آخرین خبر :

اخبار خراسان جنوبی/

 

 

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:

معادلات دشمن با صدور تفکر بسیجی به هم خورد/۳

آیت الله عبادی گفت: تصورات دشمن با تفکرات بسیجی شکسته شده و معادلات آنها به هم خورده است.

آیت الله «سید علیرضا عبادی» در دیدار با جمعی از طلاب و دانشجویان بسیجی با اشاه به اینکه به تعبیر امام راحل انقلاب اسلامی معجره الهی بود، اظهار کرد: جمهوری اسلامی با پشتوانه امام خمینی (ره) و بسیج مردمی در شرایطی به پیروزی رسید که استکبار جهان را فرا گرفته بود.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به هزینه های که منافقان و مستکبران در طی این سالها بر جمهوری اسلامی ایران تحمیل کردند، گفت: تفکر بسیجی به عنوان یک حزب ناثبت شده برای انقلاب صداقتش را به مردم دنیا فهماند و امروز صداقت آنان در داخل ایران و کشورهای دیگر پیداست.

 

وی ادامه داد:  افرادی که در صدد خیانت به کشور بودند را خدا رسوا کرد و این را هم ثابت کرد که میوه شیرین تفکر بسیجی، صداقت است.

 

آیت الله عبادی با اشاره قرائن نشان می‌دهد که به زمان ظهور حضرت مهدی(عج) نزدیک می شویم، تصریح کرد: ملت ایران اسلامی بیش از چهل سال است این همه مشکلات، هزینه‌ها، حوصله و صبر انجام دادید ولی خسته نشده اید اما دشمن را خسته کرده‌اید.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه مراد از استکبار جهانی کوبیدن انقلاب اسلامی بود و دروغ‌های ساختگی بوش پسر، حوادث افغانستان، یمن و داعش همه برای تسلط بر انقلاب ایران بود، افزود: سردار سلیمانی نماد و الگوی همه بسیجیان است و امروز جای صدام را حشدالشعبی گرفته و فلسطین با همان جمعیت معدود و آوارگانش بر دشمنان خود تسلط یافته است.

 

وی با بیان اینکه معادلات و تصورات دشمن با صدور تفکرات بسیجی شکست خورده است لذا نمی‌توانند تحمل کنند پس وقت ظهور را مردم بسیجی تعیین می‌کنند، اظهار کرد: وقتی جهان در حد نصاب اندیشه و تفکر فرهنگ بسیجی داشته باشد و همواره ریز و درشت کارها با طرح و اندیشه انجام شود، آن زمان ظهور است.

 

امام جمعه بیرجند به فشارهای اقتصادی دشمن بر کشور و ملت ایران اشاره کرد و گفت: اما حالا مشخص است که خود دشمن نخواهند ماند و شکست خوردند.

 

وی با اشاره به اقدام سپاه در برابر قصد دزدی نفتکش ایرانی توسط آمریکا، بیان داشت: آنها می خواستند از خود قدرتی نشان دهند و نفت کش ایران را تخلیه کنند اما نیروهای شجاع نیروی دریایی سپاه پاسداران جلوی آن ها را گرفتند.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی به اقدامات خوب دولت سیزدهم اشاره و عنوان کرد: طی ۱۰۰ روز در کشور ۱۰۰ میلیون واکسن کرونا تزریق شد لذا این شرایط پیش آمده و این مجلس، دولت و قوه قضاییه انقلابی در حال فعالیت هستند اما کار و تلاش همگانی می‌طلبد.

کمک ۵۰۰ میلیونی به دانش آموزان محروم خوسف

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت با مشارکت و حمایت کمیته امداد امام خمینی«ره» گروه های جهادی، انجمن همراهان تهران و خیرین نیکو کار یک هزار و ۴۰۰ قلم کیف، لوازم التحریر، کفش و البسه به دانش آموزان مرحوم خوسف هدیه داده شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمدعلی واقعی، عصر امروز در آیین توزیع این هدایا، اظهار کرد: این هدایا شامل  ۶۰۰ دست کاپشن، ۲۵۰عدد کیف و  بسته ی لوازم التحریر، ۵۰۰ جفت کفش و ۵۰ دست البسه و کت و شلوار جمعابه ارزش ۵۰۰ میلیون تومان می شود.

به گفته واقعی، مشارکت خیرین و افراد نیکوکار در احداث مدرسه و فرایند آموزش و پرورش دانش آموزان زمینه ساز برقراری عدالت آموزشی، تربیتی و انسداد مبادی بی سوادی می شود.

کسب مقام سوم دوچرخه سواران بشرویه ای در مسابقات استان/۷

کسب مقام سوم دوچرخه سوار بشرویه ای در مسابقات المپیاد استعدادیابی استان

دو دوچرخه سوار بشرویه ای در مسابقات المپیاد استعدادیابی استان موفق به کسب مقام سوم شدند .

به گزارش امروز خراسان جنوبی آقایان سید امیر رضا فضایلی و احسان آذری در مسابقات المپیاد استعدادیابی دوچرخه سواری استان توانستند مقام سوم مسابقات استعدادیابی دوچرخه سواری استان را کسب کنند .

زهره فنجانی موفق به کسب مقام دوم مسابقات دارت اوپن دانشجویان کشور/۷

زهره فنجانی موفق به کسب مقام دوم مسابقات دارت اوپن دانشجویان

زهره فنجانی موفق به کسب مقام دوم مسابقات دارت اوپن دانشجویان کشور شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، مسابقات دارت اوپن دانشجویان کشور  با حضور ۵۷ شرکت‌کننده در بخش بانوان بصورت مجازی و به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار و زهره فنجانی دانشجوی دانشگاه پیام نور طبس موفق به کسب مقام دوم این دوره از مسابقات شد. در این مسابقات مژگان رحمانی از دانشگاه علم و صنعت اول و خانم ها ملیکا عباسی و سیده الهام عقیلی سوم مشترک شدند. لازم به ذکر است: زهره فنجانی دیروز در مسابقات قهرمانی دانشجویان دانشگاه‌های وزارت علوم موفق به کسب مقام پنجم مشترک در بخش انفرادی و مقام اول در بخش تیمی گردید. همچنین در مسابقات جایزه بزرگ PDCIR که به صورت حضوری در مجتمع ایران‌مال برگزار گردید به مقام سوم مشترک مسابقات کشوری دست یافت.

 

برگزاری مسابقات تیراندازی ویژه شاغلین دستگاه های اجرایی شهر مود/۷

برگزاری مسابقات تیراندازی ویژه شاغلین دستگاه های اجرایی شهر مود

مسابقات تیراندازی ویژه شاغلین دستگاه های اجرایی با همکاری اداره ورزش و جوانان، پایگاه های مقاومت بسیج شهدای گمنام ادارات، حضرت ولیعصر (عج)، شهید شریفی پناه و ام ابیها مود برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی امروز خراسان جنوبی این مسابقات با حضور ۲۵ شرکت کننده برگزار و به ترتیب آقایان سعید اصغری، مسعود آتش خیز و رضا الوانی به عنوان نفرات اول تا سوم معرفی شدند.

برگزاری کارگاه آموزش بازیگری با تدریس استاد داریوش ارجمند

برگزاری کارگاه آموزش بازیگری با تدریس استاد داریوش ارجمند
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از برگزاری کارگاه آموزش بازیگری با تدریس استاد داریوش ارجمند، هنرمند پیشکسوت سینمای ایران، خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، سید علی زمزم با بیان این خبر، عنوان کرد: کارگاه آموزش بازیگری (تئوری و عملی) با تدریس استاد داریوش ارجمند و با الگوی متداکتینگ، در سالن گلبانگ بیرجند برگزار می شود.

وی با بیان این که جلسه اول آموزش به مدت ۳ ساعت، عصر دوشنبه ۱ آذرماه جاری با حضور ۷۰ هنرجو برگزار شد، اضافه کرد: سه شنبه ۲ آذرماه نیز هنرجویان از ساعت ۳ الی ۶ بعدازظهر، از ادامه آموزش متدهای اجرایی بهره مند خواهند شد.

به گفته وی، استاد داریوش ارجمند در این کارگاه به آموزش روش های خودشناسی، اتودهای فردی بازیگری و معرفی کامل چندین کتاب تئوری بازیگری پرداخته است.

زمزم اضافه کرد: بعد از اتمام کارگاه، مراسم تجلیل از این هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون با حضور مسئولان استانی و شهرستانی، هنرمندان و جمعی از ورزشکاران، ساعت ۱۹ در محل سینما فردوسی بیرجند برگزار خواهد شد.

گفتنی است کارگاه آموزش بازیگری توسط آموزشگاه آزاد سینمایی وابسته به موسسه فرهنگی و هنری افق هزاره با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی برگزار شده است.

پیمان دوستی کودکان و نوجوانان بیرجندی با کتاب/۲

ویژه برنامه‌ی نقد و پیمان دوستی اعضای مرکز شماره سه بیرجند با کتاب

کودکان ونوجوانان عضو مرکز فرهنگی‌و هنری کانون پرورش فکری شماره سه بیرجند، طی ویژه برنامه‌های نقد کتاب با کتاب‌های این مرکز پیمان دوستی بستند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ در این برنامه که در طول هفته کتاب به مرحله‌ی اجرا درآمد، در قالب طرح دیواری و خلاصه‌گویی کتاب‌های کم خواننده و تعدادی از کتاب‌های مورد علاقه‌ی اعضا در دو گروه سنی کودک و نوجوان معرفی و به امانت داده شد.

بر همین اساس اعضای این مرکز پس از مطالعه این کتاب‌ها در آخرین روز از هفته کتاب دور هم جمع شدند و آن‌ها را نقد کردند.

 گفتنی است کتاب‌های «بیا یادبگیریم نترسیم، رمان کبک، چرا تو سنگی، قصه‌های شیرین، تفرقه و پهلوان پهلوانان از جمله کتاب‌های کم خواننده و پرخواننده این مرکز بود که در این برنامه مورد نقد و بررسی اعضا قرار گرفت.

برگزاری محفل ادبی شهد و شکر در فردوس

برگزاری محفل ادبی شهد و شکر در کانون پرورش فکری فردوس

با هدف ایجاد روحیه نشاط و شادابی در میان کودکان علاقه‌مند به فعالیت‌های ادبی و به منظور کشف استعدادهای آن‌ها محفل ادبی حافظ خوانی با عنوان «شهد و شکر» در مرکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری شهرستان فردوس برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، دراین برنامه‌ی ادبی که به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی به مرحله‌ی اجرا درآمد، اعضای حاضر علاه بر خوانش غزلیاتی از حافظ با شخصیت ادبی و عرفانی و آرایه‌های ادبی در سروده‌های این شاعر بزرگ ایرانی بیشتر آشنا شدند.

گفتنی است مرکز فردوس از مراکز فعال کانون استان در برنامه‌های شاهنامه‌خوانی و برگزاری جلسات حافظ‌خوانی استو قصه‌گویانی نوجوان در بخش قصه‌های آیینی و سنتی و نقالی پرورش داده است.

 

شیوع کرونا در ۲ شهرستان خراسان جنوبی روند افزایشی دارد/۲ک۳

شیوع کرونا در ۲ شهرستان خراسان جنوبی روند افزایشی دارد

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی گفت: به جز شهرستان‌های فردوس و طبس که روند شیوع کرونا در آنها افزایشی است، سایر شهرستان‌های استان روند ثابت رو به پایین دارند اما وضعیت در این مناطق هم شکننده است.

غلامرضا شریف‌زاده روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: رعایت همه‌جانبه پروتکل‌های بهداشتی در کنار واکسیناسیون عمومی، مانع از ورود به پیک جدید بیماری می‌شود لذا ماسک زدن، رعایت فاصله اجتماعی و تهویه مناسب همچنان باید مدنظر همگان باشد.

وی افزود: تاکنون ۹۷۰ هزار و ۷۸۴ دُز واکسن کرونا به جامعه هدف استان خراسان جنوبی تزریق شده که از این تعداد ۵۳۱ هزار و ۹۳۲ نفر دز اول، ۴۳۵ هزار و ۶۰۶ نفر دز دوم و سه هزار و ۲۴۶ نفر دز سوم را دریافت کرده‌اند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۲۱۴ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد تست کرونای ۸۴ نفر مثبت است و ۲۱ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند.

وی درباره نحوه بازگشایی مدارس از اول آذر اظهار داشت: با توجه به بازگشایی مدارس اجرای صحیح شیوه‌نامه ۰۷ ابلاغی از ستاد ملی کرونا در مدارس الزامی است.

شریف‌زاده افزود: نظارت‌های بهداشتی با بازگشایی مدارس در استان بیانگر رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظیر استفاده از ماسک و ضد عفونی است اما ظرفیت حضور دانش‌آموزان در برخی مدارس بیشتر از آمار تعیین شده بوده که در حال پیگیری هستیم.

وی از برگزاری مراسم جشن و عروسی در تالارها بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم گلایه کرد و گفت: ادامه این روند بدون تردید افزایش موارد بیماری را به دنبال خواهد داشت.

با توجه به آخرین رنگ‌بندی از روز شنبه ۲۹ آبان شهرستان‌های بیرجند و قاینات از وضعیت قرمز به نارنجی تغییر رنگ دادند اما علاوه بر طبس که پیش از این در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) قرار داشت، شهرستان فردوس نیز از وضعیت نارنجی (پرخطر) خارج و قرمز شد.

در حال حاضر خراسان جنوبی ۲ شهرستان قرمز، ۲ شهرستان نارنجی و هفت شهرستان زرد رنگ دارد.

 

 

 بام اندود، سنتی قدیمی که بوی همیاری می دهد/۷

سنت بام اندود کردن خانه‌ها در خراسان جنوبی با هدف جلوگیری از ورود سرما و باران به خانه‌ها و افزایش همکاری مردم انجام می‌شود.

 

به  گزارش باشگاه خبرنگاران جوان در زمان‌های قدیم، سنن مختلفی در خراسان جنوبی وجود داشته است که در هر کدام به طرق مختلف، دل‌های مردم به یکدیگر نزدیک و حس همکاری بین آنان بیشتر می‌شد.

بام اندود یکی از سنت‌های قدیمی در شهرستان خوسف است که هر ساله همزمان با آغاز فصل سرما در این شهرستان انجام می‌شود و مردم برای انجام بام اندود با یکدیگر همکاری می‌کنند.

دلیل انجام این عمل نیز محافظت کردن خانه در فصل زمستان از نفوذ سرما و باران به داخل خانه‌ها از طریق دیوار‌ها و سقف است.

گرمای خانه ها با همکاری دوستان

یکی از مردمان شهرستان خوسف می‌گوید: همه ساله در آستانه فصل زمستان مردم دور یکدیگر جمع می‌شوند و بام خانه‌ها را با گِل، رس و کاه می‌پوشانند.

او ادامه می‌دهد: این کار به منزله ایزوگام کردن پشت بام خانه هاست و هر خانه باید پس از گذشت ۲ الی ۳ سال، مجددا بام اندود شود تا در برابر سرما و باران حفظ شود.

این شهروند خوسفی بیان می‌کند: این سنت از قدیم در شهرستان خوسف وجود داشته است و مردمی که خانه‌های قدیمی دارند، سقف خانه‌ها را بام اندود می‌کنند.

او عنوان می‌کند: از جمله زیبایی‌های این سنت آن است که همگان دور همدیگر جمع می‌شوند و به کار بام اندود کردن خانه‌ها مشغول می‌شوند.

این شهروند خوسفی ادامه می‌دهد: پس از اینکه بام اندود کردن یک خانه به اتمام رسید، محفوظ کردن سایر خانه‌ها آغاز می‌شود و تا جایی ادامه پیدا می‌کند که همه خانه‌های قدیمی که نیاز دارند، بام اندود شوند.

 

شعر خوانی، بام اندود خراسان جنوبی را متمایز کرده است

برآبادی مسئول حوزه پژوهش اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی چند سال قبل در این خصوص گفته بود: بام اندود از مراسم سنتی خراسان جنوبی است که بیشتر در نقاط روستایی استان هنوز اجرا می‌شود.

او افزود: جلوگیری از نفوذ باران به داخل خانه به علت حالت صیقلی شکل خاک و گِل روی پشت بام، جلوگیری از ورود گرمای شدید به درون خانه در تابستان و سرما در فصل زمستان از مزایای استفاده از بام اندود برای خانه‌های کاهگلی و برخی خانه‌های آجری است.

برآبادی اظهار کرد: در خانه‌های گاهگی وآجری به دلیل اینکه بخشی از بام خانه به وسیله باران و برف همه ساله تخریب می‌شود مردم با روکش کاه گِل نسبت به مرمت بام خود اقدام می‌کنند تا از خطر نفود باران در فصل زمستان به داخل خانه در امان باشند.

بام اندود در روستا‌های بیشتر مناطق کشور انجام می‌شود، ولی خواندن موسیقی و شعر‌های محلی، مراسم بام اندود خراسان جنوبی را نسبت به سایر مناطق کشور متمایز کرده است.

 

 

 

یک سال و نیم گذشت؛ انتخابات نظام مهندسی معدن خراسان‌جنوبی همچنان در بلاتکلیفی!/۴

انتخابات هیئت رئیسه نظام مهندسی معدن یک بار ابطال و یک بار متوقف شد و اکنون یکسال و نیم از این ماجرا می‌گذرد و هنوز این سازمان با هیئت مدیره سابق اداره می‌شود و مسئولان صمت نیز پاسخ‌گو نبودند.

یک سال و نیم گذشت؛ انتخابات نظام مهندسی معدن خراسان‌جنوبی همچنان در بلاتکلیفی!

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، سال ۹۹ با برگزاری انتخابات هئیت مدیره نظام مهندسی معدن شائبه‌هایی مبنی بر تخلف پیش آمد که در همین راستا رأی این انتخابات ابطال شد، پس از مدتی در سال ۱۴۰۰ نیز باری دیگر کارهای برگزاری این انتخابات انجام شد که باز هم به دلیل اعتراضات صورت گرفته، توسط وزارت‌‎خانه این انتخابات متوقف شد تا مسائل بررسی شود.

خراسان جنوبی پس از یکسال و نیم هنوز هیئت مدیره جدیدی برای سازمان نظام مهندسی معدن ندارد و با همان هیئت مدیره سابق که مورد انتقاد برخی از اعضاء است اداره می‌شود.

در همین راستا طی تماس‌های بیشمار با معاون معدن سازمان صمت استان خراسان جنوبی پاسخی در زمینه این مشکلات تا نگارش این گزارش به خبرنگار داده نشد.

مورد غضب قرار گرفتن منتقدین

اعضاء نظام مهندسی معدن استان خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از مشکلات موجود نظام مهندسی سخن گفتند ولی به دلیل نگرانی از آینده و سنگ‌اندازی‌ها تمایلی به ذکر نام خود نداشتند که در همین راستا سخنان آنها بدون نام ذکر می‌شود.

یکی از اعضاء نظام مهندسی معدن خراسان جنوبی گفت: در استان و حتی کشور این مشکل وجود دارد و تا زمانی که از نظام مهندسی تعریف کنید در دایره کاری و اجرایی آنها باقی می‌مانید و کار به شما می‌دهند، زمانی که انتقادی از سمت کسی بیاید دیگر مورد غضب قرار می‌گیرد و کاری به او نمی‌دهند.

وی تصریح کرد: اکنون نیز وزارت‌خانه اسامی افرادی که منتقد انتخابات بوده‌اند را به نظام مهندسی استان داده که حتی برخی را مجبور به بازپس‌‌گیری انتقاد خود کرده‌اند و دیگران همه در آینده با روی کار آمدن این هیئت مدیره دچار مشکل می‌شوند.

یکی دیگر از اعضاء نیز بیان کرد: هیئت مدیره‌ای که ۶ سال سکان داشته ولی هیچ خروجی مدیریتی و راهبردی و توسعه‌ای نداشته است باید خود متوجه این باشد که دیگر نمی‌تواند کارایی مؤثری داشته باشد و خود آنها نباید دوباره کاندید می‌شدند.

وی اظهار کرد: با روی کار آمدن یک شخص جدید به طور قطع ایده‌های جدیدی مطرح می‌شود و سبب رشد و توسعه این بخش خواهد شد که لازم است این موضوع را مسئولان کنونی متوجه شوند.

به دلیل حواشی و شبهات ابطال و متوقف شد

«مهدی تقریبی» مسئول کمیته اجرایی انتخابات نظام مهندسی معدن استان در این باره به خبرنگار فارس گفت: نمی‌توانیم در زمینه تخلفات و جزئیات صحبت کنیم چون ممکن است از نظر ما تخلف ولی از نظر کشور و وزارت‌خانه تخلف نباشد و مشکلاتی به وجود بیاید و اظهارنظری در این زمینه نمی‌کنم.

وی به صورت کلی اظهار کرد: در سال ۹۹ هیئت اجرایی یک شبهاتی را دید و به همین دلیل با نظر وزارت‌خانه رأی گیری ابطال شد و در دور بعدی نیز حاشیه‌هایی مطرح شده است که به همین دلیل توقف جریان انتخابات توسط وزارت خانه مطرح شد.

وی بیان داشت: با بررسی‌های انجام شده پیش‌بینی می‌شود که در ۱۵ تا ۲۰ روز آینده روند انتخابات دوباره اجرایی شود.

تقریبی در زمینه حضور هیئت مدیره سابق و اجرای امور انتخابات توسط آنها گفت: یک دستورالعمل کشوری است و تا زمانی که هیئت مدیره جدید انتخاب نشوند تمام امور توسط همان هیئت مدیره سابق اجرایی می‌شود.

«علی سنگچولی»، یکی از اعضاء هیئت اجرایی نظام مهندسی معدن استان با بیان اینکه مشکل محدود به نظام مهندسی نمی‌شود و در کل استان وجود دارد، عنوان کرد: بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی که می‌آید در خراسان جنوبی به صورت سخت‌گیرانه و سلیقگی اجرا می‌شود و لازم است که نظام مهندسی در این زمینه وارد و کاری انجام دهد.

کارها در شأن خراسان جنوبی نبوده است

«احمد پروین»، نایب رئیس خانه معدن استان خراسان جنوبی و عضو سازمان نظام مهندسی خراسان جنوبی هم در این باره گفت: با بررسی و سنجش می‌توان مشخص کرد که نظام مهندسی معدن استان توانسته نقش مؤثری داشته باشد یا نتوانسته است.

وی تصریح کرد: خراسان جنوبی استانی فرهنگی و معدنی است ولی آنچنان که شایسته آن است نقش مؤثری نداشته است.

به گفتۀ وی نظام مهندسی معدن استان در توسعه معادن و ارتباط مؤثر دانشگاه با معدن، همچنین اشتغال‌زایی مؤثر برای اعضاء خود چندان قابل قبول عمل نکرده و در شأن استان نبوده است.

نایب رئیس خانه معدن استان خراسان جنوبی با بیان اینکه انجام دستورالعمل‌ها و کارهایی که جزو وظایف آنها است به عنوان عملکرد نمی‌تواند سنجیده شود، اظهار کرد: خراسان جنوبی استان فرهنگی است و باید از بی‌حاشیه‌ترین‌ها باشد ولی ابطال و توقف انتخابات این را نشان نمی‌دهد.

پروین بیان کرد: زمانی که این حاشیه‌ها به وجود آمده است پس یعنی یک بخشی از کار ایراد دارد که لازم است مسئولان مورد بررسی قرار دهند و نمی‌توان با فرافکنی دیگران را مقصر نشان داد.

در روند انتخابات نقشی نداشتیم

«محمد جوانشیر»، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان جنوبی هم در پاسخ به این مشکلات به خبرنگار فارس، گفت: هیئت مدیره نظام مهندسی معدن هر ۳ سال یک بار توسط انتخابات انجام شده انتخاب می‌شوند.

وی اظهار کرد: اعضاء نظام مهندسی براساس شرایط و قوانینی که در دستورالعمل وجود دارد امکان رأی‌دهی دارند و در روند این انتخابات یک ناظر کشوری از وزارت صمت و یک ناظر استانی حضور دارند.

جوانشیر افزود: سازمان نظام مهندسی هیچ دخالتی در روند انتخابات ندارد و فقط اسامی افراد واجد شرایط رأی‌دهی را اعلام می‌کند که براساس دستورالعمل افرادی که بدهی به سازمان نداشته باشند و قوانین دیگری که وجود دارد، احصا می‌شوند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در سال ۹۹ این فرآیند انجام شد، عنوان کرد: نتیجه حاصل شده باب میل برخی نبود و شایعاتی درست کردند و گفتند برخی از افراد که باید رأی بدهند، معرفی نشده اند.

جوانشیر ادامه داد: به دلیل اینکه ۵۳ نفر نتوانسته بودند به دلایلی رأی دهند، این انتخابات ابطال شد و انتخابات برای سال ۱۴۰۰ تمدید شد.

وی بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ نیز مقدمات برگزاری شروع شد ولی باز هم مشکلاتی پیش آمد که دفتر نظارت و وزارت‌خانه تصمیم گرفتند که به دلیل رفع این شبهات و مشکلات روند متوقف شود و براساس قانون تا زمان انتخابات جدید همان هیئت مدیره سابق کارها را انجام می‌دهند.

تأثیرگذار بودیم

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان جنوبی در پاسخ به تأثیرگذار نبودن این هیئت مدیره عنوان کرد: سازمان نظام مهندسی معدن خراسان جنوبی در شورای مرکزی معدن و نظام مهندسی معدن ایران از خوشنام‌ترین‌ها است.

جوانشیر تصریح کرد: این سازمان در یک اتاق کوچک وجود داشت که با خریداری یک ساختمان جایگاه آن را نشان دادیم و در آموزش و اجرای طرح‌ها جزو استان‌های برتر هستیم به نوعی که در بازرسی معادن رتبه اول کشوری را کسب کردیم.

به گفتۀ وی صنعت، معدن و تجارت متولی اصلی معدن است ولی تمام کارها از شناسایی معادن و تأیید موارد و تهیه طرح‌های مختلف بر عهده سازمان است که عمکلرد خوبی ارائه کرده است و این از خروجی اطلاعاتی که سازمان صمت دارد مشخص می‌شود.

وی اعلام کرد: جزو برنامه‌های خود داریم که برخی معادن که به دلایلی مانند نبود بازار و سرمایه در گردش تعطیل هستند را شناسایی و با ارائه تسهیلاتی به چرخه دوباره بازگردانیم، همچنین در راستای ایمنی کار در معادن به دنبال معرفی مسئول فنی واجد شرایط به تمام معادن هستیم.

جوانشیر تأکید کرد: بخش معدن در خراسان جنوبی جزو مؤلفه‌های اصلی اقتصادی و اشتغال است که همه اعضاء لازم است در کنار هم با رفع موانع، به ارتقاء سطح استان در این زمینه کمک کنیم.

و اما…

مشکل اینجا است که خراسان جنوبی جزو استان‌های معدنی کشور محسوب می‌شود که به دلیل مرزی و محروم بودن از اهمیت بیشتری برخوردار است و مسئولان استان و کشور لازم است که هر چه سریع‌تر به این موضوع وارد شوند و با رفع مشکلات و احصاء دلایل اعتراضات برای توسعه این بخش تلاش شود، چرا که اگر تمام یک سازمان در کنار هم کار انجام ندهند و همدل نباشند، شاهد خروجی درستی نخواهیم بود و اینکه مسئولان یک سازمان انتقادات را قبول نداشته باشند هم پسندیده نیست به دلیل اینکه همین انتقادات باعث رشد و پیشرفت یک مجموعه می‌شود.

 

 

 

طرح هر دانش‌آموز یک شهید در مدارس خراسان جنوبی اجرایی شود

 

طرح هر دانش‌آموز یک شهید در مدارس خراسان جنوبی اجرایی شود

فرمانده سپاه استان خراسان جنوبی با بیان اینکه رویش‌های فوق‌العاده‌ای در بسیج در حال انجام است گفت: باید طرح هر دانش‌آموز یک شهید در مدارس اجرایی شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، سردار علی قاسمی صبح امروز در یادواره شهدای لاله‌های روشن که در شهرستان خوسف برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره دو هزار شهید خراسان جنوبی اظهار داشت: آن چه جهان اسلام و مسلمین امروز دارد ابتکار، خلاقیت و اندیشه زلال امام خمینی (ره) بوده که همان شجره طیبه بسیج است.

وی با بیان اینکه همه شهدا و رزمندگان برای ما مایه افتخار هستند گفت: یکی از افتخارات شهدا و رزمندگان این است که سرباز ولایت فقیه بوده و هستند.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی با بیان اینکه فلسفه زنده نگه داشتن یاد شهدا فلسفه قرآنی است و به عبارتی شهدا زنده هستند، شهادت مرگ نیست بلکه عزت ابدی است ادامه داد: آن چه مهم است روش انتقال از این دنیا به آن دنیا است و شما دانش‌آموزان بدانید که بهترین روش انتقال همان شهادت است.

قاسمی با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی اسلام احیا شد گفت: در دوران قبل انقلاب ثروت‌های کشور دست بیگانه بود اما انقلاب که شد تحول بزرگی رخ داد و فضای معنوی که انقلاب ایجاد کرد سبب معرفی اسلام ناب شد و قرار شد مردمی که دشمنان سال‌ها آنها را عقب رانده بودند در انقلاب اسلامی نقش آفرینی کنند.

وی با بیان اینکه برکات بسیج و بسیجیان برای کشور است و یکی از برکات وجود شهدای بسیج است گفت: ۹۶ هزار شهید بسیجی در کشور داریم و شهدای بسیج فرقی که با بقیه دارند این است که خالصانه برای رضای خدا رفتند و سبب برکت شدند.

فرمانده سپاه استان خراسان جنوبی با بیان اینکه خدمات بسیج مانند خورشید می‌درخشد گفت: بسیج امروز خدمات علمی پژوهشی زیادی دارد و بزرگترین ابرقدرت معنوی است و به عبارتی رمز ماندگاری بسیج فرهنگ شهید و شهادت است.

قاسمی با تاکید بر اینکه باید از الگوها به نفع احسنت استفاده کنیم، افزود: بسیج مهندسین برنامه خوبی که دارند این است که هر مهندس یک شهید را دنبال می‌کند که این برنامه را دانش‌آموزان و  معلمان هم می‌توانند دنبال کنند.

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی بسیج را یک سرمایه اجتماعی دانست و گفت: بسیج برنامه‌های مختلفی دارد و همچنین طبق فرمایش مقام معظم رهبری بسیج باید هم پیشرو هم پیش برنده باشد پیش‌رو به این معنا است که در همه میدان‌ها جلودار است.

قاسمی گفت: بسیجیان چه در مدرسه چه در دانشگاه و در هر کجا که هستند باید پیشرو، جلودار و  پرچم‌دار باشند به عبارتی پیش روندگی انقلاب را با هم داشته باشند و در  هر کجا هر دستگاهی که  می‌لنگد بسیج باید حضور داشته باشد و هنگامی که بسیج تشکیل می‌شود ماموریت آن پیش برندگی آن نهاد است و بسیجیان آن نهاد باید بیشترین خدمت را انجام دهند و  باید موانع سر راه را بردارند‌‌.

فرمانده سپاه استان خراسان جنوبی با بیان اینکه بسیجی در هر کجا که حضور دارد باید مطالبه‌گری کند گفت: بسیج نهادی ۱۰۰ درصد فرهنگی و نظامی است و ماموریت اقتضایی دارد و تکیه گاه بسیج  قدرت پایان ناپذیر مردم است.

وی ادامه داد: بسیج یگان کلاسیک نیست بلکه مردمی است و مادامی که بسیج نیروی مردمی خود را حفظ کند می‌تواند پیشتوانه انقلاب و رهبری باشد چرا که عقبه مردمی دارد و  هر روز رویش‌های نسل جدیدی را در بسیج شاهد هستیم.

قاسمی با بیان اینکه نیاز بسیج و  نیاز جامعه ما اخلاق، معرفت و علم‌پژوهی است گفت: شهدا از افتخارات ما هستند و آنها اسوه‌های اخلاص و تقوا در جبهه‌ها بودند.

نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان، خوسف  در مجلس شورای اسلامی نیز در این یادواره اظهار داشت: نامگذاری کلاس‌های درس مدارس با نام شهدا کاری خوب و ارزشمند است و باید سرگذشت‌پژوهی این شهدا هم برای دانش‌آموزان بیان شود.

حسین خسروی اسفزار با تاکید بر اینکه فرهنگ شهادت طلبی را باید ترویج دهیم گفت: معلمان  باید در طول سال دانش‌آموزان را با فرهنگ شهادت‌طلبی مانوس کنند.

وی  افزود: در تربیت عوامل مختلفی از قبیل  تربیت، تغذیه و محیطی که در آن زندگی می‌کنند موثر است و یکی از نکات موثر در تربیت الگوها است که بهترین مدل در مباحث تربیتی است و باید مدل‌های خوبی را برای خود انتخاب کنیم.

نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان، خوسف در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما در شهدا مدل‌های الگویی زیادی داریم گفت: یکی از گرفتاری‌ها این است که مدیریت میدانی نداریم و کارها را به همدیگر حواله می‌دهیم  در حالی که باید از رئیس جمهور بیاموزیم که چگونه با مدیریت در میدان از این استان به آن استان می‌رود که با رئیس جمهور قبل قابل قیاس نیست.

خسروی با تاکید براینکه امروز گرفتار بزهکاری اخلاقی هستیم و اگر تقوا می‌خواهیم باید زندگی نامه شهید برونسی را بخوانیم ادامه داد: اگر نیروی متخصص و نخبه ما فرهنگ شهادت طلبی را بداند و درک کند کشور را رها نمی‌کند و به اروپا نمی‌رود چرا برخی متخصصان ما مهاجرت می‌کنند؟ گویا سر سفره شهدا نبودند؟ در حالی که باید  الگو در هر زمینه باید از شهدا بگیریم.

 

 

 

 

وضعیت نگران کننده اعتیاد در خراسان‌جنوبی/۴

وضعیت اعتیاد در خراسان جنوبی نگران‌کننده شده و کاهش سن اعتیاد گواه این موضوع است که نشان می‌دهد رویکردها در این زمینه لازم است تغییر کند.

وضعیت نگران کننده اعتیاد در خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس، همواره در محافل و مجالس مختلف از آثار سوء مصرف مواد مخدر یاد شده است که اعتیاد علاوه بر آثار جسمی بر روی فرد مصرف کننده، آثار روحی و روانی بسیار زیادی نیز با خود به دنبال دارد.

شروع مصرف مواد بین رده سنی ۱۰ تا ۲۵ سال

«علی عرب نژاد» مدیرکل بهزیستی استان خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند، اصلی‌ترین و مهمترین آسیب اجتماعی در استان را اعتیاد دانست و گفت: مهمترین دلیل گرایش جوانان به اعتیاد نگرش مثبت آن‌ها به این موضوع است که شامل کسب لذت، سرخوشی، انرژی و افزایش توان جسمی برای کار کردن است.

وی افزود: لازم است که به پدیده مصرف مواد اعتیادآور با نگاهی تازه توجه شود و در شیوه‌های برخورد با آن تجدید نظر شود.

وی بیان کرد: خراسان جنوبی به دلیل مرزی بودن جزو استان‌هایی با شیوع متوسط است و از سال ۹۵ تاکنون به علت درگیری بسیاری از افراد به خصوص نوجوانان و جوانان درصد شیوع اعتیاد در حال افزایش است.

به گفتۀ وی این موضوع نشان دهنده این است که سیاست‌ها در حوزه اعتیاد استان باید تغییر کند و بیشتر به سمت رویکردهای پیشگیرانه، حمایتی و اجتماعی در سطح وسیعی رفت و در این زمینه باید کلیه ادارات و دانشگاه‌هایی که وظیفه‌ای در این بخش برعهده دارند، بیشتر ایفای نقش کنند.

عرب نژاد با بیان اینکه شیوع مواد در استان ۳۶/۲ درصد است، اعلام کرد: شروع مصرف مواد در استان بین رده سنی ۱۰ تا ۲۵ سال است که بیشترین ماده مصرف شده در ابتدا تریاک و بعد هروئین و شیره است که به صورت کشیدن و خوردن مصرف می‌کنند.

۲۲ مرکز درمانی اعتیاد در استان

مدیرکل بهزیستی استان خراسان جنوبی رویکردهای بهزیستی را در زمینه اعتیاد پیشگیری و کاهش آسیب دانست و عنوان کرد: در مواجه با آحاد جامعه رویکرد پیشگیری را داریم که فقط در قالب پیام‌های ساده و اطلاع‌رسانی خلاصه نمی‌شود.

عرب نژاد افزود: بیشتر بر موضوعات اقناع سازی افراد در قالب طرح‌های پیشگیرانه با هدف بیان واقعیات که در اکثر مواقع دردناک است، پرداخته می‌شود.

وی تصریح کرد: رویکرد دوم ارائه خدمات‌رسانی به افرادی است که اعتیاد دارند ولی در چرخه زندگی اجتماعی هستند و اعتیاد هنوز نمود و بروز اختلال آفرین در عملکرد زندگی روزانه آن‌ها پیدا نکرده است.

به گفتۀ وی این افراد از ابتدای شروع اعتیاد می‌توانند به مراکز بهزیستی مراجعه که مسائل سرپایی و اقامتی و خدمات میان مدت و بلند مدت دریافت می‌کنند و برای درمان اقدام کنند، که در این حیطه ۲۲ مرکز درمانی اعتیاد در سطح استان خدمات درمانی و بازتوانی ارائه می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی استان خراسان جنوبی رویکرد سوم بهزیستی در این بخش را ارائه خدمات درمانی و بیشتر کاهش آسیب به معتادان پرخطر و تزریقی، همچنین متجاهر و کارتن خواب اعلام کرد و گفت: با همکاری دستگاه‌‌های عضو بر اساس ماده ۱۶ در استان انجام می‌شود.

عرب نژاد تصریح کرد: این افراد برای غربال در مراکز مجری ماده ۱۶ و مراکز کاهش آسیب سطح استان پذیرش و ساماندهی می‌شوند که از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۳۰ تعداد متجاهر در استان پذیرش و تحت بازتوانی قرار گرفته‌اند.

پذیرش شبانه ۲۱ معتاد کارتن خواب

مدیرکل بهزیستی استان خراسان جنوبی در زمینه خدمات‌دهی در زمستان به معتادان و کارتن‌خواب‌ها، گفت: به طور میانگین هر شبانه روز ۲۱ معتاد کارتن خواب در مراکز سرپناه شبانه استان یا shelter پذیرش می‌شوند که این تعداد در فصول سرد سال رو به افزایش می‌رود.

عرب نژاد اظهار داشت: با شروع فصل سرما به طور میانگین هر شبانه روز ۳۰ معتاد کارتن خواب در مرکز سرپناه شبانه پذیرش و به آنان خدمات داده می‌شود.

وی با بیان اینکه در شهر بیرجند ۱ مرکز سرپناه شبانه یا shelter برای مردان دایر است، عنوان کرد: این مرکز در فصول دیگر نیز فعال است، اما استقبال معتادان کارتن خواب با توجه به سردی هوا در این روز‌ها بیشتر است و در ایام بهار و تابستان بیشتر در پاتوق‌ها یا سایر مناطق جهت اسکان حضور دارند.

به گفته وی تعداد زنان بی سرپناه نیز خیلی اندک است که در صورت نیاز در مرکز کنترل و کاهش آسیب بهزیستی استان ساماندهی و نگهداری خواهند شد.

ارائه خدمات در مراکز بهزیستی

مدیرکل بهزیستی استان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه برای پذیرش این افراد در این مراکز نیازی به معرفی نامه و مدارک نیست، بیان کرد: این افراد بعد از ورود به مرکز حق استعمال مواد مخدر را ندارند و به آنان خدماتی برای کاهش آسیب مانند بسته‌های بهداشتی، شام، استحمام و صبحانه ارائه می‌شود.

عرب نژاد با بیان اینکه ساعت پذیرش در این مراکز از ساعت ۱۶ تا ۸ صبح روز بعد است، گفت: بسیاری از مراکز حوزه درمان و کاهش آسیب توسط بخش غیر دولتی و از طریق بخش خصوصی چه به شکل حقیقی و چه حقوقی واجد الشرایط اداره و مدیریت می‌شوند، که به ازای هر نفر شب مبلغ ۱۶ هزار تومان به مؤسسه طرف قرارداد یا تفاهم نامه پرداخت می‌شود.

به گفتۀ وی در این مراکز علاوه بر خدمات فوق برابر اقدامات مددکاری و روانشناسی، ارتباط‌گیری با سایر سیستم‌های درمانی و حمایتی و در صورت امکان مذاکره با خانواده این افراد یا سایر افراد مهم جهت بازگشت فرد به شرایط بهتر نیز انجام می‌شود.

وی از خیران و افرادی که از تمکن مالی بالایی برخوردار هستند دعوت کرد تا در موضوع درمان و کاهش آسیب اعتیاد به بهزیستی کمک کنند.

 

 

 

 

 

 

بار شیشه در کامیون خاک های معدنی در نهبندان/۴

مأموران ایست و بازرسی”سهل آباد”شهرستان نهبندان در بازرسی از کامیون حامل بار خاک معدنی ۲۰۱ کیلو و ۷۶۶ گرم ماده مخدر شیشه کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی فرمانده انتظامی استان گفت: مأموران ایست و بازرسی”سهل آباد”شهرستان نهبندان با دریافت اخباری مبنی بر حمل مواد مخدر در محور‌های مواصلاتی این شهرستان، هنگام کنترل خودرو‌های عبوری به یک کامیون حامل بار خاک معدنی مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

سردار فرشید افزود: ماموران کامیون را که عازم شهر‌های مرکزی کشور بود متوقف و در بازرسی از آن ۲۰۱ کیلو و ۷۶۶ گرم شیشه که از مرز‌های شرقی کشور وارد شده بود کشف کردند.

به گفته وی ماموران در این رابطه یک خودرو توقیف و ۲ متهم بازداشت  کردند که متهمان به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی و روانه زندان شدند.

 

 

 

 

 

 

انهدام باند توزیع کننده مواد مخدر در فردوس/۳

مأموران انتظامی فردوس در اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی باند توزیع کننده مواد مخدر در فردوس شناسایی و منهدم کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی فرمانده انتظامی فردوس گفت: مأموران پلیس اخباری دریافت کردند که یکی از توزیع کنندگان مواد مخدر صنعتی درحال فعالیت در شهرستان فردوس می‌باشد که به همین منظور پاکسازی نقاط آلوده و مقابله با توزیع کنندگان موادمخدر، طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در مناطق جرم خیز این شهرستان اجرایی شد.

سرهنگ فولادی افزود: مأموران پلیس با انجام تحقیقات گسترده و بررسی‌های میدانی یکی از باند‌های توزیع کننده مواد مخدر را در شهرستان فردوس شناسایی و اعضای این باند را تحت نظر قرار دادند.

به گفته وی مأموران با هماهنگی مقام قضائی سرباند و ۳ نفر از اعضای این باند را با ۲ دستگاه خودرو دستگیر و از آنان ۶۲۹ گرم مواد مخدر صنعتی کشف کردند.

 

 

 

 

افزایش قربانیان کرونا به ۱۲۲۱ نفر در خراسان جنوبی/۲-۳

با ثبت سه فوت جدید تعداد جان باختگان بیماری کرونا در خراسان جنوبی به هزار و ۲۲۱ نفر افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۳۰۴ آزمایشافزایش قربانیان کرونا به ۱۲۲۱ نفر در خراسان جنوبی تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۷۸ بیمار جدید شامل ۲۱ بستری و ۵۷ مورد سرپایی، شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۳۱ مورد از بیرجند، خوسف، درمیان و زیرکوه ۳ مورد، بشرویه و نهبندان ۲ مورد، طبس ۱۰ مورد، فردوس ۶ مورد و قاینات ۱۶ مورد جدید شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین از ۵۲۱ تست سریع کرونا ۸۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۲۲۲ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۸۹ نفر کرونا مثبتند.

مهدی زاده گفت: از این تعداد ۱۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۲ نفر نامساعد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ۳ مورد فوت جدید در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی ثبت شد و فوتی‌های ناشی از این بیماری به ۱۲۲۱ نفر رسید.

وی افزود: در شبانه روز گذشته ۶۰ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند که در همین مدت ۴۶ بیمار شامل ۱۲ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب از بیمارستان‌ها ترخیص شدند.

 

 

 

 

تفکر بسیجی راهی برای عبور از مشکلات

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی تفکر بسیجی را راهی برای عبور از مشکلات دانست.

نماینده ولی فقیه در استان در دیدار با جمعی از بسیجیان طلاب و دانشجو تفکر بسیجی راهی برای عبور از مشکلاتگفت: پیروزی انقلاب در دنیایی اتفاق افتاد که نیم کره غربی آن را لیبراست و نیمه کره دیگرش را کمونیست تشکیل می‌داد که در پی ضربه زدن به اسلام بودند.
آیت الله عبادی با بیان اینکه نتیجه انقلاب ، ایجاد تفکر بسیجی است گفت: این تفکر امروز چه در کشور ما ، چه سایر کشورها ، چون سوریه و یمن پیداست و آن‌هایی که با صداقت نسبت به خدا و انسان درحال خدمت هستند دارای همان تفکرند.
وی با بیان اینکه اندیشه‌ی طلبه و دانشجو پایه‌های ایمان را محکم می‌کند افزود: ۴۰ سال ایستادگی همراه با تفکر بسیجی توطئه‌های دشمن را با مشکل مواجه کرده که این نتیجه همان صدور تفکر بسیجی است.
نماینده ولی فقیه در استان به شروع جهادی دولت جدید نیز اشاره کرد و گفت: واکسینه کردن ۱۰۰ میلیون نفر ظرف ۱۰۰ روز از اقدامات خوب دولت جدید است، اما این اقدامات همچنان باید ادامه یابد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

راه اندازی سامانه امداد هوشمند و کارآمد در خراسان جنوبی

برای تسریع و ارائه خدمات مطلوب به مددجویان سامانه امداد هوشمند و کارآمد در خراسان جنوبی راه اندازی می‌شود.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی استان گفت: با هدف بهبود و مدیریتراه اندازی سامانه امداد هوشمند و کارآمد در خراسان جنوبی خدمات سامانه امداد هوشمند و کارآمد ایجاد می‌شود و به روز رسانی اطلاعات فردی و پالایش اطلاعات مددجویان از جمله برنامه‌های این طرح است.

رضا سلم آبادی افزود: مددجویان می‌توانند از طریق آدرس soha.emdad.ir وارد سامانه امداد هوشمند شده و نسبت به ثبت نام و درج اطلاعات اقدام کنند.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی خراسان جنوبی گفت: طرح پایش اطلاعات مددجویان از ششم آذر ماه آغاز می‌شود و ضرورت ثبت اطلاعات پایه برای ورود به سامانه جامع امداد هوشمند و کارآمد شامل کد ملی، کدپستی و شماره موبایل سرپرست خانوار است.

سلم آبادی بهره مندی از ظرفیت دهیاران، شورا‌های روستا، بخش و شهر، مراکز نیکوکاری، گروه‌های جهادی، بسیج و. برای اطلاع‌رسانی به مددجویان نسبت به در اختیار داشتن شماره تلفن همراه معتبر به نام سرپرست و کد پستی معتبر و همخوان با محل سکونت و امکان ثبت برخی از اطلاعات فردی و خانواری در سامانه جامع امداد هوشمند و کارآمد در قالب خوداظهاری، را از دیگر برنامه‌ها برشمرد.

 

 

 

درخشش دانش آموز بیرجندی در المپیاد اقتصاد و مدیریت

دانش آموز بیرجندی در المپیاد اقتصاد و مدیریت موفق به کسب مدال نقره شد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان گفت: پس از کسب مدال برنز ادبی توسط دانش آموز مبینا زبرجد از شهرستان فردوس، دومین مدال المپیاد‌های علمی سال جاری به رنگ نقره توسط دانش آموز بیرجندی، دیگربار باعث افتخار استان شد.

محمد علی واقعی افزود: دانش مهسا یعقوبی از دبیرستان فرزانگان دوره دوم استعداد‌های درخشان بیرجند در المپیاد اقتصاد و مدیریت موفق به کسب رتبه دوم و مدال نقره شد.

وی بابیان این که امروزه حرکت عظیم علمی خراسان جنوبی به دست دانش آموزان و نخبگان فرهیخته با حمایت همه جانبه خادمان نظام تعلیم و تربیت در بهارستان علم و ادب آغاز شد، افزود: همه ارکان جامعه به ویژه دستگاه‌های اجرایی و جامعه علمی باید با مشارکت فعال در فرایند تعلیم و تربیت وتقویت مهارت‌های علمی و تربیتی دانش آموزان در دفاع از مواضع اصولی و انسانی ، بیش از پیش کوشا باشند.

 

 

تجلیل از ۱۰ دانشجو معلم خراسان جنوبی

به‌مناسبت گرامی‌داشت هفته بسیج از ۱۰ دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی تجلیل شد.

رییس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی در این مراسم با گرامی‌داشت هفته تجلیل از ۱۰ دانشجو معلم خراسان جنوبیبسیج گفت: دانشگاه فرهنگیان استان ۳۹ دانشجو معلم بسیجی دارد که مایه افتخار است.

 

مهدی‌زاده با اشاره به نقش دانشگاه فرهنگیان در تعلیم‌وتربیت کشور باید کشور گفت: تعلیم‌وتربیت نیازمند آموزش و پرورشی قوی است و زمانی دانشگاه فرهنگیان قوی می شود که در راستای توسعه به همه نوع امکانات مجهز و مورد حمایت مسئولان باشد.

وی گفت: این امر محقق نمی‌شود مگر با نگاه بسیجی به امر تعلیم‌وتربیت که می‌تواند برای آینده کشور کارساز باشد.

 

ذاکریان مسئول قرارگاه خاتم الأوصیا در خراسان‌جنوبی هم تحقق جمهوریت و مردم‌سالاری دینی را از مهم‌ترین اهداف تشکیل بسیج عنوان کرد و گفت: عامل مهم در دستیابی به این هدف مهم، اتصال به بیانات و منظومه فکری رهبر معظم انقلاب است که در استان، با ارتباط مستمر با نماینده ولی فقیه محقق می شود.

 

 

 

 

 

 

نماینده مردم بیرجند در مجلس:‌ وظیفه مشترک همه ما کمک به دولت برای برطرف شدن مشکلات است

  • نماینده مردم بیرجند در مجلس:‌ وظیفه مشترک همه ما کمک به دولت برای برطرف شدن مشکلات است

گروه استان‌ها- نماینده مردم بیرجند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شهدا مسئولیت خود را به خوبی انجام دادند حال نوبت به ما رسیده است گفت: وظیفه ما در این برهه از زمان کمک به دولت برای برطرف شدن مشکلات است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، حسین خسروی در یادواره شهدا که در بیرجند برگزار شد با اشاره به اینکه هر چه خدا در این دنیا آفریده بی‌مسئولیت رها نشده است اظهار داشت: هر چه خداوند خلق کرده است اندازه‌ای دارد و خداوند آن را رها نکرده است به عنوان مثال خداوند انسان را که آفرید ما باید شاکر خدا بوده و زندگی خود را کنیم و بر معرفت خود بیفزاییم.

وی با بیان اینکه انسان اشرف مخلوقات خدا و گل سر سبد خلقت است چرا که خدا عقل را به دیگر موجودات نداده است گفت: بسیاری از چیزهایی که خدا خلق کرده مجبور هستند راهی را طی کنند اما در دنیا اختیار با انسان است.

نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: خدا بهترین صورت را برای انسان نهاده حال خدا به انسان که این قدر لطف کرده است مسئولیت او هم از تمام مخلوقات خدا بیشتر است و انسان تنها دارای یک مسئولیت نیست بلکه در برابر اعضای بدن خود مسئول هستیم.

خسروی با بیان اینکه مسئولیت‌های ما بسیار متعدد است اما مسئولیت مشترکی که داریم دفاع و حفاظت از اسلام است افزود: چرا که شهدا در راه حفاظت از اسلام وظیفه خود را به خوبی انجام دادند و جان خود را فدا کردند.

وی با تاکید بر اینکه در سوریه، یمن و عراق همه جنگ‌هایی که آمریکا و ایادی استکبار به راه انداخت هدف اصلی آن برای از بین بردن ایران بود گفت: برای جلوگیری از این نقشه شوم دشمن، شهدا سپر شدند و پیش‌دستی کردند و جام شهادت را نوشیدند تا امروز ما در امنیت کامل به سر ببریم.

نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امید داریم که خدا ما را از شفاعت شهدا بهره‌مند کند ادامه داد: برگزاری یادواره‌های شهدا فواید زیادی دارد چرا که در این یادواره‌ها بهانه‌ای برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا و تجلیل از  خانواده شهدا است و اگر دنبال الگو برای جوانان هستیم بهترین الگو همین شهدا هستند.

خسروی گفت: باید حواسمان باشد ما در برابر شهدا  مسئول هستیم چرا که شهدا مسئولیت خود را به خوبی انجام دادند و سینه سپر کردند و شربت شهادت نوشیدند و کشور را نجات دادند حال امروز نوبت ماست تا وظیفه حفظ و حراست از کشور را به خوبی انجام دهیم.

وی با تاکید بر اینکه رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب آینده ۴۰ سال دوم انقلاب را بر دوش جوانان  نهادند گفت: دشمن به دنبال ناامیدی و یاس در بین جوانان و مردم است و همچنین در دنیا سابقه ندارد که همه کشورها به سر کردگی آمریکا علیه یک کشور باشند.

نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت سیزدهم آمده است تا امید را در بین مردم ایجاد کند که یکی از کارهای خوب دولت در ۱۰۰ روز گذشته پیوستن به عنوان عضو اصلی شانگ‌های چین بود آن گونه که با روی کار آمدن آیت‌الله رئیسی بعد از  ۱۹ سال که ایران عضو ناظر شانگهای چین بود اما به برکت دولت جدید عضو رسمی شانگهای چین پذیرفته شدیم که این امر به  برکت خون شهدا و یادواره‌ها است.

وی با بیان اینکه مهمترین ثمره انقلاب که ۴۳ سال است دشمنان  همه دنبال حذف آن هستند قدرت جمهوری اسلامی است بیان کرد: شهدا وظیفه خود را انجام دادند و حالا مسئولیت مشترک ما حفظ جمهوری اسلامی است.

خسروی افزود: امروز مسئولیت مشترک ما کمک به دولت است چرا که دولت می‌خواهد امید را در جامعه زنده کند اما متاسفانه در میان همین خودی‌ها در یکی از روزنامه‌ها انتقاد تندی به دولت کردند که یک صدم آن انتقاد را در هشت سال قبل به دولت قبل نکرده بودند.

وی ادامه داد: حال که بعد از هشت سال گذشته به عبارتی کفگیر به ته دیگ رسیده است و  دولت جدید وارث دولتی است که سر رسید تمام چک‌ها است برخی ناجوانمردانه انتقاد می‌کنند.

نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معتقدیم دولت باید رتبه‌بندی معلمان را انجام دهد چرا که قشر زحمت‌کشی هستند که حقوق آنها نسبت به برخی وزارت خانه‌ها قابل قیاس نیست گفت: انتظار داریم رئیسی باید این قیاس را برطرف کند هر چند میزان رتبه‌بندی معلمان ۸۰ هزار میلیارد تومان پول می‌خواهد.

وی گفت: مهمترین مسئولیت ما کمک به دولت است هشت سال دیگران بودند حال باید حداقل ۸ ماه صبر کنیم تا دولت بتواند گرهی را باز کند.

خسروی تصریح کرد: در کنار حمایت از دولت در مورد عدم انتخاب استاندار هم به رئیس جمهور تذکر دادیم که هر چه زودتر تعجیل شود تا تکلیف مدیران مشخص شود.

نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دشمن دنبال این است از این فضا بر علیه انقلاب کار کند گفت: این روزها نیاز به مراقبت دارد و باید ثمره ۴۲ سال را حفظ کنیم.

خسروی با بیان اینکه مسئولیت مهم مشترک ما اتحاد و انسجام ملی و حفظ جمهوری اسلامی ایران است گفت: دولت بر خلاف برخی از بی‌انصافی‌ها در این ۱۰۰ روز خوب کار کرده است و نخستین ویژگی دولت مدیریت میدانی است.

وی گفت: ما به دنبال رفع تحریم هستیم اگر تحریم‌ها لغو شود ما راستی آزمایی کنیم اگر ببینیم راست می‌گویند ادامه می‌دهیم و این  سیاست خارجی مقتدرانه دولت است.

 

نهبندان به اورژانس هوایی مجهز می‌شود/۲

نماینده مردم نهبندان و سربیشه گفت: شهرستان نهبندان دارای اورژانس هوایی مستقل می‌شود.

«مصطفی نخعی» امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهار داشت: شهرستان نهبندان همانند بیرجند مرکز استان و طبس، دارای اورژانس هوایی مستقل می شود که به این منظور ۶ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی در سفر به شهرستان نهبندان با اشاره به پیگیری‌های انجام شده، از تحقق مطالبات مردم این شهرستان در حوزه های مختلف عمرانی، اقتصادی و فرهنگی خبر داد.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس تصریح کرد: امسال سه اتفاق مهم در حوزه تقویت آموزش شهرستان نهبندان روی داد که می توان به اخذ مجوز راه اندازی دو دانشگاه دولتی فنی حرفه ای و دانشگاه سلامت و همچنین ارتقاء دپارتمان معدن اشاره کرد.

وی با اشاره به بازنگری سند طرح توسعه‌ی نهبندان، ادامه داد: افزایش ضریب محرومیت نهبندان و ضریب جذب نیروی انسانی و همچنین تقویت بنیه‌های فضای شهری و طرح های عمرانی شهرداری و اخذ قیر رایگان در این سند دیده شده است که امید است شاخصه‌های توسعه ای شهر نهبندان افزایش یابد.

 

 

 

 

 

 

 

بیش از ۷۰۰ فعالیت در سامانه شتاب دانشگاه بیرجند ثبت شد

بیش از ۷۰۰ فعالیت در سامانه شتاب دانشگاه بیرجند ثبت شد

بیش از ۷۰۰ فعالیت در سامانه شناسایی و توانمندسازی استعدادهای برتر (شتاب) دانشگاه بیرجند ثبت شد و ۳۳ نفر از دانشجویان در سه بخش آموزشی، پژوهشی و فرهنگی برگزیده شدند.

به گزارش امروز خرسان جنوبی، طرح شتاب در راستای شناسایی، حمایت و توانمندسازی دانشجویان ممتاز دانشگاه بیرجند در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا و به منظور فراهم آوردن امکانات و تسهیلات آموزشی، پژوهشی و فرهنگی برای هدایت هدفمند دانشجویان ممتاز برای اولین بار در سال تحصیلی گذشته اجرا شد.

۱۳۸ دانشجوی برتر در طرح شتاب شرکت کردند و بیش از ۷۰۰ فعالیت ثبت شد که در نهایت ۳۳ نفر از دانشجویان در سه بخش آموزشی، پژوهشی و فرهنگی برگزیده شدند.

همچنین از این تعداد ۲ نفر شامل میثم غلام‌پور و صابر شفیعی از گروه آموزشی علوم تربیتی رشته برنامه‌ریزی درسی موفق به کسب بالاترین امتیاز در بخش پژوهش شدند و نشان زنده‌یاد دکتر گنجی را به عنوان بالاترین نشان پژوهشی دانشجویی در سطح دانشگاه دریافت می‌کنند.

سامانه شتاب با هدف شناسایی، حمایت و توانمندسازی دانشجویان ممتاز و براساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ دانشگاه بیرجند ایجاد شد.

دانشجویانی که حائز بالاترین امتیاز آموزشی باشند علاوه بر تسهیلات، نشان دکتر شکوهی، دانشجویان دارای بالاترین امتیاز پژوهشی نشان دکتر گنجی و بالاترین امتیاز فرهنگی نشان دکتر معتمدنژاد را دریافت می‌کنند.

خراسان جنوبی به سرزمین پدران علم شناخته می‌شود و زادگاه دکتر “محمدحسن گنجی” پدر علم جغرافیای ایران، دکتر “کاظم معتمدنژاد” پدر علم ارتباطات نوین ایران و دکتر “غلامحسین شکوهی” پدر علم تعلیم و تربیت ایران در این استان است.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه طرح و سامانه شتاب به نشانی www.shetab.birjand.ac.ir مراجعه کنند.

دانشگاه بیرجند با بیش از ۴۰ سال سابقه علمی و آموزشی دارای حدود ۱۲ هزار دانشجو در ۳۴۰ کدرشته در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا است.

 

 

 

 

تعدیل روشنایی معابر شهری، برون شهری و پارک‌ها در خراسان جنوبی

عملیات تعدیل روشنایی معابر شهری، برون شهری و پارک‌ها برای مدیریت پیک بار فصل زمستان در خراسان جنوبی آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان  این طرح با با همکاری ادارات حمل و نقل جاده‌ای و شهرداری‌ها درتعدیل روشنایی معابر شهری، برون شهری و پارک‌ها در خراسان جنوبی راستای  برای مدیریت پیک بار فصل زمستان  اجرا می شود.

هادی منصوریان افزود: با توجه به کاهش دما و آغاز سرما و یخبندان و افزایش برودت هوا و در نتیجه افزایش مصرف گاز و از سوی دیگر محدودیت تامین سوخت نیروگاه ها، ضرورت دارد برای پیش گیری از قطع برق و خاموشی ناشی از کمبود سوخت به نیروگاه‌ها اقدامات لازم در این خصوص انجام شود.

وی به اقدامات شرکت توزیع برق درخصوص مدیریت مصرف در فصل زمستان اشاره کرد و افزود: در راستای هفتمین اقدام فراگیر گذر از پیک زمستان که هفته گذشته همزمان با سراسر کشور در استان خراسان جنوبی انجام شد دو هزار و  ۶۰۰ چراغ درون شهری و ۳۵۰ دستگاه چراغ بین شهری با همکاری اداره حمل و نقل جاده‌ای تعدیل شد.

معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع برق استان خراسان جنوبی گفت: در راستای این طرح که ازابتدای مهر  پارسال در جریان است تاکنون کاهش مصرف روشنایی تعداد یک هزار و ۸۷۵۰ چراغ درون شهری،  دو هزار  و ۵۵۰ چراغ بین شهری، دو هزار و  ۲۰۰ چراغ در پارک‌ها و ۴۹۹ چراغ در سایر مناطق به منظور پایداری جریان برق در استان انجام شده است.

منصوریان یکی از برنامه‌های آینده این شرکت را در زمینه اصلاح روشنایی معابر، تبدیل چراغ‌های گازی موجود در شبکه با چراغ‌های پربازده عنوان کرد و افزود: این چراغ‌ها در آینده نزدیک، در شبکه‌های توزیع نصب و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی شناسایی و جمع آوری رمز ارز‌های غیرمجاز را از دیگر اقدامات شرکت برای مدیریت بار برشمرد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون در ۴۵ نقطه استان تعداد ۵۶۲ دستگاه ماینر غیر مجاز به ظرفیت هزار و  ۱۸۰ کیلووات با همکاری نیروی انتظامی، دستگاه‌های اطلاعاتی و گمرکات استان کشف و متخلفین به مراجع قضایی معرفی شدند.
وی با اشاره به این نکته که استخراج رمز ارز به صورت غیر مجاز علاوه بر وارد کردن خسارت به تجهیزات برقی مشترکان، احتمال خاموشی‌های گسترده را افزایش می‌دهد بر ضرورت همکاری شهروندان در شناسایی مراکز غیر مجاز استخراج رمز ارز تاکید و از مردم خواست: موارد مشکوک به استفاده از رمز ارز غیر مجاز را به شماره ۶-۳۲۴۰۰۵۸۵-۰۵۶ اطلاع و تا سقف ۲۰ میلیون تومان از پاداش نقدی بهره‌مند شوند.

منصوریان همچنین به فرهنگ سازی مدیریت مصرف در بین مردم تاکیدکرد و گفت: تعویض لامپ‌های قدیمی با لامپ‌های LED، بازبینی نوار لاستیکی در یخچال، استفاده از نور طبیعی در روز، تنظیم اسپیلت گرماساز روی ۲۵ درجه و استفاده ازلباس گرم مناسب زمستانی در منزل از جمله ساده‌ترین و موثرترین راهکار‌های کاهش مصرف برق در زمستان است.

معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی به ساختمان‌هایی که در حال حاضر از روشنایی تزئینی استفاده می‌کنند اشاره کرد و افزود: مصرف این ساختمان‌ها حدود ۱.۴ تا ۱.۵ مگاوات در شهر بیرجند است که بامصرف یکی از بزرگترین واحد‌های تولیدی در استان برابری می‌کند.

وی همکاری سپاه و بسیج با اداره برق را یکی از اقدامات و طرح‌های موثر در راستای فرهنگ سازی مصرف برق برشمرد و گفت: دعوت به مصرف بهینه با تشکیل گروه‌های همیار و گشت‌های رضویون برای ارتباطات چهره به چهره با مشترکین پرمصرف به‌ویژه در اماکن عمومی، مجتمع‌های تجاری اداری و آپارتمانی به‌صورت محله محور و نظارت میدانی توسط نیرو‌های مردمی بسیج و شرکت برق بر مصرف برق بیلبورد‌ها و تابلو‌های تبلیغاتی، روشنایی تزئینی میادین و پارک‌ها در حال انجام است.

منصوریان با تاکید بر ارتباط مستقیم برق و گاز تاکید کرد: با توجه به اینکه اولویت دولت در فصل زمستان تامین گاز پایدار مشترکان است لذا از مردم تقاضا می‌ شود با مصرف بهینه برق، در گرم ماندن محیط خانه‌های مردم، صنعت برق و گاز را یاری کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

«کرونا» بیمه ورزشکاران خراسان‌جنوبی را بلعید

دبیر هیات پزشکی و ورزشی خراسان‌جنوبی از کاهش شدید تعداد بیمه‌شده‌های ورزشی استان بر اثر شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۶ هزار ۵۶۳ نفر ورزشکار سازماندهی‌شده استان فعال هستند.

«کرونا» بیمه ورزشکاران خراسان‌جنوبی را بلعید

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، یکی از فعالیت‌های مفیدی که زندگی انسان را بهتر، سالم‌تر و زیباتر می‌کند، ورزش است و برای این کار لازم نیست شما یک ورزشکار حرفه‌ای باشید، بلکه کافی است مقداری از زمان فراغت خود را به ورزش اختصاص دهید.

نزدیک‌ترین باشگاه به محل کار یا زندگی شما می‌تواند آغازی برای فعالیت ورزشی شما باشد و همچنین اگر به ورزش‌هایی مانند کوهنوردی علاقه‌مند هستید، با پرداختن به آنها از زندگی خود بیشتر لذت ببرید. اما یک نکته را همواره به خاطر داشته باشید.

بیمه ورزشی؛ سوپاپ اطمینان خطرات و حوادث

پیش از فعالیت در باشگاه یا آغاز فعالیت‌های ورزشی خارج از باشگاه، از «بیمه ورزشی» خود مطمئن شوید، حق بیمه سالانه ورزشی مبلغ کمی است، اما حوادث ورزشی که در باشگاه‌ها، ورزشگاه‌ها و در هنگام ورزش‌هایی مانند کوه‌نوردی و دوچرخه‌سواری می‌افتد، بسیار است.

بدین ترتیب طبیعی و عقلانی است که هر فردی با داشتن بیمه پا به محیط‌های ورزشی بگذارد و با سوپاپ اطمینانی به‌صورت آماتور یا حرفه‌ای به فعالیت‌های ورزشی بپردازد.

اما از این میان مستندترین آمار ورزشکاران فعال و سازمان یافته حوزه ورزش و جوانان نیز بر همین اساس تعداد کارت‌های بیمه‌های ورزشی است که توسط هیات پزشکی و ورزشی خراسان‌جنوبی صادر می‌شود.

خوسف ۱۳۰ نفر بیمه ورزشی دارد!

رضا قاسمی، دبیر هیات پزشکی ورزشی خراسان‌جنوبی در گفت وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: شیوع ویروس منحوس کرونا، تعطیلی اماکن و سالن‌های ورزشی و بالطبع محدودیت‌ فعالیت‌های ورزشی طی دو سال اخیر بر تعداد افراد بیمه‌‌شده ورزشی تاثیر زیادی گذاشته است.

وی با اشاره به ۱۶ هزار و ۵۶۳ ورزشکار بیمه شده ورزشی در حال حاضر خراسان‌جنوبی افزود: این درحالی‌است که پیش از شیوع ویروس منحوس کرونا  بیش از ۳۳ هزار نفر در استان بیمه شده ورزشی داشته‌ایم.

دبیر هیات پزشکی ورزشی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: تعداد بیمه شده ورزشی بیرجند شش هزار ۲۱۸ نفر، طبس سه هزار و ۵۶۱، قائن ۲ هزار ۳۹۹نفر، فردوس هزار ۱۴۷ نفر، سرایان هزار و ۲۵ نفر، بشرویه۵۷۸ نفر، زیرکوه ۵۰۰ نفر، نهبندان ۳۳۱ نفر، درمیان ۲۰۸ نفر، سربیشه ۱۴۹ نفر و خوسف ۱۳۰ نفر ورزشکار سازمان‌یافته دارند.

فوتبال در صدر بیمه‌شد‌ه‌های ورزشی و قایقرانی بدون ورزشکار سازماندهی شده

قاسمی یادآور شد: هیات فوتبال خراسان‌جنوبی با سه هزار و ۸۷۲ بیمه‌شده ورزشی، والیبال ۲ هزار و ۲۰ نفر، بدنسازی و پرورش اندام هزار و ۳۵۲ نفر، ژیمناستیک هزار و ۲۶۰ نفر، کوهنوردی و صعودهای ورزشی ۸۲۳ نفر و هیات کاراته با ۸۱۴ نفر به ترتیب در رتبه‌های اول تا ششم جدول ورزشکاران سازماندهی شده قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه در رشته قایقرانی هیچ‌ورزشکار بیمه‌شده‌ای ثبت نشده است، گفت: هیات ورزش ناشنوایان با یک نفر، هیات‌های ورزشی بیماران خاص و پیوند اعضاء و اسکی هر کدام با شش نفر، هیات‌های ورزش جانبازان و معلولین هفت نفر، هیات‌های ورزش کارگری، شطرنج، بولینگ و بیلیارد هر کدام هشت نفر، سه‌گانه ۱۰ نفر و شمشیربازی با ۱۲ نفر کمترین ورزشکاران بیمه‌شده را به خود اختصاص داده‌اند.

 

 

 

 

 

تحقق وعده رییس جمهوری؛ اصلاح دستمزد معدنکاران طبس

تحقق وعده رییس جمهوری؛ اصلاح دستمزد معدنکاران طبس

بیرجند – ایرنا – بازدید رییس جمهوری از معادن زغال‌سنگ ناحیه پروده طبس در سومین سفر استانی به مقصد خراسان جنوبی پنج مصوبه داشت که اصلاح دستمزد کارگران این معادن در لیست ارسالی به تامین اجتماعی از جمله این مصوبات است.

به گزارش ایرنا رییس جمهوری صبح جمعه نوزدهم شهریور امسال در سومین سفر استانی خود به خراسان جنوبی آمد و در آغاز سفری که روزهای قبل اعلام نشده بود، وارد شهرستان طبس شد.

آیت الله سید ابراهیم رییسی پس از دیدار با مردم در آستان مقدس امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) با بالگرد به معادن زغال‌سنگ در ناحیه پروده طبس رفت؛ جایی که با وسعت هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع و آخرین ذخیره زمین‌شناسی ۱.۱ میلیارد تن زغال‌سنگ کک‌شو یکی از چهار ناحیه زغالی طبس و بزرگترین حوضه زغال‌سنگ کک‌شو ایران است.

بازدید از چند کارگاه استخراج زغال‌سنگ در طبس یکی از برنامه‌های سومین سفر استانی رییس جمهوری بود که سبب شد مسائل و مشکلات معدنکاران از نزدیک مشاهده و بررسی شود.

رییس دولت سیزدهم در این بازدید هوایی و زمینی که وزیران کشور و صنعت، معدن و تجارت، معاون اجرایی رییس جمهوری، رییس دفتر رییس جمهوری، استاندار خراسان جنوبی و نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند، وضعیت معادن زغال‌سنگ را از نزدیک بررسی کرد و سپس چهره به چهره با کارگران و معدنچیان به گفت و گو پرداخت.

یکی از موارد مطرح شده از سوی کارگران در دیدار بی‌واسطه با رییس جمهوری وضعیت نامطلوب محل اسکان و خوابگاه‌های آنان در محل معادن بود و آیت الله رییسی برای رسیدگی به این وضعیت ۲۰ روز مهلت تعیین کرد.

عملیات بهسازی محل اسکان کارگران معدن زغال‌سنگ طبس در پی بازدید رییس جمهوری و تعیین مهلت ۲٠ روزه برای رسیدگی به وضعیت زندگی و مسکن کارگران این معدن، اوایل مهر امسال پایان یافت و این وعده محقق شد.

اما سفر رییس جمهوری به خراسان جنوبی و بازدید از معادن زغال‌سنگ طبس و گفت و گوی مستقیم با کارگران این مجموعه، در پی آن بازدید معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از روند تصمیمات و اقدامات در دست انجام، دارای پنج مصوبه شامل ۲ مصوبه مربوط به تامین اجتماعی، ۲ مصوبه مربوط به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و یک مصوبه در حوزه سازمان صنعت، معدن و تجارت بوده است.

براساس اعلام مرکز آمار سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در حال حاضر ۶۹۶ معدن با ذخیره قطعی ۶.۸ میلیارد تن و استخراج اسمی ۲۲ میلیون تن در این استان وجود دارد که ۱۳ هزار نفر در این معادن مشغول به‌کار هستند.

خراسان جنوبی رتبه چهارم اشتغال و معادن فعال کشور را به خود اختصاص داده است و با وجود ارزش‌ افزوده‌‎ای که این کارگران برای معادن خصوصی و دولتی کشور فراهم می‌‎کنند اما بسیاری از آنان هنوز با چالش‌ دستمزد، بیمه و مشکلات معیشتی مواجه‌اند.

رییس جمهوری نیز شهریور امسال در پاسخ به مطالبات کارگران معدن زغال‌سنگ طبس تاکید کرد: نظام پیمانکاری باید کاملا متحول و به هیچ عنوان نباید حقوق کارگران ضایع شود.

وی گفت: کارگران نباید نگران بیمه، دستمزد و سختی کار خود باشند و این از موضوعات مهم است.

 

 

 

هواشناسی درباره بارش رگباری در خراسان جنوبی هشدار داد/۲

هواشناسی درباره بارش رگباری در خراسان جنوبی هشدار داد

اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی درباره وزش باد شدید لحظه‌ای (گرد و خاک)، رگبار باران، احتمال برخورد صاعقه و وقوع روان‌آب در این استان هشدار داد.

منطقه اثر این سامانه اغلب شهرستان‌های خراسان جنوبی است اما در نواحی شمالی و نیمه غربی استان فعالیت بیشتری دارد.

بنابر پیش‌بینی هواشناسی از صبح چهارشنبه تا پنجشنبه هفته جاری روند تغییرات دما کاهشی خواهد بود و وقوع یخبندان در مناطق سردسیر خراسان جنوبی را در پی خواهد داشت.

 

 

 

 

کسب مدال برنز دوازدهمین المپیاد دانش آموزی توسط دانش آموز قاینی/۲

دانش آموز قاینی دومین مدال برنز المپیاد دانش آموزی خراسان جنوبی در سال جاری را کسب کرد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان گفت:  یاسین حسنی از دبیرستان دوره دومکسب مدال برنز دوازدهمین المپیاد دانش آموزی توسط دانش آموز قاینی شهید بهشتی شهر قاین ، موفق به کسب مدال برنز المپیاد دانش‌آموزی در رشته علوم و فناوری نانو شد.

محمدعلی واقعی  با بیان این که ازپژوهش سرای دانش آموزی امام رضا (ع)، این شهرستان نیز برای کسب رتبه پنجم کشور در شاخص کیفی آزمون مرحله دوم المپیاد، تقدیر به عمل آمد، افزود: بیش از ۶ هزار دانش‌ آموز در این دوره ثبت نام کردند که ۵۲۴ نفر به مرحله دوم راه یافته و از این میان، ۳۰ دانش‌آموز موفق به راه‌یابی به مرحله نهایی و حضور در اردوی علمی المپیاد شدند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به میزبانی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران از آیین اختتامیه این جشنواره گفت: در آزمون سراسری امسال  ۲۱ دانش آموز با استعداد دیارگل‌های نرگس نیز در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی خاص کشور پذیرفته شدند که از این عده ، ۱۳ درصد دانش آموزان رشته علوم تجربی پایه دوازدهم ،  اولین بار در رشته‌های پزشکی ، داروسازی، مهندسی پزشکی و علوم آزمایشگاهی بودند.

به گفته واقعی ، پنج درصد دانش آموزان این شهرستان نیز در حال حاضر مشغول تحصیل در دانشگاه بوده که پس از فراغت از تحصیل در کسوت فرماندهان سپاه پیشرفت به توسعه و آبادانی این دیار در عرصه‌های مختلف عقیدتی، قرآنی، علمی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی کمک خواهند کرد.

 

 

 

 

 

تعطیلی مؤسسه پزشکی غیرمجاز در بیرجند/۴

یک مؤسسه پزشکی غیرمجاز در بیرجند با حکم تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی تعطیل شد.

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان گفت: با ارسال گزارش از دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مبنی بر اینکه یک آرایشگاه اقدام به ارائه خدمات تخصصی پوست بدون مجوزهای لازم می کند، پرونده ای تشکیل و در شعبه سوم بدوی تعزیرات حکومتی مرکز استان رسیدگی شد.

حسین حسن پور افزود: پس از احضار متهم و محرز شدن تخلفات ایجاد موسسه پزشکی غیر مجاز و بکارگیری افراد بدون صلاحیت در محل، شعبه وی را به استناد ماده یک قانون تعزیرات حکومتی امور بهداشتی و درمانی به پرداخت یک میلیون ریال جزای نقدی و تعطیلی موسسه، ضبط تمام ملزومات موسسه به نفع دولت وتوبیخ کتبی محکوم کرد.

وی گفت: متهم پس از ابلاغ دادنامه و جری تشریفات قانونی نسبت به آن اعتراض کرد که شعبه تجدیدنظر استان با رد اعتراض، دادنامه بدوی را تایید و محرز کرده است.

عضو شورای قضائی استان در خاتمه از شهروندان خواست  در صورت مشاهده هرگونه تخلفات اقتصادی ، قاچاق کالا و یا سایر تخلفات صنفی و… موضوع را به صورت حضوری، تلفنی با خط گویای ۱۳۵ یا سامانه اینترنتی ۱۳۵ به تعزیرات حکومتی و همچنین با تلفن ۱۲۴ به سازمان صمت و تخلفات بهداشتی با تلفن ۱۹۰ به دانشگاه علوم پزشکی استان گزارش کنند.

 

 

 

به مناسبت هفته بسیج انجام شد:

رونمایی از ۴ طرح سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری خراسان جنوبی

رونمایی از ۴ طرح سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری خراسان جنوبی

 همزمان با هفته بسیج، از چهار طرح محوری سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری خراسان جنوبی رونمایی شد.

سرهنگ بلالی، مسئول سازمان بسیج مهندسین و عمران خراسان جنوبی،  در مراسم رونمایی از چهار طرح محوری سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری خراسان جنوبی اظهار کرد: بسیج مهندسین و عمران یکی از اقشار ۱۹ گانه بسیج است؛ دو ماموریت اصلی برای بسیج مهندسین و عمران تعریف شده، افزود: یک حوزه در بحث خدمت رسانی، الگو سازی و امید آفرینی است که در حوزه فعالیت های عمرانی نقش آفرینی و اثر بخشی می‌کند.

به گزارش ایسنا، وی بیان کرد: حوزه بعدی در قالب ۷ کارگروه مدیریت شهری، معماری و شهرسازی اسلامی، کارگروه آب، مسکن، محیط زیست، کارگروه انجمن های صنفی و تخصصی و کارگروه حمل و نقل است.

بلالی تصریح کرد: بسیج مهندسین و معماری در این حوزه با استفاده از هیئت اندیشه ورز و جامعه نخبگانی نقش آفرینی تاثیرگذار را در برنامه خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه اگر بسیج به دنبال فعالیت در عرصه های فرهنگی، هنری، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، امنیتی و دفاعی است، افزود: ابتدا باید جهاد اکبر انجام دهد.

مسئول سازمان بسیج مهندسین و عمران خراسان جنوبی گفت: اگر به دنبال کیفی سازی بسیج، کیفی سازی نیروهای انسانی و سرمایه های شاخص و با عیار طراز انقلابی و بسیجی هستیم ابتدا باید شاخص و عیار خودمان را بسنجیم و از آن غافل نشویم.

بلالی با بیان اینکه یکی از شاخص های ما شهدا هستند، که باید راهشان را ادامه داد، اظهار کرد: طرح “هر مهندس یک شهید” در راستای همین هدف است که بتوانیم در راستای اقتدار معنویت و اخلاق و جلوگیری از نفوذ انفرادی، شبکه ای و استحاله بخشی آرمانهای انقلاب توسط دشمن ایستادگی کنیم.

وی در مورد طرح “عمران روستا”، بیان کرد: یکی از اهداف بسیج فعالیت در عرصه عمرانی است و معتقد هستیم با بضاعت استان و کشور میتوان خیلی از مشکلات روستاها و شهرها را حل کرد.

مسئول سازمان بسیج مهندسین و عمران خراسان جنوبی گفت: در این طرح قرار است از ظرفیت دستگاه های متولی، اجرایی و جامعه متخصصین استفاده شود؛ در این طرح با اعزام گروه های جهادی تخصصی و مشارکت و نقش آفرینی اصلی خود مردم اقدام میکنیم.

بلالی ادامه داد: هر کانون ما یک روستا را به عنوان الگو در برنامه کار خودش قرار میدهد و تا انتهای کار که تمام مشکلات و موانع روستا برطرف شود موارد را پیگیری میکند.

وی اظهار کرد: عنوان طرح بعدی “نذر تخصص” است. معتقد هستیم در اصل باید در حوزه توانمند سازی کار کنیم اما اینکه ما بتوانیم مشکلات بخشی و مقطعی را برطرف کنیم خالی از لطف نیست چراکه خیلی از مردم، اقشار آسیب پذیر و جامعه کم برخوردار ما در بخش مسکن و خدمات فنی و مهندسی که خدمات ارزان قیمتی نیست مشکل دارند که اگر هر مهندس در سال یک کار در حوزه های مختلف را به صورت رایگان انجام دهد خدمات قابل توجهی به مردم ارائه میشود.

مسئول سازمان بسیج مهندسین و عمران خراسان جنوبی بیان کرد: در استان ۲۷۰۰ مهندس عضو داریم که یک سوم این تعداد بسیجیان هستند.

بلالی خاطرنشان کرد: طرح بعدی طرح “نذر پژوهش و عارضه یابی” است؛ یکی از ماموریت های اصلی بسیج مهندسین و عمران، عارضه یابی است؛ در قالب ۷ کارگروه مطرح شده هیئت های اندیشه ورز و جامعه نخبگانی باید پای کار آمده، چالش ها را رصد کرده و تحلیل پیش بینانه داشته باشند.

وی افزود: درخواستی که از مسئولان دارم این است که از ظرفیت بسیج استفاده کنند ما نخبگانی در این زمینه داریم که می‌توانند تاثیر گذار بوده و نقش خود را به درستی ایفا کنند.

مسئول سازمان بسیج مهندسین و عمران خراسان جنوبی بیان کرد: در کارگروه آب در کشور مشکل داریم نه استان، ترافیک شهری، حمل و نقل، مدیریت شهری، معماری و شهرسازی اسلامی و تاثیر آن بر سبک زندگی مردم، مسکن، فناوری های نوین در ساخت و ساز و سایر موارد مباحثی است که در این موارد از تمام جامعه مهندسین و پژوهشگران کمک میخواهیم چراکه قرار است در این بخش مجدانه ورود کنیم، موارد را احصا کرده و راهکار ارائه دهیم.

 

 

 

 

بارش ۱۵میلی متری در کریمو

کریمو رکوردار بارندگی  در خراسان جنوبی/۲

بیشترین بارندگی اخیر با ۱۱.۲ میلیمتر در کریمو سرایان به ثبت رسید.

نخعی رئیس گروه پیش بینی و صدور پیش آگاهی جوی هواشناسی استان گفت: در ایستگاه های فردوس ۱۱.۲ میلیمتر، فتح آباد ۱۰.۵ میلیمتر، اسلامیه ۱۱میلیمتر، باغستان ۷.۵، انارستانک ۲.۲ میلیمتر، طاهر آباد ۵.۵ میلیمتر، سرند فردوس ۹ میلیمتر، مهوید ۶ میلیمتر، طبس: ۴.۹ میلیمتر، دیهوک: ۱.۵ میلیمتر، سرند: ۶ میلیمتر، خرو: ۵ میلیمتر، دهشور: ۱.۸ میلیمتر، چیروک: ۰.۵ میلیمتر، زنوغان:۴میلیمتر، پیکوه:۰.۷ میلیمتر، رباط خان:۵ میلیمتر، ازمیغان: ۳میلیمتر، اسفندبار:یک میلیمتر ، سرایان ۶میلیمتر، کریمو ۱۵.۵میلیمتر، سه قلعه ۴، چاه طالب ۵ میلیمتر، بشرویه ۴ میلیمتر، ارسک ۴ میلیمتر و رقه پنج میلیمتر بارندگی ثبت شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

داریوش ارجمند: ابن حسام خوسفی معرفی شود

داریوش ارجمند: ابن حسام خوسفی معرفی شود

بازیگر سینما و تلویزیون گفت: در زمینه معرفی ابن حسام خوسفی کوتاهی شده و لازم است برای معرفی این شاعر بلندآوازه همایش بزرگداشت در سطح ملی برگزار شود.

“داریوش ارجمند” روز دوشنبه در نشستی که برای تجلیل از این هنرمند پیشکسوت در محل فرمانداری خوسف برگزار شد، گفت: ابن حسام خوسفی این همه شعر درخصوص امام علی (ع) سروده و در عالم به جز شهریار که سروده‌ای در وصف این امام بزرگ دارد، شاعر دیگری شناخته نشده است.

وی خراسان را خاستگاه خورشید نامید و افزود: این شاعر بلندآوازه نیز در گوشه‌ای از خراسان بزرگ و شهر خوسف ساکن بوده است.

بازیگر سینما خوسف را مهد فرهنگ توصیف کرد و گفت: پدرم در مدرسه شوکتیه بیرجند که این مدرسه به دارالفنون تنه می‌زند درس خوانده و بیرجند اولین شهری است که لوله‌کشی آب شرب داشته است.

وی اظهار داشت: عده‌ای از بزرگان خراسان جنوبی که هم دوره‌ای پدر من بودند همچون پروفسور گنجی پدر علم هواشناسی، دکتر بیرجندی، گنجی نقاش و سایر افراد بزرگانی بوده‌اند که از بچگی در خانه ما رفت و آمد داشتند و مقام‌های بزرگ علمی و سیاسی داشته‌اند.

ارجمند با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درخصوص مهاجرت نخبگان از کشور افزود: باید شرایطی فراهم شود افرادی که برای تحصیل به خارج کشور مهاجرت می‌کنند بعد از فارغ‌التحصیلی به کشور بازگردند.

وی با اشاره به زندگینامه علامه طباطبایی گفت: این دانشمند توانست در مقابل همه فلاسفه دنیا قد علم کند و شاگردی همچون آیت الله مطهری را تربیت نماید که کتاب‌ها و تفاسیری متعددی نوشته است و همه اینها از روستاها معرفی شده‌اند و اکنون نیز اگر بخواهیم حرکتی در سطح جهانی انجام دهیم باید از همین روستاها و شهرهای کوچک شروع شود.

این هنرمند کشورمان ظرفیت‌های اقتصادی همچون معادن طلا و گل نرگس را از ظرفیت‌های اقتصادی شهرستان خوسف برشمرد و افزود: باید از این ظرفیت‌ها به نحو احسن استفاده شود.

وی درباره اجرای نقش مالک اشتر در سریال امام علی (ع) گفت: این نقش به عنوان پاداش صداقت در کار هنری من در دوران جوانی بوده است که توانستم آن را اجرا کنم.

ارجمند اظهار داشت: برای هنرمند تعریف بسیار بزرگی وجود دارد که لایق حافظ، سعدی و مولانا است و من کسی نیستم که به عنوان هنرمند شناخته شود و فقط کار هنری انجام می‌دهم.

وی گفت: باید حصارهای درونمان شکسته شود و نسلی که متولد می‌شود باید از زندان خود آزاد شوند که اگر افراد را از زندان خودشان آزاد کنیم همه مشکلات مرتفع می‌شود.

بازیگر سینما و تلویزیون افزود: همه پیامبران بزرگ تاریخ از کویر برخاستند و کویر مامن ظهور پیامبران و گهواره تمدن است و ایران خاستگاه بشر اولیه بوده است.

وی بیان کرد: باید فرهنگ گذشتگان را به فرزندان در شهرها و روستاها تزریق کرد و همانطور که آمار نشان می‌دهد بیشترین قبول‌شدگان در آزمون‌های سراسری به دلایل مختلف از جمله کمتر بودن آلودگی، حاکم بودن نظام خانواده، حضور پدر و مادر در کنار فرزند و رنج پدر و مادر در پیش چشمان فرزندان از شهرهای کوچک بوده‌اند.

ارجمند خانواده را مهمترین رکن جامعه دانست و گفت: متاسفانه این رکن در حال از هم پاشیده شدن است و همه آدم‌های فرهنگی در هر گوشه از این مملکت باید این فرهنگ اصیل را احیا و زنده نگهدارند و باید به این فرهنگ ببالیم.

فرماندار خوسف هم در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های متعدد این شهرستان در زمینه گردشگری، کشاورزی، معادن و صنایع گفت: پنج معدن طلایی در خوسف وجود دارد.

محمدعلی آخوندی افزود: گردشگری مذهبی همچون امامزاده ابوالقاسم (ع)، مجتمع فرهنگی مذهبی بلنجیر، مزار شاه سلیمان علی (ع)، روستاهای هدف گردشگری آرک، بین‌آباد و خور، جاذبه‌های طبیعی مثل روستای دستکند گارجگان، دق و کویر اکبرآباد در سومین شهرستان پهناور استان خراسان جنوبی وجود دارد که همه آب و هواهای مختلف را دارد.

وی گفت: خوسف در مسیر تردد گردشگران در استان خراسان جنوبی قرار دارد و قطعا با رونق گردشگری و صنایع دستی اقتصاد منطقه نیز توسعه پیدا خواهد کرد.

فرماندار خوسف اظهار داشت: وجود بزرگان علم و ادب از جمله ابن حسام خوسفی، دکتر شکوهی اولین وزیر آموزش و پرورش بعد از انقلاب، خاندان عبادی و خانواده استاد راشد محصل نمونه‌هایی از بزرگان علم و ادب و فرهنگ شهرستان خوسف و در کشور مطرح هستند.

وی گفت: بسیاری از ظرفیت‌های شهرستان خوسف در کشور مغفول مانده است و با توجه به این ظرفیت‌ها در آینده نزدیک این شهر فرهنگی می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

بازدید از مزارع گل نرگس و زعفران از دیگر برنامه‌های داریوش ارجمند در سفر به شهرستان خوسف بود.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان خوسف در ۳۶ کیلومتری بیرجند است.

مولانا محمد بن حسام‌الدین حسن بن شمس‌الدین محمد خوسفی مشهور به ابن حسام شاعر ایرانی در گذشته به سال ۸۷۵ هجری است.

خاوران‌ نامه از مهمترین آثار این شاعر است و آرامگاه ابن حسام خوسفی در شهرستان خوسف قرار دارد.

 

 

داریوش ارجمند:

ابن حسام خوسفی بیشتر معرفی شود

ابن حسام خوسفی بیشتر معرفی شود

ایسنا/خراسان جنوبی بازیگر سینما و تلویزیون گفت: در زمینه معرفی ابن حسام خوسفی کوتاهی شده و لازم است برای معرفی این شاعر بلندآوازه همایش بزرگداشت در سطح ملی برگزار شود.

داریوش ارجمند، دوشنبه شب یکم آذر در نشستی که برای تجلیل از این هنرمند پیشکسوت در محل فرمانداری خوسف برگزار شد، خراسان را خاستگاه خورشید نامید و ادامه داد: این شاعر بلندآوازه نیز در گوشه‌ای از خراسان بزرگ و شهر خوسف ساکن بوده است؛ ابن حسام خوسفی اشعاری درخصوص امام علی(ع) سروده و در عالم به جز شهریار که سروده‌ای در وصف این امام بزرگ دارد، شاعر دیگری شناخته نشده است.

به گزارش ایسنا، این بازیگر سینما، خوسف را مهد فرهنگ توصیف کرد و گفت: عده‌ای از بزرگان خراسان جنوبی که هم دوره‌ای پدر من بودند همچون پروفسور گنجی پدر علم هواشناسی، دکتر بیرجندی، گنجی نقاش و سایر افراد بزرگانی بوده‌اند که از بچگی در خانه ما رفت و آمد داشتند و مقام‌های بزرگ علمی و سیاسی داشته‌اند.

ارجمند با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درخصوص مهاجرت نخبگان از کشور، تصریح کرد: باید شرایطی فراهم شود افرادی که برای تحصیل به خارج کشور مهاجرت می‌کنند بعد از فارغ‌التحصیلی به کشور بازگردند.

وی با اشاره به زندگینامه علامه طباطبایی، گفت: این دانشمند توانست در مقابل همه فلاسفه دنیا قد علم کند و شاگردی همچون آیت الله مطهری را تربیت کند که کتاب‌ها و تفاسیری متعددی نوشته است و همه اینها از روستاها معرفی شده‌اند و اکنون نیز اگر بخواهیم حرکتی در سطح جهانی انجام دهیم باید از همین روستاها و شهرهای کوچک شروع شود؛ ظرفیت‌های اقتصادی همچون معادن طلا و گل نرگس را از ظرفیت‌های اقتصادی شهرستان خوسف برشمرد و افزود: باید از این ظرفیت‌ها به نحو احسن استفاده شود.

ارجمند اظهار کرد: برای هنرمند تعریف بسیار بزرگی وجود دارد که لایق حافظ، سعدی و مولانا است و من کسی نیستم که به عنوان هنرمند شناخته شود و فقط کار هنری انجام می‌دهم؛ باید حصارهای درون خود را بشکنیم و نسلی که متولد می‌شود باید از زندان خود آزاد شوند که اگر افراد را از زندان خودشان آزاد کنیم همه مشکلات مرتفع می‌شود.

بازیگر سینما و تلویزیون ادامه داد: همه پیامبران بزرگ تاریخ از کویر برخاستند و کویر مامن ظهور پیامبران و گهواره تمدن است و ایران خاستگاه بشر اولیه بوده است؛ باید فرهنگ گذشتگان را به فرزندان در شهرها و روستاها تزریق کرد و همانطور که آمار نشان می‌دهد بیشترین قبول‌شدگان در آزمون‌های سراسری به دلایل مختلف از جمله کمتر بودن آلودگی، حاکم بودن نظام خانواده، حضور پدر و مادر در کنار فرزند و رنج پدر و مادر در پیش چشمان فرزندان از شهرهای کوچک بوده‌اند.

ارجمند، خانواده را مهمترین رکن جامعه دانست و گفت: متاسفانه این رکن در حال از هم پاشیده شدن است و همه آدم‌های فرهنگی در هر گوشه از این مملکت باید این فرهنگ اصیل را احیا و زنده نگهدارند و باید به این فرهنگ ببالیم.

غفلت از ظرفیت‌های خوسف 

محمدعلی آخوندی، فرماندار خوسف نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های متعدد این شهرستان در زمینه گردشگری، کشاورزی، معادن و صنایع گفت: بسیاری از ظرفیت‌های شهرستان خوسف در کشور مغفول مانده است و با توجه به این ظرفیت‌ها در آینده نزدیک این شهر فرهنگی می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد؛ پنج معدن طلایی در خوسف وجود دارد.

وی افزود: گردشگری مذهبی همچون امامزاده ابوالقاسم(ع)، مجتمع فرهنگی مذهبی بلنجیر، مزار شاه سلیمان علی (ع)، روستاهای هدف گردشگری آرک، بین‌آباد و خور، جاذبه‌های طبیعی مثل روستای دستکند گارجگان، دق و کویر اکبرآباد در سومین شهرستان پهناور استان خراسان جنوبی وجود دارد که همه آب و هواهای مختلف را دارد؛ خوسف در مسیر تردد گردشگران در استان خراسان جنوبی قرار دارد و قطعا با رونق گردشگری و صنایع دستی اقتصاد منطقه نیز توسعه پیدا خواهد کرد.

فرماندار خوسف اظهار کرد: وجود بزرگان علم و ادب از جمله ابن حسام خوسفی، دکتر شکوهی اولین وزیر آموزش و پرورش بعد از انقلاب، خاندان عبادی و خانواده استاد راشد محصل نمونه‌هایی از بزرگان علم و ادب و فرهنگ شهرستان خوسف و در کشور مطرح هستند.

 

 

 

 

 

وضعیت نامناسب مزار شهدای گمنام دستگرد بیرجند/یادمانی که ساخته نشد

وضعیت نامناسب مزار شهدای گمنام دستگرد بیرجند/یادمانی که ساخته نشد

بیرجند- متأسفانه وضعیت مزار شهدای گمنام در برخی مناطق خراسان جنوبی و از جمله در منطقه «دستگرد» شهرستان بیرجند در شأن شهدای گرانقدر مدفون در آن منطقه نیست.

به گزارش مهر شناسایی چند تن از شهدای گمنام مدفون در خراسان‌جنوبی و حضور خانواده‌های بزرگوار آنان بر سر مزار عزیزانشان بار دیگر ذهن‌ها را به سمت ضرورت ایجاد یادمانی متناسب با شهدای گرانقدر بر سر مزار آنان متوجه کرد.

هر چند شهدایی که شناسایی شده بودند بر سر مزارشان یادمانی در خور شأن ساخته شده بود اما این سوال در ذهن‌ها مطرح شد اگر به جای این شهدای عزیز، شهدایی گمنامی چون شهدای مدفون در دستگرد بیرجند شناسایی می‌شدند که یادمان مناسبی ندارند و اطراف مزارشان وضعیت مناسبی ندارد، چه پاسخی برای خانواده‌هایشان داشتیم.

اهالی دستگرد نیز گلایه‌های به حقی از وضعیت نامناسب اطراف مزار شهدای گمنام آن منطقه دارند و خواستار ساخت یادمانی در شأن آن عزیزان خفته در خاک هستند.

هیچ یادمانی در هشت نقطه ساخته نشده است

غلامرضا فلاحی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در خراسان‌جنوبی در ۵۹ نقطه شهید گمنام دفن شده است که در ۳۹ نقطه کار یادمان تکمیل شده است.

وی بیان‌کرد: از ۲۰ نقطه باقی مانده در ۱۲ نقطه در حال ساخت یادمان هستیم و در هشت نقطه هیچ اقدام خاصی صورت نگرفته است که از آن جمله مزار شهدای گمنام دستگرد بیرجند است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی گفت: در مزار شهدای حاجی آباد بیرجند، بورنگ درمیان، آبیز در زیرکوه، چاهک موسویه در قاین، مهر شهر بیرجند و شهدای مدفون در دانشکده کشاورزی امیرآباد بیرجند نیز یادمان مناسبی ساخته نشده است.

وضعیت نامناسب مزار شهدای گمنام دستگرد بیرجند/یادمانی که ساخته نشد

اختصاص اعتبار برای ساخت یادمان مزار شهدای گمنام دستگرد

فلاحی با تأکید بر اینکه برای ساخت یادمان در برخی از این مناطق اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: برای ساخت یادمان در روستای دستگرد ۲۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده که کار ساخت توسط بسیج سازندگی انجام خواهد شد و البته با پیگیرهای انجام شده وضعیت نسبت به سال قبل در آن منطقه بهتر شده است.

وی بیان‌کرد: برای ساخت یادمان بر سر مزار شهدای گمنام حاجی آباد و بورنگ نیز ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

مدیرکل بنیاد شهید حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی گفت: ما خود را خادم شهدای عزیز و فرهنگ دفاع مقدس می‌دانیم ولی از برخی مسائل گله مند هستیم چرا که تا قبل از دفن شهید عزیز گمنام همه متولیان یک منطقه از شهردار و شورا و دهیار و … تقاضای برای دفن یک شهید گمنام در منطقه شأن دارند ولی بعد از آن نسبت به ساخت یادمان و بهسازی وضعیت مزار شهدای گمنام گاه هیچ توجهی نمی‌کنند.

فلاحی یادآور شد: البته در مجموع اقدامات بسیاری خوبی در این خصوص انجام گرفته و در سال جاری نیز ۴ میلیارد تومان برای ساخت یادمان شهدای گمنام در نظر گرفته شده که در این خصوص از استاندار تشکر ویژه داریم.

وی یادآور شد: البته واقفان و خیرین نیک‌اندیش ارادتمند به شهدای عزیز نیز می‌توانند در این موضوع ورود پیدا کنند.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی خبر داد؛

تخصیص ۱.۴ میلیاردی برای تجهیزات گرمایشی مدارس خراسان جنوبی

تخصیص ۱.۴ میلیاردی برای تجهیزات گرمایشی مدارس خراسان جنوبی

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی از تخصیص یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار برای تامین تجهیزات گرمایشی مدارس استان خبر داد.

محمود چاوشان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: زیر ساخت سیستم‌های گرمایشی ایمن برای همه مدارس و درس خراسان‌جنوبی فراهم شده است ولی در زمینه خرید و نصب تجهیزات هنوز برخی از کلاس‌های درس باقی مانده است.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: طی هفته گذشته برای خرید تجهیزات اعتبار بسیار خوبی در حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برای تخصیص یافت که یک گام بسیار مؤثر برای تسریع در این موضوع بود.

چاوشان با اشاره به اینکه حدود ۵۰۰ کلاس درس در خراسان‌جنوبی منتظر نصب تجهیزات (چون بخاری و رادیاتور و …) هستند، یادآور شد: نصب تجهیزات این مدارس که بیشتر در مناطق روستایی هستند تا یک ماه – ۴۵ روز آینده صورت می‌گیرد.

وی در زمینه سیستم‌های گرمایشی مهدهای کودک یادآور شد: مهدهای کودک زیر مجموعه ما نیستند و از این جهت اطلاعات دقیقی در این زمینه نداریم ولی به واسطه اینکه مهدکودک‌ها در مراکز شهرها قرار دارند به سیستم‌های گرمایشی ایمن متصل هستند.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان جنوبی یادآور شد: اکثر مدارس کانکسی خراسان‌جنوبی نیز حذف و جایگزین شده است و تنها ۱۰ کلاس درس کانکسی باقی مانده که این میزان نیز به زودی جایگزین خواهد شد.

چاوشان یادآور شد: تمام همت و تلاش ما بر این است که بتوانیم زیر ساخت‌های مطلوبی را برای تحصیل دانش آموزان خراسان جنوبی فراهم کنیم.

اراضی موسویه رایگان از سوی بنیاد مستضعفان به مردم واگذار می شود

تعطیلی مزایده ها و شروع سرمایه گذاری در خراسان جنوبی/۳

 اراضی موسویه رایگان به مردم واگذار می شود

یک مقام آگاه از تعطیلی همه مزایده ها و شروع سرمایه گذاری بنیاد دراستان خبر داد و گفت: اراضی روستای موسویه به رایگان به مردم واگذار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، وی اظهار کرد: با تغییر رویه بنیاد در دوره جدید همه مزایده های که هر ۳ ماه برگزار می شد را تعطیل کردیم و با برنامه ریزی انجام شده کار اجرای حدود ۸ پروژه سرمایه گذاری در استان شروع شده است که برای انجام آنها به همکاری شورا و شهرداری بیرجند نیاز داریم.

وی اضافه کرد: این پروژه ها از محل زمین های فروخته شده بنیاد و انتقال آن به استان یا به شکل مشارکتی در زمین های بنیاد تامین اعتبار می شوند و اگر فردی برای سرمایه گذاری خود در خراسان جنوبی خواستار یکی از زمین های بنیاد در استان های دیگر باشد امکان انجام آن فراهم شده است.

وی از اعلام آمادگی سرمایه گذاری بنیاد مستضعفان در زمینه رفع مشکل آب و راه آهن خبر داد و تصریح کرد: امیدواریم با تغییر نگاه بنیاد برای سرمایه گذاری در استان با همکاری مسئولان دستگاه های اجرایی برای حل مشکلات موجود در این خصوص بتوانیم خدمتی ویژه در این باره انجام دهیم.

به گفته وی در این راستا نیاز به تعامل شورا و شهرداری بیرجند مانند گذشته و حتی بهتر از آن را داریم.

واگذاری رایگان اراضی به مردم موسویه

وی اظهارداشت: با مصوبه ای که از تهران گرفته ایم همه اراضی بنیاد در روستای موسویه قاین رایگان به مردم داده می شود.

وی اضافه کرد: یک مرکز تجاری، رفاهی و تفریحی بزرگ با همکاری شهرداری در بیرجند احداث خواهد شد تا مردم نیازهای خود را در استان تهیه کنند که طراحی آن در حال انجام است.

وی اضافه کرد: پروژه احداث مجتمع درمانی از صفر تا ۱۰۰ با سرمایه گذاری بنیاد که در بر گیرنده همه خدمات بهداشتی درمانی باشد از دیگر پروژه های است که برای انجام آن برنامه ریزی شده است.

وی ادامه داد: به دلیل کمی پرسنل بنیاد همه اراضی متعلق به بنیاد در استان شناسایی نشده اند و به تازگی مواردی شناسایی شده

است و اگر افرادی در گذشته سند گرفته اند و بعد مشخص شود که از اراضی بنیاد است رایگان این زمین ها به آنها واگذار می شود اما نباید این موضوع سبب تصرف اراضی بنیاد شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در تهران بررسی حقوقی در زمینه اراضی واگذار شده در محدوده بند دره در حال انجام است، خواستار تعامل بین شهرداری و بنیاد برای حل مشکلات موجود در ارتباط با اراضی بنیاد شد.

علیرضا محمودی راد رئیس شورای شهر بیرجند اظهار کرد: برگزاری مزایده های بنیاد در گذشته موجب افزایش قیمت زمین در بیرجند می شد و با هدف اشتغالزایی با همکاری بنیاد با شهرداری امیدواریم در بیرجند شاهد احداث مرکز تجاری بزرگی باشیم تا مردم بتوانند همه نیازهای خود را از آن خریداری کنند.

مرتضی یزدان شناس عضو شورای شهر بیرجند اضافه کرد: مشکلات بین شهرداری و بنیاد با شراکت یا تهاتر قابل حل است که شهرداری برای انجام آن باید لایحه ای برای تصمیم گیری به شورا بیاورد.

رضا حسنی صفت دیگر عضو شورا با بیان اینکه فلسفه وجودی بنیاد کمک به مستضعفان است، اضافه کرد: اقدامات انجام شده یا به خوبی در جامعه منعکس نشده و یا رسیدگی درستی نسبت به مستضعفان انجام نشده است.

درخواست عضو شورا برای اجرای پروژه در شمال شهر بیرجند

وی تصریح کرد: لذا با ارائه رهکارهای می توان گذشته را جبران کرد و انتظار بررسی دقیق در زمینه اراضی واگذار شده دربند دره را داریم که آیا اراضی فروخته شده حدود ۳ هکتار است یا بنا بر آنچه خریداران گفته اند ۲۲ هکتار است.

به گفته وی تاکنون جلسات بسیاری در شورا برای این موضوع برگزار شده که به جایی نرسیده است.

فاطمه زهرا هلال بیرجندی دیگر عضو شورای شهر بیرجند هم خواستار آن شد تا در راستای عدالت اجتماعی که جزو رسالت های بنیاد مستضعفان است با هدف ایجاد زیرساخت های لازم در شمال شهر بیرجند یکی از پروژه های مهم بنیاد در آنجا انجام شود تا علاوه بر اشتغالزایی سبب توسعه شهر شود.

مهدی بهترین شهردار بیرجند با اشاره به ضرورت هزینه شدن اموال بنیاد در استان اظهار کرد: با توجه به اهمیت تعامل شهرداری و بنیاد در ۲۰ روز گذشته ۳ بار با مسئولان بنیاد در استان دیدار داشته ایم که امیدواریم با انجام طرح های تهیه شده اتفاقات خوبی در حوزه سرمایه گذاری بیفتد و آمادگی خود را برای مشارکت در این باره اعلام می کنیم و معتقدیم که در فضای تعامل مشکلات زود حل می شود.

۱۲ سال گذشت، طرح جامع زعفران گل نداد

درحال حاضر ۱۲ سال از تدوین طرح جامع زعفران و ۱۰ سال هم از زمان تصویب آن در مجلس و دولت می گذرد اما تاکنون اقدام موثری برای اجرایی شدن آن انجام نشده است. در حالیکه شورای ملی زعفران طرح جامع جهش تولید و صادارت زعفران ایران را در ۶ محور تهیه و تدوین کرد و برای تصویب به هیئت دولت فرستاد که در کمیسیون فرعی اقتصادی دولت وقت رد شد.

۱۲ سال گذشت، طرح جامع زعفران گل نداد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، سال ۸۸ طرحی با عنوان برنامه ملی زعفران در خطه زعفران‌خیز کشور یعنی خراسان‌جنوبی و رضوی تدوین و به دولت و مجلس فرستاده شد و در سال ۹۱ هم مصوب و مقرر شد ردیف بودجه‌ای برای آن در مجلس تعریف و اجرایی شود.

طرحی که در آن مشارکت و اجماع آرای همه دست اندرکاران امر اعم از دولتی، خصوصی، تولیدی و صادراتی دیده شد و تدوین آن هم با مشارکت همه این بخش ها بود. به اذعان کارشناسان، این مصوبه طرحی جامع و دربرگیرنده همه ابعاد است که دست اندرکاران اجرای آن می توانند بیش از ۹۰ درصد مشکلات گریبانگیر این محصول راهبردی را برطرف کنند.

بنابراین گزارش طلای سرخ در وسعت بیش از ۷۰ هزار هکتار از زمین های خراسان رضوی و جنوبی که از استان‌های خشک و کم آب کشور هم محسوب می شوند کشت شده و معاش بیش از ۱۶۰ هزارخانوار را تامین می کند.

در طرح جامع و ملی زعفران همه ابعاد از تولید و راندمان در واحد سطح تا کیفیت، فرآوری، بسته بندی، برندسازی، ثبت ژنتیکی، صادرات، بازاریابی و حفظ بازار جهانی دیده شده است.

درحال حاضر ۱۲ سال از تدوین طرح جامع زعفران و ۱۰ سال هم از زمان تصویب آن در مجلس و دولت می گذرد اما تاکنون هیچ اقدام موثری برای اجرایی شدن آن انجام نشده است.

جالب اینجاست که شورای ملی زعفران سال طرح جامع جهش تولید وصادارت زعفران ایران را هم در ۶ محور تهیه و تدوین کرد و برای تصویب به هئیت دولت فرستاد که در کمیسیون فرعی اقتصادی دولت وقت رد شد.

با این تفاسیر باید گفت شورای ملی زعفران که یک تشکل خصوصی ست و وظیفه اش مشاوره است کارش را در این مدت به درستی انجام داده و اگر این طرح ها راه به جایی نبرده است به کم کاری دولت های قبل که قدرت حاکمیتی و اجرایی داشته اند بر می‌گردد.

اهداف اقتصادی طرح جامع زعفران

در این قسمت متولیان امر ۹ هدف را مد نظر داشتند که افزایش میانگین عملکرد در واحد سطح از ۳.۵ به ۸.۵ کیلو گرم در هکتار، ارتقای کیفیت محصول، دستیابی به بازارهای جدید زعفران، بهره مندی از نتایج کاربردی طرح های تحقیقاتی در تنوع بخشی به فرآورده های این محصول، بازگشت هرچه بیشتر ارزش افزوده زعفران به کشور، ساختار غیر دولتی مناسب در امر سامان دهی امور تولید، فرآوری، بازاریابی و صادرات زعفران، اختصاص ردیف های تسهیلاتی و سرمایه در گردش، اصلاح و بهینه سازی استانداردهای موجود و ارتقای جایگاه زعفران ایران در سازمان استاندارد جهانی از جمله اهداف اجرایی شدن این طرح محسوب می شود.

همچنین طرح جامع محصول زعفران ایران شامل ۶ طرح کلی در قالب ۱۱۲ پروژه است که این ۶ طرح شامل طرح بهبود تولید و ارتقای مهارت زعفرانکاران با ۲۶ پروژه، طرح بهبود فرآوری و بسته بندی زعفران با ۱۶ پروژه، طرح بهبود بازاریابی و تجارت خارجی زعفران با ۱۰ پروژه، طرح بهبود تحقیقات زعفران با ۲۹ پروژه، طرح بهبود ساختار و قوانین زعفران با ۱۰ پروژه و طرح بهبود تدوین استانداردهای زعفران با ۲۱ پروژه است.

متولیان تدوین طرح جامع زعفران برای اجرای این طرح ها و پروژه های زیر مجموعه آن ۳ هزار و ۳۰۶ میلیارد ریال اعتبار پیشنهاد دادند که از این مبلغ سهم دولت هزار و ۳۱۳ میلیارد ریال و معادل ۳۹.۷۱ درصد، سهم تسهیلات بانکی هزار و ۳۷۱ میلیارد ریال و معادل ۴۱.۴۵ درصد و سهم آورده ۶۲۲ میلیارد ریال و معادل ۱۸.۸ درصد است. این طرح برای افق ده ساله تهیه شد که دارای دو برنامه ۵ ساله اول و دوم است.

برنامه اول از ۸۹ تا ۹۳ و برنامه دوم از سال ۹۴ تا ۹۸ مدت زمان اجرای آن تعیین شده است.با این تفاسیر حدود سه سال از برنامه دوم طرح جامع زعفران هم براساس پیش بینی های انجام شده می گذرد اما هنوز از اجرای طرح خبری نیست.

اعتباری تخصیص نیافت تا اجرایی شود

آن طور که مهندس «محسن احتشام» عضو شورای ملی زعفران به خبرنگار فارس از بیرجند گفت: طرح جامع زعفران که سال ۸۸ در ۶ محور اساسی تهیه شد به واسطه پای کار نیامدن دولت های قبل هیچ اتفاقی برای آن نیفتاد یعنی اعتبار آن تامین نشد تا بخواهد عملی و اجرایی شود.

وی با بیان این که تشکل هایی مانند شورای ملی زعفران به واسسطه این که جزء بخش خصوصی هستند هیچ گونه نقش اجرایی و حاکمیتی ندارند، می افزاید: تشکل های بخش خصوصی فقط می توانند نقش مشاوره ای داشته باشند که شورای ملی زعفران در این زمینه با تدوین طرح جامع بهبود زعفران در سال ۸۸ و طرح جامع جهش تولید و صادرات زعفران در سال ۹۸ به وظیفه اش به خوبی عمل کرده است و اگر دولت های قبل هم به وظایفش عمل می کردند شاید شرایط این محصول استراتژیک و خاص ایران در جهان بهتر از این بود.

تهیه طرح جامع جهش تولید و صادارت سال ۹۸

به گفته وی طرح جامع جهش تولید و صادرات زعفران که سال ۹۸ هم تهیه و تدوین شد دارای ۶ محور اساسی در حوزه تولید و بازار یابی این تک محصول جهانی ایران بود که با ابراز تاسف این طرح هم در کمیسیون فرعی اقتصادی هیئت دولت قبل رد شد.

وی ادامه می دهد: اگر این طرح رای می آورد به طور حتم می توانست مرهمی بر زخم زعفران زحمت کش که عایدی چندانی از این محصول نصیب آن ها نمی شود بود اما حامی نبودن دولت های قبل طی این مدت سبب شد تا ضربه اساسی به زعفران کاران که بیشتر زحمت را محتمل می شوند وارد شود.

آب از آب تکان نخورد

آن طور که عضو دیگر شورای ملی زعفران به خبرنگار فارس از بیرجند هم می گوید: بعد از گذشت ۱۲سال از زمان تهیه و ۱۰سال از موقع تصویب طرح جامع زعفران هیچ اتفاقی نیفتاده و آب هم از آب تکان نخورده است یعنی هنوز این طرح در همان نقطه تهیه و تصویب مانده و دولت های قبل هیچ قدمی برای اجرایی شدن آن برنداشته است.

«حسینی زرگل» می افزاید: سوال دیگری که مطرح می شود این است که آیا بعد از گذشت ۸ سال نمی توان حامی مالی دیگری را وارد میدان کرد تا اجرای طرح جامع زعفران استارت بخورد و گامی موثر برای رونق این محصول مزیت دار و ویژه برداشته شود؟

عضو شورای ملی زعفران در پاسخ به پرسش مطرح شده این طور می گوید که بخش عمده ای از طرح جامع زعفران زیربنایی است و به همین دلیل اجرایی شدن آن هم به دولت برمی گردد.

به عنوان مثال دولت باید زیرساخت لازم برای آزمایشگاه های کنترل کیفیت، انجام طرح تحقیقاتی، افزایش تولید در واحد سطح یا کاربرد زعفران در صنایع آرایشی یا نقش توسعه بازارهای فعلی در بازارهای هدف را فراهم کند.

 خیلی به ندرت اتفاق می افتد که حامی مالی داخلی و یا خارجی اجرای چنین طرحی را بر عهده بگیرد زیرا به فرض محال هم اگر چنین موضوعی اتفاق بیفتد با چه پشتوانه ای می تواند کار را عملیاتی کند بنابراین اجرایی شدن کارهای زیربنایی وظیفه دولت است.حسینی با بیان این که وظیفه دولت سرمایه گذاری در کارهای زیربنایی و اساسی است تا وقتی تولید به انبوه رسید تولید کننده نگران بازار نباشد می افزاید: نقش دولت ها خیلی تاثیرگذار است و این مربوط به ایران نیست بلکه در همه نقاط دنیا همین طور است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*