گزارش / ۳۰ شهریور ۵۹ در مرزها چه گذشت؟

۳۰ شهریور ۵۹ در مرزها چه گذشت؟

۳۰ شهریور ۵۹ در مرزها چه گذشت؟

جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ با حمله جنگنده‌های بعثی به ۱۰ فرودگاه کشورمان به صورت رسمی آغاز شد، اما روز قبل از آن، یعنی در ۳۰ شهریور چه اتفاقی در مرزها افتاده بود؟

به گزارش ایسنا، روزنامه «جوان» در ادامه نوشت: با هم نگاهی به اتفاق‌های روز ۳۰ شهریور ۱۳۵۹ می‌اندازیم.

پاسگاه مومنی

امروز عراق بار دیگر شهرهای خرمشهر، آبادان و پاسگاه مؤمنی از توابع خرمشهر را هدف حملات خمپاره‌ای قرار داد. پاسگاه مومنی ۱۰ روز قبل نیز توسط نیروهای دشمن مورد هجوم قرار گرفته بود و دو تن از مدافعان آن به شهادت رسیده بودند. خرمشهر و آبادان حداقل از ۱۰ روز قبل، حالت جنگی به خود گرفته‌اند. از همین جاست که مردم خرمشهر مقاومت خود را نه ۳۴ روز که ۴۴ روز می‌دانند.

امروز (۳۰ شهریورماه ۱۳۵۹) نیروی دریایی عراق به پاسگاه دریایی ایران در خرمشهر حمله کرد و طرفین با یکدیگر درگیر شدند. در این درگیری یک ناوچه خودی هدف آتش دشمن قرار گرفت و غرق شد. در آبادان که تقریباً چسبیده به خرمشهر است و برخی نواحی آن از طریق اروند رود با عراق همرزم است، پالایشگاه آبادان، پایگاه خسروآباد و اسکله ۱۱ و ۱۲ از سوی توپخانه دشمن مورد حمله قرار گرفتند. فاصله شهر تا عراق آنقدر کم است که دشمن می‌تواند با سلاح سبک نیز آبادان را مورد هجوم قرار بدهد. در حملات امروز تانکر نفت جزیره مینو غرق شد و دو مجروح و دو مفقودالاثر برجای گذاشت. همچنین یک قایق ایرانی که قصد داشت مجروحین را منتقل کند مورد اصابت گلوله توپ دشمن قرار گرفت و غرق شد. حملات دشمن عکس‌العمل خودی را در پی داشت و یک کشتی تجاری عراق در اروندرود هدف آتش خودی قرار گرفت و آسیب دید. در فکه که شمال خوزستان قرار دارد، دشمن پاسگاه‌های خودی را هدف قرار داد.

جنگ تمام‌عیار

وقایع امروز ۳۰ شهریور ۵۹ چیزی از یک جنگ تمام‌عیار کم نداشت. رفته رفته مردم عادی نیز متوجه شدند در آستانه یک جنگ بزرگ قرار دارند. عراق که از روزهای قبل بندر خرمشهر را بارها و بارها مورد حملات محدود قرار داده بود، رفته رفته بر حملات خود افزود و هربار خشن‌تر از قبل ظاهر شد. همین دیروز (۲۹ شهریورماه ۵۹) بود که نبرد سنگینی از دهانه اروندرود تا خرمشهر رخ داد.

خلاصه این درگیری‌ها به این شرح بود: پاسگاه خین مورد تجاوز قرار گرفت، ترمینال نظامی بندر خرمشهر هدف حمله عراق قرارگرفت، یک کشتی تجاری ایران هدف آتش عراق قرار گرفت و آسیب دید، یک قایق ژاندارمری جمهوری اسلامی در اروند هدف آتش دشمن قرار گرفت و غرق شد، ضمناً چند نفر از پرسنل ژاندارمری مجروح شدند، دو قایق کوچک موتوری ایران که در داخل اروند متوقف بودند بر اثر تیراندازی نیرو‏های عراقی غرق شدند که نیرو‏های خودی نیز متقابلاً عکس‌العمل نشان دادند. عصر ۲۹ شهریور ناوچه شماره ۴ عراقی در محل تلاقی رود اروند و نهر خین هدف قرار گرفت و منهدم شد، یک کشتی لایروبی عراق در کنار اروند هدف قرار گرفت و غرق شد، یک ناوچه موشک‌انداز در دهانه اروند مورد اصابت آتش خودی قرار گرفت و غرق شد.

آخرین تجاوز پیش از جنگ

امروز (۳۰ شهریورماه ۱۳۵۹) همچنین پاسگاه‌های گیسکه، چغاحمام و چیلات در مرزهای سومار، نفت‏شهر و دهلران به تصرف ارتش عراق درآمدند. عراق نیمی از هواپیماهای خود را به عربستان، کویت، امارات، عمان، یمن شمالی و اردن فرستاد تا در برابر حملات متقابل ایران در امان باشند و ستاد لشکر ۵ مکانیزه عراق به تمامی واحدهای تابعه دستور داده تا اطلاع ثانوی سکوت رادیویی را رعایت کنند.

نهایتاً اینکه اگر تا روز ۳۰ شهریور ۶۰۵ حمله و تجاوز از سوی عراق به مرزهای ایران به ثبت رسیده بود، امروز آخرین حمله ارتش عراق قبل از شروع رسمی جنگ با حمله به کشتی تجاری در خور موسی در خلیج فارس به ثبت رسید. روز بعد ارتش عراق حمله سراسری خود را انجام داد و جنگ تحمیلی رسماً آغاز شد.

دستگیری زن موادفروش مجهز به قمه و شوکر

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت از دستگیری یک زن سابقه‌دار در حوزه توزیع مواد مخدر در جنوب تهران خبر داد.

 دستگیری زن موادفروش مجهز به قمه و شوکر

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سرهنگ عبدالوهاب حسوند رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران اظهار کرد: در پی ارجاع چندین فقره شکایات و گزارش‌های مردمی مبنی بر فعالیت مجرمانه یکی از فروشندگان مواد مخدر در جنوب تهران پرونده‌ای در این باره تشکیل و تیمی از ماموران پایگاه دهم این پلیس رسیدگی به موضوع را به عهده گرفتند.

وی افزود: به دنبال این موضوع با رصد دقیق فعالیت مجرمانه متهم مشخص شد محدوده مخفیگاه نامبرده در محله‌ای در جنوب پایتخت است و به همین منظور ماموران در بررسی‌های بیشتر و دقیق‌تر منزل وی را شناسایی کردند.

سرهنگ حسنوند تصریح کرد: پس از هماهنگی با مقام قضایی و رعایت کلیه موازین شرعی و قانونی ماموران در اقدامی غافلگیرانه وارد مخفیگاه متهم شده و ضمن دستگیری وی موفق به کشف ۱۴ کیلو و ۲۷۰ گرم ماده مخدر تریاک، ۱۷ میلیون تومان وجه نقد حاصل از فروش موادمخدر، ۲ قبضه قمه، یک دستگاه شوکر و مقادیری آلات و ادوات فروش و مصرف مواد مخدر شدند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران تاکید کرد: این زن موادفروش که از توزیع‌کنندگان سابقه‌دار در جنوب پایتخت است، پس از دستگیری به مقر پلیس منتقل و ضمن انجام تحقیقات تکمیلی جهت سیر مراحل قانونی به مقام قضایی ارجاع داده شد.

 

 

خودکشی بعد از صدور حکم حبس

مرد جاعل وقتی حکم محکومیتش در دادگاه را دریافت کرد با خوردن قرص به زندگی‌اش پایان داد.
به‌گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، ساعت ۱۰ شب، مأموران کلانتری ۱۰۲ پاسداران در تماس با بازپرس حبیب‌الله صادقی از مرگ مشکوک مرد جوانی در خانه‌اش خبر دادند.
به‌دنبال اعلام این خبر تحقیقات به دستور بازپرس جنایی آغاز شد.
در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد مرد جوان به‌نام شایان، به اتهام مواد مخدر، جعل و کلاهبرداری دستگیر شده اما با سپردن وثیقه از زندان بیرون آمده بود تا حکمش از سوی دادگاه تأیید شود.
مرد جوان زمانی که از حکمش که محکومیت چند ساله به حبس بوده با خبر می‌شود با خوردن تعداد زیادی قرص به زندگی‌اش پایان می‌دهد. زمانی که خواهر شایان برای دیدن برادرش به خانه او می‌رود با جسد برادرش که چندین ساعت قبل به زندگی اش پایان داده بود مواجه می‌شود.
به دستور بازپرس شعبه چهارم دادسرای امور جنایی پایتخت، جسد به پزشکی قانونی منتقل شد.

 

 

 

سناریوی ۱۰ تبهکار برای فروش ملک ۱۰۰ میلیارد تومانی

اعضای یک باند ۱۰ نفره که با جعل اسناد و مدارک می‌خواستند یک ملک ۵۰۰ متری را به ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان بفروشند، از سوی پلیس دستگیر شدند.
به گزارش  «ایران»، بیستم مرداد امسال پرونده‌ای به همراه دو متهم به نام‌های «جمشید» و «نوید» با عنوان اتهامی سرقت منزل از کلانتری ۱۶۳ ولنجک برای رسیدگی تخصصی و کشف جرم به پایگاه یکم پلیس فرستاده شد.  متهمان مدعی بودند مستأجر این خانه بوده‌اند اما کارآگاهان پس از تحقیقات مقدماتی و بازجویی دریافتند ملک خالی از سکنه بوده و  متهمان قصد داشتند با جعل و کلاهبرداری و تصرف عدوانی ملک و فروش آن، اقدامات مجرمانه دیگری انجام دهند و سرقت منتفی به نظر می‌رسید.
با وجود انکار متهمان با بررسی‌های بیشتر و اظهارات ضد و نقیض آنها، کارآگاهان موفق شدند یکی از همدستان این دو متهم به هویت «امید» را در یک عملیات پلیسی در مناطق شمالی تهران شناسایی و دستگیر کنند که از وی سند جعلی و یک برگ اجاره‌نامه جعلی ملک مورد نظر که حدود ۵۰۰ متر مربع و بالغ بر هزار میلیارد ریال ارزش قیمتی آن برآورد می‌شد، از وی کشف نمایند.
در ادامه کارآگاهان با بهره‌گیری از شیوه‌های نوین و علمی کشف جرم دریافتند با یک باند جعل اسناد روبه‌رو هستند که  قصد تصرف عدوانی ملک و سپس فروش آن را دارند.
سرهنگ کارآگاه سعید دالوند، رئیس پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ در این باره گفت: با اطلاعات به دست آمده طی یک عملیات موفقیت‌آمیز دو متهم دیگر با هویت «قاسم» و پسرش «نادر» در منطقه قلهک تهران دستگیر شدند و با اعتراف به جرم خود با معرفی یکی دیگر از همدستان خود به نام «گودرز»، وی نیز دستگیر و از او اوراق جعلی از جمله یک برگ مبایعه‌نامه فروش ملک مذکور با قید نام مشارالیه به عنوان فروشنده کشف و
ضبط شد.
در ادامه  شخصی به اسم «حسین» با در اختیار داشتن وکالتنامه و ارائه مدارک به این پایگاه مراجعه کرد و با معرفی خود به عنوان مالک ملک از متهمان دستگیر شده شکایت و درخواست پیگیری داشت که با  هوشمندی کارآگاهان مشخص شد شاکی نیز همدست متهمان است و مدارک را جعل کرده و به صورت غیرواقعی خود را مالک معرفی کرده است، در نتیجه کارآگاهان پس از تحقیقات ۴ متهم دیگر را که در جعل اسناد با اعضای باند همکاری کرده بودند نیز دستگیر کردند. با هماهنگی مرجع قضایی و صدور قرار بازداشت برای تمام متهمان در حال حاضر این متهمان برای تکمیل تحقیقات و کشف زوایای پنهان پرونده در اختیار پلیس آگاهی هستند.

 

 

جنایت در اتاقک سرایداری

زوج سرایدار که در یک دامداری کار می‌کردند پس از قتل مردی جوان در اتاقک سرایداری فرار کردند.
به گزارش  «ایران»، ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه دوشنبه ۲۹ شهریور مرد میانسالی هراسان با پلیس تماس گرفت و از کشف جسدی در اتاقک سرایداری خبر داد.
به‌دنبال اعلام این خبر تیم جنایی راهی محل که یک دامداری در حال ساخت در خاور شهر بود، شدند. با حضور تیم جنایی در محل آنها داخل اتاقک سرایداری با جسد مردی حدوداً ۲۲ ساله درحالی که روی تشک افتاده بود مواجه شدند.
مقتول با ضربات متعدد چاقو به قتل رسیده بود و در بررسی‌ها مشخص شد زمانی که او خواب بوده، توسط عامل یا عاملان جنایت به قتل رسیده است.
صاحب دامداری که موضوع کشف جسد را به پلیس خبر داده بود در تحقیقات گفت: مدتی است که تصمیم گرفتم در این محل دامداری احداث کنم و از یک ماه قبل زن و شوهری افغانستانی برای سرایداری و نگهبانی از دامداری به اینجا آمدند.
او ادامه داد: شب گذشته حوالی ساعت ۱۰ بود که از دامداری خارج شدم و مقابل در با زوج سرایدار و مرد جوانی روبه‌رو شدم. مرد سرایدار میهمانشان را  دایی خود معرفی کرد و من هم بعد از سلام و احوالپرسی کوتاهی از آنها جدا شده و به خانه رفتم. این اولین و آخرین باری بود که مرد جوان را زنده دیدم.
مرد میانسال ادامه داد: صبح که به دامداری‌ام برگشتم از زوج سرایدار خبری نبود. هر چه آنها را صدا کردم کسی جواب نداد و وقتی به اتاقک سرایداری رفتم با جسد مرد جوانی مواجه شدم که شب قبل سرایدارم او را دایی خود معرفی کرده بود.
صاحب دامداری گفت: ترسیده بودم و با سرایدارم تماس گرفتم. او تلفنی به من گفت که دایی‌اش به همسر او نظر داشته و به همین دلیل مرد جوان را به قتل رسانده‌اند.
به‌دنبال اظهارات صاحب دامداری؛ تحقیقات برای دستگیری زوج افغانستانی و شناسایی هویت مقتول از سوی کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت ادامه دارد.

من هنوز نمی دانم چرا بازداشت شده‌ام، به خاطر جدال کلامی با دادستان یا افشای حقیقت؟! دادستان با عتاب من را خطاب قرار دادند که انتشار این خبر کار نادرستی بود و به دادیار پرونده گفتند جوری تنبیه اش کنید که دیگر چنین اخباری را منتشر نکند.

کد خبر:۱۰۷۷۴۵۵
تاریخ انتشار:۲۹ شهریور ۱۴۰۰ – ۱۶:۵۸۲۰ September 2021

 ۱۱ روز بازداشت خبرنگاری که خبر قتل مبینا را منتشر کرد به گزارش تابناک روزنامه همدلی نوشت: خبرنگار محلی که ماجرای قتل مبینا سوری، نوجوان ۱۴ساله‌‌ای که توسط همسر و خانواده‌اش در منطقه رومشکان به قتل رسید، به دستور دادستان منطقه و با شکایت خانواده مقتول و متهمان پرونده بازداشت شده و به خاطر این اطلاع‌رسانی مدتی را در بازداشت بود تا این که سرانجام روز شنبه آزاد شد.

سینا قلندری از خبرنگاران محلی کوهدشت و رومشکان است؛ وی در ماجرای اطلاع رسانی در رابطه با قتل مبینا سوری، دختر نوجوانی که چند پیش توسط همسرش به قتل رسید، نقش داشت و مدتی بعد تحت فشار قرار گرفت و بازداشت شد، درباره شرایط خود به همدلی می گوید:« خبر این قتل ۱۰روز قبل از رسانه ای شدن بدست من رسید، اما با توجه به شرایط منطقه ای تا حصول اطمینان از انتشار جزئیات آن خودداری کردم؛ از آنجایی که متوجه شدم بعضی رسانه ها و افراد در شبکه های اجتماعی و رسانه های فارسی زبان خارج از کشور از ظن خود بخشی از این ماجرا را با اطلاعاتی که الزاما صحت نداشت در رسانه های خود منعکس کردند، من خبر را منتشر کردم و سه ساعت بعد خبرگزاری رکنا، خبری غیر واقعی و نادرست درباره این حادثه منتشر کرد. از این رو پلیس فتا به خانه اقوام من در کوهدشت که مهمان آنها هستم مراجعه کردند و برخورد بسیار امنیتی و تندی داشتند. در پی بازداشت برخی از وسایل شخصی من، از جمله تلفن من را نیز ضبط کردند.


تبلیغات


وی با اشاره به اینکه دادیار پرونده اعلام کرد من تبرئه بعد شده ام با قرار کفالت آزاد شدم، ادامه می دهد:یک روز بعد برای تحویل وسایل شخصی ام به دادسرا رفتم که به شکل اتفاقی با دادستان روبرو شدم و ایشان با عتاب من را خطاب قرار دادند که انتشار این خبر کار نادرستی بود و به دادیار پرونده من گفتند جوری تنبیه اش کنید که دیگر چنین اخباری را منتشر نکند.

در پی این ماجرا من دستگیر شدم، ابتدا به کلانتری منطقه و بعد از آن به زندان مرکزی خرم آباد منتقل شدم و این بازداشت حدود ۱۱روز طول کشید.» این خبرنگار ادامه می دهد:« در مدت بازداشت شرایط جسمی خوبی نداشتم، بر اثر استرس بیماری زخم معده ام تشدید شده بود و خون ریزی معده داشتم؛ در این مدت همسرم چندین بار به قاضی پرونده و دادستانی مراجعه کرده و شرایط من را برای آنها تشریح کرده بود شاید به شرایط من رسیدگی کنند، اما در قرنطینه زندان مرکزی خرم آباد، به هیچ شرایط چنین کاری فراهم نیست. حتی داروهایی را که مصرف می کردم، به من نمی دادند. گاهی از فرط درد و خونریزی بی حال می شدم تا جایی که به محض آزادی از زندان در بیمارستان بستری شدم!»

وی در جواب به این پرسش که در مدت بازداشت به بهداری یا بیمارستان منتقل شده است یانه؟ میگوید:« به هیچ وجه مرا به بیمارستان منتقل نکردند و در اوج ناراحتی و خونریزی به من قرص ژلوفن دادند که ازقضا برای معده مضر است. البته یک بار پزشک بهداری زندان خرم آباد به من شربت معده و قرص امپرازول داد. پرونده پزشکی من در اختیار دادستان قرار داده شد تا مشخص شود تحت درمان هستم و تحمل بازداشت را ندارم، اما عملا کاری از پیش نرفت.»

قلندری با اشاره به این که اساساً من تفهیم اتهام نشده اما بازداشت شده بودم، تصریح می کند:« به این علت سه روز پایان بازداشتم، اقدام به اعتصاب غذا کردم؛ چراکه وضعیت من و بازداشتم هیچ توجیهی نداشت. صرفا دادیار پرونده از من خواست برگه انتقال به زندانم را انگشت بزنم؛ ایشان هم از توضیحات من قانع شده بودند و تاکید داشتند دادستان درخواست بازداشت من را دارد و کاری از ایشان بر نمی آید.

ضمن این که حتی اگر کسی تفهیم اتهام شود معمولا برای او قرار کفالت یا وثیقه صادر می کنند، اما این روال برای من اساسا انجام نشد. حتی رئیس قوه قضائیه هم چند روز قبل بر عدم بازداشت موقت تاکید کردند!» وی ادامه می دهد:« در مدت بازداشت همسرم چندین نوبت به دادیاری مراجعه کردند تا برای من قرار کفالت صادر شود، اما ایشان را به دادستان ارجاع میدادند. آقای دادستان هم به همسرم گفته بود شاکی خصوصی دارم؛ البته که این مسئله به هیچ وجه مانع صدور قرار کفالت نمی شود!

بهانه دیگرشان این بود که اگر آزاد شوم خانواده مقتولی که من درباره او اطلاع رسانی کرده بودم، مرا خواهند کشت. من نمی دانم اگر کسی تهدید به مرگ شود، برای حفاظت او را بازداشت میکنند یا فردی که اقدام به تهدید کرده است؟! البته به همسرم گفتند من کاری می کنم این خبرنگار نه تنها محکوم شود بلکه شغلش را از دست بدهد.»

وی با بیان این که من هنوز نمی دانم چرا بازداشت شده ام، به خاطر جدال کلامی با دادستان یا افشای حقیقت؟! ادامه می دهد:« پیش از من خبر توسط برخی رسانه های محلی و اقوام خانم سوری که کشته شده بودند، منتشر شده بود و من تنها درباره ماجرا، اطلاع رسانی دقیق و درست کردم. به نظرم من به خاطر بیان حقیقت درباره ابعاد ماجرا بازداشت شدم.کلیپ و تصاویری که از ایشان منتشر شد هم به بنده ارتباطی نداشت. متاسفانه بارها با خبرنگاران محلی به دلیل افشاگری درباره مسائلی از این دست، برخورد شده است، اما صدایشان جایی پخش نشده و شاید به همین دلیل مورد ظلم قرار گرفتند.»

قلندری در جواب به این که شرایط فعلی پرونده او چگونه است و شاکیان آن چه کسانی هستند، می گوید:«شاکیان پرونده من خانواده، همسر و متهمان به قتل هستند. پرونده من به شکل ویژه از دادسرا به دادگاه فرستاده شده و در حال حاضر با قرار کفالت دو کارمند دولت آزاد هستم. البته من در متن خبرم به هیچ وجه به این افراد اتهامی نزدم؛ هدف من از انتشار این خبر بیان واقعیت و مقابله با فرهنگ فرزندکشی، همسرکشی، کودک همسری و تبعیض علیه زنان بود! امروز برخی از نزدیکان، همکلاسی ها و دوستان این دختر به دلیل فضای حاکم بر منطقه و فرهنگ غلط جرات ندارند برای خواندن فاتحه بر سر مزار او حاضر شوند.»

چاپ ۳ بعدی تمام خانه‌های یک خیابان در یک هفته!+تصاویر

چاپ ۳ بعدی تمام خانه‌های یک خیابان در یک هفته!+تصاویر

یک خیابان در تگزاس آمریکا طی پنج تا هفت روز با چاپ سه بعدی خانه‌ها، سر و شکل تازه‌ای به خود گرفت.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، در تگزاس آمریکا خیابانی به نام “خیابان هفدهم شرقی” قرار دارد. این خیابان یک خیابان زیبا و سرزنده با خانه‌های بزرگ است. اما نکته قابل توجه در مورد آن این است که تمام خانه‌های آن با فناوری چاپ سه بعدی ساخته شده‌اند.

این خانه‌ها حاصل معماری “لوگان” با فناوری چاپ سه بعدی شرکت “آیکان”(ICON) است که از سیستم ساختی موسوم به “ولکان”(Vulcan) استفاده می‌کند. ضمن اینکه چاپ این خانه‌ها تنها پنج تا هفت روز به طول انجامید.

فناوری چاپ سه بعدی در حال حاضر، خانه‌هایی ایمن‌تر و مقاوم‌تر فراهم می‌کند که برای مقاومت در برابر آتش، سیل، باد و سایر بلایای طبیعی بهتر از خانه‌های رایج معمول هستند.

این خانه‌ها دو یا چهار خوابه هستند و بین ۸۳ تا ۱۸۵ متر مربع متراژ آنهاست. همه خانه‌ها دارای ایوان‌های سرپوشیده، پارکینگ سرپوشیده، اتاق‌های بزرگ و دلباز و پنجره‌هایی هستند که به اندازه کافی بزرگ هستند تا نور زیادی را وارد خانه کنند.

این البته تلاش برای چاپ سه بعدی خانه‌ها در ایالات متحده نیست. در ماه مارس ۲۰۲۱ شرکت “مایتی بیلدینگز”(Mighty Buildings) که متخصص چاپ سه بعدی خانه‌ها در اندازه‌های مختلف است، اعلام کرد که قصد دارد یک مجموعه ۱۵ میلیون دلاری از خانه‌های چاپ سه بعدی در کالیفرنیا بسازد.

به گفته این شرکت، این پروژه پس از اتمام به عنوان “اولین مجموعه خانه‌های چاپ سه بعدی برنامه‌ریزی شده جهان” شناخته خواهد شد. در حالی که این پروژه ممکن است اولین در جهان باشد، اما قطعاً آخرین نخواهد بود.

در سال ۲۰۱۸ ارزش صنعت تولید مواد افزودنی هشت میلیارد دلار بود. با این حال انتظار می‌رود ارزش این صنعت تا سال ۲۰۲۶ به لطف نرخ رشد سالانه ۲۴ تا ۲۶ درصدی به ۵۱ میلیارد دلار برسد.

از آنجا که فناوری چاپ سه بعدی در بخش ساخت و ساز انقلابی ایجاد کرده است، راهی امن‌تر و سریع‌تر برای ساخت خانه‌ها نسبت به هر زمان دیگری است. بنابراین ما مطمئناً از این پس با خیابان‌های هفدهم شرقی بیشتری روبرو خواهیم شد.

 

 

 

عضویت ایران در شانگهای؛ آغاز یک راه بزرگ

تهران- ایرنا- عضویت ایران در سازمان شانگهای چه منافع و عوایدی برای جمهوری اسلامی ایران دارد؟ این پرسش کانون بحث و تحلیل های کارشناسی طی روزهای اخیر در فضای مطبوعاتی، علمی و تخصصی کشور بوده است.

با نگاهی به تحلیل ها و اظهارات فعالان سیاسی، دانشگاهیان و متخصصان عرصه روابط بین الملل این جمع بندی قابل حصول است که اساسا روح همکاری و تعامل در بیرون از مرزها امری نکو و پسندیده است و همه کشورهای دنیا برای پیشبرد اهداف کلان  اقتصادی و تجاری شان در مسیر همگرایی اقتصادی گام برداشته اند.
عضویت ایران در سازمان شانگهای با توجه به ترکیب قدرت های حاضر در این سازمان  حامل فرصت های بزرگ اقتصادی و سیاسی برای کشور خواهد بود. دو قدرت بزرگ و نوظهور اقتصاد جهانی یعنی چین و هند عضو اصلی این سازمان هستند. نیازهای انرژی این کشورها به ایران و موقعیت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران می تواند یک تحرک جدی در تعمیق مناسبات اقتصادی ایران با این دو قدرت بزرگ جهانی ایجاد کند. هم چین و هم هند علاقه مند به حضور در پروژه توسعه چابهار هستند. برای هند بندر چابهار مجرای ورود به بازار ۴۰ میلیون نفری افغانستان و در مراحل بعدی آسیای مرکزی است. جایگاه ایران هم در استراتژی منطقه ای و بین المللی چین امری کاملا ثابت شده و محرز است. محور و قلب اصلی جاده ابریشم موسوم به طرح یک کمر بند یک جاده (Belt and Road Initiative) ژئوپلیتیک ایران است. یکی از بخش های مهم این طرح اتصال بخش های شرقی و کمترتوسعه یافته چین به اروپاست. امن ترین و نزدیک ترین مسیر این اتصال ایران است. چینی ها با آگاهی از این واقعیت در توافق ۲۵ ساله قصد سرمایه گذاری ۱۲۰ میلیارد دلاری در زیرساخت های ارتباطی ایران دارند.
حال  مساله اصلی از همین جا آغاز می شود که بسترهای عملیاتی  این تعمیق روابط ایران با قدرت های اصلی سازمان شانگهای در کجاست و اساسا با چه مکانیسمی می توان به سمت همگرایی استراتژیک اقتصادی با اعضای سازمان شانگهای رفت.
پاسخ به این پرسش نیازمند تامل در محیط نظام بین الملل و محدودیت های ساختاری حاکم بر آن بر می گردد. اقتصاد امروز ایران متاثر از تحریم های ثانویه آمریکاست. فلسفه کارکردی این تحریم ها، بازداشتن دیگران از تجارت و سرمایه گذاری در ایران است. به بیانی روشن تر هر کشوری که به صورت رسمی و شفاف وارد تجارت مالی و بانکی با ایران شود؛ با مجازت های طبقه بندی شده از سوی وزارت خزانه داری آمریکا مواجه می شود.  توجه به این مسائل این پیام را به همراه دارد که باید در جهت رفع و مقابله با تحریم های ثانویه که ظرفیت تجاری ایران را هدف قرار داده  تمام توان را به کار گرفت.
تجربه توسعه یافتگی به خصوص در قاره سبز نشان داده که همگرایی منطقه ای مکانیسمی کم هزینه در رشد و توسعه تجارت متقابل است و از این جهت عضویت ایران در سازمان شانگهای با توجه به بعد جعرافیایی این سازمان که ۴۰ درصد  خشکی های جهان و یک چهارم تولید ناخالص دنیا را در اختیار دارد؛ می تواند زمینه های مناسبی را برای جمهوری اسلامی ایران در افزایش تجارت منطقه ای داشته باشد. البته به نظر می رسد  پیوستن  ایران به شانگهای آغاز مسیری برای تقویت مناسبات منطقه ای و بین المللی کشور است و برای رسیدن به بالاترین سطح همکاری ها در منطقه باید تلاش های بسیاری داشت.
از این رو اتخاذ سیاست خارجی متوازن در سطح بین المللی و هدفگذاری هوشمند در حل مسائل تحریمی می تواند، مسیر رشد و توسعه اقتصادی در کشور را متحول کند. در این بستر می توان از ظرفیت گسترده سازمان شانگهای در مدیریت چالش تحریم ها وکمک به رشد اقتصادی در کشور استفاده کرد. هر دو این قدرت در مذاکرات برجامی حضور دارند و به سهم خود صاحب نفوذ و قدرت در پیشبرد مذاکرات و رساندن آن به نقطه مطلوب دارند. برای همین با زمینه سازی برای حل تحریم ها با بهره گیری از فرصت های در پیش روی کشور،می توان یک فضای رقابتی در محیط منطقه ای و فرامنطقه ای برای اقتصاد و تجارت کشور فراهم ساخت. باید در نظر داشت که اقتصاد از اصل انتخاب بسیار تاثیر می پذیرد. وقتی کشوری  دامنه انتخاب تجارت و تعامل اقتصادی اش بیشتر باشد به همان نسبت می تواند سرمایه های پربازده، بازارهای با سوددهی بالا  را تجربه کند و امروز اقتصاد ایران برای رشد و حرکت به چنین شرایطی نیاز دارد.

 

 

مهار آلزایمر با افزایش سطح آگاهی عمومی

مهار آلزایمر با افزایش سطح آگاهی عمومی

 شیوع و بروز بیماری آلزایمر یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در دوران کهنسالی به شمار می‌رود اما کسب علم و دانش در سال‌های اولیه زندگی و داشتن فعالیت‌های ذهنی سرگرم کننده در بزرگسالی و حفظ سلامت عروق می‌تواند راهکاری پیشگیرانه در مقابله با بیماری آلزایمر باشد.

بیماری آلزایمر یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که بتدریج توانایی‌های ذهنی بیمار تحلیل می‌رود. بارزترین نوع از انواع مختلف زوال عقل، اختلال حافظه ‌است. اختلال حافظه معمولاً بتدریج ایجاد شده و پیشرفت می‌کند. در ابتدا اختلال حافظه به وقایع و آموخته‌های اخیر محدود می‌شود اما بتدریج خاطرات قدیمی هم آسیب می‌بینند.  برای نمونه بیمار پاسخ، پرسشی را که چند لحظه قبل پرسیده‌است، فراموش می‌کند و دوباره همان سؤال را می‌پرسد. بیمار وسایلش را گم می‌کند و نمی‌داند کجا گذاشته ‌است. در واقع بروز اختلال در حافظه و روند تفکر سبب آسیب عملکردهای اجتماعی و شخصی بیمار شده و در نتیجه ممکن است که سبب افسردگی، عصبانیت و پرخاشگری بیمار شود.

به منظور بالا بردن آگاهی عموم مردم همه ساله ۲۱ سپتامبر مصادف با ۳۰ شهریور مراسم‌ها و همایش‌های مختلف در خصوص این بیماری برگزار می‌شود و این روز را با نام روز جهانی آلزایمر نامگذار کردند.

 

مهار آلزایمر با افزایش سطح آگاهی عمومی

 

عوامل مؤثر در ابتلاء به بیماری آلزایمر

یکی از نخستین و مهم ترین عوامل ابتلا به بیماری آلزایمر؛ سن است. باید اذعان داشت در بیماری آلزایمر یکی از عواملی که اغلب نادیده گرفته شده، سن است. حتی در افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد این بیماری هستند به ندرت این بیماری پیش از ۵۵ سالگی بروز می کند و یک روند تحلیل نورونی وابسته به سن مشاهده می گردد. به نحوی که ۱۰ درصد افراد بالای ۶۰ سال و تقریباً ۴۰ درصد افراد بالای۸۰  سال از این بیماری رنج می‌برند. تحقیقات نشان می‌دهد که متوسط طول عمر بیمار پس از شروع علایم حدود ۱۰ سال است.

ژنتیک از دیگر دلایل رایج این نوع بیماری است. در ۵۰ درصد بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر حداقل یک ارتباط نسبی درجۀ اول با افراد مبتلا به زوال عقل وجود دارد. مطالعات زیادی نشان می‌دهد که وجود یک فرد بیمار در فامیل، ریسک ابتلا به این بیماری را تا چهار برابر افزایش می‌دهد.

جنسیت از دیگر عواملی هست که در ابتلا به بیماری آلزایمر باید بدان توجه کرد. بر طبق مطالعات انجام شده شیوع بیماری آلزایمر در زنان نسبت به مردان بیشتر است. این تحقیقات نشان می‌دهد که احتمال ابتلا زنان با ژنوتیپ هتروزیگوس آپولیپوپروتئین نسبت به مردان با همین ژنوتیپ بیشتر است. از طرفی برخی تحقیقات نشان می‌دهد، کمبود استروژن و سایر تغییرات هورمونی در زنان یائسه به خودی خود یا در کنار سایر عوامل می‌تواند از علل افزایش بیماری آلزایمر در زنان باشد. [۱]

علاوه بر این موارد، مطالعه جدید محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد که افسردگی شدید به شکل قابل توجهی موجب افزایش ریسک بروز زوال عقل در افراد سالمند می‌شود. افسردگی در سالمندان می‌تواند با علایمی مانند آلزایمر بروز کند. مصرف زیاد نمک یکی دیگر از عوامل تجدید کننده آلزایمر است. مصرف زیاد نمک، موجب مصرف اکسیژن مغز شده و خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد. همچنین براساس یافته‌های دانشمندان افزایش علایم اضطراب می‌تواند از نشانه‌های اولیه بیماری آلزایمر باشد. از دیگر فاکتورها شناخته‌شده برای پیشرفت آلزایمر مصرف دخانیات است. با مصرف سیگار ظرفیت خون‌رسانی سیستم گردش خون به ویژه عروق مغزی در مقایسه با افراد غیرسیگاری کاهش می‌یابد که همین عارضه در نهایت زمینه را برای بروز آلزایمر آماده می‌کند. ضربه مغزی هم ممکن است که فرد را دچار آلزایمر کند. به خصوص اگر ضربه مغزی به دفعات تکرار شود یا سبب از دست رفتن هوشیاری گردد. احتمال ابتلا به آلزایمر با داشتن بیماری های قلب و عروق نظیر فشارخون، سکته قلبی، کلسترول بالا و دیابت افزایش می یابد.

 

مهار آلزایمر با افزایش سطح آگاهی عمومی

 

علی ناظری روانپزشک و استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در خصوص مراحل بیماری آلزایمر می‌گوید: ‌ آلزایمر۶ تا ۷ مرحله دارد. از حالت‌های خفیف شروع می‌شود و به حالت‌های شدید می‌رسد. در مرحله اول ممکن است با بیمارانی مواجه باشیم که در حافظه کوتاه مدتشان، مشکلاتی پیدا شده است، به طوری که نمی‌دانند وسایل‌شان را کجا گذاشته‌اند یا دیشب چه غذایی خورده‌اند و شماره تلفن‌ها را نمی‌توانند به یاد بیاورند. ‌بعد حافظه به تدریج بیشتر درگیر می‌شود و بیمار ممکن است، راه خانه‌اش را گم کند، در مراحل دیگر شخص دچار حالت‌های هذیانی و پارانوئیدی می‌شود و بدبینی و سوءظن بیمارگونه پیدا می‌کند، ممکن است که صداهایی را بشنود و حالت‌های روحی متغیری مانند خنده و گریه داشته باشد. ‌  در مرحله بعد که بیماری شدیدتر می‌شود، فرد دیگر قادر به انجام کارهای شخصی خود نیست و به عنوان مثال نمی‌تواند استحمام کند و به طور کلی کنترل خود را از دست می‌دهد، جمله بندی برایش سخت می‌شود و ممکن است که نتواند منظورش را با کلمات بیان کند.  این بیماران در بیشتر مواقع سکوت می‌کنند، کلافه هستند، زیاد راه می‌روند، کارهای تکراری انجام می‌دهند و جمله‌هایی را مدام تکرار می‌کنند و زیر لب یا با صدای بلند با دیگران حرف می‌زنند. ‌بیماران ممکن است که پرخاشگر شوند، آداب اجتماعی که سابق براین انجام می‌دادند، انجام ندهند.  این کارها ممکن است از بیماری سربزند که مهار گسیخته است و در نهایت این بیماران زمینگیر می‌شوند و تمامی این علامت‌ها با ضعف جسمی گسترده که ناشی از زمینگیر شدن است، همراه می‌شود. این مرحله از مراحل انتهایی بیماری است و نمی‌توان انتظار داشت که بیمار مدت زمان بیشتری زنده بماند.

 

استراتژی پیشگیرانه در مقابل بیماری آلزایمر

راه‌های پیشگیری زیادی برای  آلزایمر گفته شده است، برای نمونه بسیاری از محققان بر این باور هستند که در ابتدای بیماری از تقویت کننده های حافظه برای بیمار استفاده کنید، برای مثال اگر سوالی را تکرار می کند، تاریخ و روز و عکس هایی را برای بیمار همراه پاسخ به سوالش یاد آوری کنید. اگر رفتار پرخاشگرانه دارد ببینید چه حادثه ای رخ داده که باعث این رفتار شده. به علت کاهش حافظه و سردرگمی ممکن است، بیمار نسبت به اطرافیان احساس بدبینی کند یا به آنها تهمت دزدی بزند، بنابراین برای بیماران مبتلا به آلزایمر حوصله کنید و انعطاف داشته باشید.

مهم‌ترین مسایلی که می‌تواند، ریسک فاکتورها آلزایمر را تشدید کند، عبارتند از روش زندگی، که باید آن را تغییر داد و سعی شود که بیشتر از مواد غذایی گیاهی، سبزیجات، میوه، غلات و گوشت سفید استفاده شود و از مصرف غذاهای آماده، نوشابه‌های گازدار و روغن‌های اشباع دوری کنند و نیز روزی حداقل ۲۰ دقیقه پیاده‌روی کنند. در واقع بر طبق مطالعات جدید دانشگاه گوته فرانکفورت ورزش کردن تاثیر زیادی به سوخت و ساز مغز می‌گذارد و می‌تواند از تحلیل رفتن کارایی شناختی و زوال عقلی جلوگیری کند. همچنین مطالعاتی که در ۲۰۱۸ میلادی انتشار یافته نشان می‌دهد که فعالیت فیزیکی مانند پیاده‌روی بر ساختار مغز تاثیر می‌گذارد. بنابراین برداشتن ۴ هزار قدم در طول روز از اختلال حواس جلوگیری می‌کند.  بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف میوه بلوبری، چای سبز و قهوه می‌تواند با پیشگیری از زوال عقلی و بهبود قدرت حافظه به سلامت مغز کمک کند. همچنین چند دقیقه آفتاب صبح روزانه و جذب ویتامین D می تواند به بهبود عملکرد مغز کمک کند. همچنین سیب و زردچوبه ۲ ماده غذایی هستند که با عنوان دشمنان آلزایمر از آنها نام می‌برند.  محققان‌ دریافته‌اند زردچوبه، ‌پروتئینی‌ را که موجب ایجاد بیماری آلزایمر می‌شود، در مغز تجزیه‌ می‌کند و از رسوب‌ آن که سبب تخریب‌ بافت‌ مغز می‌شود، پیشگیری به عمل می‌آورد. ‌

 

 

مقایسه وام مسکن در ایران و چند کشور

عطاالله آیت‌اللهی، عضو جامعه مهندسان مشاور ایران در خصوص پرداخت وام یک میلیارد تومانی صندوق جوانان پس از ۱۵سال معتقد است؛ این‌گونه طرح‌ها تنها در صورت مهار تورم منطقی است در غیر این صورت ارزش یک میلیارد تومان در این پانزده سال به شدت افت خواهد کرد.

 مقایسه وام مسکن در ایران و چند کشور

به گزارش تابناک، وام مسکن یک میلیارد تومانی که برای جوانان مطرح است به صورت پانزده ساله تعیین شده و گفته شده این وام به کسانی تعلق می‌گیرد که برای ۱۵ سال بعد احتیاج به مسکن خواهند داشت، اما ۱۵ سال انتظار برای دریافت وام یک میلیارد تومانی مسکن زمان زیادی است.

اعتماد در ادامه نوشت: ضمن آنکه گفته می‌شود میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در تهران حدود ۳۱ میلیون تومان است پس با یک میلیارد تومان در حال حاضر می‌توان ۳۲ متر خانه در مناطق ارزان تهران خرید. اما سوالی که مطرح می‌شود، این است که با میانگین تورمی که در کشور وجود دارد، این میزان وام در سال ۱۴۱۵ چقدر ارزش خواهد داشت و چند متر آپارتمان می‌توان خرید؟

در حال حاضر اشکال مختلفی از پرداخت وام مسکن در کشور‌های مختلف اجرایی می‌شود که حداقل می‌توان از آن‌ها الگوبرداری کرد. با این حال سد بزرگ برای پرداخت این‌گونه وام‌ها در ایران، تورم مزمن است.

تورم در ایران طی ۴۰ سال گذشته وجود داشته و دارد و نظام بانکی زیر بار «پرداخت ارزان پول» نمی‌رود. تورم موجب شده که «پول» در ایران «گران» تمام شود و تزریق منابع به بخش مسکن که بزرگ‌ترین چالش مردم است؛ همواره در پس دستورالعمل‌های سفت و سخت قرار بگیرد.

به جدول پیوست این گزارش نگاه کنید تا ببینید که در کشور‌هایی که تورم آن‌ها کنترل شده چگونه با شرایط آسان‌تری امکان پرداخت وام مسکن نیز مهیاست. عطاالله آیت‌اللهی، عضو جامعه مهندسان مشاور ایران در خصوص پرداخت وام یک میلیارد تومانی صندوق جوانان پس از ۱۵سال معتقد است؛ این‌گونه طرح‌ها تنها در صورت مهار تورم منطقی است در غیر این صورت ارزش یک میلیارد تومان در این پانزده سال به شدت افت خواهد کرد.

 

برای این فرصت‌ها تغییر ارزش پول ملی ملاک است

این کارشناس بازار مسکن در ادامه با بیان اینکه تنها ارزش پول ملی برای این فرصت‌ها ملاک است گفت: در صورتی که ارزش پول ملی در این سال‌ها حفظ شود یک میلیارد تومان پس از ۱۵ سال شاید ارزش این یک میلیارد تومان را نداشته باشد، اما ممکن است ارزشش ۸۰۰ میلیون تومان امروز باشد، اما در صورتی که ارزش پول ملی همانند سال‌های گذشته نزولی شود طبیعی است که این میزان ارزش با احتساب این تورم بین ۶۰ تا ۶۵ میلیون تومان در آن زمان باشد که مسلما کار خاصی با این مبلغ نمی‌توان انجام داد.

آیت‌اللهی با بیان اینکه پشت این طرح‌ها چند انگیزه و هدف وجود دارد، خاطرنشان کرد: یکی از این اهداف این است که بحث پس‌انداز برای جوانان مطرح است و اینکه پول‌های خرد را جمع کنند تا در آینده به صورت پس‌اندازی برایشان بماند ضمن آنکه موضوع جو روانی بازار و شکاندن قیمت‌ها هم در میان است.

این کارشناس بازار مسکن گفت: تحلیل صحیح این است که مسوولان از امروز می‌خواهند برای ۱۵ سال آینده و مسکن جوانان امیدواری و انگیزه ایجاد کنند و این قطعیت ایجاد شود که اتفاق مهمی در ۱۵ سال آینده برای بازار مسکن رخ خواهد داد.

او ادامه داد: یکی از موضوعاتی که مدت‌هاست مطرح است، این است که اقتصاد مسکن بخشی از اقتصاد کلان کشور است و اصول اقتصادی که در همه حوزه‌ها وجود دارد در بخش مسکن نیز حاکم است و مهم‌ترین مساله در این میان بحث عرضه و تقاضاست هر چند گاهی برخی تحلیلگران بر این باورند که تنها با عرضه مسکن اوضاع روبه‌راه می‌شود، اما باید گفت امروز نیز با مسکن خالی مواجه هستیم و عرضه هم می‌شود، اما با وجود اعلام قیمت‌های غیرمنطقی خریداری وجود ندارد.

در عین حال گاهی تولید محدود می‌شود و متقاضی مسکن هم بالا می‌رود و در این زمان مردم به هر طریقی سعی می‌کنند تا خرید کنند.

او با اشاره به برنامه وزارت راه و شهرسازی برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی گفت: اینکه این وزارتخانه اعلام کرده ساخت این واحد‌ها اصلا با بودجه دولتی انجام نمی‌شود جای تعجب ندارد، زیرا دولت منابع مالی ندارد تا وارد ساخت مسکن شود، ضمن آنکه سرمایه‌گذاری هم وجود ندارد تا بخواهد در این پروژه سرمایه‌گذاری و مشارکت کند و با این سیاست‌ها و شرایطی که تاکنون مطرح شده سرمایه‌گذاران در این حوزه به سختی ورود می‌کنند.

بانک‌های کشور تاکنون چندین بار تحت آزمون قرار گرفته‌اند
عضو جامعه مهندسان مشاور ایران با بیان اینکه بانک‌های کشور نیز تاکنون چندین بار تحت آزمون قرار گرفته‌اند، افزود: اینکه امروز گفته می‌شود بانک‌های ما ناکارآمد هستند و ترازنامه‌شان مشکل دارد و موضوع اصلاح نظام بانکی مطرح است به دلیل همین سیاست‌ها بوده است. ضمن آنکه بانک‌ها دیگر، عملا اشتیاق و میل چندانی به پرداخت تسهیلات مسکن ندارند و بخش قابل‌توجهی از بانک‌ها اساسا وام مسکن پرداخت نمی‌کنند.

آیت‌اللهی با تاکید بر اینکه نیازمند سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در بخش مسکن هستیم، تصریح کرد: تنها در یک جو قابل اعتماد و برنامه‌ریزی کلان می‌توان پروژه‌های مسکن را پیش برد و مردم را خانه‌دار کرد و راهی غیر از این موضوع وجود ندارد.

او با بیان اینکه بسیاری از طرح‌هایی که در حوزه مسکن ارایه می‌شود در حد یک قرص مسکن بوده و زودگذر است، افزود: در طول ۲۰ سال گذشته بی‌شمار با طرح و تئوری و قانون و پیشنهاد در بخش مسکن مواجه بودیم که راه به جایی نبردند و با، اما و اگر همراه بودند، این در حالی است که موضوعات اینچنینی را باید متناسب با واقعیات و به صورت اصولی پیش برد.

قیمت آپارتمان در تهران به مراتب بالاتر از کشور‌های دیگر است
عضو جامعه مهندسان مشاور ایران با بیان اینکه قیمت آپارتمان در تهران بالاست، گفت: یکی از موضوعاتی که این روز‌ها بسیار مطرح می‌شود، خرید مسکن ارزان در کشور‌های اروپایی یا ترکیه است که در خصوص ترکیه گفته می‌شود با مبلغ ۲۵۰ هزار دلار (۶ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان) می‌توان صاحب مسکن و پاسپورت این کشور شد.

این فعال بخش مهندسان مشاور املاک افزود: این در حالی است که با ۲۵۰ هزار دلار شاید بتوان یک واحد ۱۰۰ متری وسط شهر تهران تهیه کرد، چراکه طی سال‌های اخیر در مناطق بهتر تهران قیمت‌ها به شدت بالا رفته است.

گفتنی است؛ هم‌اکنون وام ۱۰۰ میلیونی خرید مسکن تنها حدود ۳ مترمربع از هزینه خرید آپارتمان را پوشش می‌دهد، وام ۷۵۰ میلیون تومانی نیز به‌طور متوسط برای خرید حدود ۲۴مترمربع واحد مسکونی کفایت می‌کند که فاصله قابل‌توجهی با خرید یک آپارتمان با متراژ معمولی محسوب می‌شود. البته پرداخت این وام در خصوص تسهیلاتی است که نیازمند رسوب سپرده در حساب بانکی تا زمان بازپرداخت وام و تسویه با بانک است که هر چند نرخ سود اسمی معادل ۱۸ درصد است، اما نرخ سود واقعی بیش از ۲۶ درصد محاسبه می‌شود.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*