آخرین خبر :

اخبار خراسان جنوبی/ ارائه بیش از یک میلیارد تومان خدمات به خانواده‌های زندانیان خراسان جنوبی

مسئولیت های اجرایی از نفوذی ها گرفته شود

بیرجند- خطیب جمعه بیرجند گفت: باید بدنه اجرایی کشور از حضور نفوذی ها پاکسازی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مهدی رحیم آبادی ظهر امروز در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه بیرجند ضمن تسلیت ایام شهادت امام جعفر صادق علیه السلام با بیان اینکه همه باید در عمل از سیره امام ششم پیروی کنیم، اظهار کرد: بیشترین احادیث از امام صادق علیه السلام به ما رسیده است.

وی با اشاره به حدود ۳۰ سال امامت امام صادق (ع) بر جامعه اسلامی بیان کرد: به دلیل فشارهای زیاد طاغوت‌های زمان امام بیشتر دوران امامت خویش را در منزل بودند.

خطیب جمعه بیرجند بیان کرد: حاکمیت اسلامی دو رکن مهم رهبری اسلامی و مردم ولایت مدار را لازم دارد که در طول ۲۵۰ سال امامت امامان معصوم مردم ولایت مداری لازم را نداشته و از ائمه دفاع نکرده‌اند.

حجت الاسلام رحیم آبادی عنوان کرد: امروز سرطان فقدان حاکمیت اسلامی بر سراسر عالم سایه افکنده است اما به برکت انقلاب اسلامی ایران حاکمیت اسلامی در دنیا فراگیر خواهد شد و مقدمات ظهور امام زمان (عج) را فراهم خواهد کرد.

وی به نقش استکبار جهانی در فاصله انداختن بین مردم و حاکمیت اسلامی اشاره کرد و بیان کرد: مستکبران تلاش دارند تا با استفاده از هر حربه‌ای بین مردم و حاکمیت اسلامی فاصله بیندازند زیرا می‌دانند با فراگیر شدن حاکمیت اسلامی بساط بی عدالتی و ظلم آنها برچیده خواهد شد.

وی با اشاره به نقش تأثیرگذار منافقین در جلوگیری از گسترش حاکمیت اسلامی در جوامع عنوان کرد: منافقین در جمهوری اسلامی ایران نیز پس از انقلاب در برخی مسئولیت‌ها و بدنه اجرایی کشور رسوخ کردند و باعث شدند تا مردم امروز شاهد مشکلاتی در کشور باشند.

وی با تاکید بر اینکه باید امروز مسئولیت‌ها از دست برخی منافقین که با وجود روی کار آمدن دولت انقلابی هنوز هم در بدنه اجرایی حضور دارند، گرفته شود، تصریح کرد: شناسایی و پاکسازی بدنه اجرایی کشور از این منافقین و نفوذی‌ها باید توسط خود مردم و همکاری آنها انجام شود.

امام جمعه موقت بیرجند به اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌های هم اشاره کرد و افزود: مردم تا رسیدن به نتیجه مطلوب هوای همدیگر را داشته باشند.

 

 

 

 

عملیات اجرایی طرح دوبانده‌سازی در شهرستان بشرویه آغاز شد

عملیات اجرایی طرح دوبانده‌سازی در شهرستان بشرویه آغاز شد

عملیات اجرایی ساخت قطعه اول باند دوم محور بشرویه – سه راهی بشرویه روز جمعه با حضور استاندار خراسان جنوبی در این شهرستان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد قناعت در سفر به شهرستان بشرویه، کلنگ آغاز عملیات اجرایی این پروژه را با حضور امام جمعه و فرماندار بشرویه، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مدیران کل راه و شهرسازی، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی به زمین زد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در این مراسم گفت: شهرستان بشرویه تا شهرستان طبس سه مسیر عبوری دارد و مسیر اول طبس به بشرویه که زیر بار عبور است، پنج کیلومتر از این مسیر از سمت طبس و پنج کیلومتر از سمت بشرویه از محل اعتبارات استانی در حال انجام است که سه کیلومتر آماده آسفالت بوده و ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وحید داعی افزود: مسیر دوم طبس به بشرویه از مسیر خدآفرید ۷۰ کیلومتر طول کل مسیر است و ۳۰ کیلومتر در حد مشخصات راه روستایی زیر بار عبور بوده، ۱۲ کیلومتر دیگر بازگشایی سخت کوهستانی انجام شده و ۲ قطعه به طول ۶ کیلومتر با ۲۲ میلیارد تومان قرارداد بازگشایی دارد که در قانون بودجه امسال نیز ۲۶ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

وی اظهار داشت: مسیر سوم بشرویه به سه راهی بشرویه به طول ۴۲ کیلومتر است که ۲۰ کیلومتر از سه راهی بشرویه در قالب کمیسیون ماده ۲۳ و پس از اخذ مجوز استانی از محل منابع انجام خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی قطعه امروز را نقطه عطفی در شهرستان بشرویه دانست و گفت: تاکنون در محدوده بشرویه اجرای باند دوم از محل اعتبارات ملی نداشتیم و نشان‌دهنده کار بزرگی است که با تدبیر استاندار خراسان جنوبی و در سفر رییس جمهور به استان انجام شد و در فهرست راه‌های کویری قرار گرفت.

وی در تشریح مشخصات قطعه امروز که عملیات اجرایی آن آغاز شد، طول این قطعه را ۹ کیلومتر با مبلغ قرارداد ۱۳۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: مدت زمان قرارداد سه سال است و برنامه‌ریزی شده برای تسریع در عملیات اجرایی این ۹ کیلومتر به سه قطعه سه کیلومتری تقسیم شود.

دوبانده شدن این محور از مطالبات دیرینه مردم منطقه بوده و در کاهش حوادث جاده‌ای اثرگذار است.

بازدید از راهدارخانه و بیمارستان در حال احداث

همچنین در سفر غیررسمی استاندار خراسان جنوبی به بشرویه از راهدارخانه در حال احداث شهر ارسک بازدید شد و قناعت در این بازدید از روند اجرای پروژه و برنامه‌های شهرستان برای تکمیل آن اطلاع کسب کرد.

بررسی موانع پیشرفت کار و تصمیم‌گیری درخصوص پیگیری راهکارهای تامین اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل و تجهیز این راهدارخانه از دیگر اهداف این بازدید بود.

استاندار خراسان جنوبی در این بازدید قول داد؛ ۲ میلیارد تومان برای تکمیل و تجهیز این پروژه اختصاص یابد، منوط به اینکه راهدارخانه ارسک در دهه فجر سال جاری به بهره‌برداری برسد.

راهدارخانه ارسک با زیربنای ۸۰ متر مربع در زمینی به مساحت ۵ هزار مترمربع احداث شده و برای تکمیل ساختمان و اتمام حصارکشی به ۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

استاندار خراسان جنوبی در ادامه برنامه‌های حضور غیررسمی خود در شهرستان بشرویه، از بیمارستان ۳۲ تختخوابی این شهر نیز بازدید کرد.

دستور ویژه استاندار به فرماندار بشرویه و سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مبنی بر پیگیری رفع موانع از مسیر کار، تسریع در روند اجرای پروژه و تامین زیرساخت‌های آب، فاضلاب و مسیر دسترسی از نتایج این بازدید بود.

 

 

تولیت آستان قدس رضوی: تکریم شهدا یادآوری خط انقلاب است

تولیت آستان قدس رضوی: تکریم شهدا یادآوری خط انقلاب است

تولیت آستان قدس رضوی گفت: تکریم شهدا و زنده نگه داشتن یاد و خاطره آنان از لحاظ معنوی و تربیتی در واقع یادآوری خط انقلاب، اسلام اصیل و امامت و ترویج روحیه ایثار است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مروی در یادواره شهدای روحانی و طلبه شهرستان طبس که با عنوان “تعهد سرخ؛ از حجره تا سنگر” در حرم مطهر حسین بن موسی الکاظم (ع) برگزار شد، با تاکید بر اینکه باید یاد و خاطره شهدا را در مناسبت‌های مختلف گرامی و زنده بداریم، افزود: باید اهداف متعالی شهدا را به نسل‌های جدید منتقل کنیم و این وظیفه دینی، اخلاقی و اسلامی است.

وی بیان کرد: ما وظیفه دینی و اخلاقی داریم که خانواده محترم شهدا را گرامی بداریم و تکریم کنیم و نام و یاد شهیدان را زنده نگه داریم.

حجت‌الاسلام و المسلمین مروی با تاکید بر اینکه ترغیب و ترویج روحیه فداکاری، از خودگذشتگی و ایثار بر مبنای دستورات دین و مکتب اسلام است، اضافه کرد: برگزاری مراسم تکریم و یادواره شهدا این پیام را به جامعه می‌دهد که اگر جامعه بخواهد زنده، مستقل و مومن باشد، باید گذشت، ایثار و فداکاری و احساس مسوولیت کند.

وی گفت: حداقل کاری که در برابر شهیدان می‌توانیم انجام دهیم تعظیم و تکریم شهیدان است که این یک وظیفه اخلاقی است.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه براساس دستورات دینی اگر کسی به ما خدمت، محبت و لطفی می‌کند ما موظف هستیم که قدردانی کنیم، افزود: قدردانی از بندگان خوب خداوند براساس روایات اسلامی مساوی با شکرگزاری از درگاه خداوند متعال است.

وی اظهار داشت: جامعه‌ای که در آن گذشت، ایثار، فداکاری و احساس مسوولیت نسبت به دین و دیگران وجود ندارد، این جامعه به ظاهر زنده اما در واقع مرده است و یک کالبد بدون روح و حیات است.

حجت‌الاسلام و المسلمین مروی با اشاره به اینکه شهادت در ادبیات ما یک حیات و نشان است، اضافه کرد: در طول تاریخ بزرگانی از روحانیت، علما و فقها به این افتخار بزرگ نایل شده‌اند.

وی با بیان اینکه شهید یک عیار، برند و نشان در لسان ائمه معصومین (ع) است، گفت: در بیان ائمه اطهار برای اینکه اهمیت کسب علم و دانش در بین مسلمانان مطرح شود، می‌فرمایند که کسی که در راه علم و دانش جان خود را از دست بدهد، شهید است.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: دیگر اعمال را با عیار شهید می‌سنجند و با این عیار نمره می‌دهند چرا که شهادت در فرهنگ دینی ما عیار است.

وی تصریح کرد: شهادت در جامعه روحانیت یک پدیده نوظهور نیست که بگوییم این پدیده با انقلاب اسلامی به وجود آمده است، بلکه در طول تاریخ بزرگانی از روحانیت و علما به این افتخار بزرگ نائل شده‌اند.

وی با بیان اینکه روحانیت در عرصه‌های مختلف و در دفاع از مکتب اسلام و تشیع در طول تاریخ پیشتاز و نقش آفرین بوده‌اند گفت: خون پاک شهیدان در طول تاریخ پای درخت اسلام و امامت و ولایت ریخته شده و این شجره طیبه را آبیاری کرده و رشد و نمو به آن داده‌ است.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: به عنوان مثال طلبه‌های حوزه علمیه در سال سوم و چهارم تحصیلی خودشان به کتاب جمعه می‌رسند که کتاب جمعه را شهد اول نوشته و شهید ثانی آن را شرح داده و چندین قرن است که در حوزه‌های علمیه تدریس می‌شود.

وی ادامه داد: شهید اول کتاب جمعه را در زندان نوشت و عثمانی‌ها دستور دادند که دستگیرش کنند، زندانش کردند و به قتل رساندند و بدن مطهرش را به آتش کشاندند و خاکسترش را بر باد دادند و شهید اول و ثانی هیچ کدام قبر ندارند.

وی گفت: در کتاب شهداء الفضیله، علامه امینی از حدود ۱۵۰ نفر از علما و فقهای بزرگ نام برده شده که اینها در دفاع از مکتب، دفاع از تشیع و اسلام ناب شهید شدند.

حجت‌الاسلام و المسلمین مروی با تاکید بر اینکه در هر عرصه‌ای روحانیت متعهد و وظیفه شناس نقش‌آفرین بوده‌اند، اضافه کرد: در عرصه‌های گوناگون اجتماعی، سیاسی، نظامی و علمی روحانیت پیشتاز بوده و هستند.

وی گفت: سال ۱۲۱۶ در حمله وهابیت به عراق و کربلا، می‌خواستند قبر امام حسین (ع) را تخریب کنند و همان فاجعه و جنایتی که در مدینه منوره برای ائمه بقیع مرتکب شدند را تکرار کنند که موفق نشدند، اما بسیار از مردم را کشتند و غارت کردند و رفتند.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: مردم نجف خاطره‌های تلخی از وهابیت دارند همان گونه که امروز خاطره‌های تلخی از داعش مولد ناپاک و خبیث وهابیت در اذهان خود دارند.

وی بیان کرد: در جریان حمله وهابیت به نجف اشرف، علمای بزرگ نجف در مبارزه با وهابیت پیشرو بودند و نقش خود را به خوبی ایفا کردند.

وی خاطرنشان کرد: علما در حمله وهابیت به نجف اشرف به تبعیت از پیامبر گرامی اسلام دستور دادند که دور نجف خندق بکنند و با این اقدام دشمن نتوانست از خندق عبور کند و ۷۰۰ نفر از وهابیت به درک واصل شدند و نصرت الهی در این حمله شامل مردم نجف شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین مروی با بیان اینکه نصرت الهی وقتی است که ما از عقل، تدبیر و دانش هم استفاده کنیم و از تمام ظرفیت‌ها موجود در هر عرصه‌ای بهره ببریم، اضافه کرد: در مقوله نظامی باید از دانش نظامی بهره ببریم تا نصرت الهی شامل حال ما شود.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی با این عظمت، گستردگی و عمق توسط یک روحانی عالی مقام، فهیم، اصولی، عارف، فیلسوف و استاد اخلاق آن هم امام راحل شکل گرفت، اظهار داشت: هر روز دامنه نفوذ معنوی انقلاب و عیار انقلاب در حال گسترش است.

تولیت آستان قدس رضوی خطاب به دشمنان نظام و انقلاب گفت: تحریم کنید، بر ملت ما فشار بیاورید و بر ملت رنج و زحمت وارد کنید اما نمی‌توانید جلوی نفوذ معنوی و پیام انقلاب که فلسفه غرب را به چالش کشیده را بگیرد و تا الان هم نتوانسته‌اید و اگر تا الان موفق شده بودید دست از دشمنی‌ها خودتان برداشته بودید.

وی افزود: نتوانستید و گرنه دست از این همه جفا در حق این ملت مقاوم، آزاده و باغیرت بر می‌داشتید و چون نتیجه نگرفته‌اید و همچنان خطر را احساس می‌کنید، روز به روز بر دامنه دشمنی‌هایتان می‌افزاید.

وی گفت: انقلاب اسلامی تفکر لیبرالیستی که دولت آمریکا و غرب بر روی آن استوار شده را به چالش کشیده، اگر این تفکر از بین برود این حکومت‌ها هم از بین خواهد رفت و این جریان استکباری و  استثمار ملت‌ها و نوشیدن خون ملت‌های مظلوم، بساط آن جمع خواهد شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین مروی عنوان کرد: انقلاب، نقطه محوری و پایانی و اصلی استکبار را مورد هدف قرار داده است و روز به روز هم با عنایت الهی و امام زمان (عج) و شما مردم عزیز، وفادار و غیور و با ایمان دامنه آن گسترده‌تر خواهد شد، انشاالله تا روزی که زمینه برای ظهور نبی و حجت خدا حضرت مهدی (عج) فراهم شود.

وی افزود: در عرصه جهاد اجتماعی باز هم روحانیت پیشتاز است روحانیتی که حرکت آفرین است، در زلزله طبس یادم نمی‌رود که شهر تلی از خاک شده بود روز دوم از مشهد آمدیم تا چادر بزنیم قبل از ما رهبر معظم انقلاب امروز، آنجا حضور داشتند و مدتی در طبس ماندند تا به مردم خدمت کنند و در سیل ایرانشهر خود رهبر فرمودند وقتی سیل آمد بخش وسیعی از شهر را برد و ایشان به عنوان یک روحانی تبعیدی و مورد غضب حکومت چنان به میدان می‌آیند و مدیریت را در جهت خدمت به مردم که بیشتر هم اهل سنت بودند به عهده می‌گیرند.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: همچنین در حوادث قبل از انقلاب مانند سیل و زلزله بویژه در خراسان بزرگ، رهبر معظم انقلاب جزو پیشتازان فعالیت و خدمت اجتماعی به مردم بوده‌اند و می‌گفتند سیل و زلزله آمده جای درس و منبر و تفسیر نیست آلام و سختی‌های این حوادث ناگوار را بر مردم کم کنید.

وی یادآور شد: در شرایط کرونا هم روحانیت پیشتاز بودند آن روز که دستگاه بهداشتی کشور اعلام کرد متوفیان کرونا را را نمی‌شود غسل داد و کفن کرد روحانیت و طلاب دلسوز و فداکار وقتی دیدند یک امر شرعی بر زمین مانده است و  مسمانان بدون غسل دفن می‌شوند به میدان آمدند فقها فتوا دادند باید اینها غسل داده شوند درحالی که کسی جرات نمی‌کرد  وارد عمل شود، اما طلبه‌ها در شهرهای مختلف لباس غسالی پوشیدند و حضور پیدا کردند و آداب دینی را برای این مسلمانان رعایت کردند و آنها را با عزت دفن کردند.

تولیت آستان قدس رضوی عصر چهارشنبه (چهارم خرداد) از طریق راه آهن وارد شهرستان طبس شد و مورد استقبال استاندار خراسان جنوبی و مسئولان طبس قرار گرفت.

حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مروی بدو ورود به طبس پس از ادای احترام به مقام شامخ شهدا، آستان مبارک حضرت حسین بن موسی کاظم (ع) را در این شهرستان زیارت کرد.

وی به منظور شرکت در یادواره شهدای طلبه و روحانی طبس و بررسی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این شهرستان در توسعه خدمت‌رسانی به زائران امام رضا (ع) به طبس در ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند سفر کرده است.

دیدار با مردم، خانواده شهدا، امام جمعه، مدیران و مسئولان شهرستان، غبارروبی مضجع مطهر امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع)، بازدید از پروژه های فرهنگی و اجتماعی برای توسعه توانمندی‌های این شهرستان در خدمت به زائران امام رضا (ع) بخشی از برنامه‌های تولیت آستان قدس رضوی در این سفر ۲ روزه است.

 

 

 

ضریح مطهر امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) طبس غبارروبی شد

ضریح مطهر امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) طبس غبارروبی شد

ضریح مطهر حرم امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) طبس در آستانه سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) با حضور تولیت آستان قدس رضوی غبارروبی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مروی در ادامه سفر به شهرستان طبس روز پنجشنبه در آیین غبارروبی مضجع مطهر این امامزاده والامقام شرکت کرد.

روضه منور حضرت حسین بن موسی الکاظم (ع) با حضور تولیت آستان قدس رضوی، امام جمعه طبس، جمعی از روحانیون و مسئولان با گلاب ناب شست و شو داده شد و این آیین با تلاوت آیات قرآن و مداحی مداحان همراه بود.

امامزاده حسین بن موسی الکاظم از برادران امام رضا (ع) است که آرامگاه وی داخل شهر طبس قرار دارد و هر سال میزبان زائرانی از سراسر کشور است.

تولیت آستان قدس رضوی که عصر دیروز (چهارشنبه) از طریق راه‌آهن و با استقبال استاندار خراسان جنوبی وارد طبس شد امروز با خانواده شهیدان احمد و ابوالقاسم رجبی در طبس نیز دیدار کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین مروی در جمع خادمیاران رضوی و کارکنان آستان مبارک امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) نیز گفت: مهمانان این حرم از هر قشر و لباسی که هستند باید تکریم شوند.

وی با تاکید بر توسعه خدمات رفاهی و فرهنگی به زائران افزود: باید خدمات در خور شأن زائر فراهم شود.

 

 

گلایه استاندار از کمبود پزشک متخصص در خراسان جنوبی

گلایه استاندار از کمبود پزشک متخصص در خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی گفت: به دلیل کمبود پزشک متخصص و عمومی در استان گله‌مند و ناراحت هستیم و این موضوع بارها انعکاس داده شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا “جواد قناعت” روز پنجشنبه در نشست با “حسینعلی شهریاری” رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و دبیرکل مجمع خیرین سلامت کشور افزود: کمبود شدید پزشکان متخصص به‌ویژه در رشته‌های داخلی، بیهوشی، اطفال و حتی پزشک عمومی از مشکلات جدی استان است.

وی گفت: کمبود متخصص بیهوشی باعث شده در اغلب مراکز درمانی استان، عمل جراحی انجام نشود که این موضوع بسیار زجرآور است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: یکی از بی‌توجهی‌ها به خراسان جنوبی، حضور کمرنگ پزشکان متخصص و عمومی مانند اطفال، بیهوشی و زنان است که در استان‌های دیگر پزشک فراوان وجود دارد و برای پیگیری این موضوع در مجلس شورای اسلامی با معاون وزیر بهداشت دیدار خواهیم کرد.

وی گفت: این مشکل به‌جد در حال پیگیری است تا کمبود و خلاء پزشک در استان برطرف شود.

قناعت افزود: خراسان جنوبی جزو استان‌های کم‌برخوردار کشور است که در گذشته مورد بی‌توجهی قرار گرفته و کم‌توجهی در حوزه سلامت بیشتر خود را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: هرچند از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون اتفاقات خوبی در استان رقم خورده اما فاصله استان‌های کم‌برخوردار با استان‌های برخوردار همچنان حفظ شده و در برخی جاها بیشتر نیز شده است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: فاصله خراسان جنوبی به لحاظ امکانات و تجهیزات بهداشتی و درمانی با استان‌های برخوردار بسیار محسوس است که البته این موضوع، نافی اقدامات صورت گرفته در گذشته نیست اما جبران آن، اهتمام ویژه دولت و مجلس را می‌طلبد.

وی تصریح کرد: بنا به آنچه در جلسات، بازدیدها، سفرهای شهرستانی و ملاقات‌های مردمی مطرح می‌شود، شرایط اغلب مناطق استان به لحاظ زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی مناسب نیست و همه تلاش‌ها باید بر این متمرکز شود که سطح محرومیت‌های استان در حوزه بهداشت و درمان را کم کنیم و درد مردم را در این زمینه التیام بخشیم.

قناعت با اشاره به بیمارستان‌های در حال احداث استان افزود: این پروژه‌ها با پیشرفت فیزیکی متفاوت در حال اجرا است و تکمیل و تجهیز آنها، اعتبارات و توجه ویژه را می‌طلبد.

وی اظهار داشت: تامین امکانات و تجهیزات مورد نیاز بیمارستان ایران‌مهر بیرجند به عنوان تنها بیمارستان تخصصی با گرایش سرطان در استان از جمله مطالبات است که درخواست داریم ضمن دیده شدن در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و مجمع خیرین سلامت به وزارتخانه نیز منتقل شده و پیگیری شود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: احداث بیمارستان‌های محلی با توجه به بعد مسافت طولانی بین شهرهای استان در برخی شهرستان‌ها از دیگر درخواست‌های استان است.

وی خواستار تکمیل و بهره‌برداری پروژه بیمارستان‌های در حال احداث مانند قاین، طبس و نهبندان شد و گفت: امید است با استفاده از ظرفیت مجمع خیرین سلامت و وزارت بهداشت بتوان برای تکمیل این بیمارستان‌ها اقدامات موثری انجام دهیم.

قناعت با اشاره به بیمارستان ۶۴ تختخوابی دارای مجوز زیرکوه یادآور شد: به‌زودی عملیات اجرایی این پروژه با حضور وزیر بهداشت آغاز می‌شود که انتظار داریم در اجرای پروژه تسریع شود.

وی افزود: تامین دستگاه ام. آر. آی برای شهرستان‌های طبس، نهبندان و فردوس از دیگر مشکلات است که امیدواریم مجمع خیرین سلامت در این زمینه به استان کمک کند تا بیماران برای دریافت این خدمت مجبور به پیمودن مسافت‌های بسیار طولانی تا مرکز استان نباشند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به سفر دبیرکل مجمع خیرین سلامت به این استان گفت: بازدیدهای از روز گذشته در نظر گرفته شده و از ظرفیت‌ خیرین سلامت برای استان استفاده خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: در جلسه امروز مقرر شد نامه‌ای با امضای استاندار و رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درخصوص کمبودها و ضعف‌های حوزه سلامت استان آماده شود و در اختیار رییس جمهور و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گیرد.

قناعت افزود: خراسان جنوبی خیرین زیادی مقیم تهران دارد که علاقه‌مند به استان هستند و قرار شد با استفاده از اطلاعات جامع مجمع خیرین سلامت، فراخوانی داده شود تا افرادی که تمایل به کمک در نقاط محروم را دارند، برای این منظور دعوت شوند.

استاندار خراسان جنوبی به جمع‌بندی مصوبات این نشست پرداخت و گفت: مطالبات استان گردآوری می‌شود و طی مکاتبه‌ای برای پیگیری به رییس مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد.

وی بیان کرد: مقرر شد دانشگاه علوم پزشکی بیرجند پروژه‌های دارای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حوزه بهداشت و درمان را احصا کند تا برای تکمیل آن از توان مجمع خیرین سلامت و وزارتخانه استفاده شود.

قناعت برگزاری همایشی با حضور خیرین خراسان جنوبی در اقصی نقاط کشور و خیرین دیگر استان‌ها در تهران، دیدار با معاون وزیر بهداشت با موضوع کمبود پزشک و دیدار با نماینده آیت الله سیستانی برای احداث بیمارستان زیرکوه را از دیگر مصوبات این نشست ذکر کرد.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و دبیرکل مجمع خیرین سلامت کشور که روز گذشته وارد بیرجند شد از چند مرکز آموزشی، بهداشتی و درمانی استان نیز بازدید کرد.

 

 

 

 

معرفی برترین مچ‌اندازان دانشگاه پیام نور بیرجند

پرونده مسابقات قهرمانی مچ‌اندازی دانشجویان دانشگاه پیام نور بیرجند با معرفی برترین‌ها بسته شد.

معرفی برترین مچ‌اندازان دانشگاه پیام نور بیرجند

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، در راستای ایجاد شور و نشاط اجتماعی، شناسایی و پرورش استعدادهای ورزشی و گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر و روز ملی مقاومت یک دوره مسابقات ورزشی دانشجویان دانشگاه پیام نور بیرجند برگزار شد.

این رویداد ورزشی با همکاری بسیج دانشجویی دانشگاه برگزار و قریب‌ بر ۱۰۰ نفر از دانشجویان پسر در رشته مچ‌اندازی در سالن ورزشی پیام دانشگاه به رقابت پرداختند.

مهدی گلنگی‌خواه در رشته سنگین وزن مسابقات قهرمانی مچ‌اندازی دانشجویان دانشگاه پیام نور بیرجند بر سکوی نخست ایستاد، محمدصالح صباغ به نایب قهرمانی رسید و رضا صحرایی مقام سوم رقابت‌ها را بدست آورد.

 در بخش سبک وزن این دوره از مسابقات مچ‌اندازی قهرمانی دانشجویان پیام نور بیرجند حسین چینی مقام اول را از آن خود کرد، مهدی تقی‌آبادی حائز رتبه دوم شد و سجاد سبزه‌کار در جایگاه سوم قرار گرفت.

در مراسم اختتامیه مسابقات قهرمانی مچ‌اندازی دانشگاه پیام نور بیرجند با حضور دکتر ذبیح‌الله اوحدی رئیس، دکتر طاهره میرزایی مدیر فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی و جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه از نفرات برتر با حکم و مدال قهرمانی تجلیل شد.

 

 

 

 

 

 

اعزام خدمتی به مسابقات جهانی تیراندازی باکو

خدمتی در خط آتش جام جهانی تیراندازی باکو

بانوی ملی‌پوش و مدال‌آور المپیک خراسان‌جنوبی در سومین دور از مسابقات جام جهانی تیراندازی در سال ۲۰۲۲ هماورد برترین‌های چهار قاره عالم می‌شود.

 نجمه خدمتی در رشته تیراندازی با رشته تفنگ‌بادی این ماراتن جهانی پشت خط آتش قرار می‌گیرد تا باری‌دیگر برای برافراشتن پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی ایران و کسب مدال‌‌رنگی رقابت‌ها هنرنمایی کند.

سومین دور از مسابقات جام تیراندازی در سال ۲۰۲۲ ماده‌های تفنگ، تپانچه و اهداف‌پروازی از امروز به میزبانی جمهوری آذربایجان در شهر باکو آغاز و تا ۱۷ خردادماه جاری ادامه می‌یابد.

۹ کاروان از خراسان جنوبی عازم سرزمین وحی می‌شود

۹ کاروان از خراسان جنوبی عازم سرزمین وحی می‌شود

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی گفت: امسال هزار و ۲۰۰ زائر از خراسان جنوبی شامل ۹ کاروان به سرزمین وحی مشرف می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ابوالفضل نوفرستی روز جمعه در همایش زائران حج تمتع ۱۴۰۱ در بیرجند افزود: یک کاروان از فرودگاه مشهد و مابقی کاروان‌ها از فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند اعزام می‌شوند.

وی اظهار داشت: تعداد کل زائران و عوامل اعزامی از استان خراسان جنوبی هزار و ۲۰۰ نفر هستند که پنجم و ششم تیر ماه عازم سرزمین وحی می‌شوند.

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه سن زائران حج تمتع باید زیر ۶۵ سال باشد گفت: پیش‌بینی شده مدت سفر زائران امسال ۲۷ تا ۳۰ روز باشد لذا تلاش شده با کارگاه‌ها و همایش‌های آموزشی آمادگی کامل در بین زائران ایجاد شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه اغلب زائران تاکنون سفر خارج از کشور نداشته‌اند نیاز است بایدها و نبایدهای حج تمتع و مناسک برای آنان تشریح شود.

مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت خراسان جنوبی نیز در این همایش وحدت شیعیان و اهل سنت در کاروان‌های حج را مثال‌زدنی خواند.

حجت‌الاسلام مجتبی اوحدی گفت: وحدت، همدلی و همزیستی مسالمت‌آمیز میان شیعه و سنی در کشورمان یک افتخار بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران بوده و الگویی برای جهانیان شده است.

این همایش با هدف آشنایی زائران با اعمال و آداب حج تمتع در مصلای المهدی (عج) بیرجند برگزار شد.

 

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:

درک ولایت و امامت مهمترین درس حج است

درک ولایت و امامت مهمترین درس حج است

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: باطن کعبه، ولایت است و درک ولایت و امامت مهمترین درسی است که از سفر حج می‌توان گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام غلامحسین نوفرستی روز جمعه در همایش زائران حج تمتع ۱۴۰۱ در بیرجند اظهار داشت: خداوند کعبه را به چهار رکن قرار داده چون عرش الهی بر چهار رکن استوار است.

وی افزود: یک نکته اساسی که در سفر حج باید به دست آورد، پیوند با حقیقت کعبه و حج است.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: دور خانه یا کعبه به آن عظمت می‌چرخیم اما همین کعبه باطنی دارد و به قول عالم مسیحی؛ شیعیان و مسلمانان دور خانه‌ای می‌چرخند که به نظر می‌رسد آن پوسته و ظاهر است.

وی اظهار داشت: وقتی بین الطلوعین مادری به کعبه پناه می‌برد، دیوار کعبه به حرمت او شکافته و مهمان بیت‌الله می‌شود که نشان از اعجاز این خانه دارد.

حجت‌الاسلام نوفرستی با بیان اینکه باطن کعبه، ولایت است افزود: هرچه در حج قدم می‌گذاریم خانواده حضرت ابراهیم (ع)که الگوی معرفی شده از طرف خداوند است، مطرح می‌شود.

وی گفت: بهترین جای طواف بین رکن و کعبه و نماز مقام ابراهیم است، از هاجر باید درس خوف و رجا بیاموزیم و در منا از او درس بگیریم.

امام جمعه موقت بیرجند با اشاره به چند مورد امتحان مهم حضرت ابراهیم (ع) بیان کرد: آنچه مهم است دستاورد این همه امتحانات برای ابراهیم بوده که مقام امامت است.

وی گفت: با توجه به اینکه قطعا امام زمان (عج) نیز در حج حضور دارند لذا فلسفه حج، اتصال به امامت است و باید دید چقدر می‌توان از این سفر درس امامت و پیوند با ولایت را بیاموزیم.

حجت‌الاسلام نوفرستی عنوان کرد: حقیقت کعبه ولایت است و در عرفات نیز باید بتوانیم با مولا و امام زمانمان (عج) پیوند بخوریم.

 

 

 

ارائه بیش از یک میلیارد تومان خدمات به خانواده‌های زندانیان خراسان جنوبی/۲-۳

 از ابتدای سال تاکنون یک میلیارد و ۴۰۰  میلیون تومان خدمات به خانواده‌های زندانیان خراسان جنوبی  ارائه شد.

رئیس انجمن حمایت از خانواده زندانیان خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال تاکنون  به  هزار و ۵۰۰  خانواده زندانی تحت پوشش انجمن زندانیان استان یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان خدمات در  قالب مستمری، کمک معیشت، بهداشتی، آموزشی پرداخت شده است.

هاشم اسماعیل‌زاده افزود: ۵ انجمن زندانیان در خراسان جنوبی در شهرستان‌های بیرجند، طبس، فردوس، نهبندان و قائنات فعال است.

وی گفت:  همچنین ۶  زندانی از ابتدای امسال توسط انجمن‌های حمایت از زندانیان با پرداخت حدود ۲۵۰ میلیون تومان آزاد و به آغوش خانواده بازگشته‌اند.

رئیس انجمن حمایت از خانواده زندانیان مرکز استان گفت: همچنین بین خانواده‌های تحت حمایت در مرکز استان یک هزار و ۴۰۰ سبد معیشتی به ارزش ۶۰۰ میلیون تومان و ۵ هزار پرس غذای گرم به ارزش ۱۵۰ میلیون تومان اعطا شد.

اسماعیل زاده افزود: ۳۰۰ مورد خدمات کمک بهداشتی و درمانی به خانواده‌های زندانیان تحت حمایت ارائه شده است.

رئیس انجمن حمایت از خانواده زندانیان استان  از ایجاد اشتغال خانگی برای ۲۳ خانواده زندانیان خبر داد و گفت: حمایت ما برای ایجاد اشتغال به صورت کمک بلاعوض یا دادن کالا و وسایل برای ایجاد اشتغال است.

اسماعیل زاده همچنین با اشاره به اینکه قرار است  ۳۰ درصد از خانوده‌های تحت پوشش تا پایان سال توانمند سازی شوند گفت: این مشاغل در  ۱۲ رشته از جمله مشاغل خانگی، گیاهان دارویی، صنایع غذایی، خیاطی، گلدوزی، حوله بافی و فرش بافی است.

 

 

افتتاح هشتمین پایگاه اورژانس شهری بیرجند/۲-۷

هشتمین پایگاه اورژانس شهری بیرجند امروز با حضور دبیر کل مجمع خیران سلامت کشور به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، شهریاری دبیرکل مجمع خیران سلامت کشور در این مراسم با تشکر از  خانوادهافتتاح هشتمین پایگاه اورژانس شهری بیرجند مرحوم برگی خیر این بنا،گفت:مدتی پیش شورای مشارکت بانوان در مجمع خیران سلامت کشور راه اندازی شده و بزودی تلاش میکینم تا شورای جوانان هم ایجاد شود تا جوانان هم برای ساخت فضای‌های برای بهداشت و درمان بیش از گذشته پیش گام شوند.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این سفر بدنبال هم افزایی بیش از پیش مجمع خیران سلامت و دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بودیم ، افزود: امیدواریم در آینده زمینه ایجاد زیرساخت‌های خوبی در حوزه سلامت شود.
شهریاری با اشاره به جایگاه مهم اورژانس‌های پیش بیمارستانی گفت:هم اکنون ۳ هزار آمبولانس در کشور کمبود داریم که تلاش میکنیم با هماهنگی قوای سه گانه این کمبود به حداقل برسد.
طالبی معاون سیاسی امنیتی واجتماعی استاندار هم بااشاره به خدمات ارزنده مجمع خیران سلامت گفت:در دیدار دیروز استاندار با رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و دبیرکل مجمع خیران سلامت کشورتصمیمات خوبی گرفته شده که زمینه ارائه خدمات بهتر به مردم در حزه بهداشت و درمان خواهد شد.
موسوی سرپرست دانشکاه علوم پزشکی بیرجند هم گفت:خیران بازو‌های پرتوان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برای ارائه خدمات بهتر به مردم هستند.

این پایگاه اورژانس  با ۱۴۰ متر مربع زیربنا و با هزینه ۷۶۶ میلیون تومان ساخته شده که ۳۶۰ میلیون تومان از این مبلغ از سوی دانشگاه و مابقی را خیر نیک اندیش (خانواده مرحوم برگی) اهدا کردند.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری خراسان جنوبی:

طرح خرده‌فروشی در مرزهای خراسان جنوبی به‌زودی اجرا می‌شود/۳

به زودی طرح خرده فروشی در مرز‌های خراسان جنوبی آغاز می‌شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی شبایجاد اشتغال با آغاز طرح خرده فروشی در مرز‌های خراسان جنوبی گذشته در شورای ساماندهی مبادلات مرزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه  طرح خرده فروشی در مرز‌های خراسان جنوبی به زودی آغاز می‌شود گفت: با اجرای این مصوبه در بحث مبادلات مرزی، مرزنشینان می‌توانند به صورت هفتگی تا سقف ۴۰۰ دلار، اقدام به خرده فروشی در مرز کنند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: مرزنشینان باید از درآمد حاصل از مبادلات مرزی با افغانستان، به خوبی بهره‌مند شوند، گفت:  برای این که مرزنشینان از نظر مالی شرایط بهتری در مرز داشته باشند، موضوع خرده فروشی در مرز مطرح شده است

وی افزود: تعاونی مرزنشینان درح در حال ایجاد سایتی است که بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته تا پایان خرداد به بهره برداری می‌رسد.

وی همچنین به راه اندازی دستگاه ایکس ری تا پایان خرداد در بازارچه ماهیرود اشاره کرد وافزود: نصب این دستگاه، کمک بسیار بزرگی برای جا به جایی بار خواهد بود:

 

 

 

آسمانی شدن مادر شهید محمدرضا حکمت/۲

مادر شهید محمدرضا حکمت به فرزند شهیدش پیوست.

مرحومه حاجیه خانم زهرا امیر آبادی زاده به علت کهولت سن درآسمانی شدن مادر شهید محمدرضا حکمت سن ۸۲ سالگی دار فانی را وداع گفت و به فرزند شهیدش پیوست.

مادر این شهید امروز در بهشت متقین  به خاک سپرده می‌شود.

شهید محمدرضا حکمت در ۲۶ دی سال ۶۵ در عملیات کربلای ۵ بر اثر اصابت ترکش به فیض شهادت نائل آمد.

 

 

 

 

 

افزایش گرد و غبار در خراسان جنوبی /۲

هوای خراسان جنوبی غبار آلود می‌شود.

کارشناس هواشناسی گفت: بر اساس خروجی مدل‌های پیش یابی هواشناسی درهفته‌ای غبار آلود در انتظار خراسان جنوبی  روز‌های شنبه و یکشنبه هفته آینده آسمان استان غبار آلود می‌شود.

نخعی افزود: همچنین کاهش کیفیت هوا در برخی ساعات با وزش باد شدید دور از انتظار نیست.
کارشناس هواشناسی  باشاره به اینکه روند تغییرات دما از امروز تا اواخر هفته آینده کاهشی است گفت: برای روز‌های آینده هوا خنک‌تر می‌شود.

 

 

 

 

اقدام خداپسندانه یکی از اعضای پلیس افتخاری خراسان جنوبی/۴

یکی  از اعضای پلیس افتخاری در اقدام خداپسندانه، خانمی را که به جرم محکومیت مالی در حال رفتن به زندان بود با فروش انگشترش آزاد کرد.

فرماندهی انتظامی شهرستان بشرویه گفت: یکی از اعضای پلیس افتخاریاقدام خداپسندانه یکی از اعضای پلیس افتخاری خراسان جنوبی فرماندهی انتظامی شهرستان بشرویه به منظور همدردی و کمک، در یک اقدام خداپسندانه و خیرخواهانه به یک خانمی که به جرم محکومیت مالی روانه زندان شده بود کمک کرد.

سرهنگ نصراله طاهری افزود: با توجه به اینکه  متهم از وضعیت مالی مناسبی برخوردار نبوده با فروختن یک حلقه انگشتر طلای خود به مبلغ ۱۰ میلیون ریال بدهی  متهم  راپرداخت کرد.

وی افزود: این بانوی پلیس افتخاری با فروش  انگشتر طلای خود مانع از اعزام متهم  به زندان شد که این امر خداپسندانه وی مورد تقدیر مسئولان انتظامی استان خراسان جنوبی قرار گرفت.

 

 

 

 

 

افتتاح مرکز بهداشت و درمان شهر نیمبلوک/۲

مرکز بهداشت و درمان شهر نیمبلوک با حضور دکتر شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افتتاح شد .

این مرکز با مساحت ۵۳۵ متر مربع احداث شده است .افتتاح مرکز بهداشت و درمان شهر نیمبلوک

برای مرکز بهداشت و درمان شهر نیمبلوک با کمک خیرین خراسان جنوبی و شهر نیمبلوک، دانشگاه علوم پزشکی و فرمانداری قائنات، شهرداری و شورای اسلامی شهر نیمبلوک ۲۲ میلیارد ریال هزینه شده است

 

 

 

 

 

بازگشت کودک گمشده به آغوش خانواده/۴

با تلاش مأموران پسر بچه گمشده به آغوش خانواده اش بازگشت.

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان از پیدایش کودک ۴ ساله توسط کارکنان پلیس راه “طبس-یزد” خبر داد و گفت: با تلاش مأموران پسر بچه گمشده به آغوش خانواده اش بازگشت.

سرهنگ علی اکبر حیدری افزود: خانمی اهل و ساکن شهرستان کاشمر به تیم گشت مأموران پلیس راه که دراطراف امامزاده حسین ابن موسی الکاظم (ع) شهرستان” طبس” در حال گشت زنی بودند مراجعه و اعلام کرد فرزند خردسالش در حوالی حرم مطهر گم شده است.

وی گفت: با توجه به بی تابی مادر کودک گمشده و ازدحام جمعیت در محل امام زاده، مأموران پلیس راه با تشکیل چند تیم، تلاش  خود را برای  پیدا کردن کودک خردسال آغاز کردند.

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی افزود: ماموران پلیس راه”طبس-یزد” پس از حدود یک ساعت گشت زنی در حوزه استحفاظی و نیز محدوده حرم مطهر موفق شدند، کودک ۴ ساله را درحوالی پایانه مسافربری حرم مطهر پیدا کرده و سالم به آغوش خانواده اش بازگردانند.

 

 

 

برخورد شتر با پراید حادثه آفرید/۴

براثر برخورد پراید با شتر در محور نهبندان _زاهدان یک نفر کشته و دو نفر مصدوم شدند.

رییس پلیس راه استان گفت: در ساعت ۲۲ شب گذشته براثر برخورد خودروی پراید با شتر در کیلومتر ۴۰ محور نهبندان – زاهدان یک نفر جان خود را از دست داد و ۲ نفر هم مصدوم شدند.

سرهنگ رضائی افزود: علت حادثه در دست بررسی است.

 

 

 

 

کشف آثار باستانی وکارگاه صنعتی ۴۸۰۰ ساله در محوطه باستانی کله کوب آیسک/۲

مسئول گروه کاوش در محوطه باستانی کله کوب وعضو پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور از شناسایی آثار باستانی و کارگاه صنعتی ۴۸۰۰ ساله در محوطه باستانی کله کوب آیسک خبرداد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، دکتر محمد حسین عزیزی خرانقی در حاشیه بازدید جمعی از دبیران تاریخ مدارس از محوطه کله کوب آیسک از شناسایی یک مجموعه صنعتی، شامل کارگاه ذوب فلزات، کوره وبخش‌های مرتبط در ادامه کاوش فصل سوم در یک محدوده ۸۰ متر مربعی خبرداد.
وی  نتایج سه فصل باستان شناسی طی، ۵ سال اخیر در این محدوده را موید قدمت ۷ هزار ساله زندگی در منطقه آیسک دانست.

 

 

 

 

شناسایی ۸ مورد مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

در شبانه روز گذشته از مجموع ۶۶ تست تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان ۸ مورد جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: از ۸ موردشناسایی 8 مورد مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی  شناسایی شده یک مورد در  بیرجند،۲ مورد در سرایان  و ۳ مورد  قائنات ، یک مورد طبس و یک مورد هم در فردوس شناسایی شد.

شریف زاده افزود: در حال حاضر در استان ۱۴ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۲ نفر کرونا مثبتند.

وی افزود: ۱ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است که حال عمومی وی نامساعد است.

 

 

 

 

 

اختصاص ۲ میلیارد تومان برای تجهیز و تکمیل راهدارخانه ارسک

استاندار ۲ میلیارد تومان برای تکمیل و تجهیز راهدارخانه ارسک شهرستان بشرویه اختصاص داد.

قناعت استاندار  به شهرستان بشرویه سفر  و  در بدو ورود اختصاص 2 میلیارد تومان برای تجهیز و تکمیل راهدارخانه ارسکبه شهرستان ازپروژه راهدارخانه ارسک بازدید کرد.
استاندار در این بازدید از  تامین اعتبار تکمیل این پروژه  به مبلغ ۲ میلیارد تومان  خبر داد و گفت: با اختصاص این اعتبار باید تکمیل دیوار، محوطه سازی، ساخت سوله و تامین نیروی انسانی تا دهه فجر امسال به اتمام و  این پروژه به بهره برداری برسد.
برای احداث راهدارخانه ارسک در زمینی به مساحت ۵ هزارمترمربع، ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده و اکنون این پروژه ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
بررسی موانع پیشرفت کار و تصمیم گیری درخصوص پیگیری راهکارهای تأمین اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل و تجهیز این راهدارخانه از دیگر اهداف این بازدید بود.
برای تکمیل ساختمان و اتمام حصارکشی راهدارخانه ارسک به ۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

 

 

 

 

 

 

شلیک خدمتی به سیبل جهانی/

نجمه خدمتی ستاره تیراندازی خراسان جنوبی به رقابت های جام جهانی باکو اعزام شد.

به گزارش خاورستان سومین دور از جام جهانی تیراندازی در سال ۲۰۲۲ در سه ماده تفنگ، تپانچه و اهداف پروازی از ۶ تا ۱۷ خرداد به میزبانی باکو در جمهوری آذربایجان برگزار می‌شود و ایران با ترکیب ۲۲ تیرانداز در این مسابقات شرکت خواهد کرد.
بر اساس این گزارش نجمه خدمتی تیراندازی ملی پوش استان به همراه مهیار صداقت، امیرمحمد نکونام، هادی غره‌باقی، محمد امین رهسپار، فاطمه کرم‌زاده، فاطمه امینی، فاطمه کبیری و آرمینا صادقیان با هدایت حسین باقری و فرزاد مناف‌فر در رشته تفنگ در رشته تفنگ ، جواد فروغی، وحید گل‌خندان، سجاد پورحسینی، محمدرسول عفتی، هانیه رستمیان، گلنوش سبقت‌الهی، مهدیسا برزگر و زینب طوماری با هدایت محسن نصراصفهانی و امیرحسین صولت در رشته تپانچه و همچنین امیرحسین آقازاده، بابک یگانه، محمدمجید اقبالیان، شیوا فرح‌پور و مرضیه پرورش‌نیا با هدایت علی افسری در تراپ آقایان و پیام رجایی در تراپ بانوان نفرات اعزامی کشورمان به این مسابقات خواهند بود.
این گزارش حاکی از آن است که ‌ورزشکاران کشورمان در اولین رقابت خود شنبه ۷ خرداد در ماده تفنگ ۱۰ متر بادی در دو بخش آقایان و بانوان در خط آتش قرار خواهند گرفت.

ویژه برنامه‌ی به یاد پنجره‌های خرمشهر در بیرجند برگزار شد/۲

ویژه برنامه‌ی به یاد پنجره‌های خرمشهر از سوی کانون پرورش فکری شماره سه بیرجند برگزار شد

اعضای کودک مرکز شماره سه بیرجند با هدف آشنایی با شجاعت و مقاومت مردم خرمشهر و همچنین ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در این ویژه برنامه شرکت کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در این ویژه برنامه که به مناسبت سالروز آزاد سازی خرمشهر با هدف  آشنایی با شجاعت و مقاومت مردم خرمشهر، فرهنگ ایثار و شهادت برگزار شد، تعدادی از اعضای نونهال این مرکز کتاب شهر بی خاطره را روخوانی و نقد کردند وروایت روزهای سختی که کودکان این شهر در جنگ تحمیلی سپری کردند را از زبان زبان مربیان خود شنیدند و پس از آن ،  به یاد پنجره های تازه آزاد شده خرمشهر، دلنوشته‌ها و حرف‌های خود را با ماژیک بر روی پنجره‌های مرکز نوشتند و با پرچم ایران عهد بستند که راه شهیدان را ادامه خواهند داد و از خاک این مرز و بوم دفاع خواهند کرد.

اعزام تیم موتور ریس خراسان جنوبی به  مسابقات کشور/۷

اعزام تیم موتور ریس خراسان جنوبی به راند اول مسابقات قهرمانی سوپر بایک باشگاهها و دسته جات آزاد کشور

تیم موتور ریس استان برای رقابت در راند اول مسابقات سوپر بایک باشگاهها و دستجات آزاد کشور به استان تهران اعزام شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، این دوره از مسابقات روز جمعه ششم خرداد ماه جاری به میزبانی پایتخت برگزار شد. یاسر حیدری، میلاد پیل تن، طاها نوآبادی سید حسین برومند، حسین رنج کار، سعید قربان زاده و سید محمود مهاجران به عنوان ورزشکار و مربی و همچنین سید سعید برومند ورزشکار و به عنوان سرپرست به این مسابقات اعزام شدند.

برگزاری مسابقات تیراندازی به مناسبت بزرگداشت سالروز سوم خرداد/۷

برگزاری مسابقات تیراندازی ویژه کارکنان اداره کل ورزش و جوانان و اداره شهرستان بیرجند به مناسبت بزرگداشت سالروز سوم خرداد

مسابقات تیراندازی ویژه کارکنان اداره کل ورزش و جوانان و اداره شهرستان بیرجند به مناسبت بزرگداشت سالروز سوم خرداد برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، این مسابقات با همکاری سید رضا حسینی مدیر باشگاه تیر اندازی تک تیرانداز برگزار شد. در پایان در بخش آقایان حبیب‌الله شاعر مقام اول ، محمود انزلی مقام دوم و داوود شرفی مقام سوم را کسب کردند. در بخش بانوان نیز بهنوش بنی اسدی مقام اول، سپیده شبانی مقام دوم و تکتم باقری نژاد مقام سوم را به خود اختصاص دادند .

اعزام بانوان دارتر خراسان جنوبی به لیگ برتر دارت کشور/۷

اعزام بانوان دارتر استان خراسان جنوبی جهت حضور در مسابقات لیگ برتر دارت بانوان کشور

بانوان دارتر استان خراسان جنوبی به مسابقات لیگ برتر دارت بانوان کشور اعزام شدند .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، نظر به برگزاری مسابقات لیگ برتر دارت کشور در شهرستان گرمسار در پنجم خرداد ماه ، زهرا رجبی و مریم عرفانیان و آتنا بیگمی برای رقابت با دیگر نخبگان کشور در لیگ برتر و سمیرا سلیم جهت داوری در مسابقات لیگ برتر دارت کشور به شهرستان گرمسار اعزام شدند.

خرید تضمینی گندم در خراسان جنوبی ۶۰ درصد افزایش یافت/۳

خرید تضمینی گندم در خراسان جنوبی ۶۰ درصد افزایش یافت

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای فصل خرید گندم تاکنون ۷۴۵ تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان استان، خریداری و ذخیره‌سازی شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۶۰ درصد افزایش یافته است.

مجید اسداللهی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون مبلغ سه میلیارد و ۴۵۸ میلیون ریال وجه گندم خریداری شده و تا ۱۷ اردیبهشت ماه به حساب کشاورزان واریز شده است.

وی ادامه داد: مابقی وجه گندم با ارسال اطلاعات به بانک عامل در کوتاه‌ترین زمان ممکن قابل پرداخت است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی با اشاره به روند رو به رشد  میزان خرید گندم نسبت به مدت مشابه سال گذشته اظهار داشت: بیشترین میزان خرید گندم از شهرستان طبس با سه مرکز خرید انجام شده است.

وی عنوان کرد: همزمان با آغاز فصل خرید تضمینی گندم، ۱۷ مرکز در سطح استان خراسان جنوبی آماده خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان استان است.

اسداللهی با بیان اینکه هر کیلوگرم گندم از کشاورز با قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌شود گفت: امسال سطح زیرکشت گندم بیش از ۱۷ هزار هکتار است که پیش‌بینی می‌شود ۵۴ هزار تن گندم تولید و ۱۷ هزار تن گندم خریداری و تحویل مراکز منتخب شود.

وی یادآور شد: خرید گندم کشاورزان که از نیمه اردیبهشت آغاز شد تا پایان فصل برداشت در شهریور ادامه دارد و قیمت گندم تحویل داده شده به مراکز خرید با قید فوریت به حساب کشاورزان پرداخت می‌شود.

 

 

پست ۱۳۲ کیلوولت در شهرک صنعتی خوسف احداث می‌شود/۲

پست ۱۳۲ کیلوولت در شهرک صنعتی خوسف احداث می‌شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی از آغاز عملیات اجرایی احداث پست ۱۳۲ کیلوولت برق شهرک صنعتی شهید رحمانی خوسف در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، علیرضا عباس‌زاده در بازدید از این شهرک صنعتی افزود: براساس تفاهم‌نامه منعقده بین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و شرکت شهرک‌های صنعتی استان در جلسه‌ای که در شرکت توانیر برگزار شد، احداث پست برق شهرک صنعتی شهید رحمانی خوسف تصویب شد و عملیات اجرایی آن به‌زودی آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرک صنعتی خوسف قلب تپنده اقتصاد این شهرستان است تصریح کرد: ایجاد زیرساخت‌های شهرک صنعتی بسیار حائز اهمیت است.

معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: پیرو بازدید استاندار از این شهرک و قول مساعد مبنی بر رفع مشکلات موجود برای زیرسازی، جدول‌کشی و آسفالت معابر نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است.

شهرک صنعتی شهید رحمانی خوسف به عنوان بزرگترین شهرک صنعتی استان خراسان جنوبی در چهار فاز طراحی شده و در حال حاضر برای سرمایه‌گذاری در فاز اول این شهرک به وسعت ۱۶۵ هکتار، ۱۰ سرمایه‌گذار در تولید چدن، فولاد و کک کنسانتره، کاشی و سرامیک و هیدروکربن ورود پیدا کرده‌اند.

 

 

 

عملیات اجرایی یک طرح دوبانده‌سازی در شهرستان بشرویه آغاز شد

عملیات اجرایی یک طرح دوبانده‌سازی در شهرستان بشرویه آغاز شد

 عملیات اجرایی ساخت قطعه اول باند دوم محور بشرویه – سه راهی بشرویه روز جمعه با حضور استاندار خراسان جنوبی در این شهرستان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد قناعت امروز در سفر به شهرستان بشرویه، کلنگ آغاز عملیات اجرایی این پروژه دوبانده‌سازی را به زمین زد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در این مراسم گفت: قطعه اول باند دوم محور بشرویه به سه راهی بشرویه (حد فاصل بشرویه تا سه راهی ارسک) به طول ۹ کیلومتر احداث می‌شود.

وحید داعی افزود: اجرای این قطعه به ۱۳۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.

همچنین در سفر غیررسمی استاندار خراسان جنوبی به بشرویه از راهدارخانه در حال احداث شهر ارسک بازدید شد و قناعت در این بازدید از روند اجرای پروژه و برنامه‌های شهرستان برای تکمیل آن اطلاع کسب کرد.

بررسی موانع پیشرفت کار و تصمیم‌گیری درخصوص پیگیری راهکارهای تامین اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل و تجهیز این راهدارخانه از دیگر اهداف این بازدید بود.

استاندار خراسان جنوبی در این بازدید قول داد؛ ۲ میلیارد تومان برای تکمیل و تجهیز این پروژه اختصاص یابد، منوط به اینکه راهدارخانه ارسک در دهه فجر سال جاری به بهره‌برداری برسد.

راهدارخانه ارسک با زیربنای ۸۰ متر مربع در زمینی به مساحت ۵ هزار مترمربع احداث شده و برای تکمیل ساختمان و اتمام حصارکشی به ۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

 

 

 

 

خراسان جنوبی جزو مناطق شاخص از نظر امنیت سرمایه‌گذاری است/۲-۷

خراسان جنوبی جزو مناطق شاخص از نظر امنیت سرمایه‌گذاری است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: این استان از نظر امنیت سرمایه‌گذاری جزو استان‌های شاخص بوده و همواره رتبه برتر را در این زمینه دارا است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی سید محمدرضا طالبی در نشست اساتید و دانشجویان دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران (دافوس) ضمن ترسیم فضای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استان افزود: خراسان جنوبی با وجود ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان استانی استانی امن در حوزه سرمایه‌گذاری و امنیت مرزی محسوب می‌شود و به این لحاظ در بین استان‌های کشور سرآمد است.

وی اظهار داشت: این امنیت حاکم بر مرز سبب شده مراودات مرزی در خراسان جنوبی رونق داشته باشد و بخش عمده‌ای از صادرات کشور به افغانستان، از مسیر مرزهای استان ما صورت گیرد.

معاون استاندار خراسان جنوبی امنیت سرمایه‌گذاری در یک منطقه را از ملاک‌های حضور و فعالیت سرمایه‌گذاران عنوان کرد و گفت: ظرفیت‌های بکر استان در زمینه‌های گردشگری، معدنی و کشاورزی فرصت‌های بسیار خوبی برای حضور و فعالیت سرمایه‌گذاران از اقصی نقاط کشور است.

 

 

 

دبیرکل مجمع خیرین سلامت:

خیرین کشور ۱۲ هزار میلیارد تومان به حوزه سلامت کمک کردند/

خیرین کشور ۱۲ هزار میلیارد تومان به حوزه سلامت کمک کردند

دبیرکل مجمع خیرین سلامت کشور گفت: از سال ۱۳۸۸ که مجمع خیرین سلامت راه‌اندازی شد تاکنون خیرین بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان به حوزه بهداشت و درمان کشور کمک کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا “حسینعلی شهریاری” روز پنجشنبه در نشست با “جواد قناعت” استاندار خراسان جنوبی افزود: پروژه‌های نیمه‌تمام در حوزه‌های مختلف از جمله سلامت در سطح کشور زیاد است.

وی گفت: هر دولتی در سفرهای استانی و طبق اعلام نیاز توسط مسوولان با توجه به نیازهای مردمی منطقه، عملیات اجرایی پروژه‌هایی را آغاز کرده که بعد از سال‌ها به دلایل متعدد نیمه‌تمام رها شده است.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سال‌های اخیر اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام کشور بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام شد که این رقم اکنون به چندین هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی گفت: به همین دلیل رییس جمهور و سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده هیچ پروژه جدیدی کلنگ‌زنی نشود و تکمیل پروژه‌های بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در اولویت قرار گیرد.

شهریاری عنوان کرد: علاوه بر مجمع خیرین سلامت، سازمان‌های مردم‌نهاد نیز در حوزه بهداشت و درمان فعال هستند که حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌ها هزینه کرده‌اند.

وی افزود: بیش از ۲ هزار سازمان مردم‌نهاد در حوزه بهداشت و درمان کار می‌کنند که در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ثبت شده‌اند.

دبیرکل مجمع خیرین سلامت گفت: تاکید کرده‌ایم سمن‌های فعال در این حوزه گزارش عملکرد خود را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند زیرا برخی سمن‌ها فعالیت نداشته و باید حذف شوند.

وی افزود: در خراسان جنوبی قول‌های زیادی مانند بسیاری از استان‌های کشور داده شده اما پروژه‌ها نیمه‌تمام رها شده است.

شهریاری اظهار داشت: مجمع خیرین سلامت استان حدود ۱۰۰ میلیارد تومان تاکنون برای پروژه‌ها هزینه کرده همچنین در دوران شیوع کرونا پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و سال گذشته ۱۰ میلیارد تومان برای پروژه‌ها هزینه شده است.

وی بیان کرد: یک نامه مکتوب درخصوص وضعیت پزشکان خراسان جنوبی توسط دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تهیه شود تا برای پیگیری امور در اختیار رییس مجلس قرار دهیم.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: خراسان جنوبی خیرین مقیم در استان‌های دیگر و سطح کشور زیاد دارد لذا باید با برگزاری جلسه‌‍ای با حضور خیرین، نمایندگان مجلس و مسوولان از توان این افراد حتی در خارج از کشور برای تکمیل پروژه‌های حوزه بهداشت و درمان و سلامت استفاده کرد.

وی افزود: در این زمینه پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام سلامت با پیشرفت بالای ۵۰ درصد و اعتبار مورد نیاز زیر یک میلیارد تومان را می‌‍توان با کمک خیرین استان به بهره‌برداری رساند.

شهریاری گفت: همچنین با وزارتخانه مربوطه پروژه‌های نیمه‌تمام کوچک استان را پیگیری می‌کنیم تا بتوان بخشی از این پروژه‌ها را با همکاری خیرین و وزارتخانه به اتمام رساند.

وی بیان کرد: هر پروژه‌ای با مساعدت و همکاری خیرین به بهره‌برداری برسد در سطح کشور به نام خیرین نامگذاری می‌شود.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و دبیرکل مجمع خیرین سلامت کشور که روز گذشته وارد بیرجند شد از چند مرکز آموزشی، بهداشتی و درمانی مرکز استان نیز بازدید کرد.

 

 

 

 

ضریح مطهر امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) طبس غبارروبی شد

ضریح مطهر امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) طبس غبارروبی شد

بیرجند – ایرنا – ضریح مطهر حرم امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) طبس در آستانه سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) با حضور تولیت آستان قدس رضوی غبارروبی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مروی در ادامه سفر به شهرستان طبس روز پنجشنبه در آیین غبارروبی مضجع مطهر این امامزاده والامقام شرکت کرد.

روضه منور حضرت حسین بن موسی الکاظم (ع) با حضور تولیت آستان قدس رضوی، امام جمعه طبس، جمعی از روحانیون و مسئولان با گلاب ناب شست و شو داده شد و این آیین با تلاوت آیات قرآن و مداحی مداحان همراه بود.

امامزاده حسین بن موسی الکاظم از برادران امام رضا (ع) است که آرامگاه وی داخل شهر طبس قرار دارد و هر سال میزبان زائرانی از سراسر کشور است.

تولیت آستان قدس رضوی که عصر دیروز (چهارشنبه) از طریق راه‌آهن و با استقبال استاندار خراسان جنوبی وارد طبس شد امروز با خانواده شهیدان احمد و ابوالقاسم رجبی در طبس نیز دیدار کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین مروی در جمع خادمیاران رضوی و کارکنان آستان مبارک امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) نیز گفت: مهمانان این حرم از هر قشر و لباسی که هستند باید تکریم شوند.

وی با تاکید بر توسعه خدمات رفاهی و فرهنگی به زائران افزود: باید خدمات در خور شأن زائر فراهم شود.

 

 

 

 

 

تولیت آستان قدس رضوی:

خدمت به مردم در آستان قدس رضوی یک مسوولیت شرعی است

خدمت به مردم در آستان قدس رضوی یک مسوولیت شرعی است

تولیت آستان قدس رضوی گفت: در آستان قدس ارائه خدمات به مردم از ناحیه دستگاه حضرت رضا (ع) را برای افزودن محبت آن حضرت در دل‌های مردم یک وظیفه دینی و مسوولیت شرعی می‌دانیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی پنجشنبه شب در شورای اداری شهرستان طبس که با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، ضمن عرض تسلیت ایام شهادت امام جعفر صادق (ع) و حادثه تلخ آبادان به خانواده‌های داغدار افزود: مرحوم آیت الله واعظ طبسی در طول سال‌های مسوولیت در آستان قدس خدمات وافر، ارزشمند و حقیقتا اعجاب‌آوری را انجام داده است.

وی با بیان اینکه خدمات آستان قدس پس از انقلاب اسلامی در حرم مطهر امام رضا (ع) و سایر مناطق کشور به درستی منعکس نشده است، تصریح کرد: توسعه حرم امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) پس از انقلاب و تاسیس اماکن عبادی، مراکز آموزشی، کتابخانه و غیره در جوار بارگاه نورانی این امامزاده عظیم الشان نمونه‌ای از برکات وجود مضجع منور رضوی است.

تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: وجود با برکت حضرت رضا (ع) در ایران و خطه خراسان نعمتی بزرگ بوده که لازمه شکرگزاری است، زیرا محبت امام در دل‌ها تبعیت و اطاعت را به دنبال خود خواهد آورد و نتیجه این تبعیت سعادت و رضوان الهی خواهد بود.

امام جمعه شهر طبس هم گفت: شهرستان طبس به نام میقات الرضا شهرت یافته و سالانه پذیرای بیش از ۱۰ میلیون زائر و مسافر است.

حجت الاسلام محمدرضا محمدی افزود: اعتقاد ما این است که آستان امامزاده حسین بن موسی کاظم (ع) به عنوان قطب فرهنگی شرق کشور، شایسته است که به عنوان چهارمین شهر زیارتی اهل بیت در کشور معرفی شود.

 

 

 

پروژه بازآفرینی شهری در هفت شهر خراسان جنوبی در حال اجرا است/۷

پروژه بازآفرینی شهری در هفت شهر خراسان جنوبی در حال اجرا است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: پروژه بازآفرینی شهری در هفت شهر استان در حال اجراست و این پروژه در ۲ شهر نیز در آستانه تصویب است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، علیرضا عباس‌زاده در نشست هم‌اندیشی شهرداران استان افزود: لازم است سایر شهرهای استان نیز این ظرفیت را بررسی کنند تا در صورت نیاز به آن ورود شود.

وی بیان کرد: پروژه بازآفرینی شهری ظرفیتی است که می‌توان از آن در بافت تاریخی، سکونتگاه‌های غیر رسمی و سایر بخش‌ها نهایت بهره را برد و شهرداری بشرویه با انجام چند کار شاخص در حوزه بازآفرینی شهری در سطح کشور مورد تقدیر قرار گرفته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: یکی از مواردی که جزو معیارهای ارزیابی شهرداران خواهد بود، جذب اعبارات  تا ۳۱ تیر ۱۴۰۱ است لذا شهرداری‌ها در این راستا تلاش کنند.

وی بر  ضرورت اهتمام ویژه شهرداران به ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری‌ها تاکید کرد و افزود: شهرداران، طرح‌ها و پیشنهادات خود را برای ایجاد درآمد پایدار ارائه دهند تا بتوانند با تحقق آنها علاوه بر مدیریت عمومی شهر، با فکر و خلاقیت خود، درآمدهایی برای شهرداری ایجاد کنند.

عباس‌زاده اظهار داشت: ایجاد درآمد پایدار کاربلدی، انگیزه، خلاقیت، جدیت و وجدان کاری بالایی را می‌طلبد و ما با اعطای مجوزها و تسهیلات به طرح‌های خلاقانه شهرداران کمک خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه براساس ظرفیت‌های هر شهر باید سرمایه‌گذاری در آن صورت بگیرد گفت: لازم است شهرداران در امور سرمایه‌گذاری مشاوره بگیرند تا به آنها کمک و شرایط کار تسهیل شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: درآمدهای ناشی از کارهای اقتصادی باید به خلق ارزش بینجامد.

وی با اشاره به حوزه اختیارات و وظایف شهرداران گفت: ارائه خدمات شهری مناسب، وظیفه اخلاقی، اعتقادی، وجدانی، اسلامی و انقلابی مجموعه شهرداری و در رأس آن، شهردار است.

عباس‌زاده متذکر شد: شهردار باید به عنوان بازوی فکری مدیریت ارشد شهرستان یعنی فرماندار عمل کند و ایده‌های خود را در این خصوص ارائه دهد.

وی گفت: شهرداری باید در انجام وظایف ذاتی خود از جمله تامین روشنایی معابر و جمع‌آوری زباله درست عمل کند و در گام دوم به سمت حل مشکلات و معضلات عمومی مردم در شهر حرکت کند، برای مثال در راستای حل مشکل کم‌آبی که از چالش‌های اساسی است، ورود داشته باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: با توجه به نگاه مردم به اقدامات شهرداری، شهردار باید در مجموعه مدیریت شهری خود علیرغم همه کمبودها و نارسایی‌ها، امید را در جامعه تقویت کند.

وی با تاکید بر اینکه حضور شهرداران در بدنه مردم می‌تواند در موفقیت آنان نقش‌آفرین باشد تصریح کرد: حضور شهردار در شهر باید معنادار بوده و مردم او را  بپذیرند لذا نوع شخصیت، توان تجزیه، تحلیل و تبیین مسائل توسط وی می‌تواند بسیار مهم باشد.

عباس‌زاده با اشاره به اینکه شهرداری‌ها بخش مهمی از خدمات مدیریتی و اجرایی را ارائه می‌دهند گفت: لازم است به جهت ایجاد وحدت رویه در تحقق موضوعات استان، این مسایل مهم با هماهنگی و همکاری معاونت عمرانی استانداری عملیاتی شود.

 

 

 

 

با مدیریت مصرف در کولر‌های آبی

روزانه ۲ میلیون مترمکعب آب صرفه جویی می‌شود/۷

کولر‌های آبی در فصل تابستان روزانه حدود ۳ میلیون مترمکعب آب در خراسان جنوبی مصرف می‌کنند، اما می‌توان این میزان را با انجام اقداماتی کاهش داد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان با نزدیک شدن به فصل تابستان و گرم شدن هوا، استفاده از کولر‌های آبی رونق پیدا می‌کند.

در استانی مانند خراسان جنوبی که با خشکسالی رو به رو است، مدیریت مصرف آب در کولر‌های آبی امری ضروری به شمار می‌رود.

انجام اقدامات مختلف در حوزه نگهداری از کولر و لوازم آن، می‌تواند تا حد زیادی در مصرف آب صرفه جویی کند.

انجام تعمیرات برای کاهش مصرف آب

یکی از شهروندان بیرجندی گفت: برای مدیریت مصرف آب در کولر منزل، هر دو سال یک بار پوشال‌ها را عوض می‌کنم و در گرما، روزانه بین ۷ تا ۸ ساعت از این وسیله استفاده می‌کنیم.

او گفت: با تعویض پوشال دور کولر و سرویس کردن سایر قسمت ها، هم می‌توان مصرف آب را کاهش داد و هم در مصرف برق صرفه جویی کرد.

یکی دیگر از شهروندان بیرجندی گفت: روغن کاری دور موتور و توجه به شناور داخل کولر نیز بازدهی کولر را افزایش می‌دهد.

او گفت: این افزایش بازدهی در حالی رخ می‌دهد که مصرف آب و برق در منازل به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند و هوا نیز سردتر می‌شود.

مصرف ۳ میلیون متر مکعب آب با استفاده از کولر

نادی معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: در استان ۲۵۰ هزار مشترک خانگی آب داریم که با این تعداد، اگر ۱۵۰ هزار کولر در خراسان جنوبی فعال باشد، روزانه ۳ میلیون متر مکعب آب مصرف می‌شود.

او گفت: میانگین مصرف آب در هر کولر آبی به طور روزانه حدود ۲۰۰ لیتر است که می‌توان با انجام اقداماتی، این میزان را به یک سوم کاهش داد.

نادی گفت: مراقبت از هدررفت آب یکی از مواردی است که در کولر‌های آبی باید به آن توجه شود و می‌بایست نسبت به سالم بودن شیر سرریز و شیر‌های ورودی اطمینان حاصل کرد.

معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: استفاده از دور کند کولر و انتخاب کولر با توجه به محلی که باید خنک کند، از دیگر راهکار‌های کاهش مصرف است.

 

 

 

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری خراسان جنوبی:

هنر مدیران حفظ سرمایه‌گذاران بومی است

هنر مدیران حفظ سرمایه‌گذاران بومی است

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: هنر مدیران باید این باشد که سرمایه‌گذاران به‌ویژه سرمایه‌گذار بومی را در استان حفظ و حمایت کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد اشرفی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از چند واحد تولیدی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران افزود: نباید در کارهای روزمره، موضوع یا مشکلی از سرمایه‌گذار و واحدهای تولیدی بلاتکلیف بماند لذا پیگیری و رفع مشکلات این واحدها در اولویت قرار دارد.

وی اظهار داشت: دولت سیزدهم به دنبال کار جهادی و تحولی است لذا هیچ مانعی غیرقابل حل نیست و باید موانع پیش روی سرمایه‌گذاران حل و فصل شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: هدف از بازدید امروز در گام نخست خداقوت به مجموعه منطقه ویژه اقتصادی و تولیدکنندگان مستقر در این مجموعه است و اینکه از نزدیک با مسائل، مشکلات و چالش‌های واحدهای تولیدی آشنا شویم و برای بررسی بیشتر و بهتر در راستای حل آنها بتوانیم گام برداریم.

وی افزود: بعد از بازدید تعدادی کارخانه مستقر در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند پای درد دل تولیدکنندگان نشستیم تا دغدغه‌های آنان را بررسی و راهکار پیدا کنیم.

اشرفی با بیان اینکه بیشتر سرمایه‌گذاران از نبود همکاری مناسب برخی بخش‌ها مانند بانک‌ها گلایه دارند، به سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان اطمینان داد که در فصل جدید اقداماتی که در استان آغاز شده است، شاهد مشکلات قبل نباشیم.

وی گفت: یکی از مشکلاتی که بیان شد درخصوص کمیسیون هماهنگی بانک‌هاست که مقرر شد دفتر سرمایه‌گذاری استانداری هماهنگی‌های لازم را با کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان داشته باشد تا ضمن بازدید از منطقه ویژه اقتصادی و واحدهای مستقر در آن همکاری لازم را با سرمایه‌گذاران داشته باشند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه بازدید مستمر از واحدهای تولیدی استان از مهم‌ترین برنامه‌هاست افزود: کارخانه‌های مستقر در مرکز استان و شهرستان‌ها به‌صورت مستمر هر هفته یا هر دو هفته یکبار بازدید و رصد خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه کارگروه خاص ویژه منطقه اقتصادی تشکیل شود گفت: باید جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در حد امکان در واحدهای تولیدی برگزار شود تا مشکل زودتر به نتیجه برسد.

اشرفی اظهار داشت: دفتر سرمایه‌گذاری استانداری به‌صورت ۲۴ ساعت به روی سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان باز است و با آغوش باز از سرمایه‌گذار حمایت می‌کنیم و معتقدیم در گام نخست باید حامی سرمایه‌گذار بومی باشیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی از واحد الکترو صدر (تولید ماشین‌آلات کاشی و سرامیک)، کارخانه زیگورات (تولید کاشی و سرامیک)، کارخانه آذین چرم خاوران، واحد شالیکوبی برنج، آرمان الیاف و واحد آذران صنعت (هیدروکرین) مستقر در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند بازدید کرد.

 

واحدهای تولیدی مستقر در سایت مرزی ماهیرود برق‌دار می‌شود

واحدهای تولیدی مستقر در سایت مرزی ماهیرود برق‌دار می‌شود

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: اکنون در قطعه منفصله منطقه ویژه اقتصادی در مرز ماهیرود زیرساخت‌های اولیه مانند آب تامین شده است و تا ۱۵ روز دیگر تمامی واحدهای مستقر در نقطه صفر مرزی برق‌دار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا حسین زارعی روز پنجشنبه در بازدید سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی و هیات همراه از منطقه ویژه اقتصادی بیرجند افزود: تاکنون ۸۰ گروه سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی استان سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

وی گفت: با تلاش‌های انجام شده از نظر زیرساخت‌ها مشکلی نداریم و زیرساخت‌های اولیه مانند آب، برق و گاز در منطقه ویژه اقتصادی فراهم است.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی ادامه داد: تاکنون ۱۸ واحد تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و ۳۵ واحد در سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی به بهره‌برداری رسیده است و مابقی واحدها بین ۱۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی گفت: شعار محوری سال جاری با عنوان «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» در اولویت برنامه‌های سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی قرار دارد و در حال حاضر شرایط خوبی در سایت مرکزی و سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی برقرار است.

زارعی با بیان اینکه در روند سرمایه‌گذاری‌ها رو به جلو حرکت می‌کنیم اظهار داشت: نسبت به استان‌های مجاور وضعیت قابل قبولی داریم.

وی افزود: در سایت مرکزی با توجه به زیرساخت‌هایی که دارد، سرمایه‌گذاری‌های خوبی صورت گرفته و واحدهای مستقر در مرز به عنوان بارانداز تخلیه بار در نظر گرفته شده‌اند.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان جنوبی هم گفت: در حوزه زیرساختی در واحدهای تولیدی استان به‌ویژه منطقه ویژه اقتصادی استان تاکنون جلسات متعدی داشتیم که اقدامات خوبی در منطقه ویژه اقتصادی استان انجام شد.

مجتبی شریعتی‌فر با بیان اینکه شرکت‌های زیرساختی پای کار آمدند تا این اقدامات خوب رقم خورد افزود: قرارگاه حمایت و تسهیل‌گری شرکت‌های دانش‌بنیان از اهمیت زیادی برخوردار است لذا واحدها باید تلاش کنند در فعالیت‌های تولیدی خود از دانش‌بنیان غافل نشوند و به آن بپردازند.

وی گفت: از طرح‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کنیم و برای حضور اعضای کمیسیون هماهنگی بانک‌ها برای بازدید از واحدهای مستقر در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند هماهنگی لازم را انجام خواهیم داد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم گفت: آنچه امروز مشاهده کردید حاصل زحمات و تلاش‌های زیادی است که بخش خصوصی در منطقه ویژه اقتصادی رقم زده است.

عباس جرجانی افزود: با همکاری و تلاش‌های انجام شده در بخش زیرساخت‌ها اعم از آب، برق، گاز و تلفن در حال حاضر مشکلی وجود ندارد.

وی گفت: درخواست داریم سرمایه‌گذاران مستقر در منطقه ویژه اقتصادی استان مشکلات خود را احصا و به‌صورت جمع‌بندی به ما منعکس کنند زیرا در این صورت برای کمک به رفع چالش‌ها و مشکلات زودتر به نتیجه می‌رسیم.

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد:

لزوم سرمایه‌گذاری شرکت‌های آستان قدس رضوی در خراسان جنوبی

لزوم سرمایه‌گذاری شرکت‌های آستان قدس رضوی در خراسان جنوبی

 استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به ظرفیت‌های استان در حوزه‌های معدن و کشاورزی، می‌طلبد که شرکت‌های سرمایه‌گذاری آستان قدس رضوی برای بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها ورود کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جواد قناعت پنجشنبه شب در شورای اداری شهرستان طبس که با حضور تولیت آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار داشت: یک سوم اعتبارات مصوب سفر رییس جمهور به راه‌های استان اختصاص یافته است، اختصاص این حجم از اعتبارات کار جهادی و انقلابی است اما به توجه به وضعیت نامناسب راه‌های استان، حجم اعتبارات پایین است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه وضعیت جاده‌های استان نامناسب است و طول راه‌های بین شهری بالاست اما خراسان جنوبی در نوروز امسال رتبه نخست کشوری را در کاهش تلفات جاده‌ای در سطح کشور کسب کرده که نشان از کار و تلاش جهادی مسوولان متولی در این حوزه است.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: با توجه بعد مساحت زیاد استان، امکانات بین شهری در خراسان جنوبی وجود ندارد و تعداد کل مجتمع‌های خدماتی و رفاهی ما در استان ۶ مورد و ناکافی است.

قناعت اظهار داشت: ایجاد مجتمع خدمات رفاهی بین راهی به عنوان توقفگاه هایی مناسب می‌تواند در کاهش آمار سوانح جاده‌ای موثر باشد، با توجه به اینکه زائرین علی بن موسی الرضا(ع) در این استان توقف می‌کنند پیشنهاد ما این است که در برخی محورهای پرتردد استان مجتمع بین راهی توسط آستان قدس احداث شود.

وی با اشاره به وسعت زیاد خراسان جنوبی و اینکه دومین استان پهناور کشور است، اضافه کرد: خراسان جنوبی عقب ماندگی‌های سنتی و قدیمی دارد و به دلیل کم توجهی و بی‌توجهی که در گذشته به این استان شده در مقایسه با استان‌های برخوردار فاصله خوبی ندارد.

قناعت بیان کرد: البته به این فاصله به این معنا نیست که در خراسان جنوبی اقدامی صورت نگرفته است، تاکنون اقدامات خوب و شایسته‌ای در حوزه‌های مختلف صورت گرفته است اما با همه این اقدامات، فاصله این استان با استان‌های برخوردار قابل قبول نیست.

وی با تاکید براینکه در راستای توسعه نیاز است که توجه ویژه و خاص به خراسان جنوبی شود، اضافه کرد: نگاه دولت سیزدهم به مناطق محروم و خاص است و خراسان جنوبی هم مورد توجه دولت سیزدهم قرار دارد، توجه ویژه تولیت آستان قدس رضوی در این زمینه هم می تواند به رفع مشکلات استان خراسان جنوبی شتاب ببخشد.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: درخواست ما از تولیت آستان قدس رضوی این است که به عنوان خدمتگزار مردم تاکنون محبت‌ها و توجه خاصی به خراسان جنوبی داشته‌اید، از این پس هم توجهات پررنگ‌تر شود.

قناعت با اشاره به اینکه خراسان جنوبی، در شاهراه ارتباطی استان‌های جنوب و شمال کشور به مشهد مقدس واقع شده است، اضافه کرد: این شرایط سبب شده سالانه مسافران و زائران زیادی برای تشرف به حرم مطهر امام رضا(ع) از مسیر استان خراسان جنوبی بگذرند، وجود امامزاده لازم التعظیم حسین بن موسی الکاظم(ع) نیز بر آمار مسافران و زائران افزوده است.

وی گفت: استان خراسان جنوبی از لحاظ ماندگاری مسافر و گردشگر، در نوروز امسال رتبه پنجم کشور را کسب کرده است، همچنین این استان از لحاظ تردد بین جاده‌ای رتبه هشتم کشوری را کسب کرده است.

قناعت اظهار داشت: ۳۳۰ روستای خراسان جنوبی در فصل تابستان با تانکر آبرسانی می‌شود درخواست ما اختصاص چهار تانکر برای آبرسانی به این روستاها است، البته سال گذشته آستان قدس رضوی سه دستگاه تانکر را به استان اختصاص داد که بسیار موثر بوده است.

 

 

 

 

 

کشف ۱۴ تن مواد غذایی احتکار شده در بیرجند/۴

کشف ۱۴ تن مواد غذایی احتکار شده در بیرجند

جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی از کشف ۱۴ تن انواع مواد غذایی و ارزاق عمومی احتکار شده در یک منزل مسکونی خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ حسن شجاعی‌نسب افزود: ماموران پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی اخباری را مبنی بر احتکار مواد غذایی و ارزاق عمومی در یک منزل مسکونی در شهرستان بیرجند دریافت کردند که موضوع بسرعت پیگیری شد و در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی اظهار داشت: ماموران با انجام تحقیقات تخصصی پلیسی محل کالاهای احتکار شده را شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضایی در بازرسی از منزل مسکونی، ۱۰ تن برنج پاکستانی، ۲ تن ماکارانی، ۲ تن روغن و چای احتکار شده را کشف کردند.

جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با بیان اینکه کارشناسان ارزش ریالی کالاهای احتکار شده را بالغ بر ۳ میلیارد و ۹۹۰ میلیون ریال برآورد کردند، گفت: ماموران در این رابطه یک متهم را دستگیر و به همراه پرونده به مراجع قضایی معرفی کردند.

وی افزود: اجرای طرح‌های مبارزه با قاچاق و احتکار کالا یکی از راهبردهای عملیاتی پلیس در پیشبرد اهداف ماموریتی نیروی انتظامی در جهت رشد و شکوفایی اقتصاد کشور محسوب می‌شود و در این زمینه همراهی و همکاری تمامی نهادها و بخش‌ها با نیروی انتظامی ضروری است.

 

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد:

کاهش ۱۴ درصدی خروجی کالاها از بازارچه مرزی ماهیرود/۲-۳

کاهش ۱۴ درصدی خروجی کالاها از بازارچه مرزی ماهیرود

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از کاهش ۱۴ درصدی خروجی کل کالاها از بازارچه مرزی ماهیرود در دو سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس جرجانی با مقایسه میزان صادرات و واردات در دو سال گذشته، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹ صادرات از بازارچه مرزی ماهیرود به ارزش ۲۰۲ میلیون دلار و در سال ۱۴۰۰ صادرات از این بازارچه مرزی به ارزش ۱۲۰ میلیون دلار بوده که نسبت به سال قبل از آن ۵۴ درصد کاهش دارد.

به گفته وی در همین زمان میزان صادرات از نظر وزن از این بازارچه مرزی در سال ۱۳۹۹ یک هزار و ۵۹۲ تن و در سال گذشته هم ۹۱۶ هزار تن بوده که ۴۲ درصد نسبت به قبل کاهش داشته است.

وی با اشاره میزان واردات در دو سال گذشته از بازارچه مرزی ماهیرود گفت: در سال ۱۳۹۹، واردات انجام شده به ارزش ۱.۹ میلیون دلار و در سال ۱۴۰۰، به ارزش ۲۴.۹ میلیون دلار بوده که افزایش هزار و ۱۶۲ درصدی داشته است.

جرجانی افزود: از نظر وزن میزان صادرات انجام شده در سال ۱۳۹۹، ۷۴۵/. هزار تن و در سال گذشته هم ۲.۵ هزار تن بوده که ۲۴۲ درصد افزایش داشته است.

به گفته وی میزان ماده ۱۱۶، نیز در سال ۱۳۹۹، از نظر ارزش ۶۴۱ میلیون دلار و در سال گذشته ۶۰۳ میلیون دلار بوده که از این نظر شش درصد کاهش داشته است.

جرجانی تصریح کرد: ارزش خروجی کل کالاها از این بازارچه مرزی در سال ۱۳۹۹، ۸۴۳ میلیون دلار و در سال ۱۴۰۰، ۷۲۳ میلیون دلار بوده است که کاهش ۱۴ درصدی را نشان می‌دهد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان در دیدار با نماینده ولی فقیه خبر داد؛

مهاجرت ۶ هزار پزشک و پرستار از کشور/۲-۳

 

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان گفت: شش هزار پزشک و پرستار طی دو سال گذشته از کشور مهاجرت کرده‌اند.

حسینعلی شهریاری در دیدار نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی اظهار کرد: امروزه محرومیت بسیاری از مناطق حتی برخی از نقاط اطراف تهران را هم شامل می‌شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و رئیس مجمع خیرین سلامت کشور بیان‌کرد: ولی در مناطق اطراف تهران فرد با اختصاص یک ربع یا نیم ساعت می‌تواند خود را به بهترین مراکز درمانی برساند ولی در خراسان‌جنوبی و سیستان و بلوچستان گاه فرد باید ۳۰۰ کیلومتر طی کند تا به مرکز درمانی مجهز در مرکز استان برسد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه تا وقتی امکانات درمانی برای گروه‌های خاص است مشکل واقعی بیماران عادی درک نمی‌‌شود گفت: مجلس و دولت باید شرایطی را فراهم کنند که انگیزه برای ماندن پزشکان در مناطق محروم فراهم شود.

وی با بیان اینکه مجلس در زمینه مسائل دارو یک مصوبه مالایطاق داشت که بر اساس آن قیمت دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی نباید نسبت به شهریور ۱۴۰۰ افزایش یابد، تصریح کرد: این یک اشکال است چون نمی‌شود وقتی دستمزد کارگر، خدمات و هزینه‌ها دیگر افزایش یافته به کارخانه‌های دارو دستور داد که قیمت دارو را افزایش ندهند و در این صورت کارخانه یا دارویی تولید می‌کند که کیفیت لازم را ندارد یا هم دارو تولید نخواهد کرد و کمبود به وجود خواهد آمد و دولت موظف است اورژانسی ارز برای واردات دارو تخصیص دهد که همین زمانبر است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تبعات حذف ارز ترجیحی دارو و تمام این مشکلات را طی نامه‌ای به صورت شفاف به سران قوای سه گانه ارسال کردم، افزود: شرکت‌های دارویی پولی برای گردش مالی ندارند و اکنون سیکلی معیوبی داریم که دانشگاه‌های علوم پزشکی موظف هستند پول دارو را به شرکت‌های دارویی بدهند اما رئیس دانشگاه این پول را برای حقوق کارمندان می‌دهد و شرکت‌های دارویی طلبکار می‌شوند که مشکلاتی به وجود می‌آید و این سیکل معیوب ادامه دارد.

شهریاری با قول مساعد مبنی بر انتقال دغدغه و نگرانی استاندار و نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در حوزه سلامت مردم به رئیس جمهور ادامه داد: برخی از مناطق کشور محروم است و بیماران مجبور هستند برای درمان مسافت‌های طولانی را با مشقت فراوان تا مراکز درمانی کشور طی کنند که در استان‌هایی مانند خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان نیاز است که زیرساخت‌های بهتری را در راستای رفاه مردم ایجاد شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع خیرین سلامت کشور با اشاره به تصویب قانون عدالت آموزشی در سال ۹۲، تصریح کرد: براساس این قانون، دانشجویان پزشکی که از مناطق محروم جذب می‌شوند باید سه برابر طول مدت تعهد دارند در شهرهایی که از آن انتخاب شدند، خدمت کنند.

وی با بیان اینکه در برخی از شهرهای سیستان و بلوچستان پزشکان عمومی و تخصصی با استفاده از سهمیه مناطق محروم در حال خدمت رسانی هستند البته در برخی تخصص‌ها با کمبود پزشک مواجه هستیم افزود: قانونی که سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است هیچ کدام از دولت‌ها اجرایی نکردند و فضایی هم پیش آورند که متاسفانه انگیزه را از پزشکان گرفتند و طی ۲ یا سه سال گذشته ۶ هزار نفر از پزشکان و پرستاران ایرانی از کشور به اروپا و امریکا مهاجرت کردند.

شهریاری ادامه داد: اکنون این همه هزینه برای تربیت و آموزش پزشکان و پرستاران کشور می‌شود و کشورهایی مانند استرالیا به راحتی این پزشکان را برای کشور خود جذب می‌کنند و  روز به روز هم این مهاجرت‌ها بیشتر می‌شود چون در دولت و مجلس مصوبات غیرکارشناسی داشته‌ایم و با تفکر عدالت در مساوات که وجود دارد در بحث قضات هم با مشکل مواجه شدیم و استعفا می‌دهند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مجلس و دولت باید شرایطی را فراهم کنند که انگیزه برای ماندن این افراد فراهم شود.

وی با ابراز نگرانی برای مردم و تأمین دارو با اجرای طرح اصلاح پرداخت یارانه ها، تصریح کرد: نمایندگان مجلس، دولت و قوه قضاییه با تعرفه بیمه‌های تکمیلی چند برابر بهترین خدمات را در بخش خصوصی دریافت می‌کنند و شاید درد مردم و هزینه‌های درمان را درک نکنند.

شهریاری افزود: تا وقتی امکانات درمانی ما برای گروه‌های خاص با بیمه‌های تکمیلی خاص است مشکل واقعی بیماران و شهروندان عادی جامعه را درک نمی‌کنیم.

کمک ۱۲هزار میلیارد تومانی خیران به حوزه سلامت کشور

خیران کشور با راه اندازی مجمع خیران سلامت ایران از سال ۱۳۸۸ تاکنون بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان به حوزه بهداشت و درمان ایران کمک کرده‌اند.

دبیرکل مجمع خیرین سلامت کشور در دیدار با استاندار نیز با بیان این مطلب گفت: علاوه بر مجمع خیرین سلامت، سازمان‌های مردم‌نهاد نیز در حوزه بهداشت و درمان فعال هستند که حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های درمانی هزینه کرده‌اند.

شهریاری افزود: بیش از ۲ هزار سازمان مردم‌نهاد در حوزه بهداشت و درمان کار می‌کنند که در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ثبت شده‌اند.

وی گفت: پروژه‌های نیمه‌تمام در حوزه‌های مختلف از جمله سلامت در سطح کشور زیاد است که اتمام آن‌ها در اولویت کاری مسئولان قرار دارد.

دبیرکل مجمع خیرین سلامت کشور با بیان اینکه مجمع خیرین سلامت خراسان جنوبی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان تاکنون برای پروژه‌های درمانی هزینه کرده است افزود: خراسان جنوبی خیرین مقیم در استان‌های دیگر زیاد دارد لذا باید با برگزاری جلسه‌ای با حضور خیرین، نمایندگان مجلس و مسئولان از توان این افراد حتی در خارج از کشور برای تکمیل پروژه‌های حوزه بهداشت و درمان و سلامت استفاده کرد.

شهریاری گفت: باید یک نامه مکتوب درخصوص وضعیت پزشکان خراسان جنوبی توسط دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تهیه شود تا برای پیگیری امور در اختیار رئیس مجلس قرار دهیم.

استاندار هم گفت: تمام تلاش باید بر این متمرکز شود که سطح محرومیت‌های استان در حوزه بهداشت و درمان را کم کنیم و درد مردم را در این زمینه التیام بخشیم.

آقای قناعت با بیان اینکه حوزه بهداشت و درمان خراسان جنوبی نیازمند توجه بیشتر است افزود: از مهم‌ترین مشکلات که باید وزرات بهداشت به آن توجه کند حضور کمرنگ پزشکان متخصص از جمله متخصص بیهوشی اطفال در استان است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*