فرهاد نایب‌زاده افزود: خراسان جنوبی استانی مستعد برای پرورش ماهی است و پرورش ماهی تیلاپیا تلفات کمتر و صرفه اقتصادی بالا دارد.

وی با اشاره به صرفه اقتصادی پرورش ماهی در خراسان جنوبی افزود: اکثر کشاورزان در سالیان اخیر نسبت به احداث استخر دومنظوره آب کشاورزی اقدام کردند و در ورودی این استخرها تجهیزاتی نصب می‌شود که ضمن نگهداری آب، نسبت به پرورش ماهی هم اقدام می‌کنند.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: این اقدام علاوه تولید ماهی و گوشت سفید، کمک اشتغال خوبی برای کشاورزان است اما مهمترین فایده پرورش ماهی، غنی‌سازی آب کشاورزی و کاهش استفاده از کودهای شیمایی است.

نایب زاده افزود: آب استخرهای پرورش ماهی دارای فضولات ماهی است که سرشار از نیتروژن‌ و فسفر است و باعث حاصلخیزی خاک و افزایش راندمان تولید محصول زراعی می‌شود.

 

وی با توجه به احداث استخرهای پرورش ماهی در محل چاه‌ها و قنوات کشاورزی، آبزی‌پروری را یک ظرفیت در دل کویر معرفی کرد و گفت: پرورش ماهی در کنار کشاورزی یکی از روش‌های استفاده بهینه از منابع آبی است، از این‌رو به نظر می‌رسد فرهنگ‌سازی برای ورود بیشتر کشاورزان به این عرصه و حمایت از تولیدکنندگان می‌تواند نقش مهمی در توسعه این صنعت سودآور داشته باشد.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی  گفت: پرورش‌دهندگان ماهی در استان به هیچ عنوان به دلیل نبود اتحادیه تعاونی آبزی‌پروری خوراک یارانه‌ای را دریافت نمی‌کنند که این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: براساس برآورد کارشناسی هزینه تولید هر کیلوگرم ماهی قزل آلا با قیمت آزاد خوراک ۳۷ هزار تومان است که قیمت آن در بازار ۶۵ تا ۷۵ هزار تومان است و صرفه اقتصادی دارد اما اختصاص خوراک یارانه‌ای باعث افزایش سود کشاورزان می‌شود.

نایب زاده گفت: به دلیل شناخت کم عموم مردم به ارزش غذایی ماهیان و اینکه گوشت سفید ماهی سرشار از امگا و برای سلامتی بهترین ماده غذایی است اما سرانه مصرف ماهی در استان خراسان جنوبی پایین است.

در حال حاضر علاوه بر قزل آلا که از ماهیان سردآبی است، انواع ماهیان گرم‌آبی از نوع کپور، هامور، فیتوفاک و تیلاپیا در بیش از ۷۰۰ استخر پرورش آبزیان در خراسان جنوبی پرورش داده می‌شود.