اخبار خراسان جنوبی/

نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس مطرح کرد؛

پیگیری مصوبات مسئولان به خوسف/پروژه های فاضلاب و بیمارستان اولویت

پیگیری مصوبات مسئولان به خوسف/پروژه های فاضلاب و بیمارستان اولویت

نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس بر پیگیری مصوبات سفرهای مسئولان به شهرستان خوسف تاکید کرد و گفت: اجرای پروژه فاضلاب و تکمیل بیمارستان در اولویت پیگیری ها باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین خسروی عصر سه شنبه در جلسه برنامه‌ریزی برای اولین سفر استاندار به شهرستان خوسف خطاب به فرماندار و مسئولان این شهرستان گفت: در مرحله اول برنامه‌ریزی کنید تا از سفر به نحو احسن استفاده شود و زمان را تنظیم کنید تا استاندار بتوانند از تمام روستاها و مناطق شهرستان بازدید داشته باشند و درخواست‌ها و مشکلات اولویت بندی شده و بر اساس اولویت مردمی و منابع دولت مطرح شود.

وی ادامه داد: مسئولان شهرستان با مدیریت فرماندار تمام مشکلات را احصا کنند و در انتها این موارد در قالب ۴ یا ۵ مشکل اساسی که به نفع مردم و عمومی‌تر باشد در اختیار استاندار قرار گیرد ولی آنگونه هم نباشد که اعتبارات همگی به یک اداره و برای یک موضوع در نظر گرفته شود و مابقی مسائل بر زمین بماند.

وی از فرماندار خواست تا مهم‌ترین خواسته از استاندار اجرایی شدن مصوبات قبلی سفر استاندار قبل باشد که از خرداد ماه سال جاری از سفر استاندار قبلی «ملانوری» باقی مانده و اقدامی صورت نگرفته است.

وی با گلایه از اینکه در سفر «ملانوری» به خوسف اجرایی نشدن هیچکدام از مصوبات ادامه داد: برای آسفالت ورودی ماژان و یا مشکلات مربوط به دانشگاه علوم پزشکی استاندار قبلی دستور دادند تا تمام مشکلات فوراً تعیین تکلیف شود که کلمه فوراً در فرهنگ لغات باید به درستی تفسیر شود یعنی فوراً به معنای ۷ ماه معطلی در انجام کارها است؟

تجدید نظر در مورد مشکل فاضلاب

نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس در این جلسه در مورد مشکل فاضلاب این شهرستان گفت: در حال پیگیری قرار گرفتن جریان فاضلاب خوسف در ردیف ملی بودجه هستیم که در دولت قبل هم نامه‌ای به رئیس برنامه و بودجه وقت «نوبخت» نوشته شد و توافقی انجام شده بود که به نتیجه نرسید.

وی افزود: امسال هم با وزیر توافق شده بود اما در ردیف ملی بودجه ۱۴۰۱ هم موضوع فاضلاب شهرستان در ردیف بودجه قرار نگرفت و سریع نامه‌ای تنظیم و در اختیار رئیس جمهور برای تجدید نظر قرار گرفته است.

فراز و نشیب چند ساله بیمارستان خوسف

خسروی یکی دیگر از مشکلات اساسی شهرستان خوسف را اجرای پروژه بیمارستان این شهرستان عنوان کرد و افزود: بیمارستانی که فراز و نشیب زیادی داشته است که در این دوره از دانشگاه علوم پزشکی استان شنیدیم که اجرای این پروژه و رفع مشکلات آن در استان صورت نمی‌گیرد.

به گفته وی پیمانکار بیمارستان به تهران آمد و وزارت بهداشت و درمان در جریان پیگیری‌ها قرار گرفت و از طرف وزارتخانه مهندسی معرفی شد تا به اختلاف بین دانشگاه علوم پزشکی استان و پیمانکار قضاوت درستی کند.

وی ادامه داد: واسطه گری انجام شد و به پیمانکار هم اعلام شد که کار باید ادامه پیدا کند اما بعد از دو ماه سرکشی اختلاف هنوز باقی مانده بود که بالاخره بعد از چند ماه آمار دادند که کار در حال انجام است و مقرر شد تا هر دو هفته گزارشی از روند کار در اختیار وزارتخانه قرار بگیرد.

وی به فرماندار و مسئولان شهرستان خوسف تاکید کرد تا تلاش کنند تا هر چه سریع‌تر مردم ثمره بیمارستان را ببینند.

خسروی با بیان اینکه شاید درست نباشد تا برخی مسائل رسانه‌ای شود گفت: گاهی اوقات شنیدم افرادی در بیمارستان نظر خاصی دارند که الان دیگر جای طرح نیست چون بیمارستان توافق شده و مطالعات مربوط به آن انجام شده است و به قول مسئولان ۳۰ تا ۴۰ درصد کار انجام شده است.

به گفته وی برخی توجیه می‌کنند که از خوسف تا بیرجند تنها ۳۰ کیلومتر فاصله بیشتر نیست و مردم برای درمان می‌توانند به بیرجند مراجعه کنند که دلیل قانع کننده‌ای نمی‌باشد همین معدن قلعه زری که فاصله‌ای با خوسف ندارد زمانی که چشم به خانه‌های گنبدی می‌افتد افسوس می‌خورم از سرمایه‌هایی که از این منطقه به بخش خصوصی و یا دولتی می‌رود که باید حداقل به بهداشت خانواده کارگر رسیدگی کنند.

نماینده مردم خوسف با بیان اینکه هم اکنون مباحث انحرافی به نفع هیچکس نیست افزود: باید با کمک و هم افزایی هر چه زودتر پروژه به نتیجه برسد و هر کس هر توجیهی دارد الان وقت آن نیست.

رسیدگی ویژه

وی در مورد سفر مسئولان بنیاد علوی که چند ماه قبل به خوسف انجام شده بود گفت: در این سفر از «فتاح» درخواست شد تا خوسف را به صورت ویژه مورد توجه قرار دهند که منتظر اعلام آن هستیم تا خوسف به عنوان منطقه ویژه در نظر گرفته شود.

وی از فرماندار و مسئولان خوسف خواست تا درخواست‌های خود را بر اساس منابع دولت در نظر بگیرند و گفت: منابع دولت محدود است و دولت حجت الاسلام «رئیسی» تا سال ۱۴۰۵ به طور میانگین باید ماهانه ۱۰ هزار میلیارد تومان فقط اوراق بدهی دولت قبل را پرداخت کند.

نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی افزود: فردی در یکی از گروه‌ها تحلیل کرده بود که با ارز ۴۲۰۰ تومنی عجب پوست موزی زیر پای دولت گذاشتیم، که هر فردی که این تحلیل را به هر نیتی گفته درست حرف زده و دولت واقعاً مشکل منابع دارد.

خسروی افزود: پوست موز یعنی اینکه دولت مجبور است دلار ۲۵ تا ۲۷ هزار تومانی را خریداری کند و به قیمت ۴,۲۰۰ تومان به تولید کننده بدهد تا کالای مورد نیاز بر سر سفره مردم گذاشته شود و اگر این دلار گرفته شود سفره مردم کوچک‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: همه اعتقاد دارند که باید این دلار ۴۲۰۰ تومانی حذف شود اما این مانند فنری است که اگر رها شود مشکلات مردم بیشتر می‌شود و قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه مجلس و دولت مدام در مورد این موضوعات و مشکلات جلسه دارند گفت: در جلسه‌ای رئیس کمیسیون تلفیق بودجه به وزیر بهداشت گفت دارو جز مایحتاج اولیه مردم است که اگر ارز حذف بشود اعلام کند که شما می‌توانید این موضوع را مدیریت کنید و چقدر بودجه بگذاریم تا دارو و درمان مردم مشکل پیدا نکند.

وی گفت: بالاخره مردم نتایج تلاش‌ها را با توجه به کمبود منابع به زودی می‌بینند.

وی با بیان اینکه اگر هر مسئولی سر جای خود نباشد خودمان ضرر می‌کنیم افزود: البته ما نوکر مردم هستیم اما کار نماینده کار اجرایی نیست و بر خلاف عده‌ای که معتقدند نماینده باید به تمام موارد جزئی و اجرایی ورود پیدا کند.

وی تصریح کرد: بر اساس تجربه معتقدم اگر مجلس جدا به وظیفه ذاتی خودش که تصویب قانون محکم و نظارت درست و مستمر است عمل کند مشکلاتی پیش نمی‌آید، اما روال این شده است که خواسته‌هایی از نماینده می‌خواهید که موارد اجرایی و جزئی است و اجازه دهید تا آنچه از دستمان بربیاید را دنبال کنیم.

فرماندار خوسف مطرح کرد؛
لزوم احداث محور نایبند به مرکز خراسان جنوبی
آخوندی گفت: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل محور خوسف به نایبند بیش از هزار میلیارد ریال است اما مسیر نایبند به مرکز خراسان جنوبی را بیش از ۱۰۰ کیلومتر کوتاه می‌ کند.

 «محمدعلی آخوندی» امروز (۲۸ دی) در جلسه مشورتی سفر استاندار خراسان جنوبی به شهرستان خوسف که با حضور نماینده مردم شهرستان های بیرجند، درمیان و خوسف برگزار شد، اظهار کرد: احداث جاده نایبند- خوسف به دلیل امنیت کویر اولویت دارد و ۱۰۰ کیلومتر مسیر شهرستان را تا مرکز استان نزدیک و مصرف سوخت را صرفه جویی می‌کند.

فرماندار خوسف ادامه داد: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل محور خوسف به نایبند بیش از هزار میلیارد ریال است و مسیر نایبند به مرکز خراسان جنوبی را بیش از ۱۰۰ کیلومتر کوتاه می‌کند.  

وی با بیان اینکه خوسف؛ شهرستان پدافندی برای مرکز استان (بیرجند) است، افزود: تقویت بعد نظامی و انتظامی شهرستان برای توسعه امنیت باید مدنظر باشد، این شهرستان ۱۸ شهید را تقدیم انقلاب کرده، اگر شهرستان مرزی نیستم ولی خطرات ما بیشتر از شهرستان های مرزی استان است.

آخوندی در ادامه خواستار پیگیری گردش مالی معادن و پیگیری مصوبات جلسات سفر استانداران سابق شد و گفت: اخیرا در سفر استاندار خراسان جنوبی به شهرستان، ایمیدرو قول اجرای انتقال پساب بیرجند به شهرستان برای معادن و شهرک های صنعتی را داده است که انتظار داریم در دهه فجر کلنگ این پروژه زده شود.

 وی با بیان اینکه راه اندازی کشتارگاه دام هم در اولویت های شهرستان بود که در حال راه اندازی آزمایشی است، افزود: بزرگترین گلخانه استان، گلخانه محمدیه است اما در طرح توسعه آن مشکل داریم.

 فرماندار خوسف با اشاره به مشکلات آبرسانی به ماژان، گفت: مجتمع آبرسانی ماژان بیش از ۲۰ میلیارد تومان هزینه لازم دارد که باید این پروژه هم جزو اولویت ها مطرح شود.

 آخوندی تصریح کرد: استاندار خراسان جنوبی باید برای مشکلات شهر خوسف از جمله اجرای پروژه تصفیه خانه فاضلاب، پروژه استخر سرپوشیده، کارخانه شیر، پروژه بافت تاریخی شهر، مجتمع های دامپروری و پروژه های نیمه تمام و سالن آمفی تئاتر دستورات ویژه صادر کند.

 

وی تصریح کرد: ستاد شبکه بهداشت خوسف ساختمان هم ندارد و در کانکس به مردم خدمات می دهد که با استانداردها هم فاصله دارد.

 

کاهش ۴۲ درصدی خسارات بارندگی

خسارت‌های ناشی از بارندگی و سیلاب در خراسان جنوبی دردی ماه امسال در مقایسه با همین حجم بارندگی در سال های گذشته ۴۲ درصد کاهش یافت.

مدیرکل مدیریت بحران استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما گفت: در دوکاهش ۴۲ درصدی خسارات بارندگی خراسان جنوبی در مقایسه با پارسال موج بارندگی در دی که هر دوره سه روز طول کشید ، علی رغم حجم بارندگی بالا در مقایسه با همین حجم بارندگی در استان‌های مجاور و سنوات گذشته در استان ، کاهش چشمگیری  ثبت شد.

میرجلیلی با بیان اینکه امسال بازدید‌های میدانی از مناطق سیل خیز تاثیر بسزایی در کاهش خسارات داشته است، افزود: در بحث قنات ها هم کاهش ۸۰ درصدی خسارت در مقایسه با سال های گذشته داشتیم.

وی با اشاره به اینکه در پاییز امسال تیم ارزیابی و بازدید استان به مناطق سیل خیز استان برای کاهش خسارات احتمالی اعزام شدند ، گفت: این تیم‌ها برای بررسی وضع سیل بندها، مسیل‌های پرخطر رودخانه ها، حریم رودخانه ها، دیورا‌های حفاظتی کانال‌های جمع آوری آب‌های سطحی، آبگیرها، دهنه‌های پل، خاکریز محورها، خاک ریز بالادست قنوات و سایر اماکن پرخطر برای کاهش خطرات بارندگی‌ها و سیلاب به مناطق سیل خیز استان اعزام شدند.

مدیر کل مدیریت بحران استان با بیان اینکه در سال های گذشته ۲۰۰ رشته قنات در استان با خسارات بالایی مواجه شدند، افزود: در بارندگی‌های دی ماه امسال تنها در ۱۵ رشته قنات خسارت ۱۰ تا ۳۰ درصد ثبت شد.

وی با اشاره به اینکه در استان‌های با حجم مشابه بارندگی در خراسان جنوبی سایت های اسکان اضطرای و نصب چادر برای اسکان موقت انجام شد، افزود: در خراسان جنوبی علی  رغم بارندگی بالا حتی در شهرستان‌های سرایان و نهبندان به سایت اسکان اضطراری و نصب چادر نیاز نبود و تخریب و  فرونشست خانه مسکونی نداشتیم.

به گفته وی در این زمینه فقط آبگرفتگی منازل داشتیم که با تلاش نیرو‌های امداد تخلیه آب انجام و مشکل مردم مرتفع شد.

میرجلیلی گفت: در مجموع در دو موج بارشی دی ، ۸۳۰ نفر گرفتار در سیلاب امدادرسانی شدند که از این عده ، ۲۲ نفر از مرگ حتمی نجات یافتند.

مدیر کل مدیریت بحران استان افزود: خوشبختانه در سال جاری خسارت جانی ناشی از سیلاب در خراسان جنوبی صفر بوده است.

 

 

نماینده مردم نهبندان و سربیشه:

فرش قرمز سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی پهن است

فرش قرمز سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی پهن است

بیرجند – ایرنا – نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: فرش قرمز سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی پهن است و حضور سرمایه‌گذاران را می‌طلبد تا آینده خوبی را برای توسعه استان از جمله حوزه سنگ‌های گرانیتی داشته باشیم.

مصطفی نخعی روز سه‌شنبه در همایش “راهکارهای فعال‌سازی و سرمایه‌گذاری در معادن گرانیت شاه‌کوه نهبندان” که با حضور جمعی از مسوولان و سرمایه‌گذاران در بیرجند برگزار شد، افزود: براساس آخرین پایش مجلس شورای اسلامی، استان خراسان جنوبی مانند چند دوره اخیر از نظر شاخص امنیت سرمایه‌گذاری رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است که این بزرگترین ظرفیت بوده و به راحتی نمی‌توان از کنار آن گذشت.

وی گفت: در دو سال اخیر اقدامات زیربنایی بسیار مهمی در استان شروع شده که بخشی به نتیجه رسیده یا در حال انجام است و زمینه حضور سرمایه‌گذاران در خراسان جنوبی را فراهم کرده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ایجاد زیرساخت‌های لازم، بهبود فضای کسب و کار، تامین منابع مالی و سوق دادن اعتبارات بانکی به سمت حمایت از تولید از جمله وظایف بخش دولتی است که برای حمایت از سرمایه‌گذار باید انجام شود.

وی با بیان اینکه در زمینه انتقال آب به خراسان جنوبی کارهای بسیار خوبی در حال انجام است افزود: اقداماتی برای انتقال آب از خلیج فارس به کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی در حال انجام است که تا کرمان اجرا شده و عملیات انتقال آب به خراسان جنوبی هم در حال اجرایی شدن است.

نخعی گفت: موضوع انتقال آب به استان که زمانی خیلی بلندپروازانه به نظر می‌رسید اکنون در حال انجام بوده و انتقال آب به سمت نهبندان یکی از خواسته‌های مهم ما است.

وی بیان کرد: نهبندان با توجه به اینکه در انتهای استان و هم‌مرز با استان سیستان و بلوچستان و کشور افغانستان قرار دارد، طرح انتقال آب از دریای عمان را هم خواهیم داشت که مقدمات کار آماده شده است لذا در آینده نگرانی درخصوص آب در استان نخواهیم داشت.

نماینده مردم شهرستان‌های مرزی نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از رویاهایی که داشته و دارم اینکه در حوزه گرانیت نهبندان بتوانیم قدم بزرگی برداریم به همین دلیل از ابتدای شروع به کار در مجلس یازدهم، جلسات متعددی با مسوولان مختلف از جمله وزیر صمت برگزار و بر مبنای آن برنامه‌ریزی‌هایی انجام شد.

وی افزود: در شهرستان مرزی نهبندان ظرفیت‌های بسیار با کیفیت و با تنوع گرانیتی را داریم در حالی که سهم استان در بازار بین‌الملل اندک است.

نخعی یکی از مهمترین ظرفیت‌های نهبندان را معادن گرانیت آن معرفی کرد و گفت: کشورهایی که قابل مقایسه با ما در حوزه سنگ‌های گرانیتی نیستند امروز سهم قابل توجهی در بازار بین‌الملل دارند و باید از این ظرفیت در نهبندان استفاده شود.

وی تصریح کرد: سلسله نشست‌های تخصصی با ایمیدرو برگزار شد و تاکید داریم جلسات با مصوبه مشخص، خروجی دقیق داشته و به طور مرتب با حصول نتیجه ادامه یابد که همایش امروز یکی از برنامه‌ها است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: بازار گرانیت در دنیا نه تنها رو به کاهش نیست که رو به پیشرفت است و دوران طلایی برای گرانیت در دنیا شروع شده که باید از آن نهایت استفاده را ببریم.

وی ادامه داد: با این نوع بروکراسی و برنامه‌ریزی نمی‌توانیم نهایت استفاده را ببریم بلکه باید برنامه‌ریزی دقیقی در این زمینه داشته باشیم لذا درخواست داریم این‌ نشست‌ها ادامه یابد تا خروجی مناسبی داشته باشد.

نخعی گفت: خوشبختانه بازار و صنعت سنگ در ایران دولتی نیست و هرجا دولت حضور دارد به هر حال با چالش‌های مواجه‌ایم و امروز با چالش چگونگی خروج دولت در برخی حوزه‌ها رو به رو هستیم.

وی گفت: بازار و صنعت سنگ کاملا خصوصی بوده و ظرفیت خوبی است که به حمایت نیاز دارد.

نماینده نهبندان و سربیشه، نبود برق را یکی از مهمترین مشکلات معادن شاه‌کوه نهبندان برشمرد و افزود: عملیات اجرایی پروژه برق‌رسانی به معادن شاهکوه که سالیان طولانی سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران منتظر آن بودند آغاز شد و نیمه اول سال آینده اگر با همین روند پیش برود، برق منطقه تامین خواهد شد.

وی نبود نیروی آموزش‌دیده و ماهر در حوزه معادن را از دیگر مشکلات ذکر کرد و گفت: این ‌مساله را در چند مسیر دنبال کردیم از جمله اینکه دانشکده فنی و حرفه‌ای نهبندان از سال تحصیلی ۹۹ در چهار رشته از جمله معدن شروع به کار کرد.

نخعی اظهار داشت: همچنین سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با احداث دپارتمان ملی معدن در نهبندان موافقت کرد که پروژه در حال اجرا است و می‌تواند زیربنای بسیار مهمی در توسعه معدنی منطقه باشد.

وی افزود: ظرفیت‌های آموزشی بسیار خوبی در حوزه معدن وجود دارد و اگر این دپارتمان با همکاری ایمیدرو ادامه یابد و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برای تدوین استانداردهای خود مسایل روز معدن را آموزش دهد، شاهد توسعه خواهیم بود.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه شکل‌گیری کسب و کارها نیازمند آموزش حرفه‌ای است اظهار داشت: ظرفیت‌های فوق العاده‌ای در نهبندان وجود دارد و امروز به عنوان نماینده مردم ادعا می‌کنم این شهر، محروم و توسعه‌نیافته نیست بلکه رو به توسعه است.

وی گفت: اقدامات خوبی در حوزه برق، گاز، بهداشت و درمان و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های متعدد در حال انجام است و صندوق حمایت از فعالیت‌های معدنی نقش تعیین‌کننده‌ در حوزه سنگ‌های گرانیتی دارد که پیشنهاد می دهیم بسته مالی مشخصی برای حمایت از گرانیت نهبندان تعریف شود تا بتوان از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

نهبندان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند با داشتن ۲۳ نوع ماده معدنی و ذخیره ۱۸۵ میلیون تنی مواد معدنی از شهرستان‌های معدنی شرق کشور به شمار می‌رود و توجه و تمرکز به سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع وابسته به آن، نقشه راه توسعه پایدار این منطقه است.

 

 

 

دبیر انجمن سنگ ایران: سهم خودتحریمی بر اقتصاد ۸۰ درصد است

دبیر انجمن سنگ ایران: سهم خودتحریمی بر اقتصاد ۸۰ درصد است

بیرجند – ایرنا – دبیرکل انجمن سنگ ایران گفت: ۲۰ درصد تحریم‌های آمریکا بر مباحث اقتصادی ما اثر دارد و ۸۰ درصد دیگر به دلیل سیاست‌های غلط، نبود برنامه‌ریزی و انضباط مالی، بروکراسی اداری و به دلیل خودتحریمی است.

احمد شریفی روز سه‌شنبه در همایش “راهکارهای فعال‌سازی و سرمایه‌گذاری در معادن گرانیت شاه‌کوه نهبندان” که با حضور جمعی از مسوولان و سرمایه‌گذاران در بیرجند برگزار شد افزود: مجموع بازرگانی جهانی سنگ گرانیت در دنیا سالانه ۱۸ میلیارد دلار بوده که از این میزان سهم ایران ۲۰۰ میلیون دلار است.

وی گفت: سالانه ۱۰ تا ۱۲ میلیون مترمربع سنگ فرآوری شده را صادر می‌کنیم که حدود یک میلیون مترمربع سنگ گرانیت است.

دبیرکل انجمن سنگ ایران اضافه کرد: خراسان جنوبی به‌ویژه شهرستان نهبندان می‌تواند قطب گرانیت ایران شود به شرطی که آستین همت را بالا بزنیم و سیستم‌های دولتی در استان و کشور اراده داشته باشند تا این اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه معدن با ظرفیت پنج یا ۱۰ هزار تن اقتصادی نمی‌شود گفت: معدن حداقل باید ۳۰ هزار تن استخراج داشته باشد لذا به سه دستگاه سنگین نیاز دارد پس این امکان باید برای معدن فراهم شود تا اقتصادی کار کند در غیر این صورت بهتر است تعطیل شود.

شریفی تصریح کرد: اکنون عمده معادن ما غیراقتصادی هستند اما با تامین سه دستگاه سنگین جدید حداقل برای معادنی مانند سنگ گرانیت می‌توان این قابلیت را آرام آرام محقق کرد.

وی افزود: برخی معدنکاران شرکت حقوقی ندارند لذا باید در شورای پول و اعتبار این مساله ریشه‌ای حل شود.

مدیر فنی و مهندسی صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی هم در این همایش با بیان اینکه امسال ۲۵ فقره بیمه‌نامه معدنی در خراسان جنوبی صادر شد گفت: عمده مواد معدنی اعم از مواد فلزی مانند طلا، سرب، روی تا خاک‌های صنعتی و زغال‌سنگ و سایر را زیر پوشش بیمه قرار داده‌ایم.

قباد شاه‌کرمی با اشاره به بخشی از مشکلات معدنکاران افزود: قیمت ماشین‌آلات معدنکاری به‌شدت بالا رفته و با توجه به ظرفیت استخراج پایین و حجم سرمایه‌گذاری که برای معدن نیاز است معمولا بازگشت سرمایه مناسب نیست.

وی بیان کرد: قیمت اجاره ماشین‌آلات هم افزایش یافته و علاوه بر این با توجه به بعد مسافت، سبب شده بسیاری از معادن غیرفعال شوند پس باید برای مشکلات راهی پیدا شود.

مدیر فنی و مهندسی صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی گفت: اغلب معادن با ظرفیت پایین کار می‌کنند و فناوری جدید برای فرآوری نیاز است.

وی تصریح کرد: در این صندوق تسهیلاتی برای فعال‌سازی معادن و احداث واحدهای فرآوری پرداخت می‌کنیم لذا برای ایجاد واحدهای فراروی که امیدواریم سرمایه‌گذاران ورود کنند، چشم‌انداز روشنی می‌بینیم و همه‌جانبه از آنها حمایت خواهیم کرد.

شاه‌کرمی با بیان اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت باید فرآیندهای صدور مجوز به‌ویژه از منابع طبیعی را تسهیل کند گفت: برای پرداخت تسهیلات در خراسان جنوبی محدودیت منابع نداریم.

مجری طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس هم گفت: بخش اصلی و مورد نیاز فعالیت‌های معدنی مربوط به زیرساخت‌هایی از جمله راه و برق است.

سید رضا عظیمی افزود: نهبندان، شهرستان ثروتمندی است که هنوز ثروت خود را به نمایش نگذاشته است.

وی با بیان اینکه سنگ گرانیت بازار صادراتی دارد اظهار داشت: فرصت‌ها همه کنار هم قرار گرفته‌اند و باید با کم کردن هزینه حمل یعنی انجام پیش فرآوری سنگ در استان، این محصول را به بازارهای جهانی صادر کنیم.

مجری طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس تصریح کرد: کشش بازار سنگ گرانیت خیلی زیاد است فقط کار می‌طلبد البته نگران هستم معادن گرانیت نهبندان در آینده با کمبود نیروی کار مواجه شود.

وی گفت: از اکنون باید معدنکاران و تکنسین‌های معدن در استان پرورش یابند چراکه اکنون نیز نیروهای محلی در این حوزه کم هستند و نیروی کار از استان‌های دیگر تامین می‌شود.

عظیمی افزود: با فعال شدن معادن و واحدهای فرآوری معدنی در نهبندان، رفت و آمد سرمایه‌گذاران و بازرگانان از سراسر کشور به این منطقه بیشتر خواهد شد پس باید تمامی زیرساخت‌های مورد نیاز فراهم شود.

نهبندان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند با داشتن ۲۳ نوع ماده معدنی و ذخیره ۱۸۵ میلیون تنی مواد معدنی از شهرستان‌های معدنی شرق کشور به شمار می‌رود و توجه و تمرکز به سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع وابسته به آن، نقشه راه توسعه پایدار این منطقه است.

 

آبگیری ۹۰ درصدی تالاب کجی نهبندان پس از ۲ سال

بارندگی‌های چند روز اخیر در خراسان جنوبی باعث شد ۹٠ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان پس از ۲ سال رنگ آب به خود بگیرد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان کوهستانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نهبندان گفت: در ابتدای شروع بارندگی‌ها در هفته‌های گذشته تالاب کجی نمکزار نهبندان تنها ۴٠ درصد آبگیری شده بود، اما اکنون با ادامه فعالیت سامانه بارشی این مقدار به ۹٠ درصد رسیده است.

تالاب کجی نمکزار نهبندان یکی از مهمترین تالاب های نمکی و فصلی شرق کشور است که معمولا اواسط پاییز تا اواسط بهار آبگیری می‌شودکه مهم‌ترین منبع تأمین کننده آب تالاب کجی، ریزش باران و جاری شدن سیلاب‌های حوزه آبریز نهبندان و چشمه‌های کرانه تالاب است.

به گفته‌ی او خوشبختانه امسال حجم زیادی از تالاب آبگیری شده است و در صورت ادامه بارش‌ها در مناطق حوزه‌های آبریز این تالاب که از جمله آن‌ها بخش سرداران، کوه‌های بهاران، باران و شوسف است می‌توان امید داشت که تمامی حجم تالاب آبگیری شود.

او می‌گوید: با توجه به وضعیت مناسب تالاب و آبگیری آن، باعث شده تا شاهد فرود دسته‌هایی از پرندگان آبزی و کنار آبزی در مسیر برگشت این پرندگان زیبا از مناطق جنوبی به سمت شمال در این تالاب باشیم.

پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار با ۲۲ هزار هکتار شامل تالاب و محدوده جنگلی است که در ۷۵ کیلومتری شهر نهبندان و در حاشیه جاده ارتباطی بیرجند – زاهدان قرار دارد.

وزارت اطلاعات از رویش های انقلاب اسلامی ایران/۲-۳

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: وزارت اطلاعات از رویش های انقلاب اسلامی ایران است

آیت الله عبادی امروز در دیدار با مدیر کل جدید و جمعی از معاونان اداره کلوزارت اطلاعات از رویش های انقلاب اسلامی ایران اطلاعات خراسان جنوبی، گفت: مسئله امنیت در هر جامعه ای از مسائل مهم و با اهمیت است.
وی افزود: هزینه های بزرگی که همواره در کمین هر جامعه ای است با هوشیاری نیروهای اطلاعاتی و امنیتی به حداقل یا صفر می شود و جان، مال، ناموس،آرامش و امنیت مردم حفظ می شود، این ارزشی است که کسی منکرش نیست.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: موفقیت نیروهای امنیتی و قضایی در این است که در انجام وظیفه با قاطعیتی عمل کنند که برای افراد خاطی درس عبرت شود و موارد دیگر تکرار نشود.
آیت الله عبادی با بیان اینکه مجموعه کارکنان وزارت اطلاعات از نیروهای انقلابی به وجود آمده است و سیستم اطلاعاتی ایران قبل از انقلاب توسط آمریکایی ها و صهیونیست ها و جبهه دشمن مدیریت می شد، افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به حسب نیاز کار یک سری وزارتخانه ها که وظایف عمومی را بر عهده داشتند تداوم پیدا کرد اما یک سری از نهادها و سازمان ها متناسب با اسلام و ارزش های انقلاب اسلامی هم نیاز بود که باعث شد نهادهایی مانند سپاه پاسداران، بسیج، کمیته امداد و وزارت اطلاعات تشکیل شد، وزارت اطلاعات از رویش های انقلاب اسلامی ایران است.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری خراسان جنوبی:

شهر بیرجند زیرساخت مناسبی برای روان‌سازی ترافیک دارد/۳-۷

شهر بیرجند زیرساخت مناسبی برای روان‌سازی ترافیک دارد

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: به جز بخش‌هایی از شمال و بافت تاریخی شهر بیرجند، بقیه مناطق از زیرساخت مناسبی برای تسهیل و روان‌سازی ترافیک برخوردار است.

علیرضا عباس‌زاده روز سه‌شنبه در نشست شورای هماهنگی ترافیک استان افزود: با توجه به زیرساخت‌های ترافیکی درون شهری استاندارد، بیرجند باید به عنوان شهر نمونه و پیشرو در زمینه ترافیک درون شهری معرفی شود.

وی گفت: شهر بیرجند باید براساس مهمترین استانداردهای ترافیکی حرکت کند تا در بین مراکز استان‌ها در زمینه ترافیک درون شهری نمونه باشد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: از منظر مسائل ترافیکی شامل عرض معابر مناسب و سایر موارد بیرجند در مقایسه با سایر مراکز استان‌ها از وضعیت مطلوب‌تری برخوردار است لذا مسائل ترافیکی نباید تا این حد در مرکز استان دیده شود و لازم است شورای ترافیک برای رفع آنها تدبیر کند.

وی با بیان اینکه هدف شورای ترافیک تسهیل عبور و مرور و انضباط ترافیکی است افزود: رصد مجموعه شهر این موضوع را در ذهن متبادر می‌سازد که بیرجند در یک پارک ترافیکی بزرگ ایجاد شده و کل شهر پایلوت آموزشی است.

عباس‌زاده با اشاره به نقش کمتر شدن حجم ترددها و محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا در کاهش آمار تصادفات منجر به فوت سال ۱۳۹۹ گفت: باید تحلیل‌های درست و علمی درخصوص آمار فوتی‌ها انجام شود تا بتوانیم این آمار را به‌صورت محسوس کاهش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه رفع مشکلات مزمن شهری با تغییر هندسی، اصلاح فنی و طرح‌های جزئی‌تر باید در اولویت قرار گیرد افزود: در ادامه باید از محل منابع شهرداری‌ها، استانی و ملی نسبت به رفع مسائل حوزه ترافیکی اقدام کنیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه مسائل ترافیک برون شهری باید به‌جد مورد توجه قرار گیرد گفت: کنترل ترافیک برون شهری به مراتب سخت‌تر است لذا باید درخصوص عوامل به‌وجود آورنده تصادفات برون شهری اقدامات لازم صورت گیرد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه در حوزه ترافیک درون شهری و برون شهری با جان مردم سر و کار داریم باید با وجود محدودیت منابع از همه ظرفیت‌های موجود در راه ارتقای اوضاع ترافیکی بهره ببریم.

عباس‌زاده به تعداد فوتی‌های تصادفات درون شهری بیرجند اشاره کرد و گفت: این تعداد فوتی ناشی از تصادفات و واژگونی خودروها در طول سال متاسفانه بالاست لذا در تردد خودروهای درون شهری باید تمهیداتی اندیشیده شود که با سرعت مطمئنه حرکت کنند.

وی افزود: برخی واحدهای صنفی نظیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای که به خاطر حجم مراجعه‌کننده، ایجاد ترافیک را به همراه دارند نیز باید از شورای ترافیک مجوز راه‌اندازی داشته باشند تا ملاحظات ترافیکی در آن لحاظ شود.

 

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی مطرح کرد؛

کاهش ۴۲ درصدی خسارت های سیلاب در خراسان جنوبی/جزئیات سیل در استان

کاهش ۴۲ درصدی خسارت های سیلاب در خراسان جنوبی/جزئیات سیل در استان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: خسارت‌های سیلاب در بارش‌های اخیر با کاهش ۴۲ درصدی به نسبت بازندگی های مشابه مواجه بوده است.

سید ابوالحسن میرجلیلی ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران از کاهش ۴۲ درصدی خسارت سیلاب نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: خراسان جنوبی، جز معدود استان‌هایی است که دو دو موج بارشی سنگین اخیر، خوشبختانه هیچ تلفات جانی نداشته است.

وی با بیان اینکه آمادگی‌های لازم حوزه‌های متولی و تأمین زیرساخت‌های لازم این کاهش را رقم زده است، افزود: با توجه به اقدامات انجام شده در مهر و آبان، با اعزام تیم‌هایی متشکل از نمایندگان مدیریت بحران استانداری، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شرکت آب منطقه‌ای، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و شهرداری‌ها، تمام نقاط سیل خیز استان بررسی شد.

میرجلیلی ادامه داد: در همین راستا تا ۱۵ آذرماه اکثر نقاط سیل خیز، سیل بندها، دیوارهای حفاظتی، کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی، ابنیه فنی محورهای مواصلاتی، دهنه پل‌ها، آب نماها، خاک‌ریزهای حفاظتی راه‌ها و … به طور کامل کنترل شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اظهار کرد: طی سه ماه پاییز سال جاری هم بازدیدهای منظمی جهت به روز نمودن تجهیزات در اختیار دستگاه‌ها صورت گرفت.

میرجلیلی با اشاره به حجم بارندگی‌های استان در این دو موج گذشته، اظهار داشت: حجم بارش‌ها در همین دو موج که صرفاً در دی ماه اتفاق افتاد، ۵۵ میلی متر گزارش شده، از بارندگی‌های کل سال زراعی ۹۹-۱۴۰۰ که ۳۰ میلی متر بوده، بیشتر است.

وی بیان کرد: با تدابیر پیشگیرانه، جلسات مکرر ستاد بحران استان و شهرستان‌ها، آماده‌باش کامل دستگاه‌های امدادی و عملیاتی و اقدامات پیشگیرانه مردم با فرهنگ استان، خراسان جنوبی جز معدود استان‌هایی بود که در این دو بارندگی سنگین، کمترین خسارت‌ها را داشتیم.

میرجلیلی اظهار کرد: در این دو بارندگی، هیچ موردی از تخریب واحد مسکونی در اثر سیلاب، نصب چادر، اسکان اضطراری و تلفات جانی گزارش نشد و خسارت مالی هم به نسبت موارد مشابه کمتر است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تأکید کرد: با اقدامات صورت گرفته، خوشبختانه سیلاب در خارج شهرها و روستاها توسط سیل بندها مهار شد.

میرجلیلی بیان کرد: با توجه به گزارش هواشناسی حجم بارندگی‌ها در مناطقی از استان مانند نهبندان و سرایان، به اندازه ۲-۳ سال بوده و از ۱۲۰ میلی متر هم گذشته است.

وی اظهار کرد: بخش عمده‌ای از خسارت‌های ناشی از این بارندگی‌ها به شریان‌های حیاتی و شبکه‌های توزیع برق، آب، گاز و مخابرات، مستحدثات راه‌ها و در برخی حوزه‌ها هم به مزارع، باغات و واحدهای دامی وارد شد.

میرجلیلی با اشاره به وجود بیش از هزار آب نما در سطح محورهای مواصلاتی استان، ادامه داد: بخشی از خسارت‌های وارده به محورهای مواصلاتی مربوط به آب نماها بوده که باید با احداث پل اصلاح شوند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی از آماده‌باش ۹۴ تیم امدادی برای مدیریت این بحران خبر داد و گفت و افزود: طی این بازه زمانی به ۸۲۴ نفر خدمات ارائه شده که از این تعداد ۲۸ نفر، از مرگ حتمی نجات پیدا کرده‌اند.

وی با بیان اینکه طی این مدت ۲۲ خودروی گرفتار در سیل هم رهاسازی شده، افزود: ۸۳ نفر از افرادی که علیرغم همه هشدارها به جاده زده بودند هم امداد رسانی شده و در مکان‌های از پیش تعیین شده اسکان داده شدند.

میرجلیلی هشدارها را از مهمترین عوامل مؤثر در کاهش اتفاقات عنوان کرد و گفت: طی این مدت ۱۲ اخطاریه شامل هفت هشدار سطح نارنجی، سه هشدار سطح زرد و دو هشدار سطح قرمز صادر شده است.

وی ادامه داد: این هشدارها از طرق مختلف از جمله رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی، فضاهای مجازی، پیامک، دهیاری‌ها، بخشداری‌ها، فرمانداری‌ها و جهاد کشاورزی در حجم وسیع و حتی به صورت حضوری و طی دیدار با سران طوایف عشایری اطلاع رسانی شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه حجم خسارت‌های وارده بر قنوات هم به نسبت گذشته کاهشی بوده، گفت: خسارت‌های ناشی از این بارندگی نسبت به میزان مشابه در سنوات گذشته ۸۰ درصد کمتر بوده است.

میرجلیلی بیان کرد: در شرایط مشابه سنوات گذشته، تخریب ۵۰۰ رشته قنات در سطح استان گزارش می‌شد اما در بارندگی‌های اخیر حدود ۱۵ رشته قنات سیل خورده و حجم خسارت‌های وارده به این قنوات ۱۰ تا ۳۰ درصد است.

وی با اشاره به واحدهای دامداری و طیور و کوره آجرپزی آسیب دیده در این سیل بیان کرد: احداث واحدهای بدون مجوز در حریم و بستر رودخانه عامل اصلی این خسارت‌ها است.

میرجلیلی ادامه داد: متأسفانه علی رغم تأکید فراوان فرمانداری و جهاد کشاورزی، بی توجهی‌هایی صورت گرفته و چنین حوادثی را به همراه داشته است.

بنا به گفته وی احداث هر واحد مسکونی، تجاری، دامداری و غیره در بستر رودخانه، علاوه بر اینکه تجاوز به حریم رودخانه محسوب می‌شود، می‌تواند تهدیدی برای شهر یا روستای مجاور باشد و تبعات جبران ناپذیری را هم برای خود مالک به همراه دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه مؤثرترین اقدامی که به طور ویژه در دستور کار این حوزه قرار دارد، آسیب شناسی بحران‌ها در سنوات گذشته است، افزود: مهمترین پیامد این آسیب شناسی ها، پیدا کردن نقاط ضعف، اقدام برای حذف آنها و ارتقا شرایط موجود است.

 

۹۰ درصد فعالان صنایع‌ دستی در خراسان جنوبی بانوان هستند/۲-۳

۹۰ درصد فعالان صنایع‌ دستی در خراسان جنوبی بانوان هستند

سرپرست معاونت صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: ۹۰ درصد فعالان صنایع‌ دستی خراسان جنوبی را بانوان تشکیل می‌دهند و ۵۰ درصد تولیدات صنایع‌ دستی این استان در مناطق روستایی تولید می‌شود.

به‌ گزارش امروز خراسان جنوبی، زهره اسدپور افزود: زنان نیمی از جمعیت روستایی کشور را تشکیل می‌دهند که از قدیم‌ در کنار فعالیت‌های دامداری و کشاورزی به تولید انواع صنایع‌دستی نیز اشتغال داشته‌اند و زنان روستایی، پیشرو در تولید محصولات صنایع‌ دستی استان هستند.

وی گفت: مهمترین تاثیری که صنایع‌ دستی در روستاها برجا گذاشته، خوداشتغالی زنان روستایی و در نتیجه توانمندسازی آنان برای ارتقا و بهبود شرایط زندگی است همچنین اشتغال زنان روستایی در حوزه صنایع‌ دستی یک ضرورت اجتماعی و فرصت اقتصادی برای کشور است که توسعه روستایی را به همراه دارد.

سرپرست معاونت صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی ادامه داد: در این استان نیز تولید درصد بالایی از محصولات صنایع‌ دستی برعهده زن روستایی است و این زنان توانمند در زمینه تولید انواع پارچه دستباف شامل حوله، برک، مله، جاجیم، انواع گلیم، پلاس، گوهرسنگ، رودوزی‌های سنتی و حصیربافی فعال بوده و سهم عمده‌ای از پیکره تولید صنایع‌ دستی خراسان جنوبی و ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

وی گفت: خراشاد، شورستان، سیدال، دهسلم، میغان، کوشه، ماه‌بانو، خیرآباد، چرمه، خانکوک، فلک، شیر مرغ، گارجگان، بیهود، حاجی‌آباد و خدآفرید از جمله روستاهای فعال خراسان جنوبی در تولید صنایع‌ دستی هستند.

اسدپور اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار و ۲۵۰ مترمربع بافته‌های داری، جاجیم و پارچه دست‌بافت در استان خراسان جنوبی تولید شده است.

وی با بیان اینکه بیشترین تولیدات صنایع‌ دستی استان به پارچه‌های دستباف اختصاص دارد افزود: یک‌ میلیون و ۵۵۶ هزار و ۴۰۰ قطعه تراش سنگ، محصولات چرم، سفال و سرامیک و سوزن‌دوزی در ۹ ماه گذشته تولید شده است.

روستای خراشاد از توابع شهرستان بیرجند سال ۱۳۹۷ به عنوان روستای جهانی توبافی (حوله‌بافی سنتی) از سوی شورای جهانی صنایع دستی به ثبت رسید.

با احیای هنر ۳۰۰ ساله حوله‌بافی سنتی در این روستا با مشارکت روستاییان تعداد کارگاه‌های انفرادی، مشاغل خانگی و اشتغال در این حوزه افزایش چند برابری داشته است.

تداوم ناپایداری های جوی در خراسان جنوبی/۲

احتمال بروز خسارت در برخی مناطق خراسان جنوبی پیش بینی شده است.

کارشناس هواشناسی گفت : بر اساس داده‌ها و الگوی نقشه‌های پیش یابی هواشناسی با ادامه فعالیت توده هوای ناپایدار جوی ، برای امروز وزش باد شدید ، افزایش ابر و رگبار باران همراه با رعد و برق ؛ در نقاط مستعد و کوهپایه‌ای احتمال بارش تگرگ ، در مناطق مرتفع و گردنه‌ها بارش برف و در جاده‌های کوهستانی تشکیل مه و کاهش دید افقی پیش بینی می‌شود.

لطفی افزود : با توجه به ماهیت رگباری بارش‌ها وقوع رواناب و سیلابی شدن برخی مسیل‌ها و احتمال بروز خسارت کماکان در منطقه قابل پیش بینی است.

وی گفت : روند تغییرات دما نیز تا اوایل هفته آینده کاهشی خواهد بود.

 

برگزاری مسابقات اسنوکر در بیرجند/۷

برگزاری مسابقات آزاد اسنوکر آقایان در بیرجند

مسابقات آزاد اسنوکر آقایان خراسان جنوبی یادواره سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در بیرجند با شناخت برترین ها به کار خود پایان داد

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در این دوره از رقابت ها ۳۶ ورزشکار از شهرستان های بیرجند، طبس، قاین و فردوس در ۹ گروه چهار نفره با یکدیگر به رقابت پرداختند و در پایان نفرات برتر معرفی شدند. در این مسابقات امین سخندان مقام اول رامین برنجی مقام دوم و مرتضی انصافی مقام سوم را به خود اختصاص دادند. در مراسم اختتامیه با حضور سیده اعظم اسلامی سرپرست معاونت توسعه امور ورزش اداره کل، فاطمه چهکندی نژاد رییس گروه توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای، کاظم ساجد رییس هیات بولینگ و بیلیارد خراسان جنوبی و حاجی ساجد پیشکسوت و حامی ورزش از نفرات برتر با اهدای حکم قهرمانی و جایزه تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

اعتبارات ویژه به حوزه راه‌های خراسان جنوبی تخصیص می‌یابد/۳

اعتبارات ویژه به حوزه راه‌های خراسان جنوبی تخصیص می‌یابد

نشست استاندار خراسان جنوبی با مسوولان سازمان برنامه و بودجه، تخصیص اعتبارات ویژه به حوزه راه و شهرسازی این استان و در راستای تحقق مصوبات سفر رییس جمهور را به همراه داشت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، “جواد قناعت” به منظور پیگیری مصوبات سفر نوزدهم شهریور رییس جمهور به استان با “سعید جغتایی” رییس امور پایش، ارزیابی و اطلاعات مدیریت سازمان برنامه و بودجه کشور در تهران دیدار و گفت و گو کرد.

نتایج گفت و گوها درباره مسایل و مشکلات مترتب بر راه‌های استان به اینجا انجامید که سازمان برنامه و بودجه درخصوص ابلاغ مبلغ ۱۲۳ میلیارد تومان اعتبارات توازن ملی در بخش راه مساعدت‌های لازم را انجام دهد.

تسریع در روند پرداخت این اعتبار ۱۲۳ میلیارد تومانی نیز از دیگر مصوبات این دیدار بود.

موضوع ارتقای ایمنی راه‌های استان با توجه به قرارگیری خراسان جنوبی در مسیر دو کریدور اصلی کشور بخشی از این گفت و گوها بود که به تامین و اختصاص مبلغ ۱۰۲ میلیارد تومان مانده تخصیص‌های پیوست یک قانون بودجه ۱۴۰۰ در بخش راه استان انجامید.

تسریع در پرداخت ۳۰ میلیارد تومان اعتبار بابت شتاب بخشیدن به روند اجرای پروژه‌های بازآفرینی استان از دیگر مصوبات این دیدار بود.

در نتیجه این مذاکرات و رایزنی‌ها سازمان برنامه و بودجه کشور در راستای تحقق مصوبات سومین سفر استانی رییس جمهور، اعتبارات ویژه‌ای نیز به پروژه‌های ریلی در دست اقدام استان تخصیص می‌دهد.

همچنین با پیگیری‌های استاندار خراسان جنوبی مقدمات لازم برای درج پروژه‌های جدید راه استان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱  فراهم شد.

قناعت در دیدار با رییس گروه راه و ترابری سازمان برنامه و بودجه کشور به تشریح وضعیت راه‌های استان پرداخت و در این جلسه بر ضرورت افزایش حجم اعتبارات بخش راه تاکید شد.

افزایش تخصیص ردیف‌های اعتباری بخش راه استان خراسان جنوبی از مصوبات این جلسه بود.

استاندار خراسان جنوبی ضمن تاکید بر لزوم ارتقای وضعیت برخی محورهای مواصلاتی، نظر مساعد سازمان برنامه و بودجه را مبنی بر طرح برخی پروژه‌ها در کمیسیون ماده ۲۳ درخواست کرد.

صدور نظر مساعد دفتر بخشی راه و ترابری در کمیسیون ماده ۲۳ برای درج پروژه‌های جدید راه استان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ از مهمترین نتایج این دیدار بود.

استاندار خراسان جنوبی با دبیر کمیسیون ماده ۲۳ سازمان برنامه و بودجه هم به منظور ارائه درخواست استان مبنی بر طرح پروژه‌های راه در کمیسیون ماده ۲۳ دیدار کرد.

در این نشست مقرر شد پروژه‌های ملی استان که نیازمند اخذ مجوز کمیسیون ماده ۲۳ است در  اولویت برنامه‌های سازمان برنامه و بودجه کشور قرار گیرند.

طرح پروژه‌ها در اولین جلسه کمیسیون ماده ۲۳ و تصویب آنها با نظر مساعد اعضا از دیگر نتایج این دیدار بود.

همچنین استاندار خراسان جنوبی امروز با رییس دفتر پایش تعهدات سازمان برنامه و بودجه با محوریت تسریع در صدور تضمین‌نامه‌های مربوط به پروژه‌های ماده ۵۶ حوزه باندهای دوم استان به مبلغ ۱۹۰ میلیارد تومان دیدار کرد.

شناسایی ۸۳ بیمار جدید کرونایی در خراسان جنوبی/۴

در شبانه روز گذشته ۸۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

 دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: دیروز ۳۹۹ آزمایش تشخیص مولکولی کرونا و تست سریع در استان انجام شد که در مجموع ۸۳ بیمار جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این عده ۲۰ نفر از بیرجند، یک نفر از بشرویه، ۲ نفر از درمیان، ۱۱ نفر از طبس، ۳۸ نفر از فردوس، ۳ نفر از سرایان، یک نفر از خوسف، یک نفر از قاین، یک نفر از زیرکوه و ۵ نفر از نهبندان شناسایی شدند.

به گفته وی در حال حاضر ۶۳ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۸ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این عده ۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و یک بیمار بدحال در بخش‌های مراقبت ویژه  بستری است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان افزود: در این مدت مورد جدیدی از فوت ناشی از کرونا شناسایی نشد و تعداد فوتی‌های این بیماری ، همان هزار و ۲۸۷ نفر ثابت باقی ماند.

 

 

بهره برداری از بیمارستان خوسف نیازمند همراهی مسئولان

نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: مسئولان در پروژه بیمارستان خوسف کمک کنند تا هرچه زودتر این پروژه که پیشرفت بالای ۴۰ درصدی دارد به ثمر بنشیند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی،  خسروی در جلسه با مسئولان شهرستان خوسف گفت: یکی از مشکلاتبهره برداری بیمارستان خوسف نیازمند همراهی مسئولان شهرستان خوسف که در حال پیگیری است، قرار گرفتن طرح شبکه فاضلاب خوسف در ردیف ملی بودجه است که سالها دنبال شده است.
وی افزود: آقای اردکانیان وزیر نیرو در دولت قبل نیز در این خصوص دستوری داده بود که به جایی نرسید، امسال نیز وزیر فعلی، همان توافق را داشت، ولی در ردیف ملی بودجه ۱۴۰۱ قرار نگرفته که برای تجدید نظر آقای وزیر، نامه ای را تنظیم کرده و در حال پیگیری هستم.
نماینده مردم شهرستان های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر کارشناسان بنیاد علوی به خوسف، گفت: بر اساس پیگیری های انجام شده، گزارش کار این سفر به آقای فتاح داده شده و منتظر اعلام نظر ایشان هستیم.
آقای خسروی افزود: اگر شهرستان خوسف هم مانند درمیان به عنوان منطقه ویژه دیده شود، قطعا رونق آن هم ویژه خواهد بود.
وی گفت: یکی از موضوعات دیگر مورد پیگیری، بیمارستان خوسف و فراز و نشیب های متعدد آن است که امیدوارم این بیمارستان زودتر به بهره برداری برسد و مردم منتفع شوند.
نماینده مردم شهرستان های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید همه کمک کنند تا با هم افزایی این پروژه به ثمر برسد، گفت: این پروژه هم اکنون ۳۰-۴۰ درصد پیشرفت دارد و دیگر طرح مباحث انحرافی هیچ توجیهی ندارد.
آقای خسروی افزود: در حالی که ما به دنبال این هستیم که چرا در شمال شهر بیرجند به عنوان یک منطقه از شهر نیز  بیمارستانی وجود ندارد.
وی با اشاره به روند مطالبه امور اجرایی از نمایندگان مجلس، گفت: اگر مجلس به وظیفه اصلی اش یعنی ایجاد قانون محکم و نظارت درست ادامه دهد، قطعا مشکلی وجود نخواهد داشت.
نماینده مردم شهرستان های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی افزود: استاندار جدید خراسان جنوبی بنا به ماموریت و برنامه اش، به شهرستان خوسف هم خواهد آمد و نماینده هم مسئول پیگیری وعده های مسئولان است.
آقای خسروی افزود:  باید تلاش شود تا در سفر آقای استاندار، برنامه ریزی طوری باشد که عدالت در سفر رعایت شود و بازدید به نحوی باشد که تمام شهرستان منتفع شود و چند مسئله اولویت دار مطرح شود که فراگیرتر و نفع بیشتری برای مردم داشته باشد.
وی گفت: باید از این سفر خوب استفاده کنیم و خروجی آن به نفع مردم باشد و باید با برنامه ریزی و در حد امکانات، باری را از دوش مردم برداریم.

ابلاغ دستورالعمل «توسعه آموزش حضوری مدارس»/۲

بخشنامه‌ «توسعه آموزش‌های حضوری و ارائه آموزش و تدریس در محیط کلاس» به ادارات شهرستان های خراسان جنوبی ابلاغ شد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان گفت: پیرو تأکید مقام عالی وزارت و ستادابلاغ دستورالعمل «توسعه آموزش حضوری مدارس» ملی مبارزه با کرونا، دستور العمل «توسعه آموزش‌های حضوری در مدارس» با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی به ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌های استان ابلاغ شد.

محمد علی واقعی افزود: بر اساس این بخشنامه، لازم است مدیران ، معاونان و تمامی همکاران ، مطابق برنامه هفتگی خود در مدارس حضور یافته و آموزش و تدریس را از محیط کلاس و با استفاده از امکانات مدارس و رعایت جدول زمان بندی آموزش بر اساس برنامه درسی مصوب، ارائه کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

ناکامی سوداگران مرگ در انتقال مواد مخدر با سواری پژو/۴

مأموران انتظامی شهرستان قاین در بازرسی از یک سواری پژو، ۱۵۶ کیلو و ۸۰۰ گرم تریاک کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی فرمانده انتظامی استان گفت: مأموران انتظامی ایست و بازرسی شهید غلامیناکامی سوداگران مرگ در انتقال مواد مخدر با سواری پژو شهرستان قاین هنگام کنترل خودرو‌های عبوری به یک سواری پژو مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

سردار فرشید افزود: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی تکمیلی از سواری پژو، ۱۵۶ کیلو و ۸۰۰ گرم تریاک کشف کردند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: مأموران در این رابطه خودرو را توقیف و ۲ متهم دستگیر کردند که به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

 

 

حضور اساتید و مدرسین حوزه علمیه قاین در تمرینات کشتی‌گیران /۷

حضور اساتید و مدرسین حوزه علمیه قاین در تمرینات کشتی‌گیران باشگاه یاقوت سرخ

اساتید و مدرسین حوزه علمیه قاین درتمرینات کشتی‌گیران باشگاه یاقوت سرخ حضور یافتند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، دو نفر از اساتید و مدرسین حوزه علمیه قاین درتمرینات کشتی‌گیران باشگاه یاقوت سرخ حضور یافتند.
این دیدار با هدف طراحی کارگاه‌هایی باموضوع ترویج اخلاق ورزشی وفرهنگ پهلوانی دربین ورزشکاران شهرستان صورت پذیرفت.گفتنی است انجمن پیشگامان تندرستی و نشاط در نظر دارد به منظور رشد فرهنگ پهلوانی وترویج اخلاق ورزشی، سلسله کارگاه‌هایی را بااستفاده ازظرفیت مدرسین حوزه و دانشگاه درسطح شهرستان برگزار نماید.

 

 

 

 

توسعه منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر قاینی/۲

جامع‌ترین طرح رفاهی، اقامتی، پذیرایی، تفریحی و ورزشی در ۱۵۷ هکتار در منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر قاینی اجرایی می‌شود.

فرماندار قاینات از توسعه منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر قاینی خبر داد و گفتتوسعه منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر قاینی: مقدمات اجرایی شدن شامل تهیه طرح آماده‌سازی و زمینه‌سازی برای مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است که باید در دستور کار شهرداری قاین به‌عنوان مدیر منطقه قرار گیرد.

محمد کریمی افزود: در پی سفر استاندار، با حضور فرماندار و دیگر مسئولین ذی‌ربط، جلسه برنامه‌ریزی و هماهنگی اجرای مصوبات سفر با محوریت منطقه نمونه گردشگری بوذر‌جمهر قاینی در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد.

حمید عباس‌زاده از مسئولین دستگاه‌های اجرایی خواست: همراهی لازم را انجام دهند تا تمامی ظرفیت‌های منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر، به مرحله اجرا برسد و شهروندان از مزایا و امتیازات آن به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بهره‌مند شوند.

کامیون حامل مرغ زنده قاچاق در”بیرجند” متوقف شد/۴

فرمانده انتظامی شهرستان”بیرجند‌” گفت: ماموارن انتظامی در بازرسی از یک کامیون باری ۲ هزار و ۲۰۰ قطعه مرغ زنده فاقد مجوز بهداشتی به ارزش۶۶۰ میلیون ریال در این شهرستان کشف کردند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی سرهنگ”علیرضا فولادی” اظهار داشت: ماموران انتظامی پاسگاه”مرک” شهرستان بیرجند در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و طیور، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک کامیون باری مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.
وی بیان داشت: مأموران با هماهنگی مقام قضائی در بازرسی از کامیون ۲ هزار و ۲۰۰ قطعه مرغ قاچاق که فاقد مجوز بهداشتی بود کشف کردند که ارزش ریالی طیور قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۶۶۰ میلیون ریال برآورد شد.

 

 

آزمایشگاه ژنتیک خراسان جنوبی درگیر اما و اگرها/۷

آزمایشگاه ژنتیک خراسان جنوبی درگیر اما و اگرها

راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک به دلیل بالا بودن نرخ معلولیت ها در خراسان جنوبی از مطالبات مردم استان است که مسئولان در زمینه ایجاد آن وعده هایی داده اند اما هنوز محقق نشده است.

به گزارش مهر امروزه آنچه بیش از هر چیزی دیگری در بروز معلولیت‌ها اهمیت دارد اختلالات ژنتیکی و بیماری‌های ارثی است و وجود فرد معلول خانواده را بسیار تحت تأثیر قرار می‌دهد و مشکلات فراوانی را به وجود می‌آورد. درمان و نگهداری افراد معلول هم با توجه به هزینه‌هایی که دارد باری بسیار سنگین بر دوش خانواده معلول و دولت است.

با توجه به وجود ۲۴ هزار و ۱۴۴ معلول با ۲۸ هزار و ۱۰۸ معلولیت در خراسان جنوبی و بالا بودن نرخ معلولیت در استان برای پیشگیری از بروز معلولیت‌های بیشتر علاوه بر انجام مشاوره ژنتیکی، راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک و فرهنگ سازی اهمیت زیادی دارد که ۲۷ آذر ۱۴۰۰ در قالب گزارشی ابعاد مختلف آن را مورد بررسی قرار دادیم و بعد از گذشت بیش از یک ماه مجدد به سراغ مسئولان مربوط به این موضوع رفتیم تا از اقدامات انجام شده در این باره برای پاسخگویی به مطالبه مردمی در این مورد مطلع شویم.

وعده‌های محقق نشده

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند که بعد از یک ماه پیگیری ما برای اطلاع از اقدامات این دانشگاه پاسخگوی سوال‌های خبرنگار مهر در این باره بود، اظهار کرد: به دنبال جلساتی که با حضور مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری در این خصوص برگزار و مکاتباتی با استانداری انجام دادیم وعده‌های در این زمینه به ما داده شد که از جمله آن معرفی ما برای دریافت تسهیلات بانکی بود و رئیس سابق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در این خصوص وعده داد که هیچکدام از آنها عملی نشد و خبری هم از همکاری بنیاد برکت در این باره نشد.

حسین دهقانی اضافه کرد: حتی مبلغ پیشنهادی خود را برای ایجاد آزمایشگاه ژنتیک اعلام کردیم اما با درخواستی که در این خصوص داشتیم موافقت نشد لذا گرفتن تسهیلات مورد نظر را از طریق معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت؛ درمان و آموزش پزشکی پیگیری کردیم که منجر به موافقت یکی از بانک‌های استان شد.

وی ادامه داد: بعد از اینکه تجهیزات مورد نظر را خریداری کردیم بانک عامل با در خواست وثیقه‌ای که قبل از آن در خواست نشده بود از انجام تعهد خود در این خصوص خودداری کرد و مبلغ فاکتورهای مربوط به خرید تجهیزات آزمایشگاه پرداخت نشد. این در حالی است که مکان مناسبی هم در بیمارستان رازی برای ایجاد آزمایشگاه ژنتیک در نظر گرفته شد.

مشکل اعتباری و درخواست برگشت تجهیزات

وی تصریح کرد: شرکت‌های که تجهیزات را از آنها خریداری کرده‌ایم به دلیل پرداخت نشدن پول آنها خواستار برگشت این تجهیزات شده‌اند و در حال حاضر مشکل اعتباری مهم‌ترین مشکل در این زمینه است که باید به شکلی حل شود تا اقدامات لازم برای ایجاد آزمایشگاه ژنتیک توسط دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: اگر اعتبار مورد نیاز تأمین شود زمینه لازم برای ایجاد آزمایشگاه ژنتیک فراهم می‌شود اما از زمان معرفی استاندار جدید خراسان جنوبی با وی درباره این مشکل صحبت نکرده‌ایم.

رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خواستار آن بود تا آزمایشگاه ژنتیک به جای اینکه توسط بخش خصوصی ایجاد شود توسط این دانشگاه راه اندازی شود و اگر هم مشکلی در این باره وجود دارد باید آن را به ما اطلاع می‌دادند تا مشکل مورد نظر را حل می‌کردیممدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی هم در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه بر اساس وعده مسئولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این باره آنها مکلف به انجام این کار می‌باشند، اظهار کرد: معاون دانشگاه علوم پزشکی در جلسه استانداری وعده داد تا پایان سال یا اوایل سال آینده آزمایشگاه ژنتیک را راه اندازی خواهند کرد.

عباسعلی بهاری اضافه کرد: برای این منظور ارتباط بین دانشگاه علوم پزشکی با بنیاد برکت، بنیاد ۱۵ خرداد و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برقرار کردیم تا اقدامات مورد نیاز انجام شود.

به گفته وی رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خواستار آن بود تا آزمایشگاه ژنتیک به جای اینکه توسط بخش خصوصی ایجاد شود توسط این دانشگاه راه اندازی شود و اگر هم مشکلی در این باره وجود دارد باید آن را به ما اطلاع می‌دادند تا مشکل مورد نظر را حل می‌کردیم.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبر نگار مهر اظهار کرد: با توجه به بالا بودن نرخ معلولیت در استان و نبود آزمایشگاه ژنتیک به در خواست مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری پیگیری از طریق ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای این منظور انجام شد.

به گفته سید مجتبی موسوی هیئت امنای بنیاد ۱۵ خرداد برای ایجاد آزمایشگاه ژنتیک استان موافقت کرده‌اند و چهارشنبه این هفته برای پیگیری امور مربوط به ایجاد آزمایشگاه ژنتیک به خراسان جنوبی می‌آیند.

 

 

تلاش راهداران برای برقراری ارتباط ایمن در راه های روستایی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گفت: راههای ارتباطی بیش از ۶۴ روستا در استان در اثر نزولات جوی دچار سیلاب و رواناب شد که با تلاش راهداران برای برقراری ارتباط ایمن ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، جلال زاده گفت با توجه به نزولات جوّی ایجادشده و سیلاب شب گذشته در استان،تلاش راهداران برای برقراری ارتباط ایمن در راه های روستایی تعداد ۵۷ تیم عملیاتی با فعال سازی قرارگاه استانی حمل و نقل و راهداری زمستانی، برنامه ریزی و تعداد ۱۶۰ نفر راهدار با ۱۳۶ دستگاه انواع ماشین آلات راهداری سبک و سنگین بصورت شبانه روزی جهت عملیات پاکسازی محورهای اصلی، فرعی و روستایی بکارگیری شدند.

وی افزود: راههای ارتباطی بیش از ۶۴ روستا در شهرستانهای بیرجند، سربیشه، سرایان، بشرویه، خوسف، قاین و فردوس در ۲۴ ساعت گذشته بعلت برف و سیلاب که منجر به انسداد ۱۳ مسیر بعلت رواناب ایجادشده در آبنماها شد با تلاش عوامل راهداری و پلیس راه بازگشایی شده و در حال حاضر راهداران مشغول پاکسازی پل ها، آبنماها، تخلیه قنات ها و ریزش برداری کامل محورهای خاکی و کوهستانی مذکور هستند.

وی گفت: همچنین راهداران مستقر در محور بیرجند- سه قلعه با فعالیت ماشین آلات راهداری، در حال پاکسازی آبنماها و بازگشایی این محور هستند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان افزود: به علت سیلاب شدید و خطر خسارت زیاد به شهر سه قلعه راهداران اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان سرایان با تمامی امکانات موجود به کمک مدیریت بحران شهرستان شتافتند.

جلال زاده گفت: با توجه به آب شستگی شانه راه در بسیاری از راههای فرعی و روستایی از رانندگان و کاربران جاده ای خواست با احتیاط کامل و رعایت سرعت مطمئنه و توجه به علایم موقت کارگذاشته شده توسط همکاران راهداری در مقاطع آسیب دیده از سیل، حرکت کنند.

وی سامانه گویای ۱۴۱ را راه ارتباطی بین هم استانی ها با مرکز مدیریت راههای استان عنوان کرد و افزود: مشکلات بوجودآمده بواسطه سیلاب اخیر توسط همشهریان به سامانه ۱۴۱ انعکاس یافته و در کوتاه ترین زمان ممکن رفع شده است.

 

 

تاکید استاندار خراسان جنوبی بر ارتقای جایگاه اداره کل راه‌آهن شرق

بیرجند- ایرنا – استاندار خراسان جنوبی بر ارتقای جایگاه اداره کل راه‌آهن شرق در راستای توسعه استان تاکید کرد و گفت: باید ضمن حفظ جایگاه فعلی اداره کل راه‌آهن شرق، به منظور پیشرفت و رشد این زیرساخت مهم گام برداریم.

به گزارش روز سه‌شنبه روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، جواد قناعت در حاشیه سفر اخیر به طبس و بازدید از اداره کل راه‌آهن شرق افزود: رشد و پیشرفت راه‌آهن شرق با توجه به موقعیت استقرار آن، می‌تواند به تقویت محورهای توسعه خراسان جنوبی کمک کند.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت راه‌آهن شرق تاکنون مغفول مانده است تصریح کرد: باید با پیگیری‌های لازم در مجموعه کشور، آنچه شایسته راه‌آهن شرق است را محقق کنیم.

استاندار خراسان جنوبی به ظرفیت‌های استان به‌ویژه شهرستان طبس اشاره کرد و گفت: برای بهره‌برداری بهینه از این ظرفیت‌ها به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم و در این راستا تامین زیرساخت‌ها برای تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری را نیز وظیفه خود می‌دانیم.

وی مهمترین نیاز سرمایه‌گذاران را تامین زیرساخت‌های حمل و نقل دانست و اظهار داشت: بدون تردید راه‌آهن یکی از اصلی‌ترین این نیازهاست که در کاهش هزینه‌های تولید، نقش بسیار مؤثری دارد.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*