آخرین خبر :

اخبار خراسان جنوبی/

 

 

 

بیرجندی‌ها استقبال باشکوهی از مادر شهید تهرانی کردند؛

پایان انتظار مادر شهید پس از ۳۳ سال در بیرجند

 

 

 

در دیدار دانشجویان با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی مطرح شد؛
از نخبه ‌کشی تا باقی ماندن ارتباط دانشگاه و صنعت روی کاغذ!
تعدادی از دانشجویان در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی از نخبه کشی، عدم ارتباط دانشگاه با صنعت و سنگ اندازی برخی مسئولان دانشگاه انتقاد کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند، نمایندگان تشکل‌های دانشجویی امروز (۱۶ آذر) با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی به مناسبت روز دانشجو دیدار و گفتگو کردند.

 

«علی نجف‌زاده» دبیر شورای هماهنگی تشکل‌های دانشجویی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تشکل‌های دانشجویی در دهه‌های اخیر سعی کردند نماد روز ۱۶ آذر را تحت عناوینی همچون استکبارستیزی، تقابل با فساد، نشاط جامعه دانشجویی، بیداری دانشجویی حفظ کنند، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در آخرین دیدار خود با تشکل‌های دانشجویی چند توصیه مهم به جنبش‌های دانشجویی در سه محور گفتمان‌سازی برای مسائل مهم نظام و راه‌حل‌های آنها، برافراشته داشتن پرچم عدالت‌خواهی و آرمان‌گرایی به دور از فضای تنش و عدالت‌خواهی و رفع فساد را بیان فرمودند.

 

وی با بیان لزوم آسیب‌شناسی در زمینه عدالت‌طلبی در گام دوم انقلاب، تصریح کرد: چون برخی داعیه‌دار و پرچمدار این حوزه شده‌اند و عدالت‌طلبی را به عدالت‌خواری تبدیل کرده‌اند و اگر بخواهیم به‌صورت مصداقی به این موضوع اشاره کنیم می‌توانیم از افشاگری‌های بدون سند و مدرک و جنجال‌سازی‌ها فضای مجازی و رسانه‌ای، آن هم بدون پایه‌های حقوقی محکم نام ببریم که بسیاری از این رفتارهای ضعیف را می‌توان در برخورد سلبریتی‌ها در فضای مجازی مشاهده کرد.

 

نجف‌زاده تأکید کرد: مطالبه‌گری باید به دور از فضای تنش و شلوغ‌کاری رسانه‌ای باشد و هدف ما رسیدن به نقطه مطلوب در این زمینه است.

 

به گفته وی فعالان دانشجویی در موضوع افشاگری فساد معتقدند باید از طریق قانونی و منطقی کار را جلو ببرند و افشاگری توام با آبروریزی را نهی می‌کنند و تأکید دارند که دانشجو نباید به عنصر سیاه‌نمایی عملکرد مسئولان یا توجیه‌کننده اقدامات آنان تبدیل شود و زمانی که حدود جمهوری اسلامی ایران زیر سوال می‌رود، ورود دانشجو ضروری است.

 

دبیر شورای هماهنگی تشکل‌های دانشجویی خراسان جنوبی در ادامه هسته‌های مسئله‌محور را یکی از گام‌های موثر در این زمینه دانست که در چند سال اخیر با حمایت بسیج دانشجویی با حرکتی رو به جلو همراه بوده است و گفت: در مسیر فعالیت‌های خود گاهی شاهد هستیم که مسئولان آموزش عالی در زمینه مطالبه‌گری، سنگ جلوی پای تشکل‌ها می‌گذارند اما در بخش کارهای مسئله‌محور بیشتر همراهی می‌کنند.

 

نجف‌زاده ادامه داد: مسئولان آموزش عالی باید همراهی بیشتری را با تشکل‌ها داشته باشند تا در مباحث عملیاتی به نتیجه برسیم.

 

وی افزود: همان‌گونه که در گفتمان شهید بهشتی آمده، وظیفه دانشجو این است که موذن جامعه باشد و حالا این موذن جامعه بودن از سویی نباید به عامل سیاه‌نمایی عملکرد مسئولان تبدیل شود و از سوی دیگر نباید دانشجو در نقش توجیه‌کننده اقدامات مسئولان ظاهر شود.

 

دبیر شورای هماهنگی تشکل‌های دانشجویی خراسان جنوبی عنوان کرد: دانشجو باید یک بخش واسط و حلقه میان بین مردم و مسئولان باشد و بتواند در این نقش عمل کند، از یک طرف صدای مردم در مقابل مسئولان و از طرفی دیگر نقش تبیین‌کننده در مقابل مردم را داشته باشد.

 

«مهرداد روحانی» دانشجوی دکتری دانشگاه بیرجند در این دیدار با بیان اینکه طرح شمسا یک طرح مسئله محور است و در تمامی زمینه‌ها فعالیت دارد، گفت: دانشگاه بیرجند امکانات خوبی در زمینه علمی و پژوهشی دارد و جزو پنج دانشگاه پیشرو در آموزش مجازی در دوران کرونا بود اما با مشکل عدم استفاده از ظرفیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی در عرصه‌های مختلف مواجه هستیم.

 

 

مسئول و مجری طرح شمسای استانی ادامه داد: دانشجویان دانشگاه بیرجند در بدو شیوع کرونا اقدامات قابل توجهی در حوزه ساخت دستگاه تولید ماسک، تولید مواد ضدعفونی کننده و ارتقای زیرساخت‌های دانشگاه به آموزش مجازی را انجام دادند اما ارتباط دانشگاه با صنعت در حد کاغذ باقی مانده است.

 

وی با بیان اینکه دانشجوی تحصیلات تکمیلی به عنوان دانشجوی تمام وقت گرفته می‌شود و نمی‌تواند شاغل باشد، تصریح کرد: پس از گذراندن دوره ارشد و دکتری و فارغ التحصیل شدن هیچ تمهیداتی خارج از دانشگاه برای آنها اندیشیده نشده است و خروجی کارهایشان در اندازه کارهای پژوهشی باقی می ماند.

 

روحانی گفت: کار علمی و دانش بنیان خوب است اما مگر حجم و ظرفیت در کشور چقدر است که این همه دانشجوی دکتری فارغ التحصیل می شوند اما هیچ تمهیدی برای آینده آنان اندیشیده نشده است.

 

دانشجوی دکتری دانشگاه بیرجند بیان کرد: دانشجوی دکتری مسکن و درآمدی ندارد در حالی که وقتی یک مقاله‌ای به دانشگاه‌های خارجی ارسال می‌کنیم همه با مبالغ دلاری بالا برای ما دعوت نامه ارسال می‌کنند در حالی که ما نمی‌خواهیم خانواده و وطن را بگذاریم و مهاجرت کنیم.

 

به گفته وی اگر با اغلب دانشجویان تحصیلات تکمیلی صحبت شود بیش از نیمی از آنها علی رغم میل باطنی خواستار رفتن به خارج از کشور هستند چون ظرفیت برای آنها در ایران ایجاد نشده است.

 

مسئول و مجری طرح شمسای استانی در پایان افزود: متاسفانه در ایران نخبه‌کشی صورت می‌گیرد و از این نخبه‌ها استفاده نمی‌شود.

 

خانم «رضایی» نماینده دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در این دیدار  اظهار داشت: دانشجو باید یکی از آگاه‌ترین و در صحنه ترین افراد جامعه در تمام زمینه های فرهنگی، دینی، سیاسی و … باشد چراکه اگر نباشد تمام جامعه آسیب دیده و ضرر می‌کند.

 

وی از سنگ اندازی برخی از مسئولان دانشگاه برای دانشجویان انتقاد کرد و گفت: از نماینده ولی فقیه درخواست داریم برای مدیران و مسئولان دانشگاه ها افرادی انتخاب شوند که در عمل همراه دانشجو باشند نه با حرف.

 

این دانشجو دانشگاه فرهنگیان در ادامه یکی از دغدغه ها را این دانست که آموزش در دانشگاه‌ها بر پایه اسلام نیست و کتبی در دانشگاه‌ها و مخصوصا دانشگاه فرهنگیان تدریس می‌شود که تالیف برخی از دانشمندان غربی است.

 

رضایی به آموزش بدون مهارت دانشجو در دانشگاه اشاره و تصریح کرد: دانشجو طی چهار سال فقط برای آموزش به دانشگاه می‌رود و مهارتهای زندگی در جامعه اسلامی را فرا نمی‌گیرد چه برسد به اینکه افسر سپاه پیشرفت کشور باشد!

 

نماینده دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بیان داشت: باید دانشجویانی پرورش داده شوند که باعث عزت و استمرار جمهوری اسلامی شوند و این مستلزم داشتن سرفصل های آموزشی اسلامی ایرانی است.

 

«سید نعمت الله دانشور» نماینده دانشجویان بین المللی کشور افغانستان نیز  با اشاره به اینکه دانشگاه بیرجند طی ۲ سال گذشته ۲۱۸ دانشجو در مقاطع تحصیلی از کارشناسی تا سطح دکتری از کشور افغاستان جذب کرده است، اظهار کرد: در ترم جاری از نشان دانشجویان بین الملل و با همکاری دفتر همکاری های بین المللی دانشگاه بیرجند حدود ۲۰۰ دانشجو ثبت نام و پذیرفته شدند.

 

وی افزود: متاسفانه با روی کار آمدن طالبان بسیاری از دانشجویانی که مشغول تحصیل بودند برای ادامه تحصیل دچار مشکل هستند و برخی به ایران مهاجرت کردند.

 

دانشور عنوان کرد: امیدوارم دانشگاه بیرجند برای جذب دانشجویان علاقه مند به تحصیل برنامه ریزی موثری داشته باشد تا این دانشجویان برای اینکه به سایر کشورها مهاجرت کنند در ایران مشغول به تحصیل شوند.

 

این دانشجوی افغانستانی گفت: وجه مشترک زبان، فرهنگ و دین و دسترسی بهتر به کتب فارسی از مهمترین مزایای تحصیل متقاضیان افغانستانی در ایران محسوب می‌شود.

 

خانم «قربان‌زاده» نماینده دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در این دیدار به اقدامات دانشجویان جهادی برای مقابله به کرونا اشاره کرد و گفت: جهادگران در حوزه بازرسی از اصناف و رعایت شیوه نامه های بهداشتی در هئیت ها، راه‌اندازی کارگاه های تولید ماسک، شیلد، گان و مواد ضد عفونی کننده به کمک کادر درمان آمدند.

 

وی راه اندازی پویش کمک مومنانه و توزیع بسته های معیشتی، اعلام آمادگی ۱۰۰ دانشجو برای کمک به تسریع روند واکسیناسیون در قالب تیم های مختلف، تحویل گرفتن یک شیفت انجام تست کرونا و کاهش تجمعات مردم و … از دیگر فعالیت های دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی برشمرد.

 

 

 

 

 

 

 

مطالعات استفاده از آب‌های ژرف در خراسان جنوبی تکمیل شد

مطالعات استفاده از آب‌های ژرف در خراسان جنوبی تکمیل شد

بیرجند – ایرنا – مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: مطالعات استفاده از آب‌های ژرف در استان تکمیل و گزارش‌ها به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارسال شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سعید سروری در نشست شورای حفاظت منابع آب شهرستان فردوس افزود: در سفر رییس جمهوری نیز بر اجرای این طرح تاکید شد که پیگیر تامین اعتبار برای حفر چاه هستیم.

وی با بیان اینکه آب یک عنصر غیر جایگزین در طبیعت است اظهار داشت: هر منطقه وابسته به منابع آب با ظرفیت مشخص و محدود همان منطقه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: هر روز استفاده از منابع آب بیشتر از منابع آب ثابت است و افزایش برداشت به گونه‌ای است که با کسری مخزن مواجه هستیم و این مقدار در سال آبی جاری ۲۵ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه سند سازگاری با کم‌آبی راهکاری برای حفظ منابع آبی موجود است افزود: براساس این سند باید در یک برنامه هفت ساله ۱۶۴ میلیون مترمکعب کاهش داشته باشیم.

سروری گفت: از آنجایی که بیشترین برداشت از منابع آب زیرزمینی در بخش کشاورزی است، طبیعتا کاهش و مدیریت مصرف در این بخش بیشترین تاثیر را در حفاظت از منابع آبی دارد.

وی افزود: برنامه‌های ابلاغی در بخش آب به گونه‌ای است که با افزایش راندمان آبیاری به معیشت کشاورزان ضربه‌ای وارد نشود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی توجه به بازچرخانی آب را مهم برشمرد و گفت: مطالعات طرح تامین آب شرب شهر فردوس توسط شرکت مشاور در حال بررسی و رفع ایرادات نهایی است.

وی بیان کرد: بازار محلی آب فردوس توسط مشاور به‌صورت پایلوت در حال انجام است که با توجه به بررسی قوانین و مقررات فرایند آن طولانی شده است.

فرماندار فردوس هم با اشاره به اینکه بحران آب یک چالش جدی در کل دنیا به‌ویژه ایران محسوب می‌شود گفت: تغییر اقلیم و خشکسالی‌های چند ساله شرایط بحران آب را بسیار حاد کرده است.

حمید حلاج‌مقدم افزود: همه باید کمک کنند شرایط به گونه‌ای مدیریت شود تا از منابع موجود استفاده بهینه کنیم.

وی تصریح کرد: خالی شدن روستاها از سکنه به دلیل کمبود آب کشاورزی از پیامدهای خشکسالی است که در حد توان باید با ایجاد صنایع کوچک و متناسب با اقتصاد روستا تغییر شغل از کشاورزی به صنعتی تلاش کرد تا مانع از مهاجرت روستاییان و حاشیه‌نشینی شود.

فرماندار فردوس گفت: اگرچه اقدامات خوبی درخصوص مدیریت منابع آب انجام شده است باز هم کمبود آب و اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی همچنان وجود دارد.

وی افزود: خرده‌مالکی و راندمان پایین کشاورزی، بهره‌وری از منابع آب را کاهش داده است که به لحاظ اقتصادی نیز برای کشاورزان تولید محصول مقرون به‌صرفه نیست.

حلاج مقدم تغییر سیستم آبیاری و تغییر الگوی کشت را برای حفظ منابع آبی ضروری دانست و خواستار مطالعات تامین آب شرب شهرستان فردوس، تسریع انتقال آب به استان و تامین آب مجتمع‌های دامداری شد.

وی ضمن تشکر از شرکت آب منطقه‌ای برای حل مشکل تامین آب شرب شهرک صنعتی فردوس گفت: دستگاه‌های متولی باید نسبت به فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی درخصوص شیوه‌های صحیح مدیریت مصرف آب اقدام کنند.

مدیر امور منابع آب شهرستان فردوس نیز ضمن ارائه گزارشی از وضعیت منابع آب این شهرستان و اقدامات صورت گرفته در راستای مدیریت آب‌های زیرزمینی گفت: کسری مخزن و کاهش کیفیت و کمیت منابع آب زیرزمینی در شهرستان فردوس بسیار محسوس است.

سید هاشم حجتی افزود: باید با مدیریت مصرف صحیح آب از این روند جلوگیری کرد.

 

 

 

 

به مناسبت روز دانشجو برگزار شد؛

تجدید میثاق دانشجویان دانشگاه بیرجند با آرمان های شهدای

همزمان با روز دانشجو ، دانشجویان دانشگاه بیرجند با آرمان های شهدای دانشجوی شهرستان بیرجند تجدید میثاق کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، دانشجویان کانون‌های جوانان رضوی، خیریه نهال و بسیج دانشجویی دانشگاه بیرجند با حضور در گلزار شهدای شهرستان بیرجند همزمان با ۱۶ آذر روز بزرگداشت دانشجو با شهدای دانشجوی شهرستان تجدید میثاق کردند و با عطر افشانی و اهدای گل یاد و خاطره این شهدا را گرامی داشتند. همچنین دانشجویان با حضور در کنار قبر معاون فقید دانشجویی دانشگاه بیرجند، شادروان دکتر محسن خورشیدزاده با اهدای گل یاد و خاطره این استاد برجسته دانشگاه را نیز گرامی داشتند.

 

 

انعقاد تفاهم نامه بین دانشگاه بیرجند و انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران

تفاهم نامه همکاری دانشگاه بیرجند با انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران برای همکاری در برگزاری شانزدهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی منعقد شد.
انعقاد تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه بیرجند و انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران

به گزارش امروز خراسان جنوبی، همایش‌های بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران با هدف ارائه جدیدترین دستاوردهای پژوهشگران در موضوع فعالیت انجمن از سال ۱۳۸۵ پایه گذاری شد و اکنون به عنوان مهم ترین رویداد فرهنگی کشور در این حوزه تبدیل شده است.
این همایش بین المللی از ۱۴ لغایت ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ در دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود و رئیس همایش ریاست دانشگاه بیرجند خواهد بود، دبیر علمی و اجرایی و اعضای شورای علمی همایش با پیشنهاد دانشگاه و تأیید انجمن انتخاب خواهند شد. همچنین دبیرخانه این همایش در دانشگاه بیرجند مستقر خواهد بود.
شایان ذکر است؛ پانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.

 

 

 

 

 

کاظم ساجد سرپرست لیگ ورزش های بیلیاردی فدراسیون شد/۷

کاظم ساجد سرپرست لیگ ورزش های بیلیاردی فدراسیون شد

طی حکمی از سوی رییس فدراسیون بولینگ،بیلیارد و بولس جمهوری اسلامی ایران کاظم ساجد رییس هیات خراسان جنوبی به عنوان سرپرست لیگ ورزش های بیلیاردی فدراسیون منصوب شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در متن این حکم آمده است نظر به سوابق ارزنده جنابعالی، به موجب این حکم به عنوان سرپرست لیگ بیلیاردی منصوب می شوید. امید آن که با اتکال به درگاه ایزد متعال در تمشیت امور موفق باشید

 

اعطای ۲۲۰۰ فقره تسهیلات اشتغالزایی در خراسان‌جنوبی/ ۱۰۰۰ نفر شاغل شدند

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان‌جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲ هزار و ۲۰۰ فقره تسهیلات به مبلغ ۷۵۰ میلیارد ریال توسط صندوق کارآفرینی امید در سطح استان پرداخت شده است.

اعطای ۲۲۰۰ فقره تسهیلات اشتغالزایی در خراسان‌جنوبی/ ۱۰۰۰ نفر شاغل شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از زیرکوه، مراسم افتتاحیه صندوق‌های قرض‌الحسنه بسیج شهرستان زیرکوه با حضور سردار «قاسمی» فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان‌جنوبی، مدیرکل صندوق کارآفرینی امید استان، سرپرست فرمانداری زیرکوه و جمعی از مسئولان شهرستان در روستای مرزی «بارنجگان» برگزار شد.

سردار «علی قاسمی» فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان‌جنوبی در این مراسم اظهار داشت: تلاش و پشتکار از ملزومات موفقی انسان است لذا اگر همه ما در راه پیشرفت و آبادانی کشور، روستا و محله خودمان تلاش کنیم قطعا به جایی خواهیم رسید.

وی صندوق‌های قرض‌الحسنه را مایه خیر و برکت دانست و بیان داشت: ما به دنبال راه‌اندازی کارگاه و کارخانه نیستیم بلکه به دنبال اشتغال خُرد و خانگی هستیم که با این مهم معیشت خانواده‌ها تأمین و اقتصاد مقاومتی هم بر همین نکته تأکید دارد.

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان‌جنوبی اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲ هزار و ۲۰۰ فقره تسهیلات به مبلغ ۷۵۰ میلیارد ریال توسط صندوق کارآفرینی امید در سطح استان پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: این تسهیلات در حوزه‌های کشاورزی، دام، فرآوری محصولات استراتژیک استان، صنایع‌دستی و مشاغل آسیب‌دیده از کرونا پرداخت شده و زمینه اشتغال بیش از یک هزار نفر را در سطح استان ایجاد کرده است.

سردار قاسمی با اعلام اینکه بیشتر این تسهیلات در روستاهای مرزی پرداخت شده است، خاطرنشان کرد: ۵۰ فقره تسهیلات با مبلغ بیش از ۲ میلیارد تومان مربوط به روستای مرزی بارنجگان بوده که در حوزه کسب و کارهای خُرد، صندوق‌های مردم‌یار و صندوق‌های خرد زنان و غیره پرداخت شده است.

 

 

 

 

 

ایستادگی دانشجویان در مقابل استکبار مقدمه پیروزی انقلاب شد/۳

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: شهادت دانشجویان در ۱۶ آذر ۱۳۳۲، بعدها منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی به مناسبت ۱۶ آذر در دیدار جمعی از ایستادگی دانشجویان در مقابل استکبار مقدمه پیروزی انقلاب شددانشجویان استان با گرامیداشت روز دانشجو، تلاش برای تحقق آرمان های انقلاب اسلامی را از وظایف دانشجویان و محصلان دانست و گفت: در راه تحقق آرمانهای انقلاب و نظام جمهوری اسلامی باید بیانات رهبر معظم انقلاب را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

 

آیت الله عبادی افزود: عصبانیت استکبار امروز به سبب پشتیبانی ملت ایران از انقلابشان و گسترش روحیه مقاومت در بین ملت های مختلف است که آینده استکبار را رو به زوال برده است.

در این دیدار شش تن از دانشجویان  مسائل و مشکلات خود را بیان کردند.

 

 

آغاز رقابت‌های والیبال قهرمانی خراسان‌جنوبی/ رقابت۱۶ تیم در این دوره از مسابقات

رئیس هیئت والیبال خراسان‌جنوبی با بیان اینکه رقابت‌های والیبال قهرمانی استان در دو بخش آقایان و بانوان برگزار می‌شود، گفت: با توجه به شرایط کرونا تصمیم گرفتیم رقابت‌ها به‌صورت متمرکز در سالن فجر دانشگاه بیرجند برگزار شود.

آغاز رقابت‌های والیبال قهرمانی خراسان‌جنوبی/ رقابت۱۶ تیم در این دوره از مسابقات

به گزارش خبرگزری فارس از بیرجند، رقابت‌های والیبال قهرمانی خراسان‌جنوبی در رده بزرگسالان  از فردا(چهارشنبه) با حضور حداکثری تیم‌ها در دو بخش آقایان و بانوان به همت هیئت والیبال استان در حالی استارت می‌خورد که ماه‌ها به دنبال شیوع کرونا فعالیت‌ها در این رشته ورزشی جذاب و پرهیجان محدود شده بود است.

با برگزاری این رقابت‌ها شوری دوباره بین بلندقامتان ایجاد خواهد شد و تدوام اینگونه رقابت‌ها می‌تواند خون را در رگ‌های ورزش بیشتر به جریان بیندازد.

آغاز رقابت‌های والیبال  قهرمانی استان

«محمد رمضانی» رئیس هیئت والیبال خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با بیان اینکه رقابت‌های والیبال  قهرمانی استان در  در دو بخش آقایان و بانوان برگزار خواهد شد، اظهار داشت: با توجه به شرایط کرونا تصمیم گرفتیم رقابت‌ها  به‌صورت متمرکز در سالن فجر دانشگاه بیرجند برگزار شود که اولین بازی‌ها از فردا عصر و در بخش آقایان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ۸ تیم آقایان و ۸ تیم بانوان در این رقابت‌ها حضور دارند، افزود: رقابت آقایان از چهارشنبه ۱۷ آذر شروع می‌شود و به مدت سه روز ادامه خواهد داشت و از روز یکشنبه ۲۱ آذر رقابت بانوان آغاز خواهد شد.

رئیس هیئت والیبال خراسان‌جنوبی مطرح کرد: تیم‌های باربری سرایان، جهان‌سیم طبس، گلچین‌سپند فردوس، باشگاه آزاده قاینات، رعد پدافند هوایی، جوانان بیرجند، بیمارستان بوعلی ارتش و باشگاه معراج نهبندان در بخش آقایان و پدیده شرق بیرجند، مجتمع غذایی پروین فردوس، یزدان پترگان آریا زیرکوه، بنیاد شهید (ایثار)، باشگاه بهداشت بشرویه، باشگاه آزاد قاینات، پروتئین ماسیس بیرجند و والیبال طبس در بخش بانوان در این رقابت‌ها حضور دارند.

رمضانی افزود: قرعه‌کشی رقابت‌ها عصر روز گذشته(۱۵ آذرماه) انجام شد و تیم‌ها در دو گروه ۴ تیمی با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

رقابت ۳۵۰ بلند قامت

به گفته وی حدود ۳۵۰ والیبالیست از ۷ شهرستان استان در این رقابت‌ها حضور دارند و با برگزاری این رقابت‌ها مربیان، داوران و عوامل والیبالی می‌توانند عملکرد خود را ارتقا دهند و امیدواریم جهشی را در والیبال شاهد باشیم.

رئیس هیئت والیبال خراسان‌جنوبی بیان داشت: بزرگترین مزیت برگزاری این مسابقات حضور حداکثری بلندقامتان بعد از ماه‌ها تعطیلی است و تداوم این مسابقات سبب ارتقای این رشته خواهد شد.

حضور در لیگ‌های کشوری

رمضانی با بیان اینکه قهرمانان این دوره از رقابت‌ها در لیگ‌های کشوری شرکت خواهند کرد، افزود: برگزاری این رویداد در برهه زمانی فعلی بهترین زمان برای آمادگی تیم‌ها است و اکنون والیبالیست‌ها برای برگزاری مسابقات در آمادگی کامل هستند.

وی با اشاره به هزینه‌های بالای این رقابت‌ها از مسئولان استان خواست حمایت بیشتری از هیئت برای برگزاری این رقابت‌ها داشته باشند.

رئیس هیئت والیبال خراسان‌جنوبی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های هیئت والیبال استان آموزش است و بعد از مدت‌ها تعطیلی که والیبالیست‌ها از میدان‌های ورزشی دور بودند پرورش والیبالیست در رده‌های پایه مهم‌ترین دغدغه است و انتخابی نونهالان با حضور ۷۰ نفر برگزار شده و تمرینات در حال برگزاری برای حضور در المپیاد کشوری هستند.

رمضانی خاطرنشان کرد: بعد از رقابت‌های قهرمانی استان در رده بزرگسالان مسابقات قهرمانی جوانان و نوجوانان استان قرار است به میزبانی یکی از شهرستان‌های استان برگزار شود.

 

 

به مناسبت روز جهانی داوطلب انجام شد؛

تجلیل و قدردانی از ۲۷ داوطلب شاخص خراسان جنوبی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: به مناسبت روز جهانی داوطلب از ۲۷ عضو شاخص در خراسان جنوبی تجلیل و قدردانی شد.
به گزارش روابط عمومی جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی محمدرضا رضایی در حاشیه برنامه محوری روز جهانی داوطلب، ضمن تبریک روز جهانی داوطلب، اظهار داشت: داوطلبان ایثارگرانی هستند که برای کمک به انسان ها، از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند.
وی با اشاره به قدردانی از ۲۷ داوطلب هلال احمر در شهرستان فردوس، افزود: روز داوطلب فرصتی برای ارج نهادن خدمات چشمگیر داوطلبانی است که با مسئولیت پذیری خود، حسّ خوب انسانیت و نوع‌دوستی را در جامعه ترویج می‌کنند.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر میدانی برای ارائه خدمات بشر دوستانه توسط خیرین و داوطلبین است، گفت: هلال احمر در ایران اسلامی نیز در صد سال گذشته خدمات متعدد، متنوع و عام المنفعه‌ داوطلبانه بسیاری ارائه کرده است که بهره‌برداران این خدمات نیازمندان، محرومان، مصیبت دیدگان و اقشار ضعیف جامعه بوده‌اند.
وی با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته بیش از ۱۵ میلیارد تومان کمک های خیرین بین نیازمندان متاثر از کرونا و خشکسالی در سطح استان توزیع شده است، عنوان کرد: این کمک ها در قالب بسته های حمایتی، معیشتی، تامین آب پایدار، نصب دستگاه های آب شیرین کن و احیای قنوات ارائه شده است.

 

 

 

تقدیر از۳۲ پژوهشگر برتر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند/۲-۳

در مراسمی به مناسبت هفته پژوهش از ۳۲ پژوهشگر برتر دانشگاه علوم پزشکی در حیطه هیئت علمی، کارمندی و دانشجویی تقدیر شد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این مراسم بااشاره به شعار امسال هفتهتقدیر ازاز ۳۲ پژوهشگر برتر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند پژوهش، که پژوهش و فناوری پشتیبان تولید است گفت: پیشرفت باید از حیطه پژوهش حاصل شود.

موسوی با بیان اینکه نباید درعرصه‌های مختلف بخصوص پزشکی چشممان به کشور‌های دیگر باشد، افزود: وظیفه ماست با انگیزه بیشتر در زمینه پژوهش دستاوردهای چشم گیر داشته باشیم.

 

 

 

 

 

 

 

۵۰ هزار مداح کشور عضو بسیج مداحان/۴-

۵۰ هزار مداح کشور عضو بسیج مداحان هستند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار جانشین سازمان بسیج مداحان ۵۰هزار مداح کشور عضو بسیج مداحانکشور گفت: مداحان به عنوان یک رسانه باید با مداحی‌های دارای محتوا و پیام ارزشی، رسالت خود را به جامعه ادا کنند.

آیت الله عبادی افزود: در هر موقعیت و شرایطی، مداحان باید بیان مسائل روز دنیا و مردم را در برنامه کاری خود داشته باشند و در این مسیر از اشعار اسلامی نیز بهره بگیرند.

جانشین بسیج مداحان هم در این دیدار با اشاره به عضویت ۵۰ هزار مداح کشور در بسیج مداحان گفت: بسیج مداحان در مناسبت های مختلف برنامه های متنوع اجرا می کند که مهمترین برنامه، آموزش های معرفتی، بصیرتی و تربیتی است که برای مداحان برگزار می شود.

 

سرهنگ حیدر عمادی افزود: تربیت نوگلان حسینی که باعث شناسایی و جذب استعدادهای درخشان به ویژه بین دانش آموزان شده از دیگر برنامه های مهم بسیج مداحان است.

 

 

 

 

 

 

رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی مطرح کرد؛

فعالیت ۳۹ شرکت دانش بنیان در استان

ناصری گفت: در پارک علم و فناوری خراسان جنوبی، ۳۹ شرکت دانش بنیان فعالیت می‌کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، ناصری رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی گفت: در پارک علم و فناوری حدود ۱۸۰ شرکت وجود دارند که از این تعداد، ۳۹ شرکت دانش بنیان هستند.

او گفت: تمام شرکت‌های دانش بنیان به مرحله تجاری سازی رسیده اند و اگر شرکتی تجاری نباشد، نمی‌تواند عنوان دانش بنیان را در اختیار بگیرد.

ناصری گفت: تعدادی شرکت دانش بنیان نیز در خارج از پارک مشغول به فعالیت هستند و در زمینه‌های مختلف علمی فعالیت می‌کنند.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی گفت: تسهیلاتی که به پارک علم و فناوری و شرکت‌های حاضر در آن اعطا می‌شود، عمدتا از منبع صندوق نوآوری و شکوفایی، بنیاد برکت، صندوق کارآفرینی امید و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تأمین می‌شود.

او گفت: اخیرا ۴۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به پارک علم و فناوری استان اختصاص یافته است.

ناصری گفت: تولید در پارک‌های علم و فناوری منجر به ایجاد ارزش افزوده می‌شود و با سرمایه‌های اندک می‌توان ارزش افزوده و مشاغل زیادی را به وجود آورد.

 

 

 

زنبور‌هایی که از نیش شان دلار می‌چکد

زهر زنبور عسل با ارزش‌ترین فرآورده دارویی زنبور است که در نبود فرآوری، با قیمتی ارزان، خام فروشی می‌شود.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان این روز‌ها باغات خراسان جنوبی از زنبور‌های عسل میزبانی می‌کنند؛ باغاتی که از آن ها مرغوب‌ترین عسل گیاهان دارویی دنیا برداشت می‌شود.

خراسان جنوبی با تولید ۹۷ درصد زرشک دنیا و ۹۵ درصد عناب ایران، تولید کننده عسل‌های با کیفیت از این دو محصول استراتژیک است.

هر چند فصل سرما شروع شده، اما اینجا در شرقی‌ترین استان کشور بهار زنبورداری است؛ امسال برای نخستین بار است که زنبورداران خراسان جنوبی دست به کار استحصال زهر، ماده‌ای شگفت انگیز از زنبور عسل زده اند؛ ماده‌ای که فرآوری اش می‌تواند صنعت زنبورداری را زیر و رو کند.

زهر زنبور عسل، ماده‌ای زهرآگین است که کمتر کسی در جریان خواص اعجاب آور آن است؛ فرآورده‌ای که به سختی به دست می‌آید، اما دلالان به راحتی آن را از چنگ زنبورداران در می‌آورند و روانه بازار‌های خارجی می‌کنند.

صنعتی دلار ساز در دل کویر خراسان جنوبی

با تیم زهرگیری همراه می‌شویم تا شاهد گزش‌های دلار ساز زنبور‌های عسل بر جدار شیشه‌های پنل زهرگیری باشیم.

یوسفی رئیس اتحادیه زنبور داران خراسان جنوبی فرآیند زهر گیری را اینطور برایم توضیح می‌دهد: زهر ماده‌ای بی رنگ است و بوی تند و تلخی دارد؛ در زهرگیری به زنبور شوک الکتریکی وارد می‌شود و زنبور عسل بدون نیش زدن، زهر خود را خالی می‌کند، بدون آن که تلف شود.

 

بعد از اینکه زنبور‌ها زهرشان را بر جدار شیشه‌ای دستگاه زهرگیر تخلیه کردند، این شیشه جدا و در مجاورت هوا به یک لایه سفید رنگ تبدیل می‌شود.

نوش دارویی در دل ذرات زهر

میلیتین ماده‌ای شیمیایی است که در صنعت داروسازی برای ساخت داروهای بیماری‌های مختلف از جمله انواع سرطان و حساسیت به کار می‌رود؛ این ماده که از زهر زنبور عسل استخراج می‌شود خواص درمانی شگفت انگیزی دارد. میلیتین در مهار سرطان‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته و خاصیت ضد سرطانی این ترکیب در درمان انواع سرطان مثل سرطان تخمدان، پانکراس و سرطان پستان، سرطان مالنوما، لوسمی و سرویکس گزارش شده است.

خواص بی بدیل میلیتین استخراج شده از زهر زنبورعسل، باعث شده است تا این ماده به عنوان یک ماده موثر و بسیار ارزشمند در صنایع دارویی مطرح شود.

پویان مدیرمجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی و یک پژوهشگر با تجربه است؛ از او در رابطه با خواص بی نظیر زهر زنبور پرسیدم، او در پاسخ گفت زهر زنبور عسل در صنایع داروسازی دنیا استفاده‌های بسیار زیادی دارد و ظرفیتی ارزآور است که در استان و حتی کشور، کمتر به سراغ آن رفته ایم.

 

او زهر زنبور را حتی زیر بنای دارویی می‌داند که در بیشتر نقاط دنیا از جمله در هنگ کنگ، چین و کشور‌های اروپایی در حد وسیعی از زهر زنبور عسل برای فرآوری استفاده می‌کنند.

پویان گفت: در زهر زنبور عسل حداقل ۲۶ اسید آمینه بسیار مفید وجود دارد، از آنزیم‌های موجود در زهر برای بالا بردن سطح سیستم ایمنی و دفاع از بدن در برابر میکروب‌ها استفاده می‌شود.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه دنیا متوجه اثر زهر زنبورعسل در سلامت پوست شده است، گفت: زهر زنبور، ضد باکتری و ضد ویروس است و برخی کشور‌ها از جمله آلمان برای درمان ایدز و پیشگیری از آلزایمر از آن بهره می‌برند.

او با بیان اینکه به ازای یک در میلیون از زهر زنبورعسل می‌توان برای ۱۰۰ نفر مکمل‌های دارویی تولید کرد، گفت:صنایع داروسازی و شرکت‌های دانش بنیان باید برای تولید فرآورده‌های دارویی پای کار بیایند و برای ورود سرمایه گذاران می‌بایست حمایت‌ها و مشوق‌هایی طرح و عملیاتی شود.

ماده‌ای شفا بخش که قیمتش شیرین‌تر ازعسل است

زهر زنبور عسل یکی از گران بها‌ترین فرآورده‌های زنبور عسل است که هر گرم آن در بازار‌های خارجی تا ۱۰۰ دلار به فروش می‌رسد؛ اما آنچه نصیب زنبوردار ایرانی می‌شود ۳۰ دلار برای خرید هر گرم زهر است. این وسط ۷۰ دلار در هر گرم، خیلی مفت به جیب دلال می‌رود.

یوسفی رئیس اتحادیه زنبور داران خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ۶۰ درصد زهر زنبور عسل را ماده میلیتین تشکیل می‌دهد؛ ماده‌ای که هر گرمش تا هزار دلار در بازار‌های جهانی به فروش می‌رسد؛ این مقدار یعنی ۱۰ برابر قیمت یک گرم زهر!

 

او با اشاره به اینکه کیفیت میلیتین زهر زنبور‌های ایرانی بالای ۶۰ درصد است، گفت: اقلیم بکر کشور ما سبب شده تا زهر زنبور و به تبع آن میلیتینِ با کیفیت تری از سایر کشور‌های دیگر استحصال کنیم و همین باعث شده تا کشور‌های دیگر هم برای خرید این ماده از کشورمان تمایل نشان دهند.

یوسفی گفت: این در حالی است که زهر زنبورعسل به دلایل مختلف که مهم‌ترین آن نبود صنایع فرآوری است، خام فروشی و برای تولید فرآورده‌های با ارزش راهی کشور‌های خارجی می‌شود.

سرنوشت ۴۰۰ گرم زهر زنبورعسل ایرانی به گرجستان ختم شد

جالب است بدانید از هر ۱۰ هزار زنبور عسل تنها یک گرم زهر بدست می‌آید! فرآورده‌ای که زنبورداران آن را به سختی به دست می‌آورند، به راحتی از کشور خارج می‌شود و در صنایع داروسازی دنیا تبدیل به دارو‌های ضد سرطان و ضد دیابت می‌شود.

بانکی پور مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور گفت: به تازگی موفق شدیم یک محموله ۴۰۰ گرمی زهر زنبورعسل را به کشور گرجستان صادر کنیم که قیمت جهانی هر میکروگرم میلیتین بیش از ۸۰ دلار است؛ در کشور گرجستان نیز میلیتین از زهر زنبور استخراج و سپس برای تولید دارو روانه بازار‌های اروپایی و آمریکای شمالی می‌شود.

او با اذعان به خام فروشی زهر زنبور گفت: نباید زهر را مستقیم و بدون فرآوری، خام فروشی کنیم بلکه این زهر می‌بایست در اختیار مراکز تحقیقاتی و دارویی قرار گیرد تا با ساخت فرآورده‌های مختلف، قیمت آن چند برابر ارتقاء پیدا کند و برای کشور خودمان سودآوری داشته باشد.

کیفیت فرآورده‌های زنبورعسل کانادا، به پای ایران نمی‌رسد

عیار میلیتین موجود در زهر زنبور ایرانی ۶۰ درصد و بالاتر از نمونه‌های خارجی آن است؛ این خلوص بالا خود کافی است تا صنایع داروسازی دنیا را مشتاق استفاده از زهر زنبور کشورمان در تولید دارو کند.

یگانه راد زنبوردار ایرانی مقیم کانادا و بزرگترین تولید کنده فرآورده‌های عسل در آمریکای شمالی است؛ او از ونکوور و در گفتگوی اینترنتی با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: کیفیت فرآورده‌های زنبور عسل کانادا به هیچ وجه به کیفیت فرآورده‌های زنبور عسل ایران نمی‌رسد؛ در ایران ما منابع طبیعی و عسل‌های ارگانیک داریم که باعث بالا رفتن مرغوبیت فرآورده‌های آن از جمله زهر زنبور شده است.

این زنبوردارموفق ایرانی گفت: میلیتین موجود در زهر زنبور ایرانی، خاصیت و تأثیرگذاری بهتری نسبت به زهری که در آمریکای شمالی تولید می‌کنیم دارد؛ داروهای تولید شده از میلیتین بر روی هزار نفر از بیماران دیابتی آزمایش شده است که بیشتر آن‌ها دیگر انسولین نمی زنند و از قطع عضو آن‌ها جلوگیری شده است.

حال سوال اینجاست چرا کشور‌های خارجی در ساخت فرآورده از زهر زنبورعسل به صنعتی ثروت آفرین رسیده اند، اما ما در داخل از ظرفیت بالای این طلای سفید غافل مانده ایم؟

جواب را از مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور جویا می‌شویم.

طلای سفید ایران چشم به راه فرآوری

زهر زنبور عسل هنوز محصولی ناشناخته در کشور است که قدم به قدم باید به مرحله تولید صنعتی برسد؛ در حال حاضر بزرگترین مشکل، عدم ورود شرکت‌های دانش بنیان و فرآوری این ماده ارزشمند است تا میلیتین استحصال شده از زهر در مرحله بعد به دست صنایع داروسازی برسد.

بانکی پور مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور در گفتگو با خبرنگار ما گفت: طی ۳ سال گذشته سرمایه گذاری‌های لازم برای تولید و استحصال زهر زنبور عسل در کشور فراهم شده، اما پیش از این برای تجاری سازی این فرآورده کاری انجام نشده بود.

او گفت: در حال حاضر زهر زنبور عسل جداسازی و میلیتین آن استحصال می‌شود که با ارتقای صنعت زنبورداری و مشارکت شرکت‌های دارویی و آرایشی به دنبال تولید محصولات مکمل، کرم دست، کرم ضد پیری، جوان سازی و کرم ضدالتهاب و درد از محصولات جانبی زهر زنبور عسل هستیم.

 

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور گفت: اگر بتوانیم در زمینه بازارسازی برای زهر زنبورعسل چه در داخل کشور و چه در بازار‌های خارجی فعالیت کنیم، می‌توانیم درآمد زیادی را عاید کشور کنیم.

قیچی تلاش محققان ایرانی، روبان فرآوری زهر زنبور را برید

سراغ مؤسسات، شرکت‌ها و یا صنایع داروسازی که به سمت استحصال فرآورده از زهر زنبور رفته بودند را گرفتم، در بین فهرست بلند بالای کارخانه‌ها و شرکت‌های دارویی، تنها به نام دو مؤسسه که به تازگی سراغ استحصال و تولید فرآورده رفته بودند، برخوردم.

مدتی است که کار بر روی استحصال میلیتین از زهر زنبور در مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی شروع شده است؛ محرمی مسئول پروژه و همکارانش در این مؤسسه به نتایج خوبی از درمان‌های دارویی زهر زنبورعسل رسیده اند.

 

او با اشاره به اینکه از سال ۹۵ پروژه استحصال فرآورده از زهر زنبور عسل را شروع کرده ایم، گفت: مطالعه بر روی زهر زنبور در ۶ استان آغاز شده بود که برای شناسنامه دار کردن این زهر به سراغ استاندارد سازی آن رفتیم تا ارزش افزوده‌ای به آن بدهیم و توانستیم تا سال ۹۸ زهر جمع‌آوری شده از استان‌های مختلف را اینجا آرشیو کنیم.

محرمی گفت: در حال حاضر یک مجموعه بسیار گران بها از زهر زنبور عسل در مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی داریم که این گنجینه بسیار با ارزش است.

از تلخی زهر زنبور تا شیرینی درمان سرطان

میلیتین استحصال شده در مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی حالا راه را برای تولید دارو‌های مختلف برای درمان بیماری‌هایی مثل سرطان، دیابت، ام اس و روماتیسم باز کرده است.

نظری عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: تولید آزمایشی میلیتین در این مؤسسه خوب پیش رفته است و در حال حاضر به مرحله‌ای رسیده ایم که می‌توانیم از خروج زهر زنبور عسل به کشور‌های دیگر جلوگیری کنیم.

زهر زنبور عسل فواید زیادی دارد

او افزود: درمان سرطان روده بزرگ آخرین نتیجه درمانی زهر زنبور عسل بود که در سال ۲۰۲۱ منتشر شد و نتایج واقعا امیدوار کننده‌ای داشت.

نظری گفت: میلیتین خالص شده در مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، روی ۶ روده سرطانی مورد آزمایش قرار گرفته و نتایج رضایت بخشی داشته و امیدواریم با کمک بیمارستان امام خمینی (ره) کشور بتوانیم در حوزه درمان سرطان به نتایج خوبی برسیم.

جای خالی داروهای ایرانی در ویترین فرآورده‌های دارویی زهر زنبور

هر چند محققان مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با تلاشی چند ساله به دانش فنی استحصال میلیتین از زهر زنبور دست یافته اند، اما قدم‌های بزرگتر را باید شرکت‌های داروسازی بردارند و با تولید دارو‌های مختلف، کار را به سرانجام برسانند.

۸ میلیون کلونی زنبور عسل در کشور ظرفیت این را دارد که سالانه ۸ تُن زهر از آن تولید شود، ظرفیتی که با خام فروشی مفت و مجانی از دستمان می‌رود.

این در حالی است که با فرآوری می‌توان صنعت زنبورداری کشور را تکانی اساسی داد و درآمد هنگفتی را نصیب کشور کرد؛ همانطور که چین در این زمینه خوب درخشیده و توانسته با فرآوری زهر زنبور و تولید محصول از آن با درآمد‌های نفتی کشور ما برابری کند!

محققان این حوزه بر این باورند بایستی زنبورستان‌های تولید زهر از زنبورستان‌های تولید عسل و سایر فرآورده‌های زنبورمجزا باشند تا بتوان برای ذره ذره زهر استحصالی برنامه جامعی چید.

موضوع بعد جلوگیری ازخام فروشی و فرآوری زهر زنبور است، پژوهش‌های انجام شده نشان داده می‌توان از زهر زنبور ۴۰ تا ۶۰ فرآورده تولید کرد؛ بنابراین این تحقیقات باید از مرحله آزمایشگاهی خارج و وارد دنیای فرآوری و تولید محصول شود؛ این کار همت و قدم‌های بزرگ کارخانجات داروسازی و شرکت‌های دانش بنیان را می‌طلبد تا فرآورده‌های دارویی زهر زنبور ایرانی در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشند.

گزارش از فاطمه آریان پور

 

 

 

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس خراسان جنوبی ۸۵ تا ۱۰۰ درصد است

بیرجند – ایرنا – مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: براساس آخرین گزارش ارسالی از دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مبنی بر عملکرد مدارس در رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌ویژه غربالگری، رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مدارس استان در تمامی مولفه‌ها بین ۸۵ تا ۱۰۰ درصد بوده است.

محمدعلی واقعی روز سه‌شنبه در نشست خبری افزود: مدارس استان در زمینه غربالگری از مجموع ۱۰ نمره در نظر گرفته شده توسط مسوولان دانشگاه علوم پزشکی استان نمره ۸،۵۸ را کسب کردند و چنانچه در غربالگری، دانش‌آموزی دارای علائم یا بدون علائم ولی مشکوک در مدرسه مشاهده شود، مانع از حضور وی در مدرسه خواهد شد.

وی اظهار داشت: چنانچه تست دانش‌آموز یا معلمی در یک کلاس مثبت شود کل کلاس و اگر تست چند دانش‌آموز یا معلم را مثبت اعلام کنند، کل آن مدرسه تا ارائه گواهی سلامت، غیرحضوری اعلام می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: براساس مستندات اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی به مجموعه آموزش و پرورش، درگیری ۶،۵ درصدی دانش‌آموزان استان با کرونا صحیح نبوده و مورد تایید نیست.

وی با بیان اینکه عدد صحیح کمتر از یک هزارم درصد است افزود: مجموع دانش‌آموزان استان از دوره پیش دبستانی تا دوره‌های ابتدایی و متوسطه اول و دوم حدود ۱۸۲ هزار نفر است که ۶،۵ درصد این تعداد، ۱۱ هزار و ۸۰۰ نفر می‌شود و این رقم بسیار بالاتر از مجموع مبتلایان و بستری‌های استان از ابتدای آذر ماه می‌شود.

واقعی گفت: این عدد کم هم به معنای درگیری همه این دانش‌آموزان نیست بلکه برخی از آنان به دلیل ابتلای افراد خانواده درگیر شده و از حضور در مدرسه نیز منع شده‌اند یا مشکوک به کرونا بوده‌اند.

وی افزود: آموزش حضوری در مدارس استان خراسان جنوبی طبق دستورالعمل و شیوه‌نامه‌های ابلاغی وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش اجرا می‌شود و والدین در این زمینه دغدغه‌ای نداشته باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به صدور دستورالمعل شماره ۰۷ پس از دستورالعمل ۰۶ از سوی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: براساس دستورالعمل شماره ۰۷، فعالیت مدارس شبانه‌روزی و خوابگاه‌ها نیز در هر هفته با حداکثر ۵۰ درصد ظرفیت، مجاز است.

وی حداکثر تعداد دانش‌آموز در ارائه آموزش‌های حضوری را ۱۵ نفر عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۷۰۰ مدرسه استان در نقاط مختلف روستایی و عشایری به‌صورت چند پایه و با جمعیت کمتر از ۱۵ نفر فعالیت می‌کنند و مدارس شهری هم با ۵۰ درصد جمعیت و رعایت پروتکل‌ها دایر هستند.

واقعی افزود: طبق آمار ارایه شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تاکنون ۹۱.۳۳ درصد دانش‌آموزان استان واکسینه شدند.

وی گفت: شاید در زنگ‌های تفریح موارد بهداشتی توسط دانش‌آموزان کمتر رعایت شود اما مدارس قبل و بعد از ورود دانش‌آموزان و کادر آموزشی ضد عفونی می‌شود و جای نگرانی در این زمینه نیست ضمن اینکه ارائه خدمات آموزشی، تربیتی و پرورشی به صورت مجازی و در بستر شاد در کنار آموزش حضوری ادامه دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی بیان کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا امروز بیش از ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان سرانه بهداشتی بین مدارس استان توزیع شده و علاوه بر این در یک سال اخیر ۲۲ هزار لیتر صابون مایع و ۲۴۰ هزار ماسک بین مدارس مناطق محروم، روستایی و عشایری توزیع شده است.

وی از توزیع ۲۱ هزار لیتر مایع ضد عفونی غلیظ بین مدارس استان خبر داد و افزود: این مقدار محلول با رقیق شدن، نیاز چند ماهه مدارس را تامین می‌کند.

مدارس روستایی و عشایری، کلاس‌های کارگاهی هنرستان‌ها و کاردانش از سوم مهر ماه همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی بازگشایی و مدارس متوسطه دوم از نیمه آبان به روی دانش‌آموزان باز شدند.

مدارس ابتدایی و متوسطه اول نیز از ابتدای آذر سال جاری با مجوز ستاد ملی کرونا و با حداکثر ۵۰ درصد ظرفیت به‌صورت گروه‌بندی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، آموزش حضوری را آغاز کردند.

 

 

 

پایان انتظار مادر شهید پس از ۳۳ سال در بیرجند

بیرجند – ایرنا – مادر شهید «علیرضا حسینی» که مهمان مردم خراسان جنوبی است امروز همزمان با روز دانشجو پس از ۳۳ سال مزار فرزندش در دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند را در آغوش گرفت.

به گزارش ایرنا آیین تکریم و استقبال از خانواده این شهید تازه شناسایی شده و یادواره شهدای دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند روز سه‌شنبه همزمان با ۱۶ آذر روز دانشجو با حضور خانواده‌ شهدا، دانشجویان، دانشگاهیان، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی، فرماندهان نظامی و انتظامی، شماری از مسوولان و اقشار مختلف مردم در مزار شهدای گمنام این دانشگاه برگزار شد.

خانواده شهید علیرضا حسینی شب گذشته بدو ورود به خراسان جنوبی در فرودگاه شهید کاوه بیرجند مورد استقبال استاندار و جمعی از مسوولان قرار گرفتند.

شهید علیرضا حسینی از شهدای گمنام دوران هشت سال دفاع مقدس بود که ۱۴ سال پیش همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) پس از تشییع بر دستان مردم این دیار در بیرجند به خاک سپرده شد.

این شهید بزرگوار متولد شهر ری استان تهران است که در سن ۲۱ سالگی در منطقه مهران به شهادت رسید.

شهید علیرضا حسینی در لشکر ۲۱ حمزه سیدالشهدا (ع) ارتش جمهوری اسلامی خدمت کرد و سال ۱۳۶۷ به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

مادر این شهید تازه شناسایی شده که از تهران به بیرجند آمده است، گفت: من فقط یک فرزندم را دادم و اگر نیاز باشد خودم و فرزندان دیگرم را هم در راه اسلام و کشور فدا می‌کنم.

“رباب موحد” با ابراز تشکر از مردم خراسان جنوبی در گرامی‌داشت فرزند شهیدش افزود: مصیبت من که از مصیبت حضرت زینب (س) بیشتر نیست و افتخار می‌کنم فرزندم را برای وطنم اهدا کرده‌ام.

وی گفت: برخی مادران شهدا سه تا چهار فرزند خود را برای پایداری این کشور فدا کردند که در قبال آنها خجالت می‌کشم و به عنوان مادر شهید، کوچک همه شما دانشجویان، اساتید، مردم، مسوولان و نیروهای نظامی و انتظامی هستم.

مادر شهید حسینی اضافه کرد: فرزند ما داوطلب رفت تا نامردها وارد کشور نشوند اما الان دشمن پنهان شده و نمی‌تواند این عظمت را ببیند.

وی از مردم خواست تا شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسراییل سر دهند و گفت: دشمن بداند که هرچه شهید بدهیم باز هم داوطلب می‌آییم.

موحد افزود: علیرضا از من خواست که بعد از ازدواج با همسرش در مشهد زندگی کنند که من هم قبول کردم، وقتی جبهه رفت فقط یکبار آمد و بار دیگر که رفت نیامد اما امروز بعد از ۳۳ سال مجاور امام رضا (ع) آرمیده است و شما مردم برای علیرضا مراسم دامادی گرفتید.

وی گفت: ما هر سال برای امام حسین (ع) نذری داده‌ایم و این بار فرزندمان را برای امام حسین (ع) دادیم، مردم بیرجند هم فرزندم را تکریم کردند و علیرضا همین جا می‌ماند و من هم به بهانه زیارت امام رضا (ع) به بیرجند می‌آیم.

برادر و خواهر شهید حسینی هم از حضور چشمگیر مردم بیرجند در آیین گرامی‌داشت برادرشان تقدیر کردند.

مردم خراسان جنوبی در هفته‌های اخیر نیز میزبان خانواده‌های سه شهید احراز هویت شده در شهرستان‌های بیرجند و زیرکوه بودند.

آبان امسال خانواده چند شهید جاویدالاثر (گمنام) در کشور هویت شهیدان خود را پس از سال‌ها انتظار بازیافتند که از این تعداد چهار شهید در خراسان جنوبی است.

در این مدت آیین استقبال از خانواده شهیدان «جهانگیر نقدی‌پور» اهل استان خوزستان و شهید «حسین بابایی» اهل خراسان رضوی در بیرجند و شهید «اصغر رستمی شاپورآبادی» اهل استان اصفهان در حاجی‌آباد شهرستان زیرکوه برگزار شد و مردم استان مانند آیین تشییع این شهیدان، در استقبال از خانواده معظم شهدا نیز با حضور چشمگیر خود مهمان‌نوازی کردند.

 

 

 

 

نماینده مجلس: اقدامات دولت اعتماد عمومی را افزایش داده است

بیرجند – ایرنا – نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: به استناد بسیاری از نظرسنجی‌ها اقدامات دولت سیزدهم در همین مدت کوتاه فعالیت باعث تقویت و افزایش اعتماد عمومی شده است.

حسین خسروی اسفزار روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نتایج نظرسنجی‌های داخلی و خارجی نشان می‌دهد که میزان اعتماد مردم به دولت سیزدهم رو به افزایش بوده و امید و اعتماد مردم مهمترین سرمایه نظام است.

وی کارنامه دولت در ۱۰۰ روز گذشته را قابل قبول دانست و اظهار داشت: سفرها و بازدیدهای سرزده رییس جمهوری از داروخانه گرفته تا غسالخانه‌ و استان‌ها و مناطق مختلف کشور باعث افزایش اعتماد عمومی است که در تکامل این اعتماد باید روندها با قوت ادامه یابد تا برای مردم خروجی‌ محسوس و ملموس داشته باشد.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در سیاست خارجی هم کارنامه قابل قبولی دارد و در نطق فعالانه رییس جمهوری در جلسه غیرحضوری سازمان ملل، سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران به‌خوبی تبیین شد.

وی بیان کرد: رییس جمهوری در همین مدت در ۲ اجلاس سازمان همکاری شانگهای و اجلاس ‌سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) حضور موثری داشته که دستاوردهای خوبی نیز برای کشور به همراه داشته است.

خسروی افزود: در ارتباط با مذاکره، اصل مذاکره با طرف مقابل آغاز شد و ادامه دارد که بهانه‌ای به دست دشمن داده نشده اما اعلام شده که ایران فقط با قصد رفع تحریم‌ها در مذاکرات حضور می‌یابد که نکته مثبتی است و بیانگر ثبات سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در مساله هسته‌ای و تحریم‌ها است.

وی گفت: در داخل کشور نیز همانطور که رییس جمهوری از ابتدا بر ۲ مقوله سلامت و معیشت مردم به عنوان اولویت تاکید داشت، اقدامات خوبی برای تامین واکسن مورد نیاز کشور انجام شد و آمار کاهشی مبتلایان و فوتی کرونا بیانگر تحقق این اولویت است هرچند باید در زمینه معیشت مردم کار بیشتری صورت بگیرد و البته زمان‌بر است.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حمله سایبری که آبان ماه به سامانه هوشمند سوخت انجام شد، افزود: دشمنان ما قصد شبیه‌سازی فتنه سال ۹۸ را داشتند که با حضور میدانی رییس جمهوری امنیت روانی ایجاد شد و با همراهی مردم و تلاش جهادی دست‌اندرکاران وضعیت به حالت عادی برگشت.

 

 

 

 

اعطای ۲۲۰۰ فقره تسهیلات اشتغالزایی در خراسان‌جنوبی/ ۱۰۰۰ نفر شاغل شدند

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان‌جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲ هزار و ۲۰۰ فقره تسهیلات به مبلغ ۷۵۰ میلیارد ریال توسط صندوق کارآفرینی امید در سطح استان پرداخت شده است.

اعطای ۲۲۰۰ فقره تسهیلات اشتغالزایی در خراسان‌جنوبی/ ۱۰۰۰ نفر شاغل شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از زیرکوه، مراسم افتتاحیه صندوق‌های قرض‌الحسنه بسیج شهرستان زیرکوه با حضور سردار «قاسمی» فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان‌جنوبی، مدیرکل صندوق کارآفرینی امید استان، سرپرست فرمانداری زیرکوه و جمعی از مسئولان شهرستان در روستای مرزی «بارنجگان» برگزار شد.

سردار «علی قاسمی» فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان‌جنوبی در این مراسم اظهار داشت: تلاش و پشتکار از ملزومات موفقی انسان است لذا اگر همه ما در راه پیشرفت و آبادانی کشور، روستا و محله خودمان تلاش کنیم قطعا به جایی خواهیم رسید.

وی صندوق‌های قرض‌الحسنه را مایه خیر و برکت دانست و بیان داشت: ما به دنبال راه‌اندازی کارگاه و کارخانه نیستیم بلکه به دنبال اشتغال خُرد و خانگی هستیم که با این مهم معیشت خانواده‌ها تأمین و اقتصاد مقاومتی هم بر همین نکته تأکید دارد.

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان‌جنوبی اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲ هزار و ۲۰۰ فقره تسهیلات به مبلغ ۷۵۰ میلیارد ریال توسط صندوق کارآفرینی امید در سطح استان پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: این تسهیلات در حوزه‌های کشاورزی، دام، فرآوری محصولات استراتژیک استان، صنایع‌دستی و مشاغل آسیب‌دیده از کرونا پرداخت شده و زمینه اشتغال بیش از یک هزار نفر را در سطح استان ایجاد کرده است.

سردار قاسمی با اعلام اینکه بیشتر این تسهیلات در روستاهای مرزی پرداخت شده است، خاطرنشان کرد: ۵۰ فقره تسهیلات با مبلغ بیش از ۲ میلیارد تومان مربوط به روستای مرزی بارنجگان بوده که در حوزه کسب و کارهای خُرد، صندوق‌های مردم‌یار و صندوق‌های خرد زنان و غیره پرداخت شده است.

 

 

 

 

 

از ۷ نشانه نیاز به سبزی تا تسکین گلودرد با راهکارهای طبیعی

از ۷ نشانه نیاز به سبزی تا تسکین گلودرد با راهکارهای طبیعی

ایسنا/خراسان جنوبی یک متخصص و مدرس طب ایرانی گفت: هر بیماری و علامتی در طب سنتی و ایرانی راهکاری دارد که با مشورت با پزشک و متخصص می‌توان به آن راهکار اثربخش رسید.

مریم نواب‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر تسکین گلودرد در کودکان با راهکارهای طبیعی، اظهار کرد: چای و عسل یکی از راهکارهاست؛ چای ولرم تازه دم به اضافه دو قاشق عسل( برای کودکان بالای یک سال) به اضافه چند قطره لیمو ترش بسیار موثر است.

وی ادامه داد: غذاهایی که راحت قورت داده می‌شوند مانند فرنی، حریره، آب مرغ، آب گوشت یا آب سبزیجات و همچنین نوشیدن آب و مایعات کافی شامل چای، انواع سوپ و آش نیز مفید است؛ اگر نوزاد شیرخوار است افزایش دفعات شیردهی می‌تواند موثر باشد.

این متخصص طب ایرانی با بیان اینکه غرغره با آب نمک در کودکان بزرگ‌تر شامل یک قاشق چای خوری، نمک به اضافه یک لیوان آب جوشیده ولرم(روزی دو الی سه بار) نیز نقش مهمی دارد، تصریح کرد: ایجاد بخار با استفاده از دستگاه بخور یا یک قابلمه آب گرم که بخار می‌کند یا دوش گرم نیز اثرات مهمی بر روی سلامتی دارد.

نواب‌زاده ادامه داد: مسکن‌ها و داروهای ضدالتهاب بدون نیاز به نسخه، آبنبات و پاستیل‌های مخصوص گلودرد و آسپرین(به دلیل افزایش خطر ابتلا به سندرم )، از موارد ممنوعه مصرف برای کودکان است.

وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی باید فورا به پزشک مراجعه کرد، افزود: اگر گلودرد با درمان‌های خانگی بدتر شد یا بعد چند روز همچنان باقی ماند و اگر با تب، تظاهرات پوستی، اسهال، استفراغ یا تورم غدد لنفاوی همراه بود، باید به پزشک مراجعه کرد.

این متخصص طب ایرانی از هفت نشانه‌ای که به شما می‌گویند باید بیشتر سبزی بخورید، افزود: زمانی که کنترل کردن عوامل استرس زای روزانه برای شما سخت تر می‌شود، بشقاب غذای شما اصلا تنوع رنگی ندارد، حافظه شما ضعیف می‌شود، مستعد ابتلا به گرفتگی عضلانی می‌شوید، بدنتان به راحتی کبود می‌شود، همیشه احساس خستگی می‌کنید و سرماخوردگی شما برطرف نمی‌شود، نشانه‌های این سات که بدن نیاز به سبزی دارد.

 

 

 

معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان

مطالبه گری حق دانشجو است

معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور در مراسم گرامیداشت روز دانشجو در بیرجند گفت: روز دانشجو ، روز عدالتخواهی و سلطه ستیزی است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، انصاری راد که به صورت ویدئو کنفرانسی میهمان مراسم گرامیداشت روز دانشجو مطالبه گری حق دانشجو استبود، گفت: دانشجویان مطالباتی دارند و این مهمترین ویژگی و شاخص‌ترین خصوصیت دانشجویان به ویژه دانشجومعلمان است که باید به آن‌ها پرداخته شود.

وی گفت: ۱۰۰ هزار دانشجو معلم در کشور داریم که اگر هر کدام وظایف خود را به خوبی انجام دهند، دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم از مهجور بودن خارج خواهد شد.

معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور گفت: از مسئولان می‌خواهیم اعتبارات و امکانات لازم را به ما بدهند تا بتوانیم در جهت پیشرفت کشور گام‌های بلندتری برداریم.

 

سرپرست امور پردیس‌ها و رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی هم در این مراسم گفت: روز دانشجو یادآور بیداری دانشجویان نسبت به مسائل مختلف است.

مهدی زاده با بیان اینکه طبق منویات رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) شاخص‌هایی برای دانشجویان مطرح شده است افزود: بیداری دانشجو باید نسبت به مسائل روز باشد که مورد نظر رهبری است.

وی گفت: دانشجو یک پیشران فرهنگی است که به انقلاب و مبانی آن معتقد است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز گفت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ۶ ساحت تربیتی مشخص شده است که مهمترین آن ساحت معنوی، عبادی و اخلاقی است و بقیه ساحت‌ها باید در ذیل آن مطرح شوند.

یکه خانی گفت: وظیفه معلمان نیز این است که بتوانند با انجام مأموریت‌های خود، این ساحت‌ها را به دانش آموزان منتقل کنند.

 

 

 

 

پلمپ پاتوق معتادان مواد مخدر در طبس/۴

یک واحد مسکونی در طبس که به پاتوق مصرف کنندگان مواد مخدر تبدیل شده بود به دستور مقام قضائی پلمپ شد.

جانشین انتظامی طبس گفت: مأموران انتظامی طبس در راستای ارتقاء امنیتپلمب پاتوق معتادان مواد مخدر در طبس و آرامش عمومی شهروندان، طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در این شهرستان اجرایی شد.

سرهنگ عباسی افزود: مأموران با تحقیقات و بررسی‌های میدانی، پاتوق مصرف کنندگان و فروشندگان مواد مخدر را شناسایی کردند و پس از هماهنگی با مقام قضائی وارد مخفیگاه‌ها شدند.

جانشین انتظامی شهرستان طبس افزود: ماموران در بازرسی از پاتوق شناسایی شده، ۶ گرم مواد مخدرصنعتی کشف و ۳ متهم نیز دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

سرهنگ عباسی با بیان این که در این طرح یک واحد مسکونی با دستور مقام قضائی پلمپ شد، گفت: نیروی انتظامی با تمام توان در راستای تامین نظم، امنیت و آرامش شهروندان تلاش خواهد کرد و اجازه نخواهد داد فرد یا افرادی با اقدامات مجرمانه خود نظم عمومی و آسایش مردم را بر هم بزنند.

 

 

 

 

رونمایی از پوستر هجدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی/۲-۳

از پوستر هجدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی در بیرجند رونمایی شد.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشارهرونمایی از پوستر هجدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی به اینکه این جشنواره برای سومین سال است که در خراسان جنوبی برگزار می‌شود گفت: در چهار رشته نستعلیق، شکسته نستعلیق، ثلت و نسخ تا ۲۰ بهمن هنرمندان سراسر کشور می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره مستقر در انجمن خوشنویسان بیرجند و معاونت هنری اداره کل ارشاد اسلامی ارسال کنند.

سید علی زمزم افزود: زمان اختتامیه این جشنواره نهم اسفند ماه خواهد بود.

وی اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی و گسترش فعالیت‌های فرهنگی و هنری مرتبط با سیره اهل بیت (علیهم السلام) را از اهداف این جشنواره ذکر کرد و افزود: از محور‌های جشنواره می‌توان به سبک زندگی اسلامی ایرانی با الهام از آموزه‌های سیره علمی و عملی زندگی امام رضا (ع) ، احادیث و روایات امام رضا (ع) و اشعار و دل نوشته‌های شاعران و هنرمندان در حوزه فرهنگ رضوی اشاره کرد.

 

 

 

 

تجلیل از ۲۷ داوطلب شاخص خراسان جنوبی

به مناسبت روز جهانی داوطلب از ۲۷ عضو شاخص در خراسان جنوبی تجلیل و قدردانی شد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان با اشاره به قدردانی از ۲۷ داوطلب هلالتجلیل از ۲۷ داوطلب شاخص خراسان جنوبی احمر در شهرستان فردوس گفت: روز داوطلب فرصتی برای ارج نهادن خدمات چشمگیر داوطلبانی است که با مسئولیت پذیری خود ، حسّ خوب انسانیت و نوع‌دوستی را در جامعه ترویج می‌کنند.

محمدرضا رضایی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر میدانی برای ارائه خدمات بشر دوستانه توسط خیران و داوطلبان است ، افزود: هلال احمر در ایران اسلامی نیز در صد سال گذشته خدمات متعدد ، متنوع و عام المنفعه‌ داوطلبانه بسیاری ارائه کرد که بهره‌برداران این خدمات نیازمندان، محرومان، مصیبت دیدگان و اقشار ضعیف جامعه بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته بیش از ۱۵ میلیارد تومان کمک های خیران بین نیازمندان متاثر از کرونا و خشکسالی در استان توزیع شده است، گفت: این کمک ها در قالب بسته های حمایتی، معیشتی، تامین آب پایدار، نصب دستگاه های آب شیرین کن و احیای قنات ها ارائه شده است.

 

 

 

 

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی

درگیری ۶.۵ درصدی دانش آموزان با کرونا صحت ندارد

بر اساس مستندات اعلام شده دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به مجموعه آموزش و پرورش، درگیری ۶.۵ درصدی دانش آموزان خراسان جنوبی صحیح نبوده و مورد تأیید نیست.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی ، مدیر کل آموزش و پرورش استان در جمع اصحاب رسانه با بیان این که عدددرگیری ۶.۵ درصدی دانش آموزان باکرونا، صحت ندارد صحیح کمتر از یک هزارم درصد است، گفت: مجموع دانش آموزان استان از دوره پیش دبستانی گرفته تا دوره‌های ابتدایی و متوسطه اول و دوم، ۱۸۲ هزارنفر است، که ۶.۵ درصد این تعداد، ۱۱ هزارو ۸۰۰ نفر می شود که این رقم بسیار بالاتر از مجموع مبتلایان و بستری‌های استان از ابتدای آذر می‌شود.

محمدعلی واقعی افزود: این عدد کم هم به معنای درگیری همه این دانش آموزان نیست بلکه برخی از این دانش آموزان به علت ابتلای افراد خانواده درگیر شد و از حضور در مدرسه منع شده اند و یا مشکوک به کرونا بوده اند.

وی گفت: همان گونه که در جریانید، مدارس روستایی و عشایری از سوم مهر، متوسطه دوم، از نیمه آبان، و مدارس ابتدایی ومتوسطه اول، ازابتدای آذرسال جاری بامجوزستادملی کرونا و با حداکثر ۵۰ درصد ظرفیت، به صورت گروه بندی و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری‌های اجتماعی فعالیت خودرا به صورت حضوری آغاز کردند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به صدور دستورالمعل شماره ۰۷ پس از دستورالعمل ۰۶، از سوی وزارت آموزش و پرورش، افزود: بر اساس دستور العمل شماره ۰۷، فعالیت مدارس شبانه روزی و خوابگاه‌ها نیز در هر هفته، با حداکثر ۵۰ درصد ظرفیت خود، مجاز است.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با ارائه آخرین گزارش ارسالی از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان مبنی بر عملکرد مدارس در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه غربالگری، گفت: بر اساس این گزارش، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، توسط مدارس استان در تمامی آیتم‌ها بین ۸۵ تا صد درصد بوده است.

نماینده وزیر آموزش و پرورش در خراسان جنوبی، با بیان این این که مدارس استان در بحث غربالگری از مجموع ۱۰ نمره درنظر گرفته شده توسط مسئولین دانشگاه علوم پزشکی استان نمره ۸.۵۸ است، گفت: چنانچه در غربالگری، دانش آموزی دارای علائم و یا بدون علائم، ولی مشکوک در مدرسه مشاهده شود، مانع از حضور وی در مدرسه شده و چنانچه تست دانش آموز یامعلمی در یک کلاس مثبت، شد کل کلاس و اگر تست چند دانش آموز و یا چندمعلم مثبت اعلام شد کل آن مدرسه تا ارائه گواهی سلامت، غیر حضوری اعلام می‌شود.

وی با اشاره به ارائه خدمات آموزشی، تربیتی و پرورشی به صورت مجازی و در بستر شاد در کنار آموزش‌های حضوری گفت: از ابتدای شیوع و فراگیری کرونا تا به امروز بیش از ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان سرانه بهداشتی بین مدارس استان توزیع شد و علاوه بر این، در یک سال اخیر ، ۲۲ هزار لیتر صابون مایع و ۲۴۰ هزار ماسک بین مدارس مناطق محروم ، روستایی و عشایری توزیع شده است.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از توزیع ۲۱ هزار لیتر مایع ضد عفونی غلیظ بین مدارس استان خبر داد و افزود: این مقدار محلول با رقیق شدن نیاز چند ماهه مدارس را تأمین می‌کند.

وی حداکثر تعداد دانش آموز در ارائه آموزش‌های حضوری را ۱۵ نفر دانست و گفت: درحال حاضر، قریب ۷۰۰ مدرسه استان در نقاط مختلف روستایی و عشایری به صورت چند پایه و با جمعیتی کمتر از ۱۵ نفر فعالیت می‌کنند.

 

 

 

 

رقابت ۶۰۸ کارگر، گروه کار و واحد نمونه در جشنواره امتنان/

۶۰۸ کارگر ، گروه کار و واحد نمونه خراسان جنوبی در مرحله استانی جشنواره امتنان سال ۱۴۰۰ رقابت خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی ، مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان از اتمام مهلت ثبت نام جشنوارهرقابت ۶۰۸ کارگر، گروه کار و واحد نمونه در جشنواره امتنان امتنان کارگران ، گروه‌های کار و واحد‌های نمونه سال ۱۴۰۰ خبر داد.

غلامرضا اشرفی گفت: جشنواره امتنان هر ساله به منظور ارج نهادن به اندیشه‌ها ، تلاش‌ها و فعالیت‌های ارزشمند کارگران و تشویق نیرو‌های کارگری مولد ، متخصص و مبتکر و به منظور ترویج و ارتقاء هرچه بیشتر فرهنگ کار ، رعایت انضباط در محیط کار ، مشارکت ، خلاقیت و نوآوری و ایجاد انگیزه در بین کارگران برگزار می‌شود.

وی افزود: در جشنواره سال جاری؛ ۶۰۸ کارگر، گروه کارو واحد نمونه ، به تفکیک در سه بخش صنعت با ۳۷۳ مورد ، کشاورزی با ۶۰ مورد و خدمات با ۱۲۵ مورد با مراجعه به سامانه جشنواره امتنان نسبت به ثبت نام آغاز فرآیند اقدام کردند.

مدیر کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: از مجموع ۶۰۸ مورد ثبت نام در سامانه ، تعداد ۵۰ مورد مربوط به بخش رقابت واحد‌های استانی است که از این تعداد درمرحله استانی با تشکیل کمیته ارزیابی و داوری پس از بررسی طرح‌ها و مستندات مربوطه کارگر ، گروه کارو واحد نمونه منتخب استانی بخش صنعت، خدمات و کشاورزی برای داوری مرحله کشوری معرفی خواهند شد.

 

 

 

 

شناسایی ۱۱۰ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

در شبانه روز گذشته ۱۱۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: دیروز ازشناسایی ۱۱۰ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی ۲۶۲ آزمایش تشخیص کرونا که در استان انجام شد ۵۵ بیمار و از ۴۹۸ تست سریع ۵۵ مورد مثبت جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این عده ۲ مورد از بشرویه، ۳۳ مورد از بیرجند، ۲ مورد از خوسف، ۲ مورد از درمیان، ۳ مورد از زیرکوه، ۲ مورد از سرایان، ۶ مورد از سربیشه، ۲۸ مورد از طبس، ۹ مورد از فردوس، ۷ مورد از قاین، ۱۶ مورد از نهبندان، شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۱۹۰ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۷۸ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۱۸ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۲ نفر نامساعد است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۱ مورد جدید از فوت ناشی از کرونا در استان ثبت شد که آمار جان باختگان این بیماری به هزار و ۲۴۵ نفر افزایش یافت.

 

 

 

اجرای مسیر یابی طرح انتقال آب به خراسان جنوبی/۲-۳

طرح انتقال آب به خراسان جنوبی در مرحله مسیریابی و مطالعات نهایی است.

مسئول طرح انتقال آب به خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما گفت: اجرای مسیر یابی طرح انتقال آب به خراسان جنوبیطرح انتقال آب به خراسان جنوبی در مرحله مطالعات و مسیریابی تا محل ایستگاه‌های نهایی پمپاژ در حال انجام است.
اسدی با بیان اینکه طرح انتقال آب ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد افزود: از خط مشهد به سمت تربت حیدریه پیمانکار انتخاب شده و در حال تجهیز کارگاه است و از چابهار به زاهدان و زابل هم که خط ۴ انتقال آب است عملیات اجرایی در حال آغاز است.

وی گفت: انتقال آب به خراسان جنوبی از دو روش مد نظر است یکی از خلیج فارس که از دیهوک و دیگ رستم و نایبند وارد استان می‌شود و از این مسیر ۲ تا ۲ سال و نیم طول می‌کشد تا آب به خراسان جنوبی برسد.
مسئول طرح انتقال آب به خراسان جنوبی همچنین در خصوص طرح دوم انتقال آب به استان که از دریای عمان است گفت: این طرح هم هنوز در مرحله مطالعاتی است و ۴ سال زمان می برد که یا هر دو مسیر یا یکی از این گزینه‌ها نهایی می‌شود.
اسدی افزود: طرح انتقال آب به ریاست اقای مخبر معاون اول رئیس جمهور با سرعت و جدیت در حال پیگیری است.

 

 

 

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی:

آمار ابتلای۶.۵درصد دانش آموزان خراسان جنوبی به کرونا واقعیت ندارد

آمار ابتلای۶.۵درصد دانش آموزان خراسان جنوبی به کرونا واقعیت ندارد

مدیر کل آموزش و پرورش گفت: آمار دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر ابتلای ۶.۵ درصد دانش آموزان استان به کرونا واقعیت ندارد.

به گزارش خبر نگار مهر، محمد علی واقعی ظهر سه شنبه در نشست خبری اظهار کرد: رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اعلام کرده است که ۶.۵ درصد دانش آموزان استان مبتلا به کرونا شده اند که این مطلب با آنچه در قالب بولتنی برای ما ارسال کرده اند، تناقض دارد.

وی اضافه کرد: براساس آمار دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیش از ۹۱.۳۳ درصد دانش آموزان و ۹۵ درصد معلمان واکسیناسیون شده اند و با توجه به اینکه ۱۸۲ هزار نفر جمعیت دانش آموزی استان است و اگر آمار دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مبنی بر ابتلای ۶.۵ درصد دانش آموزان به کرونا صحیح باشد ۱۱ هزار و ۸۰۰ دانش آموز باید مبتلا به کرونا شده باشند که این از آمار پنج هزار مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی بیشتر است بنابر این آمار اعلام شده واقعیت ندارد.

واقعی بیان کرد: درصد ابتلای دانش آموزان استان به کرونا یک هزارم درصد است و تاکنون هیچ دانش اموزی در خراسان جنوبی به دلیل ابتلای به کرونا فوت نکرده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای مهر ماه سال جاری یکی از همکاران ما با ابتلا به کرونا فوت کرده است، بیان داشت: بر اساس تجربه سال گذشته درباره آموزش حضوری و مجازی گند زدایی و ضد عفونی فضاهای آموزشی با توجه به اولویت سلامت دانش آموزان و با وجود کمبود نیروی دارای پست خدمتگزاری انجام شد و بازگشایی مدارس با نظارت دانشگاه علوم پزشکی و غربالگری دانش آموزان در ابتدای ورود به مدارس است.

به گفته وی اگر دانش آموزی مشکوک به ابتلا به کرونا باشد به خانواده او اطلاع داده می شود و دانش آموز به مراکز بهداشتی معرفی می شود.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم آمار خانواده های مبتلا را به آموزش و پرورش اعلام می کند و ما آن را در اختیار مدیران مدارس قرار می دهیم و تا زمانی که قرنطینه خانوادگی تمام نشود دانش آموز حق حضور در آموزشگاه را ندارد و برای حضور در آموزشگاه هم باید گواهی سلامت از پزشک معتمد ارائه کند.

واقعی تصریح کرد: حضور دانش آموزان در مدارس ارتباطی به رنگ بندی شهرها ندارد و بر اساس دستورالعمل ستاد کرونای کشور ۵۰ درصد دانش آموزان هر کلاس که ۱۵ نفر می شود با رعایت فاصله گذاری اجتماعی در کلاس های حضوری شرکت می کنند.

وی بیان داشت: دانش آموزان بر اساس گروه بندی انجام شده باید در مدارس حضور پیدا کنند مگر اینکه دانش آموزی مشکل خاصی داشته باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار کرد: همه آیتم های مورد نظر در بیش از ۸۵ درصد توسط دانش آموزان رعایت می شود و اگر در موارد اندکی مشکلی وجود داشته باشد به مدیران مدارس تذکر لازم داده می شود.

وی گفت: معلمان با توجه به بیماری های زمینه ای که دارند آسیب پذیر ترند و اگر معلمی مشکوک به کرونا باشد همه کلاس های که با وی درس داشته اند تا زمان مشخص شدن نتایج غربالگری مجازی برگزار می شوند.

واقعی بابیان اینکه بیش از ۷۰۰ آموزشگاه خراسان جنوبی جمعیت زیر ۱۵ دانش آموز دارد، اضافه کرد: بیشتر مدارس استان، مدارس روستایی می باشند که نسبت به مدارس شهری جمعیت دانش آموزی کمتری دارند.

واقعی در پاسخ به سوال های خبرنگار مهر در باره چگونگی برگزاری امتحانات نوبت اول و آموزش حضوری در مدارس شبانه روزی تصریح کرد: امتحانات نوبت اول در همه مقاطع تحصیلی حضوری برگزار می شود و در مدارس شبانه روزی هم هر هفته ۱۵ نفر از دانش آموزان هر کلاس در مدرسه حضور می یابند.

معان فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی خبر داد؛
۱۵ بقعه متبرکه خراسان جنوبی میزبان جشن میلاد حضرت زینب (س)
حجت الاسلام رحیمی گفت: ۱۵ بقعه متبرکه در شهرهای مختلف خراسان جنوبی میزبان جشن میلاد حضرت زینب (س) خواهند بود.

حجت الاسلام «حسین رحیمی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: به مناسبت فرارسیدن سالروز ولادت حضرت زینب (س) بقاع متبرکه خراسان جنوبی مراسم جشنی را به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار خواهند کرد.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه ۱۵ بقعه متبرکه در استان میزبان برگزاری جشن میلاد حضرت زینب (س) هستند، افزود: این مراسم با توجه به وضعیت کرونایی هر شهرستان به صورت حضوری و یا غیر حضوری برگزار خواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: در بیرجند سه بقعه متبرکه، بشرویه ۲ بقعه متبرکه، قاین یک بقعه متبرکه، نهبندان سه بقعه متبرکه، زیرکوه یک بقعه متبرکه، سرایان یک بقعه متبرکه، فردوس یک بقعه متبرکه، طبس یک بقعه متبرکه و سربیشه یک بقعه متبرکه میزبان جشن ولادت حضرت زینب(س) هستند.

حجت الاسلام رحیمی در ادامه گفت: در امامزادگان سید محمد و سید ابراهیم(ع) فردوس علاوه بر برگزاری جشن ولادت حضرت زینب(س) میزبان مراسمی جهت تجلیل از پرستاران این شهرستان خواهد بود.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی عنوان کرد: مراسم جشن ولادت حضرت زینب (س) در بقاع متبرکه شامل تلاوت قرآن، سخنرانی، مولودی خوانی، سرود و برنامه های جانبی خواهد بود.

بهره‌مندی هزار و ۸ دانشجو از خدمات کمیته امداد خراسان جنوبی

بهره‌مندی هزار و ۸ دانشجو از خدمات کمیته امداد خراسان جنوبی

 مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: هزار و هشت دانشجو و طلبه در این استان از خدمات فرهنگی و تحصیلی کمیته امداد بهره‌مند شده‌اند که از این تعداد ۶۷۶ نفر دانشجوی زن و ۳۳۲ نفر مرد هستند.

رضا سلم‌آبادی اظهار داشت: ۲۰۸ نفر از این دانشجویان در مقطع کاردانی، ۷۲۵ نفر کارشناسی، ۵۴ نفر کارشناسی ارشد و ۲۱ نفر در مقطع دکترا مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: تامین هزینه تحصیل دانشجویان مورد حمایت در دانشگاه‌های دولتی، کمک به تامین بخشی از شهریه دانشجویان در دانشگاه‌های شهریه‌ای، ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه ۵ تا ۲۰ میلیون تومانی و کمک هزینه شرکت در مسابقات، همایش‌ها و جشنواره‌ها از جمله خدمات کمیته امداد به دانشجویان تحت حمایت است.

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی گفت: ارایه خدمات فرهنگی و تربیتی، تشویق و تجلیل از رتبه‌های برتر تحصیلی و علمی و ارائه خدمات اشتغال به فارغ‌التحصیلان از دیگر خدمات این نهاد به دانشجویان نیازمند است.

وی بیان کرد: از ابتدای سال تحصیلی به ۱۳۱ دانشجوی تحت حمایت کمیته امداد استان ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال وام پرداخت شده است.

سلم‌آبادی با گرامیداشت ۱۶ آذر روز دانشجو افزود: این روز فرصتی برای تکریم مقام و منزلت دانشجویانی است که همواره نقش فعال و موثری در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و پیشرفت‌های آن داشته‌اند و از آنان انتظار می رود جهاد علمی را سرلوحه اندیشه و عمل خود قرار داده و عزم خویش را جزم کنند با پیروی از منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تولید علم و جنبش نرم‌افزاری، این کشور را به جایگاه شایسته برسانند.

وی گفت: کمیته امداد امام خمینی (ره) علاوه بر ارائه خدمات گسترده‌ به مددجویان خود، مجموعه‌ای از اقدامات و خدمات مالی، فرهنگی و تحصیلی را نیز به دانشجویان تحت حمایت ارائه می‌کند.

 

 

 

 

خاک خوردن املاک مازاد ادارات دولتی در خراسان جنوبی/۲-۷

طبق قانون ادارات دولتی مکلف به فروش املاک مازادشان هستند.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان جعفری مدیرکل اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی گفت: ۶۳ ملک توسط کارگروه استانی به عنوان ملک مازاد در خراسان جنوبی شناسایی شده است.

طبق ماده ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند تا املاک مازاد بر نیاز خودشان را بفروش برسانند، اما این روند در استان کند پیش می‌رود و مسئولان دستگاه‌های اجرایی تمایلی به فروش ملک‌های مازادشان ندارند.

بارانی کارشناس اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی گفت: ملکی در خیابان مدرس بیرجند شناسایی شده است که از مرغوب‌ترین تقاط شهر محسوب می‌شود و بهره بردار آن دانشگاه بیرجند می‌باشد.

او گفت: این ملک در مجاورت استانداری و متراژ آن ۳۴ هزار متر مربع است که ارزشی بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان دارد.

تصاویر هوایی شهر نشان می‌دهد که املاک مازاد دیگری نیز وجود دارند.

در حاشیه شهر املاکی قرار دارند که به اصطلاح، آن سرشان ناپیدا است.

به عنوان مثال زمینی ۸۰ هزار متری که بهره بردار آن جهاد کشاورزی است، چندین بار برای فروش در سامانه بارگذاری شده، اما تاکنون مشتری پیدا نشده است.

نگهداری این املاک مازاد، هزینه‌های مختلفی را نیز بر دوش دولت می‌گذارند.

این املاکی که نام برده شد تنها تعدادی از املاک مازاد بر نیاز مرکز استان هستند، هنوز ده‌ها زمین دیگر در شهرستان‌ها بلا استفاده هستند که به گفته اقتصاد و دارایی استان عمده‌ترین این املاک متعلق به سازمان جهادکشاورزی، آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی بیرجند است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کشف ۱۳ تن خاک معدنی قاچاق در طبس/۴

مأموران انتظامی طبس در بازرسی از یک کامیون، ۱۳ تن و ۵۰۰ کیلو خاک معدنی مس و روی کشف کردند.

جانشین انتظامی شهرستان طبس گفت: مأموران انتظامی پاسگاه”ده محمدکشف 13 تن خاک معدنی مس و روی قاچاق در طبس” شهرستان طبس هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک کامیون مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

سرهنگ عباسی افزود: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی، در بازرسی از کامیون، ۱۳ تن و ۵۰۰ کیلو خاک معدنی مس و روی قاچاق  به ارزش یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال کشف کردند .

جانشین انتظامی شهرستان طبس افزود: مأموران در این رابطه یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

سرهنگ عباسی با بیان اینکه پلیس با افرادی که استفاده غیر مجاز از معادن داشته و خاک های معدنی را قاچاق می کنند با جدیت برخورد خواهد کرد؛ از شهروندان خواست: در صورت اطلاع از هرگونه موارد مشکوک بلافاصله مراتب را به مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ اعلام کنند.

 

 

خبر خوش برای کشاورزان خراسان‌جنوبی/

آغاز خرید حمایتی زرشک از هفته آینده/۲

نماینده مردم شهرستان‌های قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه با مسئولان تعاون روستایی کشور، گفت: هفته آینده ۲۵۰ میلیارد تومان تخصیص و برای اولین بار خرید حمایتی زرشک در استان انجام خواهد شد.

خبر خوش برای زرشک‌کاران خراسان‌جنوبی/ آغاز خرید حمایتی از هفته آینده

«سلمان اسحاقی» در خصوص اختصاص اعتبار۲۵۰ میلیارد تومانی برای خرید حمایتی زرشک استان خراسان‌جنوبی، اظهار داشت: شورای قیمت‌گذاری قرار است در این خصوص تصمیمات لازم را اتخاذ کند.

وی یادآور شد: طی هفته گذشته که خدمت رئیس جمهور بودیم آیت‌الله رئیسی دغدغه زرشک‌کاران استان را سؤال کرده و در این خصوص تأکید کردند که پیگیری مستمر داشته باشید و هر جا احساس کردید سوء مدیریت و کوتاهی هست به شخص بنده بگویید چراکه اقتصاد و معیشت مردم خراسان‌جنوبی برای ما مهم است.

وی افزود: از روز شنبه پیش رو وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روسایی مکلف شدند نسبت به تجهیز انبار و محل های نگهداری خرید زرشک اقدام کنند.

نماینده مردم شهرستان‌های قائنات و زیرکوه در مجلس همچنین با بیان اینکه این خرید حمایتی از ۲۵ آذر تا ۲۹ اسفند ادامه دارد گفت: مقرر شده شورای قیمت گذاری بر مبنای قیمت بازار، قیمت خرید زرشک را اعلام کند.

آقای اسحاقی با بیان اینکه مقرر شده برای سال‌های آینده نیز خرید حمایتی و تضمینی زرشک انجام شود افزود: تمدید این طرح منوط به درخواست کارگروه استانی  و موافقت سازمان تعاون روستایی است.

وی گفت: هدف از این اقدام کوتاه شدن دست دلالان است تا زرشک کاران حمایت شوند و زرشک از زرشک کارانی خریداری می‌شود که اثبات شود دلال نیستند و مورد تایید جهاد کشاورزی یا تعاون روستایی شهرستان خود باشند.

نماینده مردم شهرستان‌های قائنات و زیرکوه در مجلس همچنین گفت: هم اکنون ۱۲۰۰ تن زرشک از سال گذشته در انبار‌ها داریم که جدا از زرشک امسال است که برای آن هم تعاون روستایی اعلام آمادگی خرید کرده است.

آقای اسحاقی با تأکید بر خرید حمایتی زرشک به صورت مستمر افزود: انجام خرید حمایتی فقط یک راهکار است و باید به بحث اقتصاد و فرآوری زرشک ورود جدی شود.

نماینده مردم شهرستان‌های قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اگر دغدغه زرشک‌کاران استان مرتفع نشود اقتصاد ۵۰ هزار نفر زرشک‌کاران استان آسیب می‌بیند، اضافه کرد: امید است در هفته آینده با هماهنگی‌های انجام‌شده در مرکز استان در ۴ تعاونی خرید زرشک بتوانیم زرشک را خریداری کنیم.

 

شناسایی عامل نشر اکاذیب علیه یکی از ارگان‌های دولتی/۴

عامل نشر اکاذیب علیه یکی از ارگان‌های دولتی در قاین شناسایی شد

رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی گفت: در پی مراجعه نماینده حقوقی یکی از ارگان‌های دولتی به پلیس فتا شهرستان قاینات و طرح شکایت مبنی بر نشر اکاذیب، تهمت و افترا نسبت به مدیران و کارکنان این مجموعه در شبکه اجتماعی مجازی توسط فرد یا افرادی ناشناس، پرونده اولیه تشکیل و برای پیگیری در اختیار کارشناسان این پلیس قرار گرفت.

سرهنگ محمدپور افزود: پس از ارائه مستندات توسط شاکی و اقدامات تخصصی واطلاعاتی صورت گرفته توسط افسران پلیس فتا شهرستان قاینات، متهم شناسایی و ضمن هماهنگی با مقام قضایی به این پلیس احضار شد.

سرهنگ محمدپور گفت: متهم پس از حضور در پلیس فتا شهرستان قاینات در ابتدا منکر بزه انتسابی شد، ولی پس از مواجهه با مدارک و مستندات احصاء شده به بزه انتسابی معترف و از کرده خود احساس ندامت و پشیمانی کرد.

رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی گفت: پرونده تکمیل و برای سیر مراحل قانونی به دادسرا ارسال شد.

سرهنگ محمدپور به کاربران شبکه‌های اجتماعی هشدار داد: انتشار هرگونه مطلب توهین‌آمیز، هتک حیثیت و نیز تشویق سایر افراد و گروه‌ها به انتشار مطالب توهین‌آمیز جرم تلقی شده و عواقب جبران ناپذیری برای فرد به همراه دارد.

 

خراسان جنوبی ایستاده در غبار/ خسارت ۸۲ میلیارد تومانی فرسایش بادی/۷

خراسان جنوبی ایستاده در غبار/ خسارت ۸۲ میلیارد تومانی فرسایش بادی

۴۱ کانون بحرانی فرسایش بادی در سطح ۱۰ شهرستان خراسان جنوبی سالانه بیش از ۸۲ میلیارد تومان به این استان خسارت می زند.

به گزارش مهر فرسایش بادی یا بادروبی نوعی فرسایش طبیعی است که فرایند روبیدن موادی چون شن و خاک از سطح زمین به وسیله باد را سبب می‌شود و تغییر بلندمدت و قابل توجهی بر سنگ‌ها، صخره‌ها و کوه‌ها ایجاد می‌کند. فرسایش بادی معضلی برای اقتصاد، کشاورزی و منابع طبیعی یک کشور محسوب می‌شود.

شرایط اقلیمی کشور ما سبب شده است تا بخش عمده‌ای از مناطق کشور در قلمرو مناطق خشک قرار گیرد. در این مناطق بارندگی اندک و سالانه ۲۵ تا ۳۰ میلی‌متر است، از سوی دیگر شدت تابش آفتاب و وزش بادهای شدید سبب تشدید تبخیر شده و این مسئله کمبود رطوبت را محسوس‌تر می‌سازد.

امروزه در بسیاری از مناطق بیابانی کشور حرکت ماسه‌های روان نه‌تنها در عرصه مراتع، بلکه این پدیده یک دغدغه بزرگ در راه اجرای پروژه‌های کشاورزی، راه‌سازی، شهرسازی توسعه مراکز صنعتی و دیگر پروژه‌های عمرانی است و از این طریق خطوط ارتباطی و منابع ارزشمند اقتصادی را تهدید می‌کند. این فرآیند در نهایت مشکلات اجتماعی از جمله رها ساختن زمین و کوچ روستاییان به شهرها را در پی دارد.

دفتر امور بیابان متولی مبارزه با فرسایش بادی و کاهش اثرات بیابان‌زایی در کشور است. بر اساس پیشنهاد استان‌های بیابانی طرح‌هایی در این دفتر به تصویب رسیده و اجرا می‌شود، ولی واقعیت این است که با امکانات محدود کشور از نظر اعتباری نمی‌توان با فرسایش بادی مبارزه کرد و جلوی حرکت ماسه‌های روان را گرفت.

در طرحی ملی دفتر امور بیابان اقدام به شناسایی کانون‌های بحران فرسایش بادی و برآورد خسارت‌های ناشی از آن و همچنین اولویت بندی کانون‌های بحرانی کرد. تا به این وسیله شاید بتوان با انجام اقداماتی از میزان خسارات ناشی از این پدیده شوم جلوگیری کرد.

خراسان جنوبی ایستاده در غبار/ خسارت ۸۲ میلیارد تومانی فرسایش بادی

بر اساس آخرین آمار اعلام شده بیش از ۱۳.۵ میلیون هکتار کانون فرسایش بادی در کشور وجود دارد که این پدیده سالانه ۳ هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور خسارت می‌زند.

برخی معتقدند سو مدیریت و سو تدبیر در حوزه‌های آبریز موجب توسعه عرصه‌های بیابانی در پایین دست شده و این چنین شوره‌زارها و ماسه‌زارها افزایش یافته و خسارت به بار آورده است.

امروز زمین دشت‌های ایران با کاهش شدید سطح آب‌های زیرزمینی مواجه است، بحرانی که می‌توانست با تدبیر بهتر در حوزه‌ی آبخیزداری کشور و گنجاندن اعتبارات بیشتر به اجرای سازه‌های آبخیزداری تا حدودی این بحران را کاهش دهد.

۱۴ درصد مساحت استان درگیر فرسایش بادی

خراسان جنوبی نیز یکی از استان‌های در معرض آسیب از پدیده فرسایش بادی است، که طی سال‌های اخیر خشکسالی‌های مداوم تأثیر این پدیده را دو چندان کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در این باره در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: بر اساس به روز رسانی که در سال ۹۸ انجام شد ۴۱ کانون بحرانی فرسایش بادی در سطح ۱۰ شهرستان استان خراسان جنوبی شناسایی شده است.

علیرضا نصرآبادی افزود: سطح این کانون‌ها برابر ۲ میلیون و ۱۳۵ هزار و ۹۸۵ هکتار ارزیابی شده است که ۶۰۳ هزار و ۸۳۶ هکتار دارای شدت زیاد، ۸۶۸ هزار و ۴۹۰ هکتار با شدت متوسط و ۶۶۳ هزار و ۶۵۹ هکتار با شدت کم است.

وی ادامه داد: این سطح از مساحت استان که در معرض فرسایش بادی است ۱۴ درصد مساحت استان را در برمی‌گیرد.

وی با اشاره به خسارت‌هایی که این پدیده به محیط زیست و شرایط زندگی مردم می‌گذارد، گفت: مجموع خسارت‌های ناشی از این کانون‌های بحرانی در استان خراسان جنوبی سالانه بیش از ۸۲ میلیارد تومان برآورد شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: بیشترین مساحت کانون فرسایش بادی مربوط به شهرستان طبس است.

اجرای سه پروژه مقابله با بیابان زایی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به تهیه و اجرای طرح‌های جامع مقابله با بیابان‌زایی برای کاهش معضلات پدیده فرسایش بادی گفت: امسال سه پروژه برای مقابله با بیابان‌زایی و کاهش معضلات فرسایش بادی در استان اجرایی شد که هر کدام شامل چند عملیات اجرایی است.

وی ادامه داد: پروژه تهیه و اجرای طرح مدیریت جنگل‌ها، اجرای طرح‌های خاص بیابان‌زدایی (نهال کاری احداث بادشکن شکن، مدیریت هرزآب، ایجاد تله‌ی رسوب گیر و…) و برنامه کنترل بیابان‌زدایی آسیا و اقیانوسیه عنوان این پروژه‌ها است که در سطح همه ی شهرستان‌های استان اجرایی می‌شود.

نصرآبادی اعلام کرد: امسال برای انجام این پروژه‌ها بیش از ۳۱ میلیارد تومان اعتبار مصوب داریم که تاکنون تخصیص این اعتبار در حد ۵ میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به روند سریع بیابانی شدن استان تاکید کرد: تخصیص اعتبارات برای مقابله با بیابان‌زایی در مقابل شتاب بیابان بسیار کند است، اگر بخواهیم در مقابل این روند موفق تر باشیم باید مشارکت‌های مردمی را افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: مساحت خراسان جنوبی و البته همجواری با دو کویر لوت و مرکزی دو دلیل مهم برای توجه ویژه به بحث‌های بیابان‌زایی در این استان است که باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.

نصرآبادی با اشاره به اینکه فرسایش بادی سالانه ۷۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌ها و اراضی کشاورزی استان خسارت وارد می‌کند، بیان داشت: وجود شش هزار رشته قنات در خراسان جنوبی حفظ منابع آب و خاک در استان را الزامی می‌کند چراکه توسعه بخش کشاورزی نیازمند حفظ منابع آبی است.

به گفته وی خراسان جنوبی با اجرای چهار پروژه بین‌المللی در حوزه مشارکت‌های مردمی و بسیج جوامع محلی جز استان‌های پیشرو در مهار بیابان‌زایی است.

تخریب سرزمین پدیده‌ای است که به دلایل مختلف در سراسر جهان در حال توسعه و گسترش است. به نحوی که به مشکل حادی برای صنایع، راه‌های مواصلاتی و فعالیت‌های اقتصادی اجتماعی مردم مبدل شده است، ضروری است با توجه به شدت و سرعت روند بیابان تمام دستگاه‌ها در کنار منابع طبیعی گوشه‌ای از عملیات بیابان‌زدایی را به دست گیرند.

بی شک مشارکت راه و شهرسازی برای کاهش تخریب زیرساخت‌های مواصلاتی در اثر طوفان‌های شن و یا شهرداری برای فضای سبز ورودی شهرها می‌تواند گام مؤثری در جهت کاهش معضلات پدیده فرسایش بادی و روند بیابان‌زایی باشد.

محکومیت ۸۸۴ میلیون ریالی متهم قاچاق سوخت در بیرجند/۴

متهم قاچاق سوخت در بیرجند به پرداخت ۸۸۴ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گفت: در پی اخبار واصله مبنی بر نگهداری و جامحکومیت ۸۸۴ میلیون ریالی متهم قاچاق سوخت در بیرجند به جایی سوخت قاچاق در یک گاراژ تعمیرات خودرو‌های سنگین در بیرجند، ماموران انتظامی پلیس امنیت اقتصادی شهرستان به محل مراجعه کردند.

 

حسین حسن پور افزود: مأموران در محل دو هزار و  ۶۰۰ لیتر سوخت قاچاق از نوع گازوییل را در یک تانکر و بشکه ۲۲۰ لیتری کشف کرده و گزارش آن برای تشکیل پرونده به اداره کل تعزیرات حکومتی ارسال کردند.

وی گفت: در شعبه سوم بدوی اتهام حمل و نگهداری کالا‌هایی که موضوع قاچاق قرار می‌گیرند بر خلاف ضوابط تعیینی دولت محرز و متهم به استناد بند پ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا وارز علاوه بر ضبط سوخت‌های مکشوفه به پرداخت ۸۸۴ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان افزود: بموجب مقررات قانونی هر شخص که مرتکب تخلف حمل یا نگهداری کالا‌های قاچاق یارانه‌ای شود علاوه بر ضبط کالا معادل دو تا چهار برابر ارزش کالا جریمه نقدی می‌ شود

درآمد ۱۱۱ میلیارد تومانی محصولات گلخانه‌ای در خراسان جنوبی/۲-۳

تولید محصولات گلخانه‌ای ۱۱۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان درآمد برای بهره برداران این بخش در خراسان جنوبی شد.

مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما درآمد ۱۱۱ میلیارد تومانی محصولات گلخانه‌ای در خراسان جنوبیگفت: در هشت ماه گذشته ۹ هزار و ۳۰۰ تُن انواع محصولات گلخانه‌ای در گلخانه‌های استان تولید شد.

 

عبدالرضا رضایی،  خیار، گوجه فرنگی و فلفل و گل رز را از انواع محصولات گلخانه‌ای تولید شده در استان عنوان کرد و گفت: بیشترین سطح زیر کشت محصول گلخانه‌ای استان مربوط به محصول خیار  است.

 

وی از افزایش تولید محصولات گلخانه‌ای در هشت ماه گذشته در مقایسه با مدت مشابه خبر داد و گفت: در مدت مشابه پارسال ۸ هزار و ۶۰۰ تُن انواع محصولات گلخانه های در استان تولید شد.

به گفته وی در این مدت ۴ هزار و ۲۰۰ تُن خیار، ۳ هزار و ۹۰۰ تُن گوجه فرنگی و هزار و ۲۰۰ تُن فلفل در گلخانه‌ها تولید شد.

مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: محصولات تولیدی استان علاوه بر مصرف داخل به استان‌های تهران، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان ارسال می‌شود.

رضایی گفت: سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای در استان را ۷۹ هکتار اعلام کرد و گفت: در این سطح ۷۸۰ نفر مشغول به کار شدند.

درختان زرشک اسفدن وقف حرم سیدالشهدا(ع)/۲

کشاورز اسفدنی ۶۵ اصله درخت زرشک را وقف حرم امام حسین(ع) کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قاینات گفت: حاج غلامرضا اسداللهی ۲۲ ساعت آب همراه با ۶۵ اصله درخت زرشک را با نیت صرف حرم امام حسین (ع) و صرف مجالس عزاداری آن حضرت در اسفدن وقف کرد.

حجت الاسلام رمضان پور ارزش این وقف را  ۲۰۰ میلیون تومان اعلام کرد.

این موقوفه چهاردهمین وقف در سال ۱۴۰۰ در شهرستان قاینات است.

 

خرید دام از روستاییان خراسان جنوبی آغاز شد/۲-۳

خرید دام از روستاییان خراسان جنوبی آغاز شد

مدیر شرکت پشتیبانی امور دام خراسان جنوبی گفت: خرید بره و گوساله روستائیان توسط شرکت پشتیبانی امور دام در استان آغاز شد.

مهدی روشن با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی دستورالعمل خرید دام روستائیان را ابلاغ کرده است، اظهارکرد: خرید این دام ها برابر شرایط ابلاغی دستورالعمل و از طریق معرفی اتحادیه دامداران این استان انجام می شود.

وی افزود: دامداران متقاضی می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به مدیریت های جهاد کشاورزی شهرستان ها، تشکل های دامداران شهرستان ها، اتحادیه دامداران استان و یا شرکت پشتیبانی امور دام مراجعه کنند.

وی توضیح داد: شرکت پشتیبانی امور دام بر اساس معرفی نامه های صادره از طرف اتحادیه دامداران آریان استان نسبت به دریافت دامهای حائز شرایط در محل کشتارگاه صنعتی خوسف اقدام می‌کند.

وی اضافه کرد: بخشی از مبلغ دام ها به صورت نقد و بخشی به صورت خوراک دام به روستائیان تحویل می شود.

تخصیص سهمیه نهاده مدت دار برای دام عشایر

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام خراسان جنوبی همچنین در خصوص تخصیص نهاده به دامهای مولد عشایر گفت: برابر دستورالعمل های ابلاغی به ازای هر کیلو دام مولد عشایر ۳ کیلو جو با قیمت مصوب به صورت مدت دار سه ماهه تحویل خواهد شد.

به گفته وی اتحادیه عشایری استان نسبت به گرفتن کل سهمیه جو مدت دار از انبارهای پشتیبانی امور دام کشور اقدام خواهد کرد.

وی ادامه داد: بعد از سه ماه بر اساس تصمیم کمیته ساماندهی دام مولد عشایری در خصوص دامهای طرح تصمیم گیری خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*