آخرین خبر :

اخبار خراسان جنوبی/ تسهیلات ایجاد واحد فرآوری معدن در خراسان جنوبی پرداخت می‌شود

 

 

 

 

 

 

شناسایی ۱۵۷بیمار مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی

۱۵۷بیمار جدید مبتلا به کرونا از ۷۲۰آزمایش مولکولی و سریع در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی شناسایی شد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: روز گذشته از ۲۶۴آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که ۶۲بیمار و از ۴۵۶تست سریع ۹۵مورد مثبت جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد مورد ۴مورد از بشرویه، ۴۱مورد از بیرجند، ۱۰مورد از خوسف، ۲مورد از زیرکوه، ۸مورد از سرایان، ۷مورد از سربیشه، ۳۵مورد از طبس، ۱۸مورد از فردوس و ۹مورد از قاین و ۲۳مورد از نهبندان، شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۲۰۱بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستانهای خراسان جنوبی بستری هستند که ۸۰نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۱۶نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۳نفر نامساعد است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان افزود: در شبانه روز گذشته سه مورد فوت جدید ناشی از کرونا در استان ثبت شد و آمار جان باختگان این بیماری به هزار و ۲۲۹نفر افزایش یافت.

 

 

 

طرح شکست خورده مناطق نمونه گردشگری خراسان‌جنوبی

مناطق نمونه گردشگری در دولت دهم مطرح شد اما در طول این سال‌ها به یک طرح شکست خورده تبدیل شده است که آنچنان که باید باعث توسعه اقتصادی نشده است.

طرح شکست خورده مناطق نمونه گردشگری خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، مناطق نمونه گردشگری می‌توانند فرصتی برای ایجاد اشتغال و درآمد باشند. به صورت کلی درباره این مناطق می‌توان گفت بر اساس ماده ۸ قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای جلب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و ایجاد تأسیسات زیربنایی و ایرانگردی و جهانگردی و ارایه خدمات مناسب به جهانگردان، دولت می‌تواند در مناطق مستعد کشور و قطب‌های گردشگری با تأکید بر مناطق کمتر توسعه یافته به متقاضی بخش غیردولتی اجازه تأسیس مناطق نمونه گردشگری بدهد و منطقه نمونه گردشگری، مناطقی را در بر می‌گیرد که در جوار جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، مذهبی، طبیعی و گردشگری کشور باشد و به منظور ارائه خدمات به گردشگران توسط بخش غیر دولتی اداره می‌شوند.

نکته مهم اینجا است که در خراسان جنوبی مناطقی با ظرفیت گردشگری بالایی وجود دارد که چندان دیده نشده است و با توجه به چنین طرح شسکت خورده‌ای لازم است که طرح‌های گردشگری برای توسعه اقتصادی استان دیده شود.

مشکل در مناطق نمونه گردشگری

در این زمینه با چند کارشناس فعال در بخش کردشگری گفت‌و‌گو داشتیم که به دلایلی تمایلی به بیان نام خود نداشتند.

به گفتۀ یکی از این فعالان نکته‌ای که در این میان به آن توجه نشده است ظرفیت‌های گردشگری در آن مناطق است که این مناطق بدون در نظر گرفتن نگاه کارشناسی انتخاب شده‌اند و باری بر دوش دولت و بودجه‌های استان هستند و چندان آینده‌ای در پیش ندارند و این قوانین نیاز به اصلاح دارد.

وی خاطر نشان کرد: در این زمینه دولت به تازگی به این مهم دست یافته است و به دنبال اصلاح قوانین هستند اما باید به ظرفیت‌های دیگر گردشگری هر منطقه توجه شود و با توجه به طرح ‌های تخصصی و نگاه کارشناسی به توسعه آنها پرداخت.

یکی دیگر از کارشناسان هم بیان کرد: می‌توان با ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذار بخش خصوصی و سایر بخش‌ها که علاقمند به توسعه استان در حوزه گردشگری، ایجاد تفرجگاه و فضاهای مفرح هستند، نگاه آنها را به دیگر مناطق گردشگری با ظرفیت بالا جلب کرد و قدمی مؤثر برای مردم برداشته شود تا از این بن بست خارج شویم.

۳ منطقه مجوزدار و ۶​ منطقه بدون سرمایه‌گذار

در همین راستا با «حمیدرضا عطاریان»، کارشناس مسئول سرمایه‌گذاری گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی گفت‌وگو کردیم که در این زمینه عنوان کرد: در خراسان جنوبی ۹ منطقه نمونه مصوب گردشگری داریم که از این تعداد فقط ۳ منطقه دارای سرمایه‌گذار بخش خصوصی است.

وی با بیان اینکه مناطق نمونه گردشگری آب‌گرم فردوس، بوذرجمهر قاین و شهر تون فردوس دارای سرمایه‌گذار هستند، گفت: آب گرم فردوس متعلق به شرکت‌های زیر مجموعه هلال احمر  است که سرمایه‌گذاری زیادی در آن صورت گرفته، همچنین سرمایه‌گذار دو منطقه شهر تون و قاین شهرداری شهرستان است.

عربی با اشاره به اینکه ۶ منطقه نمونه گردشگری دیگر  فاقد سرمایه گذار هستند، گفت: منطقه نمونه گردشگری بنددره به دلیل اینکه سرمایه‌گذار به تعهدات خود عمل نکرد لغو مجوز شده و آمادگی این وجود دارد که سرمایه‌گذار جدید وارد شود.

به گفتۀ وی ۵ منطقه دیگر شامل درخش آسیابان، مصعبی کریمو سرایان، منطقه کوهستانی طبس، ازمیغان طبس و چشمه مرتضی علی خرو طبس است که سرمایه‌گذار ندارند.

دولت به اهداف مدنظر نرسید

کارشناس مسئول سرمایه‌گذاری گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه مناطق نمونه گردشگری در زمره مصادیق تأسیسات گردشگری است که موفقیتی در آن حاصل نشده است، اظهار کرد: اهداف دولت از این مناطق توسعه اقتصادی و زیرساخت‌های گردشگری است، که در اکثر این مناطق به اهداف مورد نظر دست پیدا نکرد.

عطاریان تصریح کرد: یکی از مهمترین مشکلات این مناطق این است که محل مورد نظر بدون کار کارشناسی  انتخاب شدند و محدوده‌های آنها بسیار بزرگ بودند که این امر موجب مشکلاتی شد.

وی ادامه داد: از جمله این مشکلات مالکیت‌ها و معارض واگذاری اراضی بود و برای مردم نیز مشکلاتی ایجاد کرد و از طرفی برخی از این مناطق موجب رانت و سوء استفاده قرار گرفته است، همچنین در برخی موارد سرمایه‌گذار برای چنین عرصه‌های بزرگی توان مالی کافی را نداشت.

عطاریان بیان کرد: در سال ۹۵ به دلیل مشکلاتی که این مناطق برای برخی محدوده‌ها ایجاد کرده بود، کمیسیون اصل نود مجلس به موضوع ورود کرد و مقرر شد آیین نامه ایجاد مناطق نمونه گردشگری مورد بازنگری قرار گیرد که تاکنون اصلاحیه مورد نظر ابلاغ نشده است.
به گفتۀ وی در دولت نهم عمده این طرح‌ها مصوب شد ولی به دلیل هزینه بر بودن و مشکلات دیگر در دولت‌های بعدی این مناطق مورد توجه قرار نگرفت.

توجه به ظرفیت‌های گردشگری خراسان‌جنوبی

کارشناس مسئول سرمایه‌گذاری گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی تأکید کرد: دولت وظیفه خود را در تأمین زیرساخت‌ها انجام داده است؛ حتی اگر در دولت طرح مناطق نمونه گردشگری تعطیل شود ما به دلیل ظرفیت‌های گردشگری موجود به آن توجه می‌کنیم و به عنوان طرح گردشگری سرمایه‌گذار هم جذب می‌شود.

عطاریان خاطر نشان کرد: به صورت کلی خرو و ازمیغان طبس مزیت‌های گرشگری بالایی دارند و زیرساخت‌های این مناطق عمدتاً تأمین شده است  که در صورت ورود سرمایه‌گذار مجوز داده می شود.

وی با بیان اینکه برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در مناطق نمونه گردشگری مشوق‌هایی دیده شده است، گفت: از جمله این مشوق‌ها و مهمترین آنها می‌توان به تأمین زیرساخت‌های این مناطق، معافیت‌های مالیاتی، واگذاری اراضی  و آب، برق و گاز اشاره کرد.

به گفتۀ وی نکته ای که در این بخش دیده نمی‌شود این است که در  خراسان جنوبی مناطق گردشگری فراوانی وجود دارد که جزو مناطق نمونه گردشگری نیستند اما دارای ظرفیت‌های بالایی هستند و حتی چند روستای ثبت شده ملی داریم که باید به آنها توجه بیشتری شود.

 

 

استاندار خراسان جنوبی: کارها را به نتیجه رساندیم

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: به لطف خدا همه کارهایی که از بدو ورود به استان شروع کردیم را به نتیجه رساندیم.

“حمید ملانوری” روز شنبه در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین سید “علیرضا عبادی” نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند افزود: علیرغم اینکه طی یک سال گذشته به‌واسطه پایان کار دولت، انتخابات، انتقال دولت، شیوع کرونا و حوادث مرز شرایط بسیار سختی داشتیم اما خدا توفیق داد و توانستیم با استفاده از تجارب و دانش سال‌های خدمت آنچه مدنظرمان بود را در حد توان عملیاتی کنیم.

وی حضور در خراسان جنوبی و خدمت به مردم فرهنگی و متدین این دیار را توفیقی بزرگ خواند و به تشریح اقداماتی پرداخت که طی یک سال حضورش در استان انجام شده است.

استاندار خراسان جنوبی مدیریت کرونا را از مهمترین اقدامات استان در این مدت عنوان کرد و گفت: بنده در زمان پیک سوم کرونا وارد استان شدم و همه تلاش‌ها بر این متمرکز شد که با مدیریت بومی و هماهنگی بین دستگاهی از آن پیک گذر کنیم.

وی بیان کرد: برای مدیریت بیماری در کنار اهرم‌های مدیریتی محدودیت و ممنوعیت که در ستاد ملی تعیین می‌شد از اهرم شعور و فرهنگ بالای مردم استفاده کردیم، این ابزار کمک کرد محدودیت‌ها را کاهش دهیم و توفیق‌مان بیشتر شود تا آنجا که در پیک پنجم هیچ واحد صنفی و بازاری را تعطیل نکردیم و در عوض از مردم خواهش کردیم با رعایت پروتکل‌ها به مدیریت شرایط کمک کنند که این اتفاق هم افتاد.

ملانوری افزود: همین الان هیچ شهر قرمزی در استان نداریم و سه شهر بیرجند، فردوس و طبس نارنجی است و آمارها کاهش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: همه بیمارستان‌های استان را به دستگاه‌های اکسیژن‌ساز مجهز کرده‌ایم و خوشبختانه تجهیزات و امکانات لازم برای همه بیمارستان‌ها تامین شده است.

استاندار خراسان جنوبی از معضل خشکسالی گفت که بیشترین تبعات را برای دامداران استان به همراه داشته است و گفت: توزیع نهاده‌های دامی که سال گذشته حدود سه تا چهار هزار تن بود را در سال جاری ماهانه به ۲۲ هزار تن رساندیم تا دامداران ما فشار کمتری متحمل شوند.

وی اظهار داشت: موضوع تکمیل کشتارگاه خوسف هم که با مشکلاتی مواجه بود که با همراهی‌های صورت گرفته شتاب گرفت و الان در حال فعالیت آزمایشی است و به‌زودی رسما افتتاح می‌شود.

ملانوری با اشاره به مشکلات زعفران‌کاران خراسان جنوبی در سال‌های گذشته گفت: با قیمت‌گذاری دولتی که صورت گرفت، قیمت زعفران امروز به ۳۰ میلیون تومان رسیده و با تخصیص هزار میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه بخش کشاورزی، زعفران کشاورزان را خودمان می‌خریم تا دست دلال‌ها و واسطه‌ها کوتاه شود و کشاورزان حاصل دسترنج خود را دریافت کنند.

وی ادامه داد: برای زرشک هم ۲۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات وزارت جهاد کشاورزی گرفتیم و شرایط کمی مدیریت شد اما چنانچه برنامه‌های در دست اقدام ادامه یابد، سال آینده زرشک جایگاه خوبی خواهد داشت.

استاندار خراسان جنوبی گفت: تنها کارخانه تولید کنسانتره زرشک استان که با سرمایه‌گذاری مرکز اسناد انقلاب اسلامی راه‌اندازی شده در حال تعطیل شدن بود اما با رایزنی‌ها و پیگیری‌هایی که صورت گرفت، این مجموعه نه تنها تعطیل نمی‌شود بلکه مرکز را به توسعه آن متقاعد کردیم و این کارخانه خواهد توانست با راه‌اندازی واحد بسته‌بندی بیش از ۵۰ درصد زرشک استان را پوشش دهد.

ملانوری از بحران آنفلوانزا در واحدهای مرغداری استان در سال گذشته گفت و به تشریح اقداماتی پرداخت که در راستای حمایت از مرغداران انجام شد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر بهترین قیمت مرغ و تخم مرغ  را در مقایسه با دیگر استان‌ها داریم و نگذاشتیم یک ریال از قیمت دولتی تعیین شده، تجاوز شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: ذخایر کالاهای اساسی استان شامل مرغ، شکر، برنج و روغن مطلوب است و هیچ کاستی نداریم.

وی از راه‌اندازی ستاد توسعه خاوران به عنوان طرح ابتکاری یاد کرد که طی یک سال گذشته با شناسایی و معرفی ظرفیت‌ها و جذب سرمایه‌گذار توانسته در قالب امضای ۲۵ تفاهم‌نامه حدود ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه را وارد استان کند، به شکلی که پروژه‌های مرتبط با این تفاهم‌نامه‌ها فعال و در حال کار است.

ملانوری تصریح کرد: هدف ما از راه‌اندازی این ستاد، تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بوده که همواره دغدغه مقام معظم رهبری است و بارها تاکید کرده‌اند باید برای رفع مشکلات اقتصادی کشور اجرایی شود.

وی گفت: در این ستاد ضمن اینکه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و شعار سال محقق شده، با شکسته شدن بروکراسی‌های اداری، دوندگی‌ها و معطل شدن‌های سرمایه‌گذاران از بین رفته و تقاضاهای سرمایه‌گذاری طی یک ماه تعیین تکلیف می‌شود و حتی مجوزهای بی‌نام آماده تحویل به سرمایه‌گذاران متقاضی است.

استاندار خراسان جنوبی به توفیقات ستاد توسعه خاوران اشاره کرد و گفت: فعال شدن ۱۸ معدن با سرمایه‌گذاری هلدینگ اقتصادی زرین، اعلام آمادگی هلدینگ گهر زمین برای ورود به استان و بازگشت کارخانه چدن چینی‌ها به چرخه فعالیت بعد از چند ماه و برگشت دوباره به کار ۱۶۰ کارگر بیکار شده این مجموعه از جمله کارهایی است که طی این مدت انجام شد.

وی تصریح کرد: مشکلات برق و گاز کارخانه فولاد قاینات نیز حل شد و خط تولید فولاد تا چند ماه آینده فعال می‌شود و همین الان ۹۰۰ نفر نیرو در این مجموعه مشغول به کار هستند.

ملانوری با اشاره به اینکه فولاد از صنایع آب‌بر است افزود: با رایزنی‌هایی که صورت گرفت، با مشارکت این مجموعه در تکمیل پروژه فاضلاب قاین که ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد از این ظرفیت در تامین آب کارخانه فولاد استفاده می‌شود.

وی بیان کرد: کارخانه مس قلعه‌زری هم که به جهت قدمت و مشکلات فنی حادثه‌ساز شده بود و با ورود شرکت پارت گوال در حال احیا است.

استاندار خراسان جنوبی از فعال شدن چهار معدن طلا گفت و افزود: یکی از این واحدها در حال تولید شمش است و ۲ کارخانه دیگر به‌زودی فعال می‌شوند.

وی به طرح بزرگ اکتشافات معدنی استان اشاره کرد و افزود: اولین بار ۱۸۰ کارشناس زمین‌شناسی وارد استان شده و با حضور در چهار شهرستان به شناسایی ظرفیت‌های معدنی موجود مشغول شدند.

ملانوری با بیان اینکه اعتبار این طرح ۲۰۰ میلیارد تومان است گفت: این اقدام ضمن ایجاد اشتغال و رونق بازار در توسعه استان نقش بسزایی دارد، ضمن اینکه همین الان هتل سپهر که به‌واسطه شرایط کرونایی دچار رکود شده بود، با حضور این کارشناسان فعال شده است.

وی اظهار داشت: از مجموع ۲۳۰ معدن دارای پروانه غیرفعال استان طی همین مدت کوتاه حدود ۳۰ مورد به چرخه فعالیت برگشته‌اند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به آغاز طرح توسعه زغال‌سنگ طبس افزود: با این اقدام تا پایان امسال یا اواسط سال آینده، ظرفیت تولید مجموعه پروده تا ۲ برابر افزایش می‌یابد.

وی گفت: در حال حاضر از مجموع هشت هزار نیرو که در معادن طبس مشغول به کار هستند، چهار هزار نفر فقط در مجموعه زغال فعالند و با اجرای طرح توسعه این کارخانه، این آمار تا ۲ برابر افزایش خواهد یافت.

ملانوری از پیشرفت ۵۰ درصدی طرح توسعه گلخانه‌های استان هم گفت و افزود: با تکمیل این پروژه‌ها، ۷۰۰ هکتار به ظرفیت گلخانه‌های خراسان جنوبی اضافه می‌شود.

وی بیان کرد: به دلیل ناچیز بودن عایدات کشاورزان استان از ۱۵ هزار هکتار اراضی زیر کشت پسته، از ظرفیت انجمن پسته ایران استفاده شد و با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته، تولید پسته استان طی یک تا ۲ سال آینده به ۲ برابر افزایش خواهد یافت.

استاندار خراسان جنوبی به اقدامات صورت گرفته در حوزه حمل و نقل اشاره کرد و گفت: در زمینه حمل و نقل هوایی در حال حاضر پنج شرکت در استان فعال هستند و برخی روزها سه تا چهار پرواز داریم اما رایزنی کرده‌ایم که به سایر استان‌ها و حتی نجف اشرف هم پرواز داشته باشیم.

وی گفت: پروژه راه‌آهن خراسان جنوبی شتاب گرفته و برای بزرگترین قطعه این پروژه حد فاصل بیرجند – یونسی که معطل مانده بود، مصوبه دولت را گرفته‌ایم و با پیگیری‌هایی که شده، کار در حال انجام است.

ملانوری افزود: برای پروژه انتقال آب خلیج فارس به استان هم مصوبه دولت را گرفته‌ایم و در حال حاضر بیش از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امیدواریم کار شتاب بگیرد تا مشکل آب شرب استان مرتفع شود.

وی به اقداماتی که برای بازگشایی گذرگاه‌های مرزی استان انجام شده اشاره کرد و گفت: علیرغم مشکلات عدیده‌ای که در افغانستان شاهد بودیم، مرز ماهیرود حتی یک روز تعطیل نشد و خرده‌فروشی در بازارچه مرزی یزدان هم شروع شد، در دوکوهانه و گلورده نیز شرایط برای مبادلات مرزی از ناحیه ما فراهم است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: درخصوص مسوولیت اجتماعی معادن هم اتفاقات خوبی رقم خورده به نوعی که بخش خصوصی حدود ۶۰ میلیارد تومان در زمینه‌های ورزشی، فرهنگی و آموزشی هزینه کرده است.

وی افزود: با سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی بخش خصوصی، ۱۵۰ روحانی در ۱۵۰ مدرسه استان مستقر شده‌اند و به این ترتیب خراسان جنوبی تنها استانی است که توانسته طرح امین تربیت را در کشور اجرایی کند.

ملانوری با تاکید بر اینکه در حوزه انتصابات در یک سال گذشته، تغییرات آن چنانی نداشته‌ایم گفت: در این مدت فقط سه پست معاون هماهنگی امور عمرانی، مدیرکل حوزه و مدیرکل دفتر سیاسی استانداری که خالی بود را تعیین تکلیف کردیم و ۲ فرماندار که یکی بازنشست شده و دیگری متقاضی جابه‌جایی بود، جانشین به شکل سرپرست انتخاب کردیم تا دست دولت جدید در انتصابات باز باشد.

وی به مشارکت ۷۴ درصدی مردم خراسان جنوبی در انتخابات اشاره و تصریح کرد: با همراهی مردم و هم‌افزایی همه دستگاه‌های اجرایی، امن‌ترین و سالم‌ترین انتخابات را در استان شاهد بودیم.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر نقش تاثیرگذار نماینده ولی فقیه در استان گفت: رهنمودهای جنابعالی سبب شد طی یک سال گذشته با آرامش در این استان خدمت کنیم.

به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، ملانوری امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بیرجند، گزارشی جامع از آخرین اقدامات دستگاه‌های اجرایی ارائه کرد و در این دیدار درباره مسایل روز استان نیز بحث و رایزنی شد.

“حمید ملانوری شمسی” یازدهم آبان سال گذشته از سوی هیات دولت به عنوان استاندار خراسان جنوبی انتخاب شد و “جواد قناعت” در جلسه روز چهارشنبه (سوم آذر امسال) هیات وزیران به عنوان نهمین استاندار خراسان جنوبی رای اعتماد گرفت.

 

 

 

 

 

به مناسبت هفته بسیج انجام شد:

رونمایی از ۴ طرح سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری خراسان جنوبی

رونمایی از ۴ طرح سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری خراسان جنوبی

 همزمان با  هفته بسیج، از چهار طرح محوری سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری خراسان جنوبی رونمایی شد.

سرهنگ بلالی، مسئول سازمان بسیج مهندسین و عمران خراسان جنوبی،  اظهار کرد: بسیج مهندسین و عمران یکی از اقشار ۱۹ گانه بسیج است؛ دو ماموریت اصلی برای بسیج مهندسین و عمران تعریف شده، افزود: یک حوزه در بحث خدمت رسانی، الگو سازی و امید آفرینی است که در حوزه فعالیت های عمرانی نقش آفرینی و اثر بخشی می‌کند.

به گزارش ایسنا، وی بیان کرد: حوزه بعدی در قالب ۷ کارگروه مدیریت شهری، معماری و شهرسازی اسلامی، کارگروه آب، مسکن، محیط زیست، کارگروه انجمن های صنفی و تخصصی و کارگروه حمل و نقل است.

بلالی تصریح کرد: بسیج مهندسین و معماری در این حوزه با استفاده از هیئت اندیشه ورز و جامعه نخبگانی نقش آفرینی تاثیرگذار را در برنامه خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه اگر بسیج به دنبال فعالیت در عرصه های فرهنگی، هنری، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، امنیتی و دفاعی است، افزود: ابتدا باید جهاد اکبر انجام دهد.

مسئول سازمان بسیج مهندسین و عمران خراسان جنوبی گفت: اگر به دنبال کیفی سازی بسیج، کیفی سازی نیروهای انسانی و سرمایه های شاخص و با عیار طراز انقلابی و بسیجی هستیم ابتدا باید شاخص و عیار خودمان را بسنجیم و از آن غافل نشویم.

بلالی با بیان اینکه یکی از شاخص های ما شهدا هستند، که باید راهشان را ادامه داد، اظهار کرد: طرح “هر مهندس یک شهید” در راستای همین هدف است که بتوانیم در راستای اقتدار معنویت و اخلاق و جلوگیری از نفوذ انفرادی، شبکه ای و استحاله بخشی آرمانهای انقلاب توسط دشمن ایستادگی کنیم.

وی در مورد طرح “عمران روستا”، بیان کرد: یکی از اهداف بسیج فعالیت در عرصه عمرانی است و معتقد هستیم با بضاعت استان و کشور میتوان خیلی از مشکلات روستاها و شهرها را حل کرد.

مسئول سازمان بسیج مهندسین و عمران خراسان جنوبی گفت: در این طرح قرار است از ظرفیت دستگاه های متولی، اجرایی و جامعه متخصصین استفاده شود؛ در این طرح با اعزام گروه های جهادی تخصصی و مشارکت و نقش آفرینی اصلی خود مردم اقدام میکنیم.

بلالی ادامه داد: هر کانون ما یک روستا را به عنوان الگو در برنامه کار خودش قرار میدهد و تا انتهای کار که تمام مشکلات و موانع روستا برطرف شود موارد را پیگیری میکند.

وی اظهار کرد: عنوان طرح بعدی “نذر تخصص” است. معتقد هستیم در اصل باید در حوزه توانمند سازی کار کنیم اما اینکه ما بتوانیم مشکلات بخشی و مقطعی را برطرف کنیم خالی از لطف نیست چراکه خیلی از مردم، اقشار آسیب پذیر و جامعه کم برخوردار ما در بخش مسکن و خدمات فنی و مهندسی که خدمات ارزان قیمتی نیست مشکل دارند که اگر هر مهندس در سال یک کار در حوزه های مختلف را به صورت رایگان انجام دهد خدمات قابل توجهی به مردم ارائه میشود.

مسئول سازمان بسیج مهندسین و عمران خراسان جنوبی بیان کرد: در استان ۲۷۰۰ مهندس عضو داریم که یک سوم این تعداد بسیجیان هستند.

بلالی خاطرنشان کرد: طرح بعدی طرح “نذر پژوهش و عارضه یابی” است؛ یکی از ماموریت های اصلی بسیج مهندسین و عمران، عارضه یابی است؛ در قالب ۷ کارگروه مطرح شده هیئت های اندیشه ورز و جامعه نخبگانی باید پای کار آمده، چالش ها را رصد کرده و تحلیل پیش بینانه داشته باشند.

وی افزود: درخواستی که از مسئولان دارم این است که از ظرفیت بسیج استفاده کنند ما نخبگانی در این زمینه داریم که می‌توانند تاثیر گذار بوده و نقش خود را به درستی ایفا کنند.

مسئول سازمان بسیج مهندسین و عمران خراسان جنوبی بیان کرد: در کارگروه آب در کشور مشکل داریم نه استان، ترافیک شهری، حمل و نقل، مدیریت شهری، معماری و شهرسازی اسلامی و تاثیر آن بر سبک زندگی مردم، مسکن، فناوری های نوین در ساخت و ساز و سایر موارد مباحثی است که در این موارد از تمام جامعه مهندسین و پژوهشگران کمک میخواهیم چراکه قرار است در این بخش مجدانه ورود کنیم، موارد را احصا کرده و راهکار ارائه دهیم.

 

 

 

 

 

 

تسهیلات ایجاد واحد فرآوری معدن در خراسان جنوبی پرداخت می‌شود

تسهیلات ایجاد واحد فرآوری معدن در خراسان جنوبی پرداخت می‌شود

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از پرداخت تسهیلات برای احداث واحدهای فرآوری معدنی خبر داد و گفت: اولویت پرداخت در این تسهیلات با واحدهایی است که دارای معدن و پروانه بهره‌برداری فعال معدنی باشند.

حجت ایمان‌طلب افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت برای احداث واحدهای فرآوری معدنی تسهیلات حمایتی پرداخت می‌کند.

وی افزود: در راستای سیاست‌های حمایتی وزارت صمت برای افزایش تولید و اشتغالزایی در بخش معادن و صنایع معدنی تا سقف ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات اعطا می‌شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: این تسهیلات در گذشته فقط برای توسعه و تجهیز واحدهای فرآوری معدنی بوده که با نظر معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت پرداخت این تسهیلات برای ایجاد واحدهای فرآوری معدنی نیز صورت می‌گیرد.

وی عنوان کرد: تسهیلات ایجاد، توسعه و تجهیز واحدهای فرآوری معدنی به مواد معدنی گروه یک از جمله شن، ماسه و خاک رس تعلق نمی‌گیرد.

ایمان‌طلب افزود: متقاضیان دریافت تسهیلات باید گزارش طرح توجیه فنی و اقتصادی و بیمه‌نامه اعتباری از سوی صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی را نیز ارائه کنند.

 

 

 

 

 

اجرای طرح آموزش هنر در خراسان جنوبی/۳-۷

طرح آموزش رایگان هنر در خراسان جنوبی اجرا می‌شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: داجرای طرح آموزش هنر در خراسان جنوبیر این طرح دوره‌های تخصصی رایگان با ارائه مدرک معتبر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته و مرزی برگزار می‌شود.

سیدعلی زمزم سفالگری، لعابکاری و تزیین روی سفال، هنر موزائیک، کاشی کاری، تراش و تزیین شیشه و کریستال، خوشنویسی با قلم درشت، خط تحریری، معرق کاری، تذهیب و تشعیر، مشبک کاری، طراحی فرش و گلیم زری بافی، قلم زنی، هنر‌های دستی در خانه، فرهنگ آداب خانه داری، طراحی نقوش سنتی ایران و نوازندگی ساز‌های بومی و محلی را از جمله این رشته‌ها برشمرد.

زمزم گفت: نوازندگی ساز ایرانی، آموزش تئوری موسیقی، آموزش موسیقی کودک، آواز ایرانی، آواز گروهی، ساخت و تولید ساز‌های ایرانی، طراحی گرافیک رنگی، طراحی گرافیک سیاه و سفید، کاربر رایانه، گرافیک تبلیغات، گرافیک بسته بندی، صفحه آرایی، عکاسی سیاه و سفید، عکاسی رنگی، تصویربرداری، تدوین فیلم، نقاشی عمومی نقاشی چهره، طراحی حروف و نشانه، نگارگری، طراحی عمومی، گریم، نمایشنامه نویسی، نمایش عروسکی کارگردانی، طراحی صحنه، طراح لباس و اکسوار، گویندگی و فن بیان، بازیگری، طراحی مد و لباس، مجسمه سازی، هنر‌های تصویری، انیمیشن و مربی گری کودک از دیگر رشته‌های هنری است.

 

 

نقشه توسعه خراسان‌جنوبی براساس مصوبات سفر رییس‌جمهوری ترسیم می‌شود

نقشه توسعه خراسان‌جنوبی براساس مصوبات سفر رییس‌جمهوری ترسیم می‌شود

 سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: با نگاه ویژه به مصوبات و برکات سفر رییس جمهوری به خراسان جنوبی، نقشه توسعه استان برای سنوات آتی به‌زودی ترسیم می‌شود.

 حمید جهانشاهی در نشست خبری ویژه “تشریح فرایندهای پیگیری مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان” اظهار داشت: در سفر مقامات کشوری به استان عموما عرف بر این است که قبل از سفر مهم‌ترین درخواست‌های دستگاه‌های اجرایی در قالب پیشنهادات کیفی و کمی احصا شود و با برگزارش جلسات کارشناسی در استان و در برخی موارد در پایتخت مورد پالایش قرار گیرد تا به جامعیت لازم برسد.

وی افزود: همچنین حین سفر و بازدید مقامات کشوری از پروژه‌ها، موارد تکمیلی به انضمام درخواست‌های مردمی تایید یا اضافه می‌شود و در پایان سفر نیز در قالب تفاهم‌نامه به امضای استاندار به عنوان بالاترین مقام استانی و مسوولان کشوری می‌رسد تا پس از آن با توجه به زمان‌بندی در نظر گرفته شده، قابلیت رصد و پیگیری پیدا کند.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در سفرهای سرزده مقامات کشوری این فرآیند قدری تغییر پیدا می‌کند گفت: به‌طور خاص در سفر رییس جمهوری به استان خراسان جنوبی که نوزدهم شهریور سال جاری به‌صورت سرزده انجام شد، مصوبات در حین سفر با برگزاری نشست‌های مختلف از جمله شورای اداری استان و نشست با نخبگان تنظیم شد.

وی اظهار داشت: بر این اساس پس از پایان سفر سعی شد تمامی موارد مورد اشاره از رییس جمهوری و سایر موارد مطرح شده در قالب ۲ بخش “مصوبات کیفی و محتوایی” و “پروژه‌های عمرانی” تنظیم شود.

جهانشاهی افزود: مقرر شده است هفته جاری نشستی در نهاد ریاست جمهوری با محوریت معاون اجرایی رییس جمهوری و سایر مسوولان مرتبط برگزار شود و در نهایت پس از تایید تفاهم‌ها، نقشه توسعه استان برای سنوات آتی ترسیم خواهد شد.

وی گفت: اعتبارات پیش‌بینی شده در این تفاهم با اعتبارات سنواتی استان تداخلی نداشته و به عنوان اعتبارات متمم و جداگانه از منابع ملی تامین خواهد شد.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی تصریح کرد: بر این اساس فرایند کار در حال انجام بوده و امیدواریم حداکثر تا هفته آینده به تفاهم‌نامه‌ای که در برگیرنده مصوبات سفر و منابع اعتباری آن است، دست پیدا کنیم و جزئیات آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

رییس جمهوری صبح جمعه (نوزدهم شهریور ۱۴۰۰) به همراه جمعی از اعضای هیات دولت در سومین سفر استانی خود و در سفری از پیش اعلام نشده از طریق شهرستان طبس وارد خراسان جنوبی شد و در ادامه این سفر یک روزه در مرکز استان حضور یافت.

حضور در جمع مردم در امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) طبس، بازدید از معادن زغال‌سنگ طبس و گفت و گو با نیروهای کارگری و فنی و مهندسی، بازدید از محله‌های حاشیه شهر و گفت و گو با مردم، زیارت قبور مطهر شهدا، حضور در یکی از محلات حاشیه‌ای شهر بیرجند و گفت و گو با مردم، حضور در جمع نمایندگان اقشار و نخبگان خراسان جنوبی و نشست شورای اداری استان از برنامه‌های این سفر بود.

وزیران کشور، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان برنامه و بودجه، رییس دفتر رییس جمهوری و معاون اجرایی رییس جمهوری، آیت الله رییسی را در سفر به خراسان جنوبی همراهی کردند و حضور در نشست شورای اداری استان آخرین برنامه این سفر یک روزه بود.

همچنین ۲ روز بعد از این سفر، با برگزاری جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، مصوبات جمع‌بندی و برای دستگاه‌های اجرایی در راستای تحقق آنها مسئولیت‌سازی شد.

 

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:
مسئولان بیشتر بمانند تجربیات منطقه ای بیشتر جواب می دهد
آیت الله عبادی با اشاره به اینکه اگر مسئولان بیشتر بمانند تجربیات منطقه‌ای بیشتر جواب می دهد، گفت: چون هر استاندار جدیدی که بیاید باید مدتی بماند تا تجربه و شناخت پیدا کند که خود این امر زمان می برد.

 آیت الله «سید علیرضا عبادی» در دیدار با استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: در کنار انواع سرمایه های جامعه، یکی از مهمترین آنها مسئولین نظام اسلامی است و بزرگترین سرمایه این مردم به لحاظ تجربه و دانش هستند.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه جا به جایی مسئولان طبیعی است و هرچند مدتی این اتفاق می افتد، افزود: حتی در دولت قبلی چهار استاندار در خراسان جنوبی تغییر کردند و باز دولت جدید که می آید این قضیه طبیعی‌تر است چون برابر با شیوه سیاسی خود مسئولان را انتخاب می کند.

 

وی با تأکید بر اینکه اما خدمت، خدمت است و آن جایی که هیچ جا به جایی ندارد محضر خداوند متعال است، افزود: انسان در هر شرایطی بتواند به بندگان خدا خدمت کند این‌ها ثبت می شود.

 

آیت الله عبادی با اشاره به اینکه اگر مسئولان بیشتر بمانند تجربیات منطقه ای بیشتر جواب می دهد، تصریح کرد: چون هر استاندار جدیدی که بیاید باید مدتی بماند تا تجربه و شناخت پیدا کند که خود این امر زمان می برد لذا جایی که ضرورتی ندارد به خصوص که در یک دولت نباید چهار بار استاندار تغییر می کرد البته این مسئله با روی کار آمدن دولت جدید ایجاب می کند.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به لزوم انتقال تجربیات بین مسئولان قدیم و جدید، ادامه داد: صاحب اصلی خداست و هر کسی در هر جایی باشد در محضر خداست و می تواند در این کار خیر همکاری داشته باشد تا خدمت به مردم پررنگ‌تر شود.

 

وی بیان کرد: در شرایط عادی اگر نقصی در کار نیست مسئولان بیشتر بمانند خدمت ها پررنگ‌تر می شود.

 

 

 

 

از ابتدای سال جاری تاکنون صورت گرفت؛
توزیع ۱۲ هزار بسته معیشتی بین مددجویان بهزیستی خراسان جنوبی
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۱۲ هزار و ۹۹۰ بسته معیشتی به ارزش ۲۰ میلیارد و ۳۴۰ میلیون ریال در بین مددجویان تحت پوشش بهزیستی این نهاد با کمک مردم و خیرین توزیع شده است.

«علی عرب نژاد» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: مردم خراسان جنوبی در زمینه کمک به مددجویان بهزیستی استان توجه بسیار خوبی طی سال جاری داشته اند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به توزیع بسته معیشتی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۱۲ هزار و ۹۹۰ بسته معیشتی در بین مددجویان تحت پوشش بهزیستی در خراسان جنوبی با کمک مردم و خیرین توزیع شده است.

وی ارزش این میزان کمک های معیشتی را در مجموع ۲۰ میلیارد و ۳۴۰ میلیون ریال اعلام کرد و افزود: بسته های معیشتی توزیع شده شامل اقلام ضروری از جمله برنج، روغن، ماکارونی، گوشت به ارزش هر بسته پنج میلیون ریال است.

عرب نژاد بیان کرد: در راستای کمک به فرزندان خانواده های تحت پوشش با توجه به شروع سال تحصیلی و شروع فصل سرما تعداد ۵۰۰ دست البسه زمستانی به ارزش تقریبی پنج میلیارد ریال و یک هزار و ۹۵۰ پک لوازم التحریر به ارزش پنج میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال توزیع شد.

مدیرکل بهزیستی خراسان به بحث توزیع غذای گرم و بسته های بهداشتی اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال جاری ۲۳ هزار و ۲۵۰ پُرس غذای گرم به ارزش چهار میلیارد و ۶۵۰ میلیون  ریال و ۶۰۰ بسته بهداشتی به ارزش ۴۰۰ میلیون ریال بین مددجویان این سازمان در خراسان جنوبی توزیع شده است.

وی با اشاره به هفته بسیج عنوان کرد: به مناسبت هفته بسیج به همت خیرین و موسسات خیریه خارج استان مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در قالب کمک های غیرنقدی و البسه زمستانی ویژه مددجویان شبه خانواده مراکز در استان جذب شد.

عرب نژاد توانمندسازی مددجویان زیر پوشش بهزیستی را از رویکردهای اصلی این نهاد حمایتی عنوان کرد و گفت: تلاش می شود برای تحقق این مهم از تمام امکانات و ظرفیت های این سازمان در حوزه های مختلف از جمله در بحث ایجاد اشتغال با استفاده از پرداخت تسهیلات به شکل مطلوب استفاده شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: هم اکنون در استان ۱۲۳ هزار و ۴۸ نفر تحت پوشش بهزیستی قرار دارند و از خدمات آن بهره مند می شوند که از این تعداد ۲۳ هزار و ۹۹۸ نفر معلول و ۱۰ هزار و ۱۲۸ زن سرپرست خانوار و فرزند بی سرپرست هستند.

افزایش بی حساب اجاره در بیرجند/ مستاجران حاشیه نشین شدند/۷

 افزایش بی حساب اجاره در بیرجند/ مستاجران حاشیه نشین شدند

 افزایش بی حساب اجاره بها و قیمت مسکن در بیرجند سبب شده که بسیاری از مستأجران این روزها حاشیه شهر را برای سکونت انتخاب کنند و روند صعودی اجاره بها همچنان ادامه دارد.

به گزارش مهر این روزها تأمین سرپناه برای اجازه نشین ها به یکی از دغدغه‌های اصلی زندگی آنها در کنار دیگر مشکلات تبدیل شده است و افزایش رهن و اجاره بها نگرانی بسیاری برای خانواده‌ها به ویژه کارگران و کارمندان که درآمد ثابتی دارند، فراهم کرده است.

این روزها هرچند نمایندگان مجلس و دولت جوانان را به ازدواج و داشتن فرزند بیشتر تشویق می‌کنند اما دغدغه اصلی جوانان در آغاز زندگی پیدا کردن سرپناه مناسب برای زندگی است که سیاست‌های دولت در این باره تاکنون موجب حل این مشکل نشده است.

افزایش قیمت مسکن و اجاره بها در خراسان جنوبی و به ویژه در مرکز استان به گونه‌ای است که در گذشته تصور آن هم امکان نداشت اما اکنون اجاره نشین ها با پایان زمان قرار داد اگر برای آنها امکان داشته باشد به درخواست صاحب ملک حتی بیش از توان خود باید مبلغی بر اجاره بها بیفزایند و در غیر این صورت باید خانه به دوشی را یک بار دیگر تجربه کنند تا بلکه در حاشیه شهر یا دیگر نقاط آنکه اجاره کمتر است مکانی برای سکونت پیدا کنند.

جوانی که تازه ازدواج کرده است اجاره مسکن را یکی از مهمترین مشکلات جوانان برای ازدواج اعلام و اضافه کرد: آپارتمانی با کمترین امکانات در شمال شهر بیرجند را با قیمت زیادی اجاره کرده‌ام و برای این کار باید بخش زیادی از حقوقم را پرداخت کنم.

علی رضایی اظهار کرد: افزایش صعودی اجاره بها سبب شده است به جای لذت بردن از زندگی مشترک از هم اکنون به فکر آن باشم که با پایان قرارداد اجاره چه کاری باید انجام دهم.

 افزایش بی حساب و کتاب اجاره در بیرجند/ مستاجران حاشیه نشین شدند

افزایش حاشیه نشینی

یکی دیگر از همشهریان بیرجندی هم در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: با وجود اینکه کمبودی در خصوص خانه اجاره‌ای وجود ندارد، هر روز شاهد افزایش مبلغ اجاره هستیم.

سعید محمدی گفت: صاحبان املاک قیمت اجاره منازل خود را بر اساس قیمت‌های موجود در سایت دیوار و فضای مجازی مشخص می‌کنند و هیچ نظارتی در این باره که افزایش دلال بازی را به دنبال داشته است، وجود ندارد.

وی ادامه داد: گرانی مسکن و اجاره بها موجب شده است که بسیاری از افراد حاشیه شهر را برای زندگی انتخاب کنند و این موضوع به دلیل یکسان نبودن فرهنگ خانواده‌ها، مشکلات خاصی را در آینده به دنبال خواهد داشت.

یکی دیگر از شهروندان بیرجندی با بیان اینکه سایت‌های مجازی بیشتر تعیین کننده قیمت برای مسکن و اجاره شده است، گفت: صاحبخانه ها با ورود به این سایت‌ها وقتی رقم‌های منازل را می‌بینند می‌گویند در فلان منطقه پایین شهر یا حاشیه شهر رقم‌ها بالا رفته پس چرا ما ارزان واحد خود را اجاره بدهیم.

براتی بیان داشت: متأسفانه برخی مشاوران املاک هم برای دریافت کمیسیون بالاتر درصدد هستند که به جای تمدید قرار داد مستأجر قبلی به فکر این باشند که مستأجر جدید با اجاره بالاتر را به صابحانه پیشنهاد بدهند.

وی گفت: واحدی که من اجاره داشته‌ام در شمال شهر بیرجند به یک بار صاحبخانه اجاره را ۱۰۰ درصد افزایش داد و عنوان کرد اگر شما نمی‌خواهید بنگاه دار برای من مستأجر با رقم بالاتر را پیشنهاد داده است.

نظارتی بر سایت‌های مجازی در حوزه مسکن نیست

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند در گفتگو با مهر با بیان اینکه معاملات مربوط به خرید و فروش مسکن در بیرجند ۲ تا ۳ درصد نسبت به ماه قبل افزایش داشته است، عنوان کرد: برای این موضوع علت مشخصی را نمی‌توان ذکر کرد و افراد با توجه به نیاز خود برای خرید مسکن اقدام کرده‌اند.

به گفته وی میزان اجاره ۳۰ تا ۴۰ درصد در بیرجند نسبت به مراکز استان‌های دیگر کمتر است به طوری که اجاره واحد ۱۵۰ متری در خیابان توحید ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که با توجه به قیمت ۲ میلیارد تومانی آن زیاد نمی‌باشد اما به دلیل اینکه توانایی مالی مردم این منطقه با افزایش مشکلات اقتصادی کاهش یافته، میزان اجاره بهای موجود برای آنها زیاد است.

علیرضا اربابی در خصوص فعالیت بعضی از صاحبان املاک در سایت دیوار اظهار کرد: منع قانونی در این خصوص وجود ندارد ولی به همکاران خود اعلام کرده‌ایم در فضای مجازی فعالیتی نداشته باشند.

وی ادامه داد: هیچ نظارتی در این باره در کشور وجود ندارد و اگر نظارتی در این خصوص باشد از انجام این کار که معضلی برای گرانی و افزایش دلال بازی است، جلوگیری خواهد شد.

 افزایش بی حساب و کتاب اجاره در بیرجند/ مستاجران حاشیه نشین شدند

قولنامه‌های صوری

به گفته وی هرچند تا پایان آذر ماه دریافت ودیعه مسکن تمدید شد اما اطلاع رسانی درستی به مشاوران املاک نشد لذا وقتی افراد برای گرفتن کد رهگیری به مشاوران املاک مراجعه می‌کردند و خواستار راهنمایی در این باره بودند، همکاران ما نمی‌توانستند این افراد را راهنمایی کنند و از طرفی دیگر روش پرداخت آن در بانک‌ها متفاوت است.

وی بیان کرد: به عنوان مثال بعضی بانک‌ها به فرزندی که مستأجر پدرش است ودیعه پرداخت و بعضی پرداخت نمی‌کنند و این موضوع سبب به وجود آمدن فاجعه‌ای در این زمینه شده است که نتیجه آن تنظیم قولنامه‌های صوری است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند در خصوص قیمت مسکن هم گفت: در بیرجند واحدهای مسکونی از متری ۶ میلیون تا ۱۵ میلیون تومان و در واحدهای که همه امکانات را دارند بیش از ۲۰ تا ۲۲ میلیون تومان است.

وی اضافه کرد: با وجود اینکه نه تنها کمبود مسکن در بیرجند نداریم و حتی واحدهای مسکونی موجود مازاد هستند به دلیل رکود بازارهای دیگر و اینکه در استان واحدهای تولیدی بزرگی وجود ندارد که مردم در آنها سرمایه گذاری کنند همه گروه‌های مردم در زمینه مسکن سرمایه گذاری می‌کنند.

وی ادامه داد: ثبت نام برای مسکن در دولت‌های قبلی و فعلی تأثیری بر بهبود وضعیت مسکن تا زمانی که این واحدها به افراد واگذار شود، ندارد اما افزایش قیمت مصالح ساختمانی تأثیر مستقیمی بر قیمت تمام شده واحدهای مسکونی دارد و افزایش قیمت واحدهای مسکونی و میزان اجاره آنها را به دنبال دارد.

امید است مسئولان با اتخاذ تدابیر لازم همراه با نظارت میدانی بر مشاورین املاک، بنگاه‌های ساخت و ساز مسکن و سایت‌های اینترنتی که در این حوزه فعالیت می‌کنند از بالا رفتن بیش از حد قیمت‌ها در این حوزه جلوگیری کنند.

۱۵ آذرآخرین مهلت ارسال محتوای آموزشی مانور زلزله/ تولید۶۷۰محتوای الکترونیک در خصوص زلزله توسط دانش آموزان

مدیر سازمان دانش آموزی خراسان جنوبی گفت: دانش آموزان علاقمند می توانند حداکثر تا ۱۵ آذر ماه، محتوای آموزشی تولیدی خود در خصوص زلزله را به سازمان دانش آموزی ارسال نمایند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمدرضابااطمینان صبح امروز شنبه، ششم آذرماه، در نشست برنامه ریزی برگزاری  بیست و سومین  مانور سراسری زلزله و ایمنی ویژه دانش،اظهار کرد: ۸ آذرماه، مانور سراسری زلزله هشتم آذرماه  همزمان با سراسرکشور در صورت حضوری بودن مدارس،به صورت نمادین درآموزشگاه هاجر، و در صورت غیر حضوری بودن در بستر شبکه شاد و با مشارکت خانواده ها برگزار می شود.

وی، با بیان این که همه ساله مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس به منظور ارتقاء آمادگی دانش آموزان و ترویج فرهنگ ایمنی در برابر زلزله برگزار می‌شود، تصریح کرد:  بیست و سومین دوره مانور سراسری زلزله و ایمنی ،باشعار«مدرسه ایمن جامعه تاب آور»،بامشارکت سازمان دانش آموزی و دستگاه های مرتبط ،درراستای اهداف بسته تحولی  هر دانش آموز یک نقش اجتماعی و باهدف عینیت بخشی به ساحت های تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برگزار می شود.

مدیرسازمان دانش آموزی خراسان جنوبی، توانمند سازی فرزندان خطه قهستان زمین، برای آمادگی و مواجهه صحیح و کارآمدبابحران ها و بلایای طبیعی را هدف غایی این مانور دانست و عنوان کرد: تولید محتوای آموزشی در سامانه ارتباطی پیشتازان یکی از راه کارهای شرکت در مانور زلرله است و علاقمندان می توانند آثار خود را در قالب فیلم آموزشی، موشن گرافی، اینفوگرافی،اسالید، پوستر و نقاشی با حجم حداکثر ۱۰ مگ تولید و حداکثر تا ۱۵ آذر از طریق شبکه شاد ارسال نمایند.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به تولید۶۷۰اثر توسط دانش آموزان دختر و پسر دوره های مختلف تحصیلی، در سال گذشته، بیان کرد: باتوجه به فعالیت ۵۰ گسل در خراسان جنوبی، بهارستان علم و ادب را درکمربند زلزله خیز ایران قرار داده، در نتیجه،آموزش،استانداردسازی،کسب آمادگی ها ومهارت های لازم قبل، حین وبعد زلزله به دانش آموزان  و اولیای ایشان الزامی است.

به گفته بااطمینان دانش آموزانی که به کلاس های درس ایشان حضوری برگزاری می شود نیز می توانند از مراحل مختلف مانور فیلم برداری کرده و پس از فشرده سازی(حداکثر ۱۰ مگابایت) آثار خود را از طرق شبکه شاد، تا تاریخ اعلامی، به سازمان دانش آموزی استان ارسال نمایند.

معرفی کتاب‌های دو زبانه به کودکان و نوجوانان فردوس /۲

کتاب‌های دو زبانه کانون پرورش فکری، به کودکان و نوجوانان عضو مرکز فردوس معرفی شد

اعضای مرکز فرهنگی و هنری فردوس با مجموعه کتاب‌های دوزبانه‌ی مجموعه سیمرغ قصه‌های مردم ایران از انتشارات کانون پرورش فکری بیشتر آشنا شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ کودکان ونوجوانان شرکت کننده در این برنامه پس از آشنایی با مجموعه کتاب‌های دو زبانه موجود در کتاب‌خانه مرکز به منظور معرفی به دیگر اعضای این کتاب‌خانه با هنر کلاژ جلد تعدادی از این کتاها را به صورت روزنامه دیواری طراحی کردند.

بر اساس این خبر؛ آشنایی با گویش‌ها و لهجه‌های محلی نقاط مختلف ایران،  شناخت بیشتر آداب و رسوم و آیین و اندیشه و قصه های شفاهی از زبان راویان بومی و همچنین آشنایی با نوع متفاوت نگارش کتاب از دیگر اهداف این برنامه عنوان شده است.

گفتنی است: مجموعه سیمرغ قصه‌های مردم ایران، منتخبی از قصه‌های شفاهی است که مربیان کانون در منطقه‌های مختلف ایران از زبان راویان بومی شنیده‌اند و به منظور آشنایی کودکان و نوجوانان به زبان‌ها، گویش‌ها و لهجه‌های ایرانی، آن را بازگویی کرده اند.

 قصه های این مجموعه اگر چه هر کدام زبانی شیرین و مفهومی خاص دارند، اما در مجموع گنجینه‌ای از فرهنگ سرزمین ایران را به ذهن و زبان کودکان و نوجوانان منتقل می کنند.

گرامی‌داشت هفته بسیج در کانون پرورش فکری سرایان/۲

گرامی‌داشت هفته بسیج در کانون پرورش فکری سرایان

اعضا و مربیان مرکز فرهنگی و هنری کانون شهرستان سرایان با برگزاری ویژه برنامه‌هایی هفته بسیج را گرامی داشتند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، ویژه برنامه‌هایی با هدف آشنایی بیشتر اعضا با بسیج، گفتمان سازی فرهنگ و تفکر بسیجی و همچنین ایثار و شهادت، هم‌زمان با هفته بسیج در مرکز فرهنگی و هنری کانون سرایان برگزار شد.

گفتنی است فضا سازی مرکز با مشارکت کودکان ونوجوانان، معرفی ایام و قایع، برگزاری کارگاه‌های ادبی و هنری بخشی از این برنامه‌ها بود.

 

 

 

 

به مناسبت گرامیداشت هفته بسیج برگزار شد؛

همایش پیاده‌روی ویژه کارکنان دانشگاه بیرجند/۷

به مناسبت گرامیداشت هفته بسیج همایش پیاده‌روی ویژه کارکنان دانشگاه بیرجند به همت مدیریت تربیت بدنی و فوق برنامه و بسیج خاتم‌الانبیاء(ص) کارکنان صبح روز شنبه ۶ آذر برگزار شد.
همایش پیاده‌روی ویژه کارکنان دانشگاه بیرجند

به گزارش امروز خراسان جنوبی، همایش پیاده‌روی ویژه کارکنان دانشگاه بیرجند به مناسبت گرامیداشت هفته بسیج با حضور ۷۰ نفر از کارمندان و اعضای بسیج خاتم‌الانبیاء(ص) دانشگاه بیرجند برگزار شد.
حاضران در این پیاده‌روی از سازمان مرکزی تا مسجد امام جعفرصادق(ع) را پیاده‌روی کردند و با حضور در مزار شهید گمنام با آرمان‌های امام و شهدا تجدید میثاق کردند.
طبق قرعه کشی انجام شده در پایان این مراسم به هفت نفر از حاضران در این همایش جوایزی اعطا خواهد شد. برندگان این همایش خانم‌ها عالیه آکار، زینت احراری و فاطمه نظرپور و در بخش آقایان محمدحسین محمودآبادی، حسین سبزه‌بان، حجت علی‌پور و علیرضا خردپژوه بودند.

 

 

 

 

برگزاری رویداد ملی استارت آپ سرآمدان شاهد و ایثارگر/۲-۳

رویداد ملی استارت آپ سرآمدان شاهد و ایثارگر برگزار می شود.

، مدیرکل بنیاد شهید استان گفت: مرکز دانش پژوهان و تشکل های شاهد و ایثارگر با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رویداد ملی استارت آپ سرآمدان شاهد و ایثارگر را برگزار می کند.

عزیزی افزود: محورهای مهم این رویداد شامل فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و مستند سازی در قالب نرم افزارها، اپلیکیشن ها و بازی های رایانه ای، خدمات آموزشی، خدمات اداری در سازمان، سلامت، مراقبت های سالمندی و امور جانبازان، امداد و نجات، گردشگری و هتلداری، بانکی و بیمه ای، کشاورزی و دامداری، اشتغال، مسکن هستند.

وی گفت: استارت آپ هایی که حداقل یک نفر از تیم آنها عضو خانواده های معظم شهدا و ایثارگران باشند، می توانند برای شرکت در این رویداد با ثبت نام در سایت گنج شاهد نسبت به ثبت ایده ها و محصولات خود اقدام کنند.

آخرین مهلت ارسال آثار ۱۵ آذر  ۱۴۰۰ خواهد بود.

علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت مرکز دانش پژوهان و تشکل های شاهد و ایثارگر بخش سامانه گنج شاهد مراجعه کنند.

 

 

 

 

پیگیری تامین دو دستگاه ام آر آی برای شهرستان ها‌ی طبس و فردوس/۲

پیگیری تامین دو دستگاه ام آر آی برای شهرستان ها‌ی طبس و فردوس در حال انجام است

موسوی میرزایی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در نشست با نمایندگانپیگیری تامین دو دستگاه ام آر آی برای شهرستان ها‌ی طبس و فردوس مردم شهرستان فردوس گفت: خوشبختانه دستگاه ام اری ای شهرستان قاینات تامین  شد و پیگیر تامین دو دستگاه ام از ای برای شهرستان های فردوس و طبس هم هستیم و امیدواریم به زودی این مطالبه دیرینه مردم محقق شود.

ارتقاء دانشکده پیراپزشکی به دانشکده علوم پزشکی و افزایش و تامین متخصصان در حوزه های مختلف، از دیگر مطالبات مطرح شده در این جلسه بود.

حلاج مقدم فرماندار فردوس هم با اشاره به موقعیت استراتژیک شهرستان فردوس، به‌ واسطه ی قرار گرفتن در مسیر ارتباطی دو استان کشور گفت: با اختصاص تجهیزات  پزشکی به این شهرستان بیش از ۱۳۰هزار نفر جمعیت شهرستان های اطراف هم از مزایای آن بهره مند می‌شوند.

 

 

 

 

 

 

کسب مقام دوم دارتر خراسان جنوبی در مسابقات قهرمانی کشور/۷

مطهره سلطانی دارتر خراسان جنوبی، مقام دوم مسابقات دارت قهرمانی کشور را کسب کرد.

رئیس هیئت انجمن های ورزشی استان گفت: در مسابقات دارت قهرمانی کشور که کسب مقام دوم دارتر خراسان جنوبی در مسابقات قهرمانی کشوربه میزبانی هیات انجمن‌های ورزشی استان فارس برگزار شد دو بانوی جوان دارتر استان به رقابت با ورزشکاران سراسر کشور پرداختند.

علیزاده افزود: در این دوره از مسابقات مطهره سلطانی با شکست در فینال مسابقات، مقام دوم کشور را به دست آورد.

وی گفت: زهرا مومن دیگر دارتر جوان استان هم به مقام پنجم مشترک این مسابقات کشوری رسید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دستگیری سارق موتورسیکلت در درمیان/۴

مأموران انتظامی شهرستان درمیان یک سارق را دستگیر و یک موتورسیکلت سرقتی در این شهرستان کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی،  فرمانده انتظامی درمیان گفت: با وقوع سرقت یک موتورسیکلت در شهرستان بیرجند، شناسایی و دستگیری سارقان به صورت ویژه در دستور کار ماموران پلیس قرار گرفت.

سرهنگ  دشتستانی افزود: مأموران با انجام تحقیقات و بررسی‌های میدانی، هنگام گشت زنی در سطح شهرستان درمیان موتورسیکلت سرقتی را شناسایی و توقیف کردند.

 

 

 

 

در ۱۰۰ روز گذشته

جذب ۴۲ کارورز در بنگاه‌های اقتصادی خراسان جنوبی

در ۱۰۰ روز گذشته ۴۲ کارورز دانش آموخته دانشگاهی در بنگاه‌های اقتصادی خراسان جنوبی جذب شدند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما، گفت: بر اساس این طرح دانش آموختگان دانشگاه‌ها و جذب ۴۲ کارورز در بنگاه‌های اقتصادی خراسان جنوبیمراکز آموزش عالی داخل و خارج از کشور و اشخاص حقیقی دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی (حداقل کارشناسی) که در زمان ثبت نام کمتر از ۳۵ سال تمام سن داشته باشند مشمول بهره مندی از این طرح هستند.

اشرفی افزود: دوره زمانی کارورزی را ۳ تا شش ماه عنوان کرد که طی آن کارورز به منظور تبادل دانش، کسب تجربه و ارتقاء مهارت در کارگاه‌های خصوصی و تعاونی مشغول کار است.

وی گفت: ثبت نام در سامانه کارورزی، داشتن مدرک دانشگاهی حداقل کارشناسی، سن کمتر از ۳۵ سال تمام در زمان ثبت نام و برای متقاضیان مرد دارابودن کارت پایان خدمت و یا معافیت از خدمت نظام وظیفه از شرایط بهره مندی از این طرح است.

اشرفی افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانش آموختگان از طریق انتقال مهارت و تجربه در محیط کار برای ورود به بازار کار، فراهم کردن زمینه انتقال دانش از دانش آموخته به بنگاه اقتصادی، ایجاد انگیزه کارآفرینی و کسب و کار در دانش آموختگان و ارتقاء اخلاق و صلاحیت حرف‌های دانش آموختگان را از اهداف اجرای این طرح عنوان کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در خصوص شرایط واحد پذیرنده کارورز در این طرح گفت: واحد پذیرنده برای جذب کارورز باید دارای مجوز فعالیت از دستگاه اجرایی ذیربط و مجوز آموزش کارورزی ازسازمان آموزش فنی و حرفه‌ای یا اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان باشد.

به گفته وی  واحد پذیرنده به ازای هر ۳ نفر شاغل بیمه شده، صرفاً مجاز به پذیرش یک نفر کارورز است.

 

 

 

 

ثبت نام ۲۰۱ نفر در مسابقات قرآنی مدها متان/۲

تاکنون ۲۰۱ نفر در پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدها متان خراسان جنوبی ثبت نام کرده اند.

مسئول ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان گفت: پانزدهمین دوره مسابقات مد‌ها متان با هدف ترویج معارف قرآنی در جامعه، توجه به مساجد به عنوان پایگاه اصلی فعالیت‌های قرآنی، تحکیم پیوند مسجد، قرآن، مردم و کشف استعداد‌های قرآنی برگزار می‌شود.

حجت الاسلام سبزه کار افزود: تاکنون ۲۰۱ نفر از فعالان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان در این دوره از مسابقات ثبت نام کرده‌اند.

وی گفت: بارگذاری آثار و داوری دربازه زمانی هفتم آبان لغایت ۳۰ آذرماه امسال و معرفی نفرات برتر از ۹ لغایت ۱۵ دی ماه انجام خواهد شد و مرحله کشوری این مسابقات در اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می‌شود.

 

 

 

 

 

کشف ۵ هزار ۶۱۰ قطعه مرغ زنده غیر مجاز در قاین/۴

ماموران انتظامی قاینات در بازرسی از ۲ کامیون، ۵ هزار ۶۱۰ قطعه مرغ زنده غیر مجاز کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، فرمانده انتظامی شهرستان قاینات گفت: مأموران کلانتری ۱۶ “نیمبلوک” کشف ۵ هزار ۶۱۰ قطعه مرغ زنده غیر مجاز در قاینشهرستان قاین هنگام گشت زنی در محور‌های مواصلاتی به ۲ کامیون مشکوک شدند و خودرو‌ها را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

سرهنگ زال بیگی افزود: ماموران در بازرسی از خودروها، ۵ هزار و ۶۱۰ قطعه مرغ زنده بدون مجوز‌های بهداشتی به ارزش ۴ میلیارد و ۴۸۰ میلیون ریال کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان قاینات افزود: ماموران در این رابطه ۲ خودرو توقیف و ۲ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

برد تیم هندبال آیسک در مسابقات قهرمانی نونهالان کشور/۷

تیم هندبال شهرداری آیسک اولین دیدار خود در مسابقات قهرمانی نونهالان کشور را با برد سپری کرد.

مربی وسرپرست تیم شهرداری آیسک گفت: تیم‌ هندبال نونهالان شهرداری آیسک برد تیم هندبال شهرداری آیسک در مسابقات قهرمانی نونهالان کشوربه مسابقات هندبال نونهالان باشگاه‌های کشور به میزبانی یزد اعزام شده که در اولین دیدار خود با نتیجه ۲۱ بر ۱۸ تیم چهارمحال بختیاری را شکست داد.

کاظم احمدی افزود:این مسابقات با شرکت ۳۰ تیم از امروز در یزد آغاز شده و آیسک خراسان جنوبی با تیم‌های ایلام. المپیک فرخ شهرچهارمحال وبختیاری. شهید چمران لارستان فارس و نجف آباد اصفهان هم گروه است.

 

 

 

 

دیر رسیدن هایی که ویرانگر شد

هفته گذشته دو منزل مسکونی در روستای فندخت زیرکوه طعمه حریق شد، اما آتش نشانی دیر به محل حادثه رسید.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،  پنج شنبه شب بود که دو خانه روستایی در روستای فندخت شهرستان زیرکوه طعمه حریق شد.

روستائیان پس از تماس با آتش نشانی شهر حاجی آباد، این پاسخ را دریافت می‌کنند که باید خودرو و نیرو از آتش نشانی شهر آبیز اعزام شود.

در این گیر و دار، روستائیان با کمک کپسول‌های آتش نشانی دهیاری و همیاری مردم آتش را خاموش می‌کنند و پس از گذشت چند دقیقه از اطفای کامل حریق، خودرو از راه می‌رسد، اما دیگر نیاز به کاری نبوده است.

نیاز به مجوز کتبی فرماندار برای اعزام نیرو به روستا

برای پیگیری این موضوع و جویا شدن علت تأخیر در رسیدن خودروی آتش نشانی به روستا با وجود فاصله حدود ۱۵ کیلومتری روستا تا شهر آبیز، با کیانی شهردار آبیز گفتگو کردیم.

او در این گفتگو به خبرنگار ما گفت: باید این نکته را در نظر داشت که آتش نشانی شهرداری فقط محدوده داخل شهر را می‌تواند پوشش دهد.

کیانی بیان کرد: در شهر آبیز نیروی متخصص آتش نشانی وجود ندارد و تنها از نیرو‌های خدمات شهری برای اطفای حریق‌های مختلف استفاده می‌شود.

شهردار بیرجند عنوان کرد: علاوه بر نبود نیروی متخصص، تجهیزات لازم آتش نشانی را نیز در اختیار نداریم و اگر خودرو قرار باشد به روستایی اعزام شود، نیاز به مجوز کتبی فرماندار شهرستان داریم.

او ادامه داد: صدور مجوز به این دلیل است که اگر اتفاقی در همان لحظه اعزام خودرو به روستا‌ها در شهر بیفتد، مسئولیتی مورد توجه شهرداری یا آتش نشانی نباشد.

در حال حاضر تنها یک خودروی آتش نشانی با ظرفیت ۲ هزار لیتر در آبیز موجود است و پیگیری برای به کار گرفتن نیروی متخصص انجام شده است، اما تاکنون ثمری نداشته است.

 

 

 

کارگران ساختمانی در انتظار سهمیه بیمه تأمین اجتماعی/۲-۳

طرح اصلاح ماده ۵ قانون بیمه تأمین اجتماعی کارگران ساختمانی به صحن علنی مجلس رسیده و منتظر تصویب نهایی است.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان محمدی مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی گفت: در بحث کارگران ساختمانی در مصوبه‌ ۸۶/۸/۲ آمده است که تأمین اجتماعی مکلف است ۷ درصد از حق بیمه کارگران ساختمانی را از خودشان دریافت کند و ۲۰ درصد باقی مانده را دولت از مجموع عوارض صدور پروانه پرداخت کند.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر هشت هزار و ۷۲۰ بیمه شده ساختمانی فعال در استان داریم افزود: تأمین اجتماعی استان تا پایان اسفند ۹۹، ۲۲۰ میلیارد تومان کسری منابع داشته است که این مبلغ بابت ۲۰ درصد حق بیمه‌ای است که باید از سمت دولت پرداخت می شد.

محمدی ادامه داد: انجمن صنفی کارگران اعتراضاتی در خصوص پرداخت نشدن سهمیه‌ها از سمت دولت داشتند که به دنبال آن سازمان تأمین اجتماعی طرحی را برای اصلاح ماده ۵ پیشنهاد داد.

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی تصریح کرد: در اصلاح این ماده باید بحث ۲۰ درصد عوارض در صدور پروانه‌های ساختمانی تغییر کند تا هم منبع دریافت کسری‌ها مشخص شود و هم سهمیه تحت پوشش بیمه‌ای قرار دادن کارگران ساختمانی افزایش پیدا کند.

او بیان کرد: در دولت قبل طرح اصلاح ماده ۵ به صحن علنی مجلس رفت و در رأی گیری ایراداتی به آن وارد شد و به کمیسیون اجتماعی رفت.

محمدی عنوان کرد: حدود ۱۲ روز پیش این طرح در کمیسیون اجتماعی تأیید شد و منتظریم وارد صحن علنی مجلس شود تا رأی مثبت بگیرد.

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی اظهار کرد: طرح اصلاح ماده ۵ اگر اجرایی شود، مشکلات کارگران ساختمانی در بحث بیمه تأمین اجتماعی حل می‌شود.

 

 

 

هندبالیست‌های طبسی در اردوی تیم ملی/۷

سرمربی تیم ملی هندبال جمهوری اسلامی ایران ۳۵ بازیکن برتر باشگاههای هندبال کشور را به اردوی تیم ملی فراخواند.

در لیست دعوت‌شدگان مونائول مونتایا فرناندز به اردوی تیم ملی هندبال کشورمان نام پنج بازیکن ارزنده تیم باشگاه زغال سنگ طبس خراسان‌جنوبی می‌درخشد.

از خراسان‌جنوبی سعید علوی در پست گوشه چپ تیم هندبال انتخابی تیم ملی در اردوی آمادگی، ابوالفضل افضل‌نیا در بغل راست، مهدی موسوی در بغل چپ، محمدغلامی و محسن کرمیان بعنوان خط زن تیم به میدان می‌روند.

بیستمین دوره مسابقات قهرمانی هندبال مردان آسیا ۲۰۲۲ از ۲۸ دیماه تا ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۰ به میزبانی عربستان سعودی در بندر دمام برگزار می‌شود که تیم هندبال جمهوری اسلامی ایران با حضور ۱۸ تیم برگزار می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آغاز اجرای عمومی نمایش کمدی پاپاراتزی از ۶ آذر/۷

اجرای عموم نمایش کمدی ” پاپاراتزی ” به نویسندگی میثم صدرا و جواد جعفری از امروز آغاز شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیانآغاز اجرای عمومی نمایش کمدی پاپاراتزی از ۶ آذر این که اجرای عمومی نمایش ” پاپاراتزی ” تا ۲۶ آذر ادامه دارد ، گفت: علاقه مندان می‌توانند در این مدت هر شب ساعت ۲۱، به تماشای این نمایش در پلاتو پروفسور کامیابی مسک بنشینند.

سید علی زمزم با اشاره به این که بلیط نمایش را می‌توان از طریق موسسه هنری عرفان واقع در شهدای یک، تهیه کرد، افزود: با توجه به شرایط بیماری کرونا، نمایش با نصف ظرفیت سالن و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی اجرا می‌شود.

نمایش «پاپاراتزی» روایت زندگی زوجی است که از شهرستان به تهران مهاجرت می‌کنند تا بتوانند به پیشرفت کاری، کسب درآمد بیشتر و شهرت دست یابند و در نهایت فشار واقعیت موجود در راه رسیدن به این خواسته، آمال و آرزوهایشان را نابود و سرانجام شخصیت اصلی نمایش دچار انحطاط می‌شود.

در این نمایش میثم صدرا به عنوان کارگردان و طراح صحنه، جواد جعفری، مهدیه زنگویی، مرضیه زمانی پور، محمدرضا مرصعی و امیرحسین توکلی بعنوان بازیگر و همچنین مهدی سبزاری دستیار کارگردان، فهیمه یوسفی به عنوان منشی صحنه، امیر جم نور و صوت، علی یوسفی اجرای دکور و امیرحسین توکلی بعنوان طراح پوستر و بروشور همکاری دارند.

 

 

 

 

طی یک هفته گذشته؛

۱۵ مورد حادثه در خراسان جنوبی به وقوع پیوست

 جاده های استان رکورد دار حوادث

۱۵ مورد حادثه در خراسان جنوبی به وقوع پیوست

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از امداد رسانی نیروهای هلال احمر به ۱۵ مورد حادثه در یک هفته گذشته خبر داد. به گزارش امروز خراسان جنوبی محمد رضا رضایی صبح شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به حوادث یک هفته گذشته بیان کرد: طی این مدت نیروهای هلال احمر به ۱۵ مورد حادثه امدادرسانی کرده‌اند.

وی افزود: ۱۲ مورد از این ماموریت ها در حوادث جاده‌ای، یک مورد حضوری، یک مورد شهری و یک مورد سیل و آبگرفتگی بوده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه در این مأموریت‌ها به ۵۵ حادثه دیده امدادرسانی شده است، گفت: ۴۷ نفر از حادثه دیدگان در حوادث جاده ای، چهار مورد در حادثه سیل و آبگرفتگی، سه مورد به صورت حضوری و یک نفر در محدوده شهری خدمات گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه در این مدت عملیات رهاسازی برای شش مورد حاثه جاده‌ای توسط نیروهای هلال احمر انجام شده است، اظهار کرد: میانگین مدت زمان عملیات در حوادث جاده ای از آغاز تا پایان عملیات، یک ساعت و ۳۰ دقیقه بوده است.

رضایی با بیان اینکه ۴۶ نیروی عملیاتی در قالب ۲۰ تیم به این حوادث امدادرسانی داشته‌اند، افزود: همچنین ۱۹ دستگاه آمبولانس و خودروی نجات در این حوادث به‌کارگیری شده است.

وی ادامه داد: حوادث جاده ای خراسان جنوبی همچون گذشته تعداد قابل توجهی را به خود اختصاص داده که نیازمند فرهنگ سازی رانندگی صحیح است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پایش اطلاعات مددجویان کمیته امداد در خراسان جنوبی آغاز شد

پایش اطلاعات مددجویان کمیته امداد در خراسان جنوبی آغاز شد

بیرجند – ایرنا – مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: سامانه امداد هوشمند و کارآمد در این استان راه‌اندازی می‌شود و بر همین اساس اجرای طرح پایش اطلاعات مددجویان این نهاد آغاز شد.

رضا سلم‌آبادی روز شنبه در نشست خبری افزود: خراسان جنوبی از جمله استان‌هایی است که سامانه جامع امداد هوشمند و کارآمد در این استان راه‌اندازی می‌شود لذا با همراهی ۲۷ پایگاه اطلاعاتی، ۵۲ هزار خانواده در این سامانه، ساماندهی می‌شوند.

وی بیان کرد: اطلاعات مددجویان باید تا ۲ ماه دیگر به‌طور کامل در این سامانه ثبت شود که مددجویان می‌توانند از طریق نشانی soha.emdad.ir وارد سامانه امداد هوشمند و کارآمد شوند و نسبت به ثبت‌نام و درج اطلاعات مورد نیاز اقدام کنند.

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی هدف اصلی از اجرای این طرح را افزایش رضایتمندی برای بهبود فرایندهای امداد اعلام کرد و گفت: بهره‌گیری حداکثری از پردازش سیستمی به جای پردازش انسانی و استفاده از داده‌های سازمان‌های ذیربط در قالب خدمات نرم‌افزاری از مهمترین کارکردهای این طرح خواهد بود.

وی ادامه داد: در سامانه امداد هوشمند و کارآمد از مشارکت جامعه هدف (نیازمندان و خیران) در ساز و کارهای اجرایی و افزایش درجه مشارکت‌پذیری بهره‌گیری بهتری خواهد شد و برون‌سپاری در امور تصدی‌گری از مهمترین کارکردهای این طرح است که مراکز نیکوکاری، موسسات خیریه و پیشخوان‌های دولت مورد توجه قرار گرفته‌اند.

سلم‌آبادی گفت: افزایش یکپارچگی فرایندی درون و برون سازمانی و حذف فرایندهای زاید از دیگر کارکردها است که باعث افزایش یکپارچگی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این طرح از پرداخت‌های گروهی و متمرکز استفاده خواهد شد اظهار داشت: ساماندهی اسناد فیزیکی و حذف حداکثری کاغذ و رویکردهای سنتی از دیگر اهداف است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی افزود: در این طرح توزیع عادلانه خدمات و امکانات برای مددجویان هوشمندسازی خواهد شد و کاهش بار کاری سطوح مدیریتی و کارشناسی کمیته امداد را به دنبال خواهد داشت.

وی استفاده حداکثری از تفویض اختیار، اصلاح فرایند ارایه خدمت، نظارت‌های هوشمند و سیستمی و کاهش زمان ارایه خدمت را از کارکردهای سامانه جامع امداد هوشمند و کارآمد عنوان کرد.

سلم‌آبادی از راه‌اندازی سامانه نظام پیشنهادات مردمی نیز خبر داد و گفت: در راستای پیاده‌سازی سیاست‌های کلان کمیته امداد و به منظور توسعه همفکری کارکنان، خانواده‌های آنان و مردم در تصمیم‌سازی‌های مدیران ارشد و ارایه ایده‌های جدید برای بهینه‌سازی سیاست‌ها، برنامه‌ها، خدمات، منابع انسانی، سیستم‌های اطلاعاتی و ضوابط امداد این سامانه در کمیته امداد راه‌اندازی و آماده بهره‌برداری شده است.

وی ادامه داد: کارکنان و خانواده‌های آنان، مددجویان و خیران می‌توانند در چارچوب این سامانه به‌صورت فردی یا گروهی با تکمیل فرم پیشنهادات خود را ارایه کنند.

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی گفت: پیشنهاد دهنده در ادامه ورود به سایت با اخذ کد رهگیری می‌تواند پیشنهاد خود را ارایه کند و در این سامانه در طرحی به نام پاداش اثربخشی که هر ۶ ماه یک بار برگزار می‌شود براساس مجموع امتیازات پاداش‌هایی تعلق خواهد گرفت.

وی افزود: لینک سامانه نظام پیشنهادات در صفحه اصلی پورتال کمیته امداد خراسان جنوبی قرار دارد و علاقه‌مندان می‌توانند در این طرح شرکت کنند.

سلم‌آبادی همچنین از جذب هشت هزار سهمیه خدمت نیازمندان خبر داد و گفت: در این سهمیه که برای کل کشور ۲۶ هزار و ۱۵۲ سهمیه مشخص شده، خراسان جنوبی سهم قابل توجهی دارد.

وی بیان کرد: با بررسی‌های صورت گرفته ۹ هزار و یک خدمت در زمینه نیازمندی‌های مددجویان برای سرویس بهداشتی، حمام و لوله‌کشی گاز در استان وجود داشته که تاکنون هفت هزار و ۸۰۰ خدمت با پنج میلیون تومان بلاعوض و پنج میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه برای هر کدام محقق شده است و بقیه تا پایان سال انجام خواهد شد.

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی افزود: طبق بررسی‌ها ۲ هزار و ۳۲ حمام در استان نیاز داشتیم که هزار و ۶۷۷ مورد در مناطق محروم شناسایی شد.

وی گفت: در ارتباط با سرویس بهداشتی ۲ هزار و ۲۷۷ مورد نیازمندی شناسایی شد که هزار و ۸۷۰ مورد مربوط به مناطق محروم بوده و درخصوص لوله‌کشی گاز چهار هزار و ۶۹۲ مورد شناسایی شده که چهار هزار و ۳۴۸ مورد مربوط به مناطق محروم است.

سلم‌آبادی اظهار داشت: امیدواریم با تسهیل در خدمت‌رسانی بتوانیم نیازهای مددجویان را به‌صورت کارشناسی شده و با اولویت تکریم مددجویان تامین کنیم.

 

 

 

 ۱۶۳ متکدی در شهر بیرجند جمع‌آوری و ساماندهی شدند

 ۱۶۳ متکدی در شهر بیرجند جمع‌آوری و ساماندهی شدند

 مدیر مجتمع فوریت‌های اجتماعی شهرداری بیرجند گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۶۳ متکدی در شهر بیرجند با همکاری نیروی انتظامی جمع‌آوری و برای ساماندهی به مجتمع فوریت‌های اجتماعی این شهرداری منتقل شدند.

منصوره امیرآبادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این تعداد ۹۱ نفر مرد و ۷۲ نفر زن بودند که در بین آنها ۲ متکدی حرفه‌ای وجود داشت.

وی با اشاره به اینکه بعد از جمع‌آوری متکدیان کار ساماندهی آنها انجام می‌شود گفت: از ابتدای امسال ۲۸ متکدی به خانواده‌هایشان و ۱۹ نفر به سازمان بهزیستی تحویل شده‌اند.

مدیر مجتمع فوریت‌های اجتماعی شهرداری بیرجند ادامه داد: از این تعداد ۴۵ نفر از استان‌ها و یا شهرستان‌های دیگر بودند که به محل سکونت اعزام شدند.

وی با تاکید بر اینکه هنوز باند تکدی‌گری در شهر بیرجند شناسایی نشده است اظهار داشت: سه کودک کمتر از ۱۸ سال و ۱۴ متکدی معتاد نیز برای درمان به مراکز اقامتی ترک اعتیاد معرفی شده‌اند.

امیرآبادی با بیان اینکه ۲۷ متکدی برای بررسی و حمایت به کمیته امداد امام خمینی(ره) معرفی شدند گفت: ۲۵ نفر از متکدیان جمع‌آوری شده اتباع بیگانه بودند که به اداره کل اتباع و اداره مهاجرت استانداری خراسان جنوبی تحویل شده‌اند.

وی یادآور شد: طرح جمع‌آوری متکدیان به صورت روزانه در سطح شهر بیرجند انجام می‌شود اما چنانچه شهروندان موردی از تکدی‌گری در هر نقطه شهر مشاهده کردند با شماره ۳۲۲۱۲۲۶۲ و یا ۱۳۷ تماس حاصل کنند.

مدیر مجتمع فوریت‌های اجتماعی شهرداری بیرجند با بیان اینکه افراد پذیرش شده در این مجتمع از سه وعده غذای گرم بهره‌مند می‌شوند گفت: همچنین استحمام و نظافت هم جزو خدمات این مرکز بوده و افراد از زمان تحویل تا موقعی که وضعیت آنها تعیین تکلیف شود اجازه اقامت دارند.

وی افزود: طرح روزانه جمع‌آوری متکدیان به خصوص در ساعات پایانی شب با جدیت اجرا می‌شود و به همین صورت توانسته‌ایم در ۱۰ سال اخیر آمار متکدیان شهر را کنترل کنیم که افزایش پیدا نکند.

 

 

 

 

با مشارکت بخش خصوصی رقم خورد؛

جذب ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه در خراسان جنوبی/۷

جذب ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه در خراسان جنوبی

 نیاز خراسان جنوبی به سرمایه‌گذاری، در سطوح مختلف ملی و استانی مورد اجماع قرار گرفته و تلاش برای جذب سرمایه با امضا و مبادله حدود ۶ هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه بین استانداری و سرمایه‌گذاران از جمله اقدامات شاخص در این زمینه بوده است.

به گزارش ایرنا حدود ۱۷ سال از تاسیس استان خراسان جنوبی در کنار استان‌های خراسان رضوی و خراسان شمالی می‌گذرد و در این مدت برای ارتقای زیرساخت‌های منطقه در ادوار مختلف تلاش‌های فراوانی صورت گرفته است.

زیرساخت‌هایی که هر کدام زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری‌های بعدی است و با صرف اعتبارات کلان ملی و استانی فراهم شده است، با این وجود همچنان از خراسان جنوبی به عنوان استان کمتربرخوردار یا کمتر توسعه‌یافته یاد می‌شود.

اگرچه جذب اعتبارات از محل منابع دولتی و بودجه سالانه برای ارتقای زیرساختی و سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی ضروری است اما به اذعان برخی کارشناسان و مدیران، آنچه باعث جهش توسعه‌ای در این استان پهناور و زرخیز می‌شود، جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.

مشخص است که منابع دولتی محدود اما سرمایه بخش خصوصی نامحدود است و از آنجا که به دلایل مختلف خراسان جنوبی دچار توسعه نیافتگی به‌ویژه در بخش اقتصادی شده به وجود آمدن نوعی توازن می‌تواند این عقب‌ماندگی‌ها را زودتر و آسان‌تر جبران کند.

از سوی دیگر تحقق توسعه همه‌جانبه، متوازن و پایدار نیازمند تفکر توسعه‌ای است تا با مشارکت همگانی و بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها در درون یک سرزمین شاخص‌های اقتصادی رشد یابد.

در این راستا ستاد توسعه خاوران سال گذشته با هدف شناسایی فرصت‌ها، مزیت‌ها و قابلیت‌های خراسان جنوبی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی، پژوهشی، تحقیقاتی، شناسایی تهدیدها، شناسایی فعالان بخش اقتصادی، توانمندسازی جوامع محلی، توسعه صنایع و سایر اهداف راه‌اندازی شد که شاید یکی از مهمترین نتایج آن، نشستن مدیران بخش دولتی و خصوصی دور یک میز و تلاش برای رفع موانع و تسهیل سرمایه‌گذاری بوده است.

همچنین در کنار جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی از ظرفیت سازمان‌های دولتی و توسعه‌گرا نیز بهره گرفته شده است و در هشتمین نشست ستاد توسعه خاوران که با حضور ویدئوکنفرانسی رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و سازمان‌های وابسته برگزار شد، پیشنهادهای استان در زمینه رفع موانع از مسیر صنایع معدنی استان مورد موافقت قرار گرفت.

براساس این توافق، ایمیدرو با پیشنهادهای استان برای رفع ۱۴ مانع تولید از مسیر صنایع معدنی خراسان جنوبی موافقت کرد که گام‌های موثری در ارتقای زیرساخت‌ها و پیشرفت طرح‌های سرمایه‌گذاری است.

جذب ۵۹ هزار میلیارد ریال سرمایه در خراسان جنوبی

اقدام درست و مبارک

رییس جمهوری هم که ۱۹ شهریور امسال سومین سفر استانی خود را به خراسان جنوبی انجام داد، در نشست شورای اداری استان گفت: باید برای استان‌هایی مانند خراسان جنوبی که جاذبه لازم را برای سرمایه‌گذاری ندارند، جاذبه‌های خاص برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شود تا سرمایه‌گذار به استان بیاید.

آیت الله سید “ابراهیم رییسی” افزود: جاذبه‌های کلی در این استان‌ها وجود دارد و باید جاذبه‌های خاص هم تعریف شود لذا تشکیل ستاد توسعه خاوران در خراسان جنوبی برای تسهیل سرمایه‌گذاری کار قابل تشکر، مبارک و درستی است.

وی بیان کرد: در هر صورت باید سرمایه‌گذار داخلی یا خارجی برای سرمایه‌گذاری در استان تشویق شود و بداند خراسان جنوبی جای بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری است و بتواند از سرمایه خود استفاده لازم را هم داشته باشد.

رییس جمهوری گفت: در خراسان جنوبی اقتصاد معدن، گردشگری، کشاورزی و صنایع را داریم البته نزولات آسمانی کم است که باید این تهدید را به فرصت تبدیل کرد و مردم ما این تجربه را دارند.

وی ادامه داد: اقتصاد در حوزه صادرات و بازارچه‌های مرزی در این استان وجود دارد لذا می‌توانیم با کشورهای همجوار در حوزه صادرات ارتباط داشته باشیم.

آیت الله رییسی با تاکید بر اینکه باید در حوزه‌های مختلف اقتصاد خراسان جنوبی را فعال کنیم گفت: نیروهای فرهیخته خوبی در این استان داریم و در گذشته به دانشگاه‌های استان رفته و با برخی دانشجویان، فرهیختگان و اساتید صحبت کرده‌ام، سرمایه‌های خیلی عظیمی برای استان هستند که باید از وجود آنها بهره برد.

وی اظهار داشت: استان خراسان جنوبی با محوریت نماینده ولی فقیه در استان و با همکاری همه مدیران و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بستر مناسبی برای توسعه دارد.

سفر رییس جمهوری به خراسان جنوبی بنابر اعلام مسوولان استانی یکصد مصوبه داشته که بخش قابل توجهی از این مصوبات به تسهیل و رفع موانع سرمایه‌گذاری، فعال‌سازی پروژه‌های نیمه‌فعال و پرداخت تسهیلات مورد نیاز اختصاص دارد.

ستاد توسعه خاوران که به گفته مسوولان استان هدف اصلی از راه‌اندازی آن هم‌افزایی برای سرعت دادن به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف بوده، نوعی ریل‌گذاری در این زمینه محسوب می‌شود و البته اجرای کامل تفاهم‌نامه‌های سرمایه‌گذاری نیازمند مراحل و اقدامات بعدی است.

مبادله ۲۵ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در استان

استاندار خراسان جنوبی گفت: از آغاز فعالیت ستاد توسعه خاوران تاکنون ۲۵ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در استان بین بخش دولتی و خصوصی مبادله شده که ماحصل آن ۵۹ هزار و ۴۵۲ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بوده است.

حمید ملانوری افزود: طبق تفاهم‌نامه‌های صورت گرفته زمینه اشتغال ۲۶ هزار و ۱۸ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم پیش‌بینی شده که از این تعداد ۹ هزار و ۷۳۰ اشتغال مستقیم است و امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان محقق شود هرچند تعدادی از این پروژه‌ها تاکنون اجرایی شده است.

وی گفت: براساس تعهد صورت گرفته در تفاهم‌نامه‌ها مقرر شد طرح‌های سرمایه‌گذاری تا نیمه سال ۱۴۰۲ به‌طور کامل به بهره‌برداری برسد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اهداف و سیاست‌های ستاد توسعه خاوران گفت: آنچه از ابتدا برای تحقق این اهداف و سیاست‌ها مدنظر بوده، خوشبختانه محقق شده و می‌توان گفت در زمینه سرمایه‌گذاری، بهره‌برداری بیشتر از ظرفیت‌های استان و پای کار بودن مدیران برای رفع موانع و تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری، ریل‌گذاری خوبی انجام شده است.

وی اظهار داشت: یکی از اهداف ستاد توسعه خاوران استفاده از همه ظرفیت‌ها در جلب و جذب سرمایه‌گذاران دارای اهلیت و صلاحیت بوده که در همه شهرستان‌ها با جدیت دنبال می‌شود.

ملانوری گفت: طرح‌هایی که به ستاد توسعه می‌رسد برای انجام آن هیچ بهانه‌ای از سوی دستگاه‌ها پذیرفتنی نیست و دستگاه‌ها قبل از ورود موضوعات به ستاد باید موارد را نسبت به موافقت یا رد آن تصمیم‌گیری کنند.

وی احصای مزیت‌ها به‌صورت نقطه به نقطه را از برنامه‌های این ستاد ذکر کرد و گفت: طرح‌ها باید بر پایه استفاده از مزیت‌ها و ظرفیت‌های هر منطقه روی اطلس سرمایه‌گذاری شهرستان‌ها و استان جانمایی شوند.

استاندار خراسان جنوبی افزود: این طرح‌ها باید در سایت ستاد توسعه خاوران هم بارگذاری شود تا در اختیار عموم مردم به‌ویژه سرمایه‌گذاران قرار گیرند.

وی گفت: طرح‌هایی که به مرحله امضای تفاهم‌نامه می‌رسد، نباید با هیچ گونه مانع‌تراشی از سوی دستگاه‌ها مواجه شود.

ملانوری اظهار داشت: به همین دلیل و با توجه به اینکه فلسفه تشکیل ستاد توسعه خاوران، تسریع در سرمایه‌گذاری و کاهش موانع پیش‌رو سرمایه‌گذاران است، قرارگاه پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها نیز در سال جاری با محوریت معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری راه‌اندازی شد.

وی افزود: در این ستاد ضمن اینکه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و شعار سال محقق شده، با شکسته شدن بروکراسی‌های اداری، دوندگی‌ها و معطل شدن سرمایه‌گذاران از بین رفته و تقاضاهای سرمایه‌گذاری طی یک ماه تعیین تکلیف می‌شود و حتی مجوزهای بی‌نام آماده تحویل به سرمایه‌گذاران متقاضی است.

سرمایه‌گذاری مبتنی بر ظرفیت

دبیرخانه ستاد توسعه خاوران در معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی مستقر بوده و مشیرالحق عابدی معتقد است که توسعه خراسان جنوبی نیازمند سرمایه‌گذاری مبتنی بر ظرفیت‌ها است و این موضوع در ستاد توسعه خاوران به‌ خوبی لحاظ شده است.

وی به خبرنگار ایرنا گفت: ستاد توسعه خاوران اقدامی نو بود که در راستای هدفمند شدن توسعه ایجاد شد و هدف اصلی آن شناسایی فرصت‌ها، مزیت‌ها و قابلیت‌های استان، شناسایی فعالان بخش خصوصی، شناسایی سرمایه‌های علمی و اقتصادی و تهدیدهای بر سر راه سرمایه‌گذاری است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: شناسایی و رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری از مهمترین اهدافی است که برای تحقق آن الگوی شناسایی قابلیت‌های استان در درجه اول مورد توجه قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: اگر فرهنگ علمی و استفاده از ظرفیت‌های پژوهش و تحقیقاتی مراکز دانشگاهی در اولویت اقدام برای سرمایه‌گذاری قرار گیرد اقدام براساس ظرفیت‌های شناسایی شده صورت می‌گیرد و ستاد توسعه خاوران زمینه مناسب برای بهره‌گیری از این فرهنگ را فراهم کرده است.

عابدی گفت: توسعه اجتماع‌محور مبتنی بر تقویت سرمایه‌های اجتماعی و توانمندسازی سرمایه‌های محلی باید در روند توسعه‌ای استان مورد توجه باشد و تقویت درون‌زایی و توسعه اقتصاد مقاومتی از طریق کشاورزی پایدار و کم‌نهاد، توسعه صنایع مبتنی بر پتانسیل‌های کشاورزی، معدنی و فرهنگی منطقه مثل صنایع دستی و توسعه گردشگری می‌تواند در ارتقای جایگاه استان نقش اساسی ایفا کند.

وی اظهار داشت: شناسایی و توانمندسازی جوانان، نوجوانان و زنان جوامع روستایی و عشایری همچنین اقدام در راستای ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این مناطق می‌تواند تا حد قابل ملاحظه‌ای روحیه کار و تلاش را تقویت و کارآفرینی را به عنوان ارزش اسلامی و ملی فراگیر کند.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: اگر مدعی هستیم که خراسان جنوبی به لحاظ نیروی انسانی از جایگاه بالایی برخوردار است، شناسایی و فعال کردن همه امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی استان برای توسعه اقتصادی و کارآفرینی با مشارکت آحاد جامعه نیاز است که اگر مردم در امر توسعه دخیل شوند به‌زودی شاهد توسعه پایدار خواهیم بود.

وی تصریح کرد: توسعه همیشه نیازمند پول و اعتبار نیست بلکه سرمایه می‌تواند در راستای توسعه اقدام کند که نیروی انسانی به عنوان مهمترین سرمایه اجتماعی می‌تواند موتور محرکه توسعه شود.

عابدی افزود: در خراسان جنوبی با وجود نیروی انسانی فرهیخته و با جایگاه و پشتکار علمی بالا می‌توان با بهره‌مندی از تسهیلات و اعتباراتی که براساس اولویت‌ها در ستاد توسعه خاوران تصویب می‌شود با اطمینان خاطر بیشتر به سمت توسعه حرکت کرد.

جذب ۵۹ هزار میلیارد ریال سرمایه در خراسان جنوبی

صدور مجوز سرمایه‌گذاری بی‌نام

یکی از مهمترین موانع سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی از دیرباز اخذ مجوزهای لازم بوده که رسانه‌ها نیز از آن به عنوان قصه پرغصه صدور مجوزها یاد کردند و در قالب ستاد توسعه خاوران تلاش شد این مانع با صدور مجوزهای بی‌نام رفع شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی که مدیریت قرارگاه پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها در استان را برعهده دارد، در این باره گفت: خراسان جنوبی به عنوان استان پیشرو در صدور مجوزهای بی‌نام و ترغیب سرمایه‌گذاری در قالب سیاست‌های ستاد توسعه خاوران می‌تواند به توسعه برسد اما نیازمند همت جهادی است.

محمد فرهادی اظهار داشت: فرایند صدور مجوز سرمایه‌گذاری در این استان براساس سیاست‌های ستاد توسعه خاوران کوتاه‌ شده است و امکان تسری این فرایند به دیگر طرح‌ها وجود دارد.

وی گفت: تاکنون بیش از ۱۰۰ طرح سرمایه‌گذاری در ستاد توسعه خاوران شناسایی شده است و برای هر کدام از این طرح‌ها، متناسب با نوع فعالیت و براساس اطلاعات GIS دستگاه‌ها، زمین مورد نظر، مکان‌یابی و مجوز بی‌نام صادر شده است.

معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه اطلاعات طرح‌های سرمایه‌گذاری و مجوزهای بی‌نام در سایت ستاد توسعه خاوران بارگذاری می‌شود گفت: متقاضیان سرمایه‌گذاری می‌توانند با مراجعه به این سایت از طرح‌ها و مجوزها مطلع شوند و متناسب با سرمایه‌ای که دارند، برای سرمایه‌گذاری اقدام کنند.

شناسایی بیش از ۱۰۰ طرح آماده سرمایه‌گذاری

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی یکی از مهمترین کمیته‌های ذیل ستاد توسعه خاوران را کمیته “شناسایی فرصت‌ها و مزیت‌های سرمایه‌گذاری” نام برد و گفت: تاکنون بیش از ۱۰۰ طرح و پروژه آماده سرمایه‌گذاری در استان شناسایی شده است.

علی‌اکبر اکبری‌راد افزود: شناسایی و جذب سرمایه‌گذاران از اولویت‌های استان بوده و هدف ستاد توسعه خاوران نیز تسریع در روند سرمایه‌گذاری برای افزایش رفاه مردم است.

وی بیان کرد: اشتغال یکی از دغدغه‌های اصلی ما در سند توسعه خاوران است که امیدواریم با ادامه شناسایی ظرفیت‌ها و جذب سرمایه‌گذار بتوانیم این هدف مهم را در استان محقق کنیم.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی گفت: مهمترین و اساسی‌ترین سندی که در استان‌ها تدوین می‌شود، به عنوان طرح آمایش سرزمین است که متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های اصلی دولت و مقام معظم رهبری ایجاد اشتغال و رونق تولید در کشور است که معتقدیم این هدف مهم از طریق سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذار به استان محقق می‌شود.

بیشترین طرح‌ها در بخش صنعت است

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی براساس آخرین ارزیابی‌ها از احصای ۱۰۲ طرح سرمایه‌گذاری اولویت‌دار در این استان خبر داد و گفت: از این تعداد ۵۸ طرح در بخش صنعت است.

عیسی جعفری گیو افزود: این فرصت‌های سرمایه‌گذاری با اشتغال ۶ هزار و ۶۷۰ نفر و حجم سرمایه‌گذاری ریالی ۳۹ هزار و ۶۶۰ میلیون ریال و ۱۹۵ میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی شناسایی شده است.

وی بیان کرد: از مجموع ۱۰۲ طرح سرمایه‌گذاری در استان ۵۸ طرح در بخش صنعت، ۳۴ طرح در بخش کشاورزی، ۲ طرح در بخش گردشگری و چهار طرح در بخش نیروگاه بادی و خورشیدی است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت: برای فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان ۱۲۲ قطعه زمین پیشنهاد شده و ۵۹ طرح در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، ۲۶ طرح در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و تعدادی هم در اراضی ملی شهرستان‌ها جانمایی شده است.

وی به وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی در خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: تاکنون ۹ پروژه با سرمایه‌گذاری ۶۸۳ میلیون دلار در این استان به بهره‌برداری رسیده است.

جعفری گیو با بیان اینکه ۲ پروژه سرمایه‌گذاری خارجی با سرمایه‌گذاری ۷۵۴ میلیون دلار در دست اجراست افزود: چهار پروژه با سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۵۰۳ میلیون دلار هم در دست پیگیری است.

وی گفت: تبعه‌هایی از کشورهای چین، آفریقای جنوبی، آلمان، افغانستان، ترکیه و پاکستان برای سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی ورود پیدا کردند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی افزود: تدوین اطلس سرمایه‌گذاری برای تک تک شهرستان‌های خراسان جنوبی در دستور کار است که نقش موثری در توسعه سرمایه‌گذاری در استان دارد.

ستاد توسعه خاوران با هدف به‌کارگیری همه ظرفیت‌های بخش دولتی و خصوصی در فضایی هم‌افزا برای دستیابی به توسعه پایدار، همه‌جانبه و متوازن خراسان جنوبی، ۱۷ دی ۹۹ با حضور استاندار، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استانی در محل استانداری به‌طور رسمی راه‌اندازی و از سند توسعه خاوران هم رونمایی شد.

شیوه‌نامه نهایی طرح با تعداد پنج کمیته ذیل ستاد شامل کمیته‌های “شناسایی نخبگان و ایده‌های نو”، “شناسایی فرصت‌ها و مزیت‌های سرمایه‌گذاری”، “جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی”، “اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی” و “پایش و ارزیابی عملکرد” همچنین تشکیل ستادهای شهرستانی و معین‌های توسعه‌ای تدوین و ابلاغ شد.

ستاد توسعه خاوران از ابتدای امسال فعالیت جدی و اجرایی خود را آغاز کرد و صدور مجوز بی‌نام سرمایه‌گذاری اولین بار در کشور از دستاوردهای این ستاد بوده است.

مسوولیت اجتماعی سرمایه‌گذاران هم مدنظر قرار گرفته و تاکنون بخش خصوصی در قالب مسوولیت اجتماعی خود ۵۰ میلیارد تومان در حوزه‌های بهداشت، ورزش و آموزش و پرورش استان اختصاص داده است.

طرح راه‌اندازی “ستاد توسعه خاوران” اوایل امسال به عنوان طرح الگویی از سوی وزارت کشور به استان‌ها ابلاغ شد.

 

 

 

 

امام جمعه در دیدار با استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد:

مسوولان از سرمایه‌های مهم جامعه /۳

امام جمعه بیرجند: مسوولان از سرمایه‌های مهم جامعه هستند

 نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: مسوولان نظام در رده‌های مختلف به جهت دانش و تجربه‌ای که دارند از بزرگترین سرمایه‌های جامعه و مردم هستند.

حجت الاسلام و المسلمین سید “علیرضا عبادی” روز شنبه در دیدار “حمید ملانوری” استاندار خراسان جنوبی افزود: در کنار انواع سرمایه‌های جامعه، یکی از مهمترین آنها مسوولان نظام هستند.

وی اظهار داشت: مساله جابه‌جایی مدیران هم طبیعی است و هرچند وقت یکبار اتفاق می‌افتد، حتی در دولت قبل چهار استاندار به استان آمدند و در دولت جدید این قضیه طبیعی‌تر است چون برابر شیوه سیاسی خود عمل می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: اما به هر حال خدمت، خدمت است و جایی که هیچ‌ گونه جابه‌جایی ندارد، محضر خدای متعال است و انسان در هر شرایطی که بتواند به بندگان خدا خدمت کند، این خدمات در محضر خداوند ثبت می‌شود.

وی ادامه داد: چهار استاندار در مدت اخیر فعالیت داشتند و هر کدام به جهت دانش، تجربیات کلی و مسایل سیاسی و اقتصادی سهم خاص خودش را دارد ولی در تجربیات منطقه‌ اگر مسوولان بیشتر بمانند نتیجه بهتری حاصل می‌شود چون هر استانداری که بیاید باید مدتی بماند، تجربه کسب کند و شرایط محیط مسوولیت را بسنجد که ۶ ماه وقت می‌برد تا بر کار مسلط شود.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: لذا جاهایی که ضرورتی ندارد بهتر است مسوولان جابه‌جا نشوند به‌خصوص در یک دولت نباید چهار بار استاندار عوض می‌شد و شخصی که فعالیت می‌کرد می‌توانست خدمت کند.

وی افزود: وقتی دولت جدید می‌آید، ایجاب می‌کند برخی جابه‌جایی‌ها صورت گیرد اما اگر شرایط به نحوی باشد که هر یک از مسوولان بمانند و بعد از اینکه آگاهی‌های منطقه‌ای آنها به حد کافی رسید، به کار خود ادامه دهند، این موثرتر است.

امام جمعه بیرجند گفت: بدل آن کار این است، فرد مسوولی که می‌خواهد جابه‌جا شود تجربیات خود را به‌صورت مکتوب، شفاهی، نرم‌افزاری یا در ارتباطات بعدی که دارند، به مسوول جدید منتقل کند.

وی اضافه کرد: صاحب اصلی خداست و هر فردی در هر جا که باشد در محضر خداست لذا آن فرد می‌تواند در این کار خیر انتقال تجربیات همکاری داشته باشد، ارتباطات حفظ شود و خدمت به مردم پر رنگ‌تر شود.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: شرایط هم فرق می‌کند و ویژگی‌های خاص خود را دارد بخصوص یک سال پایانی دولت قبل که در جلسه اشاره شد، اما در شرایط عادی اگر نقص و عیبی در کار نیست، مسوولان که گزینش آنها ملاک و قاعده دارد اگر بیشتر در سمت و مسئولت خود باقی بمانند، خدمت‌ها پررنگ‌تر می‌شود.

وی در پایان سخنانش خطاب به استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: از شما بابت مواضع و اخلاق شایسته تشکر می‌کنم و خانواده حضرتعالی ویژگی‌های معنوی و مکتبی دارند و انتظار هم همین است، ان شاء الله هر جا هستید موفق باشید و دعاگوی شما و همه مسوولان خدمتگزار هستیم.

استاندار خراسان جنوبی امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بیرجند، گزارشی جامع از آخرین اقدامات دستگاه‌های اجرایی ارائه کرد و در این دیدار درباره مسایل روز استان نیز بحث و رایزنی شد.

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی اعلام کرد:
پیشرفت ۳۰ درصدی پروژه انتقال آ‌ب خلیج فارس به خراسان جنوبی
ملانوری با اشاره به اینکه برای پروژه انتقال آب خلیج فارس به خراسان جنوبی مصوبه دولت را گرفته ایم، گفت: در حال حاضر این پروژه بیش از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم کار شتاب بگیرد تا مشکل آب شرب استان مرتفع شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند، «حمید ملانوری» امروز (۶ آذر) در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بیرجند اظهارکرد: علی رغم این که طی سال گذشته به واسطه پایان کار دولت، انتخابات، انتقال دولت، شیوع بیماری کرونا و حوادث مرز، شرایط بسیار سختی داشتیم اما خدا توفیق داد و توانستیم با استفاده از تجارب و دانش سال های خدمت، آن چه مدنظرمان بود را در حد توان، عملیاتی کنیم.

 

استاندار خراسان جنوبی حضور در خراسان جنوبی و خدمت به مردم فرهنگی و  متدین این دیار را توفیقی بزرگ خواند و به تشریح اقداماتی پرداخت که طی یک سال حضورش در استان انجام شده است.

 

وی مدیریت بیماری کرونا را از مهمترین اقدامات استان طی این مدت عنوان کرد و گفت: بنده در زمان شیوع پیک سوم کرونا وارد استان شدم و همه تلاش ها بر این متمرکز شد که با مدیریت بومی و هماهنگی بین دستگاهی، از آن پیک گذر کنیم.

 

ملانوری با تأکید بر این که برای مدیریت بیماری در کنار اهرم های مدیریتی محدودیت و ممنوعیت و … که در ستاد ملی تعیین می شد، از اهرم شعور و فرهنگ بالای مردم استفاده کردیم، افزود: این ابزار کمک کرد، محدودیت ها را کاهش دهیم و توفیق مان بیشتر شود، تا آن جا که در پیک پنجم، هیچ واحد صنفی و بازاری را تعطیل نکردیم و در عوض از مردم خواهش کردیم با رعایت پروتکل ها به مدیریت شرایط کمک کنند که این اتفاق هم افتاد.

 

به گفته وی؛ همین الان هیچ شهر قرمزی نداریم، تنها سه شهر بیرجند، فردوس و طبس نارنجی است و آمارها کاهش پیدا کرده است.

 

وی تصریح کرد: همه بیمارستان های استان را به دستگاه های اکسیژن ساز مجهز کرده ایم و خوشبختانه تجهیزات و امکانات لازم برای همه بیمارستان ها تأمین شده است.

 

استاندار خراسان جنوبی سپس از معضل خشکسالی گفت که بیشترین تبعات را برای دامداران استان به همراه داشته و گفت: توزیع نهاده های دامی که در سال گذشته حدود ۳-۴ هزار تن بوده در سال جاری ماهانه به ۲۲ هزار تن رساندیم تا دامداران ما فشار کمتری متحمل شوند.

 

به گفته وی؛ موضوع تکمیل کشتارگاه خوسف هم که با مشکلاتی مواجه بود، با همراهی های صورت گرفته شتاب گرفت و الان در حال فعالیت آزمایشی است و به زودی رسماً افتتاح می شود.

 

ملانوری با اشاره به مشکلات زعفرانکاران استان در سال های گذشته، متذکر شد: با قیمت گذاری دولتی که صورت گرفت، قیمت زعفران امروز به ۳۰ میلیون تومان رسیده و با تخصیص هزار میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه بخش کشاورزی، زعفران کشاورزان را خودمان می خریم تا دست دلال ها و واسطه ها کوتاه شود و کشاورزان حاصل دسترنج خود را دریافت نمایند.

 

وی ادامه داد: برای زرشک هم ۲۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات وزارت جهاد کشاورزی گرفتیم، شرایط کمی مدیریت شد اما چنانچه برنامه های در دست اقدام ادامه یابد، سال آینده زرشک جایگاه خوبی خواهد داشت.

 

به گفته وی؛ تنها کارخانه تولید کنسانتره زرشک استان که با سرمایه گذاری مرکز اسناد انقلاب اسلامی راه اندازی شده در حال تعطیل شدن بود اما با رایزنی ها و پیگیری هایی که صورت گرفت، این مجموعه نه تنها تعطیل نمی شود بلکه مرکز را به توسعه آن متقاعد کردیم و این کارخانه خواهد توانست با راه اندازی واحد بسته بندی بیش از ۵۰ درصد زرشک استان را پوشش دهد.

 

استاندار خراسان جنوبی از بحران آنفلوانزا در واحدهای مرغداری استان گفت و به تشریح اقداماتی پرداخت که در راستای حمایت از مرغداران انجام شده و اظهار داشت: درحال حاضر بهترین قیمت مرغ و تخم مرغ را در مقایسه با دیگر استان ها داریم و نگذاشتیم یک ریال از قیمت دولتی تعیین شده تجاوز نماید.

 

به گفته وی؛ ذخایر کالاهای اساسی استان شامل مرغ، شکر، برنج و روغن مطلوب است و هیچ کاستی نداریم.

 

ملانوری از ستاد توسعه خاوران به عنوان طرحی ابتکاری یاد کرد که طی یک سال گذشته با شناسایی و معرفی ظرفیت ها و جذب سرمایه گذار توانسته در قالب ۲۵ تفاهم نامه حدود ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه را وارد استان کند، به شکلی که پروژه های مرتبط با این تفاهم نامه ها فعال و در حال کار می باشند.

 

وی تصریح نمود: هدف ما از راه اندازی این ستاد، تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی بود که همواره دغدغه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) است و بارها تأکید کرده اند که باید برای رفع مشکلات اقتصادی کشور، اجرایی شود.

 

به گفته وی؛ در این ستاد ضمن این که سیاست های اقتصاد مقاومتی و شعار سال محقق شده ، با شکسته شدن بروکراسی های اداری، دوندگی ها و معطل شدن های سرمایه گذاران از بین رفته، تقاضاهای سرمایه گذاری ظرف یک ماه تعیین تکلیف می شوند، و حتی مجوزهای بی نام آماده تحویل به سرمایه گذاران متقاضی است.

 

استاندار خراسان جنوبی به توفیقات ستاد توسعه خاوران اشاره کرد و گفت: فعال شدن ۱۸ معدن با سرمایه گذاری هلدینگ اقتصادی زرین، اعلام آمادگی هلدینگ گهر زمین برای ورود به استان و بازگشت کارخانه چدن چینی ها به چرخه فعالیت بعد از چندین ماه و برگشت دوباره ۱۶۰ کارگر بیکار شده این مجموعه به کار از جمله کارهایی است که طی این مدت انجام شد.

 

ملانوری تصریح کرد: مشکلات برق و گاز کارخانه فولاد قاین حل شد، خط تولید فولاد تا چند ماه آینده فعال می شود و همین الان ۹۰۰ نفر نیرو در این مجموعه مشغول به کار می باشند.

 

وی با بیان این که فولاد از صنایع آب بر می باشد، اظهار داشت: با رایزنی هایی که صورت گرفت، با مشارکت این مجموعه در تکمیل پروژه فاضلاب قاین که ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، از این ظرفیت در تأمین آب کارخانه فولاد استفادع می شود.

 

به گفته وی؛ کارخانه مس قلعه زری هم که به جهت قدمت و مشکلات فنی حادثه ساز شده بود، با ورود شرکت پارت گوال، در حال احیا می باشد.

 

استاندار از فعال شدن چهار معدن طلا گفت و افزود: یکی از این واحدها در حال تولید شمش است و دو کارخانه دیگر نیز به زودی فعال می شوند.

 

ملانوری به طرح بزرگ اکتشافات معدنی استان اشاره کرد و گفت: برای اولین بار ۱۸۰ کارشناس زمین شناسی وارد استان شده و با حضور در چهار شهرستان، به شناسایی ظرفیت های معدنی موجود مشغول می باشند.

 

وی با بیان این که اعتبار این طرح ۲۰۰ میلیارد تومان است، ادامه داد: این اقدام ضمن ایجاد اشتغال و رونق بازار در توسعه استان نقش بسزایی دارد، ضمن این که همین الان هم هتل سپهر که به واسطه شرایط کرونایی دچار رکود شده بود، با حضور این کارشناسان فعال شده است.

 

به گفته وی؛ از مجموع ۲۳۰ معدن دارای پروانه غیرفعال استان، طی همین مدت کوتاه حدود ۳۰ مورد به چرخه فعالیت برگشته اند.

استاندار با اشاره به آغاز شدن طرح توسعه زغالسنگ طبس تصریح کرد: با این اقدام تا پایان امسال یا اواسط سال آینده، ظرفیت تولید پروده تا ۲ برابر افزایش می یابد.

 

ملانوری ادامه داد: در حال حاضر از مجموع ۸ هزار نیرویی که در معادن طبس مشغول بکارند، چهار هزار نفر فقط در مجموعه زغال فعالند و با اجرای طرح توسعه این کارخانه، این آمار تا دو برابر افزایش خواهد یافت.

 

وی از پیشرفت ۵۰ درصدی طرح توسعه گلخانه های استان گفت و متذکر شد: با تکمیل این پروژه ها، ۷۰۰  هکتار به ظرفیت گلخانه های خراسان جنوبی اضافه می شود.

 

به گفته وی؛ به دلیل ناچیز بودن عایدات کشاورزان استان از ۱۵ هزار هکتار اراضی زیر کشت پسته، از ظرفیت انجمن پسته ایران استفاده شد و با برنامه ریزی هایی که صورت گرفته، پسته استان از یکی دو سال آینده به دو برابر افزایش خواهد یافت.

 

استاندار از اقدامات صورت گرفته در حوزه حمل و نقل گفت و تصریح کرد: در بحث حمل و نقل هوایی در حال حاضر پنج شرکت در استان فعال می باشند و برخی روزها ۳-۴ تا پرواز داریم اما رایزنی کرده ایم که به سایر استان ها و حتی نجف هم پرواز داشته باشیم.

 

ملانوری گفت: پروژه راه آهن شتاب گرفته و برای بزرگترین قطعه این پروژه حدفاصل بیرجند- یونسی که معطل مانده بود، مصوبه دولت را گرفته ایم و با پیگیری هایی که شده کار در حال انجام است.

 

به گفته وی؛ برای پروژه انتقال آب خلیج فارس به استان هم مصوبه دولت را گرفته ایم و در حال حاضر بیش از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم کار شتاب بگیرد تا مشکل آب شرب استان مرتفع شود.

 

وی به اقداماتی که برای بازگشایی گذرگاه های مرزی استان انجام شده اشاره کرد و گفت: علی رغم مشکلات عدیده ای که در افغانستان شاهد بودیم، ماهیرود حتی برای یک روز تعطیل نشد، خرده فروشی در یزدان شروع شده و در دوکوهانه و گلورده نیز شرایط برای مبادلات مرزی از ناحیه ما فراهم است.

 

استاندار اظهار داشت: در بحث مسئولیت های اجتماعی معادن هم اتفاقات خوبی رقم خورده به نوعی که بخش خصوصی حدود ۶۰ میلیارد تومان در زمینه های ورزشی، فرهنگی، آموزشی و … هزینه کرده است.

 

ملانوری خاطرنشان کرد: با سرمایه گذاری یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی بخش خصوصی، ۱۵۰ روحانی در ۱۵۰ مدرسه استان مستقر شده اند و به این ترتیب خراسان جنوبی، تنها استانی است که توانسته طرح امین تربیت را در کشور اجرایی نماید.

 

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر این که در حوزه انتصابات هم طی این یک سال، تغییرات آن چنانه ای نداشته ایم، اظهار داشت: طی این مدت فقط سه پست معاون هماهنگی امور عمرانی، مدیرکل حوزه و مدیر کل سیاسی که خالی بود را تعیین تکلیف کردیم و دو فرماندار که یکی بازنشست شده و دیگری خود متقاضی جابه جایی بود جانشین به شکل سرپرست انتخاب کردیم تا دست دولت جدید در انتصابات جدید باز باشد.

 

ملانوری از مشارکت ۷۴ درصدی مردم استان در انتخابات گفت و تأکید کرد: با همراهی مردم و هم افزایی کلیه دستگاه های اجرایی امن ترین و سالم ترین انتخابات را در استان شاهد بودیم.

 

وی با تأکید بر نقش تأثیرگذار نماینده ولی فقیه در استان، متذکر شد: رهنمودهای جنابعالی سبب شد، طی یک سال گذشته با آرامش در این استان خدمت کنیم.

 

 

 

 

 

مشق خدمت در مناطق محروم خراسان جنوبی/ می سازند تا ساخته شوند
تعداد ۱۶ نفر از دانشجو معلمان دانشکده شهید باهنر بیرجند با حضور در روستای «حصارسنگی» بیرجند به ارائه خدمات عمرانی، فرهنگی و آموزشی در این روستا پرداختند.

خبرگزاری شبستان – خراسان جنوبی؛ کرونا ویروس که آمد خدمت به محرومان شکل های متعدد به خود گرفت. هر کس هر آنچه از دستش بر می آمد، در راستای خدمت به همنوعان و به ویژه خانواده های کم بضاعت دریغ نکرد. از کمک های مومنانه گرفته تا همکاری در ضدعفونی معابر عمومی، حضور در بیمارستان ها و کمک به کادر درمان، تولید ماسک و شیلد و انواع خدماتی که تا قبل از کرونا کمتر به این وسعت دیده بودیم.

در این بین دانشجو معلمان خراسان جنوبی هم طی طرحی ابتکاری اقدام به حضور در مناطق محروم و روستاهای دوردست استان برای جهاد علمی به دانش آموزان کردند، طرحی که برای اولین بار از خراسان جنوبی آغاز شد و اکنون به الگویی برای سایر استان‌های کشور تبدیل شده است. در طرح جهاد علمی حدود ۲۵۰ نفر از دانشجو معلمان و البته برخی از فرهنگیان استان با حضور در مدارس همان منطقه خود، به ارائه آموزش حضوری به دانش آموزان ابتدایی می پردازند.

دانشجو معلمان استان علاوه بر جهاد علمی، طرح جهاد سازندگی و خدمت به محرومان را هم در برنامه کاری خود قرار دادند و در همین ایام کرونا که بیشتر کلاس هایشان مجازی بوده، هر دو ماه یک اردوی سه تا پنچ روزه به منظور انجام کارهای عمرانی، فرهنگی، علمی و آموزشی در مناطقی که از پیش نیازسنجی شده بود برگزار کردند.

هفته بسیج هم فرصت خوبی بود تا با حضور در یک روستای کم برخوردار استان، علاوه بر ترویج فرهنگ کار و تلاش، خدمتی بی منت را به مردم روستای «حصارسنگی» بیرجند کرده باشند، روستای حصارسنگی در ۷۵ کیلومتری مرکز استان قرار دارد و دانشجو معلمان مرکز شهید باهنر اردویی سه روزه را در این روستا برگزار کردند.

تجریه شیرین اردوهای جهادی را از دست ندهند

«ایمان نبویان» یکی از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بیرجند با اشاره به اینکه اولین مرتبه است که در این اردو شرکت می کند، گفت: حضور در روستا و خدمت به محرومان و از طرفی کار گروهی لذت بخش است، دانش آموزان روستا وقتی می بینند که مدرسه این روستا زیباسازی شده و لبخند به لبشان می نشیند برای ما جذاب است.

وی که مشغول خطاطی و خوشنویسی بر روی دیوارهای مدرسه است، با اشاره به اینکه خطاطی را از پدر و پدربزرگ که هر دو خوشنویس بودند، آموخته است، گفت: زکات علم نشر آن است، خطاطی هنری است که با تلاش و پشتکار بدست آوردم و در این اردو هم در راستای ترویج معارف دین از آن استفاده بردم که برای بچه ها بسیار موثر و مفید خواهد بود.

این دانشجوی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه اردوهای جهادی فرصت بسیار خوبی برای آشنایی بیشتر با مناطق محروم و مشکلات آنها است، گفت: چیزی که در این اردوها انسان را سر ذوق می آورد، لبخند روی لب کودکان و نوجوانان روستایی و البته صمیمیت و همدلی بین اعضای گروه است.

نبویان با بیان اینکه دفعات بعدی چنانچه از او برای حضور در اردو دعوت شود، قطعا می‌پذیرد تا با هنرمندی خود آثار دیگری از خود بر روی در و دیوار مدارس به یادگار بگذارد، اظهار امیدواری کرد دیگر دانشجویان هم تجریه شیرین اردوهای جهادی را از دست ندهند و حداقل یک مرتبه در سال در این اردوها شرکت کنند.

رفع محرومیت دغدغه معلمان آینده

«علی کاوسی» یکی دیگر از جهادگران گروه هم با اشاره به اینکه من از سال ۹۹ با گروه‌های جهادی دانشجویی آشنا شدم و تاکنون چهار اردوی جهادی شرکت کرده ام، گفت: اولین اردو را در مدرسه روستای آسو به رنگ آمیزی مدرسه پرداختیم و خدا را شکر اردوی با برکتی شد.

وی با بیان اینکه خوبی اردوهای جهادی این است که قبل از ساختن یک مدرسه، اول خود انسان رشد می کند، هم از نظر روحی و جسمی و هم بینش انسان تقویت می شود، ادامه داد: هر اردویی که برگزار می شود، نگرش انسان نسبت به همه چیز تغییر می کند.

این دانشجوی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه اردو یک کار فرهنگی رفاقتی است که علاوه بر فعالیت های عمرانی و آموزشی، به اعضای گروه هم خیلی خوش می‌گذرد، افزود: دانشجو در این اردو وقتی محرومیت را می‌بینند، کم کم دغدغه مند می‌شود و بعد تلاش می‌کنند که دغدغه را در خود رشد دهد و بعد هم در جهت رفع این محرومیت قدم بر می دارد.

کاوسی اظهارداشت: چنانچه تمام دانشجو معلمان به این اردوها بیایند، دغدغه کار کردن و تلاش برای رفع موانع در محل خدمت، در آنها ایجاد می‌شود و دانش آموزان را هم با همین تفکر تربیت خواهند کرد، لذا دیگر مسئول و اداره‌ای نخواهیم داشت که نسبت به مشکلات مردم بی تفاوت باشند.

وی با بیان اینکه اردوی جهادی می تواند نگاه و دیدگاه افراد نسبت به زندگی و خدمت به مردم را عوض کند، گفت: دانشجو معلمی که اکنون در یک اردوی جهادی حضور پیدا می‌کند، می تواند خود یک تیم جهادی تشکیل دهد و روستا را با اقدامات خود با استفاده از ظرفیت و توان داخلی آنجا متحول کند و از طرفی چون قبلا کار تشکیلاتی انجام داده است می تواند پیگیر مشکلات روستای محل خدمت و یا مکان محل خدمت خود باشد.

طرحی که الگویی برای سایر استانها شد

«جواد چوپان» مسئول گروه‌های جهادی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر هم با اشاره به اینکه خودم از ترم دوم دانشگاه با اردوهای جهادی دانشجویی آشنا شدم و هر ترم حداقل دو اردو را شرکت کردم، ادامه داد: اولین اردویی که رفتیم روستای گُل بود که حیاط حسینیه را ساختیم و از آنجا با اعضای گروه، رفاقت و صمیمت شکل گرفت و تقویت شد.

وی با بیان اینکه اقدامات دانشجویان جهادگر در روستاهای محروم، یک سری کارهای فرهنگی، عمرانی و آموزشی و تربیتی ماندگار است که اثر آن سالها برای بچه ها باقی می ماند، گفت: دانشجو علاوه بر تجربه‌هایی که در این اردو کسب می کند، دعای خیر مردم و به ویژه کودکان و نوجوانان را برای همیشه به همراه خود دارد.

مسئول گروه‌های جهادی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر با بیان اینکه امسال چهارمین اردوی جهادی است که به همت بسیج دانشجویی دانشکده شهید باهنر بیرجند شرکت می‌کند، گفت: در این اردو که به مدت سه روز در روستای حصارسنگی در حال برگزاری است، ۱۶ نفر از دانشجویان دانشگاه برای تعمیر و زیباسازی مدرسه روستا حضور دارند.

چوپان با بیان اینکه ساخت آبخوری جدید برای مدرسه، سیمان کاری دیوارهای حیاط مدرسه و بخشی از راهرو، دیوار نویسی و برگزاری کلاس های رفع اشکال برای دانش آموزان از جمله برنامه های این اردوی سه روزه در روستای حصارسنگی است، توضیح داد: اصل اردوی جهادی دانشگاه فرهنگیان به جهاد علمی و تربیتی بر می گردد که از یک سال و نیم قبل در استان آغاز شده است.

وی با بیان اینکه جهادی علمی تربیتی دانشجو معلمان تاکنون سه مرحله در استان اجرایی شده است، گفت: هر دوره حدود ۲۵۰ دانشجو معلم از سراسر استان در طرح جهاد علمی شرکت و تعداد زیادی دانش آموز ابتدایی را آموزش می دهند.

برگزاری کلاس جبرانی ۵ هزار دانش آموز

مسئول گروه‌های جهادی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر با بیان اینکه طرح جهادی علمی برای اولین بار در سطح کشور از خراسان جنوبی شروع و امروز تبدیل به یک طرح برای کل کشور شده که در همه استان‌ها اجرا می شود، اظهارداشت: طبق این طرح دانشجومعلمان در هر نقطه ای از استان که هستند همان منطقه خود برای تدریس و برگزاری کلاس را انتخاب و برای دانش آموزانی که دسترسی به شاد نداشتند و یا در ایام کرونا آسیب دیدند آموزش می دهند.

چوپان با اشاره به اینکه بیش از ۵ هزار دانش آموز ابتدایی در این سه مرحله از کلاس های دانشجویان جهادی استفاده کرده اند، گفت: این کلاس ها بیشتر برای دانش آموزان ضعیف و افرادی که دسترسی به اینترنت نداشته اند، در روستاهای محروم برگزار شد.

وی با بیان اینکه اردوی جهادی یک اردوی رفاقتی و خودسازی است، خاطرنشان کرد: خیلی از دانشجو معلمان دید آنها نسبت به اردوی جهادی متفاوت است و فکر می کنند که در این اردوها فقط کار عمرانی انجام می شود در صورتی که اینگونه نیست و هر دانشجویی که یک مرتبه به اردوی جهادی می آید معمولا دفعات بعدی بیشتر استقبال می کند.

گزارش تصویری/ اردوی جهادی دانشجومعلمان در روستای حصارسنگی

تعداد ۱۶ نفر از دانشجو معلمان پردیس شهید باهنر بیرجند طی یک اردوی جهادی سه روزه، با حضور در روستای کم برخوردار «حصارسنگی» به ارائه خدمات فرهنگی، عمرانی و آموزشی و فرهنگی پرداختند.

۱۴۰۰/۹/۶ – ۰۷:۳۰

اردوی جهادی دانشجومعلمان در روستای حصارسنگی اردوی جهادی دانشجومعلمان در روستای حصارسنگی اردوی جهادی دانشجومعلمان در روستای حصارسنگی اردوی جهادی دانشجومعلمان در روستای حصارسنگی اردوی جهادی دانشجومعلمان در روستای حصارسنگی اردوی جهادی دانشجومعلمان در روستای حصارسنگی اردوی جهادی دانشجومعلمان در روستای حصارسنگی اردوی جهادی دانشجومعلمان در روستای حصارسنگی اردوی جهادی دانشجومعلمان در روستای حصارسنگی اردوی جهادی دانشجومعلمان در روستای حصارسنگی اردوی جهادی دانشجومعلمان در روستای حصارسنگی اردوی جهادی دانشجومعلمان در روستای حصارسنگی اردوی جهادی دانشجومعلمان در روستای حصارسنگی اردوی جهادی دانشجومعلمان در روستای حصارسنگی اردوی جهادی دانشجومعلمان در روستای حصارسنگی اردوی جهادی دانشجومعلمان در روستای حصارسنگی اردوی جهادی دانشجومعلمان در روستای حصارسنگی اردوی جهادی دانشجومعلمان در روستای حصارسنگی اردوی جهادی دانشجومعلمان در روستای حصارسنگی اردوی جهادی دانشجومعلمان در روستای حصارسنگی اردوی جهادی دانشجومعلمان در روستای حصارسنگی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*