باز شدن گره تخلفات ساختمانی با بازنگری در ضوابط ساخت و ساز

عضو شورای اسلامی شهر بیرجند گفت: ضوابط ساخت و ساز طوری تنظیم شده‌اند که مردم را به انجام تخلفات سوق می‌دهند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان  تخلفات در ساخت و ساز یکی از مشکلاتی است که این روز‌ها در نقاط مختلف مرکز استان خراسان جنوبی در هر کوچه و پس کوچه‌ای مشاهده می‌شود که نتیجه علل بسیاری است. یکی از این علت‌ها ضعف و نقص در ضوابط موجود است که سبب انجام این تخلفات می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر بیرجند با تاکید بر اینکه ضوابط ساخت و ساز طوری تنظیم شده‌اند که مردم را به انجام تخلفات سوق می‌دهند، گفت: در زمان ساخت و ساز یک سری تخلفات انجام می‌شود که، چون توسط دستگاه‌های ناظر برخوردی با آن نمی‌شود بعد از انجام آن‌ها پرونده مورد نظر به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع می‌شود تا درباره آن تصمیم‌گیری شود تا منبع در آمدی برای شهرداری باشد.

یزدان شناس با اشاره به اینکه در موارد بسیاری این کار انجام می‌شود و این روند باید اصلاح شود تا کمتر شاهد تخلف در ساخت و ساز‌ها باشیم، افزود: به عنوان مثال برای اراضی موسوی پروانه ساخت برای دو طبقه صادر می‌شود، اما افراد در این اراضی اقدام به ساخت ۳ طبقه می‌کنند و، چون برای ساخت دو طبقه پروانه صادر شده است همه پرونده‌ها به کمیسیون ماده ۱۰۰ برای رسیدگی ارجاع می‌شود.

به گفته وی در این گونه موارد بهتر است به جای پرداختن به معلول، علت انجام این کار مشخص شود تا با اصلاح آن از میزان تخلفات در ساخت و ساز‌ها کاسته شود.

وی ادامه داد: در مورد اراضی موسوی، چون همه افراد برای احداث ۳ طبقه اقدام می‌کنند، بهتر است اگر مشکلی وجود نداشته باشد به جای اینکه با گرفتن جریمه با ساخت ۳ طبقه موافقت شود از ابتدا پروانه برای ساخت ۳ طبقه صادر شود تا مردم به سوی تخلف در این زمینه سوق داده نشوند.

عضو دیگر شورای اسلامی شهر بیرجند هم  با تأیید اینکه بسیاری از تخلفات در ساخت و ساز ناشی از مشکل در ضوابط موجود در این باره است، گفت: اگر طرح تفصیلی شهر که سال ۸۳ تصویب شده است و ۱۷ سال از تصویب آن می‌گذرد هر چه زودتر بازنگری شود خیلی از این مشکلات به وجود نمی‌آید.

ناصری تاکید کرد ضرورت دارد هرچه سریع‌تر بازنگری در طرح تفصیلی شهر بیرجند نهایی شود تا همه کار‌های مربوط به مدیریت شهری بر این اساس انجام شود تا در ساخت و ساز‌ها هم شاهد کاهش تخلفات باشیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*