اخبار خراسان جنوبی/ مرکزنشینان باید مرزنشینان را دریابند

برگزاری نشست بصیرتی گام دوم انقلاب در طبس

با حضور رئیس بسیج ورزشکاران کشور نشست بصیرتی گام دوم انقلاب در طبس برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، میرجلیلی ضمن برشمردن برکات انقلاب در بیش از چهار دهه گفت : جوانان وبرگزاری نشست بصیرتی گام دوم انقلاب در طبس ورزشکاران لازم است گام دوم را مطالعه کنند تا به جوانب مختلف تاکیدات مقام معظم رهبری در انقلاب پی ببرند که علم و پژوهش، حوزه عدالت، مبارزه با فساد، عزت ملی و سبک زندگی مهمترین راهبردهایی است که رهبر معظم انقلاب در گام دوم به آن اشاره کردند.

وی افزود : طی دوسال گذشته جلسات مختلفی گام دوم انقلاب در حوزه ورزش تبیین شده است تا به یک سند راهبردی برسیم ؛ یک چشم انداز که در عرصه های مختلف این چشم انداز های ورزش ایران مبتنی بر گام دوم انقلاب بررسی و مورد تحلیل قرار گرفته است .

رییس سازمان بسیج ورزشکاران کشور گفت: کار ورزشی جهادی، پایبندی به ارزشها، بصیرت افزایی جامعه ورزش در تمام مناسبتها، حضور مدیران کارآمد و جهادی در عرصه ورزش، تقویت جوانان انقلابی در حوزه ورزش باید در ورزش نهادینه شود .

میرجلیلی گفت : فقر حرکتی دغدغه بزرگ ماست که منجر به بیماریهای چون دیابت و چاقی و ..شده است که اگر حوزه ورزش فعال شود حوزه های بهداشت و درمان در زمینه های مختلف بیماری نیز کاهش می یابد .

وی افزود : تعمیق معنویت و ترویج منش پهلوانی در ورزش کشور، صیانت از استقلال آزادی شعار اصیل انقلاب اسلامی، ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی و فرهنگی عمومی ورزش، ترویج عدالت محوری در ورزش و مبارزه با فساد اولویت های نهادینه کردن ورزش در کشور است .

رئیس سازمان بسیج ورزشکاران کشور گفت: باید براساس گام دوم انقلاب یعنی نقشه راه حرکت کنیم که این زمینه ظهور را فراهم می‌کند.

در این نشست از ۶۹ نفر از روسای هیئت های ورزشی، نواب روسا و مروجین فرهنگ و اخلاق اسلامی تجلیل شد.

 

 

 

 

لیگ دسته اول فوتسال کشور ؛

برد تیم فوتسال نوجوانان زغالسنگ طبس مقابل نماینده هرمزگان

تیم فوتسال نوجوانان زغالسنگ طبس در مسابقات فوتسال لیگ دسته اول نوجوانان کشور موفق شد تیم فوتسال نوجوانان سلمان جنوب نماینده هرمزگان را شکست دهد. تیم فوتسال نوجوانان زغالسنگ طبس در دومین دیدار خود در مسابقات فوتسال لیگبرد تیم فوتسال نوجوانان زغالسنگ طبس مقابل نماینده هرمزگان دسته اول نوجوانان کشور موفق شد با نتیجه ۳ به ۲ تیم فوتسال نوجوانان سلمان جنوب نماینده استان هرمزگان را شکست دهد.

گل‌های این بازی را محمدمهدی نوروزی ، احسان عزیز زاده و محمدصالح رضایی به ثمر رساند.

سومین بازی این تیم فردا از ساعت ۱۶ در مقابل نماینده ازنا خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

 

در راستای پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور به استان صورت گرفت:
دیدار استاندار خراسان جنوبی و مدیر عامل کارخانه شیر آنا

 

استاندار خراسان جنوبی و مدیر عامل کارخانه شیر آنا در دفتر تهران دیدار و گفتگو کردند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ این دیدار و گفتگو در راستای پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور به استان صورت گرفت.
استاندار در این دیدار اقدامات حمایتی استان از تولید کنندگان را تشریح کرد.
ملانوری گفت: در همین راستا علاوه بر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، ستاد توسعه خاوران را راه اندازی کرده ایم که مهمترین وظیفه اش، حمایت از تولید می باشد.
وی سپس از وضعیت دام شیری استان و نیاز دامداران به مراکز جمع آوری شیر گفت و متذکر شد: طی نشست های متعددی که با اعضای شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی داشته ایم، به این موضوع ورود جدی داشته ایم و این جلسه مصوبات خوبی نیز به همراه داشت.
به گفته وی؛ سرمایه‌گذاران که سربازان خط مقدم تولید هستند، برای ما جایگاه ویژه ای دارند.
استاندار بعد از استماع مسایل و مشکلات این مجموعه، برای رفع موانع موجود قول مساعدت و پیگیری داد.

کاروان «نذر آب ۴» به «سربیشه» رسید

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان‌جنوبی از اجرای طرح «نذر آب ۴» برای کاهش آلام آسیب‌دیدگان از خشکسالی و بی‌آبی در شهرستان سربیشه خبر داد.

کاروان «نذر آب ۴» به «سربیشه» رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، محمدرضا رضایی ظهر امروز در آیین رونمایی از هدایای خیران خراسان‌رضوی، اظهار داشت: طرح «نذر آب ۴» مانند سال‌های گذشته در مناطق کمتر برخوردار و درگیر با تنش آبی اجرا شده و هلال‌احمر در این مناطق خدمات معیشت‌محور، سلامت‌محور و تأمین آب آشامیدنی سالم را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه هدف از انجام طرح «نذر آب ۴» تأمین آب پایدار با استفاده از ظرفیت داوطلبان و خیران است، افزود: کاروان نذر آب برای چهارمین سال متوالی به همت خیران در شهرستان‌های محروم استان اجرا می‌شود.

 مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان‌جنوبی توضیح داد: طرح «نذر آب» از سه سال پیش و به دنبال بحران خشکسالی در استان‌های جنوب و جنوب شرقی کشور با هدف تأمین آب شرب مناطق محروم با کمک مردم و به همت جمعیت هلال‌احمر اجرا و در این طرح علاوه بر آبرسانی به شهرهای درگیر با خشکسالی اموری از جمله حضور داوطلبانه پزشکان، ویزیت رایگان مردم و توزیع بسته‌های معیشتی نیز انجام می‌شود.

رضایی با اشاره به استقرار کاروان «نذر آب ۴» در مناطق محروم سربیشه، عنوان کرد: پس از خدمات‌رسانی خیرین و داوطلبان هلال‌احمر در شهرستان‌های درمیان و نهبندان، کاروان «نذر آب ۴» امروز در شهرستان مرزی سربیشه مستقر می‌شود.

وی مطرح کرد: امسال به دلیل وضعیت قرمز کرونا در شهرستان‌های هدف از حضور کاروان‌های سلامت بی‌بهره مانده‌ایم اما خیرین و داوطلبان جمعیت هلال‌احمر استان‌های زنجان و چهارمحال و بختیاری اقدامات شایسته‌ای برای نیازمندان مناطق هدف ارائه داده‌اند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان‌جنوبی از توزیع ۵۰۰ بسته معیشتی بین نیازمندان روستا‌های سربیشه به ارزش ریالی هر بسته ۴۰۰ هزار تومان خبر داد و اضافه کرد: همچنین ۱۹۰ بسته تحصیلی ویژه دانش‌آموزان نیز در راستای اجرای این طرح در مناطق محروم شهرستان سربیشه توزیع شده است.

رضایی با اشاره به توزیع ۵۰۰ بسته بهداشتی شامل مایع ضد عفونی و ماسک هر کدام به ارزش ۵۰ هزار تومان، گفت: ۱۳ تانکر ذخیره آب در مجموع به حجم ۳۰ هزار و ۵۰۰ لیتر نیز در روستا‌های مرزی شهرستان توزیع می‌شود.

وی مطرح کرد: در مجموع طی دو هفته آینده مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان در راستای برنامه‌های متفاوت توسط خیرین استان خراسان‌رضوی در روستا‌های محروم شهرستان سربیشه هزینه می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: همچنین در خصوص لوله‌گذاری آب شرب مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان توسط خیران خراسان‌رضوی در روستای کلاته بلوچ پیش‌بینی شده است.

 

 

در نشست مشترک علما، بزرگان و متنفذین تشیع و تسنن خراسان جنوبی عنوان شد

آثار نامگذاری هفته وحدت امروز قابل مشاهده است

نشست مشترک علما، بزرگان و متنفذین تشیع و تسنن خراسان جنوبی در شهرستان درمیان برگزار شد.

مشاور سازمان تبلیغات اسلامی کشور در این جلسه گفت: امروز ، مهم‌ترین نیاز نشست مشترک علما، بزرگان و متنفذین تشیع و تسنن خراسان جنوبیدنیای اسلام ، وحدت و همدلی است و دولت‌های اسلامی و مسلمانان با حفظ وحدت می‌توانند نام اسلام را در جهان سرافراز نگه دارند.

حجت‌الاسلام حسینی افزود: نامگذاری هفته وحدت از سوی امام خمینی(ره) هر فرصتی را از دشمنان اسلام برای ایجاد تفرقه در میان امت اسلامی گرفته است و هفته وحدت ، فرصت مغتنم و ارزشمندی برای گرامیداشت یاد پیشگامان اتحاد اسلامی از جمله معمار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) در جوامع اسلامی است.

وی گفت:  نامگذاری هفته وحدت و تاکید بر برگزاری جشن‌های مختلف در میان امت اسلام و ملت ایران ، خود گویای اهمیت این موضوع است که باید همواره به آن عنایت خاص داشت.

امام جمعه اهل سنت اسدیه خراسان جنوبی نیز در این جلسه  گفت: امام خمینی (ره) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، هفته وحدت را معین کردند تا زمینه‌ای برای اتحاد مسلمین باشد و اثرات آن را امروز در جامعه مشاهده می‌کنیم.

مولوی سید احمد عبداللهی  افزود: کسانی که تقوا دارند اهل وحدت هستند.

وی گفت: وحدت امت اسلام امروز از اوجب واجبات است چرا که با وحدت، توطئه‌های دشمنان خنثی می‌شود.

مولوی عبداللهی گفت: مسوولان نیز با عملکرد خود می‌توانند وحدت را عملا در جامعه ایجاد کنند و باید با ارائه خدمت صادقانه به مردم در راستای وحدت عملی تلاش کنند همانطور که در شهرستان مرزی درمیان آبرسانی و گازرسانی به روستاهای دورافتاده عملکرد خوبی است که تاثیر مهمی در وحدت دارد.

وی ادامه داد: امروز متاسفیم که دشمنان اسلام افرادی را تربیت کنند که در عبادتگاه مسلمین و روز جمعه به نام اسلام، مسلمانان را به شهادت برسانند در حالی که در اسلام خون، جان و مال مسلمانان خیلی محترم‌ است.

امام جمعه اسدیه هم در این همایش گفت: جمهوری اسلامی ایران نسبت وحدت عملی اعتقاد راسخ دارد که در این زمینه گام برداشته و امروز وحدت عملی را به مسلمانان جهان ثابت کرده است.

حجت الاسلام مصیب خزاعی افزود: یکی از نعمت‌هایی که خداوند در قرآن کریم تذکر می‌دهد، نعمت امنیت و تالیف قلوب است که ما در جمهوری اسلامی ایران به برکت انقلاب دارای وحدت عملی در گفتار و عمل هستیم.

وی ادامه داد: منظور ما از وحدت، وحدت مذاهب نیست بلکه وحدت بین مذاهب است یعنی شیعه و سنی با حفظ مذهب در کنار یکدیگر باشند.

حجت الاسلام خزاعی گفت: ابتدا نیاز به تقریب داریم و نتیجه تقریب، وحدت است.

وی افزود: بعد از وحدت، الفت به وجود می‌آید و باید قدردان تالیف قلوبی باشیم که در جمهوری اسلامی ایران بین شیعه و سنی شکل گرفته است.

امام جمعه اسدیه، شهرستان درمیان را دارالتقریب خراسان جنوبی خواند و گفت: سال‌هاست که در این شهرستان شیعه و سنی با وحدت و همدلی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و در میدان‌های مختلف صحنه‌های زیبایی از وحدت و همدلی را به نمایش گذاشته‌اند.

 

 

 

در دیدار با نماینده بیرجند در مجلس مطرح شد؛
قول مساعد وزیر راه برای رفع مشکلات خراسان جنوبی/۲-۳

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس با وزیر راه و شهرسازی برای پیگیری مشکلات حوزه راه و شهرسازی خراسان جنوبی دیدار کرد.

 «حسین خسروی» نماینده مردم بیرجند درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی امروز  با رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی دیدار کرد و مشکلات متعدد حوزه راه و شهرسازی استان و حوزه انتخابیه را مورد پیگیری قرار داد.

 

یکی از موارد پیگیری شده در این دیدار پروژه دوبانده شدن جاده بیرجند- قاین، معروف به جاده مرگ و یکی از شریان های حیاتی استان بود که دوبانده سازی این مسیر ۱۰۲ کیلومتری از ۱۰ سال گذشته آغاز شده، اما تاکنون فقط حدود ۷۶ کیلومتر از این مسیر دو بانده شده است و تاخیر در ساخت این جاده باعث شده تا بسیاری از هموطنان جان خود را در این جاده از دست بدهند.

 

موضوع دیگری که در این دیدار مورد پیگیری قرار گرفت مربوط به فرودگاه بیرجند با توجه به نقش حیاتی آن در تامین نیازها و تسهیل صادرات و همچنین رفع کمبود های حمل و نقل استان با توجه به نبود ارتباط ریلی بود.

 

در این خصوص افزایش ساعات کاری و عملیاتی فرودگاه، افزوده شدن فرودگاه طبس به عنوان فرودگاه اقماری استان، تحت نظارت راهبردی و سرپرستی فرودگاه بیرجند، افزایش سطح ایمنی و آتش نشانی فرودگاه بیرجند و فرودگاه طبس، راهبری سایت‌های کمک ناوبری و ارتباطی و نظارتی داخل و خارج فرودگاه بود.

 

تکمیل پروژه نیمه تمام جاده مواصلاتی بلوار پیامبر اعظم(ص) شهر بیرجند به روستای چهکند با ۹ هزار نفر سکنه نیز از موارد دیگری بود که مورد پیگیری قرار گرفت. ساخت این جاده که از حدود ۶ سال قبل آغاز شده، تاکنون ۷۵ درصد پیشرفت داشته، اما اکنون متوقف است. در این خصوص برای تخصیص اعتبار ویژه در سال جاری و تکمیل و بهره برداری آن درخواست شد.

موضوع دیگری که بنا به درخواست مردم محروم روستاهای «گسک، مسک، ربیع آباد، رجئنی، اسفزار، دوشنگان، در سری، محمد آباد و مرکز بخش درمیان» پیگیری شد، در خصوص تخصیص اعتبار کافی و شروع عملیات جاده مسیر درمیان به اسفزار بود. این مسیر ۲۰ کیلومتری نیازمند ۱۴ میلیارد تومان اعتبار است که با توجه به محدودیت اعتبارات تملک دارایی های سرمایه شهرستان درمیان و استان، درخواست تامین اعتبار و اخذ مجوز ماده ۲۳ شد.

وزیر راه و شهرسازی هم در این دیدار، نسبت به تحقق این درخواست ها قول مساعد داد.

 

 

جرایم دیرکرد امانت کتاب ها بخشوده می شود
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی گفت: به مناسبت هفته وحدت، کلیه جرایم دیرکرد امانت کتاب ها در صورت عودت کتاب بخشوده می شوند.

«محمود حاجی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: به مناسبت هفته وحدت، تمامی جرایم دیرکرد امانت کتاب ها در صورت عودت کتاب بخشوده می شوند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: مدت امانت یک کتاب در هر دوره امانت ۱۴ روز است که در صورت تأخیر در بازگشت به ازای هر روز مبلغی به عنوان جریمه دیرکرد دریافت می شود که در این دوره، این جرایم مورد بخشودگی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه این بخشودگی شامل تمام کتاب های امانتی دارای تأخیر است، افزود: از همه اعضای کتابخانه های عمومی در سراسر استان درخواست می شود تا با بازگشت به موقع کتاب ها امکان استفاده عموم مردم از آن کتاب ها را فراهم کنند.

حاجی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۹ هزار نفر در کتابخانه‌های استان عضو هستند، ادامه داد: پیش از شیوع ویروس کرونا ۵۰ هزار نفر در استان عضو کتابخانه های عمومی بودند و تمام خدمات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ارائه خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی در پایان عنوان داشت: سالن‌های مطالعه کتابخانه‌ها برای رعایت فاصله اجتماعی با ۴۰ درصد ظرفیت در مناطق زرد و ۳۰ درصد ظرفیت در مناطق نارنجی پذیرای اعضای کتابخانه‌ها هستند.

 

همزمان با هفته وحدت انجام شد؛
تجلیل از خانواده شهید «مادخونیکی» در طرح ملی سه شنبه های تکریم/۷-۴

 

 

 

همزمان با هفته وحدت و با حضور جمعی از مسئولان، از خانواده معظم شهید «محمد مادخونیکی» در روستای ماخونیک شهرستان سربیشه تجلیل شد.

به گزارش  شبستان، همزمان با هفته وحدت جمعی از مسئولان «مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری استان، مدیرعامل جمعیت هلال احمر، فرماندار و معاون سیاسی شهرستان سربیشه، رئیس بنیاد شهید سربیشه و …» با حضور در روستای ماخونیک با خانواده معظم شهید «محمد مادخونیکی» دیدار و گفتگو کردند.

 

در این دیدار حجت الاسلام «ابراهیم سبزه کار» مدیر ستاد کانون‌های مساجد خراسان جنوبی اجرای طرح ملی سه شنبه های تکریم را از سال گذشته در راستای پاسداشت و تجلیل از خانواده معظم شهدا، ایثارگران و فعالان حوزه مسجد اعلام کرد و گفت: این طرح در سال گذشته به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب با دیدار با ۹۰۰ خانواده معظم شهید، ایثارگرا و فعال و موثرین فرهنگی استان خراسان جنوبی همراه بود.

 

وی با اشاره به تداوم اجرای این طرح در سال جاری در مناسبت‌های مختلف افزود: مقرر شد در هفته وحدت امسال نیز طرح ملی سه شنبه های تکریم با محوریت تجلیل از خانواده معظم اهل سنت و شیعه و به همت بچه‌های مسجد در سراسر استان اجرا شود.

 

سبزه کار شناسایی و تکریم خانواده معظم شهدا، ایثارگران، چهره های ماندگار، نخبگان و نوجوانان و جوانان ممتاز در عرصه های فرهنگی هنری، اجتماعی، دینی و علمی محله، الگوسازی برای نمازگزاران و اهالی محله به ویژه نوجوانان و جوانان با رویکرد تربیتی و اصلاح سبک زندگی و شبکه سازی و جریان سازی در عرصه های فرهنگی و دینی و ارتقاء فرهنگ عمومی محله را از اهداف اجرای این طرح برشمرد.

 

وی همچنین با گرامیداشت هفته وحدت و میلاد رسول گرامی اسلام (ص) بر پرهیز از تفرقه تاکید کرد و گفت: دشمنان به دنبال تفرقه افکنی بین شیعیان و اهل سنت هستند و در این میان،‌ باید با هوشیاری کامل، توطیئه های دشمنان را خنثی کنیم.

 

گفتنی است، روستای ماخونیک یکی از روستاهای شگفت انگیز ایران و جهان محسوب شده و از روستاهای هدف گردشگری استان خراسان جنوبی است.

 

 

 

تصادف کاروان عروسی ۸ مصدوم در بیرجند برجای گذاشت/۴

 

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی بیرجند گفت: تصادف در کاروان عروسی در شهر بیرجند هشت مصدوم برجای گذاشت.

 

سرهنگ «محمدرضا خسروی» افزود: ساعت ۲۲:۴۵ شب یک فقره تصادف در بلوار شهدای عبادی بیرجند اعلام، که بلافاصله پلیس و نیروهای امدادی در محل حاضر شدند.

 

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی بیرجند ادامه داد: در بررسی های انجام شده مشخص شد این خودروها در کاروان عروسی در حرکت بوده اند که سواری پژو به دلیل تغییر مسیر و حرکات نمایشی با سواری پژو دیگری برخورد می کند.

 

وی با اشاره به اینکه در این تصادف ۸ نفر مصدوم شده اند خاطر نشان کرد: همه اقدامات پلیس برای ایجاد امنیت در جامعه بوده و به دنبال آسایش و آرامش شهروندان است.

 

امام جمعه اهل سنت بیرجند در جشن وحدت شیعه و سنی

وحشت دشمنان اسلام از وحدت مسلمانان است/۴

مولوی فاروقی با تأکید بر اینکه دشمنان اسلام از وحدت و اتحاد مسلمانان وحشت دارند، گفت: یکی از علت های ضعف و ناتوانی مسلمانان در مقابل دشمنان دوری از قرآن و سنت نبوی و احکام اسلامی است.

مولوی «غلام حیدر فاروقی» امشب (۲۶ مهر) در جشن وحدت شیعه و سنی که در مسجد النبی(ص) بیرجند برگزار شد، اظهار کرد: پیامبر اسلام فضایل و سجایای بسیاری دارند که اگر همه مبلغان جهان  شب و روز این فضایل را بیان کنند باز هم حق مطلب ادا نخواهد شد. پیامبری که در شب معراج تا جایی بالا می رود که جبرائیل می گوید اگر از اینجا بالاتر آیم پر و بالم می‌سوزد.

 

امام جمعه اهل سنت بیرجند ادامه داد: انسانی که خداوند متعال به احترام این شخصیت با بهترین القاب پیامبر اسلام را خطاب قرار می دهد و اسم حضرت محمد(ص) در عرش الهی و دروازه بهشت نوشته شده است.

 

وی با تأکید بر اینکه پیامبر اکرم(ص) منادی وحدت بودند، گفت: اسلام بر دو پایه تقویت رابطه اخوت اسلامی و حفظ حقوق و احترام متقابل استوار است که اگر هر یک از این دو متزلزل شود اسلام با مشکل مواجه می شود.

 

مولوی فاروقی با بیان اینکه باید وحدت و همدلی مسلمانان در عمل باشد، افزود: در بین مسلمانان شاید اختلافاتی به وجود آید اما وظیفه بقیه مسلمانان اصلاح است نه دامن زدن به اختلاف‌ها.

 

امام جمعه اهل سنت بیرجند ادامه داد: پیامبر(ص) اصلاح ذات البین را از بهترین و با فضیلت‌ترین کارهای امت معرفی کرده، تا جایی که آن را از نظر درجه از نماز و روزه و صدقه بالاتر دانسته است.

 

وی با اشاره به اینکه رسول خدا(ص) فرمود: «بیش از سه روز جدایی و قهر کردن روا نیست»، گفت: اگر مسلمانان به دستورات اسلام و قرآن و‌ سنت نبوی عمل کنند دیگر شاهد این کشتارها، خشونت ها نخواهیم بود و  جرثومه فساد یعنی اسراییل جرات نمی کند در مقابل جمعیت عظیم مسلمانان کاری انجام دهد.

 

مولوی فاروقی با تأکید بر اینکه دشمنان اسلام از وحدت و اتحاد مسلمانان وحشت دارند، افزود: یکی از علت های ضعف و ناتوانی مسلمانان در مقابل دشمنان دوری از قرآن و سنت پیامبر و احکام اسلامی است.

 

امام جمعه اهل سنت بیرجند بیان کرد: باید همه مسلمانان در مقابل همدیگر در سراسر دنیا احساس مسئولیت کنند و بالاترین درجه محبت با برادر مسلمان، ایثار و فداکاری است.

 

وی با اشاره به لزوم اجرای مساوات و عدالت در تمام زمینه ها برای دوری از تبعیض و اختلاف، گفت: تعاون و همکاری مسلمانان و احترام متقابل می تواند وحدت را حفظ کند.

افتتاح ۹ پروژه ساختمانی و تجهیزاتی شبکه بهداشت و درمان فردوس

۹ پروژه ساختمانی و تجهیزاتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان فردوس افتتاح شد.

با حضور دهقانی فیروزآبادی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، معاونین دانشگاهافتتاح ۹ پروژه ساختمانی و تجهیزاتی شبکه بهداشت و درمان فردوس و همچنین مسئولان شهرستان فردوس امروز ۹ پروژه ساختمانی و تجهیزاتی در شهرستان فردوس با اعتبار ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان افتتاح شد و به بهره برداری رسید.

پروژه‌هایی که امروز با حضور دکتر دهقانی به بهره برداری رسید شامل دومین پی آی سی یو (آی سی یو کودکان) خراسان جنوبی با ظرفیت ۴ تخت ، دومین‌ ای سی یو بیمارستان حضرت رسول (ص) با ظرفیت ۴ تخت ، ویدئو آندوسکوپ و کولونوسکوپ با مشارکت خیر آقای عباس زاده، دستگاه ماموگرافی با مشارکت خیر آقای عباس زاده ، بانک خون بیمارستان حضرت رسول (ص)،کلینیک تنفسی، جایگاه سوخت اورژانس هوایی، دستگاه اکسیژن ساز بیمارستان حضرت رسول (ص) با گنجایش ۶٠٠ لیتر اکسیژن که با مشارکت خیر آقای اولادی و پایگاه سلامت حضرت جوادالائمه (ع) هستند.

زمین پایگاه سلامت توسط ورثه آقای سلیمانی تامین و مبلغ یک و نیم میلیارد تومان توسط استانداری، وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی هزینه شده است

دستگاه تصویربرداری دندان (opg) نیز با مشارکت آقای عباس زاده نیکوکار فردوسی تهیه شد.

دهقانی در جریان افتتاح این ۹ پروژه گفت: امیدوارم مردم شهرستان فردوس و منطقه از امکاناتی که آماده شده به بهترین نحو بتوانند استفاده کنند و در جهت ارتقای سلامت آن‌ها موثر واقع شود

۸۰ متخصص به کادر درمانی استان خراسان جنوبی افزوده می‌شود

 

80 متخصص به کادر درمانی استان خراسان جنوبی افزوده می‌شود

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه امسال برای سهمیه نیروی متخصص استان بیش از ۸۰ نفر نیروی متخصص در نظر گرفته شده است، گفت: توزیع نیروهای متخصص از آبان ماه آغاز می شود.

به گزارش تسنیم  محمد دهقانی ظهر امروز در مراسم افتتاح ۹ پروژه بهداشتی ودرمانی در شهرستان فردوس اظهار داشت: کلینیک تنفسی بیمارستان‌های فردوس، دستگاه اکسیژن ساز ۶۰۰ لیتری که در پیک‌های بیماری کرونا مورد استفاده قرار گرفت، بخش آی. سی. یو ۲ و  پی. آی. سی یو ( آی سی یو کودکان)  و افتتاح پایگاه سلامت جواد الائمه از جمله این طرح‌ها است.

وی بیان کرد: جایگاه سوخت بالگرد، تله مدیسین وارتباط ویدئویی از راه دور برای معاینه و درمان بیماران و همچنین بانک خون بیمارستان فردوس نیز مورد بهره برداری قرار گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی ودرمانی بیرجند با اشاره به مشارکت خیرین در تامین تجهیزات مورد نیاز ادامه داد: ۳ دستگاه شامل ماموگرافی، ویدئو آندوسکوپ و OPG که با همت و مشارکت خیران خریداری شده، در این شهرستان نصب و مورد بهره برداری قرار گرفت.

دهقانی با بیان اینکه اعتبار حوزه خرید تجهیزات حدود ۱۱۶ میلیارد ریال و بخش ساختمان ۱۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال بوده است گفت: در مجموع ۱۳۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال برای تکمیل و تهیه این پروژه‌ها سرمایه گذاری شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی ودرمانی بیرجند ابزاز امیدواری کرد: مردم عزیز شهرستان فردوس از امکاناتی که آماده شده به بهترین نحو بتوانند استفاده کنند و در جهت ارتقای سلامت آن ها موثر واقع شود.

وی ضمن تقدیر و تشکر از زحمات پرسنل حوزه سلامت به ویژه به خاطر این یک و نیم سالی که در حوزه کرونا زحمت کشیدند و همچنین  تلاش‌ها و زحمات فرماندار، نماینده و مسئولین شهرستانی که کمک ما در همه این مراحل بودند و حوزه سلامت را تنها نگذاشتند گفت:  امروز توفیق بود برای عرض خدا قوت، خسته نباشید و تشکر از زحمات همه ی پرسنل در حوزه سلامت و شهرستان و همچنین افتتاح ۹ پروژه ساختمانی و تجهیزاتی به شهرستان فردوس سفر کنیم.

دهقانی در ادامه افزود: خوشبختانه با تلاش‌هایی که صورت گرفت، نامه ای با امضای مقام عالی وزارت به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال شده و درخواست رسمی کمیسیون ماده ۲۳ برای احداث دانشکده پیراپزشکی فردوس  صورت گرفته که یک بخش مهمی از کار انجام شده و گام دوم در سازمان برنامه و بودجه است که همت جمعی را می خواهد تا بتوانیم در سازمان برنامه و بودجه مجوز کمیسیون ماده ۲۳ ساخت دانشکده پیراپزشکی فردوس را هم بگیریم که همه در کنار هم تلاش خواهیم کرد تا این اتفاق بیفتد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در خصوص دستگاه ام آر آی مدت طولانی است که ما برای ۳ شهرستان قاین، فردوس و طبس پیگیری می کنیم همچنین در خصوص اتوبوس آمبولانس پیگیریم که یک دستگاه اتوبوس آمبولانس جدید تحویل بگیریم ولی بر اساسی که قولی که دادیم و تصمیمی که در سطح کلان استان گرفته شده، وقتی که اورژانس شهرستان نهبندان به بهره برداری رسید، اتوبوس آمبولانس به فردوس برگردانده می شود.

وی در خصوص توزیع نیروهای متخصص گفت: در توزیع نیروها تخصصی هم به جایگزینی کسانی که قرار است از شهرستان بروند و هم افراد جدید را در توزیع امسال در نظر گرفتیم  سهمیه نسبتا خوبی (بالای ۸۰ نفر) برای کل استان تخصیص دادند ولی توزیع هنوز شروع نشده و پیگیریم هرچه سریع تر در آبان ماه توزیع متخصصین انجام شود تا کمبودهایی که وجود دارد را بتوان جبران کرد.

دهقانی در ادامه از مرکز تجمیعی واکسیناسیون شهرستان فردوس بازدید کرد و گفت: این مرکز یکی از بهترین مراکز واکسیناسیون سطح استان است که خوشبختانه شهرستان فردوس هم در بحث واکسیناسیون شهرستان جلو دار است که حاصل تلاش ها و زحمات ستاد شهرستانی مدیریت کرونا و مسئولین عزیز شهرستان و همکاران ما در حوزه سلامت است.

انتهای پیام/۲۵۳/ ت

نفرات برتر مسابقات فریزبی اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی مشخص شدند/۷

اعلام نفرات برتر مسابقات فریزبی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی
به مناسبت هفته تربیت بدنی و ورزش ، مسابقات فریزبی به مناسبت گرامیداشت هفته تربیت بدنی و ورزش ویژه کارکنان اداره کل ورزش و جوانان و به همت هیات ورزش های همگانی استان در دو بخش آقایان و بانوان برگزار شد که در پایان نفرات برتر معرفی شدند . لازم به ذکر است در بخش آقایان  محمد شیردل مقام اول ، حمید یوسف زاده مقام دوم و محمود انزلی مقام سوم این دوره از مسابقات را کسب کردند . همچنین در بخش بانوان سمیه مهرور مقام اول ، فاطمه شکوهیان مقام دوم و تکتم باقری مقام سوم این دوره از مسابقات را به خود اختصاص دادند . گفتنی است : در پایان مسابقات به نفرات برتر هدایایی از طرف هیات ورزش های همگانی استان اهد شد.

برگزاری مراسم قرعه کشی اولین دوره مسابقات مینی فوتبال در خراسان جنوبی

برگزاری مراسم قرعه کشی اولین دوره مسابقات مینی فوتبال در خراسان جنوبی

مراسم قرعه کشی اولین دوره مسابقات مینی فوتبال در خراسان جنوبی برگزار شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، قرعه کشی اولین دوره ی مسابقات مینی فوتبال در رده آزاد به مناسبت گرامیداشت سردار شهید محمد ناصر ناصری و هفته تربیت بدنی و ورزش برگزلر شد . این مراسم با حضور رئیس و دبیر هیات ورزش های همگانی استان، رییس هیات ورزش های همگانی شهرستان و نمایندگان ۱۷ تیم برگزار شد. لازم به ذکر است جلسه قرعه کشی مسابقات مینی فوتبال در رده نونهالان هم با حضور نمایندگان ۱۵ تیم برگزار شد.

برگزاری مسابقات ورزشی دانش آموزان هنرستان تربیت بدنی سما/۷

برگزاری مسابقات فریزبی، طناب کشی و چوب کشی بین دانش آموزان هنرستان تربیت بدنی سما
به همت هیات ورزش های همگانی استان، هیات ورزش روستایی و بازی های بومی محلی استان و هنرستان تربیت بدنی سما مسابقات فریزبی، طناب کشی و چوب کشی بین دانش آموزان هنرستان تربیت بدنی سما به مناسبت روز تربیت بدنی و ورزش برگزار شد . به گزارش امروز خراسان جنوبی در پایان مسابقه به نفرات برتر جوایزی از طرف هیات ورزش های همگانی استان و هیات ورزش روستایی و بازی های بومی محلی استان اهدا شد .

اکران مستند «قدرت و کشور» در جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران/۲

 
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: مستند «قدرت و کشور» به کارگردانی احسان مهدی زاده فیلمساز فعال فردوسی، در هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران اکران می شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علی زمزم با بیان این خبر، عنوان کرد: هم استانی های عزیز نیز می توانند از طریق سه سامانه برخط «هاشور»، «وُدیو» و «تیوال» در ایام برگزاری سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، آثار حاضر در بخش‌های سینمای ملی و سینمای بین‌المللی این رویداد از جمله مستند «قدرت و کشور» را مشاهده کنند.

وی با اشاره به این که مستند «قدرت و کشور» تولید مشترک احسان مهدی زاده و انجمن سینمای جوانان ایران است، اضافه کرد: این مستند داستان پیرزن و پیرمردی است که سال های سال داخل کویر تنها زندگی می کنند و تنها راه درآمد آن ها از برداشت اسپند و نمک و جذب گردشگر است.

شایان ذکر است؛ احسان مهدی زاده از اعضای فعال کانون فیلم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فردوس؛ اولین فیلم کوتاه  خود را در سال ۱۳۹۳ به نام «ملاقات » در شهرستان فردوس تولید و  علاوه بر ساخت تیزر ، کلیپ و عکاسی و تصویر برداری و حضور در جشنواره های شهرستانی و استانی ، همکاری در سریال شهرزاد و سریال حکایتهای کمال که از سیمای جمهوری اسلامی نیز پخش شده است، در کارنامه هنری خود دارد.

به مناسبت هفته وحدت؛

 آئین دیدار نمازگزاران اهل سنت و تشیع درمیان برگزار شد

نمازگزاران اهل سنت و تشیع شهرستان درمیان به مناسبت هفته وحدت و به رسم هر ساله در مسجد جامع این شهر با یکدیگر دیدار کردند.

حجت الاسلام خزاعی امام جمعه درمیان با تاکید بر حفظ وحدت توسط آحاد مردم در جامعه گفت: در مناطقی که برادران اهل سنت و تشیع حضور دارند همه ارگان‌ها و نهاد‌ها وظیفه حفظ وحدت و برابری در بین مسلمانان را دارند.
مولوی عبداللهی از علمای اهل سنت استان نیز دراین مراسم با محکوم کردن جنایات تروریستی در نماز جمعه اهل تشیع افغانستان گفت: به وجود آمدن گروه‌های تروریستی و این نوع حرکات ضد بشری نشانه سوء استفاده دشمن از تفرقه و نفاق بین امت اسلام است که متاسفانه برخی حکمرانان کشور‌های اسلامی نیز آب در آسیاب دشمن می ریزند.

 

 

 

 

 

تذکر شفاهی نماینده به وزیر کشور؛

مرکزنشینان باید مرزنشینان را دریابند/

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس در خصوص عدم پرداخت عایدات سوخت مرزنشینان شعاع ۲۰ کیلومتر به وزیر کشور تذکر داد.

نخعی در نطق میان دستور گفت: مرکزنشینان باید مرزنشینان را که مرکزنشینان باید مرزنشینان را دریابندنقش مهمی در برقراری امنیت دارند ، دریابند.
نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در جلسه علنی امروز (سه شنبه، ۲۷ مهر) مجلس شورای اسلامی در تذکر به وزیر کشور در خصوص عدم پرداخت عایدات سوخت مرزنشینان شعاع ۲۰ کیلومتر گفت: متأسفانه در سال جاری عایدات سوخت مرز‌نشینان در این محدوده پرداخت نشده است در حالی که به علت شرایط کرونا ، خشکسالی‌های بی‌سابقه ، تورم و گرانی ، آن‌ها در سخت‌ترین شرایط اقتصادی و معیشتی قرار دارند.
نخعی گفت: آقایان مرکزنشین باید مرزنشینان را دریابند که بخش زیادی از امنیت را مدیون حضور آن‌ها هستند و درست نیست در شرایطی که به حمایت نیاز دارند از حداقل حق قانونی خود نیز بهره‌مند نشوند.
وی در ادامه از رئیس جمهور خواست تا افزایش شعاع برخورداری ۲۰ کیلومتر به ۵۰ کیلومتر که در سفر به این استان مصوب شده بود را هر چه زودتر اجرایی وعملیاتی کند.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس در تذکر به وزیر آموزش و پرورش هم گفت: نحوه بومی‌گزینی دانشگاه فرهنگیان برخلاف مصوبه سال گذشته مجلس و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، بوم را استان تعریف کردند که این مشکلات زیادی را برای مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور به وجود آورده است.

نخعی افزود: با این تصمیم اشتباه تعداد زیادی از دانش‌آموزان شایسته این مناطق در رقابتی ناعادلانه و نابرابر امکان قبول شدن پیدا نکردند و این ظلم آشکار در حق این مناطق و دانش آموزان مستعد آن‌ها بود که قطعا استمرار آن باعث به مخاطره انداختن آینده مناطق محروم و کمتر توسعه یافته خواهد شد.
وی در تذکر به وزیر صنعت، معدن و تجارت هم گفت: ما به هر نقطه از حوزه انتخابیه اعم از روستاها، شهر‌ها و عشایر می‌رویم یکی از دغدغه‌های جدی مردم کمبود آرد است و سهمیه‌های تعیین شده برای آن‌ها کم بوده و تناسبی با نیاز واقعی مردم ندارد و در کنار آن مدیریت و نظارت ضعیف هم باعث ظهور مشکلاتی برای مردم شده است.

تاکید بر تقویت زیرساخت‌های انرژی در خراسان جنوبی/

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در دیداری با وزیر نفت خواستار تقویت زیرساخت‌های انرژی شد.

نخعی گفت: در این دیدار پیگیر تسریع گازرسانی به روستا‌هایی که همچنان تاکید بر زیرساخت‌های انرژی در خراسان جنوبیگازرسانی نشده اند شدیم.
وی افزود: گازرسانی به شهرک گلخانه‌ای نهبندان نیز که تاکنون گازرسانی نشده نیز از دیگر موضوعات مطرح شده در این دیدار بود که وزیر نفت در این خصوص دستوراتی صادر کرد.
نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه همچنین در خصوص تامین سوخت مایع برای برخی خانوار‌ها که گاز ندارند گفت: با وجود اینکه برخی خانوار‌ها علمک گاز دارند، اما به عللی هنوز از نعمت گاز برخوردار نیستند برای تامین سوخت مایع آن‌ها مقرر شد در سال جاری هم تا زمانی که گازکشی داخل واحد مسکونی انجام شود و اشتراک گاز را بگیرند، تامین سوخت مایع به روال قبل انجام شود.

 

 

 

 

 

افزایش قربانیان کرونا در خراسان جنوبی به ۱۱۸۰ نفر/۲-۳

با فوت یک بیمار دیگر در خراسان جنوبی ، شمار فوتی‌های ناشی از این بیماری در استان به هزار و ۱۸۰ نفر رسید.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشتهافزایش قربانیان کرونا در خراسان جنوبی به 1180 نفر ۲۶۴ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۷۹ بیمار جدید شامل ۱۷ بستری و ۶۲ مورد سرپایی ، شناسایی شدند.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۲۵ مورد از بیرجند ، ۶ مورد از سربیشه ، ۲ مورد از فردوس ، ۴ مورد از نهبندان ، ۲ مورد از درمیان ، ۴ مورد از طبس ، ۲ مورد از خوسف ۱۲ مورد از زیرکوه ، ۲ مورد از بشرویه و ۲۰ مورد از قائنات بودند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: همچنین از ۵۳۷ تست سریع کرونا ۸۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تصویب طرح محله هدف بازآفرینی شهری گزیک/۲

تصویب طرح محله هدف بازآفرینی شهری گزیک شهرستان درمیان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: طرح محله هدف بازآفرینی شهری گزیک شهرستان درمیان به تصویب رسید.

محمد فرهادی ظهر در جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری اظهارکرد: عملیات مطالعاتی طرح محله هدف بازآفرینی شهری گزیک به طور کامل توسط مشاور انجام شده است.

وی ادامه داد: این اقدام، اعتبارات و تسهیلات ویژه ای برای بازسازی و بهسازی محله هدف بازآفرینی شهر گزیک به همراه دارد.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: در این جلسه طرح ها و پروژه های قابل اجرا در ۷ شهری که محلات آنها در گذشته به تأیید رسیده، مورد بررسی قرار گرفته و تصویب شد.

فرهادی تصریح کرد: پروژه های محلات بازآفرینی که شامل طرح های عمرانی، اشتغالزایی و فرهنگی می شود، باید توسط اداره کل راه و شهرسازی و سایر دستگاه های متولی تأمین اعتبار شود.

وی با تأکید بر اینکه جلسات ستاد باز آفرینی پایدار شهری باید ابتدای سال برگزار شود تا دستگاه های اجرایی بتوانند اعتبارات لازم را تأمین نمایند، متذکر شد: با برگزاری منظم و مستمر جلسات ستاد تا پایان سال، می توان پروژه ها را به طور کامل بررسی و رصد کرد.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: طرح هایی که در محلات هدف تعریف می شوند، باید پروژه هایی تأثیرگذار باشند تا موجبات بهبود و ارتقاء کیفیت زندگی مردم را فراهم آورند.

به گفته وی؛ هدف از اجرای این اقدامات، تأثیر مثبت بر زندگی اقشار آسیب پذیر جامعه است.

فرهادی ادامه داد: لازم است با ارائه خدماتی همچون تأمین فضاهای بازی برای کودکان، مناسب سازی برای معلولین و… بتوانیم الگوی کاملی را در مباحث شهرسازی عرضه کنیم و توزیع عادلانه خدمات در سطح شهرها را شاهد باشیم.

 

مدارس «دستگرد» چشم انتظار معلم/آموزش و پرورش: مشکل را رفع می‌کنیم/۷

مدارس «دستگرد» چشم انتظار معلم/آموزش و پرورش: مشکل را رفع می‌کنیم

علی رغم گذشت یک ماه از شروع سال تحصیلی هنوز برخی از مدارس منطقه دستگرد بیرجند معلم ندارند تا فعالیت های آموزشی را از بستر فضای مجازی پیگیری کنند.

به گزارش مهر مشکل کمبود معلم در خراسان‌جنوبی بحث امروز و دیروز نیست، بلکه به واسطه بازنشستگی بسیاری از معلمان، برخی از نقاط استان با کمبود معلم رو به رو است.

نمونه این مناطق «دستگرد» از مناطق حاشیه شهر بیرجند است که در همین یکی – دو روز قبل برخی از اهالی نسبت به کمبود معلم مدارس فرزندانشان در بسیاری از پایه‌ها گلایه داشته‌اند و حتی گلایه‌مندی خود را به گوش مسئولان متولیان امر رسانده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی پیش از این در شورای آموزش و پرورش استان اعلام کرده بود: ۱۴ هزار و ۵۴۳ معلم در خراسان جنوبی برای سال تحصیلی پیش رو در استان برای سال تحصیلی پیش رو فعالیت خواهند کرد که با توجه به افزایش کلاس‌های درس زیر نرم جمعیتی و وجود ۱۸۰ هزار دانش آموز، کمبود معلم در استان واضح است.

وی گفته بود: امسال هزار و ۱۸۷ معلم در استان بازنشست و تنها ۵۱۶ نفر استخدام می‌شوند که این، نیاز هرچه بیشتر ما به نیروی انسانی را نمایان می‌کند.

کمبود معلم در پایه ششم

سید محمود دستگردی پدر دانش آموز پایه ششم در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهارکرد: علی‌رغم گذشت یک ماه از شروع سال تحصیلی هنوز مدرسه فرزند من در پایه ششم در بسیاری از دروس معلم ندارد که مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی بیان‌کرد: این در حالی است که فرزند من در پایه ششم که مقطع حساسی است تحصیل می‌کند و باید در سال جاری خود را برای آزمون مدارس استعدادهای درخشان و … آماده کند.

این شهروند بیرجندی ادامه‌داد: آیا نباید در زمینه تأمین نیروی معلم، قبل از سال تحصیلی برنامه‌ریزی می‌شد که امروز فرزندان ما با مشکل رو به رو نمی‌شدند؟

دستگردی یادآور شد: البته در روزهای گذشته مشکل را با مسئولان آموزش و پرورش بیرجند در میان گذاشتیم و آنان نیز قول دادند که درهفته آینده مشکل معلم مدارس منطقه دستگرد را حل کنند و ما نیز منتظر عملی شدن این وعده هستیم.

محمد حسین یکه خانی، مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره پیگیری رفع این مشکل گفت: کمبود معلم یکی از چالش‌های آموزش و پرورش بیرجند است که از ابتدای سال تحصیلی بوده و ما در فصل بهار این مسئله را مطرح کرده بودیم.

بیرجند نمی‌تواند از طریق حق التدریس جذب معلم داشته باشد

وی اظهارکرد: سرعت بالای بازنشستگی برخی از همکاران فرهنگی و معلم یکی از علل به وجود آمدن این مشکل است و از طرف دیگر بیرجند به واسطه مرکز استان بودن نمی‌تواند به صورت حق التدریسی و سرباز معلم جذب نیرو داشته باشد و تأمین نیروی ما از طریق دانشگاه فرهنگیان و انتقال از سایر شهرها است.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند با اشاره به اینکه به دنبال تأمین نیروی مورد نیاز از طریق خرید خدمات هستیم، بیان کرد: در مورد مدارس دستگرد نیز مشکل کمبود معلم را در برخی از پایه‌های تحصیلی قبول داریم.

یکه خانی با بیان اینکه در اولین فرصت این مشکل رفع خواهد شد، گفت: تلاش ما بر این است که مشکل کمبود معلم را با آمدن نیروهای جدید در هفته آتی رفع کنیم.

وی یادآور شد: قصد ما بر خدمت به مردم و گره‌گشایی از امور آنان است و در این راستا اگر با کمبود نیرو رو به رو بودیم و احساس کردم با ورود من به امر تدریس این مشکل رفع می‌شود حتماً در کلاس درس حاضر شده و با افتخار معلمی خواهم کرد.

با توجه به کمبود بالای معلم و بازنشستگی تعداد زیادی از معلمان حال حاضر استان در یک تا دو سال اینده مسئولان باید به دنبال راهکار و برنامه طولانی مدت برای حل مشکل استان باشند زیر با حل موقت هر ساله شاهد این مشکلات در استان خواهیم بود.

طی سه هفته آینده؛
خرید حمایتی زرشک انبار شده کشاورزان خراسان جنوبی انجام می شود/۳-۷

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس گفت: خرید حمایتی زرشک انبار شده کشاورزان خراسان جنوبی با قیمت مناسب طی دو یا سه هفته آینده انجام می شود.

«سلمان اسحاقی» در گفتگو با خبرنگارخبرگزاری شبستاندر بیرجند درخصوص اعتراض زرشک کاران خراسان جنوبی نسبت به قیمت و انباشت این محصول در انبارها در فصل برداشت، اظهار کرد: اینکه ما هرساله بگویم به زرشک کاران تسهیلات می دهیم و زرشک آنها را می خریم که نمی شود کار؛ برای محصول زرشک باید کار ریشه ای انجام شود.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرآوری محصول و صادرات زرشک از اقدامات ریشه ای برای این محصول استراتژیک است، افزود: دستور ریاست جمهوری در شورای اداری خراسان جنوبی مبنی بر فرآوری زرشک بود و تاکید کردند هیئت وزیران باید به سمت فرآوری و صادرات بروند تا ایجاد انگیزه برای کشاورزان باشد.

وی تصریح کرد: متاسفانه در دولت گذشته هم برای این مهم فریاد زدیم، ولی دولت یازدهم و دوازدهم انگیزه و اراده ای برای حمایت از حوزه کشاورزان نداشت و یکی از دلایلی که امروز شاهد بی نظمی در اقتصاد در کالاهای اساسی شامل گندم، نان، لوبیا، لپه و چای هستیم با اینکه ما صادرات کننده این محصولات هستیم؛ به خاطر عدم حمایت از کشاورزان در دولت گذشته بوده است.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور اراده و علاقه خاصی نسبت به حمایت از کشاورزان دارد، افزود: لذا وزرای اقتصاد، جهاد کشاورزی، صمت، امور خارجه و رئیس سازمان برنامه و بودجه باید دستور ریاست جمهوری مبنی بر فرآوری و صادرات زرشک کشاورزان را عملی کنند.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: برای جلوگیری از ضرر کشاورزان با رئیس تعاون روستایی کشور مذاکرات لازم انجام شده است و برای خرید حمایتی زرشک طی دو سه هفته آینده اقدام خواهد شد.

اسحاقی با بیان اینکه متاسفانه زرشک جزو محصولات خرید حمایتی نیست، اضافه کرد: سعی می کنیم این خرید حمایتی زرشک مخصوصا برای زرشک مانده در انبارها انجام شود، اینکه خرید حمایتی به چه قیمتی باشد؛ مقرر شده تا تعاون روستایی در استان طی جلسه ای قیمت مناسبی را برای زرشک اعلام کنند تا زرشک کاران متضرر نباشند.

مشکل آبرسانی به محلات عشایری فردوس برطرف می‌شود

مشکل آبرسانی به محلات عشایری فردوس برطرف می‌شود

 مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: با هماهنگی‌ اداره امور منابع آب صدور مجوز حفر چاه اخذ شد که با اجرای این عملیات، مشکل آبرسانی به محلات عشایری شهرستان فردوس برطرف می‌شود.

مهدی عصمتی‌پور شامگاه دوشنبه در نشست شورای عشایری شهرستان فردوس افزود: یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان توسط رییس سازمان امور عشایر کشور به این منطقه اختصاص یافته است که با این مبلغ تجهیز چاه آبرسانی به مناطق عشایری انجام خواهد شد.

وی با اشاره به خشکسالی پیاپی در سال‌های اخیر گفت: خشکسالی در کشور و استان مشکلات بسیاری را برای جامعه عشایر و کشاورزان به همراه داشته است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی ادامه داد: در سال جاری واکسیناسیون رایگان دام‌های عشایر در حال اجراست که در کاهش هزینه‌های عشایر موثر است.

وی بیان کرد: عشایر می‌توانند از بیمه عشایری استفاده کنند و تمامی خانواده آنها از خدمات بیمه عشایری بهره‌مند شوند.

عصمتی‌پور تحویل بیش از ۶۰ درصد پنل‌های خورشیدی سهمیه شهرستان فردوس به عشایر و خرید تضمینی بیش از یک هزار و ۷۰۰ راس دام مازاد عشایر را از دیگر اقداماتی برشمرد که از تیر امسال تاکنون انجام شده است.

وی گفت: نوسازی، تجهیز و گازکشی مدارس مناطق عشایری برابر تفاهم‌نامه ملی از دیگر برنامه‌های در دست پیگیری در سطح استان است که امسال آغاز خواهد شد.

فرماندار فردوس هم در این جلسه گفت: با توجه به شرایط خشکسالی و با وجود کاستی‌ها، مسائل و مشکلات فراوان، اقدامات و خدمات موثری در یک سال اخیر در حوزه عشایری به‌ویژه در تامین زیرساخت‌های مناطق عشایری و پرداخت تسهیلات و تامین نهاده‌های یارانه‌ای انجام شده است که باید این خدمات به‌خوبی منعکس شود.

حمید حلاج‌مقدم ادامه داد : یکی از انتقادات موجود نحوه توزیع نهاده‌ها است که با بررسی وضعیت توزیع نهاده‌های دامی بین عشایر و نظارت بیشتر اداره امور عشایر و شرکت تعاونی عشایر و دامداران باید توزیع عادلانه صورت گیرد.

وی با اشاره به توجه ویژه در زمینه اعتبارات سال جاری شهرستان فردوس و افزایش سه برابری اعتبارات حوزه عشایری، درخصوص تسطیح راه‌های عشایری گفت: این موضوع در دست پیگیری است و به محض استقرار دستگاه در منطقه عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

فرماندار فردوس گفت: راه‌اندازی پایگاه اورژانس جاده‌ای و مجوز به‌کارگیری نیرو در دو پایگاه شهرک طاهریه و روستاهای کجه و چاهنو نیز در دست پیگیری است و اعتبار حفر چاه آب مجتمع آبرسانی محلات عشایری نیز پیش‌بینی شده و ضروری است عملیات اجرایی بسرعت شروع شود.

در این نشست رییس اداره امور عشایر شهرستان فردوس و دیگر مدیران دستگاه‌های اجرایی به بیان مسائل و مشکلات حوزه عشایری و دامداری این شهرستان پرداختند.

آنان خشکسالی، مشکلات خرید خوراک دام، کم عرض بودن جاده ارتباطی به مناطق عشایری، نبود مجتمع آبرسانی به محلات، تکمیل نشدن طرح هادی در روستاهای عشایری کجه و چاهنو، نداشتن سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان به مدارس، نبود اینترنت و گاز در مناطق عشایری، کمبود تانکر آبرسانی به مناطق عشایری، کمبود خدمات بهداشتی درمانی و لزوم احداث اورژانس جاده‌ای را از مهمترین مشکلات عشایر شهرستان فردوس عنوان کردند.

 

 

 

سرما و یخبندان در خراسان جنوبی فراگیر می‌شود/۲

سرما و یخبندان در خراسان جنوبی فراگیر می‌شود

رییس گروه پیش‌بینی و صدور پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: با توجه به الگوی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناختی از روز پنجشنبه سرما و یخبندان شبانه در این استان به‌ویژه در مناطق شمالی و مستعد فراگیر می‌شود.

جواد نخعی افزود: سرما و یخبندان تا اوایل هفته آینده تداوم خواهد داشت لذا کشاورزان، باغداران و زنبورداران نسبت به ایمن‌سازی اماکن خود اقدام کنند و تمهیدات لازم برای جلوگیری از سرمازدگی محصولات به‌کار گرفته شود.

وی گفت: همچنین روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری شاهد افزایش ابر و وزش باد شدید همراه با خیزش گرد و خاک در استان خراسان جنوبی خواهیم بود.

 

 

 

 

دستگیری چهار قاچاقچی حشیش در بیرجند/۴

دستگیری چهار قاچاقچی حشیش در بیرجند

 جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی از کشف ۸۱ کیلوگرم حشیش در شهرستان بیرجند خبر داد و گفت: در این رابطه چهار قاچاقچی مواد مخدر دستگیر شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ حسن شجاعی‌نسب اظهار داشت: ماموران انتظامی پاسگاه “باقران” بیرجند هنگام گشت‌زنی و کنترل خودروهای عبوری در محورهای فرعی این شهرستان به یک سواری پژو مشکوک شدند و به راننده خودرو با علائم هشدار دهنده دستور ایست دادند.

وی افزود: ماموران خودرو را متوقف و پس از هماهنگی با مقام قضایی در بازرسی از آن، ۸۱ کیلوگرم حشیش که به طرز ماهرانه جاساز شده بود را کشف کردند.

جانشین فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی گفت: ماموران در این رابطه خودرو را توقیف و چهار متهم را دستگیر کردند که متهمان به همراه پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.

 

 

 

 

گام‌های دولت سیزدهم برای فعال‌سازی معادن خراسان جنوبی

گام‌های دولت سیزدهم برای فعال‌سازی معادن خراسان جنوبی

 خراسان جنوبی به عنوان اولین استان اجرای طرح تحول در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی کشور انتخاب شد که بار دیگر ظرفیت معدنی این استان را نمایان کرد تا با تولید و تکمیل اطلاعات پایه زمین‌شناسی و اکتشافی معدن، نویدبخش افزایش سرمایه‌گذاری در بخش صنایع معدنی باشد.

به گزارش ایرنا استان کویری و مرزی خراسان جنوبی با دارا بودن ۶۹۸ معدن مختلف با ذخیره قطعی حدود هفت میلیارد تُن و اشتغال بیش از ۱۳ هزار نفر یکی از پنج استان معدنی کشور محسوب می‌شود.

این استان با توجه به ساختار زمین‌شناسی آن از ذخایر غنی معدنی با تنوع قریب به ۵۰ نوع ماده معدنی برخوردار است که زغال‌سنگ، منیزیت، خاک‌های صنعتی، سنگ‌های تزیینی، بنتونیت، کرومیت، سنگ آهن، دولومیت، آندالوزیت، مرمریت، بازالت، طلا، مس، سیلیس، فلورین، پتاس، سرب و روی از مهمترین مواد معدنی در این استان پهناور هستند.

اما همه این ذخایر ارزشمند که با آنها به تنهایی می‌توان یک یا چند استان را اداره کرد و بخش زیادی از آن هنوز پنهان است، باید اکتشاف، استخراج و سپس در قالب صنایع معدنی، فرآوری شود تا ارزش افزوده و توسعه اقتصادی را در استان و کشور به همراه داشته باشد.

این برنامه راهبردی به قدری اهمیت دارد که رییس جمهوری نیز در اولین اظهارات خود در سومین سفر استانی گفت: اقتصاد خراسان جنوبی مبتنی بر معدن است.

آیت الله سید “ابراهیم رییسی” نوزدهم شهریور امسال در شهرستان طبس که حدود ۷۶ درصد ذخایر زغالی کشور را در خود جای داده و بزرگترین حوضه زغال‌سنگ کُک‌شو ایران در این منطقه است گفت: خداوند ذخایر بسیاری به این استان داده که یکی از این ذخایر معادن است.

وی در جمع مردم تاکید کرد: در استان خراسان جنوبی ظرفیت‌های معدنی بسیار خوبی وجود دارد که فعال شدن آن به رونق تولید و ایجاد اشتغال در کشور و منطقه کمک می‌کند.

رییس دولت سیزدهم گفت: بخشی از این ظرفیت فعال و بخشی غیرفعال است که اگر فعال و موانع موجود رفع شود، باعث رونق تولید و اشتغال در کشور و منطقه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه فعال شدن ظرفیت‌های معدنی خراسان جنوبی در دستور کار قرار دارد افزود: وزیر صمت همراه دولت در این سفر هستند که بررسی‌های مقدماتی را انجام دادند و در این سفر هم برخی کارها را دنبال می‌کنند.

آیت الله رییسی که شناخت خوبی از خراسان جنوبی دارد در گذشته هم بر لزوم فعال شدن اقتصاد معدن در این منطقه تاکید کرده و از جمله خرداد امسال در گفت و گوی تلویزیونی با مردم خراسان جنوبی گفته بود: سنگ‌هایی که در نهبندان، نقاطی از بیرجند و مناطق دیگر هست می‌تواند منشاء یک تحول اقتصادی باشد که سرمایه‌گذاری جدی نیاز دارد و سرمایه‌گذاران هم حاضرند با حمایت از آنها و پرداخت تسهیلات، اقتصاد سنگ در خراسان جنوبی اقتصاد فعالی شود.

وی با اشاره به سفر ۲ دهه قبل مقام معظم رهبری به جنوب خراسان (قبل از تاسیس استان خراسان جنوبی) گفت: ایشان فرمودند که اقتصاد خراسان جنوبی، اقتصاد سنگ است یعنی در این استان سنگ‌های بسیار ارزشمندی وجود دارد و می‌تواند کارساز باشد.

مسوولان و کارشناسان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی هم بر این باورند که تاکنون بیشتر به معادن سطحی پرداخته‌ شده است و باید به دنبال اکتشاف ذخایر عمقی و پنهان باشیم.

مطالعاتی در سال‌های گذشته بر پهنه‌های معدنی استان خراسان جنوبی صورت گرفته و ۷۰۰ پروانه معدنی در خراسان جنوبی صادر شده که ۲۳۰ مورد آن غیرفعال است.

به اذعان مسوولان در حال حاضر این استان به اندازه واقعی از ذخایر معدنی خود برخوردار نیست و براساس اسناد بالادستی و سندهای توسعه‌ای، حوزه معدن یکی از مهمترین محورها و پیشران‌های اقتصادی و توسعه‌ای خراسان جنوبی معین شده است.

طی سال‌های گذشته با همکاری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور پهنه‌ای به وسعت ۵۰ هزار کیلومتر مربع با اعتبار ۹۰ میلیارد تومان در استان خراسان جنوبی زیر پوشش مطالعات ژئوفیزیک هوایی قرار گرفت که منجر به شناسایی ۱۷۷ محدوده امیدبخش در این استان شد که اطلاعات آن در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.

امسال نیز براساس توافق‌نامه سه‌جانبه معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) برای اجرای تحول در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در کشور، خراسان جنوبی به عنوان نخستین استان کشور برای اجرای این طرح برگزیده شد.

آغاز تحول در بخش زمین‌شناسی کشور از خراسان جنوبی

برنامه جدید برای سرمایه‌گذاری در صنایع معدنی

وزیر صنعت، معدن و تجارت که ۲۵ مهر ماه به صورت ویدئوکنفرانسی در آیین آغاز عملیات اجرایی این طرح حضور داشت، گفت: با توجه به اینکه خراسان جنوبی ذخایر بسیار مناسبی در بخش معدن دارد، این پروژه تکمیل‌کننده اطلاعات پایه زمین‌شناسی خواهد بود و به ما کمک می‌کند برنامه جدیدی را برای سرمایه‌گذاری در این استان پیش ببریم.

سید رضا فاطمی امین افزود: طرح تحول در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در راستای برنامه آمایش وزارت صنعت، معدن و تجارت است که منشا تحولات خوبی خواهد بود.

وی گفت: برنامه آمایش سرزمین از ۲ ماه گذشته آغاز شد و در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها فرصت‌های سرمایه‌گذاری را شناسایی و موانع و اولویت‌ها را احصا می‌کنیم تا بر مبنای آن برنامه‌ها را طراحی کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: پروژه بسیار بزرگ اکتشافی را امروز آغاز می‌کنیم که ۱۵ هزار کیلومتر مربع از سطح استان خراسان جنوبی اکتشاف می‌شود.

وی افزود: با اجرای این برنامه اتفاق خیلی خوبی می‌افتد و متوجه می‌شویم چه ذخایر معدنی در خراسان جنوبی داریم و مخاطرات سرمایه‌گذاران نیز به‌شدت کاهش پیدا می‌کند.

فاطمی امین گفت: اجرای برنامه تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در خراسان جنوبی می‌تواند نویدبخش سرمایه‌گذاری در صنایع معدنی این استان باشد.

وی حدود ۴۰ روز قبل که رییس جمهوری را در سفر به خراسان جنوبی و بازدید از معادن زغال‌سنگ طبس همراهی می‌کرد نیز اظهار داشت: ۱۱ درصد ذخایر قطعی معدنی کشور در خراسان جنوبی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در این معادن ذخایر بسیار خوبی وجود دارد که بخش عمده‌ای از نیاز کشور را می‌تواند تامین کند و طرح‌های توسعه‌ای پیش‌بینی شده که باید تسریع کنیم و می‌تواند اشتغال را در کشور به‌ویژه این منطقه ارتقا و هم بخشی از نیاز زغال‌سنگ را پوشش دهد.

طرحی که این هفته اجرای آن از خراسان جنوبی آغاز شد به گفته مدیرکل دفتر اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار است طی چهار سال آینده در کشور استمرار پیدا کند و خراسان جنوبی به عنوان اولین استان انتخاب شد.

ابراهیم علی مولابیگی اجرای برنامه تحول زمین‌شناسی را رخداد مبارکی برای استان خراسان جنوبی توصیف کرد و گفت: این اتفاق نمی‌افتاد مگر با پیگیری‌های بسیار جدی استاندار؛ چه بسا استان‌های دیگری نیز درصدد بودند این اعتبار را به سمت خود ببرند.

وی افزود: از طرفی مجموعه سازمان زمین‌شناسی و ایمیدرو نیز به مسوولان استان خراسان جنوبی در اولین تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین ایمیدرو، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت لبیک گفتند که حاصل آن دسترسی به ذخایر معدنی، ایجاد اشتغال و توسعه پایدار در استان خواهد بود.

خراسان جنوبی هم بهشت زمین‌شناسی است

مدیرکل دفتر اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بزرگان زمین‌شناسی یا مسوولان از ایران به عنوان بهشت زمین‌شناسی یاد می‌کنند که در این زمینه استان‌های کرمان و یزد بیشتر معرفی شده است اما استان خراسان جنوبی هم باید به عنوان بهشت زمین‌شناسی معرفی شود.

وی افزود: علت اینکه بهشت زمین‌شناسی به این استان اطلاق نشده به خاطر نبود پتانسیل نیست چراکه اگر اکتشافات و اطلاعات عمقی در خراسان جنوبی انجام شود می‌توان این ادعا را کرد.

مولابیگی اظهار داشت: در حال حاضر آذربایجان غربی سردمدار معادن طلا است اما خراسان جنوبی نیز در این مسیر قرار گرفته و اگر اطلاعات و اکتشافات تکمیل شود به معادن زیادی دست خواهیم یافت.

وی گفت: یکی از دلایلی که استان‌های کشور از لحاظ دسترسی به منابع معدنی عقب مانده‌اند این است که معادن دست یکسری افراد حبس شده است و مقام معظم رهبری و رییس جمهوری نیز به این قضیه اهتمام و تاکید داشتند که باید در این زمینه بیشتر کار شود.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور هم آمار قابل تاملی را در سفر به خراسان جنوبی ارائه کرد که به واقع استدلال فنی و علمی طرح تحولی بود که اجرای آن از خراسان جنوبی آغاز شد.

علیرضا شهیدی با بیان اینکه تاکنون بیشتر به معادن سطحی توجه کرده‌ایم گفت: براساس آمار موجود ذخایر زمین‌شناسی کشور حدود ۶۰ میلیارد تن است ولی در حقیقت حدود ۳۷ تا ۴۰ میلیارد تن ذخیره در کشور وجود دارد.

او گفت: حدود ۶۲ درصد از این میزان به مصالح ساختمانی از جمله شن، لاشه، ماسه و انواع سنگ‌ها تعلق دارد، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد به ذخایر فلزی و بقیه غیرفلزی است که با توجه به موقعیت خاص زمین‌شناسی کشور آمار درستی در اختیار نداریم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: با توجه به موقعیت زمین‌شناسی کشور باید به فکر ذخایر عمقی و پنهان هم باشیم و امیدواریم بتوانیم میزان ذخایر کشور را به ۱۰۰ میلیارد تن افزایش دهیم.

وی افزود: براساس آمار رابطه میان سرمایه‌گذاری و اکتشاف تا سال ۲۰۱۵ دارای رابطه مستقیم بود، پس از آن سال فاصله زیادی بین این دو موضوع ایجاد شده که نشان می‌دهد اکتشاف در همه جای دنیا در حال گران شدن است و براساس آمار غیررسمی اگر شرایط تحریم برطرف شود و با افزایش قیمت دلار انجام اکتشافات بسیار گران‌قیمت خواهد بود.

شهیدی با بیان اینکه اکتشاف بسیار زمان‌بر و پر ریسک است که با معیارهای اقتصادی تطابق چندانی ندارد گفت: باید به دنبال اکتشاف ذخایر عمقی و پنهان باشیم که بر همین اساس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور از سال ۱۳۸۰ برداشت لایه‌های اطلاعاتی ژئوفیزیک هوایی را آغاز کرد.

به گفته وی در دهه ۸۰ حدود ۹۴۵ هزار کیلومتر خطی از کشور مورد مطالعات ژئوفیزیک هوایی قرار گرفت و پس از آن مناطق اولویت‌دار مشخص و اطلاعات در قالب اطلس پتانسیل‌های معدنی منتشر شد.

وی افزود: برای تکمیل اطلاعات به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار کیلومتر خطی پرواز ژئوفیزیک هوایی نیاز داریم و تاکنون برای دستیابی به اکتشاف ذخایر پنهان در کشور ۶۴۰ هزار کیلومتر پرواز خطی انجام شده که با برنامه‌های موجود فاصله زیادی داریم و در تفاهم‌نامه سه‌جانبه قرار است با استفاده از منابع موجود در ایمیدرو و ظرفیت موجود در معاونت معدنی وزارت صمت به اکتشاف و تولید اطلاعات پایه از طریق مطالعات ژئوفیزیک هوایی سرعت ببخشیم.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با سازمان نظام مهندسی معدن خبر داد و گفت: امیدواریم از این طریق بتوانیم به نیروی انسانی مناسبی برسیم چون این پروژه آخر نیست و در استان‌های دیگر هم آن را ادامه خواهیم داد.

آغاز تحول در بخش زمین‌شناسی کشور از خراسان جنوبی

عملیات ژئوفیزیک هوایی در ۵۰ درصد مساحت خراسان جنوبی

این در حالی است که تاکنون حدود ۵۰ درصد از مساحت استان خراسان جنوبی از سوی ایمیدرو و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی تحت عملیات ژئوفیزیک هوایی قرار گرفته و آنومالی‌های خوبی نیز شناسایی شده است.

با توجه به ظرفیت‌های موجود در بخش معدن خراسان جنوبی، اجرای طرح تحول در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی، نقطه عطفی برای گسترش فعالیت‌های معدنی در این استان پهناور خواهد بود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به لزوم کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و هزینه‌کرد در بخش معدن گفت: از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی تقاضا داریم نتایج این طرح و اکتشافات را در اختیار استان قرار دهد تا سرمایه‌گذاران بومی از آن بهره‌مند شوند.

عباس جرجانی با اشاره به معدنی بودن خراسان جنوبی اظهار داشت: شعار و تلاش ما این است که از طریق بخش معدن و به کمک آن به صنایع معدنی و فرآوری برسیم و در ادامه براساس فرآوری، فعالیت‌های حوزه تجارت را گسترش دهیم.

این هدف‌گذاری را استاندار خراسان جنوبی تمرکز بر بخش معدن به عنوان پیشران توسعه استان تعریف کرد و گفت: خراسان جنوبی همه ظرفیت‌های توسعه‌ای را دارد با این وجود به عنوان استانی کم‌برخوردار یاد می‌شود، چون این ظرفیت‌ها نتوانسته در این منطقه رفاه ایجاد کند.

حمید ملانوری افزود: برای رسیدن به این رفاه، لازم است بر پیشران‌های توسعه‌ای متمرکز شویم و در همین راستا ستاد توسعه خاوران را از سال گذشته راه‌اندازی کردیم تا همه مدیران را دور یک میز جمع کنیم و برای بهره‌برداری هرچه بیشتر از این ظرفیت‌ها برنامه‌ریزی شود.

وی یکی از انگیزه‌های جدی در این ستاد را گره زدن محورهای توسعه‌ای به هم برشمرد و گفت: در قالب ستاد توسعه خاوران، کشاورزی، صنعت، معدن، گردشگری و مرز در خدمت یکدیگر قرار می‌گیرند و با هم‌افزایی، ارزش افزوده ایجاد می‌کنند.

استاندار خراسان جنوبی متمرکز کردن منابع استان و تجهیزات و امکاناتی که در سطح ملی پیگیری می‌شود را از برنامه‌های ستاد توسعه خاوران عنوان کرد و گفت: آغاز طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان در همین راستا با درخواست استان و توجه ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت رقم خورد.

وی بر بهره‌گیری دانشجویان، پژوهشگران و فعالان حوزه معدن از این فرصت تاکید کرد و افزود: ۲۱۰ میلیارد تومان اعتباری که قرار است در قالب این طرح در استان هزینه شود باید به بهترین شکل ممکن مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

ملانوری همچنین پیشنهاد داد: طرح تحول در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی خراسان جنوبی به طرح گرامیداشت پدران علم این استان نام بگیرد.

وی گفت: این رویداد بزرگ علمی که به مدت یک سال در استان اجرا می‌شود، فرصت خوبی است تا نام پدران علم و بنیانگذاران علوم مختلف را زنده کند و در این مدت، تمامی جلسات و کارگروه‌ها می‌تواند با این عنوان برگزار شود.

طرح تحول در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان خراسان ‌جنوبی با در برگیری چهار شهرستان و بیش از ۸۵ روستا به مرحله اجرا درآمد و مدت زمان اجرای طرح از مهر ۱۴۰۰ به مدت یک سال برآورد شده‌ است.

از نتایج اجرای این طرح با توجه به برداشت داده‌های ژئوفیزیک هوایی در گستره مورد نظر، تکمیل فاز شناسایی و پی‌جویی اکتشافی برای معرفی مناطق جدید امیدبخش معدنی است که تحولی چشمگیر در بخش معدن استان به همراه خواهد داشت.

 

 

 

 

احداث راه‌آهن شرق یک ضرورت ملی است

کارشناس اقتصادی: احداث راه‌آهن شرق یک ضرورت ملی است

مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: احداث راه‌آهن شرق تحولی بزرگی در بخش حمل و نقل ایجاد می‌کند و باید به عنوان یک ضرورت ملی برای توسعه اقتصادی منطقه به آن توجه شود.

مهدیه ضیائیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: راه‌آهن به عنوان یک ساز و کار بسیار کارآمد در زمینه حمل و نقل درون شهری و برون شهری در کشورهای توسعه یافته و بسیاری از کشورهای در حال توسعه شناخته شده است و از آن استفاده می‌شود.

وی گفت: جای تعجب دارد که بیرجند به عنوان مرکز استان هنوز ارتباط ریلی با راه‌آهن سراسری ندارد و احداث راه‌آهن از خواسته‌های جدی مردم نیز است.

کارشناس مسایل اقتصادی اظهار داشت: یکی از ارکان توسعه محور شرق، اتصال راه‌آهن چابهار به زاهدان و زابل تا بیرجند و مناطق بالاتر است که محور جدید اتصالی شمال به جنوب و یکی از پروژه‌های سنگین کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت راه‌آهن در توسعه اقتصادی و تجاری خراسان جنوبی گفت: تبیین و تشریح برتری به‌کارگیری راه‌آهن از دیدگاه توسعه پایدار آن قدر مهم است که در تسهیل هرچه بیشتر و گسترش خطوط ریلی که از معیارهای اقتصادی و زیست محیطی مختلفی برخوردار است، باید همواره استفاده کرد.

ضیائیان افزود: در جهان امروز، حمل و نقل ریلی از جمله بخش‌های زیربنایی اقتصاد است که فرآیند توسعه اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده و اساس مبادلات بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی است.

وی گفت: برخی متخصصان حمل و نقل بر این باورند که بین کارآیی در بخش حمل و نقل و کارآیی عمومی اقتصاد و رشد اقتصادی، رابطه مستقیم وجود دارد و حمل و نقل را واسطه میان فعالیت‌های کشاورزی، صنعتی، بازرگانی و خدماتی در سطح ملی و بین‌المللی می‌دانند.

مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند اظهار داشت: به اعتقاد بسیاری از اقتصاددانان بین‌المللی، مطالعات انجام شده در سطح کلان اقتصادی برخی کشورها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در حمل و نقل ریلی موجب افزایش رشد اقتصادی این کشورها شده و با افزودن بر بازدهی اجتماعی در سرمایه‌گذاری‌های خصوصی موجبات سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های حمل و نقل را فراهم آورده است.

وی گفت: صنعت حمل و نقل ریلی در ایران نیز طی دوران مختلف با فراز و فرودهایی همراه بوده و هدف اصلی آن تلاش برای رسیدن به جایگاه مطلوب و فردایی بهتر است که با توجه به موقعیت کشور در منطقه، ایجاد سیستم حمل و نقل ریلی کارآمد در توسعه اقتصادی و اجتماعی، جایگاه و نقش ویژه دارد.

ضیائیان افزود: اگرچه ردیف اعتباری برای راه‌آهن خراسان جنوبی در بودجه سالانه پیش‌بینی شده و هر سال با آن اعتباری اختصاص داده می‌شود اما اتکا به بودجه دولت با توجه به روندی که در سال‌های گذشته شاهد بودیم برای این پروژه کلان کافی نیست.

وی گفت: با توجه به توجیه اقتصادی موضوع، راهکارهایی مانند اتکا به صندوق توسعه ملی و فاینانس‌هایی که از منابع غیردولتی باید جذب شود، ضرورت توسعه اقتصادی زیرساخت ریلی و جاده‌ای است.

کارشناس اقتصادی گفت: اگر بخواهیم محرومیت‌زدایی اجرا شود باید این مسیر ریلی با سرعت بیشتری تکمیل شود.

وی افزود: این کریدور در هزار و ۵۰۰ کیلومتر به عنوان یک اولویت ملی ضرورت دارد که هم خراسان جنوبی، هم جنوب خراسان رضوی و هم سیستان و بلوچستان را پوشش خواهد داد و از طرفی پنج مرز نیز به آن متصل می‌شود.

ضیائیان با تاکید بر اینکه احداث راه‌آهن شرق کشور تحول عظیمی در توسعه حمل و نقل ترانزیتی به افغانستان و کشورهای آسیای میانه ایجاد خواهد کرد گفت: این پروژه، اقتصادی‌ترین محور فرامنطقه‌ای برای ایران است و می‌تواند نقش مهمی در مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی منطقه ایجاد کند.

وی بیان کرد: این راه‌آهن علاوه بر تاثیرات مهم داخلی می‌تواند نقش مهمی در توسعه ترانزیت کالا از طریق کشورهای افغانستان و ترکمنستان به سایر کشورهای حاشیه دریای خزر داشته باشد.

تصویب راه‌آهن شرق کشور حاصل پیگیری‌های فراوان در ادوار مختلف بوده که بر پایه خواسته‌های مردمی شکل گرفته است و در نهایت این خط ریلی چابهار در جنوب شرق را به سرخس در شمال شرق ایران متصل می‌کند و نقش مهمی در حمل و نقل مسافر و مبادلات تجاری در شرق ایران همچنین کشورهای همسایه دارد.

استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی در سال‌های گذشته با پیشرفت‌های متفاوت، سهمی از شروع پروژه راه‌آهن شرق داشتند اما خراسان جنوبی در گذر این سال‌ها سهمی نگرفت تا اینکه اتصال بیرجند به ریل سراسری بعد از ۲ دهه انتظار سال ۱۳۹۸ محقق شد و کلنگ قطعه ۱۶ خط آهن بیرجند به سمت یونسی به طول ۳۲ کیلومتر در محدوده جغرافیایی خراسان جنوبی به زمین خورد.

خراسان جنوبی استانی پهناور و کویری است که طول راه‌های آن ۱۷ هزار و ۸۲ کیلومتر بوده و ششمین استان از نظر طول راه‌ها در سطح کشور است. این پهناوری و فاصله طولانی بین شهرها عملیات ساخت راه را پرهزینه و گاهی زمان‌بر می‌کند.

از همین رو خراسان جنوبی همواره یکی از استان‌های کمتر برخوردار در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل به‌ویژه بزرگراه محسوب شده و با وجود قرار داشتن در ۲ کریدور اصلی کشور و مرز مشترک با افغانستان، بسیاری از جاده‌های استان هنوز دوطرفه است.

سفر رییس جمهوری به خراسان جنوبی فرصتی است برای تکمیل طرح های مهم و زیربنایی استان تا هرچه زودتر مردم از آنها منتفع شوند و به گفته مسوولان اگر منابع مالی پروژه راه‌آهن به‌موقع تامین شود سه تا چهار سال آینده شاهد بهره‌برداری راه‌آهن بیرجند به یونسی خواهیم بود.

۳۵ روز پس از سومین سفر استانی آیت الله رییسی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از برگزاری پیش جلسه هماهنگی قرارداد کنسرسیوم بانکی بعد از سفر رییس جمهوری به استان خبر داد.

وحید داعی گفت: در آینده نزدیک جلسه‌ای با حضور وزیر راه و شهرسازی برای اتمام و انعقاد قرارداد برگزار خواهد شد که گام بلندی برای سرعت دادن به اجرای پروژه راه‌آهن خراسان جنوبی است.

اکنون پروژه احداث راه‌آهن بیرجند – یونسی در قطعه ۱۶ با پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصد در مرحله عملیات زیرسازی است و در مجموع ۶ شرکت مسئولیت اجرای پروژه ۲۷۱ کیلومتری را برعهده دارند که بناست بخش عمده اعتبارات از طریق این کنسرسیوم تامین شود.

 

 

 

 

 

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خراسان جنوبی:

مدیریت آسیب‌های اجتماعی به فرماندهی واحد نیاز دارد/۷-۳

مدیریت آسیب‌های اجتماعی به فرماندهی واحد نیاز دارد

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی گفت: مدیریت آسیب‌های اجتماعی نیازمند فرماندهی واحد است و دستگاه‌ها باید از اقدامات موازی پرهیز کنند.

عباسعلی بهاری روز سه‌شنبه در بازدید از مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی شهرداری بیرجند افزود: متولیان با توجه به آغاز فصل سرما نیازمندی‌ها را برای ساماندهی معتادان، متکدیان و جامعه هدف اعلام کنند تا تمهیدات لازم اندیشیده شود.

وی گفت: هرگونه کوتاهی در این زمینه احساسات و مطالبات مردمی را بر می‌انگیزد و چهره شهر را هم نازیبا خواهد کرد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به اینکه به لحاظ قانونی برحسب جمعیت امکان راه‌اندازی گرمخانه‌ها و این گونه مراکز در برخی شهرستان‌ها وجود ندارد به فرمانداری‌ها ابلاغ خواهد شد که هرگونه نیازمندی در این حوزه را پشتیبانی کنند.

وی افزود: متکدیانی که امکان ساماندهی آنان در شهرستان‌ها وجود ندارد به مرکز استان ارجاع می‌شوند تا اقدامات لازم به جهت ساماندهی صورت گیرد.

بهاری گفت: با توجه به مشکلات معیشتی برگرفته از شیوع کرونا پیش‌بینی می‌شود فصل سرد امسال را با مشکلات بیشتری روبه‌رو باشیم، از این رو تمهیدات جهادگونه برای تامین نیازمندی‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه معتادان متجاهر هنوز تعریف واحدی در دستگاه‌های متولی ندارند تاکید کرد: ساماندهی، مراقبت و توانمندسازی این افراد در جامعه ضروری است.

وی افزود: آسیب‌های اجتماعی چند عاملی است که باید در حوزه‌های مختلف با حرکت جهادی از بروز و گسترش آنها پیشگیری شود.

مسوول مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی شهرداری بیرجند نیز در این بازدید از شناسایی ۱۶۴ متکدی و تشکیل پرونده از ابتدای سال جاری تاکنون در این مرکز خبر داد و گفت: از این تعداد ۹۰ نفر مرد و بقیه زن بوده‌اند.

منصوره امیرآبادی افزود: از این تعداد ۲۷ نفر به کمیته امداد امام خمینی (ره)، ۱۹ نفر با دستور مقام قضایی به بهزیستی معرفی و سه نفر به عنوان متکدی حرفه‌ای به دستگاه قضایی تحویل شدند.

وی گفت: ۱۴ نفر از متکدیان به مراکز اقامتی میان‌مدت درمان معرفی و ۵۴ نفر با اخذ تعهد کتبی به خانواده‌ها تحویل شدند.

مسوول مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی شهرداری بیرجند اظهار داشت: ۲۰ نفر از متکدیان، ساکنان شهرستان‌های اطراف بودند که به شهرستان محل سکونت خود معرفی شدند.

وی افزود: همچنین یک کودک زیر ۱۸ سال معتاد و یک بیمار اعصاب و روان به بیمارستان ارجاع شدند و ۲۵ نفر هم اتباع خارجی بودند که به اداره کل اتباع و پلیس مهاجرت معرفی شدند.

به گزارش ایرنا مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی شهرداری بیرجند با ایجاد زیرساخت‌های لازم نظیر تخت، حمام، آشپزخانه، اتاق پزشک و مددکاری پس از شناسایی افراد روزانه ۲ وعده غذای گرم را به جامعه هدف در کنار خدمات بهداشتی ارایه می‌کند.

 

 

 

۴۰ سایت توسعه ارتباطات در خراسان‌ جنوبی راه‌اندازی شد

۴۰ سایت توسعه ارتباطات در خراسان‌ جنوبی راه‌اندازی شد

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: نیمه نخست امسال ۴۰ سایت توسعه شبکه ملی اطلاعات شامل احداث ۲۴ سایت جدید و ارتقای ۱۶ سایت همراه موجود در این استان راه‌اندازی شد.

مصطفی بهی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با راه‌اندازی این سایت‌ها، ۷۵ روستای استان خراسان جنوبی با جمعیت ۱۰ هزار خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل و از خدمات متنوع مبتنی بر این شبکه و اینترنت همراه بهره‌مند شدند.

وی گفت: اعتبار هزینه شده برای این سایت‌ها از محل اعتبارات توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تامین شده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی اظهار داشت: هفته جاری نیز با ارتقای سایت همراه روستای نازدشت سربیشه، پوشش اینترنت همراه برای اهالی این روستا برقرار شد.

وی افزود: با ارتقای این سایت ۳۰۰ خانوار روستاهای نازدشت، چاه شهید افشین و چاه خسروی شهرستان مرزی سربیشه از اینترنت پرسرعت همراه روستایی بهره‌مند شدند.

بهی بیان کرد: روز گذشته با راه‌اندازی سایت توسعه اینترنت همراه روستای وحدت‌آباد خمینی سربیشه پنج روستای این شهرستان با جمعیت ۳۰۰ نفر از اینترنت پرسرعت برخوردار شدند.

وی گفت: این سایت توسعه شبکه ملی اطلاعات، روستاهای وحدت‌آباد خمینی، چاه صباغ، شهرک ولی عصر و چاه‌های شماره ١ و٢ ملاعباس حسینی را از سرویس اینترنت پرسرعت همراه بهره‌مند کرده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی افزود: با اجرای طرح‌های پیش‌رو تا پایان امسال روستاهای متصل به شبکه ملی اطلاعات در استان خراسان جنوبی به بالای ۸۰ درصد می‌رسد.

 

 

 

 

 

 

تخم مرغ خیال ارزانی ندارد/ زمزمه گرانی مرغ هم به گوش می رسد/۳-۷

در حالی که خراسان جنوبی قطب تولید تخم مرغ است اما افزایش قیمت شامل این استان نیز شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بیکس مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: قیمت تخم مرغ از دی ماه ۹۹ تغییری نداشته اما از یک هفته گذشته شاهد افزایش ۵ هزار تومانی بوده است.

او افزود: از خرداد ماه امسال به علت بالا رفتن قیمت ذرت، جو، سویا، حمل و نقل و کارگری با مدیر عامل جهاد کشاورزی دیگر استان‌های کشور در حال مکاتبه بودیم تا افزایش قیمتی در تخم مرغ هم داشته باشیم که بعد از گذشت چند ماه اکنون افزایش قیمت‌ها عملی شده است.

بیکس ادامه داد: در جلسات ماهانه با اتحادیه مرغداران این اتحادیه آمادگی خود را اعلام کرده است تا مرغ و تخم مرغ را ۲ هزار تومان کمتر از قیمت آن در بازار کشوری به فروش برساند.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: در حال حاضر تخم مرغ در استان با قیمت ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود که ۲ هزار تومان با قیمت کشوری فاصله دارد.

قیمت مرغ سر از بازار گرانی در می‌آورد؟

بیکس مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: افزایش یا کاهش قیمت مرغ به عوامل موثر آن در تولید بستگی دارد یعنی اگر عوامل موثر در تولید گران شود مرغ هم دچار افزایش قیمت می‌شود.

او افزود: از دوهفته اول امسال که قیمت مرغ به ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان رسید، افزایش قیمت مجددی نداشتیم و تعیین مجدد قیمت به عوامل متععدی بستگی دارد.

بیکس عنوان کرد: تنها مرغ  نژاد لاین،  به دلیل چربی کمتر، کیفیت بالاتر و سلامت بیشتر گوشت آن، ۱۲ درصد گران شده و به قیمت ۲۷ هزار و ۱۰۰ تومان رسیده است.

 

 

 

 

افتتاح اولین آموزشگاه صنعت ساختمان در بیرجند

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان جنوبی از افتتاح اولین آموزشگاه صنعت ساختمان استان خبر داد.

عرب گفت‌: اولین آموزشگاه صنعت ساختمان برای تأمین بخشی از نیاز آموزشی و مهارتی بیش از ۶ هزار کارگر ساختمانی در بیرجند افتتاح شد.

او افزود: آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای دو منظوره علم نوین که دارای مجوز آموزش در رشته ساختمان و معماری توسط انجمن کارگران ساختمانی بیرجند است افتتاح شد.

عرب با اشاره به اهمیت وافر آموزش نیروی ماهر برای مهم‌ترین صنعت دنیا و ایران اظهار کرد: مشاغل ساختمانی جایگاه ویژه‌ای در اشتغال دارند و هم اکنون ۱۱ هزار کارگر ساختمانی در خراسان جنوبی که نیازمند رصد آموزشی و مهارتی هستند نان خانواده خود را از این صنعت تأمین می‌کنند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان جنوبی تصریح کرد‌:‌: نیاز به نیروی انسانی در صنعت ساختمان رو به رشد است و این مهم تقویت بازو‌های مهارتی در حرفه‌های متنوع را می‌طلبد.

او گفت: تربیت نیروی ماهر رسالت سازمان فنی و حرفه‌ای است که با تمام توان در بخش‌های دولتی و خصوصی در پی تقویت آن هستیم.

 

 

 

 

کاروان «نذر آب ۴» به شهرستان سربیشه رسید

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از اجرای طرح نذر آب ۴ برای کاهش آلام آسیب دیدگان از خشکسالی و بی آبی در شهرستان سربیشه خبر داد.

محمدرضا رضایی در آیین رونمایی از هدایای خیران خراسان رضوی گفت: طرح «نذرآب ۴» مانند سال‌های گذشته در مناطق کمتر برخوردار و درگیر با تنش آبی اجرا شده و هلال‌احمر در این مناطق خدمات معیشت محور، سلامت‌محور و تأمین آب آشامیدنی سالم را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه هدف از انجام طرح «نذرآب ۴»، تأمین آب پایدار با استفاده از ظرفیت داوطلبان و خیران است، افزود: کاروان نذر آب برای چهارمین سال متوالی امروز در شهرستان سربیشه به همت خیران خراسان رضوی در حال اجرا است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از توزیع ۵۰۰ بسته معیشتی بین نیازمندان روستا‌های سربیشه خبر داد و گفت: ارزش ریالی هر بسته ۴۰۰ هزار تومان است.

وی با بیان اینکه ۱۹۰ بسته تحصیلی ویژه دانش آموزان نیز در راستای اجرای این طرح در مناطق محروم شهرستان سربیشه توزیع شده است، افزود: ارزش هر بسته تحصیلی ۳۰۰ هزار تومان است.

رضایی با اشاره به توزیع ۵۰۰ بسته بهداشتی شامل مایع ضد عفونی و ماسک هر کدام به ارزش ۵۰ هزار تومان، گفت: ۱۳ تانکر ذخیره آب در مجموع به حجم ۳۰ هزار و ۵۰۰ لیتر نیز در روستا‌های مرزی شهرستان توزیع می‌شود.

به گفته وی در مجموع در دو هفته آینده مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان در راستای برنامه‌های متفاوت توسط خیرین استان خراسان رضوی در روستا‌های محروم شهرستان سربیشه هزینه می‌شود.

وی افزود: همچنین در خصوص لوله گذاری آب شرب مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان توسط خیران خراسان رضوی در روستای کلاته بلوچ پیش بینی شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*