گزارش / تداوم روند کنترل تورم با توقف چاپ پول/ کاهش یک درصدی نرخ تورم در دی‌ماه ۱۴۰۰

تداوم روند کنترل تورم با توقف چاپ پول/ کاهش یک درصدی نرخ تورم در دی‌ماه ۱۴۰۰

تداوم روند کنترل تورم با توقف چاپ پول/ کاهش یک درصدی نرخ تورم در دی‌ماه ۱۴۰۰

با تداوم سیاست‌های انضباطی دولت سیزدهم و کنار گذاشتن اقدامات خسارت‌بار دولت قبل در چاپ پول و بی‌انضباطی مالی، نرخ تورم در دی‌ماه ۱۴۰۰ هم به روند کاهشی خود ادامه داد.

بر اساس اعلام مرکز آمار، نرخ تورم سالانه دی‌ماه ١۴٠٠ برای خانوارهای کشور به ۴٢,۴ درصد رسیده که نسبت به رقم ماه قبل، ١.٠ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

نرخ تورم نقطه‌ای در دی‌ماه ١۴٠٠ به عدد ٣۵,٩ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٣۵.٩ درصد بیشتر از دی ١٣٩٩ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

این در حالی است که در دولت دوازدهم، رکورد تورم نقطه‌ای کشور چند بار شکسته شد و به بالای ۵۰ درصد هم رسیده بود که نشانه شدت گرانی‌ها در آن دولت بود.

تداوم روند کنترل تورم با توقف چاپ پول/ کاهش یک درصدی نرخ تورم در دی‌ماه ۱۴۰۰

نرخ تورم نقطه‌ای دی‌ماه ١۴٠٠ در مقایسه با ماه قبل ٠,٧ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش ١,١ واحد درصدی به ۴٢.۶ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ٠.۶ واحد درصدی به ٣٢.۴ درصد رسیده است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٣۵,٨ درصد هست که نسبت به ماه قبل ٠,٨ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٣۶,۵ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٠,٣ واحد درصد افزایش داشته است.

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل هست. نرخ تورم ماهانه دی ١۴٠٠ به ٢,۴ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٧ واحد درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ١.٧ درصد و ٢.٧ درصد بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ٢,۵ درصد هست که نسبت به ماه قبل ٠.٩ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ١.٩ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٠.١ واحد درصد افزایش داشته است.

کاهش نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن هست. نرخ تورم سالانه دی‌ماه ١۴٠٠ برای خانوارهای کشور به ۴٢,۴ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١,٠ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

هم‌چنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ۴١,٨ درصد و ۴۵.٨ درصد هست که برای خانوارهای شهری ٠,٩ واحد درصد کاهش و برای خانوارهای روستایی ١.٢ واحد درصد کاهش داشته است.

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «دخانیات»، گروه «نان و غلات» (انواع برنج ایرانی) و گروه «ادویه و چاشنی» (زعفران، رب گوجه فرنگی) هست. در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، اجاره‌بهای واحد مسکونی، گروه «هتل و رستوران» (هزینه اقامت در هتل و مسافرخانه) و گروه «پوشاک و کفش» (انواع پوشاک) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

هم‌چنین در ماه جاری گروه «انواع گوشت» (گوشت مرغ) و متوسط قیمت یک کیلووات برق مصرفی خانوار نسبت به ماه گذشته کاهش قیمت داشته‌اند.

دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در دی‌ماه ١۴٠٠ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۴١,۶ درصد برای دهک نهم تا ۴۵.٢ درصد برای دهک اول است.

 

 

 

روایت‌ رسانه‌های روسیه از سفر رئیسی ادامه دارد / تاکید مسکو – تهران بر ارتقاء روابط

روایت‌ رسانه‌های روسیه از سفر رئیسی ادامه دارد / تاکید مسکو - تهران بر ارتقاء روابط

مسکو- ایرنا- رسانه‌های روسیه با ادامه انعکاس و بازتاب خبرهای سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به روسیه و ارائه گزارش‌ها و تحلیل‌های متفاوت، همگی بر موضع تقویت روابط مسکو – تهران در حوزه‌های مختلف تاکید کردند.

به گزارش روز جمعه ایرنا، روزنامه کامرسانت ضمن بازتاب خبرهای سفر رئیس جمهور ایران در گزارش مفصلی نوشت: دومین روز از سفر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به روسیه به بازدید از دومای دولتی، دانشگاه دولتی مسکو و مسجد کلیسای جامع مسکو اختصاص داشت. او در سخنرانی خود در جمع نمایندگان دوما با پیش بینی پایان قریب الوقوع ناتو آنها را خوشحال کرد. در حالی که میزبانان رئیس جمهور ایران بین سخنان رئیسی، وی را تشویق می کردند، تیم وزرایی که با او وارد شده بودند در حال مذاکره با شرکای روسی بر سر پارامترهای همکاری اقتصادی به ویژه در حوزه نفت و گاز بودند.

در دیدار رئیس جمهور ایران از دومای دولتی نمایندگان با تشویق و ایستادن از او استقبال کردند. رئیسی کریسمس و سال نو میلادی را به نمایندگان و مردم روسیه تبریک گفت و از جدایی جامعه مدرن از پیوندهای معنوی ابراز تاسف کرد و همچنین یادآور شد که ایران درگیر ساخت سلاح هسته‌ای نیست. وی با بیان اینکه این بخشی از استراتژی دفاعی ما نیست، افزود: آژانس تاکنون ۱۵ بار تایید کرده است که هیچ گونه تخلفی در فعالیت‌های هسته ای ایران وجود ندارد.

وی همچنین تأیید کرد که اگر غرب به طور موثر و جدی تحریم‌های ضد ایرانی را لغو کند، تهران آماده است تا در جریان مذاکرات جاری در وین به توافق‌هایی بر سر توافق هسته‌ای دست یابد.

روایت‌ رسانه‌های روسی از سفر رئیسی ادامه دارد / تاکید مسکو - تهران بر ارتقاء روابط

کامرسانت نوشت: در سخنان ابراهیم رئیسی جایگاه ویژه ای به روابط دوجانبه داده شد. او به طور خلاصه به دیدار سه ساعته روز قبل با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اشاره کرد که طی آن هر دو رهبر توافق کردند که باید تلاش های بیشتری برای توسعه روابط صورت گیرد. رئیس جمهور ایران از نمایندگان مجلس دومای دولتی نیز خواست تا همین کار را انجام دهند. به گفته وی، نمونه موفق همکاری ایران و روسیه در سوریه ممکن است الگویی موثر برای توسعه روابط دوجانبه در حوزه های مختلف باشد. ابراهیم رئیسی تأکید کرد: اصلی‌ترین کاری که برای تأمین منافع دو کشور باید انجام شود، جلوگیری از نفوذ عناصر سوم به امور داخلی است.

بر اساس سخنان وی، عناصر سوم آمریکا و ناتو هستند. رئیس جمهور اسلامی ایران گفت: ناتو به بهانه‌ها و پوشش‌های مختلف دست به نفوذ به فضاهای جغرافیایی کشورها می‌زند و کشورهای مستقل را تهدید می‌کند و بلافاصله با ریختن مرهم بر دل نمایندگان روسی افزود که چنین رفتاری در نهایت منجر به فروپاشی اتحاد آتلانتیک شمالی خواهد شد.

کامرسانت در ادامه مطلب خود نوشت: به گفته آقای رئیسی «اکنون آمریکا و ناتو در ضعیف ترین موقعیت‌ها قرار دارند». با وجود این می بینیم که تمایل به سیاست توسعه طلبانه از بین نرفته است، برعکس آن را در دستور کار خود قرار می‌دهند و مهمترین هدف تضعیف دولت‌های مستقل دقیقاً از درون است و تلاش می‌کنند که با اعمال تحریم‌های اقتصادی و بی ثبات کردن اوضاع داخلی کشور به هدف خود برسند.

حضور در دانشگاه دولتی و مسجد جامع مسکو 
کامرسانت افزود: رئیس جمهور رئیسی پس از دومای دولتی به دانشگاه دولتی مسکو رفت و در آنجا، رئیس دانشگاه ویکتور سادوونیچی مدرک استادی و دکترای افتخاری و یک شاخه گل را به وی اهدا کرد.

رئیس دانشگاه دولتی مسکو گفت: به ابراهیم رئیسی عنوان «دکترای افتخاری» دانشگاه مسکو اعطا می شود که تضمین کننده حقوق، افتخارات و امتیازات وی است.

رئیس جمهور ایران همچنین در مسجد جامع مسکو با شیخ راویل عین الدین رئیس هیات روحانی مسلمانان فدراسیون روسیه تفاهم کامل متقابل پیدا کرد.

عین الدین به نوبه خود به اهمیت دیدار ابراهیم رئیسی با رئیس جمهور پوتین برای مسلمانان روسیه و جهان اشاره کرد.

روایت‌ رسانه‌های روسی از سفر رئیسی ادامه دارد / تاکید مسکو - تهران بر ارتقاء روابط

رئیس شورای مفتیان با اشاره به اقامه نماز رئیسی در کرملین گفت: پیام‌هایی از کشورهای مختلف پس از عکس رئیس جمهور ایران در حال اقامه نماز در کرملین دریافت کرده است. این عکس در تمامی شبکه های اجتماعی و رسانه ها پخش شد.

عین الدین به رئیسی گفت :دعای شما در کرملین بسیار نمادین و معنادار بود و از فنلاند به من نوشتند که بر کرملین برکت نازل شده است.

کامرسانت در ادامه گزارش دیدار رئیسی از مسکو نوشته است: ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در ۱۹ ژانویه ( ۲۹ دی) در کرملین با همتای خود، ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور اسلامی ایران دیدار کرد و به تمام حرف‌های او گوش داد. روسای جمهور در فاصله بسیار مناسبی از یکدیگر نشستند یعنی با یک میز بیضی بلند و لبه های دور آن از هم جدا شده بودند.

ولادیمیر پوتین خطاب به ابراهیم رئیسی گفت: «آقای رئیس‌جمهور، ابتدا از شما تشکر می‌کنم که در این دوران سخت کووید-۱۹ به مسکو آمدید!»

دو رئیس جمهوری که هر دو کشورشان تحت تحریم بودند حرف های زیادی برای گفتن داشتند.

رئیس‌جمهور روسیه در این دیدار گفت: «در عرصه بین‌المللی، ما بسیار نزدیک همکاری می‌کنیم.» به لطف تلاش‌های ما، ما تا حد زیادی توانستیم به دولت سوریه کمک کنیم تا بر تهدیدهای مرتبط با تروریسم بین المللی غلبه کند. البته الان هم شما و هم ما نگران وضعیتی هستیم که در افغانستان در حال شکل گیری است من می خواهم همه این مسائل را با شما در میان بگذارم، تا موضع شما را در مورد این مسائل بدانم.

ولادیمیر پوتین افزود: «و در همان ابتدای دیدار ما از شما می خواهیم که بهترین آرزوهای من را پس از بازگشت به تهران به رهبر روحانی آقای خامنه ای برسانید.»

رئیسی هم در این دیدار گفت: روابط با روسیه استراتژیک خواهد بود و نه «کوتاه‌مدت یا موضعی» و «در شرایط بسیار استثنایی کنونی که رویارویی با اقدامات یکجانبه غرب از جمله آمریکا وجود دارد، ما می توانیم در تعامل خود هم افزایی ایجاد کنیم.

روایت‌ رسانه‌های روسی از سفر رئیسی ادامه دارد / تاکید مسکو - تهران بر ارتقاء روابط

او ادامه داد: بیش از چهل سال است که در برابر آمریکایی ها مقاومت می کنیم و هرگز به دلیل تحریم و تهدید جلوی پیشرفت و توسعه کشور را نخواهیم گرفت.

کامرسانت ادامه داد؛ ابراهیم رئیسی که یک سجاده به همراه داشت در میانه مذاکرات برای اقامه نماز به اتاق کناری رفت.
شبکه تلویزیونی روسی «دوژد» هم در گزارشی گفت: استقبال وزیر انرژی روسیه از آیت الله رئیسی در فرودگاه مسکو بازتاب گسترده ای در رسانه های این کشور داشت.

در این گزارش گفته شد: در پروتکل های تشریفات روسیه، استقبال از روسای جمهور توسط معاون وزیر خارجه انجام می شود.

بنا به این گزارش، پس از گذشت یک ساعت و نیم از دیدار آیت الله رئیسی با پوتین، مذاکرات برای دقایقی متوقف شد تا رئیس جمهور ایران نماز مغرب را در کاخ کرملین محل مذاکرات اقامه کند.

در گزارش شبکه دوژد همچنین گفته شد که دیدار آیت الله رئیسی و پوتین تحت پروتکل های شدید کرونایی و با فاصله ای که سلامت دو طرف را تضمین کند، انجام شد.

رسانه روسی یادآوری کرد که امروز آمار مبتلایان به کرونا در روسیه از مرز ۳۴ هزار نفر گذشت و آمار مرگ و میر کرونایی هم در این کشور بیش از ۷۰۰ نفر بود.

 

روزنامه گازیتا نیز به نقل از ابراهیم رئیسی نوشت: سیاستی که ناتو دنبال می کند در نهایت منجر به از هم پاشیدگی این اتحاد خواهد شد.

به گزارش ریانووستی، ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در جمع نمایندگان گفت: ناتو به بهانه های مختلف به مناطق جغرافیایی کشورهای مختلف نفوذ می کند.

رئیسی در سخنان خود به فعالیت های هسته ای ایران نیز اشاره کرد. به گفته او، آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کرده است که جمهوری اسلامی ایران در این زمینه هیچ تخلفی ندارد، همه چیز طبق قانون انجام می شود.

رئیس جمهور ایران همچنین تاکید کرد که ایران درگیر ساخت سلاح هسته ای نیست، این در استراتژی دفاعی کشور نیست.

به گزارش تاس، همزمان با سفر رئیس جمهور ایران به مسکو  وزرای امور خارجه، نفت، اقتصاد و دارایی که همراه وی آمده بودند با شرکای روسی خود دیدار کردند و به آنها دستور داده شد که تصمیمات اتخاذ شده توسط رئیس جمهور دو کشور را فوری اجرا کنند.

در همین حال، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد ایران از توافق بر سر ایجاد «خط حمایت ۵ میلیارد دلاری» و سایر توافقات در حوزه تجاری و اقتصادی خبر داد، در حالی که جواد اوجی وزیر نفت هم گفت که شرکت های روسی در زمینه توسعه میادین گاز و نفت، ساخت پالایشگاه های نفت و همچنین انتقال فناوری و تجهیزات فرآیندی به ایران موافقت کرده اند.

شبکه تلویزیونی روسیه۲۴ رسانه رسمی روسیه هم که در سراسر این کشور پخش می شود، بخشی از مذاکرات روسای جمهور ایران و روسیه را که به معدود خبرنگاران اجازه حضور داده شده بود، بطور مستقیم پخش کرد.

این رسانه روسی در گزارشی در این مورد در پایگاه اینترنتی ویژه خود نوشت: رئیس جمهور اسلامی ایران، روابط کشورش با روسیه را مشارکت راهبردی و درازمدت توصیف کرد.

در گزارش روسیه ۲۴ گفته شد: طرف ایرانی، پیش نویس توافقنامه همکاری‌های راهبردی بین ایران و روسیه را به رئیس جمهور روسیه ارائه کرد و گفت که این سند می‌تواند دورنمای روابط دو کشور را حداقل برای ۲۰ سال آینده ترسیم کند.

 

شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه نیز در گزارشی به نقل از سید ابراهیم رئیسی گفت: ایران و روسیه می توانند برای مقابله با اقدامات آمریکا در صحنه بین المللی با یکدیگر همکاری کنند.

در این گزارش به نقل از رئیس جمهور ایران بر همکاری مسکو و تهران برای مقابله با اقدامات یکجانبه غرب تاکید شده است.

 

همکاری‌های دوجانبه و مسائل منطقه 

خبرگزاری ریانووستی نیز چند گزارش از دیدار رئیسی و پوتین منتشر کرد که در یکی از آنها گفته شد که پوتین در مسکو با رئیسی همتای ایرانی خود دیدار و مذاکره کرد.

در این گزارش خاطرنشان شد: سران ایران و روسیه، طیف وسیعی از موضوعات دوجانبه و اوضاع منطقه و تحریم های غرب و وضعیت پیرامون برنامه هسته ای ایران و برجام را بررسی کردند.

در گزارش دیگر این رسانه روسی به نقل از رئیسی گفته شد: تجربه خوب همکاری ایران با روسیه می تواند شرایط برای بکارگیری چنین تعاملی در سایر عرصه ها را فراهم کند.

 

مذاکرات برجام 

خبرگزاری تاس نیز چندین گزارش درباره دیدار روسای جمهوری ایران و روسیه منتشر کرد که در یکی از این گزارش ها به موضوع گفت وگو درباره برجام اشاره شد.

در این گزارش گفته شد: پوتین در دیدار با همتای ایرانی خود گفت که می خواهد موضع وی درباره وضعیت توافق هسته ای (برجام)  را بداند و دانستن این موضع برای وی بسیار مهم است.

در گزارش دیگر تاس به مساله سوریه اشاره شد که پوتین گفت که با کمک ایران و روسیه دولت دمشق توانست بر ترویست‌ها غلبه کند و تجربه همکاری در این زمینه موفق بود.

 

ایران بر روی همکاری با روسیه حساب می‌کند

خبرگزاری اسپوتنیک نیز در گزارشی با عنوان «رئیسی: روی همکاری با روسیه در زمینه فضا حساب می کنیم» نوشت: رئیس جمهور ایران در گفت وگو با ولادیمیر پوتین خاطرنشان کرد که در این شرایط امکان توسعه همکاری های جدید در زمینه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، علمی، فنی، دفاعی، نظامی، امنیتی، فضایی و بسیاری دیگر وجود خواهد داشت.

رئیسی پس از اهدای پیام سلام آیت الله خامنه‌ای رهبر روحانی ایران به رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه، گفت: رهبر ایران همچنین بر توسعه و گسترش روابط بین کشورهایمان و همچنین بر مواردی که می توانیم با هم ایجاد کنیم، تاکید می کند.

 

امکان افزایش چند برابری سطح مبادلات بازرگانی ایران و روسیه 

چند رسانه روسی از جمله خبرگزاری تاتاراینفورم تاتارستان و تارنمای فین مارکت هم به نقل از سخنان رئیسی در دیدار با پوتین نوشتند که سطح مبادلات بازرگانی و اقتصادی ایران و روسیه می تواند چند برابر افزایش بیابد.

بر اساس این گزارش ها، رئیس جمهور ایران اعلام کرد که روابط بازرگانی و اقتصادی ایران و روسیه رضایتبخش نیست و امکان برای افزایش چند برابری آن وجود دارد.

در این گزارش ها به نقل از رئیسی گفته شد که حجم مبادلات بازرگانی ایران و روسیه ۳۸ درصد رشد داشته است.

 

آژانس خبری اخبار فدرال روسیه نیز با اشاره به برگزاری دیدار سران ایران و روسیه گفت: این دیدار در کاخ کرملین برگزار شد و گفت وگو درخصوص اجرای طرح های اقتصادی روسیه و ایران در دستور کار این دیدار قرار داشت.

تارنمای روسی رگنوم نیز در گزارشی نوشت که رئیس جمهور ایران به پوتین پیشنهاد کرد که با همکاری یکدیگر با خودسری های آمریکا در سطح جهانی مقابله و مبارزه کنند.

این رسانه روسی به نقل از آیت الله رئیسی نوشت: ما بیش از ۴۰ سال است که با آمریکا مبارزه می کنیم و با تحریم و تهدید هم پیشرفت‌های خود را هیچگاه متوقف نخواهیم کرد.

رئیس جمهور کشورمان شامگاه پنجشنبه پس از سفری دو روزه مسکو را به مقصد تهران ترک کرد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جریان سفر به روسیه علاوه بر دیدار با همتای روس خود، با ایرانیان مقیم روسیه، فعالان اقتصادی و تجار روس و رئیس شورای مسلمانان این کشور نیز دیدار و گفت وگو کرد.

رئیس جمهور همچنین در جمع نمایندگان مجلس دومای روسیه و اعضای شورای علمی، اساتید و دانشجویان دانشگاه ملی مسکو حضور یافته و سخنرانی کرد و دکترای افتخاری دانشگاه ملی مسکو نیز به آیت الله رئیسی اعطا شد.

رئیسی در پایان برنامه‌های سفر به روسیه در مسجد جامع مسکو حضور یافته و پس از اقامه نماز جماعت در جمع نمازگزاران سخنرانی کرد.

 

 

 

 

اتصال دستگاه‌های کارتخوان به پرونده‌های مالیاتی به تعویق افتاد

سازمان امور مالیاتی از تعویق مهلت اتصال دستگاه‌های کارتخوان با پرونده‌های مالیاتی تا پایان بهمن ماه امسال خبر داد.

سازمان امور مالیاتی در اطلاعیه‌ای از تمدید مهلت تعیین تکلیف دستگاه‌های کارتخوان تا پایان بهمن ماه امسال خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است:

«با عنایت به درخواست مکرر صاحبان کسب و کار برای تمدید مهلت ایجاد اتصال بین دستگاه‌های کارت خوان بانکی و درگاه‌های پرداخت الکترونیکی با پرونده مالیاتی و بروز برخی اشکالات ایجاد شده در روزهای پایانی برای ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیکی به اطلاع می‌رساند مهلت ایجاد اتصال بین دستگاه‌های کارتخوان و درگاه‌های اینترنتی پرداخت با پرونده مالیاتی تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۰ تمدید می‌شود.»

اطلاعیه_تمدید مهلت تعیین تکلیف دستگاه های کارتخوان تا پایان بهمن

گردش مالی داروخانه‌ها بحرانی است/ ویترین پزشکی کشور ترک خورده

گردش مالی داروخانه‌ها بحرانی است/ ویترین پزشکی کشور ترک خورده

داروسازی به عنوان یک صنعت استراتژیک، از جایگاه ویژه ای در نظام سلامت کشور برخوردار است. در این بین، نقش داروخانه ها در زنده نگه داشتن صنعت دارو بر کسی پوشیده نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، امروزه صنعت داروسازی در دنیا، جایگاه مهم‌تری حتی از صنعت اسلحه سازی دارد و از همین رو، کارتل‌ها و کمپانی‌های بزرگ در صدد تسخیر بازار دارویی جهان هستند تا از این طریق، کشورها را وابسته محصولات خود کنند. شاید همین نکته، باعث شده تا داروسازان کشورمان به سمت تولید و خودکفایی اقلام دارویی بروند. به طوری که در شرایط کنونی، نزدیک به ۹۵ درصد نیاز دارویی کشور از طریق تولیدات داخلی تأمین می‌شود و این یک افتخار است. در همین حال، سهم مواد اولیه در تولید دارو نیز نسبت به گذشته خیلی بیشتر شده و شاید نزدیک به ۷۰ درصد داروهای تولید داخل با ماده موثره داخلی تهیه می‌شوند.

در عین حال، شرایط کنونی صنعت داروسازی به واسطه مشکلاتی که دارد، چندان خوب نیست و اگر قرار باشد اقدامات عاجل صورت نگیرد، صنعت دارویی کشور دچار بحران خواهد شد. شاید این بحران در حال حاضر نیز بر سر صنعت سایه انداخته باشد، اما با تلاش داروسازان، چندان خودنمایی نمی‌کند.

آنچه مسلم است، یکی از حلقه‌های اصلی صنعت داروسازی داروخانه است. زیرا، اختلال در روند خدمت رسانی داروخانه‌ها به مردم، جایگاه صنعت داروسازی را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. بنابراین، وقتی از صنعت حرف می زنیم، باید همه اجزای آن را ببینیم که داروخانه از جمله اجزای مهم صنعت داروسازی است.

صنعت داروسازی نیاز به نوسازی دارد

محمد عبده زاده رئیس هیأت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، با اشاره به اینکه اقتصاد داروخانه‌ها عمدتاً در بخش دولتی است، افزود: ادامه این روند باعث تعطیلی بسیاری از کارخانجات قدیمی حوزه دارو شده و باید سیاست درستی را در این حوزه پیش بگیریم.

وی اظهار کرد: صنعت داروسازی مستهلک بوده و نیاز به بازسازی و نوسازی دارد و سازمان نظام پزشکی به عنوان متولی جامعه پزشکی باید سیاست‌ها را در حوزه‌های مختلف دارویی کشور یکی کند.

عبده زاده افزود: ۸۰ میلیون جمعیت کشور داروخانه‌ها را دیده و بر اساس عملکرد آنها کل صنعت داروسازی کشور را قضاوت می‌کنند که سازمان نظام پزشکی باید پیش قدم در تغییر رویکردها شود.

۷۵ درصد ویزیت کشور به دارو ختم می‌شود

سید ابراهیم هاشمی عضو هیأت مدیره انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران، با اشاره به اینکه دارو طی دو سال گذشته در نهایت بیش از ۲۵ درصد افزایش قیمت نداشته است، اظهار کرد: ۷۵ درصد ویزیت پزشکان به دارو ختم شده و بالغ بر ۶۰ درصد افزایش هزینه در داروخانه‌ها داریم و با توجه به افزایش وحشتناک هزینه‌ها، داروخانه‌ها گردش مالی ندارند.

وی افزود: اکثر شرکت‌های پخش دارو وام‌های سنگین دریافت نموده و بدهکار هستند و این در حالی است که حدوداً ۱۳ درصد ریالی افزایش قیمت در پخش داروها داشتیم.

هاشمی با اشاره به اینکه با کنار هم بودن می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم، ادامه داد: خطاهای استراتژیک زیادی داشتیم و ساختار دارویی کشور زخم خورده است و هر که از ارز دولتی و ترجیحی دفاع می‌کند به دنبال منافع شخصی است زیرا ا ین به نفع مردم نیست و بیمه‌ها می‌توانند فرانشیز پلکانی داشته و پوشش دهی مردم را بیشتر کنند.

داروخانه ویترین پزشکی کشور است

جلیل سعیدلو دبیر انجمن داروسازان تهران با بیان اینکه هر گاه فاصله دولت با صنف داروسازی زیاد شد، دچار چالش‌های متعدد شدیم، گفت: یکی از چالش‌هایی که اخیراً با آن مواجه هستیم آئین نامه تأسیس داروخانه است که مبانی حقوقی آن زیر سوال است و شرایط به گونه‌ای رقم خورده که مبارک نیست.

وی افزود: داروخانه ویترین پزشکی کشور است و هر بیماری که به مجموعه درمانی مراجعه می‌کند در نهایت با یک نسخه به داروخانه رفته که می‌تواند محل رضایت یا عدم رضایت بیمار باشد.

سعیدلو ادامه داد: داروسازان با مشکلات متعددی مواجه هستند و بر اساس چرخه اقتصادی و با ضرایب غیرکارشناسی از آنها مالیات دریافت می‌کنند.

هجوم داروسازان به مراکز استان‌ها

احمد آدینه عضو داروسازی شورای عالی نظام پزشکی نیز به مشکلات متعدد حوزه داروسازی از جمله آئین نامه تأسیس داروخانه اشاره کرد و گفت: طبق این آئین نامه همه متقاضیان تأسیس داروخانه به شهرهای بزرگ روی آورده و متقاضی مناطقی هستند که از نظر اقتصادی مرفه‌تر باشند؛ لذا مناطق کمتر برخوردار کماکان محروم خواهند ماند.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف نظام سلامت عدالت در دسترسی به خدمات است، تصریح کرد: بر اساس آن خدمات دارویی داروخانه‌ها باید به طور متناسب در کشور پخش شود و اگر این مهم را به افراد واگذار نمائیم تا بر اساس درآمد اقتصادی خود محل داروخانه را تعیین و تصمیم گیری کنند، طبیعی است که به مناطق کمتر برخوردار نمی‌روند.

تبعات تجمع داروسازان در شهرهای بزرگ

یدالله سهرابی عضو داروساز شورای عالی نظام پزشکی، به مهم‌ترین مشکلات حوزه داروسازی از جمله آئین نامه جدید تأسیس داروخانه اشاره کرد و گفت: اگر آئین نامه جدید تأسیس داروخانه‌ها اصلاح نشده و نگاه کارشناسی در آن حاکم نباشد، شهرهای کم برخوردار خالی از مجموعه داروسازی خواهد شد و با اجرای این آئین نامه تجمع داروسازان را در شهرهای بزرگ خواهیم داشت که این امر ضریب دسترسی به دارو را با مشکل مواجه خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه آئین نامه جدید باعث بروز مشکل و ایجاد اخلال در دسترسی مردم به دارو خواهد شد، افزود: مطابق با قانون چهارم، پنجم و ششم توسعه و نیز احکام دائمی باید سطح بندی خدمات را داشته باشیم و در آئین نامه جدید نیز به دنبال ایجاد عدالت در ارائه خدمات هستیم تا داروسازان جوان و سایر همکارانی که سال‌های متمادی در داروخانه‌ها مشغول به فعالیت بوده‌اند، بتوانند به کار خود ادامه دهند.

نباید جزیره‌ای عمل کنیم

محمود فاضل عضو شورای عالی نظام پزشکی، با عنوان این مطلب که حوزه داروسازی بسیار پرپیچ و خم است و فارغ‌التحصیلان این رشته پتانسیل‌های مختلفی دارند که باید از آن استفاده بهینه شود، گفت: مؤسس داروخانه باید به یک سود متعارف برسد.

وی از دارو به عنوان یک کالای اقتصادی و استراتژیک نام برد و تصریح کرد: بحث‌های سیاسی و حاکمیتی روی این حوزه تأثیر گذار بوده و تنظیم روابط و تناسب بیان این دو مهم کار دشواری است.

عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به مشکلاتی که در توزیع و پخش دارو وجود دارد، گفت: تمام صنعت داروسازی ممکن است توسط مشکلاتی که در داروخانه‌ها وجود دارد، قفل شود لذا باید وضعیتی ایجاد شود که بتوانیم به مردم خدمت رسانی انجام دهیم.

فاضل از داروخانه به عنوان در دسترس ترین حرفه در بین رشته‌های پزشکی نام برد و اظهار کرد: دولت و وزارت بهداشت می‌توانند از این حوزه به عنوان بهترین پایگاه در کنار دیگر پایگاه‌های سلامت استفاده کرده تا بتوانند منویات سیاستگذاران حوزه سلامت را پیاده سازی کنند.

چین واردات نفت از ایران را افشا کرد

چین واردات نفت از ایران را افشا کرد

در اقدامی کم سابقه، چین آمار رسمی را منتشر کرد که نشان داد این کشور با وجود تحریمهای آمریکا، از ایران نفت وارد می کند.

به گزارش ایسنا، برای نخستین بار در یک سال گذشته چین که بزرگترین واردکننده نفت جهان است، آماری را به صورت عمومی منتشر کرد که نشان داد این کشور در دسامبر مجموعا ۱.۹ میلیون بشکه نفت از ایران وارد کرده است. اطلاعاتی که از سوی گمرک چین منتشر شد، نخستین افشای علنی خرید نفت ایران از سوی چین از دسامبر سال ۲۰۲۰ است.

چین در زمان تحریمها که در سال ۲۰۱۸ از سوی دونالد ترامپ، رییس جمهور وقت آمریکا علیه ایران به اجرا درآمد، از ایران نفت وارد کرده است با این حال به ندرت به خرید نفت خام از ایران اذعان کرده است.

هنوز علت این که چین چرا به ادامه خرید نفت از ایران علنا اذعان کرده است، مشخص نیست اما این افشاگری در بحبوحه ادامه مذاکرات هسته ای در وین صورت گرفته است. ایران و چین اخیرا به دنبال پیشبرد همکاری در حوزه انرژی تحت قرارداد همکاری استراتژیک ۲۵ ساله بوده اند.

نفت ارزانتر ایران و ونزوئلا در مقایسه با قیمتهای جهانی که صعود چشمگیری داشتند، انگیزه کافی را فراهم کرد تا چین ریسک مجازات نقض تحریمها را نادیده گرفته و در سال ۲۰۲۱ بیشترین میزان خرید را از این دو کشور داشته باشند که صادراتشان در سه سال گذشته هدف تحریمهای آمریکا قرار گرفته است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، بلومبرگ در گزارشی به نقل از برآورد شرکت تحقیقات بازار کپلر نوشت: پالایشگاههای چینی سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال ۲۰۲۰ حدود ۵۳ درصد نفت بیشتری از ایران و ونزوئلا خریداری کردند. در مجموع، چین طی سال میلادی گذشته ۳۴۲ میلیون بشکه نفت از ایران و ونزوئلا وارد کرد که بالاترین حجم از سال ۲۰۱۸ بود.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*