آخرین خبر :

اخبار خراسان جنوبی

آزادی خرمشهر اراده الهی

اراده الهی بر آزادی خرمشهر

سوم خرداد یادآور آزادی خرمشهر نه فقط یک واقعه بزرگ تاریخی، بلکه پیروزی معجزه مانندی نصیب رزمندگان اسلام و مردم ایران شد که می‌توان از آن به اراده الهی بر آزادی خرمشهر یاد کرد.

 سوم خرداد در تقویم جمهوری اسلامی ایران، به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی نامگذاری شده است.

در سراسر سال‌های پر افتخار دفاع مقدس، روزهای بزرگی به ثبت رسیده است که عظمت و اهمیت آن همواره در اذهان باقی خواهد ماند و سوم خرداد، روز آزادسازی خرمشهر در خلال جنگ تحمیلی نیز از همین افتخارات دوران هشت سال دفاع مقدس است.

سوم خرداد نه فقط یادآور آزادی خرمشهر که یادآوری فداکاری ها و ایستادگی های تحسین برانگیز مدافعان ایران اسلامی در برابر نیروهای متجاوز است.

فتح خرمشهر از لحاظ نظامی، به‌عنوان نقطه عطفی در تاریخ جنگ ایران و عراق شناخته شد و بازتاب جهانی داشت.

در آن زمان صدام ادعا می کرد که اگر ایرانیان بتوانند خرمشهر را آزاد کنند کلید بغداد را به نیروهای ایرانی می‌دهد و این سخنان صدام بیانگر آن بود که در این منطقه دیوار دفاعی بسیار مستحکمی بنا کرده است که نفوذ به آن به این راحتی نیست .

رژیم بعث عراق با اشغال خرمشهر می‌کوشید مهمترین اهرم فشار خود را برای واداشتن ایران به شرکت در مذاکرات صلح، حفظ کند. عراق با از دست دادن خرمشهر، از نظر سیاسی تکیه‌گاهش را برای مذاکره از دست داد.

برای اینکه بزرگی و عظمت عملیات آزاد سازی خرمشهر برای مردم گرانقدر روشن شود می‌بایست به ابعاد و اهداف مختلف آن اشاره کرد چرا که با شناخت دقیق آن، بهتر می‌توان عظمت این عملیات را درک کرد.

باید خاطرات تلخ و شیرین آن روزها، دلاورمردی مردان و زنان و شهامت و جسارت جوانان آن زمان و مظلومیت کودکان این سرزمین را بارها و بارها در فیلم و نوشته و کتاب و تصویر آنچنان تکرار کرد تا در ذهن نسل های آینده حک شود که چه بر مردمان آن روزگاران جنگ گذشت.

 

کاهش ۱۷ میلیارد تومانی مطالبات کارگری خراسان جنوبی

کاهش ۱۷ میلیارد تومانی مطالبات کارگری خراسان جنوبی

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: مطالبات کارگری استان از اسفند ماه ۱۳۹۹ تا فروردین ۱۴۰۱ نزولی بوده و از ۲۶ میلیارد تومان به ۹ میلیارد تومان کاهش یافته است.

 محمد رضا طالبی در دومین جلسه کمیسیون کارگری خراسان جنوبی از کاهش چشمگیر مطالبات کارگری در استان خبر داد و افزود: مطالبات کارگری استان از اسفند ماه ۱۳۹۹ تا فروردین ۱۴۰۱ نزولی بوده و از ۲۶ میلیارد تومان به ۹ میلیارد تومان کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه همچنین واحدهای کارگری دارای حقوق معوق کاهش ۷۰ درصدی داشته است، افزود: جامعه کارگری از جمله اقشار مهم جامعه بوده که می‌طلبد مورد توجه قرار گیرند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر به روز رسانی طرح طبقه بندی مشاغل، افزود: همچنین خواستاریم از واحدهای کارگری دارای حقوق معوق بازدید شود.

طالبی با بیان اینکه سیمای کلی معوقات کارگری در استان شرایط مطلوب و رو به کاهشی را نشان می‌دهد، افزود: اما در موقعیت حساس اقتصادی، باز هم باید مطالبات کارگران با جدیت دنبال و پرداخت شود تا معیشت آن‌ها به مخاطره نیفتد.

گفتنی است؛ در این جلسه، علاوه بر بررسی معوقات کارگری استان، مطالبات و معوقات کارگری پیمانکاران اداره کل راه و شهرسازی و شرکت آب و فاضلاب استان مورد بررسی ویژه قرار گرفت و در راستای کاهش معوقات کارگری تصمیمات لازم اتخاذ شد.

 

 

 

شوکت ۱۲۷ ساله ای که فرو ریخت/ بیم و امیدها برای باغ شوکت‌آباد

باغ و عمارت موقوفه شوکت‌آباد با قدمت ۱۲۷ ساله، در روزگاری نه چندان دور همچون نگین زمردی در بیرجند می‌درخشد. در حالی که نیمی از باغ به خاطر عواملی همچون سهل انگاری، خشکسالی و آفت از بین رفته است اما هنوز بیم و امیدها برای احیای شوکت‌آباد ادامه دارد.

به گزارش شبستان نیمی از باغ شوکت آباد از بین رفته و درختان بازمانده نیم دیگر هم درحال خشکیدن است. این باغ ۸.۵ هکتاری و در ۱۰ کیلومتری شرق بیرجند، که عمارت زیبای شوکت‌آباد را در خود جای داده، دیگر شکوه گذشته را ندارد. قدمت باغ شوکت‌آباد به دوران قاجار می‌رسد. ساخت این بنا در دوران حکمرانی امیر اسماعیل خان به اتمام رسید و بعد با حاکم شدن امیرمحمد ابراهیم خان مشهور به شوکت الملک، او در سال ۱۳۲۰ هجری چهار سهم از مجموعه را وقف عام کرد.

 

هشدار درباره باغ

مجموعه عمارت و باغ شوکت‌آباد در تاریخ ۲۳ مرداد ماه ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۳۶۳ به ثبت ملی رسید و روزهای رونق نزدیک شد. عملیات مرمت بنا و سپردن باغ به بخش خصوصی گامی برای نجات این مجموعه بود اما با شیوع ویروس کرونا، درهای باغ به روی رهگذران بسته شد. سال ۹۹ بود که «حسن رمضانی» مدیرکل سابق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان جنوبی در جلسه شورای اسلامی شهر بیرجند درباره وضعیت این باغ هشدار داد و گفت که در نگهداری از این باغ که نامش در فهرست آثار ملی ثبت شده، کم‌کاری شده است.

 

باغ و عمارت شوکت آباد به صورت شش‌دانگ وقف و متعلق به دو موقوفه شیخ محمد هادی و امیر اسماعیل خان است. اکنون مالک این فضا، اداره اوقاف و امور خیریه است که آن را به بخش خصوصی واگذار کرده است. برای نجات این لکه سبز که نیمی از آن خشکیده، چند روزی است که در فضای مجازی و حقیقی دوباره مطالبه گری به راه افتاده؛ البته اهالی منطقه و همسایگان باغ، بارها نسبت به خشک شدن و قطع درختان اعتراض کرده‌اند اما گویا گوش شنوایی نبوده است.

 

انتشار تصاویر هوایی از منطقه شوکت‌آباد بیرجند و نگرانی‌ها درباره سرنوشت باغ و عمارت شوکت آباد و جنجال‌هایی که برای خشک شدن آن برپا شده، باعث شد گروهی از خبرنگاران استان با همراهی برخی از مدیران اوقاف و امور خیریه، از این باغ تاریخی بازدید کنند. یکی از اهالی شوکت آباد که با شنیدن خبر آمدن خبرنگاران خود را به مزرعه موقوفه شوکت ‌آباد بیرجند با نام فدک رسانده، می‌گوید درختان باغ، خود به‌خود نخشکیده و «در این سال‌ها درختان را با جلوگیری از آبیاری خشکانده‌اند.»

 

دیگر نشانی از دختان میوه باغ نیست

درخت‌های خشکیده و گاهی سبز از دیوارهای کاهگلی باغ سر بیرون آورده‌اند. خوب که دقت کنید شوکت آباد گذشته اکنون شبیه باغی سبز و خشک و ناآباد است که گویا از رمق افتاده است. اهالی قدیمی منطقه با باغ نسبتی دیرینه و شیرین دارند. باغ، سال‌ها کنار آن‌ها زندگی کرده و اهالی نیز سال‌هاست که از مواهب آن بهره برده‌اند و برای زنده ماندنش تلاش کرده‌اند. اما امروز از شوکت باغ شوکت آبادی که شبیه یک جنگل بود که داخل آن پر از درختان تزیینی، سایه‎دار و میوه‎دار از جمله چنار، کاج، سرو، هلو، انار، توت، زردآلو و تاک، انار و گردو به همراه بوته‎های گل چون شقایق و محمدی بود، دیگر نشانی نیست و بیشتر از درختان کاج و چند درختی مثمر آفت زده چیزی به چشم نمی خورد».

 

«حسین سبزبان» با ناراحتی که از خشک شدن درختان باغ در چهره اش هویداست، می افزاید: «تمام درختان این باغ  و جنگل را جد و پدر و عمویم کاشته اند و از قدیم آبیاری آن بر مدار ۱۴ یا ۲۰ بوده در صورتی که الان مدیریتی بر نحوه آبیاری نیست. در سایه نبود نظارت، درختان زردآلود چندین ساله خشک شده و این فاجعه است».

 

به سال‌های نه چندان دوری اشاره می کند که هفت باغبان از درختان باغ شوکت‌آباد نگهداری می‌کردند و حتی زردآلوهای آن با کامیون به خارج از شهر حمل می‌شد و به وقت طلایی شدن گندم زارها از چندین روستا کارگرها برای درو به اینجا می آمدند و حداقل ۵۰ گاو شیرده در روستا بود اما حالا حتی مردم محلی اجازه برداشت خار از مزارع را ندارند. او معتقد است: «نظارتی بر نحوه درست آبیاری مزرعه و باغ وجود ندارد و مدیریت اوقاف ضعیف است و باید در کنار ساخت مزرعه، باغ را هم آباد نگه می داشت».

 

از نبود مدیریت آبیاری باغ تا جانمایی غیرکارشناسی مزرعه جدید

«حسین گندمی»، عضو شورای اسلامی روستای شوکت‌آباد هم در جمع خبرنگاران حضور یافته، معتقد است که ۷۲ ساعت آب متعلق به باغ تاریخی شوکت‌آباد قبلا که مدیریت باغ دست باغبان‌های محلی بود با نظم بین درختان تقسیم می‌شد اما الان به خاطر نبود مدیریت آبیاری درختان خشکیده و آفت زده است.
وی که مثل باقی اهالی روستا دغدغه حفظ باغ تاریخی را دارد، می افزاید: «گذشتگان درختان را کاشتند تا مردم از میوه و سایه آن استفاده کنند اما با مدیریت اشتباه در آبیاری درختان خشکیدند. حدود ۶ ماه شده که درختان حاشیه خیابان های منتهی به باغ آب نخورده چون جوبی برای آن نمانده است».

 

این عضو شورای روستا شوکت‌آباد می گوید: «اوقاف بر مبنای درآمد کار می‌کند و چون این درختان سودی ندارد پس رها شده در حالی که درختان حاشیه خیابان‌ها ۳۳ ساعت آب و آبدار مخصوص داشته است».

 

گندمی در ادامه جانمایی باغ‌های جدید در اراضی موقوفه را نیز به دلیل مناسب نبودن خاک، غیرکارشناسی می داند و تأکید دارد که باید از چند کارشناس خبره محلی در جانمایی مزرعه و باغ جدید استفاده می شد.

 

نمره ۱۹ اوقاف از مدیریت شوکت‌آباد!

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند که همراه خبرنگاران به درددل و انتقادهای اهالی دغدغه‌مند روستا گوش می داد، در پاسخ به آنان می گوید: «شوکت‌آباد به مساحت ۴۰۰ هکتار سند ۶ دانگ وقفی دارد که روزگاری دست اهالی روستا بود و حتی اجاره و پذیره را پرداخت نمی‌کردند اما وظیفه اوقاف به عنوان متولی وقف آن است که ملک را اجاره دهد و از درآمد آن نیت واقف را اجرا کند».

 

حجت‌الاسلام «دادخدا خدایی» موقوفه را امانتی در دست اوقاف می داند که مدیریت آن حکم شرعی دارد و می افزاید: «برای هر تغییری در مدیریت موقوفه باید از نماینده ولایت فقیه اجازه بگیریم و یکی از وظایف مهم متولی، بهره‌وری موقوفه است. طبق سیاست ابلاغی سازمان اوقاف و امور خیریه تلاش شده که حداکثر بهره‌وری از مجموعه باغ شوکت‌آباد انجام شود و جلوی برخی افراط و تفریط‌ها را گرفتیم وگرنه باغ تبدیل به خارزار می‌شد!».

 

 

 

وی به عملکرد اوقاف در مدیریت موقوفه شوکت‌آباد از ۲۰ نمره ۱۹ می دهد و معتقد است نباید همه خدمات اوقاف به خاطر یک نمره منفی نادیده گرفته شود. متولی موقوفه در ادامه مدعی این می شود که اگر باغ شوکت‌آباد به این روز افتاده حاصل بی‌ملاحظگی افرادی است که ۳۵ سال گذشته مدیریت باغ را برعهده داشتند.

 

حجت‌الاسلام خدایی با تأکید بر اینکه اوقاف غفلتی در مورد آبیاری باغ نداشته است و عکس هوایی مقایسه‌ای انتشار یافته از وضعیت فضای سبز باغ شوکت‌آباد نیز حکایت مرد ۴۰ ساله‌ای است که با دوران نوجوانی‌اش فرق دارد! می گوید: «اگر درختانی هم خشک شده علاوه بر اینکه خشکسالی و آفت بی‌تاثیر نبوده اما اینها اثر وضعی عملکرد باغبانان در گذشته است که الان خود را نشان داده لذا مدیریت اوقاف نباید زیر سوال برود!»

 

به گفته وی اجرای هر پروژه‌ای در موقوفه شوکت‌آباد زیر نظر کارشناسان رسمی دادگستری و کشاورزی بوده است و سهم آب نیز به نسبت سطح زیر کشت، تقسیم شده و مازاد آن به مزرعه جدید می‌رود. ۱۹ و نیم ساعت آب هر ۱۴ روز به ضلع غربی و شرقی جنگل می رود در حالی که هیچ ثمری هم برای موقوفه ندارد.

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند با اعتقاد به اینکه اوقاف از انجام هیچ کاری برای خدمتگزاری به موقوفات دریغ نمی‌کنند، بیان می کند: «آیا اینکه توانستیم زمین بایر مزرعه وقفی را به جایی برسانیم که درآمد سالانه یک میلیارد تومانی داشته باشد، کار خلاف بوده است!؟ باغ هم در سال‌های اخیر زنده شده و سرمایه‌گذار حدود چهار میلیارد تومان برای آن آورده داشته است لذا وظیفه اوقاف حداکثر بهره‌وری از موقوفه برای اجرای بهتر نیت واقف است.»

 

حجت‌الاسلام خدایی با بیان اینکه تذکر و انتقاد مطالبه‌گران باعث پیشرفت کار می‌شود، می گوید: «همه انتقادات درخصوص خشک شدن برخی درختان باغ را می‌پذیریم و طبق نظر متخصص برنامه‌ریزی کرده‌ایم که نهالی کاری به جای درختان خشکیده انجام شود و برای ایجاد فضای سبز نیز برنامه داریم ولی زمان‌بر است چون باید هم نظر میراث فرهنگی و هم نظر جهاد کشاورزی تامین شود».

 

وی از حفظ و حراست موقوفه و ایستادگی قاطعانه در مقابل موقوفه‌خواری گفت و ادامه می دهد: «احقاق حقوق موقوفه خط قرمز اوقاف است و ما اجازه نداریم که از حق مردم هم وارد وقف کنیم چون چاق کردن موقوفات به حال ما سودی ندارد».

 

قفل کرونا بر درب عمارت

اما انگشت نقد مطالبه گران و دغدغه مندان استان برای خشک شدن درختان باغ شوکت آباد به سوی سرمایه‌گذار بخش خصوصی هم است که از ۲ سال پیش با تعطیلی باغ و عمارت به خاطر شیوع کرونا در زمینه آبیاری درختان تعلل کرده است. «رسول کفاش‌زاده» ضمن بازدید خبرنگاران از باغ و عمارت شوکت‌آباد در تشریح عملکرد خود در حوزه مرمت، بازسازی و ایجاد مستحدثات جدید زیر نظر میراث فرهنگی و اوقاف در این مجموعه تاریخی می گوید: سال ۹۶ استاندار وقت قول مساعد تخصیص یک میلیارد تومان اعتبار برای مرمت باغ را داد ولی عملی نشد با این وجود و با کمک ۱۷۶ میلیون تومانی میراث فرهنگی عملیات مرمت باغ را آغاز کردیم تا بتوان آن را به مرحله درآمدزایی رساند».

 

 

عملیات بازسازی و مرمت باغ و عمارت تا اواخر سال ۹۸ طول می کشد و پس از گذشت یک ماه از بهره برداری مجموعه، با توجه به شیوع ویروس کرونا و اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا، باغ و عمارت بسته می شود. اینها سخنان سرمایه گذار باغ و عمارت شوکت‌آباد است که هزینه ۲ و نیم تا چهار میلیارد تومانی برای مرمت این اثر تاریخی و ملی جهت اقامت، پذیرایی و برگزاری مراسم‌ کرده است.

 

او در ادامه گریزی به مرمت عمارت و دیوارهای باغ می زند و با نشان دادن تصاویری از قبل و بعد بازسازی باغ و عمارت تلاش می کند تا حجم کار صورت گرفته برای احیای دوباره این اثر با ارزش تاریخی را نشان دهد. کفاش‌زاده می گوید: «به دلیل وجود کاهگل در دیوارهای عمارت و باغ، موریانه ها به جان این بناهای تاریخی بیرجند افتاده بود که بعد از مشاهده این آفت به‌طور کامل نمای بیرونی بازسازی شد.

 

این سرمایه گذار بومی استان در مورد خشک شدن درختان هم نمی‌توان گفت مشکل از آبیاری یا مدیریت نادرست بوده بلکه عواملی دیگری مثل خشکسالی و آفت و تعلل و کوتاهی سال‌های دور در نگهداری از درختان بود که امروز نمود پیدا کرده است. با دست به کاشت حدود ۳۵ درخت مثمر و ۴۰ درخت غیر مثمر برای احیای فضای سبز اشاره می کند و می افزاید: «اما حتی آفت به جان همین درختان میوه تازه کاشته شده هم افتاده است».

 

کفاش‌زاده تأکید می کند: «باغ شوکت‌آباد مانند باغ جهانی اکبریه اعتبارات ملی و جهانی ندارد که بتوان برای نگهداری و مرمت از آن استفاده کرد لذا نیاز است در شرایط بحرانی و تعطیلی مجموعه به دلیل کرونا، دولت نیز با بخش خصوصی همکاری کند».

 

مصوباتی برای زنده سازی باغ

اما داستان باغ شوکت‌آباد که عواملی همچون سهل انگاری، خشکسالی و آفت در زنده نگه داشتن آن مشهود است پس از آنکه به دغدغه مردمی در فضای مجازی و حقیقی تبدیل شد، تغییر کرد؛ مسئولان به‌صورت جدی پیگیر حل آن شدند. برای حفظ باغ،‌ در بازدید میدانی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در اردیبهشت ماه  امسال چندین طرح مصوب شد که سرمایه‌گذار باغ و عمارت شوکت‌آباد طی مدت ۲ ماه نسبت به راه‌اندازی و بهره‌برداری فاز اول مجموعه اقدام کند. در فاز یک پروژه، ساماندهی سرسرای ورودی باغ، راهرو، محوطه جزیره، ۱۰ اتاق مشرف به باغ به عنوان فضاهای اقامتی و تالارها مرمت و بازسازی می‌شوند تا برای استفاده و بهره‌برداری مردم و گردشگران مهیا شود.

 

 

همچنین براساس این مصوبات؛ اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از محل اعتبارات پیش‌بینی شده در مصوبات سفر رئیس جمهور به استان مرمت بنای استادسرا را در دستور کار خود قرار می‌دهد و سرمایه‌گذار نیز نسبت به تجهیز و راه‌اندازی آن در فاز بعدی اقدام می‌کند. بنابر این گزارش صدور مجوزهای لازم برای بهره‌برداری از فاز اول مجموعه در اسرع وقت از دیگر تعهدات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این بازدید بود. زنده‌سازی باغ از محل درآمد موقوفه و استفاده از کمک‌های فنی جهاد کشاورزی برای احیای قنات مجموعه نیز از مصوبات این بازدید در حوزه اوقاف و امور خیریه استان اعلام شده است.

 

 

پایان پیام/۳۷۵

 

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اعلام کرد؛

راه اندازی مرکز مشاوره گیاهان دارویی و توسعه مشاغل خانگی/۷

راه اندازی مرکز مشاوره گیاهان دارویی و توسعه مشاغل خانگی

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی از راه اندازی مرکز مشاوره گیاهان دارویی و توسعه مشاغل خانگی در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان خبر داد.

 جلال‌الدین صادقی گفت: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی به کارفرمایی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و توسط جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد توسعه‌ای و مداخله‌گر در حوزه اشتغال انجام شد.

وی افزود: هدف در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی که الگویی از شکل‌گیری فعالیت‌های شبکه‌ای در کسب‌وکارهای خرد و کوچک بوده، این است که با انجام فعالیت‌های شبکه‌ای تمامی اجزای زنجیره ارزشِ هریک از مشاغل مزیت‌دار خانگی استان که در این طرح هستند، نقشی را ایفا کرده و دلال و واسطه‌ها از این حوزه حذف شوند.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: یکی از شبکه‌هایی که در راستای یافته‌های علمی و اجرایی این طرح شکل گرفت، شبکه گیاهان دارویی بود.

صادقی ادامه داد: در این شبکه با افراد مختلفی اعم از تولید کننده، مدرسان، فعالان بازار، صاحبان ایده و متقاضیان توانستیم ضمن ایجاد ارتباط، شبکه گسترده کاری را شکل دهیم که در حوزه‌های تولید، مشاوره، آموزش بتواند یاریگر افراد در زمینه گیاهان دارویی باشد.

به گفتۀ وی با توجه به این موضوع با کسب مجوز از اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی، مرکزی تحت عنوان مرکز مشاوره گیاهان دارویی و توسعه مشاغل خانگی در جهاد دانشگاهی راه اندازی شد.

وی بیان کرد: در این مرکز علاوه بر کادر هیأت مدیره و افراد متخصص؛ مشاورینی هستند که در مسائلی نظیر شبکه سازی، تیم سازی، مشاوره‌های تخصصی در زمینه تهیه طرح‌های توجیهی فنی، امکان سنجی FS، طرح کسب و کار bp و مدل کسب و کار BM می‌توانند مشاوره دریافت کنند.

صادقی اعلام کرد: صاحبان ایده و سرمایه، علاقه‌مندان به فعالیت در حوزه گیاهان دارویی، متقاضیان برگزاری کارگاه آموزشی، رویداد حوزه کارآفرینی می‌توانند از خدمات این مرکز بهره مند شوند.

 

 

پرداخت ۳۸ میلیارد تومان تسهیلات به زوج‌های خراسان جنوبی/۷

زوج‌های جوان خراسان جنوبی فروردین امسال ۳۷ میلیارد و ۷۵۲ میلیون تومان تسهیلات ازدواج دریافت کردند .

معاون امور فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صداو سیما خراسان جنوبی با بیان این مطلب گفت: در فرودین ماه امسال ۲۸۹ نفر وام ازدواج را دریافت کردند.

قناد با اشاره به اینکه بازپرداخت وام ازدواج ۱۰ ساله و با کارمزد ۴ درصد است گفت: به آقایان زیر ۲۵ سال  و خانم‌ها زیر ۲۳ سال ۱۵۰ میلیون تومان وام اعطامی شود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۲ هزار و ۸۳۶ نفر در نوبت دریافت وام ازدواج هستندگفت :سال گذشته نیز  ۱۲ هزار و ۶۲۴ نفر در خراسان جنوبی وام ازدواج دریافت کردند.

 

 

کشف بیش از ۱۰۱ کیلو حشیش در قاین/۴

۱۰۱ کیلو و ۲۰۰ گرم حشیش در شهرستان قائنات کشف شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی، فرمانده انتظامی استان از کشف ۱۰۱ کیلو و ۲۰۰ گرم حشیش در شهرستان قائنات خبر داد و گفت: در این رابطه یک سواری پراید توقیف و ۲ متهم دستگیر شدند.

سردارناصر فرشید افزود : مأموران انتظامی شهرستان قائنات ، هنگام گشت زنی و کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک سواری پراید مشکوک شدند و خودرو را برای  بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی گفت : مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از سواری پراید، ۱۰۱ کیلو و ۲۰۰ گرم حشیش که به طرز ماهرانه ای داخل خودرو جاساز شده بود، کشف کردند.

سردارناصر فرشید افزود: مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف و ۲ متهم را دستگیر کردند که به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی و روانه زندان شدند.

سردار فرشید گفت :مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ آماده دریافت اخبار و اطلاعات شهروندان درخصوص شناسایی و برخورد با مجرمان است.

 

 

 

 

تا پایان سال جاری؛

ضریب اینترنت پرسرعت در روستاهای خراسان جنوبی به ۹۰ درصد می‌رسد/۷

ضریب اینترنت پرسرعت در روستاهای خراسان جنوبی به ۹۰ درصد می‌رسد

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: اکنون ۶۳ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان از پوشش شبکه اینترنت پرسرعت بهره‌مند هستند که این میزان در سال جاری به ۸۵ تا ۹۰ درصد افزایش می‌یابد.

مصطفی بهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اکنون حدود ۳۰۰ روستای استان فاقد اینترنت پرسرعت هستند که ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار امسال از اینترنت پرسرعت بهره‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: برای نصب، تجهیز و راه‌اندازی سایت‌های اینترنت پرسرعت این روستاها ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

 

 

 

 

 

 

قول مساعد معاون رییس جمهور برای حمایت طرح‌های حوزه بانوان خراسان جنوبی/۲-۳

قول مساعد معاون رییس جمهور برای حمایت طرح‌های حوزه بانوان خراسان جنوبی

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور در دیدار استاندار خراسان جنوبی با وی، برای حمایت از طرح‌های ویژه حوزه بانوان این استان قول مساعد داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ جواد قناعت در دیداری با معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور، ضمن تشریح مسایل خراسان جنوبی با اشاره به موفقیت‌های بانوان استان، توجه ویژه حوزه ریاست جمهور به ارتقای شرایط موجود را مطالبه کرد.

وی با اشاره به توانمندی‌های بانوان عشایر استان گفت: بانوان عشایر، سهم بسزایی در اشتغال و تولید خراسان جنوبی دارند.

قناعت اظهار داشت: با توجه به استقبال جامعه از محصولات طبیعی و تولیدات خالص جامعه عشایری، پرداختن تسهیلات ویژه و ایجاد بازارهای هدف خاص برای عرضه محصولات تولیدی این قشر زحمتکش، از جمله اقدامات حمایتی است که باید در دستور کار حوزه‌های متولی قرار گیرد.

وی ضمن دعوت از معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور برای سفر به استان خراسان جنوبی افزود: این سفر با هدف آشنایی شما با توانمندی‌های زنان استان و نیز کمک به ارتقای جایگاه بانوان در تحکیم بنیان خانواده برنامه‌ریزی می‌شود.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور هم در این دیدار ضمن اذعان به توفیقات بانوان در خراسان جنوبی، ارتقای جایگاه زنان در کشور را از برنامه‌های دولت سیزدهم ذکر کرد.

انسیه خزعلی در ادامه برای سفر به خراسان جنوبی و حمایت از طرح‌های ویژه حوزه بانوان استان خراسان جنوبی قول مساعد داد.

این دیدار با حضور اسدزاده مدیرکل دفتر زنان و امور خانواده استانداری خراسان جنوبی انجام شد.

 

 

 

داوران خراسان‌جنوبی بر کرسی قضاوت رنکینگ اسنوکر کشور/۷

در بیست و سومین دوره رنکینگ کشوری اسنوکر کشور داوران خراسان‌جنوبی بر کرسی قضاوت نشستند.

داوران خراسان‌جنوبی بر کرسی قضاوت رنکینگ اسنوکر کشور

با دعوت رسمی فدراسیون بولینگ، بیلیارد و بولس جمهوری اسلامی ایران در بیست و سومین دوره رنکینگ کشوری اسنوکر دوران خراسان‌جنوبی بر کرسی قضاوت رقابت‌ها نشستند.

در این ماراتن ملی «فاضل فروتن» رئیس هیأت بولینگ، بیلیارد شهرستان بیرجند بازی فینال مسابقات را قضاوت کرد. «احمد رضایی» نیز از خراسان‌جنوبی بر کرسی قضاوت مرحله نیمه نهایی رقابت‌های بیست و سومین دوره رنکینگ کشوری اسنوکر  نشست.

این رویداد ورزشی کشوری با حضور ۱۵۱ نفر از ورزشکاران برتر دسته اول رشته اسنوکر سراسر ایران به میزبانی استان فارس در شهر شیراز طی شش روز برگزار شد.

در دسته اول بیست و سومین دوره رنکینگ کشوری اسنوکر حداقل ۱۵۹ مسابقات بین ورزشکاران برگزار شد که داوری این رویداد ورزشی از حساسیت و جایگاه خاصی برخوردار است.

 

 

 

شناسایی ۱۰ مورد مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

در شبانه روز گذشته مورد فوت کرونا در خراسان جنوبی ثبت نشد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: در شبانه روز گذشته ۵۳ تست تشخیص مولکولی و  ۵۶ تست سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۱۰  بیمار جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۲ مورد در شهرستان بیرجند، ۲ مورد در شهرستان فردوس، ۱ مورد شهرستان نهبندان و ۵ مورد در شهرستان قائنات شناسایی شد.

وی افزود:  در حال حاضر در استان ۱۴ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۳  نفر کرونا مثبتند.

 

 

 

 

خرید ۳۰۰ تن مرغ مازاد مرغداران خراسان جنوبی/۲-۳

برای حمایت از تولید کنندگان داخلی، در هفته گذشته حدود  ۳۰۰ تن مرغ مازاد بر مصرف مرغداران گوشتی خراسان جنوبی خریداری شد.

مدیرشرکت پشتیبانی اموردام استان گفت: شرکت پشتیبانی اموردام خراسان جنوبی مرغ مازاد بر مصرف مرغداران گوشتی را براساس قیمت کمیته استانی و در وزن‌های ۱ کیلو و ۲۰۰ گرم  تا ۲ کیلو و ۲۰۰  گرم خریداری می‌کند.

مهدی روشن افزود: مرغداران نگران فروش مرغ مازاد بر مصرف خود نباشند و تا هر زمان که لازم باشد خریداری مرغ مازاد ادامه می‌یابد

وی افزود: خرید مرغ مازاد از دو کشتارگاه طیور بیرجند و یک کشتارگاه قاین انجام می‌شود.

 

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

چادر عشایر ، به منزله سنگر و پاسگاه مرزی/۲-۳

چادر عشایر به منزله پاسگاه مرزی است/تاکید بر رفع دغدغه های عشایر

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه چادر عشایر به منزله پاسگاهی در مناطق مرزی محسوب می‌شود، گفت: نگاه حاکمیت حمایت از عشایر بوده و همواره بر رفع دغدغه‌های این قشر تأکید شده است.

جواد قناعت در جلسه دیدار با عشایر زیرکوه با بیان اینکه عشایر انسان‌های پاک و بی آلایشی هستند، افزود: تهاجم فرهنگی و فرهنگ غربی در فرهنگ عشایری رسوخ نکرده و گفتمان‌ها، ادبیات، کردار، رفتار و در مجموع سبک زندگی آنها را تغییر نداده است.

وی با بیان اینکه وجود عشایر در مناطق مرزی، تقویت امنیت در مرزها را به همراه دارد، اظهار کرد: این قشر پر تلاش علیرغم وجود مشکلات عدیده، صادقانه به تولید محصولات سالم مشغول می‌باشند.

قناعت با اشاره به جمعیت ۸۰ هزار نفری عشایر، اظهار کرد: چادر عشایر، به منزله سنگر و پاسگاهی در مناطق مرزی محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: در میان جامعه عشایری استان افراد تحصیل کرده، باسواد و فرهیخته‌ای وجود داشته که تلفیق تجربه ریش سفیدان با اصالت و ریشه دار با جوانان تحصیل کرده می‌تواند مشکلات حوزه عشایری را به راحتی حل کند.

استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: بنا به فرمایش امام (ره)، عشایر ذخایر انقلاب بوده که از ابتدا همسویی و همراهی خوبی با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران داشته‌اند.

وی افزود: نگاه نظام و حاکمیت حمایت از عشایر بوده و از اولین روزهای عمر پربرکت انقلاب اسلامی، بر رفع دغدغه‌های عشایر تأکید شده است.

قناعت با اشاره به طرح مردمی سازی یارانه‌ها بیان کرد: همه کارشناسان خبره و کسانی که نگاه حزبی ندارند و دلشان برای منافع نظام می‌سوزد، این طرح را تأیید می‌کنند.

وی افزود: در این طرح قرار است منفعت یارانه‌ها که به جیب دلال‌ها می‌رفت و یا به کشورهای همسایه سرازیر می‌شد، به سفره مردم برود.

قناعت بیان کرد: افرادی که در این حوزه منافعی داشتند با اجرای این طرح مخالفت می‌کنند و با استفاده از قدرت و نفوذ خود در روزنامه‌ها و رسانه‌ها بر علیه اجرای آن مطلب می‌نویسند.

وی با تأکید بر اینکه در مدل فعلی، یارانه‌ای حذف نمی‌شود، گفت: همچنین در این طرح در خصوص نان و آرد جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه باید با همراهی مدیران شهرستانی اشکالات اجرای طرح هرچه سریع‌تر مرتفع شود، گفت: ممکن است در مسیر اجرای این طرح عظیم، مشکلاتی وجود داشته باشد که به سرعت در چند ماه آینده مرتفع خواهد شد، اما اجرای آن هم نافع فراوانی برای کشور و نظام به دنبال دارد.

 

مشکلات پروژه های فرهنگی و هنری فردوس بررسی شد/۲

در دیدار سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با فرماندار فردوس، مشکلات پروژه های فرهنگی و هنری این شهرستان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمود رمضانی در این دیدار که دوشنبه ۲ خرداد ماه ۱۴۰۱ انجام گرفت، عنوان کرد: شهرستان فردوس از شهرهای قدیمی کشور و قطب فرهنگی است و زیرساخت های فرهنگی و هنری این شهرستان از قدمت بالایی برخوردارند.

وی به احداث اولین سینمای استان در این شهرستان اشاره کرد و گفت: هنرمندان بسیاری مطرحی از فردوس در سطح کشور فعالیت می کنند و در حوزه تئاتر، خوشنویسی، موسیقی و کتاب نیز در استان و در کشور حرفی برای گفتن دارد.

رمضانی در ادامه با بیان این که کمبود زیرساخت های فرهنگی و هنری در این شهرستان مشهود است، ادامه داد: تعداد نیروی انسانی اداره این شهرستان بسیار کم ولی حجم کاری که می توان انجام داد بسیار زیاد است.

وی خاطرنشان کرد: موضوع کمبود نیروی انسانی با وزارت خانه مطرح شده و امیدواریم در نتیجه پیگیری ها مجوز افزایش نیرو گرفته شود.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به مشکلات مجتمع فرهنگی و هنری شهید آوینی اشاره کرد و گفت: این مجتمع و همچنین ساختمان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فردوس نیاز به تعمیرات دارد تا از وقوع اتفاقات ناگوار پیشگیری کنیم.

رمضانی خواستار مشارکت فرمانداری در این خصوص شد و افزود: با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تامین تجهیزات، بتوان هر چه سریعتر تعمیر و تجهیز این ساختمان ها را انجام داد.

وی با اشاره به این که مزایده سالن شهید آوینی نیز هر چه سریعتر انجام خواهد شد تا به یکی از موسسات فرهنگی و هنری سپرده شود، ادامه داد: مشکل سینمای فردوس نیز به استاندار منتقل شده و با توجه به استقبال بالای مردم این شهرستان از سینما و قدمت سینمای فردوس، پیشنهاد می کنیم تجهیزات که متعلق به آموزش و پرورش است برای استفاده در سینما سیار و یا حتی استقرار در سالن شهید آوینی استفاده شوند.

رمضانی اضافه کرد: اگر اعتبارات فرهنگی و هنری این شهرستان در وضعیت خوبی قرار دارد، می توان پروژه پلاتو فردوس را نیز در دستور کار قرار داد.

راه اندازی کارگروه مختص برنامه ریزی برای نهادهای فرهنگی شهرستان فردوس

مهدی روشن سرپرست فرمانداری شهرستان فردوس نیز در این دیدار عنوان کرد: متاسفانه همه توجهات معطوف به اقتصاد شده است و به نوعی از فرهنگ غفلت کرده ایم در حالی که اگر به فرهنگ توجه شود، اقتصاد هم درست می شود.

وی با اشاره به این که اکثر مرجعات مردمی، مشکلات فرهنگی است، ادامه داد: با کار فرهنگی همه ساختارهای جامعه درست می شود.

وی با تاکید بر این که هزینه کردن در این زمینه سرمایه گذاری است، خاطرنشان کرد: کار فرهنگی اگر با هنر آمیخته شود، تاثیر آن دوچندان شده و در جامعه گسترش بیشتری خواهد داشت.

سرپرست فرمانداری شهرستان فردوس با بیان این که کارگروهی مختص برنامه ریزی برای نهادهای فرهنگی شهرستان تشکیل شده است، اضافه کرد: اعتباراتی نیز برای اجرای برنامه ها اختصاص داده شده و در پایان سال دستگاه های فرهنگی ارزیابی می شوند.

روشن با اشاره به این که از استانداری نیز تقاضا داریم برنامه های شاخص فرهنگی و هنری را مشخص و برای اجرای آن اعتبار بگذارد، یادآور شد: گفتمان سازی فرهنگی در استان برای شکل گیری تحول فرهنگی لازم است و باید به برخی شهرستان ها که قطب فرهنگی هستند، نیز کمک شود.

وی با بیان این که معتقدم اگر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه خود را معطوف به مجتمع فرهنگی و هنری شهید آوینی کند و متولی باشد، موفق تر است، عنوان کرد: ما نیز در این خصوص همکاری می کنیم و برنامه های خاص فرهنگ و هنری را در این مجتمع برگزار خواهیم کرد.

به گفته وی با توجه به ظرفیت های فرهنگی فردوس، بهتر است علاوه بر حل مشکلات سینمای فردوس و اجرای راهکارهای پیشنهادی، سینمایی جدید احداث شود.

روشن درخصوص موسسات فرهنگی و هنری شهرستان نیز بیان کرد: با توجه به گستردگی کارهای این موسسات در سطح استان، اداره کل به صورت ویژه حمایت های مالی و معنوی داشته باشد.

گفتنی است در حاشیه سفر سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به شهرستان فردوس از مجتمع فرهنگی و هنری شهید آوینی بازدید بعمل آمد و مشکلات این پروژه از نزدیک مورد بررسی قرار گرفت.

 

آغاز اجرای نمایش ارمائیل در پلاتو پروفسور کامیابی مسک/۲-۳

آغاز اجرای نمایش ارمائیل در پلاتو پروفسور کامیابی مسک
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: اجرای نمایش ارمائیل از یکم خرداد ماه در پلاتو پروفسور کامیابی مسک آغاز شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علی زمزم با بیان این خبر، عنوان کرد: نمایش ارمائیل به به نویسندگی علی حمیدیان فر و گارگردانی مشترک میثم صدرا و مهدی سبزاری، از یکم تا دهم خرداد ماه ۱۴۰۱، هر شب ساعت ۲۰ در پلاتو پروفسور کامیابی مسک، جنب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، به روی صحنه می رود.

به گفته وی در این نمایش عباسعلی نورایی، احسان محمدیان، سید محمد موسوی، عارفه اصغری نیا به عنوان بازیگر به ایفای نقش می پردازند و از جمله عوامل این نمایش می توان به دستیار کارگردان و طراح گرافیک: امیرحسین توکلی، ویدئو مپینگ: محمدباقر شاهد، طراح نور: امیر جم، عکاس: فاطمه خسروی، گریم: شهلا قربانی، مدیر صحنه: ستایش انصاری و منشی صحنه: فاطمه عمادی اشاره کرد.

زمزم خاطرنشان کرد: علاقه مندان می توانند بلیط نمایش را به مبلغ ۵۰ هزار تومان، از درب پلاتو پروفسور کامیابی مسک تهیه کنند.

وی اضافه کرد: داستان نمایش «اَرمائیل (شفق)» روایت زندگی خبرنگاری است که در مواجهه با گذشته اش تارک دنیا شده و سعی می کند خودش را مقصر مرگ یکی از سوژه های خبری اش بداند و به همین دلیل می خواهد از خودش و گذشته اش فرار کند. پس از مرگ همسرش، مدتهاست که درحال ساختن قایقی است تا خودش را به وسیله ی آن مجازات کند تا شاید گذشته اش را جبران کرده باشد.

گفتنی است نمایش ارمائیل برگزیده چهاردهمین جشنواره تئاتر خراسان جنوبی و با کسب جوایز متعددی در بخش های مختلف این جشنواره، به جشنواره بین المللی تئاتر فجر راه یافت.

 

کسب مدال برنز سینا فایده در رقابت های بوکس قهرمانی کشور انتخابی تیم ملی

کسب مدال برنز سینا فایده در رقابت های بوکس قهرمانی کشور انتخابی تیم ملی

سینا فایده بوکسور خراسان جنوبی شگفتی ساز رقابت های بوکس قهرمانی کشور انتخابی تیم ملی شد و با افتخار آفرینی و شکست رقیبان مدال برنز را به خود اختصاص داد.

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی، سینا فایده ورزشکار خوش آتیه استان، اولین مدال مسابقات بوکس قهرمانی کشور، در تاریخ ورزش بوکس خراسان جنوبی را از آن خود کرد. علی قربانی رییس هیات بوکس خراسان جنوبی گفت:سینا فایده پس از مبارزات سخت و نفس گیر و شکست حریفان خود ، در نیمه نهایی مسابقات بوکس قهرمانی کشور انتخابی تیم ملی مغلوب بوکسور عضو تیم ملی شد و به مدال برنز رسید. وی تصریح کرد: مسابقات بوکس قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی با حضور بیش از ۱۸۰ ورزشکار به میزبانی استان سیستان و بلوچستان شهرستان زاهدان برگزار و سهم استان برای اولین بار یک مدال برنز بود.

ایستگاه نقاشی در قاین برگزار شد/۲

ایستگاه نقاشی از طرف کانون پرورش فکری قاینات برگزار شد

همزمان با هفته گرامی‌داشت میراث فرهنگی و روز جهانی موزه‌ها، مرکز فرهنگی هنری و فراگیر قاین با مشارکت اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی و دبستان ادیب این شهرستان ایستگاه نقاشی برگزار کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ این ایستگاه با هدف آشنایی کودکان با موزه عکس و اهمیت و توجه به میراث فرهنگی در محل موزه عکس خانه تاریخی صمدی شهر قاین برگزار شد.

بر اساس این خبر؛ کودکان پس از بازدید از این خانه تاریخی و موزه عکس، مشاهدات  خود را تصویر کشیدند.

گفتنی است: معرفی کتاب «لباس‌های محلی ایران» توسط سپیده سادات هاشمی مربی فرهنگی کانون پرورش فکری قاین، معرفی هفته میراث فرهنگی توسط زهرا صیفی مسئول این مرکز و همچنین تقدیر از شرکت کنندگان، از سوی اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی از دیگر برنامه‌های اجرایی در این ایستگاه بود.

 

انتصاب رییس هیات جودوی خراسان جنوبی به عنوان رییس کمیته ارزیابی عملکرد فدراسیون/۷

انتصاب علی تهوری به عنوان رییس کمیته ارزیابی عملکرد فدراسیون جودو

رییس هیات جودوی خراسان جنوبی طی حکمی به عنوان رییس کمیته ارزیابی و عملکرد فدراسیون جودو منصوب شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، طی حکمی از سوی آرش میراسماعیلی رییس فدراسیون جودو ، تهوری رییس هیات جودوی خراسان جنوبی به عنوان رییس کمیته ارزیابی عملکرد فدراسیون جودو منصوب شد. در متن این حکم آمده است؛ بنا به تجارب، تعهد و سوابق ارزشمندی که دارید به موجب این حکم به عنوان رییس کمیته ارزیابی عملکرد فدراسیون جودو منصوب می‌شوید. امید است در سایه الطاف الهی و با هماهنگی و همکاری مسئولین فدراسیون نسبت به پیشبرد اهداف و وظایف محوله موفق و موید باشید.

 

با مشارکت اعضای کتاب‌خانه سیار روستایی کانون پرورش فکری در نهبندان؛

مزار شهدای گمنام روستای «چاهداشی» غبار روبی شد/۲

مزار شهدای گمنام روستای «چاهداشی» غبار روبی شد

اعضای کتاب‌خانه سیار روستایی کانون پرورش فکری در روستای چاهداشی نهبندان، به مناسبت سوم خرداد ماه سالروز آزاد سازی خرمشهر مزار شهدا گمنام را غبار روبی کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛  و در این برنامه قاسمی از رزمنداگان هشت سال دفاع مقدس به بیان خاطراتی دوران  جنگ تحمیلی و چگونگی آزاد سازی خرمشهر و معرفی شخصیت شهید محمد جهان‌آرا پرداخت.

 گفتنی‌است تجدید میثاق با شهدا، قرائت فاتحه، اهدای گل و غبار روبی مزار دو شهید گمنام و شهدای این روستا و هم خوانی سرود «سلام فرمانده» از بخش‌های این برنامه بود.

 

 

 

طرحی ناتمام در روستاهای خراسان‌جنوبی/ گلایه‌ای که یک دهه به طول انجامید/۷

یکی از روستائیان روستاهای بخش مرکزی بیرجند با بیان اینکه خوشبختانه طرح هادی روستایی چهره سنتی به روستاها داده است، گفت: متأسفانه طرح هادی در بسیاری از روستاها ناتمام رها شده و این امر سبب اختلاف بین اهالی شده است.

طرحی ناتمام در روستاهای خراسان‌جنوبی/ گلایه‌ای که یک دهه به طول انجامید

به گزارش فارس پایه‌گذاری طرح هادی روستایی از سال ۱۳۶۲ تحت عنوان «روان‌بخشی روستاها» در یکی از نقاط روستایی شهرکرد، توسط وزیر مسکن و شهرسازی وقت به مورد اجرا گذاشته شد و این طرح از سال ۱۳۶۶ به بعد توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با جدیت پیگیری شد.

روستاهای خراسان‌جنوبی نیز از این طرح مستثنی نبوده و طرح در آن‌ها اجرا شده است. معابر روستایی در این طرح سنگفرش می‌شوند ولی در خراسان‌جنوبی تمام معابر سنگفرش نشدند و بخشی از معابر روستایی باقی مانده که شاید بیش از ۱۰ سال بدون سنگفرش مانده‌اند.

گذشت یک دهه از آغاز طرح هادی روستایی خراسان‌جنوبی درخواست‌های زیادی را پی داشته است و عدم اجرای آن در برخی از موارد نگرانی‌هایی را برای روستائیان به وجود آورده است.

«محمدی» دهیار روستای بویک وسطی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: روستای بویک از توابع بخش مرکزی است که عملیات اجرایی طرح هادی آن در سال ۸۹ آغاز شده است.

وی با بیان اینکه معابر روستا به طور کامل سنگفرش نشده است، تصریح کرد: در این رابطه مکاتبات زیادی صورت گرفته ولی اعتباری برای ادامه طرح در اختیار روستا قرار نگرفته است.

نیازمندی اتمام طرح هادی در روستای بویک

دهیار روستای بویک وسطی طرح هادی را یکی از طرح‌های خوب روستایی عنوان و با اشاره به اینکه با اجرای این طرح چهره روستا زیباتر و کوچه‌های روستا می‌تواند پاکیزه‌تر باشد ضمن تشکر از خدمات بنیاد مسکن از این نهاد خواست تا در اجرای کامل این طرح همکاری کنند.

«افضلی» یکی از روستائیان روستاهای بخش مرکزی بیرجند نیز در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه خوشبختانه طرح هادی روستایی چهره سنتی به روستاها داده است، افزود: متأسفانه طرح هادی در بسیاری از روستاها ناتمام رها شده و این امر سبب اختلاف بین اهالی شده است.

وی با بیان اینکه روستائیان خواستار اتمام این طرح هستند، یادآور شد: با اجرای طرح‌های گازرسانی و آبرسانی بخشی از سنگفرش تخریب شده که نیاز به مرمت دارد.

افضلی با بیان اینکه این طرح در روستاها باید به اتمام برسد، ادامه داد: دولت اعتبارات مورد نیاز برای ادامه طرح هادی را به روستاها ابلاغ کند.

۱۶۷ روستا بازنگری طرح هادی شد

«قاسم تنها» مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: براساس تکالیف قانونی بنیاد مسکن باید روستاهای بالای ۲۰ خانوار را تعیین طرح کند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون تمام ۹۱۳ روستای بالای ۲۰ خانوار استان دارای طرح هستند، تصریح کرد: روستاهایی که افق ۱۰ ساله آن‌ها به پایان می‌رسد کار بازبینی آن را انجام می‌دهیم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تاکنون ۱۶۷ روستا را بازنگری کردیم، یادآور شد: ما به این بسنده نکردیم و فراتر از وظیفه قانونی روستاهای زیر ۲۰ خانوار به تعداد ۱۹۳ روستا را نیز تهیه طرح کردیم.

تنها با بیان اینکه طرح در اختیار روستاها قرار گرفته است، ادامه داد: با استفاده از طرح دستگاه‌های خدمات‌رسان می‌توانند خدمات‌رسانی کنند و مردم نیز می‌توانند فعالیت عمرانی انجام دهند.

وی یکی از اهداف تهیه طرح بازنگری طرح هادی را حفظ اراضی زراعی و باغی دانست و افزود: وقتی روستا طرحی نداشته باشند این طرح محدوده را مشخص می‌کند و کاربری‌های روستایی شامل خدماتی و مسکونی روی اراضی بارگذاری می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی اضافه کرد: یکی از اهداف طرح بازنگری توسعه محدوده روستاها است.

تنها با بیان اینکه روستاهای اطراف بیرجند بازنگری شده و در اختیار بخشداری و دهیاران قرار گرفته است، گفت: دهیاران باید از ساخت و ساز غیرمجاز جلوگیری کنند.

دریافت ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح هادی روستایی

وی تصریح کرد: اگر ساخت و ساز غیرمجازی خارج از محدوده طرح صورت گیرد خارج از محدوده مربوط به دهیار می‌شود و دستگاه‌های مربوطه در این زمینه اقدامات خوبی انجام می‌دهند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه کل اعتبار ما براساس اعتبارات در بودجه سنواتی در سال گذشته ۶ میلیارد تومان بوده است، یادآور شد: با پیگیری بنیاد مسکن، استاندار و کمک‌های شورای نظارت استان بیش از ۳۰ برابر این اعتبار یعنی بالای ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار ملی را از پایتخت برای استان دریافت کردیم ولی باز هم اعتبار محدودیت دارد.

تنها با بیان اینکه اعتبارات براساس مصوباتی شورای برنامه‌ریزی استان در اختیار فرمانداران شهرستان‌های استان قرار می‌گیرد، ادامه داد: با مشورت آن‌ها در ادامه طرح هادی هزینه می‌شود.

وی با اشاره به نهضت آسفالت در استان، افزود: ما قیر رایگان را از سال ۹۴ در بودجه داشتیم و تا سال ۹۹ کل اعتبار قیر استان طی این شش ماه سال ۷۶ میلیارد تومان بوده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون ۹۰ میلیارد تومان اعتبار قیر دریافت کردیم، اضافه کرد: اکنون ۱۷۴ روستا در حال آسفالت هستند.

تنها با بیان اینکه در حال پیگیری هستیم تا اعتبار قیر استان را به بالای ۱۰۰ میلیارد تومان برسانیم، گفت: اگر این اعتبار محقق شود بالای ۲۰۰ روستا را آسفالت می‌کنیم.

شاخص مقاوم‌سازی مسکن روستایی خراسان‌جنوبی ۵۳.۵ درصد

وی با بیان اینکه در بحث روکش آسفالت محدوده معابر داخل روستا و  مسیرهای داخل روستا اولویت بنیاد مسکن است، تصریح کرد: اگر معابر روستا حالت شهری داشته باشد، آسفالت می‌شود و معابر سنتی سنگفرش را انجام می‌دهیم تا چهره روستا به هم نریزد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی با اشاره به تسهیلات مسکن روستایی در استان، یادآور شد: طبق سرشماری سال ۹۵ تعداد ۸۸ هزار و ۸۳۵ واحد مسکن روستایی در یک‌هزار و ۷۵۲ روستا شناسایی شده و تاکنون ۴۷ هزار و ۵۶۳ واحد را مقاوم‌سازی کردیم.

تنها با بیان اینکه شاخص اجرای مقاوم‌سازی در استان ۵۳.۵ درصد است، ادامه داد: در کشور این شاخص ۵۲ درصد است که ما از شاخص کشوری بالاتر هستیم.

وی با بیان اینکه شهرستان‌هایی که سیل و زلزله داشتند شاخص مقاوم‌سازی بیشتری داشتند، افزود: در شهرستان‌های طبس و زیرکوه بالای ۷۰ درصد تا ۹۰ درصد شاخص مقاوم‌سازی اجرا شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی اضافه کرد: واحدهای روستایی شهرستان‌های درمیان و سربیشه ۳۰ درصد مقاوم‌سازی شدند.

تنها خاطرنشان کرد: بنیاد مسکن آماده است تسهیلات ارزان قیمت برای مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی در اختیار آن‌ها قرار دهد.

 

 

 

بازگشایی درب باغ رحیم آباد بیرجند به روی گردشگران/۲-۳

باغ رحیم آباد بیرجند پس از گذشت بیش از ۲ سال برای استفاده عموم بازگشایی می‌شود. ،مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: علاقمندان می‌توانند برای بازدید از باغ رحیم آباد بیرجند، از ساعت ۸ الی ۱۴ و از ساعت ۱۷ الی ۱۹:۳۰ به این بنای تاریخی مراجعه کنند.

شاهوردی  افزود: عمارت این مکان تاریخی نیز در حال مرمت و بازسازی است.

وی گفت: تلاش می‌کنیم تا با تلاش پیمانکار، تا هفته صنایع دستی مرمت این بنا را به اتمام برسانیم

 

 

 

 

افزایش ۸ تا ۱۰ درجه ای دمای هوا در خراسان جنوبی/۲

دمای هوا در خراسان جنوبی تا ۱۰ درجه افزایش می یابد.

رئیس گروه پیش بینی و صدور پیش آگاهی‌های جوی هواشناسی استان گفت: با توجه به الگوی نقشه‌های پیش یابی و خروجی مدل‌های هواشناسی، تا پایان هفته در برخی ساعات وزش باد شدید، خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت قابل پیش بینی است.
نخعی با بیان اینکه از امروز تا روز چهارشنبه افزایش دمای هوا محسوس و قابل ملاحظه خواهد بود، گفت:  برای سه شنبه و چهارشنبه بر شدت گرما در منطقه افزوده و دما تا ۱۰ درجه افزایش پیدا خواهد کرد.

 

 

 

افزایش سه برابری روزهای گردو غباری در خراسان جنوبی/۳

روز‌های گرد و غباری خراسان جنوبی از ابتدای سال جاری به صورت میانگین بیش ۳ برابر شده است.

مدیرکل هواشناسی استان خراسان جنوبی با اشاره به افزایش روز‌های گرد و غباری در خراسان جنوبی، گفت: آمار تجمیعی روز‌های گردو غباری از ابتدای سال در خراسان جنوبی را ۱۳۵ روز بوده است، که در مقایسه با آمار بلند مدت افزایش بیش از ۳ برابری را نشان می‌دهد.

خندان‌رو با بیان اینکه اگر چه بارندگی‌های امسال نسبت به مدت بلند مدت افزایش پیدا کرده است، گفت: افزایش ۱ تا ۲ درجه‌ای دما در استان باعث افزایش تبخیر، کاهش رطوبت هوا و خشک شدن بستر‌های طبیعی شده و در تابستان تعداد روز‌های گرد و غباری نیز افزایش خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه تمام شهرستان‌های خراسان جنوبی درگیر گرد وغبار هستند، گفت: شهرستان نهبندان با ۲۲ روز و شهرستان سربیشه با ۲۱ روز بیشترین روز‌های گرد و غباری در استان را از ابتدای سال داشته اند.

 

 

 

 

 

ارزآوری ۱۰۰ میلیارد تومانی دو گیاه گران قیمت برای خراسان جنوبی/۲-۳

برداشت دو محصول گران قیمت آنغوزه‌ی شیرین و آویشن، امسال ۱۰۰ میلیارد تومان برای خراسان جنوبی ارزآوری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل منابع طبیعی استان گفت: ۳۰۰ هزار هکتار از مراتع استان دارای پوششارزآوری ۱۰۰ میلیارد تومانی دو گیاه گران قیمت برای خراسان جنوبی گیاهان دارویی است که امسال از ۱۰۰ هزار هکتار آن با پوشش مناسب، دو محصول آنغوزه و آویشن برداشت می‌شود.

نصرآبادی با بیان اینکه سطح زیرکشت آنغوزه و آویشن در استان مربوط به شهرستان‌های طبس، بشرویه، قائنات، نهبندان و فردوس است افزود: حدود هزار بهره بردار از اواسط تیر تا اواسط شهریور محصول آنغوزه و آویشن را از مراتع استان برداشت می‌کنند.

 

وی ارزش برداشت امسال این دو محصول را حدود ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این ارزآوری با برداشت ۳۵ تن آنغوزه و ۱۰ تن آویشن حاصل خواهد شد.

 

  • مدیر کل منابع طبیعی استان افزود: ۹۷ درصد آنغوزه برداشت شده از مراتع استان به صورت شیرابه به کشور هندوستان صادر می‌شود که این کشور پس از فرآوری، محصول را با نشان اقتصادی خود به اروپا صادر می‌کند.

نصرآبادی افزود: افرادی که با مجوز منابع طبیعی، برداشت گیاهان دارویی و دیگر محصولات مرتعی را انجام می‌دهند، موظفند دو برابر سطح بهره برداری شده را با همان گونه‌ی برداشت شده و یا دیگر گونه‌های بومی استان، کشت و احیاء کنند که امسال پیش بینی می‌شود در همین خصوص ۱۵ هزار هکتار از مراتع استان با نظارت منابع طبیعی احیا شود.

 

 

 

 

کسب مدال برنز ورزشکار خراسان جنوبی در رقابت های بوکس قهرمانی کشور/۷

سینا فایده ورزشکار خراسان جنوبی دررقابت های بوکس قهرمانی کشور مدال برنز کسب کرد.

کسب مدال برنز ورزشکار خراسان جنوبی در رقابت های بوکس قهرمانی کشور رئیس هیات بوکس خراسان جنوبی گفت: سینا فایده ورزشکار خراسان جنوبی، اولین مدال مسابقات بوکس قهرمانی کشور، در تاریخ ورزش بوکس خراسان جنوبی را از آن خود کرد.
علی قربانی گفت: سینا فایده در نیمه نهایی مسابقات بوکس قهرمانی کشور انتخابی تیم ملی مغلوب بوکسور عضو تیم ملی شد و به مدال برنز رسید.
وی افزود: مسابقات بوکس قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی با حضور بیش از ۱۸۰ ورزشکار به میزبانی استان سیستان و بلوچستان در شهرستان زاهدان برگزار شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دستگیری شکارچی غیر مجاز در شهرستان طبس/۴

مأموران انتظامی شهرستان طبس یک شکارچی غیر مجاز را دستگیر کردند .

به گزارش امروز خراسان جنوبی فرمانده انتظامی طبس گفت : یک شکارچی غیر مجاز دستگیر و یک رأس لاشهدستگیری شکارچی غیر مجاز در شهرستان طبس قوچ وحشی  کشف کردند.

سرهنگ فاضل مریمی افزود: ماموران انتظامی طبس هنگام گشت زنی در این شهرستان به یک سواری تیبا که با سرعت در حال حرکت بود مشکوک شدند که به راننده آن با علائم هشدار دهنده دستور ایست داده شد.

وی گفت : مأموران خودرو را متوقف و با هماهنگی مقام قضائی در بازرسی انجام شده از داخل خودرو، یک قبضه اسلحه شکاری و یک لاشه “قوچ وحشی” نیز کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان طبس گفت : ماموران در این رابطه راننده خودرو را دستگیر کردند که متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده برای  سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

سرهنگ مریمی با اشاره به اینکه  پلیس با افرادی که اقدام به شکار غیر قانونی و صدمه زدن به محیط زیست می‌کنند با جدیت برخورد می شود  از شهروندان خواست تا برای حفاظت از محیط زیست در صورت اطلاع از این گونه موارد، بلافاصله مراتب را از طریق تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

 

 

 

 

دستگیری سارقان موتورسیکلت در شهرستان درمیان/۴

سارقان موتورسیکلت با کشف ۸ فقره سرقت در شهرستان درمیان دستگیر شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی فرمانده انتظامی شهرستان درمیان گفت: با وقوع چند فقره سرقت موتورسیکلت در سطح شهرستان درمیان دستگیری سارق یا سارقان به صورت ویژه در دستور کار مأموران پلیس قرار گرفت.
سرهنگ حسینی افزود: مأموران با انجام اقدامات پلیسی و تحقیقات گسترده میدانی، باند سارقان را به همراه یک نفر مالخر شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضائی افراد شناسایی شده را در یک عملیات ضربتی دستگیر کردند.
وی با بیان این که متهمان دستگیر شده در بازجویی‌های پلیس به ۸ فقره سرقت نیز اعتراف کردند؛ تصریح کرد: در این رابطه ۵ متهم دستگیر که به همراه پرونده، جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.
فرمانده انتظامی شهرستان درمیان به شهروندان توصیه کرد: در صورت اطلاع از فعالیت‌های مجرمانه مراتب را در سریع‌ترین زمان ممکن به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند.

 

 

 

معاون استاندار خراسان جنوبی خبر داد؛

کاهش ۱۷ میلیارد تومانی مطالبات کارگری خراسان جنوبی

کاهش ۱۷ میلیارد تومانی مطالبات کارگری خراسان جنوبی

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: مطالبات کارگری استان از اسفند ماه ۱۳۹۹ تا فروردین ۱۴۰۱ نزولی بوده و از ۲۶ میلیارد تومان به ۹ میلیارد تومان کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد رضا طالبی ظهر دوشنبه در دومین جلسه کمیسیون کارگری خراسان جنوبی از کاهش چشمگیر مطالبات کارگری در استان خبر داد و افزود: مطالبات کارگری استان از اسفند ماه ۱۳۹۹ تا فروردین ۱۴۰۱ نزولی بوده و از ۲۶ میلیارد تومان به ۹ میلیارد تومان کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه همچنین واحدهای کارگری دارای حقوق معوق کاهش ۷۰ درصدی داشته است، افزود: جامعه کارگری از جمله اقشار مهم جامعه بوده که می‌طلبد مورد توجه قرار گیرند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر به روز رسانی طرح طبقه بندی مشاغل، افزود: همچنین خواستاریم از واحدهای کارگری دارای حقوق معوق بازدید شود.

طالبی با بیان اینکه سیمای کلی معوقات کارگری در استان شرایط مطلوب و رو به کاهشی را نشان می‌دهد، افزود: اما در موقعیت حساس اقتصادی، باز هم باید مطالبات کارگران با جدیت دنبال و پرداخت شود تا معیشت آن‌ها به مخاطره نیفتد.

گفتنی است؛ در این جلسه، علاوه بر بررسی معوقات کارگری استان، مطالبات و معوقات کارگری پیمانکاران اداره کل راه و شهرسازی و شرکت آب و فاضلاب استان مورد بررسی ویژه قرار گرفت و در راستای کاهش معوقات کارگری تصمیمات لازم اتخاذ شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*