گزارش/ احتمال تعلیق «بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها» و موکول شدن آن به آینده!

وضعیت کرونایی «آلمان» معادلات را تغییر داد

احتمال تعلیق «بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها» و موکول شدن آن به آینده!

عجیب و چه بسا دور از انتظار است، اما اوضاع وخیم کرونایی در آلمان، معادلات مسئولان کشورمان را به هم ریخته تا جایی که ممکن است بازگشایی مدارس به وقتی دیگر موکول شود؛ تعویقی که البته مدتش معلوم نیست، چون به رغم مشابهت‌های کشور‌هایی مانند آلمان با کشورمان، وجوه افتراقی هم وجود دارد که موجب بروز بحران در آلمان شده و برای پیشگیری از تکرار آن در ایران، باید تدابیری ویژه بیندیشیم و اجرا کنیم.

به گزارش «تابناک»؛ به فاصله یک روز از سومین مرحله بازگشایی مدارس در کشورمان و بازگشت تمامی دانش آموزان ابتدایی و همچنین دوره متوسطه اول به کلاس‌های درس، بحث درباره تبعات جبران ناپذیر این رویداد به نقل محافل در کشورمان تبدیل شد، تا جایی که بررسی این موضوع در دستورکار روز گذشته کمیته علمی کرونا قرار گرفت و همزمان با بحث و تبادل نظر اعضای این کمیته کشوری، مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در خصوص تبعات بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به مسئولان ستاد ملی کرونا هشدار داد!
احتمال تعلیق «بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها» و موکول شدن آن به آینده!در اطلاعیه‌ای که اپلیکشن ماسک در زیرمجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان منتشر کرد، وضعیت وخیم کرونایی این روز‌های آلمان، نتیجه کاهش محدودیت‌ها در این کشور در پی کاهش آمار‌های کرونایی اعلام شده و در ادامه با تاکید بر این که «بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، عادی‌انگاری در مسئولان و مردم، کاهش سطح مراقبت‌ها و محدودیت‌ها، کشور را با خطر قطعی موج ششم مواجه می‌کند»، در خصوص افزایش مرگ و میر با بروز هر خیز کرونا، بی سرپرست شدن کودکان بسیار و از دست رفتن فرصت تحصیل شان برای همیشه هشدار داده شده بود.
دورنمای وضعیتی که اعضای کمیته علمی کرونای کشورمان هم بر این باورند که با بازگشایی مدارس پیش روی کشورمان قرار دارد تا جایی که دیروز در پنجاهمین نشست این کمیته و بعد از ساعت‌ها بحث و بررسی، بر آن شدند که ادامه بررسی این مساله را به نشست‌های جانبی کمیته علمی کشوری موکول کرده و در نهایت، طی ۲۴ ساعت موضع رسمی شان را در خصوص مراحل جدید بازگشایی مدارس و دانشگاه اعلام نمایند؛ تصمیمی که به ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام خواهد شد تا در آنجا مورد بحث و بررسی قرار گرفته و به  تصمیمات نهایی منجر شود.
روندی که دکتر قاسم جان بابایی، رییس کمیته علمی کشوری کرونا در تشریح آن می‌گوید: «در کمیته علمی، صرفا بحث‌های کارشناسی و بررسی مطالعات و تجارب بین المللی مطرح می‌شود، اما تصمیم ستاد ملی، جمع جوانب همه مسائل اجتماعی و سیاسی است؛ یعنی اگر تصمیم به بازگشایی مدارس گرفته شده، اعضای ستاد ملی همه جوانب را در نظر گرفته و بعد تصمیم گرفته اند، اما بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی باید گام به گام باشد و هر گامی که بر می‌داریم، باید ارزیابی شود که چقدر بار بیماری کرونا اضافه شده یا اگر اضافه نشده، گام بعدی را برداریم.»
وی در ادامه با اشاره به اتفاقاتی که در کشور‌های منطقه و کشور‌های اروپایی مانند آلمان، اتریش و… رخ داد، تاکید می‌کند: «اگر بحث بازگشایی مدارس مدیریت شده نباشد و قرار باشد همه دانش‌آموزان در یک مدت زمان کوتاه در کلاس باشند، باعث ایجاد نگرانی خواهد شد. البته مدرسه می‌تواند محلی برای آموزش واکسیناسیون افراد خانواده باشد، اما حتما باید در مدارس سیستم رصد داشته باشیم تا اگر مواردی رخ داد، بلافاصله شناسایی کرده و هم مانع از تعطیلی وسیع مدارس شده و هم مانع از ایجاد بی اعتمادی در جامعه و مردم شویم.»
احتمال تعلیق «بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها» و موکول شدن آن به آینده!
البته وضعیت کرونایی این روز‌های کشور‌هایی مانند آلمان، تفاوت‌هایی با وضعیت کشورمان هم دارد. وجوه افتراقی که دکتر حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی مقابله با کرونا مورد اشاره قرار می‌دهد و می‌گوید: «بررسی وضعیت کشور‌هایی مانند آلمان و هلند که مجددا با موج بیماری مواجه بودند نشان می‌دهد که اگرچه میزان واکسیناسیون آن‌ها از نظر درصدی، نسبت به ما خیلی بالاتر و از نظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و قوانین نسبت به ما بیشتر بود، آن‌ها بحث واکسیناسیون زیر ۱۸ سال را به طور جدی مورد پیگیری قرار نداده بودند و همچنین در بازگشایی‌ها بسیار بی محابا عمل کردند.»
دو عاملی که به تاکید وی موجب بروز پیک‌های جدید شیوع بیماری در این کشور‌ها شده و کمیته علمی کرونای کشورمان را مجاب به توصیه به بازبینی درباره بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در کشورمان کرده است؛ توصیه بازبینی در اقداماتی که پیشتر مورد تایید همین کمیته قرار گرفته و در نهایت با تصویب در ستاد ملی مقابله با کرونا در دستور کار قرار گرفته و اجرایی شده است؛ تغییر موضعی که به تاکید جماعتی، با توجه به نرسیدن به ایمنی جمعی در ایران و همچنین برخوردار نبودن کودکان کشورمان از واکسیناسیون کافی، ضروری است.
البته نرخ واکسیناسیون کودکان بالای دوازده سال در کشورمان عدد قابل توجهی است؛ اما مشکل آنجایی خودنمایی می‌کند که بدانیم هنوز در کشورمان پروتکلی برای واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال نداریم و به تاکید کمیته علمی کرونا، این نقیصه می‌تواند موجب بروز پیک ششم کووید ۱۹ در کشورمان شود. نکته‌ای کلیدی که موجب شده برخی کشور‌ها برای رفع آن واکسیناسیون این گروه سنی را در دستور کار قرار دهند؛ مثل چینی‌ها که واکسیناسیون کودکان سه سال به بالا را در دستورکار قرار داده اند یا آمریکایی‌ها که تزریق واکسن به کودکان ۵ سال به بالا را شروع کرده اند.
سلسله مباحثی که نشان می‌دهد بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در کشورمان، به رغم آنکه اجرایی شده، ممکن است به زودی تعلیق شده و اجرایش به تعویق بیفتد؛ تصمیمی که با توجه به عدم بروز پیک ششم کرونا ـ که پیش بینی شده بود نیمه آبان ماه آغاز خواهد شد ـ و کاهش آمار‌های کرونایی کشورمان، اتخاذش منطقی به نظر می‌رسید، اما بحرانی شدن اوضاع در کشور‌هایی مانند آلمان، همه را نسبت به عواقب احتمالی اش نگران کرده تا جایی که ممکن است اجرایش به بعد از تهیه و ابلاغ پروتکل کودکان زیر ۱۲ سال و پیشرفت واکسیناسیون در این گروه به میزان قابل قبول موکول شود.

ماجرای عجیب زنی که نوزادش را فروخت

چندی قبل زنی افغانستانی به دادسرای امور جنایی تهران رفت و از ربوده شدن دختر چند روزه‌اش خبر داد.

به گزارش ایران او زمانی که در مقابل بازپرس قرار گرفت، گفت: یک پسر و دو دختر دارم و ۲۶ آبان سال ۹۹ چهارمین فرزندم را که دختر بود به دنیا آوردم. در یکی از روزهای آخر سال گذشته بچه را نزد یکی از همسایه‌ها گذاشتم و برای کاری بیرون رفتم. عصر که به خانه برگشتم متوجه شدم از بچه‌ام و زن همسایه خبری نیست و آنها همان روز اسباب‌کشی کرده و آنجا را ترک کرده بودند. فتانه، زن همسایه‌مان بچه‌دار نمی‌شد و در این مدت هم خیلی تلاش کردم تا آدرس جدید محل زندگی‌اش را پیدا کنم اما موفق نشدم. تا اینکه به تازگی سرنخی از آنها به دست آوردم و برای دستگیری‌اش به پلیس مراجعه کردم.
با شکایت این زن، تحقیقات به دستور بازپرس شعبه ششم دادسرای امور جنایی پایتخت آغاز شد. با توجه به مشخصاتی که وی داده بود، کارآگاهان اداره آگاهی موفق به شناسایی محل زندگی فتانه و همسرش شده و بدین ترتیب زوج جوان به دادسرای امور جنایی تهران احضار شدند.

زمانی که فتانه و همسرش در مقابل بازپرس جنایی قرار گرفتند، ادعای زن افغانستانی را رد کردند و گفتند که کودک را سال قبل از خانواده‌اش خریده‌اند.

شوهر فتانه گفت: ما بچه را با رضایت خودشان خریدیم حتی مدارک شناسایی که به بیمارستان ارائه داده شد، مدارک شناسایی همسرم بود و گواهی ولادت به‌نام او صادر شده است. کودک ربایی در کار نبوده اما مدتی بعد آنها مدعی شدند ما باید پول بیشتری به آنها بدهیم و زمانی که ما مخالفت کردیم چنین شکایتی مطرح کردند.

با توجه به اظهارات خانواده جدید زهرا کوچولو؛ بازپرس جنایی دستور تحقیقات در این رابطه را صادر کرد.

فتانه که با عشقی فراوان دختر کوچولو را در آغوش گرفته بود و از شدت گریه صدایش به سختی شنیده می‌شد گفت: زن افغانستانی همسایه ما بود، ۴ ماهه باردار بود که به من گفت به خاطر مشکلات مالی و جواب کردن صاحبخانه می‌خواهد بچه‌اش را سقط کند. به او گفتم این کار را نکن و بچه را به من بده. از من یک هفته فرصت خواست بعد با او تماس گرفتم که گفت ۳۰ میلیون تومان به او بدهم. در نهایت با ۲۰ میلیون تومان موافقت کردند و از آن به بعد تمام هزینه‌های زن باردار و درمان و زایمانش هم به عهده ما بود تا اینکه در ۷ ماهگی جنین گفت باید پرونده در یکی از بیمارستان‌ها برای زایمان بچه تشکیل دهیم.

صدور گواهی ولادت

بعد از مدتی خودشان یک بیمارستان را معرفی کردند و گفتند در این بیمارستان زنان افغانستانی زیادی زایمان کرده‌اند و زیاد سخت‌گیری نمی‌کنند. بعد هم مدارک مرا گرفت و با مدارک من سونوگرافی و کارهای دیگر را انجام می‌داد. حتی با پوششی شبیه من رفت و آمد می‌کرد تا کسی شک نکند و چون ماسک می‌زد صورتش شناخته نمی‌شد. بعد از زایمان نیز گواهی ولادت را هم با مدارک هویتی من گرفت و روزی که از بیمارستان ترخیص می‌شد شوهرم به بیمارستان رفت و من هم نقش خواهر شوهرش را ایفا کردم و باهم از بیمارستان بیرون آمدیم.

چون آنها حساب بانکی نداشتند، مجبور شدم ۲۰ میلیون تومان را به‌صورت نقدی از بانک بگیرم و به یک فرد معتمد بدهم. روزی که از بیمارستان آمدیم در راه نزد فرد معتمد رفتیم و او پول‌ها را تحویل گرفت.

زن ۳۷ ساله گفت: من اسم نوزاد را زهرا گذاشتم و مثل فرزند خودم به او دل بستم اما ۱۱ روز بعد از تحویل بچه تماس‌های این زن آغاز شد هر بار یک درخواستی داشتند، می‌گفتند پول کم است باید بیشتر به آنها پول بدهیم. از وقتی متوجه شده بودند که دو خانه از پدرم به من ارث رسیده است اخاذی‌هایشان شروع شد.

زن جوان در ادامه گفت: در تمام این مدت من حتی یک لحظه از بچه غافل نشدم و به بهترین شکل از او پرستاری و مراقبت کردم. مادر واقعی زهرا به همه فامیل و دوستان‌شان گفته بود بچه سقط شده است. حالا می‌خواهد بچه را از من بگیرد، می‌ترسم بچه را از من بگیرد و به فرد دیگری با مبلغ بیشتری بفروشد. زهرا در این یک سال در ناز و نعمت بزرگ شده و مرا به‌عنوان مادرش می‌شناسد، من به همه فامیل گفته بودم خودم باردار شده‌ام و حتی چند ماه به شهر دیگری رفتیم تا کسی متوجه نشود بچه مال من نیست اما با شکایت این زن همه فهمیدند که بچه مال من نبوده و آرامش ما به هم خورده است. همه مدارک ادعای مرا تأیید می‌کند، امیدوارم مرا از دخترم جدا نکنند.

 

 

 

 

قاتل ۵ میلیارد تومان دیه را پذیرفت تا قصاص نشود

مردی که در حال حاضر ۳۱ ساله است به جرم قتل یک تاجر زعفران در سال ۹۱ دستگیر شد و پس از اعتراف به جنایتی که مرتکب شده بود از سوی دادرسان شعبه یکم دادگاه کیفری یک استان البرز به قصاص نفس محکوم شد.

به گزارش  ایران، وی در اعترافات خود به تشریح ماجرای قتل پرداخت و گفت: من سال‌ها در همسایگی خانه یک پیرمرد ثروتمند که تاجر بود زندگی می‌کردم می‌دانستم بیشتر اوقات در خانه‌اش تنها زندگی می‌کند و اموال با ارزش زیادی در خانه‌اش دارد به همین خاطر وسوسه شدم و نقشه سرقت از خانه‌اش را طراحی کردم. روز حادثه از طریق دیوار حیاط وارد خانه او شدم، وقتی پیرمرد مرا دید شروع به سروصدا کرد من هم از ترس جلوی دهانش را گرفتم و با هم درگیر شدیم بعد هم دست و پای او را بستم و داخل وان حمام انداختم و شیر آب را روی سرش باز کردم و به‌دنبال سرقت اموال شروع به گشتن خانه کردم. بعد هم خودروی پیرمرد را که در حیاط پارک بود به همراه ۱۰ کیلو زعفران، مقداری پول و اموال با ارزش خانه سرقت کردم و با عجله از خانه گریختم.

اما وقتی فرزندان مقتول به خانه پدرشان رفته بودند جسد او را داخل حمام پیدا کردند و موضوع را به پلیس خبر دادند و سرانجام با ردیابی‌های پلیس من شناسایی و دستگیر شدم.

مرد جوان در ادامه گفت: زمانی که می‌خواستم خودروی مقتول را بفروشم پلیس مرا دستگیر کرد.

بدین ترتیب پرونده متهم از دادسرای جنایی کرج به همراه کیفرخواست متهم و درخواست قصاص اولیای دم برای وی به شعبه یک دادگاه کیفری استان البرز فرستاده شد. در ابتدای جلسه دادگاه اولیای دم بار دیگر خواستار قصاص متهم شدند.

یکی از فرزندان مقتول در دادگاه گفت: وقتی برای سرزدن به پدرم به خانه‌اش رفتم با صحنه هولناکی رو به رو شدم که هرگز فراموش نمی‌کنم دست و پای پدرم را بسته بودند و روی سرش کیسه پلاستیکی کشیده و در حمام رهایش کرده بودند. گزارش پزشکی قانونی نشان می‌داد پدرم در اثر ضربه‌های متهم به سرش کشته شده است. این متهم به خاطر سرقت ۵۰ میلیون تومان اموال پدرم او را به قتل رساند.

بدین ترتیب پس از محاکمه متهم؛ وی به قصاص محکوم شد. در حالی که متهم یک بار نیز قبلاً پای چوبه دار رفته و از فرزندان مقتول مهلت گرفته بود سرانجام صبح یکشنبه برای اجرای حکم بار دیگر در ندامتگاه کرج پای چوبه دار رفت و در حالی که لحظات سختی را تجربه می‌کرد در آخرین دقایق خانواده مقتول اظهار داشتند چنانچه این زندانی در مدت ۳ ماه ۵ میلیارد تومان به آن‌ها بپردازد از قصاص وی چشم پوشی خواهند کرد. مرد زندانی نیز با پذیرش این شرط بار دیگر به زندان برگشت.

 

 

 

 

 

دردسر طلب ۱۵ هزاردلاری برای مرد طلافروش

تسویه بدهی ۱۵ هزار دلاری به یک طلافروش، انگیزه‌ای شد تا مرد بدهکار دو نفر را اجیر کند و ماجرای آدم ربایی رقم بخورد.

به گزارش ایران، ۱۹ آبان مرد جوانی هراسان با پلیس تماس گرفت و گفت: من طلافروش هستم ،مدتی قبل یکی از دوستان صمیمی‌ام به‌ نام شهاب ۱۵ هزار دلار از من قرض گرفت و من هم با گرفتن رسید این پول را به او دادم. مدتی گذشت و زمانی که از شهاب پولم را خواستم او بهانه آورد. من هم به ناچاراز او شکایت کردم.

شهاب وقتی فهمید از او شکایت کرده‌ام با من تماس گرفت و گفت برای پس گرفتن پولت به محلی که من می‌گویم بیا. قبول کردم و روز قرار با یکی از دوستانم به محل رفتیم ،اما ناگهان شهاب و دو مرد جوان به ما نزدیک شده و با تبر و میله آهنی به جان ما افتادند. آنها بعد از اینکه ما را کتک زدند به زور مرا سوار خودروی سوناتا کردند و به راه افتادند. چند متری که رفته بودیم به چراغ قرمز رسیدیم و من با لگد محکم به در کوبیدم، در باز شد و فرار کردم اما شهاب و همدستانش به دنبالم آمدند و من با داد و فریاد از مردم کمک خواستم. در همین حین زن جوانی از پنجره خانه‌اش ما را دید و فریاد زد به پلیس خبر داده‌ام. آنها هم ترسیدند و متواری شدند.

با شکایت مرد جوان تحقیقات به دستور بازپرس محمدرضا صاحب جمعی آغاز شد و در تحقیقات صورت گرفته یکی از افرادی که از سوی شهاب اجیر شده بود بازداشت شد.

مرد جوان به‌ نام هومن در تحقیقات منکر آدم ربایی شد و گفت: چند روز قبل دوستم شهاب به سراغم آمد و گفت با فردی مشکل مالی پیدا کرده است. از من خواست او را کتک بزنم و از آنجا که یک چک ۵۰۰ میلیون تومانی دست شهاب داشتم قرار شد اگر با او همراه شوم، چک را به من برگرداند. من هم قبول کردم.

با اعترافات متهم به دستور بازپرس شعبه ششم دادسرای امور جنایی پایتخت تحقیقات برای دستگیری شهاب و همدستش ادامه دارد.

 

 

 

 

گاز مجانی و قبوض ۹ میلیونی نصیب چه کسانی می‌شود؟

مصرف گاز در پاییز امسال ۶۰ درصد نسبت به پاییز قبل افزایش یافته و حالا هم همه در انتظار زمستان سرد خاورمیانه هستند. تا اینجا واردات گاز، رایگان کردن گاز کم‌ مصرف‌ ها و صدور قبض‌ هایی تا ۹ میلیون‌ تومان برای پرمصرف‌ ها! در کنار قطع گاز صنایع، مازوت سوزی و اصلاح کرایه حمل ناوگان حمل‌ونقل از جمله سیاست‌ های دولت جدید برای مواجهه با چالش کمبود گاز بوده است.

                                                   گاز مجانی و قبوض ۹ میلیونی نصیب چه کسانی می‌شود؟                                       به گزارش اقتصادآنلاین، بحران گاز امسال جدی‌تر از همیشه است؛ از یکسو سازمان‌های جهانی هواشناسی از بروز سرمای شدید در خاورمیانه و از جمله ایران طی زمستان امسال خبر می‌دهد که تحت تاثیر پدیده آب و هوایی “ال نینو” رخ داده، از سوی دیگر جواد اوجی، وزیر نفت، از همان روزهای ابتدایی کارش نسبت به کسری ۲۰۰ میلیون متر مکعبی در روزهای پیک زمستانی هشدار داد.

هشداری که در پی آن همه منتظر بودند تا ببینند اوجی با بزرگ‌ترین چالش پیش رویش چطور مواجه می‌شود.

از مجموع یک میلیارد و ۲۵ میلیون مترمکعب گاز روزانه مصرفی در روزهای پیک زمستانی، ۶۵۰ میلیون متر مکعب سهم بخش خانگی و صنایع کوچک، ۱۳۵ میلیون متر مکعب سهم صادرات، ۶۰ میلیون متر مکعب سهم صادرات و ۱۲۰ میلیون متر مکعب سهم صنایع عمده است. همچنین به ترتیب۴۰ و۲۰ میلیارد متر مکعب آن به ترتیب صرف تزریق به میادین نفتی و گاز سی‌ان‌جی می‌شود.

با توجه به این کسری ۲۰۰میلیون متر مکعبی که باید هر طور شده تامین می‌شد و صابون بحران گازی که پیش از این هم به تن مردم و صنایع خورده بود، با اعلام اولین هشدارها، صنایع بزرگ قطع گاز و مردم، آلودگی شدید هوا در اثر مصرف مازوت را پیش‌بینی می‌کردند.

اما سیاست دولت تا اینجا برای حل مشکل کمبود گاز چه بوده است؟

مصرف گاز ۶۰ درصد بیشتر شد!

چند روز پیش سخنگوی شرکت ملی گاز از شکستن رکورد مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری در فصل پاییز و رسیدن به عدد ۵۶۰ میلیون متر مکعب در روز خبر داد.

با توجه به این که وزیر نفت رقم مصرف گاز در پاییز سال گذشته را ۳۵۰ میلیون متر مکعب در روز اعلام کرده بود، پس در سال جاری مصرف گاز بخش خانگی و تجاری ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

در چنین وضعیتی چندین راهکار در حال حاضر توسط وزارت نفت دولت سیزدهم در حال پیگیری است:

قبض ۹ میلیونی در انتظار پرمصرف‌ها

یکی از این سیاست‌های وزارت نفت جریمه مشترکین بدمصرف و پرمصرف خانگی است، افرادی که تنها شامل ۲۵ درصد مشترکین خانگی هستند ولی بیش از ۵۰ درصد از مصرف گاز را به خود اختصاص داده‌اند.

البته هنوز جزئیات دقیقی درباره شیوه جریمه مشترکین بدمصرف بخش خانگی توسط وزارت نفت اعلام نشده است اما طبق اطلاعاتی که فارس منتشر کرده از دید وزارت نفت مشترکین گاز در بخش خانگی به سه بخش کم‌مصرف (۷۶ درصد جامعه)، مصرف متوسط به بالا (۲۰ درصد) و پرمصرف (۴ درصد) تقسیم می‌شوند.

هیچ افزایش قیمتی برای مشترکین کم‌مصرف که ۷۶ درصد جامعه را شامل می‌شوند اعمال نخواهد شد اما تعرفه مشترکین با مصرف متوسط به بالا حدود ۵۰ درصد افزایش قیمت(بین دو تا ۵۰ هزار تومان) خواهد داشت. مشترکین پرمصرف که ۴ درصد جامعه را شامل می‌شوند نیز نقره داغ شده و حدودا ۷ برابر(بین ۱۲۵ هزار تومان تا نه میلیون تومان) می‌شود.

همچنین میانگین تعرفه هر متر مکعب گاز برای مشترکین بخش خانگی در پله اول تا سوم ۵۴ تومان، در پله چهارم تا ششم ۱۴۷ تومان و در پله هفتم تا آخر ۳۳۸ تومان است.

گاز کم مصرف‌ها رایگان می‌شود؟

طرح بخشودگی گازبهای مشترکان کم‌مصرف نیز یکی دیگر از سیاست‌های دولت است که البته از زمستان سال ۹۹ آغاز شده بود. از شروع این طرح تا به امروز حدود ۳ میلیون و ۲۸۰ هزار نفر هم شامل این طرح شدند.

حالا، سعید توکلی، مدیرعامل شرکت گاز استان تهران هم دیروز اعلام کرد که امسال نیز گاز مشترکانی که که کمتر از الگو مصرف کنند، رایگان حساب می‌شود.

قطع برق صنایع

قطع گاز صنایع هم مختص امسال نیست. سال پیش هم قطع برق و گاز تاثیر زیادی بر صنایع گذاشت. آن زمان سیمان گران شد و صادرات فولاد هم افت کرد. در رزوهای اخیر هم گاز صنایع سیمانی قطع شد و برخی از رسانه‌ها اطلاعیه‌ای منتشر کرده‌اند که براساس آن، طبق دستور مدیریت دیسپاچینگ شرکت ملی گاز ایران، در راستای تامین پایدار گاز مصرف‌کنندگان خانگی و تجاری، گاز صنایع فولادی هم محدود خواهد شد.

در حال حاضر ایجاد محدودیت در گاز تحویلی به صنایع فولاد و سیمان نیز تولید محصولات این صنایع را با چالش روبه‌رو کرده است. از آنجا که در مقطعی از فصل تابستان برق تحویلی به این صنایع نیز به شدت کاهش یافت، محدودیت تحویل گاز به آنها در ماه‌های سرد سال مشکلات این حوزه از جمله افزایش قیمت فولاد و سیمان را دو چندان می‌کند و احتمالا به افزایش قیمت این محصولات منجر خواهد شد.

اصلاح کرایه حمل ناوگان حمل‌ونقل

بر اساس گفته‌های اوجی درباره برنامه وزارت نفت برای بازگرداندن ۴ هزار نفتکش حمل سوخت به ناوگان حمل فرآورده‌های نفتی، هیئت دولت برنامه‌ای برای افزایش کرایه این تانکرهای سوخت‌رسان داشته است.

وزیر نفت در این باره توضیح داده: « «در بازه زمانی مورد بررسی در سال ۹۹ مقدار ذخیره سوخت مخازن نیروگاهی ۲.۲ میلیارد لیتر بوده، اما متأسفانه امروز این رقم به ۱.۷ میلیارد لیتر رسیده، به همین دلیل تدابیری اندیشیده شده است تا هرچه زودتر حدود ۴ هزار دستگاه تانکر سوخت‌رسان که از ناوگان خارج شده بودند، بازگردند. هیئت دولت هم در این باره مصوبه‌ای داشت تا بتوانیم مشوق‌هایی برای افزایش کرایه همین تانکرهای سوخت‌رسان در نظر بگیریم، به‌گونه‌ای که کرایه آنها حدود ۳۰ درصد افزایش یابد، تا امکان افزایش شمار تانکرهای سوخت‌رسان برای تأمین سوخت نیروگاه فراهم شود و به این شکل بتوانیم روزانه ۳۵ میلیون لیتر به مقدار سوخت‌رسانی اضافه کنیم».

از سرگیری واردات گاز

از سرگیری واردات گاز از کشور ترکمنستان سیاست دیگری است که مدت‌ها بود فراموش شده بود.

در این راستا جواد اوجی وزیر نفت با اشاره به ضرورت تقویت تعاملات انرژی ایران با ترکمنستان گفته: «یکی از بحث‌هایی که ما در وزارت نفت برای جلوگیری از بحران گاز دنبال می‌کنیم بحث دیپلماسی گازی با کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان است، و قطعا این موضوع را هم در دستور کار خواهیم داشت». او همچنین به ترکمنستان رفت تا مذاکرات نهایی را برای احیای تجارت گاز با ترکمنستان انجام دهد.

مازوت به جای گاز

استفاده از مازوت به جای گاز نیز راهی است که از سال‌های گذشته مورد استفاده قرار گرفت است. با شروع فصل سرما و شدت گرفتن کمبود گاز در سال‌های اخیر اولین جایی که سهم گاز آن قطع می‌شود، نیروگاه‌های برق حرارتی است. ساختار سوخت اکثر نیروگاه‌ها به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که می‌تواند در صورت نبود گاز با سایر سوخت‌های مایع مانند گازوئیل و مازوت به فعالیت خود ادامه دهند.

وزارت نفت در ماه‌های اخیر ضمن تأیید اُفت فشار میادین گازی، روند سوخت‌رسانی مایع به نیروگاه‌های برق را تسریع کرده است. با این حال استفاده از مازوت به جای گاز با وجود اینکه موجب پایداری شبکه برق می‌شود، هزینه نیروگاه‌ها را بالا می‌برد و موجب نیاز به تعمیر زودتر از موعد در آنها می ‌شود. بدتر از همه اما تاثرات نامطلوب و شدید آن بر کیفیت هوا در بحبحوحه وارونگی هواست.

 

 

 

 

پلکانی کردن قبوض؛ راهکار وزارت نفت برای کنترل غیرتورمی مصرف

پلکانی کردن قبوض؛ راهکار وزارت نفت برای کنترل غیرتورمی مصرف

با وجود روند افزایشی مصرف گاز و تصمیم وزارت نفت برای پلکانی کردن قبوض گاز، هنوز نرخ رسمی جریمه‌ پرمصرف‌ها اعلام نشده که نیازمند تسریع و تعجیل وزارت نفت است.

به گزارش خبرگزاری مهر ، یکی از اخبار پرتکرار روزهای گذشته خبر جریمه برای مشترکین پرمصرف گاز بوده است. اصلی‌ترین دلیلی که برای اعمال این جریمه گفته شده مصرف افسار گسیخته و بالای گاز در کشور است. به گفته وزیر نفت، روز گذشته مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری و صنایع غیر عمده، بالغ بر ۵۱۷ میلیون متر مکعب بوده که نسبت به روز مشابه سال گذشته، حدود ۲۰ تا ۲۲ درصد افزایش داشته است.

اوجی در همین باره افزود: پنجاه درصد مصرف گاز مربوط به ۲۵ درصد مشترکین است که بایستی با اعمال جریمه‌های بازدارنده از مصرف بی‌رویه این مشترکین جلوگیری شود.

لازم به ذکر است که در هفته گذشته مصرف گاز در برهه‌ای از مرز ۷۰۰ میلیون مترمکعب نیز گذشت و باعث پیشی گرفتن مصرف از تولید گاز شد. با توجه به اینکه احتمال افزایش مصرف گاز در هفته‌های آتی قطعی می‌باشد، موضوع نگرانی‌ها را بابت تأمین گاز خانگی، که اولویت اول وزارت نفت برای تأمین گاز است بیشتر کرده است. این در شرایطی است که به گفته مسئولین وزارت نفت بسیاری از صنایع سوخت خود را از گاز به نفت گاز تغییر داده‌اند تا بار آن به سمت مصارف خانگی و تجاری هدایت شود.

تصمیم به پلکانی کردن مصرف در شرایطی گرفته شد که در تابستان امسال هم به دلیل ناترازی صنعت برق، قبوض برق نیز با تعرفه پلکانی محاسبه شد. در صنعت برق نیز ۱۵ درصد مشترکین مصارف غیرمتعارف و بسیار بالا داشتند که مشمول جریمه شدند و همانطور که مشاهده شد بار مالی بر دوش اکثریت جامعه منتقل نکرد و به گفته مسئولین صنعت برق تأثیر به‌سزایی در کاهش مصرف برق گذاشت. همچنین در صنعت برق  ۲۵ درصد مشترکین که مصرف پایینی داشتند، یعنی برق حدود ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر رایگان شد که این تشویق هم باید در کنار جریمه پرمصرف‌ها به منظور کاهش مصرف گاز به کار گرفته شود.

از طرفی با وجود مبلغ بالای یارانه‌های پنهان انرژی که بنا بر گزارش سازمان برنامه و بودجه بالغ بر ۱,۳۰۰ میلیارد تومان است، توزیع عادلانه این مبلغ نیز از وظایف حاکمیت است که به گفته کارشناسان با پلکانی کردن تعرفه‌های مصرف است که بدون ایجاد بار تورمی این مهم محقق می‌شود.

باوجود اینکه وزیر نفت تأکید کرده که از آذر ماه مصارف بالا مشمول جریمه می‌شود ولی هنوز میزان دقیق این جریمه اعلام نشده است. البته در روزهای گذشته جدولی در رسانه‌ها منتشر شد که لازم به ذکر است تعرفه‌های مذکور مربوط به قیمت‌های جدید نیست بلکه تعرفه‌هایی که در تصویر ۲ آورده شده است، قدیمی هستند و از سال ۹۴ تا کنون اعمال می‌شدند. در شیوه پیشین قبض مشترکین در ۱۲ پله محاسبه می‌شدند که در بیشترین حالت هم تفاوت محسوسی با نرخ واقعی قیمت گاز داشت. در حال حاضر به طور میانگین قیمت گاز صادراتی کشور به عراق و ترکیه ۳۰ سنت است که اختلاف این رقم با ارقام داخلی به خوبی بیانگر یارانه پنهان است که باید به عادلانه‌ترین شیوه تقسیم شود.

پلکانی کردن قبوض؛ راهکار وزارت نفت برای کنترل غیرتورمی مصرف

با وجود اینکه وزیر نفت گفته که جریمه مشترکین پرمصرف از آذرماه محاسبه می‌شود ولی همچنان نرخ دقیق این جریمه‌ها به طور رسمی اعلام نشده است. با توجه به روند افزایشی مصرف گاز، طبیعتاً اگر هدف بازدارنگی برای این دسته از مشترکین باشد بایستی هرچه سریع‌تر این نرخ‌ها اعلام شود تا تأثیر کاهشی خود را بگذارد، در غیر این صورت دردی از این روزهای پرتب و تاب صنعت گاز کشور درمان نخواهد کرد.

 

 

 

ترک تحصیل یک میلیونی و پیامدهای ناگوار اجتماعی و روانی

دکتر محمدرضا رئیسی
ترک تحصیل یک میلیونی و پیامدهای ناگوار اجتماعی و روانی

خبر ترک تحصیل نزدیک به یک میلیون دانش‌آموز (۹۷۰ هزار نفر) را اگر به شمار بازماندگان از تحصیل از همان دوره ابتدایی اضافه کنیم، با چشم­‌اندازی مواجه می‌شویم که در آینده­‌ای نزدیک به سوی جامعه گشوده خواهد شد و پیامدهای آن از سطوح اجتماعی، فرهنگی و سیاسی خواهد گذشت و بیشترین آسیب را به بدنه نحیف «فرهنگ و روان» فرد و جامعه وارد خواهد کرد.

ایرناپلاس در بخش نخست بررسی این حجم از ترک تحصیل­‌ها، به بررسی برخی عوامل و علل آن پرداخت و مشکلات اقتصادی و کرونایی را یکی از مهم­ترین دلایل انصراف دانش‌آموزان از حضور در مدارس برآورد کرد.
در این بخش، مهم­ترین پیامدهای فردی و جمعی این رویداد را بر می­‌شماریم؛ با این امید که با اطلاع­‌رسانی درباره پیامدهای گسترده ترک مدرسه، بتوانیم تا حد ممکن مردم و مسئولان را به چاره­‌جویی واداریم.

نخستین پیامد ترک تحصیل دانش‌آموزان، کاستن از میزان سواد و معلومات آنها و کل جامعه است؛ سطح کمی و کیفی آموزش در مدارس کشور را هرچه قدر هم که پایین تصور کنیم، بدون تردید یک دانش‌آموز سال آخر دبیرستان از همه جهات، معلومات بیشتری نسبت به همکلاسی پیشین خود دارد که در دوره یا پایه­‌های گذشته، از تحصیل بازمانده است.

ضرورت توجه به آسیب‌های اجتماعی ترک تحصیل
کاهش سواد (حتی در سطوح خواندن و نوشتن) و فقر اطلاعات مهم­ترین پیامد ترک ناگزیر تحصیل حدود یک میلیون دانش‌آموز است که به طور حتم در آینده با کاهش تفکر، مطالعه و آگاهی از حقوق فردی و اجتماعی و انواع کاهش­‌های علمی، آموزشی و «آسیب‌های اجتماعی» همراه خواهد بود.
روشن است دانش‌آموزی که پیش از اتمام مدرسه از محیط درس خارج شده، حتی اگر روزی قصد ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی را داشته باشد، ناگزیر است پله­‌های پایین­‌تر را دوباره طی کند و چه بسا در کوران تدوام مشکلات قبلی منجر به ترک تحصیل، از پیگیری اهداف تحصیلی آینده خود منصرف شود.

بررسی­‌ها نشان می­‌دهد بیشتر کسانی که در میانه دوران مدرسه، تحصیل را رها می­‌کنند، هرگز به مشاغل تخصصی­‌تر (دانشگاهی یا فنی و حرفه­‌ای) نمی­‌رسند و از این منظر نیز آسیب قابل توجهی به بهره­‌وری نیروی کار در کشور وارد خواهد شد.

آسیب به بُعد پرورشی دانش‌آموز، وجه دیگری از آسیب­‌های متعدد ترک تحصیل است که اگر بزرگتر از زیان آموزشی نباشد، به طور قطع کمتر از آن نیست؛ برخلاف برخی تصورها که «پرورش» را تنها در معیارهای تربیتی و فرهنگی-سیاسی مدارس کشور می­‌دانند، بخش مهمی از خمیرمایه و تکوین شخصیت، هویت، طرز فکر و شاکله اصلی شخصیت افراد در دوران کودکی تا نوجوانی در مدرسه شکل می­‌گیرد و غفلت از آن به‌گونه‌ای خطرناک است که بی­‌تردید آثار متعدد تربیتی، اجتماعی، فرهنگی و روانی به همراه خواهد داشت.

دانش‌آموزی که وارد مدرسه می­‌شود، طرز ارتباط با همسالان، معلمان، دانش‌آموزان بزرگتر، روش همفکری، هم­‌کلامی، هم­‌احساسی و در یک کلمه «هم‌زیستی» را فرامی­‌گیرد و تمرین می­‌کند؛ در کنار آن از محتوای دروس تاریخی، دینی، اجتماعی و جغرافیایی مطلع می­‌شود و می­‌تواند برآوردی نزدیک به واقعیت از اوضاع فردی و اجتماعی خود و دیگران به‌دست آورد و در هجوم محتواهای عمدتا رسانه­‌ای هویت­‌زدا و آسیب­‌زا (اینترنت و ماهواره) تاب‌آوری بیشتری داشته باشد؛ از طرفی تمرین آداب و مناسک دینی، مذهبی، سیاسی و ملی و هم­‌گروهی در فعالیت­‌های ورزشی یا هنری و یا رقابت­‌های علمی می­‌تواند به کشف استعدادهای نهفته او کمک کند و فرآیند شکل­‌گیری شخصیت و رشد درون‌مایه­‌های او را تسهیل کند.

آسیب به «سرمایه اجتماعی» کشور، ضرر دیگر ترک تحصیل‌هاست؛ دو شاخص مهم سرمایه اجتماعی یعنی «تعلق به جامعه» (کشور) و «اعتماد»، به طور مستقیم در جریان ترک مدرسه کاهش خواهند یافت و در تسلسلی طولانی، همچنان تا سال­ها ادامه خداهند یافت.می­‌دانیم دانش‌آموزان برخی از اطلاعات و تجربه‌های یگانه مانند ورود یا گذر از دنیای بلوغ جسمی و عاطفی را در مدرسه کسب می­‌کنند و در یک نگاه کلی می­‌توان گفت، این محیط «استاندارد شده»، از محیط­‌های کاری بیرون، به طور قطع امن­‌تر و بهداشتی­‌تر است؛ مگر آنکه تصور کنیم کارفرما، آقابالاسر و همکار دانش­‌آموزی که (به قصد شغل یا ازدواج) اقدام به ترک تحصیل می­‌کند، سطح سواد یا بینش بالاتری نسبت به مربیان و معلمان کشور دارد و می­‌تواند همچون معلمی دلسوز به آینده او حساس باشد!

آسیب به «سرمایه اجتماعی» کشور، ضرر دیگر ترک تحصیل‌هاست؛ دو شاخص مهم سرمایه اجتماعی یعنی «تعلق به جامعه» (کشور) و «اعتماد»، به طور مستقیم در جریان ترک مدرسه کاهش خواهند یافت و در تسلسلی طولانی، همچنان تا سال­ها ادامه خداهند یافت؛ از دانش‌آموز سابق به خانواده پدری، از او به خانواده شخصی، فرزندان، همسر و نسل­‌های بعدی و … .

در بُعد روان‌شناختی اما ماجرا فراتر است؛ نخست آنکه دانش‌آموزی که ناگزیر به ترک دوستان و مدرسه است، با یک احساس خشم و یا نفرت به جامعه خواهد نگریست؛ جامعه­‌ای که او و خانواده­‌اش را همراهی نکرد و در یک بی­‌عدالتی آشکار، فرصت شیرین محصل بودن را از او گرفت؛ این وجه از پیامدهای ترک تحصیل در برخی از مجرمان عادی یا خطرناک مشترک است که همواره در دورانی از زندگی خود با بی­‌عدالتی یا فقر یا بی‌سرپرستی یا بدسرپرستی مواجه بوده­‌اند و انتقام آن را (به زعم خود) بعدها از جامعه گرفته‌اند.

دانش‌آموزی که تحصیل را کنار گذاشته است، هر روز با هم‌کلاسی‌های سابق خود در کوچه و خیابان مواجه شده و نوعی از کمبود عزت­ نفس یا اعتماد به نفس، خودبدپنداری یا خودمقصرپنداری یا حتی کینه نسبت به خانواده خود مواجه خواهد شد که پیامد منفی آن قابل تصور است.
از طرفی تفاوت دو محیط مدرسه و جامعه (بعد از ترک مدرسه) گاهی آنقدر زیاد است که ممکن است منتهی به آسیب بزرگ روانی (تروما) شده و به دلیل فقر آگاهی یا مالی هرگز درمان نشود؛ روشن است که چنین تغییر بزرگی می‌­تواند علاوه بر شخص (دانش‌آموز سابق) گریبان دوستان، خانواده و دیگر مرتبطان با او را هم بگیرد.

تفاوت دو محیط مدرسه و جامعه (بعد از ترک مدرسه) گاهی آنقدر زیاد است که ممکن است منتهی به آسیب بزرگ روانی (تروما) شده و به دلیل فقر آگاهی یا مالی هرگز درمان نشود؛
پیامدهای روان‌شناختی ترک تحصیل
افتادن در دام روابط احساسی و حتی جنسی غیرشرعی، غیرعرفی و غیربهداشتی و پیامدهای روان‌شناختی آن خطر دیگری است که در کمین ترک تحصیل­‌هاست و دود آن مستقیم و غیرمستقیم به چشم جامعه خواهد رفت؛ محیط­‌های بیرون از مدرسه به دلیل فقدان مشاور مدرسه، معلم آگاه یا مربی و مدیر مدرسه (که ناگزیر یا معتقد به استانداردهای عرفی و مذهبی جامعه هستند) الزاما راهنمایان دلسوزی را در مسیر کودک و نوجوان قرار نمی­‌دهند و او ناگزیر است پاسخ­ کنجکاوی‌های خود را از افرادی جویا شود که لزوما دانا یا دلسوز نیستند؛ همین‌طور است افتادن در دام­‌های اعتیاد، بزهکاری، فعالیت‌های غیرقانونی، قاچاق و … .

این موارد البته به معنای تصویرگری بهشت برین برای مدارس کشور نیست؛ اما به جرات می­‌توان ادعا کرد که متوسط سطح آموزشی، تربیتی، فرهنگی و بینشی موجود در فضای مدارس ایران از متوسط سطح مشاغل کارگری یا کارمندی که دانش‌آموزان بعد از ترک مدرسه وارد آن می­‌شوند، بالاتر است و این محیط­‌ها هیچ ترجیحی بر مدارس ندارند.

بر این فهرست می­‌توان همچنان موارد دیگری را افزود؛ شاید که فکری عاجل برای مقابله با ترک تحصیل یا حتی بازگرداندن صدها هزار نفر از دانش‌آموزان سابق به مدارس کرد؛ مقصر کرونا باشد یا شرایط اقتصادی یا فقر فرهنگی و اقتصادی خانوادها، باید فکری عاجل کرد و اقدامی زودهنگام؛ یادمان باشد این آسیب­‌ها به افراد ترک تحصیلی محدود نخواهد ماند و دیر یا زود دامان کل جامعه را خواهد گرفت.

 

 

 

 

درآمد ۲۲۰۰ میلیاردی جرایم تردد شبانه

لغو منع تردد شبانه؛ احترام به علم و افکار عمومی

افشین شاعری
لغو منع تردد شبانه؛ احترام به علم و افکار عمومی

 منع تردد شبانه پس از یکسال، این هفته به دستور رئیس‌جمهوری لغو شد، تصمیمی که بدون مستندات علمی و با نارضایتی عمومی اجرا شده بود و معلوم نیست، چقدر در کنترل کرونا موثر بوده و درآمد حاصل از آن در کجا هزینه شده است؟

درست یکسال پیش بود که «علیرضا رئیسی» سخنگوی ستاد ملی کرونا تصمیم این ستاد را مبنی بر منع تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا چهار صبح اعلام کرد. تصمیمی که در دولت قبل با استناد به این صحبت که دورهمی‌های شبانه نقش مهمی در انتقال کرونا و افزایش موارد ابتلا به بیماری کووید۱۹ دارد اتخاذ شد، اما هرگز مستندات علمی این تصمیم از سوی وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا اعلام نشد.

ممنوعیت تردد از ساعت ۲۱ شب در حالی اجرا شد که بسیاری از ترددها در ساعات شلوغ روز برقرار بود، متروها، اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها به راحتی تردد می‌کردند، اماکن شغلی، رستوران‌ها باز بودند و هیچ محدودیتی برای حضور در اماکن شغلی، ادارات و وسایل حمل و نقل عمومی در ساعات روز وجود نداشت و در عوض در ساعات شب که اکثر مردم در خانه و در حال استراحت هستند یا برای بازگشت از محل کار به منزل تردد می‌کنند، برای رفت و آمد شبانه ممنوعیت اعمال شد.

مشکلات منع تردد شبانه

اعمال ممنوعیت تردد شبانه در حالی اجرا شد که بسیاری از مردم برای بازگشت از محل کار و برای جلوگیری از تردد در ساعات اعلام شده، با ترافیک سنگین در ساعات منتهی به زمان شروع ممنوعیت تردد یعنی ساعت ۲۱ مواجه می‌شدند و سنگینی ترافیک در این ساعات زمینه شلوغی، خستگی و ناراحتی بسیاری از مردم در روزهای پر استرس کرونا را فراهم می‌کرد.به نظر می‌رسد، در این دوره دولت جدید از تجربه‌های نافرجام دولت قبل درس گرفته و از آزمون و خطاهای بی‌تیجه و افزایش بیهوده استرس و فشار روانی به جامعه خودداری می‌کند و توجه به افکار عمومی و نظر کارشناسان را در تصمیم گیری‌ها مد نظر دارد.

اشکال دیگری که بر این طرح غیرکارشناسی وارد بود، اعمال سلیقه در اجرای آن بود به طوری که بسیاری از مردم شاهد اعمال این ممنوعیت فقط در برخی مناطق بودند؛ به طور مثال گفته می‌شد، در تهران این محدودیت فقط برای برخی مناطق جنوبی و شرقی اعمال می‌شد و عبور شبانه در بسیاری از مناطق شمال و غرب تهران کمتر با جریمه و محدودیت تردد همراه بود به همین علت نوعی احساس تبعیض و نارضایتی از نحوه اجرای این طرح نیز در بین مردم دیده می‌شد.

همزمان اظهارنظر برخی مسئولان دولتی از جمله در نیروی انتظامی مبنی بر اینکه پلیس فقط اجرا کننده دستورالعمل ستاد ملی کروناست و نقشی در این تصمیم نداشته است، به طور تلویحی نارضایتی و مشکل‌آفرینی اجرای این طرح را برای نیروهای پلیس نشان داد.

«مینو محرز» عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا در یکی از مصاحبه‌های خود با پژوهشگر ایرنا گفته بود: تصمیم ممنوعیت تردد شبانه به این معنی است که گویی ویروس کرونا در ساعات روز وجود ندارد و به خواب می رود و از ساعت ۲۱ فعال می‌شود، در حالی که ویروس کرونا بیشتر در ساعات روز که مردم به راحتی در همه جا تردد دارند و رستوران‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی شلوغ است، منتقل می‌شود، نه ساعات شب که اکثر مردم با خودروهای شخصی خود و اغلب به تنهایی یا با خانواده خود تردد می‌کنند.
لغو منع تردد شبانه احترام به علم و افکار عمومی

تصمیمات غیر علمی برای مدیریت کرونا

دکتر «مسعود یونسیان»، اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در این زمینه گفته است: در نظام سلامت، همه اقدامات و تصمیمات باید بر اساس شواهد علمی انجام شود. وزارت بهداشت و مسئولان نظام سلامت و تصمیم‌گیران کلان کشور به عنوان سیاستگذار در هر تصمیمی که می‌گیرند، چه در سطح خرد چه سطح کلان کشور، باید با ذی نفعان آن تصمیم تعامل داشته باشند. متاسفانه شاهد مشکل در تعامل مسئولان با ذی‌نفعان هستیم فکر می‌کنیم با یک دستورالعمل و آیین‌ نامه همه اتفاقات رخ می‌دهد.یک نمونه آن همین تصمیم محدودیت تردد شبانه است. مساله دیگر عدم شفافیت است. در بسیاری از مسائلی که ماهیت طبقه‌بندی شده نداریم، مردم را از دانستن آن محروم می‌کنیم. تصمیمات را پشت درهای بسته می‌گیریم.

وی گفت: اقدامات پیشگیرانه و درمانی همه باید در بستر و محیط توانمند کننده انجام شود. در غیر این صورت آسیب می‌بینیم. چرا در کشور اقداماتی که شواهد علمی ندارد انجام می‌شود. از ابتدا هم این نگاه نبوده ولی این نوع تصمیمات اجرا شده است. گندزدایی معابر؛ تونل‌های ضدعفونی کننده در دستگاهها و سازمان‌ها، نه از ابتدا بلکه بعد از آن هم بدون توجیه و مستند علمی ادامه پیدا کرده است. بدون مطالعه اثربخشی، ممنوعیت‌های تردد، در کشور اعمال شد. هنوز هم منطق آن را نمی‌دانیم تردد یک خانواده با خودروی شخصی ممنوع می‌شود، اما تردد در یک وسیله نقلیه عمومی و پر ازدحام آزاد است. بستن تفرجگاه‌ها و پارک‌ها چه توجیهی دارد، وقتی کافه‌ها، رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها باز هستند، هنوز هم علت ممنوعیت تردد شبانه را نمی‌دانیم، چه شاهد و دلیلی برای این کار داشتند و این تصمیم چقدر باعث کاهش بیماری شد.

این اپیدمیولوژیست افزود: از طرفی برخی مصوبات کارآمد نیز، ضمانت اجرایی ندارند، مصوبات استفاده اجباری از ماسک؛ فاصله‌گذاری اجتماعی چقدر ضمانت اجرایی داشته است. در مقابل تصمیمات غیرکارشناسی چه کسی پاسخگوست؟ تصمیم‌سازان باید منافع عام را در نظر بگیرند.

درآمد ۲۲۰۰ میلیاردی جرایم تردد شبانه

به گفته سردار هادیانفر، به طور میانگین هفته‌ای ۲۷۰ هزار تخلف فقط درباره ترددهای شبانه انجام شده که این رقم در هر ماه به بیش از یک میلیون جریمه ۲۰۰ هزار تومانی در کشور می‌رسد و به طور تقریبی ماهانه ۲۰۰ میلیارد تومان فقط از محل منع تردد شبانه کسب می شود، پس دولت از آبان سال گذشته تاکنون حدود دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد فقط از طریق جریمه منع تردد شبانه به دست آورده است.

«علیرضا رئیسی» معاون سابق بهداشت وزارت بهداشت و سخنگوی ستاد ملی کرونا در دولت سابق نیز به پژوهشگر ایرنا گفت که این وزارتخانه نیز هیچ درآمدی از محل جرایم محدودیت تردد کرونایی نداشته است. او گفت: تا زمانی که من مسئولیت داشتم، پولی از محل جرایم محدودیت‌های کرونایی، چه ترافیکی و محدودیت‌های تردد شبانه و سفرهای بین شهری و چه اجباری شدن ماسک به وزارت بهداشت نیامد. مساله دیگر این است که در یکی از جلسات ستاد ملی کرونا، «دکتر نمکی» وزیر سابق بهداشت، اعلام کرد که وزارت بهداشت پول جرایم را نمی‌خواهد و برای نیروی انتظامی و خدمات این نیرو هزینه شود. در حالی که مسئولان نیروی انتظامی نیز هر گونه کسب درآمد از این محل را رد کردند.

پایان آزمون و خطا

سخنگوی سابق ستاد ملی کرونا گفت: اوایل کرونا که مصوبه محدودیت‌های تردد در ستاد ملی کرونا به تصویب رسید، قرار بود حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد درآمد حاصل از جرایم کرونایی که به خزانه واریز می‌شود، برای ارائه خدمات پیشگیری و درمان کرونا در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد. به دلیل اینکه بخش مهمی از درمان بیماران کرونا در بخش دولتی رایگان شده بود، قرار بود با استفاده از آن بخشی از  هزینه‌ها جبران شود، اما در عمل از این محل هیچ پولی به وزارت بهداشت راه نیافت و  بعد هم که دکتر نمکی وزیر سابق بهداشت علنی در جلسه ستاد اعلام کرد که وزارت بهداشت این درآمد را نمی‌خواهد و موضوع منتفی شد.

سرانجام محدودیت‌های تردد شبانه یکسال پس از تصمیم نه چندان توجیه شده آن در دولت قبل، درهفته جاری به دستور ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری لغو شد. تصمیمی که پس از سرعت گرفتن واکسیناسیون در سه ماه گذشته و تزریق دو دز واکسن به بیش از ۴۵ میلیون نفر  و اجرای طرح هوشمند مدیریت کرونا که مستلزم تزریق واکسن برای دریافت خدمات اجتماعی و تردد است، به جلو می‌رود. به نظر می‌رسد، دولت سیزدهم تجربه‌های نافرجام دولت قبل را کنار زده و  مصمم است تا از آزمون و خطاهای بی‌نتیجه و افزایش بیهوده استرس و فشار روانی به جامعه اجتناب شود و توجه به افکار عمومی و نظر کارشناسان را در تصمیم گیری‌ها مد نظر قرار می‌دهد.

 

 

 

 

حکم نماز خواندن در خانه‌ای که سگ و گربه در آن نگهداری می‌شود

حکم نماز خواندن در خانه‌ای که سگ در آن نگهداری می‌شود

یکی از موضوعاتی که در مورد آن پرسش‌های زیادی مطرح می‌شود مسائل مربوط به نگهداری سگ و گربه در خانه و مساله لباس نمازگزار و… است.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از مهمترین واجبات دین مبین اسلام که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد، فراگیری احکام دین است. کسی که اسلام را به عنوان دین خود بر می‌گزیند باید برنامه‌های آن را به طور کامل در همه قلمروهای زندگی خود بپذیرد و رفتار و عملکرد خویش را مطابق با احکام دین تنظیم نماید، انجام چنین تکلیفی می‌طلبد فرد مسلمان نسبت به مقدار مورد نیازش از احکام دین که به آن احتیاج دارد و برایش پیش می‌آید، شناخت پیدا کند تا بتواند آن را در زندگی خود اجرا نماید. می‌توانید در اینجا پاسخ به سوالات فقهی که پیش‌تر منتشر شده است را ببینید.

یکی از موضوعاتی که در مورد آن پرسش‌های زیادی مطرح می‌شود مسائل مربوط به نگهداری سگ و گربه در خانه و مساله لباس نمازگزار و… است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای

شرایط لباس نمازگزار

یکی از شرایط این است که: از حیوان حرام‌گوشت نباشد

۱. لباس نمازگزار باید از حیوان حرام‌گوشت (مثل سگ و گربه) نباشد و اگر مویی از آن هم به لباس یا بدن نمازگزار چسبیده باشد نماز او باطل است.

۲. اگر آب دهان یا بینی یا رطوبت دیگری از حیوان حرام‌گوشت، مانند گربه بر بدن یا لباس نمازگزار باشد، نماز باطل است، مگر اینکه خشک شده و عین آن بر طرف شده باشد، بنابراین اگر فضله پرندگان حرام‌گوشت بر روی بدن یا لباس باشد، نماز با آن باطل است، ولی اگر خشک شده و از لباس یا بدن زدوده شده باشد نماز صحیح است.

۴. اگر شک داشته باشد که لباسی از حیوان حلال‌گوشت است یا حرام‌گوشت، نماز خواندن با آن بی اشکال است.

حضرت آیت الله سیستانی

پرسش: آیا در مورد شرایط لباس نمازگزار، پر پرنده حرام گوشت هم حکم مو را دارد؟

پاسخ: مانعی ندارد

پرسش: موی گربه نجس بوده و نماز ندارد! آیا این موضوع صحت دارد؟

پاسخ: موی گربه نجس نیست و اگر به تعداد کم (یک یا دو تار مو) به بدن یا لباس چسبیده باشد نماز را باطل نمی‌کند.

پرسش: شرایط نگهداری سگ در منزل و باغ جهت نگهبانی چگونه می‌باشد؟

پاسخ: مانعی ندارد و شرط خاص برای آن نیست اگر چه نجس است و نماز خواندن در خانه‌ای که سگ در آن نگهداری می‌شود مکروه شمرده شده است.

مسأله ۹۹۰ توضیح المسائل جامع. لباس نمازگزار (به استثنای چیزهای کوچکی که به تنهایی عورتین را نمی‌پوشاند مثل جوراب) باید از اجزای درندگان – بلکه بنابر احتیاط لازم، از مطلق حیوان حرام گوشت مثل خرگوش نیز – نباشد و همین طور چنین لباسی و نیز بدن نمازگزار نباید به ادرار و یا مدفوع، یا عرق یا شیر یا موهای آن حیوان، آلوده باشد ولی اگر موی حیوان حرام گوشت بسیار کم و ناچیز باشد مثلاً یک یا دو یا سه موی کوچک حیوان بر لباس نمازگزار باشد اشکال ندارد و همچنین اگر چیزی از آنها را مثلاً در قوطی یا پلاستیک گذاشته و با خود حمل نماید، اشکال ندارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

پرسش: حکم سگ و خوک از لحاظ طهارت و نجاست چیست؟

پاسخ: سگ و خوک معمولی نجس است، حتّی مو و پنجه و ناخن و رطوبت‌های آن نجس می‌باشد ولی سگ و خوک دریایی پاک است.

پرسش: اگر شخصی با علم به وجود موی گربه در لباسش آن را تمیز کند ولی با شک در بر طرف شدن، نماز بخواند و بعد از مدتی موی گربه را مشاهده کند نماز خوانده شده چه حکمی دارد؟

پاسخ: اگر از قبل می‌دانست که آن مو بر لباس قرار دارد و یا شک در بر طرف شدن آن بعد از یقین به قرار گرفتن داشته باشد نماز او اشکال دارد.

پرسش: اگر نمازگزار در وسط نماز متوجه موی حیوان حرام گوشت در لباسش شود، چه وظیفه‌ای دارد؟

پاسخ: اگر در وسط نماز بفهمد و همان لحظه آن را از خود جدا کند نماز او صحیح است.

پرسش: اگر نمازگزار بعد از نماز متوجه موی حیوان حرام گوشت در لباسش شود، چه وظیفه‌ای دارد؟

پاسخ: اعاده نماز لازم نیست.

پرسش: اگر شخصی در صورت جهل به حکم، با وجود موی گربه در لباس نماز خوانده باشد نسبت به نمازهای گذشته چه وظیفه‌ای دارد؟

پاسخ: در صورتیکه در فراگیری مسئله کوتاهی نکرده باشید نمازهای گذشته صحیح است.

پرسش: اگر آب دهان یا بینی حیوان حرام گوشت در بدن یا لباس نمازگزار باشد حکم آن چیست؟

پاسخ: هرگاه آب دهان یا بینی یا رطوبت دیگری از حیوان حرام گوشت (مانند گربه) در بدن یا لباس نمازگزار باشد مادام که عین آن برطرف نشده نماز با آن اشکال دارد، امّا اگر خشک شود و عین آن برطرف گردد نماز صحیح است.

پرسش: با توجه به اینکه تار موی حیوان حرام گوشت، صدق لباس نمی‌کند چرا مبطل نماز است؟

پاسخ: در اینجا موضوع، حکم لباس نیست بلکه موضوع «صلی فیه» است که در روایات وارده شده و این عنوان بر آن صدق می‌کند.

پرسش: اگر در لباس نمازگزار از حیوان حرام گوشت استفاده شده باشد حکم نماز چیست؟

پاسخ: لباس نمازگزار باید از حیوان حرام گوشت نباشد، حتّی اگر مویی از آن همراه نمازگزار باشد اشکال دارد.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*