گزارش/ چشم امید متخلفین به کمیسیون ماده ۱۰۰

یاداداشت روز

به بهانه تخریب ساختمان متروپل

چشم امید متخلفین به کمیسیون ماده ۱۰۰

 فاجعه ریزش ساختمان متروپل در آبادان و کشته و زخمی شدن تعدادی از هم‌وطنان و همچنین واردآمدن خسارات مالی هنگفت به تعدادی از مردم دیار خون‌گرم آبادان آن‌قدر دلخراش و بهت‌انگیز بود که قلم و کلام در بیان کامل ابعاد گوناگون این فاجعه عاجز خواهد بود.

ساعت ۱۲:۴۰ روز دوم خرداد بود که مردم ایران دوباره خبری از داغدارشدن تعدادی از هم‌وطنانشان را شنیدند و مویه‌کردن‌های آنان را نظاره کردند. در همان روز دیدند که چگونه برای نجات افراد زیر آوار مانده، مردم و مأموران نجات‌دهنده در کنار یکدیگر و در گرما و غبار به نبرد با آوارهای برجای‌مانده از یک فساد و تخلف بزرگ می‌روند. پس از وقوع چنین فجایعی و ریزش ساختمان که در شهر‌ها رخ می‌دهد و بر سر مردمان آن شهر آوار می‌شود، یکی از اولین سؤالاتی که به ذهن همگان می‌رسد و بارها هم از زبان‌ها شنیده شده این است که چرا «کسی مانع ساخت این‌گونه بناهای ناایمن نمی‌شود؟». چرا باید هرازگاهی شاهد چنین فجایعی باشیم که علاوه بر اینکه خسارات مالی و جانی فراوانی بر جای می‌گذارند، اعتماد عمومی را در سطح محلی یا حتی ملی خدشه‌دار کنند. مگر یک نوع فاجعه باید چندین بار تکرار شود که ریشه و سرچشمه چنین فجایعی شناسایی شوند؟ این سرچشمه‌های ناکارآمدی و تولید فاجعه کجاها هستند؟ نهادهای ناظر و مانع تخلفات در عرصه ساخت‌وسازها کجا هستند که پاسخ‌گو باشند؟

در پاسخ به این سؤالات می‌توان یک پاسخ مهم و اساسی مطرح کرد و گفت که «کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها» یکی از همان سرچشمه‌های مولد فساد و فاجعه هستند که زمانی برای مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز شهری بنا شدند و قرار بود در مقابل این‌گونه تخلفات و تغییر کاربری‌ها بایستند اما خود با تغییر کاربری و کارایی از محل مقابله به فساد، بعضا به منبع تولید فساد و درآمد در شهرداری‌ها تبدیل شدند.

متأسفانه آنچه در‌حال‌حاضر و در واقعیت رخ می‌دهد این است که کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها، هم‌اکنون به منبع درآمدی برای شهرداری‌ها تبدیل شده‌اند و این یعنی تخلف‌فروشی شهرداری‌ها. افراد تخلف می‌کنند، برخلاف مفاد پروانه عمل‌ می‌کنند و درعین‌حال از این تخلف سود می‌کنند. شهرداری‌ها هم به‌دلیل سود حاصله از دریافت جریمه‌های کلان آخرالامر پایان کار می‌دهند. وقتی به ترکیب کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها توجه می‌شود، عمق فاجعه را می‌توان بهتر درک کرد.

ماده ۱۰۰ قانون شهرداری منشأ قانونی تأسیس این کمیسیون است. تبصره یک ماده ۱۰۰، ترکیب کمیسیون و انواع تخلفات و نحوه رسیدگی را قانون‌گذار برای شأنیت‌بخشی به صلاحیت‌های کمیسیون ماده ۱۰۰ وضع کرده است. دبیرخانه این کمیسیون در شهرداری قرار دارد و اعضای تشکیل‌دهنده آن، نماینده وزارت کشور، یک قاضی دادگستری و یک عضو شورای شهر هستند. نماینده شهرداری هم برای ادای پاره‌ای توضیحات در جلسه حضور دارد. اعضای کمیسیون تجدیدنظر هم با همین ترکیب اما با نفرات دیگری تشکیل می‌شود.

اما اینکه چرا چنین کمیسیونی با چنین ترکیبی نه‌تنها نتوانسته مانع بسیاری از فجایع شود بلکه مع‌الاسف محل رجوع مفسدان و خاطیانی شده که برای کسب سودهای کلان از عرصه ساخت‌وساز شهری از هیچ تخلف و اقدام غیرقانونی برای دریغ نمی‌کنند، سؤالی است که پس از فروریختن «متروپل»‌های کشور مطرح می‌شود و هربار هم متأسفانه پس از مدتی به فراموشی سپرده می‌شود؛ اما یک بار برای همیشه باید به این موضوع به‌طور جدی توجه شود که چگونه می‌توان یکی از سرچشمه‌های مولد تخلفات ساختمانی در شهرها را برای همیشه از میان برد و مانع ریزش «متروپل»‌های دیگر شد؟

شاید اکنون که همه نگاه‌ها متوجه فاجعه انسانی رخ‌داده در آبادان است، بهترین زمان برای پیگیری اصلاح قانون شهرداری‌ها و حذف این کمیسیون از قانون باشد. مطمئنا این اقدام رافع قطعی و نهایی وقوع تخلف در ساخت‌وساز شهری نخواهد بود اما قطعا گام بلندی در جهت جلوگیری از فجایع بعدی خواهد بود. این قاعده نباید هیچ‌گاه فراموش شود که هرجا شهروندی از یک مشکل شهری رنج می‌برد، قطعا پای نحس مفسدی و «عبدالخاطی»هایی در میان است که توانسته‌اند ملجأ و پناهگاهی در سیستم اداری و عمومی شهری برای خود پیدا کنند و از مجازات‌های قانونی به‌وسیله خلأهای قانونی نجات یابند؛ بنابراین ازمیان‌برداشتن این پناهگاه‌های مفسده‌انگیز قانونی یک امر جدی و حیاتی برای حفظ جان و مال و حقوق شهروندان است.

 

 

 

آثار عقب‌ماندگی اقتصادی از منظر امام صادق(ع): یکی از سپاهیان جهل، فقر است

بیست و پنجم شوال مصادف با شهادت امام جعفر صادق (ع) رئیس مکتب شیعه است. امام صادق (ع) را شیخ الائمه می نامند، زیرا در میان ائمه هدی علیهم السلام بیشترین عمر( ۶۵ یا ۶۸) را داشته است. صادق آل محمد(ص) در سن ۶۸ سالگی در ۲۵ شوال ۱۴۸ به سبب انگور زهر آلوده که منصور به آن حضرت خورانید، به فیض عظمای شهادت نائل آمد و فرزند برومندش موسی بن جعفر (علیهماالسلام) او را در دو جامه سفید که در آنها احرام می بست و در پیراهنی که می پوشید و عمامه ای که از امام زین العابدین(ع) به او رسیده بود، کفن نمود و بعد از نماز او را در بقیع و در کنار قبر پدر بزرگوارش سیدالساجدین (ع) به خاک سپرد.

پس از آنکه مسیر خلافت اسلامی از راه مستقیم خود منحرف گردید و خاندان پاک پیامبر منزوی و خانه نشین شدند، بیان احکام دین نااهلان و کژاندیشان و چهره نورانی اسلام را زنگار جهل و گمراهی و سیاهی انحرافات و بدعتها پوشانید و مردم به جز اندکی بدعت را به جای سنت صحیح انگاشتند.

با شهادت امام مجتبی و حضرت سیدالشهدا و زین العابدین علیهم السلام می رفت تا چراغ هدایت یکسره خاموش گردد اما اختلافات سیاسی و کشمکش های بنی امیه و بنی العباس نسیم رحمتی بود که یکباره وزیدن گرفت و باقرالعلوم و پس از او امام صادق – علیهما السلام – با استفاده از موقعیت به دست آمده به ترسیم چهره روشن آیین پرداختند و با بیان اخبار و احادیث فراوان انحرافات را پیراستند و مردم را از گمراهی نجات دادند، به گونه ای که مسلمانان و به ویژه شیعه امامیه در فکر و عقیده بر این دو امام و خصوصا امام صادق اعتماد کرده، بخش عمده ای از دانش اهل بیت به وسیله آنان گسترش یافت. امام صادق با گسترش حوزه علمی خویش دین را زنده کرد و جانی تازه در کالبد بی رمق دین دمید.آثار عقب‌ماندگی اقتصادی از منظر حضرت امام صادق(ع): یکی از سپاهیان جهل، فقر است

 

گرانی با مسلمانان چه می‌کند؟

جناب شیخ الائمه حضرت امام صادق علیه السلام در روایت شریفی می فرمایند: «غلاء السعر یُسیءُ الخُلق و یُذهِب الأمانه و یَضجُرُ المرءَ المسلم۱» به این معنا که «گرانی قیمت ها اخلاق و رفتار مردم را بد می کند. امانت داری را از بین می برد و مردم مسلمان را در فشار و سختی به ستوه می آورد.» تأکیدی که نشان دهنده آثار سوء عقب ماندگی اقتصادی است و موجب می شود تا بر اثر گرانی و تورم، بخش های گوناگون اجتماعی، فرهنگی و سیاسی به ویژه ارزش های اخلاقی جامعه به شدت آسیب ببیند که این ها همه از آثار عقب ماندگی اقتصادی است.

بنابراین روایت و روایات متعدد دیگری که تأییدکننده این موضوع است، جهاد اقتصادی با جهاد فرهنگی ارتباط مستقیم پیدا می کند، چون در این میدان مبارزه، تلاش برای تولید انبوه محصولات فاسد فرهنگی با بهره گیری از ابزارها و تکنیک های متعدد از یک سو و از سوی دیگر برنامه ریزی برای تحریم همه جانبه اقتصادی نظام جمهوری اسلامی ایران با یک هدف مشخص صورت می گیرد که آن افول اخلاق در جامعه اسلامی است که در صورت تحقق آن، همه آرمان های نظام مورد تهدید قرار می گیرند.

بنابراین در شرایط کنونی که روش های دشمنان در مقابله با نظام جمهوری اسلامی به روش های مختلفی از جمله استفاده از ابزارهای رسانه ای و ابزارهای اقتصادی برای تضعیف و تحت کنترل درآوردن فضای جامعه تغییر یافته است، از این روایت شریف به صورت شفاف تری می توان به ابعاد مهم لزوم تحقق اهداف «جهاد اقتصادی» در نظام اسلامی پی برد؛ چنانچه جهاد اقتصادی، جهاد فرهنگی نیز به شمار می رود و موجب رشد فرهنگی و بلکه رشد دینی جامعه خواهد شد.

 

یکی از سپاهیان جهل، فقر است

جناب شیخ الائمه(ع) همچنین در روایت شریف دیگری نیز در توضیح مبحث مربوط به جنود عقل و جهل می فرمایند: «یکی ازسپاهیان عقل، غنا و یکی از سپاهیان جهل، فقر است.۲» با این تعبیر مشخص می شود که «فقر» در واقع زمینه ساز «جهل» در جامعه است و این دو موضوع یک رابطه مشخص و تعریف شده در حوزه های اجتماعی دارند. بر این اساس می توان این گونه نتیجه گرفت که عقب ماندگی اقتصادی هم فقر دینی در جامعه ایجاد می کند و هم موجب بروز فقر فرهنگی در جامعه می شود.

با بیان این دو روایت شریف، تکلیف همه خدمت گزاران نظام در تحقق اهداف بیان شده از سوی رهبر معظم انقلاب روشن تر می شود که در همه ابعاد کوشا باشند تا نظام مقدس جمهوری اسلامی بتواند در زمینه اقتصادی نیز به بلندای پیشرفت و کسب موفقیت های روزافزون عظیم اقتصادی نیل پیدا کند.

مدل حکومتی جمهوری اسلامی که بر پایه تعالیم اسلامی شکل گرفته است، در بعد اقتصادی نیز باید همچون سایر ابعاد خصوصاً در روزهای بحرانی اقتصاد سرمایه داری، درخشش بی نظیر خود را در آسمان جهان به رخ بکشد و از این روی، مردم و مسئولان باید با همت بلند و با شناخت اهمیت این جهاد عظیم در ابعاد گوناگون، زمینه های تحقق آن را فراهم کنند.

 

 

 

تلاش کانادایی‌ها برای محو تاثیر فشار سیاسی با بهانه‌های پولی و اعتصاب بازیکنان

سه دلیل برای لغو یکطرفه بازی تدارکاتی تیم ملی فوتبال از سوی کانادا / فسخ مفت و مجانی؟!

فدراسیون فوتبال کانادا که پیش از این و در توافقی دو طرفه با فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرده بود دو تیم ملی کانادا و ایران روز پنجم ژوئن (بامداد شانزدهم خرداد) در استادیوم شهر ونکوور و در حضور ۵۴ هزار تماشاگر با هم دیدار خواهند کرد، سرانجام دیروز با فشار سیاسی شدید اقدام به لغو یک طرفه این بازی کرد.

به گزارش تابناک ورزشی؛ گرچه لغو این مسابقه از همان روزهای نخست نیز قابل پیش بینی بود و برخی مدیران فدراسیون فوتبال ایران می دانستند که این دیدار تدارکاتی کارساز برای تیم ملی به سرانجام نخواهد رسید، اما موضع دفاعی محکم فدراسیون فوتبال کانادا در مقابل اظهارنظر سیاسی نخست وزیر این کشور در هفته نخست اعلام این بازی؛ برخی را امیدوار کرده بود که با وجود فشارها این رقابت انجام خواهد شد و سیاسیون حریف عزم و اراده فدراسیون فوتبال کانادا نخواهند شد!

همچنین لغو این مسابقه آن هم در حالی که سیزده نفر از مدیران فدراسیون و چهره های سرشناس فوتبال کشورمان خود را برای دریافت ویزا به ترکیه رسانده بودند، شوک تازه ای وارد کرد.

سه دلیل برای لغو یکطرفه بازی تدارکاتی تیم ملی فوتبال از سوی کانادا / فسخ مفت و مجانی؟!

فارغ از اینکه این لغو یکطرفه مسابقه دوستانه که حتما طی قراردادی بین دو طرف ممکن شده بود، چه عواقب مالی برای فسخ کننده یعنی کانادا خواهد داشت و آیا جریمه مالی برای این خلف وعده قانونی در نظر گرفته شده بود، پرسش افکارعمومی این است که دلیل اصلی برهم خوردن مصاف دوستانه چه بوده است؟

 

فرار فدراسیون کانادا از خسارت خانواده‌ جانباختگان پرواز اوکراینی

از همان نخستین دقایق اعلام رسمی برگزاری این مسابقه؛ انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز اوکراینی که بیشترشان مهاجران ایرانی ساکن کانادا هستند، با فشار به دولت کانادا خواهان لغو این مسابقه شدند و برگزاری آن را نوعی تایید اقدامات و اتفاقات در پرواز شماره ۷۵۲ قلمداد کردند.

اما نکته مهم اینجاست که فدراسیون فوتبال کانادا درآمد هنگفتی از محل برگزاری این بازی از جمله برای فروش بلیت، واگذاری تبلیغات محیطی و فروش حق پخش تلویزیونی آن به جیب می زد که با توجه به اقدامات حقوقی خانواده قربانیان، شاید به عواید اقتصادی این مسابقه نمی رسید.

گفته می شود دلیل لغو مسابقه ایران و کانادا شکایت و پیگیری خانواده‌های جانباختگان پرواز اوکراینی برای دریافت غرامت از محل عواید این مسابقه بوده است. با توجه به غرامت حدودا صد و ده میلیون دلاری در مراجع داخلی کانادا به عنوان پرداختی به سانحه دیدگان، اگر فدراسیون کانادا این بازی را برگزار می کرد جهت انجام هرگونه مراوده مالی مابین خود و فدراسیون ایران؛ دولت کانادا می بایست قبلا این مبلغ مورد مطالبه غرامت را کسر و به خانواده قربانیان پرداخت می کرد. بنابراین تصمیم گرفته شد که برای پیشگیری از هرگونه پرونده حقوقی جدید و محکومیت برای پرداخت غرامت، از انجام این بازی خودداری شود.

در این میان فدراسیون کانادا غرامت فسخ قرارداد با ایران را به غرامت نجومی خانواده های قربانیان پرواز مذکور ترجیخ داده است؛ غرامتی که هنوز مشخص نیست آیا از اساس وجود خارجی دارد یا اصلا در قرارداد با طرف ایرانی نادیده گرفته شده و خسارتی برای این فسخ یکطرفه دیده نشده است.

 

لغو مفت و مجانی مسابقه از سوی کانادا و اعتراف به دخالت سیاسی

نیک بونتیس، رئیس فدراسیون فوتبال کانادا پس از لغو یکطرفه دیدار دوستانه با ایران گفت: ایران به عنوان حریف کانادا انتخاب شد زیرا این تیم سبک مشابهی با مراکش داشت، تیمی که کانادا در جام جهانی با آن روبه‌رو خواهد شد اما بعد از آن موضوع ژئوپلیتیک (جغرافیای سیاسی) مورد توجه قرار گرفت!

او گفت: فوتبال کانادا با حرکت رو به جلو می‌تواند در ارزیابی سیاسی ما از حریف کمی جامع‌تر عمل کند. فقط می‌خواهم تکرار کنم که ما یک سازمان فوتبال هستیم و در نهایت جنبه سیاسی تیم‌هایی که مقابل آنها بازی می‌کنیم، توسط سیاستمداران وضع می‌شود نه مدیران فوتبال. رئیس فدراسیون فوتبال کانادا اعلام کرد که نمی‌تواند در مورد توافق با همتای ایرانی خود خود با استناد به یک بند محرمانه اظهار نظر کند. بونتیس گفت:‌ آنچه می توانیم به شما بگوییم این است که هیچ پولی به ایران پرداخت نشده است.

این جمله آخر رییس فدراسیون فوتبال کانادا؛ نگرانی کارشناسان و خبرنگاران ایرانی از بدون هزینه بودن لغو چنین رویدادی را بیشتر می کند. آیا میرشاد ماجدی و همکارانش از جمله دبیرکل تازه کار و ناوارد فدراسیون کشورمان؛ بدون گرفتن گرو و تعیین خسارت برای لغو بسیار محتمل چنین مسابقه ای، آن را امضا کرده و بیش از ۵۰ بلیت برای سفر به ترکیه رزرو کرده اند؟

 

وقتی بخش حقوقی فدراسیون را از قرارداد با کانادا کنار گذاشتند!

صفی الله فغانپور که در دوره عزیزی خادم از فدراسیون برکنار شده بود و در دوره سرپرستی میرشاد ماجدی به این تشکیلات برگشت، در پاسخ به این پرسش آیا او به‌عنوان مسئول حقوقی فدراسیون درباره قرارداد بازی دوستانه با کانادا اظهارنظر کرده بود یا خیر؟ عنوان کرد: این قرارداد را به من ارجاع نداده بودند. زمانی قرارداد را به من ارجاع دادند که بسته شده بود و گفتند نظرت را بگو! من نامه نوشتم به دبیرکل و سرپرست فدراسیون و گفتم که قرار است من به فدراسیون کمک کنم، ولی اگر قرار نیست از من کمک بگیرید، مشکلات حل نخواهد شد. من گفتم به خاطر حقوق نیامدم، چرا با من مشورت نمی‌کنید؟!

وی تصریح کرد: همین قرارداد کانادا را آقایان به من نشان دادند، ولی زمانی که بحث تنظیم قرارداد بود. من باید در مورد بحث حقوقی قرارداد نظر بدهم و می‌گویند در بحث مالی نباید اظهارنظری داشته باشم. من هفته گذشته در حضور دبیرکل و سرپرست فدراسیون گفتم که من اینجا هستم تا از من کمک بگیرید. من ادعا دارم کارم را بلدم، ولی شما جلسه بگذارید. من در این مورد نامه‌هایی هم به رؤسای فدراسیون زدم.

 

بازی جدید فدراسیون کانادا برای فرار از خسارت به ایران و محرومیت

فدراسیون کانادا که ابتدا با رد دخالت های سیاسی، این بازی را در راستای صلح بین ملت ها ارزیابی کرئه بود؛ حالا در مخمصه بدی گرفتار شده و از یک سو رییس فدراسیون فوتبال این کشور نیز تلویحا دخالت سیاسی در این تصمیم را تایید کرد اما به فاصله چند ساعت تحرکاتی مضحک برای رهایی از حکم سنگین فیفا شروع کرده اند.

بازی جدید رسانه ای توسط یک خبرنگار کانادایی استارت خورده است که دلیل لغو یک طرفه دیدار دوستانه ایران و کانادا از سوی فدراسیون فوتبال کانادا را خودداری بازیکنان این کشور اعلام کرد! بر اساس نوشته ریک وستهد خبرنگار کانادایی، پیش از اعلام رسمی لغو یکطرفه بازی دوستانه کانادا و ایران ، بازیکنان تیم ملی کانادا امتناع خود را از حضور در این دیدار دوستانه به فدراسیون فوتبال کشورشان اعلام کرده بودند!

 

اعتراف علنی اتحادیه فوتبال کانادا به لغو سیاسی

اتحادیه فوتبال کانادا با انتشار بیانیه‌ای درباره تصمیم این سازمان برای لغو یک جانبه بازی دوستانه با تیم ملی ایران توضیحاتی ارائه کرد.

در این بیانیه آمده است: «اتحادیه فوتبال کانادا نهایت تلاش خود را با نیت حصول اطمینان از افزوده شدن بر میزان تجربه تیم ملی مردان کشور از بازی مقابل تیم‌های شرکت کننده در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر انجام می‌دهد. در یک هفته اخیر شرایط ژئوپولیتیک (جغرافیای سیاسی) غیرقابل دفاع مربوط به میزبانی از تیم ملی ایران به طرز چشمگیری تفرقه‌انداز شده بود و در واکنش به آن، این بازی لغو شد. اگرچه که ما عوامل خارجی را هم در انتخاب رقیبی مناسب در فرآیند تصمیم‌گیری اولیه خود لحاظ کرده بودیم، اما برای موارد بعدی سعی خواهیم کرد که بهتر عمل کنیم.

اتحادیه فوتبال کانادا بازبینی جامعی در فرآیند میزبانی از بازی‌های ملی خواهد داشت تا اطمینان حاصل شود که در مسیر کمال‌گرایی در داخل و خارج از زمین مسابقه هیچ نکته‌ای از قلم نیفتاده است که این شامل مشورت با تمام سهامداران می‌شود. خودمان را نسبت به ایجاد محیطی سرشار از احترام برای تیم‌ها، بازیکنان و هواداران متعهد می‌دانیم. از این رو تلاش خود را برای یافتن رقیب جایگزین انجام خواهیم داد. به  تمامی افرادی که بلیت این بازی را خریداری کرده بودند درباره لغو آن اطلاع رسانی شده و وجه خرید بلیت به آنها مسترد خواهد شد».

نویسنده: لیلا جدیدی

 

 

 

 

اجرای قانون جدید چک از فردا

قانون جدید چک مبنی بر برداشت از سایر حساب‌های فرد در صورت خالی بودن حساب، از فردا در شبکه بانکی اجرا می‌شود.

اجرای قانون جدید چک از فردا

 مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی امروز در گفت‌وگوی زنده با بخش خبر ساعت ۱۴ گفت: از فردا قانون جدید چک مبنی بر مسدود کردن مبلغ چک از سایر حساب‌های فرد دارنده چک برگشتی گفت: به عنوان مثال اگر کسی چک ۱۰ میلیون تومانی صادر کرده باشد و فقط یک میلیون تومان در حساب جاری‌اش باشد در صورت برگشت زدن چک توسط مشتری و بانک از سایر حسا‌های فرد در سایر بانک‌ها به مبلغ باقیمانده یعنی ۹ میلیون تومان دیگر مسدود می‌شود و مازاد بر آن در حسابهای فرد را کاری نداریم. مسدودی تا زمانی که حکم دادگاه صادر شود و به اندازه مبلغ کل چک پول به حساب ذی‌نفع واریز شود.

وی افزود:‌ این قانون به تدریج اجرا می‌شود و از روز شنبه ۷ خرداد ماه کلیه چک‌های برگشتی مسدود نمی‌شود بلکه یک تعدادی و یک بخش از چک‌ها مسدود می‌شود و می‌خواهیم عملکرد این طرح را از بانک‌ها بگیریم که اگر درست عمل کند تا یک هفته به صورت کامل و در همه بانک‌ها اجرا می‌شود.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت:‌چک‌هایی که به صورت توالی برگشت خورده و به بانک مرکزی می‌رسد در سامانه چک‌های صیادی ثبت می‌شود و اگر در حساب جاری فرد پول کافی نباشد از سایر حساب‌های متعلق به صادرکننده چک به اندازه کمبود مبلغ شناسایی و مسدود می‌شود.

وی این را هم گفت:‌بر اساس رویه‌ای که در بانک‌ها مرسوم است وقتی مبلغ یک چک برگشت می‌خورد، ابتدا از شعبه بانک با صاحب چک و صادرکننده آن تماس می‌گیرند و یک مهلت کوتاهی به او می‌دهند که یا نسبت به تکمیل موجودی حساب خود اقدام کند و در غیر این صورت چک برگشت می‌خورد و وقتی چک برگشت خورد، به صورت خودکار فرآیند مسدود شدن مبلغ چک از سایر حساب‌ها آغاز می‌شود.

وی گفت:‌بانک‌ها موظف هستند به صاحب چک پیامک برگشتی و مسدودی منابعش را اطلاع دهند.

محرمیان این را هم گفت‌: بر اساس آنچه در قانون بودجه آمده است بحث مسدود شدن وجوه و نه برداشت وجوه مطرح است و این مبالغ را به اندازه رقم کامل چک مسدود می‌کنیم، اما سایر موارد مثل برگشت خوردن چک، جلب رضایت طرف و فرآیندهای قضایی باید مانند سایر چک‌ها طی شود و در واقع مسدود کردن مبلغ چک به امر احقاق حق ذی‌نفع چک کمک می‌کند.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: مبلغ کاستی چک از سایر حساب‌ها مسدود می‌شود، اما قابل برداشت نیست تا زمانی که دادگاه حکم دهد، آن موقع برداشت خواهد شد.

 

 

 

باند آمریکایی-سعودی پشت پرده لغو بازی ایران/ «سیاسی نبودن ورزش» شعار توخالی

در این گزارش به پشت پرده لغو دیدار دوستانه تیم ملی ایران با کانادا پرداخته شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، فدراسیون فوتبال کانادا روز گذشته در اقدامی کاملا سیاسی با وجود آمادگی کامل تیم ملی فوتبال ایران برای سفر به ونکوور برای دیدار دوستانه با تیم ملی این کشور این دیدار را لغو اعلام کرد.

سناریوی آمریکایی-سعودی از دو هفته پیش علیه فوتبال ایران توسط رسانه های فارسی زبان معاند و ضد انقلاب کلید خورد. بهانه بی اساس این رسانه های جیره خوار سعودی و آمریکایی ها حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی بود.

 

همیشه فدراسیون جهانی فوتبال(فیفا) و نهادهای بین المللی ورزش مدعی هستند نباید سیاست را وارد ورزش کرد اما در ماجرای دیدار دوستانه تیم ملی فوتبال ایران با کانادا عکس این قانون ثابت شد.

رسانه های ضد جمهوری اسلامی ایران از هفته گذشته سم پاشی های خود را علیه تیم ملی فوتبال آغاز کردند و با گزارش های متعدد بی پایه و اساس خواهان لغو این دیدار دوستانه شدند.

فدراسیون فوتبال کانادا امروز(جمعه) با انتشار بیانیه ای عجیب اعتراف کرد که دلایل سیاسی باعث شده تا این دیدار دوستانه با ایران لغو شد.

در بیانیه فدراسیون کانادا آمده است: «فدراسیون کانادا بهترین نیت را در تلاش برای اطمینان از کسب تجربه مهم تیم ملی مردان در برابر تیم های جام جهانی در آمادگی برای قطر ۲۰۲۲ دارد.  در هفته گذشته، وضعیت غیرقابل دفاع ژئوپلیتیک(سیاست جغرافیایی) میزبانی ایران به میزان قابل توجهی دچار تفرقه شد و در واکنش به آن، این مسابقه لغو شد. در حالیکه ما عوامل بیرونی را در انتخاب حریف مناسب در فرآیند تصمیم گیری اولیه خود در نظر گرفتیم، تلاش خواهیم کرد تا حرکت رو به جلو را بهتر انجام دهیم. ما سخت در تلاش هستیم تا یک حریف جایگزین پیدا کنیم و به همه خریداران بلیت اطلاع داده شده است که بازپرداخت در راه است».

این اقدام متناقض فدراسیون  کانادا در حالیست که هفته گذشته نیک بونتیس، رئیس فدراسیون فوتبال کانادا گفت: ما یک نهاد ورزشی هستیم و به موضوعات سیاسی کاری نداریم.

 

اما با گذشت چند روز از این اظهارات رئیس فدراسیون فوتبال کانادا بیانیه ای کاملا سیاسی از این نهاد منتشر شد.

لغو دیدار تیم ملی ایران با کانادا را از چند بعد می توان بررسی کرد. نکته اول و حائز اهمیت ادعای پوچ سازمان های بین المللی مخصوصا فیفا به دخالت ندادن سیاست به ورزش است. اقدام فدراسیون کانادا نقض آشکار شعار اصلی فیفا است.

فدراسیون فوتبال ایران برای تدارک این بازی دوستانه تلاش زیادی کرد و همه چیز برای برگزاری یک بازی دوستانه قبل از مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر فراهم بود. اما نکته جالب این است که آمریکا یکی از رقبای ایران در جام جهانی است و برای همه آشکار است که این کشور برای ضربه زدن به ایران در ورزش یا هر مسئله دیگر دریغ نمی کند.

 

دولت آمریکا بعد از تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران در چند دهه گذشته این بار وارد ورزش شده تا این بار از فوتبال به رقیب مستقیمش ضربه شد.

اظهارات مسئولان فدراسیون کانادا در هفته گذشته نشان می داد این بازی دوستانه برگزار خواهد شد و این فدراسیون تاکید کرده اجازه دخالت سیاست به ورزش را نمی دهد ولی چه اتفاقی رخ  می دهد و ورق برمی گردد و تصمیمی کاملا سیاسی گرفته می شود؟

بدون شک دولت آمریکا کانادا را زیرفشار گذاشته تا تصمیمی کاملا سیاسی بگیرد و از این طریق هم بتواند به ملت ایران ضربه بزند. اقدام سیاسی کانادا در ورزش کاملا با رهبری آمریکا بوده تا در آماده سازی تیم ملی فوتبال ایران در مسیر جام جهانی اختلال ایجاد کند.

آمریکا بار دیگر خباثت خود را  علیه ملت ایران ثابت کرد و یکبار دیگر برای همگان نشان داد که برای این دولت خط قرمزی وجود ندارد و برای رسیدن به اهداف خود از هر قانونی می گذرد.

نکته مهمتر در این شرایط این است که وقتی خود فدراسیون فوتبال کانادا تحت فشار آمریکا و رسانه های معاند کاملا اعتراف کرده که این تصمیم سیاسی بوده، فیفا نباید سکوت کند. اما مثل همیشه فیفا و دیگر سازمان های بین المللی ورزش نشان دادند تنها در مسیر نظام سرمایه داری حرکت می کنند.

در پایان لغو دیدار دوستانه ایران با کانادا دو نکته مهم را برای همگان روشن کرد. نکته اول قانون فیفا مبنی بر عدم دخالت سیاست در فوتبال شعاری پوچ و بی اساس است. نکته دوم و مهمتر این است که تیم ملی فوتبال ایران با انتخاب اشتباه برای بازی دوستانه با کانادا که تحت سلطه آمریکا دشمن دیرینه ملت ایران است فرصت ضربه زدن این دولت متخاصم به فوتبال ایران را داد و این اشتباه بزرگی بود.

 

 

 

 

 

دبیر شورای عالی امنیت ملی:

تعداد افغانستانی‌های مقیم ایران از جمعیت ۱۱۰ کشور دنیا بیش‌تر است

علی شمخانی گفت: قرائن نگران‌کننده‌ای از دخالت برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای در انتقال تروریست‌ها به افغانستان در دست داریم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در چهارمین نشست گفتگوی امنیت منطقه‌ای در تاجیکستان با اشاره به  اینکه ایران در طول سال‌های متمادی میزبان نزدیک به پنج میلیون نفر از مردم شریف افغانستان بوده است، گفت: در غیاب کمک‌های موثر بین‌المللی و در شرایط تحریم های ظالمانه میزبانی از این تعداد مشکلات فراوانی را بر کشور ما تحمیل کرده و جمعیت اتباع افغانستان که به ایران آمده اند از جمعیت ۱۱۰ کشور در دنیا بیش‌تر است.

پیش از این مجید تخت روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز با بیان اینکه میزبانی چندین میلیون آواره از افغانستان بر اقتصاد ایران از جمله تامین مواد غذایی فشار وارد کرده گفت: سازمان ملل متحد، جامعه بین المللی و کمک کنندگان بین المللی موظفند به تعهدات خود عمل کرده و کمک های فنی و مالی مورد نیاز را به اتباع خارجی مستقر در ایران ارائه دهند.

به گفته محمد تقی هاشمی مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی، چندی پیش مسئولان سازمان ملل اعلام کردند در برنامه ۲۰۲۲ مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار را به ایران اختصاص خواهند داد که مجموع کمک‌های بین‌المللی حداکثر چهار درصد نیازهای اتباع خارجی در ایران را پوشش می‌دهد و بقیه نیازها را دولت ایران تامین مالی می‌کند.

دریابان شمخانی، سیاست‌های غلط و توسعه طلبانه آمریکا را عامل اصلی در وقوع دو فاجعه شامل بروز جنگ بیست ساله در افغانستان و جنگ اوکراین دانست، تروریسم و افراط گرایی را از عوامل مهم ناامنی در افغانستان ذکر کرد و گفت: متاسفانه شواهد و قرائن نگران کننده‌ای از حضور و دخالت برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای در انتقال و هدایت تروریست‌ها به افغانستان در دست داریم.

مهر پارسال و چندماه بعد از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، فرماندهی نیروهای منطقه مرکزی روسیه اعلام کرد اطلاعاتی در اختیار دارد مبنی بر اینکه شبه نظامیان وابسته به گروه های تروریستی از مناطق تحت کنترل آمریکا در سوریه و عراق در حال انتقال به افغانستان هستند.

سرتیپ مینکایف خاطرنشان کرد: «نیروهای ویژه آمریکا در حال اقدامات فعال در این زمینه هستند. در مناطق تحت کنترل آنها در سوریه و عراق همچنان شبه نظامیان سازمان های افراط گرای تروریستی برای بکار گرفتن آنها در آینده در آفریقا و آسیا دارند آموزش می بینند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی، ئر ادامه با اشاره به تداوم دخالت های امریکا در افغانستان گفت: اگر بخواهیم زمینه دخالت آمریکا در افغانستان را محدود نماییم باید با همکاری یکدیگر برای حل مشکلات مردم این کشور به ویژه مشکلات اقتصادی راه حل های مناسب را اتخاذ کنیم.

 

 

 

پرستویی خطاب به جبلی: ظاهرا از شما هم آبی گرم نمی‌شود!

پرستویی خطاب به جبلی: ظاهرا از شما هم آبی گرم نمی‌شود!

پرویز پرستویی در یاداشتی خطاب به رییس صداوسیما به اظهارات پیمان جبلی درجمع دانشجویان شریف واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، پیمان جبلی رییس سازمان صداوسیما سه شنبه، سوم خرداد ماه به دانشگاه صنعتی شریف رفت و به پرسش‌های دانشجویان درباره‌ی عملکرد این رسانه در برخورد با برخی چهره‌های محبوب، پرداختن به وضعیت معیشتی مردم، نظارت بر شبکه نمایش خانگی و پلتفرم‌ها، طرح تحول رسانه و همچنین دلایل کاهش تعداد مخاطبان برنامه‌های تلویزیونی پاسخ داد.

اظهارات پیمان جبلی در این دیدار و خصوصا گفته‌هایش درباره‌ی شبکه نمایش خانگی و محتوای یکی از سریال‌های پلتفرم‌ها، این روزها با انتقادهایی همراه شده است.

پرویز پرستویی ـ بازیگر سینما و تلویزیون ـ در یادداشتی خطاب به رییس صداوسیما، نوشته است:

«جناب آقای جبلی

بنده به عنوان یک شهروند عملکرد شما را به عنوان مسئول صدا و سیما دنبال کردم و می‌کنم. یادم نمی‌رود از همان ابتدا در فرودگاه اهواز در حضور چند جانباز قول دادید و فرمودید که آقای عادل فردوسی‌پور مشکلی برای بازگشت به صداوسیما نخواهد داشت. که تاکنون این مشکل حل نشده و نخواهد شد.

دو سه روز است که این سخنرانی شما را در یک جمع دانشجویی مدام می‌بینم و به صحبت‌های شما فکرمی‌کنم که با قاطعیت می‌فرمایید: که این سریال‌های نمایش خانگی را نمی‌شود با خانواده دید! در حیرتم!

اقلا مشخصا نام ببرید ما هم بدانیم منظور شما کدام نمایش خانگی است که نمی‌شود با خانواده دید؟

بنده هم بعضی از سریال‌های نمایش خانگی را دوست ندارم ولی یک استثنا هم قائل شوید. مثلا فصل یک «شهرزاد»، «خاتون»، «می‌خواهم زنده بمانم» و … .

یا سریال «همگناه» که بنده سهم کوچکی در آن داشتم و یکی از پر مخاطب‌ترین‌های نمایش خانگی بود هم مستهجن است؟

آیا فکر نمی‌کنید از زمانی که تولیدات نمایش خانگی راه افتاده موجب شده که مردم دیگر سریال‌های ترکیه‌ای شبکه جم را نمی‌بینند؟

به نظرم این کم لطفی است؛ چرا که در حال حاضر خیلی از نمایش ‌های خانگی جور خیلی از تولیدات صدا و سیما را می‌کشد.

شما یکی از کارهای مهمی که انجام داده‌اید، این بود که فیلم «مار مولک» را که تقریبا همه ملت ایران طبق گفته‌های خودشان چندین و چند بار دیده‌اند را بعد از ۲۰ سال نشان دادید، با سانسور! که اگر نشان نمی‌دادی بهتر بود چون تقریبا خیلی از مردم بعد از قرآن و حافظ یک نسخه بدون سانسور فلیم «مارمولک» را در خانه‌هایشان دارند!

آیا فکر نمی‌کنید که چرا تولیدات سیما افت کرده است؟

آیا فکر نمی‌کنید از زمانی که تلویزیون جناحی شده دیگر مخاطب خود را از دست داده است؟

آیا فکر نمی‌کنید چرا خیلی از هنرمندان دیگر رغبت فعالیت در تلویزیون را ندارند؟

نگاهی به تولیدات دهه ۶۰، ۷۰ و ۸۰ بیندازید که چه کارهای درخشانی تولید می‌شد!
حداقل شما به عنوان مسئول جدید کاری کنید که هنرمندان به تلویزیون برگردند و پلی باشند بین صداوسیما با مردم!

اصلا فکر کرده‌اید که از کِی نمایش خانگی شکل گرفت؟

کاری نکنید که کم کم آن دسته از هنرمندانی هم که در حال حاضر در تلویزیون فعال هستند نیز به نمایش خانگی روی آورند.

امیدوارم حداقل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز نمایش‌های خانگی را به عهده بگیرد، چرا که متاسفانه ظاهرا از شما هم به عنوان مسئول جدید آبی گرم نخواهد شد.»

 

 

 

کالبدشکافی تورم کشور در ماه اصلاح قیمت‌ها/ خبری از انفجار تورم نبود

کالبدشکافی تورم کشور در ماه اصلاح قیمت‌ها/ خبری از انفجار تورم نبود

با اصلاح قیمت‌ها و جایگزین شدن پرداخت یارانه مستقیم به جای تخصیص ارز ترجیحی، برخلاف برخی ادعاهای مدافعان تداوم سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی، خبری از افسارگسیختگی تورم و جهش شاخص‌های قیمت نبود.

به گزارش ایرنا، با شروع خردادماه و طبق رسم هر ماه، مرکز آمار ایران اقدام به انتشار گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ کرد. با توجه به پشت سر گذاشتن طرح اصلاح قیمت‌ها و یارانه‌ها، بررسی تورم فروردین و به‌ویژه اردیبهشت از منظر سنجش اثر تورمی اصلاح یارانه‌های غیرمستقیم ارزی حائز اهمیت است. در دو ماه آغازین سال جاری، وعده اصلاح یارانه ارزی محقق شد. در این فرآیند روش تخصیص غیرمستقیم پیشین به روش پرداخت مستقیم به مردم به عنوان ذی‌نفع نهایی محقق شد تا از این طریق با حذف آثار سوء ناشی از تخصیص ارز ترجیحی، هدف‌گذاری دولت مبنی بر «حفظ قدرت خرید مردم و به‌ویژه طبقات کم برخوردار اقتصادی» به شکل دقیق‌تر و موثرتری محقق شود. در این گزارش با نگاهی تحلیلی به اثر تورمی ناشی از اصلاح نظام یارانه‌ای در دو ماه آغازین سال جاری به عنوان ماه‌های اجرای این سیاست پرداخته شده است.

پیش از پرداختن به جزئیات تورم دو ماه گذشته، نگاهی به روند تورم سالانه کل کشور نشان می‌دهد مسیر تورم کل به عنوان شاخص اصلی سنجش فشار هزینه‌ها همچنان نزولی بوده است.

کالبدشکافی تورم کشور در ماه اصلاح قیمت‌ها/ خبری از انفجار تورم نبود

همانطور که پیداست روند نزولی تورم حتی در اردیبهشت‌ماه به عنوان ماه ماه‌های اصلاح نظام یارانه‌ای هم تداوم داشته است. هرچند در اردیبهشت‌ماه از سرعت کاهش تورم کاسته شده که البته قابل پیش‌بینی بود.

شاخص دیگر در بررسی اثر تورمی این طرح، تورم نقطه به نقطه است. گزارش اخیر مرکز آمار نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه طبق انتظار با اجرای این طرح مسیر افزایش داشته است. با این حال رشد تورم نقطه به نقطه بسیار کمتر از آن چیزی بود که پیش از این بسیاری از منتقدان اصلاح سیاست ارز ترجیحی مدعی آن شده بودند.

 

طبق گزارش جدید مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه در اردیبهشت‌ماه نسبت به ماه پیش از آن حدود ۴ درصد افزایش داشته است. با این حال این میزان رشد بسیار کمتر از ادعاهای مدافعان تداوم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی بود.

علاوه بر تورم سالانه و نقطه به نقطه، بررسی روند تورم ماهانه برای تحلیل اثر اصلاح یارانه‌ها ضروری است. نمودار زیر روند تورم ماهانه کل کشور طی ۴ ماه گذشته را نشان می‌دهد.

 

چنانکه پیداست شاخص تورم نقطه به نقطه نیز علی‌رغم افزایش نسبی در دو ماه آغازین سال جاری، مجال جهش نیافته است.

پس از بررسی شاخص‌های تورم کل، نوبت به بررسی تورم اقلام خوراکی به عنوان هسته مرکزی اصلاح نظام یارانه‌ها می‌رسد. نمودار زیر جزئیات تورم سالانه اقلام خوراکی کل کشور طی ۴ ماه اخیر را نشان می‌دهد.

نگاهی به تورم سالانه اقلام خوراکی نشان می‌دهد روند نزولی تورم در این گروه کالایی همچنان تداوم دارد اما سرعت کاهش تورم این اقلام در دو ماه اخیر کند شده که دلیل عمده آن، اصلاح نظام قیمت‌ها و یارانه‌های این گروه کالایی است.

 

برای سنجش دقیق‌تر اثر اصلاح نظام یارانه بر تورم اقلام خوراکی، بررسی مسیر تورم نقطه به نقطه ضروری است. گزارش اخیر مرکز آمار همانطور که انتظار می‌رفت از رشد تورم نقطه به نقطه پس از اجرای طرح اخیر حکایت داشت. مسیر تورم نقطه به نقطه اقلام خوراکی در نمودار زیر ترسیم شده است.

همانطور که مشخص است، اثر تورمی ناشی از واقعی شدن قیمت اقلام مشمول ارز ترجیحی در اردیبهشت‌ماه کاملاً بروز یافته است. بر همین اساس دولت به منظور جبران اثر منفی این رشد قیمت بر معیشت خانوار، اقدام به تخصیص یارانه مستقیم به مردم برای بهبود قدرت خرید آنان کرد تا از این رهگذر، هم‌زمان با افزایش قیمت‌ها، قدرت خرید خانوار حفظ شود.

 

علاوه بر تورم سالانه و نقطه به نقطه، بررسی روند تورم ماهانه اقلام خوراکی، تصویر دقیق‌تر و کامل‌تری از اثر تورمی اصلاح قیمت‌ها و یارانه‌ها ارائه می‌دهد. روند تورم ماهانه اقلام خوراکی در ۴ ماه اخیر بر اساس آمارهای مرکز آمار به شرح زیر است.

بر اساس یافته‌های مرکز آمار، علی‌رغم رشد تورم ماهانه اقلام خوراکی در دو ماه اخیر، نه تنها خبری از جهش در این شاخص دیده نمی‌شود بلکه حتی در اردیبهشت‌ماه، این شاخص مسیر نزولی به خود گرفته تا جایی که از مقدار تورم ماهانه بهمن‌ماه نیز کمتر شده است.

 

گزارش مرکز آمار از شاخص قیمت مصرف‌کننده حاوی نکته آماری دیگری نیز هست. در بخشی از این گزارش، جزئیات تغییرات شاخص قیمت گروه‌های عمده کالایی گزارش‌شده که سه مورد از این اقلام یعنی نان و غلات، گوشت قرمز و گوشت پرندگان و نیز روغن‌ها و چربی‌ها به طور خاص بازتاب آثار واقعی سازی قیمت‌ها را نشان می‌دهد. در دسته نان و غلات با توجه به رشد قیمت آرد و افزایش قیمت نان‌های صنعتی، رشد شاخص قیمت ماهانه از ۲.۳ درصد در فروردین ۱۴۰۱ به ۷.۲ درصد در اردیبهشت سال جاری افزایش یافت. همچنین شاخص قیمت مصرف‌کننده در دسته گوشت قرمز و گوشت پرندگان به ۴.۸ درصد در فروردین‌ماه افزایش یافت اما پس از آن به ۲.۸ درصد در اردیبهشت‌ماه کاهش یافت. در دسته روغن‌ها و چربی‌ها که شاهد بیشترین رشد شاخص قیمت ماهانه بود، این شاخص از حدود یک درصد در بهمن و اسفند سال گذشته به ۱۳.۸ درصد در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است.

 

مرور آمارهای فوق نشان می‌دهد با اصلاح قیمت‌ها و جایگزین شدن پرداخت یارانه مستقیم به جای تخصیص ارز ترجیحی، برخلاف برخی ادعاهای مدافعان تداوم سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی، خبری از افسارگسیختگی تورم و جهش شاخص‌های قیمت نبوده و تغییرات شاخص‌ها مطابق پیش‌بینی‌های دولت و کارشناسان بوده است. با توجه به طی شدن بخش عظیمی از مسیر اصلاح یارانه ارز ترجیحی، به نظر می‌رسد عمده بار تورمی این طرح در اردیبهشت‌ماه تخلیه‌شده و خردادماه آخرین ماه خودنمایی آثار تورمی این طرح باشد. از همین رو انتظار می‌رود با توجه به فراتر رفتن تورم نقطه به نقطه از تورم سالانه، شاخص تورم سالانه کشور در خردادماه استثنائا افزایشی شده ولی پس از آن با اتمام آثار تورمی طرح، به مسیر نزولی خود بازگردد. در این میان آنچه حائز اهمیت است، تمرکز دولت بر شناسایی دقیق مشمولان دریافت یارانه و جلوگیری از حذف حتی یک نفر از مشمولان از دریافت یارانه است. در صورت شناسایی دقیق مشمولان و تخصیص یارانه عادلانه به دهک‌های مختلف، می‌توان به بهبود چشمگیر شاخص نابرابری درآمدی (ضریب جینی) در سال جاری امید داشت. البته برای مشخص شدن این موضوع باید منتظر گزارش سال آینده مرکز آمار از هزینه و درآمد خانوارهای کشور ماند.

 

 

 

سبک نشمردن نماز آخرین سفارش امام صادق (ع) به شیعیان

سبک نشمردن نماز آخرین سفارش امام صادق (ع) به شیعیان

امام صادق (ع) در آخرین لحظات حیاتشان فرمودند،شفاعت ما شامل کسی که نماز را سبک بشمارد نمی‌شود که این سفارش حاکی از آن است که نماز به عنوان ستون دین در اسلام از جایگاه ممتازی برخوردار است.

امت اسلام در دوران حیات امام جعفر صادق (ع) ششمین امام شیعیان به گونه‌ای بود که به دلیل ایجاد فضایی باز، ادیان و مذاهب مختلف پدید آمده بودند و شرایط مکتب تشییع نیز در اثر توطئه‌های دشمنان و نقشه‌های دقیق آنان، رو به اضمحلال و نابودی بود که در این شرایط حساس و تاریخی امام صادق (ع) با تشکیل کرسی درس به تبیین معارف و مبانی تشیع و نشر و تبلیغ اسلام پرداخت و روایات بسیار زیادی را بیان فرمود و در حقیقت روح مجددی در کالبد شیعه دمید و به همین دلیل است که این مذهب را به جعفری منسوب می‌کنند.

با این تفاسیر امام صادق (ع) در واپسین دقایق و لحظات عمر شریفش سفارش و توصیه‌ای به خاندان و اصحاب می‌کنند که نشان از اهمیت والای آن مسئله دارد که حضرت از میان هزاران موضوعی که می‌توانست نسبت بدان‌ها سفارشی داشته باشد؛ اما در خصوص نماز توصیه کردند و این امر حاکی از آن است که نماز به عنوان ستون دین در اسلام از جایگاه ممتازی برخوردار است و مسلمانان باید نسبت به این فریضه الهی توجه لازم و اهتمام ویژه ای داشته باشند.

امام صادق (ع) در آخرین لحظات حیاتشان دستور دادند تا خانواده و نزدیکان بر بالینش حاضر شوند که پس از جمع شدن همگان گرد آن حضرت؛ فرمود: إِنَّهُ لاَ یَنَالُ شَفَاعَتَنَا مَنِ اسْتَخَفَّ بِالصَّلاَهِ. شفاعت ما شامل کسی که نماز را سبک بشمارد، نمی‌شود.

ابعاد سبک شمردن نماز

اگر بخواهیم ابعاد موضوع سبک شمردن نماز که امام صادق (ع) در خصوص آن به مؤمنین هشدار داده است را برشمریم به مواردی همچون تأخیر در اقامه نماز، با عجله خواندن نماز، کسالت و بی حالی در حین نماز و بی توجهی نسبت به آنچه در نماز به زبان می‌آوریم اشاره کرد.

سبک شمردن نماز دارای مراتب و درجاتی است که در آیات و روایات متعددی به مراتب و مصادیق سبک شمردن نماز اشاره شده است.

از بارزترین مصادیق سبک شمردن نماز این است که انسان نماز خود را بدون آنکه عذری داشته باشد به تأخیر بیندازد به گونه‌ای که یا در آخر وقت خوانده شود و یا به طور کلی نماز قضا گردد که امام صادق (ع) در تفسیر آیه ۴ و ۵ سوره مبارکه ماعون که آمده؛ فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ، پس وای بر نمازگزارانی که از نمازشان غافلند، فرموده، مراد از بی اعتنایی به نماز در این آیه، تأخیر آن از اول وقت بدون عذر است.

سبک نشمردن نماز آخرین سفارش امام صادق (ع) به شیعیان

حجت الاسلام ناصر رفیعی از اساتید حوزه علمیه قم در گفتگویی در خصوص اهمیت نماز در اسلام اظهار داشت: تعبیر من به نماز نسبت به سایر عبادات این است که نماز گذرنامه است، وقتی ما از این دنیا می‌رویم و وارد محشر می‌شویم درست مثل کسی که می‌خواهد از کشور خارج شود، اگر ارز داشته باشد، وسایل هم داشته باشد، بلیط هم داشته باشد، باز می‌گویند گذرنامه ات کجاست؟ و نماز اساس است. اگر این گذرنامه بود، وسایل دیگر هم به درد می‌خورد ولی اگر گذرنامه نبود، بقیه کارها هم مقید نخواهد بود و در آیه ۲۳۸ بقره داریم که از نمازتان محافظت کنید مخصوصاً نمازی که برایتان سخت است.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: در روایت بحثی بنام کوچک شمردن نماز و بحث تضییع نماز داریم، کسی که نماز می‌خواند اما نماز را خوب ادا نکند، نماز او را نفرین می‌کند و می‌گوید؛ تو مرا ضایع کردی، خدا تو را ضایع کند و اگر نماز را خوب ادا کند می‌گوید، مرا حفظ کردی، خدا تو را حفظ کند و خود نماز دعا می‌کند.

وی با بیان اینکه در یک روایت تعبیری به نام سرقت از نماز داریم افزود: سارق ترین مردم کسی است که از نمازش سرقت کند، یعنی از نماز کم بگذارد از سویی کسی که خیلی سریع نماز می‌خواند؛ مثل کلاغی که به زمین نوک می‌زند است که پیامبر اکرم (ص) فرمود اگر این فرد بمیرد بر دین من نمرده است.

رفیعی با اشاره به دیگر ابعاد سبک شمردن نماز اظهار داشت: از دیگر مصادیق سبک شمردن نماز عبارت است از سبک شمردن در گفتار به عنوان نمونه بگوییم نماز را خواندیم یا نماز را بخوانیم تا راحت بشویم.

فضیلت نماز اول وقت مثل فضیلت آخرت به دنیا است

وی گفت: سبک شمردن نماز در وقت نیز از دیگر مصادیق سبک شمردن نماز است چرا که وقتی شما با فردی قرار دارید نباید لحظات آخر به دیدن فرد بروید، ما می‌توانیم در طی شش ساعت نماز بخوانیم ولی وقتی نماز را به تأخیر می‌اندازیم یعنی به تعبیر امام رضا (ع) آن‌را سبک می‌شماریم و فضیلت نماز اول وقت مثل فضیلت آخرت به دنیا است.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: برخی که می‌خواهند نماز بخوانند حواسشان به تلویزیون، به بچه، جایی که رفت و آمد می‌شود هم هست و نماز را دست و پا شکسته می‌خوانند که این نیز از مصادیق سبک شمردن نماز است؛ مکانی پیدا کنید که خلوت باشد، زمانی پیدا کنید که واسع باشد یعنی وقت زیاد باشد، فراغت قلب داشته باشید یعنی چیزی در ذهنتان نباشد، با این حال نماز بخوانید.

وی افزود: با اذان و اقامه نماز را شروع کنید، در رکوع حداقل سه بار سبحان الله یا سبحان ربی العظیم و بحمده باشد، بعضی‌ها این را خیلی تند می‌گویند که سبک شمردن در ادا یعنی بدون توجه می‌خوانند، اگر برای هر رکعت دو دقیقه وقت بگذاریم خوب است.

رفیعی افزود: رسول گرامی اسلام در روایتی می‏‌فرمایند که اِنّی اخاف علیکم استخفافاً بالدین یعنی اینکه من از سبک شمردن دین توسط امتم هراس دارم، برخی ادعای مسلمان بودن دارند اما نماز را یکی در میان می‌خوانند، اهل خمس نیستند و حجاب کامل اسلامی را رعایت نمی‌کنند، اهل رباخواری هم هستند، اینگونه افراد دین را سبک شمرده‌اند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: سبک شمردن دین که فقط با توهین و فحش دادن به دین ایجاد نمی‌شود، بلکه رعایت نکردن اصول دین نیز نماد سبک شمردن دین است. مومنانی که روز و شب می‌گذرد و به قرآن و نماز توجه نمی‌کنند اینان دین را و نماز سبک شمرده‌اند.

چرا همیشه عصبانی هستم؟

چرا همیشه عصبانی هستم؟

خشم احساسی است که همیشه نباید به آن واکنش نشان داد. برای نمونه می‌توان عصبانی شد اما آن را به صورت ظاهری ابراز نکرد. برون‌ریزیِ خشونت معمولاً هم‌زمان با خشم اتفاق می‌افتد با این حال هر کسی که عصبانی است پرخاشگری نمی‌کند و هر رفتار پرخاشگرانه‌ای هم ناشی از خشم نیست.

به گزارش فرادید «خشم احساسی است که بسیاری از افراد آن را سرکوب می‌کنند، چون نمی‌خواهند آن را ابراز کنند یا شاید نمی‌دانند چگونه به صورت سالم آن را ابراز کنند. همه‌ ما در اوقات مختلف با درجات متفاوت احساس خشم می‌کنیم. خشم بخشی از تجربه‌ی انسانی ماست. احساس خشم می‌تواند در موقعیت‌های متفاوت و اغلب بنا به دلایل نهفته‌ای ایجاد شود که ما هنوز آنها را درک نکرده‌ایم. شاید در حال دفن‌کردن احساسات و تجربیات گذشته‌مان هستیم، به همین دلیل یک محرک کوچک می‌تواند منجر به طغیان خشم ما شود.

تجربه‌ی رفتارهای ناعادلانه، شنیدن انتقادات تند یا صرفاً نرسیدن به خواسته‌ها نمونه‌های اندکی از محرک‌های بالقوه‌ی خشم هستند. تجربه‌ی خشم از رنجش خفیف گرفته تا ناامیدی و اوج آن یعنی خشم بسیار زیاد اما سرکوب‌شده، متغیر است. بی‌حوصلگی را هم معمولاً نسخه‌ی خفیفی از خشم به شکل نارضایتی از اتفاقی که در جریان است، می‌دانند.

خشم و مغز

قشر مغز بخش فعال مغز ماست؛ جایی که سکونتگاهِ منطق و قضاوت است. قشر مغز را می‌توان به عنوان مرکز استراتژی و کنترلِ مغز معرفی کرد. مرکز لیمبیک مرکز احساسی مغز ماست و از نظر تاریخ تکاملی یک ساختار کهن به حساب می‌آید. درون سیستم لیمبیک ساختار کوچکی به نام آمیگدال وجود دارد؛ انباری برای خاطرات احساسی همین‌ طور ناحیه‌ای از مغز که مسئول واکنش‌های «جنگ یا گریز» ملقب به غرایز طبیعی بقاء هم هست. وقتی احساس خشم و آن را ابراز می‌کنیم در حال استفاده از مرکز لیمبیک مغزمان هستیم.

وقتی کسی خشم را تجربه می‌کند، از بخش (قشر) تفکر مغزش استفاده نمی‌کند، بلکه اساساً از مرکز لیمبیک آن استفاده می‌کند. وقتی عصبانی می‌شویم، واکنش «جنگ یا گریز» در مغز ما فعال می‌شود، در این زمان سیلی از هورمون‌ها آزاد می‌شوند که سبب هشدار فیزیکی و احساسی می‌شوند. سپس این خشم به صورت فریادزدن، بی‌حوصلگی، ناامیدی و واژگان آزاردهنده بروز می‌کند.

چرا حس عصبانیت به سراغ ما می‌آید

خشم احساسی است که می‌تواند بنا به دلایل مختلف ایجاد شود. برخی از این دلایل کشمکش‌های حل‌نشده‌ی نهفته و عمیقی هستند که به آنها توجه نشده است. اما دلایل دیگر عبارتند از:

بی‌احترامی و رفتارهای ناعادلانه‌ی دیگران

احساس تهدید یا تجاوز

آسیب‌دیدگی فیزیکی

احساس ناامیدی

احساس ناتوانی

سطوح بالای استرس یا اضطراب

شما باید مشکلاتی از گذشته‌تان را که می‌تواند سبب برانگیخته‌شدن خشم در شما شود، شناسایی کنید. آیا در گذشته از شما سوءاستفاده‌ شده یا به‌شدت تنبیه شده‌اید؟ آیا در کنترل خلق و خو و احساسات‌تان مشکل دارید؟ آیا از حس آرامش درونی محروم هستید؟ سناریوهایی که شما را خشمگین می‌کنند شناسایی کنید، مثلاً سناریوی عدم‌ رضایت شغلی، عدم‌ رضایت زناشویی، عدم‌ رضایت از خودتان یا فرزندتان.

نشانه‌های خشم

فریادزدن

فحاشی و تهدیدکردن

واکنش فیزیکی از قبیل ضربه‌زدن به افراد، حیوانات یا اشیاء

انزواطلبی

خودزنی

دلایل

فرض کنید با یک موقعیت استرس‌زا روبه‌رو هستید یا با یک قلدر سروکله می‌زنید و شرایط منفی دیگری را تجربه می‌کنید. در این صورت، تجربه‌ی خشم و ناامیدی طبیعی است؛ به‌ویژه زمانی که با احساس استرس، انزوا و اضطراب توام باشد. شاید در کودکی یا نوجوانی با روش‌های ناسالم و بی‌ثمری برای بروز خشم تربیت شده‌اید. شاید والدین، مراقبان یا اعضاء مسن خانواده‌ی شما هیچ‌وقت احساسات‌شان را به یک روش سالم ابراز نکرده‌اند و طغیانِ ناشی از عدمِ ابراز درستِ خشم تا بزرگسالی شما کشیده شده باشد. اگر این حقیقت ماجراست، پس باید بپذیرید که روش‌های سالمِ مدیریت خشم را در کودکی یاد نگرفته‌اید. این پذیرش نخستین گام در درکِ چراییِ خشمگین‌شدن شما در بزرگسالی است.

اگر در گذشته رویدادهای آسیب‌زایی را تجربه کرده باشید، تجربه‌ی خشمِ باقیمانده از گذشته طبیعی است، زیرا این خاطرات تلخ می‌تواند اثر ماندگاری بر روان فرد بگذارد. یک درمانگر یا مشاور سلامت روانِ دارای مجوز می‌تواند به بهبودیافتن تروماهای گذشته، موقعیت‌های استرس‌زای کنونی و کشمکش‌های نهفته‌ی دوران کودکی شما کمک کند.

خشم و برون‌ریزی

خشم احساسی است که همیشه نباید به آن واکنش نشان داد. برای نمونه می‌توان عصبانی شد اما آن را به صورت ظاهری ابراز نکرد. برون‌ریزیِ خشونت معمولاً هم‌زمان با خشم اتفاق می‌افتد با این حال هر کسی که عصبانی است پرخاشگری نمی‌کند و هر رفتار پرخاشگرانه‌ای هم ناشی از خشم نیست.

آیا خشم می‌تواند احساس مثبتی باشد

جامعه‌ی ما خشم را یک احساس منفی تلقی می‌کند. بنابراین معمولاً نمی‌خواهیم به این موضع بپردازیم یا از پرداختن به آن احساس گناه می‌کنیم اما اگر به‌درستی به خشم توجه کنیم آیا می‌تواند به یک خروجی سالم تبدیل شود؟ خشم زمانی مضر است که به عنوان سیگنالی برای اصلاح یک مشکل نهفته به آن اعتنا نشود. اگر به خشم خودتان بی‌اعتنایی کنید از احساسات، خودتان و فردی که سبب بروز این احساس در شما شده متنفر می‌شوید.

خشم در صورت نادیده‌گرفته‌شدن به صورت خشونت بروز خواهد کرد. خشمِ نادیده‌گرفته‌شده می‌تواند مشکلات مهم‌تری به وجود آورد از قبیل افسردگی، اضطراب، خشونت و روابط نابسامان. تمام احساسات ما از جمله خشم در خدمت یک هدف مهم هستند.

خشم سالم

خشم سالم شما را وادار می‌کند اولاً مشکل را حل کنید، چون قرار نیست اجازه دهید رفتارتان اصلاح‌نشده باقی بماند و ثانیاً قرار نیست خشم شما به پرخاشگری تبدیل شود. این نوع خشم سالم است. توجه‌کردن به خشم و پرداختن به محرک‌های نهفته‌ی آن نخستین گام‌های مدیریت خشم و برطرف‌کردن هرگونه احساسات و افکار منفیِ مرتبط با خشم است. وقتی از خشم برای حل مشکلات و شناخت تعارضات استفاده کنیم، می‌تواند به صورت بالقوه یک احساس مثبت باشد. پذیرش خشم به عنوان یک احساس طبیعی مهم است. به جای واکنش نشان‌دادن به خشم به روش‌های منفی باید بیاموزیم آن را به روش‌های سالم ابراز کنیم تا مجبور نباشیم بار سنگین آن را به دوش بکشیم.

ابراز خشم به روش سالم به این معناست که ما برای نفس‌کشیدن، مدیریت احساسات و رسیدن به راه‌حل‌های سالم حوصله به خرج می‌دهیم. رسیدن به راه‌ حلِ سالم می‌تواند شامل این موارد شود: نوشتن افکار، تعیین حد و مرز قبل از خشمگین‌شدن، شناخت هرگونه کشمکشِ حل‌نشده یا افکار نهفته، برنامه‌ریزی، صحبت با دوستان یا خانواده درباره‌ی احساسات‌مان و کمک گرفتن از درمانگر.

اندیشیدن قبل از عمل‌کردن

به رغم این باور که ما نیاز داریم خشم خودمان را ابراز کنیم تا خشم ما را از بین نبرد، باید محتاط باشیم خشم خودمان را بر سر دیگران خالی نکنیم؛ چرا که این واکنش سازنده نیست. ابراز خشم در زمان خشم ما را خشمگین‌تر می‌کند و می‌تواند به فرد مقابل آسیب رسانده و او را رنجیده‌خاطر کند و در نهایت هر دو طرف هم‌زمان خشمگین شوند که این به نفع هیچکدام نیست. این وضعیت نه تنها هیچ مشکلی را حل نمی‌کند بلکه شکاف بین دو نفر را عمیق‌تر می‌کند. بنابراین، راه‌ حل این است که اول سعی کنید آرام بگیرید. سپس قبل از تصمیم‌گیری درباره‌ی نحوه‌ی گفتار و رفتار ناشی از خشم‌ِ، سیگنالی را که بدن به وسیله‌ی خشم به شما ارسال کرده دریافت و درک کنید.»

 

 

 

 

آمریکا تنها کشور جهان که تعداد تفنگ‌ها از آدم‌ها بیشتر است

آمریکا تنها کشور جهان که تعداد تفنگ‌ها از آدم‌ها بیشتر است

یک سازمان سوئیسی فعال در امور مربوط به مالکیت اسلحه در گزارشی عنوان کرد، در ایالات متحده آمریکا به ازای هر ۱۰۰ آمریکایی ۱۲۰ تفنگ وجود دارد و به این ترتیب این کشور تنها کشور جهان است که در آن تعداد تسلیحات در اختیار مردم غیر نظامی بیشتر از تعداد مردم است.

شبکه سی ان ان با استناد به مطالعه انجام شده  از سوی این سازمان سوئیسی موسوم به سازمان “مطالعه تسلیحات کوچک” نوشت که آمریکا هچنین تنها کشور در جهان است که در آن دست کم یک تیراندازی دسته جمعی در هر سال رخ می‌دهد.

در این گزارش آمده است که به ازای هر ۱۰۰ آمریکایی بالغ بر ۱۲۰.۵ اسلحه وجود دارد و این یک آمار تکان دهنده منتشر شده در پس زمینه تیراندازی دسته جمعی روز سه شنبه در مدرسه ابتدایی راب در تگزاس آمریکا که منجر به کشته شدن ۲۱ نفر، متشکل از عمدتا کودکان شد، است.

این مطالعه نشان داد که جزایر فالکلند پس از آمریکا با داشتن آمار حدود ۶۲ اسلحه به ازای هر ۱۰۰ نفر در رتبه دوم قرار داشته  و یمن جنگزده با داشتن آمار ۵۳ اسلحه به ازای هر ۱۰۰ نفر در رده سوم بیشترین میزان مالکیت اسلحه قرار دارد.

برعکس، در برخی کشورها مانند کره جنوبی و ژاپن، این نرخ در حدود ۰.۲ و نزدیک به صفر بود.

تحقیقات سازمان مذکور تخمین می‌زند که آمریکایی‌ها مالک ۳۹۳ میلیون قبضه از آمار ۸۵۷ میلیون قبض سلاح موجود تحت مالکیت غیرنظامیان هستند و این رقم معادل ۴۶ درصد از این ذخیره جهانی مربوط به سلاح‌های متعلق به غیرنظامیان است.

همچنین این مطالعه توجه را به این موضوع جلب می‌کند که تیراندازی‌های دسته جمعی منظم “یک پدیده صرفا آمریکایی” است.

این مطالعه همچنین نشان داد که تیراندازی دسته جمعی به تیراندازی‌هایی اطلاق می‌شود که در آن حداقل چهار نفر به غیر از عامل آن کشته شوند و این تعریف شامل فعالیت‌های تبهکارانه سود محور، خانواده‌کشی و خشونت‌های دولتی نمی‌شود.

گزارش سی ان ان اشاره کرد که درسال ۲۰۱۹ از هر ۱۰۰ هزار نفر در آمریکا چهار نفر قربانی خشونت با اسلحه شده‌اند که ۱۸ برابر میانگین نرخ مربوط به سایر کشورهای توسعه یافته است.

در حالی که جمعیت آمریکا معادل چهار درصد از جمعیت کل جهان است، خودکشی با سلاح گرم در آمریکا معادل ۴۴ درصد از مجموع خودکشی‌های جهانی با سلاح گرم در سال ۲۰۱۹ بوده است.

حداقل یک تیراندازی جمعی در نیمی از کشورهای توسعه‌یافته جهان بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۹ اتفاق افتاده است، اما در هیچ کشور توسعه‌یافته‌ای در این مدت بیش از هشت مورد اتفاق نیفتاده است.

این در حالی است که در طول این ۲۲ سال، بیش از ۱۰۰ مورد تیراندازی دسته جمعی در آمریکا رخ داده و بیش از ۲۰۰۰ نفر قربانی این تیراندازی‌ها شده‌اند.

در این گزارش با اشاره به یک نظرسنجی انجام شده در اکتبر ۲۰۲۰، آمده است که حدود ۴۴ درصد از بزرگسالان آمریکایی در خانه‌ای با اسلحه زندگی می‌کنند و حدود یک سوم آنها شخصاً اسلحه دارند.

آمریکا یکی از تنها سه کشور جهان است که شهروندانش طبق قانون اساسی حق حمل یا داشتن اسلحه را دارند. در مکزیک و گواتمالا میزان مالکیت اسلحه تقریباً یک دهم میزان مالکیت اسلحه در آمریکا است.

 

 

 

چرا امام صادق (ع) را رئیس مذهب شیعه نامیده‌اند؟

امام صادق (ع) تحولی شگرف و جهان‌شمولانه در مذهب تشیع ایجاد کردند.

 

ابو عبدالله جعفر بن محمد بن علی بن حسین بن علی بن ابی طالب، معروف به امام جعفر صادق امام ششم شیعیان است.

مدت امامت آن حضرت ۳۴ و طول عمر ایشان ۶۵ سال بوده است. ایشان به جهت جایگاه ویژه علمی نزد شیعه، به رئیس مذهب جعفری و همین‌طور رئیس مذهب شیعه مشهور شده‌است.

برای آشنایی با فضائل اخلاقی و تدبر امام صادق علیه السلام در دوران امامتشان، در سالروز شهادت ایشان، گفت و گوی ما را با حجت الاسلام و المسلمین سید حمید ناصری بخوانید:

چرا به امام جعفر صادق (ع) لقب صادق را داده بودند؟

امام صادق بسیار راستگو بودند و هر وعده‌ای که می‌داد خلف وعده در کار‌های ایشان نبود. او به پیمان‌های خودش همیشه عمل می‌کرد، سر وقت و زمان معین حتی با هر سختی که بود اگر وعده می‌دادند صادق‌الوعد بودند و به وعده خودشان عمل می‌کردند. پیش‌گویی‌های زیادی هم داشتند که همیشه درست بود از این بابت به ایشان صادق می‌گفتند.

چرا امام صادق (ع) را رئیس مذهب شیعه نامیده‌اند؟

چرا به امام صادق علیه السلام رئیس مذهب شیعه می‌گویند؟

امام صادق علیه‌السلام یک تحول شگرف و جهان‌شمولانه‌ای در مذهب تشیع ایجاد کرد. این‌که امام صادق (ع) را رئیس مذهب تشیع می‌نامند از این باب نیست که قبل‌از ایشان شیعه‌ای وجود نداشت، شیعه‌گری تقریباً از زمان بعد از حضرت محمد (ص) ایجاد شد. کسانی که پیروی از خط مشی امام علی (ع) کردند شیعه شدند و کسانی که از خلفای سه‌گانه ابوبکر، عمر و عثمان پیروی کردند سنی شدند. اما امام صادق علیه‌السلام طبق جمله زیبایی که رهبر انقلاب گفتند مرد تشکیلات بود و یک کار تشکیلاتی و منظم انجام داد و توانست رئیس مذهب شیعیان شود.

ایشان چه درایت‌هایی در امامتشان داشتند؟

امام صادق (ع) شاگردان زیادی را در زمینه‌های مختلف از جمله تفسیر، کلام، فلسفه، فقه و اصول تربیت کردند و به آن‌ها گفتند با دشمنان و افرادی از دین‌ها، مذاهب و مکاتب دیگر که می‌آمدند مناظره کنند، امام جعفر صادق (ع) همه کار‌ها را بر دوش خودش نگذاشت و با تشکیلاتی که ایجاد کرد به نظام و مذهب شیعه نظم بخشید و امور را مرتب کرد و این نظم بخشیدن و تشکیلاتی کار کردن امام صادق علیه‌السلام باعث ترویج بی‌حد و مرز تشیع در چند سال شد.

چگونه امور را کنترل می‌کرد؟

با ماموریت‌هایی که به افراد مختلف می‌داد، ایشان همه‌کار‌ها را خودشان انجام نمی‌دادند و کار‌ها را منظم می‌کردند. امام اجازه کار تکراری کردن به صحابه را نمی‌دادند اگر کسی در یک زمینه‌ای فعالیت و تبحر داشت اجازه نمی‌دادند که در زمینه دیگری فعالیت داشته باشد. هر کس در موضوع خودش کار می‌کرد که هم تخصص بیشتری پیدا کند و اتلاف وقتی صورت نگیرد و هم کسی در زمینه دیگر ورود نکند و متخصص فقط یک نفر باشد. این کار امام صادق علیه السلام باعث شد که متخصصان و شاگردان زیادی برای ترویج تشیع پرورش پیدا کنند.

چرا امام صادق (ع) را رئیس مذهب شیعه نامیده‌اند؟

امام صادق (ع) چه تعداد شاگرد داشتند؟

تعداد شاگردان ایشان ۴ هزار نفر ذکر شده است، اگرچه برخی می‌گویند این عدد زیاد است، اما آنچه که مشخص است تعداد شاگردان امام صادق بسیار زیاد بود که تعدادی از آن‌ها از زمان امام محمد باقر (ع) به زمان امامت امام صادق منتقل شدند و علاوه بر آن افراد، امام خودشان هم شاگردان زیادی داشتند.

آیا ایشان یاران و شاگردان ایرانی هم داشتند؟

امام صادق (ع) یاران ایرانی نیز داشتند از جمله جابربن‌حیان، جناب اعمش، سلیمان بن مهران، لقمان از جمله ایرانی‌ها بودند. همچنین اصحابی از خوزستان، طوس، طبرستان نیز داشتند و یاران و اصحاب زیادی در ایران بودند که بسیار به امام ارادت داشتند.

آیا نذر امام صادق علیه السلام در روز ۲۲ رجب درست است؟

روز بیست و دوم هر ماه روز مبارک و مقدسی است وقتی ایام را می‌شمارند و می‌گویند چه روز‌هایی برای انجام کار‌های بزرگ خوب است و چه روز‌هایی خوب نیست روز بیست و دوم هر ماه یکی از روز‌های مبارک و فرخنده است، اما این‌که چنین نذری برای امام صادق در ماه رجب وجود داشته باشد در اسناد مصادر شیعه چیزی را ندیده ایم.

چرا منصور دوانیقی در به شهادت رساندن امام صادق (ع) تعلل می‌کرد؟

منصور دوانیقی وقتی به حکومت رسید از تعداد زیاد شیعیان و قدرت نفوذ کلام امام بر شیعیان و جامعه هراس بسیاری داشت و می‌گفت شیعیان گروه بزرگی هستند که علیه ما کار می‌کنند، چندین مرتبه قصد کرد امام صادق علیه‌السلام را به شهادت برساند، که با حمایت‌هایی که می‌دانست شیعیان از امام دارند از این کار صرف‌نظر کرد. خیلی وقت‌ها امام صادق را طلب می‌کرد و قصد به شهادت رساندن ایشان را داشت و یا به جلادش میگفت اگر من کلاه خودم را بر روی زمین گذاشتم یعنی تو گردن امام صادق (ع) را بزن، ولی این کار را نمی‌کرد، می‌گفت وقتی می‌خواهم این کار را انجام دهم پیامبر اکرم را می‌بینم که بالای سر من ایستاده و بسیار ازدست من ناراحت است یا در گفتگو‌های صمیمی خودش منصور دوانیقی گفته بود که من بسیاری از شیعیان را کشتم، اما رئیس، سید و بزرگ قوم آن‌ها امام صادق علیه‌السلام هنوز زنده است و چه فایده کشتن شیعیان که تا وقتی امام صادق علیه السلام زنده باشد.

چرا امام صادق (ع) را رئیس مذهب شیعه نامیده‌اند؟

امام صادق علیه السلام در آخر چگونه به شهادت رسیدند؟

منصور دوانیقی خیلی تلاش کرد که امام صادق را به شهادت برساند، چند بار به‌صورت مستقیم و چند بارهم غیرمستقیم. یک‌بار منصور دوانیقی به ابراهیم یکی از اصحابش گفت که برو و امام صادق را بر روی زمین بکش و نزد من بیاور، ابراهیم به نزد امام صادق رفت، امام صادق به او گفت بگذار من ۲ رکعت نماز بخوانم و امام ۲ رکعت نماز خواندند و انا لله و انا الیه راجعون گفتند، امام صادق علیه‌السلام بعد از اتمام نماز گفتند همان‌طور که منصور دستور داده من را ببر که ابراهیم گفت حتی اگر در این راه کشته شوم آن شکلی که منصور دوانیقی دستور داد شما را نمی‌برم، این مشخص است که حتی جلاد‌ها حتی کسانی که در دستگاه ظلم و جور منصور دوانیقی بودند باز به امام صادق علیه‌السلام احترام کامل و اکرام جامع می‌گذاشتند. در آخرین‌بار هم منصور دوانیقی یک انگور زهرآلود به امام صادق علیه‌السلام دادو ایشان را به شهادت رساند.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*