گزارش/ رانت علمی استاد زادگی در ایران/ وقتی ژن‌های برتر در دانشگاه‌های معتبر کشور تحصیل می‌کنند

رانت علمی استاد زادگی در ایران/ وقتی ژن‌های برتر در دانشگاه‌های معتبر کشور تحصیل می‌کنند

سهمیه در کنکور ابهام‌آمیزترین بحثی است که بر سر آن مناقشات بسیاری وجود دارد و سال‌هاست که روی آن اعتراضات زیادی صورت می‌گیرد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نحوه سهمیه‌بندی و امتیازدهی در بزرگ‌ترین آزمونی که خیلی‌ها هنوز معتقدند نقش تعیین‌کننده‌ای در آینده فرزندان‌شان دارد، سال‌هاست پیچیده و مبهم باقی مانده است درباره سهمیه‌بندی کنکور انتقاد‌های بسیاری مطرح بوده و حتی برخی آن را نوعی رانت‌خواری و تبعیض می‌دانند.

همه ساله موضوع سهمیه‌های دانشگاهی، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که ذهن دانشجویان، خانواده‌های آن‌ها و کارشناسان آموزشی را به خود مشغول می‌کند.

وقتی اسم سهمیه‌ها به گوش می‌رسد دلهره‌ای در وجود تمامی داوطلبان کنکوری نمایان می‌شود و آن‌ها با ترس و لرز برای قبولی در کنکور به صورت شبانه روزی درس می‌خوانند و تست می‌زنند تا یک وقت سهمیه داران باعث بر باد رفتن آرزو‌های آن‌ها نشوند، در مقابل برخی از دانش آموزانی هم که سهمیه دارند با خیالی آسوده روز‌ها و شب‌های سال کنکور خود را سپری می‌کنند و برای قبولی در دانشگاه چشمشان به همان شرایط ویژه است.

اما در آن سوی داستان بحثی دیگر درباره دانشجویان  مطرح است؛ موضوعی  مهم تخت عنوان سهمیه استاد زادگی که مستقیما به والدین دانشجویان ارتباط دارد.

وقتی دانش آموزی با رتبه‌های نجومی در دانشگاه‌های استان‌ها قبول می‌شود، می‌تواند  از ویژگی هیئت علمی پدر یا مادر خود در دانشگاه استفاده کنند و خود را برای تحصیل در مقطع کارشناسی یا ارشد و دکتری به دانشگاه‌های معتبر کشور برسانند.

یعنی، این افراد می‌توانند با توجه به اینکه پدر یا مادرشان عضو هیئت علمی دانشگاه هستند، محل تحصیل خود را بر فرض از دانشگاه اصفهان به تهران انتقال دهند یا اگر آن‌ها در دانشگاهی رشته پیراپزشکی یا دامپزشکی قبول شده اند و رتبه‌شان با نفر آخر رشته پزشکی دانشگاهی دیگر همخوانی داشته باشد، رشته‌ خود را تغییر دهند و پزشک شوند.

سهمیه، بحثی جدا ناپذیر از کنکور

باید گفت که مسئله سهمیه‌ها همیشه جزو جدایی‌ناپذیر از ماجرای قبولی در کنکور است و  آن‌هایی که به هر نحوی سهمیه دارند به صورت تمام و کمال از آن استفاده می‌کنند و کسانی هم که فارغ از این ماجرا هستند، می‌دانند که حتی اختلاف یک رقم در رتبه کنکور می‌تواند جای‌ آنها را به یک دانش‌آموز سهمیه‌ای بدهد.

موضوع ژن‌های خوب در ایران جزو مناقشات و مسائل همیشگی کشور بوده  است؛ به صورتی که برخی از فرزندان اعضای هیئت علمی و استادان می‌توانند بدون اندکی تلاش برای قبولی در دانشگاه از سهمیه‌های پدر یا مادر خود استفاده کنند و برای تحصیل در بهترین دانشگاه‌های کشور آماده شوند.

فقط کافی است که استادزاده باشید تا با درخواست پدر یا مادرتان که از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های معتبر کشور هستند، محل قبولی خود را از دور افتاده‌ترین شهرها به دانشگاه‌های معتبر  انتقال دهید و خیال خود را به واقعیت تبدیل کنید و اینجاست که استادزاده‌ها هم همانند آقازاده‌ها ژن‌های خوب این سرزمین محسوب خواهند شد.

تفویض اختیار درباره نقل و انتقال فرزندان اعضای هیأت علمی تحت عنوان مصوبه «تفویض اختیار در خصوص نقل و انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی» بنا به پیشنهاد مورخ ۲۵/۳/۱۳۹۲ وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه ۷۳۵ مورخ ۲۵/۴/۱۳۹۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و ابلاغ شد که  هرگونه اختیارات مربوط به تصمیم گیری درخصوص نقل و انتقال فرزندان اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی که در آزمون‌های سراسری ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی پذیرفته می‌شوند، به وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تفویض می‌شود.

رانت علمی استاد زادگی در ایران/ وقتی ژن‌های برتر در دانشگاه‌های معتبر کشور تحصیل می‌کنند

تنها بحث انتقال فرزندان هیئت علمی مطرح است، نه تغییر رشته!

جواد محمدی دبیر هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره رانت خواری اعضای هیئت علمی اظهار کرد: انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی از دانشگاه به دانشگاه تشکیلاتی برای آن‌ها به شمار می‌آید و  اعضای هیئت علمی باید حمایت شوند تا کمکی به رشد و بالندگی کشور داشته باشند و وزارت خانه‌ها در این زمینه تلاش کرده اند تا فرزندانشان بتوانند مستقل شوند و این موضوع کمکی به ماندن اعضای هیئت علمی در کشور است.

محمدی تصریح کرد: مقایسه حقوق اعضای هیئت علمی ایران با کشور‌های دیگر نشان از تفاوت زیاد بین آن‌ها دارد؛ لذا برای تشویق اعضای هیئت علمی برای پیشرفت کشور و ماندن در ایران چنین ضابطه‌ای وجود دارد؛ این قانون دارای درصد امتیازاتی است و فردی که در رشته‌ای درس می‌خواند نمی‌تواند در زمان انتقال رشته دیگری را انتخاب کنند تغییر رشته فرزندان اعضای هیئت علمی برای انتقال به دانشگاه‌های دیگر در سال گذشته منتفی شد و هم اکنون تنها بحث جا به جایی و انتقال فرزندان آن‌ها مطرح است که این موضوع از سهمیه داوطلبان کنکوری سازمان سنجش هم کم نخواهد شد.

محمدی افزود : برای مثال دانشگاه علوم پزشکی تهران در کنکور ۱۴۰۰ به پذیرش ۱۵۰ دانشجو اقدام می‌کند و اگر فرزند عضو هیئت علمی این دانشگاه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پزشکی خواند، می‌تواند به دانشگاه علوم پزشکی تهران انتقال یابد که در اینصورت یک نفر به آن رقم ۱۵۰ نفر اضافه خواهد شد حتی اگر فردی در اصفهان هم عضو هیئت علمی باشد و فرزند او در تهران درس بخواند خیلی راحت می‌تواند او را از تهران با اصفهان برای همان رشته منتقل کند؛ بنابراین این موضوع دو طرفه است.

محمدی با بیان اینکه انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی از دانشگاه به دانشگاه باعث کاسته شدن سهمیه مصوب دانشگاه‌ها نمی‌شود، تاکید کرد: این موضوع تشکیلاتی برای اعضای هیئت علمی است تا آن‌ها تشویق شوند و در کشور بمانند تا برای رشد و بالندگی کشور تلاش کنند.

رانت علمی استاد زادگی در ایران/ وقتی ژن‌های برتر در دانشگاه‌های معتبر کشور تحصیل می‌کنند

این موضوع که افراد برای تامین منافع مالی خود تلاش کنند، اصلا بحث غیر معمولی نیست، اما برای اعضای هیئت علمی دانشگاه ها پسندیده نیست که از رانت استفاده کنند، گفتنی است که این موضوع نه تنها برای نظام آموزش عالی کشور ضرر و زیان به همراه خواهد داشت، بلکه خواسته یا ناخواسته زبان دانشگاهیان و اعضای هیئت علمی را در نقد و رد دیگر ساختار‌های معیوب و فاسد تضعیف می‌کند. یک علت بی‌تاثیری انتقاد‌ها همین‌هاست.  بسیاری از استادان محترمی که به ساختار رانتی کشور اعتراض می‌کنند، تاکنون به این امتیاز غیرموجه نپرداخته‌اند و آن را مسکوت می‌گذارند. متاسفانه باید گفت رانت شاخ و دم ندارد، همین امتیاز یک رانت مهم است آن هم از انواع رانت‌های موذی و زیان‌آور!

  ناترازی گاز طبیعی یارانه ۲ سالِ مردم را به باد می‌دهد/ نیروگاه‌ها در فصل سرد چقدر سوخت می‌خواهند

ناترازی گاز فصل زمستان به دلیل مصرف نجومی در بخش خانگی علاوه بر ایجاد مشکلات قطع برق و آلودگی هوا منجر به ضربه اقتصادی ۸۰ هزار میلیارد تومانی معادل یارانه ۲ سال مردم می‌شود.

مثلث شوم-۹| ناترازی گاز طبیعی یارانه ۲ سالِ مردم را به باد می‌دهد/ نیروگاه‌ها در فصل سرد چقدر سوخت می‌خواهند

به گزارش فارس، افزایش میزان مصرف گاز و برق خانگی در فصل سرد سال گذشته سبب شد تا کشور با مسئله‌ پیچیده انرژی مواجه شود، مثلث شومی که سال گذشته در قالب نتایج این مسئله پیچیده عیان شد، از ۳ ضلع قطعی گاز، قطعی برق و خاموشی زمینه نارضایتی مردم را فراهم می‌کرد.

به استناد اظهارات مسئولان در سال گذشته هیچ راهکاری به جز انتخاب بین یکی از اضلاع این مثلث شوم وجود ندارد. بر همین اساس برآورد مصرف سوخت در سال جاری نیز بیانگر آن است که زمستان پیش‌رو بار دیگر انتخاب از بین یکی ۳ ضلع «قطعی برق»، «قطعی گاز» یا «آلودگی هوا» به زندگی مردم پا خواهد گذاشت.

در همین رابطه در قالب نهمین گزارش از پرونده «مثلث شوم» بررسی شرایط تامین سوخت واحدهای نیروگاهی به عنوان مهمترین رکن برقراری مثلث شوم می‌پردازیم.

تامین سوخت واحدهای نیروگاهی از آن‌ جهت کلید مثلث شوم است که کمبود گاز به طور مستقیم زمینه قطعی برق را به وجود بیاورد. از طرفی یکی از گزینه‌های جبران گاز طبیعی ورودی به نیروگاه استفاده از سوخت مایع است و این مسئله زمینه آلودگی هوا را به وجود می‌آورد.

* نیروگاه‌ها در فصل زمستان چه مقدار سوخت نیاز دارند؟

به گزارش فارس بر اساس آمار مستند شرکت برق حرارتی، میزان درخواست روزانه سوخت معادل نیروگاه‌های حرارتی، از آبان‌ سال ۱۴۰۰ لغایت اسفند سال جاری به ترتیب در هر ماه معادل ۲۵۰ میلیون متر مکعب در آبان‌ماه، ۲۳۵ میلیون متر مکعب در آذرماه، ۲۲۵ میلیون متر مکعب در دی‌ماه و بهمن‌ماه و در نهایت ۲۳۵ میلیون متر مکعب در اسفند ‌پیش‌ِ رو است.

بر همین اساس در شرایطی که امکان تامین نیاز بنابر در خواست نیروگاه‌های حرارتی انجام پذیر است، طبیعتا علاوه بر نداشتن قطعی برق برنامه‌ریزی شده، دلیلی برای استفاده از سوخت مایع و به دنبال آن آلودگی هوا وجود ندارد.

با توجه به نیاز بیان شده به دلیل رشد قابل توجه مصرف در بخش خانگی، امکان تامین سوخت گاز طبیعی برای واحدهای نیروگاه معادل نیاز این واحدها وجود ندارد. بر همین اساس، امکان تحویل گاز طبیعی به واحدهای نیروگاه حرارتی برای شرکت ملی گاز ایران در آبان‌ماه معادل ۲۱۳ در روز میلیون متر مکعب است و این میزان در ۳ ماهه، آذر، دی و بهمن‌ماه به ۱۰۰ در روز میلیون متر مکعب خواهد رسید. این آمار در اسفندماه پیش‌رو با ۵۰ میلیون متر مکعب افزایش به ۱۵۰ میلیون متر مکعب در روز می‌رسد.

ناتوانی بیش از ۲۰۰ میلیون متر مکعبی تامین گاز طبیعی مورد درخواست واحدهای نیروگاهی کشور، به دلایلی از جمله مصرف نجومی گاز در بخش خانگی متهم ردیف اول مشکلات تلقی می‌شود.‌

 

* سوخت جایگزین گاز طبیعی در نیروگاه‌ها چیست؟

بر همین اساس وزارت نفت به منظور کاهش آثار نامطلوب ناشی از قطعی برق بخشی از ناترازی گاز طبیعی را با ارائه سوخت‌های مایع نظیر نفت گاز و نفت کوره پوشش می‌دهد. بر همین اساس بر مبنای روند پیش‌بینی شده به منظور تحویل سوخت مایع به واحدهای نیروگاهی قرار است، واحدهای نیروگاهی در آبان‌ماه سوخت معادل ۲۵ میلیون متر مکعب نفت کوره و ۱۲ میلیون متر مکعب نفت گاز در روز را جایگزین گاز طبیعی کنند.

این روند در آذرماه به ۳۵ میلیون متر مکعب نفت کوره و ۱۰۰ میلیون متر مکعب نفت گاز در روز می‌رسد. بر همین اساس در دی‌ماه و بهمن‌ماه سال جاری، میزان مصرف نفت کوره و نفت گاز به ترتیب به ۴۵ میلیون متر مکعب و ۸۰ میلیون متر مکعب می‌رسد و در نهایت در اسفندماه پیش‌رو، میزان مصرف نفت کوره معادل ۳۵ میلیون مترمکعب و میزان مصرف نفت گاز به ۵۰ میلیون متر مکعب خواهد رسی

 

به گزارش فارس، با توجه به اطلاعات همه سوخت‌های مایع و گاز رسیده به واحدهای نیروگاهی، این واحدهای در۳۴ ماه آذرماه، دی ماه و بهمن ماه سال ۱۴۰۰ به ترتیب با کمبود سوخت معادل ۱۰۲۰ میلیون متر مکعب، ۴۲۰ میلیون متر مکعب و ۴۲۰ میلیون متر مکعب در هر روز مواجه هستند. این کمبود قابل توجه سوخت زمینه کمبود برق ۳۸۰۸ هزار مگاوات ساعت در آذرماه سال جاری، ۱۵۶۸ هزار مگاوات ساعت در دی‌ماه و ۱۵۶۸ هزار مگاوات ساعت در بهمن‌ماه را به وجود می‌آورد.

 

* آخرین وضعیت مخازن سوخت مایع واحدهای نیروگاهی

با توجه به اطلاعات پیش‌رو، کمبود گاز طبیعی در زمستان سال جاری به حدی است که حتی میزان مصرف سوخت مایع در قالب نفت کوره و نفت گاز نیز توانایی پوشش خلاء سوختی به وجود آمده را نداشته و برای جلوگیری از قطعی گاز، در زمستان پیش‌رو باید منتظر آلودگی هوای ناشی از مصرف سوخت مایع و همچنین قطعی برق به میزان بیان شده باشیم.

نکته قابل توجه که می‌تواند در مسئله تامین برق واحدهای نیروگاهی تردید ایجاد کند، میزان ذخیره فعلی سوخت مایع در قالب ۲ منبع نفت کوره و نفت گاز است. بر همین اساس تا تاریخ ۲۳ مهر ماه سال جاری میزان ذخیره نفت کوره واحدهای نیروگاهی مشور معادل ۳۶۴ میلیون و ۳۶۳ هزار لیتر بوده و ۸۹ درصد از ظرفیت ذخیره‌سازی این سوخت در نیروگاه‌های کشور پر است.

مخازن نفت گاز نسبت به مخازن نفت کوره وضعیت نامناسب‌تری داشته و تنها ۶۸ درصد از ظرفیت این مخازن معادل ۳۸۵ میلیون و ۹۱۹ هزار لیتر نفت گاز تا تاریخ ۲۳ مهر سال جاری پر شده است. لازم به تاکید است، روند تحویل سوخت نفت گاز از آبان‌ماه تا اسفندماه سال ۱۴۰۰ به طور میانگین روزانه ۳۵ میلیون متر مکعب توسط وزارت نفت دنبال خواهد شد.

نگاهی به وضعیت پیچیده تامین انرژی در فصل سرد کشور به وضوح از شرایط دشواری خبر می‌دهد که با دست فرمان کنونی، سال به سال بدتر خواهد شد. به عبارت دیگر تا کمتر از ۲ دهه آینده اگر تغییر در نظام حکمرانی انرژی با نگرش ارزش‌دهی به حامل‌های انرژی و بهینه‌سازی موثر ایجاد نشود، تولید میادین گازی تنها کفاف مصرف خانگی در این حوزه را داده و هیچ گازی برای واحدهای نیروگاهی باقی نمی‌ماند.

* ضرر ۸۰ هزار میلیارد تومانی ناترازی گاز طبیعی به کشور

علاوه بر آلودگی هوا و قطعی برق، مصرف نجومی گاز و به دنبال آن ناترازی ایجاد زمینه ضربه بزرگ اقتصادی به کشور را نیز فراهم می‌کند.

بر همین اساس، در شرایطی که هم اکنون در لحظه انتشار خبر هر لیتر گازوئیل در بازار جهانی ۶۰ سنت دلار معادل ۱۵ هزار تومان ارزش دارد، بر اساس مصوبه هیئت وزیران در سال ۹۹، گازوئیل جایگزین گاز طبیعی تنها به نرخ ۶ تومان به واحدهای نیروگاهی ارائه می‌شود.

بر همین مبنا فرصت صادراتی نزدیک به ۱۵ هزار تومان برای هر لیتر در نتیجه این اتفاق هدر خواهد رفت. با توجه به ظرفیت سوختی گازوئیلی که در ۵ ماه پیش رو در هر روز  ۳۵ میلیون لیتر به واحدهای نیروگاهی داده می‌شود، روزانه ضرر ۵۳۸.۲ میلیارد تومانی از محل صادر نشدن گازوئیل به کشور وارد می‌شود.

در شرایطی که این روند در طول ۵ ماه ادامه پیدا کند، ضرر ۸۰ هزار میلیارد تومانی متوجه کشور خواهد شد. این رقم معادل یارانه پرداختی دولت به مردم در طول ۲۴ ماه برآورد می‌شود. لازم به ذکر است، ضرر بیان شده تنها برای گازوئیل بوده و همین مسئله در نفت کوره هم صادق است. علاوه بر این استفاده سوخت مایع در واحدهای نیروگاهی نزدیک به ۲۰ درصد هزینه تولید برای برای نیروگاه‌های کشور افزایش می‌دهد.

با توجه به جزئیات بیان شده، خلاء حکمرانی انرژی موثر در کشور زمنیه ضرر جبران ناپذیری اقتصادی و غیر اقتصادی را به کشور وارد می‌کند و تدام این رویکرد در سال‌ها آتی مسئله را پیچیده‌تر از گذشته خواهد کرد.

 

 

 

 

ماده ۲ لایحه رتبه‌بندی معلمان تصویب شد؛

لایحه رتبه‌بندی معلمان شامل چه کسانی می‌شود؟

لایحه رتبه‌بندی معلمان شامل چه کسانی می‌شود؟

 ‌با تصویب نمایندگان لایحه رتبه بندی، شامل افرادی است که تحت عنوان آموزگار،دبیر،هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، نیروهای توانبخشی مدارس استثنائی، مدیر و معاون در واحدهای آموزشی و تربیتی، وظیفه تربیت دانش آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی برعهده دارند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز- چهارشنبه- مجلس شورای اسلامی و در ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان، ماده ۲ این لایحه و تبصره آن را با ۱۸۸ رای موافق تصویب کردند.

در جریان بررسی این لایحه، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، تعداد زیادی از پیشنهادهای نمایندگان در مورد این لایحه را مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی عنوان کرد و گفت: تصمیم‌گیری در این زمینه بر عهده رییس مجلس است.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به اظهارات حاجی دلیگانی تصریح کرد: اگر پیشنهادات مغایرتی با قانون اساسی داشته باشد قابل طرح نیست و اگر نمایندگان بخواهند گروه دیگری را به این لایحه اضافه کنند امکان پذیر نیست، هدف این لایحه رتبه بندی معلمان است.

در ماده ۲ این قانون، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

‌۱-معلمان: به افرادی اطلاق می‌شود که رسالت خطیر تربیت دانش آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی برعهده دارند؛ آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، نیروهای توانبخشی مدارس استثنائی، مدیر و معاون در واحدهای آموزشی و تربیتی

۲-شایستگی: ترکیبی است از دانش، مهارت، نگرش، خلاقیت، نوآوری و ویژگی‌های فردی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که به فرد این امکان را می‌دهد تا وظایف مربوط به شغل را به طور موفقیت آمیز انجام دهد.

۳-صلاحیت معلمی: مجموعه‌ای از شایستگی‌های ناظر بر جنبه‌های هویت فردی و حرفه ای (اخلاق و تعهد حرفه ای، دانش تخصصی، دانش و مهارت های تربیتی) که معلم باید در جهت تقویت و ارتقای توانمندی‌های ضروری مرتبط با فرآیند تعلیم و تربیت کسب و برای بهبود مستمر آن تلاش نماید و برآیند شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه ای است.

۱- ۳- شایستگی عمومی: مجموعه‌ای از صفات و ویژگی‌های شخصیتی فرد، شامل باورها، نگرش‌ها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام آموزش و پرورش کشور است که زمینه را برای انجام کار متعهدانه آماده می‌کند و پایبندی فرد را به ارزش ها، قوانین و مقررات آشکار می‌سازد. این دسته از شایستگی‌ها در طول خدمت مشمولین مورد بررسی و تأیید قرار می‌گیرد.

۲ – ۳- شایستگی تخصصی: مجموعه‌ای از توانمندی‌های مرتبط با تسلط بر فرآیند و برآیند دانش تخصصی (موضوع تدریس)، دانش تربیتی و سایر حوزه‌های دانشی مرتبط با یاددهی – یادگیری، دستاوردها، خلاقیت و نوآوری‌های علمی مرتبط و توانایی تفکر علمی و انجام پژوهش در آن حیطه که فرد برای انجام مؤثر وظایف شغلی خود باید از آنها برخوردار باشد.

۳ – ۳- شایستگی حرفه‌ای: مجموعه ای از توانمندی های مرتبط با به کارگیری تلفیقی دانش، نگرش و مهارت‌های تخصصی و تربیتی در موقعیت آموزشی و تربیتی مبتنی بر نظام آموزشی معیار در جمهوری اسلامی ایران

‌۴-تجربه: توانمندی هایی است که افراد مذکور در بند (۱) این ماده در طول سال‌های خدمت کسب نموده اند.

۵-نظام رتبه بندی معلمان: نظامی مستقل و ویژه معلمان وزارت آموزش و پرورش است، شامل مجموعه‌ای از اصول، قواعد و فرآیندهایی که به منظور کسب اهداف مندرج در ماده (۱) این قانون مبتنی بر ارزش‌های اسلامی در چهارچوب این قانون طراحی و اجراء می شود.

۶-رتبه: سطحی از تجربیات، شایستگی ها و عملکردهای فردی و شغلی معلمان که بر مبنای نتایج ناشی از فرآیند ارزیابی تعیین می‌شود

تبصره: ­اقلیت‌های دینی مصرح در قانون اساسی و شاغل در آموزش و پرورش براساس معیارهای ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری ارزیابی می شوند.

 

 

 

آخرالزمان چه زمانی است؟

امیرحسین دولتشاهی
آخرالزمان چه زمانی است؟

آخرالزمان در فرهنگ اسلامی هم گسترۀ زمانیِ پیامبری رسول خاتم(ص) تا برپایی قیامت را دربرمی‌گیرد و هم به عصرِ ظهورِ منجی موعود اطلاق می‌شود.

آخرالزمان از گذشته تا امروز یکی از مفهوم‌های مهم، اساسی و کنجکاوی‌پذیر برای مردمانِ جوامعِ گوناگون و معتقدان به دین‌های مختلف بوده است. به همین دلیل، همواره دربارۀ آن بحث شده، کتاب‌ نوشته شده و حتی فیلم ساخته شده است. اما موضوع آخرالزمان، افزون بر جذابیت‌های رازآلودش از اهمیتی سرنوشت‌ساز در حیاتِ بشر برخوردار است و انبوهِ روایت‌ها، کتاب‌ها، فیلم‌ها، خبرها، پیش‌بینی‌ها و پیش‌گویی‌های آخرالزمانی، خود گویای همین اهمیت است.

آنچه در ادامه آمده، پیش‌قدم یا قدمِ نخست در پرداختن به موضوع گسترده و پُرشاخ و برگ «آخرالزمان» است. گامی که مقدمۀ گام‌های بعدی در پرداختن به این موضوع مهم خواهد بود.

 

آخرالزمان یعنی چه؟

ترکیب عربی «آخرالزمان» در زبان فارسی نیز عبارتی آشنا است و افزون بر اینکه در این شیرین زبان فراوان به همین شکل به کار رفته، در ریختِ «آخر زمان» نیز استفاده شده است. پُرکاربردی این ترکیب تا بدان‌ اندازه است که افزون بر متن‌ها و کتاب‌های دینی و ادبی و تاریخیِ کهن، در بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های روزِ دنیا نیز می‌توان به‌فراوانی حضورش را دید و شنید و احساس کرد. حتی اگر اهل مطالعه و فیلم‌دیدن هم نباشیم، به‌حتم در گفت‌وگوهای روزمره به گوشمان خورده است که وقتی مردمان با پدیده‌ای شگفت‌انگیز و دور از باور روبه‌رو می‌شوند، می‌گویند که «انگار آخرالزمان شده است». اما این «آخرالزمان» یا «آخر زمان» به چه معنا است؟

به دلیل اینکه اجزای این ترکیب، یعنی واژۀ «آخِر» و «زمان» در فارسی متداول است، معنی ترکیبیِ آنان نیز آشکار خواهد بود. بنابراین آخرالزمان یعنی پایان زمان یا زمانِ پایانی و البته منظور از زمان، عصر، دوره و روزگار است. از این‌رو آخرالزمان را هم می‌توان پایانِ عمر روزگار درنظر گرفت، هم دورۀ زمانیِ پایانی از دوران دنیای مادی. فارغ از این، اگر به مدخل‌های «آخرالزمان» یا «آخر زمان» در فرهنگ‌های لغت فارسی معاصر نیز مراجعه کنیم با توضیح‌هایی کوتاه و کلّی روبه‌رو می‌شویم و چیزی بیش از همین معنای ظاهری درنخواهیم یافت. به‌مَثَل در لغت‌نامۀ دهخدا آخرالزمان را «قسمت واپسین از دوران که به قیامت پیوندد» معنی کرده‌اند. در فرهنگ معین نیز با این معنی مواجه می‌شویم: «دوره آخر؛ قسمت واپسین روزگار که به قیامت متصل گردد؛ مجازاً روزگاری که در آن حوادث نامعمول یا کارهای ناپسند زیاد روی می‌دهد». در فرهنگ عمید نیز چیزی افزون بر آنچه در دو فرهنگِ پیشین یاد شد، دیده نمی‌شود.

 

آخرالزمان چه زمانی است؟

اما این عهد و دورۀ پایانی یا همان آخرالزمان، به چه زمان و روزگاری اطلاق می‌شود؟ در پاسخ به این پرسش، این نکته را باید در نظر داشت که اصطلاح و مفهومِ آخرالزمان اختصاص به اسلام عزیز ندارد و دین‌ها و آیین‌های گوناگون به این موضوع مهم توجه داشته‌اند که در شماره‌های بعدی این سلسله نوشته‌ها بدان‌ها نیز پرداخته خواهد شد.

در شناسایی آخرالزمان، به این نیز باید توجه داشت که این مفهومِ زمانی، گستره‌ای بسیار وسیع از سال‌ها، دهه‌ها و سده‌ها را دربرمی‌گیرد. در توضیح، این نکته یادآور می‌شود که یکی از عنوان‌هایی که نبی مکرّم اسلام (ص) را بِدان خوانده‌اند، «پیامبر آخرالزمان» است. ازاین‌رو، می‌توان دریافت که دورۀ زندگانی و پیامبری حضرت محمد(ص) نیز آخرالزمان است. ابن‌عباس (رض) حدیثی از پیامبر اکرم (ص) نقل کرده که فرموده‌اند: «وقتی خداوند آدم را آفرید، او را در مقابل خود نگه داشت. آدم عطسه‌ای زد؛ خداوند به او الهام نمود که حمدِ خدا را نماید. بعد فرمود: آدم، مرا حمدی کردی؛ به عزت و جلالم سوگند اگر نبودند دو بنده که می‌خواهم آنها را در آخرالزّمان خلق کنم، هرآینه [= بی‌تردید، به‌یقین] تو را نمی‌آفریدم. آدم گفت: خدایا تو را به مقام ایشان در نزدت سوگند می‌دهم که اسم آنها را بفرمایی. خداوند فرمود: نگاه کن به جانب عرش. آدم دید دو سطر از نور نوشته شده؛ خط اول چنین بود: لا اله ‌الّا الله، محمد نبی الرّحمه و علی مفتاح الجنّه. خط دوم نوشته بود: سوگند یاد کردم به نفس خود که ببخشم هرکه آن‌دو را دوست داشته باشد و شکنجه و عذاب نمایم هرکه با آن‌دو دشمن باشد». [۱]

در تاریخ طبری نیز آمده است که آخر زمان عبارت است از «هزارۀ هفتم یا ششم از هبوط آدم که در آن، بعثت حضرت رسول اکرم (ص) واقع شد و عامه تصور می‌کردند که با انقضای آن، عمر دنیا سپری خواهد شد». [۲]

بنابراین، می‌توان عهدِ پیامبریِ حضرت خاتم النبیین(ص) و پیدایش و گسترش اسلام شریف را آخرالزمان دانست. اما این، درحالی است که در روایت‌های بسیاری که از اهل بیت(ع) نقل شده، آن معصومان(ع) نیز از آخرالزمانی که در آینده خواهد رسید سخن گفته‌اند. به‌مَثَل وجود شریفِ خاتم‌النبیین(ص) در روایتی خطاب به امیرالمؤمنین(ع) فرموده‌اند که «یا علی، عجیب‌ترینِ مردم از نظر ایمان و بالاترینِ آنها در یقین، آنها هستند که در آخرالزّمان می‌آیند و پیامبری نمی‌بینند و امام از دیده‌هایشان پنهان است و از نوشته‌های [قرآن و حدیث] ایمان می‌‎آورند». [۳]

در روایت دیگری، امام صادق(ع) فرموده‌اند که «هر قوم را دولتی است که انتظار آن را می‌کشند؛ و دولتِ ما در آخرالزمان آشکار خواهد شد». [۴]

این دو روایت نمونه‌هایی است از حدیث‌های بی‌شماری که از معصومان(ع) دربارۀ آخرالزمان و حوادثِ ویژه‌اش نقل شده و به دست ما رسیده است. در این‌گونه روایت‌ها با پیش‌آگاهی‌هایی روبه‌رو هستیم، دربارۀ زمان و روزگاری غیر از دورۀ حیاتِ پیغامبر اکرم(ص) و امامانِ شهید(ع). به بیان دیگر، در این دست حدیث‌ها از آخرالزّمانی سخن رفته که همانا واپسین دور از حیاتِ دنیا، یعنی روزگاری پیش از برپایی قیامت خواهد بود و این، همان عصری است که موعودِ منجی، حضرت مهدی (عج)، ظهور خواهند کرد و دنیای آشوب‌زده و به‌ستم‌نشسته را نجات خواهند داد.

بنابر همۀ آنچه تاکنون اشاره شد، می‌توان گفت که در فرهنگ اسلامی، مراد از آخرالزمان، هم گسترۀ زمانی پیامبری رسول خاتم (ص) تا برپایی قیامت است و هم عصرِ ظهورِ منجی موعود. با درنظر گرفتن این دو معنا، می‌توان دربارۀ آخرالزمان چنین گفت که «با سپری شدن این دوران است که بساط زندگی دنیوی برچیده و مرحله‌ای جدید در نظام آفرینش آغاز می‌شود»؛ [۵] و این مرحلۀ تازه، همانا برپایی قیامت و دادگاه عدل الهی است، تا آدمیان زندگی جاویدان خویش را تجربه کنند.

آنچه در سطرهای پیشین ازنظر گذشت، بخشِ مقدمه‌وار و آغازین از سلسله نوشته‌هایی است دربارۀ آخرالزمان که زین پس با عنوان «از آخرالزمان» در خبرگزاری ایرنا منتشر خواهد شد. تلاش بر این است که در این سلسله نوشته‌ها، مطالب گوناگونی که دربارۀ آخرالزمان مطرح شده، مرور شود؛ از روایت‌های اسلامی گرفته تا دیدگاه ادیان و آیین‌های دیگر دربارۀ این موضوع. در این نوشته‌ها همچنین نشانه‌هایی که در روایت‌ها، متن‌های پیشینیان و نیز رسانه‌های امروزی همچون سینما برای آخرالزمان بیان شده، بررسی خواهد شد.

ادامه دارد…

 

 

 

جنازه‌ای که دو ماه همسایه زن جوان بود

زنی در لس آنجلس دو ماه در کنار یک جسد بد بو زندگی کرد و سرانجام پرده از راز این مرگ وحشتناک برداشت.

به گزارش ۲۴.ae، چند روز قبل از هالووین، یکی از کاربران فضای مجازی، داستان هولناکی را که در خانه اش در لس آنجلس اتفاق افتاده بود، فاش کرد. او می‌گوید که حدود دو ماه در چند قدمی جنازه پوسیده همسایه اش زندگی کرده، ولی متوجه این قضیه نشده است. این داستان مربوط به ماه می سال گذشته است، زمانی که کرونا به شکل گسترده‌ای شدت گرفت و اکثر مردم ایالات متحده به مدت دو ماه در خانه‌های خود محبوس بودند و ریگان بیلی تنها در یک آپارتمان به مساحت ۲۵۰ فوت مربع در لس آنجلس زندگی می‌کرد. پس از گذشت مدتی ریگان علاوه بر بوی عجیب، تعداد زیادی حشره و عنکبوت را در آپارتمان خود مشاهده و به مدیر ساختمان شکایت کرد تا علت این امر را بررسی کند.

 

ریگان گفت: “راستش این بو برای من در بهترین حالت شبیه یک ماهی مرده بود. حتی به این فکر کردم که شاید سگ همسایه سمت راستی ام مرده باشد، اما مدیر ساختمان نگران این ماجرا نبود. من می‌توانستم درب خانه‌های همسایه‌ها را بکوبم و آن‌ها را اذیت کنم. پس از گذشت مدتی، بو بدتر و باعث شد که با وجود اینکه مدیر ساختمان تمایلی به انجام این کار نداشت، با پلیس تماس بگیرم. وقتی پلیس آمد و خانه مجاور را بازرسی کرد، معلوم شد که حال مالک آن خوب است و مدیر ساختمان بسیار ناراحت شد و به من تذکر داد که دیگر مزاحم همسایه‌ها نشوم.”

جنازه چگونه کشف شد؟

چند روز بعد، ریگان سرانجام مدیر ساختمان را متقاعد کرد تا یک نفر را برای تعمیر و نگهداری به داخل خانه‌ها بفرستد، اما وقتی کارگر رسید به دلیل بوی بد خانه همسایه‌ها حتی نتوانست از پله‌ها بالا برود و بلافاصله اعلام کرد که احتمالا فردی در یکی از منازل فوت کرده است. ریگان با شنیدن این خبر مجددا با پلیس تماس گرفت و این بار ماموران خانه سمت چپ را بررسی کردند. پس از ورود به خانه با صحنه‌ای وحشتناک رو به رو شدند، زیرا در آن مکان بدن تجزیه شده همسایه که بوی بسیار بدی داشت توسط حشرات احاطه شده بود.

جنازه‌ بدبو

ریگان جزئیات بیشتری درباره هویت فرد فوت شده یا دلایل مرگ او فاش نکرد، فقط گفت که بدن کاملاً تجزیه شده و استخوان‌های متوفی قابل مشاهده بوده است. پلیس اعلام کرده که این بدترین بدن تجزیه شده‌ای است که تا به حال دیده بودند.

 

 

 

 

 

 

مخالفت برخی مقامات قوه قضائیه با مصوبه ضدتبعیض مجلس/ رانت قضات برای اخذ پروانه وکالت حذف می‌شود؟

مجلس شورای اسلامی با تصویب حذف امکان اخذ پروانه وکالت بدون آزمون توسط قضات بازنشسته و نمایندگان مجلس گامی بلند در جهت رفع تبعیض و رانت برداشت. با این حال برخی قضات و مقامات قوه قضائیه با این مصوبه مجلس مخالف هستند.

مخالفت برخی مقامات قوه قضائیه با مصوبه ضدتبعیض مجلس/ رانت قضات برای اخذ پروانه وکالت حذف می‌شود؟

گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری فارس- هفته گذشته بود که «طرح تسهیل صدور برخی از مجوزهای کسب و کار» پس بررسی ماده به ماده در نهایت به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و برای بررسی به شورای نگهبان ارسال شد.

در طول بررسی جزئیات این طرح، تعدادی از نمایندگان پیشنهاداتی برای اصلاح برخی مواد طرح مذکور ارائه کردند که هر کدام از آن‌ها به رای گذاشته شد.

۱۴۰ موافق برای حذف رانت

از جمله پیشنهادات مورد بررسی در خصوص ماده ۶ این طرح که به موضوع شرایط جذب وکیل دادگستری می‌پردازد، پیشنهاد حذف امتیاز اخذ پروانه وکالت بدون آزمون برای قضات و نمایندگان مجلس بود که با ۱۴۰  رای موافق، به تصویب مجلس رسید و عبارت «سابقه قضاوت و وکالت مجلس جایگزین آزمون نخواهد بود» به انتهای ماده ۶ «طرح تسهیل صدور برخی از مجوزهای کسب و کار» اضافه شد.

مجلس با قانونگذاری باید از تبعیض جلوگیری کند

علیرضا سلیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس و مبتکر پیشنهاد حذف رانت قضات و نمایندگان مجلس در اخذ پروانه وکالت، در دفاع از این پیشنهاد گفت: مجلس باید با قانونگذاری از سوءاستفاده، استفاده نابه‌جا یا تبعیض جلوگیری کند و از آنجا که طبق بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی هرگونه تبعیض محکوم است، وکلای مردم در خانه ملت تاسیس دفتر وکالت از سوی قضات و نمایندگان را منوط به شرکت در آزمون کردند در حالیکه اکنون پس از اتمام دوره نمایندگی یا بازنشستگی قضات، آن‌ها می‌تواند پروانه دریافت کنند.

این مصوبه ضد رانت مجلس بازخوردهای بسیار مثبتی را در میان مردم و حقوقدانان به همراه داشت. با این حال برخی قضات دادگستری به مخالفت با این طرح پرداختند و حتی یکشنبه همین هفته اقدام به برگزاری تجمعی در مقابل دفتر رئیس دادگستری استان تهران کردند.

با این حال مخالفت‌ها با طرح ضد تبعیض مجلس به اعتراضات قضات ختم نشد و روز گذشته برخی از مقامات قوه قضائیه نیز در اظهاراتی مخالفت خود با این طرح را اعلام کردند.

چرا یک قاضی برای دریافت پروانه وکالت باید آزمون بدهد؟!

صبح روز گذشته حکمتعلی مظفری رئیس دیوان عدالت اداری در یک موضع‌گیری صریح علیه حذف رانت اخذ پروانه وکالت بدون آزمون قضات، اظهار کرد: متاسفانه رسانه‌ها مصوبه اخیر مجلس را رفع تبعیض و رانت تلقی کرده‌اند که این ادعا با توجه به قانونی بودن اعطای پروانه مطابقت ندارد و این ادبیات در شان دستگاه قضایی و قضات نمی‌باشد.

وی افزود: توجه به کدام نظر کارشناسی مقرر شده است که یک قاضی بعد از سی سال تلاش در حوزه قضاوت برای دریافت پروانه وکالت، باید آزمون داده و کارآموزی انجام دهد؟ متاسفانه از طریق برخی رسانه ها شرایط طوری نشان داده می شود که دستگاه قضایی موافق این مصوبه بوده است. (متن کامل اظهارات را از اینجا بخوانید)

ممنوع کردن به‌کارگیری قضات در امر وکالت، محروم کردن افراد جامعه از افراد با تجربه است

عصر دیروز نیز ذبیح الله خداییان در اظهاراتی مشابه رئیس دیوان عدالت اداری «طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار» را غیرکارشناسی خواند و گفت: اگر قرار است اصلاحاتی در خصوص وکالت صورت گیرد و با کمک قوه قضائیه، دولت و کانون وکلا لایحه جامعی در این خصوص تهیه شود که هم قوانین به روز شود هم نواقص امر برطرف شود.

وی افزود: بخشی از کسانی که می‌توانستند به امر وکالت بپردازند اگر این طرح تصویب شود جامعه از خدمات آن‌ها محروم می‌شود. (متن کامل اظهارات را اینجا بخوانید)

وقتی وکلا و تحصیل کردگان جوان هستند چرا باید رانتی برای یک عده ایجاد شود؟

این اظهارات در حالی بیان شده است که حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای رئیس قوه قضائیه سال گذشته در اظهاراتی با رانت خواندن امکان اخذ پروانه وکالت بدون آزمون توسط قضات بازنشسته تصریح کرد: امتیازاتى به قضات داده شده بود که بعد از بازنشستگى یا منفک شدن مى توانستند از کانون وکلا تقاضا کند و بدون آزمون وکالت خود را بگیرد، برخى از نمایندگان حقوقى در دستگاه هاى دیگر نیز همین طور بود.

وی افزود: وقتى وکلا و تحصیل‌کردگان جوان هستند و مى‌توانند به میدان بیایند و با حق الزحمه کمترى هم همان دفاع را انجام دهند، چرا باید یک امتیاز و به قولى رانتى را براى یک عده ایجاد کنیم؟ (متن کامل اظهارات را از اینجا بخوانید)

با این حال در شرایطی که رئیس قوه قضائیه با رانت بودن امکان اخذ بدون آزمون پروانه وکالت توسط قضات، موافق است؛ باید دید آیا اعتراضات برخی از قضات برای حفظ رانت خود در اخذ پروانه وکالت بدون آزمون، راه به جایی خواهد برد؟ یا با مهر تأیید شورای نگهبان بر مصوبه مجلس شورای اسلامی و اجرایی شدن مصوبه مجلس، گامی دیگر در جهت رفع رانت و تبعیض برداشته خواهد شد؟

 

 

اطلاعاتی ترسناک درباره فضا که نمی‌ دانستید

در فضای بیرونی زمین حقایق و اطلاعاتی وجود دارند که احتمالا تاکنون چیزی درباره آن‌ها نشنیده اید.

به گزارش  almrsal، در هنگام انجام یک مطالعه موضوعی در مورد فضای خارجی زمین متوجه می‌شویم برخی از حقایق ترسناک در مورد فضا وجود دارد، که می‌توان آن را به عنوان  نمایش وحشتناک یک سیاهی بی پایان در نظر گرفت.

طبیعتا اطلاعات عجیب زیادی در مورد فضا وجود دارد و اگر شما از آن دسته آدم‌هایی هستید که این اطلاعات باعث رضایت شما می‌شوند و مورد علاقه شما هستند، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را تا پایان بخوانید.

پدیده‌های فضای بیرونی زمین

سیاهچاله‌ها

از زمانی که آلبرت اینشتین ایده سیاهچاله‌ها را با نظریه نسبیت عام خود در سال ۱۹۱۶ مطرح کرد، این ایده به یک افسانه تبدیل شد. اخیرا اخترشناسان اولین تصویر از سیاهچاله را با استفاده از یک شبکه متشکل از هشت تلسکوپ در سراسر جهان گرفتند، اما هنوز هم سوالات زیادی در مورد سیاهچاله‌ها باقی مانده که هنوز بی پاسخ هستند. سیاهچاله‌ها از جنبه تأثیرشان بر روی اجسام مجاورشان تشخیص داده می‌شوند و از بقیه ستارگان و کهکشان‌ها متمایز می‌شوند. سیاهچاله‌ها معمولا در اثر انفجار یک ستاره بزرگ بوجود می‌آیند.

سیاهچاله

سیاهچاله‌ها در اندازه‌های مختلف وجود دارند و مثل طوفان که آثار مخربی را بر جای می‌گذارد، با سرعت زیاد حرکت می‌کنند. حتی کوچکترین نسخه‌های سیاهچاله‌ها نیز می‌تواند فاجعه بار باشد. اگرچه گاهی کاوشگران وسوسه می‌شوند از این حفره‌ها و چاله‌های تاریک دیدن کنند، اما باید بگوییم که هیچ چیزی نتوانسته از یک سیاهچاله به سلامت عبور کند.

شراره‌های خورشیدی

خورشید یک ستاره شگفت انگیز و بزرگ است که گرما، نور و دمای مورد نیاز برای ایجاد حیات روی زمین را مهیا می‌کند. همچنین باید بگوییم که به طور پیوسته در حال انبساط است و روزی کل زمین را نابود می‌کند. شعله ور شدن خورشید حاصل انفجار‌های شدید است و هنگامی رخ می‌دهد که انرژی ذخیره شده خورشید به طور ناگهانی آزاد می‌شود.

شراره‌های خورشیدی

دانشمندان، شعله‌های خورشیدی را براساس میزان نور و روشنایی آن‌ها طبقه بندی می‌کنند. بزرگترین نوع آنها می‌تواند به شدت به ماهواره‌ها آسیب برسانند و شبکه‌های برق را از بین ببرند و اساسا همه فناوری‌های هوشمند را به وسایلی بی مصرف تبدیل کنند.

انقلاب‌ های ستاره‌ ای

فوران‌های نسبتاً کوچکی در سامانه‌های دو ستاره رخ می‌دهد و وقتی گرانش کوتوله سفید مواد را از ستاره همسایه دور می‌کند، گاز تجمع می‌یابد و در نهایت به قدری متراکم می‌شود که در جرقه همجوشی هسته‌ای مشتعل می‌شود. این ابرنواختر می‌تواند به حرارت ۱۲۰ میلیون درجه برسد که پنج برابر گرمتر از دمای انفجار هسته‌ای خواهد بود.

اگرچه به نظر می‌رسد سیاره زمین، یک توپ غول پیکر است که اقیانوس‌های بی پایان و جاده‌های بی انتها در آن قرار دارند، اما سیاره‌های بزرگ دیگری هم هستند. جالب است بدانید که اندازه سیاره مشتری دو و نیم برابر بقیه سیارات در منظومه شمسی است.

سیارات بی ستاره

سیارات بی ستاره

این سیاره‌های بی ستاره که به سیاره‌های سرگردان، سیارات بدون تراکم، سیاره یاغی و سیاره یتیم و … نیز معروف هستند، اجرامی هستند که جرم کافی برای اینکه به آنها عنوان سیاره داده شوند را دارند، اما مستقیما بر گرد مرکز کهکشان‌ها می‌گردند و مداری حول ستاره مشخصی ندارند. دانشمندان بر این باورند که سیارات بی ستاره ممکن است از یک سیستم سیاره‌ای پیشین به بیرون پرتاب شده باشند یا اینکه هرگز بستگی گرانشی به هیچ ستاره یا کوتوله قهوه‌ای پیدا نکرده‌اند. جالب اینجاست که برخی از سیارات بی ستاره می‌توانند دارای اقیانوس‌های زیرزمینی باشند و قابلیت حیات داشته باشند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*