اخبار خراسان جنوبی/ سالانه ۳۵۰ هزار متر مربع جاجیم در خراسان جنوبی تولید می شود

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هر نوع تصمیم‌‌گیری در حوزه امنیتی بدون حضور ایران به نتیجه مثبتی نمی‌رسد

 

هر نوع تصمیم‌‌گیری در حوزه امنیتی بدون حضور ایران به نتیجه مثبتی نمی‌رسد

گروه استان‌ها- استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه هر نوع تصمیم‌گیری در حوزه امنیتی بدون حضور ایران به نتیجه مثبتی نمی‌رسد گفت: حضور ایران در منطقه حضوری تأثیرگذار است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، حمید ملانوری ظهر امروز در جمع پرسنل فرماندهی انتظامی استان اظهار داشت: بر اساس حدیث قدسی، امنیت و سلامت دو نعمت بزرگ مغفول مانده‌اند و از آنجایی که در جامعه‌ای امن زندگی می‌کنیم این دو نعمت برای ما ناشناخته است.

وی افزود: آنچه که این روزها اربعین حسینی به ما یادآوری می‌کند، پندها و آموزه‌هایی است که مکتب عاشورا و قیام آن امام حسین(ع) به ما داده که همان درس ایستادگی، عزت، سربلندی، ایثار، شهادت و از جان گذشتگی است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در مکتب خود انسان بودن و خدایی بودن را به ما آموخت و امروز در سایه سار این مکتب بزرگ،  مکتب انقلاب، حضرت امام(ره) و  حاج قاسم شکل گرفت.

به گفته وی بر اساس مکتب عاشورا برای خدمت به بشریت حتی باید جان خود را نیز  فدا کنیم و قیام عاشورا برپا شد تا حریت، آزادگی، عزت و انسانیت را برای جامعه بشری به ارمغان بیاورد.

ملانوری ادامه داد: شعار مکتب عاشورا این است، ما ملت امام حسینیم و ملت شهادت و ملت شهادت جز نیت خدایی اعتقاد دیگری  ندارد.

وی با اشاره به آیه شریف قرآن کریم اظهار داشت: امروز ترجمه و تفسیر  این آیه شریفه جمهوری اسلامی ایران  است که  در همه بزنگاه‌های تاریخ باشکوه نظام اسلامی از دوران شکل گیری ، دفاع مقدس و غیره انقلاب اسلامی، گروه‌هایی از  مردم لباس رزم و جهاد را پوشیدند تا مکتب و دین خدا را یاری کنند و خداوند هم به یاری ما آمد تا کسی نتواند بر ما پیروز شود و این تحقق وعده الهی  است.

استاندار خراسان جنوبی متذکر شد: امروز نه تنها  از جمهوری اسلامی ایران  به عنوان یکی از امن ترین کشورهای منطقه یاد می شود بلکه هر نوع تصمیم گیری در حوزه امنیتی  بدون حضور ایران به نتیجه مثبتی نمی رسد و حضور ایران در منطقه، حضوری تأثیرگذار است.

ملانوری به نیابت از دولت و مردم، از خدمات ماندگار خانواده بزرگ نیروی انتظامی  تقدیر کرد و گفت: با هوشیاری، انگیزه، حساسیت و تعصب شما، فضای امنی برای مردم فراهم شده است.

وی ادامه داد: در یک سال و نیم گذشته، علیرغم همه مشکلات و محدودیت‌ها، نیروی انتظامی به خوبی به مسئولیت خود در بحث مدیریت بیماری کرونا و اعمال محدودیت‌های شبانه متأثر از رنگ بندی‌های مناطق مختلف به خوبی عمل کرد.

 

 

 

 

ستاد احیای قنوات خراسان جنوبی در پی دستور رییس جمهوری تشکیل شد

 ستاد احیا، بازسازی و مدیریت قنوات خراسان جنوبی در راستای تحقق مصوبه سفر استانی رییس جمهوری، به ریاست استاندار خراسان جنوبی تشکیل شد.

به گزارش ایرنا اولین جلسه این ستاد عصر یکشنبه با محوریت برنامه‌ریزی به منظور تحقق مصوبه سفر رییس جمهوری به خراسان جنوبی، تعیین راهبردهای ستاد و نیز تکالیف دستگاه‌های متولی در این زمینه برگزار شد.

رییس جمهوری در سومین سفر استانی خود که نوزدهم شهریور امسال به خراسان جنوبی انجام شد، در دیدار نمایندگان اقشار مردم، ایثارگران، نخبگان و علمای استان خراسان جنوبی گفت: یکی از مسائل مهم در خراسان جنوبی درخصوص تامین آب، ستاد احیای قنوات در این استان است که باید این ستاد فعال شود و مسوولان دولتی هم از آن حمایت کنند.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی افزود: زمانی که تولیت آستان مقدس رضوی را برعهده داشتم اقدامی در مورد احیای قنوات خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی انجام دادیم که نتیجه‌بخش اما کار ما کار محدودی بود.

وی تاکید کرد: این کار باید به صورت کشوری انجام شود و خراسان جنوبی می‌تواند یک مرکزیتی پیدا کند، فعال شدن ستاد احیای قنات برای این استان بسیار برکت دارد و خود مردم هم در این زمینه پای کار هستند.

استاندار خراسان جنوبی هم در نشست شورای اداری استان که همان روز با حضور رییس جمهوری در بیرجند برگزار شد، اعلام کرد: با توجه به خشکسالی بی‌سابقه در این استان ستاد احیای قنوات به پیشنهاد رییس جمهوری به زودی تشکیل می‌شود.

امروز با گذشت ۹ روز از سفر رییس جمهوری به خراسان جنوبی، اولین جلسه ستاد احیا، بازسازی و مدیریت قنوات خراسان جنوبی برگزار شد و استاندار خراسان جنوبی به عنوان رییس ستاد، معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری به عنوان جانشین و رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به عنوان دبیر این ستاد انتخاب شدند.

همچنین تشکیل سه کارگروه از جمله “آموزش، فرهنگ‌سازی و مشارکت” با مدیریت مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی، کارگروه “بررسی حوادث و بررسی بلاهای طبیعی” با مدیریت مدیرکل مدیریت بحران استانداری و کارگروه “مدیریت قنوات” با مدیریت مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در این ستاد تصویب و مقرر شد که مدیران این کارگروه‌ها شیوه اجرا را طی هفته آینده به ستاد ارائه کنند تا به تصویب برسد.

مقرر شد که ستاد احیا، بازسازی و مدیریت قنوات خراسان جنوبی هفته آینده نیز تشکیل جلسه دهد تا با اصلاح شیوه‌نامه، به زودی فعالیت عمرانی در زمینه مرمت و بازسازی قنوات خراسان جنوبی شروع شود.

 

 

 

 

 

 

 

در خراسان جنوبی

افتتاح نمایشگاه دستاورد‌های نیروی انتظامی در دفاع مقدس

نمایشگاه دستاورد‌های نیروی انتظامی در دفاع مقدس با حضور استاندار خراسان جنوبی افتتاح شد.

 این نمایشگاه در مراسم صبحگاه عمومی فرماندهی نیروی انتظامی استانافتتاح نمایشگاه دستاورد‌های نیروی انتظامی در دفاع مقدس شامل تصاویر، عکس‌ها و پوستر‌هایی از حضور افتخارآفرین نیروی انتظامی در دوران دفاع مقدس گشایش یافت.

نمایشگاه دستاورد‌های نیروی انتظامی در آستانه هفته دفاع مقدس و هفته نیروی انتظامی در محل مهدیه الغدیر ستاد انتظامی خراسان جنوبی افتتاح شد.

استاندار گفت: امروز نه تنها از جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از امن‌ترین کشور‌های منطقه یاد می‌شود بلکه هر نوع تصمیم گیری در حوزه امنیتی بدون حضور ایران به نتیجه مثبتی نمی‌ رسد و حضور ایران در منطقه حضوری تأثیر گذار است.

آقای ملانوری به نیابت از دولت و مردم، از خدمات ماندگار خانواده بزرگ نیروی انتظامی قدردانی کرد و افزود: با هوشیاری، انگیزه، حساسیت و تعصب شما ، فضای امنی برای مردم فراهم شده است.

وی گفت: در یکسال و نیم گذشته، علیرغم همه مشکلات و محدودیت ها ، نیروی انتظامی به خوبی به مسئولیت خود در بحث مدیریت بیماری کرونا و اعمال محدودیت‌های شبانه متأثر از رنگ بندی‌های مناطق مختلف به خوبی عمل کرد.

 

 

 

 

عشق به وطن، راز جاودانگی و مانایی شهریار

عشق به وطن، راز جاودانگی و مانایی شهریار

سید محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار بی‌تردید محبوب‌ترین شاعر یکصد ساله اخیر است که به عنوان شاعری ملی و وطنی توانست پایه اصلی زبان و ادبیات ترکی و فارسی را با یکدیگر پیوند دهد و برای این مهم شأن و منزلتی والامقام در میان ایرانیان دارد.

سنتی سرایان معاصر را باید دنباله رو شاعران نهضت بازگشت دانست و سروده های سنتی آنان را ادامه همان جریان های جاری در این نهضت به شمار آورد. یکی از این جریان ها تقلید و تأسی از شیوه شاعری و سیاق سخن سرایی سرایندگان بلندپایه و طراز اول پارسی در سده های ششم تا نهم هجری نظیر مولانا، سعدی، عراقی و حافظ بازگشت به سبک عراقی و احیای آن در تاریخ شعر و ادب فارسی بوده است. قراین و شواهد موجود در غزلیات شهریار نشان می دهد که او یکی از طرفداران بزرگ و نمایندگان سترگ این جریان است که ضمن پیروی و پاسداری از آن با اعمال برخی نوآوری ها در چارچوب سبک عراقی تلاش می کند، این شیوه را احیا و به روز نماید. شهریار در سبک های شعری مختلف مانند مثنوی، قصیده، غزل، قطعه، رباعی و شعر نیمایی نیز توانایی داشت اما در بیشتر اشعارش از غزل استفاده می کند. همچنین در قالب‏ های تازه نیمایی و شعر نو نیز طبع آزمایی کرد و شعرهایی همچون «دو مرغ بهشتی، پیام به انیشتن، مومیایی، ای وای مادرم» را سرود و در غزلی با عنوان «شاعر افسانه» ارادت خود را به نیما یوشیج نشان داد.

این شاعر ملی و وطنی سرانجام در ۲۷شهریور ۱۳۶۷ خورشیدی چشم از جهان فروبست و بنا به وصیت خود در مقبره الشعرای تبریز به خاک سپرده شد. در ۱۳۸۱خورشیدی، یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به پاس گرامیداشت یاد و خاطره این شاعر گرانقدر و تحکیم دوستی میان اقوام و قشرهای مختلف جامعه پیشنهاد داد تا ۲۷ شهریور سالروز درگذشت این شاعر ملی در تقویم رسمی کشور به نام «روز شعر و ادب فارسی» نامگذاری شود که این امر به تصویب رسید و شورای فرهنگ عمومی و شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را تایید کرد.

 

 

 

 

داوری سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک با کودکان و نوجوانان

    
داوری سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک با کودکان و نوجوانان
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: کودکان و نوجوانان ۶ تا ۱۶ سال فیلم های سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک را داوری می کنند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علی زمزم با بیان این که سینما پارک قاین میزبان برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در سال جاری است، ادامه داد: جشنواره در دو بخش فیزیکی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و آنلاین برگزار خواهد شد.

به گفته وی امسال گزینه داوری آنلاین همچون سال گذشته برای کودکان و نوجوان وجود دارد و آن دسته از علاقه‌مندان که می‌خواهند بصورت آنلاین فیلم‌ها را تماشا و داوری کنند باید از طریق سامانه جشنواره به آدرس www.portal.icff.ir در بخش داوری کودکان و نوجوانان ثبت‌نام کنند.

زمزم خاطرنشان کرد: کودکان و نوجوانان شهرستان قاین می توانند فیلم ها را به صورت زنده مشاهده کنند و کودکان و نوجوانان سایر شهرستان های استان نیز از طریق فضای مجازی به تماشای فیلم های کوتاه و انیمیشن های جشنواره بنشینند.

وی با بیان این که در این دوره همچون ادوار گذشته، بهترین فیلم از نگاه داوران کودک و نوجوان جشنواره سی و چهارم در مراسم پایانی جشنواره معرفی شود، اضافه کرد: فرصت ثبت‌نام داوران کودک و نوجوان سراسر کشور از هشت صبح روز چهارشنبه ۲۴ شهریورماه آغاز و تا ساعت ۲۴ شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰ ادامه دارد.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از اداره کل آمورزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان درخواست کرد تا دانش آموزان علاقه مند به سینما را به سمت ثبت نام برای داوری فیلم های جشنواره هدایت کنند و شاهد حضور فعال کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی در این جشنواره باشیم.

 

 

 

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:

عدم ابلاغ لغو سند ۲۰۳۰ در دولت «روحانی»/ وظیفه مسئولان نهی از قانون‌شکنی است/ مردم باید جرأت کنند و مطالبه گر باشند

مسئولان بستر لازم برای مطالبه گری مردم را فراهم کنند

بیرجند- نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: مسئولان باید خودشان را با قانون تطبیق دهند تا مردم آزادی بیان داشته و جرات بیان حرف‌ها و مطالبات را داشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سیدعلیرضا عبادی پیش از ظهر یکشنبه در ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی اظهار داشت: بنده، مقام قضایی، پلیس، مقام سیاسی و مقام قانونی همه باید تابع قانون باشیم.

وی با بیان اینکه وظیفه ما اجرای قانون و در نظر گرفتن منافع مردم، حق و عدالت است، بیان کرد: مسئولان باید خودشان را با قانون تطبیق دهند تا مردم آزادی بیان داشته و جرات بیان حرف‌هایشان را داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اذعان داشت: اینکه عده‌ای بخواهند برای کارهایمان دیکته کنند باید بدانند، وظیفه ما امر به قانون و نهی از قانون شکنی است و در این زمینه از مسئولان باید مطالبه گری کنیم.

حجت الاسلام عبادی بیان داشت: در جریان امر به معروف و نهی از منکرباید افرادی متخصص با کارشناسی درست و آشنایی با موارد وارد شوند و طبق آموزش عمل کنند.

وی با تاکید بر تبلیغات درست در شرایط آینده، افزود: مردم عزیز ما باید حضور ذهن داشته باشند که امروز بعد از این همه درد و رنج، بی عدالتی، مفاسد اقتصادی، مسائل فرهنگی و تضییع ارزش‌های دینی شرایط مساعد شده است.

اجرای چراغ خاموش سند ۲۰۳۰

امام جمعه بیرجند با اشاره به گزارش اقدامات ستاد در مرداد و شهریورماه سالجاری بیان داشت: هرچند قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر تصویب شد اما برابر آنچه که در ذهن من و شما است، دولت (یازدهم) حاضر نشد آن را ابلاغ کند و از ناحیه رئیس مجلس وقت ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه این قانون، راه قانونی خود از طریق ریاست جمهوری را طی نکرده است، ادامه داد: شما هنوز در شرایط گذشته هستید اما آینده متفاوتی دارید.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در ادامه با اشاره به سند مفتضح ۲۰۳۰ نیز افزود: در گذشته شرایطی بود که گفتند ما به زور نمی توانیم مردم را به بهشت ببریم اما با ابلاغ سند مفتضح ۲۰۳۰ یک لغزش‌گاه برای اینکه مردم به سمت جهنم بروند فراهم شد.

حجت الاسلام عبادی با اشاره به اینکه متاسفانه این سند در بودجه دولت دهم و یازدهم از آن پشتیبانی شده بود، افزود: شما در جای جای کشور از جمله خراسان جنوبی شاهد بودید که چراغ خاموش نسبت به اجرای آن عمل کردند.

وی با بیان اینکه دستور لغو این سند توسط آیت الله رئیسی ابلاغ شده است، ادامه داد: بعد از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر لغو سند ۲۰۳۰، شورای فرهنگ عمومی مصوبه ای مبنی بر لغو سند ۲۰۳۰ داشت که دولت گذشته آن را ابلاغ نکرد تا دوره اش تمام شد.

حجت الاسلام عبادی بیان داشت: مجلس الحمدلله انقلابی آمد اما همان اول به آنها گفتم که در این یک سالی که با این دولت هستید از شما کاری ساخته نخواهد بود.

امام جمعه بیرجند با بیان اینکه با انتخاب جالب مردم در مقام اجرایی کشور تازه وزرا جا به جا شدند، بیان کرد: کارهایی را که وزرا انجام نمی دهند، زیرمجموعه انجام می دهد و از آنجایی که مدیران و رؤسا همان مسئولین گذشته هستند، بعضاً هر طور دلشان می خواهد عمل می کنند اما آینده متفاوتی دارید.

وی با اشاره به اینکه در حوزه گردشگری با جریانات مختلفی در سطح کشور و بیش از همه در خراسان جنوبی رو به رو بوده‌ایم، افزود: متاسفانه نفوذ در جریانات محیط زیست و گردشگری از ناحیه بیگانه وجود داشته است.

حجت الاسلام عبادی با بیان اینکه در مسئله گردشگری که آن همه مفاسد، خون‌دل و هزینه داشت خوشبختانه وزیر جدید اولین صحبتش مبنی بر گردشگری دینی و ارزشی بوده است، افزود: در حال حاضر ما کسی داریم که می شود با او صحبت کرد، در گذشته با که صحبت می کردیم؟ کسی نداشتیم که با او صحبت کنیم.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد قضایا در این مسیر هموار خواهد بود، افزود: هرچند زمینه کار وجود دارد اما موارد بر زمین مانده نیز بسیار است.

کنترل فضای مجازی

وی با تاکید بر اینکه مردم از قانون شکنی، دزدی و اختلاس رنج می برند، افزود: فضای حقیقی و فضای مجازی همه درست شدنی است و مطمئن باشید وزیر ارتباطات دولت سیزدهم مسئله فضای مجازی را کنترل می کند.

حجت الاسلام عبادی با بیان اینکه در هیچ کشوری به گونه ای که در کشور ما امتیازات فضای مجازی را به دشمن دادند و جلوی اقدامات صحیح را غیرمستقیم گرفتند نیست، افزود: خود همان کشورهای فاسد نسبت به مسئله فضای مجازی بیش از ۲۰۰ ماده و قانون دارند اما ما آن را رها کردیم، از اینها بوی عمد می آید.

وی اظهار امیدواری کرد: اگر تبلیغات را درست کنید هرگز مردم شما را تنها نمی گذارند اما از قبل باید مشخص شود که دشمنان ما از دروغ، حیله، تزویر، زور و هیچ چیز فروگذاری نمی کنند.

حجت الاسلام عبادی ادامه داد: از طریق رسانه های مکتوب، ملی و تریبون های مختلف به مردم آماده باش دهید که؛ مردم امروز کشور به شما برگشته و اصل مردم و منافع مردم است تا آنها هوشیار باشند و گول نخورند.

حجت الاسلام عبادی با بیان اینکه همه تجربه ها را این کشور و مردم دیده اند، افزود: بعد از این بلاهایی که سر مردم در آوردند، دیگر نمی توانند به یقوم الناس بالقسط انگ استبداد بزنند، قانون، اجرای قانون، عدالت و حقوق اصل است؛ باید بنشینید و ببینید چگونه می توانید مفاهیم را به مردم برسانید.

وی با بیان اینکه شما آینده متفاوتی خواهید داشت و آنچه محقق شده لطف پروردگار است، افزود: با این همه توطئه های موجود در سطح جهان دشمنان شما به ذلت نشستند.

وی بیان کرد: دشمنان می خواستند ۱۳ آبان، ۹ دی و ۲۲ بهمن نباشد و متاسفانه در داخل هم عده ای باور کرده بودند اما بساط آمریکا و هم پیمانانش از آسیا برچیده می شود و همه توطئه های آنان در غرب آسیا خنثی شده است.

نماینده مقام معظم رهبری در خراسان جنوبی جایگاه ایران اسلامی را نه تنها در منطقه بلکه حتی در خود کشورهای اروپایی و آمریکایی یک جایگاه تعیین کننده دانست و یادآور شد: آینده متفاوت است و قرائن حاکی است که خداوند نیز برای اتصال این انقلاب به انقلاب حضرت مهدی (ع) عزمش را جزم کرده است.

 

 

 

 

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس:
مدیریت میدانی بارقه های امید را در دل مردم زنده می کند

مشکلات ۴۰ ساله چند روزه حل نمی‌شود

خسروی اسفزار با بیان اینکه مدیریت میدانی بارقه های امید را دل مردم زنده می کند، گفت: مدیران استان با تجربه، تعهد و دلسوزی که دارند باید حل مشکلات مردم را با جدیت پیگیری کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند، نماینده مردم بیرجند درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی امروز (۲۸ شهریور) در برنامه دهگردشی خود با سفر به شهرستان درمیان در روستاهای آنیک، خوان، کلاته ملا، زیر براندود و شهر قهستان حضور یافت و با مردم این مناطق گفتگو کرد.

 

«حسین خسروی اسفزار» در برنامه دهگردشی روستاهای شهرستان درمیان با اشاره به اینکه در سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی مشکلات و نیازهای اعتباری استان مطرح شد، گفت: مدیران استان با تجربه، تعهد و دلسوزی که دارند باید حل مشکلات مردم را با جدیت پیگیری کنند.

 

وی به مشکل اینترنت در برخی روستاها در آستانه سال تحصیلی جدید اشاره کرد و افزود: مردم همواره پای این انقلاب هستند اما وقتی مدیران در میدان و دلسوز را می بینند بارقه های امید را در دل مردم زنده می کند.

 

نماینده مردم بیرجند درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش واردات واکسن و سرعت واکسیناسیون در دولت جدید، ادامه داد: در همین مدت کوتاه اقدامات میدانی دولت سیزدهم موجب امیدواری در بین جامعه شده است.

 

خسروی اسفزار در ادامه با بیان اینکه واکسیناسیون تنها راه اساسی برای کاهش مرگ و میر و شدت بیماری است، تأکید کرد: مردم منتظر تزریق برند خاصی از واکسن نمانند.

 

وی با بیان اینکه خدمت رسانی به مردم عبادت است، گفت: ما نمی توانیم مشکلات ۴۰ ساله را چند روزه حل کنیم اما با مدیریت میدانی و بررسی مشکلات از نزدیک می توان امید را به جامعه برگردانیم.

 

نماینده مردم بیرجند درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی از مشکلات نیازمند همکاری مردم با مسئولان است، تصریح کرد: منابع اعتباری کشور محدود است اما باید با همین منابع موجود راهکارهای برای حل مشکلات اندیشیده شود.

شفافیت شورای شهر بیرجند در انتخاب شهردار!

از کسب ۵ رأی توسط بهترین تا لیست جایگاه کاندیداهای بعدی / عضو شورا؛باید امامزاده یا آدم از کره مریخ می آوردیم؟

این اصل شفافیت است که باعث می شود تا مردم نظارت بیشتر و دقیق تری بر عملکرد وکلای خود در شورای شهر داشته باشند و از طرف دیگر این شفافیت، شورائیان را نسبت به گرفتن تصمیمات درست و کارشناسی شده متعهد تر کرده و زد و بندها را هم به حداقل خواهد رساند.

از کسب 5 رأی توسط بهترین تا لیست جایگاه کاندیداهای بعدی / عضو شورا؛باید امامزاده یا آدم از کره مریخ می آوردیم؟

به گزارش خبرنگار خاورستان، در جلسه ۲۷ شهریورماه شورای شهر بیرجند، دکتر بهترین با اکثریت آرا به عنوان بیست و هفتیمن شهردار بیرجند انتخاب شد. اما در این خصوص، هیچ اطلاعات و شفافیتی درباره تعداد آرا و رأی هر کدام از اعضای شورای شهر، مطرح نشد.

این در حالی است که یکی از مهم ترین خواسته های مردم بیرجند در زمان برگزاری انتخابات ششمین دوره شورای شهر، موضوع شفافیت بود. شفافیت در امور حق مردم است و همه مسئولان در همه مراتب و مناصب از دولت و مجلس و شوراهای اسلامی باید به آن پایبند باشند.

حفظ آبروی کاندیداها علت عدم اعلام رأی ها

دکتر محمودی راد رئیس شورای شهر بیرجند در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: رأی گیری انجام شده برای انتخاب شهردار بیرجند، به صورت مخفی و غیرعلنی انجام شد که طی آن؛ آقای دکتر بهترین با اکثریت آرا به عنوان شهردار انتخاب شد.

وی افزود: اینکه رأی اعضای شورای شهر به شخص کاندیداها، اعلام شود را نمی توان به عنوان شفافیت حساب کرد. چرا که وقتی که رأی گیری بصورت مخفی انجام می شود، نمی توانیم رأی ها را اعلام کنیم.

رئیس شورای شهر بیرجند با بیان اینکه تعداد آرای هر گزینه و کاندیدا را اعلام نمی کنیم، گفت: این موضوع تنها به دلیل حفظ آبروی کاندیداها و همچنین اتحاد اعضای شورا است. نیت ما خیر است و نه چیز دیگری، نباید به تفرقه و اینگونه موارد دامن زد. نباید شرایط طوری باشد که برخی کاندیداها به دلیل اینکه کمترین آرا را داشتند، ذهنیت هایی نسبت به آنها ایجاد شود و آبروی آنها برود.

تاکید و تعهد برخی اعضا به یک گزینه

محمودی راد بیان کرد: برخی از اعضای شورا، از همان ابتدا روی انتخاب یک شخص خاص تاکید داشتند و به برخی از کاندیداها تعهد داده بودند که من تو را به عنوان شهردار انتخاب می کنم. اکنون هم ممکن است برای اینکه بخواهند خودشان را در مقابل آن فرد و تعهدی که به او داده اند، توجیه کنند و با فرافکنی، شورا را تخریب کنند. اکنون هم اگر در جهت تحقق خواسته این اعضا، به این مسئله دامن نزنیم بهتر است.

وی ادامه داد: رأی برخی از کاندیداها، یک پنجم رأی شهردار منتخب بود و اکنون نمی خواهیم شبهه ای ایجاد و باعث ایجاد نفاق شود.

رئیس شورای شهر بیرجند افزود: یکی از همکاران شورا فقط روی یک گزینه اصرار داشت، در حالی که این گزینه یک رأی بیشتر نیاورده است. اعلام دقیق رأی ها، هم برای کاندیدا و هم برای خود عضو شورا که بر روی انتخاب کاندیدایی پافشاری کرده که فقط یک رأی آورده و مقبولیت زیادی نداشته است، زشت است.

محمودی راد خطاب به این اعضا؛ تاکید کرد: وقتی خودتان با هم اتحاد ندارید و نمی توانید با مجموعه اتحاد داشته باشید، چرا به مسائل دامن می زنید؟ انتظار داریم که این اعضا هم به جمع اعضای شورا بپیوندند و با همدلی و همراهی کارها دنبال شود.

شفافیت قربانی حفظ حرمت

اما همانطور که مردم موضوع شفافیت را از نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی مطالبه کردند که این موضوع منجر شد تا نمایندگان مجلس در موضوعات مختلف از جمله رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت، رأی خود را شفاف بیان کنند، اکنون هم انتظار دارند تا نمایندگان آنها در شورای شهر، رأی خود به کاندیداهای شهرداری را اعلام کنند.

در واقع این اصل شفافیت است که باعث می شود تا مردم نظارت بیشتر و دقیق تری بر عملکرد وکلای خود در شورای شهر داشته باشند و از طرف دیگر این شفافیت، شورائیان را نسبت به گرفتن تصمیمات درست و کارشناسی شده متعهد تر کرده و زد و بندها را هم به حداقل خواهد رساند. اما این بار هم اصل شفافیت، قربانی حفظ حرمت و آبروی کاندیداها شد، در حالی که همه می دانند از بین چند گزینه؛ فقط و فقط باید یک نفر انتخاب شود و انتخاب یک نفر به معنی بی آبرویی سایر کاندیداها نیست. چرا که اگر این کاندیداها قابلیت های لازم برای یک پست از جمله شهردار شدن را نمی داشتند، قطعا تا این مرحله بالا نمی آمدند، اما در نهایت این نظر جمع است که تعیین کننده است.

رتبه های کسب شده کاندیداهای شهرداری

در حالی که رئیس شورای شهر، جزئیات رأی گیری در خصوص انتخاب شهردار را به علت حفظ حرمت کاندیداها مطرح نکرد، اما خبرهای موثقی که به دست رسیده؛ حاکی از این است که دکتر بهترین با کسب ۵ رأی به عنوان شهردار انتخاب شد و آقایان عدل، کمیلی دوست، انوری و عظیم زاده هم به ترتیب در جایگاه های بعدی قرار گرفتند.

فروزانفر: به انوری رأی دادم

دکتر فروزانفر عضو شورای شهر بیرجند نیز در این خصوص به خبرنگار خاورستان، گفت: بر اساس جدول هایی که توسط گروه نخبگان و شورای شهر بیرجند با آیتم هایی از جمله سوابق مدیریتی، تحصیلی، علمی و … و همچنین با در نظر گرفتن ویژگی ها و صفات اخلاقی و شخصیتی و بررسی برنامه های کاندیداها در ۷ حوزه ازجمله ترافیک، شهرسازی و …، تعداد کاندیداها از ۳۰ نفر به ۱۱ نفر رسید که این افراد مورد گزینش و مصاحبه قرار گرفتند و از بین آن ها ۵ نفر انتخاب و سپس به گزینه آخر رسیدیم.

وی افزود: در انتخاب نهایی شهردار بیرجند، بنده به آقای انوری که دارای سابقه شهرداری و شورای شهر در شهرهای دیگر است، رأی دادم.

عضو شورای شهر بیرجند در خصوص انتخاب انجام شده، گفت: خوب یا بد این انتخاب بعدا مشخص می شود و افراد هم تا در موقعیت قرار نگیرند نمی توان توانایی آنها را محک زد.

فروزانفر با بیان اینکه در نظام شورایی تصمیم گیری جمعی است، ادامه داد: باید شهردار شروع به کار کند و شورا هم در این مسیر به شهردار کمک کند و همه همراه و همدل باشند تا شهر و شهرداری به نتیجه برسد، چرا که موفقیت شهردار، موفقیت شورا است.

وی یادآور شد: اکنون باید شهردار منتخب برای استعلامات به استانداری معرفی شود که ممکن است این پروسه ۲۰-۳۰ روز طول بکشد. پس از طی روال اداری و اینکه مشکلی وجود نداشته باشد، شهردار آغاز بکار خواهد کرد.

هلال بیرجندی: دلیلی برای اعلام رأی نمی بینم/ از اعلام رأی خود ابایی ندارم

خانم هلال بیرجندی عضو و نایب رئیس شورای شهر بیرجند هم در خصوص سوال خبرنگار خاورستان، مبنی بر اینکه به کدام کاندیدا رأی داده است؟ اظهارکرد: وقتی که روند رأی گیری در شورا مخفی بوده است، بنده چطور می توانم رأیم را اعلام کنم؟

وی افزود: اعضایی از شورا که رأی خود را اعلام کرده اند، اختیار خودشان را داشته اند، اما بنده پایبند به اصول شورا هستم. وقتی در فرم ها اعلام می شود که رأی مخفی است، بنده دلیلی برای اعلام رأی نمی بینم، اگر بنده رأیم را اعلام کنم، پس مخفی بودن آن چه معنی دارد؟

نایب رئیس شورای شهر بیرجند با بیان اینکه وقتی که بقیه اعضا رأیشان را اعلام کنند، رأی ما هم مشخص می شود، گفت: بنده از اعلام رأی خود ابایی ندارم، رأی دادم! آگاهانه و با اصول و منطق رأی دادم! چون دلم برای شهر و شهروندم می سوزد. ولی اینکه بر اساس قانون و فرم ها، رأی مخفی است، چگونه آن را اعلام کنم؟ من این را شفافیت نمی دانم، شاید هم اشتباه می کنم.

هلال بیرجندی بیان کرد: این اعلام رأی، به نوعی با آبروی مردم بازی کردن است و بنده صلاح نمی دانم. اما رئیس و سخنگوی شورا همه چیز را می داند و اگر احساس کند که باید شفاف سازی شود، از طرف بنده مجاز است که رأیم را اعلام کند.

درخشی: بهترین و اصلح ترین گزینه انتخاب شد

حجت الاسلام درخشی عضو دیگر شورای شهر بیرجند هم در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: چون رأی ها مخفی بوده است، قرار شد که رأی ها اعلام نشود و بنده هم رأی خودم را اعلام نمی کنم.

وی افزود: به نظر بنده در بین گزینه های موجود انتخاب خوبی انجام شد، دست همکاران شورا درد نکند و خدا قوت به آنها، چرا که با تحقیقات انجام شده و شناختی که مردم نسبت به دکتر بهترین دارند، او دارای تجربه و صداقت است و عضو شورای شهر هم بوده است. بنابراین ضمن احترام به بقیه کاندیداها که قطعا توانمندی هایی داشتند، معتقدم که بهترین و اصلح ترین گزینه انتخاب شد.

عضو شورای شهر بیرجند ادامه داد: بنده از روند رأی گیری رضایت کامل دارم و به نظر شورا احترام می گذارم. قرار شد هر کسی که شهردار شود، همه اعضای شورا پشت او باشند.

درخشی افزود: همه کاندیداها؛ گزینه های پیشنهادی اعضای شورای شهر بوده اند که به صورت مخفی و مشترک معرفی و با رأی آنها ؛ برای ارائه برنامه به صحن شورا آمده اند که اعضای شورا هم از بین این کاندیداها، گزینه اصلح را انتخاب کرد. البته برخی از گزینه ها هم دعوت را نپذیرفتند و حضور نیافتند.

وی بیان کرد: هر نفر از اعضای شورا ۵ گزینه را بصورت مخفی معرفی کرد که برخی از این گزینه ها تکراری بود که ۳۰ نفر گزینه، گزینه های مخفی و مشترک اعضای شورا بود.

نمی خواستیم امامزاده یا فردی از کره مریخ بیاوریم

عضو شورای شهر بیرجند گفت: روند انتخاب بی نظیر و عالی بود، چون تیم کارشناسی از متخصصین و معتمدین با تجربه شهر دعوت شد و همه نامزدها برنامه هایشان را ارائه دادند. انتخاب هم بر اساس فرمی که ۱۷ ماده، نمره داشت، انجام شد که بر اساس نمره اعضای شورا و نخبگان، ۵ کاندیدایی که بالاترین امتیاز را داشتند، بالا آمدند و پس از مشورت، از بین این ۵ نفر، دکتر بهترین با اکثریت آرا انتخاب شد.

درخشی یادآور شد: در مرحله رأی گیری قبلی برای تعیین ۵ کاندیدای برگزیده که توسط نخبگان و اعضای شورا انتخاب شده بودند، یک گزینه غیربومی رأی اول را آورد، اما اعضای شورای شهر چون قول داده بودند که شهردار بومی انتخاب کنند، در انتخاب نهایی؛ به گزینه بومی که بیشترین نمره را داشت، رأی دادند.

وی با اشاره به حواشی مطرح شده در فضای مجازی در خصوص انتخاب شهردار، اظهارکرد: هر انسانی یک ضعف و قوتی دارد، ما که نمی خواستیم امامزاده یا فردی از کره مریخ بیاوریم که همه راضی باشند!

رأیمان برای خدا و قابل دفاع است/ و هیچ اجباری در پشت صحنه رأی من نبوده

عضو شورای شهر بیرجند گفت: ما ( اعضای شورا) هم معصوم که نیستیم و ممکن است خطا و اشتباه هم رخ دهد، ولی الان بهترین گزینه انتخاب شده است. اعضای شورا به هرکسی که رأی داده اند، برای رضای خدا بوده و اکنون هم از رأی خود دفاع می کنیم.

درخشی با اشاره به اینکه برخی مدعی اند که  چون من از لیست انقلابی ها رأی آورده ام، در انتخاب گزینه شهردار اجبار داشته ام، تصریح کرد: بنده برای رضای خدا رأی دادم و هیچ تعصبی یا هیچ کسی و هیچ اجباری در پشت صحنه رأی من نبوده است. بینی و بین الله؛ من مجبور نبوده ام و با انتخاب و رضایت قلبی کامل رأی داده ام.

رأی حسنی صفت و عبدالرزاق نژاد به بهترین

بر اساس گفته های آقای درخشی، گویا او هم به دکتر بهترین رأی داده است و شنیده ها حاکی از این است که هلال بیرجندی هم انتخابش دکتر بهترین بوده است. حجت الاسلام عبدالرزاق نژاد و حسنی صفت هم رأی خود را آقای بهترین عنوان کردند.

در حالی که یزدان شناس عضو دیگر شورا هم اعلام رأی خود را منوط به مشورت با سایر اعضا دانست که هنوز اعلام نکرده است، اما سروری انتخاب خود را آقای عدل اعلام کرد.

خانم ناصری هم که از گزینه خاصی اسم نبرده، فقط اعلام کرده که به شهردار منتخب رأی نداده است. بر این اساس رأی پنجم بهترین، متعلق به یزدان شناس یا محمودی راد بوده است.

 

در حالی که شفافیت حق مسلم مردم است و آنها باید از تصمیمات مهمی که نمایندگانشان برای آنها می گیرند، آگاه باشند، اما متاسفانه برخی از اعضای شورا با نادیده گرفتن اصل شفافیت، فقط بر حفظ آبروی کاندیداها تاکید کردند و برخی هم با اکراه پاسخ دادند. در حالی که اگر همه به این اصل مهم پایبند باشند، دیگر مردم و یک خبرنگار به عنوان نماینده رسانه ای آنها، مجبور به رمزگشایی از این موضوعات نیست.

موافقت وزارت بهداشت با تجهیز بیمارستان‌های استان

معاون درمان وزیر بهداشت با تجهیز بیمارستان‌های خراسان جنوبی موافقت کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در دیدار با جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت موافقت تامین تجهیزات پزشکی شامل یک دستگاه سونوگرافی و یک دستگاه اکوکاردیوگرافی برای راه اندازی مجتمع درمانی امام رضا (ع) وابسته به خادمیاران آستان قدس رضوی در شمال شهر بیرجند را دریافت کرد.

 

دهقانی همچنین از اخذ موافقت احداث بیمارستان محلی برای شهر مود خبر داد و گفت: اخذ موافقت با تامین اعتبار دستگاه اکسیژن ساز بیمارستان‌های شهداء قائن و امام علی سرایان ، تامین اعتبار تکمیل بخش ایزوله بیمارستان شهداء قائن، تامین اعتباربرای‌ای سی یو بیمارستان طبس نیز از دیگر مصوبات این دیدار بود.

وی از موافقت با مساعده یک میلیارد تومانی به بیمارستان زیرکوه خبر داد و افزود: با تامین اعتبار یک دستگاه اکوکاردیوگرافی به بیمارستان ولیعصر و یک دستگاه سونوگرافی به بیمارستان حضرت رسول فردوس نیز موافقت و قرار شد از طریق هیات امنا به دانشگاه تحویل داده شود.

دهقانی به تامین اعتبار طرح پیشنهادی پایش از راه دور مادران باردار به میزان ۵ میلیارد ریال اشاره کرد و گفت: اخذ موافقت تامین تجهیزات بیمارستان جدید بشرویه و اورژانس نهبندان جهت راه اندازی و بهره بردا‌ی نیز از دیگر دستاورد‌های این سفر بود.

توقیف نیسان حامل ۳۰۰ قطعه جوجه فاقد مجوز در دیهوک

خودرو نیسان حامل ۳۰۰ قطعه جوجه فاقد مجوز حمل بهداشتی-قرنطینه‌ای دامپزشکی در بخش دیهوک طبس توقیف شد.

مسئول پست دامپزشکی بخش دیهوک با بیان اینکه دامپزشکی به منظور حفظ وتوقیف نیسان حامل ۳۰۰ قطعه جوجه فاقد مجوز در دیهوک حراست از بهداشت عمومی جامعه در برابر تهدیدات بالقوه از قبیل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بر تمامی محموله‌های دام ، طیور و فرآورده‌های مرتبط با آن‌ها نظارت‌های دقیق بهداشتی را اعمال می‌کند، گفت: هر گونه حمل و نقل دام، طیور وفرآورده‌های خام مربوط به آن‌ها نیازمند دریافت مجوز‌های لازم از دامپزشکی و رعایت اصول بهداشتی است.

 

حسینی افزود: یک خودرو حامل ۳۰۰ قطعه جوجه بدون هویت و سابقه بهداشتی مشخص و همچنین فاقد مجوز حمل بهداشتی قرنطینه ای دامپزشکی که از شهرستان نیشابور به مقصد شهرستان طبس، بخش دیهوک در حرکت بود با همکاری پاسگاه زنوغان متوقف و برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارجاع شد.

 

 

 

هشدار دامپزشکی نهبندان در خصوص تغذیه با ضایعات خرما

دامپزشکی نهبندان با توجه به فصل برداشت خرما در خصوص تغذیه دام ها با ضایعات خرما به دامداران هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان با اشاره به اینکه مصرف یکبارههشدار دامپزشکی نهبندان در خصوص تغذیه با ضایعات خرما خرما باعث ناتوازن مواد مغذی می‌شود، از دامداران شهرستان خواست: از پرورش و چراندن دام‌های خود در باغ های خرما اجتناب کنند و در صورت مبتلا شدن دام به بیماری اسیدوز ، حتما دام را برای درمان به شبکه دامپزشکی منتقل کنند.

محسن آهنی با بیان اینکه افزایش مصرف ضایعات خرما باعث بروز نفخ و اسیدوز در دام می شود، گفت: بیماری اسیدوز در فصل برداشت خرما به علت تمایل زیاد نشخوارکنندگان به خرما و با توجه به میزان بالای مواد قندی در خرما ، زمینه تکثیر و رشد باکتری‌ها را فراهم می‌کند و در نتیجه اسید لاکتیک تولید می‌شود که این اسید علاوه بر آسیب رساندن به دستگاه گوارش دام، جذب خون می‌شود و موجب افسردگی دام و ایجاد عفونت در مخاطات دستگاه گوارش می شود که بر اثر اسید آسیب دیده است.

وی افزود: بیماری اسیدوز با بی‌اشتهایی، کم‌آبی، زمین‌گیری و مرگ در دام ظاهر می‌شود و مواد غذایی قندی از قبیل کشمش، گندم، جو، ذرت، انگور، خرما و سورگوم در ایجاد این بیماری متابولیکی در نشخوارکنندگان موثر است.

 

 

 

 

 

 

 

نیروی انتظامی در حوزه امنیت و سلامت حضور جدی و موثر دارد

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: امروز نیروهای انتظامی هم در حوزه امنیت هم سلامت حضور جدی و فعال دارند و گزارش‌ها نشان از تلاش و همت بالای پلیس در تامین نظم و امنیت است.

به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، حمید ملانوری روز یکشنبه در مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس که در میدان صبحگاه فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: در یک سال و نیم گذشته علیرغم همه مشکلات و محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا، نیروی انتظامی در کنار مباحث امنیتی به مسئولیت خود در مدیریت کرونا و اعمال محدودیت‌های شبانه متأثر از رنگ‌بندی‌های مناطق مختلف به خوبی عمل کرد.

وی به نیابت از دولت و مردم، از خدمات ماندگار خانواده بزرگ نیروی انتظامی  تقدیر کرد و گفت: با هوشیاری، انگیزه، حساسیت و تعصب شما، فضای امن برای مردم فراهم شده است.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: امام حسین (ع) در مکتب خود انسان بودن و خدایی بودن را به ما آموخت و امروز در سایه‌سار این مکتب بزرگ، مکتب انقلاب، حضرت امام خمینی (ره) و حاج قاسم شکل گرفته است.

وی گفت: براساس حدیث قدسی، امنیت و سلامت دو نعمت بزرگ مغفول مانده‌اند و از آنجایی که در جامعه‌ای امن زندگی می‌کنیم این دو نعمت برای ما ناشناخته است.

ملانوری افزود: آنچه این روزها اربعین حسینی به ما یادآوری می‌کند، پندها و آموزه‌هایی است که مکتب عاشورا و قیام امام حسین (ع) به ما داده که همان درس ایستادگی، عزت، سربلندی، ایثار، شهادت و از جان‌گذشتگی است.

وی اظهار داشت: براساس مکتب عاشورا برای خدمت به بشریت حتی باید جان خود را نیز فدا کنیم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: قیام عاشورا برپا شد تا حریت، آزادگی، عزت و انسانیت را برای جامعه بشری به ارمغان بیاورد.

وی ادامه داد: شعار مکتب عاشورا این است که ما ملت امام حسینیم و ملت شهادت، و ملت شهادت جز نیت خدایی اعتقاد دیگری ندارد.

ملانوری با اشاره به آیه شریف قرآن کریم اظهار داشت: امروز ترجمه و تفسیر این آیه شریفه جمهوری اسلامی ایران است که در همه بزنگاه‌های تاریخ باشکوه نظام اسلامی از دوران شکل‌گیری، دفاع مقدس تا مقاطع بعد، گروه‌هایی از مردم لباس رزم و جهاد را پوشیدند تا مکتب و دین خدا را یاری کنند و خداوند هم به یاری ما آمد تا کسی نتواند بر ما پیروز شود و این تحقق وعده الهی است.

وی گفت: امروز نه تنها از جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از امن‌ترین کشورهای منطقه یاد می‌شود بلکه هر نوع تصمیم‌گیری در حوزه امنیتی بدون حضور ایران به نتیجه مثبتی نمی‌رسد و حضور ایران در منطقه، حضوری تأثیرگذار است.

استاندار خراسان‌ جنوبی امروز در مراسم صبحگاه عمومی فرماندهی انتظامی استان حضور یافت.

هدف از این بازدید که معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار نیز حضور داشت، اطلاع از وضعیت موجود، آشنایی با امکانات و زیرساخت‌های در اختیار مجموعه و خداقوت به کادر نیروی انتظامی بود و ملانوری بعد از اتمام مراسم صبحگاه از سایت نیروی انتظامی استان بازدید کرد.

استاندار خراسان جنوبی در پایان با قدردانی از فرمانده و کارکنان فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی، به واسطه خدمات و زحمات این مجموعه با اهدای لوحی به فرمانده انتظامی خراسان جنوبی از آنان قدردانی کرد.

نمایشگاه دستاوردهای نیروی انتظامی در دفاع مقدس نیز با حضور استاندار خراسان جنوبی افتتاح شد.

 

 

 

 

مرکز جامع تشخیصی و توانبخشی دانش‌آموزان استثنایی در بیرجند افتتاح شد

بیرجند – ایرنا – مرکز جامع تشخیصی، توانبخشی و مشاوره‌ای دانش‌آموزان استثنایی روز یکشنبه با حضور رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در بیرجند افتتاح و اعلام شد که دهمین مرکز در کشور است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این آیین گفت: مراکز جامع مشاوره‌ای که در استان‌ها شرایط ارتقا داشته باشند با تجهیز آنها به امکانات تخصصی، به مراکز جامع تشخیصی، توانبخشی و مشاوره‌ای ارتقا می‌یابند.

سید جواد حسینی افزود: کمتر از ۲ سال گذشته فقط ۱۵ مرکز جامع مشاوره‌ای در کشور وجود داشت که امروز به ۵۵ مرکز رسیده است.

وی اظهار داشت: خراسان جنوبی دهمین استان مجهز به مرکز جامع تشخیصی، توانبخشی و مشاوره‌ای است که امیدواریم در آینده نزدیک همه استان‌ها با ارتقای مراکز مشاوره خود از این ظرفیت برخوردار شوند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه این مراکز نباید از نظر تجهیزات مورد نیاز کمبودی داشته باشند گفت: ۲۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات وزارت آموزش و پرورش برای تجهیز این مرکز اختصاص می‌یابد.

مرکز جامع تشخیصی، توانبخشی و مشاوره‌ای دانش‌آموزان استثنایی که امروز به بهره‌برداری رسید، خدماتی نظیر مشاوره خانواده، بینایی‌سنجی، مرکز مشاوره کودکان با نیازهای ویژه، آزمون‌ها و خدمات توانبخشی، کار درمانی و شنوایی‌سنجی را به جامعه هدف ارایه می‌کند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور شامگاه روز گذشته (شنبه) وارد خراسان جنوبی شد و حضور در گردهمایی مشترک معاونین اداره کل و مدیران شهرستان‌ها و مناطق، بازدید از آموزشگاه‌ها، افتتاح مرکز تشخیصی، توانبخشی و مشاوره‌ای، نشست تخصصی در حوزه آموزش و پرورش استثنایی و بازدید از اردوگاه استثنایی از مهمترین برنامه‌های سفر حسینی به این استان است.

 

خشکسالی باعث مرگ وحوش در پناهگاه نایبندان طبس شد

بحران در پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس/۲

خشکسالی باعث مرگ وحوش در پناهگاه نایبندان طبس شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از بحران جدی در پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس در پی خشکسالی حاکم بر این منطقه خبر داد و گفت: گرسنگی علت اصلی از بین رفتن وحوش در این پناهگاه است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حسن اکبری گفت: در پی پایش هشت ساعته به همراه معاونین و روسای ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان‌های استان در پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس با مشاهدات صورت گرفته از خشک شدن و از بین رفتن پوشش گیاهی منطقه تا تلفات کل و بز، در صورتی که چاره‌اندیشی نشود، آینده روشنی در انتظار این پناهگاه نخواهد بود.

وی افزود: پناهگاه حیات وحش نایبندان یکی از بکرترین و کم‌تعارض‌ترین زیستگاه‌های کشور به لحاظ تعارضات و ورود دام اهلی است که متاسفانه خشکسالی‌های طولانی مدت در کنار تغییر اقلیم سبب از بین رفتن بخش عمده‌ای از پوشش گیاهی این پناهگاه وسیع شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار داشت: در پایش‌های به عمل آمده، تلفات پراکنده در جمعیت علفخواران منطقه رخ داده است که اکثر تلفات در کل و بزهای پیر بوده و در پایش به عمل آمده گروهی چند روز گذشته، تنها در یک دره متاسفانه ۶ لاشه تلف شده، مشاهده شد که اغلب بالای ۹ سال بودند.

وی با اشاره به تلفات مشاهده شده در زیستگاه و تعمیم آن به کل زیستگاه‌های مستعد حضور گونه در پناهگاه مذکور گفت: پیش‌بینی می‌شود شاهد کاهش درصدی از جمعیت در سرشماری سال جاری و در صورت ادامه روند در سال‌های بعد باشیم.

اکبری افزود: می‌توان مشخصا از گرسنگی به عنوان علت اصلی از بین رفتن وحوش در پناهگاه نام برد و به منظور بررسی‌های تکمیلی درخصوص علت تلفات در پناهگاه، از یکی از لاشه‌های تازه، نمونه‌برداری انجام و تحویل دامپزشکی شد.

وی اقدامات انجام شده توسط این اداره کل را برای برون رفت از این بحران با توجه به گستردگی وسعت منطقه، کمبود نیرو و اعتبارات کافی ندانست و خواستار تقویت اعتبارات و نیز ابلاغ سریع اعتبارات خشکسالی استان برای کمک به عبور از بحران پیش آمده شد.

پناهگاه حیات وحش نایبندان سال ۱۳۷۴ با هدف حمایت از گونه‌های جانوری کمیاب مانند یوزپلنگ آسیایی و جبیر به‌عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد و ۲۵ مهر سال ۱۳۸۰ با مصوبه شماره ۲۰۰ شورای عالی حفاظت محیط زیست با عنوان پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس به مجموعه مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوست.

این منطقه با وسعت یک میلیون و ۵۱۶ هزار و ۹۹۳ هکتار بزرگترین پناهگاه حیات وحش کشور محسوب می‌شود و بخش عمده این پناهگاه را دشت تشکیل می‌دهد.

پناهگاه حیات وحش نایبندان در جنوب و جنوب غربی طبس واقع شده و فاصله آن تا شهر طبس حدود ۴۰۰ کیلومتر است.

در زمان حاضر استان خراسان جنوبی هفت منطقه حفاظت شده و سه پناهگاه حیات وحش دارد که توسط حفاظت محیط زیست مدیریت می‌شود.

 

بحران در پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۴ خانواده دیگر داغدار کرونا/۲

در شبانه روز گذشته با ثبت ۴ مورد فوت جدید ناشی از کرونا در استان تعداد فوتی‌های این بیماری به هزار و ۱۲۱ نفر رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: دیروز ۱۲۵ آزمایش تشخیص۴ خانواده دیگر داغدار کرونا کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۳۵ بیمار جدید شامل ۱۳ بستری و ۲۳ مورد سرپایی، شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۱۶ مورد از بیرجند، زیرکوه ۴ مورد، سربیشه ۱ مورد، طبس ۹مورد، قاین ۲ مورد و نهبندان ۳ مورد جدید شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین از ۵۷۰ تست سریع کرونا ۱۲۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۲۲۹ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند ۱۱۵ که نفر کرونا مثبتند.

مهدی زاده گفت: از این تعداد ۲۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۱۰نفر نامساعد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ۴ مورد فوت جدید در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی ثبت شد و فوتی‌های ناشی از این بیماری به هزار و ۱۲۱ نفر رسید.

وی افزود: در شبانه روز گذشته ۷۲ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند که در همین مدت ۵۶ بیمار شامل ۳۲ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب از بیمارستان‌ها ترخیص شدند.

 

 

 

 

فراخوان مسابقه ادبی «برسد به دست شاعر» در کانون خراسان جنوبی/۲

فراخوان مسابقه استانی “برسد به دست شاعر” در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی منتشر شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در این خصوص گفت: برفراخوان مسابقه ادبی «برسد به دست شاعر» در کانون خراسان جنوبی اساس این فراخوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از کودکان و نوجوانان ادب دوست دعوت می‌کند تا در قالب کارت پستال و دست نویس برای شاعر یا نویسنده مورد علاقه خود نامه بنویسند.

حمیدی با بیان اینکه به منظور حفظ دست خط به عنوان یک امضای نوشتاری منحصر به فرد برای هر یک از افراد بشر و توجه به نامه نگاری به عنوان یکی از گونه‌های ارتباط نوشتاری و بیان احساسات و عواطف اعضا در قالب نامه برای شاعر مورد علاقه برگزار می‌شود، افزود: کودکان و نوجوانان ۷ تا ۱۷ سال می‌توانند با موضوعات، شاعر مورد علاقه من، تصور من از اتاق کار شاعر، اگر روزی مثل تو شاعر شوم و این شعرت را دوست داشتم در قالب نامه دست نویس به همراه کارت پستال با شاعر مورد علاقه خود ارتباط بگیرند.

مهلت ارسال اثر به این مسابقه ۱۵ آبان  ۱۴۰۰ اعلام شده و علاقه مندان می‌توانند آثار خود را به مراکز کانون در سطح استان تحویل دهند.

بر اساس این فراخوان ، برگزیدگان آثار برتر همزمان با ۲۴ آبان  و روز کتاب و کتاب‌خوانی معرفی خواهند شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

مزاحمت اینترنتی، نتیجه اعتماد بیجا در فضای مجازی/۴

مزاحم اینترنتی که با استفاده از بستر فضای مجازی اقدام به هتک حیثیت و انتشار تصاویر و فیلم‌های خصوصی شاکی می‌کرد شناسایی شد.

رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی گفت: خانم جوانی با در دست داشتن مرجوعه مزاحمت اینترنتی نتیجه اعتماد بیجا در فضای مجازیقضائی به این پلیس مراجعه و بیان داشت فردی در فضای مجازی مدت زیادی به ایجاد مزاحمت وی پرداخته و تصاویر و فیلم‌های خصوصی‌اش را منتشر کرده است.

سرهنگ محمدپور افزود: شاکی در ادامه اظهاراتش عنوان داشت بعد از آشنایی بنده از طریق یکی از دوستانم با این فرد ناشناس در فضای مجازی به علت اعتماد بیش از حد، تصاویر و فیلم‌های شخصی خودم را در اختیار وی قرار دادم، بعد از مدتی با وجود آمدن اختلافات اخلاقی به این رابطه پایان دادم پس از آن هر روز مرا تهدید به انتشار فیلم و تصاویر خصوصی ام می‌کرد تا اینکه متوجه شدم تمام فیلم‌ها و تصاویر خصوصی‌ام در بین خانواده و اقوام پخش شده است.

وی گفت: افسران سایبری پلیس فتا پس از مطالعه اظهارات شاکی و همچنین اقدامات فنی و پلیسی متهم را شناسایی و بازداشت کردند.

سرهنگ محمدپور گفت: متهم پس از حضور در پلیس فتا در ابتدا منکر ارتکاب جرم انتسابی شد ، ولی در مواجه شدن با مدارک ، مستندات و ادله دیجیتال جمع‌آوری شده به جرم خود اعتراف کرد.

وی به کاربران فضای مجازی توصیه کرد: فریب پیشنهاد و درخواست‌های نامتعارف را نخورند و از اشتراک‌گذاری تصاویر شخصی و خصوصی در فضای مجازی و ارسال آن‌ها به افراد ناشناس خودداری کنند.

رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی گفت: شهروندان هشدار‌های پلیس فتا را جدی بگیرند و در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی یا پیام رسان‌های موبایلی موضوع را از طریق نشانی پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.

 

 

 

 

درخشش دوچرخه سواران استان در مسابقات دوچرخه سواری آزاد کشور/۷

تیم دوچرخه سواری خراسان جنوبی ۳ رتبه برتر مسابقات آزاد کشور را از آن خود کرد.

رئیس هیئت دوچرخه سواری استان گفت: تیم دوچرخه سواری تریال استان در درخشش دوچرخه سواران استان در مسابقات دوچرخه سواری آزاد کشورمسابقات دوچرخه سواری آزاد کشوری در همدان با ۱۹ ورزشکار از سراسر کشور رقابت کرد.

علوی گفت: تیم استان با ۵ ورزشکار در بخش جوانان و بزرگسالان در این دوره از مسابقات شرکت کردند  که در پایان  نیما جعفری و سجاد بیدختی در رده نیمه حرفه‌ای جوانان اول و دوم شدند و علی اختر  در رده حرفه‌ای بزرگسالان عنوان دوم را کسب کرد.
برگزیدگان این  دوره از مسابقات در راستای آمادگی و برای حضور در مسابقات قهرمانی کشور (انتخابی تیم ملی) از ۱۵ تا ۱۷  در تهران حضور می یابند.

 

 

 

 

 

 

 

مدیر کل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی عنوان کرد

ارائه طرح در راستای حمایت از فرهنگ اصیل استان/۳

مدیر کل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی گفت: دستگاه های اجرایی در راستای حمایت از فرهنگ اصیل استانی و صیانت از دستاوردهای فرهنگی بومی طرح و برنامه ارائه دهند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ جلسه برنامه ریزی مصوبه “حمایت از فرهنگ اصیل استانی و صیانت از دستاوردهای فرهنگی بومی” شنبه ۲۷ شهریورماه جاری برگزار شد.

عباسعلی بهاری به مصوبات سفر اخیر رئیس جمهور به خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: در جلسه شورای اداری اهمیت توسعه فرهنگ اصیل استان و توجه به دستاوردهای بومی به عنوان عاملی برای مقابله با آسیب های اجتماعی مطرح شد.
وی هدف از برگزاری این جلسه را ارائه طرح توسط دستگاه های اجرایی استان با کارکرد فرهنگی در راستای مصوبه شورای اداری اعلام کرد و افزود: نهایتا ظرف یک هفته آتی، باید کار کارشناسی و مطابق با نیاز جامعه هدف، بر روی طرح های مد نظر انجام و جهت تصویب و اجرا ارائه شوند.
بهاری با اشاره به این که از طرح های ابتکاری استقبال می شود، خاطرنشان کرد: برخی طرح ها دارای اهمیت بالایی بوده و باید در سطح استان اجرا شوند و نیاز به اعتبارات استانی دارند، لذا اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح ها نیز محاسبه و ذکر شود.
وی با تاکید بر تبیین طرح های زود بازده و با اثرگذاری طولانی مدت، ادامه داد: ما نیز پیگیری خواهیم کرد تا طرح ها دچار موازی کاری نشوند و در حوزه ماموریت خودشان به مرحله اجرا برسند.
مدیر کل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری با بیان این که هم افزایی بین دستگاه ها در طرح ها احصا و تیم های اجرا شکل خواهند گرفت، افزود: تمامی ظرفیت های استان را برای اجرای این طرح ها به کار خواهیم گرفت تا منتج به آثار خوبی در استان شود.
بهاری از دستگاه های اجرایی تقاضا کرد: طرح ها با اولویت ارسال شوند تا در صورت نیاز به حذف تعدادی از طرح ها، برنامه های اولویت دار باقی بمانند.

اجرای بیش از ۶۰ برنامه فرهنگی و هنری در ایام هفته دفاع مقدس/۷

اجرای بیش از 60 برنامه فرهنگی و هنری در ایام هفته دفاع مقدس
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از اجرای بیش از ۶۰ برنامه متنوع فرهنگی، هنری و قرآنی در ایام هفته دفاع مقدس خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، ناصر نبی زاده با بیان این خبر عنوان کرد: در این ایام برگزاری جشنواره استانی شعر دفاع مقدس، برپایی کارگاه هم نویسی و نمایشگاه خوشنویسی و همچنین کارگاه نمایش نویسی با موضوع دفاع مقدس را خواهیم داشت.

وی به اکران فیلم سینمایی درخت گردو بعنوان فیلم برگزیده جشنواره فجر نیز اشاره کرد و افزود: حمایت از تولید و اجرای ۲ نمایش با موضوع دفاع مقدس و تولید محتوا و عکس نوشته جهت انتشار در فضای مجازی از دیگر برنامه های هفته دفاع مقدس امسال است.

نبی زاده از برگزاری محفل انس با قرآن به نیت اهدای ثواب آن به ارواح طیبه شهدای دفاع مقدس و ۲ هزار شهید استان سخن گفت و خاطرنشان کرد: در این ایام علاوه بر رونمایی از کتاب با موضوع دفاع مقدس، از قاریان و حافظان رزمنده، جانباز و آزاده تجلیل خواهد شد.

وی با بیان این که به مناسبت چهل و یکمین سالگرد هفته دفاع مقدس از ۴۱ رزمنده استان توسط ستاد تجلیل خواهد شد، ادامه داد: یک نفر از این عزیزان هنرمندی ایثارگر خواهد بود.

به گفته وی تاکید و تبیین نشریات و خبرگزاری های استان در راستای انتشار مطالب مرتبط با دفاع مقدس، برپایی نمایشگاه تصاویر شهدای هنرمند و تشکیل کمیته هنری نمایشی ادبیات و رسانه دفاع مقدس نیز در این هفته انجام می گیرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تهیه و توزیع وصیت نامه شهدای هنرمند از طریق اتوماسیون اداری، ادامه داد: نشست های بصیرتی و روشنگری ویژه بسیجیان اداره کل و مراسم زیارت عاشورا و قرائت زیارت اربعین در طول هفته دفاع مقدس نیز برگزار می شود.

سالانه ۳۵۰ هزار متر مربع جاجیم در خراسان جنوبی تولید می شود/۲-۳

 سالانه ۳۵۰ هزار متر مربع جاجیم در خراسان جنوبی تولید می شود

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: سالانه ۳۵۰ هزار متر مربع جاجیم به همت هنرمندان جاجیم‌باف این استان تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌شود.

حسین عباس‌زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر یک هزار و ۵۰۰ صنعتگر در خراسان جنوبی در زمینه تولید جاجیم فعالیت دارند و با آموزش جاجیم‌بافان می‌توانیم محصول بازارپسند را برای فروش در بازارهای مختلف، تولید کنیم.

وی با بیان اینکه اقدامات خوبی برای حمایت از هنرمندان جاجیم‌باف انجام شده است گفت: صدور مجوز، ارائه تسهیلات کم‌بهره، ارائه آموزش‌های رایگان ویژه شاغلان و ارائه خدمات بیمه‌ای از جمله این اقدامات بوده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی ادامه داد: هنرمندان جاجیم‌باف برای حضور در نمایشگاه‌ها و بازارچه‌ها معرفی می‌شوند و امکان شرکت در رویدادهای مهم و تخصصی حوزه صنایع دستی مانند مهر اصالت و نشان ملی نیز برای آنان فراهم شده است.

وی اظهار داشت: امروز باید به دنبال این فرصت باشیم که فرهنگ تولید متناسب با ذائقه مخاطب را در میان صنعتگران گسترش دهیم و جاجیم‌بافی در چند سال اخیر جهش متفاوتی را نسبت به گذشته داشته است.

جاجیم‌ها بیشتر به صورت نوارهای با عرض ۲۵ تا ۳۰ سانتیمتر و طول ۳۰ تا ۶۰  متر بافته می‌شوند و برای استفاده از جاجیم چند نوار کنار همدیگر دوخته می‌شود تا پارچه‌های بزرگ ایجاد شود.

دستگاه جاجیم‌بافی هم دارای ساختمان ساده‌ای شامل کوجی، میخ‌های فلز، سه پایه چوبی، نورد، تخته چوبی برای دفتین زدن، قمیش، سرند، ماکو و ماسوره است.

با وجود خشکسالی متوالی در خراسان جنوبی و مهاجرت تعدادی از روستاییان، فرآورده‌های مختلف صنایع دستی به علت داشتن مزایایی از جمله سادگی شیوه تولید و نبود نیاز آنچنانی به آموزش‌های فنی وسیع، تاثیر چشمگیر در افزایش بهبود رفاه و اقتصاد خانواده‌‎ها و توسعه مناطق روستایی و عشایری همچنان رونق دارد.

 

 

 

 

مشکلات بین فردی در صدر موارد مراجعه به مراکز مشاوره خراسان‌جنوبی است/۴

مشکلات بین فردی در صدر موارد مراجعه به مراکز مشاوره خراسان‌جنوبی است

 مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: بررسی‌های آماری نشان می‌دهد مشکلات بین فردی از جمله مشکلات با همسر در صدر موارد مراجعه به مراکز مشاوره روانشناختی این استان قرار دارد.

علی عرب‌نژاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از فعالیت ۵۶ مرکز روانشناختی حضوری در استان خراسان جنوبی خبر داد و افزود: در یک گزارش تحلیل محتوایی آماری از مراجعات این مراکز مشخص شد که مشکلات بین فردی بیشترین موارد مراجعه‌کننده به این مراکز است.

وی گفت: مشکلات با همسر با ۷۴ درصد بالاترین تعداد مراجعه برای مشکلات بین فردی و از بین مشکلات فردی نیز مشکلات خلقی و اضطرابی با ۵۶ درصد بیشترین مراجعه را به مراکز مشاوره حضوری در خراسان جنوبی به خود اختصاص داده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی مشاوره تلفنی را از دیگر خدمات این سازمان برشمرد و اضافه کرد: ۱۱ هزار تماس تلفنی از ابتدای امسال با صدای مشاور (۱۴۸۰) برقرار شده است و کارشناسان بهزیستی به افراد تماس‌گیرنده مشاوره‌های لازم را ارائه کرده‌اند.

وی گفت: یکی از مهمترین فعالیت‌های بهزیستی، ارایه خدمات مشاوره‌ای به جامعه هدف و آسیب‌دیدگان این حوزه بوده که برای این مهم راهکارهای متعدد اتخاذ شده و یکی از این راهکارها خط ۱۴۸۰ است که به وسیله آن افراد مورد نظر می‌توانند با برقراری تماس از نظرات کارشناسان و مشاوران برجسته اداره کل بهزیستی بهره‌مند شوند.

عرب‌نژاد اظهار داشت: مردم تمامی شهرها و شهرستان‌های استان می‌توانند با این خط تلفنی ارتباط برقرار کنند و در این زمینه هیچ گونه محدودیتی برای مردم شهرستان‌های اطراف وجود ندارد.

وی افزود: مردم می‌توانند از طریق صدای مشاور در موضوعات مختلف از جمله کودکان و نوجوانان، مسایل تحصیلی، تربیتی، خانوادگی و مشکلات زوجین، کرونا، اعتیاد و مشکلات فردی و بین فردی مشاوره دریافت کنند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر موضوعات مربوط به کرونا در صدر سوال‌ها و نگرانی‌های مردم قرار دارد و مشاوران بهزیستی با همه توان و تلاش سعی در خدمت‌رسانی مشاوره برای بهبود اوضاع روانی مردم در زمینه کرونا دارند.

وی بیان کرد: واحد مشاوره تلفنی بهزیستی از ساعت ۸ تا ۲۴ و در روزهای هفته به جز روزهای جمعه فعال است که شهروندان می‌توانند مشکلات و معضلات خود را با مشاوران و کارشناسان این واحد مطرح کنند و با توجه به اینکه مشاوره به صورت تلفنی است در صورت لزوم تماس‌گیرنده به مراکز مشاوره دولتی و خصوصی، روانپزشک یا خدمات اورژانس اجتماعی ارجاع داده می‌شود.

عرب‌نژاد افزود: برگزاری دوره‌های تخصصی مشاوره و افزایش نیروهای تخصصی مرکز در افزایش سطح کیفی خدمات تخصصی این سامانه تلفنی تاثیرگذار است.

 

 

 

 

 

 

 

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان‌جنوبی اعلام کرد؛
محکومیت ۲۹۵ میلیارد ریالی متخلفان تعزیراتی خراسان جنوبی/۴
حسن پور از جریمه بیش از ۲۹۵ میلیارد ریالی محکومین پرونده های تعزیراتی در خراسان جنوبی طی پنج ماهه ابتدای امسال خبر داد.

به گزارش شبستان ، «حسین حسن پور» امروز (۲۷ شهریور) در کمیسیون تنظیم بازار استان اظهار کرد: در پنج ماهه ابتدای امسال تعداد پرونده‌های وارده به شعب تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی سه هزار و هفت پرونده بوده و در همین مدت نیز در مجموع ۲ هزار و ۹۷۶ پرونده مختومه شده است.

 

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان‌ جنوبی با اشاره به اینکه تعداد پرونده‌های وارده در حوزه کالا و خدمات هزار و ۱۹۰ پرونده بوده است، بیان‌کرد: در بخش قاچاق کالا و ارز هزار و ۳۴۶ پرونده  و در بخش بهداشت و دارو ۴۷۱ پرونده در شعب تعزیرات حکومتی استان تشکیل شده  است.

 

وی در ادامه گفت: متخلفان پرونده‌های تعزیراتی استان محکوم به پرداخت بیش از  ۲۹۵ میلیارد ریال جریمه شدند.

 

حسن پور در پایان بیشترین پرونده های تعزیرات حکومتی استان را مربوط به قاچاق سوخت دانست و افزود: قاچاق احشام، لوازم خانگی، البسه، آرایشی و بهداشتی و نهاده های دامی از دیگر مصادیق پرونده های تخلف بوده است.

 

 

 

 

 

دارو بدون پارتی بازی در اختیار داروخانه‌ها قرار گیرد/۳

دارو بدون پارتی بازی در اختیار داروخانه‌ها قرار گیرد

 رئیس انجمن داروسازان خراسان جنوبی با بیان اینکه بیشترین کمبود در داروهای مرتبط با کرونا است، تصریح کرد: بهتر است بدون انتخاب داروخانه‌های خاص، دارو به تناسب بین داروخانه‌های استان توزیع شود تا دسترس همگان به داروهای مورد نیاز بدن راحت تر شود.

علی محمد محمدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: به علت انتشار موج‌های ویرانگر کرونا و افزایش تعداد مبتلایان و قربانیان، کمبود دارو به دلیل افزایش تقاضا و در دسترس نبودن مواد اولیه به چشم می‌خورد.

وی افزود: وضعیت کمبود دارو کشوری بوده و مربوط به استان نیست؛ تامین مواد اولیه در کشور با مشکل مواجه بوده که ارتباط مستقیم با تحریم‌ها و وضعیت انتقال ارز دارد.

این داروساز ادامه داد: بسیاری از داروهای متداول مانند مدروکس پروژسترون، مفنامیک اسید، قطره چشمی تروپیکامید و اشک مصنوعی، ارتلاک ساده وادونس، قطره چشمی لووفلوکساسین وکپسول ریفامپین وداکسی سایکلین و استیل سیستئین و مواردی چون اینها، نیز به راحتی یافت نمی‌شود.

محمدی با اشاره به اینکه نبود دارو موجب نگرانی انجمن داروسازان و همه داروخانه‌ها شده است، افزود: در حال حاضر بیشترین کمبود در داروهای مرتبط با کرونا است که امیدواریم با تدابیر دولت و همکاری ارگان‌های مربوطه مشکلات حل شود.

بحران کمبود سرم حل می‌شود 

رئیس انجمن داروسازان خراسان جنوبی در مورد کمبود سرم نیز بیان کرد: اقدامات صورت گرفته سبب عبور از بحران کمبود سرم شده و در روزهای آتی بهتر از این نیز خواهد شد چراکه خط تولید سرم سازی دوباره احیا شده و شرکت سرم سازی قادر است به تنهایی ۳۰ درصد سرم مورد نیاز کشور را تامین کند.

وی ادامه داد: بهتر است بدون انتخاب داروخانه‌های خاص، دارو به تناسب بین داروخانه‌های استان توزیع شود تا دسترس همگان به داروهای مورد نیاز بدن راحت تر شود.

محمدی بیان کرد: معمولا داروهای اختصاصی کرونایی در داروخانه‌های داخل بیمارستان توزیع و داروهای نگهدارنده و دوره نقاهت در دسترس هستند؛ هرچند در مواردی کمبود دیده می‌شود که به دنبال رفع این کمبودها هستیم تا برای مردم مشکلی رخ ندهد.

وی، بازار سیاهی که توسط عده‌ای افراد سودجو و فرصت‌طلب راه افتاده را یکی از دلایل کمبود دارو عنوان کرد و افزود: جمعیت کثیر افراد مقابل داروخانه‌ها، کمبود دارو و نیز فرصت طلبی بعضی افراد از این بحران سبب به وجود آمدن مشکلات می‌شود.

محمدی خاطرنشان کرد: امید است با برنامه‌هایی که اندیشیده می‌شود در واردات و همچنین تولید داخل شاهد کمبود نباشیم و مردم نیز همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده تا شاهد جولان دادن کرونا نباشیم.

 

 

 

معاون فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی:

فعالیت ۷۵۰ شاعر و نویسنده در خراسان جنوبی/۲-۳

 معاون فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی با اشاره به بهره مندی استان از ۵۰۰ شاعر، گفت: ۲۳ انجام ادبی در خراسان‌جنوبی فعالیت دارند.

حسن رمضانی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به ۲۷ شهریورماه روز شعر و ادب فارسی اظهار کرد: ما در خراسان‌جنوبی حدود ۵۰۰ شاعر فعال و ۱۵۰ نویسنده داریم.

معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی گفت: شاعران معمولاً بنا بر حالات شاعرانه و یا در جشنواره‌ها و شب شعرهای مختلف اشعار خود را می‌سرایند و بعد از مدت زمانی آنان را در قالب کتاب به چاپ می‌رسانند.

رمضانی با اشاره به فعالیت ۲۳ انجمن ادبی در خراسان‌جنوبی اظهار کرد: از این ۲۳ انجمن تعداد ۱۵ انجمن از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شناسه ثبت دریافت کرده‌اند و بقیه نیز در حال طی کردن مراحل ثبت هستند.

وی بیان‌کرد: تنها انجمن‌های ادبی ثبت شده از مزایا و کمک‌های معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بهره‌مند خواهند شد.

معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی درباره معرفی شخصیت‌های نام آشنای ادبی خراسان‌جنوبی گفت: یکی از مهمترین شعرا و شخصیت‌های ادبی خراسان‌جنوبی ابن حسام خوسفی است که برای بسیاری از مردم شناخته شده است.

رمضانی ادامه‌داد: در راستای معرفی بیشتر این شخصیت ارزشمند، جشنواره شعر منطقه‌ای ابن حسام را با همکاری جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی به صورت دوسالانه برگزار می‌کنیم که در سال ۱۴۰۰ نیز برگزار خواهد شد.

وی یادآور شد: از اولویت‌های خرید کتاب برای ما، کتب شعر شاعران خراسان‌جنوبی در راستای حمایت از فعالان عرصه شعر و ادب است.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*