اخبار خراسان جنوبی/

آیین تجلیل از دانش آموزان برتر دبیرستان استعدادهای درخشان فرزانگان

 

ترویج فرهنگ بسیجی و شهادت تنها راه برون رفت از بن بست‎‌های اقتصادی است

 

 

اوضاع وخیم خراسان جنوبی در نقشه کرونایی کشور

شهرستان طبس قرمز و شهرستان‌های نهبندان و فردوس هم نارنجی شدند.

 شهرستان‌ طبس به همراه بهاباد استان یزد، تنها شهرستانهای کشور هستنداوضاع وخیم خراسان جنوبی در نقشه کرونایی کشور که به علت افزایش روند بستری کرونا، دوباره در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفتند.

بر اساس آخرین بروزرسانی نقشه کرونایی وزارت بهداشت، شهرستان نهبندان هم که در وضعیت زرد قرار داشت نارنجی شد و فردوس هم نارنجی ماند.

بدین ترتیب از ۹شهرستان نارنجی کشور ۲شهرستان مربوط به خراسان جنوبی است.

بیرجند هم از وضعیت نارنجی به وضعیت زرد تغییر رنگ داد.

شهرستانهای خوسف و زیرکوه هم در وضعیت آبی و کم خطر قرار گرفتند.

بقیه شهرستانها هم در وضعیت زرد قرار دارند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی از ۲ واحد تولیدی بازدید کرد

استاندار خراسان جنوبی روز جمعه از طرح توسعه واحد تولیدی کاشی در شهرک صنعتی بیرجند و گلخانه یک هکتاری بازدید کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی واحد صنعتی صنایع کاشی و سرامیک نیلوفر  با برنامه‌ریزی، ۲ واحد تولیدی کاشی و سرامیک نیلوفر و آیدا سرام را راه‌اندازی کرده که زمینه اشتغال بیش از هزار نفر در خراسان جنوبی فراهم شده است.

این واحد تولیدی در طرح توسعه خود، مقدمات تولید کاشی‌های پرسلانی و نانو پولیش را برنامه‌ریزی کرده است و این طرح با ظرفیت تولید ۶ میلیون متر مربع، زمینه اشتغال ۲۰۰ نفر را ایجاد می‌کند.

راه‌اندازی این طرح توسعه که امروز استاندار از روند اجرای آن بازدید کرد، حدود ۸۷۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

استاندار خراسان جنوبی در ادامه بازدیدهای آدینه خود از گلخانه یک هکتاری در شهرستان بیرجند بازدید کرد.

این گلخانه که متعلق به مجتمع کشت و صنعت هزار دستان است، ۲ سالن ۵ هزار متر مربعی زیر کشت گل رز دارد و سالانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار شاخه گل رز هلندی در ۱۵ رقم و ۱۰ رنگ تولید می‌کند.

در حال حاضر ۲۰ نفر به‌صورت مستقیم در این واحد گلخانه‌ای مشغول به کار هستند.

 

 

علوفه بی‌کیفیت بلای جان ۳ میلیون راس دام در استان خراسان جنوبی شده است

 

علوفه بی‌کیفیت بلای جان ۳ میلیون راس دام در استان خراسان جنوبی شده است

در حالی دامداران استان خراسان جنوبی مشکلات زیادی برای تامین علوفه مورد نیاز دامهایشان دارند که علاوه برکمبود و گرانی علوفه، با افت شدید کیفیت علوفه هم مواجه‌اند و سلامت دامهایشان به مخاطره افتاده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم دامداری از آن دسته از شغل‌هایی است که نیازمند تلاش و همّتی مضاعف نسبت به سایر شغل‌ها است. یک دامدار رنج و مشقّت بسیاری را تحمّل می‌کند تا علاوه بر حفظ سرمایه خود، درآمدی جزئی برای گذران زندگی فراهم کند.

یک دامدار نقشی بسیار محوری و مهمّی را در صنعت تولید گوشت و لبنیّات کشور بازی می‌کند. دامداری از آن دسته مهارت‌هایی است که به دلیل مشقّت و سختی‌های خود کمتر کسی را به خود جذب می‌کند.

دامداران سختی‌ها و مشکلات بسیاری را متحمّل می‌شوند تا علاوه بر حفظ مهمترین سرمایه خود یعنی احشام، که حال می‌تواند گاو و گوسفند باشد و یا مرغ و شتر مرغ، مخارج زندگی خود و خانواده‌اش را تأمین کند.

دامداری به عنوان یکی از قدیمی ترین مشاغل علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی در تولید گوشت، پشم مناسب برای صنایع نساجی، چرم با کیفیت، تولید محصولات لبنی مانند شیر، ماست، کره و کود حیوانی برای کشاورزی نقش اساسی دارد.

این روزها حرفه دامداران خراسان جنوبی با  توجه به خشکسالی بی سابقه در سال جاری و گرانی شدید نهاده‌های دامی حال و روز خوشی ندارد و با مشکلات بسیار دست به گریبان است تنگناهایی که به گفته دامداران، امان آنان را بریده و به مانع بزرگی برای استمرار فعالیت در این بخش تبدیل شده است.

کمبود و گرانی نهاده‌های دامی از جمله مشکلات مهم دامداران  است که به دنبال استمرار خشکسالی و کاهش بارندگی و کمبود شدید علوفه در مراتع بر شدت آن افزوده شده است به طوری که دامداران در تامین علوفه مورد نیاز دام‌های سبک و سنگین خود با تنگناهای بسیار مواجه هستند و بسیاری از دام‌های خود و حتی دامهای مولد را به دلیل افزایش هزینه‌های دامپروری روانه کشتارگاه  و با قیمت بسیار اندک به دلالان می سپارند.

مرگ خاموش صنعت دامپروری با کشتار دام‌های مولد

 صنعت دامپروری در چند سال اخیر با مشکلات بسیار جدی در بحث تامین نهاده، گرانی علوفه، کسادی بازار و … مواجه شد، خشکسالی ناشی از کاهش بارش در سال زراعی جاری این صنعت را نیز تحت تاثیر تبعات منفی خود قرار داده است، نگهداری دام برای دامداران در شرایط فعلی مقرون به‌صرفه نیست و این مسئله دام‌های مولد را در صف کشتار قرار داده است.

صنعت دامداری یکی از مولفه های مهم در امنیت غذایی محسوب می‌شود چرا که از یک سو به‌خاطر ارتباط مستقیم با تولید شیر، مواد لبنی و گوشت قرمز و از سوی دیگر اثرگذاری در چرخه کار و تولید و درگیر بودن بخش قابل توجهی از نیروی کار در این دارای اهمیت خاصی است.

در این بین دامداران به عنوان اصلی ترین عامل  حیات و دوام این صنعت نقشی کلیدی ایفا می کنند، اما این روزها صنعت دامداری و دامداران نیز مانند بسیاری دیگر از صنایع و مشاغل حال و روز خوشی را تجربه نمی کنند و با مشکلات ریز و درشتی دست به گریبان هستند، کمبود و گرانیِ علوفه، قوت غالب دام‌ها همچنان گریبان‌گیر صنعت دامداری است همچنان در بی مهری‌ها و کم توجهی‌ها به سر می‌برد و تولید کنندگان در شرایط سختی قرار دارند.

دامدارانی که در شرایط خشکسالی و فقر مراتع، به سختی شکم دام هایشان را سیر می‌کنندو درکنار آن ناکافی بودن علوفه‌های یارانه‌ای و مشقت‌های تهیه خوراک از بازار آزاد، کار را برای ادامه حیات صنعت دامداری و دامپروری سخت‌تر کرده است.

خبرنگار ما با یکی از دامداران استان تماس گرفت، وی در خصوص مشکلات تامین نهاده‌های دامی عنوان کرد:داستان امروز دامداران خراسان جنوبی داستان امروز و دیروز نیست از ابتدای سال ۹۹ تاکنون بارها و بارها مشکلات را منعکس کردیم اما گره آن چنانی باز نشد.

 اکبری دامدار با گلایه از سهمیه کم علوفه ادامه می‌دهد: بیشتر دام‌های من مولد و آبستن هستند و به صلاح نیست در این شرایط که کشور نیاز به دام‌های مولد دارد، آن‌ها را راهی کشتارگاه‌ها کنیم؛ به ناچار باید با این شرایط بسازیم.

چهارپایان بارکش هم این علوفه را نمی‌خورند

یکی دیگر از دامداران استان هم به خبرنگار ما می‌گوید: علوفه‌ای که به ما می‌دهند را جلوی الاغ بگذاریم، نمی‌خورد! چه رسد به اینکه به خورد گاو و گوسفند برود.

وی بیان می‌کند: دام‌ها از مجبوری این علوفه‌ها را می‌خورند و اگر هم بخواهیم علوفه با کیفیت به آن‌ها بدهیم، توان خرید کنسانتره کیلویی ۷ هزار تومان را نداریم.

این دامدار در ادامه به ناکافی بودن سهمیه‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: هر رأس گاوی که در روز باید ۱۴ کیلو کنسانتره بخورد تا روزی ۳۵ کیلو شیر بدهد را تنها سه کیلو خوراک یارانه‌ای می‌دهند و مانده ایم بقیه نیاز دام را از کجا تهیه کنیم؟

اکنون دام های من علاوه بر نان، اقلامی چون چغندر قند، کدو و سبزی را نیز بعضا و به فراخور وضعیت به عنوان خوراک در آخور خود می بینند.

دامداران استان در این روزها که خوراک دام از افزایش قیمت زیادی برخورداربوده است گاه به اجبار به تغذیه دام خود با ضایعات کشاورزی و در مواردی حتی محصولات کشاورزی روی آورده اند.

تا مدتی پیش که برداشت چغندر از کشتزارهای منطقه در جریان بود، خوراک بخش زیادی از دام‌های منطقه را چغندر قند تشکیل می‌داد و برخی از دامداران این محصول را برای خوراک دام می‌خریدند و بعضی نیز به خرید کدو،  سیب زمینی و انواع ضایعات میوه و صیفی جات میوه فروشی‌ها روی آورده بودند.

نان خشک به سبدغذایی دام‌ها افزوده شده

نان خشک نیز که از سالیان گذشته در سیاهه دامداران برای تغذیه دام‌ها قرار داشته است اکنون با گران شدن نهاده های دامی، خریداران بیشتری پیدا کرده است و برخی دامداران به ناگزیر حتی نان‌های کپک زده را با قیمتی پایین تر خریداری کرده و شکم دام خود را با آن سیر می کنند.

یک دامدار دیگر با بیان اینکه با توجه به افزایش قیمت علوفه و خوراک دام و از سویی نداشتن نقدینگی، ناچار شدم چند راس دام خود را به فروش برسانم تا بخشی از خوراک دیگر دام ها را فراهم کنم گفت:قیمت خوراک دام روز به روز افزایش می یابد و قدرت خرید دامداران بسیار پایین آمده است اما قیمت دام زنده از افزایشی متناسب با آن برخوردار نبوده است و حال آنکه نیاز به خوراک دام روزانه اما دوره پروار کردن دام طولانی است.

یک دامدار دیگر نیز از فروش دام‌های نارس خود خبر داده و می گوید: دامداران قدرت تولید را از دست داده‌اند و در این روزها مجبور به فروش بخشی از دام خود برای تهیه خوراک مورد نیاز دام می‌شوند و با ادامه این روند در آینده ای نزدیک دام‌های خود را از دست خواهند داد.

کاهش جیره غذایی دام‌ها

مسعود ارکانی فرد می‌افزاید: هم اینک به دلیل گرانی علوفه مجبور شده ایم ۵۰ درصد جیره غذایی دام ها را کاهش بدهیم و نتیجه آنکه دام‌ها در این ایام بسیار لاغر شده‌اند که به همین علت بیماری نیز آنها را تهدید می‌کند و حال آنکه هزینه های دارو نیز بسیار افزایش یافته است..

حال با همه این وجود و مشکلات در حالی ۳ میلیون راس دام استان خراسان جنوبی همچنان در انتظار تامین علوفه هستند که مسئولان بارها و بارها در جلسات خود وعده پیگیری مشکلات دادند اما وعده ها عملیاتی نشده است و کلاف سردرگم مشکلات همچنان بر دوش دامدار است چرا که دامداران این روزها همچنان از کمبود علوفه، گرانی و روانه شدن علوفه بی کیفیت گلایه دارند.

در چند ماه گذشته بود که با توجه به مشکلات دامداران در خراسان جنوبی، قرارگاه تامین علوفه دام در استان در زمان استاندار سابق در حالی تشکیل شد که تنها دو یا سه جلسه ای که برگزار شد هیچ مصوبه ای اجرایی نشد.

هیچ مصوبه‌ای اجرایی نشد

مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند اظهار داشت؛ از سال گذشته تا کنون بارها و بارها مشکلات دامداران را انعکاس دادیم و از اوایل سال گذشته با توجه به خشکسالی ها و کاهش بارندگی‌ها پیش بینی شرایط کمبود احساس می‌شد .

غریبی با بیان اینکه به دستور استاندار سابق به منظور حل مشکلات دامداران قرارگاه تامین علوفه در استان راه اندازی شد که مصوباتی داشت، افزود: متاسفانه هیچ کدام از مصوبات اجرایی نشد.

وی یکی از مهم ترین مشکلات مطرح شده در قرارگاه تامین علوفه را تامین نقدینگی دانست و گفت: بارها در جلسات قرارگاه تامین علوفه اعلام کردیم مشکلاتی از قبیل کمبود کامیون برای حمل علوفه نیاز است و با توجه به افزایش قیمتها تشکلها توان تامین علوفه را ندارند اما همچنان مصوبات قرارگاه تامین علوفه نه تنها اجرایی نشد بلکه جلسات قرارگاه هم دیگر تشکیل نگردید.

مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی ادامه داد: شاهد افزایش ۵ برابر قیمت کاه، افزایش ۳ برابری قیمت یونجه بودیم درحالیکه قیمت گوشت نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد و قیمت شیر ۴۰ درصد افزایش یافت و از سویی دیگر منع خروج علوفه از برخی استانها هم از مشکلات دیگری بود که گریبانگیر صنعت دامپروری خراسان جنوبی شده است حال از استاندار جدید می‌خواهیم فکری برای صنعت خاموش دامپروری خراسان جنوبی بردارد.

 

بازدید استاندار خراسان جنوبی از گلخانه هزاردستان

🔹استاندار خراسان جنوبی از گلخانه یک هکتاری کشت و صنعت هزاردستان در شهر بیرجند بازدید کرد.
🔹به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ مقدمات راه اندازی این گلخانه در سال ۸۷ چیده شد و بعد از بازسازی در سال ۹۳ زمینه پرورش و تولید گل رز را در یک هکتار مساحت فراهم آورد.
🔹این گلخانه که متعلق به مجتمع کشت و صنعت هزارستان است، دو سالن ۵ هزار متری زیر کشت گل رز دارد و سالانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار شاخه گل رز هلندی در ۱۵ رقم و ۱۰ رنگ تولید می کند.
🔹در حال حاضر ۲۰ نفر به صورت مستقیم در این واحد گلخانه ای مشغول به کار می باشند.
🔹بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته با اجرای فاز جدید این گلخانه ۷ هکتار دیگر به سطح زیر کشت مجموعه اضافه می شود.

 

بازدید استاندار خراسان جنوبی از واحد تولیدی کاشی نیلوفر در شهرک صنعتی بیرجند

🔹استاندار خراسان جنوبی از طرح توسعه واحد تولیدی کاشی نیلوفر در شهرک صنعتی بیرجند بازدید کرد.
🔹به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ واحد صنعتی صنایع کاشی و سرامیک نیلوفر در اسفند ماه ۱۳۸۹ مجوز تأسیس گرفت.
🔹این کارخانه با برنامه ریزی و مدیریت روزآمد، دو واحد تولیدی کاشی و سرامیک نیلوفر و آیدا سرام را راه اندازی کرده و زمینه اشتغال بیش از هزار نفر را در خراسان جنوبی فراهم نموده است.
🔹این واحد تولیدی در طرح توسعه خود، مقدمات تولید کاشی های پرسلانی و نانو پولیش را برنامه ریزی نموده است.
🔹این طرح با ظرفیت ۶ میلیون متر مربع، زمینه اشتغال ۲۰۰ نفر را ایجاد می کند.
🔹راه اندازی این طرح حدود ۸۷۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی:

مخیر گذاشتن دانش‌آموز برای حضور در مدرسه خلاف بخش‌نامه است

مخیر گذاشتن دانش‌آموز برای حضور در مدرسه خلاف بخش‌نامه است

 مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی گفت: مخیر گذاشتن دانش‌آموز برای حضور در مدرسه خلاف بخش‌نامه است و باید طبق برنامه‌ریزی در کلاس درس حاضر شوند.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: پس از شروع تدریجی فعالیت آموزشی حضوری مدارس خراسان‌جنوبی کم کم درب مدرسه‌ها به روی دانش‌آموزان باز شد و در حقیقت بوی ماه مهر با یکی – دو ماه تأخیر در فضای شهر و روستا پیچید.

اما نکته و سؤالی که برای دانش‌آموزان و والدین آنان به‌وجود آمد این بود که آیا حضور در کلاس‌های فیزیکی مدارس در روزهای تعیین شده الزامی است یا اختیاری است؟ اگر الزامی است چرا برخی از مدارس تأکیدی بر حضور دانش‌آموزان ندارند و اگر اختیاری است چرا دیگر مدارس این نکته را بیان نمی‌کنند.

همچنین چرا برخی از مدارس یک روز در هفته و برخی از مدارس تا سه روز در هفته هم کلاس حضوری دارند و این رویه بر چه اساس تعریف می‌شود.

محمدعلی واقعی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بر اساس بخش نامه رسیده و اجرا شده وزارت، دانش‌آموزان متوسط دوم از ۱۵ آبان و دانش آموزان متوسطه اول و ابتدایی از اول آذر به صورت حضوری در کلاس‌های درس خواهند بود.

وی گفت: قبلاً هم گفته‌ایم اگر دانش‌آموزی بیماری خاص، سرماخوردگی و یا مشکوک به بیماری است، می‌تواند به مدرس مراجعه نکرده و تنها از آموزش‌های آنلاین استفاده کنند و البته بیماری دانش‌آموز را والدین او باید به مدرسه اعلام کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: اما سایر دانش‌آموزان باید در کلاس‌های درس حضور پیدا کنند و اگر مدرسه‌ای حضور در کلاس‌های درس فیزیکی را مخیر گذاشته است در واقع خلاف بخش نامه عمل کرده است.

واقعی یادآور شد: در مورد تعداد روزهایی که هر مدرسه کلاس‌های حضوری دارد نیز بسته به تعداد دانش آموزان هر مدرسه، روستایی و یا شهری بودن و …متفاوت است و در هر حال برنامه آموزشی مدارس باید به تأیید آموزش و پرورش رسیده است.

وی گفت: نکته مهم و تأکید ما بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به ویژه استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی در مدارس است که بر این مهم نیز نظارت می‌شود.

دورهمی اعضای قدیمی مرکز کانون پرورش فکری شماره ۲ بیرجند

دورهمی اعضای قدیمی مرکز کانون پرورش فکری شماره ۲ بیرجند

نشست صمیمی جمعی از اعضای قدیمی و ارشد مرکز فرهنگی و هنری شمار ۲ کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان بیرجند با حضور مربیان پیشکسوت و فعلی این مرکز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی؛ در این نشست دوستانه و صمیمی که هم‌زمان با نهم آذر ماه ۱۴۰۰ برگزار شد جمعی از اعضای سال‌های گذشته مرکز فرهنگی و هنری کانون شماره ۲ بیرجند ضمن تجدید دیدار با مربیان مرکز و مرور خاطرات زیبای دوران عضویت در کانون، درباره نقش کانون در موفقیت‌های کاری و اجتماعی خود صحبت کردند.

بازدید از امکانات جدید مرکز شامل آسمان‌نمای دیجیتال و نمایشگاه عروسک‌های بومی و محلی و ثبت عکس یادگاری از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

گفتنی است تعدادی از مهمانان این برنامه به پاس قدردانی از زحمات مربیان خود از سایر شهرستان‌ها و استان‌ها در این دور همی حضور داشتند.

 

 

 

 

شمال شهر بیرجند نیازمند مرکز درمانی/ شرط احداث مرکز درمانی در حال پیگیری

معاون درمان تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی گفت: در سفر اخیر مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی کشور پیشنهاد ایجاد مرکز درمانی تأمین اجتماعی در شمال شهر بیرجند داده و مصوب شد که پیگیر تأمین زمین آن هستیم.

شمال شهر بیرجند نیازمند مرکز درمانی/ شرط احداث مرکز درمانی در حال پیگیری

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، همین که ظرف جمعیتی شهر اول خراسان‌جنوبی (بیرجند) سرریز شد و این ظرف گنجایش پذیرش جمعیت بیشتر را نداشت با احداث صدها هزار واحد مسکن مهر در حاشیه شهر این جمعیت به سمت این نقاط سوق داده شدند.

هرچند که نباید همه این سرزیر جمعیت را نتیجه گسترش شهری بیرجند دانست چرا که اغلب ساکنان حاشیه شهر بیرجند چه در مهر شهر که اکنون جزو محدوده شهری مرکز استان به حساب می‌آید و چه روستاهای پرجمعیت حاشیه همانند امیرآباد، حاجی‌آباد، چهکند، دستگرد و غیره مهاجران روستایی هستند که به واسطه حضور دو دهه قهر طبیعت راهی شهرها به ویژه حاشیه‌ها شدند و اکنون این حاشیه‌های شهری بیرجند بار جمعیتی بسیاری را به دوش می‌کشند که بیشتر آن‌ها هم از تمکن مالی خوبی نیز برخودار نیستند.

سال‌ها پیش با پیگیری‌های انجام شده قرار شد در مهرشهر بیرجند که بیش از ۶ هزار نفر جمعیت دارد و اغلب واحدهای مسکن مهر نیز در این محدوده احداث شده یک بیمارستان محله‌ای را سازمان تأمین اجتماعی کشور در این محدوده از شهر بیرجند احداث کند و این بیمارستان هم تا سال ۱۴۰۰ به اتمام برسد اما آنطور که از شواهد و قراین برمی‌آید این بیمارستان که بعد از کش و قوس‌های بسیار به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند واگذار شد تا عملیات ساخت آن را انجام دهد فقط ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد هیچ اتفاقی دیگری برای عملیاتی شدن این پروژه بهداشتی و درمانی در شمال شهر بیرجند نیفتاده است.

خواسته ۶ هزار نفر جمعیت ساکن مهرشهر و محدوده‌های اطراف آن مانند روستاهای پرجمعیت دستگرد به واسطه فاصله طولانی تا مرکز شهر بیرجند و نداشتن تمکن مالی اغلب ساکنان آن این است که به تأمین زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی شمال شهر بیرجند هم بیش از این توجه شود و حداقل همان بیمارستان محله‌ای راه‌اندازی شود.

«فرزاد فیروزی» معاون درمان تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی در گف‌وگو با خبرنگار فارس، گفت: تخطی رئیس پیشین دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برای سپردن عملیات احداث بیمارستان محله‌ای مهر شهر به این دانشگاه سبب شد تا در سفر اخیر مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی کشور به بیرجند پیشنهاد یک مرکز درمانی تأمین اجتماعی در شمال شهر بیرجند به وی داده شود که «میرهاشم موسوی» نیز این پیشنهاد را پذیرفت و تصویب هم شد اما عملیاتی شدن احداث این مرکز درمانی یک شرط دارد.

وی این شرط را هم تأمین زمین برای مرکز درمانی دانست که پیگیری‌ها برای عملی شدن این مصوبه یعنی تأمین زمین آن در حال انجام است.

 

 

 

 

 

 

یاقوت سرخ استان خراسان جنوبی سرگردان وعده‌های بی پایان است

 

یاقوت سرخ استان خراسان جنوبی سرگردان وعده‌های بی پایان است

در حالی در آبان ماه شاهد سفر رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل  سازمان تعاون روستایی ایران به  استان بودیم که وعده داده شد ظرف یک هفته قیمت زرشک تعیین و به صورت حمایتی از کشاورز خریداری شود اما با گذشت این مدت هنوز قیمت زرشک مشخص نشده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از   بیرجند  ، خراسان جنوبی محصولات استراتژیک با شهرت جهانی دارد و یاقوت سرخ یکی از آن محصولات با ارزش استراتژیک است که هزینه سفره ۳۸ هزار بهره‌بردار زرشک از قِبل آن تأمین می‌شود.

این محصول با ارزش که شهره جهانی دارد اما در قطب تولیدش همچنان سرگردان قیمت گذاری و وعده‌های مسئولان است گویا باز هم وعده پشت وعده است برای زرشک و زرشک کارانی که روی حرف مسئولان حساب جدی باز کردند و تاکنون از این وعده‌ها برای ۳۸ هزار بهره‌بردار آبی گرم نشده است.

ماجرا از این قرار بود که در ۲۵ آبان ماه رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان تعاون روستایی ایران به خراسان جنوبی سفر کرد و مقرر شد زرشک به صورت حمایتی و تضمینی خریداری شود و با برگزاری جلسه شورای قیمت گذاری ظرف یک هفته قیمت برای این محصول مشخص شود اما در دوم آذرماه  بود که رئیس روابط عمومی سازمان  تعاون روستایی ایران  وعده داد تا اول هفته قیمت خرید حمایتی زرشک خراسان جنوبی مشخص می‌شود و همچنین استاندارد هم در مراسم معارفه خود وعده داد ظرف یکی دو هفته آینده مشکل زرشک کاران را حل می‌کنیم و همه چند هزار تن زرشک  انبارها را خریداری می‌کنیم.

حال رئیس سازمان تعاون روستایی خراسان جنوبی به خبرنگار ما گفت: قرار است هفته پیش رو به اتفاق یکی از نمایندگان برای مطالبه و پیگیری بیشتر به مرکز برویم.

ضیائیان احمدی گفت: قیمت هنوز مشخص نشده هرچند طرح خرید حمایتی زرشک طرحی نو بوده که قرار است برای اولین بار اجرایی شود و از هیچ تلاشی برای پیگیری بیشتر فروگذار نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه  فصل برداشت زرشک در استان به اتمام رسیده و از ۱۰ مهرماه تا ۱۵ آبان ماه توسط سه تشکل در بیرجند، آرین شهر و درمیان زرشک تازه خریداری شده است گفت: خریدار اصلی زرشک در استان تشکل‌هایی بوده‌اند که تحت نظارت تعاون روستایی به صورت توافقی محصول زرشک کشاورزان را خریداری کرده‌اند.

رئیس سازمان تعاون روستایی خراسان جنوبی اظهار داشت: قیت هرکیلو زرشک تازه بین ۸ تا ۱۲ هزار تومان خریداری شده و پول تمام زرشک کاران نیز توسط تشکل‌ها پرداخت شده است.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی تصریح کرد: زرشک خریداری شده به تهران، شیراز، اصفهان و کرمان ارسال شده است.

وی ادامه داد: همانطور که پیش‌بینی می‌شد کشاورزانی که زرشک خود را به صورت خرمنی ذخیره کرده‌اند این اقدامشان به نفعشان بوده چون قیمت هر کیلو زشک خرمنی ۴۵ هزار تومان و قیمت هر کیلو زرشک پفکی خشک ۹۰ هزار تومان است که به احتمال زیاد به ۱۲۰ هزار تومان هم می‌رسد.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی درباره معرفی زرشک در بازار‌های داخلی و خارجی و معرفی خواص دارویی آن گفت: با ارسال نمونه به موسسات تحقیقاتی آلمان مشخص شد که میزان ویتامین c زرشک بسیار بالاتر از مرکبات است و پس از مشخص شدن نتایج تجزیه این محصول، موسسه آلمانی درخواست خرید آن را ارائه داد.

وی با اشاره به اقدامات سازمان تعاون روستایی در زمینه بازاریابی و حمایت از محصول زرشک تصریح کرد: پارسال با امضای تفاهم‌نامه چهار جانبه برای خرید توافقی زرشک، خرید محصول توسط تشکل‌های استان انجام شد.

ضیائیان احمدی افزود: تاکنون برای خرید توافقی زرشک مبلغی به استان اختصاص نیافته اما تشکل‌های تعاون روستایی استان برای حمایت از کشاورزان اقدام به اخذ وام‌هایی با کارمزد بالا کردند تا بتوانند پول زرشک‌کاران را پرداخت کنند که برای بازپرداخت آن با مشکل مواجه هستند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر نیز به صورت محدود خرید زرشک توسط این اتحادیه انجام می‌شود.

ضیائیان احمدی بیان کرد: پارسال مذاکره و توافق با فروشـگاه‌های زنجیره‌ای کشور برای عرضه محصولات زرشک و عناب استان در این فروشگاه‌ها با معیار‌های اداره استاندارد و معاونت غذا و دارو انجام شد و مقداری زرشک در این فروشگاه‌ها به فروش رسید.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی عنوان کرد: چهار جایگاه عرضه محصول زرشک نیز اولین بار در میادین میوه و تره بار تهران برای عرضه زرشک تازه در نظر گرفته شد و حجم قابل توجهی از زرشک خراسان جنوبی در این غرفه‌ها به فروش رسید.

ضیائیان احمدی گفت: با توجه به وضعیت زرشک در تابستان گذشته اکثر کشاورزان دغدغه محصول تازه خود را داشتند و با فروش تازه خوری که تعاون روستایی در کنار تعداد دیگری از نهاد‌ها مانند بنیاد برکت و بسیج سازندگی و حتی بخش خصوصی اجرا کرد، توانست بازار زرشک را در وضعیت مناسبی نگه دارند.

وی عنوان کرد: زرشک، زعفران و عناب از محصولات راهبردی خراسان جنوبی است و این استان بیشترین سطح زیرکشت و تولید زرشک را در کشور دارد و از روستای افین شهرستان زیرکوه به عنوان پایتخت زرشک بی‌دانه جهان نام برده می‌شود.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: هر سال بیش از ۳۸ هزار کشاورز در زمینه کاشت، داشت و برداشت این محصول فعال هستند و از این محل ارتزاق می‌کنند.

 

 

 

 

توسعه ۵۰۰ هکتاری سطح زیرکشت زعفران در خراسان جنوبی/۲

امسال سطح زیرکشت زعفران در خراسان جنوبی حدود ۵۰۰ هکتار افزایش یافته است.

قوسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه پارسال سطح زیرکشت زعفران در استان ۱۷ هزار و ۱۵۲ هکتار بوده است گفت: امسال حدود ۵۰۰ هکتار سطح زیرکشت زعفران در استان افزایش یافته است.

او با اشاره به اینکه گل زعفران خراسان جنوبی قبل از طلوع آفتاب برداشت می شود و از کیفیت عطر و قدرت رنگ دهی بالایی برخوردار است، گفت: زعفران استان به دلیل کیفیت بالا، متقاضیان زیادی در کشور‌های خارجی از جمله آلمان، آمریکا، اسپانیا و کشور‌های حاشیه خلیج فارس دارد.

قوسی با اشاره به اینکه میانگین تولید زعفران در هر هکتار کمتر از ۲ کیلوگرم است گفت:  ۳۲ هزار و ۲۸۳ خانوار این محصول با ارزش را جمع آوری می‌کنند و در حال حاضر نیز ۶ تعاونی در زمینه تولید زعفران در استان فعال هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بیشترین سطح زیرکشت زعفران در استان متعلق به شهرستان قاین است گفت: امسال به دلیل کاهش بارندگی در ماه‌های اسفند و فروردین، افزایش شوری خاک و گرمای هوا، شاهد کاهش ۲۰ درصدی تولید زعفران در استان هستیم.

 

 

 

 

ورکشاپ نقاشی هنرجویان هنرهای زیبا برگزار شد/۲-۳

    
ورکشاپ نقاشی هنرجویان هنرهای زیبا برگزار شد
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از برگزاری ورکشاپ نقاشی برای هنرجویان هنرستان هنرهای زیبا خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علی زمزم با بیان این خبر عنوان کرد: ورکشاپ نقاشی با تکنیک آبرنگ چهارشنبه ۱۰ آذرماه در محل مکتبخانه موسیقی نواحی استان برگزار شد.

وی با بیان این که ۱۸ نفر از هنرجویان پایه یازهم رشته نقاشی هنرستان دخترانه هنرهای زیبا در این ورکشاپ حضور داشتند، اضافه کردن: رقیه شهبازی مدیر آموزشگاه نقاشی آبرنگ تدریس به هنرجویان در این ورکشاپ را به عهده داشت.

شایان ذکر است مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی همراه با معاون امور هنری و سینمای این اداره کل، روز گذشته از این ورکشاپ بازدید کردند.

 

 

 

 

ناز «نرگس» خریدار ندارد/ نبود توجیه اقتصادی اسانس‌گیری گل نرگس در خراسان‌جنوبی !

مدیرجهاد کشاورزی خوسف گفت: آنچه گل نرگس خوسف را در ایران ممتاز کرده شرایط اقلیمی و آب و هوایی و رطوبت کم و خشکی منطقه است که سبب شده تا عطر و اسانس نرگس خوسف نسبت به بقیه نقاط کشور بهتر و با کیفیت تر باشد.

ناز «نرگس» خریدار ندارد/ نبود توجیه اقتصادی اسانس‌گیری گل نرگس در خراسان‌جنوبی !

خبرگزاری فارس- خراسان‌جنوبی؛ دست نوازش سرما که به همراه نوای نی چوپان در ارتفاعات می‌پیچید گل وحشی هم سرمست از این موسیقی، عطرش را در فضا می‌پراکند و همین عطر هم، چوپان و گله‌اش را به سمت این گل می‌کشاند طوری که چوپان با عطری که نرگس وحشی در کوه‌ها و دشت و دمن می‌افشاند پاییز و زمستان بیش از فصول دیگر برایش دوست داشتنی بود زیرا تنها گلی بود که نازش در فصل سرما خریدار داشت.

سال‌ها بود که چوپان بهار و تابستان را پشت سر می‌گذاشت و منتظر می‌ماند تا آبان به نیمه برسد، چشمش به چشم نرگس بیفتد و با عطر آن جانی تازه در کالبدش دمیده شود در یکی از سال‌ها تصمیم گرفت که این گل وحشی را به باغچه خانه آورده و اهلیش کند تا اهالی خانه هم مانند او در فصلی که پایان حیات دیگر گل‌ها و گیاهان در طبیعت است بهار را در زمستان به نظاره بنشینند.

 این سرآغازی شد برای اهلی کردن نرگس در دیار خوسف و این کوه هم به کوه نرگسی یا نرگس کوه مشهور شد و روستاهای دستگرد و آریش که در دامنه این کوه قرار دارند مبدأ انتشار گل نرگس به دیگر نقاط شهرستان و استان شدند.

حالا ۶ قرن است که به همت این چوپان، مردمان خوسف هم هر سال از نیمه‌های آبان تا نیمه‌های دی ماه نرگس می‌چینند و نیم قرن هم شده که این گل جنبه تجاری پیدا کرده زیرا تا قبل از آن مردمان این دیار، نرگس را بیشتر برای هدیه دادن و نگاه کردن و لذت بردن از آن می‌کاشتند.

حالا شش قرن است که دیگر نرگس در رگ و خون مردمان دیار خوسف ریشه دوانده و اگر خوسف زنده است به واسطه چشمان شهلای نرگس آن است آن هم در فصلی که پایان حیات دیگر گل‌ها و گیاهان است.

اگر خوسف شناخته شده در ایران است به واسطه عطر ناب نرگس آن است زیرا عطری که نرگس کویر دارد حتی نرگس دیار نرگس‌ها یعنی شیراز هم ندارد طوری که اهالی شیراز هم گاهی سفارش گل نرگس به نرگس‌کاران خوسف می‌دهند.

به علاوه همانطور که قرن‌ها قبل سعدی و حافظ در دیار نرگس از چشمان این گل سخن گفته‌اند در سرزمین خوسف هم مولانا ابن حسام خوسفی از آن سخن گفته است.

پیشینه گل نرگس

برای دستیابی به پیشینه نرگس باید همکلام شد با آن‌هایی که هر روز به واسطه باغ‌های نرگسی که نسل به نسل به آن‌ها رسیده  پا در آن می‌گذارند و سر مست از عطر نرگس شاعر می‌شوند و بیت بیت شعرشان بوی نرگس می‌دهد.

باید سراغ آن پیره زنانی رفت که برای به دست آوردن لقمه نانی حلال سبدهایشان را پر از دسته‌های گل نرگس می‌کنند و از خوسف به بیرجند می‌روند.

به گفته یکی از مطلعان خوسف که خود تحقیقاتی در زمینه گل نرگس داشته است می‌توان ادعا کرد که زادگاه گل نرگس در شرق کشور «نرگس کوه» یا «کوه نرگسی» یا به لهجه محلی «کوه نرگسو» است که در فاصله ۱۳ کیلومتری شهر خوسف و در جهت غرب یا قبله خوسف قرار دارد.

باید به سراغ نرگس‌کارانی رفت که سال‌های پس از خدمت در دستگاه‌های دولتی را به کاشت و تولید این محصول استراتژیک می‌گذرانند. باید به سراغ آن‌هایی رفت که از وطن آن‌ها نرگس به دیگر نقاط رفته و این ها مبدأ و خاستگاه نرگس خوسف‌ هستند.

نرگس وحشی

 مشهور است که این کوه، نرگس وحشی دارد زیرا نرگس وحشی با نرگسی که در باغ‌ها می‌بینیم از نظر طول ساقه فرق دارد. همچنین نرگس وحشی دارای اسانس بالایی هم هست و به احتمال زیاد هم جنبه دارویی آن از گذشته‌های دور مدنظر ساکنان این دیار بوده است.

 به علاوه این گل تا نیم قرن قبل در خوسف جنبه تجاری نداشته و اهالی آن از نرگس به عنوان دارو، دیدن و لذت‌ بردن و هدیه‌ دادن استفاده می‌کردند.

دکتر «محمد علی رحیمی» استاد ادبیات دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: نمی‌توان اعلام کرد که به طور دقیق چه زمانی نرگس از نرگس کوه به باغ‌ها آورده و اهلی شده است اما افسانه‌ای مردم خوسف تعریف می‌کنند که قرن‌های قبل گذر چوپانی به نرگس کوه می‌افتد و وقتی این گل زیبا را در دامن صحرا می‌بیند پیازش را به خانه می‌آورد و نشاء می‌کند.

وی افزود: دیگر اینکه در فرهنگ و ادبیات عامه مردم این دیار به ویژه در دوبیتی‌ها و حتی قدیمی‌ترین مأخذ یعنی اشعار مولانا محمدبن حسام خوسفی که از شعرای قرن هشتم و نهم است می‌توان رد پای گل نرگس را یافت؛ از زمان حیات این شاعر پر آوازه حدود ۵ تا ۶ قرن می‌گذرد و ابن‌حسام هم بیش از حد به نرگس پرداخته است.

وی ادامه داد: این هم را باید در نظر داشت که گل نرگس در ادبیات فارسی و عرب و منطقه خاورمیانه گل پررنگی است و به ویژه در ادبیات شیعی حضور این گل پررنگ‌تر نیز است.

به عقیده وی چون در اشعار ابن‌حسام خوسفی بیشتر از معمول به این شعر پرداخته شده می‌توان حدس زد که حداقل در آن زمان هم به واسطه این که شغل شاعر زراعت و کشاورزی بوده گل نرگس به صورت اهلی شده در خوسف کشت شده است.

وی تصریح کرد: کاشت این گل هم براساس آنچه به تجربه دیده شده به صورت مستقل نیست زیرا اگر نرگس در سایه و نقطه‌ای دور از آفتاب باشد بهتر گل می‌دهد به همین واسطه مزارع یک دست گل نرگس در خوسف نداشته‌ایم.

دیگر اینکه چون خوسف انار خیز بوده زیردرخت های انار این گل را می‌کاشتند تا در تابستان به واسطه برگ‌های این درختان گرما به آن آسیب نرساند و در زمستان هم با ریختن برگ‌ها نور مورد نیاز آن تأمین شود.

بازنشسته آموزش و پرورش است اما به جای این که سال‌های پس از خدمت را در خانه بگذراند به شغل کشاورزی به واسطه آب و زمینی که داشته روی آورده و در کنار پرورش محصولاتی مانند پسته، انار و زرشک زیر درختان را نرگس کاشته و از درآمدی هم که از این کار دارد خرسند است.

بنا به گفته این شاعر خوسفی و استاد دانشگاه، حدود ۵۰ تا ۶۰ سال قبل گل نرگس جنبه تجاری پیدا کرد و وارد بازار شد طوری که به دلیل مرکزیت یافتن بیرجند و حاکم نشین بودن این شهر بیشتر گل تولیدی خوسف به بیرجند عرضه می‌شد.

در این سال‌های پس از خدمت «غلامرضا حاجی‌زاده» که در روستای کلاته ملک خوسف مشغول به کاشت، داشت و برداشت حدود نیم هکتار نرگس است چند بار مجبور شده پیازهای نرگس‌ها را کم کند.

به علاوه چون گل‌های نرگسش را زیر درختان پرورش داده زودتر از بقیه مزارع به گل می‌نشیند یعنی یک ماه زودتر از زمانی که بقیه نرگس‌زارهای خوسف گل می‌دهد و اگر سرمای هوا به ۷ تا ۸ درجه سانتی‌گراد نرسد در هفته ۴ تا ۵ هزار شاخه از سطح زیرکشتش برداشت می‌کند.

نگران از سردی بازار فروش

 همچنین چون در کنار دیگر محصولاتش گل نرگس را پرورش می‌دهد به گفته وی نیاز به کود و آب دهی زیادی ندارد و همان آبی که سرموعد به دیگر محصولات باغ می‌دهد کفاف گل‌های نرگس را می‌دهد اما چون بازار فروش و سردخانه در استان نیست و شاید محصولش روی دستش بماند در حال حاضر برنامه‌ای برای توسعه آن ندارد.

این موضوع را هم یادآور می‌شود که چون عطر گل نرگس خوسف در ایران بی‌نظیر است علاوه بر سفارشی که از شهرهایی مثل زاهدان، مشهد، اصفهان و بیرجند دارد از شیراز که مرکز تولید گل نرگس است نیز دارد و عطر نرگس خوسف در بین ۱۷ استان پرورش دهنده این گل، تک است.

در مسابقاتی هم که برای گل نرگس برگزار می‌شود بیشتر ساقه و عطر آن مدنظر قرار می‌گیرد و آنطور که یک پرورش‌دهنده گل نرگس در روستای آریش، می‌گوید: گل‌های نرگس خوسف به ویژه این روستا و روستای دستگرد که مرکز و زادگاه این گل است در این زمینه همیشه زبانزد بوده و گوی سبقت را ربوده است.

به گفته وی هرچند آب قنات این روستا خشک شده اما اگر بارندگی پاییز به موقع باشد و نرگس‌زارها سرما نزند سالانه ۱۵ میلیون تومان از محل فروش گل ها درآمد دارد.

همچنین در برخی از روزها از هر قطعه زمین زیرکشت نرگس ۵ تا ۶ هزار شاخه برداشت می‌شود.

اوج شکوفایی نرگس

«سید حسن رضوی» مدیر جهاد کشاورزی خوسف در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با اشاره به اوج شکوفا شدن گل نرگس از نیمه‌های آبان تا نیمه‌های دی‌ماه در این شهرستان، گفت: در برخی نقاط از ابتدای آبان برداشت گل نرگس شروع می‌شود.

وی با بیان اینکه سطح زیرکشت گل نرگس پایین است، افزود: به دلیل فرهنگ غنی دیار خوسف بیشتر این گل را به عنوان هدیه دادن به دیگران پرورش می‌دادند و خیلی به تجاری بودن آن توجهی نداشتند اما چند سالی است که در سبد معیشتی مردم شهرستان قرار گرفته و از لحاظ تجاری به آن توجه می‌شود.

به گفته وی هر چند سطح زیرکشت گل نرگس در خوسف کم است اما ارزش افزوده آن در واحد سطح بالاست طوری که اگر شرایط آب و هوایی مناسب باشد و باران‌های پاییزی هم به مدد نرگس‌کاران بیاید عایدی آن‌ها میلیاردی است.

وی ادامه داد: امسال به واسطه خشکسالی حاکم بر خراسان‌جنوبی همانطور که برداشت زعفران افت دارد برداشت گل نرگس هم که در سال‌های قبل در خوسف ۱۲ میلیون شاخه بوده است به نصف کاهش خواهد یافت به همان تناسب درآمد نرگس‌کاران هم کم خواهد شد.

وی تصریح کرد: همچنین بخش عمده سطح زیرکشت گل نرگس هم چون از قبل به صورت پراکنده بوده در باغ‌های میوه است اما اکنون  به سمتی حرکت می‌شود که ایجاد مزارع یک دست و وسیع‌تر در دستور کار قرار گیرد تا به لحاظ اقتصادی به صرفه‌تر باشد.

مدیر جهاد کشاورزی خوسف با بیان اینکه خیلی از استان‌ها سطح زیرکشت خیلی بیشتری از خراسان‌جنوبی دارند، گفت: در این زمینه خراسان‌جنوبی رتبه پنجم را دارد و خوسف هم در استان رتبه اول را با توجه به کیفیت بسیار عالی که عطر نرگس این شهرستان دارد به خود اختصاص داده است.

امتیازهای نرگس خوسف

مدیرجهاد کشاورزی خوسف بیان داشت: آنچه به نظر گل نرگس خوسف را در ایران ممتاز کرده شرایط اقلیمی و آب و هوایی و رطوبت کم و خشکی منطقه است که سبب شده تا عطر و اسانس نرگس خوسف نسبت به بقیه نقاط کشور بهتر و با کیفیت‌تر باشد.

رضوی افزود: به علاوه خاک منطقه که از نوع گچی است نیز سبب شده تا کیفیت و ماندگاری گل نرگس خوسف را در کشور نسبت به بقیه نقاط سرآمد کند.

وی از در دستور کار بودن برنامه‌های به زراعی برای اقتصادی‌‌تر کردن گل نرگس در خوسف خبر داد و افزود: هر چه ساقه گل نرگس بلندتر باشد بازار پسندتر است به همین دلیل به دنبال این هستیم که گل‌های نرگسی با ساقه‌های بلندتر تولید کنیم و همچنین تولید گل در واحد سطح را افزایش دهیم.

مدیرجهاد کشاورزی خوسف ادامه داد: همچنین در نظر داریم پیازهای مرغوبی را اصلاح نژاد کرده و تولید کنیم تا گل‌های نرگس مرغوب‌تری را به بازار تحویل دهند.

رضوی عمده بازار مصرف گل نرگس را هم بیرجند، زاهدان، اصفهان، مشهد و تهران اعلام کرد و بیان داشت: در سال‌هایی که گل زیاد است بازار روزمره گل نرگس کشش خرید آن را ندارد پس باید در راستای صادرات گل نرگس اقدامات خوبی انجام شود و دیگر این که فرآوری این گل به ویژه اسانس‌گیری آن را در دستور کار قرار دهیم چون این کار در کشور انجام نمی‌شود.صدور گل نرگس

وی تصریح کرد: موضوع دیگر در این زمینه افزایش ماندگاری آن از یک هفته تا دو، سه ماه است که امیدواریم شرکت‌های دانش‌بنیان به کمک این محصول استراتژیک خراسان‌جنوبی آمده و زمینه‌های فرآوری و ماندگاری آن را فراهم کنند.

«غلامرضا قوسی» رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: در زمینه فروش گل نرگس بسته‌بندی، نگهداری، ماندگاری و ارسال مهم است که هرچه مسافت نزدیک‌تر باشد، گل بهتری به دست مشتری می‌رسد.

وی درباره کیفیت گل نرگس خوسف نسبت به نرگس شیراز، بیان داشت: شرایط اقلیمی خراسان‌جنوبی، آب، هوا، تغذیه و کودهای حیوانی سبب شده کیفیت گل نرگس تولیدی خراسان‌جنوبی بهتر باشد که این نیز مزیتی برای استان است از طرفی شرایط آب و هوایی گرم و خشک استان میزان بهره‌وری و تولید را در مقایسه با دیگر استان‌هایی که گل نرگس دارند، کمتر می‌کند.

اسانس‌گیری گل نرگس توجیه اقتصادی ندارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی به گرفتن اسانس گل نرگس اشاره کرد و افزود: استان مرکزی یا خوزستان در این خصوص اقدام کرده و عطر گل نرگس را تولید کردند اما با توجه به اینکه تهیه دستگاه‌ها و فرآوری گل نرگس برای عطر و اسانس‌گیری باید دارای توجیه اقتصادی باشد، اگر در خراسان جنوبی بخش خصوصی یا بهره‌بردار درخواست و توانایی انجام کار را داشته باشد، حمایت می‌شود.

قوسی ادامه داد: چون فقط دو شهرستان خراسان‌جنوبی در زمینه کشت گل نرگس فعال است به احتمال زیاد توجیه اقتصادی برای اسانس‌گیری در استان نیست که اگر بود اقدام می‌شد و اگر پیشنهادی در زمینه فرآوری گل نرگس و تهیه عطر آن باشد، سازمان جهاد کشاورزی استان، سازمان تعاون و بقیه نهادهای مربوط با ارائه تسهیلات خاص حمایت می‌کنند.

وی تصریح کرد: اگر فرآوری گل نرگس در استان توجیه اقتصادی داشته و مانند بقیه محصولات کشاورزی درخواست وجود داشته باشد، حوزه صنایع تبدیلی تکمیلی و بسته‌بندی حمایت کرده و مجوزهای لازم را صادر می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی ادامه داد: درخصوص معرفی گل نرگس خوسف نیز چند جشنواره گل نرگس در شهر خوسف برگزار شد که این اقدامات سبب معرفی بیشتر محصول شده است.

نرگس کاران هم تسهیلات می‌گیرند

قوسی در خصوص پرداخت تسهیلات به بهره‌برداران گل نرگس، بیان داشت: تاکنون تسهیلاتی اعلام و ابلاغ نشده اما اگر از محل تبصره ۱۸ تسهیلاتی اعلام شود، شامل گل نرگس نیز خواهد شد.

وی افزود: درصد سود تسهیلات و مدت تنفس مربوط به ساختار بانکی است و ما هم این مسائل را می‌دانیم و مکاتبه می‌کنیم اما ساختار تسهیلات اعلام و پرداخت شده، اینگونه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی مطرح کرد: اینکه بهره‌بردار اعلام می‌کند تا حداقل سه سال گل نرگسی که کشت کرده به بهره‌وری و فروش نمی‌رسد تا بتواند اقساط تسهیلات را پرداخت کند جهاد کشاورزی هم می‌داند اما ساختار تسهیلات، با درصد سود و مدت تنفس در نظر گرفته شده است.

قوسی سطح زیرکشت گل نرگس در خراسان جنوبی را ۳۹ هکتار اعلام کرد و افزود: ۷۵۰ بهره‌بردار گل نرگس در این استان فعالیت دارند و بیشترین سطح زیر کشت مربوط به شهرستان خوسف با ۲۴ هکتار و بعد شهرستان طبس با ۱۴.۵ هکتار است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۶ میلیون شاخه گل نرگس از نرگس‌زارهای خراسان‌جنوبی برداشت شود، افزود: سال گذشته ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار شاخه گل نرگس برداشت شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در مورد بازار فروش گل نرگس تولید شده در خراسان‌‌جنوبی که بیشتر بازارهای گل مشهد و زاهدان است و گل نرگس شیراز در بازار گل تهران شناخته شده، گفت: برند نرگس شیراز معروف است، چون در استان فارس و کازرون گل نرگس معروف است و به‌ صورت دیم و آبی کشت می‌شود.

قوسی در پایان بیان داشت: میزان تولید گل نرگس فارس، خوزستان، کازرون، بهبهان و لرستان از خراسان‌جنوبی بیشتر است و اغلب به‌صورت دیم کشت می‌شود، طبیعی است که در بازار گل تهران گل نرگس شیراز معروف باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

احتمال وقوع باران در خراسان جنوبی/۲

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی از احتمال بارندگی از امشب تا فردا قبل از ظهر در برخی از مناطق استان خبر داد.

 نخعی رئیس گروه پیش بینی و صدور پیش آگاهی‌های جوی هواشناسی خراسان جنوبی گفت: مطابق با الگوی نقشه‌های پیشیابی هواشناسی برای مرکز و نواحی شمالی استان بارش باران و در ارتفاعات نیز بارش برف و احتمال رعد و برق تا قبل از ظهر وجود دارد.

نخعی گفت: احتمال وقوع یخبندان در مناطق شمال شرق و مرکز استان نیز وجود دارد.

 

 

 

 

 

تیم فوتبال انتظار، منتظر ورزشگاهی مناسب/

تیم فوتبال انتظار قاینات که نماینده فوتبال خراسان جنوبی در لیگ دسته سه فوتبال کشور است، مشکلاتی را پیش رو دارد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، مشکلات حوزه ورزش خراسان جنوبی این روزها گریبان گیر فوتبال و فوتبالیست های استان شده است.

در چندین مرحله، پیگیری های مختلفی از سوی رسانه ملی انجام شد تا مشکلات این حوزه بررسی شود و چاره ای برای آن ها اندیشیده شود.

تیم های ستاره ساز و سرخپوشان بیرجند که جواز حضور در لیگ دسته سه فوتبال کشور را به دست آورده بودند، به دلیل مشکلات مالی از این لیگ انصراف دادند.

پس از آن تیم انتظار قاینات نماینده فوتبال استان در لیگ دسته سه فوتبال کشور شد اما این تیم نیز با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کند.

از تعویض لباس در وسط زمین تا نشستن روی نیمکت آهنی

یکی از فوتبالیست های خراسان جنوبی گفت: از جمله دلایل انصراف این تیم ها می توان به پای کار نیامدن مسئولین اشاره کرد.

او گفت: قول هایی از سوی مسئولین داده شده است اما هنوز به هیچ کدام از آن ها جامه عمل پوشیده نشده است.

این فوتبالیست گفت: کمترین تجهیزات را در اختیار داریم و حتی روی نیمکت آهنی می نشینیم و در ورزشگاه ها حضور پیدا می کنیم.

او گفت: ما رختکن مناسبی نداریم و تعویض لباس بازیکنان در وسط زمین چمن ورزشگاه انجام می شود.

ضرب الاجل رئیس لیگ دسته سه فوتبال کشور به خراسان جنوبی

شکیبا سرمربی تیم انتظار قاینات گفت: به دلیل بسته بودن درب مجموعه ورزشی، پس از افتادن توپ در ساختمان نیمه کاره آن، دیگر نمی توانیم توپ ها را پایین بیاوریم.

او گفت: ورزشگاه شهدای انقلاب قاینات استاندارد نیست و رختکن آن نیز وضعیت مناسبی ندارد.

شکیبا گفت: مشکلات این ورزشگاه سبب شده تا رئیس لیگ دسته سه فوتبال کشور با ارسال نامه ای به هیأت فوتبال استان، مهلتی به استان بدهد تا ورزشگاهی واجد شرایط، جایگزین ورزشگاه شهدای قاینات شود و این مهلت تا دیروز بوده است.

سرمربی تیم انتظار قاینات گفت: حتی این ورزشگاه یک تابلو ندارد و اگر تیم را به شهری دیگر ببریم، علاوه بر بار مالی، تماشاگران بومی را از دست می دهیم.

او با درخواست از استاندار خراسان جنوبی برای حمایت از ورزشکاران گفت: این منطقه استعدادهایی فراوان دارد که باید به آن ها توجه کرد و نباید آن ها را نادیده گرفت.

 

 

 

 

 

وقتی پای پول وسط باشد، خاک را هم می‌فروشند/۷

فروش خاک‌های مرغوب حاشیه روستا‌ها و خروج آن از خراسان جنوبی، روستائیان و کشاورزان را نگران آینده کرده است.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان فروش خاک موضوعی است که نه تنها در خراسان جنوبی بلکه در کشور هم به گوش می‌رسد؛ خاک ایران به علت حاصلخیزی که دارد طرفداران زیادی در جای جای دنیا دارد و حتی تعدادی از کشور‌های عربی و حاشیه خلیج فارس خاک باغچه و گلدان‌های خـود را از ایران تهیه می‌کنند.

خاک حاصلخیز منطقه کلوت نصرآباد شهرستان خوسف نیز به دلیل کیفیت بالایی که دارد، چند وقتی می‌شود چوب حراج به آن زده شده و به فروش می‌رسد؛ موضوعی که گلایه اهالی این منطقه را به همراه داشته است.

ماجرای فروش خاک‌های مرغوب از کجا آب می‌خورد؟

چندی پیش خبری مبنی بر فروش خاک روستای نصرآباد شهرستان خوسف به گوشمان رسید، کمی آن سو‌تر از روستا، منطقه‌ای به نام کلوت وجود دارد که خاکش از رس است و بیش از چندین هزار هکتار وسعت دارد؛ روستایی که در اطرافش بیش از ۶٠ کوره آجر پزی در حال فعالیت هستند.

در اطراف روستای نصرآباد بیش از ۶٠ کوره آجر پزی در حال فعالیت هستند

اما ماجرا چیست؟ برای یافتن پاسخ به سراغ دهیار روستای نصرآباد رفتیم تا بیشتر در جریان موضوع قرار بگیریم.

فولادی دهیار روستای نصرآباد خوسف در این خصوص می‌گوید: مدتی است که زمین‌های کلوت نصرآباد در سامانه درخواست استعلامات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قرار گرفته است و هر شخصی از هر استانی که بخواهد، می‌تواند خاک‌های این منطقه را خریداری و برای خودش ببرد.

او با اشاره به اینکه بار‌ها شاهد بوده ایم که از استان‌های همجوار برای خرید خاک رس به این منطقه آمده و مقدار زیادی از خاک این منطقه را خریداری کرده اند افزود: مدتی قبل، فردی از سمنان برای خرید این خاک به این منطقه آمد و حدود ۳ هکتار از خاک مرغوب کلوت نصرآباد را با خودش برد.

خاکی که بر کلوت رواست، بر همسایه حرام است

زمانی که خود اهالی نیاز مبرم به این خاک با ارزش دارند و با آن خاک می‌توانند نان را در کوره‌های آجر پزی قرار دهند، اما متاسفانه با فروش این خاک دست اهالی این منطقه در حنا می‌ماند و از آن بی بهره می شوند.

وقتی از دهیار نصرآباد پرسیدیم که دغدغه اصلی اهالی برای چیست؟ ادامه می‌دهد: این خاک برای کوره‌های آجر پزی بسیار مناسب است و با اینکه ۶٠ تا ۸٠ کوره آجر پزی در این منطقه در حال فعالیت هستند، اما متأسفانه اهالی این منطقه نمی‌توانند از این خاک هیچ استفاده‌ای کنند.

اهالی نصرآباد نمی‌توانند از خاک کلوت که برای آجر پزی مناسب است استفاده کنند

نصرآبادی یکی از اهالی روستای نصرآباد هم می‌گوید: جدای از آنکه خاک این محل را می‌توان برای کوره‌های آجرپزی به کار برد، کلوت نصرآباد برای خرمن هم استفاده می‌شود و برای کشاورزی نیز بسیار مناسب است؛ با آغاز فصل برداشت گندم، این محل تبدیل به خرمن و مکانی مناسب برای چرای دام هایمان می‌شود که با فروش خاک این منطقه مطمئناً این محل در آینده نه چندان دور نابود و مشکلات زیادی را برای اهالی ایجاد خواهد کرد.

آقای فولادی دهیار روستا نیز در ادامه می‌گوید: ای کاش مسئولان قبل از آنکه این گونه زمین‌ها را در سامانه‌های این چنینی قرار بدهند و خاک آن را به فروش برسانند، موضوع را با مردم محلی یا دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستا‌ها مطرح کنند و نیازسنجی کنند و بعد از آن به فکر فروش این خاک‌های ارزشمند بیفتند.

پیگیری کنند زمین را از سامانه حذف می‌کنیم

برای پیگیری موضوع فروش خاک‌های ارزشمند رس به سراغ مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان رفتیم تا ببینیم فروش این خاک‌ها بر چه اساسی است و آیا با نظارت صورت می‌گیرد و همه جوانب را برای فروش خاک این گونه زمین‌ها در نظر گرفته اند یا خیر؟

ایمان طلب معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی می‌گوید: فروش خاک این زمین‌ها در سامانه استعلامات معدنی سازمان صمت استان ثبت شده است و افراد می‌توانند با مراجعه به این سایت، مقدار حجم خاک درخواستی خود را ثبت کنند که بعد از گذراندن مراحلی این خاک به متقاضی فروخته می‌شود.

او در پاسخ به سوال که این خاک برای چه مصارفی به استان‌های همجوار به فروش می‌رسد؟ بیان می‌کند: در استان‌های اطراف هم این خاک برای کوره‌های آجر پزی استفاده می‌شود.

در استان‌های اطراف هم خاک کلوت برای کوره‌های آجر پزی استفاده می‌شود

اما موضوع مهم این است که چرا باید خراسان جنوبی که خودش دارای کوره‌های آجر پزی بسیاری است کم نصیب از این خاک بماند؛ دغدغه‌ای که پاسخی نگرفتیم و تنها مسئول مربوطه سازمان صنعت، معدن و تجارت سکوت کرد و گفت: اگر مردم این منطقه به این خاک نیاز دارند باید پیگیری‌ها صورت بگیرد تا زمین مربوطه از این سامانه پاک شود.

اما سوال اینجاست چرا این گونه زمین‌ها در سامانه استعلامات معدنی قرار می‌گیرند و آیا منابع طبیعی که یک دستگاه نظارتی و حفاظتی از منابع طبیعی است بر این گونه خرید و فروش‌ها نظارتی هم دارد یا خیر؟

نصر آبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی می‌گوید: قبل از آنکه این گونه زمین‌ها وارد سامانه شوند آن را در جلسه‌ای مطرح و ما موضوع را بررسی می‌کنیم تا ببینیم آیا این زمین‌ها در محدوده اراضی منابع طبیعی است یا خیر و زمانی که جزو مراتع نباشد، زمین به سازمان صمت واگذار می‌شود تا خاک آن به فروش برود؛ در حال حاضر نیز زمین در حوزه سازمان صمت است نه ما.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، توپ را از زمین خود خارج می‌کند و تنها در پاسخ به سؤال ما می‌گوید: مردم اگر گلایه مندند و تقاضایی دارند بهتر است به سازمان صنعت، معدن و تجارت مراجعه کنند و این مشکل را بین خودشان حل کنند، فروش این زمین‌ها دیگر به ما مربوط نیست، چون زمین در حوزه منابع طبیعی نیست.

فروش خاک تهدیدی برای آیندگان

فروش خاک نه تنها در استان کویری خراسان جنوبی بلکه در تمام کشور به چشم می‌خورد، اما فروش خاک‌های ارزشمند و حاصلخیز مطمئناً در سال‌های آینده معضلی بزرگ برای جامعه و آیندگان خواهد شد و زندگی انسان‌ها به خصوص کشاورزان را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

جدا از مقابله با قاچاق خاک به کشور‌های حاشیه خلیج فارس، به نظر می‌رسد در مقوله خاک فروشی به داخل کشور هم باید تجدید نظر صورت بگیرد و اولویت با مردم و متقاضیان استانی باشد که از این ظرفیت بهره مندند.

در مقوله خاک فروشی به داخل کشور هم باید تجدید نظر صورت بگیرد

بنابراین ضروری است با توجه به نیاز اهالی منطقه به خاک رس برای ادامه حیات کوره‌های آجر پزی و تداوم تولید و کشاورزی، زمین‌های منطقه کلوت نصرآباد شهرستان خوسف از سامانه استعلامات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت حذف شوند و اگر قرار است به فروش برسند به اهالی و کوره داران همان منطقه فروخته شوند.

گزارش از زهرا رضوانیان

 

 

 

 

گفت و گوی بی‌واسطه مردم با استاندار در نماز جمعه بیرجند/۲-۳

گفت و گوی بی‌واسطه مردم با استاندار در نماز جمعه بیرجند

استاندار خراسان جنوبی که امروز در نماز جمعه حضور یافت، با مردم حاضر در مصلای بیرجند به‌صورت چهره به چهره دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد قناعت ضمن اینکه پای صحبت شماری از شهروندان نشست، برای رفع مسائل و مشکلات مطرح شده قول مساعد و نامه‌ها را به مدیران مربوطه ارجاع داد.

بیشتر موارد مطرح شده از سوی مردم در حوزه‌های درمان، معیشت، مسکن و اشتغال بود.

نماز جمعه بیرجند امروز به امامت حجت الاسلام غلامحسین نوفرستی امام جمعه موقت بیرجند در مصلای المهدی (عج) اقامه شد.

استاندار خراسان جنوبی پیش از حضور در نماز جمعه به همراه جمعی از مسوولان استان از طرح توسعه واحد تولیدی کاشی در شهرک صنعتی بیرجند و گلخانه یک هکتاری بازدید کرد.

جواد قناعت که در جلسه چهارشنبه سوم آذر ماه هیات وزیران به عنوان نهمین استاندار خراسان جنوبی رای اعتماد گرفت، دوشنبه هفته جاری با حضور وزیر کشور، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، رییس مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان در بیرجند معارفه شد و رسما آغاز به کار کرد.

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی از ۲ واحد تولیدی بازدید کرد

استاندار خراسان جنوبی از ۲ واحد تولیدی بازدید کرد

استاندار خراسان جنوبی روز جمعه از طرح توسعه واحد تولیدی کاشی در شهرک صنعتی بیرجند و گلخانه یک هکتاری بازدید کرد.

جواد قناعت امروز با همراهی معاونان استاندار، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان استانی از طرح توسعه کاشی نیلوفر در شهرک صنعتی بیرجند بازدید کرد.

واحد صنعتی صنایع کاشی و سرامیک نیلوفر اسفند ۱۳۸۹ مجوز تاسیس گرفت و با برنامه‌ریزی، ۲ واحد تولیدی کاشی و سرامیک نیلوفر و آیدا سرام را راه‌اندازی کرده که زمینه اشتغال بیش از هزار نفر در خراسان جنوبی فراهم شده است.

این واحد تولیدی در طرح توسعه خود، مقدمات تولید کاشی‌های پرسلانی و نانو پولیش را برنامه‌ریزی کرده است و این طرح با ظرفیت تولید ۶ میلیون متر مربع، زمینه اشتغال ۲۰۰ نفر را ایجاد می‌کند.

راه‌اندازی این طرح توسعه که امروز استاندار از روند اجرای آن بازدید کرد، حدود ۸۷۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

استاندار خراسان جنوبی در ادامه بازدیدهای آدینه خود از گلخانه یک هکتاری در شهرستان بیرجند بازدید کرد.

مقدمات راه‌اندازی این گلخانه در سال ۱۳۸۷ چیده شد و بعد از بازسازی در سال ۱۳۹۳ زمینه پرورش و تولید گل رز را در یک هکتار مساحت فراهم آورد.

این گلخانه که متعلق به مجتمع کشت و صنعت هزار دستان است، ۲ سالن ۵ هزار متر مربعی زیر کشت گل رز دارد و سالانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار شاخه گل رز هلندی در ۱۵ رقم و ۱۰ رنگ تولید می‌کند.

در حال حاضر ۲۰ نفر به‌صورت مستقیم در این واحد گلخانه‌ای مشغول به کار هستند.

براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته با اجرای فاز جدید این گلخانه، هفت هکتار دیگر به سطح زیر کشت مجموعه اضافه می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی عصر دیروز (پنجشنبه) نیز در اولین روزهای کاری خود از باغ و عمارت اکبریه بیرجند که اثر ثبت جهانی است، بازدید کرد.

 

 

 

 

تکمیل ۳۵ طرح گردشگری خراسان جنوبی در دستور کار است/

تکمیل ۳۵ طرح گردشگری خراسان جنوبی در دستور کار است

 معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: تکمیل ۳۵ طرح گردشگری نیمه‌تمام در دستور کار قرار دارد که در صورت اتمام آنها، بخشی از زیرساخت‌های گردشگرپذیری استان فراهم می‌شود.

مرتضی عربی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۳۵ طرح در راستای توسعه و رونق زیرساخت‌های گردشگری استان خراسان جنوبی با همکاری بخش خصوصی در حال اجرا است.

وی بیان کرد: این طرح‌های نیمه‌تمام گردشگری به بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری نیاز دارد که این رقم در قالب تسهیلات به کارگروه‌های مربوطه ارایه و طرح‌های سرمایه‌گذاری مدنظر نیز مطرح شده  که امید است با این رقم موافقت شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تورم و افزایش قیمت، حجم اعتبارات مورد نیاز را افزایش داده است گفت: این کمبود اعتبار در حالی برای طرح‌های گردشگری استان رخ داده که برآورد اولیه برای تکمیل آنها با توجه به شرایط اقتصادی موجود چند برابر شده است.

وی افزود: امسال ۵۴۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی از محل بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور از طریق اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی در دست پیگیری است.

عربی اظهار داشت: براساس سهم ابلاغی از طرف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی بیش از ۳۸۰ میلیارد ریال به منظور ایجاد تاسیسات گردشگری و ۱۶۰ میلیارد ریال از محل مذکور برای بخش صنایع دستی درخواست شده که در دست پیگیری است.

وی با بیان اینکه اکنون ۹۹ هتل و مرکز اقامتی با ظرفیت ۲ هزار و ۵۴۵ تخت در خراسان جنوبی فعال است گفت: ۶۷ مجتمع بین‌راهی و سفره‌خانه سنتی با ظرفیت ۹۲۸ اتاق و ۱۴۷ تخت و ۷۶ اقامتگاه بوم‌گردی با ظرفیت ۳۱۰ اتاق  در استان فعالیت می‌کنند.

 

 

 

 

معاون قوه قضاییه: باید در جنگ اقتصادی از شهدا الگو بگیریم/۳-۴

معاون قوه قضاییه: باید در جنگ اقتصادی از شهدا الگو بگیریم

معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه گفت: امروز در جنگ اقتصادی که دشمنان امیدوارند، صبر و استقامت را از ملت ایران بگیرند باید از شهدا درس بگیریم.

حجت الاسلام و المسلمین نورالله قدرتی شامگاه پنجشنبه در دومین یادواره شهدای حقوقدان استان خراسان جنوبی که در محل حسینیه جماران بیرجند و با حضور استاندار خراسان جنوبی، جمعی از مسوولان و مردم برگزار شد، افزود: لازم است در صحنه حضور داشته باشیم تا با صبر، استقامت، تحمل، اسراف نکردن، پرهیز از تزویر، تلاش اقتصادی و با الگوگیری از شهدا در این جنگ موفق شویم.

وی گفت: شهدا اهل حضور در صحنه بودند و در سخت‌ترین شرایط جنگ تحمیلی در صحنه‌های مختلف پیوسته حضور داشتند.

معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه عنوان کرد: شهدا اهل اراده و همت بلند بودند و در صحنه‌های جنگ تحمیلی زیر رگبار، خمپاره، بمب‌ها، توپ و مسلسل کم نمی‌آوردند و استقامت داشتند.

وی افزود: دشمنان در جنگ نظامی عقب‌نشینی کردند اما بدانیم در جنگ اقتصادی امیدوار شدند و باید از شهدا برای استقامت در این جنگ درس بگیریم.

حجت الاسلام و المسلمین قدرتی گفت: اگر عزت و سربلندی در دنیا و آخرت را می‌خواهیم باید اهل استقامت، اراده قوی و همت بلند باشیم و در برابر دشمنان کم نیاوریم.

وی با بیان اینکه همه ما به‌خصوص مسوولان مدیون شهدا هستیم افزود: مدیرانی که چنین ویژگی را نداشته باشند و نتوانند از پست و مقام خود در مسیر صیانت از ارزش‌ها بهره بگیرند و خدای ناکرده به فکر درهم و دینار باشند، حلال مشکلات جامعه نخواهند بود.

معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران برای تحقق عدالت شکل گرفته و تا الان هم در راه مبارزه با فساد و بی‌عدالتی محکم ایستاده است، مشکلات و کاستی‌هایی هم در جامعه داریم اما وقتی انسان بیانیه گام دوم انقلاب را می‌خواند، امیدوار می‌شود که این انقلاب در گام دوم خود قطعا مبارزه با فساد و بی‌عدالتی را سرلوحه کار قرار می‌دهد.

وی گفت: با انتصاب آیت الله رییسی در چند سال گذشته توسط مقام معظم رهبری به ریاست قوه قضاییه این امید دوباره زنده شد که انقلاب هنوز بر ارزش‌های خود پافشاری می‌کند و بعد از انتخاب ایشان به عنوان رییس قوه مجریه امیدواریم که در این دولت در مسیر اجرای عدالت و نظارت و در راستای تحقق عدالت شاهد گام‌های بلندی باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین قدرتی گفت: هنوز چند ماه از عمر دولت نگذشته است، در تلاش هستند که مردم را ناامید کنند و همه کمی و کاستی‌هایی که از گذشته روی هم تل‌انبار شده یک شبه از این دولت مطالبه می‌کنند.

وی افزود: با انتصاب آقای اژه‌ای به سمت ریاست قوه قضاییه نیز همان مسیر با قوت بیشتر و با تدبیر و برنامه‌ریزی در مسیر مبارزه با فساد و تحقق عدالت ادامه دارد که این موضوع دشمنان را ناراحت و دوستداران نظام و انقلاب را امیدوار و شادمان می‌کند.

معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه گفت: در این برهه زمانی که سه قوه در یک مسیر و برای حل مشکلات و پیشرفت کشور همدل و هماهنگ هستند همه ما باید دست به دست هم دهیم و همکاری و همیاری داشته باشیم.

وی شاخصه اصلی شهدا را ولایت‌مداری برشمرد و افزود: اگر بتوانیم زیر پرچم ولایت باشیم، مسیر و هدف را گم نخواهیم کرد، وظیفه را به‌موقع تشخیص خواهیم داد و دشمن را خواهیم شناخت.

حجت الاسلام و المسلمین قدرتی تاکید کرد: همه ما مدیون شهدا هستیم و باید برای عاقبت بخیری ادامه دهنده راه آنان باشیم.

وی با اشاره به تکلیف همگان برای گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گفت: رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که یاد و خاطره شهدا را گرامی بداریم و این یک وظیفه عقلی، ملی و شرعی است.

معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه شهدا برای جوانان به عنوان الگو معرفی شود گفت: اگر صبر می‌کردیم که دشمن سند ۲۰۳۰ را بر جامعه ما تحمیل می‌کرد، یکی از اهداف خبیثانه این سند، فراموشی نمادهای انقلاب و فرهنگ ایثار و شهادت بود.

وی با بیان اینکه هزینه کردن برای گرامیداشت یاد شهدا در واقع سرمایه‌گذاری برای معرفی الگوهای برتر به جوانان و مقابله با توطئه دشمنان است افزود: مدیران آینده کشور در آموزش و پرورش تربیت می‌شوند که با تدابیر رهبر معظم انقلاب، دشمن نتوانست به اهداف شوم خود در اجرای سند ۲۰۳۰ برسد.

حجت الاسلام و المسلمین قدرتی گفت: وقتی نسل جوان جامعه ما با الگوهایی همچون شهدا آشنا شود، می‌توانند پاسدارانی برای حفظ ارزش‌های نظام، انقلاب و استقلال کشور باشند.

وی با اشاره به اینکه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نه تنها برای کشور ما بلکه برای جهان بشریت عزت آفرید افزود: دشمنان هرچه تلاش کنند نخواهند توانست این چهره نورانی، مشعشع و خورشید تابان را که با وجود خودش نه تنها در زمان حیات بلکه امروز هم بعد از شهادت همچنان به تمامی حق‌طلبان و آزادیخواهان گرما می‌دهد، مخدوش کنند.

معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه با بیان اینکه پیامبران و اولیای الهی مبعوث شدند تا انسان‌ها در مسیر بندگی خدا باشند گفت: شهدا نیز تلاش کردند با سخن، قلم و جان خود نورافشانی کنند و مسیر حق را به جامعه بشریت نشان دادند لذا مدیون شهدا هستیم و باید فرهنگ شهدا را توسعه دهیم.

وی تنها راه برون‌رفت از مشکلات و بن‌بست‌های کشور را ترویج فرهنگ بسیجی و شهادت دانست و گفت: امروز دشمن درصدد است با تبلیغات رسانه‌ای و ایجاد فتنه ما را خسته و ناامید کند اما به نتیجه نخواهد رسید چون خداوند با صابرین است.

حجت الاسلام و المسلمین قدرتی افزود: امروز در کشورهای جهان از کشته‌شدگان در جنگ‌هایی که اساس آن باطل است، تقدیر می‌شود و برای آنان ارزش قائل هستند لذا ما باید فرهنگ شهدا را در جامعه تبیین، تثبیت و توسعه دهیم.

وی تصریح کرد: کسانی که می‌توانند بن‌بست شکن باشند، موانع را بردارند، خدمتگزار باشند و جامعه را به سمت عزت و سربلندی ببرند، افرادی هستند که فرهنگ شهدا و بسیجیان را باور داشته باشند.

معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه گفت: ما باید در این مجالس، شهدا را به جوانان و نوجوان معرفی کنیم و از آنجایی که انسان در زندگی خود در هر زمینه‌ای نیاز به الگو دارد، جامعه نیازمند الگوهای شایسته‌ای است که می‌توانند گره‌ها را از زندگی باز کنند و این الگوها شهدا هستند.

وی افزود: دشمنان در فضای مجازی تلاش می‌کنند افراد دیگری را برای جوانان ما الگو معرفی کنند که باید در مقابله با دشمنان در فضای مجازی الگوهای واقعی نظام و انقلاب را به جوانان معرفی کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین قدرتی گفت: شهدا اهل ارتباط با خداوند بودند و خداوند در زندگی شهدا و بسیجیان ما موج می‌زند بنابراین نمی‌شود ادعا کرد که با شهدا هستیم اما ارتباط با خداوند در زندگی ما کمرنگ باشد.

وی اخلاص در عمل را از دیگر ویژگی‌های بارز شهدا برشمرد و گفت: شهدا اهل تقدیرنامه، عنوان و پست دنیوی نبودند بلکه با خداوند متعال معامله کردند و به همین دلیل شیطان نتوانست در آنان نفود و شهدا را منحرف کند.

معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با گرامیداشت یاد و نام شهدای حقوقدان استان خراسان جنوبی گفت: برخی جرایم خشن که در برخی استان‌ها وجود دارد در خراسان جنوبی کمتر مشاهده می‌شود و بسیار ارزنده است.

وی افزود: در مسیر مبارزه با جرایم و آسیب‌های اجتماعی که جامعه ما درگیر شده نیز شهدا به عنوان الگو می‌توانند ما را کمک کنند و هوشیار باشیم که دشمن به تکثیر آسیب‌های اجتماعی دلخوش کرده است.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی هم در این آیین ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ۲ هزار شهید استان گفت: باید با برگزاری این یادواره‌ها، شهدا را در برابر چشم خود ببینیم و راه شهدا و آرمان‌هایی که برای تحقق آن به شهادت رسیدند، را ادامه دهیم.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی افزود: شهدای عزیز در جایگاه بسیار بالا و والا قرار دادند و به تعبیر قرآن نزد پرودگار روزی می‌خورند لذا نیاز ندارند که برای آنان محفل و مجلس و گرامیداشت برگزار کنیم هرچند وظیفه ماست اما ما هستیم که نیازمندیم و حضور در این مجالس برای سعادت ما ضرورت دارد.

وی گفت: بعد از اینکه شهدا به وظیفه خودشان عمل کردند و خون و جان خود را پای نهال انقلاب ریختند ما هم باید پاسخ قانع‌کننده در برابر خداوند متعال در قبال شهدا داشته‌ باشیم.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی اظهار داشت: با تشکیل کمیته‌های متعدد، تلاش‌های زیادی برای برگزاری یادواره شهدای حقوقدان استان صورت گرفت و امشب این مجلس با ارزش و نورانی برگزار شد که امیدواریم همه ما دین خود را به‌خوبی در برابر مجاهدت شهیدان و ایثارگران ادا کنیم.

استان خراسان جنوبی حدود ۲ هزار شهید را تقدیم نظام و انقلاب کرده است که از این تعداد ۶ شهید والامقام شهدای حقوقدان هستند.

 

 

 

 

عملیات ساماندهی ورودی اصلی شهر بیرجند ادامه دارد/۲

عملیات ساماندهی ورودی اصلی شهر بیرجند ادامه دارد

رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری بیرجند گفت: ساماندهی ورودی اصلی شهر با محوریت شهرداری و همکاری دستگاه‌های اجرایی در حال انجام است.

امیر ابراهیم‌زاده  اظهار داشت: اجرای طرح ساماندهی ترافیکی، ابنیه فنی، اجرای عملیات فضای سبز و زیباسازی بزرگراه شهید سلیمانی حد فاصل میدان شهید سلیمانی تا پلیس راه جاده بیرجند – قاین با همکاری برخی نهادهای اجرایی و با محوریت شهرداری ادامه دارد.

وی افزود: در این راستا ابتدا گارد ریل‌های موجود حذف و به جای آن جدول‌گذاری با جدول بتنی و استاندارد بین راهی توسط حوزه عمران شهرداری انجام شد.

رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری بیرجند گفت: به جهت زیرساخت‌های لازم درخصوص کاشت گونه‌های گیاهی و اجرای فضای سبز در فضای حدود هشت هکتاری محدوده مورد نظر، شهرداری با همکاری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی پیگیر مجوز حفر چاه شد.

وی با تقدیر از مساعدت و همکاری شرکت آب منطقه‌ای استان ادامه داد: مراحل حفاری و تجهیز چاه، نصب کنتور برق و سایر منصوبات با هزینه حدود سه میلیارد ریال توسط شهرداری بیرجند انجام شد که در حال حاضر آماده بهره‌برداری است.

ابراهیم‌زاده گفت: در راستای آبرسانی و اجرای سیستم آبیاری در سطوح مختلف پروژه نیز خرید لوله پلی اتیلن و اتصالات مربوطه، حفاری و اجرای لوله‌گذاری به میزان حدود ۵ هزار متر طول) و ساخت حوضچه‌های مربوطه با هزینه‌ای بالغ بر پنج میلیارد ریال با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی در حال اجرا است.

وی بیان کرد: تاکنون ۹ میلیارد ریال از منابع داخلی شهرداری بیرجند در این پروژه هزینه شده است.

 

 

 

 

 

بازدید استاندار خراسان جنوبی از باغ و عمارت اکبریه/۲-۳

بازدید استاندار خراسان جنوبی از باغ و عمارت اکبریه

 استاندار خراسان جنوبی در اولین روزهای کاری خود از باغ و عمارت اکبریه بیرجند که اثر ثبت جهانی است، بازدید کرد.

جواد قناعت روز پنجشنبه به منظور اطلاع از وضعیت موجود به باغ و عمارت اکبریه در شهر بیرجند رفت.

در این بازدید که معاونان استاندار، فرماندار بیرجند و جمعی از مسوولان حضور داشتند، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی درباره بخش‌های مختلف این اثر تاریخی و اقدامات مرمتی در آن توضیح داد.

عمارت و باغ اکبریه یکی از بناهای تاریخی شهر بیرجند است که در دوره قاجاریه بنا شده و در نشست سی و پنجم یونسکو در سال ۲۰۱۱ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

این باغ که با نام “مجموعه اکبریه، مسجد و عمارت و باغ” در تاریخ دوم خرداد ۱۳۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد، یکی از مقاصد گردشگران داخلی و خارجی است.

 

 

 

 

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی:

نرخ شیوع معلولیت در خراسان جنوبی از میانگین کشوری بالاتر است

نرخ شیوع معلولیت در خراسان جنوبی از میانگین کشوری بالاتر است

بیرجند – ایرنا – مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: نرخ شیوع معلولیت در خراسان جنوبی از میانگین کشوری بالاتر است و از لحاظ تعداد معلولان رتبه خوبی در کشور نداریم.

علی عرب‌نژاد روز پنجشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته افراد دارای معلولیت (۸ تا ۱۴ آذر) افزود: در حال حاضر ۲۸ هزار و ۱۰۸ معلول زیر پوشش بهزیستی خراسان جنوبی هستند و از نظر معلولان ذهنی و شنوایی رتبه‌های اول را کشور داریم.

وی درباره علت‌شناسی معلولیت‌ها در خراسان جنوبی براساس بررسی‌های انجام شده گفت: ۸۰ درصد معلولیت‌ها در این استان علت ژنتیکی دارد و ۲۰ درصد براثر عوامل طبیعی است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه شهرستان‌های زیرکوه و طبس بیشترین درصد معلولیت را نسبت به درصد جمعیت دارند افزود: در خراسان جنوبی ۳۵ مرکز روزانه و ۲۰ مرکز شبانه‌روزی معلولان داریم.

وی بیان کرد: در حال حاضر پنج هزار و ۵۷۰ نفر در استان پشت نوبت دریافت مستمری سازمان بهزیستی هستند و از سال ۱۳۹۷ سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ثبت‌نام دریافت مستمری از سازمان بهزیستی بسته شده و در این خصوص با سازمان مرکزی هم مکاتبه و از طریق نمایندگان مجلس هم موضوع را پیگیری کردیم اما این مشکل هنوز رفع نشده است.

عرب‌نژاد گفت: حق معلولان بیشتر از این است و سازمان بهزیستی به دلیل کمبود اعتبار نمی‌تواند همه خواسته‌های آنان را تامین کند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۱۴ هزار و ۲۴۴ مستمری‌بگیر در خراسان جنوبی داریم و تعداد کل افراد خدمت‌گیرنده از بهزیستی در استان ۱۲۳ هزار و ۴۸ نفر هستند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: در مورد تجهیزات توان‌پزشکی، معلولان تقاضا زیادی دارند که اعتبارات استان جوابگو رفع تمامی نیازهای معلولان نیست اما در راستای وظیفه خودمان منتظر اعتبارات دولتی نماندیم و از موسسات، سازمان‌های مردم نهاد و خیرین درخصوص سبدهای غذایی، تجهیزات توانبخشی و پوشاک کمک‌های خوبی را جذب کردیم.

وی افزود: در یک ماه گذشته ۲۵۰ بسته پوشاک، ۶۰ راس گوسفند و کمک‌های نقدی دیگری را از بخش خصوصی، موسسات و خیرین تامین کردیم و تلاش‌ها برای جذب کمک خیرین ادمه دارد.

عرب‌نژاد گفت: اخیرا ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) قول تامین ۱۰۰ ویلچر را برای جامعه هدف بهزیستی داده که تاکنون ۸۲ ویلچر تامین شده و به‌زودی توزیع خواهد شد همچنین ۵۰ عدد ویلچر از طرف موسسه آبشار عاطفه‌ها به مددجویان زیر پوشش بهزیستی استان اهدا شده است.

وی افزود: سال گذشته استانداری خراسان جنوبی در ۲ مرحله سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به مجموعه بهزیستی استان کمک کرد و این اعتبار بیشتر صرف مددجویان مراکز شد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری ۵۷۷ نفر از معلولان از خدمات توانبخشی بهزیستی استفاده کردند و در این خصوص ۲ میلیارد و ۹۹۴ میلیون ریال به آنها خدمات ارائه شده است.

وی گفت: به دلیل کمبود اعتبار نمی‌توانیم همه خدمات توانبخشی را به جامعه هدف ارائه دهیم و هزینه بخشی از درمان را پرداخت می‌کنیم.

عرب‌نژاد افزود: در سال جاری به ۴۸۷ معلول به ارزش یک میلیارد و ۷۳۱ میلیون ریال هزینه ایاب و ذهاب پرداخت شد و ۱۱۲ نفر از توانخواهان تحت نظارت بهزیستی با پرداخت سرانه ماهانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان مشغول به فعالیت شدند.

وی با بیان اینکه امسال کمک هزینه کاشت حلزون برای سه نفر از ناشنوایان به مبلغ ۶ میلیون تومان پرداخت شد گفت: از ابتدای سال جاری هزار و ۵۰۹ وسیله کمک توانبخشی و هزار و ۹۹۹ وسیله بهداشتی را توزیع کردیم همچنین به ۴۱۸ نفر هزینه خرید وسایل توانبخشی و بهداشتی پرداخت شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هزینه شهریه دانشجویان معلول رایگان است اضافه کرد: در حال حاضر حق پرستاری ماهانه ۱۰ میلیون ریال است که به معلولان شدید و خیلی شدید پرداخت می‌شود و از ابتدای سال جاری حق پرستاری برای ۳۵۰ معلول را واریز کردیم.

وی با اشاره به اشتغال ایجاد شده در مجموعه بهزیستی استان از ابتدای سال جاری گفت: امسال تعهد اشتغال این اداره کل، ۴۸۰ نفر بوده که تاکنون برای ۳۳۰ نفر شغل ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه در طرح نهضت ملی مسکن باید معلولان هم در سامانه ثبت‌نام کنند افزود: از سال ۹۱ تاکنون سه هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی برای معلولان استان ساخته‌ایم که تاکنون ۲ هزار و ۴۰۰ واحد تحویل شده است.

عرب‌نژاد گفت: هدف از برنامه‌های هفته جهانی معلولان معرفی توانمندی‌ها و بررسی چالش‌های پیش روی آنان است.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: در هفته جهانی معلولان مراسم متعددی در استان برای معلولان برگزار خواهد شد که این فرصت خوبی برای نشان‌دادن توانمندی‌ها و شناساندن حقوق معلولان به جامعه است و از جهتی راهی برای حساس‌سازی افراد جامعه نسبت‌ به دغدغه داشتن برای کمک به حل بخشی از مشکلات معلولان است.

جمیله رضازاده افزود: در این هفته جشنواره فرهنگی و ورزشی معلولان شامل مسابقات ویلچررانی و دارت برگزار می‌شود و نمایشگاه دستاوردهای معلولان در سراسر استان برپا خواهد شد که در بیرجند نیز این نمایشگاه در میدان سوم مدرس از فردا راه‌اندازی می‌شود.

وی گفت: سرکشی به منازل مددجوهای زیر پوشش بهزیستی از دیگر مواردی است که در این هفته انجام می‌شود.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی افزود: صندوق‌های خرد و خانگی در همه شهرستان‌ها راه‌اندازی شد و اکنون ۱۷۲ نفر عضو این صندوق هستند که افراد می‌توانند تا ۱۵ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه را دریافت کنند و هر فردی که بیش‌ از ۵۰ درصد این اقساط را پرداخت کند مجدد می‌تواند تسهیلات جدید دریافت کند.

وی گفت: کمک هزینه معیشت برای معلولان شدید و خیلی شدید که فاقد شغل هستند و در دهک‌های پایین جامعه قرار دارند، باید طبق قانون کار پرداخت شود اما به دلیل کمبود اعتبارات دولت به‌ازای هر فرد تنها ۱۶۰ هزار تومان به جز یارانه معیشتی این افراد پرداخت می‌کند.

رضازاده افزود: سند ملی سالمندان از کشور به استان‌ها ابلاغ‌ شده و اولین کمیته این سند چند روز قبل در استان برگزار شد.

معاون مشارکت‌های مردمی اداره‌ کل بهزیستی خراسان‌جنوبی هم گفت: از سه هزار و ۱۰۰ واحد در حال ‌احداث مسکن برای معلولان استان تاکنون ۲ هزار و ۴۰۰ واحد تکمیل و تحویل‌ شده و بقیه در حال ساخت است.

حسن رحیمی افزود: همه معلولان جامعه هدف بهزیستی باید برای ثبت‌نام در طرح جهش تولید مسکن در سایت مربوطه ثبت‌نام کنند و معلولان بالای ۲۰ سال مجرد مثل متاهل‌ها دیده می‌شوند که شرایط برخورداری مسکن را دارند لذا می‌توانند در سایت ثبت‌نام کنند و چنانچه به بهزیستی بخواهد وام و تسهیلاتی درخصوص مسکن مددجویان خود بدهد تنها از این طریق خواهد بود.

وی عنوان کرد: اشتغال و به‌کارگیری معلولان توسط نهادهای خیریه و شرکت‌های خصوصی از کارهای خداپسندانه‌ای است که باید ترویج پیدا کند.

معاون مشارکت‌های مردمی اداره‌ کل بهزیستی خراسان‌ جنوبی گفت: سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌های خصوصی مطابق قانون سه درصد پرسنل خود را باید از معلولان تامین کنند و در همین راستا مشوق‌های بیمه‌ای و تسهیلاتی دیده شده‌ است که چنانچه فرد معلول بخواهد شغلی را ایجاد کند، تسهیلات ۱۰۰ میلیون‌ تومانی با کارمزد چهار درصد و بازپرداخت هفت‌ساله به او تعلق می‌گیرد.

وی افزود: چنانچه کارفرما بخواهد شخصی را به کار گیرد تسهیلات ۱۰۰ میلیون‌ تومانی با کارمزد چهار درصد و بازپرداخت هفت‌ساله تعلق می‌گیرد و علاوه ‌بر این بیمه شخص نیز سهم بیمه کارفرما را بهزیستی پرداخت می‌کند.

مدیرعامل موسسه خیریه توانبخشی حضرت علی اکبر (ع) بیرجند هم در این نشست گفت: بیش از ۴۰۰ معلول و سالمند در این موسسه توانبخشی سرپرستی می‌شوند و این مرکز چهار بخش خدمات روزانه، خواهران، برادران و سالمندان با ۴۵ نیرو دارد.

حامد عرب‌زاده افزود: در شرایط ویروس کرونا، موسسه توانبخشی حضرت علی اکبر (ع) توانست با قرنطینه و نگهداری درست، از سالمندان و معلولان پرستاری کند و تنها ۲۸ سالمند و ۸۳ معلول گرفتار  کرونا شدند که از این تعداد متاسفانه هفت سالمند فوت کردند و مابقی درمان شدند.

وی بیان کرد: پروژه آب‌درمانی موسسه را با همراهی سازمان بهزیستی در دهه فجر افتتاح خواهیم کرد و کار درمانی به‌صورت همه‌ روزه در این مرکز انجام می‌شود.

مدیرعامل موسسه خیریه توانبخشی حضرت علی اکبر (ع) بیرجند گفت: از خیرین تقاضا داریم در زمینه آذوقه و مواد غذایی، نان، میوه و سایر خدمات این مرکز را یاری کنند و نیازمند حمایت خیرین و همراهی آنها هستیم.

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی: کادرسازی و جوان‌گرایی مهمترین دستور کار است/۳

استاندار خراسان جنوبی: کادرسازی و جوان‌گرایی مهمترین دستور کار است

استاندار خراسان جنوبی گفت: همانطور که در جلسه معارفه عنوان شد مهمترین دستور کار، کادرسازی و استفاده از نیروهای جوان، کاربلد، متخصص و انقلابی در حوزه‌های مدیریتی استان است.

به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، جواد قناعت روز پنجشنبه در نشست با مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه، فرمانده و معاونین سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی اظهار داشت: ما در عرصه‌های بین‌المللی مدام در حال فتح سنگرها و پیشرفت‌های روزافزون هستیم اما در عرصه‌های داخلی به دلیل وجود افراد غیرمتخصص و ناتوان در پست‌های کلیدی، توفیقات‌مان کم است.

وی با تاکید بر اینکه مهمترین وظیفه همه ما، کار برای مردم است افزود: خراسان جنوبی بهترین مردم را دارد و باید قدر این عزیزان را بدانیم که با وجود محرومیت‌ها و کاستی‌ها، همیشه همراه و همسو با نظام هستند.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی جا برای کار، فراوان دارد و این ما هستیم که با جدیت باید پیگیر مسایل استان باشیم.

وی بیان کرد: برای ما زمان به دقیقه رسیده و فرصتی برای از دست دادن نداریم لذا باید از همه وقت و انرژی برای پیگیری مسایل استان استفاده کنیم.

قناعت به نقش مدیران در این زمینه اشاره کرد و گفت: کار اصلی ما تعالی استان است و کوتاهی مدیران باعث عدم پیشرفت و توسعه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه استعدادها و ظرفیت‌های استان به خودی خود تحول ایجاد نمی‌کنند افزود: برای جذب منابع از مرکز در راستای بهره‌برداری هرچه بیشتر از ظرفیت‌های استان، مدیران ما باید ولایتمدار، پاکدست، انقلابی، کاربلد و جسور باشند.

استاندار خراسان جنوبی شرایط کشور را خاص خواند و گفت: از اول انقلاب تا الان سه رکن اصلی قوه مجریه، سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی که به اقتصاد گره خورده‌اند، دست گروهی خاص بوده به همین جهت معیشت مردم را با مشکل موجه کرده‌اند.

وی اظهار داشت: افرادی که به تفکرات غربی تکیه داشتند، می‌خواستند با فشار به مردم ثابت کنند نظام اسلامی، ظرفیت لازم را برای ایجاد معیشت و رفاه مردم را ندارد.

قناعت افزود: وظیفه دولت این است که پاسخگوی مشکلات مردم باشد و طی این مدت کوتاه هم عملکردها بیانگر این واقعیت است که مردم به توانمندی دولت دل بسته‌اند.

مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت: سپاه، بازوی اجرایی دولت در پیشرفت و تعالی است.

حجت الاسلام غلامحسین نوفرستی افزود: در گام دوم انقلاب، دولت اسلامی شاخصه‌های خاص دارد و همه مسوولان آن انقلابی و با فکر بلند هستند.

سردار “علی قاسمی” فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) هم به تشریح ماموریت‌ها و وظایف این مجموعه پرداخت و تصریح کرد: همراهی با دولت در همه بحران‌ها و شرایط از ماموریت‌های سپاه پاسداران است.

“جواد قناعت” که در جلسه چهارشنبه سوم آذر ماه هیات وزیران به عنوان نهمین استاندار خراسان جنوبی رای اعتماد گرفت، روز دوشنبه هفته جاری با حضور وزیر کشور، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، رییس مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان در بیرجند معارفه شد و رسما آغاز به کار کرد.

 

 

 

 

۳۵۰ میلیارد تومان تسهیلات تولید به خراسان جنوبی اختصاص یافت/۲

۳۵۰ میلیارد تومان تسهیلات تولید به خراسان جنوبی اختصاص یافت

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: سهم این استان از تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کشور در حال حاضر ۳۵۰ میلیارد تومان تعیین شده که با توجه به روند جذب، قابل افزایش است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، عباس جرجانی از آغاز ثبت‌نام تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه برای بهره‌مندی بنگاه‌های تولیدی استان خبر داد.

وی افزود: این مبلغ در مقایسه با سایر استان‌ها مبلغ قابل قبولی برای خراسان جنوبی است که با توجه به روند جذب در استان قابل تغییر و افزایش خواهد بود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به دستورالعمل و برنامه‌های ابلاغی وزارتخانه متبوع برای سال جاری گفت: اولویت اصلی برای تخصیص منابع مذکور به منظور پرداخت این تسهیلات و تامین مالی برنامه‌های مرتبط به تکمیل ظرفیت‌های خالی واحدهای تولیدی محصولات منتخب و افزایش راندمان تولید است.

وی ادامه داد: همچنین فعال‌سازی واحدهای راکد، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، پیشران و گلوگاهی، نهضت ساخت داخل و جایگزینی واردات، توسعه مناطق محروم و کمتر برخوردار و اصناف تولیدی از دیگر اولویت‌های این تسهیلات است.

جرجانی بیان کرد: متقاضیان برای بهره‌مندی از این تسهیلات می‌توانند با مراجعه به سامانه “بهین یاب” نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

 

 

 

 

معاون قوه قضاییه: قوانین با هدف کاهش پرونده‌ها اصلاح می‌شود

معاون قوه قضاییه: قوانین با هدف کاهش پرونده‌ها اصلاح می‌شود

معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه گفت: اصلاح قوانین و ساختارها در راستای سند تحول قضایی و گام دوم انقلاب برای کاهش ورودی پرونده‌ها از اهداف و سیاست‌های قوه قضاییه در دوره جدید است.

حجت الاسلام و المسلمین “نورالله قدرتی” که به خراسان جنوبی سفر کرده است، روز پنجشنبه در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین سید “علیرضا عبادی” نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند افزود: شاید مهمترین مشکل قوه قضاییه، کثرت ورودی پرونده‌های کیفری و حقوقی بوده که ریشه بسیاری از مشکلات است.

وی گفت: یکی از دلایل کثرت پرونده‌ها این است که با وجود همه نواقص موجود، مردم امید دارند ملجاء و پناهگاهی هست که حرف‌شان شنیده شود و از دلایل دیگر در این زمینه قوانین، مقررات و ساختارهایی است که باید اصلاح شود.

معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه اظهار داشت: یکی از اهداف و سیاست‌های ریاست قوه قضاییه این است که در راستای سند تحول و گام دوم انقلاب باید به فکر اصلاح قوانین و ساختارها هم باشیم چون این قوانین و ساختارها موجب و مولد پرونده‌های زیادی است.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰ میلیون پرونده بار بزرگی را بر دوش قوه قضاییه می‌گذارد افزود: در هفته‌های اخیر ریاست قوه قضاییه در راستای سیاست‌های اساسی این قوه که کاهش ورودی پرونده‌هاست به معاونت حقوقی دستور داد طرحی را تهیه کنیم که تحت عنوان لایحه قضازدایی دنبال شود.

حجت الاسلام و المسلمین قدرتی گفت: از مجموع ۱۰ میلیون پرونده در کشور حدود ۳۵ عنوان کیفری و دعاوی کیفری و ۴۵ عنوان حقوقی که ۷۰ درصد پرونده‌ها را تشکیل می‌دهد و در این لایحه قضازدایی برای هفت میلیون پرونده، معاونت حقوقی به کمک همکاران و پژوهشگاه قوه قضاییه تلاش می‌کند درخصوص برخی موضوعات که جرم‌انگاری شده راهکاری پیدا کنیم که جرم تلقی نشود.

وی اظهار داشت: اگر جرم تلقی می‌شود نیز راهکار مقابله با آن و ضمانت اجرا را حبس یا مجازات نقدی قرار ندهیم و مجازات‌های دیگری در نظر گرفته شود.

معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه افزود: از جنبه حقوقی هم نهادهای شبه قضایی را لحاظ کنیم و از آن ظرفیت استفاده شود تا مردم فوری نخواهند به دستگاه قضایی مراجعه کنند.

وی گفت: برای رسیدن به این هدف شوراهای حل اختلاف را داریم که از یادگارهای مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی است و اکنون میانجیگری و داوری را داریم که یک هفته قبل دستورالعمل موسسات میانجیگری و داوری تکمیل و به ریاست قوه ارسال شد که امیدواریم به‌زودی ابلاغ شود.

حجت الاسلام و المسلمین قدرتی اظهار داشت: امیدواریم مجموعه این اقدامات سبب شود مردم بیشتر به سمت صلح و سازش بروند و البته صلح و سازش نیاز به فرهنگسازی دارد که خارج از دستگاه قضایی باید علما، بزرگان، نهادهای فرهنگی و مذهبی به میدان بیایند.

وی افزود: بیش از ۴۶ درصد زندانیان در کشور مرتبط با مواد مخدر هستند و براساس گزارش سازمان زندان‌ها از این زندانیان حدود ۴۸ درصد به خاطر مواد جزئی زندانی هستند که اگر سقف مواد را در قانون اصلاح کنیم خود به خود جمعیت زندان‌ها کاهش پیدا می‌کند.

معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه کاهش اطاله دادرسی را از دیگر سیاست‌ها و برنامه‌های دستگاه قضایی عنوان کرد و گفت: طولانی شدن روند رسیدگی از جمله ناراحتی‌های مردم است و تصور می‌شود که همکاران قضایی ما مقصر هستند و شاید درصدی باشد اما مواردی هست که قوانین، مانع است.

وی افزود: در این بخش هم ورود کردیم و آیین دادرسی کیفری در دست اصلاح است که با نگاه کاهش زمان رسیدگی و اطاله دادرسی، اصلاحاتی را انجام می‌دهیم.

حجت الاسلام و المسلمین قدرتی با اشاره به اینکه تکریم ارباب رجوع مورد تاکید روسای قوه قضاییه به ویژه ریاست فعلی این قوه است گفت: جان، مال و ناموس مردم مورد تعرض قرار گرفته که به دستگاه قضایی مراجعه می‌کنند و همکاران قضایی هم تراکم کاری دارند لذا دستورالعملی صادر شده و تاکید ریاست قوه بر تکریم ارباب رجوع است.

وی اظهار داشت: با انتصاب آقای رییسی امیدواری در مردم ایجاد شد و قوه قضاییه در واقع مورد توجه مردم قرار گرفت و بعد از رفتن ایشان، مقام معظم رهبری برای دومین بار از خانواده دستگاه قضایی شخصیتی را انتخاب کردند که از ابتدای کار آشنا به قوه قضاییه است.

معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه گفت: در این مدت ضمن اینکه همان سیاست‌ها یعنی سیاست مبارزه با فساد، شفاف‌سازی و برخورد قاطع با مفسدین دنبال شده اما تاکید رییس قوه قضاییه بر تعامل قوا با یکدیگر است و اخیرا در اقدامی بی‌نظیر شورای عالی قضایی با مجموعه نمایندگان مجلس نشست مشترک برگزار کردند تا مشکلات را بررسی کنند و تبادل نظر شود.

وی افزود: تاکید به معاونان قوه و روسای دادگستری در سطح کشور نیز همین تعامل ضمن حفظ استقلال است و ریاست قوه دستور داد تفاهم‌نامه‌ای بین قوه قضاییه و قوه مقننه امضا شود که در مراحل پایانی است.

حجت الاسلام و المسلمین قدرتی گفت: مبارزه با فساد بر محور قانون و بدون شعارزدگی دنبال می‌شود و و چه بسا کارهای مهمتر از قبل در حال انجام است اما از تبلیغات بیش از حد خودداری و با تدبیر و به‌طور میدانی اقدام می‌شود.

وی ورود رییس قوه قضاییه به موضوع اموال تملیکی را یکی از این موارد ذکر کرد و گفت: این اموال متعلق به بیت‌المال است و بازدید میدانی از سوله‌های بنادر هم باعث امیدواری شده زیرا بخشی از این مشکلات مربوط به قوه قضاییه نیست ولی بار بر دستگاه قضایی شده است و مردم هم انتظار حل و فصل آنها را دارند.

وی ادامه داد: یکی از بخش‌های مهم دستگاه قضایی معاونت حقوقی و امور مجلس است که دستگاه تصمیم‌سازی است و با توجه به ضرورت جامعه لایحه‌ها باید تنظیم و به تصویب برسد زیرا اگر ابزار کار کارآمد باشد، ساختار هم کارآمد خواهد بود.

معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه گفت: تجارب دهه‌های اخیر نشان می‌دهد که ساختار قانون‌نویسی حقیقتا نیاز به اصلاح دارد و بیش از ۳۰۰ طرح و لایحه در مجلس شورای اسلامی وجود دارد که مستقیم قضایی است یا بخشی از آن مربوط به دستگاه قضا است که نشان از نقش کلیدی قوه قضاییه در بخش‌های مختلف جامعه دارد.

وی افزود: اگر قوه قضاییه بخواهد ورود جدی به مبارزه با فساد و دانه‌درشت‌ها داشته باشد قطعا سر و صداهایی بلند می‌شود اما با تاکید مقام معظم رهبری، قوه قضاییه این امر را با قاطعیت دنبال خواهد کرد.

حجت الاسلام و المسلمین قدرتی همچنین به شرایط خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: با گزارشی که ارائه شد برخی جرایم نظیر قتل و نزاع‌های دست‌جمعی در خراسان جنوبی به دلیل فرهنگی و نقش‌آفرینی بزرگانی که دارد، بسیار کم است.

وی افزود: اینکه ۸۰ درصد زندانیان این استان مربوط به مواد مخدر هستند نیز برگرفته از قرار گرفتن خراسان جنوبی در مسیر ترانزیت مواد مخدر است و این زندانیان بومی نیستند.

معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه علاوه بر دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در نشست‌های کاری با قضات، مدیران قضایی، وکلا و کارشناسان دادگستری ‌شرکت می‌کند و یادواره شهدای حقوققدان استان نیز با حضور وی در بیرجند برگزار می‌شود.

 

 

 

 

 

 

۴ کشته و ۲ مصدوم در تصادف شبانه محور سربیشه به ماهیرود/۴

۴ کشته و ۲ مصدوم در تصادف شبانه محور سربیشه به ماهیرود

 برخورد خودروی سواری پژو با کامیون کشنده در محور مرزی سربیشه – ماهیرود چهار فوتی و ۲ مصدوم برجا گذاشت.

رییس پلیس راه خراسان جنوبی اظهار داشت: این حادثه امشب در کیلومتر ۱۸ محور ترانزیتی سربیشه – بازارچه ماهیرود روی داد.

سرهنگ علیرضا رضایی گفت: چهار نفر از سرنشینان خودروی پژو ۴۰۵ در دم جان باختند و ۲ نفر از مسافران همین خودرو مصدوم شدند که حال یکی از مصدومان وخیم اعلام و به مراکز درمانی مرکز استان اعزام شد.

وی افزود: دیگر مجروح این حادثه به بیمارستان علی بن ابی طالب (ع) سربیشه منتقل شده است.

 

 

 

امام جمعه موقت بیرجند:

پاسخگویی دولت و هوشیاری رسانه ها عامل خنثی سازی توطئه های دشمنان/۳-۲

حجت الاسلام نوفرستی با اشاره به اتفاقات اخیر پیرامون مطالبات مردم در استان اصفهان گفت: بصیرت و آگاهی مردم، نقش رسانه ها و پاسخگویی دولت توطئه های دشمنان را خنثی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، حجت الاسلام «غلامحسین نوفرستی» ظهر امروز (۱۲ آذر) در خطبه های نماز جمعه بیرجند به اتفاقات اخیر پیرامون مطالبات مردمی در برخی نقاط مانند اصفهان اشاره کرد و با بیان اینکه برخی مطالبات مردم به حق است، اظهارداشت: دشمنان به خصوص سرویس های جاسوسی به دنبال استفاده از هر فرصت برای ضربه زدن به نظام هستند که خوشبختانه با هوشیاری مردم این نقشه ها خنثی می شود.

 

خطیب جمعه موقت بیرجند به حضور وزیر نیرو در اصفهان و برگزاری جلسات متعدد هیات دولت اشاره کرد و افزود: هوشیاری و بصیرت مردم، نقش رسانه ها به خصوص رسانه ملی و پاسخگویی به موقع دولت باعث خنثی شدن توصیه دشمنان شد.

 

وی با اشاره به ۱۳ آذر سالروز قانون اساسی و رای ۹۹ و نیم درصدی مردم به قانون اساسی نظام در سال ۵۸ یادآور شد: قانون اساسی میثاق بزرگ ملی، دینی و انقلابی و از مترقی ترین قانون های اساسی دنیا است.

 

حجت الاسلام نوفرستی عمل به قانون اساسی را علاج دردهای کشور دانست و تاکید کرد: قانون گریزی باعث بروز برخی مشکلات، عدم اطاعت از خدا و…می شود.

 

خطیب موقت جمعه بیرجند در ادامه به ۱۶ آذر و روز دانشجو اشاره کرد و گفت: نقش دانشجویان در پیروزی انقلاب، تسخیر لانه جاسوسی و انقلاب دوم به تعبیر امام راحل، دوران دفاع مقدس، کمک های مومنانه و…کسی پوشیده نیست.

 

 

 

مدیرعامل توانبخشی حضرت علی اکبر(ع) بیرجند:
مرکز توانبخشی حضرت علی اکبر(ع) بیرجند چشم انتظار حمایت خیرین
​عرب زاده گفت: موسسه خیریه توانبخشی حضرت علی اکبر (علیه السلام) بیرجند در راستای تامین مخارج و آذوغه و سایر خدمات به جمعیت ۴۰۰ نفری تحت سرپرستی خود، نیازمند کمک خیرین و نیکوکاران است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «حامد عرب زاده» امروز (۱۱ آذر) در نشست خبری با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۴۰۰ معلول و سالمند در موسسه توانبخشی حضرت علی اکبر(علیه السلام) بیرجند سرپرستی می شوند، اظهار داشت: این مرکز چهار بخش خدمات روزانه، خواهران، برادران و سالمندان را با ۴۵ نیرو دارد.

وی با اشاره به اینکه در شرایط ویروس کرونا، توان‌بخشی حضرت علی اکبر(علیه السلام) توانست با قرنطینه و نگهداری درست، از سالمندان و معلولان پرستاری کند، گفت: تاکنون تنها ۲۸ سالمند و ۸۳ معلول گرفتار بیماری کرونا شدند که از این تعداد متاسفانه ۷ سالمند از دنیا رفتند و مابقی درمان شدند.

مدیرعامل موسسه خیریه توانبخشی حضرت علی اکبر (ع) بیرجند با اشاره به اینکه پروژه آب‌درمانی توانبخشی حضرت علی اکبر(علیه السلام) با همراهی سازمان بهزیستی در دهه فجر افتتاح خواهد شد، افزود: همچنین کاردرمانی معلولان و سالمندان به‌صورت همه‌روزه در این مرکز انجام می‌شود.

عرب زاده با بیان اینکه از خیرین تقاضا داریم در زمینه آذوقه و مواد غذایی نان میوه و سایر خدمات مرکز توان‌بخشی حضرت علی‌اکبر(علیه السلام) را یاری کنند، گفت: نیازمند حمایت خیرین و همراهی آن‌ها در بخش های مختلف هستیم تا یکسری از هزینه‌های مرکز را کاهش دهیم.

کم توجهی به ۳ محصول استراتژیک/ صادرات حلقه مفقوده/۷

کم توجهی به ۳ محصول استراتژیک/ صادرات حلقه مفقوده

خاک ایران محل کشت محصولات متنوع و متعددی است که هر یک با ویژگی‌های خاص، محصول استراتژیک استان‌های مختلف هستند، خراسان جنوبی مهد تولید زعفران، زرشک و عناب است که توجه لازم به آنها نمی‌شود.

به گزارش مهر کاهش تولید محصولات کشاورزی به ویژه محصولات استراتژیک استان ضربه مهلکی بود که بر اثر خساست آسمان و کاهش بارندگی‌ها، در کنار دیگر مسائلی چون گرمای بی سابقه، سرمازدگی، وزش باد و توفان رخ داد.

گزارش‌ها حاکی است بیشترین ضربه بر اثر خشکسالی و … دامن زعفران را گرفت و اوضاع به گونه‌ای پیش رفت که در مقایسه با سال گذشته تولید طلای سرخ به نصف کاهش یافت.

کاهش تولید

یک کشاورز خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: به سبب خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها برداشت از چاه آب به منظور صرفه جویی کاهش یافت.

موسوی ادامه داد: برخی کشاورزان ناچار به کاهش سطح زیر کشت شدند و توفان هم به محصولی چون عناب در کنار آفت سنک، آسیب زد.

وی با بیان اینکه باد بسیاری از تولیدات عناب را به نابودی کشاند و به سبب کم آبی باردهی درختان هم کمتر بود، عنوان کرد: در شهر سرایان هم تولید نسبت به سطح زیر کشت زعفران امسال با کاهش چشمگیر مواجه شد.

وی افزود: سال قبل شرایط بهتر بود و تا حدودی بارندگی‌های به موقع سبب شد تا شاهد بالا رفتن تولیدات باشیم. اما کرونا و کاهش قیمت این محصول در بازار و … امید کشاورزان را ناامید کرد.

موسوی ادامه داد: امسال هم بارندگی نداشتیم و کشاورزان محصول کمی برداشت کردند.

کم توجهی به ۳ محصول استراتژیک/ صادرات حلقه مفقوده

عمل نکردن به وعده‌ها

یک زرشک کار خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: قیمت زرشک بسیار پایین است و بهایی که برای کاشت، داشت و برداشت این محصول می‌پردازیم با بهای خرید بازار برابری نمی‌کند و در بسیاری موارد زرشک کاران متضرر می‌شوند.

علی عرب اضافه کرد: توجه کم به محصولات استراتژیک و ضعف صادرات، به زرشک ضربه مهلکی وارد کرده است.

وی ادامه داد: خشکسالی‌ها در کنار نبود حمایت و عمل نکردن به وعده‌ها سبب می‌شود تا کشاورزان برای ادامه مسیر کشاورزی و تولید این قلم کالاهای خاص دلسرد باشند و با احتیاط بیشتری عمل کنند.

آثار خشکسالی بر زرشک و زعفران

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار مهر از کاهش تولید محصولات استراتژیک استان به ویژه زعفران خبر داد و گفت: خشکسالی و کمبود بارندگی عامل اصلی کاهش تولیدات است.

عبدالرضا رضایی بیان داشت: با کاهش بارندگی امسال شاهد روند کاهشی تولید محصولات استراتژیک استان بودیم و هر چند در برخی موارد به لحاظ آماری تفاوت چندانی با سال گذشته نداریم اما بر اساس پیش بینی‌ها با توجه به روند افزایشی شدن سطح زیر کشت انتظار محصول بیشتر بوده است که به سبب خشکسالی، سرما و گرما، توفان و … متأسفانه تولید برخی محصولات کاهشی و برخی هم به میزان سال گذشته بوده است.

به گفته وی در شرایط عادی انتظار تولید این محصولات بسیار بالاتر است اما بنا به همان دلایل با کاهش و توقف روند افزایشی تولید مواجه شده‌ایم.

کم توجهی به ۳ محصول استراتژیک/ صادرات حلقه مفقوده

تولید عناب درجا زد

وی در ادامه سطح زیر کشت عناب در استان را چهار هزار و ۱۳۴ هکتار اعلام کرد و افزود: در سال ۹۸ تولید این محصول بیش از هفت هزار تن و در سال ۹۹ به میزان ۶ هزار و ۷۲۷ تن بوده است.

وی ادامه داد: امسال اگر چه با پیش بینی برداشت هفت هزار و ۱۳۰ تن مواجه بودیم و به ظاهر روند تولید محصول افزایشی بوده است اما در شرایط عادی باید پیش بینی میزان برداشت عناب بیش از این میزان بود و در حال حاضر هم امیدوار هستیم حداقل مطابق پیش بینی‌ها تولید داشته باشیم.

به اظهار وی خشکسالی قاتل اصلی کاهش تولید محصولاتی نظیر عناب است چرا که برای مقابله با کم آبی طرح‌های کاهش برداشت از منابع آبی را طی امسال داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: افزایش دما و گرمای بی سابقه، عدم بارندگی در زمان مناسب، باد و توفان، آفت‌هایی نظیر سنک و … به عناب خسارت وارد کرد.

انتظار تولید بیشتر در شرایط عادی

معاون امور باغبانی و زراعی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: اگر شرایط بارندگی کمی بهتر بود حداقل باید ۱۰ تا ۱۵ درصد بالاتر از این میزان پیش بینی شده، شاهد برداشت عناب می‌بودیم چرا که استان پتانسیل و ظرفیت تولید بیشتر از این را دارد.

وی با بیان اینکه با کاهش بارندگی‌ها و با برداشت بیش از حد منابع آبی شاهد افت کیفیت آب و شوری آن هستیم، گفت: در نتیجه بازدهی طبق ظرفیت نداریم و همین عوامل هم سبب شده است تا برداشت از منابع آب زیرزمینی، قنات و چاه موتورها و … با محدودیت همراه شود و در نتیجه برای مطابقت با شرایط کشاورزان هم دست به تولید کمتر به سبب کم آبی می‌زنند.

کم توجهی به ۳ محصول استراتژیک/ صادرات حلقه مفقوده

بحران زرشک

وی در ادامه به دیگر محصول استراتژیک استان یعنی یاقوت سرخ اشاره کرد و گفت: سطح زیر کشت این محصول بیش از ۱۸ هزار و ۶۰۰ هکتار در سال ۹۹ بوده است.

رضایی بیان کرد: سال گذشته از این میزان سطح زیر کشت زرشک ۲۲ هزار تن محصول برداشت شد و امسال تولیدات زرشک به ۲۲ هزار و ۳۱ تن رسید.

وی تصریح کرد: اگر چه ۳۱ تن بیشتر تولید داشتیم اما باز هم با توجه به سطح زیر کشت استان پتانسیل تولید بیشتر از این میزان را داشته است.

به گفته وی انتظار می‌رفت اگر شرایط بارندگی نرمال‌تر بود حداقل ۱۰ درصد بیشتر از این میزان شاهد تولید زرشک می‌بودیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا زرشک مانند یک سال و نیم گذشته که گرفتار بحران و افت شدید قیمت شد و با توجه به اینکه صادرات این محصول چندان رونقی هم ندارد آیا باز هم با توجه به تولیدات زرشک کاران دغدغه فروش محصول را دارند گفت: با توجه به اینکه خرید زرشک در سبد خرید دولت قرار گرفته، با ورود مناسب بخش خصوصی بخش بسیاری از محصول خاص خراسان جنوبی به صورت تازه خریداری شد.

به گفته وی بخش باقی مانده هم انبار شد و زرشک پفکی مرغوب سال گذشته با قیمت‌هایی بالایی تا ۸۵ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

وی بیان داشت: همچنین صادرات هم در حال رونق گرفتن است و بخشی از زرشک استان صادر می‌شود.

کم توجهی به ۳ محصول استراتژیک/ صادرات حلقه مفقوده

تیغ خشکسالی بر گلوی گران‌ترین ادویه جهان

اما محصولی که سال گذشته با بی مهری تمام و بی توجهی مسئولان بر روی زمین پرپر شد و کشاورزان زعفران کار گران‌ترین ادویه جهان را در کوچه و خیابان به حراج گذاشتند امسال بیشتر از سایر محصولات استراتژیک دستخوش تغییرات و گرفتار خشکسالی شده است.

تیغ خشکسالی گویا برای زعفران بران تر بوده و امسال در مقایسه با سال گذشته تولید این محصول به نصف کاهش یافته است.

حال گرچه امید می‌رود با کاهش تولیدات این محصول شاهد رسیدن زعفران به جایگاه اصلی اش باشیم اما آن طور که گفته‌ها حکایت می‌کند امسال گل زعفران بسیار کم راهی بازار شده و بسیاری از مصرف کنندگان این ادویه به سبب قیمت بالا آن را از سبد مصرف تا حدودی کنار گذاشته‌اند.

معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در زمینه این محصول استراتژیک استان هم در گفتگو با مهر گفت: سطح زیر کشت این ادویه گران قیمت و کالای خاص خراسان جنوبی، ۱۷ هزار و ۱۵۲ هکتار است که در سال گذشته با توجه به اینکه بارندگی تا حدودی به موقع بوده و سرما خسارت کمتری به این محصول زده است شاهد برداشت بیش از ۷۰ تن بودیم اما امسال این ادویه به سبب خشکی و نبود بارندگی به موقع به نصف کاهش یافت.

وی از پیش بینی برداشت ۳۳.۵ تن زعفران از مزارع استان خبر داد و افزود: عدم بارندگی به موقع، گرمای تابستان، و … سبب نقصان پیاز زعفران و در نتیجه باردهی شد.

به گفته وی زعفران از سرمازدگی هم بی نصیب نماند و برخی گل‌ها گرفتار سرما شدند.

کم توجهی به ۳ محصول استراتژیک/ صادرات حلقه مفقوده

وی معتقد است خراسان جنوبی در حوزه تولید زرشک از آنجا که تولید کننده عمده و خاص آن است می‌تواند یکه تازی کند و امید می‌رود با بازگشایی رستوران‌ها و کاهش شدت بیماری کرونا این محصول از رونق خوبی برخوردار شود.

البته وی این موضوع را هم یادآور می‌شود که به سبب شرایط اقتصادی زرشک از سفره بسیاری خانوارها حذف شده و امید می‌رود با فرآوری و صادرات در کنار فروش تازه محصول شاهد رونق بازار زرشک بیشتر از گذشته باشیم.

رضایی در خصوص پسته دیگر محصول تولیدی استان هم گفت: از ۲۵ هزار و ۱۲۰ هکتار سطح زیر کشت پسته در سال گذشته بیش از ۱۵ تن پسته برداشت شد و امسال به دلایل مختلف به ویژه کمبود منابع آبی با اینکه این محصول و دیگر محصولات سازگار با شرایط کم آبی هستند اما با کاهش مواجه و به ۱۲.۵ تن تولید رسید.

پنجه خشکسالی بر چهره کشاورزی استان و تیغ برانش بر محصولات استراتژیکی چون زعفران، زرشک، عناب و … رسید. کاهش تولید این محصولات خود گواه بی رحمی قهر طبیعت است و بیشتر از همه این قهر گریبان گران‌ترین ادویه جهان یعنی زعفران را گرفته است که لازم است دولت در زمینه حمایت از کشاورزان برنامه ریزی داشته باشد.

۷۱۱ میلیارد ریال کمک های مومنانه هیئت های مذهبی خراسان جنوبی/۲-۳

 ۷۱۱ میلیارد ریال کمک های مومنانه هیئت های مذهبی خراسان جنوبی

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی از کمک ۷۱۱ میلیارد ریالی هیئت های مذهبی استان از ابتدای امسال تاکنون خبر داد.

حجت‌الاسلام محمد قناعت شامگاه پنج شنبه در نشست مسئولین شوراهای هیآت مذهبی و کانون‌های مداحان استان که به‌منظور برنامه‌ریزی «مهرواره هوای نو» و همچنین برنامه‌ریزی سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی برگزار شد، گفت: در تمام دوره‌ها هیئت‌های مذهبی با استفاده از ظرفیت خود مردم در کنار مردم بوده‌اند.

وی عنوان کرد: امسال نیز برنامه‌های بسیار خوبی برای هیئت‌های مذهبی در نظر گرفته‌شده است تا با استفاده از ظرفیت جوانان و نوجوانان مشکلات محل خود و بالطبع جامعه را حل کنند.

وی گفت: ارزش کمک‌های مؤمنانه هیئت‌های مذهبی خراسان جنوبی در شش‌ماهه نخست امسال مبلغ ۷۱۱ میلیارد ریال بوده است.

به گفته وی این کمک‌ها را در قالب توزیع سه میلیون و ۹۸۱ هزار و ۷۰۲ پرس غذای گرم، ۶۶ هزار و ۵۳۰ بسته معیشتی، ۱۲۱ هزارو ۳۵۳ بسته بهداشتی، دو هزار و ۷۷۹ کارت هدیه به اقشار کم‌درآمد، ۴۳۷ جهیزیه، ۵ هزار و ۲۸۵ بسته لوازم‌التحریر، ۱۳ تبلت، ۲۳۹ عدد لوازم‌خانگی برای اقشار کم‌درآمد توزیع شده است.

وی بیان داشت: همچنین ۷ هزار و ۳۴ دست پوشاک و کفش، بخشش اجاره ۲۰ باب مغازه و منزل، توزیع ۲۱ هزار و ۴۵۳ کیلوگرم گوشت گرم، پرداخت ۲۳۸ وام قرض‌الحسنه، آزادی ۹ نفر زندانی، خرید تجهیزات پزشکی به مبلغ ۸ میلیارد و ۳۲۰ میلیون ریال، توزیع ۱۶۰ کارت هدیه سلامت، خرید یک دستگاه پزشکی به ارزش ۱۹۰ میلیون ریال و توزیع ۲۵۹ هزار و ۶۶۰ قرص نان از سوی هیئت های مذهبی استان توزیع شده است.

حجت‌الاسلام قناعت افزود: اکنون نیز ۳ برنامه محوری با محوریت هیآت مذهبی در دست اجرا داریم که «مهرواره هوای نو» یکی از آن‌هاست و در این مهرواره با همکاری و به‌کارگیری نخبگان و اندیشمندان متعهد در مسیر تمدن سازی اسلامی گام‌های خوبی برداریم.

وی گفت: این مهرواره باهدف شناسایی ظرفیت‌هایی که هیئت‌های مذهبی دارند شکل‌گرفته است.

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: شهادت حاج قاسم سلیمانی نیز مصادف با ایام فاطمیه و رحلت آیت‌الله مصباح یزدی (ره) شده که این برنامه‌ها تحت عنوان عملیات حاج قاسم از ۹ الی ۱۹ دی‌ماه برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: سازمان تبلیغات اسلامی برنامه‌های متنوعی را در این ایام پیش‌بینی کرده و امید است نخبگان استان هم طرح‌های بومی خود را برای اجرا و ارائه به دیگر محلات به ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان‌ها ارسال کنند.

وی بابیان اینکه محور عملیات حاج قاسم خود مردم هستند، افزود: عملیات حاج قاسم بر پایه تشکیل ستادهای مردمی و جمع‌آوری پیشنهادات و ایده پردازی و اجرا در محلات شکل‌گرفته است.

شناسایی۱۱۰ بیمار مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

۱۱۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا از ۷۸۴ آزمایش مولکولی و سریع در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی شناسایی شد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: دیروز ازشناسایی بیمار مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی ۲۶۲ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که ۵۰ بیمار و از۵۲۲ تست سریع ۶۰ مورد مثبت جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۴ مورد از بشرویه،  ۳۴ مورد از بیرجند،  ۲ مورد از خوسف،۴  مورد از درمیان، ۴ مورد از زیرکوه،  ۴ مورد از سربیشه،  ۲۴ مورد از طبس،۱۲  مورد از فردوس ،۸ مورد از قاین و ۱۴ مورد از نهبندان، شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر۲۰۲  بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که۷۱  نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد  ۲۳ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۴  نفر نامساعد است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان افزود: خوشبختانه  مورد جدید فوت ناشی از کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در استان، نداشتیم و آمار جان باختگان این بیماری  هزار و  ۲۳۶ نفر ثابت ماند.

 

 

 

 

پرداخت ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات کشاورزکارت به کشاورزان/۲-۳

۱۰ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان تسهیلات کشاورز کارت امسال به کشاورزان خراسان جنوبی پرداخت شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، مدیر امور سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان در گفتگو با خبرنگار صدا پرداخت ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات کشاورزکارت به کشاورزانو سیما گفت: این تسهیلات به ۶۱۸ کشاورز و بهره بردار متقاضی در این بخش پرداخت شد.

فرجامی فرد افزود: این تسهیلات برای حمایت از کشاورزان برای تامین کود مورد نیاز کشت پاییز و بهار پرداخت شد.

به گفته وی این تسهیلات با نرخ سود ۱۲ درصد و بازپرداخت یکساله پرداخت شد.

 

 

 

 

 

 

 

برگزاری یادواره شهید یعقوبی و گرامیداشت ۹ شهید دیگر/۲-۳

یادواره بسیجی شهید محمد حسین یعقوبی و گرامیداشت ۹ شهید دیگر حومه روستای چهکند روشناوند بخش مرکزی بیرجند برگزار شد.

معاون هماهنگ کننده سپاه انصارالرضا علیه السلام خراسان جنوبی در یادواره برگزاری یادواره شهید یعقوبی و گرامیداشت ۹ شهید دیگربسیجی شهید محمد حسین یعقوبی با گرامیداشت یاد شهدای منطقه گفت: شهدا کسانی بودند که در مسابقه از خودگذشتگی و دینداری برنده شدند.

سرهنگ هزاری با یادی از شهید ابراهیم هادی و تشویق جوانان به خواندن کتاب شهید با عنوان “سلام بر ابراهیم” افزود: در گرفتاری‌های آخرالزمان، شهدا می‌توانند در تمام ابعاد شخصیتی و زندگی چراغ راه و الگوی مناسبی باشند.

این یادواره به همت دهیاری، شورای اسلامی روستا و پایگاه مقاومت بسیج روستای چهکند روشناوند برگزار شد.

بسیجی شهید محمد حسین یعقوبی سال ۶۵ در شلمچه به شهادت رسید.

 

 

 

قول مساعد استاندار برای پیگیری مشکلات گلخانه هزار دستان بیرجند

استاندار خراسان جنوبی برای حل مشکلات مجتمع گلخانه هزار دستان بیرجند قول مساعد داد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، جرجانی رئیس سازمان صمت استان در  گفتگو با خبرنگار صدا و سیما در حاشیه بازدیدقول مساعد استاندار برای پیگیری مشکلات گلخانه هزار دستان بیرجند استاندار از گلخانه هزار دستان بیرجند که به مناسبت روز جهانی و هفته معلولان انجام شد، گفت: استاندار در این بازدید برای بررسی و پیگیری درخواست ۸۰ میلیون تومان تسهیلات از سوی سرمایه گذار، برای توسعه این طرح قول مساعد داد که متقاضی می‌تواند با اعلام درخواست به سازمان جهاد کشاورزی استان و ارسال طرح به تهران از تسهیلات بهره‌مند شود.

این گلخانه که متعلق به مجتمع کشت و صنعت هزارستان است، دو سالن ۵ هزار متری زیر کشت گل رز دارد و در حال حاضر ۲۰ نفر  از جمله تعدادی از معلولان به صورت مستقیم در این واحد گلخانه‌ای مشغول به کار هستند.

جرجانی افزود: استاندار همچنین از یکی از کارخانجات کاشی استان بازدید و از نزدیک با مشکلات این کارخانه وکارگران آشنا شد و برای اخذ تسهیلات سرمایه درگردش مورد نیاز این واحد تولیدی نیز قول مساعد داد.

 

 

 

اعزام تیم هندبال زغال سنگ طبس به لیگ برتر/۷

تیم هندبال زغال سنگ طبس برای انجام سه بازی در لیگ برتر اعزام شد.

در آخرین هفته‌ی مسابقات نیم فصل هندبالیست‌های زغال سنگ طبس سه بازی خواهد داشت که به میزبانی قم انجام می‌شود.

زغال سنگ طبس در سه بازی پایانی نیم فصل خود با تیم‌های سپاهان نوین ، ناجای قم و شاملی شیراز بازی خواهد کرد.

زغال سنگ در حال حاضر در جایگاه چهارم قرار دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پیک امید به روستا‌های بخش قهستان درمیان رفت/۲

کاروان پیک امید کانون خراسان جنوبی به روستا‌های بخش قهستان رفت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در راستای عدالت اجتماعی، ایجاد روحیه‌ی شادی و نشاط و خدمات رسانی بهپیک امید به روستا‌های بخش قهستان درمیان رفت کودکان ونوجوانان مناطق کم برخوردار استان، کاروران امداد فرهنگی، «پیک امید» کانون خراسان جنوبی با مشارکت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه به منظور اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری به روستا‌های بخش قهستان در شهرستان درمیان اعزام شد.

در این برنامه، مربیان کانون با اجرای نمایش‌عروسکی، قصه‌گویی، آموزش کاردستی (اوریگامی) شعرخوانی، بازی‌های بومی و محلی، نمایش فیلم و اهدای جوایز فرهنگی و… روز خاطره انگیزی را در ذهن کودکان ونوجوانان روستا‌های «آسیابان»، «کوشکک»، «براندود»، «زیربراندود» و «عبدله» ثبت کردند.

اجرای برنامه در روستای «عبدله» بود که از کودکان ونوجوانان حاضر از سوی این مرکز با غذای گرم پذیرایی شد.

 

 

 

 

ثبت مهارت تنور سازی فردوس در فهرست میراث ملی/۲

تنور سازی فردوس خراسان جنوبی در فهرست میراث ناملموس (معنوی) ثبت شد.

مسئول واحد پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری  و صنایع دستی استانثبت مهارت تنور سازی فردوس در فهرست میراث ملی  شهر فردوس را پیشگام در هنر تنورسازی سنتی استان دانست و گفت: تنورسازی سنتی، ساخت تنور‌های نانوایی های سنتی و خانگی با گل است.

سید احمد برآبادی افزود: هر چند که بر اساس مطالعات باستان شناسی و گزارش کاوشهای انجام شده، قدمت سفالگری فردوس به دوره ساسانی می رسد، اما مصاحبه با پیشکسوتان تنور سازی فردوس و خاطرات نسلی این افراد و رواج فامیل خزاف مقدم که سابقه ی تاریخی در حدود ۳۰۰ سال دارد، نشان از رونق سفالگری منطقه و دیرینه بالای این هنر در شهر مذکور دارد.

به گفته وی برای ساخت تنور از خاک رس، کاه، ماسه و آب با نسبت‌های بسیار دقیق و استاندارد که به صورت تجربی حاصل شده استفاده می شود.

مسئول واحد پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری  و صنایع دستی استان گفت: تجربه تشخیص خاک مرغوب برای تنورسازی، روش‌های به عمل آوری گل وآماده سازی آن، ساخت تنور با لایه‌های نواری با عرض حدود ۲۲ سانت و … از استعداد، توانمندی و تجربه ی غنی نسل به نسل این هنر در شهر فردوس حکایت دارد.

وی با بیان اینکه دوام و عمر بالای تنور‌های فردوس که بیش از ۵۰ سال مورد استفاده بوده و کارایی دارند از دیگر ویژگی های تنور‌های فردوس می‌باشد، افزود: پخت کامل بدنه تنور‌ها در کوره و نصب و استفاده از تنور پخته، دلیلی بر استحکام تنور‌ها و کیفیت نان حاصله است.

 

 

 

 

تأمین زمین در ۱۰ شهر زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت خراسان جنوبی

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی از تأمین زمین در ۱۰ شهر زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت استان برای احداث مسکن خبر داد.

تنها در جلسه شورای تامین مسکن شهرستان نهبندان با اعلام این خبر گفت:تأمین زمین در ۱۰ شهر زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت خراسان جنوبی همچنین در طرح جهش مسکن برای شهرهای شوسف، گزیک و درح زمین ها توسط بنیاد مسکن تأمین شده است.

وی افزود: برای احداث یک میلیون مسکن در طرح نهضت ملی مسکن منتظر ابلاغ بخشنامه ها هستیم تا سریع تر کار احداث مسکن در استان آغاز شود.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی با بیان اینکه وظایف بنیاد مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر، سه موضوع است که راه و شهرسازی باید انجام دهد، تا بنیاد مسکن کار را آغاز کند، گفت: ثبت نام متقاضیان در سایت سمن، پالایش افراد، تامین تسهیلات و تامین زمین توسط بنیاد مسکن در دست اقدام است.

تنها افزود: سهمیه شهرستان نهبندان۳۳۲ مسکن است که نیاز است افراد سریع تر به بانک ها معرفی شوند.

وی با بیان اینکه در مقاوم سازی شاخص کشوری ۵۲ درصد است و در خراسان جنوبی ۵۳ درصد است که از متوسط کشوری جلوتر هستیم که این عدد در نهبندان بالای ۷۲ درصد و از بقیه شهرستان های استان در جایگاه بهتری قرار دارد که بخش قابل توجهی در دو سال اخیر احداث شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی مجموع اعتبارات اجرای طرح ها در سطح شهرستان نهبندان را پنج میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: برای جذب اعتبارات ملی باید تلاش شود.

فرماندار نهبندان نیز در این جلسه گفت: همه دستگاه ها می بایست با همه ظرفیت ها به اجرای طرح نهضت مسکن دولت کمک کنند.

بیکی افزود: در طرح نهضت مسکن تا روز گذشته یک هزار و ۷۶۶ نفر برای نهبندان و ۳۶۴ نفر برای شهر شوسف ثبت نام کرده اند.

وی گفت: در دو سال گذشته در شهرستان نهبندان جهش بسیار خوبی را با احداث ۳۱۱۷ واحد در احداث مسکن جدید و مقاوم سازی داشته ایم.

فرماندار نهبندان افزود : بالای ۷۱ درصد منازل روستایی نهبندان مقاوم سازی شده که عدد بسیار خوبی نسبت به سایر شهرستان های استان خراسان جنوبی است.

بیکی با بیان اینکه دولت برنامه جدید و ویژه ای برای مسکن پیش بینی کرده است، افزود: با توجه به افزایش سرسام آور هزینه های تأمین مسکن، طرح نهضت ملی مسکن قانون خوبی برای کمک به متقاضیان مسکن است و افراد می توانند از این فرصت استفاده کنند.

وی گفت: در طرح اقدام ملی که سال گذشته شروع شده بود، نهبندان؛ شهرستان دوم در تعداد سهمیه جذب شده بود و در اجرا هم پیشرفت خوبی داریم، اما متقاضیانی که تاکنون انعقاد قرارداد نداشته اند باید در اسرع وقت اقدام کنند چرا که ۳۰۰ میلیون تومان می توانند تسهیلات بگیرند.

فرماندار نهبندان افزود: شبکه آب در طرح اقدام ملی مسکن شهر نهبندان به پایان رسیده و تامین برق نیز از هفته آتی آغاز و شبکه گاز نیز در دستور کار قرار گیرد.

بیکی با بیان اینکه در طرح نهضت ملی مسکن همه دستگاه ها باید پای کار باشند و از ظرفیت های قانونی استفاده کنند تا متقاضیان سرگردان نباشند، گفت: خرید و فروش و واگذاری امتیاز مسکن در طرح های مسکن غیر قانونی است و با متخلفین برخورد قانونی انجام خواهد شد.

 

 

 

 

 

کشف ۲۶ هزار لیتر سوخت قاچاق در نهبندان/۴

۲۶ هزار لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فرآورده‌های نفتی در شهرستان نهبندان کشف شد.

فرمانده انتظامی استان گفت : ماموران ایست و بازرسی”سهل آباد” شهرستان کشف ۲۶ هزار لیتر سوخت قاچاق در نهبنداننهبندان در اجرای طرح مبارزه با قاچاق سوخت، هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی این شهرستان به یک کامیون مشکوک شدند و جهت بررسی بیشتر خودرو را متوقف کردند.
سردار ناصر فرشید افزود : مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از کامیون، ۲۶ هزار لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فراورده‌های نفتی کشف کردند.

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی گفت : مأموران در این رابطه یک خودروی سنگین توقیف و ۲ متهم دستگیر کردند که متهمان به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

 

 

 

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان‌جنوبی:

۵۳ درصد خانه‌های روستایی خراسان‌جنوبی مقاوم شدند/افزایش تسهیلات

۵۳ درصد خانه‌های روستایی خراسان‌جنوبی مقاوم شدند/افزایش تسهیلات

بیرجند- مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۵۳ درصد خانه‌های روستایی خراسان‌جنوبی مقاوم شده‌اند، گفت: تسهیلات برای مقاوم سازی خانه‌ها به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد.

چند روز پیش زلزله‌ای در محدوده روستاهای چاهک موسویه و علی آباد در نزدیکی آرین شهر رخ داد که خوشبختانه خسارت زیادی به همراه نداشت، اما مجدد این زنگ خطر را به صدا درآورد که خراسان‌جنوبی استانی زلزله خیز است که باید برای مواجهه با این پدیده آمادگی کامل را داشته باشیم.

یکی از این آمادگی‌ها، مقاوم سازی خانه‌های روستایی و حرکت به سمت حذف خانه‌های خشت و گلی است که با کوچک‌ترین زلزله‌ای ولو در مقیاس و ریشتر کم احتمال خطر و آسیب جانی و مالی دارد. حال این سوال مطرح می‌شود که در حال حاضر وضعیت مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی به چه شکل است.

قاسم تنها، مدیرکل بنیاد مسکن خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهارکرد: در حال حاضر از حدود ۸۸ هزار و ۸۳۵ خانه روستایی در خراسان‌جنوبی تعداد ۴۷ هزار و ۲۷۹ واحد روستایی مقاوم سازی شده است که ۵۳.۲ درصد خانه‌ها را شامل می‌شود.

جلوتر از میانگین کشوری در مقاوم سازی خانه‌ها هستیم

وی با اشاره به اینکه میانگین کشوری در خصوص مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی ۵۲ درصد است، بیان‌کرد: هر چند ما حدود یک درصدی از میانگین کشوری بالاتر هستیم ولی به واسطه آنکه هنوز حدود ۴۷ درصد دیگر از خانه‌ها مقاوم سازی نشده‌اند احساس مسئولیت در این زمینه داریم.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان‌جنوبی اظهارکرد: ما در هر جلسه، هر برنامه رسانه‌ای، هر دیدار با فرمانداران و مردم داشته‌ایم از روستاییان عزیز درخواست کرده‌ایم که برای مقاوم سازی خانه‌های خود و دریافت تسهیلات در این زمینه مراجعه کنند.

تنها در زمینه تسهیلات مقاوم سازی خانه‌های روستایی بیان‌کرد: تسهیلات مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی ۱۰۰ میلیون تومان و با بازپرداخت ۲۰ ساله و کارمزد پنج درصد است و در حقیقت در میان تسهیلات بانکی بهترین شرایط را دارد.

وی ادامه‌داد: افزایش تسهیلات مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی به ۲۰۰ میلیون تومان (با همان شرایط قبلی و بازپرداخت ۲۰ ساله و …) نیز هنوز ابلاغ نشده است ولی به زودی دستورالعمل و ابلاغیه آن به دست ما خواهد رسید و روستاییان عزیز با مبلغ بیشتری می‌توانند برای مقاوم سازی خانه‌های خود اقدام کنند.

اولویت پرداخت تسهیلات با ساکنین روستا است

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی گفت: اولویت اول پرداخت تسهیلات مقاوم سازی خانه‌های روستایی کسانی هستند که هم اکنون در روستاهای استان سکونت داشته و تمایل برای دریافت این وام و تسهیلات را دارند.

تنها اظهارکرد: ما اگر به هر دلیلی افراد ساکن در روستا برای دریافت وام مراجعه نکردند، این ظرفیت تسهیلات می‌تواند در اختیار سایر افراد برای مقاوم سازی خانه‌ها در روستا قرار گیرد.

وی افزود: به عنوان مثال فردی در شهر زندگی می‌کند، اما یک خانه پدری در روستا دارد که روزهای آخر هفته به آنجا مراجعت می‌کند که در صورت عدم مراجعه ساکنین روستا برای دریافت تسهیلات، او در اولویت بعدی می‌تواند نسبت به دریافت تسهیلات و مقاوم سازی آن خانه اقدام کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*