فوق تخصص خون: طولانی شدن علایم شبیه سرماخوردگی را جدی بگیرید

فوق تخصص خون: طولانی شدن علایم شبیه سرماخوردگی را جدی بگیرید

 فوق تخصص خون و آنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: نمای کلی سرطان خون ممکن است شبیه سرماخوردگی یا بیماری‌های عفونی باشد؛ به شکلی که روند بیماری طولانی می‌شود و بیمار به درمان‌های معمول پاسخ نمی‌دهد.

به گزارش ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر سیدامیر شیخ‌الاسلامی با بیان اینکه سرطان خون انواع مختلفی دارد، افزود: به طور کلی در سرطان خون، مغز استخوان به صورت غیرعادی، مقدار بسیار زیادی سلول خونی تولید می‌کند، این سلول‌ها با سلول‌های خون نرمال و عادی متفاوت هستند و درست عمل نمی‌کنند.

وی اظهار داشت: نمای کلی مبتلایان به این بیماری ممکن است شبیه سرماخوردگی یا بیماری عفونی باشد. معمولا این علایم همزمان است و مبتلایان به درمان های معمول پاسخ نمی دهند و یا بیماری بسیار طولانی می شود. طولانی شدن علامت ها می تواند در تشخیص بیماری کمک کننده باشد. سرطان خون ضمن اختلال در عملکرد گلبول های سفید، مبتلایان را با ضعف سیستم ایمنی روبرو می کند. خطر عفونت به خصوص عفونت های غیرمعمول و فرصت طلب در مبتلایان به سرطان خون افزایش می یابد.

شیخ‌الاسلامی کم خونی های زمینه ای، ضعف، رنگ پریدگی، افت پلاکت خون، ریسک ابتلا به بیماری های خونریزی دهنده، خونریزی زیر پوستی، خون دماغ یا افزایش خونریزی های قاعدگی را از جمله نشانه های ابتلا به سرطان خون دانست و گفت: بزرگ شدن غدد لنفاوی، طحال و کبد نیز نمای تشخیص این بیماری به حساب می آید که در معاینات اولیه دیده می شود.

وی افزود: نظر می رسد مواردی مثل سیگار کشیدن، سابقه ژنتیکی، تماس با سموم  و مواد شیمیایی خطر ابتلا به سرطان های خون را بالا می برد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*