اخبار خراسان جنوبی/ بنیاد علوی در مسیر محرومیت‌زدایی از «درمیان»

رییس فدراسیون اسکواش کشور تاکید کرد:

معرفی ظرفیت‌های ورزشی و گردشگری استان‌ها با میزبانی رویدادهای ملی و بین‌المللی

معرفی ظرفیت‌های ورزشی و گردشگری استان‌ها با میزبانی رویدادهای ملی و بین‌المللی

 رییس فدراسیون اسکواش کشور گفت: با میزبانی از رویدادهای ملی و بین المللی ظرفیت‌های ورزشی و گردشگری استان معرفی و استعدادهای ورزشی برای فعالیت در این رشته ورزشی تشویق می‌شوند.

مسعود سلیمانی، امروز جمعه ۳۰ مهر در حاشیه برگزاری مسابقات ورزشی اسکواش حرفه ای بانوان به میزبانی خراسان جنوبی اظهار کرد: اگر امروز ما در آرامش و امنیت هستیم و رویدادی را برگزار می‌کنیم، همگی مرهون خون شهدای گرانقدر است.

به گزارش ایسنا، وی ضمن تشکر از اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی، هیات استان، تیم اجرایی مسابقات از مزایای میزبانی مسابقات در استان‌ها گفت و ادامه داد: اگر استانی میزبانی مسابقات را می‌گیرد اولین مزیت آن این است که بازیکنان جهانی با ظرفیت‌های آن منطقه، مفاخر، دانشمندان، جاذبه‌های گردشگری و کسب و کارهای استان و با شهدایی که رقابت‌ها با نام آنها برگزار می‌شود آشنا می‌شوند.

سلیمانی اظهار کرد: همچنین اینکه این رقابت‌ها با همین نام در تقویم مسابقات ثبت می‌شود و از طرفی موجب تسری زیرساخت‌های ورزشی به استان‌ها خواهد شد.

وی افزود: دیگر مزایای میزبانی، ارتقای سطح اجتماعی و ورزش استان در داخل و خارج است و حضور قهرمانان ارزنده اسکواش ایران در بخش بانوان در این رویداد و حضور آن‌ها در بیرجند، باعث جذب افراد و ورزشکاران به این رشته ورزشی خواهد شد.

رییس فدراسیون اسکواش کشور تصریح کرد: از موارد دیگر، توان اجرایی هیات استان و اداره کل ورزش و جوانان استان و دیگر مسئولین عالی رتبه در ارتباط با برگزاری و میزبانی از این گونه رویدادها است و دیگر مسئله، ارتباط رسانه‌ای و میزان توان رسانه‌ای استان در انتشار اخبار آن رویداد است که تا چه اندازه می‌توانند آن رویداد را نشان دهند و دیگری تقویت ابعاد گردشگری و کسب و کار است.

سلیمانی خاطرنشان کرد: امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور شاهد حضور بانوان ورزشکار خراسان جنوبی در رویدادهای کشوری و بین المللی باشیم و این مهم با توجه به وجود استعدادهای بالقوه ورزشی در این استان دور از انتظار نیست.

گفتنی است؛ مسابقات حرفه‌ای اسکواش بانوان کشور با رنکینگ جهانی با حضور ۲۰ ورزشکار از استان‌های کشور یادواره ۶۵ شهید ورزشکار خراسان جنوبی و گرامیداشت هفته تربیت بدنی و ورزش به میزبانی سالن بین المللی اسکواش خلیج فارس شهرستان بیرجند با جایزه نقدی ۲۵۰ میلیون ریالی برگزار و برترین‌ها معرفی شدند.

در پایان این مسابقات فرشته اقتداری از کیش مقام اول، سوگل ثمودی از استان تهران مقام دوم و غزاله شرف پور از استان گلستان و آیلی نیری از تهران توانستند مقام‌های سوم و سوم مشترک را به خود اختصاص دهند.

 

 

رییس کمیته امور استان‌های فدراسیون اسکواش کشور:

عدالت محوری با انگیزه سازی ورزشی برای بانوان محقق می‌شود

عدالت محوری با انگیزه سازی ورزشی برای بانوان محقق می‌شود

ایسنا/خراسان جنوبی رییس کمیته امور استان‌های فدراسیون اسکواش کشور اظهار کرد: هدف از میزبانی رقابت اسکواش حرفه‌ای بانوان در خراسان جنوبی ایجاد انگیزه برای حضور بانوان در این رشته ورزشی است.

علی غنی، امروز جمعه ۳۰ مهر در حاشیه برگزاری رقابت‌های اسکواش حرفه‌ای بانوان با رنکینگ جهانی به میزبانی بیرجند گفت: مسابقات به بهترین شکل ممکن خود و با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی بدون حضور تماشاچی برگزار شد و بازی‌ها راس ساعت مشخص اعلام شده برگزار و تمامی موارد مورد نیاز نیز از جانب عوامل اجرایی به بازیکنان اعلام و طبق برنامه زمان بندی شده مسابقات انجام و روز جمعه نیز فینال مسابقات و اهدای جام قهرمانی با حضور ریاست محترم فدراسیون و مسئولین استان و شهرستان صورت گرفت.

وی ادامه داد: بهترین راه پیشرفت اسکواش در استان‌ها معرفی این رشته ورزشی به تمامی افراد در جامعه است که یکی از راه‌ها برگزاری مسابقات در رده‌های سنی مختلف آقایان و بانوان بوده که می‌تواند شور و شوقی را ایجاد کند و نیز کمک بهتری به معرفی این ورزش به آحاد جامعه و انگیزه را برای حضور ورزشکاران و علاقمندان به این رشته ورزشی ایجاد کند تا به سمت این رشته مهیج جذب شوند.

غنی ادامه داد: استان خراسان جنوبی نیز از این قاعده مستثنی نیست و خوشبختانه در رده آقایان بازیکنان استان در رقابت‌هایی در سطح کشور کسب مدال داشته‌اند که یکی از دلایل گرفتن میزبانی با توجه به نداشتن ورزشکار بانو در استان این است که مدعیان مطرح بانوان ایران در بیرجند گرد هم  آمده تا فضایی ایجاد شود که ورزشکاران بانو نیز انگیزه برای ادامه رشته ورزشی اسکواش را پیدا کنند و عدالت محوری را در این رشته ورزشی در استان خود رعایت کرده باشیم.

گفتنی است؛ مسابقات حرفه‌ای اسکواش بانوان کشور با رنکینگ جهانی با حضور ۲۰ ورزشکار از استان‌های کشور یادواره ۶۵ شهید ورزشکار خراسان جنوبی و گرامیداشت هفته تربیت بدنی و ورزش به میزبانی سالن بین المللی اسکواش خلیج فارس شهرستان بیرجند با جایزه نقدی ۲۵۰ میلیون ریالی برگزار و برترین‌ها معرفی شدند.

در پایان این مسابقات فرشته اقتداری از کیش مقام اول، سوگل ثمودی از استان تهران مقام دوم و غزاله شرف پور از استان گلستان و آیلی نیری از تهران توانستند مقام‌های سوم و سوم مشترک را به خود اختصاص دهند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چهار کشته و سه مصدوم در تصادف کمربندی شهر قاین/۴

چهار کشته و سه مصدوم در تصادف کمربندی شهر قاین

 رییس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: بر اثر برخورد پراید با پژو ۴۰۵ در کمربندی شهر قاین چهار نفر کشته و سه نفر مصدوم شدند.

سرهنگ علیرضا رضایی افزود: این حادثه امشب در کمربندی شهر قاین حد فاصل پل بوذرجمهر تا میدان طلای سرخ روی داد.

وی گفت: ابتدا سواری پراید دچار حریق و بلافاصله عملیات اطفای حریق انجام شد ولی متاسفانه در این حادثه سه نفر از مسافران پراید و یک نفر از مسافران خودروی ۴۰۵ فوت کردند.

رییس پلیس راه خراسان جنوبی اضافه کرد: سه نفر هم مصدوم و به بیمارستان شهدای قاین منتقل شدند که حال عمومی مصدومان خوب گزارش شده است.

همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی برگزار می‌شود/۲-۳

استاندار خراسان جنوبی از تدوین ۱۰۲ طرح در کتاب فرصت‌های سرمایه گذاری استان خبر داد.

استاندار در نشست ستاد توسعه خاوران گفت : این طرح‌ها با اشتغال ۶ هزار و تدوین ۱۰۲ طرح در کتاب فرصت‌های سرمایه گذاری استان۶۷۰ نفر و سرمایه گذاری داخلی ۳ هزار و ۹۶۶ میلیارد تومان و سرمایه گذاری خارجی ۱۹۵ میلیون یورو تدوین شده است که بیشترین آن با ۵۸ طرح مربوط به بخش صنعت و معدن است.

ملانوری با بیان اینکه ۱۳۰ قطعه زمین در اراضی ملی شهرستان‌ها برای اجرای این طرح‌ها پیشنهاد شده است افزود: تا کنون ۳۴ طرح در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و ۵ طرح در شرکت‌های سهامی زراعی استان و همچنین ۲۶ طرح در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند جانمایی شده است.

وی با تأکید بر همکاری دستگاه‌های متولی برای حل مشکلات سرمایه گذاران بخش معدن گفت: دوبل طرح مطالعات و اکتشافات معدنی که به تازگی تصویب شده، در ۴۰ سال اخیر بی سابقه است و با این طرح ۲۰۰ میلیارد تومان در چرخش مالی، عاید استان می‌شود که نتایج آن در یک سال آینده برای استان مفید خواهد بود.

استاندار همچنین با اشاره به برگزاری همایش معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری در استان گفت: این همایش با حضور سرمایه گذاران و تولیدکنندگان برگزار خواهد شد که برپایی نمایشگاه فرصت‌های سرمایه گذاری بخشی از آن است.

 

 

 

امام جمعه بیرجند:

هیچگاه از نفوذ و تصمیم‌سازی دشمنان در امان نیستیم/۳-۲

بصیرت، رمز اقتدار و صلابت کشور

هیچگاه از نفوذ و تصمیم‌سازی دشمنان در امان نیستیم

 امام جمعه بیرجند گفت: هر چند انقلاب اسلامی معجزه الهی بود اما از نفوذ، تصمیم گیری و تصمیم‌سازی دشمنان در امان نیستیم و برخی از مسئولان هم مشکلاتی ایجاد کردند.

 آیت‌الله سید علیرضا عبادی ظهر جمعه در خطبه‌های نماز جمعه بیرجند اظهار کرد: دنیا تا در دست دنیا پرستان باشد، اصلاح نخواهد شد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی و امام جمعه بیرجند با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها در حقیقت همان اروپایی‌هایی هستند که به عنوان مهمان ناخوانده به قاره آمریکا رفته، حدود ۸۰ میلیون از مردم بومی آن را قتل عام کردند و بر روی قبر آنها ایالات متحده آمریکا را ساختند، ادامه‌داد: نقشه آنان تسلط بر کل کره زمین است.

عبادی با بیان اینکه دخالت و اشغال دیگر کشورها توسط مستکبران ادامه دارد، افزود: به عنوان نمونه بیش از ۷۰ سال است که فلسطین مظلوم را اشغال کردند و نمی‌گذارند که در دنیا آرامش بین مردم حاکم باشد.

وی گفت: در ایران اسلامی نیز علی رغم اینکه انقلاب اسلامی معجزه الهی بود اما از نفوذ، تصمیم گیری و تصمیم‌سازی دشمنان در امان نبودیم و برخی از مسئولان هم مشکلاتی ایجاد کردند.

امام جمعه بیرجند با بیان اینکه باید همگی به دولت انقلابی کمک کرده و بی تفاوت نباشیم، گفت: امروز مردم در کشورهای غربی نیز از مستکبران بدشان می‌آید و فریاد عدالت خواهی آنان بلند شده است.

عبادی با اشاره به اینکه دین و دنیا از هم جدا نیستند، اظهارکرد: در واقع امور دنیایی نیز وقتی به عالم ابدی وصل می‌شود هم معنا و مفهوم یافته و هم ارزش واقعی خود را پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه انسان با شاخصه اراده آزاد و قدرت انتخاب می‌تواند همه موانع را پشت سر بگذارد، بیان‌کرد: بزرگترین سرمایه انسان همین قدرت انتخاب و اراده است و اگر به اهداف خود نرسیدیم به واسطه ضعف اراده است.

 

 

 

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش خراسان جنوبی:
میزان باسوادی در خراسان جنوبی به ۹۸ درصد می‌رسد
مرتضوی گفت: میزان باسوادی در خراسان جنوبی طبق پیش بینی ها تا پایان سال ۱۴۰۰ به نرخ قابل قبول ۹۸ درصدی می‌رسد.

«مهدی مرتضوی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند با بیان اینکه براساس سرشماری سال ۹۵ حدود ۱۹ هزار و ۴۴۰ نفر بی سواد ۱۰ تا ۴۹ ساله در خراسان جنوبی وجود دارند که این آمار با توجه به خوداظهاری افراد و گذشت ۵ سال از آخرین سرشماری، امروز خیلی دقیق نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه معاونت سواد آموزی آموزش و پرورش خراسان جنوبی تلاش دارد تا سالانه بیش از هزار نفر از افراد بی‌سواد را شناسایی و آموزش دهد، گفت: طی پنج سال گذشته بیش از ۵ هزار نفر شناسایی و به سمت کلاس‌های درس هدایت شدند.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به اینکه دوره های سواد آموزش شامل سه دوره است، ادامه داد: دوره بی سوادان مطلق، دوره تحکیم که برای تعمیق و تحکیم آموخته های سوادآموزان است و دوره انتقال که کسی که این دوره را طی کند مدرکی معادل پایان دوره ابتدایی را اخذ می‌کند.

مرتضوی با اشاره به اینکه چنانچه فرد جدیدی در استان از آموزش بازنماند، تا پایان سال سطح بی سوادی در استان به کمترین نرخ خود خواهد رسید، گفت: میزان باسوادی در خراسان جنوبی طبق پیش بینی ها تا پایان سال ۱۴۰۰ به نرخ قابل قبول ۹۸ درصدی می‌رسد.

وی افزود: سالانه در مجموع سه دوره سواد آموزی در استان بیش از سه هزار نفر شرکت می کنند و دوره های را می گذرانند، علاوه بر اینها طرح‌های متعددی از جمله طرح خواندن با خانواده و نماز کلید بهشت و مقدمات رایانه هم در معاونت سواد اموزی برای افراد بی سواد دنبال می شود.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به طرح خودآموز در معاونت سواد آموزی آموزش و پرورش بیان کرد: در این طرح بستگان، فرزندان، خواهر و برادر و یا نزدیکان فرد بی سواد می توانند پدر و مادر و یا فرد بی سواد داخل منزل شان را آموزش بدهند و با سواد کنند، آموزش و پرورش هم مبلغی را برای آموزش فرد به حساب فرد بی سواد واریز می کند که هر کس که به او آموزش داده است در اختیارش قرار دهد.

مرتضوی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهم در بحث سواد آموزی در استان موضوع شناسایی و فرهنگ سازی است، گفت: افرادی که از نعمت سواد محروم شدند افرادی هستند که در زمانی که شرایط برای آنها فراهم بوده است به دلایلی نتوانستند آموزش ببنند لذا همه دستگاههای فرهنگی، رسانه ها، ائمه جمعه و جماعت مساجد و دستگاههای مختلف در بحث شناسایی و فرهنگ سازی کمک کنند تا افراد بی سواد به سمت کلاس های سواد آموزی هدایت شوند، چراکه در استانی که مهدپدران علم و استان علم و ادب است نباید بی سوادی داشته باشیم.

صعود کوهنوردان زیرکوه به ارتفاعات ۲۴۵۰ متری کازگان/۷

کوهنوردان هیات کوهنوردی شهرستان زیرکوه به ارتفاعات ۲۴۵۰ متری کازگان صعود کردند.

 به مناسبت هفته تربیت بدنی و روز کوهنورد صبح امروز  کوهنوردان هیاتصعود کوهنوردان زیرکوه به ارتفاعات ۲۴۵۰ متری کازگان کوهنوردی شهرستان زیرکوه به ارتفاعات ۲۴۵۰ متری کازگان صعود کردند.
در این همایش  ۲۵ نفر از اعضای هیات کوهنوری حضور داشتند، ضمن صعود به ارتفاعات کازگان، از غار زیبا و دیدنی کلسیتی شهرستان نیز بازدید کردند.

 

 

 

 

 

بنگاه آبلوله بیرجند اولین وقف مشارکتی کشور به قدمت ۹۰ سال
کمبود نزولات جوی، قرار داشتن در حاشیه کویر و… باعث ورود تعدادی از خیران برای ایجاد موقوفه آبلوله با هدف تأمین آب شرب مردم بیرجند در سال ۱۳۰۲ شد.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ از گذشته‌های دور همواره مردم بیرجند برای دستیابی به آب آشامیدنی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کردند. وجود این شهر در حاشیه کویر، کمبود بارندگی‌ها، ویژگی‌های جغرافیایی، حضور گردشگران خارجی برای بازدید از جاذبه های شهر و… از مهمترین مشکلات مردم این خطه برای دستیابی به آب محسوب می‌شد.

در سال ۱۳۰۲ به ابتکار و هم‌فکری تعدادی از بزرگان و خیران، شهر بیرجند لوله‌کشی شد و به این ترتیب با تلاش‌های خیران و پیگیری مسئولان وقت، بیرجند به آب‌ لوله‌کشی دست‌ یافت. نکته حائز اهمیت این است که در آن زمان حتی پایتخت هم از آب‌ لوله‌کشی محروم بود و بهره‌برداری از آب‌ لوله‌کشی در تهران در سال ۱۳۳۴ صورت گرفت و اجرای این مهم اهمیت بیرجند را به‌ عنوان شهری که در امر لوله‌کشی بر پایتخت تقدم داشت را نشان می‌دهد. بنگاه خیریه آب لوله یکی از بنیادهای خیریه شاخص در کشور است.

بررسی های انجام شده از اقدامات بنگاه از گذشته تاکنون نشانگر این مهم است که این مؤسسه وقفی در نوع خود بی‌نظیر بوده و به صورت وقف عام مشابه‌ی نداشته و ظرفیت مایملک منقول و غیرمنقول آن میلیاردها ارزش دارد.

گستره وقف در خراسان جنوبی

خیرخواهی، دستگیری از درماندگان و ضعیفان، واگذاری ملک و مال در راه حق و در طریق نجات محرومان، در فرهنگ ایران جایگاه برجسته‌ای دارد و الگوهای ذهنی و حقیقی ایرانیان با این ویژگی‌ها پیوند دارد.

این فرهنگ و سنت حسنه وقف در پهنه جغرافیایی خراسان جنوبی، امری ریشه‌دار است که در تمامی ابعاد و زوایای زندگی انسان می‌توان نمودهای آن‌ را یافت. از مسجد، پل، حمام، تکیه و آب‌انبار که مصادیق وقف سنتی به شمار می‌آیند تا درمانگاه، بیمارستان، کتابخانه، مدرسه و دانشگاه که مصادیق وقف در دوره مدرن محسوب می‌گردند، جملگی پدیده‌های جغرافیایی‌اند که در پیوند با بینش و فرهنگ اسلامی و ملی، هریک کارکردی خاص را در جامعه دارا هستند.

گستره وقف در خراسان جنوبی را می‌توان در مراسم تعزیه ائمه اطهار علیهم‌السلام، کمک به فقراء و مستمندان، افطار روزه‌داران، تلاوت قرآن و موارد دیگر مشاهده کرد.

در میان بناها و مؤسسات خیریه این شهر بنگاه خیریه آبلوله بیرجند، یکی از بنیادهای خیریه شاخص، از بُعد کارکرد، اساسنامه و ترکیب هیئت مؤسس و دستاوردهای آن به شمار می‌آید.

تأسیس بنگاه آبلوله، تدوین اساسنامه به‌ویژه ترکیب هیئت مؤسس، از ظرفیت بالای سرمایه اجتماعی و فرهنگی در این شهر حکایت می‌کند. مفاد اساسنامه بنگاه خیریه آبلوله که متضمن اهداف، ویژگی‌های ساختاری، وظایف و حدود اختیارات اعضای آن است، می‌تواند الگویی برای مؤسسات خیریه و عام‌المنفعه قرار گیرد.

در ماده پنجم اساسنامه مذکور اسامی ۳۰ تن از مؤسسان، واقفان بنگاه درج‌شده است. بررسی پایگاه اجتماعی و طبقاتی این افراد نشانگر حضور طیف متنوعی از عالِم مذهبی، نویسنده، روشنفکر، تاجر، ملّاک و نخبگان حکومتی در این ساختار دیده می شود. این ترکیب متنوع هیئت مؤسس و همگرایی آنان در بنیان‌گذاری یک مؤسسه مستقل غیردولتی در کشور آن‌ هم به‌صورت خیریه و وقفی برای رفاه عمومی، خود نمود دیگری از سرمایه اجتماعی و فرهنگی است.

مسئولیت آب‌رسانی و تأمین آب شرب شهروندان تا سال ۱۳۷۲ یعنی به مدت ۷۰ سال با بنگاه آبلوله بوده که در این مدت این مهم را به‌خوبی به انجام داده است. در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۶۹ طرح تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب به تصویب نهایی رسید. پس از تصویب قانون شرکت‌های آب فاضلاب در مجلس شورای اسلامی بدون توجه به تبصره ۴ ماده ۴ قانون مذکور که به‌صراحت عنوان‌شده، چنانچه آب شرب شهری وقف باشد، باید طبق مقررات وقف عمل گردد، با توجیه اشتباهی که از مفاد قانون شده بود بعد از تأسیس شرکت آب و فاضلاب، کلیه مایملک بنگاه را به‌صورت قهری در اختیار می‌گیرند.

به دنبال مصوبه مجلس شورای اسلامی و علی‌رغم مخالفت گردانندگان آن بعد از تصویب قانون تأسیس شرکت‌های آب و فاضلاب این مسئولیت به شرکت‌های مذکور واگذار شد. این روند واگذاری این بنیاد خیریه را با مشکلات عدیده وحتی تصرف مایملک آن روبرو ساخت.

درواقع از سال ۱۳۷۴ به‌موجب تصمیم دولت  وظایف آب‌رسانی در سراسر کشور به شرکت آب و فاضلاب واگذار شد که به‌ موجب آن بنگاه خیریه آبلوله از این وظیفه معذور و شرکت مذکور در شهر بیرجند با تصرف تأسیسات آب‌رسانی بنگاه آبلوله، این وظیفه را عهده‌دار شد.

مدیریت بنگاه خیریه آبلوله بیرجند به اوقاف خراسان جنوبی واگذار شد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در گفتگو با شبستان در بیرجند با بیان اینکه بنگاه آبلوله اولین وقف مشارکتی در کشور است، گفت: این موقوفه به عنوان نخستین وقف مشارکتی بیش از ۹۰ سال از زمان آن می‌گذرد و تعداد ۳۰ نفر از خیران، معتمدین، بزرگان شهر، و روحانیت آن زمان موضوع تأمین و توزیع آب شرب شهر را مورد بررسی قرار داده و در نهایت تصمیم به خریداری سهام قنات علی آباد و انتقال آب از طریق لوله کشی به بیرجند شدند.

حجت الاسلام «پرویز بخشی پور» با اشاره به این مهم که با رای دیوان عالی کشور مدیریت بنگاه خیریه آبلوله بیرجند به اوقاف وامور خیریه خراسان جنوبی واگذار شد، افزود: متأسفانه این موقوفه براساس نیت واقف اجرا نمی شد و در عمل عواید موقوفه به تأمین آب شرب نمی رسید.

وی با بیان اینکه اداره اوقاف امین واقفان است، تأکید کرد: نمی توان به هیچ عنوان نیت واقف را تغییر داد و باید بر اساس نیت واقف موقوفه اداره شود.

حجت الاسلام بخشی پور اظهار داشت: موقوفه بنگاه خیریه آبلوله بیرجند بعد از بررسی و شفاف سازی هزینه‌ها در راستای نیات واقفان که نیت آنها تأمین آب شرب مردم بیرجند بود تحت تولیت اداره کل اوقاف خراسان جنوبی اداره می شود.

وی افزود: براساس پیگیری های انجام شده و شفاف سازی موقوفه، هیئت مدیریه موقوفه بنگاه خیریه آبلوله بیرجند به قوانین و مقررات اوقاف تمکین نکرده و حکم عدم مداخله اعضای هیات مدیریه موقوفه در دیوان عالی کشور تأیید و قطعی شد.

مدیرکل اوقاف وامور خیریه خراسان جنوبی یادآور شد: در گذشته در هر محله شیر برداشت آب وجود داشت و در حال حاضر با وجود پایین بودن کیفیت آب شرب بیرجند و با توجه به نشست های انجام شده مقرر شد در برخی اماکن کم برخوردار، پارک ها بر اساس نیاز مردم و دسترسی راحت آنها به آب سقا خانه احداث شود.

حجت الاسلام بخشی پور با بیان اینکه از محل این موقوفه تعداد ۱۰ سقاخانه با نماد حوض های قدیمی به سبک سنتی احداث شد، افزود: از این تعداد ۹ سقاخانه در بیرجند و یک سقاخانه در علی‌آباد لوله تعبیه و احداث شده است.

وی گریزی به شیوع بیماری کرونا و ایجاد مقاومت و مشکلات فراوان از سوی برخی ادارات مربوطه زد و گفت: برای رفع مشکل بهداشتی تمام سقاخانه ها به شیر الکترونیکی مجهز شدند.

به گفته وی در حال حاضر این سقاخانه ها با داشتن ۸ تا ۱۱ شیر برداشت در پارک های حاشیه شهر، مهر شهر، شعبانیه، آیت الله عارفی، الهیه، ظفر، نیلوفر و… تعبیه شده و مردم می توانند به صورت رایگان از این آب که بر اساس نیت واقفان اجرا شده استفاده کنند.

وی تأکید کرد: آب موجود در سقاخانه نیلوفر از آب قنات علی‌آباد است و آب مابقی سقاخانه ها از اداره آب خریداری و پس از تصفیه در اختیار شهروندان قرار می گیرد.

 

 

 

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سربیشه خبر داد؛
ثبت ۲ وقف جدید به مناسبت هفته وحدت در سربیشه
عطایی گفت: به مناسبت هفته وحدت ۲ وقف جدید در شهرستان سربیشه به ارزش سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال جهت احداث دارالقرآن کریم و احداث یک باب زائرسرا در آستانه مبارکه بی بی زینب خاتون (س) در این شهرستان به ثبت رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند، «حسن عطایی» امروز (۲۹ مهر) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: وقف یکی از سنت ها و فرهنگ های اصیل اسلامی است که هیچ گاه به فراموشی سپرده نخواهد شد.

رئیس اوقاف و امور خیریه سربیشه با اشاره به تعداد موقوفات و رقبات موجود در شهرستان سربیشه گفت: در این شهرستان ۸۷۸ موقوفه و یک هزار و ۲۷ رقبه وجود دارد و مردم این شهرستان توجه خوبی به موضوع وقف دارند که امیدواریم این توجه افزایش پیدا کند.

وی به ثبت موقوفات جدید اشاره کرد و افزود: به مناسبت هفته وحدت ۲ وقف جدید در شهرستان سربیشه به ارزش سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال در این شهرستان به ثبت رسیده است.

عطایی در ادامه بیان کرد: یکی از این موقوفات به ارزش سه میلیارد ریال در جهت احداث دارالقرآن و انجام فعالیت های قرآنی و موقوفه دیگر به منظور احداث یک باب زائر سرا در آستانه مبارکه بی بی زینب خاتون (س) با ارزش ۴۰۰ میلیون ریال ثبت شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سربیشه در ادامه گفت: در مجموع از ابتدای سال جاری تاکنون چهار موقوفه جدید در این شهرستان جهت کمک به مسجد، نیت اطعام و عزاداری اباعبدالله الحسین علیه السلام و فعالیت های قرآنی به ثبت رسیده است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه شهرستان سربیشه نیازمند ثبت موقوفات جدید در هشت بخش است، گفت: این بخش ها شامل کمک به فقرا و بیماران نیازمند، تهیه جهیزیه دختران نیازمند، کمک به دانش آموزان و دانشجویان نیازمند، جهت برگزاری مراسم ولادت چهارده معصوم (ع)، جهت برگزاری مراسم نیمه شعبان، جهت برگزاری مراسم شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیه، جهت کمک به حوزه علمیه و جهت کمک به تامین مسکن جوانان نیازمند است.

 

 

وقوع یخبندان در پنج شهرستان خراسان جنوبی محتمل است/۲

وقوع یخبندان در پنج شهرستان خراسان جنوبی محتمل است

بنابر پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی با ادامه روند کاهشی دمای هوا در این استان  احتمال وقوع یخبندان در شهرستان‌های سربیشه، قاینات، درمیان، بیرجند و زیرکوه وجود دارد.

به گزارش اداره کل هواشناسی روز جمعه در سربیشه حداقل دمای هوا به صفر درجه رسید و برای ۲۴ ساعت آینده روند کاهشی دمای هوا در استان ادامه دارد که یخبندان شبانه هم دور از انتظار نیست.

بر این اساس روز شنبه با فراگیر شدن سرما و یخبندان در برخی نواحی شمال شرق و مرکز استان و کاهش دمای هوا به صفر و زیر صفر درجه سلسیوس احتمال وقوع یخبندان وجود دارد لذا فعالان بخش کشاورزی باید تدابیر لازم را برای کاهش خسارت ناشی از سرما تا اوایل هفته آینده در نظر داشته باشند.

همچنین سرعت وزش باد در منطقه درح به ۱۰۱ کیلومتر در ساعت رسید و دید افقی در برخی مناطق استان بر اثر وزش باد شدید و گرد و خاک کاهش یافت.

 

 

 

 

سالانه ۵ هزار شتر از نهبندان به سایر مناطق ارسال می‌شود

سالانه ۵ هزار شتر از نهبندان به سایر مناطق ارسال می‌شود

بیرجند – ایرنا – مدیر جهاد کشاورزی نهبندان گفت: این شهرستان نخستین پرورش‌دهنده شتر در خراسان جنوبی و یکی از قطب‌های پرورش شتر در کشور است که سالانه حدود پنج هزار نفر شتر به سایر مناطق کشور ارسال می‌شود.

علیرضا حیدرپور روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا نبود کشتارگاه و کارخانه فرآوری شیر را از مشکلات شترداران این شهرستان مرزی ذکر کرد و گفت: در حال حاضر کشتارگاه صنعتی شتر در این شهرستان نداریم و در صورت راه‌اندازی علاوه بر کشتار مناسب می‌توانیم گوشت شتر را به‌صورت بسته‌بندی به سایر نقاط کشور ارسال کنیم.

وی افزود: نبود کارخانه فرآوری شیر شتر و دور بودن نهبندان از کارخانه‌های فرآوری شیر سایر استان‌ها هم از مشکلات دامداران منطقه است که در صورت رفع آنها علاوه بر سهولت کار باعث درآمدزایی و اشتغالزایی می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی نهبندان به در دست اجرا بودن طرح هاب (مرکز منطقه‌ای) شتر در این شهرستان با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اشاره کرد و گفت: ایستگاه پایش و قرنطینه دام در روستای مرزی حیدرآباد ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی بیان کرد: کشتارگاه تیپ چهار (کوچک صنعتی) با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد در حال احداث است و میدان عرضه دام نیز با پیشرفت ۱۰۰ درصد فعال شده است که تکمیل این زیرساخت‌ها و زنجیره پرورش شتر می‌تواند کمک شایانی به افزایش جمعیت شتر، ایجاد اشتعال و رونق اقتصادی منطقه کند.

حیدرپور افزود: با اجرای طرح هاب شتر و ارائه تسهیلات بنیاد برکت به طرح‌های پرورش شتر حدود ۶.۷ درصد یعنی هزار نفر به جمعیت شتر شهرستان نهبندان افزوده شده است.

وی گفت: این شهرستان با داشتن بیش از ۱۵ هزار نفر شتر، بیش از ۳۰ درصد جمعیت شتر خراسان جنوبی و ۱۰ درصد جمعیت شتر کشور را پرورش می‌دهد و شترداری از شغل‌‎های قدیمی و اجدادی در نهبندان است که حدود سه هزار خانوار در این زمینه فعالیت دارند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهبندان افزود: انواع محصولات شامل شیر، الیاف و گوشت از شتر تولید می‌شود و محصولات تولیدی مختلف از شتر در سال جاری حدود پنج درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

وی گفت: واگذاری یک مجتمع شترداری به ظرفیت پنج هزار نفر در قالب واحدهای ۲۵ و ۵۰ نفری، تخصیص نهاده‌های یارانه‌ای، برگزاری کلاس‌های آموزشی و پیگیری افزایش ظرفیت مجتمع شترداری از پنج هزار نفر به ۱۰ هزار نفر با توجه به درخواست شترداران از حمایت‌های جهاد کشاورزی شهرستان از شترداران است.

حیدرپور اضافه کرد: در حال حاضر مهمترین مشکل شترداران، خشکسالی و کمبود نهاده‌ها است و در این شرایط خشکسالی مانند سایر دامداران استان، شترداران هم دچار مشکلاتی در تامین علوفه دام خود شده‌اند.

وی با اشاره به پرورش شتر با تداوم خشکسالی‌ و کاهش بارش‌ها در بسیاری از مناطق خراسان جنوبی گفت: بسیاری از دام‌ها مانند گاو و گوسفند برای مفید و اقتصادی بودن نیاز به مراتع خوب و آب کافی دارند اما شتر بدون این ویژگی‌ها می‌تواند اقتصادی باشد.

مدیر جهاد کشاورزی نهبندان افزود: با توجه به سهم بالای گوشت قرمز وارداتی از بازار ایران همچنین اهمیت خودکفایی در تولید گوشت قرمز، استفاده از ظرفیت نواحی بیابانی و نیمه‌بیابانی در جهت توسعه پرورش شتر ضروری است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مزیت‌های پرورش شتر در این منطقه همجواری با استان‌های شترخیز کشور از جمله سیستان و بلوچستان و کرمان است گفت: همجواری با کشور افغانستان و وجود بازارچه مرزی دوکوهانه نهبندان نیز زمینه خوبی برای واردات شتر و پرورش آن است.

اجرای طرح ایجاد مرکز منطقه‌ای پرورش شتر (هاب) سال گذشته با هدف افزایش ارزش افزوده و اشتغالزایی در قالب انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین استانداری خراسان جنوبی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در استان آغاز شد و یکی از مناطق هدف اجرای این طرح شهرستان نهبندان است.

خراسان جنوبی دومین استان دارای جمعیت شتر (۳۰ هزار نفر) است که براساس آخرین آمار سالانه یک هزار و ۲۰۰ تن گوشت و یک هزار و ۵۰۰ تن شیر خام شتر در این استان تولید می‌شود.

در حال حاضر ۹۵ درصد وسعت خراسان جنوبی را عرصه‌های بیابانی تشکیل می‌دهد لذا وضعیت بیابانی و مرتعی استان قابلیت افزایش جمعیت شتر را دارد.

مرکز شهرستان نهبندان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند است و در مرز مشترک ایران و افغانستان قرار دارد.

 

 

 

طرح جامع ۳۴ بقعه متبرکه خراسان جنوبی در دست اجرا است

طرح جامع ۳۴ بقعه متبرکه خراسان جنوبی در دست اجرا است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: طرح جامع احداث، تکمیل، مرمت و مقاوم‌سازی در ۳۴ بقعه متبرکه استان خراسان جنوبی اجرایی شد و بر مبنای آن از ابتدای امسال تاکنون چهار هزار و ۶۲۲ متر مربع عملیات عمرانی انجام شده است.

حجت الاسلام پرویز بخشی‌پور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ۹۶ بقعه در خراسان جنوبی برای ۵۷ پروژه طرح جامع تهیه شده است که این تعداد بقاع، پروژه‌هایی را برای ساخت و ساز دارند.

وی بیان کرد: تمامی فعالیت‌ها در بقاع متبرکه استان درآمد هزینه‌ای است و بر این مبنا صورت می‌گیرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال توسعه و نوسازی بقاع و اماکن متبرکه براساس طرح جامع به متراژ هزار و ۵۲۵ متر مربع در ۱۵ بقعه متبرکه استان شامل احداث سرویس بهداشتی، زائرسرا، آشپزخانه و سایر قسمت‌ها انجام شده است.

وی ادامه داد: تکمیل فعالیت‌های عمرانی نیمه‌تمام در بقاع و اماکن متبرکه از دیگر اقدامات در نیمه نخست سال جاری بوده که ۲ هزار و ۵۹۷  متر مربع در ۱۹ بقعه متبرکه استان شامل احداث ساختمان شبستان، زائرسرا و رواق انجام شده است.

حجت الاسلام بخشی‌پور با اشاره به تعمیر و نگهداری، مرمت و مقاوم‌سازی بقاع و اماکن متبرکه گفت: در این حوزه نیز ۵۰۰ متر مربع در هفت بقعه متبرکه از ابتدای امسال اجرا شده است.

وی احیا و سرمایه‌گذاری در اراضی موقوفات را از دیگر وظایف حوزه بهره‌وری اداره کل اوقاف و امور خیریه عنوان کرد و گفت: در راستای ماموریت احیا و آبادانی رقبات موقوفات، براساس شیوه‌نامه کمیسیون سرمایه‌گذاری برای ایجاد وحدت رویه نسبت به تهیه، تصویب و ارزیابی طرح‌ها و پروژه‌های سرمایه‌گذاری از محل منابع داخلی موقوفات یا در قالب قراردادهای مشارکت با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی استان اقدام شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به پروژه‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری در دست اقدام افزود: ادامه عملیات عمرانی احداث ساختمان مسکونی در چهار طبقه با زیربنای هزار و ۲۵۰ متر مربع در اراضی موقوفات شهرستان قاینات، ادامه عملیات کشاورزی احداث ۲۰ هکتار گل محمدی در اراضی موقوفات قاینات، ادامه عملیات عمرانی احیا، مرمت باغ و عمارت تاریخی همچنین تکمیل مجموعه تفریحی گردشگری روستای شوکت‌آباد شهرستان بیرجند از جمله پروژه‌هایی است که با مشارکت بخش خصوصی انجام می‌شود.

وی کاشت نهال عناب در ۳.۵ هکتار از اراضی موقوفات شهرستان بیرجند و آماده‌سازی حدود سه هکتار دیگر برای کاشت نهال عناب در سال آینده را از دیگر پروژه‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری موقوفات برشمرد.

بخشی‌پور گفت: احداث مجتمع دامپروری ۲۰۰ راسی در اراضی شهرستان بیرجند و خرید ۳۵۰ راس دام سبک و برنامه‌ریزی برای توسعه و رسیدن به ظرفیت ۲ هزار راس دام، احداث ۲ نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس در مجموع ۳۰ کیلو واتی در موقوفات بیرجند، احیا و مرمت کاروانسرای وقفی و اجرای سامانه آبیاری کم‌فشار در ۶۲ هکتار از اراضی موقوفات شهرستان خوسف نیز در دست اقدام است.

تاکنون بیش از ۹ هزار موقوفه و ۲۳ هزار و ۴۰۰ رقبه در خراسان جنوبی به ثبت رسیده است.

 

 

 

 

 

نام‌های پیامبر رحمت، زینت بخش شناسنامه ۷۹ هزار نفر/۲

تاکنون ۷۸ هزار و ۹۳۶ نفر در خراسان جنوبی به نام‌های زیبای پیامبر رحمت نامگذاری شده اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان  مهرآور مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی با اشاره به این که تاکنون ۷۸ هزار و ۹۳۶ نفر در استان به نام‌های زیبای پیامبر رحمت نامگذاری شده اند گفت: این افراد به نام‌های زیبای محمد، احمد، مصطفی و ابوالقاسم مزین و نامگذاری شده اند.

او افزود: همچنین تاکنون ۴ هزار و ۱۶۵ نفر نیز به نام‌های صادق و جعفر در استان نامگذاری شده اند.

مهرآور بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون نیز والدین ۱۴۸ نوزاد در استان نام‌های محمد، احمد، مصطفی و ابوالقاسم را برای فرزندان خود برگزیده اند.

در ۶ ماهه نخست امسال، ۷ هزار و ۵۱۰ نوزاد در استان به دنیا آمده اند که از این تعداد  ۳ هزار و ۸۸۲ نوزاد پسر بوده اند.

 

 

 

 

 

کاهش رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در خراسان جنوبی/۳

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در استان به پایین‌ترین حد یعنی ۴۶ درصد رسیده است.

دهقانی فیروزآبادی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: پیک پنجم کرونا در خراسان جنوبی به میزان قابل توجهی پشت سر گذاشته شده، اما از همان روز‌های نخستین شروع روند نزولی پیک پنجم کرونا دغدغه شروع پیک ششم کرونا وجود داشته است.

او افزود: البته همان طور که از قبل پیش بینی می‌شد که پیک ششم کرونا از آبان ماه شروع می شود، اگر میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به همین منوال پایین باشد تا شروع ششمین موج ویرانگر کرونا فاصله زیادی نداریم.

دهقانی فیروزآبادی اظهار کرد: شروع پیک پنجم کرونا با میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی ارتباط مستقیمی دارد؛ هر چه میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کمتر باشد به شروع موج ششم کرونا نزدیک‌تر می‌شویم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در استان به ۴۶ درصد رسیده است تصریح کرد: در حال حاضر میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به کم‌ترین درصد رسیده است و روند افزایشی بیماری کرونا در استان همراه با ۶ استان دیگر کشور شروع شده است.

او ادامه داد: با توجه به اینکه روند افرایشی بیماران کرونا مثبت در استان کاملا مشهود است به تدریج امکان پر شدن بیمارستان‌ها وجود دارد.

 

 

 قضاوت داور خراسان‌جنوبی در رقابت فوتبال لیگ برتر/۷

فرهاد فرهادپور دیدار تیم‌های فولاد خوزستان و پرسپولیس تهران را سوت زد

فرهاد فرهاد پور دیدار تیم‌های فوتبال باشگاه فولاد خوزستان و پرسپولیس تهران از سری مسابقات هفته اول لیگ برتر فوتبال را در ورزشگاه شهدای فولاد بعنوان کمک داور اول رقابت‌ها ساعت ۱۸ روز جمعه را قضاوت کرد.

 

 

 

معرفی برترین‌های اسکیت خراسان‌جنوبی/۷

پرونده مسابقات قهرمانی و انتخابی‌ تیم‌ اسکیت خراسان‌جنوبی برای اعزام به رقابت‌های کشوری با معرفی برترین‌ها بسته شد.

در این رویداد ورزشی استانی تعداد ۲۳ اسکیت‌باز مجرب فری‌استایل در رشته‌های پتل‌ بانوان و اسپیداسلام‌ آقایان به رقابت پرداختند.

در بخش بانوان مسابقات قهرمانی اسکیت خراسان‌جنوبی رمینا آدینانی، هدیه‌زهرا فرزانه و هدیه‌فاطمه فرزانه حائز رتبه‌های برتر شدند.

علی مودی، محمدجواد فعال و ابوالفضل غلامی نیز بر سکوهای اول تا سوم بخش آقایان این رقابت‌ها ایستادند.

 

 

 

 

 

 

مردم خراسان جنوبی ۶ هزار نامه به رئیس جمهور نوشتند

مدیرکل بازرسی استانداری خراسان جنوبی گفت: مردم خراسان جنوبی در سفر استانی رئیس جمهور و هیئت دولت، بیش از ۶ هزار نامه برای رفع مشکلاتشان نوشتند.

«عباسعلی ملکی» در گفتگو با شبستان ، اظهار کرد: حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در سومین سفر استانی خود ۱۹شهریور وارد خراسان جنوبی شد و تعدادی از مردم خراسان جنوبی ها به ریاست جمهوری نامه نوشتند.

مدیرکل بازرسی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه حدود ۶ هزار نفر طی این سفر به رئیس جمهوری نامه نوشتند، گفت: اما تاکنون از این تعداد حدود ۲ هزار و ۴۰۰ نامه از نهاد ریاست جمهوری به استان ارسال و توسط کاربران ثبت و پردازش شده است.

ملکی افزود: نامه های مردم خراسان جنوبی مستقیم به نهاد ریاست جمهوری رفته و در تهران تفکیک می شود؛ از تعداد نامه های ارسالی به استان هم بیشتر درخواست های مردم در حوزه های مساعدت های مالی، معیشت، کمک جهیزیه، تحصیل، تسهیلات و درمان بوده است.

وی تصریح کرد: حدود ۱۰۰ نامه فقط درخواست هایی بوده که اطلاعاتی از قبیل شماره تماس، کد ملی و یا آدرسی برای پیگیری های بعدی نداشته است.

ملکی از ثبت ۲ هزار و ۳۶۰ نامه مردمی از ۱۳ مهر ماه تاکنون در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: این نامه ها توسط ۱۰کاربر ثبت و پردازش شده است و تاکنون تمامی نامه های ارسالی از تهران هم ثبت شده است.

مدیرکل بازرسی استانداری خراسان جنوبی گفت: مردم استان برای پیگیری درخواست خود بر اساس ارسال پیامک با شماره گیری ۱۱۱ مرکز ارتباطات ریاست جمهوری می توانند از مسیر ارجاع نامه خود مطلع شوند.

 

 

 

 

رییس بنیاد مسکن شهرستان طبس:

نبود زیرساخت از علل کندی پروژه مسکن ملی در طبس است

نبود زیرساخت از علل کندی پروژه مسکن ملی در طبس است

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان طبس گفت: تامین نبودن زیرساخت‌های آب و برق همچنین آماده‌سازی سایت ۷۹ هکتاری مهمترین علت کندی پروژه اقدام ملی مسکن در شهر طبس بوده و تسریع در اجرای آن از تصمیمات سومین سفر استانی رییس جمهوری است.

علیرضا یوسفی‌پور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۲ هزار و ۶۳۴ نفر از ابتدا در شهر طبس برای طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند.

وی افزود: تاکنون هزار و ۸۴۴ نفر در شهر طبس، ۹ نفر در عشق‌آباد و ۱۵۰ نفر در دیهوک تایید اولیه شده‌اند.

رییس بنیاد مسکن شهرستان طبس با اشاره به افتتاح و واریز وجه توسط متقاضیان تایید شده گفت: اکنون در قالب سه پروژه، مسکن ملی شهرستان طبس در حال ساخت است.

وی بیان کرد: ۵۶ واحد مسکونی بنیادساز در بلوار منا با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی، پروژه ۵۰ هکتاری با ۱۸ درصد و پروژه ۷۹ هکتاری با هزار و ۲۱۲ واحد هنوز در مرحله اولیه است که برای ۱۲۰ واحد پروانه ساخت صادر شده و سایر متقاضیان در حال دریافت پروانه هستند.

یوسفی‌پور با تاکید بر اینکه قرارداد واگذاری زمین با همه متقاضیانی که وجه مورد نظر را واریز کرده‌اند، انجام شده است گفت: زمین مورد نیاز به هزار و ۹۵۴ متقاضی واگذار شده و از این بابت مشکلی وجود ندارد.

وی یکی از مهمترین علل کندی ساخت مسکن ملی در طبس را تامین نبودن زیرساخت‌های آب و برق عنوان کرد و گفت: همچنین مشکل آماده‌سازی سایت ۷۹ هکتاری نیز از علل کندی پروژه است که نیاز به همکاری شهرداری طبس دارد.

رییس بنیاد مسکن شهرستان طبس اظهار داشت: طبق مصوبات شورای مسکن که اواخر شهریور ماه برگزار شد باید شرکت آب و فاضلاب نسبت به واگذاری انشعاب آب متقاضیان و شهرداری نسبت به آماده‌سازی سایت ۷۹ هکتاری شهر طبس اقدام می‌کرد که تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

وی افزود: مهمترین گلایه و مشکل متقاضیان در همین زمینه بوده که انتظار است برابر مصوبات شورای مسکن هرچه سریعتر دستگاه‌های مربوطه اقدام کنند.

یوسفی‌پور گفت: در صورتی که آماده‌سازی سایت ۷۹ هکتاری توسط شهرداری انجام شود مشکلی برای ساخت از سوی متقاضیان نیست و پیش‌بینی می‌شود تا ۱۸ ماه آینده مسکن اقدام ملی در طبس به بهره‌برداری برسد.

وی ابراز امیدواری کرد با تامین زیرساخت‌های لازم ۷۵ درصد متقاضیان بتوانند تا اواخر سال آینده واحدهای مسکونی خود را تکمیل کنند تا به بهره‌برداری برسد.

طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن سال گذشته همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی هم اجرا شد و متقاضیان در شهرهای مختلف استان ثبت‌نام کردند.

وزیر راه و شهرسازی همزمان با سفر رییس جمهوری به شهرستان طبس روز جمعه ۱۹ شهریور امسال وارد سایت مسکن ملی طبس شد تا ضمن بازدید مجموعه‌های ۵٠ و ۷۹ هکتاری طرح اقدام ملی مسکن در این شهرستان؛ مشکلات مطرح شده توسط متقاضیان را بررسی کند.

رستم قاسمی پس از بازدید سایت‌های مسکن ملی طبس ضمن اعلام صریح این نکته که «در طبس مشکل زمین نداریم و هر خانواده فاقد مسکن می‌تواند برای دریافت زمین ثبت‌نام کند»؛ در جلسه‌ای فوری با سرپرست معاونت استانداری و فرمانداری ویژه طبس و مسئولان مرتبط از جمله راه و شهرسازی و بنیاد مسکن به بررسی درخواست متقاضیان و مشکلات این طرح پرداخت.

به دنبال آن کار پروژه مسکن ملی طبس سرعت قابل توجهی یافت و بسیاری از موانع پیش روی متقاضیان مسکن ملی برطرف شد؛ از جمله اینکه “وحید داعی” مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی روز پنجشنبه ۲۵ شهریور در جلسه رفع موانع مسکن ملی طبس اعلام کرد که هزینه آماده‌سازی در سایت ۷۹ هکتاری و ۵٠ هکتاری طبس یکسان است و مبلغ اضافه‌تری از متقاضیان اخذ نخواهد شد.

مراسم کلنگ‌زنی پروژه آماده‌سازی سایت ۷۹ هکتاری مسکن ملی شهر طبس نیز سوم مهر ماه با حضور مسوولان محلی برگزار شد.

سرپرست شهرداری طبس در این باره گفت: براساس تصمیم شورای مسکن خراسان جنوبی، اداره کل راه و شهرسازی استان به‌عنوان کارفرما و شهرداری طبس به‌عنوان پیمانکار و مجری در پروژه آماده‌سازی سایت ۷۹ هکتاری مسکن ملی طبس تعیین شده است.

حسین مرتضوی افزود: شهرداری طبس تلاش دارد در مدت زمان ۲۴ ماه و براساس مبالغ واریزی قید شده در قرارداد متقاضیان، سایت ۷۹ هکتاری طبس را برای بهره‌برداری متقاضیان مسکن ملی آماده کند.

خراسان جنوبی دارای ۵ هزار و ۹۸۳ متقاضی واجد شرایط مسکن ملی است و با توجه به اینکه تامین و تخصیص زمین برای متقاضیان برعهده وزارت راه و شهرسازی است، زمین برای تمامی متقاضیان مسکن ملی در استان خراسان جنوبی تامین و حدود ۳ هزار واحد مسکن نیز وارد فاز اجرایی شده است.

این استان ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان طبس در ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند است.

بنیاد علوی در مسیر محرومیت‌زدایی از «درمیان»/ هزینه‌کرد ۳۲ میلیاردی

مسوول قرارگاه پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی شهرستان درمیان گفت: قرارداهای مختلفی در راستای مشارکت در اجرای طرح‌های زیرساختی شهرستان درمیان با دستگاه‌های متولی منعقد شده که تحولی خوبی در شهرستان مرزی درمیان رخ خواهد داد.

بنیاد علوی در مسیر محرومیت‌زدایی از «درمیان»/ هزینه‌کرد ۳۲ میلیاردی

حجت‌الاسلام سعید پورمهدوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در درمیان، اظهار داشت: قرارداهای مختلفی در راستای مشارکت در اجرای طرح‌های زیرساختی شهرستان درمیان با دستگاه‌های متولی منعقد شده که تحولی خوبی در شهرستان مرزی درمیان رخ خواهد داد.

وی بیان داشت: نگاه و مأموریت قرارگاه این است که پیشرفت جامعه باید در همه عرصه‌های فرهنگی، عمرانی، سلامت، اقتصاد و اشتغال رقم بخورد لذا از نیمه دوم سال ۹۹ اقدامات بنیاد علوی پس‌از شناسایی منطقه که شش ماه به طول انجامید به‌صورت میدانی آغاز شده‌است.

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی شهرستان درمیان با بیان اینکه در عرصه عمران و زیرساخت جهش توسعه زیرساخت‌های ورزشی را در شهرستان درمیان داشتیم، گفت: اجرای ۱۴ چمن مصنوعی با مشارکت و همراهی ورزش و جوانان و سرمایه‌گذاری ۶.۵ میلیارد تومانی بنیاد علوی، توسعه فضاهای آموزشی و فرهنگی و ساخت ۱۸ کلاس درس در قهستان، طبس مسینا و روستای بورنگ با مشارکت نوسازی مدارس به ارزش ۴ میلیارد تومان از جمله این پروژه‌ها است.

بازسازی ۱۰ رشته قنات

پورمهدوی در درمیان با بیان اینکه تا پایان امسال نیز ۹ میلیارد تومان اعتبار برای شهرهای قهستان، گزیک، طبس مسینا و اسدیه جهت ارائه خدمات شهری در نظر گرفته شده است، گفت: همچنین بازسازی ۱۰ رشته قنات با همکاری بسیج سازندگی و با اعتباری بالغ‌ بر ۱.۵ میلیارد تومان در شهرستان درمیان در حال اجرا و اتمام است.

وی خرید لوله جهت اصلاح شبکه توزیع آب در روستاهای خونیکسار، آنیک، تخته‌جان، گیت و شهرهای طبس مسینا، گزیک، قهستان و اسدیه، ساخت کتابخانه روستای نوغاب با مساعدت ۹۰۰ میلیون تومانی بنیاد علوی، خرید دستگاه اکسیژن‌ساز و اهدا به بیمارستان خاتم الانبیاء۰ص) شهراسدیه، مساعدت درتکمیل مکتب‌القرآن شهر اسدیه با مشارکت ۲۰۰ میلیون تومانی بنیاد علوی و تکمیل نگارخانه شهر اسدیه با مشارکت ۳۰۰ میلیون تومانی بنیاد علوی را از دیگر پروژه‌ها ذکر کرد.

هزینه‌کرد ۲.۵ میلیاردی برای تعمیر خانه محرومان

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی شهرستان درمیان از احداث ۳۵۲ چشمه سرویس بهداشتی با همکاری بسیج سازندگی برای محرومان در روستاها و شهرهای درمیان خبر داد و مطرح کرد: همچنین در زمینه تعمیر خانه محرومان ۲.۵ میلیارد تومان هزینه شده و یا در دست اجرا است.

تعمیر و تکمیل ۴۴۰ واحد مسکن محرومین

پورمهدوی احداث بند خاکی در روستای دره‌عباس با اعتبار ۵۰۰ میلیون تومان، تکمیل استادسرای علوی در شهر قهستان با مشارکت ۶۰۰ میلیون تومانی بنیاد علوی، تعمیر و تکمیل ۴۴۰ واحد مسکن محرومین در تمام روستا و شهرهای درمیان با مشارکت ۵ میلیارد تومانی بنیاد علوی و اجرای طرح لوله‌گذاری جهت انتقال آب به مزارع روستاهای شیرگ، محمدیه، آنیک، آسفیچ وغیره با مشارکت ۵۰۰ میلیون تومانی بنیاد علوی را از دیگر پروژه‌های اجرا شده عنوان کرد.

وی گفت: برای حمایت از مادران باردار و شیرده بیش‌ از ۵۰۰ نفر در شهرستان درمیان ماهانه هر کدام بسته سلامتی به ارزش ۵۰۰ هزار تومان از معاونت سلامت یارانه بنیاد علوی دریافت می‌کنند که این بسته شامل مواد غذایی مقوی است که مخصوص مادران باردار و شیرده است.

بهره‌برداری از سالن ورزشی روستای نوغاب

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی شهرستان درمیان از بهره‌برداری سالن ورزشی روستای نوغاب درمیان خبر داد و توضیح داد: این سالن ورزشی در سال ۸۳ کلنگ احداث آن به زمین زده شده بود ولی تکمیل نشده بود که خوشبختانه با ورود بنیاد علوی پس از ۱۷سال تکمیل و به نمایندگی از تمام پروژه‌های بنیاد علوی شهرستان درمیان افتتاح شد.

اعطای ۱۸۰ فقره تسهیلات اشتغالزایی

پورمهدوی با اشاره به تفاهم‌نامه بین بنیاد علوی کشور و کمیته امداد حضرت امام(ره) برای ساخت ۱۰ هزار واحد مسکن محرومان در کشور، گفت: از این تعداد ۸۱ باب در شهرستان درمیان است که برای هر واحد مسکونی بنیاد علوی ۵۰ میلیون تومان هزینه کرده است.

وی بیان داشت: همچنین علاوه بر این طرح‌ها تعداد ۱۸۰ فقره تسهیلات اشتغالزایی در جهت ایجاد و یا توسعه و تقویت کسب و کار با اعتبار ۱۱ میلیارد تومان به متقاضیان در شهرستا ن درمیان پرداخت شده است.

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی شهرستان درمیان به بهره‌‌برداری از پروژه فرهنگی، عمرانی، سلامت و اقتصادی نهاد آبادانی و پیشرفت بنیاد علوی شهرستان درمیان طی یک سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: مجموع مشارکت بنیاد علوی در پروژه‌های مذکور ۳۲ میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان بوده که توسط نهاد آبادانی و پیشرفت بنیاد علوی شهرستان درمیان هزینه و اجرا شده است.

 

 

 

 

تدوین ۱۰۲ طرح در کتاب فرصت‌های سرمایه گذاری خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی از تدوین ۱۰۲ طرح در کتاب فرصت‌های سرمایه گذاری استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی ؛ استاندار در نشست ستاد توسعه خاوران گفت : این طرح‌ها با اشتغال ۶ هزار و تدوین ۱۰۲ طرح در کتاب فرصت‌های سرمایه گذاری استان۶۷۰ نفر و سرمایه گذاری داخلی ۳ هزار و ۹۶۶ میلیارد تومان و سرمایه گذاری خارجی ۱۹۵ میلیون یورو تدوین شده است که بیشترین آن با ۵۸ طرح مربوط به بخش صنعت و معدن است.

ملانوری با بیان اینکه ۱۳۰ قطعه زمین در اراضی ملی شهرستان‌ها برای اجرای این طرح‌ها پیشنهاد شده است افزود: تا کنون ۳۴ طرح در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و ۵ طرح در شرکت‌های سهامی زراعی استان و همچنین ۲۶ طرح در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند جانمایی شده است.

وی با تأکید بر همکاری دستگاه‌های متولی برای حل مشکلات سرمایه گذاران بخش معدن گفت: دوبل طرح مطالعات و اکتشافات معدنی که به تازگی تصویب شده، در ۴۰ سال اخیر بی سابقه است و با این طرح ۲۰۰ میلیارد تومان در چرخش مالی، عاید استان می‌شود که نتایج آن در یک سال آینده برای استان مفید خواهد بود.

استاندار همچنین با اشاره به برگزاری همایش معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری در استان گفت: این همایش با حضور سرمایه گذاران و تولیدکنندگان برگزار خواهد شد که برپایی نمایشگاه فرصت‌های سرمایه گذاری بخشی از آن است.

 

 

 

سیلی سیاه بی تدبیری بر گونه‌های سرخ ایران

۴۵هزار خانوار کشاورز خراسان جنوبی در حالی به استقبال برداشت محصولی فراسودمند رفتند که همچنان، اما و اگر‌های خریدن یا نخریدن  محصولشان همانند سال‌های گذشته در پی مدیریت ضعیف پا برجاست.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان جنوبی؛ زرشک با نام علمی Berberis Vulgaris گیاهی بومی ایران است.

در تمام قسمتهای گیاه زرشک آلکالوئیدهای بربرین، اکسیاکانتین، بربامین وجود دارد، مقدار آلکالوئید در پوست ریشه زرشک بیشتر از قسمتهای دیگر این گیاه است و میوه آن دارای حدود ۴درصد مواد قندی، ۶۵درصد اسید مالیک و اسید تارتاریک و مقداری صمغ است.

نگاه جهانی به زرشک در درجه اول یک گیاه دارویی است که پتانسیل استخراج مواد مؤثره دارد و نگاه دوم یک گیاه زینتی است و یکی از محبوب ترین گیاهان بومی ایران است که قسمتهای مختلف آن مانند ریشه، پوست، ساقه، برگ، گل و میوه کاربردهای مختلفی دارد.

خواص فراوان زرشک

میوه زرشک بدلیل دارا بودن اسیدهای آلی، از جمله اسید اسکوربیک و همچنین سایر ترکیبات غذایی مانند کلسیم، فسفر، آهن، ویتامین های B1 – B2 -C، کربوهیدرات، و پروتیین دارای ارزش غذایی و طعم مناسب برای چاشنی می باشد.

برخی اثرات دیگر که برای بربرین ذکر شده کاهنده قندخون، ضد نقرس، ضد التهاب، ضد آکنه، ضد اسپاسم، کاهنده سطح خونی کلسترول، کاهنده فشار خون و ضد تومور است.

تا حدودی به زرشک هندوستان یک دیدگاه صنعتی  داشته است و در روسیه و شمال و غرب اروپا هم از عصاره میوه زرشک برای تاراج ثروتی عظیمدرمان و التیام ناراحتی‌های کبدی، روماتیسم و خونریزی رحم استفاده و از میوه آن مکمل‌های غذایی بسیاری در آمریکا و کانادا تولید می‌شود.

مصرف زرشک به صورت تازه خوری به علت مزه ترش آن معمول نیست اما با تهیه فراورده های متنوع نظیر مربا، مارمالاد، آبمیوه، نوشابه، پاستیل، سس، ژله از زرشک ضمن جذب تولید مازاد بر مصرف و ایجاد ارزش افزوده، می توان آنها را هم به نام ایران به بازارهای بین المللی معرفی کرد.

زرشک با ارزش اقتصادی بالا

نوع بی دانه این محصول برای نواحی جنوب خراسان بزرگ یعنی خراسان جنوبی به خصوص شهرستانهای درمیان، قاینات، زیرکوه، سربیشه، بیرجند و بخشهایی از خوسف شهرتی فراوان ایجاد کرده است.

اهمیت اقتصادی، آب و هوایی زراعت و خواص دارویی گیاه زرشک در خراسان جنوبی، گزینه‌ای مناسب برای توسعه کشاورزی در مناطق خشک و نیمه خشک ایران است .

خراسان جنوبی به عنوان یکی از چهار استان بسیار محروم کشور ایران شناخته می‌شود که عمده اقتصاد مردم آن به ویژه در نواحی روستایی بر کاشت و فروش سه محصول مقاوم به کم‌آبی و خشکی و در عین حال با ارزش اقتصادی بالا یعنی زرشک، زعفران و عناب استوار است.

حدود ۹۸درصد تولید زرشک کشور در این استان تولید می شود.

زرشک سالهای گذشته در انبار

آقای اکبری یکی از کشاورزان خراسان جنوبی در شهرستان درمیان است اگر چه در این روزهای پاییز خوشحال از آغاز برداشت محصول است می گوید: محصول امسال ما خوب است اما تاکنون کسی برای خرید آن مراجعه نکرده است.

تاراج ثروتی عظیموی ادامه می دهد: از سال۹۸ زرشک در انبار داریم و محصول روی دست ما مانده است، مسولان در تلویزیون می گویند زرشک خود را به دلال با قیمت پایین ندهیم اما خریداری از سوی آنها نمی آید و هم اکنون اکثر کشاورزان زرشک کار اوضاع خوبی و حتی توانایی پرداخت هزینه سرد خانه را هم ندارند.

آقای رضایی دیگر کشاورزی است که می گوید: تعاون روستایی اعلام می کند زرشک شما را می خریم اما قیمت را نمی گوید، اصلا هیچ اطمینانی به مسولان نداریم وعده های غیر عملی می دهند.

 از وعده ها تا خوراک دام

کشاورز قاینی نیز با بیان اینکه سال گذشته به علت کرونا درآمد ما صفر بود و همه محصول ما در سرد خانه هاست و به علت اینکه محصول جدید آمده است مجبور شدیم بخشی را بیرون بریزیم می گوید: مسولان فقط وعده می دهند و بعد هیچ، ۲سال است که توانایی پرداخت هزینه سرد خانه که ۴۰میلیون تومان است را ندارم، کمی را به تهران ارسال کردم گفتند کیلویی ۲۵هزار تومان از شما خریداریم این درحالیست که سال گذشته به هر کیلو ۷۵هزار تومان پرداخت کردم.

کشاورز دیگری از این شهرستان می گوید: بخشی از زرشک خود که از سالهای۹۸ بود را به دام هایمان دادیم.

آقای گرگانی کشاورز سربیشه ای هم می گوید: هزار هکتار از دشت سربیشه زیر کشت زرشک است و امسال هم سال باردهی آنهاست اما کسی نمی خرد و جایی هم برای نگه داری آنها نداریم و تعاون روستایی ۲سال پیش زرشک خریداری کرد اما هنوز بعد از دو سال پول را پرداخت نکرده است.

فروش نرفتن زرشک ها از سال۹۷

۱۸هزار هکتار از باغهای خراسان جنوبی زیر کشت درخت زرشک است که پیش بینی شده امسال ۲۲هزار تُن محصول خشک زرشک برداشت شود.

معیشت و درآمد ۴۵هزار خانوار در خراسان جنوبی مستقیما وابسته به این محصول است.

آقای یعقوبی هم کشاورز بیرجندیست که ۵۰سال زرشکار است و سالهای گذشته به عنوان کشاورز نمونه معرفی شد می گوید: کود تاراج ثروتی عظیمکیسه ای از ۴۰هزار تومان به ۵۰۰هزار تومان، کارتون از عددی هزار تومان دوسال پیش، به هر عدد ۱۲هزار تومان اما زرشک(تازه) همان کیلویی ۱۰هزار تومانی که ۲سال پیش بوده است به ۶تا۷ هزار تومان امسال رسیده است.

وی با بیان اینکه دولت بجای خریداری زرشک، انگور و انار، این محصولات را خرید کند می گوید:هر کیلو زرشک تازه ۱۶تا۲۰ هزار تومان برای ما هزینه دارد که هم اکنون با این قیمت پایین چیزی جزء ضرر چیزی عاید ما نمی شود.

به  یکی از سردخانه های شهر بیرجند سری زدیم، جایی که مملو از کارتون های زرشک خشک، آب زرشک و کنسانتره زرشک است.

زرشک هایی که مشتری نیست تا صادر شود، در بازار داخلی هم مصرفی ندارد.

مسئول این سردخانه می گوید: هم اکنون هزار تُن زرشک در این مکان ذخیره است و مجبور شدیم برخی از سالن ها که ویژه دیگر اقلام بود را برای زرشک خالی کنیم.

آقای عالمی افزود: این زرشک ها از سالهای ۹۷، ۹۸و۹۹ است که کشاورزان نتوانستند به فروش برسانند و مجبور شدند آنها را در سردخانه نگه دارند.

چرا کشاورزان از این قیمت پایین و خریداری نشدن محصولشان گله دارند؟ آیا خریداری نیست یا دست سودجویان و یا ضعف مدیریت در کار است؟؟؟

هر گرم زرشک در بازارهای جهانی تقریبا ۴هزار تومان

به یکی از معتبر ترین و پرکاربردترین فروشگاه های اینترنتی در دنیا، سری زدم تا ببینم زرشک در آن فروشگاهها با چه قیمتی عرضه می شود، به قسمت فروش زرشک و فرآورده های زرشک رفتم زرشک کیفیت پایین با قیمتهای ۸ اونس (یعنی ۲۲۶گرم) ۸۹۸هزار تومان، زرشک های تازه و بدون آفت کش ۱۶ اونس یک میلیون و ۹۱۱هزار تومان، زرشک خشک شده (آب موجود در محصول خشک شده تبخیر می شود و جوهر محصول باقی می ماند و ارزش غذایی، ویتامین ها و مواد فعال موجود در پوست خشک طبیعی نسبت به حالت طبیعی تازه آن بسیار افزایش می یابد) ۹ اونس ۹۳۰هزار تومان فروخته می شود.

سیلی سیاه بی تدبیی بر گونه های سرخ ایرانفرآورده های آن هم با قیمتهای زیاد خرید و فروش می شد، یک کیلو گرم آب نبات زرشک ۹۰۳هزار تومان، مربای زرشک یک میلیون ۴۰۰هزار تومان، ادویه جورجیا ترکیبی از زرشک یک میلیون و ۲۶هزار تومان، لواشک زرشک ۵۸۰تا۹۰۷ هزار تومان و سماق زرشک با قیمت ۷۸۱هزار تومان به فروش می رسد.

یکی از اساتید مدیریت و اقتصاد هم در این باره می گوید: نیاز مشتری هم اکنون تغییر کرده است و باید مطابق با آن عمل کرد.

محمودزاده با بیان اینکه باید محصول را مطابق میل مشتری طراحی  کرد و کانال های توزیع ویژه تشکیل داد افزود: حضور در نمایشگاههای بین المللی برای بازاریابی  این محصول ضروری است.

وی با اشاره به اینکه باید به عوامل غیرکنترل و کنترل  در بحث زرشک هم توجه شود می گوید: برای حمایت از این محصول با شکل و طراحی جدید وارد شد، قیمت گذاری هم مطابق با بازارهدف صورت بگیرد و دلالها هم در بخش توزیع حذف شوند چرا که فقط به فکرسود آوری از طریق حجم زیاد فروش محصول هستند که این صدمه شدیدی به قیمت زرشک می زند.

سوال اینجاست چرا باید محصولی که در آن سوی مرزها برای آن سر و دست می شکنند و با قیمتهای گزاف خرید و فروش می شود در داخل کشور اینگونه قیمت داشته باشد؟؟؟

می خرند؟!! نمی خرند؟!!

اواخر شهریور بودکه آستانه برداشت محصول زرشک به سراغ مدیر تعاون روستایی استان رفتم، در آتن زنده خبر۲۰ از همه چیز خوب بودن سخن می گوید و منکر هر نوع زرشکی در انبارها و روی دست کشاورز می شود، سوال انبارهای پر زرشک توسط گوینده چندین دفعه مطرح می شود که می گوید: کمی ناچیز زرشک دارم آن هم در سردخانه هاست و اصلا امکان ندارید زرشکی در دست کشاورز باشد!!!!!!!!.

سخنان ضیائیان احمدی در حالی بود که کشاورزان در گزارشی که در همان بخش خبری تهیه کرده بودم از انبارهای پر زرشک گلایه داشتند و حتی برخی ها عنوان می کردند مجبور شدند به علت خرابی زرشک شان آنها را به دام ها بدهند.

ضیائیان احمدی قول می دهد تا همزمان با آغاز برداشت زرشک تازه خرید زرشک هم آغاز شود.

بعد از دو هفته استاندار خراسان جنوبی در نشستی از عملکرد مسولان این حوزه در خصوص زرشک انتقاد می کند.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی روز بعد این جلسه خبر از آغاز خرید زرشک می دهند در بخش خبری۲۰ همان روز به سراغ ضیائیان احمدی رفتیم.

وی از راه اندازی مراکز خرید زرشک در شهرستان درمیان و چند روز آینده در شهرستانهای سربیشه و قاینات خبر می دهد.

بعد از یک هفته خبرنگاران شهرستانهای خود را به سراغ کشاورزان فرستادیم کشاورزان گلایه از پخش خبر خرید محصول زرشک داشتند .

زرشکی ندیدیم بخرند!!! ؟؟؟

یکی از کشاورزان شهرستان درمیان می گوید: چند روز پیش در تلویزیون اعلام  کردند، زرشک را خرید می کنیم ما که خریدی ندیدیم.تاراج ثروتی عظیم

یکی از کشاورزان سربیشه هم می گوید: مسولان بهتر است سری به باغهای زرشک بزنند و با کشاورزان گفتگو و از نزدیک قیمت گذاری کنند تا ببینند محصولی مانند زرشک چقدر زحمت دارد.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی چند روز بعد مجدد با فروکش کردن کرونا در خبری از زرشک کاران استان می خواهد برای فروش محصول خود عجله نکنند و قرار است قیمت تا نزدیک ۱۰۰هزار تومان برسد.

ضیائیان احمدی به کشاورزان توصیه می کند: زرشک خود را خشک کنند و اقدام به فروش زرشک تازه نکنند چرا که در آینده زمینه صادرات این محصول فراهم می شود و قیمت زرشک افزایش می یابد.

برخی ها از کشاورزان مدعی هستند این رفتار جهاد کشاورزی و تعاون روستایی فرار به جلوست.

اگر این مورد درست باشد باید برای این چنین سازمان مهمی تاسف خرد چرا که ۳۶۵روز سال را گذاشتند و اکنون که فصل برداشت این محصول است دنبال برنامه و راهکاراست آن هم زمانی که باید نتیجه عملی  برنامه های خود را برای خرید محصول ارائه کند هنوز دنبال برنامه برای خرید هستند!!!!!

قمیت گذاری زرشک توسط شهرداری تهران

با خبر شدیم که قیمت زرشک را شهرداری تهران نرخ گذاری می کند!!!( مسولان مربوطه در شهرداری تهران قیمت آن را از یک کیلو گوجه، خیار و سبزی هم کمتر قیمت گذاری کردند، قیمت گوجه ۱۳هزار تومان، خیار ۱۵هزار تومان و سبزی ۱۳هزار تومان؟؟؟!!!!)

به سراغ استاندار خراسان جنوبی رفتیم، ملانوری می گویدقیمت گذاری و برنامه ریزی برای فروش زرشک باید در داخل استان صورت گیرد و هیچ کس نباید در خارج از این منطقه برای زرشک تصمیم گیری کند.

تاراج ثروتی عظیموی با تاکید بر اینکه آینده زرشک استان به مدیریت صحیح علمی و فنی نیاز دارد یاد آوری می کند: تعاون روستایی با کارشناسی مجدد، قیمت زرشک را برای حمایت از کشاورزان استان افزایش دهد و این بازنگری باید به گونه ای باشد که کشاورزان حاصل دسترنج خود را به معنای واقعی به دست آورند.

عملکرد ضعیف تعاون روستایی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند هم با بیان اینکه عملکرد تعاون روستایی در بحث زرشک ضعیف  است می گوید: سال گذشته ۳۲۰تُن و امسال فقط ۱۹۰تُن زرشک از استان صادر شده است ؟؟؟؟!!!.

احتشام یکی از راهکارهای افزایش قیمت را علاوه بر صادارت، تامین سرمایه در گردش واحدهای فرآوری عنوان می کند تا حداقل پولی داشته باشند تا بتوانند محصول را از کشاورزان خریداری کنند و همچنین از آن طرف هم موانع پیش روی صادرات را رفع کنند.

رئیس جمهور نیز در سفر اخیر خود به خراسان جنوبی خواستار فعال شدن پژوهشکده‌ زرشک شد و گفت: چرا باید زرشکی که مورد نیاز مردم است روی دست کشاورز باشد و درست عمل نشود که هم اکنون کشاورز دچار مشکل شود و دلی برای جمع آوری محصول جدید نداشته باشد.

دکتر رئیسی با تاکید بر اینکه باید در خصوص فراوری آن تجدید نظر شود  و منابع مالی برای آن تعلق گیرد می گوید: سرمایه گذاری در این مسیر هزینه نیست و نتیجه آن موجب گسترش و توسعه کشاورزی استان و به سود کشاورزان خواهد بود.

نماینده مردم شهرستانهای قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی هم از تعاون روستایی در خصوص نحوه خرید‌های تضمینی انتقاد می کند و می گوید:تعاون روستایی از مواردی است که باید به آن توجه شود که هر ساله با خرید حمایتی زرشک و زعفران موجب شده که قیمت این دو محصول از میزان تورم کمتر باشد.

اسحاقی افزود: دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور و تعزیزات باید به این مهم توجه کنند.

دستور رئیس جمهور برای رفع مشکل زرشک کاران

وی با بیان اینکه عدم فرآوری وعدم افزایش قیمت زرشک بر مبنای تورم سالانه دو اتفاق ناگواری است که در این زمنیه رقم خورده است و با تداوم خام فروشی زرشک همچان شاهد سیر نزولی این محصول استرتژیک خواهیم بود می گوید: متاسفانه برای صادرات این محصول هم هیچ اقدام موثری نشده است.

نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رئیس دفتر رئیس جمهور نیز  پیگیری کردند که وزیرتاراج ثروتی عظیم جهاد کشاورزی، وزیر کار، وزیر امور خارجه و وزیر صمت کارگروهی تشکیل دهند و نسبت به صادارت این محصول و فرآوری آن اقدام کنند افزود: همچنین وزرای مرتبط مکلف شدند امسال نسبت به خرید تضمینی این محصول اقدام کنند یا تسهیلاتی به سرمایه گذاران برای خرید زرشک سال گذشته اختصاص دهند تا حداقل زرشکاران انگیزه برداشت محصول امسال را داشته باشد.

در کنار فعال شدن صادرات برای تهیه اکسیر و فرآوری محصول زرشک باید شرکتهای دانش بنیان هم ورود کنند.

تولید محصولات فراسومند از زرشک

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در این خصوص می گوید: یکی از طرح هایی که در این مجتمع برای فرآوری زرشک انجام می‌شود، تولید سرکه زرشک است.

پویان افزود: انجام مراحل تحقیقاتی و تولید اولیه سرکه فراسودمند زرشک برای اولین بار در جهان، به صورت کارفرمایی با همکاری یک شرکت خصوصی در خراسان جنوبی انجام شد که پس از اخذ تاییدیه‌های لازم به تولید انبوه خواهد رسید و وارد بازار مصرف می شود.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی استان با بیان اینکه تولید سرکه زرشک با هدف کاهش ضایعات میوه انجام می‌شود و در زمان تولید، بهره وری زرشک افزایش پیدا می‌کند افزود: در تولید این فراورده از زرشک درجه ۳و۴ استفاده می‌شود.

پویان گفت: تولید محصولات فراسودمند از زرشک، یکی از اهداف سه سال آینده گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی است و به زودی محصولات فرآوری شده جدیدی از این گیاه راهبردی خراسان جنوبی معرفی، تولید و به بازار عرضه خواهد شد.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی نیز در این خصوص می گوید: تولید فرآورده‌های زرشک نوآورانه مانند باسلوق و مسقطی، سس، بهینه سازی فرمولاسیون آب نبات زرشک با خاصیت خونسازی و پودر بستنی زرشک از اقدامات انجام شده در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی است.

تاراج ثروتی عظیمبا وجود اینکه ایران اولین تولیدکننده زرشک در جهان است ولی صادرکننده آن نیست و این محصول در ایران و جهان ناشناخته مانده است، علت این امر معرفی نشدن محصول، خام فروشی و عدم تنوع در تولید است، در بحث صادرات محصول زرشک با چالش‌هایی مواجه  هستیم.

می توان گفت علت ناکامی در صادرات محصولاتی استراتژیکی همچون زرشک که می تواند برای کشور ارزآوری زیادی داشته باشد، عدم بازاریابی مناسب و ایجاد برندهای داخلی است که با برنامه‌ ریزی‌ صحیح و حمایت بخش‌های دولتی و ترغیب بخش خصوصی برای افزایش سرمایه‌گذاری این مشکل حل می شود.

فرآوری مناسب محصول زرشک دیگر موضوعی است که باید بر پایه تکنولوژی پیشرفته و تولید فرآورده های جدید در کنار بهینه سازی روشهای سنتی باشد.

توجه به این محصولات سود آور می تواند زمینه رشد اقتصادی و خارج شدن کشور از صادارت نفتی را فراهم کند و موجب افزایش تراز تجاری، تولید و نیز ایجاد اشتغال و تصاحب  بازارهای بین المللی شود.

 

 

 

 

برگزاری ۱۷ دوره آموزشی امداد در شهرستان درمیان/۲

در تابستان امسال ۱۷ دوره آموزشی امدادی در شهرستان درمیان برای داوطلبان برگزار شد.

رئیس جمعیت هلال احمر درمیان گفت : در ایام تابستان در قالب کلاس های اوقاتبرگزاری ۱۷ دوره آموزشی امداد در شهرستان درمیان فراغت در مجموع ۱۷ دوره آموزشی اعم از عمومی و تخصصی برای داوطلبین در شهرستان درمیان برگزار شد.

مرادی با بیان اینکه ۴۰۰ نفر از برادران و خواهران در این دوره ها شرکت کرده اند افزود : طی این مدت هشت دوره امداد و کمکهای اولیه ، سه دوره عمومی امداد ، سه دوره عمومی نجات ، دو دوره تخصصی پیش بیمارستانی و یک دوره طرح یاس در شهرستان درمیان با موفقیت به اتمام رسید.

وی هدف از برگزاری این کلاس ها آشنایی افراد جامعه در برخورد با حوادث غیرمترقبه عنوان کرد و گفت: تحقق شعار هرخانواده یک امدادگر با استمرار برگزاری دوره های آموزشی در طول سال اجرایی می شود.

مرادی با اشاره به ماهیت داوطلبی جمعیت هلال احمر گفت: هرچه برای جذب جوانان به بدنه داوطلبی هلال احمر تلاش شود قدرت میزان پاسخگویی به حوادث افزایش قابل توجه ای می یابد.

 

 

 

 

 

درگذشت پدر شهید علی نوفرستی در بیرجند/۲

پدر شهید نوفرستی امروز در سن ۸۶سالگی به فرزند شهیدش پیوست.

مرحوم حاج محمد نوفرستی پدر شهید علی نوفرستی صبح امروز به علت کهولت سن در بیرجند به فرزند شهیدش پیوست.

پیکر مرحوم نوفرستی امروز در بیرجند تشییع شد و در گلزار شهدای بیرجند در کنار فرزند شهیدش به خاک سپرده شد.

شهید علی نوفرستی ۱۳۴۳/۷/۳ در نوفرست از توابع بیرجند چشم به جهان گشود و در تاریخ ۱۳۶۲/۱۲/۰۶ در جزیره مجنون به شهادت رسید و پیکر پاکش پس از ۱۳سال توسط گروه تفحص شناسایی و پس از تشییع در بیرجند در گلزار شهدا به خاک سپرده شد.

 

 

 

 

 

 

برگزاری مراسم بزرگداشت اولین شهید سلامت خراسان جنوبی/۳

امروز با گذشت یک سال از شهادت بهورز خانه بهداشت مهموئی بیرجند، مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهیده مدافع سلامت منصوره حسینی در این روستا و در کنار مزار این شهیده گرانقدر برگزار شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این مراسم گفت: بهورز نمونه روستایبرگزاری مراسم بزرگداشت اولین شهید سلامت خراسان جنوبی مهموئی شهیده مدافع سلامت و افتخاری برای مردم این روستا، استان خراسان جنوبی و ایران اسلامی شد.

دهقانی افزود: مطمئناً یاد و خاطره این شهیده گرانقدر همیشه در ذهن ها خواهد بود و امیدوارم همه راهرو راه این شهیده والا مقام باشیم.

شهیده حسینی که متولد ۲۹شهریور ماه ۶۶ در تهران بود و تا پایان دوران ابتدایی در تهران زندگی کرد و در ادامه دوران راهنمایی و دبیرستان را در بیرجند گذراند.

این شهیده والا مقام در ۳۰آذر ماه ۸۸ به استخدام دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در آمد و قریب ۱۱ سال در سنگر بهداشت به مردم شریف روستای مهموئی خدمت کرد.

با شیوع ویروس کرونا این شهیده گرانقدر در راه دفاع از سلامت مردم و ارائه خدمت در خط مقدم مبارزه با کرونا به این بیماری مبتلا شد و در تاریخ ۲۸مهر۹۹ به جمع شهدای سلامت پیوست.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تصادف در محور عشق آباد به هودر با ۳مصدوم و یک فوتی/۴

تصادف برخورد دو خودرو پراید و رانا در محور عشق آباد به هودر ۳مصدوم و یک فوتی برجای گذاشت.

این تصادف ساعت ۱۶:۲۵ در محور عشق آباد به تصادف در محور عشق آباد به هودر با ۳مصدوم و یک فوتیهودر به وقوع پیوست.

خودرو پراید با ۳سرنشین و رانا با یک سرنشین در این محور با یکدیگر برخورد کردند که ۴ مصدوم بر جای گذاشت که با دو آمبولانس و با یک سواری شخصی به مرکز جامع سلامت عشق آباد اعزام شدند.

پس از اقدامات اولیه پزشکی یک مصدوم در مرکز جامع سلامت عشق آباد فوت کرد و ۳مصدوم دیگر با آمبولانس به طبس اعزام شدند.

 

 

 

 

 

حجت الاسلام عرب امام جمعه شهر اسلامیه شد/۲

در مراسمی حجت الاسلام عرب به عنوان امام جمعه شهر اسلامیه فردوس معرفی شد.

مراسم تودیع و معارفه امام جمعه جدید شهر اسلامیه  با حضور معاون نظارت و ارزیابی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور،  در محل بخشداری این شهر برگزار شد .

حجت الاسلام رضوانی نسب در این جلسه سنگر نماز جمعه را مایه وحدت وهمدلی دانست و گفت: همه باید بکوشیم تا این وحدت رقم بخورد.
وی با بیان اینکه ما به دنبال این هستیم که نیرو‌های بومی در سنگر‌های امامت جمعه قرار گیرند والحمدلله این امر در استان خراسان جنوبی تقریبا محقق شده است ، افزود: ما در کشور به دنبال شبکه امامت هستیم و باید این امر غنی بخشی شود و این نیاز‌مند همدلی است

وی از سفر حجت الاسلام حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در هفته آینده به استان  خبر داد و گفت:  ان شاءالله باحضور ایشان خدمات خوبی در استان رقم خواهد خورد
در پایان  این مراسم از زحمات حجهالاسلام شاکری امام جمعه اسبق شهر اسلامیه قدردانی  و حجهالاسلام عرب به عنوان امام جمعه شهر اسلامیه معرفی شد.

 

 

 

 

 

برگزاری مسابقات اسکیت در آیسک/۷

همزمان با هفته تربیت بدنی و ورزش ، مسابقات قهرمانی اسکیت صبح امروز در شهر آیسک برگزار شد.

 همزمان با هفته تربیت بدنی و ورزش، صبح امروز مسابقات اسکیت در رشته سرعت و در دو برگزاری مسابقات قهرمانی اسکیت در آیسکماده تایم تریل و گروهی در ۶ رده سنی دختران و ۸ رده سنی پسران در سایت اسکیت شهر آیسک برگزار شد.
در این مسابقات بیش از ۸۰ نفر اسکیت سوار از شهر‌های فردوس، سرایان، سه قلعه وآیسک با یکدیگر رقابت کردند .
در پایان به نفرات اول تا سوم هر رده جوایزی اهدا شد.

 

 

 

 

 

 

 

جولان کرونا در خراسان جنوبی با افزایش ۳۷ درصدی موارد ابتلا/۳-۷

موارد ابتلا به کرونا در استان در هفته آخر مهرماه نسبت به دهه دوم شهریور، ۳۷ درصد افزایش داشته است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: در دهه دوم شهریور متوسط روزانه ۱۰۶ مورد ابتلا در خراسان جنوبی ثبت شد که در هفته پایانی مهر به طور متوسط به ۱۴۶ نفر افزایش یافت که نشاندهنده افزایش ۳۷ درصدی موارد ابتلا به کروناست.

شریف زاده با بیان اینکه موارد بستری در هفته آخر مهر نسبت به دهه دوم شهریور عدد ثابت و یکسانی ثبت شده  ، افزود: در دهه دوم شهریور ۱۶۶ مورد بستری بیماران حاد تنفسی بوده  و از این تعداد بطور متوسط ۷۰ نفر به دلیل کرونا در بیمارستانهای  استان بستری شده اند که براساس این آمار در هفته گذشته موارد بستری  در استان حدود ۴ تا ۶ درصد افزایش  داشته است.

وی از کاهش میزان رعایت پروتکلها در استان خبرداد و گفت: متاسفانه در حال حاضر بین ۴۵ تا ۵۰ درصد شیوه نامه ها در بین مردم رعایت می شود و این درحالیست که  در دهه دوم شهریور رعایت شیوه نامه های بهداشتی در استان بالای ۶۰ درصد بود.

شریف زاده ضمن تاکید بر تداوم رعایت پروتکلها از سوی مردم ، افزود: با توجه به افزایش موارد ابتلا در هفته اخیر، پیش بینی می شود در دو هفته آینده موارد بستری هم در بیمارستانهای استان افزایش یابد.

 

 

 

آغاز برگزاری دوره مربیگری بین المللی کشتی آزاد در بیرجند/۷

دوره مربیگری درجه سه بین المللی کشتی آزاد در بیرجند آغاز شد

دوره مربیگری درجه سه بین المللی کشتی آزاد با شرکت ۳۷ ورزشکار از استان‌های

آغاز برگزاری دوره مربیگری بین المللی کشتی آزاد در بیرجند خراسان جنوبی، خراسان رضوی، مازندران، سیستان وبلوچستان وهمدان از امروز در سالن کشتی شهید هاشم کوشه‌ای بیرجند آغاز وتا ۵ روز ادامه دارد.
مدرس این دوره آقای رضایی منش یکی از مدرسان بین المللی فدراسیون کشتی است.
ورزشکاران در این دوره علاوه بر تست آمادگی جسمانی با آخرین مباحث تئوری وعملی کشتی آشنا می شوند.

 

 

 

 

 

 

اجرای دستورالعمل ممنوعیت ورود کارمندان واکسن نزده به ادارات از فردا/۳

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: دستورالعمل ممانعت از ورود کارمندانی که حداقل یک دوز واکسن کرونا را دریافت نکرده اند به تمامی ادارات استان ابلاغ شده و از فردا اجرایی می شود.

دکتر دهقانی با بیان اینکه براساس بخشنامه ابلاغ شده از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور از فردا شنبه یکم آبان ۱۴۰۰ حضور تمامی کارمندان دولت در محل کار منوط به تزریق حداقل یک دوز واکسن کرونا است، گفت:   مدیران دستگاههای اجرایی موظفند از حضور کارکنانیکه حداقل یک دز واکسن کرونا را تزریق نکرده اند ممانعت به عمل آورند.

وی افزود: براساس ابلاغیه سازمان امور استخدامی کشور در مرداد ۱۳۹۹ با کارکنانی که تخطی کنند برخورد خواهد شد .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه در حال حاضر واکسن به مقدار کافی در استان وجود دارد و مراکز تزریق واکسن نیز خلوت بوده و در کمترین زمان ممکن واکسیناسیون انجام می شود، گفت: افرادیکه تاکنون برای تزریق واکسن مراجعه نکرده اند هرچه سریعتر به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند و لازم است مدیران دستگاههای اجرایی نیز در اجرای مصوبه ممانعت از ورود کارکنان به ادارات  حداکثر تلاش خود را انجام دهند و  حتما از سوی ستاد استانی کرونا نیز  بر نحوه اجرای آن در دستگاههای اجرایی نظارت خواهد شد.

دکتر دهقانی با بیان اینکه برای دریافت کارت واکسن افراد به سامانه salamat.gov.ir  مراجعه کنند ، افزود: پس از مراجعه به این سامانه و کلیلک بر روی دریافت کارت واکسن فارسی، اطلاعات درخواستی را ثبت کنند.

وی گفت: پس از ثبت اطلاعات،  کد تاییدیه به شماره همراهی که به نام فرد بوده ارسال خواهد شد و با کلیک کردن بر روی آن ، کارت واکسن  نشان داده شده و دریافت می کنند.

 

 

 

 

 

 

چالش کمبود پزشک در خراسان جنوبی/متخصصان نمی‌مانند/۷

چالش کمبود پزشک در خراسان جنوبی/متخصصان نمی‌مانند

بیماران در خراسان‌جنوبی علاوه بر درد جسمی و نگرانی از هزینه درمان باید رنج مضاعف کمبود پزشک را نیز تحمل کنند چرا که در استان کمتر متخصصی برای مدت طولانی خدمت می‌کند.

به گزارش مهر رنج بیماری، دل‌نگرانی از نتیجه آزمایش‌ها و وضعیت جسمی و در بسیاری از اوقات نگرانی از هزینه‌های درمان، همه شرایط روحی فردی است که در بخشی از جسم خود دردی را احساس کرده و حال به دنبال علت درد و درمان آن است.

برای علت‌یابی درد و درمان اول باید به سراغ یک پزشک متخصص و حاذق رفت. موضوعی که در خراسان‌جنوبی بسیاری از افراد برای یافتن آن در بسیاری از رشته‌های تخصصی به در بسته می‌خورند و یا آنقدر در آن رشته کمبود پزشک است که باید در نوبت‌های طولانی بمانند.

اگر بیمار بیمه شده تأمین اجتماعی باشد و بخواهد در بیمارستان‌های تأمین اجتماعی درمان خود را پیگیری کند و یا مبتلا به بیماری‌های خاص باشد این مشکل دو چندان می‌شود.

گلایه از کمبود پزشک متخصص در برخی رشته‌ها

فرشته بارانی این شهروند خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: برای مشکل فرزندم به دنبال متخصص غدد کودکان بودم که فهمیدم پزشکی که در گذشته در بیرجند بوده الان در شهر دیگری خدمت می‌کند و در حال حاضر پزشک غدد اطفال در خراسان‌جنوبی نداریم.

وی بیان‌کرد: موضوع فقط به این تخصص محدود نمی‌شود، تصور کنید که در خراسان‌جنوبی فردی دچار تصادف و یا حتی سوختگی شده و به واسطه آسیب در صورت، نیاز به جراح زیبایی دارد ولی در خراسان‌جنوبی چنین متخصصی نداریم و بیمار باید به شهرهای دیگر برود.

این شهروند خراسان‌جنوبی گفت: هر چند خانواده من بیمه شده تأمین اجتماعی هستند ولی به واسطه سختی نوبت گرفتن در بیمارستان‌های تأمین اجتماعی و کمبود پزشک در بسیاری از رشته‌ها، به جز تولد فرزندم که در بیمارستان شهید رحیمی بیرجند صورت گرفت، از خدمات درمان تأمین اجتماعی استفاده نکردم.

چالش کمبود پزشک در خراسان جنوبی/متخصصان نمی‌مانند

نیاز بیمارستان ایران مهر به متخصص خون

فهیمه بهمنی از دیگر شهروندان بیرجندی که از یک سال قبل برای درمان و چکاب بیماری به بیمارستان ایران مهر مراجعه می‌کند، در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: چند روز پیش برای اینکه جواب سی تی اسکنم را به دکتر نشان دهم به بیمارستان ایران مهر مراجعه کردم و متوجه شدم که نوبت دکترم به اتمام رسیده است.

وی یادآور شد: این در حالی بود که قبلاً وقتی صبح مراجعه می‌کردم برای همان روز نوبت می‌دادند و وقتی موضوع را پرسیدم، گفتند که یکی از پزشکان بیمارستان دیگر در بیرجند خدمت نمی‌کند و همه بیماران ایشان را پزشک دیگر بیمارستان ویزیت می‌کند که علت شلوغی و اتمام نوبت همین است.

این شهروند خراسان‌جنوبی یادآور شد: تا آنجایی که من در جریان هستم با رفتن این پزشک، بیمارستان ایران مهر در حال حاضر تنها یک متخصص خون و دو متخصص رادیوتراپی دارد.

سید محمود حسینی رئیس بیمارستان رادیوتراپی و آنکولوژی ایرانمهر بیرجند، در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: موضوع نیاز به جانشین برای یکی از پزشکان متخصص خون بیمارستان که از بیرجند رفته‌اند را به معاونت درمان دانشگاه انعکاس داده‌ایم.

پزشکی که تنها یکی – دو سال بماند، مشکل را حل نمی‌کند

وی با اشاره به اینکه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز از طریق وزارت بهداشت پیگیر موضوع است که در زمان تقسیم پزشکان مد نظر قرار خواهد گرفت، بیان‌کرد: البته ما بیشتر به دنبال پزشکان معین هستیم که برای مدت طولانی در استان بماند چرا که پزشکی که یکی – دو سال در بیرجند بماند و برود مشکل را اساسی حل نمی‌کند.

رئیس بیمارستان ایران مهر بیرجند یادآور شد: در حال حاضر بیمارستان از نظر متخصص رادیوتراپی مشکلی ندارد و بیشتر نیاز ما در زمینه پزشک متخصص خون است.

فرزاد فیروزی، مدیر درمان تأمین اجتماعی خراسان اجتماعی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر در زمینه کمبود پزشک در مجموعه‌های درمانی تأمین اجتماعی اظهار کرد: نمی‌شود که بر اساس قانون وظیفه درمان بخشی از جامعه را به عهده سازمانی چون تأمین اجتماعی بگذاریم ولی در زمینه تأمین زیر ساخت‌ها از جمله پزشک متخصص با این مجموعه همکاری لازم نشود.

سهمیه تأمین اجتماعی از پزشکان متخصص در قانون لحاظ شود

وی گفت: سوال اول من این است که مجلس شورای اسلامی برای تأمین زیر ساخت پزشک متخصص سازمان تأمین اجتماعی چه اقدامی انجام داده است و آیا در قوانین مرتبط با این موضوع سهمیه‌ای از پزشکان متخصص برای تأمین اجتماعی در نظر گرفته است.

فیروزی با اشاره به اینکه همین الان در خراسان‌جنوبی، تأمین اجتماعی در اکثر رشته‌ها نیاز به پزشک متخصص به ویژه در شهرستان‌ها دارد، گفت: اگر از دانشگاه علوم پزشکی بپرسید، خواهند گفت که ما برای تأمین پزشک تأمین اجتماعی هیچ تعهدی نداریم.

مدیر درمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه در حال حاضر ما توان جذب ۸۰ پزشک متخصص را در خراسان‌جنوبی برای تأمین اجتماعی داریم، ادامه‌داد: در استان از میان پزشکان همکار تنها دو پزشک متخصص استخدام تأمین اجتماعی هستند و ۳۲ نفر در استخدام سایر نهادها و مجموعه‌ها، ۱۴ نفر در خدمت دانشگاه علوم پزشکی، دو نفر در استخدام ارتش و چهار نفر نیز پزشک آزاد هستند.

بیمه سلامت شرایط همکاری پزشکان را تسهیل کند

وی گفت: البته توافقی بین ما و مجموعه علوم پزشکی و وزارت بهداشت بعد از رایزنی‌های فراوان در زمینه تأمین نیروی پزشک متخصص ما صورت گرفته است ولی بیمه سلامت می‌گوید اگر پزشک دانشگاه علوم پزشکی در تأمین اجتماعی خدمت کند از دوکا بودن خارج می‌شود. (چون هزینه دو کای این پزشکان در مراکز دانشگاهی توسط بیمه سلامت پرداخت می‌شود)

فیروزی یادآور شد: مشکل پزشک متخصص در تأمین اجتماعی حل نمی‌شود مگر اینکه در برنامه پنج ساله توسعه بعدی سهمی برای تأمین اجتماعی از پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

علی اربابی، مدیرکل بیمه سلامت خراسان‌جنوبی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: طبق آخرین صحبت‌هایی که با رئیس بیمارستان میلاد بیرجند (یکی از بیمارستان‌های تأمین اجتماعی استان) داشته‌ایم قبول کردند که تعرفه برابر یک کای دولتی را از مردم اخذ کنند.

امید به حل مشکل در بیمارستان میلاد

وی افزود: این موضوع به این معنا است که فرانشیز دریافتی از مردم در بیمارستان تأمین اجتماعی با بخش دولتی تفاوتی نداشته باشد که اگر این موضوع عملیاتی و جلسه آینده ما نیز برگزار شود مشکلی از نظر بیمه سلامت برای استفاده تأمین اجتماعی از پزشکان تمام وقت جغرافیایی وجود نخواهد داشت.

البته با اجرا شدن این موضوع در بیمارستان میلاد مشکل تنها در بیرجند حل می‌شود و در سایر شهرستان‌های خراسان جنوبی مشکل همچنان باقی است.

سلمان اسحاقی، نماینده مردم قاین و زیرکوه و عضو کمیسیون بهداشت نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مشکل کمبود پزشک متخصص تنها مربوط به استان ما نیست بلکه بسیاری از نقاط کشور با این مشکل رو به رو هستند.

بی توجهی به تربیت پزشک متخصص در هشت سال گذشته

وی با انتقاد از بی توجهی به تربیت نیروی پزشک متخصص در هشت سال گذشته بیان‌کرد: این موضوع خسارت ملموسی را وارد کرده است.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس با اشاره به اینکه باید در پزشکان برای خدمت در نقاط محروم انگیزه سازی شود، گفت: از طرفی در خراسان‌جنوبی بسیاری از نقاط چون قاین و بیرجند اصلاً جز مناطق محروم در زمینه‌های مرتبط با خدمت پزشکان دیده نمی‌شود.

زمان تعهد پزشکان عمومی را کاهش دهیم

اسحاقی با تأکید بر اینکه می‌توان زمان تعهد خدمت پزشکان عمومی را کاهش دهیم تا در آنان انگیزه برای رفتن به سمت آموزش‌های تخصصی افزایش پیدا کند، اظهار کرد: در این راستا اصلاح بند سه ماده چهار ماده واحده قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تکمیلی و تخصصی را مورد توجه قرار دادیم.

وی گفت: باور من بر این است که ما در کشور کمبود پزشک نداریم بلکه کمبود پزشک متخصص داریم و عموم مردم نیز بیشتر تمایل دارند روند درمان خود را از طریق پزشکان عمومی پیگیری کنند.

آنچه مسلم است وضعیت پزشک متخصص در خراسان‌جنوبی و به ویژه شهر بیرجند از نظر کمی نه در شأن مردم نجیب این دیار و نه قابل مقایسه با بسیاری از استان‌های کشور است.

به نظر می‌رسد، برای حل مشکل باید رایزنی‌های بیشتری با وزارت بهداشت صورت گرفته و همچنین از طریق قانون گذاری‌های دقیق راه حل اساسی و محکم برای رفع این دغدغه مهم مردم پیدا کرد تا دیگر برای درمان خود به مشهد و کرمان و زاهدان مراجعت نکنند.

۲۶۲ کیلوگرم مواد مخدر در نهبندان کشف شد/۴

 ۲۶۲ کیلوگرم مواد مخدر در نهبندان کشف شد

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی از کشف ۲۶۲ کیلو و ۴۰۰ گرم تریاک در شهرستان نهبندان خبر داد و گفت: در این رابطه یک خودرو توقیف و ۳ متهم دستگیر شده اند.

به گزارش امروز خراسا جنوبی سردار ناصر فرشید اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان نهبندان اخباری مبنی بر اینکه سوداگران مرگ قصد دارند یک محموله مواد مخدر را از طریق محورهای مواصلاتی این شهرستان به شهرهای مرکزی کشور منتقل کنند دریافت کردند که پیگیری موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی بیان داشت: مأموران انتظامی نهبندان هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی این شهرستان به یک اتوبوس مسافربری که از سمت زاهدان به مشهد در حال حرکت بود مشکوک شدند و با علائم هشدار دهنده به راننده آن دستور ایست دادند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی افزود: مأموران خودرو را متوقف و پس از هماهنگی با مقام قضائی، در بازرسی از اتوبوس مسافربری، ۲۶۲ کیلو و ۴۰۰ گرم تریاک کشف کردند.

سردار فرشید عنوان کرد: مأموران در این رابطه خودرو را توقیف و ۳ متهم دستگیر کردند که به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

وی تصریح کرد: پلیس در راستای برقراری نظم و امنیت و آرامش عمومی برای هموطنان عزیز در تمامی ساعات شبانه روز از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*