای برای رشد اجاره بها است.

کاهنی با بیان اینکه بسیاری از مالکین برای اعمال قانون افزایش ۲۵ درصد اجاره بها همکاری نمی‌کنند، گفت: برخی از قیمت‌های تعیین شده از سوی مالکان منصفانه نبوده که متأسفانه مستأجران به ناچار شرایط مالکان را می‌پذیرند.

رشد ۴۰ درصدی اجاره‌ها در دو ماه نخست سال

علیرضا اربابی رئیس اتحادیه مشاور املاک بیرجند در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: اجاره بها در خراسان جنوبی طی ماه‌های فروردین و اردیبهشت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه درحال حاضر التهابی در زمینه اجاره وجود ندارد، گفت: تنها پنج درصد از صاحب خانه‌ها بی ضابطه اجاره بها را بالا می‌برند.

اربابی با بیان اینکه افزایش هزینه‌ها آب و برق باعث افزایش اجاره‌ها می‌شود، اظهار کرد: متأسفانه در سطح کشور سقف مجاز ۲۵ درصدی افزایش اجاره‌ها، رعایت نمی‌شود.

وی چندی پیش هم به رسانه‌های استان گفت: با توجه به شروع فصل جابه‌جایی مستأجران، همه بنگاه‌های املاک تنظیم قراردادها را در محدوده سقف تعیین شده پیشنهاد می‌دهند، اما با این حال حدود ۹۰ درصد مالکان این مصوبه را اجرا نمی‌کنند.

راهکارهایی برای رفع التهاب بازار مسکن

اربابی با بیان اینکه بازار مسکن تابع سایر بازارها و کنترل آن در گرو توانمند کردن مستأجران با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و افزایش ساخت و ساز است، افزود: قوانین موجود در مقابل افزایش قیمت اجاره بهای ملک از سوی مالک ضمانت اجرایی مؤثری ندارند و نقش واسطه‌های ملکی برای کاهش قیمت بسیار ناچیز است.

وی بیان کرد: باید تعیین اجاره‌بها املاک از سایت دیوار حذف و در اختیار اتحادیه قرار گیرد تا از افزایش خودسرانه قیمت‌ها جلوگیری شود.

اربابی اظهار کرد: وقتی مالکان برای پرداخت مالیات به اداره کل امور مالیاتی مراجعه می‌کنند، قیمت ضریب اجاره‌بها خیلی بالا است و باید براساس این ضرایب مالیات بالایی پرداخت کنند بنابراین به همین تناسب قیمت اجاره‌بها را بالا می‌برند.

وی بیان کرد: پیشنهاد می‌شود دفترچه ضریب املاک، اداره کل امور مالیاتی در اختیار اتحادیه‌ها قرار گیرد تا مالکان براساس مالیاتی که پرداخت می‌کنند، اجاره‌بها را از مستأجران دریافت کنند و تناقض بین دریافت مالیات و اجاره‌بها برای همیشه از بین برود.

به نظر می‌رسد باید اقدامی اورژانسی در راستای بهبود وضعیت پیش روی اجاره نشینی در بیرجند انجام شود چراکه در حال حاضر اوضاع مستأجران روز به روز آشفته‌تر شده و افزایش سرسام آور اجاره‌ها به دغدغه‌ای بزرگ تبدیل شده است.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان‌جنوبی خبر داد:

افزایش ۱۲ درصدی فوتی‌های ناشی از تصادفات در خراسان‌جنوبی/

افزایش ۱۲ درصدی فوتی‌های ناشی از تصادفات در خراسان‌جنوبی

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان‌جنوبی از رشد ۱۲ درصدی فوتی‌های ناشی از تصادفات در استان خبر داد و گفت: تعداد فوتی ها در سال ۹۹ حدود ۲۲۳ مورد بوده که در سال گذشته به ۲۶۱ مورد رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی توکلی صبح دوشنبه در نشست خبری اظهار کرد: طی سال ۱۴۰۰ در پزشکی قانونی خراسان جنوبی ۱۵ هزار و ۶۰۷ مورد معاینه انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸.۶ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه بیشترین معاینات مربوط به شهرهای بیرجند، طبس و قاین است، بیان‌کرد: معاینات مربوط به نزاع چهار هزار و ۱۶۴ مورد و معاینات مربوط به تصادفات چهار هزار و ۱۲ مورد بوده است.

توکلی با اشاره به افزایش ۲۰.۳ درصدی آمار مصدومین ناشی از تصادفات در خراسان جنوبی ادامه‌داد: این آمار در سال ۹۹ حدود سه هزار و ۴۰۰ نفر بوده که در سال ۱۴۰۰ به چهار هزار و ۱۰۰ مورد افزایش داشته است که قابل تأمل است.

وی گفت: فوتی‌های ناشی از تصادفات در خراسان‌جنوبی حدود ۱۲ درصد رشد داشته که این آمار در سال ۹۹ تعداد ۲۲۳ فوتی بوده که در سال ۱۴۰۰ به ۲۶۱ فوتی افزایش داشته است.

۲۲۵ مصدوم ناشی از حوادث کار

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه بیشترین محل وقوع تصادفات طبس، بیرجند و نهبندان بوده است، اظهار کرد: مصدومین ناشی از حوادث کار در سال ۹۹ تعداد ۱۹۵ نفر بوده که با رشد ۱۵ درصدی به ۲۲۵ مصدوم ناشی از حوادث کار در خراسان‌حنوبی رسیده است.

توکلی با اشاره به اینکه فوتی‌های ناشی از حوادث کار هم از ۱۶ نفر در سال ۹۹ به ۹ نفر در سال ۱۴۰۰ کاهش داشته است، ادامه‌داد: معاینات اجساد در سال ۹۹ تعداد ۴۹۸ جسد بوده که با افزایش ۱۴.۱ درصدی به معاینه ۵۶۸ جسد رسیده است.

وی گفت: علت فوت اجساد بررسی شده حدود ۵۱ درصد حوادث ناشی از وسایل نقلیه، ۷.۳ درصد بیماری‌های قلب و عروق، ۷۴.۲ درصد مربوط به مرگ‌های غیر طبیعی و ۱۴.۱ درصد مربوط به مرگ‌های طبیعی بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: پرونده‌های ارجاع شده به آزمایشگاه پزشکی قانونی خراسان‌جنوبی نیز ۶۵ درصد در سال ۱۴۰۰ رشد داشته است که علت آن ارجاع و بررسی نمونه‌های الکل در این سال به آزمایشگاه پزشکی قانونی بوده است.

کاهش سقط جنین‌

توکلی با اشاره به اینکه پرونده‌های سقط جنین قانونی در سال ۹۹ در خراسان جنوبی ۱۲۴ مورد بوده که در سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰ مورد کاهش داشته است، بیان‌کرد: سقط جنین‌های غیر قانونی و بی ضابطه دغدغه است چراکه سقط جنین‌های قانونی باید تأیید سه پزشک، دو نمونه سونوگرانی حاکی از معلولیت جنین و تأیید قاضی در کمیسیون مربوطه را داشته باشد.

وی یادآور شد: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۸۸ مورد کمیسیون در پزشکی قانونی داشته‌ایم که از این تعداد ۴۸ مورد مربوط به قصور پزشکی بوده است.

کمیسیون سوانح ریلی ابعاد جدید از سانحه قطار مشهد-یزد را منتشر کرد/۴

کمیسیون سوانح ریلی ابعاد جدید از سانحه قطار مشهد-یزد را منتشر کرد

کمیسیون عالی سوانح راه آهن در گزارش دوم از بررسی سانحه ریلی قطار مسافری مشهد-یزد که ۲۲ خرداد امسال رخ داد، ابعاد جدیدی از این سانحه را بازگو کرد. در این اطلاعیه آمده: پیرو اطلاعیه شماره یک مورخ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ ضمن عرض تسلیت مجدد به خانواده‌های داغدیده و ابراز همدردی با آسیب دیدگان سانحه قطار مسافری مشهد – یزد به شماره ۸۶۱۱، گزارش تکمیلی به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

به منظور بررسی میدانی، جمع آوری اطلاعات و مشاهده آثار سانحه، اعضا کمیسیون عالی سوانح به محض اطلاع به محل سانحه عزیمت و مراحل و عملکرد عوامل دخیل در سانحه را در فرایند به هم پیوسته‌ای مورد بررسی قراردادند. در این خصوص مستندات ایستگاهی، شواهد میدانی، اظهارات و مذاکرات با عوامل اجرایی، موارد ثبت شده توسط سیستم‌های نظارتی از جمله گراف سرعت لکوموتیو (ایونت) و ثبت اطلاعات لاگ ATC، مورد بررسی قرار گرفته و گزارش کامل آن به مسئولین ذیربط ارسال گردیده است.

تجزیه و تحلیل مستندات و اطلاعات مذکور حاکی از عدم رعایت سرعت مجاز در سیر قطار مسافری در محل سانحه، انسداد غیرمجاز مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی و عدم رعایت مقررات ایمنی در محل عملیات تعویض تراورس به عنوان عامل اصلی وقوع سانحه می‌باشد. همچنین در این خصوص عوامل دیگری که می‌توانست از وقوع سانحه جلوگیری نماید احصاء گردید که به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

۱. عدم رعایت سرعت مجاز توسط راهبران قطار مسافری

۲. انسداد غیر مجاز مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی

۳. واگذاری مسئولیت راهبری قطار به کمک لکوموتیوران بر خلاف مقررات عمومی سیر و حرکت توسط لکوموتیوران

۴. اعلام اتمام عملیات تعویض تراورس و برچیدن ایستگاه موقت قبل از جمع آوری ادوات و تجهیزات از روی خط آهن توسط سرپرست عملیات و مسئول ایستگاه موقت

۵. عدم توجه راهبران قطار به تابلوهای هشداردهنده (تابلوهای تقلیل سرعت)

۶. عدم یادآوری تقلیل سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت از سوی مسئول ایستگاه عباس آباد

کمیسیون عالی سوانح پیشنهاد می‌نماید بمنظور عدم تکرار سوانح و به حداقل رساندن خطای نیروی انسانی نسبت به استفاده از تجهیزات ایمنی و نظارتی هوشمند، اصلاح ساختار نظارت بر ایمنی شبکه ریلی، تکمیل کادر نظارت مناطق، ارتقا سطح آموزش و اصلاح ساختار نظارت بر عملیات اجرایی با عنایت به برون سپاری فعالیت‌ها اقدام گردد.

افزایش ۲۴ درصدی مراجعان به پزشکی قانونی در خراسان جنوبی

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی از افزایش ۲۴ و ۳ دهم درصدی مراجعان به پزشکی قانونی استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، توکلی در نشست خبری گفت: بعد از رفع محدودیت‌های کرونایی نیز آمارافزایش ۲۴ درصدی مراجعان به پزشکی قانونی در خراسان جنوبی مصدومان ناشی از تصادفات در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ بیش از ۲۰ درصد و آمار متوفیان ناشی از تصادفات نیز ۱۲ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: معاینات بالینی انجام شده در استان ۱۵ هزار و ۶۰۷ مورد در سال ۱۴۰۰ بوده که نسبت به سال ۱۳۹۹، ۱۸ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان گفت: از ۱۵ هزار معاینه بالینی انجام شده در سال ۱۴۰۰، بیشترین آن مربوط به نزاع و بعد مصدومان ناشی از تصادفات است که در مجموع نیمی از موارد معاینات بالینی سال ۱۴۰۰ را شامل می‌شود.

توکلی افزود: سازمان پزشکی قانونی در ۱۰ شهرستان حضور فعال دارد که امکان تمامی آزمایشات فراهم است و در صورت افزایش مکان مناسب برای شهرستان‌ها و ایجاد مشوق‌های مالی برای کارکنان، می‌توان خدمات بیشتر و بهتری در این خصوص ارائه داد.

 

 

 

 

اهدای ۳ تخته فرش دستباف از خراسان جنوبی به عتبات و عالیات/۲

۳ تخته فرش دستباف از روستا‌های بهدان، شوکت آباد و شهر بیرجندبه عتبات عالیات اهدا شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی،مدیر دفتر ستاد عتبات عالیات خراسان جنوبی گفت: ارزش این تخته فرش‌ها ۱۸۰اهدای ۳ تخته فرش دستباف از خراسان جنوبی به عتبات و عالیات میلیون تومان بوده است.

محسنی افزود: این فرش‌ها بین ۴ تا ۶ ماه توسط خواهران بافته شده است.

وی تعداد کل کارگاه‌های تولید فرش دستباف در خراسان جنوبی را ۲۵۰ کارگاه عنوان کرد.

 

 

 

 

 

 

۶.۶ درصد واجدان شرایط در خراسان جنوبی واکسن کرونا را دریافت نکرده اند/۲

در خراسان جنوبی ۶.۶ درصد واجدان شرایط واکسن کرونا را دریافت نکرده اند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: تا دیروز پوشش واکسیناسیون کرونا در استان در نوبت اول به ۹۳.۴۱ درصد، نوبت دوم ۸۴.۶ درصد، نوبت سوم ۴۰.۳ درصد و نوبت چهارم به ۱.۷۵ درصد رسیده است.

شریف زاده گفت: افرادی که سه نوبت واکسن کرونا را دریافت کرده اند به ویژه کادر درمان، سالمندان بالای ۷۰ سال و افراد دارای نقص سیستم ایمنی  باید که شش ماه پس از نوبت دوم سوم حتما نوبت چهارم واکسن را دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه واکسیناسیون کودکان در استان پایین‌تر از سایر گروه‌های سنی است بر واکسیناسیون این گروه سنی تاکید کرد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا گفت: واکسیناسیون کرونا در همه مراکز جامع سلامت استان انجام می شود.

وی گفت: پیش بینی شده در مرداد پیک جدیدی از بیماری کرونا رخ دهد و شاهد افزایش ابتلا به این بیماری باشیم.

شریف زاده افزود: خوشبختانه از ۱۵ اردیبهشت مرگ و میر کروانیی در استان نداشتیم و بیشتر از ۱۰ روز است که به بستری‌ها به کمتر از سه نفر رسیده است.

 

 

 

 

 

 

جذب ۹۵ درصدی اعتبارات مشاغل خانگی در خراسان جنوبی/۲-۳

۹۵ درصد اعتبارات مشاغل خانگی خراسان جنوبی جذب شده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: اعتبارات مشاغل خانگی استانها، شهریور به شهریور اختصاص داده می‌شود که تا کنون ۹۵ درصد اعتبارات مصوب سال ۱۴۰۰ در بخش مشاغل خانگی این استان جذب شده است.

اشرفی، اعتبار مشاغل خانگی سال ۱۴۰۰ خراسان جنوبی را ۴۷ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: از این مقدار تا کنون ۴۴ میلیارد و ۴۴۶ میلیون تومان آن با معرفی متقاضیان به بانک‌های عامل جذب شده است و مابقی در حال تشکیل پرونده و پرداخت هستند.

وی افزود: در ۹ ماهی که از اختصاص اعتبارات سال ۱۴۰۰ مشاغل خانگی برای خراسان جنوبی گذشته، با پرداخت تسهیلات به ۵۶۳ طرح برای ۲ هزار و ۳۳۰ نفر، اشتغال مستقل، تحت پوشش و پشتیبان ایجاد شده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: اعتبارات سال ۱۴۰۱ تا شهریور ماه از سوی وزارت متبوع به استان‌ها اعلام خواهد شد.

 

 

 

 

دو هزار و ۲۲۱ نفر در مسابقات قرآن اوقاف ثبت نام کردند

دو هزار و ۲۲۱ نفر در مسابقات قرآن اوقاف ثبت نام کردند

بیرجند- مدیرکل اوقاف خراسان جنوبی گفت: طبق آمار تا تاریخ پنجم تیرماه از خراسان جنوبی دو هزار و ۲۲۱ نفر در مسابقات قرآن اوقاف ثبت نام کردند.

پرویز بخشی پور در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تا تاریخ پنجم تیرماه از خراسان جنوبی دو هزار و ۲۲۱ نفر در مسابقات قرآن اوقاف ثبت نام کردند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی بیان کرد: در رشته قرائت تحقیق ۷۱ نفر، قرائت ترتیل ۲۳۴ نفر، حفظ کل ۴۷ نفر، حفظ ۲۰ جزء ۸۹ نفر، حفظ ۱۰ جزء ۱۴۳ نفر، حفظ پنج جزء ۱۸۸ نفر، دعا خوانی ۱۴۶ نفر و در رشته اذان ۹۴ نفر ثبت نام کردند.

بخشی پور گفت: در رشته‌های معارفی نیز ۳۰۶ نفر در رشته ترجمه و مفاهیم نهج البلاغه، ۷۹۳ نفر در رشته تفسیر عمومی قرآن کریم و ۱۱۰ نفر نیز در رشته ترجمه و مفاهیم صحیفه سجادیه ثبت نام کردند.

وی با اشاره به اینکه ثبت نام در رشته‌های آوایی پایان یافته است، اظهار کرد: ثبت نام در رشته‌های معارفی چون تفسیر عمومی قرآن، ترجمه و مفاهیم نهج البلاغه، ترجمه و مفاهیم صحیفه سجادیه تا دهم تیرماه ادامه خواهد داشت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی ادامه داد: بیشترین ثبت نام کنندگان بخش معارفی تا کنون در بخش تفسیر عمومی قرآن کریم بوده است.

بخشی پور با اشاره به اینکه مرحله شهرستانی مسابقات قرآن اوقاف نیمه نخست مردادماه خواهد بود، یادآور شد: برگزیدگان مسابقات قرآن اوقاف در مرحله شهرستانی شهریور امسال با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

با تصویب هیئت وزیران انجام شد؛

اختصاص تسهیلات بانکی برای جبران خسارات سیل در خراسان جنوبی

اختصاص تسهیلات بانکی برای جبران خسارات سیل در خراسان جنوبی

طبق مصوبه هیئت وزیران اعتبار و تسهیلات بانکی برای جبران خسارات ناشی از سیل در استان خراسان جنوبی اختصاص یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، در جلسه امروز هیئت وزیران که بعدازظهر روز یکشنبه به ریاست مخبر معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، اعضای دولت با اختصاص اعتبار و تسهیلات بانکی برای جبران خسارات ناشی از سیل در استان خراسان جنوبی موافقت کردند.

با تصویب هیأت وزیران، مبلغ ۱۵۱۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال اعتبار به صورت هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای، برای جبران خسارات وارده به بخش های مسکونی و تأسیسات زیربنایی ناشی ‌از وقوع سیل دی ماه سال ۱۴۰۰ در شهرستان های استان خراسان جنوبی اختصاص یافت.

اعتبار یاد شده شامل اعتبار بلاعوض جهت احداث ۱۵ واحد مسکونی شهری و ۲۱ واحد مسکونی روستایی هرکدام به ترتیب به ازای هر واحد تا سقف مبلغ ۲۵۰ میلیون ریال، کمک بلاعوض جهت تعمیر ۲۱ واحد مسکونی شهری، روستایی و تجاری به ازای هر واحد تا سقف مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال، کمک بلاعوض جهت تأمین لوازم معیشتی برای ۳۶ واحد مسکونی و تجاری آسیب دیده به ازای هر واحد تا سقف مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال و نیز بازسازی تأسیسات زیربنایی است.
همچنین با تصویب دولت، مبلغ ۶۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال (با سود ۴ درصد روستایی و ۵ درصد شهری) و بازپرداخت ۱۵ ساله برای تسهیلات بازسازی (۳ سال دوران مشارکت مدنی و ۱۲ سال دوران فروش اقساطی)، بازپرداخت ۵ ساله برای تسهیلات تعمیری و بازپرداخت ۷ ساله برای تسهیلات معیشتی توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به منظور جبران خسارات ناشی از سیل و آب گرفتگی مناطق مسکونی شهرستان های استان خراسان جنوبی با ضمانت زنجیره‌ای پرداخت می گردد.
بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خراسان جنوبی نیز موظفند ضمن نظارت فنی واجرایی برروند انجام بازسازی، گزارش عملکرد اعتبار فوق را در مقاطع زمانی سه ماهه به سازمان های برنامه و بودجه کشور و مدیریت بحران کشور ارسال نمایند.

 

 

 

 

 

به صدا درآمدن زنگ خطر بیماری وبا در خراسان جنوبی/۴-۳

مدیر گروه بیماری‌ها و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از به صدا درآمدن زنگ خطر بیماری وبا و توصیه به تشدید مراقبت های فردی خبر داد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ، جمع آور گفت: در فصل گرما مراقب بیماری‌های منتقله از آب و غذا با محوریت وبا باشیم و با توجه به اینکه در کشور افغانستان این بیماری دیده شده، زنگ خطر شیوع این بیماری در استان به صدا درآمده است اما تاکنون مورد مثبتی از ابتلا به این بیماری در استان مشاهده نشده است.

او گفت: شهروندان اگر از آب چشمه‌ها استفاده می‌کنند حتما قبل از مصرف آن را بجوشانند و در شرایط کنونی استفاده از آب لوله کشی، شستن دست‌ها و همچنین شستن سبزیجات از مطمئن‌ترین راه ها برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری هستند.

جمع آور گفت: ۸۵ درصد بیماری وبا بدون علائم است و توصیه می شود برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری به خصوص در فصل تابستان افراد برای تهیه غذا به مکان های مطمئن مراجعه کنند.

مدیر گروه بیماری‌ها و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: علائم این بیماری شامل اسهال و استفراغ است.

او گفت: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند کارگاه های آموزشی را به منظور اطلاع رسانی برای جلوگیری از شیوع بیماری وبا برگزار کرده است.

 

 

 

دمای هوا در خراسان جنوبی به ۴۸ درجه رسید

دمای ۸ شهرستان خراسان جنوبی بالای ۴۰ درجه/۲

 رییس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: با توجه به پایداری گرمای هوا، در ۲۴ ساعت گذشته از ۱۶ ایستگاه هواشناسی استان ۱۲ ایستگاه در ۸شهرستان دمای بالای ۴۰ درجه را ثبت کردند.

جواد نخعی افزود: با توجه به استقرار سامانه کم‌فشار و تقویت پرارتفاع جنب حاره تا پنجشنبه جاری هوای گرم در خراسان جنوبی پایدار خواهد بود.

وی گفت: در این مدت دمای هوا در طبس، دهسلم و بندان نهبندان به ۴۷ درجه سلسیوس رسید.

رییس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی از ثبت دمای بالای ۴۰ درجه در هشت مرکز شهرستان این استان نیز خبر داد.

وی افزود: شهرستان‌های قاینات، درمیان و سربیشه دمای زیر ۴۰ درجه داشته‌اند اما میزان دما در این شهرستان‌ها هم بالای ۳۵ درجه بوده است.

نخعی گفت: همچنین در این مدت شاهد وزش باد شدید، خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا خواهیم بود و در مرز شرقی برای روزهای چهارشنبه و پنجشنبه احتمال وقوع طوفان دور از انتظار نیست.

 

 

 

 

نقشی ماندگار از رج در رج بر تار وپود قالی

تولید ۴۵ هزار متر مربع فرش دستباف توسط هنرمندان سرزمین طلای سرخ

از ابتدای سال تاکنون هنرمندان خراسان جنوبی ۴۵ هزار متر مربع فرش دستباف تولید کردند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، فرش خراسان جنوبی یکی از معتبر‌ترین برند‌های جهان است و  ۶۰۰ سالتولید ۴۵ هزار متر مربع فرش دستباف توسط هنرمندان سرزمین طلای سرخ پیش در این منطقه بافته می‌شده است.

ایرانیان از صد‌ها سال پیش تاکنون در محصولات ابریشمی، پشم، سنگ‌های گران قیمت و فرش شهره بوده اند و بازرگانان اروپایی از طریق جاده ابریشم به داد و ستد با آن‌ها پرداخته اند. اقتصاد کشور ما به دلیل اتکا به نفت خام، اقتصادی تک محصولی است و برای رهایی از این تنگنا، عوامل بنیادی جامعه باید برای تنوع بخشیدن به صادرات غیر نفتی و توسعه آن قدم‌های موثری بردارند.

نقش و نگار دستانی که بر دل می‌نشیند

در روزگاری نه چندان دور هنرمندان خراسان جنوبی با ریسیدن پشم گوسفندان خود و رنگ کردن آن‌ها با رنگ‌های طبیعی با سرپنجه هنرمند خود خالق فرش‌هایی زیبا می‌شدند.

فرش‌هایی که نه تنها در دیار خود بلکه در جهان شهرت داشته و دارد.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی گفت: هم اکنون در خراسان  جنوبی ۵۰ هزار بافنده فعالیت می‌کنند.تولید ۴۵ هزار متر مربع فرش دستباف توسط هنرمندان سرزمین طلای سرخ
کامیابی مسک افزود: از ابتدای سال تاکنون حدود ۴۵ هزار متر مربع به ارزش ۹۰ میلیارد تومان توسط ۵۰ هزار بافنده تولید شد.

وی گفت: این میزان تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر میزان و ارزش کاهش محسوسی نداشته است.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی گفت: تولیدات ریزه ماهی، خشتی، طرح نائین و نقوش ایلیاتی و م تفرقه از جمله نقوش فرش دستباف خراسان جنوبی است.

تولید ۴۵ هزار متر مربع فرش دستباف توسط هنرمندان سرزمین طلای سرخ
 ۹۴ درصد بافندگان فرش خراسان جنوبی  چشم انتظار چتر بیمه‌ای

کامیابی مسک با اشاره به اینکه  ۵۰ هزار نفر به صورت تمام وقت، پاره وقت و یا فصلی به بافت فرش در استان اشتغال دارند، گفت: ۷۰ درصد بافندگان خراسان جنوبی را زنان تشکیل می‌دهند.

وی گفت:  در حال حاضر کمتر از ۶ درصد بافندگان فرش دستبافت در استان تحت پوشش بیمه قرار داشته و بیش از ۹۴  درصد در انتظار بیمه  هستند.

تولید ۴۵ هزار متر مربع فرش دستباف توسط هنرمندان سرزمین طلای سرخ
گره تحریم بر صادرات فرش دستباف خراسان جنوبی

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی  گفت: فرش دستباف ایران جزو نخستین کالا‌هایی بود که توسط آمریکا تحریم شد و دلیل اصلی این کار از سوی دشمنان این بود که بیشترین فشار بر اقشار کم‌درآمد جامعه وارد شود.

کامیابی مسک افزود : تحریم‌ها و اخذ تعهد ارزی از صادر کنندگان موجب شده تا فرش دستباف سخت‌ترین دوران را در چند سال  گذشته سپری کند.

هم اکنون بافندگان از نبود بازار مناسب رنج می‌برند، اما در عین حال می‌بافند به این امید که آینده بهتری در انتظارشان باشد.

 

 

 

 

کمیته امداد و استانداری خراسان جنوبی تفاهم‌نامه امضا کردند/۳

کمیته امداد و استانداری خراسان جنوبی تفاهم‌نامه امضا کردند

استانداری خراسان جنوبی و کمیته امداد امام خمینی (ره) با هدف رفع مشکلات معیشتی، درمانی، مسکن و اشتغال مددجویان تحت حمایت این نهاد، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، این تفاهم‌نامه را سید “مرتضی بختیاری” رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) و “جواد قناعت” استاندار خراسان جنوبی در دفتر مرکزی این نهاد امضا کردند و بین طرفین مبادله شد.

موضوع این تفاهم‌نامه، همکاری و مشارکت و انجام اقدامات لازم در زمینه رفع مشکلات معیشتی، درمانی، مسکن، اشتغال و فرهنگی مددجویان مورد حمایت کمیته امداد استان خراسان جنوبی در چارچوب ظرفیت‌ها و ضوابط طرفین است.

همکاری، تعامل و بهره‌گیری از ظرفیت‌های طرفین تفاهم‌نامه برای رفع نیازهای نیازمندان، تقویت و گسترش فرهنگ احسان و نیکوکاری بین طرفین تفاهم‌نامه در زمینه محرومیت‌زدایی در اجرای برنامه‌های اجتماعی، رفاهی و توانمندسازی و انجام همکاری‌های مشترک برای رفع برخی از مشکلات مددجویان تحت حمایت از اهداف این تفاهم‌نامه است.

از دیگر اهداف تفاهم‌نامه موضوع ترویج سنت‌های حسنه اسلامی مشتمل بر ترویج فرهنگ انفاق و توسعه مشارکت‌های مردمی و کمک‌های مؤمنانه برای عمران و آبادانی مناطق محروم و روستاها، پروژه‌های عام‌المنفعه و امور زیرساختی است.

هم‌افزایی دستگاه‌ها به‌ویژه کمیته امداد امام خمینی (ره) و استانداری خراسان جنوبی در قالب این تفاهم‌نامه، نتایج موثری در رفع محرومیت از چهره استان به همراه خواهد داشت.

استاندار خراسان جنوبی در این نشست بر اقدامات موثر کمیته امداد در رفع محرومیت از چهره مناطق کم‌برخوردار استان تاکید کرد.

جواد قناعت از اقدامات این نهاد در راستای تحقق تفاهم‌نامه محرومیت‌زدایی بخش مرزی درح نیز تقدیر و تشکر کرد.

وی با اشاره به شرایط خاص خراسان جنوبی، توسعه اقدامات کمیته امداد امام خمینی (ره) را در محرومیت‌زدایی از چهره استان به‌ویژه در مناطق روستایی و کم‌برخوردار موثر خواند.

رئیس کمیته امداد کشور نیز در این دیدار گفت: پیگیری‌های مصرانه استاندار مبنی بر استفاده از ظرفیت‌های این نهاد در زمینه محرومیت‌زدایی از چهره خراسان جنوبی قابل تحسین است.

سید مرتضی بختیاری با اشاره به اقدامات این نهاد در خراسان جنوبی، بر استمرار برنامه‌های حمایتی در راستای خودکفایی و استقلال مالی مددجویان کمیته امداد در این استان تاکید کرد.

این نشست با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی در تهران برگزار شد.

 

 

 

 

 

با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور انجام شد؛

تعیین مهلت برای تکالیف دستگاه‌ها در اجرای پروژه راه‌آهن بیرجند/۲-۳

تعیین مهلت برای تکالیف دستگاه‌ها در اجرای پروژه راه‌آهن بیرجند

انجام تکالیف دستگاه‌ها در اجرای پروژه راه‌آهن بیرجند – قاین – یونسی در نشستی با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور زمان‌بندی شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی در نشستی به ریاست سید “صولت مرتضوی” معاون اجرایی رئیس جمهور و با حضور استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان، راهکارهای تسریع روند اجرای پروژه ریلی مرکز استان بررسی شد.

این نشست با حضور نمایندگان حوزه‌های مرتبط و بانک‌های عضو کنسرسیوم بانکی پروژه راه‌آهن بیرجند – قاین – یونسی و به منظور پرداخت ٢ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات مربوطه توسط صندوق توسعه ملی در تهران برگزار شد.

در این نشست بر اهتمام بانک‌ها در تامین سهم خود از اعتبار تعیین شده برای این پروژه تاکید و مقرر شد بانک ملی طی حداکثر یک هفته موافقت کتبی خود به میزان ۶۰۰ میلیارد تومان برای سهم عاملیت را اعلام کند.

پس از تحقق این بند، بانک رفاه (سرگروه بانکی) طی حداکثر یک هفته کنسرسیوم بانکی را تشکیل داده و مراتب را به صندوق توسعه ملی اعلام کند. صندوق توسعه ملی نیز با توجه به سوابق و مستندات خاص این پروژه، مساعدت لازم را برای پرداخت معمول دارد.

بنابر این گزارش با توجه به اینکه تسریع و تامین مالی پروژه راه‌آهن بیرجند – قاین – یونسی از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان خراسان جنوبی است، معاونت اجرایی رئیس جمهور درخصوص اهتمام حوزه‌ها در اجرای تعهدات‌شان، پیگیری لازم را انجام خواهد داد.

این نشست با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی، مدیرعامل شرکت احداث راه‌آهن بیرجند – قاین – یونسی و نمایندگانی از وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان برنامه و بودجه کشور، صندوق توسعه ملی، بانک ملی ایران، بانک ملت ایران، بانک تجارت ایران، بانک رفاه کارگران، بانک خاورمیانه و بانک ایران زمین برگزار شد.

معاون اجرایی رئیس جمهور دهم خرداد امسال از روند اجرای پروژه راه‌آهن بیرجند – قاین – یونسی که در سفر استانی رئیس جمهور به خراسان جنوبی به عنوان مطالبه بر زمین مانده مردم به‌طور جدی در دستور کار قرار گرفت، بازدید کرد.

طول راه‌آهن زاهدان – بیرجند – مشهد ۹۰۱ کیلومتر است که از این مقدار، ۴۲۱ کیلومتر در جغرافیای استان خراسان جنوبی قرار دارد. حد فاصل بیرجند – یونسی ۲۷۱ کیلومتر است که از این مقدار، ۸۸ کیلومتر در استان خراسان رضوی و ۱۸۳ کیلومتر دیگر در استان خراسان جنوبی قرار دارد و ۵۸ کیلومتر از آن در دست اجراست.

عملیات اجرایی ۹۰ کیلومتر از این طرح ریلی که پس از ۲ دهه انتظار در سال ۱۳۹۸ آغاز شد، در قالب ۲ قطعه ۵۸ کیلومتری از طرف ایستگاه یونسی گناباد و ۳۲ کیلومتری نیز از طرف بیرجند در دست اجراست و قطعه ۱۶ راه‌آهن بیرجند – قاین – یونسی به‌ طول ۳۲ کیلومتر در مرحله زیرسازی قرار دارد.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی، بر اساس مصوبه سفر آیت‌الله رئیسی به این استان باید از طریق کُنسرسیوم بانک‌های عامل با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه کشور و صندوق توسعه ملی، تسهیلات پرداخت شود.

همچنین مقرر شد در صورت طولانی شدن فرآیند پرداخت اعتبارات مذکور و برای تامین کسری منابع مورد نیاز احداث راه‌آهن، سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت راه و شهرسازی نسبت به بررسی و ارائه پیشنهاد لازم اقدام کنند.

 

 

 

 

 

 

 

داوطلبان زن کنکور از مردان در خراسان جنوبی پیشی گرفتند/۲-۳

داوطلبان زن کنکور از مردان در خراسان جنوبی پیشی گرفتند

نماینده تام‌الاختیار سازمان سنجش آموزش در خراسان جنوبی گفت: ۱۰ هزار و ۳۹۲ داوطلب زن و ۶ هزار و ۷۱۱ داوطلب مرد این استان در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ به رقابت می‌پردازند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید جواد حسینی‌واشان افزود: در این آزمون هفت هزار و ۲۵۲ داوطلب شامل چهار هزار و ۳۷۴ داوطلب زن و ۲ هزار و ۸۷۸ داوطلب مرد در حوزه آزمونی دانشگاه بیرجند حضور می‌یابند.

وی اعلام کرد: آزمون کارشناسی سال ۱۴۰۱ همزمان با سراسر کشور در شهرستان‌های طبس، فردوس، قاین، بشرویه، درمیان، سرایان، سربیشه، نهبندان، خوسف و زیرکوه برگزار می‌شود.

رئیس مرکز آزمون‌های دانشگاه بیرجند گفت: در آزمون سراسری امسال، داوطلبان گروه هنر روز چهارشنبه هشتم تیر ماه، گروه علوم انسانی و ریاضی روز پنجشنبه نهم تیر، گروه علوم تجربی روز جمعه ۱۰ تیر و گروه زبان خارجی در روز شنبه ۱۱ تیر به رقابت خواهند پرداخت.

وی اظهار داشت: حضور داوطلبان در حوزه‌های آزمونی از ساعت هفت صبح آغاز می‌شود و درب تمامی حوزه‌ها از ساعت ۸:۱۵ بسته خواهد شد بنابراین داوطلبان باید راس ساعت در حوزه امتحانی حاضر شوند.

حسینی‌واشان افزود: تمامی داوطلبانی که زمان ثبت‌نام کنکور سراسری ۱۴۰۱ اقدام به انتخاب گروه آزمایشی مورد علاقه (ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان) و تکمیل فرم ثبت‌نام کرده‌اند برای حضور در جلسه آزمون ملزم به گرفتن کارت ورود به جلسه کنکور سراسری ۱۴۰۱ هستند.

وی گفت: کارت ورود به جلسه اطلاعات مهمی از جمله اطلاعات فردی، شماره داوطلبی، سهمیه، زمان و مکان برگزاری آزمون، دین، زبان خارجی و نوع معلولیت را دارد و همراه داشتن کارت ورود به جلسه و مدرک شناسایی معتبر مانند کارت ملی یا شناسنامه عکس‌دار در زمان برگزاری کنکور الزامی است.

نماینده تام‌الاختیار سازمان سنجش آموزش در خراسان جنوبی بیان کرد: داوطلبان برای دریافت کارت ورود به جلسه آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org مراجعه کنند.

وی با اعلام اینکه آزمون ۱۴۰۱ پنجاه و دومین کنکوری است که در کشور برگزار می‌شود ادامه داد: دانشگاه بیرجند با تشکیل مرکز آزمون‌ها و با حضور کمیته‌های مختلف در برگزاری هرچه بهتر آزمون‌ها فعالیت دارد.

کنکور سراسری ۱۴۰۱ از چهارشنبه هشتم تیر تا شنبه یازدهم تیر ماه به مدت چهار روز و در پنج رشته تحصیلی برگزار می‌شود.

 

 

 

اولین گروه زائران از خراسان جنوبی عازم سرزمین وحی شدند/۲-۳

۲۵۹ نفر زائر حج تمتع امروز فرودگاه بیرجند را به مقصد جده ترک کردند .

نخستین گروه زائران حج خراسان جنوبی، با حضور دست‌اندرکاران حج و طیاعزام نخستین گروه زائران حج تمتع سال ۱۴۰۱ خراسان جنوبی به سرزمین وحی مراسمی از فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند بدرقه شدند.

مدیر کل فرودگاه‌های خراسان جنوبی در آئین بدرقه حجاج گفت: امسال هزار و ۲۴  زائر در قالب ۸ کاروان روز‌های دوشنبه ششم تیر و سه شنبه هفتم تیر  با ۴  پرواز ایرباس، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به سفر معنوی حج تمتع مشرف می‌شوند.

طهماسبی با اشاره به اقدامات انجام شده برای تسهیل ارائه خدمات و ارتقای سطح کیفیت خدمات فرودگاهی توسط اداره کل فرودگاه‌های خراسان جنوبی در عملیات حج امسال گفت: این اداره کل در راستای ارائه خدمات بهینه به زائران بیت الله الحرام، نسبت به برگزاری جلسات هماهنگی حج با ادارات و ارگان‌های مرتبط اقدام کرده است تا خدمت رسانی هرچه بهتر به زائران ارائه شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*