اخبار خراسان جنوبی / ۴۱ پیشکسوت دفاع مقدس در بیرجند تجلیل شدند

گشایش نمایشگاه خوشنویسی “ایران مقتدر” به مناسبت هفته دفاع مقدس

نمایشگاه خوشنویسی “ایران مقتدر” به مناسبت هفته دفاع مقدس در بیرجند گشایش یافت.

 معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: این نمایشگاه در محل نگارخانه شهر، واقع در مرکز بیرجند شناسی در خیابان شهید کوشه ای، افتتاح شد.

سید علی زمزم افزود: در این نمایشگاه ۳۰ اثر خوشنویسی با موضوع ایثار و شهادت و سردار سلیمانی به قلم استاد مهدی اسماعیلی مود و جمعی از خوشنویسان استان و همچنین ۱۵ پرتره نقاشی شده از شهدای هنرمند توسط استاد حسین عباس زاده در معرض نمایش قرار گرفت.
وی با اشاره به این که همزمان با افتتاح نمایشگاه، کارگاه هم نویسی با حضور ۱۵ نفر از خوشنویسان استان از ساعت ۱۷ تا ۲۰ همان روز، برپا می شود، افزود: نمایشگاه خوشنویسی به مدت یک هفته عصر‌ها از ساعت ۱۷ الی ۱۹ آماده بازدید علاقه‌مند است.

 

 

 

درگذشت پدر شهید محمدعلی درزی

پدر شهید محمدعلی درزی در سن ۹۳ سالگی به فرزند شهیدش پیوست.

کربلایی غلام عباس درزی پدر شهید محمد علی درزی زهان متولد ۱۳۰۷ به علت کهولتدرگذشت پدر شهید محمدعلی درزی سن دار فانی را وداع گفت.

پیکر مرحوم کربلایی غلام عباس درزی در زهان قاینات تشییع و به خاک سپرده می شود.

شهید محمدعلی درزی  پنجم فروردین ۱۳۴۵ در زهان متولد شد و در بیست و ششم بهمن ۱۳۶۴ در منطقه عملیاتی فاو به شهادت رسید و در گلزار شهدای زهان به خاک سپرده شد.

 

 

 

 

 

 

ورزشکار خراسان جنوبی مقام سوم مسابقات ارتش را کسب کرد/۷

 

سعید علیزاده قهرمان سه گانه استان و عضو باشگاه رعد پدافند ارتش گردن آویز برنز ماده ۱۵۰۰ متر رقابت های قهرمانی دو میدانی ارتش را کسب کرد
این مسابقات روز سه شنبه در مجموعه آفتاب انقلاب تهران برگزار شد و تیم رعد پدافند ارتش با اقتدار مقام اول تیمی را بدست آورد .

 

 

 

بازگشایی کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی/۲-۷

کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی با توجه به خروج استان از وضع بحرانی کرونا بازگشایی می‌شوند.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان گفت: از امروز همه کتابخانه‌های عمومی شهری و روستایی در استان با  رعایت رعایت شیوه نامه های بهداشتی طبق روال عادی به ارائه خدمات خواهند پرداخت.

 

حاجی افزود: تنها سالن‌های مطالعه کتابخانه‌ها برای رعایت فاصله اجتماعی با ۴۰ درصد ظرفیت در مناطق زرد و ۳۰ درصد ظرفیت در مناطق نارنجی پذیرای اعضای کتابخانه‌ها خواهند بود.

 

 

امضای تفاهم نامه همکاری بین جهاد کشاورزی و بنیاد علوی/۷

تفاهم نامه همکاری بین جهاد کشاورزی خراسان جنوبی و بنیاد علوی با هدف ایجاد اشتغال، افزایش درآمد و عدم مهاجرت تولید کنندگان و روستاییان به امضاء رسید.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، امروز در قالب تفاهم نامه همکاری که بین جهاد کشاورزی استان و بنیاد علوی بهامضای تفاهم نامه همکاری بین جهاد کشاورزی و بنیاد علوی امضا رسید ، مقرر شد برای پیشرفت و آبادانی منطقه هدف بنیاد در استان که شهرستان درمیان تعیین شده است در دو بخش تکمیل زیرساخت‌ها و حوزه اقتصادی بودجه‌ای گذاشته شود تا بنیاد علوی ، جهاد و مردم با کمک هم پروژه‌هایی را در آینده به بهره برداری برسانند.

رئیس جهاد کشاورزی استان گفت: هدف از انعقاد این تفاهم نامه ایجاد اشتغال ، افزایش درآمد و عدم مهاجرت تولید کنندگان و روستاییان است.

قوسی افزود: امیدواریم بتوانیم با همکاری بنیاد علوی تولید کنندگان را به خصوص در بحث محصولات استراتژیک استان یاری و بازار فروش را نیز برای آنان فراهم کنیم.

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی هم گفت: دو تفاهم نامه در حوزه اقتصادی و زیرساخت‌ها مدنظر ماست که حوزه اقتصادی شامل ۹ عنوان پروژه است.

حجت الاسلام پورمهدوی افزود: ۴۰ استخر ذخیره آب ، احیاء ، لایروبی و مرمت ۵۰ رشته قنات، لوله گذاری و کانال انتقال آب به طول ۵۰ کیلومتر در مزارع اجرا خواهد شد و در مباحث توانمندسازی هم مباحث آموزشی به صورت مشترک با جهاد کشاورزی در قالب دوره‌ها و جلسات برگزار خواهد شد.

وی گفت: از ۲۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده برای این طرح‌ها در بخش اقتصادی سهم بنیاد ۳ میلیارد و ۱۸۵ میلیون تومان و سهم جهاد کشاورزی نیز تامین ۱۶ تن نهاده دولتی است و در بخش تکمیل زیرساخت‌ها نیز سهم بنیاد علوی ۱۰ میلیارد تومان و سهم جهاد کشاورزی ۹ میلیارد تومان و مابقی نیز به صورت خودیاری انجام خواهد شد.

کرونا بهار زندگی ۴ نفر دیگر را خزان کرد/۲-۳

در شبانه روز گذشته ۴ مورد فوت جدید در خراسان جنوبی ثبت شد و فوتی‌های ناشی از این بیماری به هزار و ۱۲۸ نفر رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در شبانه روز گذشته ۳۲۲ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۱۰۷ بیمار جدید شامل ۲۴ بستری و ۸۳ مورد سرپایی، شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۳۷ مورد از بیرجند، بشرویه ۱ مورد، خوسف ۴ مورد، درمیان و سرایان هر کدام ۳ مورد، زیرکوه و طبس هر کدام ۱۲ مورد، سربیشه ۹ مورد، فردوس ۴ مورد، قاین ۱۷ مورد و نهبندان ۵ مورد جدید شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین از ۴۹۰ تست سریع کرونا ۹۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۲۱۲ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۰۶ نفر کرونا مثبتند.

مهدی زاده گفت: از این تعداد ۲۳ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۴ نفر نامساعد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ۴ مورد فوت جدید در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی ثبت شد و فوتی‌های ناشی از این بیماری به هزار و ۱۲۸ نفر رسید.

وی افزود: در شبانه روز گذشته ۶۰ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند که در همین مدت ۵۰ بیمار شامل ۲۶ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب از بیمارستان‌ها ترخیص شدند.

 

انبار کاه در بجد طعمه حریق شد/۴

یک انبار کاه در مجتمع دامداری واقع در روستای بجد از توابع شهرستان بیرجند دچار حریق شد و در آتش سوخت.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، رئیس آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند گفت: ساعت ۱۰:۳۴ صبح امروزآتش به انبار کاه افتاد حریق یک انبار کاه در مجتمع دامداری واقع در روستای بجد به مرکز فرماندهی آتش نشانی بیرجند اعلام شد.

حسینی افزود: پس از اعلام حریق ۲ تیم عملیاتی به محل اعزام شدند که با توجه به قدرت حریق ۴ تیم پشتیبانی نیز اعزام شدند.

وی با اشاره به اینکه همچنان عملیات اطفاء حریق ادامه دارد، گفت: علت حریق عدم رعایت نکات ایمنی و جوشکاری در محل انبار اعلام شده است.

۴۱ پیشکسوت دفاع مقدس در بیرجند تجلیل شدند

۴۱ پیشکسوت دفاع مقدس در بیرجند تجلیل شدند

۴۱ پیشکسوت دفاع مقدس خراسان جنوبی روز سه‌شنبه همزمان با برگزاری آیین تکریم و تجلیل از یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس و مقاومت سراسر کشور با ارتباط تصویری رییس جمهوری در بیرجند تجلیل شدند.

به گزارش ایرنا این آیین در مرکز استان با حضور استاندار خراسان جنوبی، قائم مقام نماینده ولی فقیه در استان، جمعی از فرماندهان نظامی و انتظامی، خانواده معظم شهدا و پیشکسوتان دفاع مقدس در سالن فرهنگسرای شهر بیرجند و همزمان در شهرستان‌های استان نیز برگزار شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی در این آیین که از شبکه استانی خاوران پخش شد، گفت: امروز همزمان با سراسر کشور در این مراسم ۴۱ پیشکسوت دفاع مقدس به نمایندگی از ۶ هزار رزمنده‌ای که تا پایان سال جاری تکریم می‌شوند، مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

سرهنگ پاسدار غلامرضا فلاحی افزود: دفاع مقدس الگوی کامل از اراده ملت برای ایستادگی و موفقیت است.

وی گفت: ارتش با کمک سپاه، بسیج و جهاد سازندگی که از عزت و غیرت دینی برخوردار بوده‌اند، معجزه قدرت را آفریدند و امروز مفتخریم چهل و یکمین سالگرد دفاع مقدس را که باعث عزت و شکوه جمهوری اسلامی شد، پاس بداریم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی ادامه داد: ما مصمم هستیم تا تاریخ دفاع مقدس را که زمینه صلابت و استقلال نسل‌های آینده است را حفظ و از انحراف و تحریف آن جلوگیری کنیم.

وی گفت: دفاع مقدس معجزه‌ای بود که عواید آن همواره نمایان است و برای حفظ فرهنگ قوی و غنی دفاع مقدس که در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می‌توان تاثیر آن را مشاهده  کرد باید در کنار دستگاه‌های اجرایی، مردم نیز این فرهنگ عظیم را پشتیبانی کنند.

فلاحی دریافت و بومی‌سازی ابلاغیات و ارجاع آن به دستگاه‌ها، برگزاری جلسات ستاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در شهرستان‌ها، پیش‌بینی ۲ هزار برنامه هفته دفاع مقدس که هزار و ۲۰۰ برنامه را سپاه پاسداران و مابقی برای سایر دستگاه‌ها مشخص شد را از مهمترین اقدامات هفته دفاع مقدس عنوان کرد.

وی تهیه ۶۳ برنامه تلویزیونی و رادیویی، گفت و گو ‌با جامعه ایثارگری، نواختن زنگ مقاومت، بیان خاطرات پیشکسوتان از شبکه شاد، برپایی سوگواره شهدای دفاع مقدس، جشنواره‌های شعر، غبارروبی مزار شهدا، دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و حضور در نماز جمعه را از دیگر برنامه‌ها ذکر کرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در حفظ و نگهداری از فرهنگ دفاع مقدس برای ترویج ارزش‌ها شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در مرکز استان به ریاست استاندار و در شهرستان‌ها فعال شده است.

وی درباره روند احداث موزه دفاع مقدس در خراسان جنوبی اظهار داشت: موافقت‌نامه زمین به مساحت ۳۲ هکتار اخذ شده که ۱۸.۵ هکتار فضای سبز و پارک موزه است، ۱۰ هکتار ابنیه روباز با نمایش دستاوردهای دفاعی نیروهای مسلح و چهار هکتار هم برای ساخت و ساز تالار، آمفی تئاتر، مرکز اسناد و کتابخانه مدنظر قرار گرفته است.

فلاحی افزود: تاکنون ۲۴۰ هزار متر مکعب تسطیح شده و ۶ هزار متر مربع زیربنا در سه فاز مورد توجه قرار گرفته است که فاز اول ساخت امسال آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه این پروژه تاکنون ۹ میلیارد تومان اعتبار مصوب داشته است گفت: از مجموع اعتبارات سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به صورت ملی دیده شده که از این مقدار یک میلیارد تومان را نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی از اعتبار در اختیار نمایندگان اختصاص داده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی تصریح کرد: سه میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان برای تکمیل موزه دفاع مقدس خراسان جنوبی از منابع استانی و یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هم از اعتبارات داخلی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مصوب شده که امیدواریم تخصیص کامل داشته باشد.

وی افزود: خراسان جنوبی میزبان ۱۴۷ شهید گمنام در ۵۸ نقطه است که ۳۵ یادمان شهدا تاکنون ساخته شده و ۱۶ یادمان در حال ساخت است.

فلاحی گفت: نشر سالانه ۶۰ عنوان کتاب به صورت فردی و گروهی سهمیه استان است که نیاز به اعتبارات سنگین دارد و جز با همکاری فرابخشی میسر نیست.

در ادامه این آیین با حضور استاندار خراسان جنوبی از نماهنگ قهرمان قصه، هشت عنوان کتاب مکتوب حوزه دفاع مقدس و پنج عنوان کتاب صوتی، اینفوگرافی شهدا و مجموعه شناسنامه شهدا برای اولین بار در خراسان جنوبی رونمایی شد.

آیین تکریم و تجلیل از یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس و مقاومت با سخنرانی آیت الله سید “ابراهیم رییسی” رییس جمهوری در تهران و ارتباط تصویری با ۳۱ استان کشور امروز (سه‌شنبه ۳۰ شهریور) در آستانه هفته دفاع مقدس برگزار شد.

برنامه‌های هفته دفاع مقدس امسال با شعار «ما مقتدریم» برگزار می‌شود.

 

 

مسابقات کشتی نونهالان خراسان جنوبی برگزار شد/۷

مسابقات کشتی نونهالان انتخابی تیم خراسان جنوبی با حضور ۹۰ کشتی گیر نونهال برگزار شد.

۹۰ کشتی گیر نونهال در اوزان مختلف آزاد و فرنگی برای انتخاب تیم کشتی برگزاری مسابقات کشتی نونهالان انتخابی تیم خراسان جنوبینونهالان استان روی تشک رفتند که در وزن ۳۸ کیلوگرم آرش خسروی از بیرجند، امیرحسین حسین پور از قائنات و علی بهزادی از سربیشه، در وزن ۴۱ علی بخشی از سربیشه، در وزن ۴۸ کیلوگرم علیرضا شفیعی از بیرجند، در وزن ۴۴ کیلوگرم علیرضا شیرزاد از قائنات، در وزن ۵۲ کیلوگرم یزدان یاوری از قائنات، در وزن ۵۷ کیلوگرم میثم ابطحی از قاینات ، در وزن ۶۲ کیلوگرم یاسین نخعی از بیرجند، در وزن ۶۸ کیلوگرم علی یزدان پناه از بیرجند، در وزن ۷۵ کیلوگرم مبین رمضانی از بیرجند، در وزن ۸۵ کیلوگرم ابوالفضل الیاس نژاد از سربیشه و در وزن ۱۰۰ کیلوگرم  احسان اصلاح از بیرجند انتخاب شدند.

 

 

 

درخشش دوچرخه سواران تریال کار خراسان جنوبی در مسابقات دوچرخه سواری آزاد همدان

درخشش دوچرخه سواران تریال کار خراسان جنوبی در مسابقات دوچرخه سواری آزاد همدان

دوچرخه سواران تریال کار استان در مسابقات دوچرخه سواری آزاد همدان خوش درخشیدند .

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی ، علوی رییس هیات دوچرخه سواری استان گفت :تیم دوچرخه سواری تریال استان به مسابقات دوچرخه سواری آزاد کشوری در استان همدان اعزام و باحضور ۱۹ ورزشکار از سراسر کشور در منطقه گردشگری گنجنامه همدان برگزار گردید. وی گفت : تیم استان خراسان جنوبی با ۵ ورزشکار در بخش جوانان و بزرگسالان در این دوره از مسابقات شرکت کردند و توانستند ۳ سکوی قهرمانی این مسابقات را از آن خود نمایند. علوی افزود: اعزام ورزشکاران به این‌ دوره از مسابقات در راستای آمادگی و برای حضور در مسابقات قهرمانی کشور (انتخابی تیم ملی) که از تاریخ ۱۵ الی۱۷ مهر در تهران برگزار می گردد انجام گردید. در پایان از نفرات برتر هر رده سنی تقدیر به عمل آمد. نفرات برتر رده نیمه حرفه ای(جوانان) : نیما جعفری (خراسان جنوبی) ، سجاد بیدختی(خراسان جنوبی)، رسام سجادی(سنندج) و نفرات برتر رده حرفه ای(بزرگسالان): جواد رحیمی پارسا(همدان) ، علی اختر(خراسان جنوبی) و مسعود پورابولی(کرمان)

 

استاندار خراسان جنوبی:

پروژه‌های هاب شتر در خراسان جنوبی تکمیل و افتتاح می‌شود/۲-۳

پروژه‌های هاب شتر در خراسان جنوبی تکمیل و افتتاح می‌شود

استاندار خراسان جنوبی گفت: رفع مشکلات پروژه‌های هاب شتر اولویت جدی استان است تا به‌زودی تکمیل و افتتاح شوند.

حمید ملانوری در حاشیه بازدید از مرکز قرنطینه دام حیدرآباد نهبندان افزود: پرورش دام و وجود ۳۰ هزار نفر شتر یکی از ظرفیت‌های مهم در خراسان جنوبی محسوب می‌شود و دولت نیز پیگیر رفع مشکلات پیش روی تکمیل زنجیره پرورش شتر است.

وی اظهار داشت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تسهیلات قرض‌الحسنه در اختیار دامداران قرار می‌دهد و ما هم آمادگی داریم در قالب تسهیلاتی که استان در بخش‌های مختلف دارد، از این حوزه پشتیبانی کنیم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: اقداماتی که در بازدیدهای امروز برنامه‌ریزی شد برای این است که بتوانیم ظرفیت تولید و پرورش شتر را در استان افزایش و توسعه دهیم و این بازدیدها به منظور رفع نواقص احتمالی موجود صورت گرفت تا پروژه‌ها به زودی افتتاح شوند.

وی افزود: امروز تصمیم‌گیری شد با اقداماتی که دستگاه‌های اجرایی انجام خواهند داد، مرکز به نژادی شتر به بهره‌برداری نهایی و رسمی برسد و مشکلات مربوط به جاده دسترسی و تامین آب و برق در اسرع وقت رفع شود.

ملانوری بیان کرد: کشتارگاه دام نهبندان تا پایان مهر ماه تکمیل می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد که در راستای تکمیل زنجیره شتر و برنامه‌های مربوط به طرح هاب (مرکز منطقه‌ای) شتر ایجاد می‌شود.

وی گفت: طی یکی دو سال اخیر، اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به این موضوع ورود جدی داشته است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: هدف از اجرای این طرح و انجام پروژه‌هایی از جمله مراکز به نژادی، قرنطینه، کشتارگاه و خرید محصولات دامداران ایجاد ارزش افزوده در زمینه پرورش دام است.

وی درباره بازدید امروز از بازارچه مرزی دوکوهانه در شهرستان نهبندان گفت: برای بازگشایی این مرز برنامه‌ریزی‌هایی شده و ما آمادگی لازم برای انجام مبادلات تجاری را داریم.

ملانوری بیان کرد: با توجه به تکمیل و فراهم بودن زیرساخت‌ها، چنانچه تجار برای انجام مبادلات مرزی برنامه‌ای دارند، از همین امروز می‌توانیم مرز را باز کنیم.

 

 

 

 

به مناسبت هفته دفاع مقدس برگزار می شود؛

پویش مجازی «جنگ بابا را کبوتر کرد» در کانون بشرویه/۲

پویش مجازی «جنگ بابا را کبوتر کرد» ویژه کودکان ونوجوانان ۷ تا ۱۸ سال شهرستان بشرویه برگزار می شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی بر اساس فراخوان این پویش، علاقمندان می توانند در بخش جمله نویسی با کلمات سربند سنگر، شقایق، سرزمین و شهید با حداقل سه جمله، در بخش تصویرگری شامل تصویرگری شعر دفاع مقدس با تکنیک آزاد و در بخش فرهنگی، هنری و ادبی ویژه «نماز در سنگر» نیز با ارسال آثار نقاشی، جمله نویسی و تولید کلیپ و ویدیو کوتاه در این پویش شرکت کنند.

 

 

مراسم گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی برگزار شد/۲-۳

    
مراسم گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی برگزار شد
مراسم گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی به میزبانی کانون هنرمندان استان با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی برگزار شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، در این مراسم ناصر نبی زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، محمود رمضانی معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل و جمعی از هنرمندان شعر استان حضور داشتند.
در ابتدای مراسم محمد بهنام فر درخصوص اهمیت و تاثیر شگرف شعر و ادب فارسی در  توسعه فرهنگی جامعه و استان سخن گفت و پس از این سخنرانی، شاعران حاضر در جلسه به شعرخوانی پرداختند.
شایان ذکر است در پایان مراسم مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از زحمات حسین رفیعی مدیر کانون هنرمندان خراسان جنوبی تقدیر کرد.

 

 

 

امام جمعه نهبندان:

ملانوری، استانداری سختکوش ، جهادی و متعهد

اقدامات محرومیت‌زدایی در استان قابل تحسین است/۲

امام جمعه نهبندان: اقدامات محرومیت‌زدایی در استان قابل تحسین است

 امام جمعه نهبندان گفت: اقدامات انجام شده توسط استاندار برای رفع محرومیت از استان خراسان جنوبی، قابل تحسین است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حجت الاسلام عباسعلی خزاعی در جمع نمازگزاران روستای حیدرآباد که استاندار خراسان جنوبی نیز حضور داشت، افزود: زمانی که موضوع رفتن آقای معتمدیان (استاندار خراسان رضوی) به مشهد قطعی شده بود، دغدغه همه ما این بود که مبادا فرد ناآشنا به استان، جانشین وی شود.

امام جمعه نهبندان گفت: آقای ملانوری با اشرافی که به مسایل استان داشت، طی این مدت کوتاه اقدامات خوب و ارزنده‌ای را انجام داده، به گونه‌ای که چرخ توسعه استان سریع‌تر از قبل به چرخش درآمده است.

وی ضمن قدردانی از زحمات استاندار اظهار داشت: چند مرتبه سفر به نهبندان در بازه زمانی کوتاه، جلسات شبانه و پیگیری‌های مجدانه، نشان دهنده توجه مدیریت عالی استان به مناطق محروم است.

حجت الاسلام خزاعی افزود: اقدامات انجام شده توسط استاندار خراسان جنوبی برای رفع محرومیت از استان قابل تحسین است و وی در همین مدت کوتاه ثابت کرده که استاندار سختکوش، جهادی و متعهد است.

وی اظهار امیدواری کرد: این اقدامات و برنامه‌هایی که به خوبی پایه‌ریزی شده، ادامه یابد تا به زودی شاهد رفع مشکلات استان باشیم.

 

 

 

 

 

حضور کشتی گیر خراسان جنوبی در اردو‌ی نیرو‌های مسلح/۷

کشتی گیر خراسان جنوبی در اردو‌های تیم کشتی فرنگی نیرو‌های مسلح کشور حضور یافت.

 اردو‌های تیم کشتی فرنگی نیرو‌های مسلح کشورمان برای حضور در رقابت‌های جهانی، از امروز در کمپ تیم‌های ملی کشتی شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار می‌شود.

این اردو‌ها در چهار مرحله برگزار می‌شود که امیرمحمد یارمحمدزهی  از خراسان جنوبی در وزن ۶۳ کیلوگرم در این اردو حضور دارد.

سی و پنجمین دوره رقابت‌های کشتی نظامیان جهان ۳۰ آبان تا ۳ آذر  به میزبانی ایران و در شهر تهران برگزار می‌شود.

 

 

 

 

 

رونمایی از سه کتاب دکتر محمود رفیعی/۲

از سه کتاب دکتر محمود رفیعی نویسنده نامدار خراسان جنوبی رونمایی شد.

در این مراسم از کتاب‌های “درآمد سیستان ایران و سیستان افغانستان”، “فرهنگ رجال قبایل در خراسان ، سیستان و قاینات” و “فرهنگ رجال و قبایل در ایران” به قلم دکتر محمود رفیعی رونمایی شد.

در پایان مراسم مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهدای لوح از خدمات این نویسنده توانمند خراسان جنوبی قدردانی کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برپایی نمایشگاه خوشنویسی “ایران مقتدر” به مناسبت هفته دفاع مقدس/۲-۳

    
برپایی نمایشگاه خوشنویسی "ایران مقتدر" به مناسبت هفته دفاع مقدس
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی “ایران مقتدر” به مناسبت هفته دفاع مقدس خبر داد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علی زمزم با بیان این خبر عنوان کرد: نمایشگاه “ایران مقتدر” عصر سه شنبه ۳۰ شهریورماه جاری، در محل نگارخانه  شهر، واقع در مرکز بیرجند شناسی در خیابان شهید کوشه ای، افتتاح می شود.
به گفته وی در این نمایشگاه نزدیک به ۳۰ اثر خوشنویسی با موضوع ایثار و شهادت و سردار سلیمانی به قلم استاد مهدی اسماعیلی مود و جمعی از خوشنویسان استان و همچنین ۱۵ پرتره نقاشی شده از شهدای هنرمند توسط استاد حسین عباس زاده به نمایش درخواهد آمد.
وی با اشاره به این که همزمان با افتتاح نمایشگاه، کارگاه هم نویسی با حضور ۱۵ نفر از خوشنویسان استان از ساعت ۱۷ تا۲۰ همان روز، برپا خواهد شد، ادامه داد: نمایشگاه خوشنویسی به مدت یک هفته عصرها از ساعت ۱۷ الی ۱۹ آماده بازدید علاقه مند است.

 

 

 

 

راه‌اندازی مرکز کوهورت سلامت کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند/۷

دهمین مرکز طرح کو هورت(مطالعه آینده‌نگر مبتنی بر جمعیت) کارکنان دانشگاه علوم پزشکی کشور در بیرجند راه‌اندازی شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: طرح کوهورت تحقیقاتی بلند مدت است

که حدود ۱۵ سال طول می کشد و سلامت کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بیرجندبه صورت  سالانه و طولانی‌مدت ارزیابی می‌شود.

 

دهقانی افزود: یافته‌های این مطالعات برای برنامه‌ریزی طولانی‌مدت و سیاست های کلی به کار می رود.

 

وی گفت:این مرکز برای تشخیص سلامت کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند راه‌اندازی شده‌ و نمونه‌گیری، آزمایشگاه بیو بانک، تب سنجی، نوار قلب، روان‌شناسی، تغذیه ، پزشک عمومی و بالینی از جمله برنامه‌های این مرکز است که به مراجعه‌کنندگان کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ارائه می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هزینه راه‌اندازی این مرکز  را یک و نیم میلیارد تومان برای خرید تجهیزات عنوان کردو  گفت: این طرح بین ۳هزار نفر و ۵۰۰ تا ۴هزار نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی را پوشش می‌دهد.

 

 

 

 

پیوستن ۸۰ روستای خراسان جنوبی به چرخه آبرسانی پایدار/۲-۳

۸۰ روستای خراسان جنوبی تا پایان سال ۱۴۰۰ به چرخه آبرسانی پایدار می پیوندند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: این مجموعه اهتمام ویژه پیوستن ۸۰ روستای خراسان جنوبی به چرخه آبرسانی پایداردارد تا پایان سال تامین آب پایدار همه روستا‌های بالای ۲۰ خانوار استان را به سرانجام برساند.

امامی افزود: تاکنون آبرسانی پایدار برای نزدیک به ۳۰ روستا اجرایی شده و تا پایان مهر نیز در  ۱۵ روستای دیگر عملیاتی می‌شود.

وی گفت: همانند پارسال در این مسیر از ظرفیت سایر ارگان‌ها و نهاد‌ها از جمله کمیته امداد، قرارگاه محرومیت زدایی سپاه، بنیاد علوی و بنیاد ابراهیمی نیز در راستای رفع مشکلات مناطق روستایی محروم استان کمک گرفته ایم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: ۷۴۹ هزار و  ۲۸۷ نفر در استان در قالب ۳۴۵هزار و ۹۴۲ مشترک تحت پوشش خدمات آب هستند که از این تعداد۲۰۷ هزار و ۳۵۳ فقره انشعاب مربوط به مناطق شهری و ۱۳۸هزار و ۵۸۹ انشعاب مربوط به مناطق روستایی است که در ۶ ماه نخست امسال نیز  ۴ هزار و۹۰۳ انشعاب آب جدید واگذار شده است.

 

 

 

 

بجای یادداشت

تلنگری از آمار تصادفات در خراسان جنوبی

عصمت برزجی
تلنگری از آمار تصادفات در خراسان جنوبی

 بروز چهار تصادف در شهریور ماه جاری که به جاده‌های خراسان جنوبی رنگ خون بخشید، تاملی است بر جدی گرفتن مرگ در جاده‌ها و تلنگری دوباره تا بیش از پیش به ایمنی سفر توجه شود.

بامداد ۱۳ شهریور در اثر برخورد اتوبوس با داشتن ۱۶ مسافر و تریلی در محور فردوس – بجستان یک نفر از سرنشینان اتوبوس جان باخت و بنابر اعلام پلیس راه چهار نفر مصدوم شدند.

بامداد ۲۱ شهریور در پی برخورد کامیون کشنده با اتوبوس در محور طبس – بشرویه چهار نفر در دم کشته و ۶ نفر مصدوم شدند که شمار فوتی‌ها به پنج نفر افزایش یافت.

بامداد ۲۵ شهریور در برخورد رخ به رخ یک دستگاه سواری پژو ۲۰۶ با کامیون کشنده در کیلومتر ۸۵ محور طبس – یزد، راننده و چهار سرنشین سواری در دم جان باختند.

عصر ۲۶ شهریور بر اثر واژگونی خودروی سواری در محور روستایی شوسف به ذهاب در شهرستان نهبندان ۲ کودک کشته و چهار نفر مصدوم شدند و حوادث رانندگی دیگری که در همین مدت روی داده است.

براساس نظرات کارشناسی پلیس راه علت اصلی این حادثه‌ها انحراف به چپ و نبود توجه به جلو ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی راننده بوده است.

با توجه به افزایش تصادفات منجر به فوت در جاده‌های شهرستان طبس که ۱۰ نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند؛ پلیس راه خراسان جنوبی از ۲۴ شهریور به مدت ۱۰ روز طرح ممنوعیت تردد خودروهای سنگین از ساعت ۲۴ تا ۵ صبح را به مرحله اجرا درآورد.

تاملی بر آمار همین چهار حادثه مرگبار نشان می‌دهد که همچنان جاده‌های استان خراسان جنوبی حادثه‌خیز است و همانطور که پلیس راه بارها از مردم خواسته است رانندگان باید به قوانین و مقررات پایبند باشند.

براساس آمار اعلام شده از سوی ستاد راهبری تصادفات استان خراسان جنوبی، تعداد فوتی‌های ناشی از تصادفات سطح استان ۱۳۱ نفر در کل سال ۱۳۹۹ بوده، در حالی که این آمار با رشد فزاینده تا نیمه شهریور ۱۴۰۰ به رقم ۱۳۲ نفر رسیده است؛ بدین معنا که با احتساب آماری مشابه در نیمه دوم سال، افزایش چشمگیری در آمار فوتی‌های ناشی از تصادفات امسال خواهیم داشت.

بنابر گزارش‌های موجود، ۴۸ درصد تصادفات این مدت در محورهای اصلی و ۴۵ درصد در مسیرهای فرعی استان رخ داده، به این معنا که جاده‌های روستایی نیز سهم بسزایی در افزایش آمار سوانح داشته‌اند و حادثه از شهر به روستا رفته است.

در بین عوامل موثر در بروز سوانح و تصادفات از جمله وضعیت جاده، کیفیت خودرو و خطای انسانی، گزارش‌های صحنه‌ای حاکی از آن است که عوامل انسانی با ۵۴ درصد، بیشترین سهم را داشته که البته سرعت زیاد، عجله کردن در رسیدن به مقصد، رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی، خواب‌آلودگی راننده، سبقت غیرمجاز و نیز فاصله زیاد بین مبدا و مقصد و خستگی ناشی از آن، از مهمترین خطاهای انسانی در سوانح است.

بررسی تصادفات نیمه اول سال هم حکایت از این دارد که در حوزه برون شهری ۴۷ درصد فوتی‌ها به واسطه واژگونی خودرو و خروج از جاده رقم خورده، ۴۳ درصد تصادفات برون شهری به دلیل توجه نکردن به جلو، ۳۲ درصد تصادفات درون شهری نیز به علت رعایت نشدن حق تقدم عبور و ۲۹ درصد به دلیل نبود توجه به جلو رخ داده است.

همچنین در تحلیل نوع خودروی مقصر در بروز تصادف، در ۱۹ درصد تصادفات معادل ۳۷۷ فقره، وسایل نقلیه سنگین عامل حادثه بوده‌اند اما سهم خودروهای سواری و کوچک با رقم ۶۰ درصد در تصادفات برون شهری و ۶۵ درصد در معابر درون شهری، خیلی پررنگ است و در این بین علیرغم این تصور که بخش عمده‌ای از تصادفات به علت ناآشنایی رانندگان با مسیر رخ می‌دهد، آمارها نشان می‌دهد ۶۹ درصد متوفیان حوادث رانندگی در خراسان جنوبی، بومی هستند.

۴۷ درصد فوتی‌ها در صحنه تصادف جان دادند که این رقم سنگین، نشان دهنده حجم سانحه و شدت برخورد است. اینکه در ۵۰ درصد تصادفات عابران پیاده یک طرف حادثه بوده و در بخش عمده‌ای از تصادفات هم مقصر اصلی بوده‌اند، آمار تکان‌دهنده دیگری است.

اگرچه تصادف یک اتفاق تلخ و حادثه‌ای است که در کسری از ثانیه رخ می‌دهد اما عواقب جبران ناپذیرش تا ابد باقی می‌ماند و ناگفته نماند که بخش عمده‌ای از تصادفات به علت خطای انسانی است.

خستگی تجربه‌ای معمول برای اکثر رانندگان و عامل بالقوه جدی در ایمنی ترافیک جاده‌ است و شواهد زیاد وجود دارد که رانندگان خسته برای درگیر شدن در تصادف جاده‌ای مستعدتر هستند.

برای کاهش میزان وقوع سوانح رانندگی، لازم است رانندگان هنگام احساس خستگی و خواب بر ادامه مسیر اصرار نکنند چرا که کوچکترین کوتاهی در رانندگی می‌تواند حوادث تلخ و تاسف‌بار را برای راننده، سرنشینان و مسافران دیگر خودروها رقم بزند حتی اگر راننده حرفه‌ای باشد.

براساس آخرین آمار ۴۰ درصد تصادفات در سطح جاده‌های کشور به دلیل خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان رخ می‌دهد و سهم حوادث رانندگی در نزدیکی مقصد سفر قابل توجه است.

خراسان ‌جنوبی از نظر وسعت سومین استان و از نظر طول راه‌ها ششمین استان کشور است که دارای ۱۷ هزار کیلومتر راه است. در طول این راه‌ها کمتر از ۳۰ مجتمع بین راهی وجود دارد اما در این فصل که روستاییان مشغول برداشت محصولاتی همچون عناب، زرشک و زعفران هستند شاید دیدن باغات سرخ و مزارع بنفش جاذبه‌ای باشد که رانندگان برای مدت کوتاهی در حاشیه جاده‌ها متوقف کند.

کارشناسان پلیس راه همواره تاکید دارند که راننده باید هر ۲ تا سه ساعت رانندگی ۱۵ دقیقه به استراحت بپردازد که توجه به این توصیه‌ها در کاهش بروز تصادفات ناشی از خستگی اثرگذار است.

البته پهناور بودن خراسان جنوبی و روند اختصاص اعتبارات سبب شده، دوبانده شدن راه‌ها طولانی شود و شتاب‌بخشی به آن نیازمند توجه ملی و اعتبارات ویژه است.

 

 

 

 

پیروزی نماینده خراسان جنوبی در لیگ برتر هندبال کشور/۷

تیم هندبال طبس در مرحله دوم دور رفت لیگ برتر هندبال کشور با نتیجه ۲۸بر۲۴ در مقابل تیم ستارگان دشتستان به پیروزی رسید.

در روز دوم برگزاری مسابقات مرحله دوم دور رفت لیگ برتر هندبال دو تیم زغال سنگ طبس و ستارگان دشتستان به دیدار هم رفتند.

تیم زغال سنگ طبس توانست در یک بازی نزدیک با نتیجه ۲۸بر۲۴ پیروز مسابقه شد.

 

 

 

 

خیزش گرد و خاک در خراسان جنوبی/۲

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی از خیزش گردوخاک  در اکثر نقاط استان خبر داد.

رئیس گروه پیش بینی و صدور پیش آگهی‌های جوی هواشناسی استان گفت: با توجه به الگوی نقشه‌های پیش یابی و خروجی مدل‌های هواشناسی،  در ساعات عصر و شب شاهد وزش باد و گرد و خاک در اکثر نقاط استان خواهیم بود.

نخعی افزود: به لحاظ شرایط دمایی تا پایان هفته جاری تغییرات دمای هوا در استان محسوس نخواهد بود.

به گفته وی تا پایان هفته علاوه بر کاهش سرعت وزش باد شرایط جوی در استان آرام و پایدار پیش‌بینی می‌شود که پیامد آن روند افزایشی دمای هواست.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*