آخرین خبر :

گزارش/ دستور رئیس جمهور برای پرداخت وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان بدون ضامن

دستور رئیس جمهور برای پرداخت وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان بدون ضامن

سخنگوی دولت خبر داد: پرداخت وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان بدون ضامن

تهران – ایرنا – سخنگوی دولت با اشاره به دستورات پنج‌گانه امروز رییس‌جمهور برای اصلاح مقررات بانکی در جهت پرداخت آسان تسهیلات به مردم گفت: احتمالاً نوع وثیقه‌گذاری وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان تغییر خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، علی بهادری جهرمی در تشریح جزئیات نشست صریح امروز آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با تیم اقتصادی دولت و مدیران ارشد بانک‌های دولتی و خصوصی و فرامین رییس‌جمهور برای اصلاح نظام بانکی گفت: یکی از خبرهای خوش این است که با دستور رئیس جمهور احتمالاً نوع وثیقه‌گذاری وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان تغییر می‌کند.

سخنگوی دولت توضیح داد: رییس‌جمهور به بانک‌ها دستور داد که نوع وثیقه‌گذاری وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان را به‌گونه‌ای تغییر دهند تا مردم بتوانند بر مبنای اعتبارسنجی تسهیلات خُرد را آسان‌تر دریافت کنند و کارمندان و حقوق بگیران ثابت دولت می‌توانند حقوق خود را وثیقه و اعتبار وامشان قرار دهند.

آیت‌الله رئیسی در این نشست که بیش از دو ساعت به طول انجامید، بر لزوم سخت‌گیری بر بدحساب‌های حرفه‌ای، تسهیل پرداخت وام به مردم و اعتبارسنجی در ارائه تسهیلات خُرد به آنها به‌جای وثیقه و ضامن و همچنین استرداد سود مازاد دریافتی از مردم، واگذاری بنگاه‌های تولیدی تملیک شده توسط بانک‌ها و راه‌اندازی یا واگذاری سریع واحدهای تملک شده تولیدی تأکید کرد و به مدیران بانک‌ها تذکر داد به بدهکاران بدحساب میدان ندهند و اسامی آنها را منتشر و دست‌شان را از منافع عمومی قطع کنند.

بازنگری در نظامات و مقررات بانکی به نفع مردم و اجرای عدالت از دیگر دستورات رییس‌جمهور به مدیران ارشد بانکی بود که از آنها خواست حداکثر تا پایان سال کارگروهی به‌منظور بازنگری در نظامات و مقررات بانکی توسط بانک مرکزی تشکیل شود و اعلام نتیجه کند.

 

 

 

ماجرای آب‌های مرزی ایران؛ از هامون تا هورالعظیم/ مشکلات قابل حل است؟

ماجرای آب‌های مرزی ایران؛ از هامون تا هورالعظیم/ مشکلات قابل حل است؟

یک کارشناس حوزه آب گفت: اگر افغانستان و ترکیه آب را برای ما رها نکنند دریاچه هامون و یا هورالعظیم ریزگرد تولید می‌کنند، ما هم اگر آب را رهاسازی نکنیم هورالعظیم مسئله پیدا می‌کند، بنابراین محیط زیست یک موضوع فرامنطقه‌ای است و مرز سیاسی نمی‌شناسد.

داوودرضا عرب در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره آب‌های مرزی و نوع نگاه به آن اظهار داشت: در حال حاضر دو نگاه به آب وجود دارد یکی اینکه جنگ آینده بر سر آب است و دیگر اینکه یکی از محورهای صلح در آینده؛ آب است یعنی آب پیونددهنده ملت‌ها است، به اعتقاد بنده نیز آب پیونددهنده ملت‌های بالادست و پایین‌دست و دو طرف رودها بوده و علت آن اینکه محیط زیست یک مسئله فرامرزی است.

محیط زیست مرز سیاسی نمی‌شناسد

وی افزود: مثلا اگر افغانستان و ترکیه آب را برای ما رها نکنند دریاچه هامون و یا هورالعظیم ریزگرد تولید می‌کنند، ما هم اگر آب را رهاسازی نکنیم هورالعظیم مسئله پیدا می‌کند، بنابراین محیط زیست یک موضوع فرامنطقه‌ای است و مرز سیاسی نمی‌شناسد. برای حفظ این محیط زیست باید پروتکل همکاری داشته باشیم و آب وسیله‌ای برای دوستی ملت‌ها باشد.

اروپایی‌ها مشکل حقابه راین را چگونه حل کردند؟

این کارشناس حوزه آب در ادامه تصریح کرد: نمونه همکاری کشورها با موضوع آب؛ رودخانه راین در اروپا است که از ۸ کشور عبور می‌کند، بعد جنگ جهانی دوم که فاجعه‌ای بنام ساندوز اتفاق افتاد و میلیون‌ها قطعه ماهی در پایین‌دست و فاضلاب اروپا از بین رفتند، دانشمندان و سیاستمداران هلندی جلسه‌ای برگذار کردند. مشخص شد که معادن پتاس و فاضلاب آلمان و فرانسه عاملان آلوده‌کننده آب بوده‌اند، آلمان‌ها خطاب به دیگر کشورها گفتند که شما شکست‌خورده جنگ هستید و در نظر دارید اجازه ندهید صنعت کشور ما رشد کند، در همین حین NGOها و مردم اروپا وارد میدان شدند و این تبدیل به پیونددهنده ملت‌های بالادست و پایین‌دست شد و اکنون یکی از پاک‌ترین رودهای دنیا است که پروتکل‌های زیادی برای همکاری مشترک دارد.

با افغان‌ها به تفاهم می‌رسیم؟

وی تاکید کرد: در هر حال آب می‌تواند به شکل خردمندانه‌ای هم در بالادست و هم پایین‌دست به درستی استفاده شود تا همه برنده باشند، مثلا در افغانستان چندین حوزه آبریز از جمله دشت مرغاب و هلمند و هریردود وجود دارد که این کشور متخصصینی که بتوانند از این رودخانه‌ها بهره‌برداری کنند، ندارند. شرکت‌های ایرانی می‌توانند در توسعه آنها مشارکت داشته و آب این رودها را مهار کنند، ما ۴۵ هزار متخصص و مهندس کشاورزی بیکار و همچنین کارخانجات لوله‌سازی داریم که با معضلات خرید مواجهند، این کشور نیز نیروی کار ارزان زیادی دارد، بنابراین می‌توانیم در حوزه تکنولوژی به افغان‌ها کمک کنیم و در ازای آن آب بیشتری به کشور ما گسیل شود، یعنی اگر افغانستان از آب درست استفاده کند و تبخیر سطحی کم شود آب بیشتری روانه کشور ما می‌شود و یا ما در مقابل می‌توانیم از چاه نیمه‌ها آب شهر مرزی زرنج را تامین کنیم و یا به این کشور برق صادر کنیم. حتی می‌توانیم روی آبی که از تنگه پنجشیر به سمت پاکستان می‌رود سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشیم، در همکاری با ترکیه نیز با سرمایه‌گذاری مشترک از هدررفت و تبخیر ارس جلوگیری کنیم.

محیط زیست انتقام می‌گیرد

عرب با بیان اینکه هرکس بخواهد آب را بر دیگری ببندد نتیجه‌ای جز جنگ ندارد، خاطرنشان کرد: علاوه بر جنگ؛ محیط زیست نیز محدویت‌های آبی را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت همان قدر که کشور مقصد آب دچار آسیب می‌شود، کشور مبدا و سرچشمه منابع آبی نیز خسارت می‌بینند، مثلا از ریزگردهای زابل ترکیه و افغانستان هم آسیب می‌بینند.

دیپلماسی فراتر از آب کمک کند

وی درباره ارائه راهکارهای سیاسی برای حل مباحث آب‌های مرزی گفت: مسائل آب‌های مرزی نه فقط هایتکنولوژیکی و فنی؛ بلکه سیاست کلان کشور است، باید در وزارت خارجه دفتر آب‌های مرزی ایجاد شود، دوم اینکه سیاست‌های کلی در شورای عالی امنیت ملی به نام دیپلمیاسی آبی کشور تهیه و توافق شود که بقیه بر اساس آن همکاری کنند، مثلا خط آهنی که از چابهار به سمت هرات می‌رود با سرمایه‌گذاری ایران است، ما  می‌توانستیم مسئله آب هیرمند را نیز در این پروژه بگنجانیم و یا اینکه برای جلوگیری از آلودگی آب دریا بین کشورها همکاری صورت گیرد، مثلا اگر آب شیرین‌کن احداث می‌شود باید مراقب باشیم با سیاست پرورش ماهی در قفس در دریا تناقض نداشته باشد و یا اینکه مکان‌یابی طوری باشد که با حداکثر راندمان و حداقل مصرف انرژی بوده و الزامات محیط زیست رعایت شود، به عبارت دیگر دیپلماسی فراتر از آب هم به حل موضوع کمک کند و در این بین خلیج‌فارس می‌تواند مبحث همکاری بین کشورهای حاشیه آن باشد و پیوندها را تقویت کند.

 

 

 

رمز پول ملی راه‌اندازی می‌شود

رمز پول ملی راه‌اندازی می‌شود

تهران- ایرنا- رئیس کل بانک مرکزی گفت: هفته گذشته رمزپول ملی در شورای پول و اعتبار تصویب و چارچوب آن مشخص شد و به زودی در کشور راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، علی صالح آبادی در حاشیه مراسم هفتمین همایش مالی اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران، در تشریح اقدامات بانک مرکزی در حرکت به سمت بانکداری اسلامی اظهارداشت: سه سال است که شورای فقهی بانک مرکزی راه‌اندازی شده و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است، اما این مقدمه‌ است و باید کارهای زیادی انجام شود.

وی افزود: اخیراً نیز دستورالعمل شورای فقهی بانک مرکزی اصلاح شد و در کنار آن کارگروه تخصصی شورای فقهی در قم راه‌اندازی شد تا موضوعات با دقت بسیاری بررسی شود.
وی تصریح کرد: بحث مهم دیگر این است که در نظام بانکداری آیا بانک ما اسلامی کار می‌کند یا نه و برای این کار مقرر شد مصوبه شورای فقهی چک لیست شود و بانک مرکزی بر آن نظارت کند.
صالح آبادی گفت: آموزش بانکداری اسلامی نیز اهمیت دارد زیرا ترویج بانکداری اسلامی به آموزش باز می‌گردد.

 

 

 

 

 

 

 

 

رییس فدراسیون کشتی بر ابطال گرین کارتش تاکید کرد

دبیر: به آمریکایی‌ها گفتم از کشورتان خوشم نمی‌آید!

المپیک سیدنی من هم گرفتم آن موقع خیلی ها گرفتند، ۶-۷ سال پیش انصراف دادم و گرین کارت باطل شد. کسی که گرین کارت دارد ویزا می گیرد؟ وقتی من دبی رفتم ویزا بگیرم یعنی چه؟

علیرضا دبیر درباره کشتی دوستانه ایران و آمریکا در خاک این کشور توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش تابناک ورزشی، رئیس فدراسیون کشتی که حواشی بر سر گرین کارت خودش از آمریکا جنجال برانگیز شد، خاطرنشان کرد: از دستگاه های امنیتی تشکر می کنم که ورود نداشتند و این مبارزه فقط یک دیدار دوستانه است. گفتم کشتی ما از روس و آمریکا عقب است و هر چه با آنها رقابت کنیم برای ما خوب است. اینجا ببازیم مشکلی نیست و نگاه ما دوستانه بود اما متاسفانه اتفاقی افتاد که ناراحت شدم. یکسری دروغ هایی نوشتند که خوب نبود، مثلا گفتند من گرین کارت دارم. المپیک سیدنی من هم گرفتم آن موقع خیلی ها گرفتند، ۶-۷ سال پیش انصراف دادم و گرین کارت باطل شد. کسی که گرین کارت دارد ویزا می گیرد؟ وقتی من دبی رفتم ویزا بگیرم یعنی چه؟ سفارت آمریکا روز گذشته ایمیل زد که چرا گرین کارت خود را پس دادی؟ به آنها گفتم از کشورتان خوشم نمی آید.


تبلیغات


علیرضا دبیر: به آمریکایی‌ها گفتم از کشورتان خوشم نمی‌آید

رئیس فدراسیون کشتی خاطرنشان کرد: هر چی می گویند من در آمریکا دارم برای خودشان بردارند، نوش جان. من هیچ چیزی ندارم. من نامه ای به سفارت آمریکا و فدراسیون کشتی نوشتم. یکی از همراهان ما ۵ ساعت به حالت بازداشت او را نگه داشتند، اگر بازی دوستانه است، این چه برخوردی است؟ ما از همین جا و این تریبون آمریکا را برای جام تختی دعوت می کنیم. ما واقعا از برخوردی که داشتند گلایه داریم. کشتی گیران آنها با بچه‌های ما رفیق هستند اما دستگاه های امنیتی ما ببینند این برخورد درست است؟

وی افزود: رسانه ای مانند فاکس نیوز نمی خواهد این دیدار انجام شود‌. من از یکی دو نفر هم شکایت کردم. آدم آورده ایم که توهم می زد، ایمیل کپی می کرد، من برای این شخص کلمه جاسوس را به کار می برم. شخصی که در فضای مجازی هم مسائلی را مطرح کرده است.

رئیس فدراسیون کشتی درباره اینکه اختلافی به وزارت دارید، گفت: اختلافی با وزارت نداریم، سجادی قول داده این هفته پول بدهد. او رفیق ماست و همدوره من بوده است، خواهش می‌کنیم به ما کمک کند چون بازی‌های آسیایی نزدیک است. الان وقت کمک و حمایت است. چرا از کمیته ناراحتم؟ چون پول یک ماه قبل از بازی‌های آسیایی به درد نمی خورد.  ۱۴ میلیارد از وزارت طلبکاریم و مخلص وزارت هم هستیم. امیدواریم کمک کنند تا در بازی‌های آسیایی و همین طور المپیک پاریس نتیجه بگیریم. دنبال تشنج نیستم و می دانم چقدر نتایج کشتی در المپیک و بازی‌های آسیایی مهم است.

دبیر در پاسخ به این سوال که اگر ویزای یک نفر نرسد، به آمریکا می روید، خاطرنشان کرد: اگر به یک نفر از همراهان و کشتی گیران ویزا ندهند، کل تیم اعزام نمی شود. ما آنها را دعوت می کنیم، بهترین برخورد را خواهیم داشت و حتی درخواست می کنیم فرودگاه ویزا بگیرند‌.

وی درباره اینکه ویزای شما نیاید چه برنامه‌ای دارید، عنوان کرد: من هم جزو تیم هستم. همراهان تیم هم مشخص هستند. دوست داریم با ما خوب برخورد شود و نگاه ما مبارزه دوستانه است و دوست نداریم آن را سیاسی کنیم.

دبیر همچنین در پاسخ به سوالی در مورد مصاحبه ورزشکاران با رسانه های خارجی، گفت: وزارت ورزش باید آن را مشخص کند. ورزشکاران هم در این مسائل باهوش هستند.

رئیس فدراسیون کشتی درباره اینکه گفته اید اگر شما را نمی خواهند بگویند و منظور شما چیست، گفت: مجمع به من رای داده و وظیفه من پیگیری است. من از جمله “دبیر باج می خواهد” ناراحت شدم. کمیته نامه ای نوشته و آمار دروغ داده‌اند. به ما پول داده‌اند به پیشکسوتان بدهیم، آن را جزو پول‌های کمک به ما حساب می‌کنند یا اینکه از سازمان برنامه پول گرفته‌ایم آن را به حساب کمیته ریخته و جزو کمک های ما حساب می کنند.

 

 

 

 

کرونا دارایی ثروتمندان جهان را دو برابر کرده است

آکسفام اعلام کرد که ثروت ۱۰ مرد ثروتمند جهان در طول همه گیری کرونا افزایش یافته و همزمان فقر فقیران نیز بیشتر شده است.

کد خبر:۱۰۹۹۵۵۶
تاریخ انتشار:۲۷ دی ۱۴۰۰ – ۱۰:۳۳۱۷ January 2022

 کرونا دارایی ثروتمندان جهان را دو برابر کرده است به گزارش «تابناک» به نقل از مهر از خبرگزاری فرانسه، آکسفام اعلام کرد که ثروت ۱۰ مرد ثروتمند جهان در طول همه‌گیری کرونا از ۷۰۰ میلیارد دلار به ۱.۵ تریلیون دلار افزایش یافته است.

طبق گزارشی که روز دوشنبه منتشر شد، ۱۰ مرد ثروتمند جهان در طول دو سال اول شیوع ویروس کرونا، با افزایش فقر و نابرابری، دارایی خود را دو برابر کردند.

آکسفام در یک نشست توجیهی که قبل از اجلاس مجازی رهبران جهان که تحت نظارت مجمع جهانی اقتصاد برگزار می‌شد، اعلام کرد که دارایی این افراد از ۷۰۰ میلیارد دلار به ۱.۵ تریلیون دلار با نرخ متوسط ۱.۳ میلیارد دلار در روز افزایش یافته است.

آکسفام کنفدراسیونی از مؤسسات خیریه است که بر کاهش فقر جهانی تمرکز دارد و در نشست خود گفت که ثروت میلیاردرها در طول همه‌گیری کرونا بیش از ۱۴ سال گذشته افزایش یافته است و این در حالی است که اقتصاد جهان از بدترین رکود اقتصادی از زمان سقوط وال استریت در سال ۱۹۲۹ رنج می‌برد.

آکسفام این نابرابری اقتصادی را «خشونت اقتصادی» نامید و گفت که نابرابری به دلیل عدم دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، خشونت مبتنی بر جنسیت، گرسنگی و تغییرات آب و هوایی منجر به مرگ ۲۱۰۰۰ نفر در روز می‌شود.

این مؤسسه اضافه کرد که همه‌گیری کرونا ۱۶۰ میلیون نفر را در فقر فرو برده است و اقلیت‌های قومی غیر سفید پوست بیشترین تأثیر را با افزایش نابرابری متحمل می‌شوند.

آکسفام همچنین خواستار اصلاحات مالیاتی برای تأمین بودجه تولید واکسن در سرتاسر جهان و همچنین مراقبت‌های بهداشتی، سازگاری با آب و هوا و کاهش خشونت برای کمک به نجات جان انسان‌ها شده است.

فوربس ۱۰ ثروتمندترین مرد جهان را به شرح زیر فهرست کرد: «ایلان ماسک»، رئیس تسلا و اسپیس ایکس، «جف بزوس» از آمازون، «لری پیج» و «سرگی برین»، بنیانگذاران گوگل، «مارک زاکربرگ» از فیس بوک، «بیل گیتس» و «استیو بالمر»، مدیران عامل سابق مایکروسافت، «لری الیسون»، مدیرعامل سابق اوراکل، «وارن بوفه» سرمایه گذار آمریکایی و «برنارد آرنو»، رئیس گروه تشریفات فرانسوی.

 

 

 

 

برای استخراج بیت کوین و رمز ارزها مجوز صادر می‌شود

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اکنون در خصوص استخراج رمز ارزها قوانین مشخصی بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت برای صدور مجوز و راه اندازی مراکز استخراج قرار دارد، اما برای باقی موارد موضع مشخصی از سوی قانونگذار و سیاست‌گذار ارائه داده نشده است.

کد خبر:۱۰۹۹۵۷۸
تاریخ انتشار:۲۷ دی ۱۴۰۰ – ۱۲:۴۶۱۷ January 2022

 برای استخراج بیت کوین و رمز ارزها مجوز صادر می‌شود

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، مجید عشقی در همایش انجمن مالی اسلامی افزود: رمز ارزها را می‌توان از دو دیدگاه مورد بررسی قرار داد و از آن به عنوان یک ارز یا دارایی بحث کرد.

وی اظهار کرد: اگر رمز ارز را به عنوان یک ارز در نظر بگیریم سیاست گذاری و نحوه استفاده و توسعه آن با بانک مرکزی و سازمان بورس است، اما طبق قانونی ورودی به آن نداریم.

عشقی بیان‌ کرد: تحولات بازار رمز ارزها سرعت بالایی دارد، در اتحادیه اروپا و سایر مراجعی که در خصوص ابزارها اظهار نظر می کنند، بحث دارایی بودن رمز ارزها مطرح است و از نظر اینکه این پدیده به عنوان دارایی تلقی شود، در حوزه ناظر بازار سرمایه قرار می گیرد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: بحث های جدی و جمع بندی نشده ای وجود دارد، باید شورای فقهی بانک مرکزی و سازمان بورس در این زمینه بحث کنند تا بتوان با توجه به تحولات این حوزه متناسب با دستورالعمل ها و ابزارهایی که می توان بر روی این پدیده اظهار نظر کرد تصمیم گیری کنیم.

وی گفت: اکنون حوزه رمز ارز باید در چند بعد مانند استخراج، معاملات، پلت فرم‌ها، انتشار رمز ارز در بازار داخلی توسط یک نهاد رسمی مورد بررسی قرار گیرد و تکلیف خود را مشخص کنیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در خصوص باقی موارد پیشنهادهایی باید ارائه و تصمیم گیری شود.

وی با بیان اینکه اکنون کل جمعیت کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم در بازار سرمایه حضور دارند، گفت: استفاده از برخی الگوریتم‌های اجماع مانند الگوریتم بلاکچین یا سایر الگوریتم‌هایی که در حال توسعه هستند، در فرآیندهای بازار سرمایه باید مورد نظر قرار گیرد.

عشقی با تاکید بر اینکه فرصت های خوبی را در این زمینه می‌توان دنبال کرد و آنها را مورد استفاده قرار داد، افزود: در آینده نه چندان دور یعنی ۲ سال آینده مجبور هستیم از این فناوری ها استفاده کنیم.

 

 

 

همه گیری کرونا ۱۶۰ میلیون نفر را زیر خط فقر برده و بر اقلیت‌های نژادی غیر سفید و زنان فشار بیشتری وارد کرده است.

کد خبر:۱۰۹۹۶۱۴
تاریخ انتشار:۲۷ دی ۱۴۰۰ – ۱۴:۳۶۱۷ January 2022

 کرونا عامل دو برابر شدن ثروت ۱۰ میلیاردر اول جهان به گزارش  تابناک به نقل از عصر ایران، مجموع ثروت اَبَر ثروتمندان جهان در طول بحران همه گیری دو برابر شده و بیش از ۱۶۰ میلیون نفر نیز در فقر فرو رفته اند.

در حالیکه میلیون‌ها نفر از مردم جهان به دلیل شیوع همه گیری در قرنطینه فرو فته و کار و کاسبی خود را از دست دادند، ۱۰ ثروتمند برتر جهان در طول دو سال اول شیوع کرونا دارایی و ثروت خود را دو برابر کردند.

موسسه “اکسفام” قبل از اجلاس مجازی رهبران جهان که تحت نظارت “مجمع جهانی اقتصاد” برگزار شد، در یک نشست توجیهی کوتاه اعلام کرد که دارایی ۱۰ ثروتمندان برتر جهان در طول دوران همه گیری کرونا از ۷۰۰ میلیارد دلار به ۱.۵ تریلیون دلار افزایش یافته است.

خبرگزاری فرانسه نوشت: براساس برآورده‌ها نرخ متوسط این رشد به ۱.۳ میلیارد دلار در روز می‌رسد.

“اکسفام” که سازمانی متشکل از گروه‌های خیریه بین المللی است بر کاهش فقر جهانی تمرکز دارد و برای ریشه کن کردن بی عدالتی و گرسنگی در جهان تلاش می‌کند.

این موسسه اعلام کرد که ثروت میلیاردر‌های جهان در طول مدت همه گیری بیش از ۱۴ سال اخیر افزایش یافته است.

اقتصاد جهان ۱۴ سال پیش دچار رکورد بزرگ شد که بزرگترین رکود و بحران اقتصادی پس از یحران “وال استریت” در سال ۱۹۲۹ به شمار می‌آید.

 

 

 

 

دلخوش، عضو کمیسیون تلفیق بودجه: ارز ۲۰ تا ۲۵ کالا حذف خواهد شد که بر قیمت ۶۰۰ تا ۷۰۰ کالا اثر نامطلوب می‌گذارد

طبقات پایین، له می‌شوند

شرایط فعلی، به هیچ وجه مناسب حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست. دولت به جای پاک کردن صورت مسئله باید برای کنترل ارز ۴۲۰۰ تومانی برنامه داشته باشد.

کد خبر:۱۰۹۹۶۱۸
تاریخ انتشار:۲۷ دی ۱۴۰۰ – ۱۴:۴۶۱۷ January 2022

 طبقات پایین، له می‌شوند به گزارش تابناک به نقل از خبرآنلاین، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ امروز از تحویل برنامه مکتوب دولت برای حذف ارز ترجیحی به هیئت رئیسه این کمیسیون خبر داد.منتقدان ، همین تاخیر در ارائه دولت برای مهم ترین بخش لایحه بودجه را نشانه ای از عبور نکردن حذف ارز ترجیخی از مرحله بررسی دقیق و کارشناسی می دانند .

اینان تاکید دارند، پاشنه آشیل برجسته ترین بخش لایحه بودجه امسال ، تحت تاثیر شتاب دولت برای حذف این ارز، دچار ضعف برنامه جایگزین است و پیامدهای اقتصادی ، اجتماعی و حتی امنیتی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی جدی گرفته نشده است

نمود بارز شتابزدگی دولت ، همان جلسه دفاع رئیسی از لایحه بودجه بود ، جایی که وی در گلایه ای از بهارستان نشینان گفت : لایحه دو فوریتی درباره ارز در دولت تصویب شد تا چند ماه دیگر حذف شود و برای اقشار آسیب پذیر هم ادامه پیدا کند ولی مجلس به فوریت آن رای نداد. اما ناخرسندی او با سخنان صریح و سریع قالیباف رئیس محلس مواجه شد که پاسخ داد : دولت لایحه دو فوریتی به مجلس ارائه کرد و انتظار داشت ما ظرف ۴۸ ساعت درباره آن تصمیم گیری کنیم.

اهمیت حذف ارز ترجیحی برای پاستورنشینان در حدی است که رئیسی ۲۱ دی لایحه دوفوریتی حذف این ارز را به مجلس داد اما به دلیل غیرکارشناسی بودن محتوای لایحه با «نه» بهارستان نشینان مواجه شد. با این وجود، دولت، حذف ارز ۴۲۰۰ را در لایحه بودجه سال آینده گنجاند تا شاید از این راه به هدف حیاتی خود برسد، هدفی که برخلاف شعارها و وعده‌های دولت نه در مبارزه با رانت‌زایی ارز ترجیحی یا تخصیص منابع ناشی از حذف آن برای بهبود وضعیت مردم است، بلکه ریشه در اجباری دارد که نیکزاد نایب رییس مجلس به آن اشاره‌ای عریان کرده و می گوید: «واقعیت این است که امکان ادامه تخصیص ارز ترجیجی برای واردات کالاهای اساسی وجود ندارد چون دولت چنین درآمدی ندارد.»

طبیعی است، هدف‌گذاری دولت برای حذف ارز ترجیحی جهت خلاصی خود از تنگنای نبود ارز کافی برای واردات کالاهای اساسی، بدون آنکه برای گرانی‌های ناشی از اجرای این سیاست، برنامه کارآمدی داشته باشد، مخالفان و منتقدان جدی دارد.

کاظم دلخوش، عضو کمیسیون تلفیق بودجه نیز از جمله منتقدان حذف ارز ترجیحی است که هشدار می‌دهد که طبقات پایین، زیر فشار گرانی‌ها، له خواهند شد.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درباره تصویب کلیات لایحه بودجه توسط نمایندگان می‌گوید: «موافق و مخالف اشکالات اساسی و ریشه‌ای به لایحه دولت داشتند و حتی موافقان هیچ کدام به صورت کامل از بودجه دفاع نکردند. استدلال مجلس این بود برای این که وقت‌کشی نشود به کلیات بودجه رای مثبت بدهیم و جزئیات را در تلفیق بودجه برطرف کنیم.»»

کاظم دلخوش درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گوید: «شرایط فعلی، به هیچ وجه مناسب حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست. دولت به جای پاک کردن صورت مسئله باید برای کنترل ارز ۴۲۰۰ تومانی برنامه داشته باشد.»

او ادامه می‌دهد: «این که دولت بگوید ارز ۴۲۰۰ تومانی رانت زاست و باید حذف شود اما برنامه‌ای برای مهار جهش ۵ یا ۶ برابر قیمت کالا ها نداشته باشد و معیشت حداقلی مردم را با تهدید جدی مواجه کند، منطقی نیست.»

دلخوش توضیح می‌دهد: «حداقل وظیفه دولت این است که برنامه‌ای موثر و دارای قابلیت اجرا برای یارانه‌بگیرها داشته باشد و نحوه پرداخت‌ها و کمک‌های نقدی و میزان آنها مشخص شود. او تاکید می‌کند: «ایجاد تغییرات مورد نظر دولت، نباید باعث فشار بیشتر به مردم و تحمیل هزین طاقت فرسا به آنان شود، چنین راهکارهایی شاید مشکل دولت را حل کند اما بار مشکلات مردم را به شدت سنگین تر می کند.»
این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که با تصویب کلیات بودجه چه راهی برای جلوگیری از فشار اقتصادی مردم وجود دارد، می‌گوید: «برای اجرای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از دولت زمان خواهیم گرفت تا دولت بتواند برنامه‌ریزی کند.»

او درباره زمان اجرایی شدن حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گوید: «کاملا مخالفیم که ارز به این شکل حذف شود زیرا اجرایی شدن آن باعث ایجاد مشکلات اساسی برای مردم خواهد شد.»

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس هشدار داد : «ارز ۲۰ تا ۲۵ قلم کالا حذف خواهد شد که بر قیمت ۶۰۰ تا ۷۰۰ کالا اثر نامطلوب می‌گذارد و مردم طبقات پایین له می‌شوند.»

 

 

 

بار اصلی درآمد‌های مالیاتی دولت در سال آینده بر دوش بخش خصوصی است

شافعی رئیس اتاق ایران گفت: در لایحه بودجه که توسط دولت تدوین شده است شاهدیم که مالیات بر شرکت‌های غیردولتی با رشد ۱۴۶ درصدی به میزان ۱۱۲,۱ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. در مقابل برای شرکت‌های دولتی تنها با رشد ۸۳ درصد نسبت به سال قبل مبلغ ۷.۵ هزار میلیارد تومان هدف‌گذاری شده است. به علاوه برای مالیات بر ارزش افزوده که مستقیم مردم و کسب‌وکارها را تحت تأثیر قرار می‌دهد رشد ۷۰ درصدی پیش‌بینی‌شده است. این اعداد نشان‌دهنده آن است که بار اصلی درآمدهای مالیاتی دولت در سال آینده بر دوش بخش خصوصی قرار داده‌ شده است. در کنار این افزایش فشار بر بخش خصوصی، شاهد آن هستیم که در بندهای مختلف بودجه سیاست حذف معافیت‌های مالیاتی موجود در دستور کار قرار گرفته است که به نوع دیگر فشار را بر فعالان بخش خصوصی افزایش می‌دهد. باید در نظر داشت که حذف یک‌باره معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته شده در قوانین بالادستی مانند معافیت مالیاتی صادرات طی قوانین بودجه سالانه، باعث تغییر گسترده در برنامه‌ریزی بنگاه‌های فعال در بخش خصوصی و کاهش پیش‌بینی پذیری اقتصادی می‌شود. این مساله به‌ نوبه خود از طریق افزایش ریسک سرمایه‌گذاری هزینه تأمین مالی را برای فعالیت‌های تولیدی و بازرگانی مولد افزایش می‌دهد. در حقیقت همچنان این سؤال قابل طرح است که آیا از طریق بودجه سالانه می‌توان تعهدات قانونی بلندمدت دولت را نادیده گرفت؟ با روش فعلی چه اطمینانی باید به دیگر قول و قرارهای دولت داشت؟!

 

 

 

سفیر سابق ایران در مسکو: بانک مرکزی ما تعهد به حفظ ارزش دلار در بازارهای آمریکا دارد

سید محمود رضا سجادی، سفیر سابق ایران در مسکو  گفت: به نظر من آن‌قدر که بانک مرکزی ما تعهد به حفظ ارزش دلار در بازارهای آمریکا دارد، تعهد به حفظ بازارهای ایران و عدم کاهش ارزش ریال ندارد که این ساختار فکری است که از قبل از انقلاب شروع شده و ادامه پیدا کرده است و هیچ دولتی هم نتوانسته روی این ساختار تأثیر قابل توجهی داشته باشد. برای مثال، شما ارز ترجیحی دریافت می‌کنید که گندم وارد کنید و روسیه آن طرف دریای خزر است، گندم را هم می‌فرستد به بنادر شمالی ایران اما یک ماه می‌ماند و ارز به‌موقع تحویل نمی‌شود و دوباره گندم به روسیه برگشت می‌خورد و الان طوری شده که تجار روسی به محض اینکه تاجر ایرانی می‌بینند، واکنش نشان می‌دهند و بر این باورند که ایرانی‌ها قصد کار کردن با تجار روسی را ندارند، این در حالی است که تاجر ایرانی قصد همکاری با تجار روس را دارد؛ اما بانک مرکزی بر اساس همان دیدگاهی که نسبت به تجارت با روسیه دارد، اجازه این اتفاق را به تاجر ایرانی نمی‌دهد. سجادی با اشاره به اینکه روسیه کشوری است که در سال ۴۰ میلیون تن نسبت به نیاز بازار داخلی، مازاد گندم دارد، افزود: حتی مصر نیز از گندم‌های روسیه خریداری می‌کند اما برای روس‌ها این سوال مطرح است، چرا ایران که این طرف دریای خزر است و مشکلی هم برای جابه‌جایی واردات گندم ندارد، اما بانک مرکزی حاضر نیست تجارت ادامه پیدا کند و ارز ترجیحی را به‌موقع برای تجار روس تأمین نمی‌کند از روسیه گندم نمی‌خرد؟ /ایرنا

 

 

 

 

خودرویی میلیونی که میلیاردی عرضه می شود

یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان، قیمت رسمی محصول جدید چری با برند ناشناس فونیکس در بازار ایران است. انتشار ارزش این خودرو در بازار ایران باعث شده، کاربران در فضای مجازی، با مقایسه قیمت این خودرو با نمونه‌های خارجی از گرانی آن انتقاد کنند. این خودرو در چین ساخته و در نسخه‌های متفاوت به بازار عرضه می‌شود. نسخه پیشرفته‌تر این خودرو در چین قیمتی نزدیک به ۱۶۰ هزار یوان دارد. یعنی با احتساب نرخ ۴۴۰۰ تومانی یوان در بازار آزاد ارز کشورمان نیز قیمت به روز‌ترین چری تیگو ۸ پلاس در چین به ۷۰۵ میلیون تومان نمی‌رسد. با یک حساب سر انگشتی مشخص می‌شود این خودرو یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومانی، با قیاس دلاری، ۶۷ هزار دلار می‌شود.

 

 

به بازی گرفتن آمریکا از سوی ایران به روایت ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در ادامه انتقادهای خود به رویکرد دولت جو بایدن، رئیس جمهور کنونی آمریکا در سخنرانی خود در یک گردهمایی سیاسی در ایالت آریزونا مدعی شد: ایران، چین و روسیه در حال تجاوزات و اقدامات تحریک آمیزی علیه ایالات متحده هستند که هرگز یک سال پیش این کار را نمی کردند.

براساس گزارش پایگاه خبری هیل، رئیس جمهور سابق آمریکا در گردهمایی «آمریکا را نجات دهید» افزود: ایران، چین و روسیه آمریکا را به بازی گرفته‌اند.

به بازی گرفتن آمریکا از سوی ایران به روایت ترامپ/ لغو ناگهانی دیدار رئیس جمهور کره جنوبی و ولیعهد امارات/ رویگردانی شرکتهای خارجی و آمریکایی از عربستان/ اعلام بی اعتمادی دیدبان حقوق بشر به طالبان

رئیس‌جمهور سابق آمریکا طی سخنرانی در جمع حامیان خود در شهر «فلورنس» آریزونا، عملکرد بایدن را فاجعه‌بار خواند و گفت آمریکا مضحکه جهان شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*